Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 252 ... 344 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:16
Bart ® schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:16:
Nee bij mij gaat ie niet omlaag, maar hij gedraagt zich wel abnormaal:
OK, slecht gedefinieerd gammel dus :P :/ thanks.

Ik moet echt gaan puzzelen om geheel naar lokaal te gaan. Is ook meer in de spirit van HA natuurlijk...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:49

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JeroenH schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:20:
[...]

OK, slecht gedefinieerd gammel dus :P :/ thanks.

Ik moet echt gaan puzzelen om geheel naar lokaal te gaan. Is ook meer in de spirit van HA natuurlijk...
Ik zit met 2 installaties, een solaredge en een enphase... Ik zit eraan te denken om deze meter in mijn meterkast te bouwen voor de groep waar beide installaties op zitten. Zit je natuurlijk nog steeds met meerdere datasets, maar dat vind ik zelf wat minder belangrijk.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-10 21:45
Hmmbob schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:04:
[...]

Euh, je hebt niet gedaan wat er in de handleiding staat. Je hebt ALLE files van die hele repo in je /custom_components/hacs/ map gezet. Dat had alleen de inhoud van de submap /custom_components/hacs/ van die repo moeten zijn.

Edit: los daarvan, manual download is helemaal geen recommended manier om HACS te installeren. Gewoon de handleiding volgen is beter.
Inderdaad, was een oude work around, opnieuw begonnen en Hacs is geintalleerd.
Dank allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Iemand ervaring met een akuvox doorbell en webhook ?

Ik wil dus een manier op het indrukken van de bel te gaan koppelen met het openen van de deur....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Bart ® schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:23:
[...]

Ik zit met 2 installaties, een solaredge en een enphase... Ik zit eraan te denken om deze meter in mijn meterkast te bouwen voor de groep waar beide installaties op zitten. Zit je natuurlijk nog steeds met meerdere datasets, maar dat vind ik zelf wat minder belangrijk.
V.w.b. SolarEdge kun je ook gebruik maken van modbus (over TCP). Zijn 2 integraties voor beschikbaar (in HACS). En hoef je alleen maar modbus over TCP voor te activeren in de omvormer. Er vanuit gaande dat de firmware nieuw genoeg is.

offtopic:
Via de SolarEdge API kun je meen ik wel meer informatie krijgen (of in ieder geval bij SE inzien). Zoals vermogen en energie (meen ik) per optimizer (/paneel dus). Dat zou ook kunnen via modbus want daarvoor zit ondersteuning in de sunspec specificatie. Maar dat deel van de spec heeft SE "uiteraard" niet geïmplementeerd. En met jouw alternatief van uitlezen met een energiemeter tussen groepenkast en omvormer heb je natuurlijk ook geen data per paneel :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:49

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

RobertMe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:39:
[...]

V.w.b. SolarEdge kun je ook gebruik maken van modbus (over TCP). Zijn 2 integraties voor beschikbaar (in HACS). En hoef je alleen maar modbus over TCP voor te activeren in de omvormer. Er vanuit gaande dat de firmware nieuw genoeg is.

offtopic:
Via de SolarEdge API kun je meen ik wel meer informatie krijgen (of in ieder geval bij SE inzien). Zoals vermogen en energie (meen ik) per optimizer (/paneel dus). Dat zou ook kunnen via modbus want daarvoor zit ondersteuning in de sunspec specificatie. Maar dat deel van de spec heeft SE "uiteraard" niet geïmplementeerd. En met jouw alternatief van uitlezen met een energiemeter tussen groepenkast en omvormer heb je natuurlijk ook geen data per paneel :p.
Interessant, wist ik nog niet :). Moet je dan adminrechten/installateursaccount hebben op je solaredge? Want die heb ik helaas niet...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:09
mbuurman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:04:
Doel:
Op het dashboard als 'tap behavior/tap action' van een 'input_bolean' entity het logbook laten zien in plaats van 'More Info' als schakelaar.

Wat ie nu laat zien:
[Afbeelding]

Wat ik graag zou willen zien:
[Afbeelding]

Ik heb de volgende (onderdeel van een) code in een automation om te bepalen of er iemand aanwezig is in een ruimte. Voor deze opzet gebruik ik een Helper in de vorm van een toggle/input_boolean en dat werkt gewoon goed.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - condition: trigger
    id: idle
  - condition: and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: binary_sensor.2_zolder_pir_occupancy
        state: "off"
      - condition: state
        entity_id: binary_sensor.2_washok_presence_occupancy
        state: "off"
  - target:
      entity_id: input_boolean.aanwezigheid_washok
    data: {}
    action: input_boolean.turn_off

Maar als ik de 'input_boolean.aanwezigheid_washok'-entity op een dashboard zet dan lijkt het een schakelaar die je kun aan/uit zetten of het opent als 'tap_action' standaard 'more-info' waar het zich laat zien als een schakelaar. Maar dat is in voor deze toepassing natuurlijk niet de bedoeling.

Nu heb ik het geprobeerd met het openen van een url naar het logbook, maar dan opent HA een nieuwe browserpagina. Wel de info die ik wil zien, maar niet zoals ik het wil:
YAML:
1
2
3
4
tap_action:
  action: url
  url_path: >-
    http://172.31.254.54:8123/logbook?entity_id=input_boolean.aanwezigheid_washok

Als ik een template-helper aanmaak en deze koppel aan de input-bolean met:
Django/Jinja:
1
{{ states('input_boolean.aanwezigheid_washok') }}

Dan kan ik bij de aangemaakte binairy_sensor wel met 'tap-action' - 'more-info' het logbook direct laten zien.
Maar dan heb ik voor iedere ruimte in huis 2 helpers nodig om dit voor elkaar te krijgen en dan vraag ik mij af of dit niet handiger voor elkaar te krijgen is....

Heeft iemand een goede suggestie?
Kan je er niet gewoon beter een helper tegenaan gooien?
Je maakt een helper template sensor die gewoon de waarde is van je input_boolean.
Dan gaat HA ermee om alsof het een sensor is ipv een switch.

Edit:
Zie nu je automations.
Ik denk dat je gewoon een helper derivative sensor kan gebruiken.
Of een combine states helper.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Bart ® schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:43:
[...]

Interessant, wist ik nog niet :). Moet je dan adminrechten/installateursaccount hebben op je solaredge? Want die heb ik helaas niet...
Nope, niet nodig voor zover ik weet. Zelf heb ik een antieke omvormer met display en knoppen (onder de kap :X). En heb ik de firmware nog moeten upgraden (via microUSB kaartje) wat an zich nog wel "spannend" was aangezien dus ook de kap er af moet en die voor het aanpassen van de instellingen wel weer netspanning moet hebben natuurlijk.

Maar... op de nieuwere omvormers zit ook geen display of niks meer. Wellicht dat het al met de gewone app kan, en anders moet je de installateurs app hebben (staat ook gewoon in de app store van Apple / Google). Je moet dan de QR code op de omvormer scannen met de app en het hendeltje onderop even "om zetten" (IIRC wijst die naar beneden voor aan, als je hem naar rechts zet gaat die uit, en je kunt hem even naar links duwen (zit dus veertje op zeg maar) waarbij die na X seconden in de "setup" stand gaat) waarna je met de app instellingen kunt aanpassen, waaronder dus ook weer modbus over TCP aan zetten.

Het kan zelfs zijn dat het tegenwoordig standaard aan staat? Dan zou je even moeten zoeken welke poort die gebruikt en gewoon even testen of je bv kunt telnetten naar die poort. Dan hoef je er uberhaupt niks aan te doen dus. Dan hoef je alleen in HA de integratie te installeren en instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@mbuurman Je wilt hem op het dashboard gewoon niet aanpassen?

Zelf gebruik ik daar wel eens de custom:multiple-entity-row voor.
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - type: custom:multiple-entity-row
    entity: input_boolean.bedroom_wake_up_light_active
    name: Active
    toggle: false
    state_color: true
    secondary_info: last-updated

En zijn is die log een must? Want volgens mij niet zomaar mogelijk die te openen. Op zich zou je naar het logbook of history kunnen springen. Maar dan zou ik een action: navigate pakken.

Andere optie zou zijn dat je een subview dashboard maakt waar je een logbook card en een history card kunt gebruiken.

En wat is je doel van de automation? Want zie nu conditions en actions door elkaar? En tussen meerdere conditions is condition: and niet nodig, standaard al AND.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 13-11-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Faece schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:25:
Iemand ervaring met een akuvox doorbell en webhook ?

Ik wil dus een manier op het indrukken van de bel te gaan koppelen met het openen van de deur....
Stap 1 is het indrukken van de bel geregistreerd krijgen in Home Assistant? Als dat via een webhook zou moeten kunnen, heb je dan een relevant stuk uit de handleiding en een screenshot van de instellingen van de doorbell? (app? webinterface?)
Stap 2 is het openen van de deur. Hoe wil je dat gaan doen, heb je daarvoor een integratie?
Stap 3 is vervolgens in een automation een trigger en action definiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-10 15:20
Kodess schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:30:
[...]

