Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 224 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Septillion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:17:
@alex3305 Dat van de for had ik ook niet scherp maar wel een logische gezien hoe het werkt (= feitelijk gewoon een delay voor de conditions).

Maar ik zou de dubbele trigger even weghalen en dus alleen een directe doen (dus die met for weg) en dan delay in de actions.
Als dit werkt ga ik dat ook doen. Ik werk altijd liever eerst even naar een punt toe waar het werkt om daarna de steigers weg te halen, dan dat ik hoop dat het niet instort. Als je begrijpt wat ik bedoel ;). Ik heb ook geen haast hiermee.
En misschien is dit precies een case dat de alarmo specifieke beter is?
Dat zou zomaar kunnen. Ik heb de vraag gesteld op het community forum.
Als je de actie zelf direct laat uitvoeren (3-dots => Run) dan wordt het alarm er wel correct vanaf gehaald?
Jazeker. Mijn probleem trad alleen op bij het thuiskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Gondelier schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:02:
Weet iemand hoe ik hiervan af kan komen.
Ik heb maar 1 iPad
Van elke iPad heb ik 34 entiteiten.
Het is gekomen na de update 2024.8.0, En de statistieken kan ik er ook niets van terug vinden ??
[Afbeelding]

Sorry, ik krijg de foto niet verticaal :(

[mbr]Kan je nog een poging doen? En nog beter dan een foto is een screenshot[/]
Misschien te simpel gedacht maar..

- app verwijderen
- alle "Mobiele app" integraties verwijderen
- App opnieuw installeren en inloggen

Als t issue dan nog blijft moet je denk ik een bugmelding aan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@alex3305 Nouwja, naar mijn idee geef je met twee triggers de steiger nu juist een scheve poot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Septillion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:37:
@alex3305 Nouwja, naar mijn idee geef je met twee triggers de steiger nu juist een scheve poot :+
_O- En ik zie het dan als een extra stempel die eronder staat. Met deze kennis moet ik misschien deze automatisering ook nog maar eens gaan overwegen...:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
- id: climate_thermostat_office_set_temperature
  alias: Klimaat - Thermostaat kantoor stel temperatuur in
  mode: restart
  variables:
    climate_entity: climate.office
    mode_entity: input_select.thermostat_mode_office
    setpoint: >-
      {% if   is_state(mode_entity, 'Comfort') %}
        20.0
      {% elif is_state(mode_entity, 'Eco') %}
        19.0
      {% elif is_state(mode_entity, 'Thuis') %}
        17.5
      {% elif is_state(mode_entity, 'Nacht') %}
        17.0
      {% elif is_state(mode_entity, 'Afwezig') %}
        14.0
      {% else %}
        4.0
      {% endif %}
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: input_select.thermostat_mode_office
      for:
        minutes: 5
      for:
        minutes: 10
      entity_id: input_select.house_state
      for:
    - platform: homeassistant
      event: start
  condition:
    - "{{ not is_state_attr(climate_entity, 'temperature', setpoint) }}"
  action:
    action: climate.set_temperature
    target:
      entity_id: "{{ climate_entity }}"
    data:
      temperature: "{{ setpoint | float(0) }}"

Die meerdere triggers heb ik destijds toegevoegd omdat de setpoint niet altijd werd gezet. Dit lag waarschijnlijk aan het device, maar irritant was het wel. Met meerdere triggers heb ik het niet meer zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@alex3305 Als het aan het device ligt mja, dat is irritant. Beste zou fix van de integratie zijn natuurlijk. Anders optie zou zijn om een "wait for" na het instellen te doen waar je wacht tot de de state werkelijk aangepast is. En dan een timeout van x seconden waarna het nogmaals gedaan wordt indien niet gelukt. En dat kan eventueel weer in een loop. Al met al wel wat meer werk natuurlijk :+ Maar voorkomt wel dat als je binnen 10 minuten de temperatuur zelf nog aanpast dat deze weer overschreven wordt.

Maar tijdens debuggen wil je eerst lekker zo simpel mogelijk, dus tweede trigger zou nu juist voor verwarring kunnen zorgen.

En je hoeft niet te checken of de ingestelde temperatuur al ingesteld is. Gaat niets stuk als je het nogmaals doet :+

[ Voor 36% gewijzigd door Septillion op 27-08-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:04

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik zag in enkele berichten dat service doorgestreept was en vervangen door action.
Nu doe ik nog alle updates installeren en zag dat mijn automatiseringen gewijzigd waren

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
  - service: switch.turn_on
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id:
      - switch.energy_socket_2

door

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
  - metadata: {}
    target:
      entity_id:
      - switch.energy_socket_2
    action: switch.turn_on

ik heb het zelf omgedraaid (maar de volgorde maakt niet uit)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
  - action: switch.turn_on
    target:
      entity_id:
      - switch.energy_socket_2

Nu gaf mijn editor (scs) aan dat ik zou moeten kiezen uit action-service ipv action.

Is het goed als ik alles vervang in de automatiseringen, van service naar action ?

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26
PeteSplit schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:01:
Ik zag in enkele berichten dat service doorgestreept was en vervangen door action.
Nu doe ik nog alle updates installeren en zag dat mijn automatiseringen gewijzigd waren

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
  - service: switch.turn_on
    target:
      entity_id:
      - switch.energy_socket_2

door

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
    target:
      entity_id:
      - switch.energy_socket_2

ik heb het zelf omgedraaid (maar de volgorde maakt niet uit)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
    target:
      entity_id:
      - switch.energy_socket_2

Nu gaf mijn editor (scs) aan dat ik zou moeten kiezen uit action-service ipv action.

Is het goed als ik alles vervang in de automatiseringen, van service naar action ?
De HA Extension voor VSCode, die dus gebruikt wordt in de Studio Code Server add-on, zal hier nog op aangepast moeten worden. Je kunt die melding dus negeren.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 22:14
Pejdref schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:26:
Ik ben me af aan het vragen wat de best practice is voor een holiday mode, hoe doen jullie het?

Er zijn verschillende automatiseringen die niet meer hoeven draaien (zoals warm water bereiden, robotstofzuiger), sommige moeten aangepast (verwarming) en sommige moeten geactiveerd worden. (Licht en rolluiken timers).

Ik dacht aan een schakelaar helper die ik handmatig omschakel.

Het meest robuuste lijkt me om bij iedere relevante automatisering een condition toe te voegen die checkt of de holiday mode uit of aan staat.

Het enige wat ik dan een beetje mis is dat ik niet direct overzichtelijk heb welke automatiseringen allemaal beïnvloed worden door die holiday mode.
Ik doe het ook zo. Ik heb 2 modi: korte vakantie en lange vakantie. Bij korte vakantie gaan alleen de lampen gewoon aan alsof we thuis zijn. Bij de lange vakantiemodus gebeurt er veel meer (niet). Ik krijg ‘s avonds om 20 uur een actionable notificatie als we niet thuis zijn om een vakantiemodus aan te zetten (of niet), tenzij de gastmodus aan is, of we de vakantiemodus al bij vertrek aangezet hebben. Bij thuiskomst komt er direct weer een notificatie om de vakantiemodus weer uit te zetten.
Beide vakantiemodi zijn helper toggles.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Septillion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:57:
@alex3305 Als het aan het device ligt mja, dat is irritant. Beste zou fix van de integratie zijn natuurlijk. Anders optie zou zijn om een "wait for" na het instellen te doen waar je wacht tot de de state werkelijk aangepast is.
Een wait for trigger is nog wel een goede. Ik weet niet zeker of die er al was toen ik deze automation schreef :o. Misschien nog wel een aardige verbetering :). Het gaat hier om Z-Wave thermostaatknoppen. Dat is een drama op zich, maar te kostbaar om zomaar te vervangen. Er is momenteel zelfs een bug waardoor de setpoint niet in helemaal in te stellen valt.
En je hoeft niet te checken of de ingestelde temperatuur al ingesteld is. Gaat niets stuk als je het nogmaals doet :+
Dat doe ik niet omdat er dan iets stuk gaat, maar om het Z-Wave netwerk te ontlasten. AFAIK omdat het Z-Wave devices zijn die met long polling werken, wil ik geen onnodig berichten over de lijn knikkeren. Deze conditie verbeterde de betrouwbaarheid aanzienlijk een paar jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@alex3305 Overigens is dat dus eigenlijk een bug in ZWave-JS. Maar zie dat de code owner daarvan op de hoogste gesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Septillion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:06:
@alex3305 Overigens is dat dus eigenlijk een bug in ZWave-JS. Maar zie dat de code owner daarvan op de hoogste gesteld is.
Yes. Iemand had in het door mij aangemaakte issue al een fix gemaakt. Ik vond het wel een beetje kneuterig dat zoiets gemist wordt.

Idem dat de nieuwe Home Assistant website niet meer toegankelijk is. Ik bedoel de website ziet er prachtig uit, maar ik kan de letters niet meer lezen op mijn mobiel :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

WoBBeL schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:28:
[...]

Misschien te simpel gedacht maar..

