Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik zit met 2 installaties, een solaredge en een enphase... Ik zit eraan te denken om deze meter in mijn meterkast te bouwen voor de groep waar beide installaties op zitten. Zit je natuurlijk nog steeds met meerdere datasets, maar dat vind ik zelf wat minder belangrijk.JeroenH schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:20:
[...]
OK, slecht gedefinieerd gammel dus![]()
thanks.
Ik moet echt gaan puzzelen om geheel naar lokaal te gaan. Is ook meer in de spirit van HA natuurlijk...
Cunning linguist.
Inderdaad, was een oude work around, opnieuw begonnen en Hacs is geintalleerd.Hmmbob schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:04:
[...]
Euh, je hebt niet gedaan wat er in de handleiding staat. Je hebt ALLE files van die hele repo in je /custom_components/hacs/ map gezet. Dat had alleen de inhoud van de submap /custom_components/hacs/ van die repo moeten zijn.
Edit: los daarvan, manual download is helemaal geen recommended manier om HACS te installeren. Gewoon de handleiding volgen is beter.
Dank allen
Ik wil dus een manier op het indrukken van de bel te gaan koppelen met het openen van de deur....
V.w.b. SolarEdge kun je ook gebruik maken van modbus (over TCP). Zijn 2 integraties voor beschikbaar (in HACS). En hoef je alleen maar modbus over TCP voor te activeren in de omvormer. Er vanuit gaande dat de firmware nieuw genoeg is.Bart ® schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:23:
[...]
Ik zit met 2 installaties, een solaredge en een enphase... Ik zit eraan te denken om deze meter in mijn meterkast te bouwen voor de groep waar beide installaties op zitten. Zit je natuurlijk nog steeds met meerdere datasets, maar dat vind ik zelf wat minder belangrijk.
Via de SolarEdge API kun je meen ik wel meer informatie krijgen (of in ieder geval bij SE inzien). Zoals vermogen en energie (meen ik) per optimizer (/paneel dus). Dat zou ook kunnen via modbus want daarvoor zit ondersteuning in de sunspec specificatie. Maar dat deel van de spec heeft SE "uiteraard" niet geïmplementeerd. En met jouw alternatief van uitlezen met een energiemeter tussen groepenkast en omvormer heb je natuurlijk ook geen data per paneel
Interessant, wist ik nog nietRobertMe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:39:
[...]
V.w.b. SolarEdge kun je ook gebruik maken van modbus (over TCP). Zijn 2 integraties voor beschikbaar (in HACS). En hoef je alleen maar modbus over TCP voor te activeren in de omvormer. Er vanuit gaande dat de firmware nieuw genoeg is.
offtopic:
Via de SolarEdge API kun je meen ik wel meer informatie krijgen (of in ieder geval bij SE inzien). Zoals vermogen en energie (meen ik) per optimizer (/paneel dus). Dat zou ook kunnen via modbus want daarvoor zit ondersteuning in de sunspec specificatie. Maar dat deel van de spec heeft SE "uiteraard" niet geïmplementeerd. En met jouw alternatief van uitlezen met een energiemeter tussen groepenkast en omvormer heb je natuurlijk ook geen data per paneel.
Cunning linguist.
Kan je er niet gewoon beter een helper tegenaan gooien?mbuurman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:04:
Doel:
Op het dashboard als 'tap behavior/tap action' van een 'input_bolean' entity het logbook laten zien in plaats van 'More Info' als schakelaar.
Wat ie nu laat zien:
[Afbeelding]
Wat ik graag zou willen zien:
[Afbeelding]
Ik heb de volgende (onderdeel van een) code in een automation om te bepalen of er iemand aanwezig is in een ruimte. Voor deze opzet gebruik ik een Helper in de vorm van een toggle/input_boolean en dat werkt gewoon goed.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 - condition: trigger id: idle - condition: and conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.2_zolder_pir_occupancy state: "off" - condition: state entity_id: binary_sensor.2_washok_presence_occupancy state: "off" - target: entity_id: input_boolean.aanwezigheid_washok data: {} action: input_boolean.turn_off
Maar als ik de 'input_boolean.aanwezigheid_washok'-entity op een dashboard zet dan lijkt het een schakelaar die je kun aan/uit zetten of het opent als 'tap_action' standaard 'more-info' waar het zich laat zien als een schakelaar. Maar dat is in voor deze toepassing natuurlijk niet de bedoeling.
Nu heb ik het geprobeerd met het openen van een url naar het logbook, maar dan opent HA een nieuwe browserpagina. Wel de info die ik wil zien, maar niet zoals ik het wil:
YAML:
1 2 3 4 tap_action: action: url url_path: >- http://172.31.254.54:8123/logbook?entity_id=input_boolean.aanwezigheid_washok
Als ik een template-helper aanmaak en deze koppel aan de input-bolean met:
Django/Jinja:
1 {{ states('input_boolean.aanwezigheid_washok') }}
Dan kan ik bij de aangemaakte binairy_sensor wel met 'tap-action' - 'more-info' het logbook direct laten zien.
Maar dan heb ik voor iedere ruimte in huis 2 helpers nodig om dit voor elkaar te krijgen en dan vraag ik mij af of dit niet handiger voor elkaar te krijgen is....
Heeft iemand een goede suggestie?
Je maakt een helper template sensor die gewoon de waarde is van je input_boolean.
Dan gaat HA ermee om alsof het een sensor is ipv een switch.
Edit:
Zie nu je automations.
Ik denk dat je gewoon een helper derivative sensor kan gebruiken.
Of een combine states helper.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Nope, niet nodig voor zover ik weet. Zelf heb ik een antieke omvormer met display en knoppen (onder de kapBart ® schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:43:
[...]
Interessant, wist ik nog niet. Moet je dan adminrechten/installateursaccount hebben op je solaredge? Want die heb ik helaas niet...

Maar... op de nieuwere omvormers zit ook geen display of niks meer. Wellicht dat het al met de gewone app kan, en anders moet je de installateurs app hebben (staat ook gewoon in de app store van Apple / Google). Je moet dan de QR code op de omvormer scannen met de app en het hendeltje onderop even "om zetten" (IIRC wijst die naar beneden voor aan, als je hem naar rechts zet gaat die uit, en je kunt hem even naar links duwen (zit dus veertje op zeg maar) waarbij die na X seconden in de "setup" stand gaat) waarna je met de app instellingen kunt aanpassen, waaronder dus ook weer modbus over TCP aan zetten.
Het kan zelfs zijn dat het tegenwoordig standaard aan staat? Dan zou je even moeten zoeken welke poort die gebruikt en gewoon even testen of je bv kunt telnetten naar die poort. Dan hoef je er uberhaupt niks aan te doen dus. Dan hoef je alleen in HA de integratie te installeren en instellen.
Zelf gebruik ik daar wel eens de custom:multiple-entity-row voor.
1
2
3
4
5
6
| - type: custom:multiple-entity-row entity: input_boolean.bedroom_wake_up_light_active name: Active toggle: false state_color: true secondary_info: last-updated |
En zijn is die log een must? Want volgens mij niet zomaar mogelijk die te openen. Op zich zou je naar het logbook of history kunnen springen. Maar dan zou ik een action: navigate pakken.
Andere optie zou zijn dat je een subview dashboard maakt waar je een logbook card en een history card kunt gebruiken.
En wat is je doel van de automation? Want zie nu conditions en actions door elkaar? En tussen meerdere conditions is condition: and niet nodig, standaard al AND.
[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 13-11-2024 16:08 ]
Stap 1 is het indrukken van de bel geregistreerd krijgen in Home Assistant? Als dat via een webhook zou moeten kunnen, heb je dan een relevant stuk uit de handleiding en een screenshot van de instellingen van de doorbell? (app? webinterface?)Faece schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:25:
Iemand ervaring met een akuvox doorbell en webhook ?
Ik wil dus een manier op het indrukken van de bel te gaan koppelen met het openen van de deur....
Stap 2 is het openen van de deur. Hoe wil je dat gaan doen, heb je daarvoor een integratie?
Stap 3 is vervolgens in een automation een trigger en action definiëren.
Bedankt voor het meedenkenKodess schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:30:
[...]
Kan je er niet gewoon beter een helper tegenaan gooien?
Je maakt een helper template sensor die gewoon de waarde is van je input_boolean.
