Zojuist getest met de HA eigen notificaties via de app. Krijg netjes beide berichten door, het probleem zit hem dus in Telegram en vermoedelijk de filtering.PisPix schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:24:
[...]
Zo had ik er nog niet naar gekeken. Zodra het alarm naar "armed away" schakelt, loopt de automation wel degelijk op basis van de state trigger. Deze geeft aan een telegram bericht gestuurd te hebben, maar dat komt nooit aan. Kan er iets in Telegram zitten waardoor deze het woord "armed" blokkeert wellicht? Hoe kom ik daar achter?
@PisPix Dan zit het in ieder geval niet in de automation
Je kan het via Dev tools => Actions gewoon eens zelf proberen te sturen.
Of stuur je ze te snel achter elkaar?
Dit heeft wel wat hoofdpijn gekost... Ik stuur hooguit 1 a 2 berichten per dag, dus de frequentie kan het niet zijn, ik gok echt dat het de content is. Ik ben nu op zoek hoe ik dat kan vaststellen of uitzetten.Septillion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:17:
@PisPix Dan zit het in ieder geval niet in de automation![]()
@PisPix Dan zou ik dus via Dev tools => Actions even dezelfde action aanroepen incl dezelfde tekst etc zoals ook via de automation gedaan is maar die je niet krijgt.
De directe synchronisatie via een IDE had ik wel al gevonden, maar het is niet helemaal wat ik zoek (maar wel zeker een stap in de goede richting). Mijn doel is om het ook voor m'n ouders in beheer te nemen, en dan is het wel fijn dat ik met een druk op de knop alles daarnaartoe kan gooien in plaats van dat ik een ssh port open moet zetten op hun router.RobertMe schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:15:
[...]
De IDE of geavanceerde text editor naar keuze ondersteund neem ik aan vast wel het openen van bestanden op afstand? Als in: het gebruik van (bv) SFTP. Lijkt mij dat je met SSH (SFTP is gebaseerd op SSH / zit in de SSH server) support in HAOS dan ook al een eind komt.
V.w.b. echt synchronisatie zul je denk ik tegen "problemen" aanlopen aangezien de sync niet altijd real time hoeft te zijn. Het bestand kan lokaal zijn opgeslagen maar dat het nog een minuutje duurt voordat het is over gezet naar de server. Terwijl je er uiteraard vanuit gaat dat je direct een reload automations of whatever kunt doen na een Ctrl+S in de IDE/text editor.
Met een editor die direct op de remote files werkt heb je dat probleem niet, aangezien die direct op de server opslaat zonder (noemenswaardige) vertraging en bij een fout met opslaan (verbroken verbinding of whatever) ook een fout zal geven (terwijl een sync tool bij een verbroken verbinding gewoon niet synct en dat later inhaalt).
SSH is ook zeker een oplossing, ik kom er nog vaak genoeg om het ter plekke te doen, maar de voorkeur gaat uit naar een iets mooiere oplossing.
Dat klinkt wel als iets dat kan werken, ik zal er eens in duiken.-Casper schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:16:
[...]
Samba? Dus gewoon als netwerk locatie benaderen? Dan kan je ermee werken alsof t op je eigen pc staat.
Alternatief is bijvoorbeeld de Visual Studio Code add-on the installeren. Dan heb je een betere editor voor YAML files, maar bewerk je netjes de bestanden op de HA server zelf.Nattekat schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:55:
[...]
Mijn doel is om het ook voor m'n ouders in beheer te nemen, en dan is het wel fijn dat ik met een druk op de knop alles daarnaartoe kan gooien in plaats van dat ik een ssh port open moet zetten op hun router.
SSH is ook zeker een oplossing, ik kom er nog vaak genoeg om het ter plekke te doen, maar de voorkeur gaat uit naar een iets mooiere oplossing.
Uiteraard moet je dan wel de home assistant instantie bij je ouders op afstand kunnen benaderen, maar dat is sowieso nodig om je YAML configuratie te verversen na een aanpassing in de configuratiefiles.
[ Voor 0% gewijzigd door dixet op 22-10-2024 11:03 . Reden: typos ]
Dit werkt komt wel aan via Telegram: "Alarm status is nu: armed away"Septillion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:24:
@PisPix Dan zou ik dus via Dev tools => Actions even dezelfde action aanroepen incl dezelfde tekst etc zoals ook via de automation gedaan is maar die je niet krijgt.
Dit werkt komt wel aan via Telegram: "Alarm status is nu: disarmed"
Ik kan geen template gebruiken in de dev tools / actions.
[ Voor 25% gewijzigd door PisPix op 22-10-2024 11:27 ]
Dat was mijn eerste idee, maar helaas was die add-on iets (veel) te zwaar voor de Raspberry Pi.dixet schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:03:
[...]
Alternatief is bijvoorbeeld de Visual Studio Code add-on the installeren. Dan heb je een betere editor voor YAML files, maar bewerk je netjes de bestanden op de HA server zelf.
Uiteraard moet je dan wel de home assistant instantie bij je ouders op afstand kunnen benaderen, maar dat is sowieso nodig om je YAML configuratie te verversen na een aanpassing in de configuratiefiles.
@Nattekat Is dan een VPN opzetten dan geen idee? Bijvoorbeeld Tailscale?
Niet alleen dat het "kan" werken, het werkt gewoon.Nattekat schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:58:
[...]
Dat klinkt wel als iets dat kan werken, ik zal er eens in duiken.
Je hebt dan deze add-on nodig:
https://github.com/home-assistant/addons/tree/master/samba
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
@PisPix In Dev tools => Actions kan je prima een template gebruiken
Je zou gebruik kunnen maken van de Syncthing integratie dan wordt het automatisch gesynchroniseerd na wijziging van het bestand. Is beschikbaar voor Pi en PC hardware.Nattekat schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:42:
[...]
Dat was mijn eerste idee, maar helaas was die add-on iets (veel) te zwaar voor de Raspberry Pi.
Ik draai het ook op een RpiNattekat schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:42:
[...]
Dat was mijn eerste idee, maar helaas was die add-on iets (veel) te zwaar voor de Raspberry Pi.
Bij mij was hij ook veel te zwaar, de truc is om hem in /config te laten openen in plaats van / .
Dan draait hij ineens heel soepel, ook op een Rpi4.
En meestal zal je toch in /config en onderliggende mappen editen, daar staan je yaml files.
Of - dat doe ik meestal ook - de addon standaard niet starten, alleen wanneer je hem nodig hebt. Kost een paar seconden
FCC applicatie van de nieuwe Nabu Casa Voice Assistant (?):
https://www.reddit.com/r/...nt_voice_preview_edition/
Jep, dit is de preview versie van de eigen Nabu Casa hardware voor voice. Ik krijg er als language leader eentje opgestuurd binnenkort.RudolfR schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:26:
FCC applicatie van de nieuwe Nabu Casa Voice Assistant (?):
Hier overigens meer info over de hardware. De start poster heeft de ESPHome code goed bestudeerd. In de post daarna geeft Mike van Nabu Casa wat meer toelichting op zijn bevindingen.
https://www.reddit.com/r/...bu_voice_kit_be_revealed/
https://www.reddit.com/r/...bu_voice_kit_be_revealed/
Het is gelukt idd. Zodra ik perform action doe, krijg ik wel de status door als het alarm "disarmed" is, maar zodra het alarm aan staat en ik run hem, krijg ik de status niet door. Dan krijg ik geen telegram berichtje.Septillion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:54:
@PisPix In Dev tools => Actions kan je prima een template gebruiken
@PisPix Dan lijkt Telegram je bericht toch niet leuk te vinden. Waarom ontgaat me dan ook. Anders een optie om in een template de term "armed" te vervangen door wat anders?
@PisPix
Telegram verslikt zich in die underscore van bijv. armed_away of armed_night.
Dat is bij away en not_home ook zo.
Ik heb dat toen zo opgelost:
Telegram verslikt zich in die underscore van bijv. armed_away of armed_night.
Dat is bij away en not_home ook zo.
Ik heb dat toen zo opgelost:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| action: - variables: location: "{{ trigger.to_state.state | regex_replace(find='_', replace=' ') }}" - service: notify.telegram_me data: message: > {{ trigger.id }} is at {{ location }} |
[ Voor 51% gewijzigd door RudolfR op 22-10-2024 15:20 ]
Nog simpeler zonder regex:
YAML:
1
2
3
| action: - variables: location: "{{ trigger.to_state.state | replace('_', ' ') }}" |
@RudolfR Lol, dat is wel bijzonder, zou je niet verwachten voor gewoon een tekstveld. Klinkt als een bugje. Maar goed, simpele fix dus
Vraagje omtrent het navigeren naar coördinaten.
Ik heb in mn dashboard een knop en als ik hierop druk moet hij de coördinaten weergeven in de google maps app.
De knop zelf werkt, als ik erop druk gaat google maps open maar krijg ik de ganse code, ipv gewoon de locatie van het adres.
Hij staat ook op modus walk, wat goed is.
Dit is mn code:
Wat doe ik fout?
Ik heb in mn dashboard een knop en als ik hierop druk moet hij de coördinaten weergeven in de google maps app.
De knop zelf werkt, als ik erop druk gaat google maps open maar krijg ik de ganse code, ipv gewoon de locatie van het adres.
