Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 245 ... 347 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:37
TweakerVincent schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:00:
Ik heb home wizard vorige week geinstalleerd en de watermeter doet soms raar.

Hij lijkt meestal goed te werken, maar soms heb ik op rare tijdstippen erg hoog verbruik water. Bv vannacht om 2 uur s'nachts, 121 liter?? Bijna elke dag opeens 200 liter oid.

Waterbedrijf gebeld om te checken of ik een lekkage heb (verbruik even checken), maar dat is niet zo.

Ik heb hem vanmorgen even opnieuw erop gezet, is dit een bekend probleem?
Zit de meter wel goed voor het wieltje op de watermeter? Want toen ik geen goed frame had en hem met ductape op de meter had vastgezet in een niet passend frame had ik soms ook vreemde waardes als ie bv er weer eens niet goed voor zat.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:43
DikkieDick schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:38:
[...]

Zit de meter wel goed voor het wieltje op de watermeter? Want toen ik geen goed frame had en hem met ductape op de meter had vastgezet in een niet passend frame had ik soms ook vreemde waardes als ie bv er weer eens niet goed voor zat.
Ik weet het niet zeker, vanmorgen even opnieuw gekeken, mss is het nu beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:29

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Hij lijkt meestal goed te werken, maar soms heb ik op rare tijdstippen erg hoog verbruik water. Bv vannacht om 2 uur s'nachts, 121 liter?? Bijna elke dag opeens 200 liter oid.

Waterbedrijf gebeld om te checken of ik een lekkage heb (verbruik even checken), maar dat is niet zo.

Hij zit hier recht boven het roterende wieltje en is rotsstabiel. De foutmarge die ik zie is zo'n 1-2 liter per maand (écht indrukwekkend goed).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzh-ANykYO4Ll-sI9dUuSurx-BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgAh3HWAjYbu2J5ACpC91Dmz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb voor het gemak een nutsmeter aangemaakt in HomeAssistant die gekoppeld is aan de watermeter. Die heb ik daarna als beginstand de daadwerkelijke stand van de watermeter gegeven. Op die manier kan ik op elk moment controleren of de HomeWizard nog synchroon loopt met de werkelijkheid (en zo nodig aanpassen).

PS: Na het plaatsen moet je hem volgens mij kalibreren (kraan openzetten als daarom gevraagd wordt). Zorg wel dat je die stap niet overslaat.

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 25-10-2024 14:52 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
HuismAndré schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Hij zit hier recht boven het roterende wieltje en is rotsstabiel. De foutmarge die ik zie is zo'n 1-2 liter per maand (écht indrukwekkend goed).

[Afbeelding]

Ik heb voor het gemak een nutsmeter aangemaakt in HomeAssistant die gekoppeld is aan de watermeter. Die heb ik daarna als beginstand de daadwerkelijke stand van de watermeter gegeven. Op die manier kan ik op elk moment controleren of de HomeWizard nog synchroon loopt met de werkelijkheid (en zo nodig aanpassen).

PS: Na het plaatsen moet je hem volgens mij kalibreren (kraan openzetten als daarom gevraagd wordt). Zorg wel dat je die stap niet overslaat.
Kalibreren heb ik gedaan.

Hoe vast zit hij in de houder? Ik kan hem wel bewegen in het houdertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TweakerVincent schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

Kalibreren heb ik gedaan.

Hoe vast zit hij in de houder? Ik kan hem wel bewegen in het houdertje?
Zit geen beweging in. Kan hem wel roteren maar X/Y geen beweging in.

PS: Net de meterstand gecontroleerd (laatste keer zal 6 maanden geleden zijn). Hij zat er 10 liter naast (gaf dus 10 liter minder aan dan de werkelijkheid).

[ Voor 27% gewijzigd door HuismAndré op 25-10-2024 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoekieMonstert
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:18

Gebruik je hem op batterijen of op vaste voeding? Op batterijen update hij maar 4x per dag volgens mij waardoor dat gebruik om 2 uur 's nachts het gebruik sinds 8 uur 's avonds kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
KoekieMonstert schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

Gebruik je hem op batterijen of op vaste voeding? Op batterijen update hij maar 4x per dag volgens mij waardoor dat gebruik om 2 uur 's nachts het gebruik sinds 8 uur 's avonds kan zijn.
Via stroom.

Netwerk is wel rond de 60, daar klaagt hij over

Gisteren bv 1400 liter

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerVincent op 25-10-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:16

Heb je ook de watermeter handmatig gecontroleerd? Oftewel, leest de homewizard je meter correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
-Casper schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

Heb je ook de watermeter handmatig gecontroleerd? Oftewel, leest de homewizard je meter correct?
als ik nu bv water tap werkt hij gewoon. Zou het mss toch door het wifi signaal kunnen komen? maar dat lijkt mij raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:47

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

- platform: template
  sensors:
    smart_plug_energy_1: 
      unique_id: smart_plug_pc_energy_1
      friendly_name: "PC Dashboard Energy 1"
      unit_of_measurement: "kWh"
      state_class: total_increasing
      device_class: energy
      value_template: "{{ states('sensor.smart_plug_pc_energy_1') | float(0) | round(2) }}"
      icon_template: "mdi:desktop-tower-monitor"

Ik probeer nou al enige tijd na zoekwerk, proberen en chatgpt een template sensor aan te maken die ik als individual device kan toevoegen, de reden hiervoor is dat ik dan bijvoorbeeld de smart plug kan wijzigen zonder mijn energy geschiedenis kwijt te raken, enkel de template aan te passen met de nieuwe sensor.

De entity die ik ervoor wil gebruik rapporteerd zelf ook al in kWh.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0h52ODbvk8j8_squ5YfSrIRedg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7IGmguvlVcmKNUNwaU2JaZ1R.png?f=fotoalbum_large

Enig idee wat ik verkeerd doe?

[ Voor 4% gewijzigd door Xqlus1ve op 25-10-2024 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:47
Xqlus1ve schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:07:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

sensors:
    smart_plug_energy_1: 
      unique_id: smart_plug_pc_energy_1
      friendly_name: "PC Dashboard Energy 1"
      unit_of_measurement: "kWh"
      state_class: total_increasing
      device_class: energy
      value_template: "{{ states('sensor.smart_plug_pc_energy_1') | float(0) | round(2) }}"
      icon_template: "mdi:desktop-tower-monitor"

Ik probeer nou al enige tijd na zoekwerk, proberen en chatgpt een template sensor aan te maken die ik als individual device kan toevoegen, de reden hiervoor is dat ik dan bijvoorbeeld de smart plug kan wijzigen zonder mijn energy geschiedenis kwijt te raken, enkel de template aan te passen met de nieuwe sensor.

De entity die ik ervoor wil gebruik rapporteerd zelf ook al in kWh.[Afbeelding]

Enig idee wat ik verkeerd doe?
Je gebruikt het legacy format, en daarin is state_class niet supported. Je moet overstappen naar het moderne template sensor format.

Verder is het defaulten naar 0 in je float filter vragen om problemen in je Energy Dashboard. Je krijgt zo na elke reboot en grote spike in de waardes. Gebruik een availability template om de template sensor unavailable te maken als de bronsensor dat ook is.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TheFes schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:23:
[...]

Je gebruikt het legacy format, en daarin is state_class niet supported. Je moet overstappen naar het moderne template sensor format.

Verder is het defaulten naar 0 in je float filter vragen om problemen in je Energy Dashboard. Je krijgt zo na elke reboot en grote spike in de waardes. Gebruik een availability template om de template sensor unavailable te maken als de bronsensor dat ook is.
Ok met moderne templates bedoel je volgens mij de sensor template aanmaken in de helpers sectie? Daar heb ik nu wat sensors aan gemaakt.

De availability template, bedoel je hiermee deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Xqlus1ve schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:39:
[...]

Ok met moderne templates bedoel je volgens mij de sensor template aanmaken in de helpers sectie? Daar heb ik nu wat sensors aan gemaakt.

De availability template, bedoel je hiermee deze?
Nee, niet in de GUI, want daar kun je geen availability opgeven. Een daarmee bedoel ik dus dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:11

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Xqlus1ve Als je de nieuwe plug dezelfde naam geeft als de oude ben je ook niets kwijt. Scheelt je weer alles dupliceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Septillion schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:05:
@Xqlus1ve Als je de nieuwe plug dezelfde naam geeft als de oude ben je ook niets kwijt. Scheelt je weer alles dupliceren.
Weten we dat heel zeker, is de data niet verbonden aan een uniek id?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Xqlus1ve Ja, het entity id :D

Je zou het gewoon eens kunnen proberen met een sensor (met LTS) waar je niet te veel waarde aan hecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:42

Je hebt niet toevallig een waterontharder die om de zoveel tijd in de nacht zijn spoeling doet?

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Xqlus1ve schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Weten we dat heel zeker, is de data niet verbonden aan een uniek id?
Wat @Septillion aangeeft klopt. Wel even zorgen dat het oude device helemaal verwijderd is, en het oude entity id dus weer beschikbaar is. Daarna kun je het nieuwe device het dezelfde naam geven, en dan worden de long term statistics samengevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 19:30

WoBBeL

*zwaai*

Ik gebruik HA ook voor de mechanische ventilatie in huis. Als de badkamer lamp of de afzuigkap >2 minuten aan staan gaat de mechanische ventilatie switch op aan (dan gaat hij van LOW naar HIGH) en blijft dit nog 30 minuten doen als de lamp of afzuigkap uit is.

Ik loop echter tegen iets aan in mijn automatisering. Als ik één van de apparaten uit doe (als bijvoorbeeld beide aan zijn) dan gaat alsnog de timer van 30 minuten lopen en doet hij de mechanische ventilatie daarna weer uit. Ook als de afzuigkap gewoon nog aan staat.

Helpers:
timer (timer.mechanise_ventilatie)
boolean (input_boolean.mechanische_ventilatie_2_minuten)

Wat ik nu doe:
Lamp badkamer aan of vermogen afzuigkap >10 wat voor minimaal 2 minuten: schakel mechanische ventilatie in, zet boolean op true.

Als de lamp badkamer uit gaat of vermogen afzuigkap <10 watt: checken of boolean true is.
Wel true? start de timer met een tijd van 30 minuten
Niet true? niks doen

Als de timer van 30 minuten vervolgens afloopt zet ik de mechanische ventilatie weer uit (waardoor hij op LOW gaat).