Dan gaat HA ermee om alsof het een sensor is ipv een switch.
Edit:
Zie nu je automations.
Ik denk dat je gewoon een helper derivative sensor kan gebruiken.
Of een combine states helper.
Dat heb ik nu gedaan, maar was op zoek naar een oplossing waar ik niet 2 helpers per ruimte nodig heb.
Maakt het naar mijn idee allemaal wat omslachtig en rommelig.
Als het niet anders kan, dan wordt dat the way to go ben ik bang.
Ik snap niet helemaal hoe een Combine states of een Derative mij gaat helpen.
[ Voor 5% gewijzigd door mbuurman op 13-11-2024 17:15 ]
Je kan het volgens mij ook gewoon doen met 1 combine states helper en dan zonder je automation.mbuurman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:47:
[...]
Bedankt voor het meedenken
Dat heb ik nu gedaan, maar was op zoek naar een oplossing waar ik niet 2 helpers per ruimte nodig heb.
Maakt het naar mijn idee allemaal wat omslachtig en rommelig.
Als het niet anders kan, dan wordt dat the way to go ben ik bang.
Hangt ervan af of je meer code erachter hebt hangen dan alleen die automation die je toont.
En als het complexer is kan het gewoon in 1 template sensor helper, ook weer zonder automation.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik maak deze entities zichtbaar als Tile, maar ook als Mushroom Chips en Template, dus het dashboard verder aanpassen is geen optie.Septillion schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:02:
@mbuurman Je wilt hem op het dashboard gewoon niet aanpassen?
Zelf gebruik ik daar wel eens de custom:multiple-entity-row voor.
YAML:
1 2 3 4 5 6 - type: custom:multiple-entity-row entity: input_boolean.bedroom_wake_up_light_active name: Active toggle: false state_color: true secondary_info: last-updated
En zijn is die log een must? Want volgens mij niet zomaar mogelijk die te openen. Op zich zou je naar het logbook of history kunnen springen. Maar dan zou ik een action: navigate pakken.
Andere optie zou zijn dat je een subview dashboard maakt waar je een logbook card en een history card kunt gebruiken.
En wat is je doel van de automation? Want zie nu conditions en actions door elkaar? En tussen meerdere conditions is condition: and niet nodig, standaard al AND.
De log is juist het belangrijkste, maar dat lijkt dus ook te lukken met een 'navigate' naar:
1
| /logbook?entity_id=input_boolean.aanwezigheid_washok |
Het stuk code is alleen het action deel, de rest heb ik achterwege gelaten voor de leesbaarheid. En dat de AND de standaard is weet ik, maar vergeet ik steeds

Het idee is om een plus teken (geel gekrabbel
:strip_exif()/f/image/nPfV3VQoEK4NYmS78GwCB9dK.jpg?f=fotoalbum_large)
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Stap 2 is me al gelukt via webhook. Maar ik weet niet hoe ik stap 1 moet doen ...verjager schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:11:
[...]
Stap 1 is het indrukken van de bel geregistreerd krijgen in Home Assistant? Als dat via een webhook zou moeten kunnen, heb je dan een relevant stuk uit de handleiding en een screenshot van de instellingen van de doorbell? (app? webinterface?)
Stap 2 is het openen van de deur. Hoe wil je dat gaan doen, heb je daarvoor een integratie?
In de ochtend op de ingestelde tijd trigger wordt de automation niet uitgevoerd (zie niets in logboek en airco blijft uit). Doe ik een handmatige run, dan wordt hij wel uitgevoerd. Maar in de handmatige run gaat de airco altijd aan en wordt mijn temperatuur conditie genegeerd.
Doe ik iets verkeerd?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| alias: Airco kinderkamer winter description: "" trigger: - platform: time at: "06:45:00" condition: - condition: numeric_state entity_id: sensor.temp_sensor_slaapkamer_jongens_temperature value_template: "" below: 14 action: - service: climate.turn_on data: {} target: entity_id: climate.haier_ac - service: climate.set_temperature data: temperature: 22 hvac_mode: heat target: entity_id: climate.haier_ac - delay: hours: 0 minutes: 30 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: climate.turn_off data: {} target: entity_id: climate.haier_ac mode: single |
V.w.b. het tweede: dat is het standaard gedrag als je een automation uitvoert, dat deze wordt uitgevoerdSeparator schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:48:
Er gebeuren twee dingen met mijn automation die ik niet begrijp.
In de ochtend op de ingestelde tijd trigger wordt de automation niet uitgevoerd (zie niets in logboek en airco blijft uit). Doe ik een handmatige run, dan wordt hij wel uitgevoerd. Maar in de handmatige run gaat de airco altijd aan en wordt mijn temperatuur conditie genegeerd.
Doe ik iets verkeerd?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 alias: Airco kinderkamer winter description: "" trigger: - platform: time at: "06:45:00" condition: - condition: numeric_state entity_id: sensor.temp_sensor_slaapkamer_jongens_temperature value_template: "" below: 14 action: - service: climate.turn_on data: {} target: entity_id: climate.haier_ac - service: climate.set_temperature data: temperature: 22 hvac_mode: heat target: entity_id: climate.haier_ac - delay: hours: 0 minutes: 30 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: climate.turn_off data: {} target: entity_id: climate.haier_ac mode: single
V.w.b. "werkt niet", ik vind die value_template: "" in de condition raar staan. Kan bij mijn weten gewoon weg.
En persoonlijk vind ik een delay van een half uur lang. Ik zou of een trigger op 7:15 zetten of een timer gebruiken. Dan werkt het ook als je HA in die tijdsperiode van dat half uur herstart of zo. Ook al is het onwaarschijnlijk dat je op dat tijdstip HA herstart, maar better safe than sorry.
Laat eens wat zien?Faece schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:18:
[...]
Stap 2 is me al gelukt via webhook. Maar ik weet niet hoe ik stap 1 moet doen ...
Kun je in de instellingen van de doorbell configureren dat er een URL wordt aangeroepen?
Heb je een relevant stuk uit de handleiding en een screenshot van de instellingen van de doorbell? (app? webinterface?)
Je zegt er gebeurt niets, maar kan het niet gewoon zijn dat de voorwaarde below 14 niet geldt op dat moment? Zo kou dis het nog niet en dan gaat hij vrolijk wachten of het morgenochtend om die tijd wel kouder is.Separator schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:48:
Doe ik iets verkeerd?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 alias: Airco kinderkamer winter description: "" trigger: - platform: time at: "06:45:00" condition: - condition: numeric_state entity_id: sensor.temp_sensor_slaapkamer_jongens_temperature value_template: "" below: 14 action: - service: climate.turn_on data: {} target: entity_id: climate.haier_ac - service: climate.set_temperature data: temperature: 22 hvac_mode: heat target: entity_id: climate.haier_ac - delay: hours: 0 minutes: 30 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: climate.turn_off data: {} target: entity_id: climate.haier_ac mode: single
Verder zeg je dat je kijkt bij het logboek, maar voor de automation kun je beter naar de trace kijken die je bij de automation vindt. Daar vind je ook de flow die doorlopen wordt en de op dat moment geldende waardes en welke route hij dan neemt binnen de automation.
Wel met RobertMe eens dat je beter een tweede tijdstip voor uit of beter nog ook een "temperatuur bereikt" trigger kunt inbouwen.
Eventueel kun je ook nog volstaan met een trigger climate.haier_ac on for 30minutes, dan gaat hij sowieso na 30min weer uit, wat er ook gebeurt.
Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P
Ik heb een zigbee drukknop als deurbel bij mijn voordeur. In Home Assistant is ingesteld met een automation dat bij het indrukken een pushbericht naar mijn telefoon wordt gestuurd. Tot zover alles onder controle.
Wat ik wil, is dat bij het indrukken van die button, ook een signaal naar Homekit wordt gestuurd zodat Homekit ook weet dat er is aangebeld en op de HomePods de gong kan laten klinken.
Op internet staan allerlei oplossingen, maar die zijn bedoeld voor videodeurbellen of camera's. Dat hoef ik allemaal niet. Het enige wat ik wil is een virtuele deurbel die zichtbaar wordt in Homekit. Ik heb de Homekit integration al draaien in Home Assistant en dat werkt goed, ik kan de verlichting, thermostaten etc bedienen.
