Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 242 ... 347 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10 10:21
Halloween vraag.

Binnen de hue bridge hebben ze scenes voor events. https://hueblog.com/2022/...six-new-halloween-scenes/

Nu zou ik dit met Halloween binnen HA willen doen maar dan met meer lampen dan alleen de hue lampen. Zijn hier standaard templates voor?

Dus ik selecteer alle benodigde lampen/strips en start dan een halloween scene die hij blijft afspelen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:07
Tha_T schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Vast wel. Ik heb zelf deze gekocht (Geen aandelen in dit bedrijf). Is op dezelfde manier ingericht zo op het eerste gezicht en dat werkt erg prettig moet ik zeggen
Interessant, ik zie ook dat jouw set een watermeter integratie heeft:

https://smarthomeshop.io/products/waterp1meterkit-v2

Werkt dat goed? of heb je dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@TweakerVincent Neem aan dat je nu DSMR Reader bedoelt? Cruciaal verschil :+

Maar de versie die je linkt is op basis van ESPHome ofwel naar alle waarschijnlijkheid gebruikt deze ook het DSMR component gemaakt door Marcel Zuidwijk voor de SlimmeLezer.

Zelf een eigenbouw versie daarvan in gebruik met ESPhome en het DSMR component en dat werkt super :)

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 16-10-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56
TweakerVincent schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Interessant, ik zie ook dat jouw set een watermeter integratie heeft:

Werkt dat goed? of heb je dat niet
Ikzelf heb de waterkit niet want mijn watermeter zit ergens anders dan mijn P1 meter maar als het vergelijkbaar werkt als de P1 meter heb ik daar alle vertrouwen in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Septillion schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:22:
@TweakerVincent Neem aan dat je nu DSMR Reader bedoelt? Cruciaal verschil :+

Maar de versie die je linkt is op basis van ESPHome ofwel naar alle waarschijnlijkheid gebruikt deze ook het DSMR component gemaakt door Marcel Zuidwijk voor de SlimmeLezer.

Zelf een eigenbouw versie daarvan in gebruik met ESPhome en het DSMR component en dat werkt super :)
ja de reader :). Ik heb jarenlang een pi in mijn meterkast die de slimme meter uitleest en dan via een dsrm reader remote tool naar DSMR reader stuurt. In HA lees ik een MQTT uit.

Maar ik heb te vaak dat de pi vastloopt, daarom heb ik een zigbee switch in de meter kast hangen (die ik dmv node-red in HA) die een reset uitvoert zodat de pi uit aan gaat.

Lelijke oplossing maar het werkt redelijk. MAar het probleem is dat de zigbee switch soms ook niet werkt, en hij dus niet reset.

DSMR reader hoef ik niet meer, kijk daar niet meer op eigenlijk, dus een geintegreerde oplossing via wifi is prima.

Zou top zijn als ik ook water kan uitlezen,

[ Voor 13% gewijzigd door TweakerVincent op 16-10-2024 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:23
TweakerVincent schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

ja de reader :). Ik heb jarenlang een pi in mijn meterkast die de slimme meter uitleest en dan via een dsrm reader remote tool naar DSMR reader stuurt. In HA lees ik een MQTT uit.

Maar ik heb te vaak dat de pi vastloopt, daarom heb ik een zigbee switch in de meter kast hangen (die ik dmv node-red in HA) die een reset uitvoert zodat de pi uit aan gaat.

Lelijke oplossing maar het werkt redelijk. MAar het probleem is dat de zigbee switch soms ook niet werkt, en hij dus niet reset.

DSMR reader hoef ik niet meer, kijk daar niet meer op eigenlijk, dus een geintegreerde oplossing via wifi is prima.

Zou top zijn als ik ook water kan uitlezen,

ik heb deze watermeter, heb net een mail gestuurd naar het bedrijf die die watermeter combi aanbied.

[Afbeelding]
Waarom niet kijken naar HomeWizzard? Die hebben zowel een P1 slimme meter als een watermeter.
Werkt samen met Home Assistant, voor de basis zaken is geen abbo nodig en kan lokaal werken

[ Voor 3% gewijzigd door AWEF op 16-10-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
AWEF schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

Waarom niet kijken naar HomeWizzard? Die hebben zowel een P1 slimme meter als een watermeter.
Werkt samen met Home Assistant, voor de basis zaken is geen abbo nodig en kan lokaal werken
Ik dacht dat je dan een abo nodig hebt? ik ga even onderzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TweakerVincent Gokje, vanaf SD kaart? Dan kan dat wel eens het issue zijn. Iets dat alleen maar erger wordt als je hem van die harde power cycles geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
TweakerVincent schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Ik dacht dat je dan een abo nodig hebt? ik ga even onderzoeken
Nope, ik gebruik beide al jaren zonder abbo. Werkt perfect samen met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Septillion schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:48:
@TweakerVincent Gokje, vanaf SD kaart? Dan kan dat wel eens het issue zijn. Iets dat alleen maar erger wordt als je hem van die harde power cycles geeft.
ik weet even niet of ik SD of usb gebruik. pi met sd is idd niet best, ik denk dat ik voor een andere oplossing ga idd.

werkt deze ook met home assistant?

https://www.homewizard.co...Lf-txaXh-6vxWsa2KU6qFJRuq

Homewizzard ziet er mooi uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
AWEF schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

Nope, ik gebruik beide al jaren zonder abbo. Werkt perfect samen met HA
gebruik jij ook watermeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TweakerVincent Ja, de HomeWizard werkt prima lokaal in HA. Alleen voor het opzetten ben je wel afhankelijk van HW en een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Septillion schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:51:
@TweakerVincent Ja, de HomeWizard werkt prima lokaal in HA. Alleen voor het opzetten ben je wel afhankelijk van HW en een account.
bedoel je dat je een betaald abo nodig hebt? of alleen een account? laatste is geen probleem.

En gebruik jij de water meter ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
TweakerVincent schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

bedoel je dat je een betaald abo nodig hebt? of alleen een account? laatste is geen probleem.
Alleen een account voor de initiele setup

Ik gebruik ook de watermeter. Beide worden automatisch herkend door HA.

[ Voor 36% gewijzigd door AWEF op 16-10-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
AWEF schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

[...]

Alleen een account voor de initiele setup

Ik gebruik ook de watermeter. Beide worden automatisch herkend door HA.
ok top, de app zelf ziet er ook mooi uit. Even mailen met ze of mijn watermeter ondersteund wordt. tnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
Nog wel een tipje voor je:
Maar voor alle sensoren templates aan. Ik heb bijv. Grid Import Hoog / Grid Import Laag / Gas Import / Etc.
Het voordeel hiervan is dat je, zoals waar jij waarschijnlijk tegen aan gaat lopen, je reader vervangt, je nieuwe entities krijgt en, als je de oude sensoren weggooid, je oude data kwijt bent.
Als je templates aan maakt, dan kan je de source sensor veranderen en heb je hooguit een spike die je aan kan passen via developer tools -> statistics.

Voorbeeldje van mijn Grid Import sensoren:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - sensor:
      - name: Grid import (totaal)
        state: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import') }}"
        unit_of_measurement: 'kWh'
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
        availability: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import') }}"
      - name: Grid import (dal)
        state: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import_tariff_1') }}"
        availability: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import_tariff_1') }}"
      - name: Grid import (normaal)
        state: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import_tariff_2') }}"
        availability: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import_tariff_2') }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
AWEF schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:59:
Nog wel een tipje voor je:
Maar voor alle sensoren templates aan. Ik heb bijv. Grid Import Hoog / Grid Import Laag / Gas Import / Etc.
Het voordeel hiervan is dat je, zoals waar jij waarschijnlijk tegen aan gaat lopen, je reader vervangt, je nieuwe entities krijgt en, als je de oude sensoren weggooid, je oude data kwijt bent.
Als je templates aan maakt, dan kan je de source sensor veranderen en heb je hooguit een spike die je aan kan passen via developer tools -> statistics.

Voorbeeldje van mijn Grid Import sensoren:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - sensor:
      - name: Grid import (totaal)
        state: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import') }}"
        availability: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import') }}"
      - name: Grid import (dal)
        state: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import_tariff_1') }}"
        availability: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import_tariff_1') }}"
      - name: Grid import (normaal)
        state: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import_tariff_2') }}"
        availability: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import_tariff_2') }}"
top! super bedankt.

Ik neem aan dat je HA EN de app van homewizard tegelijk kunt gebruiken? Dus dat je alles in HA uitleest en de gratis app kunt gebruiken (die er ook goed uit ziet)

Ik zie dat de watermeter compatible is. Ik moet een u vormig ding uitbreken, iemand hier ervaring mee? schroef je gewoon een schroef in dit gat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KcoB7p_X0lrjYa7SpKP2XRRSFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JHrGXankzYmMOjvooagQ4WSy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door TweakerVincent op 16-10-2024 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 23:12

pietje63

RTFM

Ik merkte dat de bestaande graaddagen oplossingen (zoals https://github.com/Ernst79/degree-days ) voor mij niet goed werkten. Wat ik wil, per dag bijhouden wat de graaddagen zijn en deze kunnen afzetten tegen het gasverbruik.