Dit is mn code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| button_action: entity: "" tap_action: action: perform-action perform_action: notify.mobile_devices target: {} data: message: command_activity data: intent_package_name: com.google.android.apps.maps intent_action: android.intent.action.VIEW intent_uri: >- google.navigation:q={{state_attr('device_tracker.sportage_location', 'latitude')}},{{state_attr('device_tracker.sportage_location', 'longitude')}}&mode=w |
Wat doe ik fout?
Je kunt de yaml spullen ook in github zetten (ik sync ook alles naar github, better safe than sorry).Nattekat schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:42:
[...]
Als je de yaml van je ouders in een aparte repo zet kun je die overal waar je een git clone kan doen, aanpassen. In HA van je ouders kun je geautomatiseerd een git pull doen en daarna een reload.
Je gebruikt dan versie beheer als synctool (ipv bijv samba). Vooral het teruggaan naar vorige versies lijkt me dan wat eenvoudiger.
Templates werken niet in een tap action.skank schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:47:
Vraagje omtrent het navigeren naar coördinaten.
Dit is mn code:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 button_action: entity: "" tap_action: action: perform-action perform_action: notify.mobile_devices target: {} data: message: command_activity data: intent_package_name: com.google.android.apps.maps intent_action: android.intent.action.VIEW intent_uri: >- google.navigation:q={{state_attr('device_tracker.sportage_location', 'latitude')}},{{state_attr('device_tracker.sportage_location', 'longitude')}}&mode=w
Wat doe ik fout?
Je zult je action in een script moeten zetten en dan dat script aanroepen in je tap action.
Werkt perfect, zalig, bedankt voor de tip !TheFes schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:23:
[...]
Templates werken niet in een tap action.
Je zult je action in een script moeten zetten en dan dat script aanroepen in je tap action.
Yes, dat was de fix! Wat een zoektocht! Veel geleerd waarvoor dank @RudolfR @Septillion @verjagerverjager schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:12:
Nog simpeler zonder regex:
YAML:
1 2 3 action: - variables: location: "{{ trigger.to_state.state | replace('_', ' ') }}"
Het is niet helemaal platte tekst; telegram heeft een parse_mode-setting:Septillion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:16:
@RudolfR Lol, dat is wel bijzonder, zou je niet verwachten voor gewoon een tekstveld. Klinkt als een bugje. Maar goed, simpele fix dus
parse_mode string (Optional)
Parser for the message text: markdownv2, html or markdown.
https://www.home-assistan.../#configuration-variables
Vermoed dat die impact heeft hier.
@RudolfR Dat zou dan wel kunnen, dan is die implementatie wel ongelooflijk brak
Goedeavond!
Ik ben aan het rommelen met een Joan E-Ink tablet welke ik ooit jaren terug heb gebruikt als dashboard voor wat verlichting. Het touch screen werkt prima, maar het is geen browser. MEt andere woorden, ik kan niet scrollen, kan niet inloggen op pagina's en kan niet doorklikken op een pagina. Ook popups werken niet.
En dat was allemaal geen probleem, werkte perfect met wat grote buttons op een custom dashboard.
Nu zijn we echter wat jaren verder en heb ik hem afgestoft om te kijken of ik dit weer aan de gang krijg. Het inloggen via trusted networks heb ik aan de gang, dus ik hoef niet meer in te loggen.
Echter krijg ik nog wel de inlog pagina te zien. Hier zijn twee problemen: De e-ink blijft verversen vanwege de bewegende achtergrond. En ik kan dus niet op de trusted networks knop drukken om in te loggen. Of het tweede met het eerste te maken heeft weet ik niet, maar ik vermoed dat ik hoe dan ook niet kan doorklikken op deze tablet.
Ik ben dus op zoek naar een manier waarop ik die login pagina helemaal niet meer te zien krijg, in ieder geval voor dit specifieke IP adres. Maar dat lijkt tegenwoordig niet meer mogelijk te zijn, zie ik dat goed? Heeft iemand er nog een work around voor?
Ik ben aan het rommelen met een Joan E-Ink tablet welke ik ooit jaren terug heb gebruikt als dashboard voor wat verlichting. Het touch screen werkt prima, maar het is geen browser. MEt andere woorden, ik kan niet scrollen, kan niet inloggen op pagina's en kan niet doorklikken op een pagina. Ook popups werken niet.
En dat was allemaal geen probleem, werkte perfect met wat grote buttons op een custom dashboard.
Nu zijn we echter wat jaren verder en heb ik hem afgestoft om te kijken of ik dit weer aan de gang krijg. Het inloggen via trusted networks heb ik aan de gang, dus ik hoef niet meer in te loggen.
Echter krijg ik nog wel de inlog pagina te zien. Hier zijn twee problemen: De e-ink blijft verversen vanwege de bewegende achtergrond. En ik kan dus niet op de trusted networks knop drukken om in te loggen. Of het tweede met het eerste te maken heeft weet ik niet, maar ik vermoed dat ik hoe dan ook niet kan doorklikken op deze tablet.
Ik ben dus op zoek naar een manier waarop ik die login pagina helemaal niet meer te zien krijg, in ieder geval voor dit specifieke IP adres. Maar dat lijkt tegenwoordig niet meer mogelijk te zijn, zie ik dat goed? Heeft iemand er nog een work around voor?
Sinds de update naar home assistant 2024.10 werkt mijn node-red ' welke afvalbak moet je buiten zetten morgen' melding niet meer. In plaats van een opgemaakte melding op mijn telefoon komt de code in een bericht te staan.
de complete 'var message' wordt gewoon gestuurd. Alles in node-red is up-to-date, en zodra ik terug ga naar 2024.9 werkt het weer. Kennelijk gaat er iets kapot in 2024.10? Ik kan deze thread vinden: https://community.home-as...d-to-fix-a-problem/778023 waarin gesproken wordt over een oplossing, maar ik ben to-taal geen coder (bovenstaande is ooit schaamteloos gekopieerd van elders) en snap niet hoe ik mijn probleem dus kan oplossen, of dat deze thread zelfs mijn probleem helemaal niet is.... Wie kan mij(n vrouw) verlossen van de prullenbakstress?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| var title = "Afval buiten zetten"
var message = 'Het is vandaag - {{ now().strftime("%d-%m-%Y") }}. Afvaltype(n): {{ states("sensor.afvalwijzer_tomorrow") }} wordt opgehaald op: {{ (now() + timedelta(days=1)).strftime("%d-%m-%Y") }}!'
var color = "green"
var tag = "trash-day"
var icon = "mdi:delete-circle-outline"
var group = "Chores"
var imp = "high"
var action = "MARK_WASTE_MOVED"
var actiontitle = "Afval buiten gezet"
msg.payload =
{
"data": {
"message": message,
"title": title,
"data": {
"actions": [
{
"action": action,
"title": actiontitle
}
],
"persistent": true,
"color": color,
"importance": imp,
"tag": tag,
"notification_icon": icon,
"channel": group,
"group": group
}
}
}
return msg; |
de complete 'var message' wordt gewoon gestuurd. Alles in node-red is up-to-date, en zodra ik terug ga naar 2024.9 werkt het weer. Kennelijk gaat er iets kapot in 2024.10? Ik kan deze thread vinden: https://community.home-as...d-to-fix-a-problem/778023 waarin gesproken wordt over een oplossing, maar ik ben to-taal geen coder (bovenstaande is ooit schaamteloos gekopieerd van elders) en snap niet hoe ik mijn probleem dus kan oplossen, of dat deze thread zelfs mijn probleem helemaal niet is.... Wie kan mij(n vrouw) verlossen van de prullenbakstress?
Ik wist helemaal niet dat je commando's in automations kon plaatsen, maar naar aanleiding van deze post toch maar even daar in gedoken. Samba blijft wel een handig tooltje om achter de hand te hebben, maar hier ben ik wel het meest fan van.bekkerm schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:09:
[...]
Je kunt de yaml spullen ook in github zetten (ik sync ook alles naar github, better safe than sorry).
Als je de yaml van je ouders in een aparte repo zet kun je die overal waar je een git clone kan doen, aanpassen. In HA van je ouders kun je geautomatiseerd een git pull doen en daarna een reload.
Je gebruikt dan versie beheer als synctool (ipv bijv samba). Vooral het teruggaan naar vorige versies lijkt me dan wat eenvoudiger.
Ik heb in een dashboard kaart gemaakt met de onderstaan .yaml.
Ik zou echter de gemeten waarden afronden naar 1 decimaal. Niet alleen oogt dit rustigger, ook verspringen de waarden niet als de getallen de ene keer wel 2 decimalen weergeven en de andere keer 1.
Ik heb vanalles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.
Ik zou echter de gemeten waarden afronden naar 1 decimaal. Niet alleen oogt dit rustigger, ook verspringen de waarden niet als de getallen de ene keer wel 2 decimalen weergeven en de andere keer 1.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| type: entities entities: - entity: sensor.woonkamer_temperature type: custom:multiple-entity-row name: Woonkamer state_header: Temp. secondary_info: last-changed entities: - entity: sensor.woonkamer_humidity name: Luchtv. |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-10-2024 10:24 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Nattekat schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:41:
Samba blijft wel een handig tooltje om achter de hand te hebben
offtopic:
Samba is niet echt een tooltje. Het is "dé" Linux (/Unix) implementatie van het SMB protocol aka "Windows gedeelde mappen". Gezien het HA systeem bij je ouders staat zie ik ook niet helemaal (/helemaal niet
) voor me hoe je dat wilt gebruiken, tenzij je al een VPN hebt. En of je nu volledige Windows gedeelde mappen over een VPN moet sturen? Lijkt mij nogal een risico met malware en aanverwanten. Die zal sneller door het netwerk gaan op basis van SMB dqn bv een SSH beveiligd met public/private key pairs. Ik zou er niet aan moeten denken dat er een VPN naar een offsite locatie is en dat SMB daar overheen gaat / open staat. Risico's op crypolockers of whatever die de gedeelde map locken lijkt mij veel groter dan eender welke andere oplossing.