Kijk eens bij de trace van die automation, daaruit zal waarschijnlijk duidelijk worden wat er aan scheelt.Separator schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:48:
Doe ik iets verkeerd?
YAML:
Hij zal ongetwijfeld triggeren op die tijd maar de condition zal niet 'true' zijn waarschijnlijk
Verder zal er nu niets gebeuren als het om 6:45 bijvoorbeeld 14.2 graden is, en de temperatuur vervolgens nog zakt naar onder de 14. Ik zou daarom de temperatuur ook als trigger toevoegen en de tijd ook als condition.

Ziet er wel gaaf uit. Ik heb de app geïnstalleerd maar moet dan hawidgets.com toegang geven tot mijn home assistant. Ben daar een beetje twijfelachtig over..
Omdat woonveilig widget niet meer werkt onder ios 18, dacht ik zelf via homeassistant een nieuwe widget te gaan maken. Dit geeft wel meer mogelijkheden dan de standaard "knop - actie" zoals ik de huidige functies begrijp
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 14-11-2024 09:31 ]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Stookwijzer zegt status "Blauw", wanneer ik dit op zoek kan ik hier niks over vinden. Volgens de stookwijzer website is mijn status op dit moment is deze "Rood"
Wat betekenen deze waardes (even los dat ik wel kan inschatten wat rood is).
Bij Stook alert van het RIVM krijg ik de status dat het veilig is om te stoken. De 2 spreken elkaar een beetje tegen.
StookWijzer is op basis van postcode/plaats. Stook alert is op basis van provincie.
zelfde issue hier. Veel blue, terwijl als ik github mag geloven dit fout is en niet meer voor mag komen.prekz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:36:
Iemand ervaring met de stookwijzer / stookalert integratie?
Stookwijzer zegt status "Blauw", wanneer ik dit op zoek kan ik hier niks over vinden. Volgens de stookwijzer website is mijn status op dit moment is deze "Rood"
Bij Stook alert van het RIVM krijg ik de status dat het veilig is om te stoken. De 2 spreken elkaar een beetje tegen.
StookWijzer is op basis van postcode/plaats. Stook alert is op basis van provincie.
Stook alert werkt volgens mij niet meer, als in wordt volgens mij niet meer actief bijgewerkt, en toont dan denk ik de laatst bekende status.
Tijd van werken, tijd van rusten
Volgens de documentatie gebruikt de integratie Stookwijzer.nl alleen voor de windsnelheid en Luchtmeetnet.nl voor de luchtkwaliteit. Het stookadvies leidt de integratie zelf af.prekz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:36:
Dat resultaat komt bijna nooit overeen met het stookadvies van stookwijzer zelf (maar wel met de kleuren van lucthmeetnet). Sinds het stookverbod in Amersfoort dacht ik deze integratie te kunnen gebruiken om mijn buurman te wijzen op dit verbod als hij weer eens de open haard aan doet (met de schoorsteen naast de inlaat van mijn WTW

Helaas kan ik nergens documentatie vinden van de stookwijzer API, anders was ik al over naar een REST call.
Er staat een pull request open om de stookwijzer integratie te upgraden naar de zelfde API als de officiele stookwijzer. Zie https://github.com/home-assistant/core/pull/104846prekz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:36:
Maar laat een zien wat je dan exact allemaal hebt. Want denk dat dat het grootste vraagteken hier is.Faece schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:18:
[...]
Stap 2 is me al gelukt via webhook. Maar ik weet niet hoe ik stap 1 moet doen ...
ik ga deze namiddag eerst zelf nog eens terplekke kijken naar de instellingen van de bel. Want die kan ik van thuis niet bekijken.Septillion schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:15:
[...]
Maar laat een zien wat je dan exact allemaal hebt. Want denk dat dat het grootste vraagteken hier is.
dit is de code om de deur te openen
1
2
3
4
| rest_command: example_request: url: "http://192.168.129.0/fcgi/do?action=OpenDoor&UserName=X&Password=X8&DoorNum=1" |
de bel zou blijkbaar met webhook moeten lukken, maar moet nog kijken waar ik dit in de instellingen van de bel kan invullen
Ik heb gister Home Assistant opnieuw geïnstalleerd op een proxmox server, van de oude HA alleen de database teruggezet omdat ik voor de rest helemaal opnieuw wilde beginnen. Ipv het gebruiken van de Sonoff Zigbee integraties gebruik ik nu Zigbee2Mqtt, was voor mij even een gedoe om dit aan de gang te krijgen maar het werkt een stuk mooier zie ik nu al.
Nu zou ik eigenlijk de historie van mijn temp/vocht sensoren weer terugzien bij de nieuwe setup alleen nu zijn de entitie id natuurlijk niet meer het zelfde... Nu zou ik de nieuwe entitie id kunnen aanpassen naar de namen van de oude maar is er ook een mogelijkheid om de oude entitie id te wijzigen naar de nieuwe?
De oude namen zijn nog al rommelig en onoverzichtelijk.
Bijvoorbeeld van de woonkamer:
Oud: ewelink_th01_temperature
Nieuw: woonkamer_temperatuur
Ik zit er nog steeds tegenaan te hikken. Maakt het nog uit dat de API integratie de energie levert in Wh en de local integratie in kWh?Septillion schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:14:
Maar ken het gevoel,
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Dan zal je of in de db bezig moeten. Of dus het als losse entiteiten laten en ze beide aan het energy dashboard toe te voegen.
Voor laatste zou ik
- Nieuwe integratie verwijderen
- Alle stats weggooien van de nieuwe
- Oude integratie verwijderen
- Nieuwe integratie toevoegen (onder nieuwe entity id's!)
- Nieuwe entities aan energy dashboard toevoegen (oude laten staan)
In die richting zat ik ook te denken. Het weekend moet ik er maar aan gelovenSeptillion schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:44:
@JeroenH Mm, dat kan nog wel eens een issue zijn ja
Dan zal je of in de db bezig moeten. Of dus het als losse entiteiten laten en ze beide aan het energy dashboard toe te voegen.
Voor laatste zou ik
- Nieuwe integratie verwijderen
- Alle stats weggooien van de nieuwe
- Oude integratie verwijderen
- Nieuwe integratie toevoegen (onder nieuwe entity id's!)
- Nieuwe entities aan energy dashboard toevoegen (oude laten staan)
Dank voor de tip! Heb dat ook eens geprobeerd, maar mijn Tradfri GU10 spot geeft dan nog steeds een korte 'witte flits' (op basis van de 'overdag' instellingen van de lamp) alvorens ie naar 1% rood gaat.Nomi schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:59:
[...]
Ik had hetzelfde probleem! Mijn oplossing: als de lamp 's nachts aangaat, dan gaat ie eerst met 1% brightness op rood en daarna pas op de gewenste sterkte. Dus twee actions achter elkaar. Dat voorkomt bij mij de 'witte flits'.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 - action: light.turn_on target: entity_id: light.wc_2_ceiling_light data: brightness_pct: 1 rgb_color: - 255 - 0 - 0 - action: light.turn_on target: entity_id: light.wc_2_ceiling_light data: brightness_pct: 50
Grappig dat dus meer mensen 's nachts rood licht hebben op de wc
Dit heb ik nu gedaan, om 19:00 gaat de lamp 1 seconde aan op rood (mits er beweging is gedetecteerd), zodat er niemand last heeft van 'de flits' wanneer ie de eerste keer naar rood gaat op basis van beweging.Hmmbob schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:45:
[...]
Je zou als workaround om 19u de kleur al op rood kunnen zetten. Is n time based trigger.
Vooralsnog is de verlichting op het toilet boven de enige waarbij ik de kleurtemperatuur of kleur overdag anders wil dan 's avonds/'s nachts, maar wanneer dat er meer worden, dan is Adaptive Lighting inderdaad een erg mooie oplossingGizz schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:15:
@JBS volgens mij heb je ondertussen genoeg tips gehad om de overgang naar rood licht soepel te laten verlopen. Ik weet niet of je bij meer lampen wil werken met verschillende kleurtemperaturen, maar voor de zekerheid geef ik je graag Adaptive Lighting als tip. Daarmee kun de hele dag door de intensiteit en kleurtemperatuur van je lampen synchroniseren met de zon. En ook een nachtmodus instellen waarbij alles op rood gaat. Als ik het mij goed herinner zitten er ook opties in voor ikea-lampen waarbij de kleurtemperatuur en helderheid niet in één commando verstuurd kunnen worden waardoor je gek opstartgedrag krijgt.
