Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 248 ... 345 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-10 19:32
Ik heb een paar dagen geleden een paar homewizard energy plugs gekocht, vooral voor de power metering functionaliteit. Ik heb één plug tussen de muur en een stekkerblok zitten. Op dit stekkerblok zit de tv, router, soundbar, shield, glasvezel NTU en mijn homeserver(tje). Op deze manier kan het verbruik van de 'mediahoek' volgen.

Ik heb, omdat ik het specifieke gebruik van mijn servertje los wil kunnen volgen, een energy plug tussen de server en het stekkerblok gezet. Ik heb in HA nu 2 sensors, eentje voor het totale verbruik van de 'mediahoek' en eentje alleen voor mijn server.

Nou wil ik deze toevoegen aan het energy dashboard, alleen word het verbruik van mijn server nu natuurlijk dubbel geteld. Ik heb daarom na wat zoeken een template sensor aangemaakt doe het verbruik van mijn server aftrekt van het verbruik van de mediahoek plug.

code:
1
2
3
{% set x = states('sensor.media_corner_energy_socket_energy_import_2') | float %}
{% set y = states('sensor.server_energy_socket_energy_import') | float %}
{{ x-y | round(0) }}

unit of measurement: kWh
device class: energy
state class: total_increasing
device: mediacornerplug

Ik zie bij de mediahoek plug een nieuwe sensor met kloppende waarde. Ik heb daarna in het energy dashboard de total_energy_import van de server plug, en de templated sensor van mediahoek plug toegevoegd.

Maar als ik nu in het Energy Dashboard kijk dan zie ik dat het verbruik van de server nog wel 2x geteld word, ik doe dus iets fout en ik kan mijn vinger niet leggen op wat.

Iemand hier die mij in de juiste richting kan wijzen? :)
Flappie schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:52:
Ik ben opzoek naar een wallplug die ik kan integreren in Home Assistant en die ik via mijn WAN kan schakelen.
Nu zat ik te denken om gewoon een Shelly Plug S te kopen en deze via MQTT over WAN te verbinden naar mijn eigen netwerk en met een firewall rule MQTT toegang extern te beperken tot alleen dat externe IP adres.

Of iemand iemand anders nog mooie oplossingen?
Ik gebruik sinds een paar maanden tailscale op al mijn devices en ik vind het heerlijk. Hoef geen poorten open te zetten. Heb mijn eigen domein eraan gekoppeld via frontend proxy en cloudflare dns (A record naar het tailscale ip van mijn frontend proxy).

Als ik een service of iets wil delen kan ik die sharen met anderen via een invite link. Die personen kunnen dan ook alleen met die ene service communiceren, over en weer blijven de netwerken verder afgesloten.

[ Voor 22% gewijzigd door !GN!T!ON op 04-11-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:53
Flappie schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:52:
Ik ben opzoek naar een wallplug die ik kan integreren in Home Assistant en die ik via mijn WAN kan schakelen.
Nu zat ik te denken om gewoon een Shelly Plug S te kopen en deze via MQTT over WAN te verbinden naar mijn eigen netwerk en met een firewall rule MQTT toegang extern te beperken tot alleen dat externe IP adres.

Of iemand iemand anders nog mooie oplossingen?
Als je avontuurlijk bent een plug waar je ESPHome op kunt zetten en dan via Wireguard VPN naar de andere locatie verbinden? Dan heb je alleen de VPN open staan en dat is een stuk veiliger dan MQTT open zetten (waarbij MQTT ook nog eens niet versleuteld is (/wel de mogelijkheid tot heeft?)).
Denk overigens wel dat ESPHome vaak werkt op Shelly apparaten. Dus die plug blijft dan een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-10 15:18

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

DjoeC schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:56:
[...]

Tip: Neem een eigen domein bij namecheap.com, verleng meteen "maximaal", een .nl heb ik dit jaar voor totaal 9 jaar afgesloten voor < 70 euro. Maar vervolgens een gratis account aan bij cloudflare, maak daar je domein aan en zet de cloudflare DNS bij namecheap. Vervolgens met ddns (of wat je nu voor duckdns gebruikt) je ip adres bij cloudflare op orde houden (ik gebruik ddns in Docker). Dan cloudflare netjes instellen op (bijvoorbeeld) ha.jouwdomein.nl, ga naar alle regels en stel maximale veiligheid in (strikt https, blokkade op alle niet-eu IP adressen, etc.).
Dank ga ik proberen

Maar of dat het probleem nu is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHp5yuNZ3S3CpDTwYwU_6dcLMsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T3uinZbi9AzRRy3tne2gvaHF.png?f=fotoalbum_large
Geen idee waar dit vandaan komt, en hoe ik dit weg krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 14:08

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

@TheFes e.a.
Vraagje, komt er geen release party 2024.11 a.s. woensdag, er staat nog geen melding in YouTube en op welke tijd.
20:00 of 21:00 uur CET, dit i.v.m. de klok een uur terug ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:51
Gondelier schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:33:
@TheFes e.a.
Vraagje, komt er geen release party 2024.11 a.s. woensdag, er staat nog geen melding in YouTube en op welke tijd.
20:00 of 21:00 uur CET, dit i.v.m. de klok een uur terug ??
Lijkt me wel, en inmiddels is overal de klok weer verzet, dus ga uit van 21:00 gewoon.
Het is verder geen heel spannende release dit keer overigens.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 14:08

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

TheFes schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:34:
[...]

Lijkt me wel, en inmiddels is overal de klok weer verzet, dus ga uit van 21:00 gewoon.
Het is verder geen heel spannende release dit keer overigens.
@TheFes
Dank voor de snelle reactie, niet spannend klopt ik heb de beta 2024.11 al gelezen maar toch wil ik het niet missen.
Heb ik tenminste 1 avond per maand voor mezelf 😉😉 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:31
Ik ben er in geslaagd om mezelf weer op de ip_banlist te krijgen. Probleem; Ik heb enkel toegang tot de fysieke console van HA zelf. Ik heb dit 14 dagen geleden ook zo opgelost, maar ik vind nergens meer terug welke commands ik heb ingegeven.

als ik het volgende doe, dan is daar niets... ook een level lager lijkt er niets te zijn..
code:
1
cd /mnt/data/supervisor/homeassistant/config

Iemand toevallig een idee waar ik exact moet zitten om ip_banlist te verwijderen/clearen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

loyske schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:54:
[...]

Met een float werkt het nu _/-\o_
Code hierboven aangepast!
Als je toch een rond getal wilt hebben dan kun je ook de round functie gebruiken. Die kun je dan ook gelijk een default meegeven. Bijvoorbeeld float(0,100) waarbij die 0 het aantal decimalen achter de komma is en 100 de default waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcNmmeoLXg8vQeYxc0MS1CPclas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V23LM8VZN19FAnInK1Mur8Pg.png?f=fotoalbum_large

Edit: De korte notatie schijnt toch niet te werken (dus je zult de tekst "default=" toe moeten voegen);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kejYbFN56ouJq3w_QteFb6aoXwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ENj48e32cMxoD6bEl5OdL6Pe.png?f=fotoalbum_large

https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/

[ Voor 24% gewijzigd door HuismAndré op 04-11-2024 18:58 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:04:
[...]

Als je avontuurlijk bent een plug waar je ESPHome op kunt zetten en dan via Wireguard VPN naar de andere locatie verbinden? Dan heb je alleen de VPN open staan en dat is een stuk veiliger dan MQTT open zetten (waarbij MQTT ook nog eens niet versleuteld is (/wel de mogelijkheid tot heeft?)).
Denk overigens wel dat ESPHome vaak werkt op Shelly apparaten. Dus die plug blijft dan een mogelijkheid.
MQTT kan wel degelijk versleuteld worden, met TLS bijvoorbeeld Let's Encrypt gebruikt worden. Eenvoudige setup zoals hier beschreven kan met mqtts en websockets en gebruikersnaam en wachtwoordbescherming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
synoniem schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:39:
[...]