Beetje zitten knutselen en tot op heden dit, gebaseerd op https://community.home-as...-implementation/419642/17

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
template:
  - trigger:
      - platform: time_pattern
        id: "update"
        minutes: "/6" # repeat every 6 minutes
        id: "clear" # Reset the counter at midnight
        hours: "0"
        minutes: "1"
    sensor:
      - name: Heating Degree Days live
        unique_id: heating_degree_days_live
        # Timestep is the portion of an hour you calculate on (15 min = 0.25 hours)
        # Base is the base temperature for calculating your degree day - 65F default --> changed to 18, celcius
        # Current_temp is checking my weather station and openweathermap - it defaults to my weather station, but will use the OWM sensor if it is unavailable. -- > changed to Tado, one of my existing outdour temp sensors
        state: >-
          {% if trigger.id == "update" %}
            {% set timestep = 0.1 %}
            {% set base = 18 %}
            {% set current_temp = states('sensor.woning_buitentemperatuur')|float(0) %}
            {% set partial_dd = max(0, (base - current_temp) / (24 / timestep)) %}
            {{ this.state | float() + partial_dd }}
          {% else %}
            {{ 0 }}
          {% endif %}
  - trigger:
        id: "update"
        minutes: "/6" # repeat every 6 minutes
        id: "clear" # Reset the counter at midnight
        hours: "0"
        minutes: "1"
    sensor:
      - name: M3 gas per degree day live
        unique_id: m3_per_degree_day_live
        state: >-
          {% if trigger.id == "update" %}
            {{ [0, states('sensor.zonneplan_gas_consumption_today')|float / states('sensor.heating_degree_days_live')|float] | max | round(2) }}
          {% else %}
            {{ 0 }}
          {% endif %}
  - trigger:
        # This will update every night, just before nightly resets.The gas use between 23 and 24 will always be allocated to the next day (though in practice is very limited)
        hours: 23
        minutes: 59
        seconds: 50
    sensor:
      - unique_id: m3_per_degree_day_daily
        name: "m³ gas per degree day daily (yesterday)"
        unit_of_measurement: "m³/DD"
        state: >
          {% if (states('sensor.heating_degree_days_live')|float <= 1) %}
            0
          {% else %}
            {{ [0, states('sensor.zonneplan_gas_consumption_today')|float / states('sensor.heating_degree_days_live')|float] | max | round(2) }}
          {% endif %}        

Nota bene, code op te nemen in configuration.yaml. Het was bij mij nodig om de nieuwe heating_degree_days_live sensor eenmalig handmatig op 0 te zetten (via ontwikkel hulpmiddelen)

Ik ga komende tijd even testen / monitoren, en nog werken aan een grafiek om eea weer te geven. Afgelopen jaar dit handmatig bijgehouden (vooral icm testen aanpassingen nachtverlaging etc), dus zou mooi zijn als dit zo werkt :)

@Panzer_V / @icecreamfarmer ik zag oa van jullie een vraag hierover (tijdje terug.. though)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
TweakerVincent schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

En gebruik jij de water meter ook?
Abbo is niet nodig, wel dus account + app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Top de homewizzard besteld, water en stroom. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-10 00:38
Terugkomend op de verwarming icm deur-/raamsensoren. Ik heb ze werkend :D

Aangepast na jullie feedback: HVAC_Mode naar HVAC_Modes. State_attr > States.
Nu werd keurig de laatste waarde weggeschreven en weer opgehaald. Echter kwam ik er nu op dat de weggeschreven waardes van de kamers conflicteerden. De input text heb ik zodoende nog een _naamkamer toevoeging gegeven. HA opnieuw gestart en waarempel het werkt _/-\o_

Nu nog de sensoren van de keuken groeperen. Leek vooral mooi voor de opgeruimde code, maar zie al dat hij nodig is. Immers:
- Raam openen tijdens koken > verwarming stond op auto, wordt opgeslagen en verwarming uitgeschakeld
- Afval weggooien tijdens koken > verwarming was uitgeschakeld, wordt opgeslagen door openen deur
- Deur en/of raam sluiten > uitgeschakeld als laatst weggeschreven stand terugzetten
Met groeperen moet ik dat dus voorkomen. Eén van de twee open = uit. Beiden dicht = terugzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
TweakerVincent schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:05:
[...]

top! super bedankt.

Ik neem aan dat je HA EN de app van homewizard tegelijk kunt gebruiken? Dus dat je alles in HA uitleest en de gratis app kunt gebruiken (die er ook goed uit ziet)

Ik zie dat de watermeter compatible is. Ik moet een u vormig ding uitbreken, iemand hier ervaring mee? schroef je gewoon een schroef in dit gat?

[Afbeelding]
Je kan HA en de app idd gelijktijdig gebruiken.

Hoe het precies zit met jouw watermeter durf ik niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat voor de gangbare watermeters er een montage plaatje + schroeven bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:58
Vannacht kreeg ik ineens de melding dat mijn Z-Wave netwerk offline was gegaan. Ik draai Z-Wave JS en Zigbee2MQTT op een ander systeem, maar die laatste was nog gewoon beschikbaar :S. Heel gek, maar een herstart van de Z-Wave JS Docker container loste het op. In de logging zag ik dat Z-Wave JS de verbinding met de MQTT server verloor.

Maar vandaag wederom een kleine 10 keer dat het Z-Wave netwerk 'weg' is. Meestal heel kort, maar twee keer ook al wat langer waardoor ik een notificatie krijg. Het lijkt net alsof Z-Wave JS geen verbinding meer kan maken met de MQTT server. Ik heb de Mosquitto server inmiddels ook opnieuw opgestart en even de monitoring met Uptime Kuma van Mosquitto uitgezet om in ieder geval Mosquitto te ontlasten.

Best wel gek, aangezien dit geheel al een jaar of wat enorm stabiel draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:59
alex3305 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:34:
Vannacht kreeg ik ineens de melding dat mijn Z-Wave netwerk offline was gegaan. Ik draai Z-Wave JS en Zigbee2MQTT op een ander systeem, maar die laatste was nog gewoon beschikbaar :S. Heel gek, maar een herstart van de Z-Wave JS Docker container loste het op. In de logging zag ik dat Z-Wave JS de verbinding met de MQTT server verloor.

Maar vandaag wederom een kleine 10 keer dat het Z-Wave netwerk 'weg' is. Meestal heel kort, maar twee keer ook al wat langer waardoor ik een notificatie krijg. Het lijkt net alsof Z-Wave JS geen verbinding meer kan maken met de MQTT server. Ik heb de Mosquitto server inmiddels ook opnieuw opgestart en even de monitoring met Uptime Kuma van Mosquitto uitgezet om in ieder geval Mosquitto te ontlasten.

Best wel gek, aangezien dit geheel al een jaar of wat enorm stabiel draait.
Just checking, maar weet je uberhaupt zeker dat je MQTT gebruikt? ZWave JS zelf heeft namelijk geen API. Je hebt dus ZWave JS Server, of ZWave JS UI draaien, waarbij de eerste een eigen API aanbied via een websocket en de tweede de keuze heeft tussen de "server" API via de websocket en/of MQTT. En de ZWave integratie in HA gebruikt die ZWave JS Server API. ZWave gebruiken via MQTT is dus sowieso niet standaard (en v.z.i.w. beperkter dan de ZWave integratie, want via de ZWave integratie kun je ook direct apparaten koppelen, configuratie/parameters van apparaten wijzigen, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
RobertMe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:08:
Just checking, maar weet je uberhaupt zeker dat je MQTT gebruikt? ZWave JS zelf heeft namelijk geen API. Je hebt dus ZWave JS Server, of ZWave JS UI draaien, waarbij de eerste een eigen API aanbied via een websocket en de tweede de keuze heeft tussen de "server" API via de websocket en/of MQTT. En de ZWave integratie in HA gebruikt die ZWave JS Server API.
Goed dat je dit aangeeft. Ik gebruik dus inderdaad Z-Wave JS UI met dus de websocket API. Ik had ook MQTT aanstaan, maar weet dus niet zo goed waarom. Waarschijnlijk out-of-the-box. Zojuist heb ik weer een crash meegemaakt en ik werd op het verkeerde been gezet door de logging die sprak over MQTT.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
2024-10-16 15:14:26.654 ERROR MQTT: Mqtt client error write EPIPE
Error: write EPIPE
    at afterWriteDispatched (node:internal/stream_base_commons:160:15)
    at writevGeneric (node:internal/stream_base_commons:143:3)
    at Socket._writeGeneric (node:net:960:11)
    at Socket._writev (node:net:969:8)
    at doWrite (node:internal/streams/writable:409:12)
    at clearBuffer (node:internal/streams/writable:564:5)
    at Socket.Writable.uncork (node:internal/streams/writable:351:7)
    at uncork (/usr/src/app/node_modules/mqtt-packet/writeToStream.js:81:10)
    at processTicksAndRejections (node:internal/process/task_queues:81:21)
    at runNextTicks (node:internal/process/task_queues:64:3)
2024-10-16 15:04:28.537 INFO Z-WAVE-SERVER: Client disconnected
2024-10-16 15:04:28.575 INFO Z-WAVE-SERVER: Client disconnected
2024-10-16 15:04:28.576 INFO Z-WAVE-SERVER: Client disconnected
2024-10-16 15:04:28.577 INFO Z-WAVE-SERVER: Client disconnected
2024-10-16 15:04:28.578 INFO Z-WAVE-SERVER: Client disconnected

Het enige wat ik gister nog had aangepast mbt Z-Wave was de logica van mijn radiatorknoppen. Hier gebruikte ik eerst een while loop en nu een repeat-until omdat ik wil dat de logica flow altijd één keer uitgevoerd wordt. Het relevante stukje:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
actions:
  repeat:
    until: "{{ not is_state_attr(climate_entity, 'temperature', setpoint) and repeat.index <= 6 }}"
    sequence:
      - action: climate.set_temperature
        target:
          entity_id: "{{ climate_entity }}"
        data:
          temperature: "{{ setpoint | float(0) }}"
      - wait_template: "{{ is_state_attr(climate_entity, 'temperature', setpoint) }}"
        timeout:
          minutes: "{{ states('input_number.zwave_global_wakeup_interval') | int(0) }}"
      - if:
          - "{{ not wait.completed and repeat.index > 5 }}"
        then:
          action: notify.phones
          data:
            title: "Probleem met {{ state_attr(climate_entity, 'friendly_name') }}"
            message: "Temperatuur {{ setpoint }} kon niet ingesteld worden."

Dit doe ik dus voor 10 knoppen. Maar het lijkt mij stug dat dit nu problemen veroorzaakt :/. Mocht het weer voorkomen dan zal ik het terugdraaien en daarmee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
alex3305 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:30:
[...]

Goed dat je dit aangeeft. Ik gebruik dus inderdaad Z-Wave JS UI met dus de websocket API. Ik had ook MQTT aanstaan, maar weet dus niet zo goed waarom. Waarschijnlijk out-of-the-box. Zojuist heb ik weer een crash meegemaakt en ik werd op het verkeerde been gezet door de logging die sprak over MQTT.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
2024-10-16 15:14:26.654 ERROR MQTT: Mqtt client error write EPIPE
Error: write EPIPE
    at afterWriteDispatched (node:internal/stream_base_commons:160:15)
    at writevGeneric (node:internal/stream_base_commons:143:3)
    at Socket._writeGeneric (node:net:960:11)
    at Socket._writev (node:net:969:8)
    at doWrite (node:internal/streams/writable:409:12)
    at clearBuffer (node:internal/streams/writable:564:5)
    at Socket.Writable.uncork (node:internal/streams/writable:351:7)
    at uncork (/usr/src/app/node_modules/mqtt-packet/writeToStream.js:81:10)
    at processTicksAndRejections (node:internal/process/task_queues:81:21)
    at runNextTicks (node:internal/process/task_queues:64:3)
2024-10-16 15:04:28.537 INFO Z-WAVE-SERVER: Client disconnected
2024-10-16 15:04:28.575 INFO Z-WAVE-SERVER: Client disconnected
2024-10-16 15:04:28.576 INFO Z-WAVE-SERVER: Client disconnected
2024-10-16 15:04:28.578 INFO Z-WAVE-SERVER: Client disconnected

Het enige wat ik gister nog had aangepast mbt Z-Wave was de logica van mijn radiatorknoppen. Hier gebruikte ik eerst een while loop en nu een repeat-until omdat ik wil dat de logica flow altijd één keer uitgevoerd wordt. Het relevante stukje:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
actions:
  repeat:
    until: "{{ not is_state_attr(climate_entity, 'temperature', setpoint) and repeat.index <= 6 }}"
    sequence:
      - action: climate.set_temperature
        target:
          entity_id: "{{ climate_entity }}"
        data:
          temperature: "{{ setpoint | float(0) }}"
      - wait_template: "{{ is_state_attr(climate_entity, 'temperature', setpoint) }}"
        timeout:
          minutes: "{{ states('input_number.zwave_global_wakeup_interval') | int(0) }}"
      - if:
          - "{{ not wait.completed and repeat.index > 5 }}"
        then:
          action: notify.phones
          data:
            title: "Probleem met {{ state_attr(climate_entity, 'friendly_name') }}"
            message: "Temperatuur {{ setpoint }} kon niet ingesteld worden."