Het stukje "Als de lamp badkamer uit gaat of vermogen afzuigkap <10 watt" moet dus BEIDEN true zijn, hoe check ik dat met een condition? Dit zou heel simpel moeten zijn maar kom er niet uit :+

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Monitor - badkamer verlichting of afzuigkap uit (timer starten)
description: ""
mode: restart
triggers:
  - entity_id:
      - light.badkamer
    to: "off"
    trigger: state
  - type: power
    device_id: c83ee9138de2615df54db729d7a1abe5
    entity_id: c4bb9e5d199788f6dc083667b61ce923
    domain: sensor
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
    below: 10
    trigger: device
conditions:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.mechanische_ventilatie_2_minuten
    state: "on"
actions:
  - data:
      duration: "00:30:00"
    target:
      entity_id: timer.mechanise_ventilatie
    action: timer.start

[ Voor 29% gewijzigd door WoBBeL op 26-10-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@WoBBeL conditions zijn standaard AND :)

Zie ook Conditions
Unlike a trigger, which is always or, conditions are and by default - all conditions have to be true.
Edit: ah je vraagt hoe je het in je trigger oplost. Dat kan niet echt, want triggers zijn momentopname. Je zult het dus onder conditions moeten opnemen.

[ Voor 95% gewijzigd door Gizz op 26-10-2024 11:27 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@Gizz zou het volgende dan voldoende moeten zijn?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
conditions:
  - type: is_power
    condition: device
    device_id: c83ee9138de2615df54db729d7a1abe5
    entity_id: c4bb9e5d199788f6dc083667b61ce923
    domain: sensor
    entity_id: light.badkamer
    state: "off"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@WoBBeL Kan je het geheel gewoon eens posten, dat maakt het stuk makkelijker meedenken :)

[edit]Je edit had mijn post gemist...

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 26-10-2024 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@WoBBeL ja, al mis je nu de minimale tijdsduur bij je vermogen. En ik zou het gewoon als state van je entity doen ipv deze brei van device ID en zo.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Ter info, voor wie het interesseert. Heb nog steeds mijn, op vrijdag 18/10 bestelde, ECS Live Z3 plus miniPC niet. Alle andere webshops in Pricewatch geven de eerlijke levertijd van 8-12 dagen.
De webshop waar ik hem besteld heb beweert nog steeds deze binnen 3 dagen te leveren, maar stellen de levering al 2x met een aantal dagen uit. Nu zou het a.s dinsdag geleverd worden. Levertijd 11 dagen.

Maar nu mijn vraag.
Volgens Denie van Kleef (YT), kan je Zigbee op 2 manieren integreren. Via ZHA of Zigbee2MQTT.
Ik heb dus de Sonoff Dongel E.

ZHA is makkelijker, maar ondersteund minder apparaten.
MQTT is voor beginners moeilijker te installeren, maar ondersteunt meer apparaten.
Met behulp van YT filmpjes gaat MQTT mij zeker lukken en tijd is voor mij geen issue.

Belangrijk voor mij is dat binnen HA apparaten van verschillende merken en protocollen met elkaar kunnen samenwerken.

Voorbeeld De Switchbot IP65 buiten thermometer Bluetooth en mijn Sonoff Zigbee & WiFi smart plugs of switches en mijn Sonoff Zigbee TRV's en binnentemperatuur sensors.

Wat is wijsheid in mijn geval ZHA of MQTT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:12
PCan schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:29:
Ter info, voor wie het interesseert. Heb nog steeds mijn, op vrijdag 18/10 bestelde, ECS Live Z3 plus miniPC niet. Alle andere webshops in Pricewatch geven de eerlijke levertijd van 8-12 dagen.
De webshop waar ik hem besteld heb beweert nog steeds deze binnen 3 dagen te leveren, maar stellen de levering al 2x met een aantal dagen uit. Nu zou het a.s dinsdag geleverd worden. Levertijd 11 dagen.

Maar nu mijn vraag.
Volgens Denie van Kleef (YT), kan je Zigbee op 2 manieren integreren. Via ZHA of Zigbee2MQTT.
Ik heb dus de Sonoff Dongel E.

ZHA is makkelijker, maar ondersteund minder apparaten.
MQTT is voor beginners moeilijker te installeren, maar ondersteunt meer apparaten.
Met behulp van YT filmpjes gaat MQTT mij zeker lukken en tijd is voor mij geen issue.

Belangrijk voor mij is dat binnen HA apparaten van verschillende merken en protocollen met elkaar kunnen samenwerken.

Voorbeeld De Switchbot IP65 buiten thermometer Bluetooth en mijn Sonoff Zigbee & WiFi smart plugs of switches en mijn Sonoff Zigbee TRV's en binnentemperatuur sensors.

Wat is wijsheid in mijn geval ZHA of MQTT?
hangt voornamelijk af van de apparaten die je wilt gebruiken maar als je nu met zigcbee2mqtt begint heb je wel de meeste kans dat alles werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Himalaya schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

Je hebt niet toevallig een waterontharder die om de zoveel tijd in de nacht zijn spoeling doet?
Nee, tot nu toe gaat het goed. Even afwachten (heb gisteren even opnieuw hem erop gezet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PCan Voor het samenwerken binnen HA maakt het niet uit wat je gebruikt. Gaat er dus alleen om of een apparaat ondersteund wordt of niet.

Ik ben nog steeds grote fan van Zigbee2MQTT omdat ik daarmee 100% zeker weet wat wel en niet werkt door de database.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@Septillion sorry, ninja edit gedaan :-)

@Gizz de 2 minuten check ik alleen bij aan, niet bij uit. Heb er entities van gemaakt. Alles zou nu moeten werken gok ik zo :)

Ventilatie aan triggers
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Monitor - badkamer verlichting of afzuigkap aan voor 2 minuten
triggers:
  - entity_id:
      - light.badkamer
    to: "on"
    for:
      minutes: 2
      seconds: 0
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.afzuigkap_power
    for:
      minutes: 2
    above: 10
conditions: []
actions:
  - data: {}
    target:
    action: timer.cancel
    target:
      entity_id: switch.mechanische_ventilatie
    action: switch.turn_on
    target:
    action: input_boolean.turn_on

Bij uitzetten lamp/afzuigkap (timer starten)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Monitor - badkamer verlichting of afzuigkap uit (timer starten)
triggers:
  - entity_id:
      - light.badkamer
    to: "off"
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.afzuigkap_power
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.afzuigkap_power
    entity_id: light.badkamer
    state: "off"
actions:
  - data:
      duration: "00:30:00"
    target:
    action: timer.start

En nog eentje om de ventilator na 30 minuten uit te zetten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Monitor - badkamer verlichting uit (ventilator 30 min naloop)
triggers:
  - event_type: timer.finished
    event_data:
    trigger: event
actions:
    target:
      entity_id: switch.mechanische_ventilatie
    action: switch.turn_off

Jaja, ik weet dat ik alles in 1 automation had kunnen doen maar dit is nog wat oude legacy van een van mn eerste HA automations :+

[ Voor 33% gewijzigd door WoBBeL op 26-10-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-10 22:07
Ik weet dat het niet helemaal in dit topic thuis hoort, maar aangezien er toch een flink aantal gebruikers zijn met een SLZB-06(M) vraag ik het toch even hier:
Weet iemand wat deze stick precies verbruikt aan stroom?
Ik wil hem misschien doorlinken via een switch die gevoed wordt door poe (802.3af), maar hier door is het power budget beperkt (vaak maar 8 tot 10 Watt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
caspertje19 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:51:
Ik weet dat het niet helemaal in dit topic thuis hoort, maar aangezien er toch een flink aantal gebruikers zijn met een SLZB-06(M) vraag ik het toch even hier:
Weet iemand wat deze stick precies verbruikt aan stroom?
Ik wil hem misschien doorlinken via een switch die gevoed wordt door poe (802.3af), maar hier door is het power budget beperkt (vaak maar 8 tot 10 Watt).
Je kunt hem via USB voeden, en USB volgens de traditionele standaard is 5V max 0,5A, oftewel 2,5W. Ik zou er dus niet vanuit gaan dat die meer dan 2,5,A gebruikt, maar mogelijk wel dat die een stuk minder gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Laatst online: 22:36
Kunnen jullie mij helpen? Ik gebruik de rpi_gpio integratie met de optie switch voor de rpi fan. Deze is van de week geüpdated.

Tot op heden heeft deze hacs integratie perfect gewerkt, namelijk fan uit onder de 60 graden en daarboven automatisch aan, nu blijft de fan continue aan. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TheFes schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Wat @Septillion aangeeft klopt. Wel even zorgen dat het oude device helemaal verwijderd is, en het oude entity id dus weer beschikbaar is. Daarna kun je het nieuwe device het dezelfde naam geven, en dan worden de long term statistics samengevoegd
Ok, goed om te weten, bedankt (& @Septillion natuurlijk)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Note to myself, alle entities een simpele naam en rugnummer gegeven zodat dit in de toekomst makkelijker te berheersen is. En we beginnen overnieuw energie data op te bouwen :+ (enkel paar weken aan data kwijt, volgend jaar wordt belangerijker ;) )

Oftewel in z2mqtt heten ze niet meer "smart plug tv" etc, maar smart plug 01, 02 etc. Tevens gedaan voor temp/humid en motion sensoren (al zijn die niet zo relevant voor 'long term' history data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-10 16:46
Hallo allemaal,

ben recent zelf gestart met HA en automatisering en heb enkele vragen over hoe HA reageert op "onverwachte" scenarios zoals sensoren die het niet doen en reboots.

Ik heb volgende automatisering die de airco in woonkamer aan moet zetten om te verwarmen wanneer er genoeg negatieve vermogen is in koude tijden en vervolgens na bepaalde tijd uitzet, als de target temperatuur bereikt is of niet genoeg overschot meer is. Uitzetten van airco is uiteraard een belangrijke stap.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
alias: Airco woonkamer winter
triggers:
  - trigger: time_pattern
    minutes: /5
conditions:
    entity_id: sensor.total_power_average_5_min
    below: -700
  - alias: When buitentemperatuur is onder 15
    condition: numeric_state
    entity_id: sensor.temperatuur_buiten_airco_woonkamer
    below: 15
    entity_id: climate.thermometer
    attribute: current_temperature
    below: 18.1
  - condition: device
    device_id: xxx
    domain: climate
    entity_id: cac2d36cba104e0e696655f7ffd017a1
    type: is_hvac_mode
    hvac_mode: "off"
actions:
  - action: scene.create
    data:
      scene_id: woonkamer_airco_instelling
      snapshot_entities:
        - climate.airco_woonkamer_airco_room_temperature
    alias: Sla huidige airco stand op
  - alias: Zet airco aan and stel temp in
    action: climate.set_temperature
    target:
      entity_id: climate.airco_woonkamer_airco_room_temperature
    data:
      hvac_mode: heat
      temperature: 23.5
  - delay:
      minutes: 8
      milliseconds: 0
  - alias: wait for not enough solar power or temp reached
    wait_template: >-
      {{ (( states('sensor.woonkamer_temperatuur') | float(30) ) | float) > 19.4
      or (( states('sensor.total_power_average_5_min') | float(10000) ) | float
      ) > 650 }}
    timeout: "00:35:00"
    continue_on_timeout: true
  - action: scene.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: scene.woonkamer_airco_instelling
    alias: Reset airco
mode: single
max_exceeded: silent

Nu heb zelf een achtergrond in software engineering en ben benieuwd of iemand weet hoe HA dealt met voornamelijk de "wait for not enough solar power or temp reached" en de delay van 8 minuten in de actions. Het is namelijk best zonde van energie als de hele automatisation niet uitgevoerd wordt, dus dat de airco niet uit gaat maar alleen aan blijft.