En de VPN is uiteraard het probleem niet. Ik heb wel een site-to-site VPN waar Syncthing overheen babbelt en anderijds volledige ZFS snapshots/backups overheen gaan. Mooi mesh netwerkje tussen thuis (/eigen router), VPS en router bij familie.
Samba is niet echt een tooltje. Het is "dé" Linux (/Unix) implementatie van het SMB protocol aka "Windows gedeelde mappen". Gezien het HA systeem bij je ouders staat zie ik ook niet helemaal (/helemaal niet
En de VPN is uiteraard het probleem niet. Ik heb wel een site-to-site VPN waar Syncthing overheen babbelt en anderijds volledige ZFS snapshots/backups overheen gaan. Mooi mesh netwerkje tussen thuis (/eigen router), VPS en router bij familie.
RobertMe schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:02:
[...]
offtopic:
Samba is niet echt een tooltje. Het is "dé" Linux (/Unix) implementatie van het SMB protocol aka "Windows gedeelde mappen". Gezien het HA systeem bij je ouders staat zie ik ook niet helemaal (/helemaal niet) voor me hoe je dat wilt gebruiken, tenzij je al een VPN hebt. En of je nu volledige Windows gedeelde mappen over een VPN moet sturen? Lijkt mij nogal een risico met malware en aanverwanten. Die zal sneller door het netwerk gaan op basis van SMB dqn bv een SSH beveiligd met public/private key pairs. Ik zou er niet aan moeten denken dat er een VPN naar een offsite locatie is en dat SMB daar overheen gaat / open staat. Risico's op crypolockers of whatever die de gedeelde map locken lijkt mij veel groter dan eender welke andere oplossing.
offtopic:
Geen zorgen, als ik git aan de praat krijg is de noodzaak voor een VPN er ook niet meer. Dan is Samba alleen voor ter plekke experimenteren
Geen zorgen, als ik git aan de praat krijg is de noodzaak voor een VPN er ook niet meer. Dan is Samba alleen voor ter plekke experimenteren
Alstu:Michel schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:45:
Goedeavond!
[Afbeelding]
https://www.home-assistan...s/#trusted-users-examples
Wel doorlezen, want je moet dan dus ook allow_bypass_login: true gebruiken
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
morning. Ik zit met een vraagstuk.
In de keuken heb ik 2 motion sensoren. Wanneer er beweging is gaan de lampen aan. Wanneer er nog stteds beweging is , blijven de lampen aan , ongeacht welke motion sensor beweging detecteerd.
Echter reageert hij alleen op "Motion Sensor Keuken R " , en niet op "Motion Sensor Keuken L ". Ik heb R even weg gezet, en dan gebeurd er helemaal niks.
Ik zie alleen niet in code waar dit fout zou staan. Volgens mij klopt het allemaal.
In de keuken heb ik 2 motion sensoren. Wanneer er beweging is gaan de lampen aan. Wanneer er nog stteds beweging is , blijven de lampen aan , ongeacht welke motion sensor beweging detecteerd.
Echter reageert hij alleen op "Motion Sensor Keuken R " , en niet op "Motion Sensor Keuken L ". Ik heb R even weg gezet, en dan gebeurd er helemaal niks.
Ik zie alleen niet in code waar dit fout zou staan. Volgens mij klopt het allemaal.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
| alias: Kitchen lights on description: Light switches based on motion mode: restart triggers: - device_id: 539aa877c499993cde5efbcb0d58140f domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_r_occupancy type: motion trigger: device - device_id: 8ac7975b47945fe98d23d03854d7bf46 domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_l_occupancy type: motion trigger: device conditions: - condition: or conditions: - alias: Automation alleen uitvoeren als licht werktafel uit staat condition: state entity_id: light.werktafel state: "off" - condition: state entity_id: input_boolean.keuken state: "on" actions: - alias: Tussen 08:00 en 20:00u en donker? choose: - conditions: - alias: Is het tussen 08:00 en 20:00u condition: time after: "08:00:00" before: "20:00:00" - alias: Is het donker of staan de keukenlampen aan? condition: or conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.motion_sensor_keuken_r_illuminance below: "75" - condition: state entity_id: light.keuken_2 state: "on" sequence: - alias: Staat lamp al aan? choose: - conditions: - alias: Check of lamp keuken uit staat condition: state entity_id: light.keuken_2 state: "off" sequence: - alias: Input boolean aanzetten target: entity_id: input_boolean.keuken action: input_boolean.turn_on data: {} - choose: - conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.keuken state: "on" sequence: - alias: Lampen op 75% aanzetten data: brightness_pct: 65 target: area_id: 820f4ea38b8e94c540f921eb4fbd03bf action: light.turn_on - repeat: while: - alias: Is er nog beweging? condition: or conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_r_occupancy state: "on" - condition: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_l_occupancy state: "on" sequence: - alias: Vertraging van 5 minuten delay: hours: 0 minutes: 6 seconds: 0 milliseconds: 0 - alias: >- Geen verdere acties als het tussen 08:00 en 20:00 licht is en lampen in keuken uit staan conditions: - condition: time after: "08:00:00" before: "20:00:00" sequence: [] default: - alias: Staat lamp al aan? choose: - conditions: - alias: Check of lamp keuken uit staat condition: state entity_id: light.keuken_2 state: "off" sequence: - alias: Input boolean aanzetten target: entity_id: input_boolean.keuken action: input_boolean.turn_on data: {} - choose: - conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.keuken state: "on" sequence: - alias: Lamp op 50% data: brightness_pct: 50 target: area_id: 820f4ea38b8e94c540f921eb4fbd03bf action: light.turn_on - repeat: while: - alias: Is er nog beweging? condition: or conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_r_occupancy state: "on" - condition: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_l_occupancy state: "on" sequence: - alias: Vertraging van 3 minuten delay: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 milliseconds: 0 - condition: state entity_id: input_boolean.keuken state: "on" - data: {} target: area_id: 820f4ea38b8e94c540f921eb4fbd03bf action: light.turn_off |
Water-Escape
Zou je het script kunnen delen, ter lering en vermaak? (AFAF
In het script zit neem ik aan gewoon dezelfde action, inclusief dezelfde templates als wat hij eerst via de tap action probeerde uit te voerenCappieL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:10:
[...]
Zou je het script kunnen delen, ter lering en vermaak? (AFAF)
Ik snap niets van de stappen die je uitvoert, je checkt eerst of de lamp al aan staat, en gaat vervolgens in de sequence die uitgevoerd wordt als dat het geval is, checken of de lamp uit staat. Dat is dan uiteraard nooit het geval.water_escape schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:03:
morning. Ik zit met een vraagstuk.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 alias: Kitchen lights on description: Light switches based on motion mode: restart triggers: - device_id: 539aa877c499993cde5efbcb0d58140f domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_r_occupancy type: motion trigger: device - device_id: 8ac7975b47945fe98d23d03854d7bf46 domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_l_occupancy type: motion trigger: device conditions: - condition: or conditions: - alias: Automation alleen uitvoeren als licht werktafel uit staat condition: state entity_id: light.werktafel state: "off" - condition: state entity_id: input_boolean.keuken state: "on" actions: - alias: Tussen 08:00 en 20:00u en donker? choose: - conditions: - alias: Is het tussen 08:00 en 20:00u condition: time after: "08:00:00" before: "20:00:00" - alias: Is het donker of staan de keukenlampen aan? condition: or conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.motion_sensor_keuken_r_illuminance below: "75" - condition: state entity_id: light.keuken_2 state: "on" sequence: - alias: Staat lamp al aan? choose: - conditions: - alias: Check of lamp keuken uit staat condition: state entity_id: light.keuken_2 state: "off" sequence: - alias: Input boolean aanzetten target: entity_id: input_boolean.keuken action: input_boolean.turn_on data: {} - choose: - conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.keuken state: "on" sequence: - alias: Lampen op 75% aanzetten data: brightness_pct: 65 target: area_id: 820f4ea38b8e94c540f921eb4fbd03bf action: light.turn_on - repeat: while: - alias: Is er nog beweging? condition: or conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_r_occupancy state: "on" - condition: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_l_occupancy state: "on" sequence: - alias: Vertraging van 5 minuten delay: hours: 0 minutes: 6 seconds: 0 milliseconds: 0 - alias: >- Geen verdere acties als het tussen 08:00 en 20:00 licht is en lampen in keuken uit staan conditions: - condition: time after: "08:00:00" before: "20:00:00" sequence: [] default: - alias: Staat lamp al aan? choose: - conditions: - alias: Check of lamp keuken uit staat condition: state entity_id: light.keuken_2 state: "off" sequence: - alias: Input boolean aanzetten target: entity_id: input_boolean.keuken action: input_boolean.turn_on data: {} - choose: - conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.keuken state: "on" sequence: - alias: Lamp op 50% data: brightness_pct: 50 target: area_id: 820f4ea38b8e94c540f921eb4fbd03bf action: light.turn_on - repeat: while: - alias: Is er nog beweging? condition: or conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_r_occupancy state: "on" - condition: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_l_occupancy state: "on" sequence: - alias: Vertraging van 3 minuten delay: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 milliseconds: 0 - condition: state entity_id: input_boolean.keuken state: "on" - data: {} target: area_id: 820f4ea38b8e94c540f921eb4fbd03bf action: light.turn_off
@water_escape aanvullend op wat @TheFes zegt: in een dergelijke situatie zou ik de twee sensoren in een group plaatsen. Dan heb je twee (of nog meer) bewegingssensoren die als één sensor werken:
Alle sensoren geen beweging, dan is je overkoepelende groupsensor ook zonder beweging. Bij minimaal 1 sensor die wel beweging detecteert is je groupsensor aan.