- app verwijderen
- alle "Mobiele app" integraties verwijderen
- App opnieuw installeren en inloggen

Als t issue dan nog blijft moet je denk ik een bugmelding aan maken.
Dankjewel 🙏 @WoBBel ik ga dit proberen.
Ik lig nl al een tijdje in het ZH met een iPhone en iPad en dit is een goed tijdverdrijf HA.
Elke dag wel wat te lezen en te leren 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@alex3305 Ja en nee. Want an sich was het altijd al een bug in de integratie eigenlijk. Alleen kwam nu tot uiting nu HA het wat strikter / beter gebruikt.

offtopic:
Wat is het issue op mobiel? Voor mij prima leesbaar. Enige is dat ik contrast beetje te laag vind en dat veel headers de boel nogal raar laten verspringen met een hoover :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:07
Iemand ook problemen met de Sonos-integratie?
Ik heb een Beam (gen1) en 2x Ikea boekenplank-speakers voor achter.
Beam is mediaplayer.woonkamer en de Ikea is mediaplayer.woonkamer3, dus 2 aparte groepen in Sonos, niet als surround ingesteld.

De achterspeakers lijken wel steeds beschikbaar te zijn, de beam niet, deze staat steeds op "Unavailable".
Als ik de integratie herlaad, werkt het wel weer eventjes.

Ik heb een automation om het geluid 3.0 te maken.
Een helper en als deze aan wordt gezet, komt er een Sonos-join waar de achterspeakers dus hetzelfde gaan afspelen als de beam en een automation dat als het geluid van de beam wordt gewijzigd, het geluid van de achterspeakers ook wordt aangepast met de waarde. Dus met de TV-afstandsbediening bedien ik dan het volume van de beam en de achterspeakers.

Via de Sonos-app werkt het allemaal prima maar in Home Assistant vaak niet vanwege de Unavailable van de beam.
Ik heb ook een automatisering dat als de beam op Unavailable staat voor 10 minuten, hij de integratie herlaad, dan werkt het weer eventjes maar soms is hij binnen een paar seconden alweer Unavailable.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZrzrduGVTQhr3I5DNDvSbBWXPQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N60VDAbxcEKonVpoRvJPoaLX.png?f=user_large

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@Septillion Ik ben slechtziend. De tekst op de nieuwe website respecteert de door mij ingestelde lettergrootte niet:

Oude websiteNieuwe website

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-QaEcSOQm-IcNVpQQbsIa53pTQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JHdsmrcVe6364gl4mbr3ePQI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnCJLZOAoEGGEb8_22qOTU4R4jw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L99vSo4Vw6v5hTX6lyHodAVL.png?f=user_large

Ik heb hier een issue over aangemaakt. Ook de sticky sidebar vind ik niet heel toegankelijk. Alhoewel het al een stuk beter is met de recentste verandering waardoor de content wat beter verdeeld is over de pagina op desktop.

Ik vind het jammer dat Home Assistant niet ietsjes meer aandacht besteed aan toegankelijkheid. Ik snap dat het een super complex onderwerp is waar niet iedereen iets aan heeft. Maar als ik dan bijvoorbeeld de issues van bijvoorbeeld steverep zie, wordt er geen of nauwelijks aandacht aan besteed. En zelf kom ik ook genoeg dingen tegen die enorm lastig te gebruiken zijn als je ingezoomd zit. Bijvoorbeeld statistieken bijwerken of een schema helper. Want WTF is dit :D :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfu353hG4hdDyBfnY6DUUPiKSWY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BJqf6TfT2TovFFuMpUwSHaYG.png?f=user_large

En dan kun je roepen dat ik het zelf maar moet bijdragen want het is open-source. Ja prima, dan heb je ook helemaal gelijk. Maar aan de andere kant vind ik het jammer dat hier op voorhand (te) weinig rekening mee wordt gehouden. Je zou ook kunnen zeggen dat componenten op een X-zoom niveau moeten werken. Ik begrijp ook niet dat bovenstaande door een test heenkomt. Of zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIRvaIYIbhcADK4yz-FyOz6GcJE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pipsb8HdSyDaSJVWG0fR3I2z.png?f=user_large

Daarnaast weet ik ook wel dat de doelgroep heel klein is. Maar ook dat vind ik een slecht excuus. Al helemaal anno 2024. We zitten inmiddels in een maatschappij waar we iedereen accepteren. Maar waarom dan niet mensen met een (visuele) beperking? Dat vind ik echt jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@alex3305 Ahh, ja, dat is wel weer een vak apart. Dan zou je misschien een goede beta tester voor ze zijn :)

Maar goed, meer dev zaken werken op mobiel niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ora et Labora Heb je de beruchte S3 update gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

RudolfR schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:11:
@sapphire

Die kan veranderen tijdens reboot. Je moet
/dev/serial/by-id/usb dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II..

hebben, die verandert niet.
Tenzij, zoals bij mijn Pi-2 het geval is (gebruikt als Z2M servertje), de poort onderdeel is van de naam. Dan kan die naam dus veranderen als de stick op een andere poort gezet wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4gREyY85_FeEeH0ts7IbujXrYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zpAoyWy1ORZ5imwFQoiVGz4Y.png?f=fotoalbum_large

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HuismAndré Volgens mij plakt het device die er zelf aan vast en is het niet de USB poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:32:
@HuismAndré Volgens mij plakt het device die er zelf aan vast en is het niet de USB poort.
Ooh. Dat zou ook nog kunnen. Nou, ik ga het maar niet testen (draait al 4 maanden volledig foutloos dus mooi afblijven). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
Ik vermoed het wel, het systeem is up to date zegt hij...

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
verjager schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:29:
[...]

Ik gebruik zelf alleen een snapshot (image), maar zou kijken naar een camera.record action i.c.m. look back parameter als je dat werkend krijgt.
https://www.home-assistant.io/integrations/camera/
Het opslaan van de mp4 lukt, maar ik krijg de video niet meegestuurd als attachment bij een iOS notificatie. Heeft iemand een tip?

Ik gebruik als url de Nabu Casa url voor mijn server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@Brynnie
Lukt het wel met een snapshot (image)?
Bestaat de mp4 al op het moment dat je de notificatie wil versturen?
Sla je op in www of /media? En hoe verwijs je ernaar in je notificatie?

Als je opslaat in www moet je in je notificatie verwijzen naar /local/
Als je opslaat in /media moet je in je notificatie verwijzen naar /media/local/

Anders even code posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Snapshot lukt.
MP4 wordt opgeslagen in een folder onder de www folder.

Opname:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
action: camera.record
target:
  entity_id: camera.camera1
data:
  filename: ./www/video/cam1.mp4
  duration: 10
  lookback: 2

Notificatie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
action: notify.iphone
metadata:  {}
data:
  data:
    attachment:
      url: https://blablabla.ui.nabu.casa/video/cam1.mp4
      content-type: video/mp4
      hide_thumbnail: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Een file /www/file.some bereikbaar via [HA URL]//local/file.some

Maar let op, die is dus VRIJ bereikbaar door iedereen! Geen login nodig. Dus lijkt me niet de beste plaats voor camera beelden.

De map /media is wel beschermd. En /media/file.some is zo ver ik zie in de documentatie te gebruiken in een notificatie als "/media/local/file.some" (zonder de rest van je URL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Bedankt voor de tip. Ik zal de code (locatie) aanpassen van zodra ik een succesvolle test kan doen.

Wanneer ik de url wijzig van
url: https://blablabla.ui.nabu.casa/video/cam1.mp4
in
url: https://blablabla.ui.nabu.casa/local/video/cam1.mp4
krijg ik als melding:
Bijlage kon niet worden geladen - Unrecognized attachment file type

In de documentatie staat echter dat iOS wel mp4 attachments ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Als eerste test kan je eens de URL zelf openen. Als het goed is moet je die gewoon kunnen laden op een computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Nee dat lukt al niet :? |:(

Correctie, lukt wel :F (typo in url)

[ Voor 42% gewijzigd door Brynnie op 27-08-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 13:14
Ik heb een klein issue waar ik niet helemaal uit kom. Ik heb sinds een paar dagen mijn Tesla in Home Assistant gekoppeld. Die laat zien wat er per 'laatste sessie' is bijgeladen, en aangezien dat eergisteren was staat daar nu 5,4 kWh.

De sensor die daar achter zit is sensor.charge_energy_added. Die 5,4 komt redelijk overeen met wat de laadbox zegt, die zegt weliswaar meer, maar er gaat schijnbaar altijd energie verloren, dus ik vind het prima. Ik heb geen toegang tot de laadbox zelf, dus ik kan daar verder niets mee.

Hoe dan ook, ik dacht dus een nutsmeter-helper te maken op genoemde sensor, en dan met een resetfunctie op 24 uur, 1 maand, 1 jaar, en 'nooit'. Het doel daarvan is niet meer dan per dag, per maand, per jaar, en 'altijd' te kunnen zien hoeveel stroom er volgens de auto zelf in de auto is gegaan.