Ook zie ik veel mensen meerdere triggers per automatisation maken, en ik vraag me af wat het voordeel ervan is tov meerdere automatisations per trigger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:34
Vanmorgen een melding dat de overkiz integratie opnieuw configuratie nodig was.
Mijn credentials werkte niet meer, krijg ik een link naar een pagina om de lokale api te activeren.
https://github.com/Somfy-...mfy-TaHoma-Developer-Mode
Heb de integratie opnieuw geconfigureerd en dan kan ik kiezen tussen lokale api en cloud api.
Die laatste werkt nu inmiddels weer maar blijft dit werken of moet die lokale api wel geactiveerd worden en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:16
RusFighter schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:11:
[...]

Ook zie ik veel mensen meerdere triggers per automatisation maken, en ik vraag me af wat het voordeel ervan is tov meerdere automatisations per trigger?
Overzicht (1 automation die verantwoordelijk is voor 1 proces), mogelijkheid om acties van trigger A te onderbreken bij trigger B.

Vooral het eerste argument is voor de meesten interessant. Je komt al snel in de 100+ automations als je ze niet gaat combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
RusFighter schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:11:
Hallo allemaal,

ben recent zelf gestart met HA en automatisering en heb enkele vragen over hoe HA reageert op "onverwachte" scenarios zoals sensoren die het niet doen en reboots.

Ik heb volgende automatisering die de airco in woonkamer aan moet zetten om te verwarmen wanneer er genoeg negatieve vermogen is in koude tijden en vervolgens na bepaalde tijd uitzet, als de target temperatuur bereikt is of niet genoeg overschot meer is. Uitzetten van airco is uiteraard een belangrijke stap.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
alias: Airco woonkamer winter
triggers:
  - trigger: time_pattern
    minutes: /5
conditions:
    entity_id: sensor.total_power_average_5_min
    below: -700
  - alias: When buitentemperatuur is onder 15
    condition: numeric_state
    entity_id: sensor.temperatuur_buiten_airco_woonkamer
    below: 15
    entity_id: climate.thermometer
    attribute: current_temperature
    below: 18.1
  - condition: device
    device_id: xxx
    domain: climate
    entity_id: cac2d36cba104e0e696655f7ffd017a1
    type: is_hvac_mode
actions:
  - action: scene.create
    data:
      scene_id: woonkamer_airco_instelling
      snapshot_entities:
        - climate.airco_woonkamer_airco_room_temperature
    alias: Sla huidige airco stand op
  - alias: Zet airco aan and stel temp in
    target:
      entity_id: climate.airco_woonkamer_airco_room_temperature
    data:
      temperature: 23.5
  - delay:
      minutes: 8
      milliseconds: 0
  - alias: wait for not enough solar power or temp reached
    wait_template: >-
      {{ (( states('sensor.woonkamer_temperatuur') | float(30) ) | float) > 19.4
      or (( states('sensor.total_power_average_5_min') | float(10000) ) | float
      ) > 650 }}
    timeout: "00:35:00"
    continue_on_timeout: true
  - action: scene.turn_on
    target:
      entity_id: scene.woonkamer_airco_instelling
    alias: Reset airco
max_exceeded: silent

Nu heb zelf een achtergrond in software engineering en ben benieuwd of iemand weet hoe HA dealt met voornamelijk de "wait for not enough solar power or temp reached" en de delay van 8 minuten in de actions. Het is namelijk best zonde van energie als de hele automatisation niet uitgevoerd wordt, dus dat de airco niet uit gaat maar alleen aan blijft.

Lange delays (meer dan grofweg 5 minuten) zou ik niet doen (dat geldt dus ook voor een lange wait).
Als je HA herstart in die periode (door bijvoorbeeld een update van HA, of een custom component) zal je automation run gecancelled worden, en worden de acties na de delay/wait dus niet meer uitgevoerd.

Dat is dus juist een reden om met meerdere triggers te werken. In plaats van een wait_template kun je een template trigger gebruiken, en daar de uit acties aan koppelen. Dat kan in een aparte automation, maar dus ook gecombineerd in eentje. Om er voor te zorgen dat de uit acties alleen uitgevoerd worden als eerst de aan acties uitgevoerd zijn, zou je een input booelan kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
-Casper schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Vooral het eerste argument is voor de meesten interessant. Je komt al snel in de 100+ automations als je ze niet gaat combineren.
Haha laten we het hopen 8)7
TheFes schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Lange delays (meer dan grofweg 5 minuten) zou ik niet doen (dat geldt dus ook voor een lange wait).
Als je HA herstart in die periode (door bijvoorbeeld een update van HA, of een custom component) zal je automation run gecancelled worden, en worden de acties na de delay/wait dus niet meer uitgevoerd.

Dat is dus juist een reden om met meerdere triggers te werken. In plaats van een wait_template kun je een template trigger gebruiken, en daar de uit acties aan koppelen. Dat kan in een aparte automation, maar dus ook gecombineerd in eentje. Om er voor te zorgen dat de uit acties alleen uitgevoerd worden als eerst de aan acties uitgevoerd zijn, zou je een input booelan kunnen gebruiken.
Hmm ja dat had ik ook al begrepen dat "waits" in actions niet reliable zijn en je wellicht beter timers kan gebruiken.

Ik vraag me wel af hoe jullie hier een automation met volgende stappen zouden maken:

- Trigger x gebeurd
- Alle noodzakelijke condities zijn waar
- Start device x
- laat het minimaal voor x seconde/minute draaien
- wacht totdat de condities om uit te zetten waar zijn
- zet device x uit/restore naar orginele staat

Dit lijkt me toch een veel voorkomende automation patroon.

[ Voor 70% gewijzigd door RusFighter op 27-10-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
Voor wie dat nog niet wist, de Switchbot indoor outdoor thermo-hygrometer werkt gewoon met de gratis Switchbot app zonder hub.
Voor toevoegen in HA zie: https://www.home-assistan...our%20SwitchBot%20account.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6K9sq0ZKkEEA8GWCF85aTYcBTWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXv73IAycEdm30V5qFYPJKzI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Xqlus1ve schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 02:21:
Note to myself, alle entities een simpele naam en rugnummer gegeven zodat dit in de toekomst makkelijker te berheersen is. En we beginnen overnieuw energie data op te bouwen :+ (enkel paar weken aan data kwijt, volgend jaar wordt belangerijker ;) )

Oftewel in z2mqtt heten ze niet meer "smart plug tv" etc, maar smart plug 01, 02 etc. Tevens gedaan voor temp/humid en motion sensoren (al zijn die niet zo relevant voor 'long term' history data.
Waarom eigenlijk? Ik vind beschrijvende namen veel logischer. Enige is dat ik ze altijd vooraf laat gaan aan de locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RusFighter Daar zou ik dan feitelijk twee automations* van maken.
code: Automation
1
2
3
4
5
6
7
Triggers:
- x geberud
Conditions:
- Alles noodzakelijk is waar
Actions:
- Start device x
- Start timer x

code: Automation
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Triggers:
- Timer x afgelopen
- Conditie om uit te zetten wordt waar
Conditions:
- Timer x is idle
- Conditie om uit te zetten is waar
- Device x is aan
Actions:
- zet device x uit/restore naar originele staat

Enige is dat B dus ook nog op een ander moment kan gebeuren maar ik kan even niet inschatten of dat erg is. Als dat echt maar één keer mag gebeuren nadat A gelopen heeft zou je daar nog een input_boolean mee kunnen schakelen.

* Die wel te combineren zijn tot één automation maar voor de duidelijkheid even los.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 27-10-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Septillion schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:13:

Enige is dat B dus ook nog op een ander moment kan gebeuren maar ik kan even niet inschatten of dat erg is. Als dat echt maar één keer mag gebeuren nadat A gelopen heeft zou je daar nog een input_boolean mee kunnen schakelen.

* Die wel te combineren zijn tot één automation maar voor de duidelijkheid even los.
Bedankt voor je snelle reactie, hier zat ik ook aan te denken. In dit geval is het wel belangrijk om niet "zomaar" uit te zetten. In mijn geval moet ik duidelijk onderscheid hebben tussen wanneer iets door HA is gedaan en/of door een mens. Persoonlijk vind ik losse automations iets overzichtelijk anders krijg je heel veel van "choose" + nested conditions en actions. Maar kan even niet berispen of er nog meer voordelen zijn om alles in een automation te plaatsen dan dat het bij elkaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RusFighter schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:21:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie, hier zat ik ook aan te denken. In dit geval is het wel belangrijk om niet "zomaar" uit te zetten. In mijn geval moet ik duidelijk onderscheid hebben tussen wanneer iets door HA is gedaan en/of door een mens. Persoonlijk vind ik losse automations iets overzichtelijk anders krijg je heel veel van "choose" + nested conditions en actions. Maar kan even niet berispen of er nog meer voordelen zijn om alles in een automation te plaatsen dan dat het bij elkaar staat.
Behalve het reduceren van het aantal automations en/of bij elkaar plaatsten van bij elkaar horende acties zijn er op zich geen voordelen.
Nouja, misschien dat het het aantal entities die in de state machine geladen moeten worden reduceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Septillion schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

Waarom eigenlijk? Ik vind beschrijvende namen veel logischer. Enige is dat ik ze altijd vooraf laat gaan aan de locatie.
De entity id is generiek met een nummer, de beschrijving eronder geeft aan wat de locatie of apparaat is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRHGO0go0Uoyz4-aAKwyYWIAVTw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0DnsHe6Ov1O5xe4LOewLhQHU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Meer mensen last van negatieve verbruik waardes bij individuele apparaten grafiek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoRUMVJhLR2xLDsGDZgVq9QF1_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SUd1HoKArGsj9QgiiwqYxhKI.png?f=fotoalbum_large

Ik zie een recent draadje met meer mensen die er last van hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Xqlus1ve Dat krijg je als je energy meters niet nauwkeurig zijn en te veel meten. Even er vanuit gaande dat je metering vanaf het net een P1 meter is (en dus wel nauwkeurig).

