Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 243 ... 347 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 16:24

Step

step@tweakers.net#

Heeft iemand een simpele instructie of tips toevallig over hoe je voor Brands een pull request kunt maken voor een custom_component? De github help en informatie die er bij staat is niet heel duidelijk (en ik wil niets fouts doen).

Ik zou graag een goeie pull request willen doen om Palo Alto Networks brand logo en alles toe te laten voegen. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-08 17:10

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Ronker32 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Bij mij was het echt puur het uitzetten van de Bot Fight Mode, blijkbaar ziet Cloudflare het Google authenticatieproces als een actie van een bot. Succes!!
Yes, bot fight mode uit, en het werkt feilloos. Manmanman, beetje jammer dat dit niet breder is aangekondigd. In ieder geval, opgelost, thanks voor de wijze raad! _/-\o_

Nu nog even puzzelen of bot fight enkel uit/bypass kan op dat subdomein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-10 16:42
vonkkie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Hoe heb je de knop voor pauzeren adguard gemaakt ?
Ik heb een automation gemaakt die AdGuard pauzeert voor drie minuutjes, of weer aanzet als hij al uit staat.
Als je op de knop durkt trapt hij de automatisering af. Denk dat je hier wel mee op weg kan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: Pause Adguard Home
description: ""
triggers: []
conditions: []
actions:
  - if:
      - condition: device
        type: is_on
        device_id: ---
        entity_id: ---
        domain: switch
    then:
      - type: turn_off
      - delay:
          hours: 0
          minutes: 3
          seconds: 0
          milliseconds: 0
      - type: turn_on
    else:
      - type: turn_on
mode: restart

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 19-10-2024 16:29 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ik ben mijn yaml bestanden een beetje aan het opschonen en loop nu tegen een probleem aan die ik niet weet op te lossen. Het gaat om onderstaand stukje code die gebruikt wordt om de temperatuur en luchtvochtigheid te meten via mijn ITHO mechanische ventilatie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#
# ITHO ventilatie
#
mqtt:
  sensor:
    - name: "ITHO Temperaturee"
      state_topic: "itho/ithostatus"
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: "{{ value_json.temp }}"
      device_class: "temperature"
      unique_id: "itho_temp"
    - name: "ITHO Humidity"
      state_topic: "itho/ithostatus"
      unit_of_measurement: "%"
      value_template: "{{ value_json.hum }}"
      device_class: "humidity"
      unique_id: "itho_hum"

Wanneer ik sensors.yaml open in Studio Code Server zie ik deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RucK1y3MFlw5-YGaOWLQW4vuyok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VEcTymr49H1CcOhmerPLvtqY.png?f=fotoalbum_large

De metingen van temperatuur en vochtigheid werken overigens wel.

Ik heb al wat lopen spelen met een - platform: mqtt regel maar hij blijft een melding geven. Iemand enig idee?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-10 13:17
Ik heb een entity kaart aangemaakt met verbruik van powerplugs, is er een manier om hierin op verbruik te sorteren?

Al überhaupt magere vraagstelling laat staan voor eigen topic => schopje

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 19-10-2024 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@mede Je probleem is dat je het in je sensors.yaml probeert te doen waarvan ik er vanuit ga dat je die in configuration.yaml include onder sensor:. Ofwel, het geheel wordt dan:
YAML:
1
2
3
4
sensor:
  mqtt:
    sensor:
      - name: "ITHO Temperaturee"

En dat is simpelweg niet correct :)

Feit dat het nog werkt doet mij vermoeden dat je dit ook nog op de correcte plak hebt staan ofwel direct in configuration.yaml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@guysp Klinkt als een goede voor een script ipv een automation. Checken op het aan staan is natuurlijk niet zo belangrijk en kan ook weggelaten worden.

Ook kan je gewoon je device id's laten staan hoor, die zijn gewoon volledig random. Verder zou ik überhaupt geen device triggers/conditions gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-10 19:34
Deldenaar schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:12:
Ik heb een entity kaart aangemaakt met verbruik van powerplugs, is er een manier om hierin op verbruik te sorteren?

[mbr]Al überhaupt magere vraagstelling laat staan voor eigen topic => schopje[/]
Misschien is dit wat voor je https://docs.powercalc.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
Septillion schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:33:
@guysp Klinkt als een goede voor een script. Checken op het aan staan is natuurlijk niet zo belangrijk en kan ook weggelaten worden.

Ook kan je gewoon je device id's laten staan hoor, die zijn gewoon volledig random. Verder zou ik überhaupt geen device triggers/conditions gebruiken.
Checken op aan staan staat erin omdat hij dan juist direct weer aangaat. Dus stel je pauzeert hem en activeert de automatisering opnieuw, dan gaat de adguard gelijk weer aan.

Er een script van maken is inderdaad een idee, ik ga er eens naar kijken!

[ Voor 5% gewijzigd door guysp op 19-10-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Hoe kan ik dit in voorbeeld sorteren

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
type: entities
entities:
  - entity: sensor.airco_plug_vermogen
  - entity: sensor.droogtrommel_plug_vermogen
  - entity: sensor.jacuzzi_plug_vermogen
  - entity: sensor.p1_meter_power
  - entity: sensor.p1_meter_power_phase_1
  - entity: sensor.tuin_verlichting_plug_vermogen
  - entity: sensor.tv_plug_vermogen
  - entity: sensor.wasmachine_plug_vermogen
  - entity: sensor.werkhok_plug_vermogen
title: VERBRUIK
state_color: true

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 19-10-2024 17:11 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Deldenaar Zou je kunnen doen met custom:auto-entities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@guysp Dus je wilt niet dat dit script wat doet als AdGuard uit staat? Dan opzich een logische :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
Septillion schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:14:
@guysp Dus je wilt niet dat dit script wat doet als AdGuard uit staat? Dan opzich een logische :)
Ik wil juist dat als AdGuard uit staat, dat hij gelijk weer aan gaat ipv de timer afwachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:50

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Zijn er al mensen die een Ikea INSPELNING smart plug gebruiken met power monitoring?

Heb nu 2 pluggen van Innr (SP240 volgens mij), en ondanks dat ze goed werken heb ik het idee dat ze iets onnauwkeurig meten bij zeer weinig of geen stroomverbruik.

Die van Ikea zijn erg aantrekkelijk geprijsd en wil graag het binnen het Zigbee netwerk houden en producten die voor de europese markt gemaakt zijn (oftewel geen Aliexpress meuk ivm brandgevaar. Lees ook trouwens over Ledvance, ook netjes geprijsd.

Alle tips zijn welkom (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@guysp Altijd? Of bedoel je dat je de pauze wilt kunnen onderbreken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guysp
Septillion schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:37:
@guysp Altijd? Of bedoel je dat je de pauze wilt kunnen onderbreken?
De pauze wil ik kunnen onderbreken, als ik dus klaar ben waarvoor ik gepauzeerd had kan ik met een druk op de knop het weer aanzetten. Heb het omgeschreven naar een script, bedankt voor de tip!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
pause_adguard:
  mode: restart
  sequence:
    - if:
        - condition: state
          entity_id: switch.adguard_home_protection
          state: "on"
      then:
        - action: switch.turn_off
          target:
        - delay:
            hours: 0
            minutes: 3
            seconds: 0
            milliseconds: 0
        - action: switch.turn_on
          target:
      else:
        - action: switch.turn_on
          target:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:51
Xqlus1ve schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:31:
Zijn er al mensen die een Ikea INSPELNING smart plug gebruiken met power monitoring?

Heb nu 2 pluggen van Innr (SP240 volgens mij), en ondanks dat ze goed werken heb ik het idee dat ze iets onnauwkeurig meten bij zeer weinig of geen stroomverbruik.

Die van Ikea zijn erg aantrekkelijk geprijsd en wil graag het binnen het Zigbee netwerk houden en producten die voor de europese markt gemaakt zijn (oftewel geen Aliexpress meuk ivm brandgevaar. Lees ook trouwens over Ledvance, ook netjes geprijsd.

Alle tips zijn welkom (Y)
Alle smart plugs die ik heb en die energy kunnen meten doen dat onnauwkeurig bij laag verbruik.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:23
bekkerm schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

Je kunt er net zoveel maken als je wil natuurlijk. Als je alleen de markup wilt kun je daar een template sensor van maken. De 1e is inclusief obe en btw. de 2e is dan het totaal minus kale prijs = de markup. De sensors kun je dan gebruiken waar je wil.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - unique_id: energy_current_hour_price
    name: "energy current hour price"
    state: "{{ ( states('sensor.energyzero_today_energy_current_hour_price') | float + states('input_number.obe_belasting') | float ) * 1.21 }}"
    unit_of_measurement: "EUR/kWh"
    device_class: monetary

- unique_id: energy_current_hour_markup
    name: "energy current hour markup"
    state: "{{ states('sensor.energy_current_hour_price') | float - states('sensor.energyzero_today_energy_current_hour_price') | float  }}"
    unit_of_measurement: "EUR/kWh"
    device_class: monetary
dank je, dat was net wat ik nodig had om verder te kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:42

Antonio di

a mi me dijeron que si

Alle tips zijn welkom (Y)
Lees eens:
Smart ZigBee Socket NOUS A1Z 2-pack review door Antonio di
https://community.home-as...-power-consumption/690135

[ Voor 7% gewijzigd door Antonio di op 19-10-2024 19:44 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TheFes schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:15:
[...]