En dan verder een heel simpele automation met een choose afhankelijk van de state van die groupsensor. Al je checks of een lamp al aan of uit is, repeats, een codeblok met de code die tussen 8:00 en 20:00 uur uitgevoerd wordt (geen) lijken me overbodig.
edit: en het is veel mooier om met state-changes van je entities te werken i.p.v. op device niveau.
Dit:
Wordt dan:
Korter, geen device_id brei, En mocht je ooit je sensor vervangen (dan verandert het device_id) dan blijft alles werken zolang de entity weer dezelfde naam heeft.
Alle sensoren geen beweging, dan is je overkoepelende groupsensor ook zonder beweging. Bij minimaal 1 sensor die wel beweging detecteert is je groupsensor aan.
En dan verder een heel simpele automation met een choose afhankelijk van de state van die groupsensor. Al je checks of een lamp al aan of uit is, repeats, een codeblok met de code die tussen 8:00 en 20:00 uur uitgevoerd wordt (geen) lijken me overbodig.
edit: en het is veel mooier om met state-changes van je entities te werken i.p.v. op device niveau.
Dit:
YAML:
1
2
3
4
5
| triggers: - device_id: 539aa877c499993cde5efbcb0d58140f domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_r_occupancy type: motion |
Wordt dan:
YAML:
1
2
3
| triggers: - entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_r_occupancy trigger: state |
Korter, geen device_id brei, En mocht je ooit je sensor vervangen (dan verandert het device_id) dan blijft alles werken zolang de entity weer dezelfde naam heeft.
[ Voor 44% gewijzigd door Gizz op 23-10-2024 09:52 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@water_escape ik zou iig de twee sensoren groeperen, d.m.v. trigger ID's kan je de boel vervolgens veel makkelijker schakelen. Controleren of een lamp al aan- of uit staat is overigens onnodig.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik vermoed dat hij checkt op de state van de lamp omdat de licht sensor niet een te hoge waarde geeft als dat het geval is, op zich begrijp ik die stap wel.
@water_escape
De repeat met alleen een delay in de sequence kun je vervangen door een wait_for_trigger of wait_template of gewoon door een extra trigger op het hoofd niveau en een extra choose optie.
Verder is het inderdaad een goed idee om je motion sensors te groeperen.
@water_escape
De repeat met alleen een delay in de sequence kun je vervangen door een wait_for_trigger of wait_template of gewoon door een extra trigger op het hoofd niveau en een extra choose optie.
Er zit idd meer in deze code. Volgens mij paar jaar terug met hulp van @TheFes en @Septillion in elkaar gezet.
Er zit in:
- als ik de lampen handmatig aanzet (met de schakelaar) dan mogen de sensoren niks doen, tot ik de lampen zelf weer uit zet.
- als de werktafel aan staat, mogen de sensoren niks doen, net als hierboven
- als de LUX waarden <x is, hoeven de lampen niet aan te gaan
- als de lux waarde >x moeten de lampen aan gaan. Is dat voor tijd X, dan zo fel en is dat na tijd X dan zo fel.
Dit werkt allemaal perfect. Het enige dat mis gaat is dat de trigger om de lampen aan te zetten alleen lijkt te werken op de Motion Sensor Keuken R , Dit zou op beid moeten gebeuren,
Er zit in:
- als ik de lampen handmatig aanzet (met de schakelaar) dan mogen de sensoren niks doen, tot ik de lampen zelf weer uit zet.
- als de werktafel aan staat, mogen de sensoren niks doen, net als hierboven
- als de LUX waarden <x is, hoeven de lampen niet aan te gaan
- als de lux waarde >x moeten de lampen aan gaan. Is dat voor tijd X, dan zo fel en is dat na tijd X dan zo fel.
Dit werkt allemaal perfect. Het enige dat mis gaat is dat de trigger om de lampen aan te zetten alleen lijkt te werken op de Motion Sensor Keuken R , Dit zou op beid moeten gebeuren,
Water-Escape
Hier heb je misschien een goed punt, als ik sensor R weg haal. En verwacht dat Sensor L de trigger doet. Misschien heeft L een te hoge lux waarde en doet hij er dus niks mee....Dus misschien werkt het wel goed.TheFes schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:49:
Ik vermoed dat hij checkt op de state van de lamp omdat de licht sensor niet een te hoge waarde geeft als dat het geval is, op zich begrijp ik die stap wel.
@water_escape
als dit zo is, zou de oplossing dan nog steeds een Group zijn van de sensoren die dan kan reageren als 1 van de sensor <lux is ?
Water-Escape
@water_escape is het sowieso nodig/nuttig om op meerdere plekken in één ruimte de lux te meten?
Voor de meeste van mijn automations maak ik gebruik van één lux-waarde: die in de tuin, buiten. Aan de hand daarvan kan ik makkelijk bepalen of in specifieke kamers extra licht nodig is
Nu kan ik me nog voorstellen dat je in sommige ruimtes tóch lokaal wil meten, als je regelmatig de gordijnen half dicht laat of zo. Maar in één ruimte twee aparte lux-metngen die je los van elkaar gaat checken, helpt dat?
Voor de meeste van mijn automations maak ik gebruik van één lux-waarde: die in de tuin, buiten. Aan de hand daarvan kan ik makkelijk bepalen of in specifieke kamers extra licht nodig is
[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 23-10-2024 10:30 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dat is denk ik het issue. Het mooiste zou zijn al 1 van de 2 lux waardes < X is. Maar geen idee of dat mogelijk is.Gizz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:28:
@water_escape is het sowieso nodig/nuttig om op meerdere plekken in één ruimte de lux te meten?
Voor de meeste van mijn automations maak ik gebruik van één lux-waarde: die in de tuin, buiten. Aan de hand daarvan kan ik makkelijk bepalen of in specifieke kamers extra licht nodig isNu kan ik me nog voorstellen dat je in sommige ruimtes tóch lokaal wil meten, als je regelmatig de gordijnen half dicht laat of zo. Maar in één ruimte twee aparte lux-metngen die je los van elkaar gaat checken, helpt dat?
Water-Escape
Die heb ik ook aangemaakt, hier is de code zoals nu in gebruik:Kodess schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:30:
[...]
Alstu:
https://www.home-assistan...s/#trusted-users-examples
Wel doorlezen, want je moet dan dus ook allow_bypass_login: true gebruiken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| auth_providers:
- type: homeassistant
- type: trusted_networks
trusted_networks:
- 192.168.1.0/24
trusted_users:
192.168.1.132: XXXXXXXXXXXXXXXX
allow_bypass_login: True |
Ik zie in ieder geval de fout niet
EDIT: Fout gevonden! Heb blijkbaar de True met hoofdletter getypt. Juiste code nu (kreeg nog de tip om tip ehome assistant naar onder te verplaatsen maar dat hielp uiteindelijk niet met dit probleem):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| auth_providers:
- type: trusted_networks
trusted_networks:
- 192.168.1.0/24
trusted_users:
192.168.1.132: XXXXXXXXXXXXXXXX
allow_bypass_login: true
- type: homeassistant |
[ Voor 25% gewijzigd door Michel op 23-10-2024 13:18 ]
@water_escape natuurlijk kun je dat maken. Ik vroeg me alleen hardop af of het nodig is. Maar als jij het noodzakelijk vindt om naar beide sensoren te kijken, dan kan dat.
Je kunt gewoon OR bij je conditions gebruiken. Of de luxwaardes van beide sensoren als trigger gebruiken.
Je kunt gewoon OR bij je conditions gebruiken. Of de luxwaardes van beide sensoren als trigger gebruiken.
Zojuist even getest. Als ik de Sensor L in het donker zet. Gaan de lampen toch niet. HIj reageert dus niet op de L sensor.Gizz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:39:
@water_escape natuurlijk kun je dat maken. Ik vroeg me alleen hardop af of het nodig is. Maar als jij het noodzakelijk vindt om naar beide sensoren te kijken, dan kan dat.
Staat dat hier misschien fout? Ik zie de L sensor ook niet terug met een Lux waarde.