Je som van je devices is dan groter dan wat je verbruikt heeft volgens de meters van je grid, PV en batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:56
Heb HA OS draaien op een NUC i3 en onlangs maakte de fan een wat raar geluid.
Maar dit verdween weer. Echter voelt de NUC toch best warm.
Mogelijk is de fan helemaal gestopt?

Via de terminal add-on probeer ik de temperatuur uit te lezen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
/sys/class/thermal/thermal_zone*/type
acpitz
acpitz
x86_pkg_temp

/sys/class/thermal/thermal_zone*/temp
27800
29800
77000

Ik vind wat andere topics, waaruit blijkt dat ik op de x86_pkg_temp moet letten en die lijkt me vrij hoog met 77 graden *C?
https://community.home-as...-running-hassos/198718/37

Hoe kom ik erachter wat 'normaal' is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:12

Seafarer

XXX

RudolfR schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:47:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
acpitz
acpitz
x86_pkg_temp

27800
29800
77000

Ik vind wat andere topics, waaruit blijkt dat ik op de x86_pkg_temp moet letten en die lijkt me vrij hoog met 77 graden *C?

Eerst even de stofzuiger op de ventilatie gaten zetten. Dat scheelt alweer een berg stof binnenin.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:56

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Seafarer schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:08:
[...]

Eerst even de stofzuiger op de ventilatie gaten zetten. Dat scheelt alweer een berg stof binnenin.
En als je er compressorlucht op gaat zetten, steek er dan een lucifer in zodat de ventilator niet als een malle gaat draaien. Je kunt daarmee de lagering naar z’n grootje helpen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:06
Hippe Lip schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:46:
[...]

En als je er compressorlucht op gaat zetten, steek er dan een lucifer in zodat de ventilator niet als een malle gaat draaien. Je kunt daarmee de lagering naar z’n grootje helpen.
En steek deze lucifer vooral niet aan! :+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
RudolfR schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:47:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
acpitz
acpitz
x86_pkg_temp

27800
29800
77000

Een Nuc die alleen HA draait zou ergens tussen 35 en 50 graden moeten zijn, afhankelijk van hoe veel de processor belast wordt. Dus 77 graden betekent waarschijnlijk dat je ventilator niets meer doet en je kan proberen hem schoon te maken maar een nieuwe op ali kost ook bijna niks. Wel even checken welke je moet hebben er zijn twee of drie modellen toen ik laatste keer een ventilatortje moest vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
turkeyhakan schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:50:
Kunnen jullie mij helpen? Ik gebruik de rpi_gpio integratie met de optie switch voor de rpi fan. Deze is van de week geüpdated.

Tot op heden heeft deze hacs integratie perfect gewerkt, namelijk fan uit onder de 60 graden en daarboven automatisch aan, nu blijft de fan continue aan. Iemand tips?
Iemand? De fan blijft op 100% draaien en dat hoor je 's nachts heel goed... hoor graag van jullie!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
sensor:
# Raspberry Pi Cooling Fan
  - platform: command_line
    name: CPU Temperature
    command: "cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp"
    unit_of_measurement: "°C"
    value_template: '{{ value | multiply(0.001) | round(1) }}'
    scan_interval: 10

switch:
  - platform: rpi_gpio
    ports:
      14: RPI Cooling Fan

climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: RPI Cooling Fan Controller
    heater: switch.rpi_cooling_fan
    target_sensor: sensor.system_monitor_processor_temperature
    min_temp: 60
    max_temp: 80
    ac_mode: true
    target_temp: 60
    cold_tolerance: 0.1
    hot_tolerance: 0.1
    min_cycle_duration:
      seconds: 30
    keep_alive:
      minutes: 5
    initial_hvac_mode: "cool"

[ Voor 44% gewijzigd door Septillion op 28-10-2024 08:50 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@turkeyhakan Maar als je zelf de switch schakelt, werkt dat al niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Septillion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:52:
@turkeyhakan Maar als je zelf de switch schakelt, werkt dat al niet?
Als ik voor switch # zet om het te testen, werkt het nog steeds niet.

Heel bijzonder. Tot op de dag van vandaag werkte het als volgt: zodra CPU 60 graden had bereikt, ging de fan aan. Zodra de CPU weer gekoeld was, ging de fan uit.

Met behulp van die switch kon ik vervolgens de fan nog handmatig aan/uit zetten.

Nu blijft die continue op 100% draaien.

Ik krijg de volgende foutmelding:
Logger: homeassistant.config
Bron: config.py:1300
Eerst voorgekomen: 26 oktober 2024 om 22:52:18 (1 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 26 oktober 2024 om 22:52:18

Invalid config for 'switch' from integration 'rpi_gpio' at configuration.yaml, line 36: 'ports' is an invalid option for 'rpi_gpio.switch', check: ports, please check the docs at https://github.com/thecode/ha-rpi_gpio

[ Voor 27% gewijzigd door turkeyhakan op 28-10-2024 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@turkeyhakan Huh, ik vroeg niet om hem te commenten.

Maar je post feitelijk 3 delen. Een switch, een sensor en een climate. Dus vind eerst eens uit welk van de drie het probleem is. Daarom vroeg ik, vergeet de climate even en schakel zelf de switch, reageert de fan dan nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Septillion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:07:
@turkeyhakan Huh, ik vroeg niet om hem te commenten.

Maar je post feitelijk 3 delen. Een switch, een sensor en een climate. Dus vind eerst eens uit welk van de drie het probleem is. Daarom vroeg ik, vergeet de climate even en schakel zelf de switch, reageert de fan dan nog wel?
Het is mij gelukt!! Ben trots op mezelf :D Thanks voor het meedenken!!

YAML:
1
2
3
4
5
#switch oud wordt niet meer gebruikt:
    ports:
      14: RPI Cooling Fan

is nu geworden
YAML:
1
2
3
4
5
6
switch:
    switches:
      - port: 14
        name: RPI Cooling Fan

Graag zelf de code tag goed zetten!

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 28-10-2024 09:12 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@turkeyhakan Na je error zat ik net te kijken. Dan heb je heeeeeeeeeeeeeeel lang geen update gedaan. Zie dat het in de 2022.4.0 update aangepast is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Septillion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:12:
@turkeyhakan Na je error zat ik net te kijken. Dan heb je heeeeeeeeeeeeeeel lang geen update gedaan. Zie dat het in de 2022.4.0 update aangepast is :D
Dat klopt volgens mij niet helemaal. Tot ergens begin vorig jaar kon je deze integratie gewoon in configuration.yaml zetten en werkte het.

Er is ergens een update geweest die deze code toen ongeldig maakte en iemand heeft in HACS toen een integratie gebouwd genaamd rpi gpio controller welke de integratie weer werkend maakte. De update van vorige week heeft blijkbaar iets aangepast in de werking van de switch, maar het is nu opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@turkeyhakan Waar ik een versienummer noemde doelde ik niet op HA, ha-rpi_gpio gebruikt zelfde versie aanduiding. Maar zie daar dat de huidige structuur in 2022.4.0 introduceert is. Helaas heeft de maker het nooit aangeduid als breaking change dus of de oude versie nog een tijdje als deprecated heeft gewerkt durf ik niet te zeggen.

Maar bottom line, breek je probleem de volgende keer dus sneller in stukken. Dan was je er sneller uitgekomen dan zeggen "het geheel werkt niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 14:06
Hmmbob schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:22:
Zijn die lampen allemaal Zigbee? If so, dan kan je proberen die lampen samen in een Zigbee (!!) group te zetten, en die group te schakelen. Ik bedoel dus NIET een groep in Home Assistant.

Dan wordt er maar 1 commando je netwerk opgestuurd voor de hele group, ipv allemaal losse commandos per lamp.

Als je zigbee2mqtt gebruikt kan je daarin groepen maken. Vlg mij moet het via Hue ook kunnen, maar geen ervaring mee.
Nog wat verder zitten testen. Maar hoe meer lampen hoe slechter het gaat werken.
Nu is een group maken in ZHA ook niet mogelijk omdat een deel van de lampen aan de hue bridge zit en een deel direct aan HA.

Ik denk dat ik nog kan proberen de lampen op de bridge los te koppen en ook direct aan HA te koppelen en dan die group maken..

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:09
Edit: reeds gevonden.

[ Voor 90% gewijzigd door Ora et Labora op 28-10-2024 11:36 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:06
Septillion schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:36:
@Xqlus1ve Dat krijg je als je energy meters niet nauwkeurig zijn en te veel meten. Even er vanuit gaande dat je metering vanaf het net een P1 meter is (en dus wel nauwkeurig).

Je som van je devices is dan groter dan wat je verbruikt heeft volgens de meters van je grid, PV en batterij.
Het hoeft niet te liggen aan je energy monitors.

Ik monitor slechts mijn lucht ontvochtiger en incidenteel heb ik ook negatief verbruik. Ik vermoed dat dit komt door een timing issue met de solaredge API die het PV opwek binnenhaalt alleen op het verkeerde moment.

Voorbeeld: mijn opwek tussen 10 en 11 staat in het Energy dashboard tussen 11:00 en 12:00 (constateer ik door de app van solaredge te vergelijken met het Energy dashboard).

Het lijkt erop dat het Energy dashboard je verbruik berekend door PV opwek(X) - energie Export(Y) + Energie import (Z).

Laten we van een situatie uitgaan Z = 0 (dus je verbruikt volledig je PV voor je energievoorziening overdag).

Als dit ervoor zorgt dat op een willekeurig uur er meer opwek is dan 'gerapporteerd' door solaredge, laten we zeggen X. Maar je slimme meter rapporteert een energie export van Y, waarbij Y > X.

Dan is je energieverbruik dus negatief ( X - Y < 0).

