Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 246 ... 347 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@habbekrats Eigenlijk wel out of scope maar er is geen Grafana / InfluxDB topic...

Maar kan je niet gewoon een lijstje OR's gebruiken om alle 16 entities gelijk erin te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:07
Moegen als het goed is de nieuwe beta release te lezen. heb er zin in :)

[ Voor 8% gewijzigd door remcoXP op 29-10-2024 19:56 ]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 09:10
Septillion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:20:
@Fidelity Volgens mij moet er dan gewoon een nieuwe quirk voor komen...
Dat klopt, daar heb ik inmiddels ook een pull request voor lopen bij de ZHA device handlers bridge. Maar er moet toch een mogelijkheid zijn om dit (tijdelijk) lokaal, te overriden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-10 16:12
Beste tweakers,

Wat ik, als nog niet gebruiker van Home Assistent, moeilijk in kan schatten is hoe moeilijk en onderhoudsintensief is Home Assistent?

Wat ik wil automatiseren is het volgende;
Bij negatieve kale energieprijs de omvormer van de zonnepanelen alleen aanzetten als de energievraag van de woning groter is dan 3kWh (=auto gaat opladen) en bij een negatieve bruto (dus incl btw, belasting, inkoopvergoeding) de omvormer altijd uit laten.

Is dat met een Home assistent green kopen plus een blue print downloaden voor een gemiddelde Nederlander een beetje te doen?
Dat ik vaker op Tweakers kom wil misschien zeggen dat ik niet helemaal gemiddeld ben maar echte techneut ben ik nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 09:10
KaEs schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:38:
Beste tweakers,

Wat ik, als nog niet gebruiker van Home Assistent, moeilijk in kan schatten is hoe moeilijk en onderhoudsintensief is Home Assistent?

Wat ik wil automatiseren is het volgende;
Bij negatieve kale energieprijs de omvormer van de zonnepanelen alleen aanzetten als de energievraag van de woning groter is dan 3kWh (=auto gaat opladen) en bij een negatieve bruto (dus incl btw, belasting, inkoopvergoeding) de omvormer altijd uit laten.

Is dat met een Home assistent green kopen plus een blue print downloaden voor een gemiddelde Nederlander een beetje te doen?
Dat ik vaker op Tweakers kom wil misschien zeggen dat ik niet helemaal gemiddeld ben maar echte techneut ben ik nu ook weer niet.
Hier al naar gekeken? EVCC gebruik ik zelf ook om mijn auto te laden op zon + dynamisch:
https://evcc.io/en/
(TL;DR; auto volledig opladen op alleen overschot stroom, goedkope dynamische tarieven, beide. Of zo snel mogelijk door tijdelijk voorgaande regels te negeren)

Staat los van Home Assistant overigens. Je kan het koppelen, maar ik heb er voor gekozen om het niet te doen omdat het teveel gezeur geeft. Gewoon installeren op een RaspberryPi en klaar!

Daarmee los je 90% van je probleem op. Ik heb zelf ook dynamische tarieven, maar de momenten dat het "negatief" wordt, zijn slechts een paar uur per jaar.

Wil je die 10% van je probleem ook oplossen, zou ik eerder naar een andere oplossing kijken. SolarEdge heeft een optie ingebouwd om automatisch af te slaan bij negatieve tarieven. Denk dat Home Assistant te complex is als je uiteindelijk nu alleen dit wilt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Fidelity Makkelijk is relatief, maar je kan een lokale custom quirk opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:00
Ik ben bezig om wat Tuya apparaten aan de Home Assistent toe te voegen en probeer de handleiding op https://github.com/make-all/tuya-local te volgen.
Voor een van de apparaten kan ik de device ids niet vinden. De manual zegt hierover
Then, open a terminal in your HA machine and run:
python -m tinytuya wizard
Ik krijg echter met geen mogelijkheid python aan de gang in een terminal.
Hoe lost ik dit op?

Als het goed is draaien we een standaard HA installatie op een PI4

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:04
Septillion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:24:
@habbekrats Eigenlijk wel out of scope maar er is geen Grafana / InfluxDB topic...

Maar kan je niet gewoon een lijstje OR's gebruiken om alle 16 entities gelijk erin te zetten?
Dat kan na een hoop proberen, nu nog leuke namen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
SELECT value  FROM "V" WHERE $timeFilter  AND ("entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_02' OR 
"entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_03' OR "entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_04' OR 
"entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_05' OR "entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_06' OR 
"entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_07' OR "entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_08' OR 
"entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_09' OR "entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_10' OR 
"entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_11' OR "entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_12' OR "entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_13' OR "entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_14' OR 
"entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_15' OR "entity_id"='rs485_bms0_cell_voltage_16')
  group by entity_id FILL(null)

geeft dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQBPpot1JpU5dhBmRDOsnhUbQKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8eBC8zQjiO1vUFDLGaureIW.jpg?f=fotoalbum_large

Na een leerzame avond
code:
1
2
SELECT value FROM "V" WHERE ("entity_id"=~ /rs485_bms0_cell_voltage_[01-6]/ )
 AND $timeFilter group by entity_id fill(null)

[ Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 29-10-2024 21:45 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Fidelity schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

Hier al naar gekeken? EVCC gebruik ik zelf ook om mijn auto te laden op zon + dynamisch:
https://evcc.io/en/
(TL;DR; auto volledig opladen op alleen overschot stroom, goedkope dynamische tarieven, beide. Of zo snel mogelijk door tijdelijk voorgaande regels te negeren)

Staat los van Home Assistant overigens. Je kan het koppelen, maar ik heb er voor gekozen om het niet te doen omdat het teveel gezeur geeft. Gewoon installeren op een RaspberryPi en klaar!

Daarmee los je 90% van je probleem op. Ik heb zelf ook dynamische tarieven, maar de momenten dat het "negatief" wordt, zijn slechts een paar uur per jaar.

Wil je die 10% van je probleem ook oplossen, zou ik eerder naar een andere oplossing kijken. SolarEdge heeft een optie ingebouwd om automatisch af te slaan bij negatieve tarieven. Denk dat Home Assistant te complex is als je uiteindelijk nu alleen dit wilt bereiken.
EVCC zorgt wel voor laden op zonnestroom maar schakelt de omvormer niet aan of uit. Omdat ik een overschot heb aan zonnestroom (kan niet alles salderen) wil ik de omvormer uitschakelen als de kale energieprijs negatief is.
Voordat ik een Home Assistent green aanschaf zou ik graag een idee hebben of dit voor een beetje doorsnee computergebruiker zoals ik middels blue prints een beetje te doen is. Is het een kwestie van te green box aansluiten, app downloaden en vervolgens 1 a 2 uur stoeien met blue prints en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04:30
KaEs schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:01:
[...]

EVCC zorgt wel voor laden op zonnestroom maar schakelt de omvormer niet aan of uit. Omdat ik een overschot heb aan zonnestroom (kan niet alles salderen) wil ik de omvormer uitschakelen als de kale energieprijs negatief is.
Voordat ik een Home Assistent green aanschaf zou ik graag een idee hebben of dit voor een beetje doorsnee computergebruiker zoals ik middels blue prints een beetje te doen is. Is het een kwestie van te green box aansluiten, app downloaden en vervolgens 1 a 2 uur stoeien met blue prints en klaar?
Ik ben nu een tijdje bezig met HA. Even snel een stekker in het stopcontact en met 2 uur alles up and running hmmm. Ik denk dat je wel een liefhebberij eraan moet hebben. Niet alles werkt altijd gelijk. Gelukkig zitten hier veel handige tweakers die je zeker helpen is mijn ervaring. Je zal je er wel in moeten verdiepen. Ik heb HA draaien in docker op een NAS.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Devke schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:27:
[...]

Ik ben nu een tijdje bezig met HA. Even snel een stekker in het stopcontact en met 2 uur alles up and running hmmm. Ik denk dat je wel een liefhebberij eraan moet hebben. Niet alles werkt altijd gelijk. Gelukkig zitten hier veel handige tweakers die je zeker helpen is mijn ervaring. Je zal je er wel in moeten verdiepen. Ik heb HA draaien in docker op een NAS.
“Alles” op een running hebben binnen een paar uurtjes zal niet gaan. Dat begrijp ik. Maar uitsluitend het in en uitschakelen van de Goodwe omvormer op basis van de energieprijs lijkt me niet de moeilijkste regel. Maar misschien zit ik er naast hoor. Dat is ook precies de reden dat ik het hier vraag. 99 dollar (prijs green) uitgeven voor een paar dagen frustratie en teleurstelling wil ik proberen te voorkomen.