Dat heb ik dus gemaakt, en de sensor werkt op zich wel, maar geeft rare waarden. Op de eerste plaats kan ik alleen maar kiezen voor kW of W. Ik heb dan maar gekozen voor kW, terwijl ik eigenlijk kWh zou willen zien. Maar vervolgens komt wat de sensor van de auto zegt, helemaal niet overeen met wat mijn aangemaakte helper zegt.

De auto zegt 5,4 kWh, maar die helper zegt 17 kW. Ik snap niet waarom hij dat doet, en weet dus ook niet of ik die helper fout heb aangemaakt of dat er iets anders mis gaat.

Iemand suggesties?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie was dit de eerste keer dat je de www folder wilde gebruiken? Dan moet je namelijk nog een keer HA herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Zie ninja-edit. Lukt wel om mp4 te bekijken via browser.

Via notificatie blijft de melding
Bijlage kan niet worden geladen - Unrecognized attachment file type

Voorlopig opgelost door de notificatie te laten linken naar de url, alhoewel dat geen duurzame oplossing is omwille van privacy/veiligheid…

Wanneer ik de media folder wil gebruiken, krijg ik een foutmelding:
Can’t write ./media/cam1.mp4, no access to path!

./ weglaten doet ook de error verdwijnen, maar dan kan ik niet linken naar /media/local/cam1.mp4

[ Voor 105% gewijzigd door Brynnie op 27-08-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ding.Flof.Bips
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:52
Oke, ik hoop dat jullie mij kunnen met wat je zou denken een vrij simpel probleem

Ik heb een Shelly PM1 mini gen 3 achter een normale schakelaar hangen hier in de keuken en met de deze schakelaar wil ik de ledstrip verbonden met een Shelly RGBW2 onder mijn keukenkastjes bedienen.

de lastigheden:
- het is een dual white ledstrip. Ik wil namelijk standaard warm licht hebben maar soms ook wit "werklicht".
- ik heb dit qua bediening al ingesteld dat "groen" warm is en "blauw" is wit

- ik zou dit willen bedienen met mijn normale schakelaar, dus ik bedacht mij dat ik in home assistent hier vast wel een dubbelklik knop van kon maken. En daarin loop ik vast.

En krijg de error: Error while executing automation automation.test: Error rendering data template: TypeError: 'int' object is not callable

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
 alias: test
description: ""
trigger:
    entity_id: switch.shelly1pmminig3_xxxxxx_switch_0
    to: "on"
    to: "off"
action:
  - variables:
      last_triggered: >-
        {% set last_time = states('input_datetime.last_shelly_switch_triggered')
        %} {% if last_time != '00:00:00' and last_time != None %}
          {{ as_timestamp(last_time) | int }}
        {% else %}
          0
        {% endif %}
      now: "{{ now().timestamp() | int }}"
  - data:
      entity_id: input_datetime.last_shelly_switch_triggered
      timestamp: "{{ now().timestamp() | int }}"
    action: input_datetime.set_datetime
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ (now - last_triggered) < 1 }}"
        sequence:
          - data:
              brightness_pct: 50
              rgb_color:
                - 0
                - 0
                - 255
            target:
              entity_id: light.shellyrgbw2_xxxxxx
            action: light.toggle
      - conditions:
          - condition: state
            state: "on"
        sequence:
          - data:
              rgb_color:
                - 0
                - 255
                - 0
            target:
      - conditions:
            state: "off"
        sequence:
          - target:
            action: light.turn_off
max_exceeded: silent

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Mijn eeuwige dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:45
@Ding.Flof.Bips

Ik denk dat de boel in de war raakt van een variabele 'now' en de reeds bestaande functie 'now()'. Die naam zou ik vermijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
RudolfR schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:02:
@Ding.Flof.Bips

Ik denk dat de boel in de war raakt van een variabele 'now' en de reeds bestaande functie 'now()'. Die naam zou ik vermijden.
Je was me net voor, maar dat is inderdaad het probleem.

Het probleem zit hier:
YAML:
1

@Ding.Flof.Bips
Je hebt now gedefinieerd als een integer, en kunt nu dus now() niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Brynnie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:03:
./ weglaten doet ook de error verdwijnen, maar dan kan ik niet linken naar /media/local/cam1.mp4
Krijg je een error melding?

[ Voor 53% gewijzigd door verjager op 27-08-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
verjager schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:10:
[...]

Krijg je een error melding?
Niet bij het bewaren van de video, wel bij het aanroepen bij de notificatie.

In ideale omstandigheden zou de video meegestuurd worden met de notificatie en zou een klik op de notificatie ook naar een url verwijzen waar de video bekeken kan worden.

Huidige situatie:

Opname:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
action: camera.record
target:
  entity_id: camera.camera1
data:
  filename: /media/cam1.mp4
  duration: 10
  lookback: 2

Notificatie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action: notify.iphone
metadata:  {}
data:
  data:
    url: /media/local/cam1.mp4
    video: /media/local/cam1.mp4

Opname van de video werkt.
Notificatie wordt nu succesvol verstuurd met video.

Op de notificatie klikken lukt (nog) niet

[ Voor 38% gewijzigd door Brynnie op 27-08-2024 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Volgens mij moet je de video opslaan in /media/ en is hij dan in de notificatie beschikbaar onder /media/local/. Vraag me ook niet wie dat bedacht heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
De code in mijn vorig bericht werkt met je aanpassing (opslaan in /media/), de video wordt als bijlage bij de notificatie meegestuurd en is zichtbaar.

Volgens informatie van deze link:
https://companion.home-as.../notification-attachments
All of the URLs provided must be accessible via the internet.
denk ik dat daar het probleem ligt.

[ Voor 13% gewijzigd door Brynnie op 27-08-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Maar dan is je probleem nu toch opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Niet helemaal. Ik zou ook graag de video te zien krijgen als je op de notificatie tikt. Mijn huisgenoten hebben immers de gewoonte om op notificaties te tikken ipv long push om de video te zien.
Vandaar de url: parameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door verjager op 27-08-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Ik krijg op Android overigens nog geen video zichtbaar op m'n telefoon. Mogelijk een codec probleem las ik op het community forum.

[ Voor 29% gewijzigd door verjager op 27-08-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Ahh, zo. Ja, als je de notificatie dan klikt wil het gewoon de file openen in de browser en die mag er dan niet bij nee.

Mja, je zou ze in de www kunnen zetten met een random naam en weer snel verwijderen. Ze zijn dan nog steeds publiekelijk maar niet heeeel direct vindbaar. Dus afweging of je dat okay vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Maar dan zijn ze niet klikbaar als iemand na het verwijderen pas z'n notificatie opmerkt en erop klikt...
Een evenwicht vinden tussen privacy/veiligheid en gebruiksgemak is niet zo eenvoudig...

Bijkomend: Bestaat er een mogelijkheid om bij een notificatie klik te linken naar live beeld van de camera?

[ Voor 21% gewijzigd door Brynnie op 27-08-2024 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Ja, dat is wel lastig.

Maar voor live video zou je gewoon een dashboard met een video stream kunnen maken. Eigenlijk zou zoiets er ook moeten zijn voor video files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Heb het inderdaad kunnen oplossen met een afzonderlijk dashboard dat niet in het zijmenu links getoond wordt. Hartelijke dank aan allen die geholpen hebben! _/-\o_

Mocht er bij een toekomstige update een mogelijkheid komen een opgenomen video mp4 te kunnen tonen bij een klik op de notificatie, dan zou dat de spreekwoordelijke kers op de taart zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Brynnie op 27-08-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:51
Septillion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:59:
@Tibs Kan je eens laten zien hoe dat device dat terug geeft?

Want meest logische zou naar mijn die zijn dat daar dan 3 entities voor gemaakt zijn. Maar dan zou selecteren geen issue moeten zijn.
Als ik nu kijk naar de geschiedenis dan zie ik dat er soms een zeer korte piek in de waardes zit waardoor de automatisering getriggerd wordt.

Kan ik bij de voorwaarde toevoegen dat de temperatuur eerst 1 minuut op die waarde moet blijven?
Hieronder de YAML

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Warmtepomp Uit
trigger:
    entity_id:
      - sensor.pool_temperature
condition:
  - condition: or
    conditions:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.pool_temperature
        above: 28
        entity_id: sensor.inlet
        above: 28
action:
  - type: turn_off
    device_id: fa39f3fc9f473e7aafef247f702ac9d9
    entity_id: b58e465fe70d37400c33e857c34fa9a2
    domain: switch
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ding.Flof.Bips
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:52
RudolfR schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:02:
@Ding.Flof.Bips

Super! Dank! Dat had ik volledig over het hoofd gezien!