Alle smart plugs die ik heb en die energy kunnen meten doen dat onnauwkeurig bij laag verbruik.
Wat ik merk is dat de plug (aangesloten op mijn wasmachine en droger) soms blijft hangen op 4 a 5 watt. Dit maakt de automation iets onnauwkeuriger soms.

Lees dat die Ikea pluggen nog een foutieve voltage aangeven, niets dat een software update kan fixen. Die van Ledvance zijn volgens mij aan het uitfaseren, daar ga ik denk ik even mijn handen niet aan branden.

welke merken en types (zigbee / wifi) modellen gebruik jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Xqlus1ve schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:41:
[...]

Wat ik merk is dat de plug (aangesloten op mijn wasmachine en droger) soms blijft hangen op 4 a 5 watt. Dit maakt de automation iets onnauwkeuriger soms.

Lees dat die Ikea pluggen nog een foutieve voltage aangeven, niets dat een software update kan fixen. Die van Ledvance zijn volgens mij aan het uitfaseren, daar ga ik denk ik even mijn handen niet aan branden.

welke merken en types (zigbee / wifi) modellen gebruik jij?
Vooral Blitzwolf SHP13 en SHP15, daarnaast ook enkele ingebouwde Shelly PM's en een paar smart plugs op ESPHome die in de kerstdozen zitten en alleen in die periode gebruikt worden. Weet dat zij even het merk niet van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:39

Alle tips zijn welkom (y)
Waarschijnlijk komen die ikea pluggen uit dezelfde Chinese fabriek als die aliexpress meuk 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

tormentor1985 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:45:
[...]

Waarschijnlijk komen die ikea pluggen uit dezelfde Chinese fabriek als die aliexpress meuk 🙂
Apple en Philips producten waarschijnlijk ook, wat probeer je nu eigenlijk te zeggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Ik weet niet helemaal of dit het goede topic is voor de vraag maar ik denk wel dat er hier mensen zijn dit het antwoord weten. Ik wil voor mijn CV ketel een relais tussen de "schakel" draad zetten om hem wel of niet warmte te laten geven (zelfde idee als de 2 draadjes aan elkaar doen die aan je thermostaat zitten).

Deze relais komt dan weer in HA om het verder aan te sturen.

Nu ben ik niet super bekend met wat ik precies moet hebben maar zou zoiets als onderstaande werken?

https://www.amazon.nl/Wir...s&smid=AO3SAQMAK8BBI&th=1

Zie op 1 van de afbeelding wel een ander apparaatje met een batterij en denk dat dit gewoon het zelfde zou zijn als de CV ketel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:42

Antonio di

a mi me dijeron que si

Brummetje schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:39:
Ik weet niet helemaal of dit het goede topic is voor de vraag maar ik denk wel dat er hier mensen zijn dit het antwoord weten. Ik wil voor mijn CV ketel een relais tussen de "schakel" draad zetten om hem wel of niet warmte te laten geven (zelfde idee als de 2 draadjes aan elkaar doen die aan je thermostaat zitten).

Deze relais komt dan weer in HA om het verder aan te sturen.

Nu ben ik niet super bekend met wat ik precies moet hebben maar zou zoiets als onderstaande werken?

https://www.amazon.nl/Wir...s&smid=AO3SAQMAK8BBI&th=1

Zie op 1 van de afbeelding wel een ander apparaatje met een batterij en denk dat dit gewoon het zelfde zou zijn als de CV ketel?
Ik zou er geen relais tussen zetten maar een OTGW (als je CV OpenTerm ondersteunt, wat de meeste doen), zie forum hierover:
[OTGW] OpenTherm gateway
Voor Nefit is er de BBQkees module, zie:
https://bbqkees-electronics.nl/?lang=nl

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Antonio di schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Ik zou er geen relais tussen zetten maar een OTGW (als je CV OpenTerm ondersteunt, wat de meeste doen), zie forum hierover:
[OTGW] OpenTherm gateway
Voor Nefit is er de BBQkees module, zie:
https://bbqkees-electronics.nl/?lang=nl
Mijn CV ketel heeft maar 2 draadjes dus volgens mij gewoon aan/uit dus dan zou een relais voldoende zijn denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:06
Brummetje schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:04:
[...]

Mijn CV ketel heeft maar 2 draadjes dus volgens mij gewoon aan/uit dus dan zou een relais voldoende zijn denk ik?
Twee draadjes kan vanalles zijn. Bij mij zijn het ook maar 2 draadjes, maar is toch via Nefits oudere systeem aangesloten (ebus meen ik, BBQKees zijn oplossing is voor de opvolger daarvan).

Als je het zeker wilt weten moet je dus op de ketel kijken naar hoe de draadjes zijn aangesloten (en dus evt het aansluitschema erbij pakken).

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 19-10-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

RobertMe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:06:
[...]

Twee draadjes kan vanalles zijn. Bij mij zijn het ook maar 2 draadjes, maar is toch via Nefits oudere systeem aangesloten (ebus meen ik, BBQKees zijn oplossing is voor de opvolger daarvan).
Ah dan ga ik morgen even bij de CV ketel kijken welke het precies is en wat het is! Stel het is wel gewoon aan/uit is de relais uit mijn link dan wel in orde?

Edit: Toch direct maar even gekeken en het betreft een Nefit ProLine NxT HRC 24 CW4 welke Opentherm zou moeten hebben. Echter als ik op BBQkees kijk valt deze (als ik de afbeelding moet geloven) onder "Toestellen zonder EMS bus (dus niet compatible)".

[ Voor 20% gewijzigd door Brummetje op 19-10-2024 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Brummetje schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:09:
Edit: Toch direct maar even gekeken en het betreft een Nefit ProLine NxT HRC 24 CW4 welke Opentherm zou moeten hebben. Echter als ik op BBQkees kijk valt deze (als ik de afbeelding moet geloven) onder "Toestellen zonder EMS bus (dus niet compatible)".
Dat klopt dan toch ook ;) Opentherm is ook geen EMS bus. Het is of het een of het ander. En als die Opentherm heeft heeft die dus geen EMS.

Kan overigens alsnog dat die naast Opentherm (of EMS) ook is aan te sluiten middels aan/uit. Daarom dat je IMO beter even de handleiding erbij kunt pakken om te valideren of er inderdaad meerdere aansluit methoden zijn en hoe die is aangesloten. Of, als je avontuurlijk bent, alsnog de aansluiting aan te passen. Maar als die Opentherm ondersteund zou ik dat ook gebruiken. Heb zelf geen Opentherm (noch HA koppeling / een Tado thermostaat die ebus babbelt met de ketel), maar AFAIK kun je met Opentherm ook meteen informatie uit de ketel halen, iets dat met aan/uit niet kan. En ik meen dat je met Opentherm ook de originele thermostaat kunt aanhouden? Waarbij ik niet weet of dat ook met aan/uit lukt. En bij Opentherm kun je meen ik zelfs via Opentherm de temperatuur aanpassen? Dus een domme thermostaat slim maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kai_the_one
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-10 22:55
Brummetje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:28:
Binnenkort ga ik bij Eneco weg en zou ik het liefst ook mijn Toon abonnement opzeggen. Nu heeft mijn Toon helaas versie 6.3.45 wat het rooten wat lastiger maakt zonder hem open te maken.

Kan je Toon zonder abonnement nog gewoon in Home Assistant gebruiken of werkt dat dan ook niet meer?
Dit gaat naar alle waarschijnlijkheid niet meer werken. Omdat ik mijn Toon v1 in een soortgelijke situatie niet wilde rooten (was winter, mocht het mislukken…) heb ik gekozen voor een andere Thermostaat; Plugwise Anna. De Plugwise Integratie werkt perfect met Home Assistant en er is geen abbo voor nodig
Brummetje schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:09:
[...]

Ah dan ga ik morgen even bij de CV ketel kijken welke het precies is en wat het is! Stel het is wel gewoon aan/uit is de relais uit mijn link dan wel in orde?

Als ik je posts lees, doe ik de aanname dat je je ketel buiten je Toon om wil aansturen? Je zou dan kunnen overwegen de bovengenoemde Anna aan te schaffen, deze ondersteund ook OpenTherm. Ik zie ze op marktplaats voor ~ €50,- aangeboden worden en anders kost het ~ €150,- nieuw.

Wil je je P1 data ook blijven uitlezen, dan zou je deze kunnen overwegen (werkt al 1 jaar perfect bij mij):https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

Mocht je je historische P1 data vanuit Toon naar Home Assistant willen migreren dan kan je deze post lezen: https://gathering.tweaker...message/79604874#79604874

Late edit / toevoeging: Overigens heb ik destijds ook bekeken om OpenTherm protocol in combinatie met Toon in te richten(Met de focus op Plugwise Adam), echter leek dit (soms?) niet goed te werken. Wellicht dat andere hardware beter werkt. Ivm tijd niet verder onderzocht zie: https://toonforum.nl/d/646-plugwise-samen-met-toon
& https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2192166 > Om tijd en gedoe te besparen ben ik uiteindelijk voor bovengenoemde oplossing gegaan.

