Ik heb een paar dagen geleden een paar homewizard energy plugs gekocht, vooral voor de power metering functionaliteit. Ik heb één plug tussen de muur en een stekkerblok zitten. Op dit stekkerblok zit de tv, router, soundbar, shield, glasvezel NTU en mijn homeserver(tje). Op deze manier kan het verbruik van de 'mediahoek' volgen.
Ik heb, omdat ik het specifieke gebruik van mijn servertje los wil kunnen volgen, een energy plug tussen de server en het stekkerblok gezet. Ik heb in HA nu 2 sensors, eentje voor het totale verbruik van de 'mediahoek' en eentje alleen voor mijn server.
Nou wil ik deze toevoegen aan het energy dashboard, alleen word het verbruik van mijn server nu natuurlijk dubbel geteld. Ik heb daarom na wat zoeken een template sensor aangemaakt doe het verbruik van mijn server aftrekt van het verbruik van de mediahoek plug.
unit of measurement: kWh
device class: energy
state class: total_increasing
device: mediacornerplug
Ik zie bij de mediahoek plug een nieuwe sensor met kloppende waarde. Ik heb daarna in het energy dashboard de total_energy_import van de server plug, en de templated sensor van mediahoek plug toegevoegd.
Maar als ik nu in het Energy Dashboard kijk dan zie ik dat het verbruik van de server nog wel 2x geteld word, ik doe dus iets fout en ik kan mijn vinger niet leggen op wat.
Iemand hier die mij in de juiste richting kan wijzen?
Als ik een service of iets wil delen kan ik die sharen met anderen via een invite link. Die personen kunnen dan ook alleen met die ene service communiceren, over en weer blijven de netwerken verder afgesloten.
Ik heb, omdat ik het specifieke gebruik van mijn servertje los wil kunnen volgen, een energy plug tussen de server en het stekkerblok gezet. Ik heb in HA nu 2 sensors, eentje voor het totale verbruik van de 'mediahoek' en eentje alleen voor mijn server.
Nou wil ik deze toevoegen aan het energy dashboard, alleen word het verbruik van mijn server nu natuurlijk dubbel geteld. Ik heb daarom na wat zoeken een template sensor aangemaakt doe het verbruik van mijn server aftrekt van het verbruik van de mediahoek plug.
code:
1
2
3
| {% set x = states('sensor.media_corner_energy_socket_energy_import_2') | float %} {% set y = states('sensor.server_energy_socket_energy_import') | float %} {{ x-y | round(0) }} |
unit of measurement: kWh
device class: energy
state class: total_increasing
device: mediacornerplug
Ik zie bij de mediahoek plug een nieuwe sensor met kloppende waarde. Ik heb daarna in het energy dashboard de total_energy_import van de server plug, en de templated sensor van mediahoek plug toegevoegd.
Maar als ik nu in het Energy Dashboard kijk dan zie ik dat het verbruik van de server nog wel 2x geteld word, ik doe dus iets fout en ik kan mijn vinger niet leggen op wat.
Iemand hier die mij in de juiste richting kan wijzen?
Ik gebruik sinds een paar maanden tailscale op al mijn devices en ik vind het heerlijk. Hoef geen poorten open te zetten. Heb mijn eigen domein eraan gekoppeld via frontend proxy en cloudflare dns (A record naar het tailscale ip van mijn frontend proxy).Flappie schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:52:
Ik ben opzoek naar een wallplug die ik kan integreren in Home Assistant en die ik via mijn WAN kan schakelen.
Nu zat ik te denken om gewoon een Shelly Plug S te kopen en deze via MQTT over WAN te verbinden naar mijn eigen netwerk en met een firewall rule MQTT toegang extern te beperken tot alleen dat externe IP adres.
Of iemand iemand anders nog mooie oplossingen?
Als ik een service of iets wil delen kan ik die sharen met anderen via een invite link. Die personen kunnen dan ook alleen met die ene service communiceren, over en weer blijven de netwerken verder afgesloten.
[ Voor 22% gewijzigd door !GN!T!ON op 04-11-2024 16:03 ]