Mocht iemand in de toekomst op zoek zijn naar een manier op een dubbelklik te implementeren met Shelly 1 mini gen3 en een Shelly RGBW2 hieronder mijn werkende yaml code.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64

alias: KeukenLED
trigger:
    entity_id: switch.shelly1pmminig3_xxx_switch_0
action:
  - variables:
      last_triggered: >-
        {% set last_time = states('input_datetime.last_shelly_switch_triggered')
        %} {% if last_time != '00:00:00' and last_time is not none %}
          {% set today = now().date() %}
          {{ as_timestamp(today ~ ' ' ~ last_time) | int }}
        {% else %}
          0
        {% endif %}
      current_time: "{{ now().timestamp() | int }}"
  - data:
      entity_id: input_datetime.last_shelly_switch_triggered
    action: input_datetime.set_datetime
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ (current_time - last_triggered) < 1 }}"
        sequence:
          - data:
              rgb_color:
                - 0
                - 0
                - 255
            target:
              entity_id: light.shellyrgbw2_xxx
      - conditions:
        sequence:
          - data:
              rgb_color:
                - 0
                - 255
                - 0
            target:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
            action: light.turn_off

Oja, ik had ook nog de onderstaande code toegevoegd aan mn configuration.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6

input_datetime:
  last_shelly_switch_triggered:
    name: Last Shelly Switch Triggered
    has_date: false
    has_time: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Tibs Oww, dus wel gewoon één entity / waarde maar hij schommelt? Ik dacht dat hij nu opeens een min, max en een mean waarde gaf ofzo.

Op de trigger kan je gewoon een for zetten. Op conditions kan dat niet.

Eventueel zou je ook de waarde wat kunnen filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik heb een kleine uitdaging met wat zigbee knoppen.
Lang verhaal maar toch werkend gekregen voor dat ik het deed posten, zie onderin de post

Ze worden via deconz integratie toegevoegd, dat werkt.
In logboek zie ik het indrukken van de knoppen. Maar er worden geen knoppen entities aangemaakt. Nu blijk ik daar niet uitzonderlijk in te zijn ;) zie link 1 en link 2
De code van link 1 heb ik als volgt veranderd (manufacturer aangepast zoals de naam die ik bij mijn module zie staan, idem voor model. Dat werkt helaas niet. Daarna ook input aangepast van ts0044_8 naar TS004F_8 ook geen succes (regel 5 en 93 )
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
blueprint:
  name: deCONZ - TZ004F Smart Zigbee Scene Switch
  description: Automate your 4 button Scene Switch remote using deCONZ events.
  domain: automation
  input:
    ts004F_8:
      name: TZ004F Smart Zigbee Scene Switch
      description: TZ004F Smart Zigbee Scene Switch
      selector:
        device:
          integration: deCONZ
          manufacturer: _TZ3000_xabckq1v
          model: TS004F
    button_one_single_press:
      name: Button 1 (single press)
      description: Action to run on button 1 single press
      default: []
      selector:
        action: {}
    button_two_single_press:
      name: Button 2 (single press)
      description: Action to run on button 2 single press
      selector:
    button_three_single_press:
      name: Button 3 (single press)
      description: Action to run on button 3 single press
      selector:
    button_four_single_press:
      name: Button 4 (single press)
      description: Action to run on button 4 single press
      selector:
    button_one_long_press:
      name: Button 1 (long press)
      description: Action to run on button 1 long press
      selector:
    button_two_long_press:
      name: Button 2 (long press)
      description: Action to run on button 2 long press
      selector:
    button_three_long_press:
      name: Button 3 (long press)
      description: Action to run on button 3 long press
      selector:
    button_four_long_press:
      name: Button 4 (long press)
      description: Action to run on button 4 long press
      selector:
    button_one_double_press:
      name: Button 1 (double press)
      description: Action to run on button 1 double press
      selector:
    button_two_double_press:
      name: Button 2 (double press)
      description: Action to run on button 2 double press
      selector:
    button_three_double_press:
      name: Button 3 (double press)
      description: Action to run on button 3 double press
      selector:
    button_four_double_press:
      name: Button 4 (double press)
      description: Action to run on button 4 double press
      selector:

trigger:
- platform: event
  event_type: deconz_event
  event_data:
    device_id: !input 'ts004F_8'
    #device_id: 'caf26e30336c25629db0955b77e8d58a'

action:
- variables:
    event: '{{ trigger.event.data.event }}'
- choose:
  - conditions:
    - '{{ event == 1002 }}'
    sequence: !input 'button_one_single_press'
  - conditions:
    - '{{ event == 2002 }}'
    sequence: !input 'button_two_single_press'
  - conditions:
    - '{{ event == 3002 }}'
    sequence: !input 'button_three_single_press'
  - conditions:
    - '{{ event == 4002 }}'
    sequence: !input 'button_four_single_press'
  - conditions:
    - '{{ event == 1003 }}'
    sequence: !input 'button_one_long_press'
  - conditions:
    - '{{ event == 2003 }}'
    sequence: !input 'button_two_long_press'
  - conditions:
    - '{{ event == 3003 }}'
    sequence: !input 'button_three_long_press'
  - conditions:
    - '{{ event == 4003 }}'
    sequence: !input 'button_four_long_press'
  - conditions:
    - '{{ event == 1004 }}'
    sequence: !input 'button_one_double_press'
  - conditions:
    - '{{ event == 2004 }}'
    sequence: !input 'button_two_double_press'
  - conditions:
    - '{{ event == 3004 }}'
    sequence: !input 'button_three_double_press'
  - conditions:
    - '{{ event == 4004 }}'
    sequence: !input 'button_four_double_press'

In krijg bij automatisch wel de keuze om deze blueprint te kiezen alleen de device selector zegt , no matching device found.
code:
1
2
3
deCONZ device:
TS004F
by _TZ3000_xabckq1v

Heb nog met intergration deconz als tekst en deCONZ als tekst geprobeerd
Oorspronkelijk stond integration op deconz (allemaal klein) maar in de diverse testen met model en manufacturer heb ik het testen later steeds met deCONZ gedaan en dat werkte dus niet, moest echt allemaal kleine letters zijn.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ding.Flof.Bips Netjes :)

Beetje mosterd na de maaltijd, maar mocht je ook nog meer clicks willen heb ik ooit een generieke blueprint gemaakt. Doet tot oneindig clicks en long press. Zet de 'actie' in een input_text

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
blueprint:
  name: Multipress from 'binary_sensor' switch
  description: >-
    Get multipress and long press action out of a 'binary sensor' switch. 
    The helper will contain the actions: 'short_x', 'long' and 'release'. x is the number
    of short presses. 'release' is only send after a long-press. Check for these states
    in other automation with a state-trigger.
  domain: automation
  input:
    input_switch:
      name: Switch (input)
      description: "[binary_sensor] which represents the switch state. 'on' meaning pressed"
      selector:
        entity:
          domain: 
            - binary_sensor
            - ligth
            - switch
    output_text:
      name: Helper (output)
      description: "[input_text] helper to store the state. This is what you use to trigger on in other automations"
      selector:
        entity:
            domain: input_text
trigger:
    entity_id:
      - !input input_switch
condition: []
action:
  - wait_for_trigger:
        entity_id:
          - !input input_switch
    timeout:
      milliseconds: 500
  - if:
        entity_id: !input input_switch
    then:
      - repeat:
          until:
              value_template: "{{ wait.trigger is none }}"
          sequence:
            - wait_for_trigger:
                  entity_id:
                    - !input input_switch
              timeout:
                milliseconds: 400
            - if:
                  value_template: "{{ wait.trigger is none }}"
              then:
                - service: input_text.set_value
                  data:
                    value: short_{{ repeat.index }}
                  target:
                    entity_id: !input output_text
    else:
        data:
          value: long
        target:
      - wait_for_trigger:
            entity_id:
              - !input input_switch
        data:
          value: release
        target:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 100
    data:
      value: ""
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:51
Septillion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:04:
@Tibs Oww, dus wel gewoon één entity / waarde maar hij schommelt? Ik dacht dat hij nu opeens een min, max en een mean waarde gaf ofzo.

Op de trigger kan je gewoon een for zetten. Op conditions kan dat niet.

Eventueel zou je ook de waarde wat kunnen filteren.
Kan ik die eventueel in Esphome filteren?

Edit: Heb momenteel een median filter toegekend in de ESPHome config. Morgen eens kijken of dit werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Tibs op 27-08-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Vraagje mbt UniFi Protect integration:

Bij de informatie op de HA site lees ik helemaal onderaan:

/api/unifiprotect/video/{nvr_id}/{camera_id}/{start}/{end}
These URLs work great when trying to send notifications. Home Assistant will automatically sign the URLs and make them safe for external consumption if used in an automation or notify action.
( https://www.home-assistan...tions/unifiprotect/#views )

Wanneer ik dit echter toepas in een notification en die een data: url: /api/unifiprotect/video/… met geldige parameters meestuur, krijg ik toch een 401: Unauthorized melding in de browser te zien…

Als ik de /api/… url als data: video: link meestuur, krijg ik de video wel probleemloos in de notificatie te zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Brynnie op 28-08-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 13:27
Ik wil straks HACS updaten naar 2.0.
Heb volledige backup.

Ik twijfel over de breaking change: sensor platform die niet meer wordt ondersteund. Wat is dat en hoe weet ik of ik daar gebruik van maak? Ik heb in mijn configuration.yaml diverse sensoren staan maar ik neem aan dat dat wat anders is?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
vandermark schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:41:
Ik wil straks HACS updaten naar 2.0.
Heb volledige backup.