Of misschien is dat wel goed, Dus ik luister al slechts naar 1 lux waarde.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| actions: - alias: Tussen 08:00 en 20:00u en donker? choose: - conditions: - alias: Is het tussen 08:00 en 20:00u condition: time after: "08:00:00" before: "20:00:00" - alias: Is het donker of staan de keukenlampen aan? condition: or conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.motion_sensor_keuken_r_illuminance below: "75" - condition: state entity_id: light.keuken_2 state: "on" |
Water-Escape
Volgens mij heb je grofweg 2 optiesSliener schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:45:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 type: entities entities: - entity: sensor.woonkamer_temperature type: custom:multiple-entity-row name: Woonkamer state_header: Temp. secondary_info: last-changed entities: - entity: sensor.woonkamer_humidity name: Luchtv.
- een template sensor maken en daar hardcoded inzetten wat de round() zou moeten zijn.
- nadat je de card gemaakt hebt, de settings veranderen naar de gewenste afronding
water_escape schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:49:
[...]
Zojuist even getest. Als ik de Sensor L in het donker zet. Gaan de lampen toch niet. HIj reageert dus niet op de L sensor.
Staat dat hier misschien fout? Ik zie de L sensor ook niet terug met een Lux waarde.
Of misschien is dat wel goed, Dus ik luister al slechts naar 1 lux waarde.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 actions: - alias: Tussen 08:00 en 20:00u en donker? choose: - conditions: - alias: Is het tussen 08:00 en 20:00u condition: time after: "08:00:00" before: "20:00:00" - alias: Is het donker of staan de keukenlampen aan? condition: or conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.motion_sensor_keuken_r_illuminance below: "75" - condition: state entity_id: light.keuken_2 state: "on"
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| actions: - alias: Tussen 08:00 en 20:00u en donker? choose: - conditions: - alias: Is het tussen 08:00 en 20:00u condition: time after: "08:00:00" before: "20:00:00" - alias: Is het donker of staan de keukenlampen aan? condition: or conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.motion_sensor_keuken_r_illuminance below: "75" - condition: numeric_state entity_id: sensor.motion_sensor_keuken_l_illuminance below: "75" - condition: state entity_id: light.keuken_2 state: "on" |
Zo?
Yes, dan pakt hij ze allbij idd .Pejdref schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:01:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 actions: - alias: Tussen 08:00 en 20:00u en donker? choose: - conditions: - alias: Is het tussen 08:00 en 20:00u condition: time after: "08:00:00" before: "20:00:00" - alias: Is het donker of staan de keukenlampen aan? condition: or conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.motion_sensor_keuken_r_illuminance below: "75" - condition: numeric_state entity_id: sensor.motion_sensor_keuken_l_illuminance below: "75" - condition: state entity_id: light.keuken_2 state: "on"
Zo?
Dank. ik was veel complexer aan het denken dan nodig was.
Water-Escape
https://www.home-assistant.io/integrations/shell_commandNattekat schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:41:
[...]
Ik wist helemaal niet dat je commando's in automations kon plaatsen, maar naar aanleiding van deze post toch maar even daar in gedoken. Samba blijft wel een handig tooltje om achter de hand te hebben, maar hier ben ik wel het meest fan van.
daar zou je een shell script in kunnen zetten die een git pull doet. Er staat een voorbeeld bij van een automation.
[ Voor 12% gewijzigd door bekkerm op 23-10-2024 11:10 ]
en een derde optie, naast de twee die @bekkerm al geeft: voeg format: precision1 toe aan je YAMLSliener schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:45:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 type: entities entities: - entity: sensor.woonkamer_temperature type: custom:multiple-entity-row name: Woonkamer state_header: Temp. secondary_info: last-changed entities: - entity: sensor.woonkamer_humidity name: Luchtv.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| type: entities entities: - entity: sensor.woonkamer_temperature type: custom:multiple-entity-row name: Woonkamer state_header: Temp. secondary_info: last-changed entities: - entity: sensor.woonkamer_humidity name: Luchtv. format: precision1 |
Tuurlijk, daarvoor zijn we hier toch?CappieL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:10:
[...]
Zou je het script kunnen delen, ter lering en vermaak? (AFAF)
Maar TheFes heeft wel gelijk, is gewoon identiek. Script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| navigate_to_sportage: alias: "Navigate to Sportage" sequence: - service: notify.mobile_devices data: message: command_activity data: intent_package_name: com.google.android.apps.maps intent_action: android.intent.action.VIEW intent_uri: >- google.navigation:q={{ state_attr('device_tracker.sportage_location', 'latitude') }}, {{ state_attr('device_tracker.sportage_location', 'longitude') }}&mode=w |
Ik was al een tijdje op zoek naar zo'n oplossing. Nu navigeer ik terug naar mijn auto op basis van het kaartje in de HA-app. Dit is een mooie upgrade naar G-maps.skank schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:59:
[...]
Tuurlijk, daarvoor zijn we hier toch?
Maar TheFes heeft wel gelijk, is gewoon identiek. Script:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 navigate_to_sportage: alias: "Navigate to Sportage" sequence: - service: notify.mobile_devices data: message: command_activity data: intent_package_name: com.google.android.apps.maps intent_action: android.intent.action.VIEW intent_uri: >- google.navigation:q={{ state_attr('device_tracker.sportage_location', 'latitude') }}, {{ state_attr('device_tracker.sportage_location', 'longitude') }}&mode=w
Ja werkt goed, en hij gaat automatisch in wandelen modusCappieL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:35:
[...]
Ik was al een tijdje op zoek naar zo'n oplossing. Nu navigeer ik terug naar mijn auto op basis van het kaartje in de HA-app. Dit is een mooie upgrade naar G-maps.
@water_escape Is het nu opgelost? Wat is het nu geworden?
Want zag L en R gewoon netjes steeds in een OR staan. Enige is dat je de boel begint met een device-trigger en dat die nog wel eens wat lastig willen zijn.
Want zag L en R gewoon netjes steeds in een OR staan. Enige is dat je de boel begint met een device-trigger en dat die nog wel eens wat lastig willen zijn.
Hi, heb geprobeert om te kijken of, zie voorbeeld, automatisch gesorteerd kan worden in dit geval op temperatuur
Heb de tip om dit te doen via hacs, auto entity, geprobeert maar kom er niet uit!
heb dus een nieuwe kaart in home assistent aangemaakt als voorbeeld met deze 3 sensoren, en wil dus de kelder sensor in dit voorbeeld nu bovenaan hebben staan, hopelijk komt er hier iets uit, en hopelijk word hier begrepen dat ik een echte beginneling ben met HA !!!
Heb de tip om dit te doen via hacs, auto entity, geprobeert maar kom er niet uit!
heb dus een nieuwe kaart in home assistent aangemaakt als voorbeeld met deze 3 sensoren, en wil dus de kelder sensor in dit voorbeeld nu bovenaan hebben staan, hopelijk komt er hier iets uit, en hopelijk word hier begrepen dat ik een echte beginneling ben met HA !!!
Met "auto-entities" in HACS zou het moeten lukken ja. Kun je sorteren op status.Deldenaar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:50:
Hi, heb geprobeert om te kijken of, zie voorbeeld, automatisch gesorteerd kan worden in dit geval op temperatuur
[Afbeelding]
2e tabblad "Sorting" > Entity state
nee, ik heb nog niks aangepast. Omdat het denk ik wel goed is zo.Septillion schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:37:
@water_escape Is het nu opgelost? Wat is het nu geworden?
Als L OF R beweging detecteert en lux van R is <75 -> zet lampen aan.
Hij gaat dus alleen uit van de R sensor. Dus toen die leeg was, deed niks het meer want L zag wel beweging, triggerde de automation , maar zag geen LUX van R, dus deed niks.
Water-Escape
ok, maar hoe ???? ben al weken bezig om dit proberen op te lossen maar kom er niet uit, kan ook geen handleidingen vinden...CappieL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:56:
[...]
Met "auto-entities" in HACS zou het moeten lukken ja. Kun je sorteren op status.
[ Voor 19% gewijzigd door Deldenaar op 23-10-2024 14:02 ]
https://github.com/thomas...entities#sorting-entities Dit zou moeten werken.Deldenaar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:00:
[...]
ok, maar hoe ???? ben al weken bezig om dit proberen op te lossen maar kom er niet uit, kan ook geen handleidingen vinden...
Je moet in ieder geval de auto-entities card gebruiken. Dus niet de entities card.
Daarna kun je in de card config onder filters je entities kiezen, en onder sorting waarop je wil sorteren
@water_escape Wat bedoel je met "Dus toen die leeg was"?
Want in de automation hier staat L en R steeds in een or dus zouden compleet hetzelfde moeten reageren.
Want in de automation hier staat L en R steeds in een or dus zouden compleet hetzelfde moeten reageren.
hier loop het al vast, mss wat meer info?TheFes schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:03:
[...]
Je moet in ieder geval de auto-entities card gebruiken. Dus niet de entities card.
Daarna kun je in de card config onder filters je entities kiezen, en onder sorting waarop je wil sorteren
Ik heb mijn HA op Engels staan, dus de vertaling kan net even anders zijn.Deldenaar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:09:
[...]
hier loop het al vast, mss wat meer info?
Maak een nieuwe kaart aan en kies "Auto-entities" (niet de standaard Entiteiten-kaart). Dan kun je met de tips van @TheFes je temperatuursensoren kiezen in het derde tabblad.
Daarna op tabblad 2 de sortering selecteren.
Hieronder de voorbeeld-code op basis van 4 temperatuur-entiteiten in Buienradar.