MQTT kan wel degelijk versleuteld worden, met TLS bijvoorbeeld Let's Encrypt gebruikt worden. Eenvoudige setup zoals hier beschreven kan met mqtts en websockets en gebruikersnaam en wachtwoordbescherming
"wel de mogelijkheid tot heeft?" ;) Het is niet heel erg standaard heb ik het idee (standaard om in te schakelen dan). En voegt toch wel weer wat draaiende raderen toe. Daarnaast voeg je hiermee semi extra (onnodige) software toe in de vorm van Traefik (waarom wat essentieel een HTTP reverse proxy inzetten om alleen TLS termination te doen en een certificaat op te vragen?). En door het gebruik van een publiek certificaat lek je ook nog eens de hostname uit waardoor een gedeelte van de security through obscurity wegvalt en je ineens 100% vertrouwd op dat de authenticatie van Mosquito 100% waterdicht en veilig is om direct qan internet te knopen.

En deze combinatie van containers kun je ook niet "even" in HAOS opzetten. Waardoor het dus nog complexer wordt. Terwijl je met mijn oplossing v.w.b. Wireguard gewoon een HAOS addon voor Wireguard kunt installeren. En voorbeelden hoe ESPHome te gebruiken op een Shelly zullen er velen van zijn en hoe je Wireguard gebruikt in ESPHome zal ook wel te vinden zijn. Waarmee je allemaal goed ondersteunde oplossingen gebruikt. I p.v. een blokkendoos waarmee je zaken toch een beetje "oprekt".

En als ik dan al MQTT met TLS zou willen gebruiken zou ik dat waarschijnlijk gewoon lekker doen door een self signed certificate te genereren en dat rechtstreeks in Mosquito te hangen. Scheelt draaiende wieltjes en lekt de domeinnaam niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:58:
[...]

"wel de mogelijkheid tot heeft?" ;) Het is niet heel erg standaard heb ik het idee (standaard om in te schakelen dan). En voegt toch wel weer wat draaiende raderen toe. Daarnaast voeg je hiermee semi extra (onnodige) software toe in de vorm van Traefik (waarom wat essentieel een HTTP reverse proxy inzetten om alleen TLS termination te doen en een certificaat op te vragen?). En door het gebruik van een publiek certificaat lek je ook nog eens de hostname uit waardoor een gedeelte van de security through obscurity wegvalt en je ineens 100% vertrouwd op dat de authenticatie van Mosquito 100% waterdicht en veilig is om direct qan internet te knopen.

En deze combinatie van containers kun je ook niet "even" in HAOS opzetten. Waardoor het dus nog complexer wordt. Terwijl je met mijn oplossing v.w.b. Wireguard gewoon een HAOS addon voor Wireguard kunt installeren. En voorbeelden hoe ESPHome te gebruiken op een Shelly zullen er velen van zijn en hoe je Wireguard gebruikt in ESPHome zal ook wel te vinden zijn. Waarmee je allemaal goed ondersteunde oplossingen gebruikt. I p.v. een blokkendoos waarmee je zaken toch een beetje "oprekt".

En als ik dan al MQTT met TLS zou willen gebruiken zou ik dat waarschijnlijk gewoon lekker doen door een self signed certificate te genereren en dat rechtstreeks in Mosquito te hangen. Scheelt draaiende wieltjes en lekt de domeinnaam niet uit.
Dat is niet de intentie van deze setup. Als je binnen HA zit regel je daar je TLS certificate en de gebruikers en wachtwoorden. Deze setup is bedoeld om extern te draaien op een locatie waar je geen HA hebt. Bijvoorbeeld een VPS of een remote kantoor. En omdat je certificaat regelt met Traefik, kun je vrij eenvoudig andere services toevoegen. Ik heb deze setup zelf op een VPS draaien met een webserver, MQTT, bookmarkapplicatie en Vaultwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

TheFes schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:27:
[...]
Moet je er wel even bij zeggen dat je de Google Drive Backup add-on gebruikt, wat je laat zien is geen standaard HA functionaliteit.

Overigens wel altijd een goed idee om te zorgen dat je een backup hebt die niet op hetzelfde systeem staat.
@TheFes
Ja klopt, had ik erbij kunnen zetten. Maar met die screenshot is er toch niet veel verbeelding meer nodig om dat door te hebben?

Dacht daar niet aan omdat het voor mij ZO vanzelfsprekend is om een backup buiten het apparaat te zetten waarvan je de backup draait. Anders heb je er soms zo weinig aan, bv als de ‘schijf’ opeens <poef> doet… :X

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 04-11-2024 20:34 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-10 07:40

Eboman

Ondertitel

DjoeC schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:56:
[...]

Tip: Neem een eigen domein bij namecheap.com, verleng meteen "maximaal", een .nl heb ik dit jaar voor totaal 9 jaar afgesloten voor < 70 euro. Maar vervolgens een gratis account aan bij cloudflare, maak daar je domein aan en zet de cloudflare DNS bij namecheap. Vervolgens met ddns (of wat je nu voor duckdns gebruikt) je ip adres bij cloudflare op orde houden (ik gebruik ddns in Docker). Dan cloudflare netjes instellen op (bijvoorbeeld) ha.jouwdomein.nl, ga naar alle regels en stel maximale veiligheid in (strikt https, blokkade op alle niet-eu IP adressen, etc.).
nog goedkoper is een 6-digit domain bij bv spaceship. voor 0.62€ per jaar (bv 614461.xyz)

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:35

Vliegvlug

Flight Simple

Ik krijg Home Assistant Operating System niet geüpdatet.

Krijg de melding ’OSManager.update’ blocked from execution, no supervisor internet connection

Kreeg een dergelijke melding eerst ook toen ik Home Assistant Core wilde upgraden maar dat ging uiteindelijk wel nadat ik er achter kwam dat de DNS server onder Settings -> Network -> Configure network interfaces nog op die van Ziggo stond ingesteld en ik onlangs naar Odido ben overgestapt.

Dat aanpassen hielp voor Core wel maar voor OS dus niet.

Kan het zijn dat HAOS nog ergens de Ziggo DNS ingesteld heeft staan of dat cached?

Gaat om de upgrade van 11.5 naar 13.1 mocht dat relevant zijn.

Update:
Vanwege een mogelijk caching probleem leek het me handig HA te herstarten.
Daarna bleek er opeens nog een update voor Core te zijn, van 2024.9.3 naar 2024.10.4
Deze gedraaid en daarna ging de OS upgrade wel goed! :)
Blijkbaar was Core versie 2024.10.4 een randvoorwaarde om HA OS te kunnen upgraden naar 13.1

[ Voor 19% gewijzigd door Vliegvlug op 04-11-2024 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:14
Vliegvlug schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:26:
Ik krijg Home Assistant Operating System niet geüpdatet.

Krijg de melding ’OSManager.update’ blocked from execution, no supervisor internet connection

Kreeg een dergelijke melding eerst ook toen ik Home Assistant Core wilde upgraden maar dat ging uiteindelijk wel nadat ik er achter kwam dat de DNS server onder Settings -> Network -> Configure network interfaces nog op die van Ziggo stond ingesteld en ik onlangs naar Odido ben overgestapt.

Dat aanpassen hielp voor Core wel maar voor OS dus niet.

Kan het zijn dat HAOS nog ergens de Ziggo DNS ingesteld heeft staan of dat cached?

Gaat om de upgrade van 11.5 naar 13.1 mocht dat relevant zijn.