Ik twijfel over de breaking change: sensor platform die niet meer wordt ondersteund. Wat is dat en hoe weet ik of ik daar gebruik van maak? Ik heb in mijn configuration.yaml diverse sensoren staan maar ik neem aan dat dat wat anders is?
Dat gaat puur om de sensor die HACS zelf aanmaakt en het aantal updates aangeeft. Aangezien er met HACS 2.0 een update entity per component is, is die sensor niet meer nodig.
Het heeft geen invloed op je sensors die buiten HACS om geconfigureerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 10:03
Ik wil een Automatisering maken zodat er een slimme stekker aan gaat ,als er meer dan 5 minuten power word terugeleverd naar het net boven de 500 W.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Stekker aan
description: Stekker aan
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned
    above: 500
    for:
action:
  - type: turn_on
    device_id: 7f8b3e0b1f15ad3ec217b5fdf9647f13
    entity_id: 698e42d343c5b761dbb9b4fc88f226be

Maar de slimme stekker gaat niet aan 8)7 ,moet er nog iets toegevoegd worden in de automatisering?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 28-08-2024 15:33 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Brynnie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:38:
Vraagje mbt UniFi Protect integration:

Bij de informatie op de HA site lees ik helemaal onderaan:

/api/unifiprotect/video/{nvr_id}/{camera_id}/{start}/{end}
These URLs work great when trying to send notifications. Home Assistant will automatically sign the URLs and make them safe for external consumption if used in an automation or notify action.
( https://www.home-assistan...tions/unifiprotect/#views )

Wanneer ik dit echter toepas in een notification en die een data: url: /api/unifiprotect/video/… met geldige parameters meestuur, krijg ik toch een 401: Unauthorized melding in de browser te zien…

Als ik de /api/… url als data: video: link meestuur, krijg ik de video wel probleemloos in de notificatie te zien.
Als ik in Home Assistant via Media naar UniFi Protect ga, kan ik daar wel video’s bekijken. Die url’s werken ook als je ze in een afzonderlijk browser venster opent. De url heeft dan dezelfde vorm als vermeld in de integratie webpagina:
http://ip_adres:poortnummer/api/unifiprotect/video/{nvr_id}/{camera_id}/{start}/{end}
Met als enig verschil dat er nog een parameter AuthSig achter volgt met een hele lange string.
Bvb
http://ip_adres:poortnummer/api/unifiprotect/video/{nvr_id}/{camera_id}/{start}/{end}?AuthSig=blablabla.nogeenlangestring

Die AuthSig is per video uniek en wordt vermoedelijk berekend adhv de video en installatie parameters.

Dit is interessant omdat die url wel gebruikt kan worden als url bestemming bij het klikken op een notificatie.

Weet iemand hoe die AuthSig berekend wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:29
simonj schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:48:
Ik wil een Automatisering maken zodat er een slimme stekker aan gaat ,als er meer dan 5 minuten power word terugeleverd naar het net boven de 500 W.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Stekker aan
description: Stekker aan
trigger:
    entity_id:
      - sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned
    above: 500
    for:
action:
  - type: turn_on
    device_id: 7f8b3e0b1f15ad3ec217b5fdf9647f13
    entity_id: 698e42d343c5b761dbb9b4fc88f226be

Maar de slimme stekker gaat niet aan 8)7 ,moet er nog iets toegevoegd worden in de automatisering?
Weet je zeker dat de teruglevering 5 minuten boven die waarde blijft? Als er toevallig een wolk voorbij zweeft reset die timer zich nu.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@simonj en ook, op het moment dat je de automation opslaat moet de waarde ook <500 zijn. Anders heeft het moment "5 minuten boven 500W" al plaats gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 19:42
Ik zit meteen vraagstuk over hoe ik een stukje logica het beste kan gaan opbouwen in mijn HA.

Het draait om de besturing van mijn ventilatie binnen huis. Ik wil de fan speed (%) aanpassen, maar niet enkel op luchtvochtigheid of co2 sensor o.i.d.. Maar ook bijvoorbeeld op of het toilet gebruikt wordt, of mijn droger draait, etc. Online vind ik alleen maar voorbeelden van ventilatie automations die gebaseerd zijn op één sensor.

Er moet ook een prioritering in zitten. Dus niet wanneer er gedouched wordt (waarbij de fan op 100% moet draaien) en er tegelijkertijd iemand naar het toilet gaat (75%), dat dan die 100% wordt overruled door de 75%. Het hoogste percentage moet altijd gehonoreerd worden.

Ik heb de volgende settings bedacht en wanneer ze moeten gelden. Later ga ik hier nog meer redenen aan toevoegen bij elke setting.
  • Normaal (fan speed 25%)
  • - Wanneer geen van de andere settings actief zijn
  • Middel (fan speed 50%)
  • - Zolang de wasdroger actief is
  • Hoog (fan speed 75%)
  • - Wanneer Toilet occupied is tot 10 minuten erna
  • Maximaal (fan speed 100%)
  • - Wanneer luchtvochtigheid in de douche boven een bepaalde drempelwaarde komt
Wat zou een slimme opzet hiervoor zijn? Waarbij dus de prioritering wordt nageleefd en ik op basis van meerdere sensoren settings kan opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Dylanf97 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

Weet je zeker dat de teruglevering 5 minuten boven die waarde blijft? Als er toevallig een wolk voorbij zweeft reset die timer zich nu.
Zeker geen wolkje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Septillion schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:59:
@simonj en ook, op het moment dat je de automation opslaat moet de waarde ook <500 zijn. Anders heeft het moment "5 minuten boven 500W" al plaats gevonden.
Stond al aan toen de zon onder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Tom2828 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:28:
Ik zit meteen vraagstuk over hoe ik een stukje logica het beste kan gaan opbouwen in mijn HA.

Het draait om de besturing van mijn ventilatie binnen huis. Ik wil de fan speed (%) aanpassen, maar niet enkel op luchtvochtigheid of co2 sensor o.i.d.. Maar ook bijvoorbeeld op of het toilet gebruikt wordt, of mijn droger draait, etc. Online vind ik alleen maar voorbeelden van ventilatie automations die gebaseerd zijn op één sensor.

Er moet ook een prioritering in zitten. Dus niet wanneer er gedouched wordt (waarbij de fan op 100% moet draaien) en er tegelijkertijd iemand naar het toilet gaat (75%), dat dan die 100% wordt overruled door de 75%. Het hoogste percentage moet altijd gehonoreerd worden.

Ik heb de volgende settings bedacht en wanneer ze moeten gelden. Later ga ik hier nog meer redenen aan toevoegen bij elke setting.
  • Middel (fan speed 50%)
  • Hoog (fan speed 75%)
Wat zou een slimme opzet hiervoor zijn? Waarbij dus de prioritering wordt nageleefd en ik op basis van meerdere sensoren settings kan opzetten?
Het is maar net hoeveel sensoren je hebt maar de makkelijkste is dus douche, als sensor waarde x dan 100%
Bij alle andere automations een voorwaarde dat sensor x (douche)dus minimaal x tijd onder een waarde moet zien

De automation voor rust moment is dus als sensor x minimaal x tijd onder threshold EN de sensoren uit je andere automations ook onder de trigger waarde zitten ( eventueel x tijd eronder) dan ventilatie 25%

Mijn advies noteer je opzet voor jezelf eerst in pseudo code en op basis daarvan kan je al zien of je de voorwaarden goed hebt staan. En pas daarna echt de automations maken.

Weet niet of er in HA ook een optie zit in te kijken of automation nog aan het runnen is, ben zelf nog niet bekend genoeg of met HA en kom zelf vanaf homeseer en daar zat z'n controle optie in ieder geval in

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@simonj Kan je eens een screenshot maken van de grafiek van sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Septillion schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:58:
@simonj Kan je eens een screenshot maken van de grafiek van sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYVEpHwskge6vE6IFNgKn4_jh3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjo7MfvO459hez01bb705psv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@simonj Als je de automation dan gewoon had draaien voor 7 uur vanmorgen zie ik geen probleem waarom het niet zou werken.

Als je de actie van de automation handmatig uitvoert (3-dots => Run), gaat de plug dan wel aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Tom2828 Gezien je hoogste stand prio wilt geven, vooral de lijst dus al vanaf de andere kant benaderen. Dus eerst kijken of er een reden is om op 100% te gaan, dan 75% etc.

En dan hangt het een beetje af van wat je sensoren allemaal zijn, maar in de basis zou je dan voor elke stand gewoon een option kunnen maken in een chooser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:58

Seafarer

XXX

• Middel (fan speed 50%)
  • Hoog (fan speed 75%)
Wanneer de wasdroger actief is??? Dat kan ik niet helemaal volgen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Septillion schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:23:
@simonj Als je de automation dan gewoon had draaien voor 7 uur vanmorgen zie ik geen probleem waarom het niet zou werken.