Dit doe ik dus voor 10 knoppen. Maar het lijkt mij stug dat dit nu problemen veroorzaakt :/. Mocht het weer voorkomen dan zal ik het terugdraaien en daarmee testen.
Uit de logging maak ik 2 dingen op. De verbinding met de MQTT server is ineens verbroken en de verbinding met ZWave JS is ineens verbroken. Er vanuit gaande dat je de MQTT broker ook op dat andere systeem hebt draaien zou ik eerder denken dat het of een netwerk probleem is of een breder probleem op dat andere systeem (waardoor meerdere zaken crashen en herstarten of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
RobertMe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:59:
[...]

Uit de logging maak ik 2 dingen op. De verbinding met de MQTT server is ineens verbroken en de verbinding met ZWave JS is ineens verbroken. Er vanuit gaande dat je de MQTT broker ook op dat andere systeem hebt draaien zou ik eerder denken dat het of een netwerk probleem is of een breder probleem op dat andere systeem (waardoor meerdere zaken crashen en herstarten of iets dergelijks).
Yes. Zoiets dacht ik dus ook. Mijn splitsing is:
  1. Home Assistant, MariaDB, ESPHome, Mosquitto
  2. Zigbee2MQTT, Z-Wave JS UI
Mijn reverse proxy draait op Node 1 en Uptime Kuma op Node 2. Alle apparaten die gebruik maken van MQTT, waaronder een Pi, OpenBeken en Zigbee2MQTT blijven werken. Zigbee2MQTT blijft beschikbaar net zoals Home Assistant. Uptime Kuma geeft geen enkele melding. Alleen dat Home Assistant Z-Wave JS niet meer kan bereiken.

Inmiddels heb ik Home Assistant, Z-Wave JS UI en Mosquitto wederom opnieuw opgestart, en het lijkt nu rustig. Even in de gaten houden. Maar dit vind ik raar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQqn46gzv9Ouuwo-IoPTGE_DGuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nf7WvxFx8PTjHySFMgJXqdZc.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4inU0Fp-54R5dNK6HAqMypjKibE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NfWwGA5KTQpfwczdxQCjOO9W.png?f=fotoalbum_large

Grafiek van afgelopen week en afgelopen 24u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-L
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Yo-L schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:08:
[...]

Inmiddels heel wat getroubleshoot, maar niks wijzer geworden. Variatie in routerinstellingen, DNS-instellingen (met of zonder Adguard), ipv4/ipv6 aan en uitzetten, add-ons aan en uitzetten, debug-logs doorspitten (met laagste niveau van logging), diverse HA-instellingen wijzigen, het maakt niet uit. Elke keer stoppen alle (niet alleen KNMI/weerlive) integraties die gebruikt maken van API's ermee, exact na 4 uur uptime van Hass...

Vandaar dat ik de hele installatie maar vervang door een verse. Nog een vraag voor de kenners, volgens mij kan ik kiezen tussen:
1) De huidige installatie wipen, een nieuw image erop zetten, dan mijn laatste back-up terugzetten
2) De huidige installatie wipen, een nieuw image erop zetten, en alles opnieuw handmatig instellen

Methode 2) heeft denk ik de grootste kans om het probleem op te lossen, maar logischerwijs gaat mijn voorkeur naar optie 1). Ik kan niet inschatten of dit zinvol is, en hoe groot dan de kans is dat het probleem zich weer gaat voordoen. Heeft iemand hier inzicht in?
Net voordat ik op het punt stond om een verse install te doen, kon ik updaten naar HA Core 13.2, dat lijkt het probleem te hebben opgelost.. schiet mij maar lek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@RobertMe Het was dus toch een logica probleem. Ineens bedacht ik het. Ik had dus de while loop vervangen voor de repeat until, maar dan is dus de logica omgedraaid 8)7:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
actions:
  repeat:
    while: "{{ not is_state_attr(climate_entity, 'temperature', setpoint) and repeat.index <= 6 }}"
    sequence: [...]

actions:
  repeat:
    until: "{{ is_state_attr(climate_entity, 'temperature', setpoint) or repeat.index > 6 }}"
    sequence:

Het werd me ineens duidelijk toen ik dit zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EEKcbbOCdb47CzhkLHdvpHp1vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DLaELQCrPZyjVJUysgVNxV26.png?f=fotoalbum_large

waarbij de rode lijn Z-Wave JS UI is. In Home Assistant had ik ook 10000 iteraties lopen :9.

Weer iets geleerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
water_escape schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:20:
Halloween vraag.

Binnen de hue bridge hebben ze scenes voor events. https://hueblog.com/2022/...six-new-halloween-scenes/

Nu zou ik dit met Halloween binnen HA willen doen maar dan met meer lampen dan alleen de hue lampen. Zijn hier standaard templates voor?

Dus ik selecteer alle benodigde lampen/strips en start dan een halloween scene die hij blijft afspelen.
Even hierop doorgegaan en zelf wat zitten proberen. Maar klopt het dat zigbee hier te langzaam voor is? Het gaat allemaal een beetje langzaam aan/uit. Een strobe effect krijg ik dus niet. De lamoen die op de Hue bridge zitten kunnen dit wel, wordt dat anders aangestuurd dan via HA?

Ik heb nu dit script getest om de lampen in een loop van kleur te laten veraderen en daarna af te sluiten met snelle flitsen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
alias: Halloween Light Show
sequence:
  - repeat:
      count: 2
      sequence:
        - data:
            entity_id:
              - light.hue_voordeur_1
              - light.hue_voordeur_2
              - light.hue_garage_1
              - light.hue_garage_2
              - light.oprit_links_licht_2
              - light.oprit_rechts_licht
              - light.paulmann_ledstrip_voordeur_rechts_licht
              - light.paulmann_lichtstrip_voordeur_links_licht
            brightness: 255
            color_name: orange
          action: light.turn_on
        - delay: "00:00:03"
        - data:
            entity_id:
              - light.hue_voordeur_1
              - light.hue_voordeur_2
              - light.hue_garage_1
              - light.hue_garage_2
            brightness: 200
            color_name: purple
        - data:
            entity_id:
              - light.hue_voordeur_1
              - light.hue_voordeur_2
              - light.hue_garage_1
              - light.hue_garage_2
            brightness: 150
            color_name: red
        - entity_id:
            - light.hue_voordeur_1
            - light.hue_voordeur_2
            - light.hue_garage_1
            - light.hue_garage_2
          action: light.turn_off
        - repeat:
            count: 5
            sequence:
              - data:
                  entity_id:
                    - light.hue_voordeur_1
                    - light.hue_voordeur_2
                    - light.hue_garage_1
                    - light.hue_garage_2
                  color_name: white
              - delay: "00:00:01"
              - entity_id:
                  - light.hue_voordeur_1
                  - light.hue_voordeur_2
                  - light.hue_garage_1
                  - light.hue_garage_2

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:53
water_escape schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:37:
[...]

Even hierop doorgegaan en zelf wat zitten proberen. Maar klopt het dat zigbee hier te langzaam voor is? Het gaat allemaal een beetje langzaam aan/uit. Een strobe effect krijg ik dus niet. De lamoen die op de Hue bridge zitten kunnen dit wel, wordt dat anders aangestuurd dan via HA?

Ik heb nu dit script getest om de lampen in een loop van kleur te laten veraderen en daarna af te sluiten met snelle flitsen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
alias: Halloween Light Show
sequence:
  - repeat:
      count: 2
      sequence:
        - data:
            entity_id:
              - light.hue_voordeur_1
              - light.hue_voordeur_2
              - light.hue_garage_1
              - light.hue_garage_2
            color_name: orange
        - data:
            entity_id:
              - light.hue_voordeur_1
              - light.hue_voordeur_2
              - light.hue_garage_1
              - light.hue_garage_2
            brightness: 200
            color_name: purple
        - data:
            entity_id:
              - light.hue_voordeur_1
              - light.hue_voordeur_2
              - light.hue_garage_1
              - light.hue_garage_2
            brightness: 150
            color_name: red
        - entity_id:
            - light.hue_voordeur_1
            - light.hue_voordeur_2
            - light.hue_garage_1
            - light.hue_garage_2
        - repeat:
            sequence:
              - data:
                  entity_id:
                    - light.hue_voordeur_1
                    - light.hue_voordeur_2
                    - light.hue_garage_1
                    - light.hue_garage_2
              - entity_id:
                  - light.hue_voordeur_1
                  - light.hue_voordeur_2
                  - light.hue_garage_1
                  - light.hue_garage_2
Geen ervaring mee maar light.turn_on kent een flash attribute. Heb je die al eens geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Hue heeft de "Entertainment" mode. Lampen worden daarbij op een proprietaire manier aangestuurd en reageren daardoor sneller. Dit is wat dus bv gebruikt wordt door de Sync box, Ambilight TVs, de Spotify koppeling, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-10 23:16
Mijn Reolink deurbel laat ik in HA bij aanbellen een video opslaan van 3 minuten. Ben al de hele avond aan het rommelen om die op een slimme manier naar mijzelf te sturen na aanbellen maar het lukt niet.

Video naar de HA app op ios lukt me niet, is volgens mij een link dus werkt ook alleen als ik thuis ben
gmail service ondersteunt geen video attachments, wel foto
smtp service ondersteunt ook geen video attachments
Pushover is volgens mij ook alleen voor fotos

Mis ik nog iets? naar cloudopslag sturen oid?
Mail zou de voorkeur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-10 20:35
[...]

Als je geen "transition" meegeeft bij een light.turn_on, stuurt de Zigbee implementatie zelf een default waarde mee naar de lamp. Bij Z2M is dat 1 seconde (ook in te stellen in Z2M per lamp). De lamp "fade"dan dus in 1 seconde naar de nieuwe state (aan/uit/andere kleur). Als je bij je action een transition van "0" meegeeft, zal de lamp zo snel wisselen als de hardware ondersteunt.

