Ik heb dit opgelost met een input boolean genaamd "Daglicht".D4NG3R schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:28:
Even een andere vraag; Ik overweeg om m'n verlichting wat verder te automatiseren a.d.h.v. de lichtsterkte buiten, maar ik wil graag voorkomen dat m'n automation daarvoor gaat klooien met een lamp indien deze handmatig hoger/lager/uit/aan is gezet.
Hoe lossen jullie dit op? Momenteel overweeg ik om een boolean sensor bij te gaan houden per device, maar ik ben er bang voor dat dat nogal snel de spuigaten uit gaat lopen.
Een automation zet die op aan indien de gemeten lichtsterkte hoger is dan x en uit zodra lager dan x.
In mijn automation voor verlichting neem ik die als condition mee dat licht alleen aan gaat als daglicht uit is.
Overigens meet ik de lichtsterkte binnen en niet buiten, mochten we de gordijnen/rolluiken nog dicht hebben is het soms wel handig dat het licht wel aan gaat (ook al is het licht buiten).
Ook heb ik een condition ingesteld dat hij alleen triggert als er geen lampen aan staan, zo verzet hij nooit de verlichting als deze handmatig aangepast is (bijvoorbeeld gedimd bij film kijken en er komt iemand de kamer binnen).
Mocht je accurate lichtsterkte willen meten kan ik de Aquara FP2 sterk aanbevelen, deze meet vrijwel direct veranderingen in lichtsterkte. Primair heb ik deze voor de aanwezigheid te detecteren.