Als je de actie van de automation handmatig uitvoert (3-dots => Run), gaat de plug dan wel aan?
Dat werkt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Seafarer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:09:
[...]

Wanneer de wasdroger actief is??? Dat kan ik niet helemaal volgen.
Mijn warmtepompdroger blaast best wat vocht de ruimte in. Hier is het niet problematisch, maar ik snap dat je in sommige situaties het vocht zou willen afvoeren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

• Middel (fan speed 50%)
  • Hoog (fan speed 75%)
Wellicht kun je die van mij gebruiken als inspiratie. Ik controleer op CO2 in leefruimtes, luchtvochtigheid in badkamer, verlichting in badkamer en WC. Dat alles wordt gebruikt voor de aansturing van de WTW. Daarbij zijn de parameters via een 6-tal sliders in te stellen. Het is wel een lange (en het zal wellicht makkelijker kunnen) maar hij draait hier feilloos (al een half jaar). Onze WTW heeft 4 standen (uit, 1, 2, 3). Aan/uit gaat via een slim stopcontactje, de overige 2 standen via 2-kanalen van een MHCOZY TYWB 4ch-RF
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
alias: WTW sturing ivm CO2, Rel-Humid, licht WC en Douche
trigger:
    entity_id:
      - switch.wc_licht
    for:
      seconds: 5
    from: "off"
    id: WC_Uit
    entity_id:
      - switch.wc_licht
    for:
    from: "on"
    entity_id:
      - switch.badkamer_licht
    for:
    id: Bad_Uit
    entity_id:
      - switch.badkamer_licht
    for:
    entity_id:
      - input_number.wtw_stand1
      - input_number.wtw_stand2
      - input_number.wtw_stand3
      - input_number.wtw_douche_relvocht_2
      - input_number.wtw_douche_relvocht_3
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    above: 0
    below: input_number.wtw_stand1
    for:
      minutes: 1
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    above: input_number.wtw_stand1
    below: input_number.wtw_stand2
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    above: input_number.wtw_stand2
    below: input_number.wtw_stand3
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    above: input_number.wtw_stand3
    for:
    entity_id:
      - sensor.douche_rel_vocht
    below: input_number.wtw_douche_relvocht_2
    for:
    entity_id:
    above: input_number.wtw_douche_relvocht_2
    below: input_number.wtw_douche_relvocht_3
    for:
    entity_id:
    above: input_number.wtw_douche_relvocht_3
    for:
    entity_id:
      - sensor.netatmo_huiskamer_hk_co2
      - sensor.netatmo_gameroom_hk_co2
      - sensor.netatmo_slaapkamer_hk_co2
      - sensor.netatmo_slaapkamer_kira_hk_co2
      - sensor.netatmo_slaapkamer_rick_hk_co2
    to: unavailable
    id: CO2-Fallback
    for:
      minutes: 15
    entity_id:
    from: unavailable
    id: CO2-Sensor-Rejoin
    for:
    entity_id:
      - timer.bad_naloop
      - timer.wc_naloop
    from: active
    to: idle
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - WC_Uit
        sequence:
            target:
              entity_id: timer.wc_naloop
            action: timer.start
      - conditions:
            id:
              - Bad_Uit
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - timer.bad_naloop
    default:
      - choose:
          - conditions:
                conditions:
                    entity_id: sensor.co2_max
                    entity_id: sensor.douche_rel_vocht
            sequence:
              - data: {}
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                    - switch.wtw_stand3
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw_stand2
                action: switch.turn_off
                data:
                  value: 3
                target:
                  entity_id: input_number.wtw_berekend
                action: input_number.set_value
          - conditions:
                conditions:
                    state: active
                    id:
                      - CO2-Fallback
                    entity_id: switch.wc_licht
            sequence:
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                    - switch.wtw_stand2
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw_stand3
                data:
                  value: 2
                target:
          - conditions:
                conditions:
                    entity_id: timer.bad_naloop
                    entity_id: switch.badkamer_licht
            sequence:
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw_stand2
                    - switch.wtw_stand3
                data:
                  value: 1
                target:
          - conditions:
            sequence:
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                    - switch.wtw_stand2
                    - switch.wtw_stand3
                data:
                  value: 0
                target:
mode: queued
trace:
  stored_traces: 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HuismAndré Ik zou vooral de geneste chooser eruit halen.

Andere om het simpeler te maken (en dus ook nuttig voor @Tom2828) is op een manier het sturen van de ventilator in een enkele actie te doen. Dus een template fan of simpelweg een input_select en een automation ernaast. Dan houdt je de hele logica voor de fan standen hier lekker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:55:
@HuismAndré Ik zou vooral de geneste chooser eruit halen.

Andere om het simpeler te maken (en dus ook nuttig voor @Tom2828) is op een manier het sturen van de ventilator in een enkele actie te doen. Dus een template fan of simpelweg een input_select en een automation ernaast. Dan houdt je de hele logica voor de fan standen hier lekker uit.
Die sturing van de daadwerkelijke switches moet er nog uit (ik ben daarmee bezig). Vandaar dat je een entity input_number.wtw_berekend ziet staan. Die gaat dus tzt een template fan aansturen.

Wat is het probleem met het nesten van choose opties? Qua functie klopt het precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
HuismAndré schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:22:
Wat is het probleem met het nesten van choose opties? Qua functie klopt het precies.
Het klopt wel, maar het heeft 0 functie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:35:
[...]

Het klopt wel, maar het heeft 0 functie :)
Ik ben je kwijt. Bedoel je dat er een stuk code in zit dat niets doet? Kan het me haast niet voorstellen (maar hey, er is heel veel in veranderd in de afgelopen jaren dus ik sluit het ook niet uit). Welk stukje is nutteloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:32

Eraser127

Nijkerk

Voggy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:25:
[...]

Yes, dat zijn ze.

Ik heb een tutorial gevolgd voor het flashen, deze is hier te vinden. Als je leest vanaf het kopje "Convert LYWSD03MMC to Zigbee (OTA, pvvx)" dat is de makkelijkste manier.
Net twee van deze sensors binnen gekregen, maar nu werkt die scan niet via telinkflasher website. Via m'n telefoon kan ik de sensor wel vinden. Bluetooth op mijn Dell E6420 staat aan en experimentele features ook via Chrome en Edge :(

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Eraser127 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:44:
[...]

Net twee van deze sensors binnen gekregen, maar nu werkt die scan niet via telinkflasher website. Via m'n telefoon kan ik de sensor wel vinden. Bluetooth op mijn Dell E6420 staat aan en experimentele features ook via Chrome en Edge :(
Volgens mij moest Web Bluetooth API ook nog aangezet worden. Sowieso niet verkeerd om alle opties met "bluetooth" even na te lopen (en op te schrijven wat je wijzigt zodat e.e.a. ook weer teruggezet kan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HuismAndré Op lijn 166 begin je een nieuwe choose onder een default. Je kan net zo goed de rest van de opties onder de eerste choose toevoegen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
trigger:
    entity_id:
      - switch.wc_licht
    for:
    entity_id:
      - switch.wc_licht
    for:
    entity_id:
      - switch.badkamer_licht
    for:
    entity_id:
      - switch.badkamer_licht
    for:
    entity_id:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    for:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
      - timer.bad_naloop
      - timer.wc_naloop
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - WC_Uit
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id:
              - Bad_Uit
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - timer.bad_naloop
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - switch.wtw
                - switch.wtw_stand3
            target:
              entity_id:
                - switch.wtw_stand2
            data:
            target:
      - conditions:
            conditions:
                id:
                  - CO2-Fallback
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - switch.wtw
                - switch.wtw_stand2
            target:
              entity_id:
                - switch.wtw_stand3
            data:
            target:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - switch.wtw
            target:
              entity_id:
                - switch.wtw_stand2
                - switch.wtw_stand3
            data:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - switch.wtw
                - switch.wtw_stand2
                - switch.wtw_stand3
            data:
            target:
trace:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:50:
@HuismAndré Op lijn 166 begin je een nieuwe choose onder een default. Je kan net zo goed de rest van de opties onder de eerste choose toevoegen:
Ach so ja. Die timers zijn later toegevoegd (en dit was de makkelijkste manier om te testen of het goed werkte). Daarna nooit meer naar omgekeken. Bedankt voor de tip.

Nu nog eens een mooie template bedenken die de standen 0..3 omzet in daadwerkelijke functies (mocht je een tip hebben dan hou ik me aanbevolen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HuismAndré Aller simpelste lijkt mij gewoon automation zijn met de helper als input en dan een choose met drie opties (waarvan een default). En in elke actie gewoon alle benodigde switches goed zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 21:58

Seafarer

XXX

JeroenH schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:33:
[...]