Kan je er niet gewoon beter een helper tegenaan gooien?
Je maakt een helper template sensor die gewoon de waarde is van je input_boolean.
Dan gaat HA ermee om alsof het een sensor is ipv een switch.

Edit:
Zie nu je automations.
Ik denk dat je gewoon een helper derivative sensor kan gebruiken.
Of een combine states helper.
Bedankt voor het meedenken

Dat heb ik nu gedaan, maar was op zoek naar een oplossing waar ik niet 2 helpers per ruimte nodig heb.
Maakt het naar mijn idee allemaal wat omslachtig en rommelig.
Als het niet anders kan, dan wordt dat the way to go ben ik bang.

Ik snap niet helemaal hoe een Combine states of een Derative mij gaat helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door mbuurman op 13-11-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:09
mbuurman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:47:
[...]

Bedankt voor het meedenken

Dat heb ik nu gedaan, maar was op zoek naar een oplossing waar ik niet 2 helpers per ruimte nodig heb.
Maakt het naar mijn idee allemaal wat omslachtig en rommelig.

Als het niet anders kan, dan wordt dat the way to go ben ik bang.
Je kan het volgens mij ook gewoon doen met 1 combine states helper en dan zonder je automation.
Hangt ervan af of je meer code erachter hebt hangen dan alleen die automation die je toont.
En als het complexer is kan het gewoon in 1 template sensor helper, ook weer zonder automation.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-10 15:20
Septillion schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:02:
@mbuurman Je wilt hem op het dashboard gewoon niet aanpassen?

Zelf gebruik ik daar wel eens de custom:multiple-entity-row voor.
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - type: custom:multiple-entity-row
    entity: input_boolean.bedroom_wake_up_light_active
    name: Active
    toggle: false
    state_color: true
    secondary_info: last-updated

En zijn is die log een must? Want volgens mij niet zomaar mogelijk die te openen. Op zich zou je naar het logbook of history kunnen springen. Maar dan zou ik een action: navigate pakken.

Andere optie zou zijn dat je een subview dashboard maakt waar je een logbook card en een history card kunt gebruiken.

En wat is je doel van de automation? Want zie nu conditions en actions door elkaar? En tussen meerdere conditions is condition: and niet nodig, standaard al AND.
Ik maak deze entities zichtbaar als Tile, maar ook als Mushroom Chips en Template, dus het dashboard verder aanpassen is geen optie.
De log is juist het belangrijkste, maar dat lijkt dus ook te lukken met een 'navigate' naar:
code:
1
/logbook?entity_id=input_boolean.aanwezigheid_washok

Het stuk code is alleen het action deel, de rest heb ik achterwege gelaten voor de leesbaarheid. En dat de AND de standaard is weet ik, maar vergeet ik steeds |:( Dus voeg het voor de volledigheid toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-10 20:29
Ik zoek wat hulp bij het updaten van mijn dashboard. Ben bezig om de boel om te turnen naar de sections variant, en ben fan van de subheaders en de entities die je daaraan kunt toevoegen. Nu zou ik graag vanuit mijn dashboard direct een nieuwe calender event willen aanmaken. Maar hier zit ik dus vast omdat ik niet weet of dit te triggeren is buiten de stadaard calender view.

Het idee is om een plus teken (geel gekrabbel ;) ) aan de subheader toe te voegen die dus direct het create event scherm opent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BbGLfZXJ_oMJwDZEnG0aCaqfS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPfV3VQoEK4NYmS78GwCB9dK.jpg?f=fotoalbum_large

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
verjager schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:11:
[...]

Stap 1 is het indrukken van de bel geregistreerd krijgen in Home Assistant? Als dat via een webhook zou moeten kunnen, heb je dan een relevant stuk uit de handleiding en een screenshot van de instellingen van de doorbell? (app? webinterface?)
Stap 2 is het openen van de deur. Hoe wil je dat gaan doen, heb je daarvoor een integratie?
Stap 2 is me al gelukt via webhook. Maar ik weet niet hoe ik stap 1 moet doen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-10 18:59
Er gebeuren twee dingen met mijn automation die ik niet begrijp.

In de ochtend op de ingestelde tijd trigger wordt de automation niet uitgevoerd (zie niets in logboek en airco blijft uit). Doe ik een handmatige run, dan wordt hij wel uitgevoerd. Maar in de handmatige run gaat de airco altijd aan en wordt mijn temperatuur conditie genegeerd.

Doe ik iets verkeerd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: Airco kinderkamer winter
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "06:45:00"
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.temp_sensor_slaapkamer_jongens_temperature
    value_template: ""
    below: 14
action:
  - service: climate.turn_on
    target:
      entity_id: climate.haier_ac
  - service: climate.set_temperature
    data:
      temperature: 22
      hvac_mode: heat
    target:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - service: climate.turn_off
    target:
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Separator schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:48:

In de ochtend op de ingestelde tijd trigger wordt de automation niet uitgevoerd (zie niets in logboek en airco blijft uit). Doe ik een handmatige run, dan wordt hij wel uitgevoerd. Maar in de handmatige run gaat de airco altijd aan en wordt mijn temperatuur conditie genegeerd.

Doe ik iets verkeerd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
trigger:
condition:
action:
    target:
    data:
    target:
  - delay:
    target:

V.w.b. het tweede: dat is het standaard gedrag als je een automation uitvoert, dat deze wordt uitgevoerd :p (zonder dus se condities te checken) Via de devtools => services kun je de automation ook uitvoeren (automation.run service uit mijn hoofd?) en staat er een vinkje of de condities gecheckt moeten worden. Dus daarmee is dat deel van de vraag beantwoordt.

V.w.b. "werkt niet", ik vind die value_template: "" in de condition raar staan. Kan bij mijn weten gewoon weg.

En persoonlijk vind ik een delay van een half uur lang. Ik zou of een trigger op 7:15 zetten of een timer gebruiken. Dan werkt het ook als je HA in die tijdsperiode van dat half uur herstart of zo. Ook al is het onwaarschijnlijk dat je op dat tijdstip HA herstart, maar better safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Faece schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:18:
[...]
Stap 2 is me al gelukt via webhook. Maar ik weet niet hoe ik stap 1 moet doen ...
Laat eens wat zien?

Kun je in de instellingen van de doorbell configureren dat er een URL wordt aangeroepen?

Heb je een relevant stuk uit de handleiding en een screenshot van de instellingen van de doorbell? (app? webinterface?)

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 01:13

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Doe ik iets verkeerd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
trigger:
condition:
action:
    target:
    data:
    target:
  - delay:
    target:

Je zegt er gebeurt niets, maar kan het niet gewoon zijn dat de voorwaarde below 14 niet geldt op dat moment? Zo kou dis het nog niet en dan gaat hij vrolijk wachten of het morgenochtend om die tijd wel kouder is.

Verder zeg je dat je kijkt bij het logboek, maar voor de automation kun je beter naar de trace kijken die je bij de automation vindt. Daar vind je ook de flow die doorlopen wordt en de op dat moment geldende waardes en welke route hij dan neemt binnen de automation.

Wel met RobertMe eens dat je beter een tweede tijdstip voor uit of beter nog ook een "temperatuur bereikt" trigger kunt inbouwen.

Eventueel kun je ook nog volstaan met een trigger climate.haier_ac on for 30minutes, dan gaat hij sowieso na 30min weer uit, wat er ook gebeurt.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 16:22
Ik kan niet goed vinden op internet wat ik wil, terwijl het toch zo simpel is.

Ik heb een zigbee drukknop als deurbel bij mijn voordeur. In Home Assistant is ingesteld met een automation dat bij het indrukken een pushbericht naar mijn telefoon wordt gestuurd. Tot zover alles onder controle.

Wat ik wil, is dat bij het indrukken van die button, ook een signaal naar Homekit wordt gestuurd zodat Homekit ook weet dat er is aangebeld en op de HomePods de gong kan laten klinken.

Op internet staan allerlei oplossingen, maar die zijn bedoeld voor videodeurbellen of camera's. Dat hoef ik allemaal niet. Het enige wat ik wil is een virtuele deurbel die zichtbaar wordt in Homekit. Ik heb de Homekit integration al draaien in Home Assistant en dat werkt goed, ik kan de verlichting, thermostaten etc bedienen.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:22

tozzke

aka tozzert

Doe ik iets verkeerd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
trigger:
condition:
action:
    target:
    data:
    target:
  - delay:
    target:

Kijk eens bij de trace van die automation, daaruit zal waarschijnlijk duidelijk worden wat er aan scheelt.
Hij zal ongetwijfeld triggeren op die tijd maar de condition zal niet 'true' zijn waarschijnlijk

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:14
@Separator die lege value_template in de condition moet inderdaad weg. Die moet je even weghalen in YAML modus.