Verder is je "delay" 1 seconde. Dat is heel lang voor onze ogen en geeft zeker niet de illusie van een flits. Daarvoor mag het licht eigenlijk niet veel langer dan enkele tientallen milliseconden aan zijn.

Heb zojuist even zitten testen en als ik de transition op 0 zet, het licht 50 ms aan laat en 100 ms uit, dan ziet het er aardig stroboscopisch uit. Let wel, dat is met 1 lamp. Bij meerdere lampen loop je waarschijnlijk tegen de limitaties van Zigbee/HA aan. Misschien is er nog wat te winnen door een zigbee groep (geen HA groep) aan te maken, maar zo strak als Signify het met hun proprietary implementatie lukt, gaat het nooit worden.

Mijn settings zouden tot het volgende leiden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- repeat:
    sequence:
      - data:
          entity_id:
            - light.hue_voordeur_1
            - light.hue_voordeur_2
            - light.hue_garage_1
            - light.hue_garage_2
           transition: 0
       - delay:
           milliseconds: 50
          entity_id:
            - light.hue_voordeur_1
            - light.hue_voordeur_2
            - light.hue_garage_1
            - light.hue_garage_2
       - delay:
           milliseconds: 100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-10 10:06
jaspov schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:16:
Mijn Reolink deurbel laat ik in HA bij aanbellen een video opslaan van 3 minuten. Ben al de hele avond aan het rommelen om die op een slimme manier naar mijzelf te sturen na aanbellen maar het lukt niet.

Video naar de HA app op ios lukt me niet, is volgens mij een link dus werkt ook alleen als ik thuis ben
gmail service ondersteunt geen video attachments, wel foto
smtp service ondersteunt ook geen video attachments
Pushover is volgens mij ook alleen voor fotos

Mis ik nog iets? naar cloudopslag sturen oid?
Mail zou de voorkeur hebben.
Is het een optie om een video op te slaan zodra de bel gaat en dan een mail te sturen met een link naar de opgeslagen video?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50
Zijn die lampen allemaal Zigbee? If so, dan kan je proberen die lampen samen in een Zigbee (!!) group te zetten, en die group te schakelen. Ik bedoel dus NIET een groep in Home Assistant.

Dan wordt er maar 1 commando je netwerk opgestuurd voor de hele group, ipv allemaal losse commandos per lamp.

Als je zigbee2mqtt gebruikt kan je daarin groepen maken. Vlg mij moet het via Hue ook kunnen, maar geen ervaring mee.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ethnocentrix schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:14:
[...]

Ik gebruik de NodOn module sinds een apar maanden voor mijn rolluiken als vervanging voor een (Z-Wave) Qubino flush shutter module.
Werkt prima icm Zigbee2MQTT d:)b
Klinkt goed. Kun je de originele schakelaar ook nog gebruiken en zoja, heb je een pic van je setup? :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-10 19:53
Voor het eerst maar eens een thread apparaat aangeschaft! De techniek wacht op niemand. Ik heb een aardig groot (50+ apparaten) zigbee netwerk met een skyconnect, die ingesteld is op multi-protocol. Daarnaast een Google Home die ook als thread border router kan werken.

Via de companion app in Android credentials overgezet en heb de nest als 'preferred' network ingesteld. Echter, als ik nu op "add to preferred network" klik voor de skyconnect gebeurt er ogenschijnlijk echt helemaal niets. Geen log error/warning, in de UI gaat alleen de dropdown weg. Hoe kom ik er achter waarom de openthread border router niet in het netwerk kan/wil?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y76gPpTC_n6prcQCdkjC7x8gRPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P5Ld2MiQ6m5Ve9LuJBuOsJmC.png?f=fotoalbum_large
^ deze knop lijkt dus niets te doen.

Is er een plek waar ik betere loggin aan kan zetten?

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Vuur Draak schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:34:
[...]

Is het een optie om een video op te slaan zodra de bel gaat en dan een mail te sturen met een link naar de opgeslagen video?
Zeker. Het liefst voeg ik het bestand toe maar dat lukt me niet. Link dan zeker een optie, zou helemaal mooi zijn als die link is naar een plek waar ik overal bij kan (als het thuis wordt opgeslagen werkt het alleen thuis of als ik VPN aanzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Sjoop1985 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:51:
[...]

Als je geen "transition" meegeeft bij een light.turn_on, stuurt de Zigbee implementatie zelf een default waarde mee naar de lamp. Bij Z2M is dat 1 seconde (ook in te stellen in Z2M per lamp). De lamp "fade"dan dus in 1 seconde naar de nieuwe state (aan/uit/andere kleur). Als je bij je action een transition van "0" meegeeft, zal de lamp zo snel wisselen als de hardware ondersteunt.

Verder is je "delay" 1 seconde. Dat is heel lang voor onze ogen en geeft zeker niet de illusie van een flits. Daarvoor mag het licht eigenlijk niet veel langer dan enkele tientallen milliseconden aan zijn.

Heb zojuist even zitten testen en als ik de transition op 0 zet, het licht 50 ms aan laat en 100 ms uit, dan ziet het er aardig stroboscopisch uit. Let wel, dat is met 1 lamp. Bij meerdere lampen loop je waarschijnlijk tegen de limitaties van Zigbee/HA aan. Misschien is er nog wat te winnen door een zigbee groep (geen HA groep) aan te maken, maar zo strak als Signify het met hun proprietary implementatie lukt, gaat het nooit worden.

Mijn settings zouden tot het volgende leiden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- repeat:
    sequence:
      - data:
          entity_id:
            - light.hue_voordeur_1
            - light.hue_voordeur_2
            - light.hue_garage_1
            - light.hue_garage_2
       - delay:
           milliseconds: 50
          entity_id:
            - light.hue_voordeur_1
            - light.hue_voordeur_2
            - light.hue_garage_1
            - light.hue_garage_2
       - delay:
           milliseconds: 100
dank. ik heb het idd met 1 lamp mooi gekregen nu. vanavond eens proberen steeds een extra lamp toe te voegen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Hmmbob schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:22:
Zijn die lampen allemaal Zigbee? If so, dan kan je proberen die lampen samen in een Zigbee (!!) group te zetten, en die group te schakelen. Ik bedoel dus NIET een groep in Home Assistant.

Dan wordt er maar 1 commando je netwerk opgestuurd voor de hele group, ipv allemaal losse commandos per lamp.

Als je zigbee2mqtt gebruikt kan je daarin groepen maken. Vlg mij moet het via Hue ook kunnen, maar geen ervaring mee.
Alle lampen zijn idd Zigbee. Maar ik gebruik ZHA .

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-10 10:16
Ik heb nu een jaar een BBQ Kees EMS bus wifi gateway aangesloten op mijn warmtepomp.
Dit werkt erg goed.

Nu heb ik recent een raspberry pi aangeschaft met home assistant.
Ik zit nog in de ontdekkingsfase en heb mijn eerste succesjes behaald.
Eén tweetal kleine apparaten werken goed en zijn goed benaderbaar via home assistant.

Echter ik krijg geen contact met de BBQ-Kees.
De instellingen in software behorende bij BBQ Kees geeft steeds aan dat de MQTT status niet verbonden is.

Wat ik ook verander hij Connect niet met MQTT broker op de raspberry pi.

Wi kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:45

TWKterry

Master Mariner

@Kaaswagen
Kaaswagen schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 00:19:
Voor het eerst maar eens een thread apparaat aangeschaft! De techniek wacht op niemand. Ik heb een aardig groot (50+ apparaten) zigbee netwerk met een skyconnect, die ingesteld is op multi-protocol. Daarnaast een Google Home die ook als thread border router kan werken.
Multi protocol op de SkyConnect is niet echt ondersteund en werkt vaker niet dan wel, zie docs. Het is of zigbee of thread helaas.
https://www.home-assistant.io/connectzbt1/

[ Voor 4% gewijzigd door TWKterry op 17-10-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Buis07 Kan je wat meer details geven? Wat heb je gedaan qua MQTT in HA? Wat zijn de instellingen? Etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-10 20:14

D4NG3R

kiwi

:)

@Buis07 Ook de HA MQTT discovery aangezet in het interface van de EMS gateway?

https://bbqkees-electroni...way/configuring-mqtt.html

Die stap was ik zelf in de 1e instantie vergeten.

Edit: MQTT was op dat punt echter al wel verbonden, dus inderdaad wat hierboven word aangegeven; Is je MQTT broker in HA wel goed ingesteld?

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 17-10-2024 10:09 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
jaspov schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:29:
[...]
Zeker. Het liefst voeg ik het bestand toe maar dat lukt me niet. Link dan zeker een optie, zou helemaal mooi zijn als die link is naar een plek waar ik overal bij kan (als het thuis wordt opgeslagen werkt het alleen thuis of als ik VPN aanzet).
Zelf stuur ik opnames met beweging van personen of auto’s naar m’n nas via ftp optie van de Reolink app zelf (1m max).
De notify functie naar m’n apparaten in home assistant gebruik ik dan weer wel. (Maar ook een mail optie zit standaard in de Reolink app)
Voor mij was het juist een reden om voor Reolink te kiezen omdat deze camera’s lokale opslag ondersteunen, en inderdaad op te lossen met vpn o.i.d.

De ftp optie in Reolink is dus in theorie te gebruiken om naar een externe server te uploaden, of dat veilig genoeg is vraag ik me wel hardop af. In combinatie met een notify bericht dat wordt getriggered door dezelfde voorwaarden als de video opname zelf. Daarin vermeld je een link naar die server. Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:33
TweakerVincent schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:00:
Ik gebruik nu DSMR via een Pi die de p1 uitleest en naar DSMR stuurt (en die ik dan ook in HA uitlees via MQTT). Dit werkt niet altijd goed en ik heb een flow gemaakt in HA om de Pi te resetten.

Ik zit nu naar een andere oplossing te kijken en kwam deze tegen, via wifi direct connecten naar HA. Zonder DSMR pakket er tussen en geen gedoe met queues etc.

https://www.hashop.nl/Sli...dig%20worden%20toegevoegd.

Geen cloud kosten etc nodig en gewoon plug and play in HA.

Werkt dit goed?
ik gebruik al jaren ser2net op een standaard raspian en daardoor kan ik op een andere plek in huis via het netwerk die pi meterstanden uitlezen. Werkt super stabiel en uitlezen kan zelfs vanaf meerdere apparaten tegelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Vuur Draak schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Zelf stuur ik opnames met beweging van personen of auto’s naar m’n nas via ftp optie van de Reolink app zelf (1m max).
De notify functie naar m’n apparaten in home assistant gebruik ik dan weer wel. (Maar ook een mail optie zit standaard in de Reolink app)
Voor mij was het juist een reden om voor Reolink te kiezen omdat deze camera’s lokale opslag ondersteunen, en inderdaad op te lossen met vpn o.i.d.