[ Voor 14% gewijzigd door kai_the_one op 20-10-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brummetje
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

kai_the_one schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 07:58:
[...]

Dit gaat naar alle waarschijnlijkheid niet meer werken. Omdat ik mijn Toon v1 in een soortgelijke situatie niet wilde rooten (was winter, mocht het mislukken…) heb ik gekozen voor een andere Thermostaat; Plugwise Anna. De Plugwise Integratie werkt perfect met Home Assistant en er is geen abbo voor nodig

[...]

Als ik je posts lees, doe ik de aanname dat je je ketel buiten je Toon om wil aansturen? Je zou dan kunnen overwegen de bovengenoemde Anna aan te schaffen, deze ondersteund ook OpenTherm. Ik zie ze op marktplaats voor ~ €50,- aangeboden worden en anders kost het ~ €150,- nieuw.

Wil je je P1 data ook blijven uitlezen, dan zou je deze kunnen overwegen (werkt al 1 jaar perfect bij mij):https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

Mocht je je historische P1 data vanuit Toon naar Home Assistant willen migreren dan kan je deze post lezen: https://gathering.tweaker...message/79604874#79604874

Late edit / toevoeging: overigens heb ik destijds ook bekeken om OpenTherm protocol in combinatie met Toon in te richten(specifiek de focus op Adam, wellicht dat andere hardware beter werkt. Ivm tijd niet verder onderzocht), echter leek dit (soms?) niet goed te werken zie: https://toonforum.nl/d/646-plugwise-samen-met-toon
& https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2192166 > Ben dus uiteindelijk voor bovengenoemde oplossing gegaan.
De aanname is correct wat betreft aansturen buiten Toon om. Ik had gehoopt Toon eenvoudig te kunnen rooten en deze nog even te houden. Echter is Toon ook zo traag dus wil ik er niet te veel energie insteken.

Was daarom naar diverse alternatieve aan het kijken. Zo dus ook een simpel relais of dus een OTGW i.v.m. opentherm. Echter zijn de totale kosten van een OTGW waarbij ik ook nog iets voor aan de muur moet toch redelijk in de buurt aldan niet hoger dan een slimme Thermostaat.

Ik heb inderdaad ook de Anna gezien maar ook de Tado. De 2e zou ook naadloos met HA moeten werken. Het is nu dus even zoeken denk ik naar de beste thermostaat qua prijs en ook qua looks.

Looks vind ik zelf niet heel spannend maar het moet allemaal ook door de vrouw goedgekeurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:53
Brummetje schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

De aanname is correct wat betreft aansturen buiten Toon om. Ik had gehoopt Toon eenvoudig te kunnen rooten en deze nog even te houden. Echter is Toon ook zo traag dus wil ik er niet te veel energie insteken.

Was daarom naar diverse alternatieve aan het kijken. Zo dus ook een simpel relais of dus een OTGW i.v.m. opentherm. Echter zijn de totale kosten van een OTGW waarbij ik ook nog iets voor aan de muur moet toch redelijk in de buurt aldan niet hoger dan een slimme Thermostaat.

Ik heb inderdaad ook de Anna gezien maar ook de Tado. De 2e zou ook naadloos met HA moeten werken. Het is nu dus even zoeken denk ik naar de beste thermostaat qua prijs en ook qua looks.

Looks vind ik zelf niet heel spannend maar het moet allemaal ook door de vrouw goedgekeurd worden.
Ik ben op dit moment bezig met HA en Tado. Korte schets. Ivm teveel zonneopwek zomer maak ik deze in de herfst/winter op. Gebeurd nu via een sfeerhaard. Als het te koud is duurt het te lang voordat het warm in huis is alleen op de sfeerhaard. Tado moet dan bij springen. Helpen opwarmen en daarna het over laten aan. De 1e test is hoopvol. Temperaturen zijn nu te hoog om ff lekker door te testen zonder er een sauna binnen van te maken en elle lang te moeten wachten totdat de temperatuur iets dropt. Er is een workaround.... ff de thermostaat buiten leggen en daarna snel opwarmen weer voor de haard. Sneller te testen. Komende week zal dit vanuit nature denk ik wel beter gaan. Ken je andere systeem niet die je benoemd. Maar Tado wordt gezien binnen HA. Hebben eigen integratie.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-10 19:15

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ik heb zowel Tado als OTGW hier, en wil een aantal punten meegeven, je doet ermee wat je wil:
- OTGW geeft veel meer informatie dan Tado, zoals bvb temperatuur van het water dat uit de ketel vertrekt en het retourwater, modulatie niveau,... Handig en interessant als je daar iets mee doet, anders is het nut onzeker, tenzij je natuurlijk een thermostaat hebt die zelf niet te integreren valt met ha
- Tado geeft goede info ivm de ruimtetemperatuur, luchtvochtigheid en geeft ook een indicatie rond de warmtevraag. V3(+) producten zien er goed uit (persoonlijk, ik ben echter minder een fan van de X) en zou slim moeten zijn, al moet dat laatste niet overschat worden - opentherm op zich is al best efficient trouwens
- er zijn andere oplossingen zoals Anna, zaak is op voorhand goed na te denken over wat je er mee wil gaan doen en op basis daarvan te kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Church of Noise schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:20:
Ik heb zowel Tado als OTGW hier, en wil een aantal punten meegeven, je doet ermee wat je wil:
- OTGW geeft veel meer informatie dan Tado, zoals bvb temperatuur van het water dat uit de ketel vertrekt en het retourwater, modulatie niveau,... Handig en interessant als je daar iets mee doet, anders is het nut onzeker, tenzij je natuurlijk een thermostaat hebt die zelf niet te integreren valt met ha
- Tado geeft goede info ivm de ruimtetemperatuur, luchtvochtigheid en geeft ook een indicatie rond de warmtevraag. V3(+) producten zien er goed uit (persoonlijk, ik ben echter minder een fan van de X) en zou slim moeten zijn, al moet dat laatste niet overschat worden - opentherm op zich is al best efficient trouwens
- er zijn andere oplossingen zoals Anna, zaak is op voorhand goed na te denken over wat je er mee wil gaan doen en op basis daarvan te kiezen
Waarom ben je minder fan van de X serie? Wat heeft/kan de V3 wat de X niet zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:04
Ok, ik loop even vast in een naar mijn idee vrij simpele automation. Ik wil van elke status change een telegram berichtje krijgen. Gek genoeg krijg ik alleen een status bericht van de "disarmed" status, maar niet van de "armed away" of enige andere status. Wat zie ik over het hoofd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Alarm status
mode: single
triggers:
  - entity_id: alarm_control_panel.egardia
    to:
    trigger: state
actions:
  - metadata: {}
    data:
      message: "Alarm status is nu: {{ states.alarm_control_panel.egardia.state }}"
    action: telegram_bot.send_message

Ik heb bij de to: ook een opsomming gedaan van alle mogelijke status codes, maar nog steeds alleen "disarmed" die ik zie in Telegram. In de historie van de sensor zie ik wel dat "armed away" langs geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PisPix Denk dat de lege to: een issue is. Daarnaast is het dus altijd verstandig je state op te halen met states(). Maak er eens van:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
triggers:
    to: null
actions:
    data:
      message: "Alarm status is nu: {{ states('alarm_control_panel.egardia') }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-10 16:49
Ik heb sinds korts iets vreemd. Een aantal lampen gaan uit zichzelf aan om de meest vreemde tijden. Toevallig vandaag. Ik heb 3 spotjes buiten (Eglo GUI10 spot). En opeens staan er 2 van de 3 aan. Ik heb geen commando gegeven!

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/84742-screenshot_2024-10-20_161355.png

Ja ze zitten in een groep maar als die triggered staan er neem ik aan 3 aan:

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/6134-screenshot_2024-10-20_161452.png

Hoe kan ik zoiets debuggen? Doet mijn HA ze aan zetten (waarom?) Of gaan ze uit zichzelf aan (waarom?)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mattie112 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:16:
Of gaan ze uit zichzelf aan (waarom?)
Mogelijk, omdat veel slimme lampen automatisch aan gaan na stroomuitval / onderbreking (oftewel: tijdens het opstarten gaan ze aan). Is een veiligheidsfeature. Mogelijk wel instelbaar in de lamp, dat ze i.p.v. aan op de felste stand uit moeten blijven of de vorige toestand herstellen. Bij bv Hue lampen kun je dit instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
RobertMe schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

Mogelijk, omdat veel slimme lampen automatisch aan gaan na stroomuitval / onderbreking (oftewel: tijdens het opstarten gaan ze aan). Is een veiligheidsfeature. Mogelijk wel instelbaar in de lamp, dat ze i.p.v. aan op de felste stand uit moeten blijven of de vorige toestand herstellen. Bij bv Hue lampen kun je dit instellen.
Sure dat kan maar de stroom is er niet af geweest in dit geval. Dan zou ik dit bij meer moeten zijn (heb dezelfde spot binnen ook 5x toevallig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:15:
@PisPix Denk dat de lege to: een issue is. Daarnaast is het dus altijd verstandig je state op te halen met states(). Maak er eens van:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
triggers:
actions:
    data:
Of je gebruikt trigger.to_state.state

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mattie112 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:25:
[...]