Update:
Vanwege een mogelijk caching probleem leek het me handig HA te herstarten.
Daarna bleek er opeens nog een update voor Core te zijn, van 2024.9.3 naar 2024.10.4
Deze gedraaid en daarna ging de OS upgrade wel goed! :)
Blijkbaar was Core versie 2024.10.4 een randvoorwaarde om HA OS te kunnen upgraden naar 13.1
Mooi dat het is gelukt om te updaten maar die voorwaarde is er niet. Ik gok dat je restart al voldoende was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:35

Vliegvlug

Flight Simple

-Casper schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:13:
[...]

Mooi dat het is gelukt om te updaten maar die voorwaarde is er niet. Ik gok dat je restart al voldoende was geweest.
Dat is een goed punt inderdaad, had om dat uit te sluiten beter eerst HA OS kunnen updaten ipv gelijk de nieuwe Core doen.
Waarschijnlijk dan toch iets van een DNS cache probleem waardoor HAOS eerst aangaf dat er geen internet was en daardoor niet kon updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Vliegtuigje Daarom raad ik dan ook nooit aan om een vast IP in HA (of waar dan ook op het device) in te stellen, je vergeet het. Je hebt gewoon veel meer overzicht als je dit op je router doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
B-Force schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:44:
Ik heb mijn dashboard omgezet naar sections. Werkt prima, alleen zit ik een beetje met verschillende schermformaten. ik wil op mijn tablet 3 kolommen laten zien, maar HA laat er maar 2 zien. Dit heb ik aangepast door in de theme.yaml het volgende te zetten:

YAML:
1
2
3
4
    ha-view-sections-row-gap: 8px
    ha-view-sections-column-gap: 32px
    ha-view-sections-column-min-width: 160px
    ha-view-sections-column-max-width: 480px

Dit werkt voor mij nu prima. Echter, dit pakt hij natuurlijk ook op mijn mobiele telefoon in de HA app. Daar ben ik minder blij mee, want dat ziet er nu niet meer uit. Ik zou dus voor mobiel eigenlijk een andere instelling willen gebruiken (de standaard instelling). Of andersom: voor alles behalve mobiel bovenstaande instellingen. Kan ik dat doen in theme.yaml op een of andere manier?
iemand die een oplossing hiervoor weet toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
!GN!T!ON schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:58:
Ik heb een paar dagen geleden een paar homewizard energy plugs gekocht, vooral voor de power metering functionaliteit. Ik heb één plug tussen de muur en een stekkerblok zitten. Op dit stekkerblok zit de tv, router, soundbar, shield, glasvezel NTU en mijn homeserver(tje). Op deze manier kan het verbruik van de 'mediahoek' volgen.

Ik heb, omdat ik het specifieke gebruik van mijn servertje los wil kunnen volgen, een energy plug tussen de server en het stekkerblok gezet. Ik heb in HA nu 2 sensors, eentje voor het totale verbruik van de 'mediahoek' en eentje alleen voor mijn server.

Nou wil ik deze toevoegen aan het energy dashboard, alleen word het verbruik van mijn server nu natuurlijk dubbel geteld. Ik heb daarom na wat zoeken een template sensor aangemaakt doe het verbruik van mijn server aftrekt van het verbruik van de mediahoek plug.

code:
1
2
3
{% set x = states('sensor.media_corner_energy_socket_energy_import_2') | float %}
{% set y = states('sensor.server_energy_socket_energy_import') | float %}
{{ x-y | round(0) }}

unit of measurement: kWh
device class: energy
state class: total_increasing
device: mediacornerplug

Ik zie bij de mediahoek plug een nieuwe sensor met kloppende waarde. Ik heb daarna in het energy dashboard de total_energy_import van de server plug, en de templated sensor van mediahoek plug toegevoegd.

Maar als ik nu in het Energy Dashboard kijk dan zie ik dat het verbruik van de server nog wel 2x geteld word, ik doe dus iets fout en ik kan mijn vinger niet leggen op wat.

Iemand hier die mij in de juiste richting kan wijzen? :)
Op zich zou het met deze template sensor moeten kunnen. Maar total_increasing kan je op deze manier niet garanderen, dus dat zou ik niet zo instellen. Immer kan het zijn dat y eerder binnenkomt dan x en dan zal het resultaat dus lager zijn. Ook een availability is onmisbaar naar mijn idee.

Maar onder aan de streep zou ik zelf het gedoe niet willen en zorgen dat ze gewoon parallel komen. Dan heb je geen gedoe met verschillend update moment tussen de pluggen. En kan je ook een beter beeld plotte van het vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

B-Force schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:44:
[...]

iemand die een oplossing hiervoor weet toevallig?
In CSS kun je met media rules werken. Wellicht kun je die ook (1:1 of met kleine aanpassingen) in Home Assistant toepassen. Zie voor meer info: https://www.w3schools.com/cssref/css3_pr_mediaquery.php

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:48

Toppe

Oké ✅

Zijn er hier mensen die een RGB(W) gebruiken die extreem terug te dimmen is?

Ik zoek er 1 voor onze dochter op haar slaapkamer en een extreem lage licht opbrengst is vereist.

Zelfbouw (WLED) opties kan omdat je dan led’s kan uitzetten maar dat heeft absoluut niet mijn voorkeur, ik wil iets wat gewoon werkt en via HA te bedienen is.

Verder iets in de lengte tussen de 2 en 5 meter, langer mag mits in te korten.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:54
Een van Heiman brandmelders gaf de laatste tijd een paar vals alarm. Ik las dat deze rookmelders af en toe gereinigd moeten worden. Iemand tips hoe ik dit het besta kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 07:48

Toppe

Oké ✅

FJP84 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:29:
Een van Heiman brandmelders gaf de laatste tijd een paar vals alarm. Ik las dat deze rookmelders af en toe gereinigd moeten worden. Iemand tips hoe ik dit het besta kan doen?
Ff onder de kraan

Stofzuiger er overheen halen. Je wil het ook niet té veel doen want de rookkamers zijn daarvoor niet gemaakt

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-10 21:55
Ik heb wat hulp nodig met een template. ChatGPT en ik komen er niet uit.

Onderstaand template toont mij de eerstvolgende van drie afvaltypen. Dus Bio, PMD of Restafval. Erg handig om bijvoorbeeld te weten dat over twee dagen de kliko met groenafval wordt opgehaald.

Echter, zodra de datum bereikt is wordt alweer naar het volgende afvaltype verwezen door dit template. Terwijl ik op de dag van graag nog zie welk afval vandaag wordt opgehaald. Pas morgen kan hij dan weer verwijzen naar de eerstvolgende.

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{{
  label_entities('Afval')
    | select('has_value')
    | expand
    | selectattr('state', '>', now().date() | string)
    | sort(attribute='state')
    | map(attribute='name')
    | list
    | first
    | default('Onbekend')
}}

Ik kom er met ChatGPT dus niet uit. Heeft iemand hier een geniaal idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-10 21:15
Is het mogelijk om met home assistant het volgende te doen: HA stuurt mij een bericht met een vraag, afhankelijk van mijn antwoord daarop wordt een bepaalde automation getriggerd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Tom2828 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:37:
Ik heb wat hulp nodig met een template. ChatGPT en ik komen er niet uit.

Onderstaand template toont mij de eerstvolgende van drie afvaltypen. Dus Bio, PMD of Restafval. Erg handig om bijvoorbeeld te weten dat over twee dagen de kliko met groenafval wordt opgehaald.

Echter, zodra de datum bereikt is wordt alweer naar het volgende afvaltype verwezen door dit template. Terwijl ik op de dag van graag nog zie welk afval vandaag wordt opgehaald. Pas morgen kan hij dan weer verwijzen naar de eerstvolgende.