Verder zal er nu niets gebeuren als het om 6:45 bijvoorbeeld 14.2 graden is, en de temperatuur vervolgens nog zakt naar onder de 14. Ik zou daarom de temperatuur ook als trigger toevoegen en de tijd ook als condition.

Home Assistant configuratie

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:21

pietje63

RTFM

Iemand bekend met widgets via https://www.reddit.com/r/...me_assistant_ios_widgets/
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/home-assistant-ios-widgets-v0-y2jes5od2ajc1.png?width=750&format=png&auto=webp&s=026a0d72aaa02dd49c5f2732243c38c442e58e7e
Ziet er wel gaaf uit. Ik heb de app geïnstalleerd maar moet dan hawidgets.com toegang geven tot mijn home assistant. Ben daar een beetje twijfelachtig over..

Omdat woonveilig widget niet meer werkt onder ios 18, dacht ik zelf via homeassistant een nieuwe widget te gaan maken. Dit geeft wel meer mogelijkheden dan de standaard "knop - actie" zoals ik de huidige functies begrijp

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 14-11-2024 09:31 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04:23
Iemand ervaring met de stookwijzer / stookalert integratie?

Stookwijzer zegt status "Blauw", wanneer ik dit op zoek kan ik hier niks over vinden. Volgens de stookwijzer website is mijn status op dit moment is deze "Rood"

Wat betekenen deze waardes (even los dat ik wel kan inschatten wat rood is).

Bij Stook alert van het RIVM krijg ik de status dat het veilig is om te stoken. De 2 spreken elkaar een beetje tegen.

StookWijzer is op basis van postcode/plaats. Stook alert is op basis van provincie.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:00
prekz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:36:

Stookwijzer zegt status "Blauw", wanneer ik dit op zoek kan ik hier niks over vinden. Volgens de stookwijzer website is mijn status op dit moment is deze "Rood"

Bij Stook alert van het RIVM krijg ik de status dat het veilig is om te stoken. De 2 spreken elkaar een beetje tegen.

StookWijzer is op basis van postcode/plaats. Stook alert is op basis van provincie.
zelfde issue hier. Veel blue, terwijl als ik github mag geloven dit fout is en niet meer voor mag komen.
Stook alert werkt volgens mij niet meer, als in wordt volgens mij niet meer actief bijgewerkt, en toont dan denk ik de laatst bekende status.

Tijd van werken, tijd van rusten

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-10 10:51

Volgens de documentatie gebruikt de integratie Stookwijzer.nl alleen voor de windsnelheid en Luchtmeetnet.nl voor de luchtkwaliteit. Het stookadvies leidt de integratie zelf af.

Dat resultaat komt bijna nooit overeen met het stookadvies van stookwijzer zelf (maar wel met de kleuren van lucthmeetnet). Sinds het stookverbod in Amersfoort dacht ik deze integratie te kunnen gebruiken om mijn buurman te wijzen op dit verbod als hij weer eens de open haard aan doet (met de schoorsteen naast de inlaat van mijn WTW 8)7 ).

Helaas kan ik nergens documentatie vinden van de stookwijzer API, anders was ik al over naar een REST call.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:03

Er staat een pull request open om de stookwijzer integratie te upgraden naar de zelfde API als de officiele stookwijzer. Zie https://github.com/home-assistant/core/pull/104846

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Faece schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:18:
[...]

Maar laat een zien wat je dan exact allemaal hebt. Want denk dat dat het grootste vraagteken hier is.

• Faece
Septillion schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:15:
[...]

Maar laat een zien wat je dan exact allemaal hebt. Want denk dat dat het grootste vraagteken hier is.
ik ga deze namiddag eerst zelf nog eens terplekke kijken naar de instellingen van de bel. Want die kan ik van thuis niet bekijken.

dit is de code om de deur te openen
YAML:
1
2
3
4

rest_command:
  example_request:
    url: "http://192.168.129.0/fcgi/do?action=OpenDoor&UserName=X&Password=X8&DoorNum=1"  

de bel zou blijkbaar met webhook moeten lukken, maar moet nog kijken waar ik dit in de instellingen van de bel kan invullen

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-09 07:04
Mogguh,

Ik heb gister Home Assistant opnieuw geïnstalleerd op een proxmox server, van de oude HA alleen de database teruggezet omdat ik voor de rest helemaal opnieuw wilde beginnen. Ipv het gebruiken van de Sonoff Zigbee integraties gebruik ik nu Zigbee2Mqtt, was voor mij even een gedoe om dit aan de gang te krijgen maar het werkt een stuk mooier zie ik nu al.

Nu zou ik eigenlijk de historie van mijn temp/vocht sensoren weer terugzien bij de nieuwe setup alleen nu zijn de entitie id natuurlijk niet meer het zelfde... Nu zou ik de nieuwe entitie id kunnen aanpassen naar de namen van de oude maar is er ook een mogelijkheid om de oude entitie id te wijzigen naar de nieuwe?
De oude namen zijn nog al rommelig en onoverzichtelijk.
Bijvoorbeeld van de woonkamer:
Oud: ewelink_th01_temperature
Nieuw: woonkamer_temperatuur

• JeroenH
Ik zit er nog steeds tegenaan te hikken. Maakt het nog uit dat de API integratie de energie levert in Wh en de local integratie in kWh?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JeroenH Mm, dat kan nog wel eens een issue zijn ja :/

Dan zal je of in de db bezig moeten. Of dus het als losse entiteiten laten en ze beide aan het energy dashboard toe te voegen.

Voor laatste zou ik
- Nieuwe integratie verwijderen
- Alle stats weggooien van de nieuwe
- Oude integratie verwijderen
- Nieuwe integratie toevoegen (onder nieuwe entity id's!)
- Nieuwe entities aan energy dashboard toevoegen (oude laten staan)

• JeroenH
Septillion schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:44:
@JeroenH Mm, dat kan nog wel eens een issue zijn ja :/

Dan zal je of in de db bezig moeten. Of dus het als losse entiteiten laten en ze beide aan het energy dashboard toe te voegen.

Voor laatste zou ik
- Nieuwe integratie verwijderen
- Alle stats weggooien van de nieuwe
- Oude integratie verwijderen
- Nieuwe integratie toevoegen (onder nieuwe entity id's!)
- Nieuwe entities aan energy dashboard toevoegen (oude laten staan)
In die richting zat ik ook te denken. Het weekend moet ik er maar aan geloven :S Dank tot zover weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Nomi schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:59:
[...]

Ik had hetzelfde probleem! Mijn oplossing: als de lamp 's nachts aangaat, dan gaat ie eerst met 1% brightness op rood en daarna pas op de gewenste sterkte. Dus twee actions achter elkaar. Dat voorkomt bij mij de 'witte flits'.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- action: light.turn_on
  target:
    entity_id: light.wc_2_ceiling_light
  data:
    brightness_pct: 1
    rgb_color:
      - 255
      - 0
      - 0

- action: light.turn_on
  target:
    entity_id: light.wc_2_ceiling_light
  data:
    brightness_pct: 50

Grappig dat dus meer mensen 's nachts rood licht hebben op de wc :)
Dank voor de tip! Heb dat ook eens geprobeerd, maar mijn Tradfri GU10 spot geeft dan nog steeds een korte 'witte flits' (op basis van de 'overdag' instellingen van de lamp) alvorens ie naar 1% rood gaat.
Hmmbob schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:45:
[...]

Je zou als workaround om 19u de kleur al op rood kunnen zetten. Is n time based trigger.
Dit heb ik nu gedaan, om 19:00 gaat de lamp 1 seconde aan op rood (mits er beweging is gedetecteerd), zodat er niemand last heeft van 'de flits' wanneer ie de eerste keer naar rood gaat op basis van beweging.
Gizz schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:15:
@JBS volgens mij heb je ondertussen genoeg tips gehad om de overgang naar rood licht soepel te laten verlopen. Ik weet niet of je bij meer lampen wil werken met verschillende kleurtemperaturen, maar voor de zekerheid geef ik je graag Adaptive Lighting als tip. Daarmee kun de hele dag door de intensiteit en kleurtemperatuur van je lampen synchroniseren met de zon. En ook een nachtmodus instellen waarbij alles op rood gaat. Als ik het mij goed herinner zitten er ook opties in voor ikea-lampen waarbij de kleurtemperatuur en helderheid niet in één commando verstuurd kunnen worden waardoor je gek opstartgedrag krijgt.