Sure dat kan maar de stroom is er niet af geweest in dit geval. Dan zou ik dit bij meer moeten zijn (heb dezelfde spot binnen ook 5x toevallig)
Tsja, het zijn buitenlampen en die binnen werken. Bewijst naar mijn idee niet veel ;) Kan dus net zo goed zijn dat in de bekabeling naar die buiten iets niet lekker zit (en "bij mij" waait het vandaag nogal hard, zou zomaar reden te meer kunnen zijn dat vandaag de (kabel) verbinding slecht is).
En nu ik de screenshot in HA nog eens bekijk, binnen 5 seconden heb je het power on gedrag aangepast (incl nog wat gerelateerde instellingen, mogelijk kleur en helderheid?). Ik zou daar dus eens wat aanpassen (vooral kleur/helderheid als dat de instellingen zijn). Als het dan nog een keer gebeurt kun je zo aan de afwijkende kleur/helderheid aflezen dat het power on gedrag getriggert is. Gaan ze nog een keer aan maar met dezelfde kleur/helderheid als nu dan weet je in ieder geval dat het niet door power on (gedrag) komt.

Want verder is het voor ons ook maar gissen en zal niemand met zekerheid kunnen zeggen wat er in jou specifieke situatie zal zijn gebeurt.
En een "maar de anderen hebben dit niet" helpt natuurlijk niet. Dan kun je zo ongeveer elke suggestie wel afwijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
RobertMe schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:42:
[...]

Tsja, het zijn buitenlampen en die binnen werken. Bewijst naar mijn idee niet veel ;) Kan dus net zo goed zijn dat in de bekabeling naar die buiten iets niet lekker zit (en "bij mij" waait het vandaag nogal hard, zou zomaar reden te meer kunnen zijn dat vandaag de (kabel) verbinding slecht is).
En nu ik de screenshot in HA nog eens bekijk, binnen 5 seconden heb je het power on gedrag aangepast (incl nog wat gerelateerde instellingen, mogelijk kleur en helderheid?). Ik zou daar dus eens wat aanpassen (vooral kleur/helderheid als dat de instellingen zijn). Als het dan nog een keer gebeurt kun je zo aan de afwijkende kleur/helderheid aflezen dat het power on gedrag getriggert is. Gaan ze nog een keer aan maar met dezelfde kleur/helderheid als nu dan weet je in ieder geval dat het niet door power on (gedrag) komt.

Want verder is het voor ons ook maar gissen en zal niemand met zekerheid kunnen zeggen wat er in jou specifieke situatie zal zijn gebeurt.
En een "maar de anderen hebben dit niet" helpt natuurlijk niet. Dan kun je zo ongeveer elke suggestie wel afwijzen ;)
Het zou kunnen dat er iets niet lekker zit maar het is in een aanbouw (overstek) die "net" nieuw is. Afgelopen 4 maanden geen problemen en nu sinds een paar weken wel. De lampen zitten ook op dezelfde schakelaar (die altijd aan staat) en dus op dezelfde kabel. Theoretisch gezien kan het dat er iets niet goed zit maar ik vind dat zeer discutabel. Vandaar dat ik eerst zoek naar hoe ik dit zou kunnen "zien" binnen HA. Vind HA dat hij het zelf heeft getriggered of vind HA dat de lamp zelf is aangegaan.

Oprechte vraag: waar in mijn screenshot zie je dat het power-on gedrag is aangepast? Ik haal dat er niet uit. Ik zou wel voor de grap natuurlijk die op "off" kunnen zetten om te voorkomen dat bij een power-issue de lampen aan gaan, kunnen we dat in elk geval uitsluiten inderdaad.

Thanks voor de suggesties in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Mattie112 Het is in ieder geval niets van binnen HA, dan wordt de reden in de log genoemd. Dus dat kan je uitsluiten.

Dus of het is power on gedrag of iets in Zigbee (of mee defect in de lamp maar dat lijkt me minst waarschijnlijk).

Niet toevallig nog iets anders gekoppeld en dat in dezelfde bind weten te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mattie112 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:08:
De lampen zitten ook op dezelfde schakelaar (die altijd aan staat) en dus op dezelfde kabel.
Elke lamp zal uiteindelijk waarschijnlijk zijn aangesloten op een eigen kabel. Afgesplitst na de schakelaar dan.
Vandaar dat ik eerst zoek naar hoe ik dit zou kunnen "zien" binnen HA. Vind HA dat hij het zelf heeft getriggered of vind HA dat de lamp zelf is aangegaan.
Dat zie je in principe op de screenshot al? "Turned on" vs "Turned on by automation ...". Als HA iets doet staat dat in het log erbij. Als HA een nieuwe status ontvangt vanuit het apparaat (zonder dat HA dit zelf "heeft aangevraagd " staat er dus alleen het "gevolg" in de logs.
Oprechte vraag: waar in mijn screenshot zie je dat het power-on gedrag is aangepast? Ik haal dat er niet uit.
Niet. Ik had de screenshots eerst niet (goed) bekeken. Toen ik ze wel (goed) bekeek zag ik dat er dus entities (dropdown & sliders) zijn in relatie met het power on gedrag. Dus het aanpassen is én mogelijk én een kleine moeite.
Ik zou wel voor de grap natuurlijk die op "off" kunnen zetten om te voorkomen dat bij een power-issue de lampen aan gaan, kunnen we dat in elk geval uitsluiten inderdaad.
Ik zou even naar die andere twee instellingen (/sliders) kijken. Als je daarmee aanpast "hoe" de lamp brand dan zie je nog steeds dat die spontaan aan gaat, en dat die aan gaat op basis van het power on gedrag. Als je het power on gedrag op Off zet weet je niet of/dat die nog steeds vanzelf aan gaat (als het het power on gedrag is/was). Kun je hem op een ander kleurtje (of helderheid) zetten weet je én dat die nog steeds spontaan aan gaat, én op dat moment de power on instellingen worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Septillion schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:16:
@Mattie112 Het is in ieder geval niets van binnen HA, dan wordt de reden in de log genoemd. Dus dat kan je uitsluiten.

Dus of het is power on gedrag of iets in Zigbee (of mee defect in de lamp maar dat lijkt me minst waarschijnlijk).

Niet toevallig nog iets anders gekoppeld en dat in dezelfde bind weten te krijgen?
Het enige wat ik me nu nog bedenk is dat ze in een HA groep zitten.

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/60228-screenshot_2024-10-20_171948.png

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/16138-screenshot_2024-10-20_172019.png

Het enige wat me daar opvalt is "unavailable" maar dat was niet de tijd dat hij aan ging in elk geval.
Het is in ieder geval niets van binnen HA, dan wordt de reden in de log genoemd
Ok dat is goed om te weten in elk geval!

Ik heb nu dus de "start-up behavior" op "off" staan dus kan kijken of het nu voorkomt, of anders zet ik die even op een andere kleur/brightness om het zo te tracken waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
RobertMe schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

Elke lamp zal uiteindelijk waarschijnlijk zijn aangesloten op een eigen kabel. Afgesplitst na de schakelaar dan.

[...]

Dat zie je in principe op de screenshot al? "Turned on" vs "Turned on by automation ...". Als HA iets doet staat dat in het log erbij. Als HA een nieuwe status ontvangt vanuit het apparaat (zonder dat HA dit zelf "heeft aangevraagd " staat er dus alleen het "gevolg" in de logs.

[...]

Niet. Ik had de screenshots eerst niet (goed) bekeken. Toen ik ze wel (goed) bekeek zag ik dat er dus entities (dropdown & sliders) zijn in relatie met het power on gedrag. Dus het aanpassen is én mogelijk én een kleine moeite.

[...]

Ik zou even naar die andere twee instellingen (/sliders) kijken. Als je daarmee aanpast "hoe" de lamp brand dan zie je nog steeds dat die spontaan aan gaat, en dat die aan gaat op basis van het power on gedrag. Als je het power on gedrag op Off zet weet je niet of/dat die nog steeds vanzelf aan gaat (als het het power on gedrag is/was). Kun je hem op een ander kleurtje (of helderheid) zetten weet je én dat die nog steeds spontaan aan gaat, én op dat moment de power on instellingen worden toegepast.
Goed punt, ik pas hem aan naar een andere kleur/warmte/brightness en dan hou ik het in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Mattie112 Volgens mij als je een device aanzet via een HA group moet je dat ook gewoon in de log zien. Zou je eens even kunnen testen om dat te bevestigen.