Op dagniveau lijkt alles wel te kloppen, maar op uurniveau kan je de mist ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Probydoby Het kan inderdaad ook aan timing liggen. Maar dan is iets wel heeeeeel traag. Want energy dashboard doet maar 1x per uur een update. Maar dat zal dus maximaal de energie van één interval van de traagste meter zijn. En ja, met SolarEdge noem je denk ik zo'n beetje de traagste integratie met 15 minuten :D

Nu staat er niet bij wanneer deze nu een update krijgen. Zou me niet verbazen als dat, zonder nadenken, gewoon op 0, 15, 30 en 45 gedaan wordt. Dus misschien dat je auto update uit kunt zetten en dit dan kan doen om 14, 29, 44 en 59 (met een automation). Dan is de kans wat groter dat het binnenhalen van de data en het bijwerken van het dashboard werkelijk in die volgorde gebeurd ipv dat dit net gemist wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ik heb een Samsung S8 Ultra tablet voor aan de muur. Hij krijgt voeding via een POE naar USB C connecter. Hoe kan ik zorgen dat hij stopt met laden bij 80% en weer start met laden bij 20% ?

Met een slimme stekker / stopcontact kan dit. Maar hij krijgt het nu via POE. Kan ik een charge trigger in de S8 aanroepen

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:30

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Opgelost :>

[ Voor 96% gewijzigd door Harmen op 28-10-2024 16:22 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Harmen Dus je bedoelt van intern naar je HA? Vanaf een browser? En je draait direct SSL in HA of via Nginx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:05
Iemand nog een tip voor me? Ik gebruik een Xiaomi BLE temperatuurmeter die net buiten het bereik van mijn server zit.

Ik zoek een manier om deze data toch in HA te krijgen, ik heb een Pi 4 ernaast hangen, dus een BT Proxy o.b.v. een ESP lijkt me overkill.

Iemand de gouden tip? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Opgelost :>

[ Voor 97% gewijzigd door Harmen op 28-10-2024 16:10 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Harmen En dus vanaf extern lukt het wel om te bereiken? Poort staat dus open naar Nginx (en NIET naar ha)?

Andere kant, zou lekker de rewrite aan laten, zeker als het gewoon tijdelijk is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Edit, ik ben eruit. Had privé dns op m'n Pixel 8 aanstaan. 8)7
Ben er al uit, tijd voor een echte firewall. :+ (dnat dns naar adguard ;) )

[ Voor 75% gewijzigd door Harmen op 28-10-2024 16:23 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Harmen Je zegt app, heb je dan het interne adres van HA goed staan? Dit mag op zich wel externe adres zijn, zou goed moeten gaan.

Maar je zou dus ook intern naar port 8123 / HTTP kunnen laten gaan. Of gewoon voor nu de rewrite houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:37
Hallo,
Ik heb een vraag. Hoe gebruik ik de overige parameter van deze wled light slider in een automation?
Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Djh60aOPefHQEHp6TP5iZDFASvc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dHGqyDQRyk3j0ijGCho36vE6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@omweersbui Door erop te klikken...

Maar neem aan dat je de rest van de instellingen bedoelt. Deze hangen niet direct onder de light (daar in HA een light niet zo uitgebreid kan) maar hangen als extra entities onder het WELD device. Maar via de WLED interface is altijd meer mogelijk dan vanuit HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
ik ben een beetje aan het klooien met de Google Generative AI: Generate content.
De use case is: ik suur een foto (snap van een camera_ en beschrijf wat je ziet.

In de developer tools bij action werkt dat prima:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
action: google_generative_ai_conversation.generate_content
data:
  image_filename:
    - /config/www/snapshots/snap1.jpg
    - /config/www/snapshots/snap2.jpg
  prompt: >-
    What do you see on these pictures, i dont care about timestamps, answer in
    dutch

in een script wat ik uitvoer zegt hij dat hij geen afbeeldingen kan zien of analyseren en dat hij een taalmodel is.

script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
alias: Camera - Vorodeur - Snapshot, AI & Notification
sequence:
  - data_template:
      entity_id: camera.dahua_mediaprofile_channel1_mainstream
      filename: /config/www/snapshots/snap1.jpg
    action: camera.snapshot
  - delay:
      milliseconds: 500
    enabled: true
  - data_template:
      filename: /config/www/snapshots/snap2.jpg
  - delay:
      milliseconds: 500
    enabled: true
  - data_template:
      filename: /config/www/snapshots/snap3.jpg
  - metadata: {}
    data:
      prompt: >-
        what do you seen on the pictures, zoom extra in on the person, and
        vehicles in the back. Answer in dutch
      image_filename:
        - /config/www/snapshots/snap1.jpg
        - /config/www/snapshots/snap2.jpg
        - /config/www/snapshots/snap3.jpg
    response_variable: generated_content
    action: google_generative_ai_conversation.generate_content
  - data:
      title: Er staat iemand aan de deur!
    action: notify.mij
  - data:
      data:
        photo:
          caption: Voordeur
          file: /config/www/snapshots/snap1.jpg
      title: Home Assistant
    action: notify.mij

iemand hier ervaring mee?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

water_escape schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:24:
Ik heb een Samsung S8 Ultra tablet voor aan de muur. Hij krijgt voeding via een POE naar USB C connecter. Hoe kan ik zorgen dat hij stopt met laden bij 80% en weer start met laden bij 20% ?

Met een slimme stekker / stopcontact kan dit. Maar hij krijgt het nu via POE. Kan ik een charge trigger in de S8 aanroepen
Heb je al gekeken wat er gebeurt als je hem 24/7 aan de lader laat hangen? Als er niets warm wordt dan is het niet nodig de accu elke keer door een ontlaad-/oplaadcyclus te slepen. Verder hebben sommige Samsung devices een ingebouwde battery protection instelling die je aan kunt zetten. Dan laadt de tablet niet verder op dan 85%.

Zie ook: https://search.brave.com/...+Ultra+battery+protection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:04
Vraagje. Ik heb een automatisering lopen. Deze automatisering loopt bijvoorbeeld van 9 uur tot 21 uur. Het betreft een besturing van een sfeerhaard. Deze laat ik de kamer op een bepaalde temperatuur houden. Met een IR sensor moet ik de haard aansturen. In HA heb ik een slider gemaakt om evt in het weekend de tijd wat op te rekken zonder direct in de yaml te prutsen. Nu zag ik van de week het volgende.

De sfeerhaard gaat nog aan om 20:58 uur. Doel temperatuur weer iets te verhogen. Daar de haard daar om 21 uur niet klaar mee is valt de automatisering dus stil en blijft de haard doorlopen.

Nu wil ik dat er in een andere automatisering even gekeken wordt of de haard nog actief is. Zoja, dan 21 uur stoppen. Je zou zeggen dat kan ik de automatisering van de haard toch? Nope. Ik moet een aantal delays gebruiken omdat het IR commando niet altijd gelijk aankomt bij de haard. Er wordt dan met een tussenpauze even het commando opnieuw verzonden naar de haard. De haard zit aangesloten op een HomeWizard Energy Socket

Hetzelfde zie ik bij mijn vader. Zouden jullie me een richting op kunnen duwen hoe dat te tackelen. Mijn Pa werkt met een Tado constructie. Zelfde probleem.

Al heb ik maar vast een denkrichting. Kom ik er niet uit dan deel ik de code wel.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Zoals altijd bij hulp met een automatisering, post even de yaml :)

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 28-10-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
HuismAndré schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:45:
[...]

Heb je al gekeken wat er gebeurt als je hem 24/7 aan de lader laat hangen? Als er niets warm wordt dan is het niet nodig de accu elke keer door een ontlaad-/oplaadcyclus te slepen. Verder hebben sommige Samsung devices een ingebouwde battery protection instelling die je aan kunt zetten. Dan laadt de tablet niet verder op dan 85%.

Zie ook: https://search.brave.com/...+Ultra+battery+protection
Thanks dat is idd een optie. Weet nog niet wat beter is voor de accu.

Ik kom er ook net achter dat mijn Switch in HA kan en ik via daar iedere port aan of uit kan zetten. Dit kan ik dus gebruiken als automation. accu <20 schakel POE port in, accu 80+ schakel POE port uit.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Gebruik je bij de installatie een User account van HA met je echte naam, bij Name?
Gebruiken jullie in Advanced mode HA bij Settings, People, Users dezelfde naam en wachtwoord bij Add User?
Of vul je daar letterlijk User_naam en User_wachtwoord in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:39
Whut? Wat bedoel je?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:37
Septillion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:52:
@omweersbui Door erop te klikken...

Maar neem aan dat je de rest van de instellingen bedoelt. Deze hangen niet direct onder de light (daar in HA een light niet zo uitgebreid kan) maar hangen als extra entities onder het WELD device. Maar via de WLED interface is altijd meer mogelijk dan vanuit HA.
Dat is niet direct mijn vraag. Er is geen entity Effect in het Wled device. Maar ik kan hem wel instellingen als ik op de on/off control parameters klik. Maar hoe doe ik dit? Als ik in een automation het effect wil zetten. Ik kan nergens iets van een parameter vinden voor het zetten van bv het wled Effect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Faece schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:24:
[...]
Dit zijn mijn instellingen. Portcheck levert nog steeds een gesloten 8123
Zou nooit poort 8123 openzetten naar buiten toe. Als je direct wilt openen naar buiten toe kan ik een NGINX Proxy aanraden. Als je HA OS draait kan je deze gewoon als add-on installeren. Samen met een Let’s Encrypt add-on voor het SSL certificaat forward je dan enkel poort 443.

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
BiG-GuY schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:50:
[...]

Zou nooit poort 8123 openzetten naar buiten toe. Als je direct wilt openen naar buiten toe kan ik een NGINX Proxy aanraden. Als je HA OS draait kan je deze gewoon als add-on installeren. Samen met een Let’s Encrypt add-on voor het SSL certificaat forward je dan enkel poort 443.
Een proxy doet natuurlijk niks aan veiligheid. Verkeer wordt een op een doorgezet en klaar. SSL/TLS doet wel iets aan veiligheid doordat als je buiten de deur jou HA zou openen anderen kunnen meekijken zonder TLS (en daarmee bv wachtwoord of access token kunnen inzien en dus in eigen browser/... HA openen). Maar volgens mij zou je TLS ook in HA zelf kunnen instellen waardoor :8123 alleen met https werkt.

Maar grootste beveiligingsprobleem doet noch een proxy noch TLS iets aan. En dat is dat in beide gevallen HA vanaf de hele wereld te bereiken is. En ja, in theorie alleen de login pagina. Maar ik zou er niet op vertrouwen dat er 0,0 lekken in HA zitten (waarmee bv de login omzeild zou kunnen worden) of dat mijn wachtwoord niet te brute forcen zou zijn.
Enige dat een stuk meer veiligheid geeft is dan ook een VPN gebruiken. Het enige doel van een VPN is immers een beveiligde verbinding opzetten. Daarin heb ik een stuk meer vertrouwd dat het ook echt veilig is. I.p.v. de schijnveiligheid die hier benoemd wordt als zijnde proxy of TLS. En het zorgt er ook meteen voor dat HA voor niemand bereikbaar is behalve jijzelf. En die VPN die wel voor de hele wereld bereikbaar is is dus wel veilig (/acht ik veilig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
omweersbui schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:54:
[...]