Zelf erg tevreden met Adaptive Lighting. Praktisch elke witte lamp hier in huis wordt ermee aangestuurd. Fijn om midden op de dag koel helder licht te hebben en 's ochtends vroeg en 's avonds warmer en minder fel licht. En gedurende de nacht rood. De nachtmodus van een onderzeeër noem ik dat en zo kwam het ook (ongeveer) terug in review: Maak van je huis een tweakershuis - Smarthometweaks uit de community
edit: nog even teruggezocht in de readme en dit is de oplossing binnen AL:
[...]
Standaard is daar geen optie voor. Maar als je het niet erg vind om in de database te rommelen zou het wel moeten kunnen. Bijvoorbeeld dus met SQLite Browser.Ruudstertje schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:48:
Mogguh,
Ik heb gister Home Assistant opnieuw geïnstalleerd op een proxmox server, van de oude HA alleen de database teruggezet omdat ik voor de rest helemaal opnieuw wilde beginnen. Ipv het gebruiken van de Sonoff Zigbee integraties gebruik ik nu Zigbee2Mqtt, was voor mij even een gedoe om dit aan de gang te krijgen maar het werkt een stuk mooier zie ik nu al.
Nu zou ik eigenlijk de historie van mijn temp/vocht sensoren weer terugzien bij de nieuwe setup alleen nu zijn de entitie id natuurlijk niet meer het zelfde... Nu zou ik de nieuwe entitie id kunnen aanpassen naar de namen van de oude maar is er ook een mogelijkheid om de oude entitie id te wijzigen naar de nieuwe?
Daarvoor:
- Backup, altijd eerst een backup
- HA Core stoppen
- DB openen.
- In statistics_meta zou ik eerst even controleren (via Browse data) of oude en nieuwe er verder gelijk uit zien.
- Zo ja, dan rij van nieuwe entity id wissen
- En dan rij van oude entity voorzien het nieuwe entity id.
- Opslaan en in HA zetten
- HA Core weer starten.
Bedankt allemaal voor jullie reacties op mijn airco automation. Ik heb gewoon nooit geweten dat ik die traces kan inzien, en ook niet dat de conditie genegeerd wordt bij het handmatig uitvoeren. Dat had een hoop ellende gescheeld de afgelopen jaren. Maar beter laat dan nooit

Mijn traces gaan niet zover terug, ik gok omdat ik gisteren nog gesleuteld heb aan de automation. Ik ga de komende dagen even kijken waar het probleem zit. De temperatuur is al wel lager geweest op de kamer, zonder dat de automation ging lopen. Maar dat was toen ik de temp sensor van de AC gebruikte. Ik probeer het nu met een externe.
Dank voor de reacties in ieder geval, ik kan weer even verder.
Moet zeggen dat ik de delay functie in vele automations gebruik, mij is nog niet helemaal helder waarom dat niet netjes is (behalve misschien een onverwachte reboot, maar dat komt eigenlijk nooit voor).
Ik gebruik de delay bijvoorbeeld voor de elektrische badkamerradiator, elektrische vloerverwarming, buitenverlichting dimmen met delay op basis van sunset offset, etc. Bevalt eigenlijk prima, maar begrijp nu dat het niet de best practice is.
Nadat ik heb ontdekt dat het domein niet bestaat, toch maar de proef op de som genomenpietje63 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:23:
Iemand bekend met widgets via https://www.reddit.com/r/...me_assistant_ios_widgets/
[Afbeelding]
Ziet er wel gaaf uit. Ik heb de app geïnstalleerd maar moet dan hawidgets.com toegang geven tot mijn home assistant. Ben daar een beetje twijfelachtig over..
Omdat woonveilig widget niet meer werkt onder ios 18, dacht ik zelf via homeassistant een nieuwe widget te gaan maken. Dit geeft wel meer mogelijkheden dan de standaard "knop - actie" zoals ik de huidige functies begrijp
- het werkt in de basis redelijk goed en erg makkelijk. Naast mijn (via HA Companion app gemaakt) "alarm aan" knop, nu een weergave of het alarm aan staat. Zit wel een vertraging van ca. 10 seconde in (vandaar het woord redelijk)..
Het domein is waarschijnlijk louter nodig als "fake" om de app toegang te geven. ik twijfel nu nog even om het domein te kopen zodat niet iemand anders later toegang kan krijgen tot mijn HA door dat domein te registeren
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Dat werkt..... voor 99,9%. Zolang ik mijn HA niet herstart gaat dat goed, maar zodra ik herstart gebeurt er dit:
/f/image/sV3KkIZRIAY1cakh3sus0Uyn.png?f=fotoalbum_medium)
Bovenstde grafiek is de kWh waarde uit de API, onderste grafiek is de Wh-waarde uit mijn zelfgemaakte sensor.
Ik heb deze YAML-code bij elkaar geknutseld:
1
2
3
4
5
6
7
8
| template: - sensor: - unique_id: SolarEdge_conversion name: SolarEdge_local_cumulative_Wh unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy state: "{{ states('sensor.solaredge_local_ac_energy_kwh') | float(default=0.0) | multiply(1000) | round(1) }}" state_class: total_increasing |
Als je in de code gekke dingen ziet en je afvraagt "waarom heeft-ie dat nou zo gedaan?" dan kan ik je het antwoord alvast vooraf geven "omdat ik dat zo bij elkaar gegoogled heb"
Is er iets wat ik kan doen om die sprongen in waarde niet te hebben bij een herstart van HA?
Voor nu maar weer teruggegaan naar de API integratie, maar die spuugt af en toe nog steeds onzin uit....
Kan je voor toevoegen:
1
| availability: "{{ has_value('sensor.solaredge_local_ac_energy_kwh') }}" |
Verder best prima ook al zou ik de round eraf halen.
[ Voor 29% gewijzigd door Septillion op 14-11-2024 15:02 ]
En dat was 'm. Wederom bedankt!Septillion schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:00:
@JeroenH Dat krijg je als je geen availability toevoegt maar wel een default 0
Kan je voor toevoegen:
YAML:
1 availability: "{{ has_value('sensor.solaredge_local_ac_energy_kwh') }}"
Damn, als ik deze optie had geweten, had ik een andere template stuk eenvoudiger en robuuster kunnen makenSeptillion schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:00:
@JeroenH Dat krijg je als je geen availability toevoegt maar wel een default 0
Kan je voor toevoegen:
YAML:
1 availability: "{{ has_value('sensor.solaredge_local_ac_energy_kwh') }}"
Dankje, hier duik ik even in!Septillion schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:14:
[...]
Standaard is daar geen optie voor. Maar als je het niet erg vind om in de database te rommelen zou het wel moeten kunnen. Bijvoorbeeld dus met SQLite Browser.
Daarvoor:
- Backup, altijd eerst een backup
- HA Core stoppen
- DB openen.
- In statistics_meta zou ik eerst even controleren (via Browse data) of oude en nieuwe er verder gelijk uit zien.
- Zo ja, dan rij van nieuwe entity id wissen
- En dan rij van oude entity voorzien het nieuwe entity id.
- Opslaan en in HA zetten
- HA Core weer starten.
Wat je kan doen is:Ruudstertje schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:48:
Mogguh,
- Eerst hernoemen naar de oude entiteit naam, zodat de historie weer beschikbaar is
- Vervolgens kan je onder Developer -> Statistics de nieuwe entiteit naam verwijderen
- En daarna kan je de naam weer zetten op wat je wel wilt gebruiken
[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 14-11-2024 17:31 ]
Ow dat is ook het proberen waard. Ga ik ook naar kijken.BiG-GuY schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:29:
[...]
Wat je kan doen is:Zolang een entiteit naam niet bestaat in je database, kan HA de historie verplaatsen tussen entiteiten.
- Eerst hernoemen naar de oude entiteit naam, zodat de historie weer beschikbaar is
- Vervolgens kan je onder Developer -> Statistics de nieuwe entiteit naam verwijderen
En daar bleek Matter in voor te komen.
Ik de Matter Server van HA geïnstalleerd en geactiveerd.
Geen sensor.