Wie weet ontstaat vanuit een succeservaring met de omvormer een liefhebberij en wil ik er meer in zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
KaEs schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

“Alles” op een running hebben binnen een paar uurtjes zal niet gaan. Dat begrijp ik. Maar uitsluitend het in en uitschakelen van de Goodwe omvormer op basis van de energieprijs lijkt me niet de moeilijkste regel. Maar misschien zit ik er naast hoor. Dat is ook precies de reden dat ik het hier vraag. 99 dollar (prijs green) uitgeven voor een paar dagen frustratie en teleurstelling wil ik proberen te voorkomen.

Wie weet ontstaat vanuit een succeservaring met de omvormer een liefhebberij en wil ik er meer in zetten.
Ik zie dat HA en Goodwe wel samen gaan. Misschien heb je hier wat extra info https://doe-duurzaam.nl/a...-api-modbus-app-ethernet/

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:28
Weet iemand of het mogelijk een transition toe te passen op een scène?

Ik heb hier diverse scènes in Z2MQTT ingesteld, en een aantal daarvan schakelen automatisch over na een bepaalde trigger in een automation. het enige vervelende daarvan, is dat de transitie gelijk gedaan wordt.

Normaal kun je een lamp bijvoorbeeld dimmen over een periode van 60 seconden, wat enorm fijn is, want dan heb je het niet door.

Is dit ook mogelijk met scènes? Want ik zie de optie "transition" wel staan, maar het doet niks

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-10 10:06
KaEs schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Misschien is het mogelijk om te starten met een Rpi die nog ergens rondslingert? Of een oude notebook of iets anders dat nog op ethernet werkt, zodra je up and running bent na een paar uur garandeer ik je dat je na een paar dagen zeker wel eens (of vaker) gefrustreerd bent geraakt maar een teleurstelling zal het niet worden. Het worden steeds weer (en steeds meer) overwinningen.

Die liefhebberij zal ontstaan en pas maar op dat het geen verslaving wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:14
Ik zie dat de Samsung Galaxy tab A9 nu in de aanbieding is, lijkt me een fijne tablet om aan de muur te hangen. Maar ik twijfel over de scherm grootte (8,7”) en resolutie (1340x800).

Heeft iemand daar ervaring mee ivm HA? Alternatief zou logischerwijs de A9+ zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-10 16:11
YAML:
1
2
3
4
type: custom:mushroom-template-card
            primary: Airco
            secondary: Huidige temperatuur  "{{ states('sensor.oefenzaal_bewegingsmelder_temperatuur') | round(1) | float(0) }} °C" 

ik wil na huidige temperatuur een dubbele punt. Hoe doe ik dit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Door de quotes op de juiste plaats te laten beginnen
YAML:
1
2
3
4
type: custom:mushroom-template-card
primary: Airco
secondary: "Huidige temperatuur:  {{ states('sensor.oefenzaal_bewegingsmelder_temperatuur') | round(1) }} °C" 

Float is ook niet nodig

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 30-10-2024 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
          - type: horizontal-stack 
            cards:
              - type: custom:mushroom-chips-card
                chips:
                  - type: template
                    tap_action:
                      action: call-service
                      service: input_number.decrement
                      target:
                        entity_id: input_number.airco_saar
                    icon: mdi:minus
                    entity: climate.ruimte2
                    icon: " "
                    card_mod:
                      style: |
                        .content {
                          position: relative;
                          flex-direction: column !important;
                          bottom: 20%;
                        } 
                    content: |-
                      {{ state_attr('climate.ruimte2', 'temperature') | round(1) }} °C
                    tap_action:
                      service: clim
                      target:
                    icon: mdi:plus
                alignment: center

Ik wil mijn airco temperatuur kunnen gaan bedienen door een plus en een min, met een visualisatie van de ingestelde temperatuur (attribuut "temperature" van de entity climate.ruimte2)
hoe koppel ik nu het input number aan het attribute "temperature" van mijn climate ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:51

Rouwette

Rouwette.com

Faece schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:31:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
            cards:
                chips:
                    tap_action:
                      target:
                    card_mod:
                        .content {
                        } 
                    tap_action:
                      target:

Ik wil mijn airco temperatuur kunnen gaan bedienen door een plus en een min, met een visualisatie van de ingestelde temperatuur (attribuut "temperature" van de entity climate.ruimte2)
hoe koppel ik nu het input number aan het attribute "temperature" van mijn climate ?
Welk merk is de airco? en hoe heb je hem gekoppeld? Ik zie bijvoorbeeld onze LG airco's vergelijkbaar als de Nefit Easy. (alleen dan meer opties natuurlijk)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
type: thermostat
entity: climate.air_conditioning_air_care
features:
  - type: climate-hvac-modes
    hvac_modes:
      - "off"
      - heat
      - dry
      - cool
      - fan_only
      - heat_cool

[ Voor 6% gewijzigd door Rouwette op 30-10-2024 08:43 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ag26Qmbh_5Y3IWZaZv05WmWH25E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oGBfKa9vOZKadAuICZ7yJjKs.jpg?f=user_large

het is een daikin.

Dit zijn de attributen.

Wat ik dus wil is dat state_attribute('climate.ruimte2', temperature") altijd gelijk is aan input_number.airco_saar

Steek ik dat in een script, of hoe doe ik dit dan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Ik zou de hele input number overslaan en gewoon direct de climate instellen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
  cards:
      chips:
          tap_action:
            action: perform-action
            perform-action: climate.set_temperature
            target:
              entity_id: climate.ruimte2
            data:
              temperature: "{{ state_attr('climate.ruimte2', 'temperature')|float(0) + 0.5 }}"
          card_mod:
              .content {
              } 
          tap_action:
            perform-action: climate.set_temperature
            target:
              entity_id: climate.ruimte2
            data:
              temperature: "{{ state_attr('climate.ruimte2', 'temperature')|float(0) - 0.5 }}"

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 30-10-2024 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:27
Faece schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:31:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
            cards:
                chips:
                    tap_action:
                      target:
                    card_mod:
                        .content {
                        } 
                    tap_action:
                      target:

Ik heb dat met scripts gedaan. Eerst mijn visualisatie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
type: custom:mushroom-chips-card
chips:
  - type: entity
    entity: script.heating_decrease_temperature
    tap_action:
      action: toggle
    content_info: none
    entity: climate.heating_thermostat
    content: >-
      {{ '{:.1f}'.format(state_attr('climate.heating_thermostat', 'temperature')
      | float) ~ ' °C'}}
    icon: mdi:home-thermometer
    icon_color: |-
      {% if (states('climate.heating_thermostat')) == "heat" %}
        orange
      {% else %}
        grey
      {% endif %}
    tap_action:
      action: none
    hold_action:
    double_tap_action:
  - type: entity
    entity: script.heating_increase_temperature
    tap_action:
      action: toggle
    content_info: none

Het increase script (decrease kun je wel verzinnen dan).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Heating_increase_temperature
sequence:
  - action: climate.set_temperature
    target:
      entity_id: climate.heating_thermostat
    data:
      temperature: >-
        {{ state_attr('climate.heating_thermostat', 'temperature') | float +
        0.1}}
description: ""
icon: mdi:thermometer-chevron-up

Edit: de oplossing van @Septillion lijkt me mooier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Pejdref Een script kan zeker ook, daar zat ik ook aan te denken en is mooi als je het vaker wilt doen. Maar zou ik het wel generiek maken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Climate increase / decrease temperature
sequence:
  - action: climate.set_temperature
    target:
      entity_id: "{{ entity_id }}"
    data:
      temperature: "{{ state_attr(entity_id, 'temperature') | float + step}}"
icon: mdi:thermometer
fields:
  entity_id:
    selector:
      entity:
        filter:
          domain: climate
    name: Entity id
    description: Entity id of the climate entity
    required: true
  step:
    selector:
      number:
        min: -100
        max: 100
        step: 0.1
        mode: box
    name: step
    description: Step to take, can be negative to decrease
    required: true

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 30-10-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Vraagje;
Bestaat de mogelijkheid om je systeem gegevens, met name de temperaturen, van de (mini) PC waarop je Home Assistent draait, in HA te benutten als een device waarmee je iets kan schakelen, zoals een externe fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
@Septillion Dat is echt nice, die manier van werken (veldvariabelen) kende ik nog niet. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50
PCan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:09:
Vraagje;
Bestaat de mogelijkheid om je systeem gegevens, met name de temperaturen, van de (mini) PC waarop je Home Assistent draait, in HA te benutten als een device waarmee je iets kan schakelen, zoals een externe fan?
Processor temperature zit in de System Monitor integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/systemmonitor/

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
dan nog maar eens een vraag (wordt een beetje schaamtelijk)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
                  chips:
                      tap_action:
                        service: media_player.volume_set
                        target:
                          entity_id: media_player.wachtzaal
                        data:
                          volume_level: "{{ state_attr('media_player.wachtzaal', 'volume_level')|float(2) - 0.01 }}"  

dan krijg ik "expected float for dictionary vaue @date(volume_level"

wat doe ik fout ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@Faece Mogelijk staat je media_player.wachtzaal uit, en is daarom het attribuut volume_level niet beschikbaar. Door dan het float filter toe te passen met defaultwaarde 2 (geen afronding op 2 decimalen!), probeer je uiteindelijk het volume in te stellen op 1.99.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Ik had schijnbaar mijn versie ook verkeerd gedaan. Tap actions wijken wat dat betreft een beetje raar af.