Mijn warmtepompdroger blaast best wat vocht de ruimte in. Hier is het niet problematisch, maar ik snap dat je in sommige situaties het vocht zou willen afvoeren.
Heel vreemd de mijne doet nul komma nul vocht uitblazen. Ik zoek het dus in een behoorlijk gebrek bij jouw machine.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Seafarer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:51:
Heel vreemd de mijne doet nul komma nul vocht uitblazen. Ik zoek het dus in een behoorlijk gebrek bij jouw machine.
Dat mag. Zolang mijn was maar droog wordt :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:56:
@HuismAndré Aller simpelste lijkt mij gewoon automation zijn met de helper als input en dan een choose met drie opties (waarvan een default). En in elke actie gewoon alle benodigde switches goed zetten.
Opgesplitst. De Automatisering wordt dan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
trigger:
    entity_id:
      - switch.wc_licht
      - switch.badkamer_licht
    for:
    entity_id:
      - switch.wc_licht
    for:
    entity_id:
      - switch.badkamer_licht
    for:
    entity_id:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    for:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
      - timer.bad_naloop
      - timer.wc_naloop
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - WC_Uit
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id:
              - Bad_Uit
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - timer.bad_naloop
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
          - action: input_number.set_value
            data:
            target:
      - conditions:
            conditions:
                id:
                  - CO2-Fallback
        sequence:
            data:
            target:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            data:
            target:
  - action: script.wtw_schakelen
trace:

En het script dat aangeroepen wordt is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
alias: WTW_Schakelen
sequence:
  - choose:
      - conditions:
            below: "1"
        sequence:
          - action: switch.turn_off
            target:
              entity_id:
                - switch.wtw
                - switch.wtw_stand2
                - switch.wtw_stand3
      - conditions:
            below: "2"
        sequence:
            target:
              entity_id: switch.wtw
            target:
              entity_id:
                - switch.wtw_stand2
                - switch.wtw_stand3
      - conditions:
            above: "2"
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - switch.wtw_stand3
                - switch.wtw
            target:
              entity_id: switch.wtw_stand2
    default:
        target:
          entity_id:
            - switch.wtw
            - switch.wtw_stand2
        target:
          entity_id: switch.wtw_stand3
icon: mdi:air-filter

Een andere optie zou zijn de sturing in een automatisering te zetten die getriggerd wordt door een wijziging in input_number.wtw_berekend (maar ik hou liefst m'n lijst automatiseringen overzichtelijk).

[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 28-08-2024 23:41 ]

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:31
RC release notes voor 2024.9 zijn er: https://rc.home-assistant.io/blog/2024/08/28/release-20249/

Mijn favoriet: in het energy dashboard zie je nu, per uur, ook hoeveel energie je niet hebt getracked. Heerlijk, want ik heb op alle grote (en ook heel veel kleine) apparaten een Shelly PM zitten, dus zou kan ik goed zien wat ik mis.
Daarnaast wat vernieuwingen in de Section dashboards.

Heb voor het eerst geüpdatet naar een beta versie, want die energy tracking wilde ik heeeeel graag zien :)

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 16:41
Kan iemand mij opgang helpen want google leverde niet juiste resultaten. Ik probeer de data van mijn homewizard meter aan te passen. Ik heb een sensor gecreëerd die de import en export van elkaar haalt om zo een netto meterstand te creëren. De homewizard import en export waardes kunnen namelijk allebei te gelijk oplopen als er op de ene fase terug word geleverd en de andere fase word afgenomen. De energie leverancier kijkt alleen naar de som van de 3. Dus ik wil import-export=totaal doen.

Als ik het in C zou doen dan zou het zoiets zijn alleen hoe ik dat vertaal naar homeasisstant template kom ik niet uit.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
float HW_total_prev=0;
float import=0;
float export=0;

HW_total=HW_import-HW_export;
if (HW_total-HW_total_prev>0)
   then
      import+=HW_total-HW_total_prev;
   else
      export+=HW_total-HW_total_prev;
end
HW_total_prev=HW_total;

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Tom2828
Septillion schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:25:
@Tom2828 Gezien je hoogste stand prio wilt geven, vooral de lijst dus al vanaf de andere kant benaderen. Dus eerst kijken of er een reden is om op 100% te gaan, dan 75% etc.

En dan hangt het een beetje af van wat je sensoren allemaal zijn, maar in de basis zou je dan voor elke stand gewoon een option kunnen maken in een chooser.
Dank voor je suggestie. Opzich kom ik er wel uit met een chooser. Probleem zit hem in de prioritering en de overlapping van momenten dat ruimtes/sensoren een bepaalde ventilatiestand vragen.

Dus: Wasdroger gaat aan wil 50% ventilatie, maar wordt overruled door de douche die op dat moment 100% vraagt (die 50% wordt dus nooit getriggerd). Maar drie kwartier later is de ventilatie klaar met de luchtvochtigheid in de douche te verlagen en zet hem op 25%. Terwijl de wasdroger nog aan staat. Ondertussen is het toilet ook 2x gebruikt, etc. etc.

Alternatief is dan dat ik een automation maak die elke minuut o.i.d. draait en dan alle opties langsloopt en een prioritering kiest. Zo lees ik jouw comment?

• Pejdref
  • Laatst online: 22:01
@Tom2828 Ik weet niet of dit de beste optie is maar zelf zou ik een template sensor maken waarin met een if elseif constructie, waarbij je begint met de hoogste prio en zo omlaag werkt.
If badkamer aan then 100%
Elseif wc aan then 75% etc
Je kunt de percentages hardcoden of ipslaan in een helper en daarnaar verwijzen.

Maar dan moet je dus wel een beetje code typen, ik vond dat zelf niet zo spannend.

Vervolgens kun je een automatisering maken die triggert op een wijziging van je sensor en de waarde doorgeeft aan de ventilatie aansturing.

Alternatief is een automatisering die triggert op alles wat aan/uit gaat en vervolgens als actie een if then else constructie, in de else actie kun je dan weer een nieuwe if then else nesten. Dit doe je ook weer op volgorde van prioriteit.

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:09
Eraser127 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:44:
[...]

Ik had ook problemen met Firefox, maar in edge werkte het voor mij. Er moet ook een vinkje zijn met "show all devices" oid. Wat ook nog wil helpen is de sensor wat verder van je laptop houden (minimaal 1 meter). Als hij te dichtbij is pakt hij hem niet altijd.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Tom2828 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:17:
Alternatief is dan dat ik een automation maak die elke minuut o.i.d. draait en dan alle opties langsloopt en een prioritering kiest. Zo lees ik jouw comment?
Nee, niet doen! Dat is echt heeeeeel zelde een slim idee :)

Zolang je in de chooser gewoon naar de staat van zaken kijkt en niet naar wat de automation triggerde kan je gewoon op prioriteit de stand kiezen. Alle triggers (dus dat de droger aan ging, of dat iemand ging douchen, of iemand was klaar op de WC) is dan alleen een indicatie dat opnieuw bepaald moet gaan worden wat de stand van de ventilatie moet zijn.

Dus opzet in pseudo code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
  - Droger gaat aan
  - Wasmachine gaat
  - Iemand gaat douchen
  - Klaar met douchen / badkamer droog
  - Iemand naar de WC
  - WC weer leeg
  - etc
action:
  - Douche aan => 100%
  - Toilet bezet => 75%
  - Droger aan => 50%
  - Anders => 25%

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:04

D4NG3R

kiwi

:)

Ik pak het zelf wel op die manier aan, niet mooi, wel functioneel. :+

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
    - name: "Wasmachine aan"
      icon: "mdi:washing-machine"
      state: >
        {% if states('sensor.0xa4c1383d3ae5b9e3_power')|float(0) > float(50) %}
            mode2
        {% else %}
            mode1
        {% endif %}

- name: "Woonkamer temperatuur"
      icon: "mdi:thermometer"
        {% set temp_binnen      = states('sensor.0x00124b002fac1a5a_temperature')|float(21) %}
        {% set temp_buiten      = states('sensor.0x00124b002fb79064_temperature')|float(21) %}
        {% set temp_max         = states('input_number.temperature_maximum')|float %}
        {# Minimaal 1 graad verschil met buiten, liever meer dan dat #}
        {% if temp_binnen - temp_buiten > float(1) and temp_binnen > temp_max %}
            {% if temp_binnen - temp_buiten > float(2) %}
                mode3
            {% else %}
                mode2
            {% endif %}
        {% else %}
            mode1
        {% endif %}

- name: "Automatische ventilatie status"
      icon: "mdi:fan-auto"
        {% set afzuigkap_aan                = states('sensor.afzuigkap_aan') %}
        {% set badkamer_luchtvochtigheid    = states('sensor.badkamer_luchtvochtigheid') %}
        {% set woonkamer_luchtvochtigheid   = states('sensor.woonkamer_luchtvochtigheid') %}
        {% set woonkamer_temperatuur        = states('sensor.woonkamer_temperatuur') %}
        {% set toilet_afzuiging             = states('sensor.toilet_afzuiging') %}
        {% set wasmachine_aan               = states('sensor.wasmachine_aan') %}
        {% if "mode3" in [afzuigkap_aan, badkamer_luchtvochtigheid, woonkamer_luchtvochtigheid, woonkamer_temperatuur, toilet_afzuiging] %}
          mode3
        {% elif "mode2" in [afzuigkap_aan, badkamer_luchtvochtigheid, woonkamer_luchtvochtigheid, woonkamer_temperatuur, toilet_afzuiging] %}
          mode2
        {% else %}
          mode1
        {% endif %}

Elke 30 seconden controleer ik in een automation of de status (mode1/2/3) verandert is. Gaat de status omhoog dan voeren we de wijziging direct door op de MV, gaat de status omlaag dan is er 10 minuten uitloop voordat de MV lager gaat.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Cyrus The Virus schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:45:
De homewizard import en export waardes kunnen namelijk allebei te gelijk oplopen als er op de ene fase terug word geleverd en de andere fase word afgenomen.
Als we het hebben over energie (dus kWh) dan nee, dit kan niet! Als je meter dit wel doet is deze defect en moet je contact opnemen met je netbeheerder. Dit is dan namelijk niet correct, op een netmeter mag maar één telwerk tegelijk oplopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 29-08-2024 10:16 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:04

D4NG3R

kiwi

:)

Even een andere vraag; Ik overweeg om m'n verlichting wat verder te automatiseren a.d.h.v. de lichtsterkte buiten, maar ik wil graag voorkomen dat m'n automation daarvoor gaat klooien met een lamp indien deze handmatig hoger/lager/uit/aan is gezet.