Maar unavailable van een Zigbee device gebeurd niet zomaar, dat suggereert toch wel echt dat hij uit was of hele slechte dekking heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mattie112 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:23:
Het enige wat me daar opvalt is "unavailable" maar dat was niet de tijd dat hij aan ging in elk geval.
Wat @Septillion aangeeft. Een device gaat niet zomaar naar unavailable. Het hoeft niet te betekenen dat de lamp geen stroom had, maar het kan wel een reden zijn. En uiteraard komt het moment van unavailable niet overeen met "lamp ging ineens aan". Als die 10 sec van de stroom is heb je dus (maximaal) 10 sec afwijking tussen unavailble en aan gaan (afhankelijk van hoe snel unavailable gerapporteerd wordt, er zal niet 24/7 een "verbinding open staan", of elke sec een "ping" worden gestuurd).

En mogelijk dat de lamp dit gedrag ook vertoont nadar de verbinding is weggevallen? Het is niet iets dat mij bekend klinkt. Maar het zou mij ook niet perse verbazen als het bestaat. Een soort "On connection behaviour", "als de verbing is herstelt, dan... [ga aan]".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-10 19:15

Church of Noise

Drive it like you stole it

Brummetje schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Waarom ben je minder fan van de X serie? Wat heeft/kan de V3 wat de X niet zou kunnen?
Gaat hem vooral over de looks, qua functionaliteit zou ie minstens moeten kunnen wat een v3 kan vermoed ik... Wilde eigenlijk zelfs m'n hele systeem hier upgraden wegens alles lokaal, maar de problemen waar ik over lees bij installatie en de andere looks doen me erg twijfelen.
Maar er is een apart Tado topic dus laat ons die discussie daar voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-10 21:08
Ik was vorig jaar begonnen met het bouwen van mijn dashboard waarbij ik de "Grid (layout-card)" heb gebruikt Nu er versies verder heb je ook de "Secties" type van dashboards. wat is jullie advies doorbouwen in de grid of helemaal opnieuw beginnen met secties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Septillion schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:30:
@Mattie112 Volgens mij als je een device aanzet via een HA group moet je dat ook gewoon in de log zien. Zou je eens even kunnen testen om dat te bevestigen.

Maar unavailable van een Zigbee device gebeurd niet zomaar, dat suggereert toch wel echt dat hij uit was of hele slechte dekking heeft.
Yes dat zie ik gewoon. Hij kan eigenlijk geen slechte dekking hebben, er zit letterlijk 40cm tussen de spots binnen en buiten. (En afh van welke spot een kalkzandsteen muur of een kunststof deur met dubbel glas).

Maar ik ga het eens in de gaten houden!
RobertMe schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:36:
[...]

Wat @Septillion aangeeft. Een device gaat niet zomaar naar unavailable. Het hoeft niet te betekenen dat de lamp geen stroom had, maar het kan wel een reden zijn. En uiteraard komt het moment van unavailable niet overeen met "lamp ging ineens aan". Als die 10 sec van de stroom is heb je dus (maximaal) 10 sec afwijking tussen unavailble en aan gaan (afhankelijk van hoe snel unavailable gerapporteerd wordt, er zal niet 24/7 een "verbinding open staan", of elke sec een "ping" worden gestuurd).

En mogelijk dat de lamp dit gedrag ook vertoont nadar de verbinding is weggevallen? Het is niet iets dat mij bekend klinkt. Maar het zou mij ook niet perse verbazen als het bestaat. Een soort "On connection behaviour", "als de verbing is herstelt, dan... [ga aan]".
Ik ga het eens in de gaten houden wat ik zie, anders stuur ik de fabrikant even een mailtje of ze een idee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 15-10 13:38
Laatst had een van m'n SMA string omvormers problemen met communiceren naar VRM en Home assistant. Doordat ik niet thuis was kon ik de omvormer even niet resetten. Eenmaal thuis na bijna 2 weken dit alsnog gedaan en de omvormer heeft alsnog alle missende PV productie in VRM geupload. Home Assistant mist die dagen helaas nog.
Nu heb ik geprobeerd om de missende dagen alsnog toe te voegen via "statistieken" maar dat kan alleen voor de dagen waar in iedergeval 1 data set is (de dag dat de boel uitgevallen is b.v.) Je kan helaas niet gewoon 1 dag totaal productie van de omvormer handmatig toevoegen. Heeft iemand een idee hoe dit wel zou kunnen?

Ik heb gezocht maar kan geen oplossing (zelf) vinden.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Doggieman Beetje mosterd na de maaltijd, maar dan heb je in HA waarschijnlijk de verkeerde sensor aan je energy dashboard toegevoegd. Dan heb je daar waarschijnlijk "Daily_yield" toegevoegd ipv "Total_yield".

Het is inderdaad niet makkelijk mogelijk een extra moment toe te voegen in de statistieken. Dan zou je zelf aan de slag moeten met de DB. Alternatief om de totalen weer correct te krijgen is het allemaal toe te voegen op vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
@Doggieman als wat @Septillion aangeeft klopt, kun je de sensor in je Energy Dasbhoard nog gewoon vervangen. Van beide zouden gewoon Long Term Statistics beschikbaar moeten zijn, en als je nu de total yield toevoegt krijg je ook gewoon de data uit het verleden te zien. Wel dan natuurlijk de daily yield weghalen, anders heb je alles dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Septillion schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:47:
@Doggieman Beetje mosterd na de maaltijd, maar dan heb je in HA waarschijnlijk de verkeerde sensor aan je energy dashboard toegevoegd. Dan heb je daar waarschijnlijk "Daily_yield" toegevoegd ipv "Total_yield".

Het is inderdaad niet makkelijk mogelijk een extra moment toe te voegen in de statistieken. Dan zou je zelf aan de slag moeten met de DB. Alternatief om de totalen weer correct te krijgen is het allemaal toe te voegen op vandaag.
Ja... Dat laatste had ik dan ook maar als laatste redmiddel bedacht. De totaal productie van die missende dagen op de dag zetten waar dat uiteindelijk wel weer lukt. Niet echt fraai, maar dan klopt het totaal tenminste weer.

Dank voor je reaktie in iedergeval.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
TheFes schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:15:
@Doggieman als wat @Septillion aangeeft klopt, kun je de sensor in je Energy Dasbhoard nog gewoon vervangen. Van beide zouden gewoon Long Term Statistics beschikbaar moeten zijn, en als je nu de total yield toevoegt krijg je ook gewoon de data uit het verleden te zien. Wel dan natuurlijk de daily yield weghalen, anders heb je alles dubbel.
Ik begrijp nog niet helemaal wat je precies bedoeld maar ik duik daar eens in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Doggieman schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Ik begrijp nog niet helemaal wat je precies bedoeld maar ik duik daar eens in.
Ik bedoel dat je nu gewoon alsnog die total yield sensor kunt gaan gebruiken voor het Energy Dashboard zonder je historie te verliezen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-10 23:09

tijmeng

Panasonic 7J

Ik ga dit toch maar delen omdat ik het zelf een mooi, maar ook bizar Home Assistant voorbeeld vind:

Ik heb hier al een paar jaar HA draaien. De Philips Hue met iets van 5 bewegings- en temperatuursensoren hangt er aan. Afgelopen vrijdag was hier een klusjesman begonnen, prima gast, goede klik mee en werkt goed door. Ik ben heel de dag thuis geweest terwijl hij bezig was, behalve vrijdag toen ik de kids 30min van school haalde. Dit weekend wilde ik zelf verder en zocht ik mijn afkortzaag in de schuur achter in de tuin. Die kon ik niet vinden, terwijl ik m donderdag nog gebruikt had. Ik dacht: "het zal toch niet......" en als het zo is, hoe ga ik dat bewijzen?

Alle sensoren uitgelezen, inclusief temperatuur buiten en binnen om te zien of de schuurdeur open stond. Toen ik de schuur motion sensor zag, kreeg ik een naar gevoel van binnen. Had ik de deur open laten staan? Was het de kat? Waarom is de aannemer terwijl ik weg was in mijn schuur wezen neuzen voor 6 minuten? Hij hoefde daar niet te zijn (en was er ook nog niet geweest). Waarom is hij heen en weer gelopen van schuur, langs het huis naar de oprit waar zn bus stond. En waarom is hij vlak voordat ik terug kwam nog eens in de schuur geweest?

Erg getwijfeld of ik hem zou confronteren, je wilt niemand vals beschuldigen, amper van geslapen. Toch maar gedaan vandaag in een rustig en open gesprek. En na eerst: "nee dat was ik niet", "ik ben er niet geweest".... werd het na de sensorenplot toch: oja ik heb toch je gereedschap meegenomen....... sorry sorry, gun mij een tweede kans, etc...

Gereedschap is hij zojuist netjes terug komen brengen en onze wegen zijn gescheiden. Lang leve HA!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZNE652q1S9en7R9bQ1hH1YkmWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxE3SEsIROpf6eHIwdGzbFtK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@tijmeng 'Mooi' verhaal. Maar wat een knuppel is die gast zeg. Een afkortzaag is niet iets dat zomaar even zoekraakt. Zou hij nou echt hebben gedacht dat dit niet zou opvallen?