Dat is niet direct mijn vraag. Er is geen entity Effect in het Wled device. Maar ik kan hem wel instellingen als ik op de on/off control parameters klik. Maar hoe doe ik dit? Als ik in een automation het effect wil zetten. Ik kan nergens iets van een parameter vinden voor het zetten van bv het wled Effect.
Dit is een optie als je een light.turn_on action pakt in een automation. Enige is dat HA daar (gek genoeg eigenlijk) niet automatisch de lijst neerzet. Je zal zelf de naam van het effect moeten typen.

@denuz Dat is als je een preset gemaakt hebt. Maar via light.turn_on kan je ook gewoon alleen een effect selecteren net als je handmatig kunt doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 29-10-2024 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:04
omweersbui schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:54:
[...]

Een simpel voorbeeld ( ik doe mn automations in node-red).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Select avond WLED
triggers:
  - trigger: time
    at: "00:00:00"
actions:
  - action: select.select_option
    metadata: {}
    data:
      option: Avond
    target:
      entity_id: select.wled_zolder_bed_voorinstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Vraag. Ik gebruik onderstaande code om mijn overtollige kWh's van van de zomer te gebruiken om mijn woonkamer te verwarmen m.b.v. een sfeerhaard. Als het erg fris is in de ochtend dan mag Tado meehelpen om de eerste kou eraf te halen. Tado heeft een kort schakelbereik. 0,2 graden. Reden is dat Tado doorschiet na uitschakelen met een 0,6 graden ongeveer. Nadat de kamer op temperatuur van boven de 19,1 is bereikt moet Tado weer uitschakelen. Dit werkte totdat ik het blokje toegevoegd had om te controleren of de sfeerhaard switch (HW socket) aanstaat. Zonee, dan eerst aanzetten zodat de sfeerhaard ook inkomt. Tado gaat nu wel uit maar pas bij de ingestelde temperatuur die door de sensor input_number.maximale_temperatuur_woonkamer_sfeerhaard in HA door mij wordt ingesteld. Dat moet dus eerder. Waarom gaat het mis door dit blokje? Let even niet op de handmatige ingevoerde getallen. Dit is voor testen even makkelijk.

De lusjes die jullie zien is omdat de IR sensor niet altijd de 1e keer de haard bereikt. Dus herhaling is nodig.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
- alias: Automatisering Woonkamer Klimaat TADO en Sfeerhaard (Opwarmen Woonkamer)
  description: Zet de sfeerhaard aan als de temperatuur onder de ingestelde waarde zakt, en zet hem uit als de temperatuur boven de bovengrens komt. Tado verwarmt onder de 19,0 graden en schakelt uit boven de 19,1 graden.
  trigger:
    # Template trigger voor de temperatuur onder de minimale waarde voor de sfeerhaard
      value_template: "{{ states('sensor.woonkamer_temperatuur_2') | float < states('input_number.minimale_temperatuur_woonkamer_sfeerhaard') | float }}"
      id: temperatuur_lager

# Template trigger voor de temperatuur boven de maximale waarde voor de sfeerhaard
      value_template: "{{ states('sensor.woonkamer_temperatuur_2') | float > states('input_number.maximale_temperatuur_woonkamer_sfeerhaard') | float }}"
      id: temperatuur_hoger

# Template trigger voor Tado verwarming
      value_template: "{{ states('sensor.woonkamer_temperatuur_2') | float < 19.0 }}"
      id: tado_verwarmen

# Template trigger voor Tado uitschakelen
      value_template: "{{ states('sensor.woonkamer_temperatuur_2') | float > 19.1 }}"
      id: tado_uitschakelen

# Tijd trigger elke 10 minuten om de toestand te controleren
    - platform: time_pattern
      minutes: '/10'  # Trigger elke 10 minuten
      id: tijd_check

# Tijd trigger om de sfeerhaard uit te schakelen om 20:44 uur
    - platform: time
      at: '20:44:00'
      id: tijd_uitschakelen

condition:
    - condition: template
      value_template: >
        {{ states('input_datetime.starttijd_verwarmen_woonkamer') <= now().strftime('%H:%M:%S') and
           states('input_datetime.eindtijd_verwarmen_woonkamer') >= now().strftime('%H:%M:%S') }}

action:
    # Controleer of de switch aanstaat en zet deze aan indien uitgeschakeld
    - choose:
        - conditions:
              entity_id: switch.airco_verwarming_2
              state: 'off'
          sequence:
            - service: switch.turn_on
              target:

# Acties voor Tado
    - choose:
        # Actie voor Tado verwarmen onder de 18,9 graden
        - conditions:
              value_template: "{{ trigger.id == 'tado_verwarmen' or (trigger.id == 'tijd_check' and states('sensor.woonkamer_temperatuur_2') | float < 19.0) }}"
          sequence:
            - service: climate.set_hvac_mode
              data:
                entity_id: climate.woonkamer  # Vervang door de juiste Tado-entiteit
                hvac_mode: 'heat'
            - service: climate.set_temperature
              data:
                entity_id: climate.woonkamer  # Pas aan naar de juiste Tado-entiteit
                temperature: 21  # Stel de thermostaat in op 21 graden
            - service: notify.mobile_app_devlin_mobiel
              data:

# Actie voor Tado uitschakelen boven de 19,1 graden
        - conditions:
              value_template: "{{ trigger.id == 'tado_uitschakelen' or (trigger.id == 'tijd_check' and states('sensor.woonkamer_temperatuur_2') | float > 19.1) }}"
          sequence:
              data:
                entity_id: climate.woonkamer  # Vervang door de juiste Tado-entiteit
                hvac_mode: 'off'
            - service: notify.mobile_app_x_mobiel
              data:

# Acties voor de sfeerhaard
    - choose:
        # Actie voor sfeerhaard inschakelen onder minimale temperatuurwaarde
        - conditions:
              value_template: "{{ trigger.id == 'temperatuur_lager' or (trigger.id == 'tijd_check' and states('sensor.woonkamer_temperatuur_2') | float < states('input_number.minimale_temperatuur_woonkamer_sfeerhaard') | float) }}"
          sequence:
            - delay: '00:00:10'  # Wacht 10 seconden om de status te controleren
              entity_id: sensor.airco_verwarming_power_2
              below: 5  # Alleen doorgaan als het vermogen lager is dan 5 Watt (haard staat uit)
              data:
                message: "Temperatuur is onder de minimumwaarde, sfeerhaard wordt ingeschakeld."
            - repeat:
                sequence:
                  - service: remote.send_command
                    data:
                      device: Woonkamer_Sfeerhaard
                      command: Aan  # Sfeerhaard aanzetten
                    target:
                      entity_id: remote.remote_bediening_sfeerhaard
                    data:
                  - delay: '00:00:15'  # Wacht 15 seconden
                until:
                    above: 5  # Stop als het vermogen boven de 5 Watt komt (haard is aan)
              data:
            - repeat:
                sequence:
                    data:
                      command: Temperatuur_Stand_1  # Verzend het commando om te verwarmen
                    target:
                    data:
                  - delay: '00:00:15'  # Wacht 15 seconden
                until:
                    above: 200  # Stop herhaling wanneer het vermogen boven 200 Watt komt (haard is aan het verwarmen)
              data:

# Actie voor sfeerhaard uitschakelen boven maximale temperatuurwaarde
        - conditions:
              value_template: "{{ trigger.id == 'temperatuur_hoger' or (trigger.id == 'tijd_check' and states('sensor.woonkamer_temperatuur_2') | float > states('input_number.maximale_temperatuur_woonkamer_sfeerhaard') | float) }}"
          sequence:
              data:
                message: "Temperatuur is boven de maximumwaarde, sfeerhaard wordt uitgeschakeld."
            - repeat:
                sequence:
                    data:
                      command: Uit  # Sfeerhaard uitschakelen
                    target:
                    data:
                  - delay: '00:00:30'  # Wacht 30 seconden
                until:
                    below: 5  # Stop als het vermogen onder de 5 Watt komt (haard is uit)
              data:

# Sfeerhaard uitschakelen om 20:44 uur
    - choose:
        - conditions:
              value_template: "{{ trigger.platform == 'time' and trigger.id == 'tijd_uitschakelen' }}"
          sequence:
            - service: switch.turn_off
              target:
              data:
                message: "Sfeerhaard is om 20:44 uur automatisch uitgeschakeld."

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Als eerste zou ik de time patern trigger weggooien, daar zie ik geen reden voor.

Daarnaast, is de verwarrende naam "airco_verwarming_2" je sfeerhaard? :+

Verder zou ik denk ik het aan/uit schakelen en de herhaling ervoor lekker afsplitsen naar een script dat je af kunt trappen.

Zie zo niet waarom climate.woonkamer niet uit zou gaan door iets met switch.airco_verwarming_2...

Wat is overigens de state van input_datetime.eindtijd_verwarmen_woonkamer?

Maar denk wel dat het een stuk simpeler kan... Ik ga eens prutsen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 29-10-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:45:
@Devke Als eerste zou ik de time patern trigger weggooien, daar zie ik geen reden voor.

Daarnaast, is de verwarrende naam "airco_verwarming_2" je sfeerhaard? :+

Verder zou ik denk ik het aan/uit schakelen en de herhaling ervoor lekker afsplitsen naar een script dat je af kunt trappen.

Zie zo niet waarom climate.woonkamer niet uit zou gaan door iets met switch.airco_verwarming_2...

Wat is overigens de state van input_datetime.eindtijd_verwarmen_woonkamer?