Zelf erg tevreden met Adaptive Lighting. Praktisch elke witte lamp hier in huis wordt ermee aangestuurd. Fijn om midden op de dag koel helder licht te hebben en 's ochtends vroeg en 's avonds warmer en minder fel licht. En gedurende de nacht rood. De nachtmodus van een onderzeeër noem ik dat en zo kwam het ook (ongeveer) terug in review: Maak van je huis een tweakershuis - Smarthometweaks uit de community :P

edit: nog even teruggezocht in de readme en dit is de oplossing binnen AL:

[...]
Vooralsnog is de verlichting op het toilet boven de enige waarbij ik de kleurtemperatuur of kleur overdag anders wil dan 's avonds/'s nachts, maar wanneer dat er meer worden, dan is Adaptive Lighting inderdaad een erg mooie oplossing :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ruudstertje schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:48:
Mogguh,

Ik heb gister Home Assistant opnieuw geïnstalleerd op een proxmox server, van de oude HA alleen de database teruggezet omdat ik voor de rest helemaal opnieuw wilde beginnen. Ipv het gebruiken van de Sonoff Zigbee integraties gebruik ik nu Zigbee2Mqtt, was voor mij even een gedoe om dit aan de gang te krijgen maar het werkt een stuk mooier zie ik nu al.

Nu zou ik eigenlijk de historie van mijn temp/vocht sensoren weer terugzien bij de nieuwe setup alleen nu zijn de entitie id natuurlijk niet meer het zelfde... Nu zou ik de nieuwe entitie id kunnen aanpassen naar de namen van de oude maar is er ook een mogelijkheid om de oude entitie id te wijzigen naar de nieuwe?
Standaard is daar geen optie voor. Maar als je het niet erg vind om in de database te rommelen zou het wel moeten kunnen. Bijvoorbeeld dus met SQLite Browser.

Daarvoor:
- Backup, altijd eerst een backup :)
- HA Core stoppen
- DB openen.
- In statistics_meta zou ik eerst even controleren (via Browse data) of oude en nieuwe er verder gelijk uit zien.
- Zo ja, dan rij van nieuwe entity id wissen
- En dan rij van oude entity voorzien het nieuwe entity id.
- Opslaan en in HA zetten
- HA Core weer starten.

• Separator
@RobertMe @hufkes @TheFes @tozzke

Bedankt allemaal voor jullie reacties op mijn airco automation. Ik heb gewoon nooit geweten dat ik die traces kan inzien, en ook niet dat de conditie genegeerd wordt bij het handmatig uitvoeren. Dat had een hoop ellende gescheeld de afgelopen jaren. Maar beter laat dan nooit 8)7

Mijn traces gaan niet zover terug, ik gok omdat ik gisteren nog gesleuteld heb aan de automation. Ik ga de komende dagen even kijken waar het probleem zit. De temperatuur is al wel lager geweest op de kamer, zonder dat de automation ging lopen. Maar dat was toen ik de temp sensor van de AC gebruikte. Ik probeer het nu met een externe.

Dank voor de reacties in ieder geval, ik kan weer even verder.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Separator Zou ik nog wel even die value_template weghalen. Want denk dat doordat deze leeg is maar wel aanwezig dat HA dus een leeg statement gebruikt als condition en dat is dus nooit true :)

• Separator
@Septillion jij hebt uitstekend aangevoeld dat ik dat nog niet gedaan had. Bij deze heb ik hem aangepast :*)

Moet zeggen dat ik de delay functie in vele automations gebruik, mij is nog niet helemaal helder waarom dat niet netjes is (behalve misschien een onverwachte reboot, maar dat komt eigenlijk nooit voor).

Ik gebruik de delay bijvoorbeeld voor de elektrische badkamerradiator, elektrische vloerverwarming, buitenverlichting dimmen met delay op basis van sunset offset, etc. Bevalt eigenlijk prima, maar begrijp nu dat het niet de best practice is.

• pietje63

pietje63

RTFM

pietje63 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:23:
Iemand bekend met widgets via https://www.reddit.com/r/...me_assistant_ios_widgets/
[Afbeelding]
Ziet er wel gaaf uit. Ik heb de app geïnstalleerd maar moet dan hawidgets.com toegang geven tot mijn home assistant. Ben daar een beetje twijfelachtig over..

Omdat woonveilig widget niet meer werkt onder ios 18, dacht ik zelf via homeassistant een nieuwe widget te gaan maken. Dit geeft wel meer mogelijkheden dan de standaard "knop - actie" zoals ik de huidige functies begrijp
Nadat ik heb ontdekt dat het domein niet bestaat, toch maar de proef op de som genomen
- het werkt in de basis redelijk goed en erg makkelijk. Naast mijn (via HA Companion app gemaakt) "alarm aan" knop, nu een weergave of het alarm aan staat. Zit wel een vertraging van ca. 10 seconde in (vandaar het woord redelijk)..

Het domein is waarschijnlijk louter nodig als "fake" om de app toegang te geven. ik twijfel nu nog even om het domein te kopen zodat niet iemand anders later toegang kan krijgen tot mijn HA door dat domein te registeren

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• JeroenH
Ik had even tijd en ik denk ik bewandel een andere route. Ik maak een sensor die de kWh-waarde uit de local SolarEdge integratie haalt, deze vermenigvuldigt met 1000, dan kan ik deze gebruiken voor het energy dashboard. API integratie eerst disablen en na een tijdje testen geheel verwijderen en klaar.

Dat werkt..... voor 99,9%. Zolang ik mijn HA niet herstart gaat dat goed, maar zodra ik herstart gebeurt er dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5qgiMGTOSC4A4yRrhyWifM617s=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/sV3KkIZRIAY1cakh3sus0Uyn.png?f=fotoalbum_medium

Bovenstde grafiek is de kWh waarde uit de API, onderste grafiek is de Wh-waarde uit mijn zelfgemaakte sensor.

Ik heb deze YAML-code bij elkaar geknutseld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - unique_id: SolarEdge_conversion
        name: SolarEdge_local_cumulative_Wh
        unit_of_measurement: "Wh"
        device_class: energy
        state: "{{ states('sensor.solaredge_local_ac_energy_kwh') | float(default=0.0) | multiply(1000) | round(1) }}"
        state_class: total_increasing

Als je in de code gekke dingen ziet en je afvraagt "waarom heeft-ie dat nou zo gedaan?" dan kan ik je het antwoord alvast vooraf geven "omdat ik dat zo bij elkaar gegoogled heb" :P

Is er iets wat ik kan doen om die sprongen in waarde niet te hebben bij een herstart van HA?

Voor nu maar weer teruggegaan naar de API integratie, maar die spuugt af en toe nog steeds onzin uit....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JeroenH Dat krijg je als je geen availability toevoegt maar wel een default 0 :D

Kan je voor toevoegen:
YAML:
1
availability: "{{ has_value('sensor.solaredge_local_ac_energy_kwh') }}"

Verder best prima ook al zou ik de round eraf halen.

[ Voor 29% gewijzigd door Septillion op 14-11-2024 15:02 ]

• JeroenH
Septillion schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:00:
@JeroenH Dat krijg je als je geen availability toevoegt maar wel een default 0 :D

Kan je voor toevoegen:
YAML:
1

En dat was 'm. Wederom bedankt!

• pietje63

pietje63

RTFM

Septillion schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:00:

Kan je voor toevoegen:
YAML:
1

Damn, als ik deze optie had geweten, had ik een andere template stuk eenvoudiger en robuuster kunnen maken :+

• Ruudstertje
Septillion schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:14:
[...]

Standaard is daar geen optie voor. Maar als je het niet erg vind om in de database te rommelen zou het wel moeten kunnen. Bijvoorbeeld dus met SQLite Browser.

Daarvoor:
- Backup, altijd eerst een backup :)
- HA Core stoppen
- DB openen.
- In statistics_meta zou ik eerst even controleren (via Browse data) of oude en nieuwe er verder gelijk uit zien.
- Zo ja, dan rij van nieuwe entity id wissen
- En dan rij van oude entity voorzien het nieuwe entity id.
- Opslaan en in HA zetten
- HA Core weer starten.
Dankje, hier duik ik even in!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:35

BiG-GuY

Ruudstertje schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:48:
Mogguh,

Wat je kan doen is:
  • Eerst hernoemen naar de oude entiteit naam, zodat de historie weer beschikbaar is
  • Vervolgens kan je onder Developer -> Statistics de nieuwe entiteit naam verwijderen
  • En daarna kan je de naam weer zetten op wat je wel wilt gebruiken
Zolang een entiteit naam niet bestaat in je database, kan HA de historie verplaatsen tussen entiteiten.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 14-11-2024 17:31 ]

Gallery V&A

• Ruudstertje
BiG-GuY schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:29:
[...]