Ik weer gezocht via de Switchbot App naar informatie.
Wat denk je? Dat kan alleen werken als je een Switchbot hub van bijna €60,- koopt.
a. Home Assistant moet de aanschaf van al die hubs en coördinators overbodig maken
b. Matter zou communicatie tussen apparaten van andere merken mogelijk maken.
Blijkbaar hebben ze dat bij Switchbot niet begrepen.
En waarom laat je die alleen bij beweging 1 sec aan gaan op rood en niet gewoon altijd om 19:00 uur?JBS schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:44:
[...]
Dank voor de tip! Heb dat ook eens geprobeerd, maar mijn Tradfri GU10 spot geeft dan nog steeds een korte 'witte flits' (op basis van de 'overdag' instellingen van de lamp) alvorens ie naar 1% rood gaat.
[...]
Dit heb ik nu gedaan, om 19:00 gaat de lamp 1 seconde aan op rood (mits er beweging is gedetecteerd), zodat er niemand last heeft van 'de flits' wanneer ie de eerste keer naar rood gaat op basis van beweging.
[...]
Nu krijg je de situatie dat er in de nacht nog steeds een witte flits komt als er om 19:00 uur geen beweging is gedetecteerd, omdat die dan niet op rood is ingesteld.
Alternatief is dat altijd als je de lamp uitzet, dat je deze altijd eerst op rood zet en dan pas uit zet. Kleine routine van maken? Dan is het andersom als je wit licht wilt, maar die korte rode ‘flits’ heb je ws weinig tot geen last van.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Je zou bij de overdag instelling voor het uitschakelen eerst op rood kunnen zetten. Overdag verspringen van rood naar wit bij het aanzetten is normaliter niet storend.JBS schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:44:
[...]
Dank voor de tip! Heb dat ook eens geprobeerd, maar mijn Tradfri GU10 spot geeft dan nog steeds een korte 'witte flits' (op basis van de 'overdag' instellingen van de lamp) alvorens ie naar 1% rood gaat.
[...]
Dit heb ik nu gedaan, om 19:00 gaat de lamp 1 seconde aan op rood (mits er beweging is gedetecteerd), zodat er niemand last heeft van 'de flits' wanneer ie de eerste keer naar rood gaat op basis van beweging.
[...]
Vooralsnog is de verlichting op het toilet boven de enige waarbij ik de kleurtemperatuur of kleur overdag anders wil dan 's avonds/'s nachts, maar wanneer dat er meer worden, dan is Adaptive Lighting inderdaad een erg mooie oplossing
Uitgevonden! Het lag aan de wijziging in de CCS code, inmiddels prachtige animaties in mijn mushroom template kaartenXqlus1ve schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:57:
Iemand bekend met de yaml code van the mushroom template cards, en dan met name de animations?
Card mode 3 is geinstalleerd, heb het volgende in mijn configuration staan, verwijzing naar de card-mod.js in de correcte folder:
[code=yaml]
frontend:
themes: !include_dir_merge_named themes
extra_module_url:
- /www/community/lovelace-card-mod/card-mod.js
[/code]
originele code:
[code=yaml]
type: custom:mushroom-template-card
icon: mdi:washing-machine
icon_color: amber
primary: Washing Machine
card_mod:
style:
mushroom-shape-icon$: |
ha-icon {
--icon-animation: shake 400ms ease-in-out infinite, drum 2s ease infinite;
transform-origin: 50% 110%;
}
@keyframes shake {
0%, 100% { transform: translate(0, 0) rotate(0); }
20% { transform: translate(0.4px, -0.4px) rotate(-4deg); }
40% { transform: translate(-0.4px, 0.4px) rotate(4deg); }
60% { transform: translate(0.4px, 0.4px) rotate(-4deg); }
80% { transform: translate(-0.4px, -0.4px) rotate(4deg); }
}
@keyframes drum {
50% { clip-path: polygon(0 0, 0 100%, 35% 100%, 34% 68%, 60% 41%, 71% 56%, 65% 74%, 47% 79%, 32% 69%, 35% 100%, 100% 100%, 100% 0); }
}
[/code]
Maar zodra ik dit implimenteer dan "keyframes drum" niet correct, groter dan het in de icon getoont word, en inplaats van fade in/out is het een zwarte icon die knippert)
[code=yaml]
type: custom:mushroom-template-card
entity: input_text.washing_machine_status
icon: mdi:washing-machine
icon_color: light-green
secondary: "{{ states('input_text.washing_machine_status') }}"
primary: Washing Machine
card_mod:
style: |
mushroom-shape-icon {
{% if is_state(config.entity, 'Standby') %}
--card-mod-icon: mdi:washing-machine;
animation: shake 400ms ease-in-out infinite, drum 2s ease infinite; transform-origin: 50% 110%;
{% endif %}
display: flex;
}
@keyframes shake {
0%, 100% { transform: translate(0, 0) rotate(0); }
20% { transform: translate(0.4px, -0.4px) rotate(-4deg); }
40% { transform: translate(-0.4px, 0.4px) rotate(4deg); }
60% { transform: translate(0.4px, 0.4px) rotate(-4deg); }
80% { transform: translate(-0.4px, -0.4px) rotate(4deg); }
}
@keyframes drum {
50% { clip-path: polygon(0 0, 0 100%, 35% 100%, 34% 68%, 60% 41%, 71% 56%, 65% 74%, 47% 79%, 32% 69%, 35% 100%, 100% 100%, 100% 0); }
}
[/code]
Dit is hoe veel fabrikanten matter (gaan) toevoegen.PCan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:50:
Kreeg een update van mijn Switchbot indoor/outdoor temperatuur en rel. vocht sensor die ik buiten heb hangen. (BLE) naar versie 9.0.
En daar bleek Matter in voor te komen.
Ik de Matter Server van HA geïnstalleerd en geactiveerd.
Geen sensor.
Ik weer gezocht via de Switchbot App naar informatie.
Wat denk je? Dat kan alleen werken als je een Switchbot hub van bijna €60,- koopt.
a. Home Assistant moet de aanschaf van al die hubs en coördinators overbodig maken
b. Matter zou communicatie tussen apparaten van andere merken mogelijk maken.
Blijkbaar hebben ze dat bij Switchbot niet begrepen.
De switchbot zelf heeft niet de hardware om matter te ondersteunen. Dat gaat dus via die hub.
Daarmee is matter dus in veel gevallen een wassen neus..
Met een Mushroom template card kan dat wel ja.Xqlus1ve schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:19:
Gelijk een tweede vraag, want dat heb ik nog niet kunnen vinden, is het mogelijk om dynamische badge icons toe te passen die ook verdwijnen op basis van een bepaalde state?
oftewel, laag = geen badge, hoog = badge.
1
| badge_icon: "{{ 'mdi:test-tube' if states(entity) | float(0) > 20 }}" |
Dat geeft alleen een icon als de state boven de 20 is
Voor anderen die dit misschien kunnen gebruiken...verjager schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:11:
[...]
Stap 1 is het indrukken van de bel geregistreerd krijgen in Home Assistant? Als dat via een webhook zou moeten kunnen, heb je dan een relevant stuk uit de handleiding en een screenshot van de instellingen van de doorbell? (app? webinterface?)
zowel stap 1 en stap 2 zijn met een webhook. in de software van de deurbell kon ik een actie koppel aan een call-event. dus daar gewoon de webhooklink ingevuld.
1.http://<home_assistant_ip>:<port>/api/webhook/akuvox_doorbell
2.(http://{deviceIP}/fcgi/do?action=OpenDoor&UserName={username}&Password={password}&DoorNum=1
stap 3
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| triggers: - trigger: webhook allowed_methods: - POST - PUT - GET - HEAD local_only: true webhook_id: akuvox_doorbell |
Nu bellen ze aan en gaat de deur direct open. Zoals ik het wil.
Na 20u wil ik dat er een "ding-dong" afspeelt op een sonos-box, maar ik wil dat daarna de muziek die speelde terug actief wordt. Dat moet ik nog even uitzoeken
Yep, beter alternatief inderdaad. Dat ga ik doen.synoniem schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:09:
[...]
Je zou bij de overdag instelling voor het uitschakelen eerst op rood kunnen zetten. Overdag verspringen van rood naar wit bij het aanzetten is normaliter niet storend.