Overigens had je dit nog veel gemakkelijker kunnen bewijzen met een paar beveiligingscamera's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-10 23:09

tijmeng

Panasonic 7J

sOid schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:05:
@tijmeng 'Mooi' verhaal. Maar wat een knuppel is die gast zeg. Een afkortzaag is niet iets dat zomaar even zoekraakt. Zou hij nou echt hebben gedacht dat dit niet zou opvallen?

Overigens had je dit nog veel gemakkelijker kunnen bewijzen met een paar beveiligingscamera's ;)
Sja wat opvallen betreft. Mn schuur/loods is best groot en een grote zooi. IK ben regelmatig wat "kwijt.."

Ja die camera heb ik ook bij de voordeur, maar de HA Frigate integratie had donderdagavond een update gekregen waardoor deze in de error stond en vanaf toen niets meer opgepakt heeft.

Sowieso is Frigate niet super stabiel met herkennen van personen. Er glipt regelmatig wat tussendoor.

[ Voor 8% gewijzigd door tijmeng op 21-10-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

tijmeng schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:06:
Ja die camera heb ik ook bij de voordeur, maar de HA Frigate integratie had donderdagavond een update gekregen waardoor deze in de error stond en vanaf toen niets meer opgepakt heeft.

Sowieso is Frigate niet super stabiel met herkennen van personen. Er glipt regelmatig wat tussendoor.
Niet enkel op Frigate vertrouwen, die is inderdaad niet sluitend.
Gewoon je cameras altijd 24/7 opnemen, nooit gedoe mee :)

Mooi dat je wat aan je HA logs gehad hebt (y)

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 21-10-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-10 19:23
Hoe makkelijk is het om meerdere dashboards te maken vanuit één HA? Ik heb deze pagina van HA zelf al gelezen uiteraard. Ik heb nu een tablet in de huiskamer hangen waarmee ik het huis kan beheren, maar ik wil er ook graag één op een studiekamer hebben. Hier wil ik met name speciale verlichting en camerabeelden zien. Van wat verhalen op Reddit lijkt het dat het los aansturen van een apparaat op tablet A mogelijk conflicten kan geven op tablet B.

Ervaringen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Orangelights23 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:48:
Hoe makkelijk is het om meerdere dashboards te maken vanuit één HA? Ik heb deze pagina van HA zelf al gelezen uiteraard. Ik heb nu een tablet in de huiskamer hangen waarmee ik het huis kan beheren, maar ik wil er ook graag één op een studiekamer hebben. Hier wil ik met name speciale verlichting en camerabeelden zien. Van wat verhalen op Reddit lijkt het dat het los aansturen van een apparaat op tablet A mogelijk conflicten kan geven op tablet B.

Ervaringen hier?
Je kunt onder Settings > Dashboards gewoon een extra dashboard aanmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-10 08:47

Rouwette

Rouwette.com

Orangelights23 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:48:

Ervaringen hier?
Je maakt een account aan voor je tablet en geef die acces tot bepaalde pagina? werkt toch gewoon?

Zo heeft onze oudste dochter (.8.) alleen een aangepaste pagina voor haar kamer.

[ Voor 0% gewijzigd door Rouwette op 21-10-2024 14:44 . Reden: typo ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Ben bezig met voorbereiding voor HAOS op een https://www.ecs.com.tw/he...-PC/LIVA_Z3_Plus/overview
Iemand ervaring met de installatie op dit apparaat? Hoe ging dat?
Wordt de hardware in HAOS ondersteund (drivers) of moet ik daar nog iets voor doen?

2x8GB DDR4 @2666MT/s Corsair CMSX16GX4M2A2666C18 SODIMM en
Samsung 980 M.2 2280 PCI-e 3x4 80mm
Sonoff ZIgbee dongel E.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-10 20:14

D4NG3R

kiwi

:)

@Orangelights23 exact wat @Rouwette aangeeft, gewoon een account maken voor dat specifieke apparaat en bij de settings van de pagina aangeven waar de tablet wel of niet bij kan. M'n globale settings pagina hoef ik daar bijv niet te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FM4D6yE91UU2GQgjKFCq8pNIEsQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JQa2ox7EauBbo4EG9NKj6yzU.png?f=user_large

Veel te hoog fat-finger risico op die pagina met een touchscreen. :+

Hetzelfde account op meerdere devices inloggen geeft overigens ook geen problemen, de UI loopt synchroon dus zelfs wanneer 2 mensen tegelijk klooien resulteert dat niet direct in een complicaties. Hooguit dat je elkaar in de weg zit als je tegelijk exact het tegenovergestelde wil doen. :P

[ Voor 36% gewijzigd door D4NG3R op 21-10-2024 14:54 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Aanvullend, je kunt als je dan eenmaal bent ingelogd onder die tablet gebruiker onder settings --> dashboards -> <tabletdashboard>

De keuze maken om dat specifieke dashboard "het default dashboard" te maken. Dan opent hij altijd die.

Heb je je eigen account, en meerdere dashboards, dan werkt die setting per device, zodat je bijv op je telefoon alleen dashboard mobile opent, en op je tablet alleen dashboard tablet.

[ Voor 28% gewijzigd door Get!em op 21-10-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PCan Gezien de kracht van dat ding, ga je er nog wat naast draaien?

Install van Proxmox en install van HAOS in Proxmox vond ik eigenlijk wel een eitje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Septillion Neen. Heb geen ervaring met HA en de prijzen zijn best wel laag momenteel.
Soms is 500GB nog goedkoper dan 250GB SSD. En geheugen was €37,-

Dacht als het niet functioneert dan zet ik er alsnog Windows op en laat ik HA draaien onder Windows.

Heb op de HA website gekeken naar de methode 1 voor generic x86-64, dus heb een stickie liggen met Ubuntu erop. Volgens mij niets met Proxmox. Maar kan daar nog wel ff naar kijken.

Ik doe nu alles met Ewelink (Sonoff), Tuya (Smart Life), HomeWizard en nog wat van die apps. Maar Sonoff heeft te weinig keus. Ze hebben bijvoorbeeld geen buitentemperatuur sensor of CO2.
Dus ik hoop dat ik met HA meer keuze heb in sensors en zo en ze dan ook samen kan laten werken.
Dus dat ik bijvoorbeeld mijn TRVZB's op Auto kan zetten als te buitentemperatuur onder de 15gr komt en zo.

Als HA eenmaal werkt ga ik kijken wat ik er nog bij wil hebben. I.i.g. MQTT.

Vroeg me alleen af, in Windows zitten alle hardware drivers, dus voor de chipset etc, heeft HAOS dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
[b]PCan in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Vroeg me alleen af, in Windows zitten alle hardware drivers, dus voor de chipset etc, heeft HAOS dat ook?
Het begrip driver past niet bij HA.
Het HAOS communiceert met aparaten via een protocol en op een manier die past bij het apparaat.
Het protocol kan dus Zigbee, ZWave o.i.d. en de commando's moeten passen bij de opbouw van het apparaat.
Binnen HA worden dit integraties genoemd.

https://www.home-assistan...ted/concepts-terminology/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
PCan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:51:
@Septillion Neen. Heb geen ervaring met HA en de prijzen zijn best wel laag momenteel.
Bluetooth kan soms wel een dingetje zijn, maar zoals ik het nu las, heb je die niet nu (nog) niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@moozzuzz Belangrijk is wel dat alle hardware werkt, dus SSD, Geheugen ect. En dat hij in UEFI op kan starten voor de installatie vanaf het stickie. Ik denk haast dat dit geen probleem is.

Helaas geeft de Webwinkel uit Raalte geen antwoord op mijn emails en krijg ik de LIVA pas woensdag.

Volgende is dat mijn ZIgbee 3.0 componenten (Sonoff) met de Sonoff dongel E en WiFi smartplugs en switches werken op de geïntegreerde WiFi 6 controller. Die werken nu via een Sonoff ZBBridge.
Zit ook 2 x Gigabit LAN ( 1 x Intel LAN) poorten op, dus kan ook via de UTP kabel en router naar WiFi.

https://www.ecs.com.tw/en/Product/LIVA/LIVA_Z3_Plus/download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PCan Alleen als je werkelijk problemen wilt hebben zou ik HA onder Windows aanraden :+

En juist voor methode 1 heb je geen Belena nodig :+ Maar even een Live versie van een Linux naar keuze (waar HA uit gaat van Ubuntu).

Proxmox kent wel een volledige installer. Maar is wel net extra laag om mee te leren werken. Maar voordeel is dus dat je makkelijk naast HA wat anders erop kunt zetten. Gezien de specs van die PC is er namelijk wel wat recources over.

Verder draait HA gewoon een redelijk complete kernel zo ver ik weet, dus verwacht niet heel snel problemen. Je moet dus alleen zeker zijn dat het met UEFI werkt maar Secure boot uit te zetten is.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 21-10-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:20
Ik heb - ik denk sinds kort - de volgende errors in HA:

1.
Unsupported system - Operating System
Warning ⸱ Reported by Home Assistant Supervisor
System is unsupported because the operating system in use is not tested or maintained for use with Supervisor. Use the link to which operating systems are supported and how to fix this.

en

2.
Unsupported system - Systemd Journal issues
System is unsupported because Systemd Journal and/or the gateway service is missing, inactive or misconfigured . Use the link to learn more and how to fix this.