Toevallig waren de waarden voor morgen, overmorgen en over-overmorgen toevallig allemaal oplopend, dus zag je het niet. Maar over-over-overmorgen is het lager dan de andere dagen. Dus zul je zien dat deze vooraan staat.
Wanneer je deze code gebruikt, zul je ze zien in de volgorde 4, 1, 2, 3. (vandaag in regio Rotterdam)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| type: custom:auto-entities card: show_name: false show_icon: true show_state: true type: entities filter: include: - entity_id: sensor.buienradar_temperature_1d - entity_id: sensor.buienradar_temperature_2d - entity_id: sensor.buienradar_temperature_3d - entity_id: sensor.buienradar_temperature_4d sort: attribute: null method: state numeric: true reverse: false ignore_case: false ip: false |
[ Voor 50% gewijzigd door CappieL op 23-10-2024 15:44 . Reden: Voorbeeldcode van auto-entities-card toegevoegd ]
Nu de temperatuurverschillen groter worden tussen dag en nacht begin je mooi het verschil te zien:Pejdref schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
Ik ben inmiddels een stuk verder gekomen door alles op te nemen in de trigger based sensor.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 #for prediction of heatpump COP corrected heating price - trigger: - platform: time_pattern hours: /1 - platform: event event_type: event_template_reloaded action: - service: weather.get_forecasts data: type: hourly target: entity_id: weather.knmi_thuis_knmi response_variable: hourly_KNMI - variables: COP_hourly: > {% set COPW35_table = { -20 : 1.98 , -19 : 2.05 , -18 : 2.12 , -17 : 2.19 , -16 : 2.26 , -15 : 2.33 , -14 : 2.39 , -13 : 2.45 , -12 : 2.51 , -11 : 2.57 , -10 : 2.63 , -9 : 2.69 , -8 : 2.75 , -7 : 2.81 , -6 : 2.86 , -5 : 2.92 , -4 : 2.97 , -3 : 3.02 , -2 : 3.08 , -1 : 3.13 , 0 : 3.18 , 1 : 3.29 , 2 : 3.40 , 3 : 3.67 , 4 : 3.94 , 5 : 4.22 , 6 : 4.49 , 7 : 4.76 , 8 : 4.89 , 9 : 5.02 , 10 : 5.15 , 11 : 5.26 , 12 : 5.37 , 13 : 5.48 , 14 : 5.60 , 15 : 5.71 , 16 : 5.82 , 17 : 5.93 , 18 : 6.04 , 19 : 6.21 , 20 : 6.37 , 21 : 6.54 , 22 : 6.70 , 23 : 6.86 , 24 : 7.01 , 25 : 7.17 } %} {% set data = namespace(hourly_cop=[]) %} {% for x in hourly_KNMI['weather.knmi_thuis_knmi']['forecast'][0:24] | list %} {% set temp = hourly_KNMI['weather.knmi_thuis_knmi']['forecast'][loop.index0]['temperature'] %} {% set data.hourly_cop = data.hourly_cop + [COPW35_table[temp]] %} {% endfor %} {{data.hourly_cop}} price_data: > {% set indexfind=(hourly_KNMI['weather.knmi_thuis_knmi']['forecast'][0]['datetime']|as_timestamp)|timestamp_custom("%H", local=true)|int %} {% set upcoming_prices=(state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021', 'raw_today')|map(attribute="value", default=0)|list)%} {% set upcoming_prices_time=(state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021', 'raw_today')|map(attribute="start", default=0)|list)%} {% set data = namespace(heatprice=[], times=[]) %} {% for x in upcoming_prices | list %} {% set data.times=data.times+[upcoming_prices_time[loop.index0]|as_timestamp] %} {% if loop.index0 >= indexfind %} {% set data.heatprice=data.heatprice+[(upcoming_prices[loop.index0]/COP_hourly[loop.index0-indexfind])] %} {% else %} {% set data.heatprice=data.heatprice+[0] %} {% endif %} {% endfor %} {{data.heatprice}} price_data_time: > {% set indexfind=(hourly_KNMI['weather.knmi_thuis_knmi']['forecast'][0]['datetime']|as_timestamp)|timestamp_custom("%H", local=true)|int %} {% set upcoming_prices=(state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021', 'raw_today')|map(attribute="value", default=0)|list)%} {% set upcoming_prices_time=(state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021', 'raw_today')|map(attribute="start", default=0)|list)%} {% set data = namespace(heatprice=[], times=[]) %} {% for x in upcoming_prices | list %} {% set data.times=data.times+[upcoming_prices_time[loop.index0]|as_timestamp] %} {% if loop.index0 >= indexfind %} {% set data.heatprice=data.heatprice+[(upcoming_prices[loop.index0]/COP_hourly[loop.index0-indexfind])] %} {% else %} {% set data.heatprice=data.heatprice+[0] %} {% endif %} {% endfor %} {{data.times|list}} sensor: - name: KNMI Hourly Forecast COP icon: mdi:thermometer state: "{{ hourly_KNMI['weather.knmi_thuis_knmi']['forecast'][0]['temperature'] }}" attributes: forecast: "{{ hourly_KNMI['weather.knmi_thuis_knmi']['forecast'][0:24] }}" COP: "{{COP_hourly}}" heatingprice: "{{price_data}}" heatingprice_time: "{{price_data_time}}"
Het resultaat:
[Afbeelding]
Het ziet er nu niet zo spannend uit omdat de voorspelde buitentemperatuur hoog is en weinig veranderd, waardoor de verwarmingsprijstrend vrijwel gelijk is aan die van de stroomprijs.
Je geeft maar heel weinig informatie, waar loop je vast? Je kunt het allemaal bij elkaar klikken in een interface, probeer je gewoon eens, je kunt niets kapot makenDeldenaar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:09:
[...]
hier loop het al vast, mss wat meer info?
mits het alleen in yaml kan?, kom ik niet verder dan dit, geen enkele sensor te vindenTheFes schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:25:
[...]
Je geeft maar heel weinig informatie, waar loop je vast? Je kunt het allemaal bij elkaar klikken in een interface, probeer je gewoon eens, je kunt niets kapot maken
Je moet op +ADD NON FILTER ENTITY klikkenDeldenaar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:37:
[...]
mits het alleen in yaml kan?, kom ik niet verder dan dit, geen enkele sensor te vinden[Afbeelding]
Dat klopt niet, de interface is wat minder intuïtief als ik dacht. Maar je kunt ook het YAML voorbeeld wat hierboven gegeven is gebruiken
[ Voor 13% gewijzigd door TheFes op 23-10-2024 14:46 ]
ook gedaan nog steeds geen sensor te vindenTheFes schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:44:
[...]
Je moet op +ADD NON FILTER ENTITY klikken
Dat klopt niet, de interface is wat minder intuïtief als ik dacht. Maar je kunt ook het YAML voorbeeld wat hierboven gegeven is gebruiken
Dat komt omdat je meer steeds blijft roepen "dat het niet lukt" maar ons maar niet verteld welk deel. Of wat je überhaupt doet. We hebben geen glazen bol...Deldenaar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:00:
[...]
ok, maar hoe ???? ben al weken bezig om dit proberen op te lossen maar kom er niet uit, kan ook geen handleidingen vinden...
Maar goed, in je laatste foto (tip, Google eens hoe je een screenshot maakt) moet je dus nog toevoegen welke items je wilt hebben. Dat is inderdaad wat verwarrend via de UI. Daarvoor elk entity id druk je "+ Add filter group" en dan Property = Entity id, Value = [entity id van het item dat je wilt hebben].
Als je dat voor elk entity dat je in die card wilt hebt gedaan, dan kan je op tabblad Sorting aangeven hoe het gesorteerd moet zijn.
Alternatief is beginnen met de yaml van @CappieL. Deze zou je aan kunnen passen naar wens. Je kunt heen en weer switchen tussen yaml en UI.
Zoals gezegd is dit niet eens wat out of the box kan, het is dus inderdaad al redelijk complex
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 23-10-2024 16:28 ]
Heb je de Buienradar-integratie, deze had ik even als voorbeeld gebruikt omdat deze meerdere temperaturen in zich heeft? Als je die niet hebt, kun je de "sensor.buienradar" uit de YAML vervangen voor jouw eigen temperatuursensoren. Dan zou het moeten lukken.Deldenaar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:49:
[...]
ook gedaan nog steeds geen sensor te vinden
[ Voor 16% gewijzigd door CappieL op 23-10-2024 15:35 ]
pffffff, yaml file uit de voorbeeld maar eens genomen!!! en het werkt , zo zeg wat een gedoe....eigenlijk makkelijk als je maar weet wat je moet doen en die kennis was niet aanwezig en dat kwartje viel ook niet snel bij mij, er moet iets ergens iets fout zitten bij het plaatsen van die sensoren in eerste instantie, want die blijven ontzichtbaar in de Kaartconfiguratie, maar blij dat het op deze manier is gelukt.TheFes schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:44:
[...]
Je moet op +ADD NON FILTER ENTITY klikken
Dank voor alle info en hulp
Vanmorgen gingen de lampen niet aan. Toen zag ik in HA dat de batterij van R leeg was.Septillion schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:07:
@water_escape Wat bedoel je met "Dus toen die leeg was"?
