Toon posts:

Keukenverlichting L&S smart maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Riko69
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-03 10:56
Beste medetweakers,

Sinds mijn nieuwe huis ben ik lekker aan het rommelen om zoveel mogelijk apparaten slimmer te krijgen en op afstand te kunnen besturen (en idealiter automatiseren).

Nu hebben wij in onze keuken rond het kookeiland ledstrips onder het keukenblad van het Duitse merk L&S. Deze worden bestuurd met een kleine witte afstandsbediening (zie foto links), welke weer te koppelen is aan de Emotion driver ed 12/30-1 (zie foto rechts).

Naar mijn weten gebruikt het systeem zigbee (2.4ghz), alleen krijg ik de driver niet gekoppeld aan mijn Hue bridge en Homey pro. De afstandsbediening ook al geprobeerd te koppelen aan mijn RM4 Pro, lukt ook niet.

Weet iemand hoe ik de driver of afstandsbediening toch kan koppelen met Hue/Homey/RM4?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Riko69 op 06-11-2022 21:00)

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-03 11:02
Inmiddels deze binnen, aangesloten op de draden die naar de LED spots gaan en het werkt perfect. _/-\o_

Er is zelfs nog een optie om een bedraad knopje aan te sluiten voor aan/uit en dimmen. Wat een pracht product!

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hij gebruikt geen Zigbee protocol maar een eigen RF signaal (althans, komt niet als device voor op de Zigbee alliance certificering). L&S heeft wel een Zigbee koppeling voor de LUMICA FW serie, zodat je die aan een zigbee hub kan koppelen. Er zou ook een RF/Zigbee bridge moeten bestaan die zich voordoet als een of meerdere (tot 4 stuks) Zigbee LL device(s) maar die kom ik niet op de site tegen (L&S Emotion Home Base).

[Voor 45% gewijzigd door DukeBox op 15-12-2020 13:21]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Riko69
Bedankt voor je reactie Duke. Weet jij ook op welke frequentie dat RF signaal werkt?

• DukeBox
  • Laatst online: 15:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als het goed is 2.4Ghz, daar verwijst de CE certificering, zover ik kan zien is het het zelfde product als brightgreenconnect, het RF protocol is niet bekend maar werkt wel met een rolling key, dus je kan er niet zoveel mee.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Riko69
Balen hoor.. Info online is ook zeer beperkt, terwijl het volgens mij best veel wordt gebruikt. Ik hoop dus nog steeds dat er iemand is die dit leest, herkent en wel voor elkaar heeft gekregen :)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Lijkt een beetje op deze https://www.ikea.com/nl/n...besturing-grijs-60342656/

je foto's zijn te wazig om er enige informatie uit te halen ..

Zigbee + SDR(sniffer) kan je wellicht de nodige infomatie opleveren om in die hoek te zoeken .. of iemand het protocol heeft ontleed / aan de praat gekregen heeft.

Maar als je bridge niet de juiste taal babbelt .. dan heb je een uitdaging ..

Tja vanalles

• Riko69
Als ik dingen moet vervangen (waarvan het maar de vraag is of dat dan werkt) denk ik dat ik dan liever het meteen goed doe door de hele boel te vervangen met Hue. Toch bedankt voor het meedenken vso!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Riko69 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:05:
Als ik dingen moet vervangen (waarvan het maar de vraag is of dat dan werkt) denk ik dat ik dan liever het meteen goed doe door de hele boel te vervangen met Hue. Toch bedankt voor het meedenken vso!
Waarom alles vervangen ? ps of dat met x of Y is maakt niet uit ..

wat je moet weten is wat de stroom output naar de leds is .. bv 100mA constant current oid en dan het gewenste merkt op zoeken of zijn een vergelijkbare driver hebben op die waardes

laat het in iedergeval hier weten hebben anderen er ook nog wat aan

Tja vanalles

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t-x-m
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-03 18:39

t-x-m

.NET Nerd

Ik heb een soortgelijke L&S set en kan het (ook) niet uitstaan dat ik hem niet in mijn Home Assistant krijg gehangen

Gister de hele middag zitten stoeien met mijn SDR kit om een 433 protocol te ontrafelen om er uiteindelijk via dit topic achter te komen dat het een 2.4Ghz remote is :F Ik heb nog wat gegoogled maar kom er eigenlijk niet echt uit wat een goede strategie is.

Ik kan de emotion controller open schroeven om te zien wat er in zit? Of mn multi-meter op een van de apparaatjes zetten. Iemand suggesties?

Zijn die led spots mogelijk ook aan te sturen met een meer open controller?

GC.Collect();

• eastmaceroni
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:09
Gisteren de koof laten plaatsen van de keuken, met daarin ook de lampen en driver van L&S. Dit wil ik natuurlijk kunnen aansturen.

Hopelijk heeft iemand tips heeft om dit in Home Assistant te krijgen _/-\o_

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:22

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@eastmaceroni Driver in de prullenbak (of altijd op 100%) en dan vervangen door een 12V voeding (of dus huidige op 100% :+) + Een Shelly RGBW (of elke andere Tasmota 12V dimmer)? Of een Zigbee ledstrip drivertje.

• t-x-m
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-03 18:39

t-x-m

.NET Nerd

Ah, reacties. Mijn voorlopige oplossing is uiteindelijk om er een smart plug voor te zetten. Ik kwam er achter dat hij zijn laatste stand onthoud, mits je hem even uit en aan zet met de afstandsbediening (op de gewenste stand). De smart plug hangt nu in HA, enige nadeel is nu dus dat ik het dim-level en kleurtemp niet kan aanpassen in HA.

GC.Collect();

• Krypt
  • Laatst online: 25-03 17:15
Die stekkertjes lijken ook wel op die van de IKEA.
Kun je die eens opmeten? Dan trek ik hier wel even het kabeltje uit de tradfri keuken verlichting.

Zal vast anders zijn, maar ls die hetzelfde zijn en in die controller passen. Dan is het vervangen voor een tradfri controller wel erg simpel. Die hangt hier in hass via een zigbee bridge

Pvouput live

• eastmaceroni
t-x-m schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:59:
Ah, reacties. Mijn voorlopige oplossing is uiteindelijk om er een smart plug voor te zetten. Ik kwam er achter dat hij zijn laatste stand onthoud, mits je hem even uit en aan zet met de afstandsbediening (op de gewenste stand). De smart plug hangt nu in HA, enige nadeel is nu dus dat ik het dim-level en kleurtemp niet kan aanpassen in HA.
Deze ga ik dan toepassen! Zal vaak toch op warm en gedimd staan, dan is een smart plug voldoende.

Twijfel of ik met de driver van Ikea wel de warmte zou kunnen aansturen. Hieronder nog wel de foto's van de aansluiting.

Thanks voor de tip!

[Voor 45% gewijzigd door eastmaceroni op 16-04-2021 17:09]

• Krypt
  • Laatst online: 25-03 17:15
Kan je sowieso de warmte niet mee instellen. Wel apart dat dat met 2 draden überhaupt kan.
Dan hoef ik dat niet te controleren ;)

Pvouput live

• marco buijn
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-10-2021
<knip> Geen reclame

[Voor 92% gewijzigd door septillion op 07-10-2021 17:52]

• marco buijn
daarnaast ligt het eraan welke module de fabrikant van de keuken in jouw driver heeft geplaatst.
Er zijn er maar liefst 4 en de ene is voor deurcontacten en de andere is weer voor 1 kanaals afstandsbedieningen.
er zijn er dus ook voor Smartphone of Home Base.
Je kan het zien aan de tekentjes op de grijze module aan de zijkant van je driver.

• marco buijn
<knip>

[Voor 91% gewijzigd door septillion op 07-10-2021 17:53]

• marco buijn
Hallo,

maar waar het dus op neerkomt:
Om de driver van NET.Nerd te laten werken heb je een L&S emotion Home base nodig. Die "praat" met jouw Zigbee Bridge, bijvoorbeeld Phillips Hue.
Die regel je 1 malig in met een afstandsbediening L&S Frankfurt. Kan niet missen.

En hop alles werkt.
bij de foto van Eastmacoroni is het anders, daar ligt het er aan welke module aan de zijkant is geplaatst. Staat daar et home base teken op, geen probleem, Home base aanschaffen en klaar. Anders moet er een nieuwe module( model 3) aangeschaft worden.

Commentaar op moderatie hoort niet thuis in het topic

[Voor 13% gewijzigd door septillion op 08-10-2021 13:27]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:27
Hier nog zo iemand die een Duiste keuken heeft gekocht....

@septillion Die Shelly rgbw2, gaat die ook deze inbouwspotjes kunnen dimmen en van temperatuur laten veranderen?

Dit is volgens mij gewoon een heel bruikbare 12V voeding, toch?

Lijkt me dat deze de aansturing regelt, ik zie hier een WW+ output, en een CW+ output op:

En het bestaande ABtje: Dimmen en temperatuur in een

Voor de duidelijkheid: het interesseert me eigenlijk niet of ik dezelfde AB kan gebruiken, of ontvanger: als ik die lampjes maar in Home Assistant kan hangen :+

Dus nieuwe hardware ertussen knutselen is geen probleem

[Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 23-12-2021 15:11]

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• septillion

septillion

@Hmmbob Ik zie 12V DC uit de voeding komen en ook de controller is gewoon spanningsgestuurd. Ik mis alleen even waar de - van alles moet... Heeft de controller echt maar 2 draden aan de uitgang? Zo nee, dan gewoon vervangen door een Shelly. (Maar geen ervaring met CCT modus.) Zo ja, dan is het wat lastiger. Dan zal de controller de polariteit omdraaien al naar gelang of hij WW of CW wil doen. Dat kan je niet zomaar aansturen met een Shelly. Is met een beetje DIY wel te doen maar niet zomaar met een Shelly.

• Hmmbob
septillion schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:29:
@Hmmbob Ik zie 12V DC uit de voeding komen en ook de controller is gewoon spanningsgestuurd. Ik mis alleen even waar de - van alles moet... Heeft de controller echt maar 2 draden aan de uitgang? Zo nee, dan gewoon vervangen door een Shelly. (Maar geen ervaring met CCT modus.) Zo ja, dan is het wat lastiger. Dan zal de controller de polariteit omdraaien al naar gelang of hij WW of CW wil doen. Dat kan je niet zomaar aansturen met een Shelly. Is met een beetje DIY wel te doen maar niet zomaar met een Shelly.
Ben even bovenop de kastjes gaan kijken, en het lijkt er inderdaad op dat de polariteit omgedraaid wordt - aanname vanwege dat er echt maar 2 draadjes uit de controller komen en ook ieder led lampje 2 draadjes heeft. Ook gaan de afstandsbediening altijd "via de 0 stand" om naar de andere kleur te komen.

5 spotjes uit het verdeelblok, verdeelblok zit 2 draads op de controller.
Ik denk dat ik ze er in het geheel uit trek en vervang door wat anders :+ Maar wat dan?

Wat is die DIY oplossing van je? Heb genoeg ESPHome in huis liggen ;)
Of toch de eerder geschetste optie van een smartplug ertussen... Dan kan de controller in place blijven.
Of wel met een RGBW (?) dimmer ipv de controller, en dan maar accepteren dat het maar 1 kleurtemperatuur is.

[Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 24-12-2021 10:34]

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• septillion

septillion

@Hmmbob Tasmota ondersteund PWM CT. Samen met een H-brug zou je dan je led denk ik aan kunnen sturen. Als je een L298 (module) pakt zou je dan je ledjes moeten kunnen sturen. Deze heeft twee bruggen die je parallel kunt zetten voor 4A.

PWM1 (brightness) knoop je aan de Enable van de L298. PWM2 (CT) hang je an IN1. Voor IN2 zal je alleen nog het geïnverteerde signaal van IN1 moeten maken. Dit zou met een BC547 en twee weerstandjes kunnen.

Als je dit wat lijkt zou ik het van de week nog even kunnen uittekenen. Ben op dit moment alleen wat druk met het nieuwe huis verbouwen / klaarmaken voor de stukadoor :D Voor de staat, dit is de gang :+

Dus ook met kerst daar even opruimen vandaag.

• steef84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:58
Hi is hier iemand die progressie heeft gemaakt hiermee? Ik komt toevallig dit topic tegen, en schakel mijn L&S drivers al tijden met een on/off plug. Dit werkt, maar het dimmen en kleurtint is hiermee niet te doen. Het zou leuk zijn L&S lighting echt smart in Home Assistant te kunnen krijgen. De vorige post is wat abracadabra voor me.

• Hmmbob
Het ging ook te ver voor mij :+

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

BazzH

Kei-goed...

Komt me heel bekend voor. Wij hebben LED spotjes van dit merk onder de keukenkastjes. Denk dat ik er inderdaad gewoon een smartplug voor ga gebruiken om ze aan en weer uit te schakelen als slave achter de plafondlamp in de keuken.

Think smart........ Act stupid........

• Hmmbob
Ik had er een aan/uit achter zitten, maar dan verlies je de werking van de afstandsbediening. Daar had ik geen alternatief voor, dus die mocht er weer tussenuit van de andere gebruiker van de keuken :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• vincentkoevoets
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-01 14:01
Ik doe toch nog even een duit in het zakje. Ik heb een hele simpele L&S afstandsbediening, die heb ik ff opengemaakt en daar blijkt een hele rits simpele drukknopjes in te zitten. Dat wordt even een avondje hobbyen met een ESP en relais/optocoupler/wat dan ook. Moet te doen zijn dit d:)b

• Chrisz
Hier ook iemand met dezelfde spots.
Heeft iemand hier al een oplossing voor? Die slimme schakelaar ertussen ben ik nou wel klaar mee, iedere keer dat irritante geklik.

Alleen aan/uit en brightness zou voor mij al voldoende zijn, koud wit zou mooi zijn maar hoeft voor mij niet per sé.
Kan ik dan een simpele Gledopto of IKEA led driver op Zigbee er tussen hangen? Dat ik de plus op WW+ en de min op CW+ hang? Of is de brightness ook weer op een speciale manier geregeld.

Ik zag vanuit L&S wel een oplossing. Maar die was 155€ en dan moet ik ook nog mijn LED driver gaan vervangen. Dan kan ik beter het hele setje gaan vervangen en dat lijkt me zonde.

[Voor 59% gewijzigd door Chrisz op 23-09-2022 23:17]

• GZPronk
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-03 15:35
Ik heb van L&S de 4 kanaal afstandsbediening gekoppeld in emotioneel modus aan de trafo's van L&S. Ik heb twee trafo's voor twee groepen ledstrips in mijn keuken (verticaal en horizontaal). Ik kreeg in eerste instantie de lampen ook niet geschakeld via de HUE app terwijl de HUE bridge ze wel zag. Ik heb één van de trafo's master gemaakt en daarna kon ik de lampen aan en uitschakelen. De slaven situatie wordt niet herkent als een te schakelen lamp daarom is wellicht ook als je maar één trafo hebt die master te maken dan schakelen de lampen wel. Ik kan alleen de lampen (trafo's) niet in de HUE app onafhankelijk van elkaar schakelen dat kan alleen maar met de afstandsbediening van L&S. Maar ik kan ze lig schakelen, dimmen en kleur (helder of warmer) bedienen/instellen via de HUE app.

• Chrisz
Inmiddels dit gevonden: https://www.reddit.com/r/..._2_wires_cctdim_2in1_led/
Dit zou mogelijk een oplossing zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Chrisz
Inmiddels deze binnen, aangesloten op de draden die naar de LED spots gaan en het werkt perfect. _/-\o_

Er is zelfs nog een optie om een bedraad knopje aan te sluiten voor aan/uit en dimmen. Wat een pracht product!

• Hmmbob
Interessant! Dus de originele afstandbediening werkt niet meer?

En waar heb je deze besteld?

[Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 07-10-2022 14:02]

• eastmaceroni
Ik ben ook benieuwd hoe je dit is gelukt!

Zou je is een aantal foto's willen delen? Want voor die zigbee controller met je de draden ook strippen.

• Ivan
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-03 21:00
eastmaceroni schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:39:
Ik ben ook benieuwd hoe je dit is gelukt!

Zou je is een aantal foto's willen delen? Want voor die zigbee controller met je de draden ook strippen.
Ik heb deze week ook de nieuwe controller binnen gehad, besteld via AliExpress.
Omdat ik genoeg garantiegedoe heb met de keuken, wil ik alles zo orgineel mogelijk houden.
Daarom de stekker met behulp van "jumper / breadboard wires" aangesloten op de bestaande connector.

Conector heb ik daardoor niet aan hoeven passen, en kan alles in 3 minuten terugbouwen.

Zie foto's. Breadboard wire kleuren zijn natuurlijk niet helemaal conform wat hoort, maar had dit nog liggen.

Met behulp van een klein stukje tape wordt alles netjes bij elkaar gehouden.

Ik heb alles aangesloten via de Hue bridge, alleen nu het probleem dat ik de kleurtemperatuur niet aanpassen. Hiervoor heb ik een support vraag gesteld bij de aliexpress verkoper...

[Voor 4% gewijzigd door Ivan op 20-10-2022 20:28]

• steef84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:58
Kun je de kleurtemperatuur wel aanpassen middels hun eigen app of iets dergelijks? Anders doet het nog niet veel meer dan een on/off schakelaar ertussen. Houd ons op de hoogte in ieder geval!

• Chrisz
steef84 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:59:
Kun je de kleurtemperatuur wel aanpassen middels hun eigen app of iets dergelijks? Anders doet het nog niet veel meer dan een on/off schakelaar ertussen. Houd ons op de hoogte in ieder geval!
Ja, dit kan gewoon. Brightness, kleurtemp en on/off via Zigbee!

Standaard afstandsbediening werkt niet meer, eigenlijk verwijder je alles van de leds tot aan het stopcontact.

Dan strip je de draden vanaf de led spot verdeler en stop je de twee draden in de gledopto die je met een aparte voeding aanstuurt.

Daarnaast heb ik een puls knopje gemaakt op de input van de gledopto, dus kan nu ook handmatig aan/uit en dimmen met die knop.

[Voor 9% gewijzigd door Chrisz op 25-10-2022 07:05]

• Ivan
steef84 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:59:
Ja, ik had hem op de verkeerde modus staan.

• Riko69
Chrisz bedankt voor de oplossing en ook Ivan bedankt voor je bijdrage. Ik heb de genoemde controller besteld via aliexpress en het werkt helemaal zoals ik wil.

• m.diepenbroek
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:25
Na de oplevering van onze keuken met bovengenoemde L&S spots ben ik erg blij te lezen dat er mensen met veel meer verstand van dit soort zaken dan ik de boel hebben kunnen oplossen.

Is het vereist om 1 controller per ledstrip te hebben, of kunnen (in mijn geval) beide strips op deze controller worden aangesloten ?

Daarbij lees ik dat de originele afstandbediening niet meer gaat werken, is er een mogelijkheid om deze functionaliteit wel te behouden ?

De jumper kabeltjes zijn een welkome toevoeging. Zo behoudt ik ook de garantie, thanks!

[Voor 51% gewijzigd door m.diepenbroek op 07-11-2022 13:51. Reden: Vraag toegevoegd]

• Riko69
Op een controller zitten ingangen voor 2 ledstrips (2x c, 2x w) maar als je de kabeltjes bundelt kun je vast nog meer en is de power je bottleneck. Dat kun je waarschijnlijk uitrekenen of beter gewoon proberen.

Edit: de originele afstandbediening kun je niet meer gebruiken maar bv wel een andere zigbee afstandbediening. Dat is gewoon eentje koppelen aan je lampen via de app (zoals hue) waar je de lampen al bedient

[Voor 34% gewijzigd door Riko69 op 07-11-2022 23:15]

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:43
Ik ben op zoek naar exact deze oplossing maar dan via wifi of z-wave. Ik heb geen Zigbee controller in mijn Domoticz systeem.

Heb er nu een Chinese wifi CCT LED controller (waar ik Tasmota op heb geflasht) tussenhangen, maar die verwachtte 3 draden (+, WW en CC).

Ik gebruik nu de + en WW of CC en kan dan in ieder geval aan/uit en 1 kleur regelen via Domoticz (net welke draad ik op WW/CC en + zet).

4755wp met Enphase IQ7+ op ZO (125 graden) PVOutput

• haaymaan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:57
Chrisz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 07:04:
[...]

Ja, dit kan gewoon. Brightness, kleurtemp en on/off via Zigbee!

Standaard afstandsbediening werkt niet meer, eigenlijk verwijder je alles van de leds tot aan het stopcontact.

Dan strip je de draden vanaf de led spot verdeler en stop je de twee draden in de gledopto die je met een aparte voeding aanstuurt.

Daarnaast heb ik een puls knopje gemaakt op de input van de gledopto, dus kan nu ook handmatig aan/uit en dimmen met die knop.

Hallo, zou ik met de zigbee controller temp en brightness kunnen controleren???het is wel twee draadjes lampen.

• Gerryvh2960
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-02 20:52
Hallo allen,

ik heb ook zo een LED Driver ED 12/30-1 emotion driver led.
Echter als ik er meer dan 1 led strip op aansluit dan knippert heel de boel.
Hij lijkt het vermogen niet aan te kunnen.
Ik heb dit echter wel gemeten en men strip verbruikt maar 0,5A en deze driver kan 2,5A aan.
Nog iemand deze ervaring?

Alvast bedankt !
Gerry

• vincentkoevoets
Hee @Ivan en @Chrisz, dat ziet er goed uit, ik ga de driver ook bestellen voor mijn led spots. Ik heb nog een vraag, wat voor voeding gebruik je om de led driver van stroom te voorzien? En heb je misschien ook een klein schemaatje voor de aansluiting van de spots?
Ik krijg ook de indruk dat er gekozen moet worden op het apparaat, tussen dimmen en warmer/kouder. Klopt dat? Of kun je vanuit zigbee gewoon selecteren wat je wil?
Alvast bedankt!

[Voor 24% gewijzigd door vincentkoevoets op 02-01-2023 21:47]

• Ivan
haaymaan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:25:
[...]

[Afbeelding]

Hallo, zou ik met de zigbee controller temp en brightness kunnen controleren???het is wel twee draadjes lampen.
Jazeker, ik had dezelfde l&s controller

• Ivan
vincentkoevoets schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:37:
Hee @Ivan en @Chrisz, dat ziet er goed uit, ik ga de driver ook bestellen voor mijn led spots. Ik heb nog een vraag, wat voor voeding gebruik je om de led driver van stroom te voorzien? En heb je misschien ook een klein schemaatje voor de aansluiting van de spots?
Ik krijg ook de indruk dat er gekozen moet worden op het apparaat, tussen dimmen en warmer/kouder. Klopt dat? Of kun je vanuit zigbee gewoon selecteren wat je wil?
Alvast bedankt!
Je hebt uit mijn hoofd een 12v 1A voeding nodig. Had nog iets in de kast liggen.

Even met de multimeter de plus en min van de oorspronkelijke controller meten, en op dezelfde manier op de nieuwe controller aansluiten.

Zigbee (in mijn geval via home assistant) herkent de nieuwe controller en geeft direct de mogelijkheid om helderheid en kleur aan te passen.

• Chrisz
vincentkoevoets schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:37:
Alvast bedankt!
Voeding is volledig afhankelijk van het aantal spots.
Als je 5 spots hebt van 5W dan heb je een 25W voeding nodig, ik had zelf voor de zekerheid een 3A (36W) voeding genomen. Die standaard LED trafo is ook rond de 30W dacht ik.

Je hoeft niet te kiezen, je kunt gewoon zowel dimmen als warm/koud via Zigbee aansturen.

Schema vind ik net even wat teveel werk. Het is een kwestie van de adapter in de Gledopto steken, en dan de twee draadjes die vanaf de verdeler komt (rood/zwart) in de CW en WW gaten steken van de Gledopto. Daarna testen of warm wit ook warm wit is, anders moet je de draadjes even omkeren.

[Voor 14% gewijzigd door Chrisz op 02-01-2023 23:32]

• vincentkoevoets
Ivan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:04:
[...]
Je hebt uit mijn hoofd een 12v 1A voeding nodig. Had nog iets in de kast liggen.