De ftp optie in Reolink is dus in theorie te gebruiken om naar een externe server te uploaden, of dat veilig genoeg is vraag ik me wel hardop af. In combinatie met een notify bericht dat wordt getriggered door dezelfde voorwaarden als de video opname zelf. Daarin vermeld je een link naar die server. Zoiets?
Reolink FTP heeft hier nooit kunnen werken. de test werkt, maar er wordt niets opgeslagen. Ook geen foutmelding waar ik wat mee kan dus dat opgegeven. Vandaar dat ik het via HA wil doen, die kan iets langer opnemen alleen krijg ik dan de video bestanden niet naar me toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
jaspov schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:00:
[...]

Reolink FTP heeft hier nooit kunnen werken. de test werkt, maar er wordt niets opgeslagen. Ook geen foutmelding waar ik wat mee kan dus dat opgegeven. Vandaar dat ik het via HA wil doen, die kan iets langer opnemen alleen krijg ik dan de video bestanden niet naar me toe.
Ik zou je graag helpen het ftp upload probleem te tackelen. Want mijn ervaring is dat de opname die je vanaf HA start een paar seconden te laat begint, bij de directe reolink-ftp heb ik dat probleem niet.

Starten de video bestanden die jij nu opslaat via HA wel op tijd? En waar sla je ze op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand toevallig een goede tutorial om een bestaande docker container om te toveren tot een add-on (wat onderwater ook gewoon een container is)?

Heb al gezocht, maar vind alleen handleidingen over hoe zelf een add-on vanaf 0 te maken of dat je moet overschakelen naar Supervised installatie om zelf los in Docker wat te draaien (wat dan not-supported is).
Ontwikkelaar van de docker container zelf wil geen moeite steken om het om te bouwen tot Add-in voor HA, helaas. Ik draai al supervisor en wil daar eigenlijk vanaf, nu onderhoud ik 2 platformen. De host en HA.
Dat mag van mij samen vallen.

Ik wil deze docker container: https://github.com/fboaventura/dckr-mrtg
Als add-on in Home Assistant hebben. Bestaat (nog) niet in de store. Dus moet je zelf klooien.
En ik weet dat HA SNMP kan uitlezen, ook naar gekeken, niet aan de praat gekregen. En daarbij ben ik dan ook mijn historie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik begin echt moedeloos te worden, misschien dat iemand mij in de juiste richting kan wijzen.

Systeem
- RPi 4, Ubuntu 22.04.5
- Home Assistant (Docker)
- Zigbee2MQTT (Docker)
- Mosquitto MQTT (Docker
- Conbee II Zigbee stick

Lampen
- 5x Hue
- 3x IKEA

Situatie
In principe nooit issues met deze setup, alles werkt stabiel. Op één uitzondering na:

Als ik via Home Assistant alle lampen uit zet is er ~80% van de gevallen eentje die direct weer aan springt op fel wit en 100% brightness. Het zijn twee verschillende Hue lampen die dit gedrag afwisselend vertonen. Ik kan er geen lijn in ontdekken wanneer het de ene of de andere is.

Soms is één keer opnieuw uitschakelen voldoende, soms moet ik het wel 8 of 10x proberen voor hij eindelijk uit blijft.

Ik was al eens geswitcht van de Z2M groep uitschakelen naar alle losse entiteiten uitschakelen, tot alle losse entiteiten schakelen met een 30ms pauze ertussen. Dit helpt allemaal niet. Ik kan er zo gewoon niet op vertrouwen dat mijn lampen uit gaan als ik vertrek.

Logs
In Home Assistant zelf is niets te zien, anders dan gewoon de log dat de lamp uit is, aan is, uit is, aan is.
Het "Logs" tapje van Z2M toont ook alleen maar "Nothing to display".

Wat kan dit vreemde gedrag verklaren? En nog beter, in welke richting moet ik de oplossing zoeken? Heeft iemand van jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Tralapo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:22:
Ik begin echt moedeloos te worden, misschien dat iemand mij in de juiste richting kan wijzen.

Systeem
- RPi 4, Ubuntu 22.04.5
- Home Assistant (Docker)
- Zigbee2MQTT (Docker)
- Mosquitto MQTT (Docker
- Conbee II Zigbee stick

Lampen
- 5x Hue
- 3x IKEA

Situatie
In principe nooit issues met deze setup, alles werkt stabiel. Op één uitzondering na:

Als ik via Home Assistant alle lampen uit zet is er ~80% van de gevallen eentje die direct weer aan springt op fel wit en 100% brightness. Het zijn twee verschillende Hue lampen die dit gedrag afwisselend vertonen. Ik kan er geen lijn in ontdekken wanneer het de ene of de andere is.

Soms is één keer opnieuw uitschakelen voldoende, soms moet ik het wel 8 of 10x proberen voor hij eindelijk uit blijft.

Ik was al eens geswitcht van de Z2M groep uitschakelen naar alle losse entiteiten uitschakelen, tot alle losse entiteiten schakelen met een 30ms pauze ertussen. Dit helpt allemaal niet. Ik kan er zo gewoon niet op vertrouwen dat mijn lampen uit gaan als ik vertrek.

Logs
In Home Assistant zelf is niets te zien, anders dan gewoon de log dat de lamp uit is, aan is, uit is, aan is.
Het "Logs" tapje van Z2M toont ook alleen maar "Nothing to display".

Wat kan dit vreemde gedrag verklaren? En nog beter, in welke richting moet ik de oplossing zoeken? Heeft iemand van jullie een idee?
Een Hue lamp die op 100% gaat branden zou ik in eerste instantie associëren met "stroomonderbreking", dan gaan ze (standaard) namelijk op 100% branden. Nu ga ik er niet vanuit dat je spontaan een stroomonderbreking hebt als je de lampen uit zet (en vervolgens alleen een willekeurige lamp daar last van heeft en niet alle), maar het gedeag zal wel geïmplementeerd zijn als zijnde "bij het opstarten ga op 100% branden". En wellicht dat de lamp, om welke reden dan ook, crasht? Wellicht dus eens kijken of er niet een firmware update is? En anders eens spelen met het " Power on behaviour". Volgens mij kun je ook instellen dat een lamp uit moet blijven na een stroomonderbreking, als het met die instelling wel goed gaat lijkt je probleem zich in ieder geval in die richting te bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:41:
[...]

Een Hue lamp die op 100% gaat branden zou ik in eerste instantie associëren met "stroomonderbreking", dan gaan ze (standaard) namelijk op 100% branden. Nu ga ik er niet vanuit dat je spontaan een stroomonderbreking hebt als je de lampen uit zet (en vervolgens alleen een willekeurige lamp daar last van heeft en niet alle), maar het gedeag zal wel geïmplementeerd zijn als zijnde "bij het opstarten ga op 100% branden". En wellicht dat de lamp, om welke reden dan ook, crasht? Wellicht dus eens kijken of er niet een firmware update is? En anders eens spelen met het " Power on behaviour". Volgens mij kun je ook instellen dat een lamp uit moet blijven na een stroomonderbreking, als het met die instelling wel goed gaat lijkt je probleem zich in ieder geval in die richting te bevinden.
Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte, maar dat is het niet. Power on behaviour staat op 'Previous' en dat werkt ook naar behoren als ik de fysieke schakelaar gebruik. Gaat weer aan waar hij op stond, of blijft keurig uit als hij al uit stond.

Firmware updates zijn er helaas ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Tralapo op 17-10-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:57
@Tralapo Je hebt niet zoveel zigbee apparaten dus je kan nog een channel switch proberen, weet niet wat voor kanaal je nu gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bregewipper
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 26-10-2024
Mijn vraag
Goedendag, ik ben me sinds enige dagen bezig gaan houden om mijn huis slimmer te maken met Home Assistent. Dit draait op een thin client.
Ik heb al het een en ander toegevoegd en nu probeer ik het volgende:
We hebben een keuken waar verlichting van IKEA in zit, dit is een Tradfri driver met daaraan een Styrbar (zigbee) schakelaar gekoppeld. Hier kun je de verlichting mee dimmen/ aan/uit schakelen. Nu lukt het me wel om de Styrbar toe te voegen aan HA, echter vervolgens reageert de verlichting niet meer op commando’s van de schakelaar. Ik kan hem vervolgens wel weer koppelen met de driver maar dan is hij weer niet beschikbaar in HA. Het lijkt erop of is het óf koppelen met de driver óf koppelen met HA. Het is de bedoeling om hem beschikbaar te hebben op HA en tevens te beschikken over een fysieke schakeling.
Doe ik hier iets niet goed?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet, Richard

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Schopje naar het grote topic
...

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 17-10-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:20:
Weet iemand toevallig een goede tutorial om een bestaande docker container om te toveren tot een add-on (wat onderwater ook gewoon een container is)?
De tutorial in de developers docs is op zich prima. Maar het is wellicht wat vallen en opstaan als je hier de eerste keer mee aan de slag gaat. Ik heb het in verleden wat add-ons ontwikkeld toen ik nog HA OS draaide.
Ik wil deze docker container: https://github.com/fboaventura/dckr-mrtg
Als add-on in Home Assistant hebben. Bestaat (nog) niet in de store. Dus moet je zelf klooien.
En ik weet dat HA SNMP kan uitlezen, ook naar gekeken, niet aan de praat gekregen. En daarbij ben ik dan ook mijn historie kwijt.
Dat lijkt mij een relatief goede basis, toch? De Dockerfile lijkt mij niet bijster complex. Je kunt bij de BUILD_FROM-variabele van de tutorial ook beginnen met die Docker container als je dat zou willen. Dit zou volgens mij ook gewoon kunnen werken:

Docker:
1
FROM fboaventura/dckr-mrtg:latest

Als je de rest maar conformeert naar de add-on repository vereisten. Dus o.a. een config.yaml. Alleen heb je dan geen mooie logging en dat soort dingen.

Verwacht alleen geen kant-en-klare oplossing. Als je dit wil zal je er zelf best wat moeite in moeten steken. Of even wachten op de ontwikkelaar. Want ik zie wel dat je de vraag omtrent een add-on hebt gesteld, maar het kan ook zijn dat de ontwikkelaar van die container er nog geen tijd voor heeft gehad. Want er is nog niet op jouw vraag gereageerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspov
Vuur Draak schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

Ik zou je graag helpen het ftp upload probleem te tackelen. Want mijn ervaring is dat de opname die je vanaf HA start een paar seconden te laat begint, bij de directe reolink-ftp heb ik dat probleem niet.

