Toon posts:

Wallmount tablet voor Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-02 21:45
Hallo,

Ik zoek naar een touchscreen/tablet om op de muur te monteren waarop mijn home assistant dashboard wil draaien.
Momenteel zit er een standaard inbouwdoos waarin ik een netwerkkabel had voorzien (met idee om dan iets via POE te voeden).

De bedoeling is dat ik de tablet hier mooi kan over plaatsen.

Wishlist:
- liefst iets zonder batterij of waar ik ze kan uithalen om potentieel brandgevaar te vermijden
- presence detection zodat scherm oplicht als je dichtbij bent
- geen kabels zichtbaar

Schermgrootte maakt me momenteel minder uit, ik zoek vooral een elegante oplossing die ik mooi vlak kan monteren.

Heeft iemand tips naar goede touchscreens/tablets en wallmount oplossingen?
Ik vind zelf niet zo heel veel ofwel zijn het heel verouderde toestellen of dingen die enkel proprietary software draaien.

Qua look en montage zou iets zoals een Basale Ellie scherm super zijn, alleen is dat een gesloten systeem en kan ik er zelf geen home assistant dashboard op draaien.
https://knxgroothandel.nl/basalte-ellie-bronze.html

Op zoek naar tips dus! Bedankt.

Groeten,
Nick

Alle reacties

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 15:12
Ik heb hier onlangs ook al eens naar gekeken, maar heb de knoop nog niet kunnen doorhakken. Mijn "ervaringen" zijn dus puur gebaseerd op wat ik op internet heb gevonden.

Qua tablet heb ik gekeken naar de Samsung Galaxy A7 Lite, Lenovo Tab M10 en Amazon Fire HD10 (zonder ads). Helaas is deze laatste alleen te vinden in de Pricewatch met advertenties. Amazon levert de tablets niet in Nederland. Jammer, want dat is de goedkoopste van de drie.
De keus voor deze tablets is vooral gebaseerd op blog- en forumposts zoals deze en deze. Het belangrijkste lijkt te zijn dat je iets als Kiosk Browser of zelfs een speciaal OS op de tablet kan draaien, met als doel de tablet altijd aan te laten, maar alleen een browser (dus: Home Assistant pagina) te tonen en met een optionele time-out om het scherm uit te zetten en weer op te laten lichten als de camera iets ziet. Bijvoorbeeld. Er zullen meer mogelijkheden zijn.

Qua wall mount zat ik zelf te kijken naar de TMS 1010 van Vogel's, omdat deze niet echt opvalt en redelijk universeel lijkt te zijn qua formaat. Deze YouTuber heeft z'n eigen case geprint en terwijl dat misschien wat te ver gaat voor jou, laat hij wel mooi zien dat de 90° USB-C kabel voor stroomvoorziening mooi is weggewerkt. Een aantal van de gelinkte pagina's hierboven spreekt ook van draadloos opladen, dus daar zou je ook nog over kunnen denken.

Maar goed, zoals gezegd komt mijn informatie puur vanuit de gelinkte websites. Zelf heb ik (nog) geen ervaring met een wallmounted tablet voor Home Assistant. Maar ik lees wel mee

[Voor 8% gewijzigd door Kjoe_Ljan op 24-12-2022 00:24. Reden: Pricewatch linkjes toegevoegd]

[Aylin]

• ndedecke
bedankt voor je info. Dat youtube kanaal volg ik zelf al een tijdje en had deze voorbij zien komen. Op Etsy kan je ook dergelijke 3d print mounts zien, maar ik vrees dat dit qua afwerking/verkleuring over de tijd heen toch niet hetzelfde niveau is als een product dat je koopt.

Deftige wall mounts kosten al snel meer dan de tablet zelf, maar goed dat heb ik er wel voor over.
Ik overweeg nu de galaxy tab A8 en een mount zoals deze:
https://displine.com/en/c...fur-samsung-galaxy-tab-a8

Ziet er een beetje dik uit qua rand maar ze zijn allemaal zo.

Er zou volgens mij dus echt wel een markt zijn voor een wallscreen op android, zonder batterij en met een poweraansluiting achteraan.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ndedecke Wellicht een alternatief: SONOFF NSPanel. Geen volwaardige tablet, wel als extraatje fysieke knoppen. Draait op een ESP32 en je kunt je eigen software flashen en mooi met HA laten samenwerken. Ook nog eens erg goed betaalbaar. Geen batterij, geen kabels zichtbaar :)

Er is ook een nieuwere versie op basis van Android, NSPanel Pro:

Bij de Pro draai je gewoon de HA Android app.

[Voor 34% gewijzigd door Gizz op 24-12-2022 12:54]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ndedecke
@Gizz was ik inderdaad ooit al eens tegengekomen, maar reviews waren niet zo schitterend toen. Ook is de resolutie beperkt en kan ik er niet echt een volwaardig dashboard op plaatsen.

Maar dit soort zaken zouden we meer moeten zien. Op alibaba zijn soms nog wallscreens te vinden maar hebben vaak een heel oude android versie en nul support.