@Hippe Lip Alleen tijdens beweging is inderdaad geen juiste voorwaarde.
[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 15-11-2024 13:58 ]
Ik had wat gezocht en vond de picture-elements card. Maar ik wil er eigenlijk geen elements bij, enkel het beeld. welke kaart gebruik ik dan ?
En hoe kan ik ervoor zorgen dat de popup op de voorgrond treed boven al mijn android apps ?
dit is mijn huidige code
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| action: browser_mod.popup metadata: {} data: dismissable: true autoclose: false browser_id: - eb6de957c06136dd7ef3cc79ab06329b - 09890773c495f50d8dbaed980fb25908 - 4d1321a09ef98f366db256a96c787656 - 7e3fc1213d7498e9782139c2fc9c1bca title: Er belt iemand aan size: normal right_button: Openen left_button: Afwijzen right_button_action: action: rest_command.example_request data: {} content: type: picture-elements camera_image: camera.deurbel_profile_name camera_view: live aspect_ratio: 92% camera_view: live entity: camera.camara_frente name: Camara Frente show_name: true show_state: false type: picture-entity |
Nou dit werkte geweldig! Bedankt voor de hulp!BiG-GuY schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:29:
[...]
Wat je kan doen is:Zolang een entiteit naam niet bestaat in je database, kan HA de historie verplaatsen tussen entiteiten.
De tip die @Septillion gaf zal voor een handig harry appeltje eitje zijn maar dat durfde ik ondanks het maken van een backup nu eerst niet aan. Ik ga hier nog wel eens met stoeien op een HA clone in proxmox.
Ook nog tips hoe ik onderstaande netjes krijg? Ik ben 3 jaar geleden begonnen met een P1 kabel tussen m'n slimme meter en HA op een pi. Vorig jaar april een draadloze versie gekocht ivm verplaatsen van de Pi naar een andere plek. Ja dat had ik toen meteen goed moeten regelen, stom ja.....
Maar is er een optie om deze 2 entiteiten samen te voegen? De entiteiten beginnend met sensor. zijn de sensoren met de data van de oude P1 kabel en deze wil ik dus niet kwijt, althans de data niet,
/f/image/XVt6XiPY5yKP8hD7pVNhExiv.png?f=fotoalbum_large)
Samenvoegen kan denk ik enkel via de database direct. Heb daar geen oplossing voor gevonden, maar vond zelf de data die ik verloor niet belangrijk genoeg om met de database te gaan kutten...Ruudstertje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:52:
[...]
Nou dit werkte geweldig! Bedankt voor de hulp!
De tip die @Septillion gaf zal voor een handig harry appeltje eitje zijn maar dat durfde ik ondanks het maken van een backup nu eerst niet aan. Ik ga hier nog wel eens met stoeien op een HA clone in proxmox.
Ook nog tips hoe ik onderstaande netjes krijg? Ik ben 3 jaar geleden begonnen met een P1 kabel tussen m'n slimme meter en HA op een pi. Vorig jaar april een draadloze versie gekocht ivm verplaatsen van de Pi naar een andere plek. Ja dat had ik toen meteen goed moeten regelen, stom ja.....
Maar is er een optie om deze 2 entiteiten samen te voegen? De entiteiten beginnend met sensor. zijn de sensoren met de data van de oude P1 kabel en deze wil ik dus niet kwijt, althans de data niet,
[Afbeelding]
Ben vaker tussen Z2M en ZHA geswitcht met uiteindelijk beiden actief met een eigen coördinator en een deel van de apparaten op de ene en een deel op de andere integratie.
Het volledig migreren van de entiteit heb ik steeds op deze manier gedaan en dat werkte prima.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
| type: custom:stack-in-card cards: - type: custom:mushroom-template-card entity: input_text.washing_machine_status icon: mdi:washing-machine icon_color: light-green secondary: "{{ states('input_text.washing_machine_status') }}" primary: Washing Machine card_mod: style: | ha-state-icon { {% if is_state(config.entity, 'Standby') %} animation: shake 400ms ease-in-out infinite; transform-origin: 50% 58%; clip-path: polygon(0 0, 0 100%, 35% 100%, 34% 68%, 60% 41%, 71% 56%, 65% 74%, 47% 79%, 32% 69%, 35% 100%, 100% 100%, 100% 0); {% endif %} display: flex; } @keyframes shake { 0%, 100% { transform: translate(0, 0) rotate(0); } 20% { transform: translate(0.4px, -0.4px) rotate(-4deg); } 40% { transform: translate(-0.4px, 0.4px) rotate(4deg); } 60% { transform: translate(0.4px, 0.4px) rotate(-4deg); } 80% { transform: translate(-0.4px, -0.4px) rotate(4deg); } } ha-card { border; none; } - type: custom:mushroom-template-card entity: input_text.washing_machine_status icon: mdi:washing-machine icon_color: light-green secondary: "{{ states('input_text.washing_machine_status') }}" primary: Washing Machine card_mod: style: | ha-state-icon { {% if is_state(config.entity, 'Standby') %} animation: spin 1s linear infinite; transform-origin: 50% 58%; clip-path: circle(21.7% at 50% 58%); {% endif %} display: flex; } .shape { shape-color: none; } ha-card { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: %; pointer-events: none; # Ensure the second card doesn't interfere with interactions } ha-card { border; none; } |
krijg voor geen mogelijk de kaarten identiek over elkaar zodat het 1 kaart lijkt, weet iemand wat ik hier fout doet?
Ik ben sinds kort een Home Assistant gebruiken.
Ik heb al verschillende automation werkend.
Alleen uit 1 kom ik niet uit. Ik heb al verschillende dingen probeert.
Misschien kan één van jullie mij op helpen om dit voor elkaar te krijgen.
Doel: Garage deur automatische dicht laten gaan als deze na een bepaald tijd nog open staat.
Voorwaarden:
tussen 20:30 - 07:00
Garage deur = open voor 5 min (Zit een sensor die detecteert als de deur open of dicht is)
dan garage deur dicht sturen (Zit een garage deur opener/ sluiter op)
wacht tijd 2 min
Dan opnieuw alle voorwaarden bij langs.
Eigenlijk is het een cylus die zich constant herhaald en kijkt als 1 van de voorwaarden hoog is.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Groeten,
A.J
Verhuizing naar het grote topic
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 16-11-2024 10:54 ]
Timer is handig. maar ik ben niet een timer functie tegen gekomen als trigger.
Hoe maak ik een timer aan.
1
2
| trigger: time_pattern minutes: /x #trigger iedere x-de minuut |
Zie ook: https://www.home-assistan...ger/#time-pattern-trigger
Mooi dat het gelukt is!Faece schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:51:
[...]
Voor anderen die dit misschien kunnen gebruiken...
zowel stap 1 en stap 2 zijn met een webhook. in de software van de deurbell kon ik een actie koppel aan een call-event. dus daar gewoon de webhooklink ingevuld.
1.http://<home_assistant_ip>:<port>/api/webhook/akuvox_doorbell
2.(http://{deviceIP}/fcgi/do?action=OpenDoor&UserName={username}&Password={password}&DoorNum=1
stap 3
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 triggers: - trigger: webhook allowed_methods: - POST - PUT - GET - HEAD local_only: true webhook_id: akuvox_doorbell
Nu bellen ze aan en gaat de deur direct open. Zoals ik het wil.
Na 20u wil ik dat er een "ding-dong" afspeelt op een sonos-box, maar ik wil dat daarna de muziek die speelde terug actief wordt. Dat moet ik nog even uitzoeken
Ik denk dat je de allowed_methods nog wel even kunt opschonen. Waarschijnlijk heb je genoeg aan GET, maar dat zou je in de documentatie van de deurbel moeten kunnen vinden.
Doe gewoon als trigger de state van je garagedeur open voor 5 minuten. Die 5 minuten kun je gewoon meegeven in de trigger
[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 15-11-2024 23:54 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Uiteraard is het een klein bedrag, maar dit is wel een moment om eens te kijken naar alternatieven. Ik heb zelf al de Degree-days integration gevonden (net opgezet, kan er nog weinig over zeggen), maar heeft iemand ervaring met deze integratie of andere alternatieven voor MinderGas?
Hoe kan ik daar achter komen? Iemand suggesties?