Starten de video bestanden die jij nu opslaat via HA wel op tijd? En waar sla je ze op?
Dank voor het aanbod! Nadeel van Reolink is de limiet van 1 minuut
Ik draai HA op een Intel Nuc, en sla op de interne storage op.
Het lijkt er op dat het me misschien toch gaat lukken in HA. Niet met de google addon, maar door SMTP te gebruiken (paar parameters in config.yaml om die te activeren). Mailen werkt dan, en eerst een foto toegevoegd, is even puzzelen met een tweede data tag voor de image tag.
Vervolgens achter de image tag een video (mp4) gelinked en dat ging goed! Bij langere videos faalde dat echter weer maar dat met een SMTP timeout opgelost volgens mij. Moet nog even testen maar bij interesse post ik de code anders een keer hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verwijderd Geen ervaring mee maar volgens mij is er geen weg omheen zonder feitelijk gewoon je eigen container image te bouwen. [edit]Lijkt dus mee te vallen maar wel een puzzel dus.

Proxmox een idee? En dan een losse docker omgeving voor niet addons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Bregewipper Ja, dat klopt. Je zal vervolgens in HA (dus in ZHA of Zigbee2MQTT, welk van de twee je gebruikt) moeten zorgen voor een direct bind. In Z2M zit dit onder het device in het tabblad bind. Waar dit in ZHA zit zal je even op moeten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:01:
@Bregewipper Ja, dat klopt. Je zal vervolgens in HA (dus in ZHA of Zigbee2MQTT, welk van de twee je gebruikt) moeten zorgen voor een direct bind. In Z2M zit dit onder het device in het tabblad bind. Waar dit in ZHA zit zal je even op moeten zoeken.
Ik heb hetzelfde ontdekt, of HA of Tradfri/Dirigera. Tradfri/Dirigera kan je dan wel weer via HA/HomeKit Device bedienen.

Over dat direct bind staat een draad in de HA Community
https://community.home-assistant.io/t/zha-binding/584742/2
Maar daar snap ik nog niet zoveel van maar mogelijk heeft de vraagsteller daar wel iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-10 19:53
TWKterry schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:27:
@Kaaswagen

[...]

Multi protocol op de SkyConnect is niet echt ondersteund en werkt vaker niet dan wel, zie docs. Het is of zigbee of thread helaas.
https://www.home-assistant.io/connectzbt1/
Interessant. 2de stick aanschaffen dan maar?

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Arn0uDz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:21:
@Tralapo Je hebt niet zoveel zigbee apparaten dus je kan nog een channel switch proberen, weet niet wat voor kanaal je nu gebruikt?
Iets te snel gedaan, zonder verder in te lezen. Wist niet dat apparaten opnieuw koppelen nodig was na channel wijziging. Nu is het echt een zooitje en werkt niets meer 8)7

Edit
Goed, via een reset met een Hue bridge alles weer terug gekregen. Probleem met die ene lamp lijkt nu haast nog wel erger, maar tegelijk heb ik nu wel een error log in Z2M.

code:
1
error 2024-10-17 19:01:07z2m: Failed to read state of 'Hue-Tafel' after reconnect (ZCL command 0x00178801027999aa/11 genOnOff.read(["onOff"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (no response received (136) Error: waiting for response TIMEOUT))'

[ Voor 40% gewijzigd door Tralapo op 17-10-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Laatst online: 29-10 10:11
Zit te twijfelen, dus op zoek naar advies.

Hier thuis heb ik een VM draaien op een Synology met een Zigbee dongle eraan en ben gecharmeerd van de Sonof zigbee spullen.

Voor een huis in het buitenland wil ik graag wat dingen remote meten. Deuren, ramen, temperatuur en vochtigheid. Nu moet daar geen synology komen (was ook heel gedoe om het werkend te krijgen) dus zoek ik een wat simpelere methode

Keuze is dus tussen de HA Green met kabel + ZBT-1, de Yellow of een ODROID bordje dat ik denk ik nog heb liggen met een ZBT-1.

De green is een stuk goedkoper dan de yellow, maar ik zie de ZBT-1 niet echt leverbaar is dus is het wellicht handiger om de Yellow te nemen met ingebouwde Zigbee support. Thoughts?

Kleine voorwaarde is om het binnen 2 weken in huis te hebben aangezien ik dan naar het huis ga. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:57
Tralapo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:35:
[...]

Iets te snel gedaan, zonder verder in te lezen. Wist niet dat apparaten opnieuw koppelen nodig was na channel wijziging. Nu is het echt een zooitje en werkt niets meer 8)7

Edit
Goed, via een reset met een Hue bridge alles weer terug gekregen. Probleem met die ene lamp lijkt nu haast nog wel erger, maar tegelijk heb ik nu wel een error log in Z2M.

code:
1
error 2024-10-17 19:01:07z2m: Failed to read state of 'Hue-Tafel' after reconnect (ZCL command 0x00178801027999aa/11 genOnOff.read(["onOff"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (no response received (136) Error: waiting for response TIMEOUT))'
Wat voor kanaal heb je nu gekozen dan? Je moet iets pakken wat zo min mogelijk met je wifi overlapt. Volgens mij 20 of 25.

Je kan ook nog een andere zigbee coördinator proberen. Die dingen kosten geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:32
R-R-L schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:03:
Terugkomend op de verwarming icm deur-/raamsensoren. Ik heb ze werkend :D

Aangepast na jullie feedback: HVAC_Mode naar HVAC_Modes. State_attr > States.
Nu werd keurig de laatste waarde weggeschreven en weer opgehaald. Echter kwam ik er nu op dat de weggeschreven waardes van de kamers conflicteerden. De input text heb ik zodoende nog een _naamkamer toevoeging gegeven. HA opnieuw gestart en waarempel het werkt _/-\o_

Nu nog de sensoren van de keuken groeperen. Leek vooral mooi voor de opgeruimde code, maar zie al dat hij nodig is. Immers:
- Raam openen tijdens koken > verwarming stond op auto, wordt opgeslagen en verwarming uitgeschakeld
- Afval weggooien tijdens koken > verwarming was uitgeschakeld, wordt opgeslagen door openen deur
- Deur en/of raam sluiten > uitgeschakeld als laatst weggeschreven stand terugzetten
Met groeperen moet ik dat dus voorkomen. Eén van de twee open = uit. Beiden dicht = terugzetten.
Welke raam en deursensoren heb je?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
MuddyMagical schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:31:

Hier thuis heb ik een VM draaien op een Synology met een Zigbee dongle eraan en ben gecharmeerd van de Sonof zigbee spullen.

Voor een huis in het buitenland wil ik graag wat dingen remote meten. Deuren, ramen, temperatuur en vochtigheid. Nu moet daar geen synology komen (was ook heel gedoe om het werkend te krijgen) dus zoek ik een wat simpelere methode

Keuze is dus tussen de HA Green met kabel + ZBT-1, de Yellow of een ODROID bordje dat ik denk ik nog heb liggen met een ZBT-1.

De green is een stuk goedkoper dan de yellow, maar ik zie de ZBT-1 niet echt leverbaar is dus is het wellicht handiger om de Yellow te nemen met ingebouwde Zigbee support. Thoughts?

Kleine voorwaarde is om het binnen 2 weken in huis te hebben aangezien ik dan naar het huis ga. :D
Je kan ook voor een HP thin client uit V&A gaan zoals deze v&a aangeboden: HP t630 met Home Assistant hoef je alleen nog een dongle te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Arn0uDz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Wat voor kanaal heb je nu gekozen dan? Je moet iets pakken wat zo min mogelijk met je wifi overlapt. Volgens mij 20 of 25.

Je kan ook nog een andere zigbee coördinator proberen. Die dingen kosten geen drol.
Inderdaad, ik heb voor 25 gekozen.
Voor nu heb ik de "Power-on behaviour" op "off" gezet in plaats van "Previous" en gek genoeg lijkt dat wel te helpen. Blijf het even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-08 17:10

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Dag mensen!

Ik zit al 2 dagen te klooien om google weer te linken aan homeassistant (HA). Het werkte tot 2 weken prima, totdat ik HA niet meer kon bedienen via google home. Ik heb deze linkjes gevolgd (net zoals 2 jaar geleden) die feitelijk hetzelfde doen:De home assistant draait netjes op een proxmox instance, is bereikbaar van buiten af via HA app en browser, onder een domeinnaam die via cloudflare (CF) naar mijn Nginx Proxy Manager (NPM) gaat en van daar naar proxmox.

Wanneer ik de boel probeer te linken in de home android app kom ik tot het inlogscherm en de 2fa, en na de 2fa geeft de app aan dat 'ie niet kan linken.

Wat heb ik geprobeerd tot zover:
  • Tot 5 x toe een nieuw project aangemaakt met verschillende credentials in google cloud console/action console (met bijbehorende aanpassingen van HA)
  • het subdomein veranderd, proxying via CF in/uitgeschakeld, diverse opties in NPM aan en uitgezet mbt ssl, caching en exploits
  • eindeloze HA herstarts, HA logs gecheckt, niks te vinden
  • Perplexity en ChatGPT gepoogd de boel te laten troubleshooten, to no avail
Ik ben eerlijk gezegd ten einde raad en smijt de handdoek voor vanavond even in de ring. Heeft iemand recent de boel gelinkt nog? Heeft iemand een nieuwe invalshoek, of; dat er iets veranderd is met betrekking tot Google's cloud services? ik zie iets over dat bepaalde zaken gemigreerd gaan worden en dat bepaalde acties "gesunset" worden binnen actions en cloud console, maar geen idee welke impact dat kan hebben.

Lang verhaal kort: Heeft iemand een nieuwe invalshoek, aub? _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door R-T-S op 17-10-2024 21:27 . Reden: Eindredactie en correctie + kernprobleem toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MuddyMagical Als je nog een Odroid heb liggen zou ik die pakken. En ipv een ZBT-1 een ZBDongle-E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-10 10:48

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

R-T-S schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:24:
Dag mensen!

Ik zit al 2 dagen te klooien om google weer te linken aan homeassistant (HA). Het werkte tot 2 weken prima, totdat ik HA niet meer kon bedienen via google home. Ik heb deze linkjes gevolgd (net zoals 2 jaar geleden) die feitelijk hetzelfde doen:De home assistant draait netjes op een proxmox instance, is bereikbaar van buiten af via HA app en browser, onder een domeinnaam die via cloudflare (CF) naar mijn Nginx Proxy Manager (NPM) gaat en van daar naar proxmox.

Wanneer ik de boel probeer te linken in de home android app kom ik tot het inlogscherm en de 2fa, en na de 2fa geeft de app aan dat 'ie niet kan linken.