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{{
  label_entities('Afval')
    | select('has_value')
    | expand
    | selectattr('state', '>', now().date() | string)
    | sort(attribute='state')
    | map(attribute='name')
    | list
    | first
    | default('Onbekend')
}}

Ik kom er met ChatGPT dus niet uit. Heeft iemand hier een geniaal idee?
Lijkt me simpelweg '>' vervangen door '>='.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:59
springfield89 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:40:
Is het mogelijk om met home assistant het volgende te doen: HA stuurt mij een bericht met een vraag, afhankelijk van mijn antwoord daarop wordt een bepaalde automation getriggerd ?
Zeker, dat zijn actionable notifications.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
TheFes schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:45:
[...]

Lijkt me simpelweg '>' vervangen door '>='.
Ik krijg met '>=' niet het juiste resultaat (nog steeds de eerstvolgende. Overigens krijg ik met '==' de default waarde 'Onbekend'.

Even wat meer achtergrond erbij. Het gaat dus om drie sensors met het label 'Afval'.

sensor.rova_gft
Wastecollector: rova
Hidden: false
Sort_date: 20241105
Days_until: 0
friendly_name: Rova gft

sensor.rova_pmd
Sort_date: 20241125
Days_until: 20
friendly_name: Rova pmd

sensor.rova_restafval
Sort_date: 20241129
Days_until: 24
friendly_name: Rova restafval

Hij zou dus 'sensor.rova_gft' moeten tonen met ' >=' of ' ==' , maar doet dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
FJP84 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:29:
Dat heb ik laatst ook een keer gehad. Midden in de nacht.. Echt fijn. Gelukkig weten we nu wel dat we er wakker van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Ok, het is me nu wel gelukt. Ik besefte me dat het makkelijker is om te kijken naar het Days_until attribuut.

Dit geeft de juiste oplossing:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{{
  label_entities('Afval')
    | select('has_value')
    | expand
    | selectattr('attributes.Days_until', '>=', 0)
    | sort(attribute='attributes.Days_until')
    | map(attribute='name')
    | list
    | first
    | default('Onbekend')
}}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Tom2828 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:00:
[...]

Ik krijg met '>=' niet het juiste resultaat (nog steeds de eerstvolgende. Overigens krijg ik met '==' de default waarde 'Onbekend'.

Even wat meer achtergrond erbij. Het gaat dus om drie sensors met het label 'Afval'.

sensor.rova_gft
Sort_date: 20241105
Days_until: 0
friendly_name: Rova gft

sensor.rova_pmd
Sort_date: 20241125
Days_until: 20
friendly_name: Rova pmd

sensor.rova_restafval
Sort_date: 20241129
Days_until: 24
friendly_name: Rova restafval

Hij zou dus 'sensor.rova_gft' moeten tonen met ' >=' of ' ==' , maar doet dat niet.
Maar wat is de state? Die laat je hier niet zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
TheFes schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:35:
[...]

Maar wat is de state? Die laat je hier niet zien
State is bijvoorbeeld 'Vandaag, 05-11-2024' of '25-11-2024' of '29-11-2024'

Zou het iets met wintertijd te maken kunnen hebben waardoor hij het niet doet op basis van de state?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Tom2828 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:58:
[...]

State is bijvoorbeeld 'Vandaag, 05-11-2024' of '25-11-2024' of '29-11-2024'

Zou het iets met wintertijd te maken kunnen hebben waardoor hij het niet doet op basis van de state?
Als de state Vandaag is, dan kan hij dat uiteraard niet matchen met "2024-11-05"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:05

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik heb een probleem. Mijn HA servertje (chinees NUCje) heeft kuren. De fan van de cpu houdt er constant mee op en zorgt dus voor een verhitte situatie. Daar ik sowieso niet te spreken ben over de kwaliteit van de NUC wil ik de boel overhevelen naar een Pi4/8GB. Ik heb een paar vraagjes welke ik hopelijk een positief antwoord op kan krijgen :)

Allereerst, ik maak netjes een backup elke keer, maar deze staan dus op de NUC zelf (is het dan eigenlijk wel een backup?). Dit doet HA vanzelf bij een upgrade van core. Maar ik zie geen mogelijkheid deze te downloaden vanuit HA. Hoe kan ik deze downloaden naar mijn pc toe?

Ander vraagje, de NUC heeft dus een SSD NVMe en de Pi4 heeft ook de mogelijkheid om een NVMe SSD toe te voegen. Misschien rare vraag, maar kan ik niet gewoon de SSD uit de NUC halen en plaatsen op de Pi4? Mijn ervaring zegt dat dit helemaal niet kan, maar wellicht is er in de tussentijd dusdanig veel veranderd dat het dus wel kan. Dus wie weet het antwoord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 14-10 22:17
Gisteren heb ik mijn twee Fibaro The Heat Controller in de woonkamer uitgebreid met één Fibaro Temperatuur Sensor. De radiatorknoppen zitten zo'n 9.5m van elkaar verwijderd. Eigenlijk een beetje een worst case scenario aangezien Fibaro een 'maximale' afstand van 5m hanteert. Ik weet dus nog niet of ik er heel blij mee ben.

De knoppen zijn de afgelopen twee dagen al enkele keren de verbinding verloren. Daardoor wordt er teruggegrepen op de interne thermometer. Op zichzelf niet bijster erg, maar dan schiet de temperatuur ineens naar boven of naar beneden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGGNRj1hlOPjYMnb0qBydaX6dbU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JBft9dCC08GVLxDOvbKSz5DD.png?f=user_large

Ik vind het ook een beetje jammer dat de knop niet meer de eigen temperatuur rapporteert. Dat had namelijk nog best zinnig kunnen zijn. Wellicht dat ik de juiste plek moet vinden of toch overstag moet gaan en een tweede sensor erbij moet plaatsen zodat er een dicht bij elke radiator ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 14-10 22:17
Yzord schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:49:
Ik heb een probleem. Mijn HA servertje (chinees NUCje) heeft kuren. De fan van de cpu houdt er constant mee op en zorgt dus voor een verhitte situatie. Daar ik sowieso niet te spreken ben over de kwaliteit van de NUC wil ik de boel overhevelen naar een Pi4/8GB. Ik heb een paar vraagjes welke ik hopelijk een positief antwoord op kan krijgen :)
Waarom niet naar een Westerse NUC of NUC like? Ik had een paar jaar geleden een Gigabyte Brix met J4105 processor voor rond de €100. Dan hoef je wel waarschijnlijk alleen maar de SSD over te hevelen. Of eventueel een andere fan voor een paar euro :+.
Allereerst, ik maak netjes een backup elke keer, maar deze staan dus op de NUC zelf (is het dan eigenlijk wel een backup?). Dit doet HA vanzelf bij een upgrade van core. Maar ik zie geen mogelijkheid deze te downloaden vanuit HA. Hoe kan ik deze downloaden naar mijn pc toe?
Ik draai al geruime tijd geen OS/Supervised meer, maar je kunt toch backups vanuit de interface downloaden? Dit staat ook zo in de documentatie.
Ander vraagje, de NUC heeft dus een SSD NVMe en de Pi4 heeft ook de mogelijkheid om een NVMe SSD toe te voegen. Misschien rare vraag, maar kan ik niet gewoon de SSD uit de NUC halen en plaatsen op de Pi4? Mijn ervaring zegt dat dit helemaal niet kan, maar wellicht is er in de tussentijd dusdanig veel veranderd dat het dus wel kan. Dus wie weet het antwoord :)
Nee dat kan niet. Een Pi draait op ARM en een NUC-like op x86. Executables daarvan zijn niet compatibel met elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-10 15:37

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Yzord schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:49:

Het is een beetje verborgen, maar als je een back-up aanklikt en dan rechts onder op de drie puntjes klikt,
kun je de back-up downloaden'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLeI-1lse3JLTg1r5av5GyEKLK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vv93bFf0VJr89hTr85SGjLXQ.jpg?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Kweenie of ik hier aan het juiste adres ben, maar toch ff de korte vraag:
Ik heb buiten, tegen de achtergevel een bewegingssensor/melder nodig. Op batterijen of (liever) oplaadbaar. Eenvoudig aan HA te koppelen.
Wie heeft suggesties?
Ik kan nix geschikts vinden…

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 05-11-2024 21:06 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:58
Hippe Lip schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:05:
Kweenie of ik hier aan het juiste adres ben, maar toch ff de korte vraag:
Ik heb buiten, tegen de achtergevel een bewegingssensor/melder nodig. Op batterijen of (liever) oplaadbaar. Eenvoudig aan HA te koppelen.
Wie heeft suggesties?
Ik kan nix geschikts vinden…
https://www.philips-hue.c...uitensensor/8719514342262
Heb hem hier ook hangen, gebruik hem alleen niet voor bewegingsmelding :). Gebruik hem voor temp en lux. Werkt op Zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Yzord Ze zijn inderdaad via de UI te downloaden. Maar als je toegang hebt tot de files bijvoorbeeld via de Samba addon staan ze ook in /backup/.

Verder ondersteund een RPi4 niet native NVME. Maar je zou het wel met een USB adapter als SSD moeten kunnen gebruiken. Wat op zich een goed idee is want SD is traag en gaan nogal eens dood... Maar je zal dan wel volle install moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:05

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Septillion schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:10:
@Yzord Ze zijn inderdaad via de UI te downloaden. Maar als je toegang hebt tot de files bijvoorbeeld via de Samba addon staan ze ook in /backup/.

Verder ondersteund een RPi4 niet native NVME. Maar je zou het wel met een USB adapter als SSD moeten kunnen gebruiken. Wat op zich een goed idee is want SD is traag en gaan nogal eens dood... Maar je zal dan wel volle install moeten doen.
Ik heb hier een Pi4 Argon One geval liggen die niks staat te doen ;)

Vraagje over de backup, als ik deze terug zet heb ik dan ook echt alles terug? Dus ook de templates die ik gemaakt heb enzo?

En bedankt iedereen voor jullie snelle antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Yzord Dat is dus niets anders dan een USB naar M.2 bordje dat er onder is geplakt, niet native. En als ik even snel zoek zijn er twee verschillende "bases" voor SATA en voor NVME M.2. Maar als je de NVME base hebt dan kan je die wel gebruiken ja. Maar wel alles installen.

En ja, backup bevat alles. Als je daarna je HA machine weer zelfde IP geeft ben je over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Septillion schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:35:
En ja, backup bevat alles. Als je daarna je HA machine weer zelfde IP geeft ben je over.
Zelfs het IP komt mee, tenminste, het laatste octet. Zette van de week een backup van 192.168.0.9 terug in een 192.168.1.x netwerk en het werd een 192.168.1.9. Dat kwam als een verrassing. Wel handig, als je het weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RudolfR Als je fixed IP in HA hebt staan dan denk ik het wel. Maar zoals ik eerder vandaag ook al zei, vast IP in HA kan ik niet aanraden. Dus zal je even de DHCP reservering over moeten zetten naar het nieuwe MAC-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Septillion

Snap ik. Maar hier is add-on Adguard ook DNS en DHCP server. Statisch IP is dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
als een attribuut van een entitie niet bestaat (of niet wergegeven wordt), wat is dan de "waarde" of "inhoud" van dat attribuut ?

code:
1
2
3
4
5
6
 - type: custom:mushroom-template-card

secondary: |-
                {% if not is_state('media_player.wachtzaal', 'paused') %}
                  {{ state_attr('media_player.wachtzaal', 'media_artist') }} - {{ state_attr('media_player.wachtzaal', 'media_title') }}
                {% endif %
}

ik wil dus, als er geen media artist en media title zijn, die niet zien

[ Voor 62% gewijzigd door Faece op 06-11-2024 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:47
Faece schreef op woensdag 6 november 2024 @ 03:38:
als een attribuut van een entitie niet bestaat (of niet wergegeven wordt), wat is dan de "waarde" of "inhoud" van dat attribuut ?

code:
1
2
3
4
5
6

{{ state_attr('media_player.wachtzaal', 'media_artist') }} - {{ state_attr('media_player.wachtzaal', 'media_title') }}
                {% endif %
}

Wat wil je bereiken? Kaart zichtbaar maken wanneer er iets afgespeeld wordt? Ik doe dat zo:
code:
1
2
3
4
visibility:
  - condition: state
    entity: media_player.spotify_balk
    state: playing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Faece schreef op woensdag 6 november 2024 @ 03:38:

code:
1
2
3
4
5
6

{% endif %
}

none
Je zou dit kunnen doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
{% set details =
  [
    state_attr('media_player.wachtzaal', 'media_artist'),
    state_attr('media_player.wachtzaal', 'media_title')
  ]
%}
{{ details | select() | join(' - ') }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
balk schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:27:
[...]

Wat wil je bereiken? Kaart zichtbaar maken wanneer er iets afgespeeld wordt? Ik doe dat zo:
code:
1
2
3
4
visibility:
  - condition: state
    entity: media_player.spotify_balk
    state: playing
Eigenlijk : wanneer het attribuut bestaat , het tonen. Anders niks tonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Laatst online: 08:41
Iemand ervaring met het toevoegen van daikin Onecta aan HomeAssistant?

Als ik deze wil toevoegen en mijn Client-Id/Secret invul krijg ik het volgende scherm als ik doorgestuurd word naar het Daikin inlog scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUnqcoyNIcwtGu1DK-KgosbkETc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KIr5FWOFSn4PNLKT6MuGFVyI.png?f=fotoalbum_large

Iemand hier al eens tegenaan gelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Yoki1985 op github staan meerdere issues open m.b.t. de Daikin-integration en het niet (meer) kunnen verbinden. Misschien is dat hetzelfde probleem waar jij tegenaan loopt?

Als je kijkt naar de gesloten issues, dan zie dat het in augustus ook al een keer goed kapot gegaan is. Toen is het redelijk snel gefixt. Misschien speelt een soortgelijk probleem nu weer.

[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 06-11-2024 09:25 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik merk ineens dat een serie custm YAMLs (oa voor mijn watermeter) niet meer ingelezen wordt bij het starten van HA. Aan de files is niets veranderd, maar ik kan ook niet zien in mijn hoofd configuratie dat ik specifiek naar deze YAMLs verwijs.

Kan het zijn dat 'vroeger' all YAMLs in de rootfolder homeassistant werden ingelezen en is dat misschien nu niet meer zo?

Moet ik ergens dan een entry maken dat dit wel weer gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@superduper dat soort dingen moet je toch includen in configuration.yaml? Dat is volgens mij altijd zo geweest.

Zie ook Splitting up the configuration

Zo heb ik bijvoorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
light: !include lights.yaml

Tegenwoordig wat minder relevant denk ik, nu zaken zoals groups makkelijk via de GUI aangemaakt kunnen worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 06-11-2024 10:58 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Gizz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:57:
@superduper dat soort dingen moet je toch includen in configuration.yaml? Dat is volgens mij altijd zo geweest.

Zie ook Splitting up the configuration

Zo heb ik bijvoorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
light: !include lights.yaml

Tegenwoordig wat minder relevant denk ik, nu zaken zoals groups makkelijk via de GUI aangemaakt kunnen worden.
Dit heb ik idd ook zo staan, maar voor mijn watermeter heb ik een aparte folder incl YAML en die werd ook altijd ingelezen bij het starten, maar nu niet meer en ik kan niet volgen waarom niet.

[ Voor 14% gewijzigd door superduper op 06-11-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faece
Yoki1985 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:14:
Iemand ervaring met het toevoegen van daikin Onecta aan HomeAssistant?

Als ik deze wil toevoegen en mijn Client-Id/Secret invul krijg ik het volgende scherm als ik doorgestuurd word naar het Daikin inlog scherm:

[Afbeelding]

Iemand hier al eens tegenaan gelopen?
neen, eigenlijk gaat dit bij mij heel vlot. er zal dus een foutje ingesloten zijn vrees ik. ik gebruik zowel de cloud versie als de local versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Local versie? Wist niet dat die bestond, welke integratie gebruik je dan hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Yoki1985 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:12:
Local versie? Wist niet dat die bestond, welke integratie gebruik je dan hiervoor?
je hebt de daikin AC integratie (enkel IP adres invullen). en de onecta werkt via de cloud. daar moet je een app aanmaken bij daikin met dezelfde account als je daikin gsmapplicatie.

ik moet de cloud versie ook gebruiken omdat mijn grotere airco's niet worden herkend door de daikin AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Ah ja idd, mijn airco's ondersteunen de Daikin AC versie ook niet dus ik moet ook via de cloud gaan.

Het valt mij nu wel op dat ik bij Products "No Products" heb staan. Kan het zijn dat mijn configuratie verkeerd is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkGyDbbRzM8NaODSBtj6fKBaQ2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EU1Y99o8o1dCpUy1jTY4w0Wn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@superduper Geen enkele yaml wordt vanzelf ingeladen, dat is volgens mij ook nooit anders geweest. Dus in de configuration.yaml zal altijd een verwijzing moeten staan als include / folder merge / package.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Yoki1985 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:20:
Ah ja idd, mijn airco's ondersteunen de Daikin AC versie ook niet dus ik moet ook via de cloud gaan.

Het valt mij nu wel op dat ik bij Products "No Products" heb staan. Kan het zijn dat mijn configuratie verkeerd is?
[Afbeelding]
Was bij mij ook zo. Maar alles wat in mijn gsm app stond , staat ook in de integratie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Kan iemand me een goeie website posten waar ik een makkelijke uitleg vind over webhook ?voor mij is d e uitleg opd e home assistant site niet zo duidelijk (lees: ik snap er de ballen van)
Ik wil mijn akuvox deurbel gaan koppelen zodat ik ze het deur open commando en deur gesloten commando kan meegeven, evenals de bel functie

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• TheFes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb8hk1HlIiEYM55z0IDA0EMDiE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0D1FxurS1nJIERlqHnU8INqw.jpg?f=fotoalbum_large

De Voice PE is binnen, maar mag er nog niets over plaatsen. Dus daarom alleen deze sticker ;)

Kan wel vast verklappen dat is positief verrast ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:21
Ik heb al geruimte tijd het energiedashboard ingericht in HA. De p1 gegevens komen iedere 10 sec binnen.
Nu ben ik benieuwd naar het dagelijks verbruik per fase. Ik kan wel zien wat het totaalverbruik is geweest, maar niet per fase. Per fase kan ik wel per dag zien in een grafiek hoeveel vermogen er op een bepaald moment gebruikt werd, maar niet het totale kwh per dag per fase.

Iemand die weet hoe ik hier wel achter kan komen?

Ik heb trouwens ook DSMR reader 5.9 draaien, hier kan ik het ook niet vinden. :|

[ Voor 8% gewijzigd door Opperhoof op 06-11-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Opperhoof schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:10:
Ik heb al geruimte tijd het energiedashboard ingericht in HA. De p1 gegevens komen iedere 10 sec binnen.
Nu ben ik benieuwd naar het dagelijks verbruik per fase. Ik kan wel zien wat het totaalverbruik is geweest, maar niet per fase. Per fase kan ik wel per dag zien in een grafiek hoeveel vermogen er op een bepaald moment gebruikt werd, maar niet het totale kwh per dag per fase.

Ik heb trouwens ook DSMR reader 5.9 draaien, hier kan ik het ook niet vinden. :|
Ik gebruik PowerCalc (https://github.com/bramstroker/homeassistant-powercalc) hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Opperhoof Dan zou je een Riemann helper aan moeten maken als benadering daarvan. Gaat dus niet met terugwerkende kracht.

Afgezien van leuke info in Nederland financieel niet nuttig, dat weet je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
@Septillion Begrijp me niet verkeerd, maar waarom zou je een Riemann helper gebruiken? In de PowerCalc integratie geef je de sensor die het vermogen meet op en de rest doet de integratie voor je. Ik heb zelf ook wel eens naar een Riemann helper gekeken, maar daar heb ik nooit echt betrouwbare waardes uit gekregen (ligt waarschijnlijk aan mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 16:22
Yoki1985 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:20:
Misschien ken je het al (en het is afhankelijk van je type Daikin) maar je zou eens naar Faikin kunnen kijken, werkt erg goed én lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@AWEF Laat ik voorop stellen dat er geen fout of goed is :D

Maar Riemann zit er standaard in dus scheelt wat complexiteit. En dat zal feitelijk ook zijn wat PowerCalc op de achtergrond doet. Maar initieel was powercalc dus meer bedoelt om een inschatting te maken van devices zonder werkelijke sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TheFes schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:45:
[Afbeelding]

De Voice PE is binnen, maar mag er nog niets over plaatsen. Dus daarom alleen deze sticker ;)

Kan wel vast verklappen dat is positief verrast ben.
Je mag er niks over plaatsen maar plaatst er toch iets over :+

Maar uhm, lijkt die veel op de FCC foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@AWEF ik begrijp niet zo goed waarom je Powercalc adviseert. Met Powercalc kun je, op basis van eerdere metingen van anderen, ongeveer afleiden wat lamp model X ongeveer verbruikt op 50%. Dat zijn de Powercalc profielen.

Maar wat heeft dat te maken met een slimme meter die letterlijk al per fase doorgeeft wat het actuele vermogen is? Voor apparaten waar geen profiel van beschikbaar is zal ook gewoon geïntegreerd worden. Dat is de enige logische wiskunde handeling om van vermogen naar verbruik te gaan (of van snelheid naar afstand, of..).

[ Voor 23% gewijzigd door Gizz op 06-11-2024 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Gizz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:30:
@AWEF ik begrijp niet zo goed waarom je Powercalc adviseert. Met Powercalc kun je, op basis van eerdere metingen van anderen, ongeveer afleiden wat lamp model X ongeveer verbruikt op 50%. Dat zijn de Powercalc profielen.

Maar wat heeft dat te maken met een slimme meter die letterlijk al per fase doorgeeft wat het actuele vermogen is? Voor apparaten waar geen profiel van beschikbaar is zal ook gewoon geïntegreerd worden. Dat is de enige logische wiskunde handeling om van vermogen naar verbruik te gaan (of van snelheid naar afstand, of..).
PowerCalc kan ook een energy sensor maken op basis van een power sensor (en doet daarmee dus gewoon hetzelfde als een Riemann Sum Integral helper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:30:
[...]

Je mag er niks over plaatsen maar plaatst er toch iets over :+

Maar uhm, lijkt die veel op de FCC foto's?
Ja, daar lijkt hij wel op ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@TheFes ja dat schreef ik ook in de tweede alinea. Maar snap nog steeds niet waarom we iemand een custom component aanraden als deze functionaliteit letterlijk standaard in HA zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Opperhoof schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:10:

Als je zonnepanelen hebt is het zoals @Septillion aangeeft helemaal niet nuttig om dit in te kunnen zien. Dit omdat afname en teruglevering over verschillende fasen intern verrekend wordt door de meter. Als je op een fase 1kW teruglevert en op een ander 1kW afneemt dan telt de meter dus een verbruik van 0kW(h) hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
Gizz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:33:
@TheFes ja dat schreef ik ook in de tweede alinea. Maar snap nog steeds niet waarom we iemand een custom component aanraden als deze functionaliteit letterlijk standaard in HA zit :P
Omdat ik, zoals ik al schreef, de Riemann sum nooit lekker aan de praat heb gekregen. Dit zal hem waarschijnlijk aan mijzelf liggen, vandaar dat ik voor een wat "makkelijkere" weg ben gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:21
RobertMe schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:33:
[...]

Als je zonnepanelen hebt is het zoals @Septillion aangeeft helemaal niet nuttig om dit in te kunnen zien. Dit omdat afname en teruglevering over verschillende fasen intern verrekend wordt door de meter. Als je op een fase 1kW teruglevert en op een ander 1kW afneemt dan telt de meter dus een verbruik van 0kW(h) hiervoor.
Ik heb een L/L warmtepomp op fase 3 zitten. Verder zitten er geen andere apparaten op. Ik ben benieuwd wat efficienter is met verwarmen. Dus wil ik testen met bijv. om de dag of week verwarmen op gas of elektrisch. Zonnepanelen zitten op fase 1 en 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Septillion schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:33:
@superduper Geen enkele yaml wordt vanzelf ingeladen, dat is volgens mij ook nooit anders geweest. Dus in de configuration.yaml zal altijd een verwijzing moeten staan als include / folder merge / package.
Gevonden, staat bij mij zo in de configuration:
YAML:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named watermeter

Maar hij geeft dus nu aan dat deze entries 'not beeing provided by the template integrations". Waar gaat het dan mis?

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 06-11-2024 16:02 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Opperhoof Dan heb je wel een beetje een brakke verdeling :/

En voor echt vergelijken, graaddagen :) Maar tenzij er wat goed is is zou de warmtepomp wel moeten winnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@superduper Alle files in 'watermeter' hebben unieke naam, ook in subfolders?

En hoe ziet eventueel de file eruit waar het in staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:01
Heeft iemand toevallig een idee/tips over het integreren van de volgende led spots?

Ze werken via een afstandsbediening welke bij m'n overkapping zaten.
Installateurs hadden alleen het doosje. Geen boekje te vinden helaas.

Ook online eigenlijk 0 info gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7A4SKBe7qVQsSCLQikNLzk9hbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJr1DZmmbdYLWDzosrScQzIZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 08:46
gasemans schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:06:
Heeft iemand toevallig een idee/tips over het integreren van de volgende led spits?

[Afbeelding]
Volgens mij heb ik ongeveer hetzelfde systeem. De enige oplossing die ik zag is de ledtrafo vervangen door een met zigbee. Ik heb dat niet gedaan uiteindelijk.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-10 13:19
Even een vraag die misschien al voorbij gekomen is, maar ik kan niet vinden wat ik precies wil, maar ga ervan uit dat dit veel meer gevraagd wordt.

Voor de kinderen wil ik per slaapkamer een apart display maken waar alleen zij per kamer bij kunnen. Daarnaast hebben we een algemene ruimte war ze allemaal toegang tot moeten hebben.
-->
Henk heeft toegang tot display Henk en display Algemene ruimte
Ingrid heeft toegang tot display Ingrid en display Algemene ruimte

Misschien zoek ik op de verkeerde woorden, maar het zal vast bestaan. Iemand een goeie zoektip?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AWEF
FicoF schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:44:
Even een vraag die misschien al voorbij gekomen is, maar ik kan niet vinden wat ik precies wil, maar ga ervan uit dat dit veel meer gevraagd wordt.

Voor de kinderen wil ik per slaapkamer een apart display maken waar alleen zij per kamer bij kunnen. Daarnaast hebben we een algemene ruimte war ze allemaal toegang tot moeten hebben.
-->
Henk heeft toegang tot display Henk en display Algemene ruimte
Ingrid heeft toegang tot display Ingrid en display Algemene ruimte

Misschien zoek ik op de verkeerde woorden, maar het zal vast bestaan. Iemand een goeie zoektip?
Bedoel je echt een fysieke display, of een dashboard? Met dashboards kan je kaart / tab aangeven wie er rechten op hebben, zit onder "visibility" verstopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-10 13:19
Dank, die had ik gezien. Maar dan kan ik Logboek en dergelijke nog steeds niet verbergen. Ik wil dat ze enkel het dashboard van hun eigen kamer zien, niks meer.

Klopt dat dashboard het is, display is wat anders :-)

Ik zie nu dat het wel kan, als ik op het profiel klik kan ik zaken onzichtbaar maken in de zijbalk. Dat gaat voor nu wel werken. Wel apart dat ze het dan zelf aan kunnen passen, doe ik liever als administrator.

[ Voor 32% gewijzigd door FicoF op 06-11-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

gasemans schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:06:
Heeft iemand toevallig een idee/tips over het integreren van de volgende led spots?

[Afbeelding]
@gasemans
Werkt die afstandsbediening met IR? Er zijn namelijk dingen die op je LAN aangesloten kunnen worden en die je met je afstandsbediening kunt inleren. Vervolgens kan dat kastje voor afstandsbediening spelen.
En zo’n ding kun je dan vanaf je HA ws wel aansturen.
Bedoel je zoiets?

Werkt je afstandsbediening met radiosignaal, dan wordt het lastiger.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@FicoF De standaard items verbergen voor gebruikers is inderdaad nog steeds niet mogelijk in HA. Hier in huis ook al tegenaan gelopen :/

Dus denk dat je dan met een mod aan de slag moet. Volgens mij kan kiosk mode dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Hippe Lip schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:24:
[...]

@gasemans
Werkt die afstandsbediening met IR? Er zijn namelijk dingen die op je LAN aangesloten kunnen worden en die je met je afstandsbediening kunt inleren. Vervolgens kan dat kastje voor afstandsbediening spelen.
En zo’n ding kun je dan vanaf je HA ws wel aansturen.
Bedoel je zoiets?

Werkt je afstandsbediening met radiosignaal, dan wordt het lastiger.
Gezien ik op het doosje rf ergens zag staan ging ik van radiosignaal uit.
Maar ir verklaard wel waarom ik hem echt onder of naar de overkapping moet richten...

Ga eens even kijken of ik een lampje zie knipperen met een camera er op gericht in nacht modes.

edit : Zie geen lampje knipperen dus ik weet het eigenlijk niet of het nu IR of RF is.

[ Voor 5% gewijzigd door gasemans op 06-11-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
FicoF schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:07:
Dank, die had ik gezien. Maar dan kan ik Logboek en dergelijke nog steeds niet verbergen. Ik wil dat ze enkel het dashboard van hun eigen kamer zien, niks meer.

Klopt dat dashboard het is, display is wat anders :-)

Ik zie nu dat het wel kan, als ik op het profiel klik kan ik zaken onzichtbaar maken in de zijbalk. Dat gaat voor nu wel werken. Wel apart dat ze het dan zelf aan kunnen passen, doe ik liever als administrator.
Dat is inderdaad wel een dingetje. Ook via het zoek icoontje (het vergrootglasje) kan je alle entiteiten terug vinden. Heel handig voor bijv. een admin, maar niet altijd even wenselijk. Als iemand daar een oplossing voor heeft....

[ Voor 3% gewijzigd door AWEF op 06-11-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 22:28

Rouwette

Rouwette.com

gasemans schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:43:
[...]

Maar ir verklaard wel waarom ik hem echt onder of naar de overkapping moet richten...