Toen vroeg ik mij af waarom hij niet aan ging omdat L wel nog actief is. Maar als ik zo in die code kijken bij het stukje over het aantal Lux dat er alleen naar de R sensor gekeken wordt. Dat zou verklaren waarom er niks aan ging toen R leeg was vanmorgen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| actions: - alias: Tussen 08:00 en 20:00u en donker? choose: - conditions: - alias: Is het tussen 08:00 en 20:00u condition: time after: "08:00:00" before: "20:00:00" - alias: Is het donker of staan de keukenlampen aan? condition: or conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.motion_sensor_keuken_r_illuminance below: "75" - condition: state entity_id: light.keuken_2 state: "on" |
Water-Escape
@water_escape Ahh, de sensor leeg
Ja, qua licht kijk je nu alleen naar de R. Je zou in dezelfde OR ook de L toe kunnen voegen.
Ik krijg de volgende waarschuwing in Home Assistant
De binary sensor is (duh) on/off, waardoor "twee minuten off" een trigger kan zijn. De nieuwe event entity triggered elke keer een event wanneer een nieuwe beweging is gedetecteerd. Dit kan ook kort achter elkaar zijn (waarbij de oude sensor niet op off ging).
Dit levert daardoor andere resultaten op bij "doorlopende" bewegingen: Als ik dronken thuis kom* en er 5 minuten over doe om de achterdeur open te maken (ondanks dat de lamp fel aan staat), dan gaat de binary sensor niet op off. De event registreert dan twee losse events. Een delay bij het (eerste) event werkt hierdoor niet zoals gewenst (want als er een nieuw event achteraan komt, gaat de lamp uit terwijl de deur nog niet open is).
Wat ik (dus) nodig lijk te hebben is een trigger twee minuten na het meest recente event van event.garage_beweging. Is dat simpel op te lossen? Alternatief is een delay met test of het trigger event nog het meest recente is, maar lijkt me minder efficiënt..
* het komt - helaas - vaker voor dat ik thuiskom en nog wat spullen in de garage leg voor ik het huis in ga, maar qua "challenge" is dit hetzelfde
De automation houdt bij of er twee minuten geen beweging is geweest bij de achterdeur en zet de lampen dan weer op het oude niveau terug. De trigger ziet er nu als volgt uitWe detected that entity binary_sensor.garage_beweging is being used in automation.restore_achterdeur_after_movement_2
We have created a new event entity and you should migrate automation.restore_achterdeur_after_movement_2 to use this new entity.
When you are done migrating automation.restore_achterdeur_after_movement_2 and are ready to have the deprecated binary_sensor.garage_beweging entity removed, disable the entity and restart Home Assistant.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| triggers: - entity_id: binary_sensor.garage_beweging to: "off" for: "00:02:00" trigger: state conditions: - condition: template value_template: "{{ is_state('sun.sun', 'below_horizon') }}" |
De binary sensor is (duh) on/off, waardoor "twee minuten off" een trigger kan zijn. De nieuwe event entity triggered elke keer een event wanneer een nieuwe beweging is gedetecteerd. Dit kan ook kort achter elkaar zijn (waarbij de oude sensor niet op off ging).
Dit levert daardoor andere resultaten op bij "doorlopende" bewegingen: Als ik dronken thuis kom* en er 5 minuten over doe om de achterdeur open te maken (ondanks dat de lamp fel aan staat), dan gaat de binary sensor niet op off. De event registreert dan twee losse events. Een delay bij het (eerste) event werkt hierdoor niet zoals gewenst (want als er een nieuw event achteraan komt, gaat de lamp uit terwijl de deur nog niet open is).
Wat ik (dus) nodig lijk te hebben is een trigger twee minuten na het meest recente event van event.garage_beweging. Is dat simpel op te lossen? Alternatief is een delay met test of het trigger event nog het meest recente is, maar lijkt me minder efficiënt..
* het komt - helaas - vaker voor dat ik thuiskom en nog wat spullen in de garage leg voor ik het huis in ga, maar qua "challenge" is dit hetzelfde
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Je event entity verandert elke keer van state als hij beweging detecteert. De state wordt dan de datum en tijd van het moment van detectie. Als hij dus twee minuten op dezelfde state blijft, is er twee minuten geen beweging geweestpietje63 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:21:
Ik krijg de volgende waarschuwing in Home Assistant
[...]
De automation houdt bij of er twee minuten geen beweging is geweest bij de achterdeur en zet de lampen dan weer op het oude niveau terug. De trigger ziet er nu als volgt uit
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 triggers: - entity_id: binary_sensor.garage_beweging to: "off" for: "00:02:00" trigger: state conditions: - condition: template value_template: "{{ is_state('sun.sun', 'below_horizon') }}"
YAML:
1
2
3
4
5
| trigger: state entity_id: event.whatever to: null # dit zorgt er voor dat hij alleen op state changes triggert, en niet op attribute changes for: minutes: 2 |
Dank @TheFes ik ga het vanavond testen. Als ik jouw code goed interpreteer en onderstaande events bekijk, zou hij dan gisteren tussen 15:13 en 15:30 niet een aantal keer uit zijn gegaan (er zijn wel state changes geweest, maar geen twee minuten zonder beweging; dit even los van de andere "zon onder condititie"). Of voert hij de "for 2 minutes" automatisch uit op het laatste event?
quote: binaryniets gedetecteerd (geen beweging gedetecteerd)
15:35:57 - 18 uur geleden
beweging gedetecteerd
15:30:57 - 18 uur geleden
niets gedetecteerd (geen beweging gedetecteerd)
15:30:49 - 18 uur geleden
beweging gedetecteerd
15:13:55 - 19 uur geleden
quote: eventeen gebeurtenis gedetecteerd
15:32:57 - 18 uur geleden
een gebeurtenis gedetecteerd
15:30:57 - 18 uur geleden
15:27:49 - 19 uur geleden
15:26:40 - 19 uur geleden
15:24:57 - 19 uur geleden
15:23:44 - 19 uur geleden
15:21:29 - 19 uur geleden
15:19:27 - 19 uur geleden
15:17:26 - 19 uur geleden
15:15:24 - 19 uur geleden
15:13:55 - 19 uur geleden
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Op basis van de binary sensor zou hij om 15:37:57 uitgegaan zijn.pietje63 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:04:
Dank @TheFes ik ga het vanavond testen. Als ik jouw code goed interpreteer en onderstaande events bekijk, zou hij dan gisteren tussen 15:13 en 15:30 niet een aantal keer uit zijn gegaan (er zijn wel state changes geweest, maar geen twee minuten zonder beweging; dit even los van de andere "zon onder condititie"). Of voert hij de "for 2 minutes" automatisch uit op het laatste event?
[...]
[...]
Op basis van het event zou hij meerdere keren uitgegaan zijn.
Je zou de periode van 2 minuten iets kunnen verlengen omdat je nu de cooldown van de binary sensor mist.
[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 24-10-2024 10:29 ]
Ik zou graag een Utility Meter willen aanmaken die bijhoudt hoeveel kWh mijn auto jaarlijks verbruikt.
Nu lees ik mijn auto uit met de MyCupra HACS integratie, daarin heb ik de sensor "sensor.cupra_born_charge_power_2" die de laadsnelheid in kW weergeeft.
Nu heb ik deze sensor opgenomen in de Utility Meter maar dan krijg ik natuurlijk enkel opgetelde waardes in kW, wat niet echt resulteerd in kWh toch? Ik weet ook niet of dit een correcte manier is van verbruik op te tellen.
Hoe zou ik dat het beste kunnen maken?
Nu lees ik mijn auto uit met de MyCupra HACS integratie, daarin heb ik de sensor "sensor.cupra_born_charge_power_2" die de laadsnelheid in kW weergeeft.
Nu heb ik deze sensor opgenomen in de Utility Meter maar dan krijg ik natuurlijk enkel opgetelde waardes in kW, wat niet echt resulteerd in kWh toch? Ik weet ook niet of dit een correcte manier is van verbruik op te tellen.
Je moet eerst met een Riemann Sum Integral (ook beschikbaar onder helpers) kW omzetten naar kWh. Op de sensor die daaruit komt kun je dan een utility meter aanmaken.Marsman83 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:29:
Ik zou graag een Utility Meter willen aanmaken die bijhoudt hoeveel kWh mijn auto jaarlijks verbruikt.
Het beste is een losse kWh meter ertussen, maar ik vermoed dat dit niet je vraag is.Marsman83 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:29:
Je kunt een Linker Riemann Integral helper aanmaken met de kW laadsnelheid als input. Afhankelijk van het gedrag van de inputsensor kun je Max sub-interval ook nog instellen. Je integral helper wordt namelijk alleen ge update zodra de waarde van de input sensor veranderd. Als je laadsnelheid dus 3 uur exact constant is wordt er pas na die 3 uur geupdate. Met de max sub-interval forceer je updates.
Die helper gebruik je vervolgens als input voor de Utility Meter. Dit werkt goed maar is niet zo nauwkeurig als een losse kWh meter en als je Home Assistant down/offline is ga je data missen.
@pietje63 Veel bewegingsmelders sturen alleen een state bij beweging maar geen bij geen beweging. Dit is dan volledig gedaan door een timer. Deze zal waarschijnlijk ook 2 of 3 minuten zijn en pas als deze afloopt (dus beweging weer naar off) start de 2 minuten van jouw. Die zal je, als je dus alleen het bewegings-event wilt gebruiken, er dus ook bij om moeten tellen.