Wat je kan doen is:
  • Eerst hernoemen naar de oude entiteit naam, zodat de historie weer beschikbaar is
  • Vervolgens kan je onder Developer -> Statistics de nieuwe entiteit naam verwijderen
Zolang een entiteit naam niet bestaat in je database, kan HA de historie verplaatsen tussen entiteiten.
Ow dat is ook het proberen waard. Ga ik ook naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Kreeg een update van mijn Switchbot indoor/outdoor temperatuur en rel. vocht sensor die ik buiten heb hangen. (BLE) naar versie 9.0.
En daar bleek Matter in voor te komen.
Ik de Matter Server van HA geïnstalleerd en geactiveerd.
Geen sensor.
Ik weer gezocht via de Switchbot App naar informatie.
Wat denk je? Dat kan alleen werken als je een Switchbot hub van bijna €60,- koopt.
a. Home Assistant moet de aanschaf van al die hubs en coördinators overbodig maken
b. Matter zou communicatie tussen apparaten van andere merken mogelijk maken.
Blijkbaar hebben ze dat bij Switchbot niet begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:21

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

JBS schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:44:
[...]
Dank voor de tip! Heb dat ook eens geprobeerd, maar mijn Tradfri GU10 spot geeft dan nog steeds een korte 'witte flits' (op basis van de 'overdag' instellingen van de lamp) alvorens ie naar 1% rood gaat.
[...]
Dit heb ik nu gedaan, om 19:00 gaat de lamp 1 seconde aan op rood (mits er beweging is gedetecteerd), zodat er niemand last heeft van 'de flits' wanneer ie de eerste keer naar rood gaat op basis van beweging.
[...]
En waarom laat je die alleen bij beweging 1 sec aan gaan op rood en niet gewoon altijd om 19:00 uur?
Nu krijg je de situatie dat er in de nacht nog steeds een witte flits komt als er om 19:00 uur geen beweging is gedetecteerd, omdat die dan niet op rood is ingesteld.

Alternatief is dat altijd als je de lamp uitzet, dat je deze altijd eerst op rood zet en dan pas uit zet. Kleine routine van maken? Dan is het andersom als je wit licht wilt, maar die korte rode ‘flits’ heb je ws weinig tot geen last van.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:44:
[...]

[...]

[...]

Vooralsnog is de verlichting op het toilet boven de enige waarbij ik de kleurtemperatuur of kleur overdag anders wil dan 's avonds/'s nachts, maar wanneer dat er meer worden, dan is Adaptive Lighting inderdaad een erg mooie oplossing :)
Je zou bij de overdag instelling voor het uitschakelen eerst op rood kunnen zetten. Overdag verspringen van rood naar wit bij het aanzetten is normaliter niet storend.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:01

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Xqlus1ve schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:57:
Iemand bekend met de yaml code van the mushroom template cards, en dan met name de animations?

Card mode 3 is geinstalleerd, heb het volgende in mijn configuration staan, verwijzing naar de card-mod.js in de correcte folder:
[code=yaml]
frontend:
themes: !include_dir_merge_named themes
extra_module_url:
- /www/community/lovelace-card-mod/card-mod.js
[/code]

originele code:
[code=yaml]
type: custom:mushroom-template-card
icon: mdi:washing-machine
icon_color: amber
primary: Washing Machine
card_mod:
style:
mushroom-shape-icon$: |
ha-icon {
--icon-animation: shake 400ms ease-in-out infinite, drum 2s ease infinite;
transform-origin: 50% 110%;
}
@keyframes shake {
0%, 100% { transform: translate(0, 0) rotate(0); }
20% { transform: translate(0.4px, -0.4px) rotate(-4deg); }
40% { transform: translate(-0.4px, 0.4px) rotate(4deg); }
60% { transform: translate(0.4px, 0.4px) rotate(-4deg); }
80% { transform: translate(-0.4px, -0.4px) rotate(4deg); }
}
@keyframes drum {
50% { clip-path: polygon(0 0, 0 100%, 35% 100%, 34% 68%, 60% 41%, 71% 56%, 65% 74%, 47% 79%, 32% 69%, 35% 100%, 100% 100%, 100% 0); }
}
[/code]

Maar zodra ik dit implimenteer dan "keyframes drum" niet correct, groter dan het in de icon getoont word, en inplaats van fade in/out is het een zwarte icon die knippert)
[code=yaml]
type: custom:mushroom-template-card
entity: input_text.washing_machine_status
icon_color: light-green
secondary: "{{ states('input_text.washing_machine_status') }}"
card_mod:
style: |
mushroom-shape-icon {
{% if is_state(config.entity, 'Standby') %}
--card-mod-icon: mdi:washing-machine;
animation: shake 400ms ease-in-out infinite, drum 2s ease infinite; transform-origin: 50% 110%;
{% endif %}
display: flex;
}
@keyframes shake {
20% { transform: translate(0.4px, -0.4px) rotate(-4deg); }
40% { transform: translate(-0.4px, 0.4px) rotate(4deg); }
60% { transform: translate(0.4px, 0.4px) rotate(-4deg); }
80% { transform: translate(-0.4px, -0.4px) rotate(4deg); }
}
@keyframes drum {
50% { clip-path: polygon(0 0, 0 100%, 35% 100%, 34% 68%, 60% 41%, 71% 56%, 65% 74%, 47% 79%, 32% 69%, 35% 100%, 100% 100%, 100% 0); }
}

[/code]
Uitgevonden! Het lag aan de wijziging in de CCS code, inmiddels prachtige animaties in mijn mushroom template kaarten 8)

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Gelijk een tweede vraag, want dat heb ik nog niet kunnen vinden, is het mogelijk om dynamische badge icons toe te passen die ook verdwijnen op basis van een bepaalde state?

oftewel, laag = geen badge, hoog = badge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
PCan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:50:
Kreeg een update van mijn Switchbot indoor/outdoor temperatuur en rel. vocht sensor die ik buiten heb hangen. (BLE) naar versie 9.0.
En daar bleek Matter in voor te komen.
Ik de Matter Server van HA geïnstalleerd en geactiveerd.
Geen sensor.
Ik weer gezocht via de Switchbot App naar informatie.
Wat denk je? Dat kan alleen werken als je een Switchbot hub van bijna €60,- koopt.
a. Home Assistant moet de aanschaf van al die hubs en coördinators overbodig maken
b. Matter zou communicatie tussen apparaten van andere merken mogelijk maken.
Blijkbaar hebben ze dat bij Switchbot niet begrepen.
Dit is hoe veel fabrikanten matter (gaan) toevoegen.
De switchbot zelf heeft niet de hardware om matter te ondersteunen. Dat gaat dus via die hub.

Daarmee is matter dus in veel gevallen een wassen neus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Xqlus1ve schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:19:
Gelijk een tweede vraag, want dat heb ik nog niet kunnen vinden, is het mogelijk om dynamische badge icons toe te passen die ook verdwijnen op basis van een bepaalde state?

oftewel, laag = geen badge, hoog = badge.
Met een Mushroom template card kan dat wel ja.

YAML:
1
badge_icon: "{{ 'mdi:test-tube' if states(entity) | float(0) > 20 }}"

Dat geeft alleen een icon als de state boven de 20 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
verjager schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:11:
[...]

Voor anderen die dit misschien kunnen gebruiken...

zowel stap 1 en stap 2 zijn met een webhook. in de software van de deurbell kon ik een actie koppel aan een call-event. dus daar gewoon de webhooklink ingevuld.

1.http://<home_assistant_ip>:<port>/api/webhook/akuvox_doorbell
2.(http://{deviceIP}/fcgi/do?action=OpenDoor&UserName={username}&Password={password}&DoorNum=1

stap 3
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
triggers:
  - trigger: webhook
    allowed_methods:
      - GET
      - HEAD
    local_only: true
    webhook_id: akuvox_doorbell

Nu bellen ze aan en gaat de deur direct open. Zoals ik het wil.
Na 20u wil ik dat er een "ding-dong" afspeelt op een sonos-box, maar ik wil dat daarna de muziek die speelde terug actief wordt. Dat moet ik nog even uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

synoniem schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:09:
[...]

Je zou bij de overdag instelling voor het uitschakelen eerst op rood kunnen zetten. Overdag verspringen van rood naar wit bij het aanzetten is normaliter niet storend.
Yep, beter alternatief inderdaad. Dat ga ik doen.

@Hippe Lip Alleen tijdens beweging is inderdaad geen juiste voorwaarde.

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 15-11-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Ik heb een camera waarvan ik het beeld wil tonen in een browser_mod popup
Ik had wat gezocht en vond de picture-elements card. Maar ik wil er eigenlijk geen elements bij, enkel het beeld. welke kaart gebruik ik dan ?

En hoe kan ik ervoor zorgen dat de popup op de voorgrond treed boven al mijn android apps ?

dit is mijn huidige code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
action: browser_mod.popup
metadata: {}
data:
  dismissable: true
  autoclose: false
  browser_id:
    - eb6de957c06136dd7ef3cc79ab06329b
    - 09890773c495f50d8dbaed980fb25908
    - 4d1321a09ef98f366db256a96c787656
    - 7e3fc1213d7498e9782139c2fc9c1bca
  title: Er belt iemand aan
  size: normal
  right_button: Openen
  left_button: Afwijzen
  right_button_action:
    action: rest_command.example_request
  content:
    type: picture-elements
    camera_image: camera.deurbel_profile_name
    camera_view: live
  aspect_ratio: 92%
  entity: camera.camara_frente
  name: Camara Frente
  show_name: true
  show_state: false
  type: picture-entity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruudstertje
BiG-GuY schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:29:
[...]