Hoe lossen jullie dit op? Momenteel overweeg ik om een boolean sensor bij te gaan houden per device, maar ik ben er bang voor dat dat nogal snel de spuigaten uit gaat lopen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom2828
Septillion schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:38:
[...]

Nee, niet doen! Dat is echt heeeeeel zelde een slim idee :)

Zolang je in de chooser gewoon naar de staat van zaken kijkt en niet naar wat de automation triggerde kan je gewoon op prioriteit de stand kiezen. Alle triggers (dus dat de droger aan ging, of dat iemand ging douchen, of iemand was klaar op de WC) is dan alleen een indicatie dat opnieuw bepaald moet gaan worden wat de stand van de ventilatie moet zijn.

Dus opzet in pseudo code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
  - Droger gaat aan
  - Wasmachine gaat
  - Iemand gaat douchen
  - Klaar met douchen / badkamer droog
  - Iemand naar de WC
  - WC weer leeg
  - etc
action:
  - Douche aan => 100%
  - Toilet bezet => 75%
  - Droger aan => 50%
  - Anders => 25%
Pejdref schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:11:
@Tom2828 Ik weet niet of dit de beste optie is maar zelf zou ik een template sensor maken waarin met een if elseif constructie, waarbij je begint met de hoogste prio en zo omlaag werkt.
If badkamer aan then 100%
Elseif wc aan then 75% etc
Je kunt de percentages hardcoden of ipslaan in een helper en daarnaar verwijzen.

Maar dan moet je dus wel een beetje code typen, ik vond dat zelf niet zo spannend.

Vervolgens kun je een automatisering maken die triggert op een wijziging van je sensor en de waarde doorgeeft aan de ventilatie aansturing.

Alternatief is een automatisering die triggert op alles wat aan/uit gaat en vervolgens als actie een if then else constructie, in de else actie kun je dan weer een nieuwe if then else nesten. Dit doe je ook weer op volgorde van prioriteit.
Dank! Met een combinatie van deze twee suggesties is het me gelukt!

Ik heb het een en ander wel opgeslagen in Helpers zodat ik percentages e.d. later makkelijk kan tweaken.

• Cyrus The Virus
Septillion schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:14:
[...]

Als we het hebben over energie (dus kWh) dan nee, dit kan niet! Als je meter dit wel doet is deze defect en moet je contact opnemen met je netbeheerder. Dit is dan namelijk niet correct, op een netmeter mag maar één telwerk tegelijk oplopen.
ja we hebben het over kWh, en dit is een losse meter van homewizard want de hoofdmeter is nog gewoon analoge meter.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Cyrus The Virus Ahh, dat is dan wel gekke keuze van HW...

Je hebt niet dan een energiemeter per fase?

En ben je nu alleen geïnteresseerd in de netto meterstand of wil je juist het effect van een normale meter (dus max 1 oplopend telwerk) hebben?

• HuismAndré

HuismAndré

Onder het mom van "de aanhouder wint" is het me, na een hoop gestoei, gelukt om een Fan template aan te maken. En ja, da's toch een hele peut mooier dan via een helper.

In configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
fan:
  - platform: template
    fans:
      wtw_stand:
        unique_id: wtw_sturing
        friendly_name: "WTW Sturing"
        value_template: "{{ states('switch.wtw') }}"
        turn_on:
            target:
        turn_off:
            target:
        speed_count: 3
        percentage_template: >-
          {% if states('switch.wtw') == 'off' %}
            0
          {% elif states('switch.wtw_stand3') == 'on' %}
            100
          {% elif states('switch.wtw_stand2') == 'on' %}
            66
          {% else %}
            33
          {% endif %}
        set_percentage:
          - action: switch.turn_{{ 'on' if percentage > 0 else 'off' }}
            target:
          - action: switch.turn_{{ 'on' if 40 < percentage < 75 else 'off' }}
            target:
              entity_id: switch.wtw_stand2
          - action: switch.turn_{{ 'on' if percentage > 75 else 'off' }}
            target:
              entity_id: switch.wtw_stand3

De automatisering zelf:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
trigger:
    entity_id:
      - switch.wc_licht
      - switch.badkamer_licht
    entity_id:
      - switch.wc_licht
    entity_id:
      - switch.badkamer_licht
    entity_id:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    entity_id:
    entity_id:
    entity_id:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
      - timer.bad_naloop
      - timer.wc_naloop
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - WC_Uit
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id:
              - Bad_Uit
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - timer.bad_naloop
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
          - action: fan.set_percentage
            data:
              percentage: 100
            target:
              entity_id: fan.wtw_stand
      - conditions:
            conditions:
                id:
                  - CO2-Fallback
        sequence:
            data:
              percentage: 67
            target:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
              percentage: 33
            target:
      - conditions:
        sequence:
            data:
              percentage: 0
            target:
trace:
max: 10

Als het nog mooier of efficiënter kan dan hou ik me aanbevolen.

edit:
Foutjes verwijderd. Dank aan @Septillion voor de aanwijzingen.

[ Voor 11% gewijzigd door HuismAndré op 29-08-2024 17:00 ]

• Cyrus The Virus
Septillion schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:39:
@Cyrus The Virus Ahh, dat is dan wel gekke keuze van HW...

Je hebt niet dan een energiemeter per fase?

En ben je nu alleen geïnteresseerd in de netto meterstand of wil je juist het effect van een normale meter (dus max 1 oplopend telwerk) hebben?
Ja dat is hele gekke keuze, dus wat ik nu wil doen is beide waardes optellen zodat er netto waarde uitkomt die stijgt of daalt. En die weer opsplitsen in een import en export waarde voor het Energy dashboard. Dus als de netto waarde stijgt dan moet import met zelfde hoeveelheid stijgen. En als de netto waarde daalt moet export met zelfde hoeveelheid stijgen ( stijgen omdat het export waarde is en energy dashboard verwacht alleen positieve waardes).

Berekening stond in stukje voorbeeld maar ik heb dus geen flauw idee hoe ik dat in een sensor template zet.

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 22-09 10:52
D4NG3R schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:28:
Even een andere vraag; Ik overweeg om m'n verlichting wat verder te automatiseren a.d.h.v. de lichtsterkte buiten, maar ik wil graag voorkomen dat m'n automation daarvoor gaat klooien met een lamp indien deze handmatig hoger/lager/uit/aan is gezet.

Hoe lossen jullie dit op? Momenteel overweeg ik om een boolean sensor bij te gaan houden per device, maar ik ben er bang voor dat dat nogal snel de spuigaten uit gaat lopen.
Simpel: niet.

Beweging = licht aan, en geen beweging is licht weer uit. Er is geen enkele reden om het moeilijker te maken dan strikt noodzakelijk voor die 1.5W voor 2 minuten. Ik heb ook met allerlei opties lopen spelen maar de kans dat het stuk gaat of niet goed werkt is te groot en de winst is veel te klein om er zoveel moeite in te stoppen wmb.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HuismAndré Maar waar haal je fan.percentage vandaan?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
D4NG3R schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:28:

Voor mij ook gewoon niet per device. Voor veel plekken maakt het me eigenlijk niet uit of het overgenomen wordt, zoveel momenten per dag zijn er niet.

En voor de woonkamer gebruik ik scenes en modi. Waar in modi "Auto" dus automatisch een scene geselecteerd wordt en als ik zelf een aanpassing wil dan pas ik de modi aan waardoor ik een bepaalde scene activeer en niet wissel tot hij weer op auto staat (default nadat ik hem uit zet). Zo heb ik in de woonkamer eigenlijk geen interesse in iets los regelen.

Enige uitzondering is die eetkamertafel, daar heb ik een helper om los een 'bright' override op te doen. Maar ook daar zit ik eigenlijk niet aan het device zelf maar toggle ik alleen de helper.
Pagina: 1 ... 224 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.