Mijn systeem draait op een HP prodesk 600 mini pc met native HaOS.

ik heb dit destijds geïnstalleerd met de volgende instructies:
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64, en optie 2 gebruikt.

Om de 2e error op te lossen wordt gezegd om een sudo commando te geven, maar deze is niet beschikbaar als ik mijn ssh terminal gebruik. (Terminal & SSH Haddon)

Hoe kan ik dit gaan oplossen?
De oplossingen die ik vind gaan er allemaal vanuit dat sudo werkt....

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11:23
Misschien een noob vraag, maarrrrr.... als ik wil beginnen met Home Assistent, met een Yellow of Green - welke moet ik hebben :?

T leek me makkelijk om een Yellow te kiezen met PoE, dat scheelt weer een adapter. Maar daar zit dan weer geen Raspberry Pi Compute Module 4 in? 8)7

Ik heb om te automatiseren een aantal zigbee lampen, dus zigbee connectivity is wel handig. Maar welke kies ik daar het best voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gazzzman61 Heb je zelf dingen met het OS proberen te doen? Of SSH? Of losse containers ofzo?

Wat heb je staan onder settings => About? Daar wel een Operating System versie?

En wat heb je bovenaan staan bij Settings => System => Hardware?

Als het echt spontaan is gebeurd heb je denk ik echt ongeluk gehad. Lijkt me de makkelijkste fix gewoon opnieuw HAOS installeren en een backup terug zetten. Zou met HAOS niet zelf gaan lopen klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Heb het erin gezet maar dan houd het wel op, of kom behoorlijk wat kennis te kort of tis wat anders dan wat ik voor ogen heb.

Ik wil simpelweg binnen een aangemaakte kaart met verbruik of temperatuur entiteit. op wattage of op temperatuur van sensoren sorteren, moet niet moelijk zijn lijkt me maar heb nog geen oplossing gevonden, hopelijk iemand met meer uitleg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:20
Septillion schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:12:
@gazzzman61 Heb je zelf dingen met het OS proberen te doen? Of SSH? Of losse containers ofzo?

Wat heb je staan onder settings => About? Daar wel een Operating System versie?

En wat heb je bovenaan staan bij Settings => System => Hardware?

Als het echt spontaan is gebeurd heb je denk ik echt ongeluk gehad. Lijkt me de makkelijkste fix gewoon opnieuw HAOS installeren en een backup terug zetten. Zou met HAOS niet zelf gaan lopen klooien.
ik heb niets met het OS zelf gedaan, alleen geprobeerd dat duo command uit te voeren maar toen dat niet lukte ben ik maar gestopt

bij about staat:
Core 2024.10.3
Supervisor 2024.10.2
Operating System
Frontend 20241002.3

bij hardware staat: Generic hardware

Als ik het nu opnieuw moet installeren, wat adviseer je dan?
weer native of is een installatie onder proxmox beter/veelzijdiger?

en wat is het risico als ik deze errors laat bestaan? ik kan ze op ignore zetten.....

[ Voor 4% gewijzigd door gazzzman61 op 21-10-2024 19:20 ]

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Septillion Ik bedoelde Ubuntu. Heb het ff aangepast. Mijn fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gazzzman61 Feit dat je geen versie achter "Operating System" hebt staan doet mij vermoeden dat het OS wel echt stuk is. Je zal waarschijnlijk nu ook geen updates krijgen van het OS. Dus zou dan eens gaan zitten voor herinstal.

En zolang je de machine niet voor wat anders dan HA en echte addons wilt gebruiken is direct HAOS het meest voor de hand liggende daar het dan alles voor je doet. Het veelzijdige aan Proxmox is dat je er dingen naast kan draaien. Maar voor puur HA voegt het niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Deldenaar "het erin gezet" is wel een beetje een kort door de bocht omschrijving van wat je nu gedaan hebt.

Want nee, met HA standaard uit de doos kan het gewoon niet. Simpeler kan ik het niet maken.

Maar je kan er wel wat voor toevoegen, daar zal je wat voor moeten doen. En als je vast loopt exact vertellen waar (en dus wat je wel gedaan hebt en wat je gevonden hebt etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
gazzzman61 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:12:
Om de 2e error op te lossen wordt gezegd om een sudo commando te geven, maar deze is niet beschikbaar als ik mijn ssh terminal gebruik. (Terminal & SSH Haddon)

Probeer es SSH addon te vervangen door advanced SSH addon? Daar werkt sudo zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:36
gazzzman61 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:12:
Ik heb - ik denk sinds kort - de volgende errors in HA:

1.
Unsupported system - Operating System
System is unsupported because the operating system in use is not tested or maintained for use with Supervisor. Use the link to which operating systems are supported and how to fix this.

en

2.
Unsupported system - Systemd Journal issues
System is unsupported because Systemd Journal and/or the gateway service is missing, inactive or misconfigured . Use the link to learn more and how to fix this.

Mijn systeem draait op een HP prodesk 600 mini pc met native HaOS.

ik heb dit destijds geïnstalleerd met de volgende instructies:
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64, en optie 2 gebruikt.

Je kan een monitor en toetsenbord aan de PC hangen en direct bij HAOS inloggen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:36
whatyoudoing schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:01:
Misschien een noob vraag, maarrrrr.... als ik wil beginnen met Home Assistent, met een Yellow of Green - welke moet ik hebben :?

T leek me makkelijk om een Yellow te kiezen met PoE, dat scheelt weer een adapter. Maar daar zit dan weer geen Raspberry Pi Compute Module 4 in? 8)7

Ik heb om te automatiseren een aantal zigbee lampen, dus zigbee connectivity is wel handig. Maar welke kies ik daar het best voor?
De Yellow is, zover ik weet, niet te koop in NL en de Raspberry Pi Compute Module 4 is maar hier en daar verkrijgbaar.
Waarom niet gewoon een Raspberry Pi? Die losse voedingsadapter is niet onoverkomelijk.
Een gebruikte Thin Client of NUC gaat ook prima en hoeft niet veel te kosten.

Voor Zigbee heb je een Zigbee USB dongle nodig:
https://tweakers.net/inte...ZKsbU6SiZmFsYo4kaWQPHaWgA

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10 22:27

jmk

alex3305 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:21:
Iets relatief kleins wat ik graag wil delen. Ik heb een hele custom CSS gemaakt met card-mod voor de todo / boodschappenlijst:

[Afbeelding]
Links standaard, rechts gestyled

Ik heb de volgende aanpassingen gemaakt:
  • Ronde stijl voor toevoegbalk
  • Actief en voltooid samengevoegd
  • Een lichtere stijl voor voltooide items
  • Aangepaste tekst voor invoer
  • Herordenen op de invoerbalk gezet
De enige functionaliteit die ontbreekt is het verwijderen van items. Echter doe ik dat met een automatisering wanneer we terugkomen van de supermarkt. Misschien voeg ik die nog wel een keer toe, maar ik vind dat toch wat rommeliger. Vooral omdat je dan twee menu's krijgt met maar enkele menu-items :/.

De code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
type: todo-list
entity: todo.shopping_list
card_mod:
  style:
    .: |
      ha-card {
        background: transparent;
        border: none;
      }

.addRow, ha-sortable > mwc-list {
        background: transparent;
      }

@media all and (max-width: 450px) {
        .addRow { 
          padding: 16px 8px 0 8px!important;
        }

.addRow .addButton {
          right: 48px;
        }
      }

@media all and (min-width: 450px) {
        .addRow { 
          padding: 16px 0px 0 0px!important;
        }

.addRow .addButton {
          right: 48px;
        }
      }
    ha-textfield$: |
      label { 
        box-shadow: var(--material-shadow-elevation-2dp); 
      }

span { 
        background: var(--card-background-color); 
      }

label, span { 
        border-radius: 15px!important; 
      }

.mdc-line-ripple { 
        display: none; 
      }

input { 
        caret-color: var(--primary-text-color) !important; 
        z-index: 2;
      }

input::placeholder { 
        visibility: hidden;
      }

label:has(input:placeholder-shown):after {
        content: 'Voeg een booschap toe...';
        color: var(--disabled-text-color) !important; 
        height: 20px;
        display: block;
        position: absolute;
        top: 0;
        bottom: 0;
        margin: auto 0;
        left: 16px;
        pointer-events: none;
      }
    ha-button-menu$: |
      @media all and (min-width: 450px) {
        mwc-menu {
          position: relative;
          top: -48px;
          right: 148px;
        }
      }
    mwc-list: |
      .header {
        margin-top: 0!important;
      }

.header h2 { 
        display: none!important; 
      }

.header ha-button-menu {
        position: absolute;
        right: 4px;
        top: 20px;
      }

p.empty, div[role=separator] {
        display: none;
      }

p.empty:not(:has(~ ha-check-list-item)) {
        display: block!important;
        height: 0;
        font-size: 0;
        padding: 0 0 64px 0;
      }

p.empty:not(:has(+ ha-check-list-item))::after {
        content: 'Alle boodschappen gedaan!';
        font-size: 1rem;
        color: var(--secondary-text-color);
        text-align: center;
        padding: 0;
        font-style: italic
        width: 100%;
      }

ha-check-list-item.completed {
        --mdc-ripple-color: var(--disabled-color);
        --mdc-checkbox-checked-color: var(--disabled-color);
      }

ha-check-list-item.completed .summary {
        opacity: 0.5;
      }
    ha-check-list-item$:
      .: |
        mwc-ripple { 
          left: 10px; 
          right: 10px; 
          width: unset; 
        }
      mwc-ripple$: |
        .mdc-ripple-surface {
          border-radius: calc(15px / 2);
        }
Heel mooi! Ik koop vaak dezelfde dingen nog eens een week later. Het is dan best handig dingen gewoon te laten staan zodat je ze kan unchecken.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 08:14
Ik probeer een sensor te maken die de waardes 0 negeert die soms voorkomen als de communicatie bijvoorbeeld weg valt door een reboot.