Maar denk wel dat het een stuk simpeler kan... Ik ga eens prutsen :+
airco_verwarming_2 is mijn sfeerhaard. Dat is een HW Socket entiteit. Deze heeft deze naam omdat ik hem in de zomer ook kan inzetten bij mijn airco op wieltjes ;-P

Ik heb deze socket een keer gewisseld met degene waar ik de ontvochtiger op zolder op heb draaien. Die krijgt nu ook wat kuren door die test erin. Zonder de test draait het wel prima. Ik heb al gekeken naar die automation of ik daar een foutje in heb zitten qua entiteiten waardoor ze elkaar in de weg zitten. Eindtijd verwarmen is 20:45 uur. Echter wil ik die straks kunnen aanpassen in HA. Als ik wil dat hij langer verwamd dan moet dat niet in het script moeten.

ik zal de ontvochtiger automation eens erbij delen. Ik zet de backup weer even terug zonder het check moment of de enery socket aanstaat. Die had ik al in een losse automatisering staan, dat werkt beter dan bij elkaar in.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
 - alias: Klimaat besturing Ontvochtiger Zolder
  description: Schakel de Homewizard socket in als de luchtvochtigheid hoger is dan de ingestelde drempel.
  id: '1243567890'
  initial_state: true
  trigger:
      value_template: "{{ states('sensor.zolder_luchtvochtigheid') | float > states('input_number.vochtigheid_drempel') | float(60) }}"
      value_template: "{{ states('sensor.zolder_luchtvochtigheid') | float < (states('input_number.vochtigheid_drempel') | float(60) - 5) }}"
    - platform: time_pattern
      minutes: '/1'
  condition:
      entity_id: input_boolean.ontvochtiging_aan
      state: 'on'
      value_template: >
        {{ states('input_datetime.ontvochtiging_starttijd') <= now().strftime('%H:%M:%S') and states('input_datetime.ontvochtiging_stoptijd') >= now().strftime('%H:%M:%S') }}
  action:
    - choose:
        - conditions:
              value_template: "{{ states('sensor.zolder_luchtvochtigheid') | float > states('input_number.vochtigheid_drempel') | float(60) }}"
          sequence:
            - service: switch.turn_on
              target:
                entity_id: switch.ontvochtiger_zolder_12
              data:
                  De luchtvochtigheid is boven de drempel van {{ states('input_number.vochtigheid_drempel') }}%. De socket is ingeschakeld.
            - delay: '00:05:00'
            - choose:
                - conditions:
                      entity_id: sensor.ontvochtiger_zolder_vermogen_4
                      below: 100
                  sequence:
                      data:
                          Het waterreservoir is vol! Het stroomverbruik is {{ states('sensor.ontvochtiger_zolder_vermogen_4') }} Watt.
            - delay:
                minutes: "{{ states('input_number.looptijd_ontvochtiger') | int }}"
            - service: switch.turn_off
              target:
                entity_id: switch.ontvochtiger_zolder_12
              data:
                  De socket is uitgeschakeld. Het actuele vochtpercentage is {{ states('sensor.zolder_luchtvochtigheid') }}%.
            - delay:
                minutes: "{{ states('input_number.tijd_ontvochtiger_uit') | int }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

RobertMe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Een proxy doet natuurlijk niks aan veiligheid. Verkeer wordt een op een doorgezet en klaar. SSL/TLS doet wel iets aan veiligheid doordat als je buiten de deur jou HA zou openen anderen kunnen meekijken zonder TLS (en daarmee bv wachtwoord of access token kunnen inzien en dus in eigen browser/... HA openen). Maar volgens mij zou je TLS ook in HA zelf kunnen instellen waardoor :8123 alleen met https werkt.

Maar grootste beveiligingsprobleem doet noch een proxy noch TLS iets aan. En dat is dat in beide gevallen HA vanaf de hele wereld te bereiken is. En ja, in theorie alleen de login pagina. Maar ik zou er niet op vertrouwen dat er 0,0 lekken in HA zitten (waarmee bv de login omzeild zou kunnen worden) of dat mijn wachtwoord niet te brute forcen zou zijn.
Enige dat een stuk meer veiligheid geeft is dan ook een VPN gebruiken. Het enige doel van een VPN is immers een beveiligde verbinding opzetten. Daarin heb ik een stuk meer vertrouwd dat het ook echt veilig is. I.p.v. de schijnveiligheid die hier benoemd wordt als zijnde proxy of TLS. En het zorgt er ook meteen voor dat HA voor niemand bereikbaar is behalve jijzelf. En die VPN die wel voor de hele wereld bereikbaar is is dus wel veilig (/acht ik veilig).
Verschil is wel dat 8123 ‘de poort’ van HA is, dus bij een eventueel lek wordt die open poort snel gescand en zullen ze sneller je HA installatie vinden. Met een Reverse Proxy zal je veel meer reacties krijgen op een poort scan op 443 voor ze de verschillende HA instanties gevonden hebben.

Zodra je het opent naar buiten, is het wel extra belangrijk om je installatie up-to-date te houden.

Ja, niks openen blijft de veiligste oplossing en dan via VPN connectie maken naar je netwerk. Dan wel iets als WireGuard of OpenVPN gebruiken, zodat je ook een certificaat nodig hebt, naast user/password voor authenticatie.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:04
BiG-GuY schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Verschil is wel dat 8123 ‘de poort’ van HA is, dus bij een eventueel lek wordt die open poort snel gescand en zullen ze sneller je HA installatie vinden. Met een Reverse Proxy zal je veel meer reacties krijgen op een poort scan op 443 voor ze de verschillende HA instanties gevonden hebben.

Zodra je het opent naar buiten, is het wel extra belangrijk om je installatie up-to-date te houden.

Ja, niks openen blijft de veiligste oplossing en dan via VPN connectie maken naar je netwerk. Dan wel iets als WireGuard of OpenVPN gebruiken, zodat je ook een certificaat nodig hebt, naast user/password voor authenticatie.
VPN is natuurlijk niet altijd een optie als je b.v. ook wilt koppelen met google assistant ofzo dan moet er een return url zijn. Als je dat niet hebt zou ik ook wireguard on demand vpn adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Enige issue dat ik zie is dat je triggert op een tijd om uit te schakelen maar ook een tijdsvenster hebt als condition. Dus als deze tijd buiten het venster ligt schakelt het niet uit.

Maar goed, ik heb eens zitten prutsen om het te vesimpelen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
alias: Automatisering Woonkamer Klimaat TADO en Sfeerhaard (Opwarmen Woonkamer)
description: >-
  Zet de sfeerhaard aan als de temperatuur onder de ingestelde waarde zakt, en
  zet hem uit als de temperatuur boven de bovengrens komt. Tado verwarmt onder
  de 19,0 graden en schakelt uit boven de 19,1 graden.
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.woonkamer_temperatuur_2
    below: 19
    id: Tado aan
    entity_id:
    above: 19.1
    id: Tado uit
    entity_id:
    below: input_number.minimale_temperatuur_woonkamer_sfeerhaard
    id: Sfeerhaard aan
    entity_id:
    above: input_number.maximale_temperatuur_woonkamer_sfeerhaard
    id: Sfeerhaard uit
    at: input_datetime.starttijd_verwarmen_woonkamer
    id: Starttijd
    at: input_datetime.eindtijd_verwarmen_woonkamer
    id: Eindtijd
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Eindtijd
        sequence:
          - action: script.sfeerhaard_uit
          - data:
              entity_id: climate.woonkamer
            action: climate.set_hvac_mode
          - data:
              message: "Sfeerhaard en Tado zijn om {{ now().strftime('%H:%M') }} uur automatisch uitgeschakeld."
            action: notify.mobile_app_x_mobiel
      - alias: Tussen tijden dat de varwarming aan moet
        conditions:
          - condition: time
            before: input_datetime.eindtijd_verwarmen_woonkamer
            after: input_datetime.starttijd_verwarmen_woonkamer
        sequence:
          - alias: Sfeerhaard aan of uit
            choose:
              - conditions:
                    entity_id: sensor.woonkamer_temperatuur_2
                sequence:
                  - action: script.sfeerhard_aan
                    data:
                        Temperatuur is onder de minimumwaarde, sfeerhaard wordt
                        ingeschakeld.
              - conditions:
                    above: input_number.minimale_temperatuur_woonkamer_sfeerhaard
                sequence:
                    data:
                        Temperatuur is boven de maximumwaarde, sfeerhaard wordt
                        uitgeschakeld.
          - alias: Tado aan of uit
            choose:
              - conditions:
                    below: "19"
                sequence:
                    data:
                    data:
                      temperature: 21
                    data:
              - conditions:
                sequence:
                    data:
                    data:

En dan voor de sfeerhaard lekker twee scripts
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: Sfeerhaard uit
sequence:
  - repeat:
      sequence:
          data:
          target:
          data:
      until:
          below: 5

alias: Sfeerhaard aan
sequence:
  - repeat:
      sequence:
          data:
            command: Temperatuur_Stand_1
          target:
          data:
        - delay: "00:00:15"
      until:
          above: 200

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
BiG-GuY schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

offtopic:
Dat vinden hoeft niet lastig te zijn als je SSL gebruikt. Iets met certificate transparancy en zo. Vul je toplevel domeinnaam maar eens in op https://crt.sh . Zie bv https://crt.sh/?q=tweakers.net voor de volledige historie van certificaten die Tweakers ooit heeft gehad. Waarbij volgens mij ook domeinen zitten die niet/minder bekend zijn.
Maar... zo te zien gebruiken ze tegenwoordig wildcards waardoor je d specifieke namen niet meer ziet.
Maar een simpele NPM / Traefik / Caddy opzet zal geen wildcards gebruiken, omdat die alleen via een DNS challenge verkregen kunnen worden en dat veel meer configuratie is dan de TLS challenge (of welke nu ook de default is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:20:
[...]

offtopic:
Dat vinden hoeft niet lastig te zijn als je SSL gebruikt. Iets met certificate transparancy en zo. Vul je toplevel domeinnaam maar eens in op https://crt.sh . Zie bv https://crt.sh/?q=tweakers.net voor de volledige historie van certificaten die Tweakers ooit heeft gehad. Waarbij volgens mij ook domeinen zitten die niet/minder bekend zijn.
Maar... zo te zien gebruiken ze tegenwoordig wildcards waardoor je d specifieke namen niet meer ziet.
Maar een simpele NPM / Traefik / Caddy opzet zal geen wildcards gebruiken, omdat die alleen via een DNS challenge verkregen kunnen worden en dat veel meer configuratie is dan de TLS challenge (of welke nu ook de default is).
Oh interessant ja, overigens is een wildcard in NPM wel mogelijk als je je domein via Cloudflare laat lopen, dan kun je de Cloudflare DNS challenge gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TheFes schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:29:
[...]