• Tot 5 x toe een nieuw project aangemaakt met verschillende credentials in google cloud console/action console (met bijbehorende aanpassingen van HA)
  • het subdomein veranderd, proxying via CF in/uitgeschakeld, diverse opties in NPM aan en uitgezet mbt ssl, caching en exploits
Ik ben eerlijk gezegd ten einde raad en smijt de handdoek voor vanavond even in de ring. Heeft iemand recent de boel gelinkt nog? Heeft iemand een nieuwe invalshoek, of; dat er iets veranderd is met betrekking tot Google's cloud services? ik zie iets over dat bepaalde zaken gemigreerd gaan worden en dat bepaalde acties "gesunset" worden binnen actions en cloud console, maar geen idee welke impact dat kan hebben.

laatst nog. kan van alles zijn. heb je toevallig fail2ban draaien?

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
Septillion schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:26:
@MuddyMagical Als je nog een Odroid heb liggen zou ik die pakken. En ipv een ZBT-1 een ZBDongle-E?
En die werkt out of the box met die ODROID / HA? Want met die dongle had ik via die Synology ontzettend veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

daft_dutch schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

laatst nog. kan van alles zijn. heb je toevallig fail2ban draaien?
Je hebt de info van homeassistant gebruikt om te linken?

Geen fail2ban nee, morgen ff proberen met een ander domein of direct op ip adres, misschien dat dat nog wat oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Binnenkort ga ik bij Eneco weg en zou ik het liefst ook mijn Toon abonnement opzeggen. Nu heeft mijn Toon helaas versie 6.3.45 wat het rooten wat lastiger maakt zonder hem open te maken.

Kan je Toon zonder abonnement nog gewoon in Home Assistant gebruiken of werkt dat dan ook niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:05

BiG-GuY

MuddyMagical schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:31:

Hoeveel Zigbee apparaten verwacht je te pairen en wil je gebruik maken van ZHA of Z2M?

De HA Yellow Zigbee chip presteert beter dan ik heb ervaren met USB gebaseerde Coordinators die dezelfde chipset gebruiken. Maar ging dan wel om een Zigbee netwerk met 96 apparaten.

Let op dat Z2M met een experimental ember driver werkt voor de chip die in de Yellow/SkyConnect/ZBdongle-E zit. De oudere EZSP driver wordt niet meer ontwikkeld en wordt je elk uur aan herinnert door Z2M dat je nog een oudere driver gebruikt als je die wilt blijven gebruiken 😅.

Voor Z2M blijft een TI gebaseerde chip zoals de ZBdongle-P een stabielere keuze.

Ben zelf recent overgestapt op de SMLight SLZB-06 voor Z2M en SLZB-06M voor ZHA met o.a. HA in docker op een Synology DS723+. Deze hybrid coordinators hebben ook ingebouwde VPN support om bijvoorbeeld een externe locatie te koppelen aan dezelfde HA die je “thuis” draait.

Home Assistant OS is overigens simpeler in setup met plug en play ondersteuning voor de meeste USB dongles. Yellow, Green en Blue worden allemaal officieel ondersteund uiteraard. Afhankelijk van welke Odroid je hebt liggen of HA OS een officiële image heeft ervoor, wat ik op een SBC zeker zou aanraden voor gebruiksgemak.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 17-10-2024 23:38 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-10 00:38
Devke schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:57:
[...]

Welke raam en deursensoren heb je?
Tuya ZD06, voor een paar euro via AliExpress. Voor nu nog aangesloten via een Lidl (Tuya) Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-10 00:22
In een dashboard maak ik gebruik van de Energy Flow Card Plus Kaartconfiguratie icm Energy Period Selector Plus Kaartconfiguratie.

Werkt tot zover prima. Maar is het mogelijk om mini-graph-card grafieken aan tevens naar de Period Selector te laten "kijken"? Of is er een alternatief waarmee grafieken geplot kunnen worden in de zelfde tijd window als de flow chard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Laatst online: 21-10 10:48

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

R-T-S schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:44:
[...]

Je hebt de info van homeassistant gebruikt om te linken?

Geen fail2ban nee, morgen ff proberen met een ander domein of direct op ip adres, misschien dat dat nog wat oplevert
ik had mijn domein naam gewijzigd. geen docs voor gebruikt.

Initieel wel de docs gebruikt

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Septillion schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:56:
@Verwijderd Geen ervaring mee maar volgens mij is er geen weg omheen zonder feitelijk gewoon je eigen container image te bouwen. [edit]Lijkt dus mee te vallen maar wel een puzzel dus.

Proxmox een idee? En dan een losse docker omgeving voor niet addons?
Dat zou idd een optie zijn. Moet dan wel op een Pi4 draaien met 4GB RAM.
Wordt denk ik wat te krap voor een Hypervisor?
Echter heb ik dan vervolgens wel een hele hoop extra systemen om te onderhouden.
Pi OS, Docker, Containers, Proxmox & HA OS in de VM.

Ons ben lui. ;)
Vandaar dus de wens om over te stappen op HA OS op de Pi4 met alles daarin. Lekker simpel en minder troubleshooting als er wat omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
BiG-GuY schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:33:
[...]

Hoeveel Zigbee apparaten verwacht je te pairen en wil je gebruik maken van ZHA of Z2M?

De HA Yellow Zigbee chip presteert beter dan ik heb ervaren met USB gebaseerde Coordinators die dezelfde chipset gebruiken. Maar ging dan wel om een Zigbee netwerk met 96 apparaten.

Let op dat Z2M met een experimental ember driver werkt voor de chip die in de Yellow/SkyConnect/ZBdongle-E zit. De oudere EZSP driver wordt niet meer ontwikkeld en wordt je elk uur aan herinnert door Z2M dat je nog een oudere driver gebruikt als je die wilt blijven gebruiken 😅.

Voor Z2M blijft een TI gebaseerde chip zoals de ZBdongle-P een stabielere keuze.

Ben zelf recent overgestapt op de SMLight SLZB-06 voor Z2M en SLZB-06M voor ZHA met o.a. HA in docker op een Synology DS723+. Deze hybrid coordinators hebben ook ingebouwde VPN support om bijvoorbeeld een externe locatie te koppelen aan dezelfde HA die je “thuis” draait.

Home Assistant OS is overigens simpeler in setup met plug en play ondersteuning voor de meeste USB dongles. Yellow, Green en Blue worden allemaal officieel ondersteund uiteraard. Afhankelijk van welke Odroid je hebt liggen of HA OS een officiële image heeft ervoor, wat ik op een SBC zeker zou aanraden voor gebruiksgemak.
Moest ff een paar dingen hier googlen.. :P

Denk dat ik niet boven de 40 of 50 apparaten uitkom en als ik het zo lees is voor mij ZHA de beste keuze. Ik gebruik toch meest Sonof spul om wat dingen te schakelen en checken. Op dit moment iig geen funky stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:28
R-T-S schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:24:
Dag mensen!

Schaamteloze zelfrepost, maar toevallig dit gecheckt? Ronker32 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Als het werkt is er geen reden tot schaamte, integendeel! Ik probeer het vanavond nogmaals even en neem je tip mee, ik heb inderdaad nog niet zitten rommelen in de CF waf en protection setting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:37
Brummetje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:28:
Binnenkort ga ik bij Eneco weg en zou ik het liefst ook mijn Toon abonnement opzeggen. Nu heeft mijn Toon helaas versie 6.3.45 wat het rooten wat lastiger maakt zonder hem open te maken.

Kan je Toon zonder abonnement nog gewoon in Home Assistant gebruiken of werkt dat dan ook niet meer?
Ligt een beetje aan je type toon (1 of 2) dacht vwb rooten. Als je je abbo opzegt kun je toon als thermostaat gebruiken. Als gerootte toon eigenaar; dat werkt prima met HA.
Je zou even je licht op kunnen steken in een van de toon topics hier op GOT of op het domotica forum.

Ik weet niet hoe een ongerootte toon matcht met HA, de meeste tweakers zullen hem hebben geroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
MuddyMagical schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

En die werkt out of the box met die ODROID / HA? Want met die dongle had ik via die Synology ontzettend veel gedoe.
Zeker :) Ben zelf meer fan van de ZBDongle-P maar de ZBDongle-E heeft dezelfde chip als de ZBT-1 / SkyConnect. Problemen die je had waren denk ik dan ook 100% met het porten in Synology en niet zo zeer met de stick zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:28
R-T-S schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:40:
[...]

Als het werkt is er geen reden tot schaamte, integendeel! Ik probeer het vanavond nogmaals even en neem je tip mee, ik heb inderdaad nog niet zitten rommelen in de CF waf en protection setting...
Bij mij was het echt puur het uitzetten van de Bot Fight Mode, blijkbaar ziet Cloudflare het Google authenticatieproces als een actie van een bot. Succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooters
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-10 18:48
Wooters schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:34:
Werkt de Aqara Door and Window Sensor P2 gewoon met Home Assistant? Als ik de Yellow als een hub gebruik? Of moet ik dan nog een aparte thread border router kopen? En welke dan? De Hub M3 van Aqara?
Voor wie dit nog terugvindt en dezelfde vraag heeft: je kan op het moment van schrijven de Yellow (via Settings > Hardware) als hub gebruiken. Je moet dan wel de Zigbee integratie verwijderen. Je hoeft dus geen extra hardware te koppelen en er is met een Yellow geen SkyConnect / ZBT-1 nodig. Na configuratie kan je matter/thread-hardware gewoon koppelen via de Home Assistant Companion App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45

timovd

Voorsprong door techniek

Bosch/Siemens (vaatwasser) Home Connect (Alt (https://github.com/ekutner/home-connect-hass)) eigenaren,
Stel dat je een apart VLAN (mag intern niet communiceren) voor je IoT devices hebt die via een externe API werken. Moet je apparaat dan zichtbaar zijn in Home Assistant? Lijkt mij wel namelijk, want alles gaat buitenom. Ik heb mijn vaatwasser gekoppeld met Home Connect en deze is zichtbaar in de app en in Home Assistant onder de integratie, maar de waardes worden niet bijgewerkt.
Andere BSH apparaten die op mijn privénetwerk zitten, zijn wel te bedienen. Mis ik iets?

Nu is het apparaat ineens wel zichtbaar.

Edit2: https://github.com/ekutner/home-connect-hass/issues/426
Meer mensen met issues

[ Voor 10% gewijzigd door timovd op 18-10-2024 20:35 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een oudere hifi met native bluetooth input. Ik zou daar graag 'sochtends automatisch een radiostation willen laten spelen. Na wat zoeken kon ik de HA-server met een bluetooth-dongle laten verbinden met deze hifi. So far so good. Maar ik vroeg me af wat ik nu moet doen om doen om audio te laten streamen naar deze hifi (~die hier fungeert als een soort lowcost bluetoothspeaker). Een aparte pi met piCorePlayer laten draaien lijkt me echt spijtig gezien in tijden van containerisatie het een extra device is.