Heb het volgende gemaakt maar lijkt niet echt te werken
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  - trigger:
      - platform: state
        entity_id:
          - sensor.victron_battery_history_chargedenergy
  - sensor:
      - name: "Battery Charge Energy"
        state: >-
          {% set d = trigger.to_state.state|float(0)  %}
          {% if trigger.to_state.state|is_number 
            and this.state|is_number 
            and d > 0
          %}
            {{ this.state|float == d }}
          {% else %}
            {{ this.state }}
          {% endif %}
        state_class: total_increasing
        unit_of_measurement: kWh
        device_class: energy

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:20
@Cyrus The Virus

Dat kan misschien beter met een filter:
https://www.home-assistant.io/integrations/filter/

Als je de waarde 'd' wil hebben kun je dat gewoon teruggeven, wat je nu hebt met die == d is niet correct. Dat is een compare.
Eerder zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  - sensor:
            and this.state|is_number 
            and d > 0
          %}
            d
          {% else %}
            {{ this.state }}
          {% endif %}

Volgens mij kan het prima zonder die trigger. Je hebt immers logica om zowel geldige als niet geldige waardes af te handelen in je template.

[ Voor 115% gewijzigd door RudolfR op 22-10-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
[quote]Septillion schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:04:
@PCan Alleen als je werkelijk problemen wilt hebben zou ik HA onder Windows aanraden :+

@Septillion Had je Oracle VM VirtualBox gebruikt bij de installatie van HAOS in Windows11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PCan Ik heb niets specifiek geprobeerd. Maar zoals een vriend van me al zei, "Friends don't let friends use Oracle" :+

Je voegt gewoon veeeeel te veel complexiteit toe als je Windows en Linux mixt. En dan ook nog eens een OS dat zelf random dingen voor je wil bepalen... Dus zou er niet aan beginnen, is het gewoon niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
Septillion schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:15:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
triggers:
actions:
    data:
Getest maar zelfde resultaat, alleen de disarmed status wordt gemeld. Als ik in de logs kijk, zie ik wel de change van "disarmed" naar "armed away" switchen. Het lijkt wel alsof de state trigger niet activeert op basis van een bepaalde status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PisPix En wat zie je in de trace van de automation?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:24:
Ik probeer een sensor te maken die de waardes 0 negeert die soms voorkomen als de communicatie bijvoorbeeld weg valt door een reboot.

Heb het volgende gemaakt maar lijkt niet echt te werken
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  - trigger:
        entity_id:
  - sensor:
            and this.state|is_number 
            and d > 0
          %}
            {{ this.state|float == d }}
          {% else %}
            {{ this.state }}
          {% endif %}
Dat streepje voor sensor: moet sowieso weg, met het streepje wordt je sensor een nieuw item, en hangt hij dus niet onder de trigger. Je hebt nu een lege trigger en een state based sensor gemaakt.

@RudolfR

Sinds 2024.10 kun je ook conditions gebruiken.
Dan zou je dus dit kunnen doen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - trigger:
        entity_id:
    condition:
      - condition: template
        value_template: "{{ trigger.to_state.state | is_number and trigger.to_state.state != '0' }}"
    sensor:
        state: "{{ trigger.to_state.state }}"

Overigens kan het ook zonder condition:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - trigger:
        entity_id: sensor.victron_battery_history_chargedenergy
        not_to:
          - unavailable
          - unknown
          - "0"
    sensor:

[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 22-10-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
Septillion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:17:
@PisPix En wat zie je in de trace van de automation?
Zo had ik er nog niet naar gekeken. Zodra het alarm naar "armed away" schakelt, loopt de automation wel degelijk op basis van de state trigger. Deze geeft aan een telegram bericht gestuurd te hebben, maar dat komt nooit aan. Kan er iets in Telegram zitten waardoor deze het woord "armed" blokkeert wellicht? Hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
RudolfR schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:39:
@Cyrus The Virus

Dat kan misschien beter met een filter:
https://www.home-assistant.io/integrations/filter/

Als je de waarde 'd' wil hebben kun je dat gewoon teruggeven, wat je nu hebt met die == d is niet correct. Dat is een compare.
Eerder zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  - sensor:
            and this.state|is_number 
            and d > 0
          %}
            d
          {% else %}
            {{ this.state }}
          {% endif %}

Volgens mij kan het prima zonder die trigger. Je hebt immers logica om zowel geldige als niet geldige waardes af te handelen in je template.
Die filters had ik ook naar zitten kijken maar dat was geen oplossing omdat hij de mediaan dan gebruikt.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nattekat
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:13
Bestaan er goede oplossingen om alle yamls te synchroniseren tussen een Raspberry Pi waar HAOS op draait en mijn pc toevallig? Ik kan hier vrij weinig over vinden, terwijl het toch wel iets is waarvan het me zal verbazen als er niet heel veel anderen zijn die tegen hetzelfde aan zijn gelopen. De ingebouwde editor is inmiddels wel leuk geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
TheFes schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Dat streepje voor sensor: moet sowieso weg, met het streepje wordt je sensor een nieuw item, en hangt hij dus niet onder de trigger. Je hebt nu een lege trigger en een state based sensor gemaakt.

@RudolfR

Sinds 2024.10 kun je ook conditions gebruiken.
Dan zou je dus dit kunnen doen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - trigger:
        entity_id:
    condition:
      - condition: template
        value_template: "{{ trigger.to_state.state | is_number and trigger.to_state.state != '0' }}"
    sensor:

Overigens kan het ook zonder condition:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - trigger:
        entity_id: sensor.victron_battery_history_chargedenergy
        not_to:
          - unavailable
          - unknown
          - "0"
    sensor:
Als ik een van deze gebruik blijft de state unknown.

Wat ook nog kan is de state unavailable maken als de waarde 0 is dan hoef ik de vorige waarde niet te hebben. Volgens mij werkt dat wel met het energy dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Cyrus The Virus Je gebruikt in beide gevallen weer this.state als de nieuwe state ;) Ownee, als true :) Dus wat heb je er nu van gemaakt?

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 22-10-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Nattekat schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:59:
Bestaan er goede oplossingen om alle yamls te synchroniseren tussen een Raspberry Pi waar HAOS op draait en mijn pc toevallig? Ik kan hier vrij weinig over vinden, terwijl het toch wel iets is waarvan het me zal verbazen als er niet heel veel anderen zijn die tegen hetzelfde aan zijn gelopen. De ingebouwde editor is inmiddels wel leuk geweest.
De IDE of geavanceerde text editor naar keuze ondersteund neem ik aan vast wel het openen van bestanden op afstand? Als in: het gebruik van (bv) SFTP. Lijkt mij dat je met SSH (SFTP is gebaseerd op SSH / zit in de SSH server) support in HAOS dan ook al een eind komt.

V.w.b. echt synchronisatie zul je denk ik tegen "problemen" aanlopen aangezien de sync niet altijd real time hoeft te zijn. Het bestand kan lokaal zijn opgeslagen maar dat het nog een minuutje duurt voordat het is over gezet naar de server. Terwijl je er uiteraard vanuit gaat dat je direct een reload automations of whatever kunt doen na een Ctrl+S in de IDE/text editor.
Met een editor die direct op de remote files werkt heb je dat probleem niet, aangezien die direct op de server opslaat zonder (noemenswaardige) vertraging en bij een fout met opslaan (verbroken verbinding of whatever) ook een fout zal geven (terwijl een sync tool bij een verbroken verbinding gewoon niet synct en dat later inhaalt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:37
Nattekat schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:59:
Samba? Dus gewoon als netwerk locatie benaderen? Dan kan je ermee werken alsof t op je eigen pc staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:59:
[...]

Als ik een van deze gebruik blijft de state unknown.

Wat ook nog kan is de state unavailable maken als de waarde 0 is dan hoef ik de vorige waarde niet te hebben. Volgens mij werkt dat wel met het energy dashboard
De state van een trigger based template sensor is unknown totdat hij een keer triggert.
Dus in dit geval totdat er een state change van de bronsensor is geweest.

Pagina: 1 ... 243 ... 347 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.