:strip_exif()/f/image/E4UC2lBprLJ0pkLVNFA8s9Y2.jpg?f=fotoalbum_large)
<John O`Mill>
Vanuit bovenstaand scherm:Hippe Lip schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 03:16:
Daarbij vond ik een device ‘Schakelaar’, maar ik heb geen idee welk device dat is.
Hoe kan ik daar achter komen? Iemand suggesties?
- Ga terug naar het gewone more-info venster.
- Klik op de 3 stipjes rechtsboven naast het instellingen icoontje.
- Klik op Gerelateerd
Ik ben ook al een tijdje geïnteresseerd mijn gasverbruik icm graaddagen. Ik heb ingesteld dat mijn sensor op 1 augustus begint, nieuw contract vanaf dan en vanaf dat moment loopt ook mijn utility meter met mijn gasverbruik tot nu toe dit jaar. Maar vervolgens zijn drie van de vijf entiteiten niet beschikbaar. Heb jij dit ook? De andere twee (degree days this year en weighted degree days this year) staan op 0 graden…Cadezo schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 01:01:
Ik gebruik momenteel MinderGas.nl om het gasvebruik bij te houden en te analyseren. Hiervoor gebruik ik de API via HA, nu is deze door een recente wijziging niet langer gratis. Het gebruik is de eerste 3 maanden gratis en kost daarna €2,99 per jaar. De wijziging is per 1 november ingevoerd, dus bestaande API-gebruikers gaan vanaf 1 februari 2025 betalen.
Uiteraard is het een klein bedrag, maar dit is wel een moment om eens te kijken naar alternatieven. Ik heb zelf al de Degree-days integration gevonden (net opgezet, kan er nog weinig over zeggen), maar heeft iemand ervaring met deze integratie of andere alternatieven voor MinderGas?
Volgens mij triggert hij dan niet als om 20.30 uur (begintijd) de garagedeur al 5 minuten of langer open is, of wel? Je zou dan een time trigger kunnen toevoegen met tijdstip 20.30 uur. Moet je wel als extra condition meenemen of de garagedeur al 5 minuten open is, om te voorkomen dat deze sluit als de garagedeur korter dan 5 minuten open is om 20.30 uur.Gizz schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:41:
[...]
Doe gewoon als trigger de state van je garagedeur open voor 5 minuten. Die 5 minuten kun je gewoon meegeven in de triggerEn als condition stel je het tijdstip in als voorwaarde.
@!AJ!
Triggers:
- Garage is open voor 5 minuten
- tijd is 20.30
Conditions
- Garage is open voor 5 minuten
- tijd is na 20.30 en voor 07.00
Action
- doe deur dicht
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| #templates voor degree_days template: - trigger: - platform: time_pattern id: "update" minutes: "/6" # repeat every 6 minutes - platform: time_pattern id: "clear" # Reset the counter at midnight hours: "0" minutes: "1" sensor: - name: Heating Degree Days unique_id: heating_degree_days # Timestep is the portion of an hour you calculate on (15 min = 0.25 hours) # Base is the base temperature for calculating your degree day - 65F default TvD changed to 18, hopefully celcius # Current_temp is checking my weather station and openweathermap - it defaults to my weather station, but will use the OWM sensor if it is unavailable. -- TvD changed to Tado state: >- {% if trigger.id == "update" %} {% set timestep = 0.1 %} {% set base = 18 %} {% set current_temp = states('sensor.woning_buitentemperatuur')|float(0) %} {% set partial_dd = max(0, (base - current_temp) / (24 / timestep)) %} {#old {{ this.state | float() + partial_dd }} #} {# Define a dictionary for monthly correction factors #} {% set month_weights = { 1: 1.1, 2: 1.1, 3: 1.0, 4: 0.8, 5: 0.8, 6: 0.8, 7: 0.8, 8: 0.8, 9: 0.8, 10: 1.0, 11: 1.1, 12: 1.1 } %} {% set current_month = now().month %} {% set correction_factor = month_weights.get(current_month, 1.0) %} {# Calculate weighted degree day #} {{ (this.state | float(0) + partial_dd * correction_factor) }} {% else %} {#clear #} {{ 0 }} {% endif %} state_class: total_increasing |
wel nog even temp sensor aanpassen.
daarnaast heb ik templates om gas bij te houden, en de degree days eind van de dag in een aparte sensor te zetten
nota bene, is voor gewogen graaddagen, code voor gewone graaddagen zit er nog in als old
Dan ontkom je (nog) niet aan wat db magie. In de basis is het dan eigenlijk hetzelfde als wat ik deed met het omzetten van de corrupte db. Dus alle nieuwe totals ophogen met laatste waarde van de oude sensor (in zo wel statistics als statistics_short_term). En dan alle oude rows naar het nieuwe entity id verhuizen.Ruudstertje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:52:
[...]
Nou dit werkte geweldig! Bedankt voor de hulp!
[Afbeelding]
Laatste is nu zelfs simpeler omdat het al in de db staat en het dus alleen een update van metadata_id is. Dus als je het wilt doen kan ik denk ik wel de queries schrijven. Mooiste zou dan wel je db zijn als je dat niet erg vind.
YESSSverjager schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 04:46:
[...]
Vanuit bovenstaand scherm:
- Ga terug naar het gewone more-info venster.
- Klik op de 3 stipjes rechtsboven naast het instellingen icoontje.
- Klik op Gerelateerd
Dat was ‘m. Gebonden.
Dank @verjager !
Dat ding was ik idd vergeten. Ligt ergens ongebruikt in de kast.
:strip_exif()/f/image/p5sIAWu9iVzv46awANiQ9anh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 16-11-2024 14:04 ]
<John O`Mill>
Na een restart van HAOS ging de update ook bij mij. Waarschijnlijk nog een na effect van de supervisor bug eerder deze week.BiG-GuY schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:12:
@maxxie85
Geen problemen hier op Home Assistant OS 13.2 x86-64 op een ASUS PN64.
Draai sinds gisteravond al Core/Supervisor: 2024.11.2
Ik wil graag mijn alarm geluid laten afgaan indien er minimaal 2 van mijn beweging/deursensor actief zijn.
Nu schakel ik een helper switch aan (indien het alarm aan staat) die mijn sirene af laten gaan. Enndeze activeerd nu als een van mijn vele sensors actief wordt.
Ik kan er helaas niet over vinden helaas. En groepen worden actief indien 1 member actief wordt.
Hoop dat iemand hier een idee heeft hoe dit aan te pakken
- leeg -
Je zou een teller kunnen maken die bijhoudt hoeveel sensors er actief zijn, wanneer deze de waarde van twee of meer bereikt een sirene actie laten uitvoeren.luigi87 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:19:
Iemand hier een slim idee voor mijn uitdaging?
Ik wil graag mijn alarm geluid laten afgaan indien er minimaal 2 van mijn beweging/deursensor actief zijn.
Nu schakel ik een helper switch aan (indien het alarm aan staat) die mijn sirene af laten gaan. Enndeze activeerd nu als een van mijn vele sensors actief wordt.
Ik kan er helaas niet over vinden helaas. En groepen worden actief indien 1 member actief wordt.
Hoop dat iemand hier een idee heeft hoe dit aan te pakken
Top die had ik nog niet bedacht.Vuur Draak schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:26:
[...]
Je zou een teller kunnen maken die bijhoudt hoeveel sensors er actief zijn, wanneer deze de waarde van twee of meer bereikt een sirene actie laten uitvoeren.
If motion x/ door sensor is on
Increase counter
En dan ook een automation maken.
If motion x/ door sensor is off
Decrease counter.
En dan if counter is >2, alarm sirene aan.
Wordt wel een draak van een automation, maar dit gaat wel werken!
Dank ik ga hem eens uitwerken
- leeg -
Niet als je het vinkje bij "all entities" zet. Maar je hebt denk ik weer meer dan twee?luigi87 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:19:
En groepen worden actief indien 1 member actief wordt.
Dit zou je op zich op kunnen lossen met een tempalte:
1
| {{ expand('binary_sensor.motion_group') |selectattr('state', 'eq', 'on') |list |count >= 2 }} |
Die 3 zijn bij mij unknown (en weighted op 0), maar ik heb de utility meter (voor jaarlijks gasverbruik) ook pas vandaag aangemaakt, dus dat vind ik opzich niet zo heel gek.dannyvdb1997 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:51:
[...]