Wat je kan doen is:
Nou dit werkte geweldig! Bedankt voor de hulp!

De tip die @Septillion gaf zal voor een handig harry appeltje eitje zijn maar dat durfde ik ondanks het maken van een backup nu eerst niet aan. Ik ga hier nog wel eens met stoeien op een HA clone in proxmox.

Ook nog tips hoe ik onderstaande netjes krijg? Ik ben 3 jaar geleden begonnen met een P1 kabel tussen m'n slimme meter en HA op een pi. Vorig jaar april een draadloze versie gekocht ivm verplaatsen van de Pi naar een andere plek. Ja dat had ik toen meteen goed moeten regelen, stom ja.....

Maar is er een optie om deze 2 entiteiten samen te voegen? De entiteiten beginnend met sensor. zijn de sensoren met de data van de oude P1 kabel en deze wil ik dus niet kwijt, althans de data niet,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFN3j1-DusrxNSX16Kj22KFspRQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XVt6XiPY5yKP8hD7pVNhExiv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ruudstertje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:52:
[...]

De tip die @Septillion gaf zal voor een handig harry appeltje eitje zijn maar dat durfde ik ondanks het maken van een backup nu eerst niet aan. Ik ga hier nog wel eens met stoeien op een HA clone in proxmox.

Ook nog tips hoe ik onderstaande netjes krijg? Ik ben 3 jaar geleden begonnen met een P1 kabel tussen m'n slimme meter en HA op een pi. Vorig jaar april een draadloze versie gekocht ivm verplaatsen van de Pi naar een andere plek. Ja dat had ik toen meteen goed moeten regelen, stom ja.....

Maar is er een optie om deze 2 entiteiten samen te voegen? De entiteiten beginnend met sensor. zijn de sensoren met de data van de oude P1 kabel en deze wil ik dus niet kwijt, althans de data niet,

[Afbeelding]
Samenvoegen kan denk ik enkel via de database direct. Heb daar geen oplossing voor gevonden, maar vond zelf de data die ik verloor niet belangrijk genoeg om met de database te gaan kutten...

Ben vaker tussen Z2M en ZHA geswitcht met uiteindelijk beiden actief met een eigen coördinator en een deel van de apparaten op de ene en een deel op de andere integratie.

Het volledig migreren van de entiteit heb ik steeds op deze manier gedaan en dat werkte prima.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
type: custom:stack-in-card
cards:
  - type: custom:mushroom-template-card
    card_mod:
        ha-state-icon {
            animation: shake 400ms ease-in-out infinite;
            transform-origin: 50% 58%;
            clip-path: polygon(0 0, 0 100%, 35% 100%, 34% 68%, 60% 41%, 71% 56%, 65% 74%, 47% 79%, 32% 69%, 35% 100%, 100% 100%, 100% 0);
          {% endif %}
        }
        @keyframes shake {
          20%  { transform: translate(0.4px, -0.4px) rotate(-4deg); }
          40%  { transform: translate(-0.4px, 0.4px) rotate(4deg); }
          60%  { transform: translate(0.4px, 0.4px) rotate(-4deg); }
          80%  { transform: translate(-0.4px, -0.4px) rotate(4deg); }
        }
        ha-card {
          border; none;
        }
    card_mod:
        ha-state-icon {
            animation: spin 1s linear infinite;
            transform-origin: 50% 58%;
            clip-path: circle(21.7% at 50% 58%);
          {% endif %}
        }
        .shape {
          shape-color: none;
        }
        ha-card {
          position: absolute;
          top: 0;
          left: 0;
          width: 100%;
          height: %;
          pointer-events: none;  # Ensure the second card doesn't interfere with interactions
        }
        ha-card {
          border; none;
        }

krijg voor geen mogelijk de kaarten identiek over elkaar zodat het 1 kaart lijkt, weet iemand wat ik hier fout doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !AJ!
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-10 22:09
Hallo,

Ik ben sinds kort een Home Assistant gebruiken.

Ik heb al verschillende automation werkend.
Alleen uit 1 kom ik niet uit. Ik heb al verschillende dingen probeert.

Misschien kan één van jullie mij op helpen om dit voor elkaar te krijgen.

Doel: Garage deur automatische dicht laten gaan als deze na een bepaald tijd nog open staat.

Voorwaarden:
tussen 20:30 - 07:00
Garage deur = open voor 5 min (Zit een sensor die detecteert als de deur open of dicht is)
dan garage deur dicht sturen (Zit een garage deur opener/ sluiter op)
wacht tijd 2 min
Dan opnieuw alle voorwaarden bij langs.

Eigenlijk is het een cylus die zich constant herhaald en kijkt als 1 van de voorwaarden hoog is.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Groeten,

A.J

Verhuizing naar het grote topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 16-11-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:28
Iedere automation heeft een trigger nodig, maar dat kan ook een timer zijn. Je kunt die automation iedere minuut (of zelfs seconde) laten lopen en dan naar je conditions kijken of hij ook wat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !AJ!
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-10 22:09
wat een snelle reactie :) ,

Timer is handig. maar ik ben niet een timer functie tegen gekomen als trigger.
Hoe maak ik een timer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:49
Zijn hier meer mensen die wat met voice doen in HA? Heb zojuist een Onju Voice bordje ingebouwd in een Google Nest Mini en dat werkt best aardig :) Merk wel dat je even moet wachten tussen het wakeword en de opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:28
Create New Automation -> Add Trigger -> Time and location -> Time Pattern

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nq6m65X.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
In aanvulling op @anboni kan je ook iedere 'x' aantal minuten laten triggeren met:
YAML:
1
2
trigger: time_pattern
minutes: /x #trigger iedere x-de minuut

Zie ook: https://www.home-assistan...ger/#time-pattern-trigger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Faece schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:51:
[...]

Voor anderen die dit misschien kunnen gebruiken...

zowel stap 1 en stap 2 zijn met een webhook. in de software van de deurbell kon ik een actie koppel aan een call-event. dus daar gewoon de webhooklink ingevuld.

1.http://<home_assistant_ip>:<port>/api/webhook/akuvox_doorbell
2.(http://{deviceIP}/fcgi/do?action=OpenDoor&UserName={username}&Password={password}&DoorNum=1

stap 3
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
triggers:
  - trigger: webhook
    allowed_methods:
      - GET
      - HEAD
    local_only: true
    webhook_id: akuvox_doorbell

Nu bellen ze aan en gaat de deur direct open. Zoals ik het wil.
Na 20u wil ik dat er een "ding-dong" afspeelt op een sonos-box, maar ik wil dat daarna de muziek die speelde terug actief wordt. Dat moet ik nog even uitzoeken
Mooi dat het gelukt is!

Ik denk dat je de allowed_methods nog wel even kunt opschonen. Waarschijnlijk heb je genoeg aan GET, maar dat zou je in de documentatie van de deurbel moeten kunnen vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het is heel inefficiënt om dit met een time als trigger op te lossen. Je automation wordt dan heel vaak gestart terwijl dat niet nodig is.

Doe gewoon als trigger de state van je garagedeur open voor 5 minuten. Die 5 minuten kun je gewoon meegeven in de trigger :) En als condition stel je het tijdstip in als voorwaarde.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 15-11-2024 23:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
Ik gebruik momenteel MinderGas.nl om het gasvebruik bij te houden en te analyseren. Hiervoor gebruik ik de API via HA, nu is deze door een recente wijziging niet langer gratis. Het gebruik is de eerste 3 maanden gratis en kost daarna €2,99 per jaar. De wijziging is per 1 november ingevoerd, dus bestaande API-gebruikers gaan vanaf 1 februari 2025 betalen.

Uiteraard is het een klein bedrag, maar dit is wel een moment om eens te kijken naar alternatieven. Ik heb zelf al de Degree-days integration gevonden (net opgezet, kan er nog weinig over zeggen), maar heeft iemand ervaring met deze integratie of andere alternatieven voor MinderGas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik was een dashboard aan het maken waarop ik de status in de gaten kan houden van alle batterijen in de diverse devices. Daarbij vond ik een device ‘Schakelaar’, maar ik heb geen idee welk device dat is.
Hoe kan ik daar achter komen? Iemand suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wu4xieoqxzYD0bBm4lCjw_XSVlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4UC2lBprLJ0pkLVNFA8s9Y2.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 03:16:
Daarbij vond ik een device ‘Schakelaar’, maar ik heb geen idee welk device dat is.
Hoe kan ik daar achter komen? Iemand suggesties?
Vanuit bovenstaand scherm:
  • Ga terug naar het gewone more-info venster.
  • Klik op de 3 stipjes rechtsboven naast het instellingen icoontje.
  • Klik op Gerelateerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Cadezo schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 01:01:
Ik gebruik momenteel MinderGas.nl om het gasvebruik bij te houden en te analyseren. Hiervoor gebruik ik de API via HA, nu is deze door een recente wijziging niet langer gratis. Het gebruik is de eerste 3 maanden gratis en kost daarna €2,99 per jaar. De wijziging is per 1 november ingevoerd, dus bestaande API-gebruikers gaan vanaf 1 februari 2025 betalen.