Maar welke sensors / integratie is dit dat de binaire sensoren komen te vervallen? Want best irritant eigenlijk omdat dit occupancy tonen op een dashboard dan wel omslachtig maakt.
Maar welke sensors / integratie is dit dat de binaire sensoren komen te vervallen? Want best irritant eigenlijk omdat dit occupancy tonen op een dashboard dan wel omslachtig maakt.
Ik heb een probleem met een ApexChart: De y-as heeft rare verdeling. Ik wil 0 decimalen en per 100 een onderverdeling. Dat heb ik ingesteld bij 'yaxis' maar er gebeurt niets.

Dit is de YAML van de ApexChart:
Wat gaat hier mis? Hier kan je de instructies vinden voor de Y-as van de ApexChart

Dit is de YAML van de ApexChart:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| type: custom:apexcharts-card update_interval: 1m apex_config: chart: height: 400% header: show: true title: CO2 24hr all_series_config: stroke_width: 1 graph_span: 24h series: - entity: sensor.co2_woonkamer_co2_woonkamer_co2 name: Woonkamer color: blue opacity: 0.1 curve: smooth type: area - entity: sensor.co2_slaapkamer_co2_slaapkamer_co2 name: Slaapkamer color: green opacity: 0.1 curve: smooth type: area yaxis: - min: 0 decimals: 0 apex_config: forceNiceScale: true stepSize: 100 |
Wat gaat hier mis? Hier kan je de instructies vinden voor de Y-as van de ApexChart
[ Voor 3% gewijzigd door vandermark op 24-10-2024 12:18 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Ik snap op zich wel dat motion een event zou zijn. Dat zegt op zich niets over occupancy. Als ik heel even de wc inloop om de rollen aan te vullen, is de wc verder niet bezet. Voor occupancy is op zich een mmwave sensor meer geschikt.Septillion schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:05:
@pietje63 Veel bewegingsmelders sturen alleen een state bij beweging maar geen bij geen beweging. Dit is dan volledig gedaan door een timer. Deze zal waarschijnlijk ook 2 of 3 minuten zijn en pas als deze afloopt (dus beweging weer naar off) start de 2 minuten van jouw. Die zal je, als je dus alleen het bewegings-event wilt gebruiken, er dus ook bij om moeten tellen.
Echter kun je er bij herhaalde bewegingen binnen een korte periode op zich wel vanuit gaan dat er iemand aanwezig is.
Je kunt natuurlijk altijd nog een template binary sensor maken op basis van het event.
@TheFes Op zich ja, maar het is op zich ook gewoon een software limitatie dat ze niet gewoon vaker "kijken". Dus wat dat betreft niet anders dan mmwave. Laatste ga ik hier op de WC denk ik ook gewoon niet fatsoenlijk aan de praat krijgen met de deur direct aan de opgang van de trap 
En zelf de template aanmaken is precies wat ik bedoel met omslachtig. Zeker omdat het jaaaaaaren dus wel gewerkt heeft en dus bij velen op dashboard staan. Ik snap dat event netter is dan maar ik zou de binaire sensors dan zeker houden. Het is zo aan een beginner zo ook gewoon niet meer uit te leggen wat ze allemaal moeten doen om simpele zaken weergeven te geven.
En zelf de template aanmaken is precies wat ik bedoel met omslachtig. Zeker omdat het jaaaaaaren dus wel gewerkt heeft en dus bij velen op dashboard staan. Ik snap dat event netter is dan maar ik zou de binaire sensors dan zeker houden. Het is zo aan een beginner zo ook gewoon niet meer uit te leggen wat ze allemaal moeten doen om simpele zaken weergeven te geven.
@vandermark Pakt hij het wel als je forceNiceScale weglaat?
Nee, doet nietsSeptillion schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:08:
@vandermark Pakt hij het wel als je forceNiceScale weglaat?
TheFes schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:55:
[...]
Je moet eerst met een Riemann Sum Integral (ook beschikbaar onder helpers) kW omzetten naar kWh. Op de sensor die daaruit komt kun je dan een utility meter aanmaken.
Thanks dit ga ik proberen.Pejdref schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
Het beste is een losse kWh meter ertussen, maar ik vermoed dat dit niet je vraag is.
Je kunt een Linker Riemann Integral helper aanmaken met de kW laadsnelheid als input. Afhankelijk van het gedrag van de inputsensor kun je Max sub-interval ook nog instellen. Je integral helper wordt namelijk alleen ge update zodra de waarde van de input sensor veranderd. Als je laadsnelheid dus 3 uur exact constant is wordt er pas na die 3 uur geupdate. Met de max sub-interval forceer je updates.
Die helper gebruik je vervolgens als input voor de Utility Meter. Dit werkt goed maar is niet zo nauwkeurig als een losse kWh meter en als je Home Assistant down/offline is ga je data missen.
Het gaat me om het totaalverbruik van mijn EV, dus ook als ik publieke laadpalen/snelladers gebruik, vandaar dat ik de auto zelf wil uitlezen.
Mijn eigen laadpaal lees ik al uit en geeft idd mooi verbruik weer van wat ik daar laadt.
[ Voor 12% gewijzigd door Marsman83 op 24-10-2024 14:47 ]
Het is de "officiële" Ring integratieSeptillion schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:05:
https://github.com/home-assistant/core/pull/125506
YAML:
1
2
3
4
5
6
| yaxis: - id: "1" min: ~-800 max: ~800 align_to: 100 |
Dat probleem had ik ook en als volgt opgelost.
10kWp zon - 30kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Top, dat werkt perfectpeter123 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:47:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 yaxis: - id: "1" min: ~-800 max: ~800 align_to: 100
Dat probleem had ik ook en als volgt opgelost.
Afgelopen nacht flink lopen stoeien met duckdns en nginx proxy manager. Ik had de laatste tijd al vaak dat ik geen verbinding kon maken, maar kon er nog niet echt de vinger op leggen. De opstelling was:
ha.domain.nl -> ha.duckdns.org -> public ip. -> niginx -> HA
Niet alleen op de app vaak geen verbinding, maar ook via de verschillende laptops kreeg ik geen verbinding (dns probleem). Maar het avondje kloten werd getriggered door een DNS challenge die niet meer werkte waardoor lokale service niet over ssl konden verbinden. Blijkbaar is er dus (al een tijdje) penarie bij duckdns: https://community.home-as...ation-has-failed/680538/1
Dus nu mijn domain dns maar even direct naar mijn IP laten wijzen (zonder DDNS) en voor mijn interne services een domain gekocht bij cloudflare, daar werkt een dns challenge weer direct zonder gedoe.
Ik vind het wel jammer, ben heel lang tevreden geweest met duckdns.
ha.domain.nl -> ha.duckdns.org -> public ip. -> niginx -> HA
Niet alleen op de app vaak geen verbinding, maar ook via de verschillende laptops kreeg ik geen verbinding (dns probleem). Maar het avondje kloten werd getriggered door een DNS challenge die niet meer werkte waardoor lokale service niet over ssl konden verbinden. Blijkbaar is er dus (al een tijdje) penarie bij duckdns: https://community.home-as...ation-has-failed/680538/1
Dus nu mijn domain dns maar even direct naar mijn IP laten wijzen (zonder DDNS) en voor mijn interne services een domain gekocht bij cloudflare, daar werkt een dns challenge weer direct zonder gedoe.
Ik vind het wel jammer, ben heel lang tevreden geweest met duckdns.
https://f1nerd.nl
Ik heb home wizard vorige week geinstalleerd en de watermeter doet soms raar.
Hij lijkt meestal goed te werken, maar soms heb ik op rare tijdstippen erg hoog verbruik water. Bv vannacht om 2 uur s'nachts, 121 liter?? Bijna elke dag opeens 200 liter oid.
Waterbedrijf gebeld om te checken of ik een lekkage heb (verbruik even checken), maar dat is niet zo.
Ik heb hem vanmorgen even opnieuw erop gezet, is dit een bekend probleem?
Hij lijkt meestal goed te werken, maar soms heb ik op rare tijdstippen erg hoog verbruik water. Bv vannacht om 2 uur s'nachts, 121 liter?? Bijna elke dag opeens 200 liter oid.
Waterbedrijf gebeld om te checken of ik een lekkage heb (verbruik even checken), maar dat is niet zo.
Ik heb hem vanmorgen even opnieuw erop gezet, is dit een bekend probleem?
Ik heb een Hue dimmer switch (Philips 929002398602) en een Hue lamp (white en color ambiance) en die heb ik beide toegevoegd als device in Zigbee2MQTT.
Is er een eenvoudige manier om de dimmer switch te koppelen aan deze Hue lamp, of moet ik hiervoor een losse automatisering maken? Hoop eigenlijk dat ik de dimmer switch kan linken aan een lamp waarbij ik de 4 knoppen allemaal kan gebruiken.
Is er een eenvoudige manier om de dimmer switch te koppelen aan deze Hue lamp, of moet ik hiervoor een losse automatisering maken? Hoop eigenlijk dat ik de dimmer switch kan linken aan een lamp waarbij ik de 4 knoppen allemaal kan gebruiken.
3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500
Ah, dat ging makkelijk en snel. Het werkt nuRembock schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:12:
@mede je zal je dimmer moeten binden aan je lamp.
3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.