Oh interessant ja, overigens is een wildcard in NPM wel mogelijk als je je domein via Cloudflare laat lopen, dan kun je de Cloudflare DNS challenge gebruiken
Er zijn heel veel DNS providers met een API dir door heel wat ACME implementaties gebruikt worden. Porkbun, de registar die ik gebruik, wordt in ieder geval ook ondersteund door Lego (Lets Encrypt library geschreven in Go :p, o.a. in gebruik door Traefik), en desec.io die ik als nameserver gebruik heeft ook een API en is te gebruiken met Lego. En TransIP is bij mijn weten ook te gebruiken met vele ACME implementaties om nog maar een Nederlandse partij te benoemen. Je hoeft dus echt niet bij big tech te zitten daarvoor. En als het echt niet kan dan kunnen de meeste implementaties ook een script aanroepen waarbij je in dat script zelf de zaken regelt. Tenzij je een nameserver aanbieder gebruikt die helemaal geen API heeft (meen dat Namecheap er geen had of alleen tegen extra betaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:35:
@Devke Enige issue dat ik zie is dat je triggert op een tijd om uit te schakelen maar ook een tijdsvenster hebt als condition. Dus als deze tijd buiten het venster ligt schakelt het niet uit.

Maar goed, ik heb eens zitten prutsen om het te vesimpelen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
trigger:
    entity_id:
    entity_id:
    entity_id:
    entity_id:
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Eindtijd
        sequence:
          - data:
          - data:
              message: "Sfeerhaard en Tado zijn om {{ now().strftime('%H:%M') }} uur automatisch uitgeschakeld."
        conditions:
        sequence:
            choose:
              - conditions:
                sequence:
                  - action: script.sfeerhard_aan
                    data:
                        ingeschakeld.
              - conditions:
                sequence:
                    data:
                        uitgeschakeld.
            choose:
              - conditions:
                sequence:
                    data:
                    data:
                    data:
              - conditions:
                sequence:
                    data:
                    data:

En dan voor de sfeerhaard lekker twee scripts
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: Sfeerhaard uit
sequence:
  - repeat:
      sequence:
          data:
          target:
          data:
      until:

alias: Sfeerhaard aan
sequence:
  - repeat:
      sequence:
          data:
          target:
          data:
      until:
@Septillion klopt mbt tot dat tijdvenster. Het doel is om binnen een tijdvenster de automatisering te laten lopen. Doordat de sfeerhaard die lusjes nodig heeft kan het zijn dat de sfeerhaard nog net aangaat voordat de automatisering stopt. Dan gaat de haard dus niet meer uit. Handmatig moet dat dan gebeuren. Ik wilde er dan toch een focering in zien te hebben die dan de boel alsnog afschakelt.

Ik ga deze eens proberen. Super bedankt dat je hier tijd in hebt gestoken. Resultaat laat ik je weten. Wel 1 vraagje. Deze code kan ik gewoon opnemen in een script bestand en dan een willekeurige naam geven? Ik heb met scriptjes namelijk nog nooit wat gedaan.

2e vraag. Is het sws niet mogelijk om binnen een automatisering wat ik hierboven aangeef te maken? Manco van HA?

Daarnaast zie ik dat het script wel wat toevoeging moet hebben. Stand1 verwarmen werkt niet gelijk. Ik moet de sfeerhaard eerst aanzetten. Als hij aan is kan ik pas het stand 1 verwamen sturen. Stukje nostalgie nog in huis 🤣. Kan ik dat er simpel bijplakken of moet het dan toch effe net wat anders in het script? De commando's zoals ze achterelkaar staan in het origineel is de manier on de haard aan te krijgen en op verwamen te zetten. Uit zetten kan wel met gelijk met een Uit signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Vandaar dat ik nu het uitzetten op de tijd volledig losgetrokken heb. Enige dat nog zou kunnen gebeuren nu is dat de Sfeerhaard echt seconden voor de tijd aan zou moeten... Dan gaan "Sfeerhaard aan" en "Sfeerhaard uit" tegelijk lopen....

Dit is op zich op te lossen door een enkel script voor aan- en uitzetten te maken zodat deze herstart (en dus de vorige afbreekt) als je "uitzetten" aanroept terwijl hij nog bezig is met "aanzetten"

Krijg je als automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
trigger:
    entity_id:
    entity_id:
    entity_id:
    entity_id:
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Eindtijd
        sequence:
          - action: script.sfeerhaard_aan_uit
            data:
              state: false
          - data:
          - data:
                Sfeerhaard en Tado zijn om {{ now().strftime('%H:%M') }} uur
                automatisch uitgeschakeld.
        conditions:
        sequence:
            choose:
              - conditions:
                sequence:
                    data:
                      state: true
                  - data:
                        ingeschakeld.
              - conditions:
                sequence:
                    data:
                  - data:
                        uitgeschakeld.
            choose:
              - conditions:
                sequence:
                  - data:
                  - data:
                  - data:
                    action: notify.mobile_app_devlin_mobiel
              - conditions:
                sequence:
                  - data:
                  - data:

En script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
alias: Sfeerhaard aan/uit
sequence:
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ state }}"
        sequence:
          - repeat:
              sequence:
                - data:
                  target:
                  action: remote.send_command
                - data:
              until:
        alias: Aanzetten
    default:
      - repeat:
          sequence:
            - data:
                command: Uit
              target:
            - data:
            - delay: "00:00:30"
          until:
fields:
  state:
    selector:
      boolean: {}
    name: State
    required: true
    default: false

Laatste kan je gewoon als yaml in de UI van een script gooien. Dus gewoon Settings => Automations & Scenes => Scripts => New script => 3-dots => Edit in yaml. En het daar plakken. Op zich kan je het ook zelf in de scripts.yaml zetten maar zal je zelf voor de juist uitlijning moeten zorgen, zou ik als eerste script niet aanraden. Als je de naam aanpast zal je dus even moeten kijken wat het entty id van het script geworden is. Want die moet wel kloppen met wat je in de automation gebruikt :)

En op zich kan het wel in een enkele automation. Maar dit maakt het geheel gewoon veel makkelijker :D De automation is hierdoor gewoon lekker kort en gelijk weer klaar voor een nieuwe trigger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:28:
@Devke Vandaar dat ik nu het uitzetten op de tijd volledig losgetrokken heb. Enige dat nog zou kunnen gebeuren nu is dat de Sfeerhaard echt seconden voor de tijd aan zou moeten... Dan gaan "Sfeerhaard aan" en "Sfeerhaard uit" tegelijk lopen....

Dit is op zich op te lossen door een enkel script voor aan- en uitzetten te maken zodat deze herstart (en dus de vorige afbreekt) als je "uitzetten" aanroept terwijl hij nog bezig is met "aanzetten"

Krijg je als automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
trigger:
    entity_id:
    entity_id:
    entity_id:
    entity_id:
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Eindtijd
        sequence:
            data:
          - data:
          - data:
                Sfeerhaard en Tado zijn om {{ now().strftime('%H:%M') }} uur
                automatisch uitgeschakeld.
        conditions:
        sequence:
            choose:
              - conditions:
                sequence:
                    data:
                      state: true
                  - data:
                        ingeschakeld.
              - conditions:
                sequence:
                    data:
                  - data:
                        uitgeschakeld.
            choose:
              - conditions:
                sequence:
                  - data:
                  - data:
                  - data:
                    action: notify.mobile_app_devlin_mobiel
              - conditions:
                sequence:
                  - data:
                  - data:

En script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
alias: Sfeerhaard aan/uit
sequence:
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ state }}"
        sequence:
          - repeat:
              sequence:
                - data:
                  target:
                - data:
              until:
        alias: Aanzetten
    default:
      - repeat:
          sequence:
            - data:
                command: Uit
              target:
            - data:
            - delay: "00:00:30"
          until:
fields:
  state:
    selector:
      boolean: {}
    name: State
    required: true
    default: false

Laatste kan je gewoon als yaml in de UI van een script gooien. Dus gewoon Settings => Automations & Scenes => Scripts => New script => 3-dots => Edit in yaml. En het daar plakken. Op zich kan je het ook zelf in de scripts.yaml zetten maar zal je zelf voor de juist uitlijning moeten zorgen, zou ik als eerste script niet aanraden. Als je de naam aanpast zal je dus even moeten kijken wat het entty id van het script geworden is. Want die moet wel kloppen met wat je in de automation gebruikt :)

En op zich kan het wel in een enkele automation. Maar dit maakt het geheel gewoon veel makkelijker :D De automation is hierdoor gewoon lekker kort en gelijk weer klaar voor een nieuwe trigger :)
Ik ga het uitproberen. Laat het je weten. De WAF is nu laag om te prutsen (ze wil warm zitten) 🤣. Nogmaals dank 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:10
Iemand met veel kennis van ZHA die mij verder kan helpen met het overschrijven van de "manufacturer" van een Zigbee device?

Probleem is als volgt; Zigbee gordijn motor rapporteert dit nu terug:
code:
1
2
3
4
5
modelID:
TS0601

manufacturerName:
_TZE200_vdiuwbkq

Zigbee herkent het apparaat in Home Assistant, maar kan er verder niets mee doen. Blijkbaar is onlangs de manufacturerName gewijzigd van de oude ID "_TZE200_gubdgai2" naar bovenstaande nieuwe ID. Binnen zigbee2mqtt is dit in juni al opgelost door een wijziging in de code om apparaat _TZE200_vdiuwbkq als _TZE200_gubdgai2 te detecteren.

Maar hoe overschrijf ik in ZHA de manufactorID nu van _TZE200_vdiuwbkq naar _TZE200_gubdgai2?

Dankzij de ZHA toolkit zie ik hier een optie voor, maar wat ik ook probeer. Krijg dit niet gewijzigd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asC5Tga3npSh9IXzfRYKzDwQUIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PyjC64YhQdsiKEZcEPCkr2je.png?f=fotoalbum_large

Details:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCGXWrsSWhZ285fb8F31sJ7SMOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYXPWQo0ekeLKTJ7wckcU7Rw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:20
Ik weet niet of ik hier goed zit, Ik heb inmiddels met esphome de rs485data uit mijn bms in HA.

Daar horen natuurlijk wat deftige grafieken bij
Daarvoor heb ik influxdb en grafana erbij gezet.
Eerste grafieken gemaakt allee sommige zijn wat sloom
BV de grafiek voor de 16 cellspanningen hiervoor heb ik 16 query's die de cell spanningen ophaalt.

Echter bij bv van 6 naar 12 uur tijdspan gaat tergend langzaam

code:
1
SELECT mean("value") FROM "V" WHERE ("entity_id"::tag = 'rs485_bms0_cell_voltage_01') AND $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(null)

Ik dus 16 x deze query.

mag bv "entity_id"::tag = 'rs485_bms0_cell_voltage_??' zoiets om gelijk alle 16 op te halen?
Ik heb de nodige dingen al geprobeerd en gezocht.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Fidelity Volgens mij moet er dan gewoon een nieuwe quirk voor komen...
Pagina: 1 ... 245 ... 347 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.