Uiteraard is het een klein bedrag, maar dit is wel een moment om eens te kijken naar alternatieven. Ik heb zelf al de Degree-days integration gevonden (net opgezet, kan er nog weinig over zeggen), maar heeft iemand ervaring met deze integratie of andere alternatieven voor MinderGas?
Ik ben ook al een tijdje geïnteresseerd mijn gasverbruik icm graaddagen. Ik heb ingesteld dat mijn sensor op 1 augustus begint, nieuw contract vanaf dan en vanaf dat moment loopt ook mijn utility meter met mijn gasverbruik tot nu toe dit jaar. Maar vervolgens zijn drie van de vijf entiteiten niet beschikbaar. Heb jij dit ook? De andere twee (degree days this year en weighted degree days this year) staan op 0 graden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Zijn hier meer mensen die niet kunnen updaten en de melding krijgen dat de supervisor niet gezond is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynGP1VjSyjlG7xmNKcvMPg5VWCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lCYlbF3cjSjQ5pFmYk9Olaki.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
Gizz schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:41:
[...]
Doe gewoon als trigger de state van je garagedeur open voor 5 minuten. Die 5 minuten kun je gewoon meegeven in de trigger :) En als condition stel je het tijdstip in als voorwaarde.
Volgens mij triggert hij dan niet als om 20.30 uur (begintijd) de garagedeur al 5 minuten of langer open is, of wel? Je zou dan een time trigger kunnen toevoegen met tijdstip 20.30 uur. Moet je wel als extra condition meenemen of de garagedeur al 5 minuten open is, om te voorkomen dat deze sluit als de garagedeur korter dan 5 minuten open is om 20.30 uur.
@!AJ!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt toch prima de automation om 20:30 in laten gaan en de open-tijd van de deur van daarvoor al meenemen? De opentijd staat los van de tijd op de klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-10 21:33
@maxxie85 zojuist even geprobeerd. Update werd zonder problemen of foutmeldingen geïnstalleerd bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-10 21:05
Hier is een topic voor: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Triggers:
- Garage is open voor 5 minuten
- tijd is 20.30

Conditions
- Garage is open voor 5 minuten
- tijd is na 20.30 en voor 07.00

Action
- doe deur dicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@dannyvdb1997 & @Cadezo ik heb het als volgt opgelost

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
#templates voor degree_days
template:
  - trigger:
      - platform: time_pattern
        id: "update"
        minutes: "/6" # repeat every 6 minutes
      - platform: time_pattern
        id: "clear" # Reset the counter at midnight
        hours: "0"
        minutes: "1"
    sensor:
      - name: Heating Degree Days
        unique_id: heating_degree_days
        # Timestep is the portion of an hour you calculate on (15 min = 0.25 hours)
        # Base is the base temperature for calculating your degree day - 65F default TvD changed to 18, hopefully celcius
        # Current_temp is checking my weather station and openweathermap - it defaults to my weather station, but will use the OWM sensor if it is unavailable. -- TvD changed to Tado
        state: >-
          {% if trigger.id == "update" %}
            {% set timestep = 0.1 %}
            {% set base = 18 %}
            {% set current_temp = states('sensor.woning_buitentemperatuur')|float(0) %}
            {% set partial_dd = max(0, (base - current_temp) / (24 / timestep)) %}
            {#old {{ this.state | float() + partial_dd }} #}

{# Define a dictionary for monthly correction factors #}
            {% set month_weights = {
              1: 1.1,  2: 1.1, 3: 1.0,
              4: 0.8, 5: 0.8,  6: 0.8,
              7: 0.8,  8: 0.8,  9: 0.8,
              10: 1.0, 11: 1.1, 12: 1.1
            } %} 

{% set current_month = now().month %}
            {% set correction_factor = month_weights.get(current_month, 1.0) %}

{# Calculate weighted degree day #}
            {{ (this.state | float(0) + partial_dd * correction_factor) }}        
          {% else %}
            {#clear #}
            {{ 0 }}
          {% endif %}
        state_class: total_increasing

wel nog even temp sensor aanpassen.

daarnaast heb ik templates om gas bij te houden, en de degree days eind van de dag in een aparte sensor te zetten

nota bene, is voor gewogen graaddagen, code voor gewone graaddagen zit er nog in als old :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@maxxie85
Geen problemen hier op Home Assistant OS 13.2 x86-64 op een ASUS PN64.
Draai sinds gisteravond al Core/Supervisor: 2024.11.2

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ruudstertje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:52:
[...]

[Afbeelding]
Dan ontkom je (nog) niet aan wat db magie. In de basis is het dan eigenlijk hetzelfde als wat ik deed met het omzetten van de corrupte db. Dus alle nieuwe totals ophogen met laatste waarde van de oude sensor (in zo wel statistics als statistics_short_term). En dan alle oude rows naar het nieuwe entity id verhuizen.

Laatste is nu zelfs simpeler omdat het al in de db staat en het dus alleen een update van metadata_id is. Dus als je het wilt doen kan ik denk ik wel de queries schrijven. Mooiste zou dan wel je db zijn als je dat niet erg vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

verjager schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 04:46:
[...]

Vanuit bovenstaand scherm:
  • Ga terug naar het gewone more-info venster.
  • Klik op de 3 stipjes rechtsboven naast het instellingen icoontje.
  • Klik op Gerelateerd
YESSS d:)b
Dat was ‘m. Gebonden.
Dank @verjager ! _/-\o_

Dat ding was ik idd vergeten. Ligt ergens ongebruikt in de kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wY_6nB_KTkhTde1zyexKnjNCbxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5sIAWu9iVzv46awANiQ9anh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 16-11-2024 14:04 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
BiG-GuY schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:12:
@maxxie85
Geen problemen hier op Home Assistant OS 13.2 x86-64 op een ASUS PN64.
Draai sinds gisteravond al Core/Supervisor: 2024.11.2
Na een restart van HAOS ging de update ook bij mij. Waarschijnlijk nog een na effect van de supervisor bug eerder deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 22:07

luigi87

Domotica Fanaticus

Iemand hier een slim idee voor mijn uitdaging?

Ik wil graag mijn alarm geluid laten afgaan indien er minimaal 2 van mijn beweging/deursensor actief zijn.

Nu schakel ik een helper switch aan (indien het alarm aan staat) die mijn sirene af laten gaan. Enndeze activeerd nu als een van mijn vele sensors actief wordt.

Ik kan er helaas niet over vinden helaas. En groepen worden actief indien 1 member actief wordt.

Hoop dat iemand hier een idee heeft hoe dit aan te pakken

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-10 10:29
luigi87 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:19:
Iemand hier een slim idee voor mijn uitdaging?

Ik wil graag mijn alarm geluid laten afgaan indien er minimaal 2 van mijn beweging/deursensor actief zijn.

Nu schakel ik een helper switch aan (indien het alarm aan staat) die mijn sirene af laten gaan. Enndeze activeerd nu als een van mijn vele sensors actief wordt.

Ik kan er helaas niet over vinden helaas. En groepen worden actief indien 1 member actief wordt.

Hoop dat iemand hier een idee heeft hoe dit aan te pakken
Je zou een teller kunnen maken die bijhoudt hoeveel sensors er actief zijn, wanneer deze de waarde van twee of meer bereikt een sirene actie laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Vuur Draak schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:26:
[...]

Je zou een teller kunnen maken die bijhoudt hoeveel sensors er actief zijn, wanneer deze de waarde van twee of meer bereikt een sirene actie laten uitvoeren.
Top die had ik nog niet bedacht.

If motion x/ door sensor is on
Increase counter

En dan ook een automation maken.
If motion x/ door sensor is off
Decrease counter.

En dan if counter is >2, alarm sirene aan.

Wordt wel een draak van een automation, maar dit gaat wel werken!

Dank ik ga hem eens uitwerken

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
luigi87 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:19:
En groepen worden actief indien 1 member actief wordt.
Niet als je het vinkje bij "all entities" zet. Maar je hebt denk ik weer meer dan twee?

Dit zou je op zich op kunnen lossen met een tempalte:
Django/Jinja:
1
{{ expand('binary_sensor.motion_group') |selectattr('state', 'eq', 'on')  |list |count >= 2 }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
dannyvdb1997 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:51:
[...]