Voorlopig denk ik aan deze setup:
- galaxy tab A8 => snel genoeg, voor mij qua prijs ok en genoeg mounts voor te vinden. + voor populaire modellen komen er later ongetwijfeld nog custom ROMs voor als samsung geen updates meer uitbrengt.

- smart things S28 C sCharge PoE FIT USB-C, PoE Power Supply => gaat net in mijn inbouwdoos passen die voorzien is (al zal het spannend worden).
=> mijn POE switch zit in mijn technische ruimte in de kelder en verder heb ik geen 230V voorzien, dus lijkt dit de beste optie in combinatie met een tablet.

- Displine wall mount voor de A8: https://displine.com/en/c...fur-samsung-galaxy-tab-a8

Voor de FIRE HD kon ik moeilijker mounts vinden die professioneel genoeg gemaakt zijn + met samsung heb ik tot nu toe positieve ervaringen, dus why not.

Misschien vind ik nog wel iets online om de battery eruit te slopen en hem zonder te laten werken.

Groeten,
Nick

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:21
Ik heb het met een Fire HD Plus opgelost. Deze ondersteunt wireless charging, dus geen oplaadsnoer in het zicht. En de tablet hangt aan de muur met N35 Neodymium magneetjes aan de muur opgehangen

• ndedecke
Wireless charging heb ik zelf te laat aan gedacht.
Vandaag heb ik de smart things S28 C sCharge PoE FIT USB- C ontvangen en geïnstalleerd. Had geen millimeter over maar hij zit er in.
Even getest met mijn smartphone en die gaat direct op "snel laden", dus ziet er goed uit.

De Displine mount voor tab A8 heb ik ook ontvangen. Voelt stevig aan (metaal) en is gepoederlakt.
Er zitten wel geen uitsparingen in voor de powerbutton of volumeknoppen, maar ik hoop dat dit geen probleem zal opleveren.
Tegenwoordig kan je die toch aanzetten met double tap dacht ik en volume kan ook via software.

Het enige wat ik nu nog ontbreek is de tablet zelf :-) Het zijn dan ook wintersolden en ik vermoed dat de A9 er binnenkort wel aankomt, dus wie weet nog wat korting.

Even een foto van de inbouwdoos met de POE => usb-C module:

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-02 20:45
Raspberry Pi met touchscreen?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• ndedecke
zou ik niet vlak genoeg tegen de muur gekregen hebben en in de inbouwdoos zelf kreeg ik geen raspberry pi ingebouwd.
Mocht ik opnieuw bouwen zou ik het anders aangepakt hebben en een iets grotere inbouwdoos genomen hebben + ook 230v ac voorzien hebben (ipv enkel een netwerkkabel nu).

anderzijds zal het nu ook wel prima zijn. Binnen pakweg 10 jaar zal ik toch iets moeten vernieuwen denk ik.

• ndedecke
Vandaag mijn setup afgewerkt, dus geef ik graag even feedback van hoe ik het opgelost heb, misschien heeft iemand er iets aan:

- voeding: POE naar USB-C voor power of power+data via de SmartThings S28 C sCharge PoE FIT USB- C module: ondersteunt tot 15w "fast charging" en is aangesloten op mijn ubiquiti POE switch in mijn kelder/technische ruimte. Haakse usb-c kabel van 30 cm zat er bij.
Het past *net* in mijn standaard 60x60x50 Helia inbouwdoos.

- Displine wall mount: metaal, zwart gepoedercoat - tevreden van de kwaliteit en afwerking. Bevestiging in de muur met 4 vijsjes en in het frontpaneel past de tablet perfect en wordt op zijn plaats gehouden door magneten + haaksysteem. Als extra beveiliging een klein inbus-vijsje. => zit mooi strak tegen de muur. Net genoeg plaats om de usb-c kabel te plaatsen. Een haakse connector is zeker een must.
De power- en volumebuttons zijn niet bereikbaar, maar dat is ook niet nodig. Met dubbeltap op het scherm activeer ik de tablet.

- Samsung galaxy tab A8 4GB ram, 64 gb storage. Sinds vandaag net wintersolden en voor 190 euro gekocht. Altijd al tevreden geweest van samsung.

- Software: Fully kiosk browser app geïnstalleerd en doet perfect wat ik wil: heb ineens de plus license (10,99 euro per device) gekocht toen ik zag dat het deed wat ik nodig heb.
Momenteel zo ingesteld:
* home assistant scherm laadt standaard. Fully kiosk mode is enabled. Ook bij herstart tablet start hij mooi automatisch fully kiosk terug op zonder dat ik iets moet doen.
* scherm laat ik na 30 seconden uitvallen maar de movement detection via de front camera lijkt ook prima te werken met de default settings: als ik voor de tablet sta schiet hij direct aan zonder wachttijd, ik kan direct dus bedienen.
Uiteraard kan je hem ook wakker maken met dubbele tap.

Happy chap so far :-)

Huidige situatie:

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee