Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 247 ... 345 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:00
TheFes schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:19:
[...]

Een template condition toevoegen met het volgende template

code:
1
{{ trigger.from_state.state | is_number }}

Dat voorkomt dat je automation triggert als de state na een herstart van unavailable naar 0 gaat.
Dank voor je antwoord, ik snap het alleen niet helemaal :P
Ik begrijp dat ik aan de automation een conditie moet toevoegen.
voorwaarden > sjabloon > {{ trigger.from_state.state | is_number }}
is dit wat je bedoeld?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
remcoXP schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:45:
[...]

is dit wat je bedoeld?
Dat bedoel ik ja

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
TheFes schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:01:
Je zou er nog dit van kunnen maken zodat je alleen op state changes triggert, en niet op attribute changes
Wat voegt dat toe voor een event entity van een deurbel? Komt daarin nog meer event_data mee als attributes?

@alex3305 kun je vanuit de Developer tools de volledige state van je event entity eens posten?

Ben benieuwd, heb ze zelf nog niet in m'n HA.

Of toch, een event.repair met een tijdstip als state:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
event_types:
  - create
  - remove
  - update
event_type: update
domain: spook
issue_id: lovelace_unknown_entity_references_lovelace-thuis
friendly_name: Repairs

Kun je iets mee doen als:
YAML:
1
2
3
4
trigger: state
entity_id: event.repair
attribute: event_type
to: create

Maar voor een intercom ding?

[ Voor 29% gewijzigd door verjager op 02-11-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
verjager schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:57:
[...]

Wat voegt dat toe voor een event entity van een deurbel? Komt daarin nog meer event_data mee als attributes?

@alex3305 kun je vanuit de Developer tools de volledige state van je event entity eens posten?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
event_types:
  - create
  - remove
  - update

YAML:
1
2
3
4

Het wijzigen van de name of icon in de GUI zou anders ook de automation triggeren. Weet verder niet of er nog event data gestuurd wordt, maar als dingen als single press of long press ook ondersteund worden, staat dat in een attribute. Maar dat verschilt per integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:17
Fremske schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:36:
Beste Tweakers,
Ik zoek hulp bij het volgende.

Ik probeer in Home Assistant een functie te schrijven die de COP van mijn Elga Ace warmtepomp kan berekenen en dat ik de waarde kan tonen in mijn (energy) dashboard.

Om tot een actuele COP te komen heb ik de volgende sensoren.
  1. Shelly-Plus-1PM-Warmtepomp switch_0 power (meet de actuele energy opname)
  2. sensor.aanvoertemp_wp_temperature (meet de actuele aanvoer temperatuur)
  3. sensor.retourtemp_wp_temperature (meet de actuele retour temperatuur)
De forumule om tot een COP te komen is:

Om het uitgaande vermogen te weten moet je de flow weten (bij mij 13 ltr) en de delta T, dus de aanvoer- én de retourtemperatuur. Uit die drie kun je met P = dT * 4.2 * flow/60 het vermogen berekenen. Dan delen door opgenomen vermogen (1) geeft de momentane COP.

Echter weet ik niet hoe ik dit in een script kan omzetten.
Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?
@Fremske Je hebt naast de shelly het aantal kWh gegenereerd voor tapwater en verwarming dat is vaak een getal die je uit de WP kan lezen dan is COP en SCOP berekenen niet zo lastig. Zonder een flow meter is het echt giswerk. Gewoon kWh gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-10 22:17
TheFes schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:01:
[...]

Je zou er nog dit van kunnen maken zodat je alleen op state changes triggert, en niet op attribute changes

YAML:
1
2
3
4
5
6
- id: notify_intercom_doorbell
  alias: Notificatie - Intercom Deurbel
  trigger:
    platform: state
    entity_id: event.voordeur_ding
    to: null
Bedankt :). Dat zei de automation editor gisteravond ook tegen me. Maar ik veronderstelde dat die het fout had :9. Ik had die to: null trigger nog nooit gezien. Ik zie het nu ook in de documentatie. Eerlijk gezegd vind ik dat best wel lelijk omdat null wel een raar iets in yaml is. Want in principe zou dit allemaal naar null moeten evalueren:

YAML:
1
2
3
4
to: ~
to: 
to:

Waarbij de trailing spatie vziw geen verschil (behalve eventueel een lint warning) zou moeten maken

Is wel iets wat ik nog even mee ga nemen, want ik heb op meerdere plekken ook zoiets staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- id: climate_thermostat_office_set_temperature
  alias: Klimaat - Thermostaat kantoor stel temperatuur in
  mode: restart
  triggers:
    - platform: state
      entity_id: input_select.thermostat_mode_office
  conditions: []
  actions: []

Gelukkig heeft een input_select geen attributen die veranderd, maar daar zou ik dan eigenlijk ook de to: null toe moeten voegen. Ik was in de veronderstelling dat er standaard alleen op waardes getriggerd zou worden. Hey, the more you know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
event_types:
  - create
  - remove
  - update

YAML:
1
2
3
4

Ik zie nu ook je edit, maar wat jij voorstelt triggert niet als je 2x en create event achter elkaar hebt. Beter is dus op elke state change triggeren en in een condition checken op het event type (als dat relevant is)

Het kan in dit geval best zijn dat er maar één event type is, in dat geval maakt het niet zo veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alex3305 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:54:
[...]

Bedankt :). Dat zei de automation editor gisteravond ook tegen me. Maar ik veronderstelde dat die het fout had :9. Ik had die to: null trigger nog nooit gezien. Ik zie het nu ook in de documentatie. Eerlijk gezegd vind ik dat best wel lelijk omdat null wel een raar iets in yaml is. Want in principe zou dit allemaal naar null moeten evalueren:

YAML:
1
2
3
4
to: ~
to: 
to:

Waarbij de trailing spatie vziw geen verschil (behalve eventueel een lint warning) zou moeten maken

Is wel iets wat ik nog even mee ga nemen, want ik heb op meerdere plekken ook zoiets staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- id: climate_thermostat_office_set_temperature
  alias: Klimaat - Thermostaat kantoor stel temperatuur in
  mode: restart
  triggers:
      entity_id: input_select.thermostat_mode_office
  actions: []

Gelukkig heeft een input_select geen attributen die veranderd, maar daar zou ik dan eigenlijk ook de to: null toe moeten voegen. Ik was in de veronderstelling dat er standaard alleen op waardes getriggerd zou worden. Hey, the more you know.
Alle opties die jij geeft mogen ook, dus je kunt ook ~ of niets gebruiken.
De GUI gebruikt denk ik null zodat het duidelijk is dat er wel iets ingevuld is, en null voor de gebruiker meer betekenis heeft dan ~

En voor die input select geldt ook dat hij zal triggeren als je besluit een keer een optie toe te voegen, of de name wijzigt, wat je op dat moment waarschijnlijk niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
[...]

Semantisch is het natuurlijk wel een event en geen binaire sensor. Ik had het type entiteit alleen nog nooit gezien.
Zeker :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIi6pLJpBVgvF20-MMUXB-3eDPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kHesmcoFYkUSfafIWyo12LID.png?f=fotoalbum_large
Deze sensoren zullen dan verdwijnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NE9b6bP52LsfcPFkGY4yNFu-aAI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k6PWoQoImfCOTvlNP94FLF3n.png?f=user_large

en dan krijg je dus de events / gebeurtenissen terug. Op zich wel een aardige verandering wat mij betreft. Dat maakt het ook wellicht wat duidelijker voor (nieuwe) gebruikers. Ik vond het alleen erg jammer dat er ik er 'niets' over kon terugvinden in de documentatie.

Overigens ben ik wel enorm te spreken over de Ring Intercom. Ik woon in een appartementencomplex en kan nu op afstand de deur van het voorportaal openen. Wanneer we (mijn vrouw of ik) de thuis zone binnenkomen nadat we weg zijn geweest gaat Ring to Open aan en krijg je een actionable notificatie om de deur eenvoudig te openen. Met Ring to Open kun je de deur openen door aan te bellen. Dat werkt bijzonder goed en stabiel. Ik heb nog geen enkele valse positief of negatief gehad met een maand in gebruik. Installatie van de Ring Intercom was ook zeer eenvoudig.

Het enige wat ik nog uit moet zoeken is hoe ik een actionable notification op de Apple Watch van mijn vrouw krijg. Dat is voor mij nog een beetje koffiedik kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Iets waar ik toch ook nog redelijk blij mee ben wat ik de afgelopen tijd heb gemaakt en ook nog wilde delen :).

Ik heb mijn Home Assistant configuratie in Git staan. En om specifieker te zijn in een lokale Gitea installatie. Ik heb daar onlangs Gitea Actions opgezet als lokale CI/CD oplossing. Ook zag ik dat Frenck een Home Assistant Action had gebouwd om zijn code te integratie checken via GitHub Actions. Nu werkte de GitHub Action helaas niet out-of-the-box op Gitea. Maar ik heb inmiddels een variant op deze actie gemaakt die wel op Gitea werkt. Dus bij elke actie in Git wordt er gecontroleerd of mijn configuratie correct is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kTFCufOrmDxE8AUuoENNVXtzds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M3HmpeC5iKtscywRPFL16v2x.png?f=fotoalbum_large

Bij een succesvolle afronding in de master branch laat ik met behulp van een webhook Home Assistant de nieuwste versie pullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeLMcgJ34knC1R9jxG9EgFF20T4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/owFYm4CvRQMWPE91mLu6ROvL.png?f=fotoalbum_large

met een Shell Command in mijn configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
shell_command:
  git_sync: >-
    cd /config/ && \
      git reset --hard && \
      git pull && \
      (git rev-parse HEAD > .revision) && \
      (git show -s --format=%s | cat > .commit_message)

en een automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: system_git_sync
  alias: Systeem - Git sync
  triggers:
    trigger: webhook
    webhook_id: "git_pull"
    allowed_methods:
      - PUT
    local_only: true
  actions:
    - action: shell_command.git_sync
    - action: automation.reload

Waarbij dus ook automatisch de automations worden herladen. Hier twijfelde ik nog enorm over, maar ik besefte me dat commits alleen plaatsvinden als ik ze zelf maak. Dus zoveel risico lijkt mij er niet aan te zitten.

Ook heb ik dan twee file sensors staan op .revision en .commit_message om ook de meest recente versie in de frontend te kunnen weergeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUJ1Z1-GHwa6JyGWcJ2wiveH2sM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1jhMUY9rkeYVIhBfTGfSd7DK.png?f=user_large

Dit combineer ik dan ook nog, zoals Frenck ook in zijn repo's heeft, met yamllint en prettier zodat de configuratie er netjes uit ziet :).

En als laatste zorg ik dat bij updates Home Assistant de .HA_VERSION commit en pusht naar de centrale repo, tevens met een Shell Command en automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
shell_command:
  git_update_version: >-
    cd /config/ && \
      git config user.name "Home Assistant" && \
      git config user.email "bot@homeassistant.internal" && \
      git add .HA_VERSION && \
      git commit -m "Updated Home Assistant version" && \
      git push

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- id: system_git_push_new_version
  alias: Systeem - Git push nieuwe versie
  triggers:
    - platform: homeassistant
      event: start
  actions:
    - action: shell_command.git_update_version

En dat ziet er dan IMHO enorm aardig uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0cWbLjK-k8AhKu0WXdBNTYuhPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yi1mK2wepSHxAcAOkCAAGQ58.png?f=fotoalbum_large

Daar wil ik nog kijken of ik zoiets kan maken dat Gitea de huidige en eventuele volgende versie automatisch gaat checken zodat ik voor het updaten al wat weet waar ik aan toe ben. En dan heb ik ook nog een workflow waarbij ik Git tags aanmaak van de vorige versie van de repo bij een update, zodat ik eenvoudig terug kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:48

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik wil mijn conditonal card ook op basis van dagen in de week, bijvoorbeeld enkel maandag en dinsdag etc.

Ik vermoed dat ik hier helper entities voor moet maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
hemertje schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:01:
[...]

ja kan ook natuurlijk!
ff omdenken ;)

heb ook een Homey in huis waarin de database zit met geschiedenis van de slimme stekkers
denk je dat die uit te lezen zijn en weer in te lezen en te koppelen aan de desbetreffende meters?
Op zich is de db van HA best overzichtelijk dus er zelf wat inzetten is wel mogelijk. Maar er zijn geen standaard tools voor. En ik heb geen idee hoe makkelijk je die info uit Homey krijgt. Dus tenzij iemand je voor is geweest of je er de tijd in wilt steken iets te bouwen dan is het niet zomaar mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xqlus1ve schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:15:
Ik wil mijn conditonal card ook op basis van dagen in de week, bijvoorbeeld enkel maandag en dinsdag etc.

Ik vermoed dat ik hier helper entities voor moet maken?
Ja, je zult ofwel een sensor moeten hebben die de dag van de week aangeeft, of een binary sensor die aan is op de dagen waarop je de kaart wil weergeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:37

TWKterry

Master Mariner

remcoXP schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:45:
[...]

is dit wat je bedoeld?
@TheFes maar triggert dan de 3 minuten onder 3 niet?
Dus van unknown naar 0, trigger en dan na 3min melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Even sparren voor hoe het nu zit. Want in de basis snap ik het idee voor de move naar events voor stateless dingen. Maar zelf heb ik nog geen enkel event entity in HA. Zijn er nog zo veel die dat niet aanmaken?

En voor mijn gevoel mist er gewoon een heel belangrijk onderdeel om triggers makkelijk te maken en dat is een event trigger (en dan niet een volle manual). Want als een event nu meerdere event types heeft is het gewoon erg omslachtig om daar op te triggeren. Immers kan je niet op het attribute triggerenc(omdat deze niet altijd wijzigt). En als je pas bij de actions naar het attribute kijkt hoeft dit niet meer degene te zijn waar je op triggerde als er snel twee triggers volgde. Dus zijn de enige opties dus of een manual event aanmaken met event type (maar krijg ik niet voor elkaar) of dus na de state trigger op de state van een event-entity met een template kijken naar trigger.event.event_type

Of zie ik dat fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TWKterry schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:51:
[...]

@TheFes maar triggert dan de 3 minuten onder 3 niet?
Dus van unknown naar 0, trigger en dan na 3min melding?
Als hij van unavailable naar 0 gaat, zal hij niet triggeren, want dat vang je dan dus af in de condition. Die 3 minuten maakt verder niet uit, de from state blijft unavailable, ook 3 minuten later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Laatst online: 09:37

TWKterry

Master Mariner

Ok, weer wat geleerd. Bedankt.
Ik gebruik een toggle om te zien of die aan is en dan heb je dit probleem ook niet, maar voor andere is dit wel korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:57:
@TheFes Even sparren voor hoe het nu zit. Want in de basis snap ik het idee voor de move naar events voor stateless dingen. Maar zelf heb ik nog geen enkel event entity in HA. Zijn er nog zo veel die dat niet aanmaken?

En voor mijn gevoel mist er gewoon een heel belangrijk onderdeel om triggers makkelijk te maken en dat is een event trigger (en dan niet een volle manual). Want als een event nu meerdere event types heeft is het gewoon erg omslachtig om daar op te triggeren. Immers kan je niet op het attribute triggerenc(omdat deze niet altijd wijzigt). En als je pas bij de actions naar het attribute kijkt hoeft dit niet meer degene te zijn waar je op triggerde als er snel twee triggers volgde. Dus zijn de enige opties dus of een manual event aanmaken met event type (maar krijg ik niet voor elkaar) of dus na de state trigger op de state van een event-entity met een template kijken naar trigger.event.event_type

Of zie ik dat fout?
Uhm, volgens mij zit je daar wel goed. Het wordt er inderdaad niet echt makkelijker op, zeker wanneer er meerdere event types in een entity zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:17

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Devke schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:08:
Weet iemand of er al een integratie is die van een auto bijhoudt hoeveel km er op een lading/tank gereden is. Wat het verbruik was/is en dat mooi in grafieken? Mijn EV heeft genoeg sensoren om het te bouwen denk ik maar zonde van de tijd als het bestaat. Staat op mijn wishlist dit project.
@Devke
HA heeft voor veel EV’s een integratie. Zoek maar op.

Ik doe dat ook. Daarmee houd ik een aantal dingen bij in een overzicht op HA. Verder schrijf ik dingen weg naar Google sheets en gebruik ik een winkeldisplay om altijd te kunnen zien wat de status van de auto is, zonder dat ik HA hoef te openen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UP2nEy8RxZxF-Y6YuY_8QximJTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pu7PkYrP4bAyA67f0KEgrVpK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXIIg8IkfRfHsv63wFvPgk-hwio=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UUNjaAj4XfV2crAkdhvkkdvX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zU_2o2zyGJ1j_TSpqYELJyPfqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B82JSrwOF1OaUrIgzGoeeX8h.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Dat is wel heel matig. Want dat lijkt me juist met Zigbee onmisbaar. Weet jij hoe ZHA dat doet met buttons die ook multi-click doen?

Want ook als ik naar Z2M kijk, die maakt geen event-entities aan. En die is er nu ook over aan het denken om de legacy action eruit te halen. Ik heb eigenlijk ook geen idee welke event-type het dus nu is. Maar dan blijft dus alleen de device trigger over om te gebruiken in automations. En net zoals jij, ben ik daar ook geen fan van...

Dus ja, daar zit nu een gat. En naar mijn idee zou dat redelijk makkelijk op te lossen zijn als er een UI element is dat dit voor je doet. Immers zijn de event types ook bekend.

Maar dan kom je bij de verwarrende keuze dat een event-entity feitelijk 2x verschillende event-type heeft als je er op wilt triggeren. Namelijk gewoon nog een state_changed en dan in data: new_state: attributes: event_type. Maar dit verwerken in een manual event trigger lijkt niet te werken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
trigger:
  - platform: event
    event_type: "*"
    event_data:
      entity_id: event.test_esp32_c3_template_event
      new_state:
        attributes:
          event_type: single

Al met al vind ik dit dus wel de goede richting maar ontbreekt er gewoon een enorm bouwblok. Zeker om dit begrijpbaar te houden voor nieuwe gebruikers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
repeat:
  count: 10
  sequence:
    - target:
        entity_id: light.oefenzaal_1
      data:
        brightness: >-
          {{ (state_attr('light.oefenzaal_1', 'brightness') | int - 25) | max(0)
          }}
      action: light.turn_on
    - delay: '00:01'

ik heb een script, maar ik krijg een error op de int. wat moet het zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:49
Faece schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:53:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
repeat:
  sequence:
    - target:
      data:
          }}

Haakje sluiten achter int en dan nog ergens een haakje openen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Faece schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:53:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
repeat:
  sequence:
    - target:
      data:
          }}

Je krijgt de error waarschijnlijk als de lamp uit staat, want dan is de brightness none
Dat kun je oplossen door een default aan je int filter op te lossen.

Maaruh, waarom gebruik je niet gewoon brightness_step: -25?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
TheFes schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:14:
[...]

Je krijgt de error waarschijnlijk als de lamp uit staat, want dan is de brightness none
Dat kun je oplossen door een default aan je int filter op te lossen.

Maaruh, waarom gebruik je niet gewoon brightness_step: -25?
euhhh . hoe doe ik dit dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Je moet max of volledig als functie gebruiken (max(1 , 6)) of volledig als filter ([1, 6] |max). Dat kan je niet mengen.

Daarnaast eigenlijk onmisbaar om het int-filter een default mee te geven. Zeker omdat het brightness-attribute geen waarde bevat als de lamp uit is.

Dus krijg je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
repeat:
  sequence:
    - target:
        entity_id: light.oefenzaal_2
      data:
          {{ max(state_attr('light.oefenzaal_2', 'brightness') |int(0) - 25, 0) }}
    - delay: "00:01"

Maar dan heb je inderdaad feitelijk brightness_step: -25 nagemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 02-11-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:31

icecreamfarmer

en het is

Het zal wel aan mij liggen maar ik wil dat er een alarm afgespeeld wordt op mijn stereo middels een automation. Ik heb het ook via Nodered geprobeerd maar daar krijg ik hetzelfde.

Geen enkele foutmelding maar er gebeurt niets. Terwijl wanneer ik de url in mijn browser invoer het geluid wel afgespeeld wordt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action: media_player.play_media
metadata: {}
data:
  media_content_id: http://homeassistant.local:8123/local/sonar.mp3
  media_content_type: music
target:
  entity_id: media_player.stereo_nad

Wat doe ik hier fout? Heb al meerdere zaken op internet gevolgd maar dit zou toch echt de weg moeten zijn.
Heb ook een www folder aangemaakt en opnieuw opgestart.

https://community.home-as...ayer-with-node-red/173347
https://community.home-as...et-sonos-be-a-siren/27099
https://www.reddit.com/r/...ocal_media_files_via_url/

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 02-11-2024 13:50 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Faece schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:22:
[...]

euhhh . hoe doe ik dit dan ?
Zo dus
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
repeat:
  sequence:
    - target:
      data:
        brightness_step: -25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@icecreamfarmer media_content_id en media_content_type zijn verschillend voor elke integratie. Dus hoe zeker ben je van wat je daar invult?

Heb je via de officiële weg nog een optie om een url te spelen? Dan kan je dat eens doen en via Dev tools => States eens kijken welke waardes dan gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:04

pietje63

RTFM

Hippe Lip schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:46:
[...]

@Devke

Ik doe dat ook. Daarmee houd ik een aantal dingen bij in een overzicht op HA. Verder schrijf ik dingen weg naar Google sheets en gebruik ik een winkeldisplay om altijd te kunnen zien wat de status van de auto is, zonder dat ik HA hoef te openen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat gaaf met zo’n scherm! Kun je delen hoe je dat hebt geregeld (welk scherm en hoe aangestuurd)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
TheFes schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:50:
[...]

Zo dus
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
repeat:
  sequence:
    - target:
      data:
        brightness_step: -25
dit lijkt mijn lamp helmaal niet te doen uitgaan. Ik zoek nog wat verder waar het aan ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
@TheFes @Septillion Ik vind de event entities vooralsnog inderdaad maar verwarrend.

Gewoon een event afvangen gaat prima, maar je moet inderdaad moeite doen om uit te zoeken waar je op kan filteren. Maar in de basis fired een event op het tijdstip van de gebeurtenis.

Met de event entities gebruik je toch weer een state trigger. Dat komt niet erg logisch over. Voordeel is dat je een soort geschiedenis hebt. Maar ik geef er toch de voorkeur aan om daarmee een gewone event trigger te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

pietje63 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:11:
[...]

Wat gaaf met zo’n scherm! Kun je delen hoe je dat hebt geregeld (welk scherm en hoe aangestuurd)
Zie het “Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik” topic.

Het mooie is dat dit volledig draadloos gaat. Het display kun je dus eenvoudig een geschikt plekje in huis geven. Altijd zicht op de status; nooit verrassingen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Nu zou ik in mijn spreadsheet ook nog graag automatisch de dagwaarde van mijn auto willen noteren op basis van de ANWB koerslijst. Dat is me helaas nog niet gelukt.

Heeft iemand suggesties hoe ik dat kan doen?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@verjager Ja, het voelt voor mij ook als een work around om een state trigger te gebruiken.

Maar vol als event lijkt ook weer niet mogelijk met de dubbele event_type...

Naar mijn idee zou iets als het volgende geldig moeten zijn en instelbaar via de UI.
YAML:
1
2
3
4
trigger:
  - platform: event
    entity_id: event.test_esp32_c3_template_event
    event_type: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:11
Ik gebruik de Zonneplan integratie en zie daar de Forecast tariff groups voor de komende 8 uren. Ik wil een HA sensor maken die als het current stroomtarief High is obv de huidige tijd aangeeft hoe lang het nog duurt tot het stroomtarief niet meer High is. Kan iemand mij helpen hoe dat aan te pakken in HA?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYKTlaY9ip7lCKE5czL0DZilhOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwL4Cuqm5mnfWa7hva3ZdpcZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door TeslaNerd op 02-11-2024 17:39 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TeslaNerd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:27:
Ik gebruik de Zonneplan integratie en zie daar de Forecast tariff groups voor de komende 8 uren. Ik wil een HA sensor maken die als het current stroomtarief High is obv de huidige tijd aangeeft hoe lang het nog duurt tot het stroomtarief niet meer High is. Kan iemand mij helpen hoe dat aan te pakken in HA?

[Afbeelding]
Al gekeken naar de Nordpool integratie in HA? Die geeft je grafieken van de prijzen van de komende 24-36 uur.
Kun je daar wat mee?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik heb sinds kort een aantal shelly 3 mini’s in detached mode om wat hue lampen te schakelen en wat andere zaken met het afvangen van single, double, tripple en hold events middels een automation.
Nu wordt single getriggerd bij een reboot van ha, heb nog geen oplossing hiervoor kunnen vinden.
Is hier een oplossing voor?

Automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: "Shelly: Eethoek single"
description: ""
mode: single
triggers:
  - entity_id:
      - event.tafel_input_0
    to: single_push
actions:
  - metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id:
        - light.eethoek
    action: light.toggle

[ Voor 35% gewijzigd door TheMystery op 02-11-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:11
Hippe Lip schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:54:
[...]

Al gekeken naar de Nordpool integratie in HA? Die geeft je grafieken van de prijzen van de komende 24-36 uur.
Kun je daar wat mee?
Die heeft een mooie grafiek maar ik zie niet direct hoe ik met Nordpool een HA entity kan gebruiken die de tijd tot de geoedkopere tariff group kan krijgen

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TheFes schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:32:
[...]

Ja, je zult ofwel een sensor moeten hebben die de dag van de week aangeeft, of een binary sensor die aan is op de dagen waarop je de kaart wil weergeven
Heb nu een schedule helper gemaakt op basis van dagen, zo werkt het ook (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik wil beginnen met Home Assistant. Op het moment heb ik het meeste in Google Home zitten, maar zoek eigenlijk een alternatief dat ook offline beschikbaar is, wel wil ik alles via Google spraakopdrachten willen kunnen blijven bedienen.

Ik heb voornamelijk Zigbee spul, dit zijn alle smart home zaken die ik heb:
- +-20 Hue lampen
- Hue bridge
- 3x Google Nest Protect rookmelders
- Google Nest Hub
- Google Nest Doorbell Wired
- 2x Google Nest Cam Outdoor
- 1x Google Nest Cam Indoor
- Ring Alarm (met een stuk of 4 deursensoren, 2-3 motion sensoren etc)
- 2x Ring Camera
- 4x Sonoff ZBMini (1 in gebruik om tuinverlichting te schakelen in de Hue app)
- Shelly Plus 1 om de garagedeur te bedienen

En dan zal ik vast nog wel het een en ander vergeten. Wat ik dus belangrijk vind is dat ik alles straks mooi in 1 app kan bedienen en dat alles ook offline te gebruiken is.

Nu heb ik nog geen ervaring met Home Assistant, maar wil graag er mee beginnen, ook omdat het me gewoon leuk lijkt. Iets wat ik wil programmeren is bijvoorbeeld de garagepoort, die kan ik nu bedienen met de Shelly Plus 1. Maar ik kan niet kiezen voor "Sluit garagepoort" of "Open garagepoort", alles wat die shelly doet is de garagepoort openen (mits deze gesloten is) of de poort sluiten (mits deze geopend is). Als je de poort bedient terwijl de poort in beweging is stopt de garagepoort met bewegen. Ik controleer nu dus met een camera of de poort volledig dicht is of niet. Met een deursensor wil ik dit slimmer maken, zodat ik een functie kan maken waarmee ik de poort kan sluiten en dat er ook gekeken wordt of deze daadwerkelijk gesloten is.

Nu ben ik vooral benieuwd naar wat voor apparatuur ik nodig heb. Ik heb wat guides op YouTube gekeken, daar wordt veelal een Raspberry Pi gebruikt, dat wil ik ook wel gebruiken, maar welke raden jullie dan aan? En kan ik daar een (M2) SSD in prikken, of moet ik werken met USB/SD kaart? En heb ik ook iets van een Zigbee antenne nodig op de Pi? En wat heb ik nog meer nodig in mijn specifieke use case?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

miicker schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:16:
Ik wil beginnen met Home Assistant. Op het moment heb ik het meeste in Google Home zitten, maar zoek eigenlijk een alternatief dat ook offline beschikbaar is, wel wil ik alles via Google spraakopdrachten willen kunnen blijven bedienen.

Ik heb voornamelijk Zigbee spul, dit zijn alle smart home zaken die ik heb:
- +-20 Hue lampen
- Hue bridge
- 3x Google Nest Protect rookmelders
- Google Nest Hub
- Google Nest Doorbell Wired
- 2x Google Nest Cam Outdoor
- 1x Google Nest Cam Indoor
- Ring Alarm (met een stuk of 4 deursensoren, 2-3 motion sensoren etc)
- 2x Ring Camera
- 4x Sonoff ZBMini (1 in gebruik om tuinverlichting te schakelen in de Hue app)
- Shelly Plus 1 om de garagedeur te bedienen

En dan zal ik vast nog wel het een en ander vergeten. Wat ik dus belangrijk vind is dat ik alles straks mooi in 1 app kan bedienen en dat alles ook offline te gebruiken is.

Nu heb ik nog geen ervaring met Home Assistant, maar wil graag er mee beginnen, ook omdat het me gewoon leuk lijkt. Iets wat ik wil programmeren is bijvoorbeeld de garagepoort, die kan ik nu bedienen met de Shelly Plus 1. Maar ik kan niet kiezen voor "Sluit garagepoort" of "Open garagepoort", alles wat die shelly doet is de garagepoort openen (mits deze gesloten is) of de poort sluiten (mits deze geopend is). Als je de poort bedient terwijl de poort in beweging is stopt de garagepoort met bewegen. Ik controleer nu dus met een camera of de poort volledig dicht is of niet. Met een deursensor wil ik dit slimmer maken, zodat ik een functie kan maken waarmee ik de poort kan sluiten en dat er ook gekeken wordt of deze daadwerkelijk gesloten is.

Nu ben ik vooral benieuwd naar wat voor apparatuur ik nodig heb. Ik heb wat guides op YouTube gekeken, daar wordt veelal een Raspberry Pi gebruikt, dat wil ik ook wel gebruiken, maar welke raden jullie dan aan? En kan ik daar een (M2) SSD in prikken, of moet ik werken met USB/SD kaart? En heb ik ook iets van een Zigbee antenne nodig op de Pi? En wat heb ik nog meer nodig in mijn specifieke use case?
PI, NUC, NAS, allemaal goede opties. Op een PI kan je inderdaad en SSD inpluggen, SD kaarten worden afgeraden want die kan snel stuk gaan (omdat ze continu data schrijven, daar slijten ze van). Voor al je Zigbee spul heb je bijvoorbeeld een dongle nodig zoals een Sonoff zigbee dongle, ik heb deze variant (er zijn er meerdere) omdat die als meest compatible werdt aangeraden. Maar een zigbee HUB kan ook een optie zijn.

Overigens heb ik gewoon nog mijn Hue bridge i.c.m. HASS, dit vanwege bepaalde functies zoals scenes en effecten. Maar je kan er ook voor kiezen om alles in bijvoorbeeld Zigbee2MQTT te bedienen. Houd rekening mee dat als je 2 zigbee systemen opereert dat je ze allebij op 2 meest verschillende kanalen opereert, anders heb je continu storing. Volgens mij draait Zigbee2MQTT op kanaal 1 bij mij en Hue bridge op 24 oid.

Verders heb ik nul verstand van PI, al heb ik laatst wel deze YT video bekeken, begreep hieruit dat PI 5 wel een flinke vooruitgang is, zelf draai ik HASS op een Synology NAS naar volle tevredenheid, en ben ik nog niet geneigd om daarnaast ook nog een een PI aan te schaffen vanwege het feit dat mijn NAS 24/7 operationeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TeslaNerd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:38:
[...]

Die heeft een mooie grafiek maar ik zie niet direct hoe ik met Nordpool een HA entity kan gebruiken die de tijd tot de geoedkopere tariff group kan krijgen
Tja, ik maak er zelf geen gebruik van op die manier. Ik heb die integratie wel in mijn HA zitten uit nieuwsgierigheid, maar doe er verder nix mee.
Heb je wel gekeken naar de integratie, de voorbeelden en zo? En gezocht op internet naar anderen die deze integratie hebben? Ik dacht dat er meerdere gebruikers zijn die deze integratie gebruiken om hun warmtepomp (mede) aan te sturen en auto te laden, zodat dit op de goedkoopste uren van de dag gebeurt. Dan zul je die boel toch uit moeten kunnen lezen op uurbasis en er calculaties en beslissingen op los kunnen laten.

Ik dacht: ik geef je een hint en van daaruit kun je verder zoeken?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Xqlus1ve schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:06:
[...]

PI, NUC, NAS, allemaal goede opties. Op een PI kan je inderdaad en SSD inpluggen, SD kaarten worden afgeraden want die kan snel stuk gaan (omdat ze continu data schrijven, daar slijten ze van). Voor al je Zigbee spul heb je bijvoorbeeld een dongle nodig zoals een Sonoff zigbee dongle, ik heb deze variant (er zijn er meerdere) omdat die als meest compatible werdt aangeraden. Maar een zigbee HUB kan ook een optie zijn.

Overigens heb ik gewoon nog mijn Hue bridge i.c.m. HASS, dit vanwege bepaalde functies zoals scenes en effecten. Maar je kan er ook voor kiezen om alles in bijvoorbeeld Zigbee2MQTT te bedienen. Houd rekening mee dat als je 2 zigbee systemen opereert dat je ze allebij op 2 meest verschillende kanalen opereert, anders heb je continu storing. Volgens mij draait Zigbee2MQTT op kanaal 1 bij mij en Hue bridge op 24 oid.

Verders heb ik nul verstand van PI, al heb ik laatst wel deze YT video bekeken, begreep hieruit dat PI 5 wel een flinke vooruitgang is, zelf draai ik HASS op een Synology NAS naar volle tevredenheid, en ben ik nog niet geneigd om daarnaast ook nog een een PI aan te schaffen vanwege het feit dat mijn NAS 24/7 operationeel.
Thanks voor de info, ik heb ook een NAS (Synology) dus kan het ook in Docker draaien, maar zag dat dat addons niet werken, dat lijkt me wel handig, of gebruik je dat in de praktijk niet?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-10 07:40

Eboman

Ondertitel

miicker schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:38:
[...]

Thanks voor de info, ik heb ook een NAS (Synology) dus kan het ook in Docker draaien, maar zag dat dat addons niet werken, dat lijkt me wel handig, of gebruik je dat in de praktijk niet?
als je vm's kan draaien op je synology zou ik lekker HAOS draaien, heb je het meest makkelijk van HA om mee te beginnen. Tot nu toe draait het stabiel hier ook icm mijn zigbee usb, die zat eerst op een PI maar begon steeds meer kuren te krijgen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

[...]

Wat @Eboman zegt, zo draai ik ook mijn HASS, in een VM. HACS, Addons, etc, alles werkt zonder issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:41

[Afbeelding]
@TheFes is koning template, misschien dat hij een idee heeft?
Hippe Lip schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:54:
[...]

Kun je daar wat mee?
Dat lost zijn probleem niet op - sterker nog, de Zonneplan integratie levert dezelfde info voor een grafiek aan, daar heb je Noordpool niet voor nodig.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kan het zo zijn dat een hue lamp op de 3e verdieping niet herkend kan worden door de hue bridge op de begane grond? Is de enige hue lamp die ik heb hangen nu, dus lijkt een te grote afstand. Ook via het serial nummer toevoegen lukt niet. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:00
Ferra schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:34:
Kan het zo zijn dat een hue lamp op de 3e verdieping niet herkend kan worden door de hue bridge op de begane grond? Is de enige hue lamp die ik heb hangen nu, dus lijkt een te grote afstand. Ook via het serial nummer toevoegen lukt niet. Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Ja, dat kan zeker. Oplossing is meer lampen kopen. Elk Zigbee apparaat aangesloten op 230V (i.p.v. batterijen) werkt automatisch als repeater en zorgt dus voor een groter bereik.

Edit:
Voor de duidelijkheid: die lampen dan wel verdelen over de afstand / verdiepingen. Als je ze allemaal op de derde verdieping plaatst waar je al geen bereik hebt doen ze nog steeds allemaal niks :p

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 03-11-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Meer lampen (of eigenlijk: "routers", Zigbee apparaten die permanent aan de stroom hangen, vaak lampen dus)

Edit: wat Robert zegt dus

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 03-11-2024 08:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

[...]

Voor een beginnende gebruiker is HA OS op een dedicated apparaat makkelijker, zeker met de Add-Ons en native Back-up mogelijkheden.

HA OS in een VM is iets complexer en bied exact dezelfde mogelijkheden. Je moet dan wel ook de laag erboven beheren. Ook heeft een VM op een Synology extra overhead, omdat de CPU’s erin beperktere performance hebben, ligt eraan wat je er verder op draait en welke specifieke je hebt, hoeveel je daarvan merkt.

Docker heeft geen extra overhead tegenover de native apps.

Onderhuids zijn Add-Ons overigens ook Docker Containers, je kan de Add-Ons of willekeurige Docker Containers gewoon draaien op je Synology NAS.

Voordeel van in Docker draaien is dat als je het juist instelt, je gewoon bij de /config map kan komen via DSM File Manager of via een SMB share op je netwerk. Voor beiden heb je dan geen Add-On nodig. Ook zijn back-ups en snapshot dan heel makkelijk te gebruiken vanuit DSM.

Ben zelf recent overgestapt op de Synology DS723+ en bevalt prima met de volgende Docker Containers via de Synology Container Manager:
  • homeassistant/home-assistant:latest
  • eclipse-mosquitto:latest
  • koenkk/zigbee2mqtt:latest
  • koush/scrypted:lite
  • rhasspy/wyoming-piper:latest
  • rhasspy/wyoming-whisper:latest
  • rhasspy/wyoming-openwakeword:latest
  • cloudflare/cloudflared:latest
En dan nog wat andere zaken die niet met Home Automation te maken hebben.

Overigens kan ik voor Zigbee de SMLight SLZB-06 (Z2M) en SMLight SLZB-06M (ZHA) aanraden, via netwerk/PoE is makkelijker en stabieler dan via USB.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
Wat zijn de werkelijke attributes als je kijkt in developer tools > states?
Op zich moet dat wel te doen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
TheFes schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:49:
[...]

Wat zijn de werkelijke attributes als je kijkt in developer tools > states?
Op zich moet dat wel te doen zijn
Die kan ik je ook geven:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
state_class: measurement
forecast:
  - electricity_price: 2825699
    electricity_price_excl_tax: 1509219
    tariff_group: low
    solar_percentage: 0
    solar_yield: 0
    datetime: "2024-11-02T08:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 224
  - electricity_price: 2614917
    electricity_price_excl_tax: 1298437
    datetime: "2024-11-02T09:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 378
  - electricity_price: 2614433
    electricity_price_excl_tax: 1297953
    datetime: "2024-11-02T10:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 483
  - electricity_price: 2569300
    electricity_price_excl_tax: 1252820
    datetime: "2024-11-02T11:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 525
  - electricity_price: 2593015
    electricity_price_excl_tax: 1276535
    datetime: "2024-11-02T12:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 494
  - electricity_price: 2738216
    electricity_price_excl_tax: 1421736
    datetime: "2024-11-02T13:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 387
  - electricity_price: 2930727
    electricity_price_excl_tax: 1614247
    tariff_group: normal
    datetime: "2024-11-02T14:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 204
  - electricity_price: 3103998
    electricity_price_excl_tax: 1787518
    tariff_group: high
    datetime: "2024-11-02T15:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 83
  - electricity_price: 3369957
    electricity_price_excl_tax: 2053477
    datetime: "2024-11-02T16:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 39
  - electricity_price: 3262751
    electricity_price_excl_tax: 1946271
    datetime: "2024-11-02T17:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 38
  - electricity_price: 3123238
    electricity_price_excl_tax: 1806758
    datetime: "2024-11-02T18:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 48
  - electricity_price: 2963397
    electricity_price_excl_tax: 1646917
    datetime: "2024-11-02T19:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 50
  - electricity_price: 2859216
    electricity_price_excl_tax: 1542736
    datetime: "2024-11-02T20:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 48
  - electricity_price: 2802467
    electricity_price_excl_tax: 1485987
    datetime: "2024-11-02T21:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 43
  - electricity_price: 2733860
    electricity_price_excl_tax: 1417380
    datetime: "2024-11-02T22:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 42
  - electricity_price: 2740878
    electricity_price_excl_tax: 1424398
    datetime: "2024-11-02T23:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 40
  - electricity_price: 2681588
    electricity_price_excl_tax: 1365108
    datetime: "2024-11-03T00:00:00.000000Z"
  - electricity_price: 2588296
    electricity_price_excl_tax: 1271816
    datetime: "2024-11-03T01:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 36
  - electricity_price: 2545947
    electricity_price_excl_tax: 1229467
    datetime: "2024-11-03T02:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 31
  - electricity_price: 2557078
    electricity_price_excl_tax: 1240598
    datetime: "2024-11-03T03:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 27
  - electricity_price: 2568090
    electricity_price_excl_tax: 1251610
    datetime: "2024-11-03T04:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 28
  - electricity_price: 2664769
    electricity_price_excl_tax: 1348289
    gas_price: 12367674
    gas_price_excl_tax: 5313858
    datetime: "2024-11-03T05:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 27
  - electricity_price: 2688485
    electricity_price_excl_tax: 1372005
    datetime: "2024-11-03T06:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 29
  - electricity_price: 2572204
    electricity_price_excl_tax: 1255724
    datetime: "2024-11-03T07:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 80
  - electricity_price: 2642020
    electricity_price_excl_tax: 1325540
    datetime: "2024-11-03T08:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 228
  - electricity_price: 2344482
    electricity_price_excl_tax: 1028002
    datetime: "2024-11-03T09:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 413
  - electricity_price: 2233888
    electricity_price_excl_tax: 917408
    datetime: "2024-11-03T10:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 588
  - electricity_price: 2153302
    electricity_price_excl_tax: 836822
    datetime: "2024-11-03T11:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 693
  - electricity_price: 2224813
    electricity_price_excl_tax: 908333
    datetime: "2024-11-03T12:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 660
  - electricity_price: 2495611
    electricity_price_excl_tax: 1179131
    datetime: "2024-11-03T13:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 479
  - electricity_price: 2648070
    electricity_price_excl_tax: 1331590
    datetime: "2024-11-03T14:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 251
  - electricity_price: 2859579
    electricity_price_excl_tax: 1543099
    datetime: "2024-11-03T15:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 89
  - electricity_price: 3020267
    electricity_price_excl_tax: 1703787
    datetime: "2024-11-03T16:00:00.000000Z"
  - electricity_price: 3030794
    electricity_price_excl_tax: 1714314
    datetime: "2024-11-03T17:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 35
  - electricity_price: 2967269
    electricity_price_excl_tax: 1650789
    datetime: "2024-11-03T18:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 34
  - electricity_price: 2857643
    electricity_price_excl_tax: 1541163
    datetime: "2024-11-03T19:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 36
  - electricity_price: 2752252
    electricity_price_excl_tax: 1435772
    datetime: "2024-11-03T20:00:00.000000Z"
  - electricity_price: 2734707
    electricity_price_excl_tax: 1418227
    datetime: "2024-11-03T21:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 39
  - electricity_price: 2662469
    electricity_price_excl_tax: 1345989
    datetime: "2024-11-03T22:00:00.000000Z"
    sustainability_score: 43
unit_of_measurement: €/kWh
icon: mdi:cash
friendly_name: Zonneplan Current electricity tariff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:55
@miicker

Ik ben ook onlangs gestart met HA en daarvoor een dedicated servertje gekocht op MP

Zoek eens op 'Home Assistant Server HP T530 32gb 4gb DDR4(5W.excl. Zigbee)'.

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:39:
[...]
Die kan ik je ook geven:

[...]
Oh, ik ging uit van aparte sensoren, maar als het ook in de forecast zit is het nog makkelijker.
Ik ga er wel even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
TheFes schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:54:
[...]

Oh, ik ging uit van aparte sensoren, maar als het ook in de forecast zit is het nog makkelijker.
Ik ga er wel even naar kijken.
Ja, aan de rest heb je niets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2043ma-tBQ7m_6QSqD2fzEuOB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9F7RoprHDePa0TSlljeUCn43.png?f=fotoalbum_large

(en zo verder voor uur 2, 3, 4.... etc)

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 03-11-2024 09:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@TeslaNerd

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23

{% set forecast = state_attr('sensor.whatever', 'forecast') %}
{% set current = forecast
                    | default([], true)
                    | selectattr('datetime', '<=', utcnow().isoformat())
                    | list
                    | last
%}
{% if current and current.tariff_group == 'high' %}
  {% set next_non_high = forecast
                          | selectattr('datetime', '>', utcnow().isoformat())
                          | rejectattr('tariff_group', 'eq', 'high')
                          | list
                          | first
  %}
  {{ next_non_high.datetime | as_datetime | as_local if next_non_high else none }}
{% elif current %}
  {{ current.datetime | as_datetime | as_local }}
{% else %}
  {{ none }}
{% endif %}

Probeer dit eens in een template helper met state class datetime. (Uiteraard wel sensor.whatever aanpassen naar het werkelijke entity_id)

Als de het huidige tarief high is, en er in de beschikbare data nog een item staat met normal of low, zal hij de datetime (in lokale tijd) van het eerstvolgende blok met normal of low teruggeven.

Als het huidige tarief niet high is, zal hij de de start van het huidige uur teruggeven.

Als de sensor niet beschikbaar is, of als het huidige tarief high is, maar er geen normal of low tarief meer in zicht is, zal hij none teruggeven, wat als het goed is de state unknown als gevolg heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:31

icecreamfarmer

en het is

Septillion schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:57:
@icecreamfarmer media_content_id en media_content_type zijn verschillend voor elke integratie. Dus hoe zeker ben je van wat je daar invult?

Heb je via de officiële weg nog een optie om een url te spelen? Dan kan je dat eens doen en via Dev tools => States eens kijken welke waardes dan gebruikt worden.
Het is de standaard mediaplayer integratie.
https://www.home-assistant.io/integrations/media_player/

En volgens mij niet dan loopt het via de lokale files maar zal eens kijken. Ik heb nu al min of meer via de officiele weg willen doen door te kiezen voor een automations.

Dit staat in de handleiding:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
action: media_player.play_media
target:
  entity_id: media_player.chromecast
data:
  media_content_type: music
  media_content_id: "https://fake-home-assistant.io.stream/aac"
  extra:
    thumb: "https://brands.home-assistant.io/_/homeassistant/logo.png"
    title: HomeAssistantRadio

Ik zie geen verschil met wat ik doe.

Voeg ik:
announce: true

Toe dan wordt er wel een signaal naar de stereo gestuurd want de muziek die ik aan het afspelen ben wordt onderbroken.

Overigens net deze test link geprobeerd en dan werkt het wel:
\https://www.learningcontainer.com/wp-content/uploads/2020/02/Kalimba.mp3

Zou HA niet bij de MP3 file kunnen?

EDIT:
Opgelost.

HA.local gebruiken werkt op alles behalve in HA zelf. Moest het daadwerkelijke ipadres invullen.
Nu werk het.

Wil je overigens de lokale files gebruiken zonder url die afhankelijk is van je router dan kan dit ook:
/media/local/sonar.mp3

Gevonden via dit:
https://community.home-as...a-browser-folder/298206/7?

[ Voor 23% gewijzigd door icecreamfarmer op 03-11-2024 12:28 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@icecreamfarmer Zoals ook groot bovenaan die pagina staat is het een building block integratie, dus de implementatie verschilt dus per feitelijke integratie (NAD in jouw geval).

En als het .local het probleem was dan is niet het probleem dat deze in HA niet werkt maar dat NAD waarschijnlijk geen mDNS ondersteund. Als je een relatief path gebruikt zal HA het aanvullen met het locale IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC Stuntpiloot
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-10 07:44
Beste Tweakers, HA newbie hier die wat zaken wil automatiseren nu ik een dynamisch energie contract heb. Ik heb Zonneplan als leverancier en heb alle info daarvan inmiddels in HA binnen kunnen halen. Daarnaast heb ik een Smart EVSE V3 van Stegen electronica als laadpaal oplossing. Ook die kan ik volledig uitlezen en besturen in HA. Nu komt het deel waarop ik vastloop. Ik wil de laadpaal in laten schakelen zodra de stroomprijs onder een bepaalde limiet komt. Die limiet wil ik makkelijk in kunnen stellen in de UI van HA. Daarvoor heb ik een helper aangemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7WmLnJBhr1cr4SLw42yGrWx_ds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/30Rk3PYiWg1uXfXfpEl6HRA2.png?f=fotoalbum_large

Nu probeer ik die variabele te gebruiken om de laadpaal aan te zetten middels volgende code waarbij CHATGPT geholpen heeft de variabele erin te zetten.

YAML:
1
2
3
4
5
6
 type: value
device_id: 6cbba92e5d98d68902b309f51c3c555c
entity_id: db9a09a441f033f15559e9fa210cdbe2
domain: sensor
trigger: device
below: "{{ states('input_number.laad_drempel') | float }}"

Ik krijg dit alleen niet werkend, hij geeft deze foutmelding:

Message malformed: expected float for dictionary value @ data['below']

Nu ben ik dus lost, wie kan me de verlossende tip geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
TheMystery schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:32:
Ik heb sinds kort een aantal shelly 3 mini’s in detached mode om wat hue lampen te schakelen en wat andere zaken met het afvangen van single, double, tripple en hold events middels een automation.
Nu wordt single getriggerd bij een reboot van ha, heb nog geen oplossing hiervoor kunnen vinden.
Is hier een oplossing voor?

Automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
triggers:
  - entity_id:
      - event.tafel_input_0
    to: single_push
actions:
    target:
      entity_id:
        - light.eethoek
Dit is feitelijk wat ik gisteren aanhaalde en waarom ik de event entities dus nog waardeloos vind.

Want je triggert nu namelijk niet op het event maar op het wijzigen van het attribute. Dus het is niet zo zeer dat alleen single het probleem heeft, het is simpelweg het laatste event dat geregistreerd is voor een restart. En tenzij Shelly altijd nog een state tussendoor doet (misschien een pressed?) zou dit ook niet werken als je twee keer achter elkaar een single_push zou hebben.

Naar mijn idee mist hiervoor een belangrijk onderdeel voor in HA. As work around zou je dus kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
trigger:
    entity_id:
      - event.tafel_input_0
    not_from: "unavailable"
condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ trigger.to_state.attributes.event_type == 'single_push' }}"
actions:
    target:
      entity_id:
        - light.eethoek

Dit is dus nodig voor alle mogelijke event_type's. Want het treed gewoon op bij het laatste event_type voor een restart, die kan dus ook double of tripple zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Septillion schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:58:
[...]

Dit is feitelijk wat ik gisteren aanhaalde en waarom ik de event entities dus nog waardeloos vind.

Want je triggert nu namelijk niet op het event maar op het wijzigen van het attribute. Dus het is niet zo zeer dat alleen single het probleem heeft, het is simpelweg het laatste event dat geregistreerd is voor een restart. En tenzij Shelly altijd nog een state tussendoor doet (misschien een pressed?) zou dit ook niet werken als je twee keer achter elkaar een single_push zou hebben.

Naar mijn idee mist hiervoor een belangrijk onderdeel voor in HA. As work around zou je dus kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
trigger:
    entity_id:
      - event.tafel_input_0
condition:
actions:
    target:
      entity_id:
        - light.eethoek

Dit is dus nodig voor alle mogelijke event_type's. Want het treed gewoon op bij het laatste event_type voor een restart, die kan dus ook double of tripple zijn.
Bedankt, dit lost het probleem idd op :)
Het probleem treed bij mij niet op met een double of hold trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheMystery Wat is zeg, dat is dus volgens mij puur geluk dat je nog geen herstart hebt gedaan na een double. Of volgt na een double altijd weer een 'release' ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:16
Help !

Mijn historie (sensors etc) van meerdere jaren is compleet verdwenen. In de nacht gebeurd uit het niets. Geen updates of dergelijke geweest. Ook geen crashes gehad, gewoon van het ene op ander uur alsof ik vanaf 0 opnieuw ben begonnen...

Kan zo gauw niks geks vinden in de logs. Vreemd genoeg is mijn database (standaard sqlite) maar 8MB?

Mijn energie dashboard is dus ook compleet leeg, geen enkel data beschikbaar :|.

Iemand tips? (heb backup van een maand geleden, dus die zou ik terug kunnen herstellen als last resort)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:47:
@TheMystery Wat is zeg, dat is dus volgens mij puur geluk dat je nog geen herstart hebt gedaan na een double. Of volgt na een double altijd weer een 'release' ofzo?
Bij single weet je pas na de release of het niet nog een double wordt.
Na de tweede click weet je dat het een double is (tenzij er ook nog triple en/of meer mogelijk is). Ook een hold weet je al voor de release.

Bij double en hold zal hij dus eindigen op release.

(Bovenstaande is een vermoeden gebaseerd op mijn ESPHome click events)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Hij gaf aan dat er ook een tripple is, dus dan zou double er ook last van moeten hebben. Maar tenzij een tripple in een release eindigt, dan die ook. Want alleen voor een hold is het logisch om in een release te eindigen...

En dus als je een actie op een release hebt kan die er ook weer last van hebben :+

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 03-11-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Jazsie Dan staat er waarschijnlijk naast een db.corrupt file. Makkelijkste optie, gewoon je laatste backup terug zetten. Gelukkig ben je er snel bij.

* Septillion moet nog 2 maanden db zien te migreren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jazsie schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:38:
Help !

Mijn historie (sensors etc) van meerdere jaren is compleet verdwenen. In de nacht gebeurd uit het niets. Geen updates of dergelijke geweest. Ook geen crashes gehad, gewoon van het ene op ander uur alsof ik vanaf 0 opnieuw ben begonnen...

Kan zo gauw niks geks vinden in de logs. Vreemd genoeg is mijn database (standaard sqlite) maar 8MB?

Mijn energie dashboard is dus ook compleet leeg, geen enkel data beschikbaar :|.

Iemand tips? (heb backup van een maand geleden, dus die zou ik terug kunnen herstellen als last resort)
Draai je toevallig op een Micro SD-kaartje? Dan is die mss overleden door de frequente schrijfacties?

En een tip: je kunt geheel automatisch elke nacht een backup draaien naar Google Drive. Daar is een integratie voor. Wel zo safe…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Iemand ervaring met de akuvox deurbel ?
Als ik de integratie installeer gaat mijn modem binnen de 5 minuten crashen ...

Dus ik ben op zoek naar een alternatief voor de integratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:01
Hippe Lip schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:46:
[...]

@Devke

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor mijn EV is er ook een integratie. Niet helemaal zoals ik hem zou willen. Verbruik, werkelijk gereden kilometers per lading etc is niet zichtbaar. Ik zal daar iets voor moeten maken dan. Ik zag dat Trionity app wel e.a. bij houdt maar dan moet je een abbo nemen. Zou voor iedere EV geschikt zijn. Je kunt je auto dan koppelen. Als tweakers zijnde nemen we natuurlijk geen abbo maar bouwen we zelf iets 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand tips voor een goed werkende zigbee movement sensor met grote range voor binnen? Ik gebruik nu de hue light sensors en ben daar erg tevreden over, ook omdat er een “gratis” temp en illuminance sensor bij verwerkt zit. Helaas heb ik echter twee ruimtes waar de lamp uitgaat omdat we te ver weg zitten. Vrij vervelend want je mag dan weer naar de deur lopen van de keuken om de lampen weer in te schakelen :).

Als ik even gauw moet schatten is de afstand 5 tot 7,5 meter afhankelijk van waar je zit of loopt.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:17
Workaholic schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:13:
Heeft iemand tips voor een goed werkende zigbee movement sensor met grote range voor binnen? Ik gebruik nu de hue light sensors en ben daar erg tevreden over, ook omdat er een “gratis” temp en illuminance sensor bij verwerkt zit. Helaas heb ik echter twee ruimtes waar de lamp uitgaat omdat we te ver weg zitten. Vrij vervelend want je mag dan weer naar de deur lopen van de keuken om de lampen weer in te schakelen :).

Als ik even gauw moet schatten is de afstand 5 tot 7,5 meter afhankelijk van waar je zit of loopt.
Volgens mij heb je met dit soort afstanden maar 1 optie, een extra sensor.

Edit: of is dit iets, https://smarthomescene.co...elay-mtg075-zb-rl-review/

[ Voor 7% gewijzigd door Knielen op 03-11-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-10 22:45
Deel 5 alweer. Vroeger kwam ik hier vaak meelezen maar sinds al ruim een jaar is alles naar wens en doe ik eigenlijk weining geks meer. Wel maandelijks updaten en de veranderingen bekijken. Zo is er afgelopen tijd veel gemoderniseerd rondom de automations.

Ik heb een automation voor mijn alarm. Dat waren 4 losse en ik maak er nu 1 van. Dit gaat allemaal goed.

Wat ik alleen een beetje vreemd vind (of het ligt aan mij). Is dat als ik een push melding wil sturen of de lichten aan wil zetten je in de visual editor al kan aanklikken dat de lampen rood aangaan en moeten knipperen. Bij de push notificatie kan je al een titel en tekst invullen.

Nu wil ik ook mijn alarm aansturen en die moet ik een volume, tijdsduur en melody meegeven. Maar als ik mijn bel selecteer dan zie ik alleen mogelijkheden om alles los van elkaar in te stellen. Nu moet ik dus 4 actions maken. 3 Om mijn bel in te stellen: change siren volume, change sirene duration en change sirene melody. Daarna moet ik hem nog aanzetten.

Mijn vraag is. Kan dit niet makkelijker?

Ik had bij de light.turn_on afgekeken en daar sturen ze data mee. Maar bij de sirene werkt dit niet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: turn_on
device_id: 9e4900ad519ee940d0f2684095b4272e
entity_id: f0184f05167d9d2ca430dc82be4a5207
domain: switch
data:
  melody: 14
  volume: low
  duration: 2

Heeft er iemand een tip hoe ik dit wel in 1 action kan afhandelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mich schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:35:
Deel 5 alweer. Vroeger kwam ik hier vaak meelezen maar sinds al ruim een jaar is alles naar wens en doe ik eigenlijk weining geks meer. Wel maandelijks updaten en de veranderingen bekijken. Zo is er afgelopen tijd veel gemoderniseerd rondom de automations.

Ik heb een automation voor mijn alarm. Dat waren 4 losse en ik maak er nu 1 van. Dit gaat allemaal goed.

Wat ik alleen een beetje vreemd vind (of het ligt aan mij). Is dat als ik een push melding wil sturen of de lichten aan wil zetten je in de visual editor al kan aanklikken dat de lampen rood aangaan en moeten knipperen. Bij de push notificatie kan je al een titel en tekst invullen.

Nu wil ik ook mijn alarm aansturen en die moet ik een volume, tijdsduur en melody meegeven. Maar als ik mijn bel selecteer dan zie ik alleen mogelijkheden om alles los van elkaar in te stellen. Nu moet ik dus 4 actions maken. 3 Om mijn bel in te stellen: change siren volume, change sirene duration en change sirene melody. Daarna moet ik hem nog aanzetten.

Mijn vraag is. Kan dit niet makkelijker?

Ik had bij de light.turn_on afgekeken en daar sturen ze data mee. Maar bij de sirene werkt dit niet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: turn_on
device_id: 9e4900ad519ee940d0f2684095b4272e
entity_id: f0184f05167d9d2ca430dc82be4a5207
data:
  melody: 14
  volume: low
  duration: 2

Heeft er iemand een tip hoe ik dit wel in 1 action kan afhandelen?
Je zou een script kunnen aanmaken met fields waardoor je de 3 waardes aan het script mee kunt geven, en het script dat de 3 losse actions uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Iets waarvan ik besefte dat ik het nog helemaal niet ergens had gevraagd, maar het mij wel al maanden of eigenlijk jaren ontzettend stoort :o. Mijn uitvoering: Nvidia Shield TV Pro 16GB heb ik geïntegreerd via Android Debug Bridge. En ook via Android TV Remote. Echter is de koppeling niet heel stabiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIpiXKnFDeQjsOoRYy9aGik-Th4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jMkA31JIJjI1GA4hsZcNnrh4.png?f=fotoalbum_large
Boven de ADB integratie, onder de Android Remote integratie

En dan met name de koppeling met Android Debug Bridge.

Als ik dat echter met mijn uitvoering: Google Chromecast met Google TV (HD) 8GB vergelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IP4IQpXjy1FrB0l7brteFPHio2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FXfAUADqdafWs47X8QhPpXIU.png?f=fotoalbum_large

Dan is het verschil dag en nacht. Ook letterlijk, maar daar hebben we het nou niet over :9.

Beide apparaten zitten draadloos verbonden, maar een draad trekken maakte geen verschil bij de Shield. Wat mis ik hier of hoe kan ik dit wat stabieler krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alex3305 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:12:
Iets waarvan ik besefte dat ik het nog helemaal niet ergens had gevraagd, maar het mij wel al maanden of eigenlijk jaren ontzettend stoort :o. Mijn uitvoering: Nvidia Shield TV Pro 16GB heb ik geïntegreerd via Android Debug Bridge. En ook via Android TV Remote. Echter is de koppeling niet heel stabiel:

[Afbeelding]

En dan met name de koppeling met Android Debug Bridge.

Als ik dat echter met mijn uitvoering: Google Chromecast met Google TV (HD) 8GB vergelijk:
[Afbeelding]

Dan is het verschil dag en nacht. Ook letterlijk, maar daar hebben we het nou niet over :9.

Beide apparaten zitten draadloos verbonden, maar een draad trekken maakte geen verschil bij de Shield. Wat mis ik hier of hoe kan ik dit wat stabieler krijgen?
Ik heb er eigenlijk nog nooit last van gehad, maar ik zie wel ongeveer hetzelfde. Heb er ook de entity vanuit de cast integratie er nog bij gezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iRHo0fi4dh_I8D7J-Wsn8fR37M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TDnQ6Au1flJ5jOyh9wc6TXio.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Devke schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:02:
[...]

Voor mijn EV is er ook een integratie. Niet helemaal zoals ik hem zou willen. Verbruik, werkelijk gereden kilometers per lading etc is niet zichtbaar. Ik zal daar iets voor moeten maken dan. Ik zag dat Trionity app wel e.a. bij houdt maar dan moet je een abbo nemen. Zou voor iedere EV geschikt zijn. Je kunt je auto dan koppelen. Als tweakers zijnde nemen we natuurlijk geen abbo maar bouwen we zelf iets 😜
@Devke
Is de odometer (kilometerstand van de auto) wel uit te lezen? Dan weet je hoeveel je op een lading hebt gereden, toch?

En welke EV hebben we het over?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
TheFes schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:29:
[...]

Ik heb er eigenlijk nog nooit last van gehad, maar ik zie wel ongeveer hetzelfde. Heb er ook de entity vanuit de cast integratie er nog bij gezet

[Afbeelding]
Ik was even vergeten dat ik die ook nog had. Je hebt nu de remote uit de Cast integratie, maar als ik de media_player pak is het nog erger :o :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie1Q0ZM1RDyv_hNJCk6bzxgo5jY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t57ZwuJ4G0lsRfEjglzmfu0N.png?f=fotoalbum_large
v.b.n.o. Shield Cast, Android Debug Bridge, Android TV Remote

Bij de Cast integratie schiet de Shield zo'n 600 keer per uur (schatting als ik 5 minuten extrapoleer) naar een andere staat zoals onbeschikbaar :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:16
Septillion schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:22:
@Jazsie Dan staat er waarschijnlijk naast een db.corrupt file. Makkelijkste optie, gewoon je laatste backup terug zetten. Gelukkig ben je er snel bij.

* Septillion moet nog 2 maanden db zien te migreren...
Je hebt gelijk, zie een bestand van 1.3GB met de naam "home-assistant_v2.db.corrupt.2024-11-02T03:12:03.352501+00:00"

Laatste backup is van ruim een maand geleden, repair is niet mogelijk?
Hippe Lip schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:12:
[...]

Draai je toevallig op een Micro SD-kaartje? Dan is die mss overleden door de frequente schrijfacties?

En een tip: je kunt geheel automatisch elke nacht een backup draaien naar Google Drive. Daar is een integratie voor. Wel zo safe…
Neen, draai in proxmox.

Maar ga nu inderdaad wel backup eens instellen naar dagelijks.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jazsie schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:36:
[...]

@Jazsie
Je kunt daar ook instellen hoe lang een backup bewaard wordt. Ik draai ook dagelijks en bewaar max 7 dagelijkse, 5 wekelijkse, 12 maandelijkse en 5 jaarlijkse backups. Zo heb ik van recent werk altijd een dagelijkse backup en neemt de resolutie af naarmate het ouder spul is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCUadxt3QR3ZJ77dY47ofaIfKSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v1oUuO2X5WpSNdzRwbU6Co9M.png?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
As work around zou je dus kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
trigger:
    entity_id:
      - event.tafel_input_0
condition:
actions:
    target:
      entity_id:
        - light.eethoek

De logische optie voor meerdere event_type's lijkt me een choose-constructie. En zo nodig inderdaad met to: null

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:49:
[...]

@Jazsie
Je kunt daar ook instellen hoe lang een backup bewaard wordt. Ik draai ook dagelijks en bewaar max 7 dagelijkse, 5 wekelijkse, 12 maandelijkse en 5 jaarlijkse backups. Zo heb ik van recent werk altijd een dagelijkse backup en neemt de resolutie af naarmate het ouder spul is.

[Afbeelding]
Moet je er wel even bij zeggen dat je de Google Drive Backup add-on gebruikt, wat je laat zien is geen standaard HA functionaliteit.

Overigens wel altijd een goed idee om te zorgen dat je een backup hebt die niet op hetzelfde systeem staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Septillion schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:47:
Ja denk het ook, single gebruik je het meeste.
Ga het nog een keer testen met double.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:01
Hippe Lip schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:48:
[...]

@Devke
Is de odometer (kilometerstand van de auto) wel uit te lezen? Dan weet je hoeveel je op een lading hebt gereden, toch?

En welke EV hebben we het over?
Jazeker is deze uit te lezen. Het is met name daarna ff rekenen. Liefst doe ik e.a. automatisch. Zal dus wat scripting aan vast zitten. Het gaat om de Volkswagen integratie. Die laat veel parameter zien maar net niet wat ik dan zoek in een mooi overzichtje.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-10 00:10
[b]Jazsie schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:36

Neen, draai in proxmox.

Of als je het lokaal wilt houden ipv goegle backup naar een netwerk share. Dat gebruik ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Jazsie schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:36:
Je hebt gelijk, zie een bestand van 1.3GB met de naam "home-assistant_v2.db.corrupt.2024-11-02T03:12:03.352501+00:00"

Laatste backup is van ruim een maand geleden, repair is niet mogelijk?
Het is denk ik niet onmogelijk. Er is alleen niets standaard voor beschikbaar en ik ken ook geen manual ervoor.

Maar vaak is de corrupte db nog wel te lezen dus migratie moet mogelijk zijn. Als je het niet erg vind om de data tussen nu en corrupt raken te verliezen is het ook niet heel lastig. Dan kan je met een editor de oude DB exporteren (of vooral de 'statistics' en 'statistics_meta' tabellen). En dan deze in de huidige db weggooien (HA uitgeschakeld) en dan de oude tabellen importeren.

Maar ik wil zelf ook nog een poging doen om de tussenliggende data er ook weer aan toe te voegen maar daar zal ik wel even voor moeten gaan zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 08-10 11:37
Ik zit met een wait template te stoeien en volgens mij is het redelijk simpel, maar als n00b kom ik er niet uit.

code:
1
{{ states('sensor.electricity_meter_power_production') | int(0) >= 0.300 }}

De template moet dus true worden als die groter wordt dan 0,300 kW want dat geeft mijn P1 meter door.
Maar 0.300 werkt niet en bij 0,300 klopt de syntax niet.
300 lijkt ook niet te werken want dan zou het 300 kW moeten zijn!?
Wie duwt me in de juiste richting? :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@loyske Als je sensor in kW is dan is wat je toont correct. Dan is de vraag, waarom denk jij dat het niet werkt?

Kan je complete automation tonen + uitleg waarom jij denkt dat het niet werkt?

Overigens kan dit ook gewoon met een standaard numeric_state gedaan worden.

[edit]Dohhhh, @Hmmbob geeft een heeeeeeel goed punt. Een int heeft geen decimaal, dus 0.3 naar een int is gewoon 0... Dus zal je statement pas true worden bij 0.5 (want dat is dan 1) 1 (want een int-filter rond niet af) :+

Maar blijft, doe het gewoon met een numeric_state :)

edit:
Thanks @TheFes :+

[ Voor 55% gewijzigd door Septillion op 04-11-2024 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Probeer het eens met float in plaats van int?

https://processing.org/examples/integersfloats.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Septillion schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:43:
@loyske Als je sensor in kW is dan is wat je toont correct. Dan is de vraag, waarom denk jij dat het niet werkt?

[edit]Dohhhh, @Hmmbob geeft een heeeeeeel goed punt. Een int heeft geen decimaal, dus 0.3 naar een int is gewoon 0... Dus zal je statement pas true worden bij 0.5 (want dat is dan 1).

Bij deze de hele automation. De eerste wait template van de door wordt true. Vervolgens blijft hij hangen op die 2e wait template. Zie de sensor wel boven de 0,300 kW uitkomen, maar toch gaat de automation niet verder.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: Vaatwasser PV Productie
description: Vaatwasser start bij >300W teruglevering
triggers:
  - type: turned_on
    device_id: a7d21695dec0b026f0b3623b7bf93c3d
    entity_id: e7c9b4adb217ee70f06d9ca2980f5e2e
conditions:
  - condition: state
    entity_id: sensor.vaatwasser_operation_state
    state: Ready
actions:
  - wait_template: "{{ is_state('binary_sensor.vaatwasser_door', 'off' ) }}"
    continue_on_timeout: true
  - wait_template: >-
      {{ states('sensor.electricity_meter_power_production') | float >= 0.300
      }}
    continue_on_timeout: true
  - type: turn_on
    entity_id: ef142f8d7208571005cad71590690290
  - action: notify.mobile_app_iphone12
    data:
      title: Vaatwasser
        PV Teruglevering is
        {{states.sensor.electricity_meter_power_production.state}} W. Vaatwasser
        start nu.

Met een float werkt het nu _/-\o_
Code hierboven aangepast!

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 04-11-2024 11:14 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Ik denk dat je een error krijgt als je de tracering bekijkt.
  • De komma / float
  • Een continue_on_timeout zonder gedefinieerde timeout tijdsduur

[ Voor 4% gewijzigd door verjager op 04-11-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
verjager schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:57:
Ik denk dat je een error krijgt als je de tracering bekijkt.
  • De komma
  • Een continue_on_timeout zonder gedefinieerde timeout tijdsduur
De komma was nog een oud probeersel. Had ook met de punt staan. Maar de float deed de truc dus.
De timeout zonder tijd is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@loyske Geeft de float dan wel even een default :) En het is aan te raden waardes op te halen via states() ofwel krijg je states('sensor.electricity_meter_power_production')

En mja, wait for state mist eigenlijk dus snap de template :D

Zou zelf alleen dus niet de devices gebruiken maar entity id, leesbaarder en makkelijker aan te passen. Ook zelf geen fan van een automation die heel lang moet wachten. Want als je tussentijds een herstart doet of de automation een edit geeft stopt de boel. Dus zou het zelf zo maken met gewoon een trigger op de productie erbij.

Krijg je
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
alias: Vaatwasser PV Productie
description: Vaatwasser start bij >300W teruglevering
triggers:
  - type: turned_on
    entity_id:
      - binary_sensor.vaatwasser_door
    to: "off"
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.electricity_meter_power_production
    above: 0.3
conditions:
    entity_id: sensor.vaatwasser_operation_state
    state: Ready
    entity_id: binary_sensor.vaatwasser_door
    state: "off"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.electricity_meter_power_production
    above: 0.3
  - condition: device
    type: is_on
actions:
    entity_id: ef142f8d7208571005cad71590690290
  - action: notify.mobile_app_iphone12
    data:
      title: Vaatwasser
        PV Teruglevering is
        {{ states('sensor.electricity_meter_power_production') }} W. Vaatwasser start nu.

Even zonder aanpassing van de device-triggers omdat ik het entity id niet weet.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 04-11-2024 11:39 . Reden: Ninja edit voor foutje in de automation ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:43:

[edit]Dohhhh, @Hmmbob geeft een heeeeeeel goed punt. Een int heeft geen decimaal, dus 0.3 naar een int is gewoon 0... Dus zal je statement pas true worden bij 0.5 (want dat is dan 1).

Zelfs pas vanaf 1.0, want 0.999999999 | int geeft nog steeds 0 terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik gebruik een numeric-state trigger en deze werkt op zich prima, maar die triggert ook bij iedere HA restart en dat wil ik eigenlijk voorkomen. Iemand een goed idee?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
ebike_package:
  automation:
    - id: schuur_fietslader
      alias: Fietsaccu lader in de schuur uitschakelen na laden
      description: Fietsaccu lader in de schuur uitschakelen na laden
      triggers:
        - trigger: numeric_state
          entity_id: sensor.fietslader_t_power
          for:
            minutes: 5
          below: 5
      condition: []
      actions:
        - alias: "Lader uitschakelen"
          action: switch.turn_off
          target:
            entity_id: switch.fietslader_t
        - alias: "Sending push notification"
          action: notify.mobile_app_sm_a556b
          data:
            title: "Fietslader uitgeschakeld"
            message: "De fietslader is automatisch uitgeschakeld ({{ now().strftime('%H:%M') }})"
            data:
              notification_icon: mdi:bicycle-electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hmmbob schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:28:
Ik gebruik een numeric-state trigger en deze werkt op zich prima, maar die triggert ook bij iedere HA restart en dat wil ik eigenlijk voorkomen. Iemand een goed idee?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
ebike_package:
  automation:
    - id: schuur_fietslader
      alias: Fietsaccu lader in de schuur uitschakelen na laden
      description: Fietsaccu lader in de schuur uitschakelen na laden
      triggers:
        - trigger: numeric_state
          entity_id: sensor.fietslader_t_power
          for:
            minutes: 5
          below: 5
      condition: []
      actions:
        - alias: "Lader uitschakelen"
          action: switch.turn_off
          target:
            entity_id: switch.fietslader_t
        - alias: "Sending push notification"
          action: notify.mobile_app_sm_a556b
          data:
            title: "Fietslader uitgeschakeld"
            message: "De fietslader is automatisch uitgeschakeld ({{ now().strftime('%H:%M') }})"
            data:
              notification_icon: mdi:bicycle-electric
Ja
TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 16-10 15:18

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Weet iemand of duckdns problemen geeft? Of er iets gewijzigd is?
Ik kan al even mijn HA extern niet meer bereiken via duckdns slias

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sander817 DuckDNS werkt hier nog wel maar net zo brak als afgelopen half jaar :/ Met regelmaat duurt een response erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:56
Ik ben opzoek naar een wallplug die ik kan integreren in Home Assistant en die ik via mijn WAN kan schakelen.
Nu zat ik te denken om gewoon een Shelly Plug S te kopen en deze via MQTT over WAN te verbinden naar mijn eigen netwerk en met een firewall rule MQTT toegang extern te beperken tot alleen dat externe IP adres.

Of iemand iemand anders nog mooie oplossingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:57
sander817 schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:22:
Weet iemand of duckdns problemen geeft? Of er iets gewijzigd is?
Ik kan al even mijn HA extern niet meer bereiken via duckdns slias
Tip: Neem een eigen domein bij namecheap.com, verleng meteen "maximaal", een .nl heb ik dit jaar voor totaal 9 jaar afgesloten voor < 70 euro. Maar vervolgens een gratis account aan bij cloudflare, maak daar je domein aan en zet de cloudflare DNS bij namecheap. Vervolgens met ddns (of wat je nu voor duckdns gebruikt) je ip adres bij cloudflare op orde houden (ik gebruik ddns in Docker). Dan cloudflare netjes instellen op (bijvoorbeeld) ha.jouwdomein.nl, ga naar alle regels en stel maximale veiligheid in (strikt https, blokkade op alle niet-eu IP adressen, etc.).
Pagina: 1 ... 247 ... 345 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.