Ik vermoed dat ik mijn vragen in 2 categoriën ga moeten splitsen: een HA en een mbt linux-audio.

In de eerst categorie valt zeker mijn vraag mbt in welke container ik nu moet zijn om dit op te zetten? Er is namelijk een hassio_audio container maar in mijn zoektocht heb ik ook al MASS, VLC etc addon_containers geprobeerd.

Op basis van google-zoekwerk in de tweede vraag-categorie heb ik in al die containers al elke combi van alsa, pulseaudio en bluez opgezet. Wat echter oa ververlend is, is dat pactl wel werkt maar pacmd niet. Beide commands overlappen in functionaliteit maar niet helemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-10 13:12

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:41:
Heeft iemand een tailscale funnel icm adguard add on werkend gekregen.
Ik heb tailscale al jaren draaien en wilde gisteren dit proberen maar hij de add on van tailscale sluit elke keer af en in de logs krijg ik niet echt gevonden waarom. Mijn gok is de combi van magic dns met adguard en dat daar iets fout gaat.

Heb dit gevolgd:

https://vigonotion.com/bl...ome-assistant-everywhere/
https://tailscale.com/kb/1223/funnel
Opgelost op een of andere manier weigerde hij opnieuw in te loggen.
Nu eerst proxy aangezet en opnieuw ingelogd en toen de funnel.

Deze config draaien en het werkt goed.
Vraag mij wel af hoe ik de inlog nu beter kan beveiligen. Heb mijn admin account in iedergeval al op alleen local gezet.

Andere vraag wat zijn goede widgets voor ios?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bregewipper
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 26-10-2024
Prisma16 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:09:
[...]

Ik heb hetzelfde ontdekt, of HA of Tradfri/Dirigera. Tradfri/Dirigera kan je dan wel weer via HA/HomeKit Device bedienen.

Over dat direct bind staat een draad in de HA Community
https://community.home-assistant.io/t/zha-binding/584742/2
Maar daar snap ik nog niet zoveel van maar mogelijk heeft de vraagsteller daar wel iets aan.
Bedankt voor je bijdrage. Ik vrees dat dit voor mij ook abracadabra is. Ik vraag me ook af of HA nu contact moet maken met de styrbar schakelaar of rechtstreeks met de tradfry driver. Misschien is er iemand die in mensentaal kan uitleggen wat ik moet instellen, ik kom er niet echt verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
Binnenkort ga ik over naar Tibber.
Nu heb ik al via https://doe-duurzaam.nl/a...-assistant-zo-doe-je-dat/ de kale prijs erin zitten. Dat werkt. Maar nu wil ik naast die kale prijs dus ook de prijs incl btw en de opslag erbij hebben in een aparte sensor/entiteit of net wat het zijn moet.

wat ik gelezen heb moet dat
code:
1
{% set s = {"extra_cost": 0.018,"energie_belasting": 0.1088,"VAT": 1.21} %} {{((current_price + s.extra_cost + s.energie_belasting) * s.VAT) | float}}
zijn maar ik wil het dus niet in plaats van die kale prijs hebben maar er bij. Ik heb al ben de helpers zitten kijken maar daar kan ik zo iets niet invoegen. Hoe krijg ik voor elkaar wat ik wil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
AWEF schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

nog even terugkomen hierop, net even in een uurtje watermeter en stroom geinstalleerd, werkt echt geweldig!

dank!!

Home assistant integratie ook perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
commentator schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:02:
Binnenkort ga ik over naar Tibber.
Nu heb ik al via https://doe-duurzaam.nl/a...-assistant-zo-doe-je-dat/ de kale prijs erin zitten. Dat werkt. Maar nu wil ik naast die kale prijs dus ook de prijs incl btw en de opslag erbij hebben in een aparte sensor/entiteit of net wat het zijn moet.

wat ik gelezen heb moet dat
code:
1
{% set s = {"extra_cost": 0.018,"energie_belasting": 0.1088,"VAT": 1.21} %} {{((current_price + s.extra_cost + s.energie_belasting) * s.VAT) | float}}
zijn maar ik wil het dus niet in plaats van die kale prijs hebben maar er bij. Ik heb al ben de helpers zitten kijken maar daar kan ik zo iets niet invoegen. Hoe krijg ik voor elkaar wat ik wil?
Kun je dan dit niet oplossen met een sensor die alleen de kale prijs laat zien en een sensor die de prijs inclusief btw en EB laat zien. Beide opnemen als entiteit in HA. Of begrijp ik je verkeerd?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
Devke schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:01:
[...]

Kun je dan dit niet oplossen met een sensor die alleen de kale prijs laat zien en een sensor die de prijs inclusief btw en EB laat zien. Beide opnemen als entiteit in HA. Of begrijp ik je verkeerd?
dank voor je reactie!
ja die kale prijs is dus al gelukt maar ik krijg die andere sensor niet voor elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
commentator schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

dank voor je reactie!
ja die kale prijs is dus al gelukt maar ik krijg die andere sensor niet voor elkaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hf2jjZcv0qaffsow1FJdWtbb9YM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ky5EP1E7Rifo4TqD57o1qIPE.jpg?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
type: vertical-stack
cards:
  - type: markdown
    content: >
      **Actuele uurprijs vandaag:**

<span style="font-size: 24px;">{{
      states('sensor.actuele_stroomprijs_met_belastingen_en_leveringsopslag') }}
      €/kWh</span>
  - type: custom:apexcharts-card
    experimental:
      color_threshold: true
    graph_span: 24h
    header:
      title: Energieprijs Vandaag
      show: true
    span:
      start: day
    now:
      label: Nu
    series:
      - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_2_10_021
        type: column
        show:
          extremas: true
        float_precision: 2
        data_generator: >
          const kalePrijs = entity.attributes.raw_today.map(entry =>
          entry["value"] / 100);

const energieBelasting = 0.1088; const btw = energieBelasting * 0.21;
          const leveringsOpslag = 0.02;

return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
            const kalePrijsInCenten = kalePrijs[index] * 100;
            const prijsInCenten = Math.round(kalePrijsInCenten + (energieBelasting + btw + leveringsOpslag) * 100);
            return [new Date(start["start"]).getTime(), prijsInCenten / 100];
          });
        color_threshold:
          - value: -0.01
            color: '#A3E635'
          - value: 0
            color: '#16A34A'
          - value: 0.21
            color: '#3B82F6'
          - value: 0.26
            color: '#F97316'
          - value: 0.31
            color: '#808080'
    apex_config:
      xaxis:
        type: datetime
        tooltip:
          enabled: false
      chart:
        height: 320px
  - type: custom:apexcharts-card
    experimental:
      color_threshold: true
    graph_span: 48h
    header:
      title: Energieprijs Morgen
    span:
      start: day
    now:
      label: Nu
    series:
      - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_2_10_021
        type: column
        show:
          extremas: true
        float_precision: 2
        data_generator: >
          const kalePrijsMorgen = entity.attributes.raw_tomorrow.map(entry =>
          entry["value"] / 100);

const energieBelasting = 0.1088; const btw = energieBelasting * 0.21;
          const leveringsOpslag = 0.02;

return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
            const kalePrijsInCenten = kalePrijsMorgen[index] * 100;
            const prijsInCenten = Math.round(kalePrijsInCenten + (energieBelasting + btw + leveringsOpslag) * 100);
            return [new Date(start["start"]).getTime(), prijsInCenten / 100];
          });
        color_threshold:
          - value: -0.01
            color: '#A3E635'
          - value: 0
            color: '#16A34A'
          - value: 0.21
            color: '#3B82F6'
          - value: 0.26
            color: '#F97316'
          - value: 0.31
            color: '#808080'
    apex_config:
      xaxis:
        type: datetime
        tooltip:
          enabled: false
      chart:
        height: 320px

Dit? Let op de prijzen van morgen staan er ook in en ik gebruik nordpool integratie. Wellicht helpt je dit opweg?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 19-10-2024 09:33 . Reden: Code tag fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
Devke schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

Dit? Let op de prijzen van morgen staan er ook in en ik gebruik nordpool integratie. Wellicht helpt je dit opweg?
voor de grafiek zeker maar ik wil de waarde van incl belasting ook op andere plekken kunnen gebruiken dan alleen in de grafiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
commentator schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

voor de grafiek zeker maar ik wil de waarde van incl belasting ook op andere plekken kunnen gebruiken dan alleen in de grafiek
Dan moet je een sensor aanmaken die de waarde van die berekening toont. Zie in mijn plaatje. Die waarde veranderd per uur en is te gebruiken dan op meerdere plekken. Doe je in de configuration.yaml

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 18-10-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-10 09:12
guysp schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:00:
Ik heb me eens de tijd gepakt om met de nieuwe sections een dashboard te maken. Ik hou van redelijk simpel en schoon, ben zelf tevreden met het resultaat tot nu toe! Eerste keer dat ik hier post, ideeën zijn sowieso welkom. Temperatuur sensor voor op de slaapkamer is reeds besteld, maar nog niet binnen.

Het hoekje 'The Lab' is dingen waarmee ik aan het spelen ben. Momenteel ben ik bezig met aanwezigheids detectie, die ik wil gebruiken om te automiseren dat alles uit gaat als iedereen weg is. Oh en een knopje voor adguard tijdelijk te pauzeren in elkaar geknutseld.

[Afbeelding]
Hoe heb je de knop voor pauzeren adguard gemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 14:08

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

@Septillion
Ik heb me even een schopje gegeven.
Processor gebruik tussen 07:30 - 11:30 uur is tussen 3 en 5 %.
Ook zal ik als wij onderweg zijn nog eens kijken wat het dan is.
Maar ik denk dat het wel goed zit 👍
Nogmaals dank voor alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bekkerm
  • Laatst online: 28-10 17:52
commentator schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Je kunt er net zoveel maken als je wil natuurlijk. Als je alleen de markup wilt kun je daar een template sensor van maken. De 1e is inclusief obe en btw. de 2e is dan het totaal minus kale prijs = de markup. De sensors kun je dan gebruiken waar je wil.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - unique_id: energy_current_hour_price
    name: "energy current hour price"
    state: "{{ ( states('sensor.energyzero_today_energy_current_hour_price') | float + states('input_number.obe_belasting') | float ) * 1.21 }}"
    unit_of_measurement: "EUR/kWh"
    device_class: monetary

- unique_id: energy_current_hour_markup
    name: "energy current hour markup"
    state: "{{ states('sensor.energy_current_hour_price') | float - states('sensor.energyzero_today_energy_current_hour_price') | float  }}"
    unit_of_measurement: "EUR/kWh"
    device_class: monetary
Pagina: 1 ... 242 ... 347 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.