Ga eens even kijken of ik een lampje zie knipperen met een camera er op gericht in nacht modes.

edit : Zie geen lampje knipperen dus ik weet het eigenlijk niet of het nu IR of RF is.
Kijk je met een iPhone? Die ziet dat niet 🤡

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Rouwette schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:42:
[...]

Kijk je met een iPhone? Die ziet dat niet 🤡
Nee. Een of andere vage smart camera.

Zal zo nog even testen met een afstandsbediening die zeker ir is.

Even controleren of het wel te zien zou moeten zijn.

Ben aan het zoeken naar een linknlink ehub.
Die zou zowel ir als rf moeten kunnen doen.

Alleen zijn niet echt goed te vinden.
Alleen tot nu toe op amazon.com
Maar ja. Dan moet ik met de creditcard betalen...

Andere ir afstandsbedieningen zijn duidelijk zichtbaar op de camera.
Dus het zal toch een rf afstandsbediening zijn.

Tips iemand? Alternatief voor de linknlink ehub?

[ Voor 13% gewijzigd door gasemans op 06-11-2024 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Nu online

Eraser127

Nijkerk

springfield89 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:40:
Jazeker, heb je al naar de documenten van Home Assistant gekeken?:
https://companion.home-as...actionable-notifications/ Hier zit veel info in.

Onderstaande video helpt ook wel:

Maar ik ben er ook pas kort ingedoken heb voor de Afvalwijzer integratie de notificatie aangepast zodat als ik de herinnering krijg ik ook meteen de (herrinerings)boolean kan omzetten vanuit de notification.

Je moet vooral even weten wat je wil triggeren in je notification (url/dashboard/schakelaars/enz). Als je onderstaande copy/paste heb je een start die je verder kan aanpassen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: De automation met de vraag en antwoord(en)
description: ""
triggers: []
conditions: []
actions:
  - action: notify.mobile_app_galaxy_s20
    metadata: {}
    data:
      title: test vraag
      data:
        actions:
          - action: TEST1_TEST1_TEST1
            title: Zet schakelaar1 om
          - action: TEST2_TEST2_TEST2
            title: Zet schakelaar2 om
mode: single

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: De automation met de triggers
description: ""
triggers:
  - trigger: event
    event_type: mobile_app_notification_action
    event_data:
      action: TEST1_TEST1_TEST1
    id: Trigger1
  - trigger: event
    event_type: mobile_app_notification_action
    event_data:
      action: TEST2_TEST2_TEST2
    id: Trigger2
conditions: []
actions:
  - action: notify.mobile_app_galaxy_s20
    metadata: {}
    data:
      title: Test
mode: single

Je moet nog wel wat zaken aanpassen zoals de notify action en wat je wil triggeren.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-10 15:00
Iemand een idee?

Ik heb een template sensor met onderstaande code die niet wil afronden:

code:
1
2
3
4
5
6
- sensor:
    ##### Delta-T ####
    - name: "Delta-T berekenen"
      unique_id: a1d66320-ec00-4e7d-9a62-3a0413ff9cc2
      state: >
        {{ states('sensor.boiler_condenser_temperature_tc3')|float - states('sensor.boiler_heat_carrier_return_tc0')|float |round(2) }}

In de sjabloon-editor is geen afronding aanwezig......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9PkhgK2axh9GQF4I-wfJ-Wj9D0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsiZFyI5kO0KRRfbU8B0Ubev.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand gouden tip?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afnay
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-09 18:17
Is het niet handiger om gewoon een full path naar de .jpg file te specifieren
- bij het aanmaken van de snapshot in "filename" en
- bij het versturen onder "attachments" ?

Dan is er ook geen verwarring tussen / en \ in

Onderstaande komt vanaf een werkende config, met notifications via signal.org

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

actions:
  - data:
      filename: /config/www/doorbell_image.jpg
    target:
      device_id: 288b2d...
    action: camera.snapshot

- delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 500

- data:
      data:
        attachments:
          - /config/www/doorbell_image.jpg
    action: notify.signal_ha2023_notifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 08:46
krizzziz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:27:
Iemand een idee?

Ik heb een template sensor met onderstaande code die niet wil afronden:

code:
1
2
3
4
5
6
- sensor:
    ##### Delta-T ####
    - name: "Delta-T berekenen"
      unique_id: a1d66320-ec00-4e7d-9a62-3a0413ff9cc2
      state: >
        {{ states('sensor.boiler_condenser_temperature_tc3')|float - states('sensor.boiler_heat_carrier_return_tc0')|float }}

In de sjabloon-editor is geen afronding aanwezig......
[Afbeelding]

Iemand gouden tip?
Je geeft niet aan dat er afgerond moet worden. Round(2) toevoegen.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afnay
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-09 18:17
Septillion schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:46:
@sander817 DuckDNS werkt hier nog wel maar net zo brak als afgelopen half jaar :/ Met regelmaat duurt een response erg lang.
DuckDNS komt met regelmaat niet terug met een IP address op een nslookup.

Ik heb via de "Uptime Robot" Integration een "uptime" test lopen die om de vijf minuten kijkt of de HA via de DuckDNS URL beschikbaar is, en het resultaat is diep triest. Uren per week niet bereikbaar.

Dezelfde HA is ook bereikbaar via een zapto.org URL en die is gewoon zowat 100% bereikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Avfgb4d4WsKK3MIxhmQLh6fL6l4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oM3ykIYaOTyWhr615NWIKHWE.png?f=user_large

Op 4 november was DuckDNS inderdaad opnieuw op vakantie voor een paar uur.

[ Voor 0% gewijzigd door afnay op 06-11-2024 22:47 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
manusjevanalles schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:38:
[...]

Je geeft niet aan dat er afgerond moet worden. Round(2) toevoegen.
Klopt, copy/paste foutje. in de afbeelding van de sjabloon editor zie je dat er wel wordt afgerond en dat de uitkomst nog steeds zonder afronding is. Heb even mijn post aangepast.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
krizzziz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:52:
[...]

Klopt, copy/paste foutje. in de afbeelding van de sjabloon editor zie je dat er wel wordt afgerond en dat de uitkomst nog steeds zonder afronding is. Heb even mijn post aangepast.
Meneer van Dalen wacht op antwoord :p Oftewel, even haakjes gebruiken: (states(...)|float - states(...)|float) | round(2) Hij doet nu dus een round op de |float van de laatste states(...) i.p.v over het "totaal" na het aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
afnay schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:46:
[...]

DuckDNS komt met regelmaat niet terug met een IP address op een nslookup.

Ik heb via de "Uptime Robot" Integration een "uptime" test lopen die om de vijf minuten kijkt of de HA via de DuckDNS URL beschikbaar is, en het resultaat is diep triest. Uren per week niet bereikbaar.

Dezelfde HA is ook bereikbaar via een zapto.org URL en die is gewoon zowat 100% bereikbaar.
[Afbeelding]

Op 4 november was DuckDNS inderdaad opnieuw op vakantie voor een paar uur.
Ik heb inmiddels al jaren eigen domeinen maar voor die tijd gebruikte ik er één van https://freeddns.dynu.com/ nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
RobertMe schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:55:
[...]

Meneer van Dalen wacht op antwoord :p Oftewel, even haakjes gebruiken: (states(...)|float - states(...)|float) | round(2) Hij doet nu dus een round op de |float van de laatste states(...) i.p.v over het "totaal" na het aftrekken.
Thanks!

Heb er overigens een device_class aan toegevoegd en wonder boven wonder werd er automatisch meteen afgerond.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

gasemans schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:43:
[...]

Das eenvoudig te testen hoor: houd je hand voor de afstandsbediening en richt 'm verder zoals je anders ook zou doen. Doet-ie nix (en zonder hand ervoor in dezelfde positie wel), dan is het IR.
Simpel toch?

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 248 ... 345 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.