Ik ben ook al een tijdje geïnteresseerd mijn gasverbruik icm graaddagen. Ik heb ingesteld dat mijn sensor op 1 augustus begint, nieuw contract vanaf dan en vanaf dat moment loopt ook mijn utility meter met mijn gasverbruik tot nu toe dit jaar. Maar vervolgens zijn drie van de vijf entiteiten niet beschikbaar. Heb jij dit ook? De andere twee (degree days this year en weighted degree days this year) staan op 0 graden…
Degree days this year staat wel op 1949 en die waarde lijkt goed overeen te komen met MinderGas.
Lijkt alsof er bij jou iets niet goed zit, heb je de settings goed staan?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| action: climate.set_temperature metadata: {} data: hvac_mode: heat temperature: {{input_number.airco}} target: entity_id: climate.ruimte2 |
in een automation wil ik mijn temperatuur afhankelijk maken van een invultemperatuur. wat is de juiste syntax ?
Welke meter heb jij opgegeven bij gas? Een utility meter?Cadezo schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:18:
[...]
Die 3 zijn bij mij unknown (en weighted op 0), maar ik heb de utility meter (voor jaarlijks gasverbruik) ook pas vandaag aangemaakt, dus dat vind ik opzich niet zo heel gek.
Degree days this year staat wel op 1949 en die waarde lijkt goed overeen te komen met MinderGas.
Lijkt alsof er bij jou iets niet goed zit, heb je de settings goed staan?
Faece schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:19:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 action: climate.set_temperature metadata: {} data: hvac_mode: heat temperature: {{input_number.airco}} target: entity_id: climate.ruimte2
in een automation wil ik mijn temperatuur afhankelijk maken van een invultemperatuur. wat is de juiste syntax ?
- Single line templates moeten tussen quotes
- Je moet de state van de entity opvragen met de states() functie
1
| temperature: "{{ states('input_number.airco') }}" |
Ja ik denk ruim 30.Septillion schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:32:
[...]
Niet als je het vinkje bij "all entities" zet. Maar je hebt denk ik weer meer dan twee?
Dit zou je op zich op kunnen lossen met een tempalte:
Django/Jinja:
1 {{ expand('binary_sensor.motion_group') |selectattr('state', 'eq', 'on') |list |count >= 2 }}
Kan hier ook eens mee gaan spelen.
Thanks
- leeg -
Ja, een utility meter met jaarlijkse reset.dannyvdb1997 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:40:
[...]
Welke meter heb jij opgegeven bij gas? Een utility meter?
Gas/Energy sensor entity with the total consumption of gas in m3 or Energy in kWh, starting at the set Startday and Startmonth of the current year. You may have to use a utility_meter helper in Home Assistant to determine that data.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
| alias: Toon een pop-up action: browser_mod.popup metadata: {} data: size: fullscreen card_mod: style: ha-dialog$: | @media (min-width: 100px) { div.mdc-dialog div.mdc-dialog__container { --mdc-dialog-min-width: 180px; --ha-dialog-border-radius: 10px; height: 324px; } div.mdc-dialog div.mdc-dialog__scrim { background: rgba(0, 0, 0, 0.8); } content: type: vertical-stack cards: - type: picture-entity camera_image: camera.deurbel_profile_name camera_view: live entity: camera.deurbel_profile_name - type: horizontal-stack cards: - type: custom:mushroom-template-card primary: Afwijzen tap_action: action: fire-dom-event browser_mod: service: browser_mod.close_popup data: - browser_id: THIS card_mod: style: mushroom-state-info$: | .container { margin: -10px; text-align: center !important; .: | ha-card { background-color: rgb({{ states("input_text.kleur_iconen")}}) !important; width: 100px; margin-left: 65px; } - type: custom:mushroom-template-card primary: Deur Openen tap_action: action: call-service service: rest_command.example_request card_mod: style: mushroom-state-info$: | .container { margin: -10px; text-align: center !important; .: | ha-card { background-color: rgb({{ states("input_text.kleur_iconen")}}) !important; width: 100px; margin-left: 65px; } card_mod: style: | ha-card { border: 0px; } |
in een automation heb ik popup met een camera beeld en 2 knoppen, hoe krijg ik die knoppen centraal ?
In het camera beeld heb ik ook een timestamp en de status van de camera, kan ik die ook verwijderen ?
Dat is nu gelukt. Mits gebruik nginx manager, poorten opzetten en een subdomein maken...TheFes schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:52:
[...]
Mealie ook beschikbaar maken via https via the reverse proxy?
Mealie is nu van buitenaf accessible.
Het casten lukt nu ook... alleen, als ik dan kijk op mn google hub, moet ik in mealie inloggen, en als ik klik bij het invulveld van mn user of paswoord, dan krijg ik geen toetsenbord om te typen, en kan dus niet inloggen
Tevens wijst de reverse proxy naar de addon zelf, en niet echt naar een bepaalde view van mn dashboard, dat lukte niet.
Ik zit dus echt enorm ver, maar weet niet goed hoe ik dit kan oplossen.
I dunno of er hier mensen zitten die mealie casten naar hun hub
Ik heb in Home Assistant de sensor van de Solaredge API "sensor.solaredge_lifetime_energy" voor het registreren van de hoeveelheid opgewekte energie in kWh. Nu ga ik over naar Modbus en wordt de hoeveelheid opgewekte energie in kWh geregistreerd door "sensor.solaredge_ac_energy_kwh". Hoe kan ik dit in het energiedashboard wisselen zonder verlies van de historie?
Volgens mij 2 opties: de nieuwe sensor exact normen zoals de oude, of de database induiken en met queries de data van de oude naar nieuwe sensor overzetten.bello2011 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:37:
Kan iemand mij op weg helpen?
Ik heb in Home Assistant de sensor van de Solaredge API "sensor.solaredge_lifetime_energy" voor het registreren van de hoeveelheid opgewekte energie in kWh. Nu ga ik over naar Modbus en wordt de hoeveelheid opgewekte energie in kWh geregistreerd door "sensor.solaredge_ac_energy_kwh". Hoe kan ik dit in het energiedashboard wisselen zonder verlies van de historie?
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"manusjevanalles schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:59:
[...]
Volgens mij 2 opties: de nieuwe sensor exact normen zoals de oude, of de database induiken en met queries de data van de oude naar nieuwe sensor overzetten.
Oeps, was als een reply op @bello2011 bedoeld
[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 16-11-2024 18:01 ]
https://www.home-assistant.io/dashboards/picture-entity/Faece schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:22:
In het camera beeld heb ik ook een timestamp en de status van de camera, kan ik die ook verwijderen ?
show_state
[ Voor 15% gewijzigd door Faece op 16-11-2024 18:21 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| repeat: count: 1 sequence: - action: media_player.play_media target: entity_id: media_player.oefenzaal_raam data: media_content_id: media-source://media_source/local/ding-dong-81717.mp3 media_content_type: audio/mpeg metadata: title: ding-dong-81717.mp3 thumbnail: null media_class: music children_media_class: null navigateIds: - {} - media_content_type: app media_content_id: media-source://media_source - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 3 milliseconds: 0 |
dit is mijn code van het bellen.
ik had dan een script staan waarin een input_boolean aan wordt gezet
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| alias: deur_openen sequence: - action: rest_command.example_request data: {} - action: input_boolean.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: input_boolean.deur_open_toe description: "" |
dus eigenlijk zou het dan iets moeten zijn "zolang de boolean op 0 staat, gaat de bel" . Juist ?
Hoe vertaal ik dan "zolang" naar code ?
Want ik kom geen stap verder.
Niet in ESPIDF en ook niet in PlatformIO.
In ESPhome wordt hij helemaal niet ondersteund.
Is me zojuist gelukt er iets op te zetten via PlatformIO.
Ga morgen verder kijken.
[ Voor 15% gewijzigd door PCan op 16-11-2024 23:43 ]
Heb je een linkje of zo want het hoogste nummer wat ik zo zie is ESP32-C6-DevKitC-1 N8.PCan schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:07:
Als het iemand gelukt is om firmware of iets anders te flashen op de ESP32-C9-DevKitC-1 N8, laat het ff weten hoe.
Want ik kom geen stap verder.
Niet in ESPIDF en ook niet in PlatformIO.
In ESPhome wordt hij helemaal niet ondersteund.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.