Ik ben ook al een tijdje geïnteresseerd mijn gasverbruik icm graaddagen. Ik heb ingesteld dat mijn sensor op 1 augustus begint, nieuw contract vanaf dan en vanaf dat moment loopt ook mijn utility meter met mijn gasverbruik tot nu toe dit jaar. Maar vervolgens zijn drie van de vijf entiteiten niet beschikbaar. Heb jij dit ook? De andere twee (degree days this year en weighted degree days this year) staan op 0 graden…
Die 3 zijn bij mij unknown (en weighted op 0), maar ik heb de utility meter (voor jaarlijks gasverbruik) ook pas vandaag aangemaakt, dus dat vind ik opzich niet zo heel gek.

Degree days this year staat wel op 1949 en die waarde lijkt goed overeen te komen met MinderGas.

Lijkt alsof er bij jou iets niet goed zit, heb je de settings goed staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
action: climate.set_temperature
data:
  temperature: {{input_number.airco}}
target:
  entity_id: climate.ruimte2

in een automation wil ik mijn temperatuur afhankelijk maken van een invultemperatuur. wat is de juiste syntax ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Cadezo schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:18:
[...]

Die 3 zijn bij mij unknown (en weighted op 0), maar ik heb de utility meter (voor jaarlijks gasverbruik) ook pas vandaag aangemaakt, dus dat vind ik opzich niet zo heel gek.

Degree days this year staat wel op 1949 en die waarde lijkt goed overeen te komen met MinderGas.

Lijkt alsof er bij jou iets niet goed zit, heb je de settings goed staan?
Welke meter heb jij opgegeven bij gas? Een utility meter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Faece schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:19:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
action: climate.set_temperature
data:
  temperature: {{input_number.airco}}
target:
  entity_id: climate.ruimte2

in een automation wil ik mijn temperatuur afhankelijk maken van een invultemperatuur. wat is de juiste syntax ?
  1. Single line templates moeten tussen quotes
  2. Je moet de state van de entity opvragen met de states() functie
YAML:
1
temperature: "{{ states('input_number.airco') }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Septillion schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:32:
[...]

Niet als je het vinkje bij "all entities" zet. Maar je hebt denk ik weer meer dan twee?

Dit zou je op zich op kunnen lossen met een tempalte:
Django/Jinja:
1
{{ expand('binary_sensor.motion_group') |selectattr('state', 'eq', 'on')  |list |count >= 2 }}
Ja ik denk ruim 30.
Kan hier ook eens mee gaan spelen.

Thanks

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
dannyvdb1997 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:40:
[...]

Welke meter heb jij opgegeven bij gas? Een utility meter?
Ja, een utility meter met jaarlijkse reset.
Gas/Energy sensor entity with the total consumption of gas in m3 or Energy in kWh, starting at the set Startday and Startmonth of the current year. You may have to use a utility_meter helper in Home Assistant to determine that data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
alias: Toon een pop-up
action: browser_mod.popup

data:
  size: fullscreen
  card_mod:
    style:
      ha-dialog$: |
        @media (min-width: 100px) {
          div.mdc-dialog div.mdc-dialog__container {
            --mdc-dialog-min-width: 180px;
            --ha-dialog-border-radius: 10px;
            height: 324px;
              }
        div.mdc-dialog div.mdc-dialog__scrim {
        background: rgba(0, 0, 0, 0.8);
          }        
  content:
    type: vertical-stack
    cards:
      - type: picture-entity
        camera_image: camera.deurbel_profile_name
        entity: camera.deurbel_profile_name
      - type: horizontal-stack
        cards:
            primary: Afwijzen
            tap_action:
              action: fire-dom-event
              browser_mod:
                service: browser_mod.close_popup
                data:
                  - browser_id: THIS
            card_mod:
              style:
                mushroom-state-info$: |
                  .container {
                    margin: -10px;
                    text-align: center !important; 
                .: |
                  ha-card {
                      background-color: rgb({{ states("input_text.kleur_iconen")}}) !important;
                      width: 100px;
                      margin-left: 65px;
                    }
            primary: Deur Openen
            tap_action:
              action: call-service
              service: rest_command.example_request  

card_mod:
              style:
                mushroom-state-info$: |
                  .container {
                    margin: -10px;
                    text-align: center !important; 
                .: |
                  ha-card {
                      background-color: rgb({{ states("input_text.kleur_iconen")}}) !important;
                      width: 100px;
                      margin-left: 65px;
                    }    
    card_mod:
        ha-card {
            border: 0px;
        }                                

in een automation heb ik popup met een camera beeld en 2 knoppen, hoe krijg ik die knoppen centraal ?

In het camera beeld heb ik ook een timestamp en de status van de camera, kan ik die ook verwijderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 09:04
TheFes schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:52:
[...]

Mealie ook beschikbaar maken via https via the reverse proxy?
Dat is nu gelukt. Mits gebruik nginx manager, poorten opzetten en een subdomein maken...
Mealie is nu van buitenaf accessible.
Het casten lukt nu ook... alleen, als ik dan kijk op mn google hub, moet ik in mealie inloggen, en als ik klik bij het invulveld van mn user of paswoord, dan krijg ik geen toetsenbord om te typen, en kan dus niet inloggen

Tevens wijst de reverse proxy naar de addon zelf, en niet echt naar een bepaalde view van mn dashboard, dat lukte niet.

Ik zit dus echt enorm ver, maar weet niet goed hoe ik dit kan oplossen.

I dunno of er hier mensen zitten die mealie casten naar hun hub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Kan iemand mij op weg helpen?

Ik heb in Home Assistant de sensor van de Solaredge API "sensor.solaredge_lifetime_energy" voor het registreren van de hoeveelheid opgewekte energie in kWh. Nu ga ik over naar Modbus en wordt de hoeveelheid opgewekte energie in kWh geregistreerd door "sensor.solaredge_ac_energy_kwh". Hoe kan ik dit in het energiedashboard wisselen zonder verlies van de historie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
bello2011 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:37:
Kan iemand mij op weg helpen?

Ik heb in Home Assistant de sensor van de Solaredge API "sensor.solaredge_lifetime_energy" voor het registreren van de hoeveelheid opgewekte energie in kWh. Nu ga ik over naar Modbus en wordt de hoeveelheid opgewekte energie in kWh geregistreerd door "sensor.solaredge_ac_energy_kwh". Hoe kan ik dit in het energiedashboard wisselen zonder verlies van de historie?
Volgens mij 2 opties: de nieuwe sensor exact normen zoals de oude, of de database induiken en met queries de data van de oude naar nieuwe sensor overzetten.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
manusjevanalles schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:59:
[...]

Volgens mij 2 opties: de nieuwe sensor exact normen zoals de oude, of de database induiken en met queries de data van de oude naar nieuwe sensor overzetten.
TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Oeps, was als een reply op @bello2011 bedoeld

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 16-11-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Faece schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:22:

In het camera beeld heb ik ook een timestamp en de status van de camera, kan ik die ook verwijderen ?
https://www.home-assistant.io/dashboards/picture-entity/

show_state

[ Voor 15% gewijzigd door Faece op 16-11-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
in een automation wil ik dat de bel blijft gaan tot op een knop wordt gedrukt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
repeat:
  count: 1
  sequence:
    - action: media_player.play_media
      target:
        entity_id: media_player.oefenzaal_raam
      data:
        media_content_id: media-source://media_source/local/ding-dong-81717.mp3
        media_content_type: audio/mpeg
      metadata:
        title: ding-dong-81717.mp3
        thumbnail: null
        media_class: music
        children_media_class: null
        navigateIds:
          - {}
          - media_content_type: app
            media_content_id: media-source://media_source
    - delay:
        minutes: 0
        seconds: 3

dit is mijn code van het bellen.

ik had dan een script staan waarin een input_boolean aan wordt gezet
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

alias: deur_openen
sequence:
  - action: rest_command.example_request
  - action: input_boolean.turn_on
    target:
      entity_id: input_boolean.deur_open_toe

dus eigenlijk zou het dan iets moeten zijn "zolang de boolean op 0 staat, gaat de bel" . Juist ?
Hoe vertaal ik dan "zolang" naar code ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Als het iemand gelukt is om firmware of iets anders te flashen op de ESP32-C6-DevKitC-1 N8, laat het ff weten hoe.
Want ik kom geen stap verder.
Niet in ESPIDF en ook niet in PlatformIO.
In ESPhome wordt hij helemaal niet ondersteund.

Is me zojuist gelukt er iets op te zetten via PlatformIO.
Ga morgen verder kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door PCan op 16-11-2024 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
PCan schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:07:
Als het iemand gelukt is om firmware of iets anders te flashen op de ESP32-C9-DevKitC-1 N8, laat het ff weten hoe.
Want ik kom geen stap verder.
Niet in ESPIDF en ook niet in PlatformIO.
In ESPhome wordt hij helemaal niet ondersteund.
Heb je een linkje of zo want het hoogste nummer wat ik zo zie is ESP32-C6-DevKitC-1 N8.
Pagina: 1 ... 252 ... 344 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.