Maar je bent nu service en action door elkaar aan het gebruiken, dat kan het nog wel eens niet leuk vinden. service: moet dan zijn perform-action: en call-service moet zijn perform-action.

Overigens is de 2 bij float(2) niet het aantal decimalen maar de standaardwaarde indien hetgene ervoor geen getal is. Dus zou daar zelf hier dus een 0 van maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 30-10-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:04:
@Faece Ik had schijnbaar mijn versie ook verkeerd gedaan. Tap actions wijken wat dat betreft een beetje raar af.

Maar je bent nu service en action door elkaar aan het gebruiken, dat kan het nog wel eens niet leuk vinden. service: moet dan zijn perform-action: en call-service moet zijn perform-action.

Overigens is de 2 bij float(2) niet het aantal decimalen maar de standaardwaarde indien hetgene ervoor geen getal is. Dus zou daar zelf hier dus een 0 van maken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
                      tap_action:
                        perform-action: media_player.volume_set
                        target:
                        data:
                          volume_level: "{{ state_attr('media_player.wachtzaal', 'volume_level')|float(0) |round(2) + 0.01 }}"   

Zoiets ?
Want nu krijg ik " geen actie gespecifieerd om uit te voeren"

[ Voor 4% gewijzigd door Faece op 30-10-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Het echte probleem is dat templates niet worden ondersteund in een (tap_)action.
Je zult de action in een script moeten zetten, en die aanroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Ja, lijkt me op het eerste oog correct. Zie overigens niet echt meerwaarde in de round(2).

En, bedenk ik me nu, voor volume zijn er al media_player.volume_up en media_player.volume_down actions. Deze doen het alleen wel met een vaste stapgrootte van 2%.

Enige wat ik bij volume dan wel zou doen is zorgen dat het tussen de 0 en 1 blijft. Dus een min() voor vulume up en een max() voor volume down.

Krijg je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  tap_action:
    data:
      volume_level: "{{ min(state_attr('media_player.wachtzaal', 'volume_level')|float(0) + 0.01, 1) }}"
    target:

[edit]Het punt van @verjager is wel een hele goede... Ik had niet meer scherp dan een tap action gek genoeg geen templates ondersteund.... Dan zal je het met een script moeten doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 30-10-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:46:
@Faece Ja, lijkt me op het eerste oog correct. Zie overigens niet echt meerwaarde in de round(2).

En, bedenk ik me nu, voor volume zijn er al media_player.volume_up en media_player.volume_down actions. Deze doen het alleen wel met een vaste stapgrootte van 2%.

Enige wat ik bij volume dan wel zou doen is zorgen dat het tussen de 0 en 1 blijft. Dus een min() voor vulume up en een max() voor volume down.

Krijg je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  tap_action:
    data:
      volume_level: "{{ min(state_attr('media_player.wachtzaal', 'volume_level')|float(0) + 0.01, 1) }}"
    target:

[edit]Het punt van @verjager is wel een hele goede... Ik had niet meer scherp dan een tap action gek genoeg geen templates ondersteund.... Dan zal je het met een script moeten doen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
              cards:
                  chips:
                      tap_action:
                        data:
                          volume_level: "{{ min(state_attr('media_player.wachtzaal ', 'volume_level')|float(0) - 0.01, 1) }}"
                        target:
                        {% if is_state('media_player.wachtzaal', 'playing') %}
                          {{(state_attr('media_player.wachtzaal', 'volume_level')*100) |round(0)  }} /100
                        {% elif is_state('media_player.wachtzaal', 'paused') %}
                          Gestopt
                        {% endif %} 
                      card_mod:
                          .content {
                          }                        
                      tap_action:
                        data:
                          volume_level: "{{ min(state_attr('media_player.wachtzaal ', 'volume_level')|float(0) + 0.01, 1) }}"
                        target:

dit blijkt het dus niet te doen, jammer maar helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Twee opties:
- Of doen met stappen van 2%, dan kan je gewoon de ingebouwde actions gebruiken.
- Of feitelijk een zelfde script maken als ik net voor temperature deed :D

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 30-10-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-10 21:33

Headbuddy

Surrealist

Dag automatiseringsguru's,

Ik wil graag mijn energieverbruik én de opwekking van mijn zonnepanelen bijhouden. Zou de SlimmeLezer+ in combinatie met Home Assistant hiervoor voldoende zijn? Of zijn er eventueel betere alternatieven om beide aspecten (verbruik en opwekking) nauwkeurig te loggen?

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door Headbuddy op 30-10-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Headbuddy Nee, een SlimmeLezer (of elke lezer aan je P1 poort) kan alleen je de import en export naar het net zien. Je zal ook nog metering moeten hebben op je PV voor het complete plaatje. Nu is dit met sommige merken omvormers mogelijk (in goede of matige vorm) dus zou dit eerst opzoeken. Alternatief is om een tussenmeter te plaatsen voor de PV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
De 2024.11 beta is beschikbaar
Hier zijn de release notes:
https://rc.home-assistant.io/blog/2024/10/30/release-202411/

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Voor de Spotcast gebruikers: naar verluidt is Spotcast (nog) niet compatible met HA 2024.11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
WebRTC is wel leuke. Maar benieuwd of HA zelf ook als relay kan werken of alleen NacuCasa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:53
Septillion schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:06:
WebRTC is wel leuke. Maar benieuwd of HA zelf ook als relay kan werken of alleen NacuCasa...
Ben benieuwd of dit mijn Reolink deurbel stream wat meer realtime gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:05

BiG-GuY

Mijn ervaring met go2rtc en WebRTC is dat het heel veel scheelt in snelheid. Ook goed dat go2rtc nu geïntegreerd wordt in HA zelf.

Benieuwd of dit ook de casting snelheid gaat verbeteren vanuit HA. Met casten zit er nu een delay van 30sec in.

Zend nu een ADB command om de RTSP stream te openen op Google TV via VLC, duurt iets van 1-2sec voor ik beeld heb en loopt dan 1-2sec achter op live.

[ Voor 23% gewijzigd door BiG-GuY op 30-10-2024 21:28 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01:35
Iemand die een sub 50 EUR camera met PTZ kan aanraden om als babyfoon in te stellen via Frigate i.c.m. Home Assistant? Ik had graag notificaties en acties willen instellen en PTZ functionaliteit is mooi meegenomen.

Momenteel heb ik de TAPO C200 in het vizier, heeft er iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-10 14:50
rafvhoof schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:35:
[...]

Een mix. Sommige devices heb ik destijds de naam in Z2M aangepast, anderen niet. Deze hebben dus nog de "originele" naam volgens hun IEEE adres.
Losse entiteiten hebben ook aparte, dubbele stukken in hun naam, voorbeeld:
  • sensor.0xa4c138ceb12202ce_0xa4c138ceb12202ce_humidity (op moment actief in HA)
  • sensor.temphum02_humidity (friendly name: "Luchtvochtigheid", op moment niet actief/beschikbaar in HA)
Z2M config voor dit device
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
"0xa4c138ceb12202ce": {
                "friendly_name": "TempHum02",
                "homeassistant": {
                    "name": "TempHum02"
                },
                "humidity_precision": 1,
                "optimistic": true,
                "retain": true,
                "temperature_precision": 1
            }

En voor een andere waarbij in Z2M geen friendly/HA name is aangemaakt heb ik nu deze twee entiteiten:
  • sensor.0x003c84fffedc4bc4_0x003c84fffedc4bc4_humidity (nu actief)
  • sensor.0x003c84fffedc4bc4_humidity (niet actief)
Lijkt dus alsof het IEEE adres ineens extra wordt gebruikt in de entiteit.
Terugkomend op dit probleem lijkt het nu tegelijkertijd opgelost met migratie van alles naar nieuwe Proxmox servers (icm aparte LXCs voor Z2M, MQTT en VM voor HAOS). Zag hierbij dat er eerder een verschil stond bij de ingestelde MQTT protocol versies ( 8)7 |:( ).

Vervolg probleem dat ik nu heb is dat ik bij het opschonen van de foute entities in HA iets te fanatiek ben geweest :X. Is er een mogelijkheid om deze entities weer terug te krijgen in HA? Ik kan de functies/eigenschappen wel zien in Z2M, maar dus niet meer in HAOS. Met verwijderen uit Z2M en opnieuw pairen is het in elk geval niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Waar hebben jullie in de BIOS (miniPC met AMI bios), de sleepmode op G0 of S0 staan?
Om te voorkomen dat hij in sleepmode gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:59
PCan schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:47:
Waar hebben jullie in de BIOS (miniPC met AMI bios), de sleepmode op G0 of S0 staan?
Om te voorkomen dat hij in sleepmode gaat.
Automatisch in sleep gaan is bij mijn weten toch een OS functie en geen bios functie.

Wat dan weer wel een bios functie is die je waarschijnlijk wilt aanpassen is om automatisch op te starten als de stroom wordt ingeschakeld/herstelt. Wel rekening er mee houden dat als de stroom "klappert" dat juist ook weer problematisch kan zijn. Dat is dus een "risico" afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@rafvhoof Als het goed is zouden ze gewoon opnieuw in HA moeten komen als je ze aan Z2M toevoegt. Misschien even een restart van HA tussendoor. Of anders kan je een rename proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Ik heb een probleem (weer zo'n edge case die HA nog niet makkelijk gemaakt heeft...).

Ik heb een zut Shelly pluggen door mijn huis, werkt in principe allemaal prima. Tot er één plug kapot ging. Er hangt jaren statisctics aan, een automation, en wat weergaven. Ik heb een nieuwe plug, maar ik zie geen manier om die binnen HA te vervangen op een manier zonder ik feitelijk alle historie en connecties van de oude kwijt ben.

Hoe (exact en in detail) kun je een apparaat vervangen zodat het voor alle verdere afhankelijkheden in HA transparent is?!? Ik heb gisteravond de hele avond zitten googlen, en vind voornamelijk posts van mensen die met hetzelfde probleem zitten en vaak uiteindelijk zeggen "ah f*ck it, ik gooi de hele historie wel weg en bouw alles rondom het apparaat in kwestie wel weer op". Dat zou ik heel jammer vinden... Na een tijdje een fijn laag frustratie-niveau rondom HA gehad te hebben is dat nu toch weer flink hoog :(

Gegevens oude, defecte plug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cad733oULyL-P255DCeXJLfFY38=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/UXGUxXmIV0D3ypz8agGnGm25.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsOLcU6IUORZy2-WimDgTUZmDek=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/NWsrfg2OteyYN3SloOLKkk14.png?f=fotoalbum_medium

Gegevens nieuwe plug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vo-QG0lpN0LgrssiCxg4h2Szm9U=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/fjKJ65oT0vtIFFuRCm7aYvtG.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5-3YfSJPL7gpXYLMkgN0rdVKrQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/v1Zo5iCjGVJjvkryZEl5wwJ7.png?f=fotoalbum_medium

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JeroenH Stap 1, backup in de hand.

Daarna het oude device verwijderen uit HA. Nieuwe hernoemen naar de oude incl entity id's.

Alleen als je device triggers/conditions/actions hebt gebruikt zullen die handmatig een update moeten krijgen. Gewone entity triggers/conditions/actions zullen gewoon weer werken en ook de LTS blijft bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Septillion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:38:
@JeroenH Stap 1, backup in de hand.

Daarna het oude device verwijderen uit HA. Nieuwe hernoemen naar de oude incl entity id's.

Alleen als je device triggers/conditions/actions hebt gebruikt zullen die handmatig een update moeten krijgen. Gewone entity triggers/conditions/actions zullen gewoon weer werken en ook de LTS blijft bewaard.
Shit dat was het, thanks! Al ging het niet van een leien dakje natuurlijk :/ Na verwijderen van de oude shelly plug lukte het omnoemen van de nieuwe maar niet. De oude entiteiten werden niet vrijgegeven. Maar een herstart van HA verhielp dat. Na omnoemen bleef de nieuwe plug (die tot dan toe gewoon up was) op unavailable. Na eerst wat aan de HA kant gemorreld te hebben de plug maar even uit/in het stopkontakt gedaan en dat lost het op.

Nog wel één restprobleempje, nl dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mtt9sZ_Gxq1P3RGUhwVHP8DQNAw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/RO5EgenoqW5Rfl5fyZmeeq7i.png?f=fotoalbum_medium

Maar daarvan weet ik hoe ik het op moet lossen in Statistics.

Al met al toch weer iets waarvan ik dan denk "home automation / Home Assistant is toch echt nog niet 100% af voor de massa".... Maar dit gaat in mijn OneNote HA pagina, want dit ga ik geheid nog een keer nodig hebben. Bedankt!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JeroenH Mja, entities die niet gelijk vrij komen is vaker een issue. Want anders dan dat is het dus niet eens zo lastig. Maar een "change device" wizard zou een leuke toevoeging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Septillion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:19:
Maar een "change device" wizard zou een leuke toevoeging zijn.
Dat dus. HA developers, lezen jullie mee? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
Voor mijn vader probeer ik het volgende probleem op te lossen en waarschijnlijk (hopelijk) kan een Home Assistant automatisering uitkomst bieden:

Hij werkt voornamelijk op z’n tablet, zijn telefoon gebruikt hij alleen om te bellen. Bij berichten diensten zoals email, imessage en Signal gaat dat prima maar bij het veel gebruikte Whatsapp krijgt hij geen melding op z’n tablet (whatsapp web), de melding komt alleen op de telefoon die hij niet in de buurt heeft.

Nu dacht ik dat het misschien mogelijk zou zijn om voor hem een ‘nieuwe Whatsapp berichten sensor’ in Home Assistant aan te maken en dan via een automation het tablet een notify sturen wanneer er bericht is.
Ben benieuwd of er iemand zoiets al doet of in gebruik heeft? Of zijn er andere oplossingen voor dit probleem? Dank voor het meedenken.

Heb deze vraag in het Home Assistant forum geplaatst omdat ik dacht aan een automatisering maar misschien is er een oplossing die helemaal buiten Home Assistant om werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Is het niet simpeler om het onderliggende probleem (de afwezigheid van meldingen) te fixen? Waarschijnlijk is bij de eerste keer "nee" geantwoord toen gevraagd werd of Whatsapp meldingen mag versturen naar de browser, dat moet je even herstellen.

Als het gaat om chrome, dan heb je een knopje met twee schuifjes links van de URL staan waarmee je dit kan aanpassen (kopje rechten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
Hmmbob schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:15:
Is het niet simpeler om het onderliggende probleem (de afwezigheid van meldingen) te fixen? Waarschijnlijk is bij de eerste keer "nee" geantwoord toen gevraagd werd of Whatsapp meldingen mag versturen naar de browser, dat moet je even herstellen.

Als het gaat om chrome, dan heb je een knopje met twee schuifjes links van de URL staan waarmee je dit kan aanpassen (kopje rechten)
Helaas werkt dat niet. Whatsapp web kan geen notificaties sturen in de browser op zijn tablet (iPad). En een iPadOS versie is er helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vuur Draak Volgens mij kan je Whatsapp web als progressive web app draaien en volgens mij heb je dan wel notificaties.

Daarvoor zal je, beetje afhankelijk van de browser / OS, moeten kiezen voor "Add to home screen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-10 11:15
Vuur Draak schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:12:
Voor mijn vader probeer ik het volgende probleem op te lossen en waarschijnlijk (hopelijk) kan een Home Assistant automatisering uitkomst bieden:

Hij werkt voornamelijk op z’n tablet, zijn telefoon gebruikt hij alleen om te bellen. Bij berichten diensten zoals email, imessage en Signal gaat dat prima maar bij het veel gebruikte Whatsapp krijgt hij geen melding op z’n tablet (whatsapp web), de melding komt alleen op de telefoon die hij niet in de buurt heeft.

Nu dacht ik dat het misschien mogelijk zou zijn om voor hem een ‘nieuwe Whatsapp berichten sensor’ in Home Assistant aan te maken en dan via een automation het tablet een notify sturen wanneer er bericht is.
Ben benieuwd of er iemand zoiets al doet of in gebruik heeft? Of zijn er andere oplossingen voor dit probleem? Dank voor het meedenken.

Heb deze vraag in het Home Assistant forum geplaatst omdat ik dacht aan een automatisering maar misschien is er een oplossing die helemaal buiten Home Assistant om werkt?
Voor demente mensen is een apparaat DayClocks met bijbehorende app erg interessant. Heel eenvoudig te bedienen. Wel gaat het om een richting besturing: van app naar 'tablet' in een lijst.
https://www.dayclocks.nl/

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
Septillion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:25:
@Vuur Draak Volgens mij kan je Whatsapp web als progressive web app draaien en volgens mij heb je dan wel notificaties.

Daarvoor zal je, beetje afhankelijk van de browser / OS, moeten kiezen voor "Add to home screen".
Zo staat Whatsapp nu ook ingesteld, maar notificaties werken niet. (Safari / iPadOS 17.7.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
Eriko schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Voor demente mensen is een apparaat DayClocks met bijbehorende app erg interessant. Heel eenvoudig te bedienen. Wel gaat het om een richting besturing: van app naar 'tablet' in een lijst.
https://www.dayclocks.nl/
Dank maar gelukkig is het nog niet zover. Overigens ervaar ik hetzelfde probleem maar ik gebruik liefst zo min mogelijk Whatsapp... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-10 14:48
Vuur Draak schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:12:

Heb je er al over nagedacht om Tasker te gebruiken? :)
Zelf nog niet geprobeerd om dit in Tasker in te richten, maar na het lezen van dit geloof ik dat je hiermee de basis kan leggen voor een werkbare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@Vuur Draak gaat het om een Android telefoon of iPhone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
TheFes schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:07:
@Vuur Draak gaat het om een Android telefoon of iPhone?
Het gaat om een iPhone met een iPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vuur Draak schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:18:
[...]

Het gaat om een iPhone met een iPad
Ik zou me er niet te druk om maken. Binnenkort is er een iPad versie van de whatsapp. Is al in bèta .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-10 12:13
Ik heb recent mijn deurbel via een Shelly i4DC aangesloten op HASS. Het lukt prima om een notificatie op mijn mobiel te krijgen als er nu gebeld wordt.
Volgende stap is om een snapshot van mijn camera mee te sturen.

Even voor de duidelijkheid, ik probeer eerst alles lokaal (LAN) voor elkaar te krijgen voordat ik verder ga.

Ik heb het in een automation voor elkaar om dus de notificatie te sturen. Ook wordt er gelijk een snapshot gemaakt naar een directory. Ik kan deze snapshot ook via een browser lokaal bereiken via
\\lokaalip\config\www\Deurbel\Deurbel-Snapshot.jpg
Deze link staat dus ook als volgt bij 'data' in de automation ingevuld
image: \\lokaal IP\config\www\Deurbel\Deurbel-Snapshot.jpg

Om de een of andere reden lukt het me echter met geen mogelijkheid om een snapshot mee te sturen in de notificatie.

Iemand een idee wat ik hier fout doe?
Alvast bedankt!!

Hieronder de YAML voor de liefhebbers.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Deurbel
description: Deurbel
triggers:
  - entity_id:
      - binary_sensor.shelly_i4dc_3_input_1_input
    from: "off"
    trigger: state
    to: "on"
conditions: []
actions:
  - action: camera.snapshot
    metadata: {}
    data:
      filename: www/Deurbel/Deurbel-Snapshot.jpg
    target:
      device_id: 90af8071ac963d8e834170735444d9b8
  - data:
      title: Deurbel
      data:
        image: \\lokaal IP\config\www\Deurbel\Deurbel-Snapshot.jpg
    action: notify.mobile_app_sm_g973f
mode: single

En een schopje naar HA-topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 05-11-2024 12:21 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debitencredit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-10 22:15
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar mijn dochter wilt een kleurenlamp op haar kamer (Hue) maar ze wilt zelf de kleuren kunnen veranderen. Heeft iemand ervaring met zo'n soort afstandbediening? Werkt dat een beetje?

https://www.robbshop.nl/r...ze-afstandsbediening-rgbw

Of
https://www.milight-neder...andsbediening-rgbcct-wit/

Ik heb een home instantie draaien waar die aan gekoppeld kan worden. Gezien haar leeftijd (6) is een eigen smartphone nog geen optie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 29-10 07:41
Debitencredit schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:20:
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar mijn dochter wilt een kleurenlamp op haar kamer (Hue) maar ze wilt zelf de kleuren kunnen veranderen. Heeft iemand ervaring met zo'n soort afstandbediening? Werkt dat een beetje?

Of

Ik heb een home instantie draaien waar die aan gekoppeld kan worden. Gezien haar leeftijd (6) is een eigen smartphone nog geen optie..
Gezien haar leeftijd zou dit het leukste zijn. Maar dan moet je zelf wel iets knutselen helaas en aanpassen. Off the shelf heb ik het nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-10 08:20
Debitencredit schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:20:

Of

Volgens mij is deze: https://www.robbshop.nl/r...ze-afstandsbediening-rgbw
direct werkbaar met de Hue lamp. Dat staat er tenminste. Dat zou betekenen dat je lamp(en) kan koppelen aan de afstandbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Laatst online: 28-10 10:23

Fremske

and change the world

Beste Tweakers,
Ik zoek hulp bij het volgende.

Ik probeer in Home Assistant een functie te schrijven die de COP van mijn Elga Ace warmtepomp kan berekenen en dat ik de waarde kan tonen in mijn (energy) dashboard.

Om tot een actuele COP te komen heb ik de volgende sensoren.
  1. Shelly-Plus-1PM-Warmtepomp switch_0 power (meet de actuele energy opname)
  2. sensor.aanvoertemp_wp_temperature (meet de actuele aanvoer temperatuur)
  3. sensor.retourtemp_wp_temperature (meet de actuele retour temperatuur)
De forumule om tot een COP te komen is:

Om het uitgaande vermogen te weten moet je de flow weten (bij mij 13 ltr) en de delta T, dus de aanvoer- én de retourtemperatuur. Uit die drie kun je met P = dT * 4.2 * flow/60 het vermogen berekenen. Dan delen door opgenomen vermogen (1) geeft de momentane COP.

Echter weet ik niet hoe ik dit in een script kan omzetten.
Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 21:48
Fremske schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:36:
Beste Tweakers,

Ik probeer in Home Assistant een functie te schrijven die de COP van mijn Elga Ace warmtepomp kan berekenen en dat ik de waarde kan tonen in mijn (energy) dashboard.

Om het uitgaande vermogen te weten moet je de flow weten (bij mij 13 ltr) en de delta T, dus de aanvoer- én de retourtemperatuur. Uit die drie kun je met P = dT * 4.2 * flow/60 het vermogen berekenen. Dan delen door opgenomen vermogen (1) geeft de momentane COP.

Weet je zeker dat de flow altijd hetzelfde is? Voor zover ik weet variëert die afhankelijk van warmtevraag etc.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-10 11:15
Je kunt beter een hardware ebusd (https://ebusd.eu/) kopen en de topic paQ in "Verwarming uitlezen met ebusd"
volgen.

Het kost wel veel inspanning om alles werkend te krijgen. Vooral met xls files ging het soms mis.

Ik heb enorm veel plezier gekregen nadat alles ging werken met mijn pomp VWL125/6.

[ Voor 16% gewijzigd door Eriko op 01-11-2024 12:00 ]

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Ja, de Elga Ace zal altijd moduleren naar die 13 liter flow die ik heb ingesteld
manusjevanalles schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:41:
[...]

Weet je zeker dat de flow altijd hetzelfde is? Voor zover ik weet variëert die afhankelijk van warmtevraag etc.

Back to the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 22:35
Volgens mij staat de tweede actie (het versturen van push message) verkeerd in je Yaml.
Volgens deze link wordt de www-map gemapped als /local voor het meesturen van attachments aan een push message.

Dan zou je Yaml er zo uit moeten zien. Dit heb ik getest met mijn iPhone, daarmee is het snapshot zichtbaar in de melding op mijn lokale netwerk.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
triggers:
  - entity_id:
actions:
    data:
    target:
  - action: notify.mobile_app_sm_g973f
      data:
        title: Deurbel
        data:
          image: /local/Deurbel/Deurbel-Snapshot.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 05-11-2024 12:22 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Beste Tweakers,

Ik heb het met template helper sensoren gedaan, zul je even om moeten schrijven naar jouw situatie.
In mijn geval heb ik een aparte helper voor het geproduceerde vermogen en de COP, maar dat kun je ook in 1 helper gieten als je wil.

Geproduceerd vermogen:
YAML:
1
{{(0 if states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow')|float <2 else (states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp')|float - states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float) *(states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow') | float/60)*4186)}}

COP:
YAML:
1
{{ 0 if states('sensor.calculated_heatpump_used_power')|float <=0 else (states('sensor.calculated_heatpump_produced_power')|float ) / (states('sensor.calculated_heatpump_used_power')|float )}}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:51

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Beste Tweakers,

Ik heb een helper aangemaakt:

code:
1
{{ (( states('sensor.stroomsnelheid') | float(0) * ( states('sensor.aanvoertemp') | float(0) - states('sensor.retourtemp') | float(0) ) * 69.7 ) / states('sensor.kwh_meter') | float(0) ) | round(1) }}

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
HELP!
Home Assistant loopt op mijn miniPC, maar ik kan er niet inkomen.
Ik lees dat ik homeassistant.local:8123 in mijn browser moet typen, maar ik heb alleen HAOS op mijn systeem
Had hij niet automatisch naar de setup moeten gaan?

[ Voor 44% gewijzigd door PCan op 01-11-2024 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:19
@PCan

Je moet dat adres in de browser van een andere computer invullen en de setup daar vervolgen.
HAOS heeft geen grafische schil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
PCan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:58:
HELP!
Home Assistant loopt op mijn miniPC, maar ik kan er niet inkomen.
Ik lees dat ik homeassistant.local:8123 in mijn browser moet typen, maar ik heb alleen HAOS op mijn systeem
Had hij niet automatisch naar de setup moeten gaan?

[Afbeelding]
Wat krijg je te zien als je naar <ipadres>:8123 of homeassistant.local:8123 gaat?
We kunnen niet gokken wat er gebeurt als je niet vertelt wat je ziet.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Dutchess_Nicole ERROR unknown command, run HELP. Dus toch via de browser van mijn desktop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-10 16:23
PCan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:05:
@Dutchess_Nicole ERROR unknown command, run HELP. Dus toch via de browser van mijn desktop?
Misschien een domme vraag: Maar wat is je ervaring met dit soort dingen?
HAOS is een server systeem wat je op, in jouw geval, een mini pc hebt geinstalleerd. Na de installatie doe je niets meer fysiek op het mini pc-tje, maar alles via de browser op je desktop PC.
Het mini-pc-tje zet je in een hoekje neer, heeft geen toetsenbord / muis / beeldschem meer nodig (zolang alles blijft draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@AWEF neen, geen domme vraag. Heel slim juist. Dat had ik dus niet begrepen.
Pfff. Stond niet bij de instructies op Youtube etc.
Dank je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keroner
www = local

Dat is wat ik fout deed. Werkt nu als een trein.
Gouden tip :) Dankjewel FredvZ!!

Heb je misschien ook nog tips hoe ik de notificaties hogere prioriteit kan geven? Met een gelocked scherm komen ze pas binnen als ik mijn scherm unlock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45

timovd

Voorsprong door techniek

Voor mijn BSH wasmachine, wil ik een notificatie sturen wanneer het programma over 1 minuut klaar is.
Deze sensor.siemens_model_uniekID_bsh_common_option_estimatedtotalprogramtime geeft bijvoorbeeld "0:33" terug.

Als de machine uit staat, is de sensor niet beschikbaar. Momenteel laat ik bepaalde waarden dus alleen conditioneel zien op mijn dashboard.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - sensor:
      - name: "Remaining Time Laundry"
        unique_id: "remaining_time_laundry"
        state: >
            {% if states('sensor.siemens_model_uniekID_bsh_common_option_remainingprogramtime') == 'unavailable' %}  -:--
            {% elif (as_timestamp(states('sensor.siemens_model_uniekID_bsh_common_option_remainingprogramtime'))) >0  %}
            {% set sec = as_timestamp(states('sensor.siemens_model_uniekID_bsh_common_option_remainingprogramtime'))-as_timestamp(now()) %}
            {%set hr = (sec / 3600) | int %}
            {%set min = sec / 60 - hr * 60%}
            {% if hr > 0 and is_state('switch.siemens_model_uniekID_bsh_common_setting_powerstate', 'on' ) %}
            {{"%d:%02d" % (hr, min + 1)}}
            {% elif sec | round(1, default=0) <0  %}
            -:--
            {%elif is_state('switch.siemens_model_uniekID_bsh_common_setting_powerstate', 'on' )%}
            {%else%}
            {% endif %}
            {% endif %}

Bovenstaande (sensor.remaining_time_laundry) geeft nu "-:--" terug, terwijl de machine draait en sensor.siemens_model_uniekID_bsh_common_option_remainingprogramtime een waarde heeft (bijvoorbeeld "0:30").
Wat doe ik hier verkeerd?
Hoe krijg ik hier een waarde waarmee ik een notificatie kan sturen wanneer het programma binnen een minuut is afgelopen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 22:35
keroner schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:41:
Heb je misschien ook nog tips hoe ik de notificaties hogere prioriteit kan geven? Met een gelocked scherm komen ze pas binnen als ik mijn scherm unlock.
Goede vraag, ik heb er helaas geen antwoord op. Ik heb alleen een iPhone en daar komt de melding wel op het scherm als de telefoon gelocked is. Mijn eerste vermoeden is dat een app-machting op Android is waar je dat mee kan instellen. Helaas te weining ervaring met Android om er iets zinnigs over te zeggen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
In de telefoon stond alles al goed (battery saver uit en al dat soort dingen).
Heb onderstaande aan het script toegevoegd en het lijkt er op dat ze nu wel binnen komen als de telefoon vergrendeld is.

priority: high
ttl: 0
critical: 1

critical is volgens wat ik gevonden heb alleen voor iPhone, maar baat het niet, dan....... ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
triggers:
  - entity_id:
actions:
    data:
    target:
  - action: notify.mobile_app_sm_g973f
    data:
      data:
        image: local/Deurbel/Deurbel-Snapshot.jpg
        priority: high
        ttl: 0
        critical: 1

[ Voor 5% gewijzigd door keroner op 01-11-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@PeteSplit even voor mijn duidelijkheid. Dit script bepaalt het geproduceerde vermogen / opgenomen vermogen (kwh_meter) en bepaald de actuele COP?

Aanvullend, ik heb wat keuzes in Home Assistant bij het opmaken van de helper.
Ik heb nu gekozen voor template sensor, device class: power factor.

Totslot, mijn stroomsnelheid (flow) is niet dynamisch maar altijd 13 liter. Ik heb daarom i.p.v. ('sensor.stroomsnelheid' 13 opgenomen.

Ik heb nog een wp_status die als voorwaarde "active" moet hebben om een COP te kunnen weergeven. Met status "idle" draait de pomp op 13 liter maar wordt er niet opgewarmd.
PeteSplit schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:48:
[...]

Ik heb een helper aangemaakt:

code:
1
{{ (( states('sensor.stroomsnelheid') | float(0) * ( states('sensor.aanvoertemp') | float(0) - states('sensor.retourtemp') | float(0) ) * 69.7 ) / states('sensor.kwh_meter') | float(0) ) | round(1) }}

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:51

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Fremske schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:07:
@PeteSplit even voor mijn duidelijkheid. Dit script bepaalt het geproduceerde vermogen / opgenomen vermogen (kwh_meter) en bepaald de actuele COP?

Aanvullend, ik heb wat keuzes in Home Assistant bij het opmaken van de helper.
Ik heb nu gekozen voor template sensor, device class: power factor.

Totslot, mijn stroomsnelheid (flow) is niet dynamisch maar altijd 13 liter. Ik heb daarom i.p.v. ('sensor.stroomsnelheid' 13 opgenomen.

Ik heb nog een wp_status die als voorwaarde "active" moet hebben om een COP te kunnen weergeven. Met status "idle" draait de pomp op 13 liter maar wordt er niet opgewarmd.
Ik heb deze formule overgenomen uit een warmtepomp topic en berekend de COP.
COP = (( flow LPM x ( deltaT K ) x 69.7 ) / vermogen W )

Je hebt alleen de stroomsnelheid, de aanvoer-retour temp en het elektrisch vermogen nodig.
De 69,7 is de omrekening naar seconden en de soortelijke warmte van (schoon) water.

Ik heb een template sensor aangemaakt met alleen state_class : measurement
voor opname door HA (recorder database) andere keuze mogelijkheden kun je open laten.

Als de wp niet werkt heb je geen juiste COP.
Vul je 13 in als flow waarde, krijg je geen nul uit de formule,
omdat de andere sensoren nog een "rest" waarde hebben.

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
timovd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:48:
Voor mijn BSH wasmachine, wil ik een notificatie sturen wanneer het programma over 1 minuut klaar is.
Deze sensor.siemens_model_uniekID_bsh_common_option_estimatedtotalprogramtime geeft bijvoorbeeld "0:33" terug.

Als de machine uit staat, is de sensor niet beschikbaar. Momenteel laat ik bepaalde waarden dus alleen conditioneel zien op mijn dashboard.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - sensor:
      - name: "Remaining Time Laundry"
        unique_id: "remaining_time_laundry"
            {% if states('sensor.siemens_model_uniekID_bsh_common_option_remainingprogramtime') == 'unavailable' %}  -:--
            {% elif (as_timestamp(states('sensor.siemens_model_uniekID_bsh_common_option_remainingprogramtime'))) >0  %}
            {% set sec = as_timestamp(states('sensor.siemens_model_uniekID_bsh_common_option_remainingprogramtime'))-as_timestamp(now()) %}
            {%set hr = (sec / 3600) | int %}
            {%set min = sec / 60 - hr * 60%}
            {% if hr > 0 and is_state('switch.siemens_model_uniekID_bsh_common_setting_powerstate', 'on' ) %}
            {% elif sec | round(1, default=0) <0  %}
            {%elif is_state('switch.siemens_model_uniekID_bsh_common_setting_powerstate', 'on' )%}
            {%else%}
            {% endif %}
            {% endif %}

Bovenstaande (sensor.remaining_time_laundry) geeft nu "-:--" terug, terwijl de machine draait en sensor.siemens_model_uniekID_bsh_common_option_remainingprogramtime een waarde heeft (bijvoorbeeld "0:30").
Wat doe ik hier verkeerd?
Hoe krijg ik hier een waarde waarmee ik een notificatie kan sturen wanneer het programma binnen een minuut is afgelopen?
Als je een waarde wil hebben waarop je wil triggeren, zou ik een sensor maken met de device_class timestamp en die als state 1 minuut voor de geschatte eindtijd van je wasmachine geven.
Dan kun je hem namelijk gewoon gebruiken in een time trigger. Indien je wasmachine niet aan staat, zou ik hem unavailable laten zijn.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      - name: End time laundry
          {% set time_remaining = states('sensor.siemens_model_uniekID_bsh_common_option_remainingprogramtime') ~ ':00' %}
          {% set delta = as_timedelta(time_remaining) %}
          {{ now().replace(second=0, microsecond=0) + delta - timedelta(minutes=1) }}
        device_class: timestamp
        availability: "{{ 'sensor.siemens_model_uniekID_bsh_common_option_remainingprogramtime' | has_value }}"

Als je die sensor op je dashboard laat zien, geeft hij dat als relatieve tijd weer (iets als "over 33 minuten")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:29
Ik ben nieuw met HA en heb wat beginnersvragen, hopelijk kunnen jullie mij helpen?

Ik heb meerdere 'blitzwolf bw-shp6' slimme stekkers en wil deze toevoegen aan HA zodat deze zichtbaar worden op het Energy blad, deze slimme stekkers heb ik destijds geflashed met de alternartieve firmware 'ESPURNA 1.14.0'.

Deze heeft een kopje HASS.
De Configuration van HASS geeft aan:
These are the settings you should copy to your Home Assistant "configuration.yaml" file. If any of the sections below (switch, light, sensor) already exists, do not duplicate it, simply copy the contents of the section below the ones already present.
Met de code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40

switch:
  - platform: mqtt
    name: wcd_vaatwasser
    state_topic: 
    command_topic: 
    payload_on: 1
    payload_off: 0
    availability_topic: 
    payload_available: 
    payload_not_available: 
sensor:
    name: wcd_vaatwasser_current
    state_topic: 
    unit_of_measurement: A
    name: wcd_vaatwasser_voltage
    state_topic: 
    unit_of_measurement: V
    name: wcd_vaatwasser_power
    state_topic: 
    unit_of_measurement: W
    name: wcd_vaatwasser_reactive
    state_topic: 
    name: wcd_vaatwasser_apparent
    state_topic: 
    name: wcd_vaatwasser_factor
    state_topic: 
    unit_of_measurement: '%'
    name: wcd_vaatwasser_energy
    state_topic: 
    unit_of_measurement: kWh

Nu begrijp ik dat ik deze moet toevoegen aan het configuration.yaml bestand?
Met de File-Editor heb ik deze gevonden onder Home Assistant - configuration.yaml.
Deze configuration.yaml bestaat nu uit

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:
# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

Is het nu de bedoeling dat ik de 'blitzwolf bw-shp6' code hieronder aan toevoeg op deze manier?

deze...
/homeassistant/configuration.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
default_config:
frontend:
switch:
name: "wcd_vaatwasser"
state_topic: "stat/wcd_vaatwasser/POWER"
command_topic: "cmnd/wcd_vaatwasser/POWER"
Availability_topic: "tele/ wcd_vaatwasser/LWT"
payload_on: "ON"
payload_off: "OFF"
payload_available: "Online"
payload_not_available: "Offline"
retain: false
sensor:
name: " wcd_vaatwasser Energy Today"
state_topic: "tele/wcd_vaatwasser/SENSOR"
value_template: '{{ value_json["ENERGY"]["Today"] }}'
unit_of_measurement: "kWh"
name: " wcd_vaatwasser Energy Yesterday"
state_topic: "tele/ wcd_vaatwasser/SENSOR"
value_template: '{{ value_json["ENERGY"]["Yesterday"] }}'
name: "wcd_vaatwasser Energy Total"
value_template: '{{ value_json["ENERGY"]["Total"] }}'
name: "wcd_vaatwasserPower"
value_template: '{{ value_json["ENERGY"]["Power"] }}'
unit_of_measurement: "W"
name: "wcd_vaatwasserVoltage"
value_template: '{{ value_json["ENERGY"]["Voltage"] }}'
unit_of_measurement: "V"
name: "wcd_vaatwasserPower Factor"
value_template: '{{ value_json["ENERGY"]["Factor"] }}'

?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
hemertje schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:53:
Ik ben nieuw met HA en heb wat beginnersvragen, hopelijk kunnen jullie mij helpen?

Ik heb meerdere 'blitzwolf bw-shp6' slimme stekkers en wil deze toevoegen aan HA zodat deze zichtbaar worden op het Energy blad, deze slimme stekkers heb ik destijds geflashed met de alternartieve firmware 'ESPURNA 1.14.0'.

Deze heeft een kopje HASS.
De Configuration van HASS geeft aan:

[...]

Met de code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40

switch:
    name: wcd_vaatwasser
    state_topic: 
    command_topic: 
    payload_on: 1
    payload_off: 0
    availability_topic: 
    payload_available: 
    payload_not_available: 
sensor:
    name: wcd_vaatwasser_current
    state_topic: 
    unit_of_measurement: A
    name: wcd_vaatwasser_voltage
    state_topic: 
    unit_of_measurement: V
    name: wcd_vaatwasser_power
    state_topic: 
    name: wcd_vaatwasser_reactive
    state_topic: 
    name: wcd_vaatwasser_apparent
    state_topic: 
    name: wcd_vaatwasser_factor
    state_topic: 
    unit_of_measurement: '%'
    name: wcd_vaatwasser_energy
    state_topic: 
    unit_of_measurement: kWh

Nu begrijp ik dat ik deze moet toevoegen aan het configuration.yaml bestand?
Met de File-Editor heb ik deze gevonden onder Home Assistant - configuration.yaml.
Deze configuration.yaml bestaat nu uit

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

default_config:
frontend:

Is het nu de bedoeling dat ik de 'blitzwolf bw-shp6' code hieronder aan toevoeg op deze manier?

deze...
/homeassistant/configuration.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
default_config:
frontend:
switch:
name: "wcd_vaatwasser"
state_topic: "stat/wcd_vaatwasser/POWER"
command_topic: "cmnd/wcd_vaatwasser/POWER"
Availability_topic: "tele/ wcd_vaatwasser/LWT"
payload_on: "ON"
payload_off: "OFF"
payload_available: "Online"
payload_not_available: "Offline"
retain: false
sensor:
name: " wcd_vaatwasser Energy Today"
value_template: '{{ value_json["ENERGY"]["Today"] }}'
name: " wcd_vaatwasser Energy Yesterday"
state_topic: "tele/ wcd_vaatwasser/SENSOR"
value_template: '{{ value_json["ENERGY"]["Yesterday"] }}'
name: "wcd_vaatwasser Energy Total"
value_template: '{{ value_json["ENERGY"]["Total"] }}'
name: "wcd_vaatwasserPower"
value_template: '{{ value_json["ENERGY"]["Power"] }}'
unit_of_measurement: "W"
name: "wcd_vaatwasserVoltage"
value_template: '{{ value_json["ENERGY"]["Voltage"] }}'
unit_of_measurement: "V"
name: "wcd_vaatwasserPower Factor"
value_template: '{{ value_json["ENERGY"]["Factor"] }}'

?
De configuratie die daar staat is outdated. MQTT heeft tegenwoordig een eigen integratie en wordt niet meer als platform onder een domein integratie als sensor of switch geplaatst.

PS, heb je dit eerder ook op Facebook gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
TheFes schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:06:
[...]

De configuratie die daar staat is outdated. MQTT heeft tegenwoordig een eigen integratie en wordt niet meer als platform onder een domein integratie als sensor of switch geplaatst.

PS, heb je dit eerder ook op Facebook gevraagd?
ja maar kwam er daar ook niet uit

wie helpt me even op weg? thx!

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:37
Ik heb mijn dashboard omgezet naar sections. Werkt prima, alleen zit ik een beetje met verschillende schermformaten. ik wil op mijn tablet 3 kolommen laten zien, maar HA laat er maar 2 zien. Dit heb ik aangepast door in de theme.yaml het volgende te zetten:

YAML:
1
2
3
4
    ha-view-sections-row-gap: 8px
    ha-view-sections-column-gap: 32px
    ha-view-sections-column-min-width: 160px
    ha-view-sections-column-max-width: 480px

Dit werkt voor mij nu prima. Echter, dit pakt hij natuurlijk ook op mijn mobiele telefoon in de HA app. Daar ben ik minder blij mee, want dat ziet er nu niet meer uit. Ik zou dus voor mobiel eigenlijk een andere instelling willen gebruiken (de standaard instelling). Of andersom: voor alles behalve mobiel bovenstaande instellingen. Kan ik dat doen in theme.yaml op een of andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 21:48
Fremske schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:03:
Ja, de Elga Ace zal altijd moduleren naar die 13 liter flow die ik heb ingesteld

[...]
Berekenen actuele warmteproductie (in kW):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
### Berekenen verwarmingsvermogen
  - name: WP vermogen
    unique_id: 69e69d63-9b23-4750-93b5-6416739be734
      {% set debiet = (states('sensor.wp_debiet')|float)/60  %}
      {% set Taanvoer = states('sensor.wp_aanvoertemp')|float %}
      {% set Tretour = states('sensor.wp_retourtemp')|float  %}
      {% set dT = Taanvoer-Tretour %}
      {% set vermogen = debiet * 4.2 * dT %}
      {% if dT<0 %}
        {{ 0 }}
      {% else %}
       {{ vermogen|round(4) }}
      {% endif %}
    icon: mdi:heat-pump-outline
    unit_of_measurement: "kW"
    state_class: measurement
    device_class: power
    availability: "{{ states('sensor.wp_debiet')|is_number and states('sensor.wp_aanvoertemp')|is_number and states('sensor.wp_retourtemp')|is_number}}"

Berekenen actuele COP, obv utility meters die dagelijkse warmteproductie en verbruik bijhouden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
### Berekening COP
  - name: WP COP
    unique_id: e400bd1b-ce27-453d-8b50-73aed1b7f283
      {%  set opwek = (states('sensor.wp_warmteopbrengst_verwarmen_dag')|float ) %}
      {%  set verbruik = (states('sensor.wp_verbruikt_verwarmen_dag')|float ) %}
      {% if opwek==0 %}
        {{ 0 }}
      {% else %}
       {%  set COP = opwek/verbruik %}
       {{ COP|round(1) }}
      {% endif %}
    icon: mdi:heat-pump-outline
    state_class: measurement
    availability: "{{ states('sensor.wp_warmteopbrengst_verwarmen_dag')|is_number and states('sensor.wp_verbruikt_verwarmen_dag')|is_number }}"

[ Voor 36% gewijzigd door manusjevanalles op 01-11-2024 18:55 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@hemertje Persoonlijk zou ik niet meer lastig doen met een firmware die het niet gewoon auto detect in HA zit. Misschien flashen met Tasmota?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Septillion schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:23:
@hemertje Persoonlijk zou ik niet meer lastig doen met een firmware die het niet gewoon auto detect in HA zit. Misschien flashen met Tasmota?
ja kan ook natuurlijk!
ff omdenken ;)

heb ook een Homey in huis waarin de database zit met geschiedenis van de slimme stekkers
denk je dat die uit te lezen zijn en weer in te lezen en te koppelen aan de desbetreffende meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
Meer mensen last van dat ze niet op icloud kunnen inloggen?
Krijg maar de melding dat het ww niet klopt.
Ook de icloud3 v3 wil niet inloggen.

Heb mijn app specifieke ww aangemaakt maar werkt helaas niet..

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:58
Ik zag onlangs dat ik de volgende waarschuwing had:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOSe99J6ttRw8Umg8yu9SigFnRY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A7Syl8IKszC0S3do6LdBo0vb.png?f=user_large

In de begeleidende tekst staat het volgende:
We detected that entity binary_sensor.vooringang_ding is being used in automation.notificatie_deurbel

We have created a new event entity and you should migrate automation.notificatie_deurbel to use this new entity.

When you are done migrating automation.notificatie_deurbel and are ready to have the deprecated binary_sensor.vooringang_ding entity removed, disable the entity and restart Home Assistant.
Helemaal prima. Ik zie deze nieuwe entiteiten ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noos3glho84iFkkOsIUfgqN4cik=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o05lZ7oahZ8NZR3c0GFF4eMM.png?f=user_large

Maar hoe moet ik deze dan toepassen in een automatisering want er staat zowat niets in de documentatie:
Event
The event entity captures events like doorbell rings, motion alerts, and intercom unlocking.
Is dat dan zoiets simpels als van:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- id: notify_intercom_doorbell
  alias: Notificatie - Intercom Deurbel
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.vooringang_ding

naar
YAML:
1
2
3
4
5
  trigger:
    entity_id: event.voordeur_ding

veranderen? Of moet ik dit type op een andere manier triggeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
alex3305 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:23:
[...]

Is dat dan zoiets simpels als van:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.vooringang_ding

naar
YAML:
1
2
3
4
5
  trigger:

veranderen? Of moet ik dit type op een andere manier triggeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-jJ9DxoNBeKJCxQE1ftlUdx1ho=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vFawqWpAb2m5M3dy8cnIvRXE.png?f=user_large

Je zou er nog dit van kunnen maken zodat je alleen op state changes triggert, en niet op attribute changes

YAML:
1
2
3
4
5
6
  trigger:
    to: null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Weet iemand of er al een integratie is die van een auto bijhoudt hoeveel km er op een lading/tank gereden is. Wat het verbruik was/is en dat mooi in grafieken? Mijn EV heeft genoeg sensoren om het te bouwen denk ik maar zonde van de tijd als het bestaat. Staat op mijn wishlist dit project.

[ Voor 29% gewijzigd door Devke op 02-11-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Laatst online: 20:07
Ik heb een aantal helpers en sensors waarmee ik een automation gebruik om notificaties te krijgen dat de wasmachine klaar is.
echter als ik home assistant restart krijg ik gelijk die notifications. (terwijl de masmachine niet gebruikt wordt.
de helpers heb ik aangemaakt via de gui.

Mijn automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
alias: "Washing Machine: Handle states Finished"
triggers:
  - type: power
    device_id: 28833efb6a9717f443939f1157c5c357
    entity_id: sensor.wasmachine_power
    domain: sensor
    id: washing-stopped
    below: 3
    for:
      hours: 0
      minutes: 3
      seconds: 0
    trigger: device
  - type: power
    device_id: 28833efb6a9717f443939f1157c5c357
    entity_id: sensor.wasmachine_power
    domain: sensor
    id: washing-started
    above: 3
    for:
      hours: 0
      minutes: 3
      seconds: 0
    trigger: device
actions:
  - if:
      - condition: trigger
        id: washing-started
        alias: Washing Started
    then:
      - data:
          datetime: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}"
        target:
          entity_id: input_datetime.washing_started
        action: input_datetime.set_datetime
      - data:
          datetime: >-
            {{ (now().timestamp() +
            states('input_number.washing_expected_runtime') | float(0)) |
            timestamp_local() }}
        target:
          entity_id: input_datetime.washing_expected_time_to_stop
    else:
      - data:
        action: notify.notify_pushover
      - data:
          title: Wasmachine is klaar!
        action: notify.mobile_app_mi13
      - data:
        action: script.announce
      - data:
        action: script.notificeer
      - data:
          datetime: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}"
        target:
          entity_id: input_datetime.washing_stopped
      - data:
          value: >-
            {{ (as_timestamp(states('input_datetime.washing_stopped')) -
            as_timestamp(states('input_datetime.washing_started'))) | float(0)
            }}
        target:
          entity_id: input_number.washing_expected_runtime
        action: input_number.set_value
      - data:
        action: script.announce
Hoe kan ik ervoor zorgen dat na een reload code of restart deze automation niet ten onrechte wordt gestart?

[ Voor 62% gewijzigd door remcoXP op 02-11-2024 08:15 ]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:37
Driek schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:00:
Meer mensen last van dat ze niet op icloud kunnen inloggen?
Krijg maar de melding dat het ww niet klopt.
Ook de icloud3 v3 wil niet inloggen.

Heb mijn app specifieke ww aangemaakt maar werkt helaas niet..
Er us een beta versie van icloud3 die bij mij wel werkt. Even op de github kijken.
Is een meer voorkomend probleem. Schijnt iets te maken hebben met authenticatie bij Apple die is veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
remcoXP schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:11:
Ik heb een aantal helpers en sensors waarmee ik een automation gebruik om notificaties te krijgen dat de wasmachine klaar is.
echter als ik home assistant restart krijg ik gelijk die notifications. (terwijl de masmachine niet gebruikt wordt.
de helpers heb ik aangemaakt via de gui.

Mijn automation:

[...]

Hoe kan ik ervoor zorgen dat na een reload code of restart deze automation niet ten onrechte wordt gestart?
Een template condition toevoegen met het volgende template

code:
1
{{ trigger.from_state.state | is_number }}

Dat voorkomt dat je automation triggert als de state na een herstart van unavailable naar 0 gaat.

Pagina: 1 ... 246 ... 347 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.