Even met de multimeter de plus en min van de oorspronkelijke controller meten, en op dezelfde manier op de nieuwe controller aansluiten.

Zigbee (in mijn geval via home assistant) herkent de nieuwe controller en geeft direct de mogelijkheid om helderheid en kleur aan te passen.
Helemaal goed, aan de huidige controller zit een 65W voeding, dus dat moet wel goedkomen. De controller is onderweg vanuit China, dus we gaan het zien.

• vincentkoevoets
Chrisz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:30:
[...]
Voeding is volledig afhankelijk van het aantal spots.
Als je 5 spots hebt van 5W dan heb je een 25W voeding nodig, ik had zelf voor de zekerheid een 3A (36W) voeding genomen. Die standaard LED trafo is ook rond de 30W dacht ik.

Je hoeft niet te kiezen, je kunt gewoon zowel dimmen als warm/koud via Zigbee aansturen.

Schema vind ik net even wat teveel werk. Het is een kwestie van de adapter in de Gledopto steken, en dan de twee draadjes die vanaf de verdeler komt (rood/zwart) in de CW en WW gaten steken van de Gledopto. Daarna testen of warm wit ook warm wit is, anders moet je de draadjes even omkeren.
Geen probleem, zoals je het uitlegt moet het ook wel gaan lukken denk ik. Ik twijfel alleen een beetje over de jumper wires, zouden die niet te dun zijn? Aan de andere kant zijn de draadjes die naar de lampen gaan ook niet al te dik. Ik zal eens meten hoeveel stroom er loopt. In ieder geval bedankt voor de info!

• gemidan
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-02 14:33
Hoi,

Kan iemand bevestigen dat een L&S emotion home base goed gaat werken met mijn verlichting?
Ik heb een ED 12/60-1 Emotion driver.
Ik heb er een kleine ronde afstandbediening bij met maar 2 knopjes.
Die zag ik hier nog niet voorbij komen, dus ik vraag het maar even voor de zekerheid.

Wie weet hier antwoord op?

Sander

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Beste Tweakers,

Dankzij dit topic heb ik onze L&S spots 'smart' kunnen maken m.b.v. de Gledopto controller.

Dit werkt voor nu helemaal goed, maar...ik ben nog benieuwd naar één aspect. de L&S spots hebben maar 2 snoertjes. die kan ik aansluiten op de V+ en de WW of de V+ en de CW.

dat betekent dat ik wel kan dimmen, maar niet de kleur kan veranderen van WW naar CW. voor ledstrips wordt volgens mij gewerkt met aparte ledjes, dus dan heb je meer kabeltjes. is er uberhaupt een manier om dit voor elkaar te krijgen met deze controller?

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:07
Of je bouwt het helemaal zelf, dat is waar ik voor gekozen heb toen de leverancier van de keuken (Siematic) nauwelijks het woord domotica kon spellen en mij heel raar aankeek toe ik naar een oplossing vroeg voor koppeling met een HA systeem.

Eerst wat onderzoek gedaan:
  • De Ledstrips zijn nogal bijzonder en de besturing is afwijkend.
  • De ledstrips bevatten twee LED's, 1 warm en1 koud en deze led's zijn anti-parallel geschakeld.
  • Om te wisselen tussen kleur verander je de polariteit.
  • Wil je nu een een mix van warm en koud dan zul je dat snel achter elkaar moeten doen, bijv. 60% normale polariteit, 40% omgedraaid.
De oplossing die ik gebouwd heb bestaat uit een NodeMCU en een L298N Motor Driver Module (H-Bridge). Hierdoor krijg ik een 2 kanaals dimmer die de kleur temperatuur van twee ledstrips onafhankelijk kan veranderen, beide strips kan dimmen en aan en uit zetten.

Kosten:
  • NodeMCU ongeveer 4 euro
  • LN298N stappenmotor driver ongeveer 5 euro
  • Custom kastje 3D geprint
De custom code zorgt er voor dat e.a. via MQTT te besturen is en dat opdrachten vertaald worden naar sturing van de H-Bridge.

Bijgesloten een foto van het geheel
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee