Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 226 ... 355 Laatste
Acties:

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Tom2828 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:41:
[...]

[...]

Ik zal de transition eens weghalen en ze in losse actions zetten. Op één of andere manier kan ik het probleem nu niet reproduceren, maar het is elke avond wel zo als ik in bed lig. Zal wellicht aan nog een andere variabele liggen.
Of eens goed in de logs kijken. gezien je het nu niet kunt reproduceren is het misschien net een andere automatuion ofzo die eerst nog wat met die lamp doet ofzo?

Dus even goed kijken in de log wat de lamp triggert dan.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@D4NG3R (en @RPiNut) Je moet vooral onderscheid maken tussen handmatig via de UI en handmatig op device.

Indien via het device geldt parent_id == None en user_id == None. Is het via de UI dan is parent_id == None en user_id != None.

Of zoals ik in een automation heb staan waarbij ik alleen iets wil uitvoeren als ik de lamp met de knop bij de deur uit zet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - condition: template
    alias: Not by automation
    value_template: "{{ trigger.to_state.context.parent_id == None }}"
    alias: Not by UI
    value_template: "{{ trigger.to_state.context.user_id == None }}"

En als laatste heb je nog via een automation / script / template, dan heb je parent_id != None en user_id == None.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 30-08-2024 15:12 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
rkonings schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:20:
Ik heb een heel kleine stukje code van de afvalwijzer:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
type: vertical-stack
cards:
  - type: entities
    entities:
      - entity: sensor.afvalwijzer_papier
      - entity: sensor.afvalwijzer_gft
      - entity: sensor.afvalwijzer_restafval
    sort: null
    attribute: days_until_collection_date
    method: attribute
    numeric: true

maar ik kan met geen mogelijkheid op "save" klikken... blijft maar "ronddraaien", de data wordt netjes in een preview weergegeven...
Dan is dan denk ik nog van eerdere code, dit is namelijk gewoon geen geldige config. Een vertical-stack kent naar type alleen een title en cards parameter.

Denk dat je op zoek bent naar iets als (copy-past van mij)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
type: custom:auto-entities
card:
  type: glance
filter:
  include:
    - entity_id: sensor.wast_gft
    - entity_id: sensor.wast_paper
    - entity_id: sensor.wast_pmd
    - entity_id: sensor.wast_rest
sort:
  attribute: Days_until
  method: attribute
  numeric: true

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-12 10:19
@Septillion

Jouw code is ook niet mogelijk om te saven..
denk dat er eerder iets vast loopt op mijn Pi5 dan dat er iets mis is met die code
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1J6zQxdhvtWe2B27R9Z9oIppFtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3H8VKRkCjgshVbvUg545jAy9.png?f=fotoalbum_large

zie, de save knop als ombeschikbaar

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49
@RPiNut @manusjevanalles

Onderstaand de automation om de optimale datum te bepalen. Zoals gezegd gebruikt deze dus de Solcast integratie om de verwachte zonne-energie opbrengst van de komende 3 dagen te vergelijken. De datum van de dag met de hoogste voorspelling wordt opgeslagen in een datum helper.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
description: >-
  Checkt op dinsdagochtend welk van de komende 3 dagen de hoogste zonne energie
  opbrengt en stelt zo de datum in voor de sterilization run. 
mode: single
trigger:
  - platform: time
    at: "10:25:00"
condition:
  - condition: time
    weekday:
      - tue
action:
  - if:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.solcast_pv_forecast_forecast_today
        above: sensor.solcast_pv_forecast_forecast_tomorrow
        entity_id: sensor.solcast_pv_forecast_forecast_today
        above: sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_3
    then:
      - action: input_datetime.set_datetime
        metadata: {}
        data:
          date: "{{ (now()).date() }}"
        target:
          entity_id: input_datetime.sterilization_date
    else:
      - if:
            entity_id: sensor.solcast_pv_forecast_forecast_tomorrow
            above: sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_3
        then:
            data:
              date: "{{ (now()+timedelta(days=1)).date() }}"
            target:
        else:
            data:
              date: "{{ (now()+timedelta(days=2)).date() }}"
            target:

Dan heb ik een template binary sensor om te checken of vandaag de gekozen dag is (door simpelweg de datum van vandaag te vergelijken met de opgeslagen datum uit voorgaande automatisering)
Daarbij een template binary sensor die naar 'on' verandert zodra de ideale tijd van de dag bereikt is. Deze gebruik ik voor de automation die de steralisatierun start. Deze maakt ook weer gebruik van de Solcast integratie, en kijkt naar het voorspelde piekmoment van vandaag. In mijn geval heb ik er een offset van -60 minuten aan gegeven omdat een run bij mij tussen de 2 en 3 uur kan duren.

YAML:
1
2
# Checks if today is the set date for sterilization run
{{ (states('input_datetime.sterilization_date')|as_datetime).date()==now().date() }}

YAML:
1
2
3
# Takes peakforecast of solarpower minus 60 minutes as optimal starting time for DHW/sterilization run

{{ now().strftime('%H:%M')>((as_datetime(states('sensor.solcast_pv_forecast_peak_time_today'))).astimezone()-timedelta(minutes=60)).strftime('%H:%M') }}

De automatisering om de sterilisatierun te starten, wordt getriggerd als de template sensor voor het piekmoment verandert naar aan. De trigger vindt dus iedere dag plaats, maar in de voorwaarde wordt er gecheckt of vandaag de juiste dag is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
description: ""
mode: single
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.optimal_dhw_sterilization_time_today
    to: "on"
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.today_is_sterilization_day
    state: "on"
action:
  #Insert logica om de warmtepomp te starten

Het werkt, geen idee of het de meest optimale oplossing is. Ik heb wat geknipt in de codes om het overzichtelijk/universeel te maken.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@rkonings Probeerde je de huidige aan te passen of een nieuwe te maken? Soms helpt het om nieuwe te beginnen.

Anders je hele host eens herstarten.

• Seafarer
  • Laatst online: 22:32

Seafarer

XXX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dERoMFf7YYx2dV0k1nuBbhRHyMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DLQnH1rxW1GN45wYchzqpzkm.png?f=user_large

Iemand die me kan uitleggen of een link geven wat die nummertjes achter de sensoren betekenen?
Ik dacht dat die nummertjes in HA naar boven kwamen bij de sensor op dit betreffende apparaat. Maar het lijkt er niet op.

Alvast bedankt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:09

Rouwette

Rouwette.com

Seafarer schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:12:
[Afbeelding]

Iemand die me kan uitleggen of een link geven wat die nummertjes achter de sensoren betekenen?
Ik dacht dat die nummertjes in HA naar boven kwamen bij de sensor op dit betreffende apparaat. Maar het lijkt er niet op.

Alvast bedankt.
Heb je de MQTT instellingen goed staan en ook tasmota draaien in HA?

https://www.rouwette.com/

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:45
Vraagje. Kun je de kleuren van de sensoren (entiteit) ook zelf kiezen. Bijvoorbeeld geel voor de ene lijn en rood voor de ander? Ik wil het contrast wat groter maken (qua kleur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCPJ3PFb_flNAekIUANm6xbcBpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tB5JgtKoBAarHwqaXovUSjvK.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rouwette schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:19:
[...]

Heb je de MQTT instellingen goed staan en ook tasmota draaien in HA?
Lijkt me wel. Ik zie de sensors wel in HA.

Maar als er een sensor uitvalt. (Draadje breekt af) dan krijgen ze een ander nummer. Ik had verwacht dat die nummering bij de sensor bleef. Maar alles wordt opnieuw genummerd.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-12 13:17

pistole

Frutter

Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:24:
Vraagje. Kun je de kleuren van de sensoren (entiteit) ook zelf kiezen. Bijvoorbeeld geel voor de ene lijn en rood voor de ander? Ik wil het contrast wat groter maken (qua kleur).

[Afbeelding]
Volgens mij niet in deze standaard History view. Wel als je bij voorbeeld apexcharts gebruikt op dashboard.

Ik frut, dus ik epibreer

• Devke
pistole schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:27:
[...]

Volgens mij niet in deze standaard History view. Wel als je bij voorbeeld apexcharts gebruikt op dashboard.
Dat is ook een integratie?

Edit : Gevonden. Zal hier dan eens mee stoeien. Deze standaard kleuren liggen mij te dicht bijelkaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 30-08-2024 17:01 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Seafarer Voor meeste zaken inderdaad een nummer. Maar 1-wire is een bus, dus er kunnen meerdere sensoren aan een pin hangen. Dus volgens mij wordt het hier dus alleen intern gebruikt. Klacht dat nummering van 1-wire onder Tasmota vluchtig is wel vaker gezien. Zie wel stukje erover in de documentatie en over vaste namen. Maar wordt me even niet zo snel duidelijk of dat ook met een standaard binary werkt of dat je dan zelf moet compilen.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:32

pietje63

RTFM

@Devke niet getest, maar ik denk dat het ook met https://github.com/thomasloven/lovelace-card-mod kan. Als ik het goed begrijp kun je dan all css overrulen (dus ook kleuren)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Septillion schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:02:
@Seafarer Voor meeste zaken inderdaad een nummer. Maar 1-wire is een bus, dus er kunnen meerdere sensoren aan een pin hangen. Dus volgens mij wordt het hier dus alleen intern gebruikt. Klacht dat nummering van 1-wire onder Tasmota vluchtig is wel vaker gezien. Zie wel stukje erover in de documentatie en over vaste namen. Maar wordt me even niet zo snel duidelijk of dat ook met een standaard binary werkt of dat je dan zelf moet compilen.
Ik had duidelijker moeten zijn.

Ik had een Th10 sonoff met Tasmota en dan echt one-wire gebruikt dus 4 sensoren. Hier ben ik mee gestopt.

Nu een wemos D1 mini met Tasmota en dan iedere sensor op een aparte ingang. Eigenlijk geen echt gebruik van one-wire. Maar als een sensor eraf valt dan gaat Tasmota toch alles hernummeren met gevolg dat alles in HA overhoop ligt.

Dat was dus ook niet de oplossing.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12 14:37

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Omdat de Esp32 bordjes met microUSB niet stabiel te krijgen waren heb ik er nu een paar met USB-C, dat gaat veel beter, nu ook met Esphome.

Echter het WiFi ontvangst is beroerd volgens mijn Omada controller. Ik zie dat die in de woonkamer ook telkens wegvalt. Als ze verbinding hebben detecteren ze de aanwezigheid wel goed.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:38
P1 monitor 2 sensors 1 van maken.

Ik wil van de teruglevering + verbruik 1 sensor van maken.

Dit omdat ik een script heb lopen, die ze alle 2 gelijk moet aanroepen.
Onderstaande werkt niet.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 template:
  - sensor:
      - name: "Totaal energie"
        unique_id: "energie_totaal" 
        unit_of_measurement: 'W'
        device_class: power
        state_class: measurement
        state: >
            {{ states ('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float(0) | round(0)
            + states ('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float(0) | round(0)}}
        availability: >

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 31-08-2024 09:40 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19
simonj schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:39:
P1 monitor 2 sensors 1 van maken.

Ik wil van de teruglevering + verbruik 1 sensor van maken.

Dit omdat ik een script heb lopen, die ze alle 2 gelijk moet aanroepen.
Onderstaande werkt niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 template:
  - sensor:
      - name: "Totaal energie"
        unique_id: "energie_totaal" 
        unit_of_measurement: 'W'
        device_class: power
        state_class: measurement
            {{ states ('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float(0) | round(0)
            + states ('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float(0) | round(0)}}
Je mist iets voor availability, of je hebt het niet gedeeld. En wat werkt er niet?

Home Assistant configuratie

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

CodeCaster schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:52:
[...]

Holy hell :') Het is gelukt hoor, met behulp van deze How-To Guide van digiblur.

Hombli slimme stekker (HBSS-0109) flashen naar ESPHome met LibreTiny vanaf mijn NUC met Ubuntu en Docker:
Even vraagje @CodeCaster . Heb je de powermetingen nog goed kunnen krijgen. Aantal van deze goedkoop kunnen scoren bij de AH (6 euro) en wil ESPhome ook proberen. Maar 1 zal een doel krijgen bij het opladen van fietsaccu's en vooral afschakelen als het laden gedaan is. Powermeting moet dan wel goed werken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• rkonings
Septillion schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:45:
@rkonings Probeerde je de huidige aan te passen of een nieuwe te maken? Soms helpt het om nieuwe te beginnen.

Anders je hele host eens herstarten.
Helaas een complete reboot helpt niet
Maar blijkbaar ligt het probleem breder.
Ik kan geen enkele card meer aanmaken

Ik denk dat het ligt aan twee nieuwe cards, die per minuut het gemiddelde verbruik, pv opwek en import laten zien.
Dat zijn twee apex charts die ik als laatste heb toegevoegd.

Deze eens verwijderen en kijken wat er dan gebeurd.

• simonj
TheFes schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Je mist iets voor availability, of je hebt het niet gedeeld. En wat werkt er niet?
Ik zie unique_id: niet tussen Entiteiten

Bedoel je deze regels?

YAML:
1
2
3
            {{ states ('') | float(none) != none and
                states ('') | float(none) != none }}

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 31-08-2024 09:42 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@rkonings An sich zou dat moeten kunnen maar hangt wel sterk af van waar je HA op draait. Een RPi vanaf SD kaart kan dat nog wel zwaar vinden.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Cyberpope schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:15:
[...]

Even vraagje @CodeCaster . Heb je de powermetingen nog goed kunnen krijgen. Aantal van deze goedkoop kunnen scoren bij de AH (6 euro) en wil ESPhome ook proberen. Maar 1 zal een doel krijgen bij het opladen van fietsaccu's en vooral afschakelen als het laden gedaan is. Powermeting moet dan wel goed werken.
Het is een kwestie van iteratief parameters tweaken en firmwares bakken tot het een beetje klopt met een bekende belasting en spanning, in mijn geval een gloeilamp van 40W en een multimeter in het stopcontact.

Was geen leuk klusje, want de waardes verschillen per stekker en al helemaal tussen verschillende merken en types. Ik ben uiteindelijk weer van de meeste stekkers afgestapt omdat ze slecht WiFi-bereik hadden juist waar ik ze het meest nodig had.

Ik monitor nu nog de cv-ketel en bedien de tuinverlichting ermee.

Hier de YAML, maar die is onveilig (met een deauth kan men je stekker in AP-moden krijgen en flashen en op je netwerk, dus stel wachtwoorden in), de lampjes staan nog verkeerdom (rood=aan) en hij spamt te veel debug en info. Je moet mogelijk de waarden onder "sensor" tweaken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
substitutions:
  device_name: slimmestekker-hombli
  device_description: "Hombli HBSS-0109 (Tuya, BK7231T base board, BL0937 power measuring), flashed with ESPHome LibreTiny"

esphome:
  name: ${device_name}
  comment: "${device_description}"
  name_add_mac_suffix: true
  on_boot:
    priority: -100
    then:
      - light.turn_on: light_switch_blue

bk72xx:
  board: generic-bk7231t-qfn32-tuya

logger:

web_server:
  port: 80

captive_portal:

mdns:

api:
  password: ""
  # Don't reboot when Home Assistant doesn't connect.
  reboot_timeout: 0s

ota:
  password: ""

wifi:
  ap:
    ssid: ${device_name}
    ap_timeout: 15s

debug:
  update_interval: 30s

text_sensor:
  - platform: debug
    reset_reason:
      name: Reset Reason
  - platform: libretiny
    version:
      name: LibreTiny Version

binary_sensor:
  - platform: gpio
    id: hardware_button
    pin:
      number: P10
      inverted: true
      mode: INPUT_PULLUP
    on_press:
      then:
        - switch.toggle: power_switch

switch:
  # Toggles both the relay and the red led.
    id: power_switch
    name: Toggle
    pin: P26
    on_turn_on:
      - light.turn_off: light_switch_blue
    on_turn_off:
      - light.turn_on: light_switch_blue

light:
  - platform: status_led
    id: light_switch_blue
    output: led_blue

output:
    id: led_blue
    pin:
      number: P6

sensor:
  - platform: hlw8012
    model: BL0937
    cf_pin:
      number: P7
    cf1_pin:
      number: P8
    sel_pin:
      number: P24
    current:
      name: BL0937 Current
      filters:
        - multiply: 0.40
    voltage:
      name: BL0937 Voltage
    power:
      name: BL0937 Power
      filters:
        - multiply: 0.86
    energy:
      name: BL0937 Energy
    voltage_divider: 866
    current_resistor: 0.001 ohm
    # Debug: 5s, default: 60s
    update_interval: 5s

[ Voor 63% gewijzigd door CodeCaster op 31-08-2024 09:49 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Cyberpope Metering zal je zelf moeten kalibreren justeren. Dus hoe beter je dat kan, hoe nauwkeuriger. Zelf ben ik daar redelijk all out voor gegaan :+

• TheFes
simonj schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:32:
[...]

Ik zie unique_id: niet tussen Entiteiten

Bedoel je deze regels?

YAML:
1
2
3
            {{ states ('') | float(none) != none and
                states ('') | float(none) != none }}
Het unique id bepaald niet het entity id, dat wordt bepaald op basis van de name.
Je entity id wordt dus sensor.totaal_energie.

En heb je geen entity_id's gebruikt in je availability template?

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:12
Heren experts, ik ben aan het worstelen met de helper "Template a select."
Het probleem ligt in het selecteren van de gewenste status van het template.
Gebruik ik de inputselectie van het template zelf dan wordt de status niet gewijzigd en blijft de status "onbekend".
Ik heb tig combinaties/regels voor het statussjabloon geprobeerd, zonder succes. Zie ook het screenshot

Maak ik een aparte helper "Keuzelijst" aan en gebruik de status daarvan voor de "Template select" dan werkt het zoals bedoeld.
Wel vreemd dat ik twee helpers zou moeten aanmaken om dit te realiseren. Ik had verwacht dit compleet in de "Template select" te kunnen realiseren.
Het gaat dus om de eerste regel "Statussjabloon".

Tips van jullie zijde ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EQVn39wYkGJDcYQEFCR4qFDxpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sV64dOnbmHWbuhiayGGw0yJG.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Cimpel Waarom wil je een template select in de eerste plaats? Je hebt al een template helper (input_select). Dus wat wil je bereiken?

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 31-08-2024 10:25 ]

• Cimpel
Septillion schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:23:
@Cimpel Waarom wil je een template select in de eerste plaats? Je hebt al een template helper (input_select). Dus wat wil je bereiken?
Omdat ik er een hele reeks aan acties aan vastknoop ;)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Cimpel Dan ben je naar mijn idee gewoon (weer ;)) de verkeerde tool aan het gebruiken. De meest geschikte tool daarvoor is gewoon een automation.

Ja, in HA kan je heel veel, zeker als je met templates aan de slag gaat. Maar in de basis zijn de automations de aangewezen manier om dingen te automatiseren. Ja, het kan op andere manieren, maar dat is naar mijn idee gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen :D

• Cimpel
Septillion schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:29:
@Cimpel Dan ben je naar mijn idee gewoon (weer ;)) de verkeerde tool aan het gebruiken. De meest geschikte tool daarvoor is gewoon een automation.

Ja, in HA kan je heel veel, zeker als je met templates aan de slag gaat. Maar in de basis zijn de automations de aangewezen manier om dingen te automatiseren. Ja, het kan op andere manieren, maar dat is naar mijn idee gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen :D
Ik gebruik dit template juist om te kunnen wisselen tussen een aantal automations, m.a.w. het gedrag om te schakelen. In feite doet het dus niets anders als een aantal parameters omschakelen en de betreffende automations in of uit te schakelen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Cimpel Dan nog, gebruik daar gewoon ook automations voor.

Tempalates zijn bedoelt als abstractie van een interface/device. Zodat je die info netjes in HA kan laden. Zodat je daarna met automations aan de slag kunt gaan. Jij ze nu gewoon aan het misbruiken om iets te automatiseren. Ja, het kan. Heck, je zou tegenwoordig zelfs alles kunnen automatiseren met template sensors. Maar dat maakt het nog geen goed idee :D

• Cimpel
Septillion schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:37:
@Cimpel Dan nog, gebruik daar gewoon ook automations voor.

Tempalates zijn bedoelt als abstractie van een interface/device. Zodat je die info netjes in HA kan laden. Zodat je daarna met automations aan de slag kunt gaan. Jij ze nu gewoon aan het misbruiken om iets te automatiseren. Ja, het kan. Heck, je zou tegenwoordig zelfs alles kunnen automatiseren met template sensors. Maar dat maakt het nog geen goed idee :D
Ik automatiseer dus niets met deze helper, wordt alleen gebruikt om reeks van statussen van een aantal devices te wisselen en automations in/uit te schakelen.

Wat er in de regel "Statussjabloon" dient te staan is me nog steeds niet duidelijk.
Uit jouw reactie leid ik af dat deze helper eigenlijk nutteloos is binnen het HA concept.
Ik zal eens nadenken of dit ook handig via een automation te realiseren is,

[ Voor 5% gewijzigd door Cimpel op 31-08-2024 10:50 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Cimpel schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:47:
[...]

Ik automatiseer dus niets met deze helper, wordt alleen gebruikt om reeks van statussen van een aantal devices te wisselen en automations in/uit te schakelen.
Dat IS automatiseren, bijna de definitie van :D Dus het is dus grootste onzin om dan te zeggen dat je er niets meer automatiseert.

Maak het jezelf nouw niet zo moeilijk, gooi dit in een automation! Echt waar, veel makkelijker en zoals HA bedoelt is :D

De hele input_select kan je gewoon al gebruiken. En in een automation kan je er gewoon op triggeren of als conditie gebruiken. En daarmee dus volledig doen wat je ook wilt.

En daarnaast nog een tip, maak geen automations die automations aan en uit zetten. Gebruik daar gewoon een helper (input_boolean) voor in een condition. Dit geeft je dan namelijk de makkelijke mogelijkheid om een keer voor onderhoud of wat voor situatie ook om de automation zelf uit te zetten. Uiterst handmatig redmiddel. En dat is hier al vaak een handige tool geweest.

[ Voor 34% gewijzigd door Septillion op 31-08-2024 11:02 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

CodeCaster schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:40:
[...]

Het is een kwestie van iteratief parameters tweaken en firmwares bakken tot het een beetje klopt met een bekende belasting en spanning, in mijn geval een gloeilamp van 40W en een multimeter in het stopcontact.

Was geen leuk klusje, want de waardes verschillen per stekker en al helemaal tussen verschillende merken en types. Ik ben uiteindelijk weer van de meeste stekkers afgestapt omdat ze slecht WiFi-bereik hadden juist waar ik ze het meest nodig had.

Ik monitor nu nog de cv-ketel en bedien de tuinverlichting ermee.
Septillion schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:45:
@Cyberpope Metering zal je zelf moeten kalibreren justeren. Dus hoe beter je dat kan, hoe nauwkeuriger. Zelf ben ik daar redelijk all out voor gegaan :+
Mmmm... dat wordt wel erg technisch. Denk dat we hem even gaan parkeren tot we meer tijd hebben.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• rkonings
Septillion schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:40:
@rkonings An sich zou dat moeten kunnen maar hangt wel sterk af van waar je HA op draait. Een RPi vanaf SD kaart kan dat nog wel zwaar vinden.
Oplossing lag blijkbaar in het verwijderen van de browser cache.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik ben aan de slag gegaan met de KNMI integratie uit HACS. Dat werkt prima en ik haal de info er uit die ik nodig heb.
Om mijn zonwering te gebruiken kijk ik naar de KNMI Solar irradiance. Zodra die te hoog word gaat de zonwering dicht. Dat werkt zoals verwacht.
Ik begrijp alleen een ding niet. De grafiek van de dag ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gCpH_FSG5nYOPoJmw6Hk9X3IeE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jcZhCGSF1uGh4HMDBz93FeFI.jpg?f=user_large

Iedere ochtend zo van ongeveer 6.50 tot 7.20 is er een piek van exact 523 W/m^2.

De tijdsduur kan iets verschillen, de hoogte niet. Het is onmogelijk dat de zon op dat tijdstip die intensiteit heeft en dan ook nog iedere dat precies dezelfde waarde. Het is dus een artefact, maar waar komt het vandaan?

Ik heb er niet echt last van, want voor 9.00 doe ik toch niets met de zonwering. Maar ik wil graag weten wat het is.

Heeft iemand een idee?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Shit, de ENTSO-E (European Network of Transmission System Operators for Electricity) plugin was kapot, dus de uurprijzen voor stroom kwamen niet door.

Daardoor laadde onze auto de afgelopen 1,5 dag al niet.

Tip: check je ENTSO-E plugin even.

Vraag: is er een "monitoring" / "alerting" plugin voor HomeAssistant die kan constateren als er veel entities unavailable zijn / er veel fouten in het logboek staan?

Dan kan ik gewoon een push notification naar m'n app sturen namelijk en het eerder ontdekken / fixen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• simonj
TheFes schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Het unique id bepaald niet het entity id, dat wordt bepaald op basis van de name.
Je entity id wordt dus sensor.totaal_energie.

En heb je geen entity_id's gebruikt in je availability template?
Ik heb het op deze manier opgelost, lijkt goed te werken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/es3sDG_BVhEQZDHBw-HvC13qEIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzatkkWgV3XWg8WMWM6QvdkA.jpg?f=fotoalbum_large

Code graag als tekst in code tags

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 01-09-2024 10:55 ]

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:52
Ortep schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:43:
Ik heb er niet echt last van, want voor 9.00 doe ik toch niets met de zonwering. Maar ik wil graag weten wat het is.

Heeft iemand een idee?
Ik gebruik die integratie ook, alsmede die sensor.
Het is een bekende issue, oorzaak ligt aan de kant van de API provider, niet aan de integratie. Er kan dus niet veel aan gedaan worden lijkt het.
https://github.com/golles/ha-knmi/issues/148

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-12 14:21
Ik loop nog steeds tegen het vreemde probleem aan dan een 'light.turn_off' action mijn lampen aan zet als ze uit stonden. Daarnaast gaan de lampen als ze wel aan staan bij de 'light.turn_off' action eerst naar 100% brightness en dimmen daarna naar 0%. 8)7

Dit is puur bij het uitvoeren van onderstaande yaml. Niet als onderdeel van een automation o.i.d.

YAML:
1
2
3
4
5
6
data:
  transition: 2
action: light.turn_off
target:
  entity_id: light.zigbee_slaapkamer_spots

Dit is wat de log laat zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scLuZ1qjAHr5PouAFLjk4-fP1O8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C14d0cOGNq0SfOp4nHpFiTxN.jpg?f=user_large

De lampen zitten in een ZHA groep, maar dat is het probleem niet. Als ik de entiteiten los in deze actie zet dan doet hetzelfde probleem zich voor.

Iemand een idee?

• dannyvdb1997
  • Laatst online: 23:15
Ik heb een Mushroom Template Badge gemaakt die aangeeft wat er nu op de tv in de woonkamer afgespeeld wordt. Ik “template” dit nu eigenlijk allemaal in de badge, zonder dat er een aparte sensoren voor aangemaakt zijn. Zitten er voor/-nadelen aan om dit alsnog allemaal in een template te zetten en dat dan weer in de badge te plaatsen? Enige wat ik me nu kan bedenken is dat het veel overzichtelijker wordt, in de badge. Maar ik ben nog een relatieve noob, dus misschien zie ik iets over het hoofd 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iy4t0DKDT6KvHXbC-24U_AcYFjA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kYvZDYKk8maX9LP22kLDtkE3.png?f=fotoalbum_large

<knip> Code plaatsen we als tekst in code-tags

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 01-09-2024 10:47 ]

• ngommers
  • Registratie: November 2005
dannyvdb1997 schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:41:
Ik heb een Mushroom Template Badge gemaakt die aangeeft wat er nu op de tv in de woonkamer afgespeeld wordt. Ik “template” dit nu eigenlijk allemaal in de badge, zonder dat er een aparte sensoren voor aangemaakt zijn. Zitten er voor/-nadelen aan om dit alsnog allemaal in een template te zetten en dat dan weer in de badge te plaatsen? Enige wat ik me nu kan bedenken is dat het veel overzichtelijker wordt, in de badge. Maar ik ben nog een relatieve noob, dus misschien zie ik iets over het hoofd 😅

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jou dashboard ziet er erg mooi uit, heb je jouw config toevallig op GitHub of vergelijkbaar staan?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Tom2828 Plaats een de hele automation en hele log :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dannyvdb1997 Twee voordelen aan een template sensor:
- De grootste, het is makkelijk herbruikbaar op andere locaties.
- Er is een history

Maar als je dat niet nodig hebt is er geen voordeel aan een sensor maken.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@_eLMo_ Veel veel dingen zou ik het niet eens willen. Maar je kan altijd zelf een automation maken. Als het een beperkte lijst is dan is dat niet eens zo moeilijk.

Je zou ook een template kunnen maken die alle entiteiten langs loopt en checkt op "unailable". Maar ik heb altijd er wel een paar die terecht unavailable zijn bijvoorbeeld. Dus dan zou je weer include/exclude lijsten moeten maken.

Dus mja, misschien is er wel een integratie of gewoon een blueprint voor, maar lijkt me erg lastig om een "one fits them all" te hebben.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@simonj Tot je herstart of de bronnen onbeschikbaar zijn. Want je hebt geen defaults op je floats dus dan krijg je errors in je log :)

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:27
Ortep schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:43:
Ik ben aan de slag gegaan met de KNMI integratie uit HACS. Dat werkt prima en ik haal de info er uit die ik nodig heb.
Om mijn zonwering te gebruiken kijk ik naar de KNMI Solar irradiance. Zodra die te hoog word gaat de zonwering dicht. Dat werkt zoals verwacht.
Ik begrijp alleen een ding niet. De grafiek van de dag ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

Iedere ochtend zo van ongeveer 6.50 tot 7.20 is er een piek van exact 523 W/m^2.

De tijdsduur kan iets verschillen, de hoogte niet. Het is onmogelijk dat de zon op dat tijdstip die intensiteit heeft en dan ook nog iedere dat precies dezelfde waarde. Het is dus een artefact, maar waar komt het vandaan?

Heeft iemand een idee?
Hier het zelfde. Ik vermoed dat het in de data zit die vanuit het KNMI komt.

Er is misschien wel een oplossing en dat is extra sensor aanmaken en dan filteren dat de huidig waarde bijvoorbeeld nooit meer mag afwijken dan 100 ten opzichte van de vorige waarde.

Maar wellicht dat @TheFes of @Septillion hier een oplossing voor hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98iw86t4Fpj0Buo-i2uzd84ngC4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4zOPx2tWMHfbJF29E3LmzzoH.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Pejdref
  • Laatst online: 22:49
@Toppe @Ortep Denk dat je in de logs of ruwe api data moet gaan kijken om erachter te komen wat dit is. Het kan ook een integratie fout zijn.

Ik zou er denk ik omheen werken door een minimale elevatie van de zon mee te nemen als voorwaarde (zit in de standaard sun integratie).

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:20
Toppe schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:12:
[...]

Hier het zelfde. Ik vermoed dat het in de data zit die vanuit het KNMI komt.

Er is misschien wel een oplossing en dat is extra sensor aanmaken en dan filteren dat de huidig waarde bijvoorbeeld nooit meer mag afwijken dan 100 ten opzichte van de vorige waarde.

Maar wellicht dat @TheFes of @Septillion hier een oplossing voor hebben?

[Afbeelding]
Ik gebruik de buienradar integratie, ziet er beter uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ngn_DR7H3z45lKtem0xMsz3eijg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7MevKyiypp10W0aiHtuTDtzL.png?f=fotoalbum_large.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• TheFes
Ik heb sinds een weekje ofzo deze
https://smarthomescene.co...-sensor-rb-srain01-review

Heeft een regensensor en lichtsensor en werkt via Zigbee op een accu met zonnecollector. En het ziet er nog grappig uit ook

Grafiekje voor vandaag ziet er zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwthB6wlo54QLbqFFoMAnp1XIpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7awGSL8n3QDQxvvBGF8PNwCL.png?f=fotoalbum_large

• alex3305
  • Laatst online: 00:30
Als ik via Home Assistant een radiozender op mijn Sonos afspeel dan mis ik wat metadata zoals station naam of een entiteitsafbeelding. Ook wel logisch, maar ik weet niet zo goed hoe ik deze er wel bij kan krijgen. Een voorbeeld van hoe ik nu iets afspeel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
action: media_player.play_media
target:
  entity_id: media_player.symfonisk_livingroom
data:
  media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://mcp-2.mm-stream.nl:8000/stream
  media_content_type: music

Ik had al geprobeerd extra keys mee te geven zoals de documentatie aangeeft, maar dat lijkt niet te werken?

• TheFes
alex3305 schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:35:
Als ik via Home Assistant een radiozender op mijn Sonos afspeel dan mis ik wat metadata zoals station naam of een entiteitsafbeelding. Ook wel logisch, maar ik weet niet zo goed hoe ik deze er wel bij kan krijgen. Een voorbeeld van hoe ik nu iets afspeel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
target:
  entity_id: media_player.symfonisk_livingroom
data:
  media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://mcp-2.mm-stream.nl:8000/stream
  media_content_type: music

Ik had al geprobeerd extra keys mee te geven zoals de documentatie aangeeft, maar dat lijkt niet te werken?
Bij Sonos werkt het volgens mij beter om favorieten aan te maken in de Sonos omgeving en die dan te activeren. Gebruik zelf geen Sonos, dus geen garantie :)

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-12 08:33
Ik heb een nieuwe auto waarvan ik het verbruik naar pvoutput wil uploaden. Om het verbruik te meten zit er een home wizzard 3 fase meter tussen.

Ik gebruik al jaren hetzelfde script voor andere apparaten, echter lijkt hij soms niet te doen. De upload gaat goed, echter zie ik dat soms het verbruik op “0” watt staat:

https://pvoutput.org/intr...84&sid=105977&dt=20240901

Iemand enig idee hoe dit kan?

De automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: UploadPvoutput
  initial_state: 'on'
  trigger:
    platform: time_pattern
    minutes: '/5'
    seconds: 00
  action:
  - service: shell_command.pvoutputcurl2

Shell_command:

YAML:
1
2
shell_command:
  pvoutputcurl2: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v4={{states.sensor.kwh_meter_3_phase_vermogen.state|round(0)}}" -H "X-Pvoutput-Apikey: xxxxxxxxxxxxx" -H "X-Pvoutput-SystemId: x" xxxxxxxttps://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'

[ Voor 39% gewijzigd door Possible op 01-09-2024 17:26 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:31
CAP-Team schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 00:11:
Omdat de Esp32 bordjes met microUSB niet stabiel te krijgen waren heb ik er nu een paar met USB-C, dat gaat veel beter, nu ook met Esphome.

Echter het WiFi ontvangst is beroerd volgens mijn Omada controller. Ik zie dat die in de woonkamer ook telkens wegvalt. Als ze verbinding hebben detecteren ze de aanwezigheid wel goed.
Ben je aan het spelen met presence detectie?
Gebruik je die esp32 bordjes ook voor iets anders simultaan?
bv temp en CO2 meeting ofzo

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TheFes schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:19:
Ik heb sinds een weekje ofzo deze
https://smarthomescene.co...-sensor-rb-srain01-review

Heeft een regensensor en lichtsensor en werkt via Zigbee op een accu met zonnecollector. En het ziet er nog grappig uit ook

Grafiekje voor vandaag ziet er zo uit
[Afbeelding]
Heb je de sensor al eens vergeleken met een echte lichtmeter? Ik vind de flanken namelijk erg steil.

André Huisman (www.new-line.nl)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:50
dennistd schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 01:55:
Ik heb DSMR Smart Meter-integratie (van Netbeheer Nederland) voor beide P1-lezers actief, gewoon een extra toegevoegd. Moet wel zeggen dat ik ze op ID uitlees zo te zien:

[Afbeelding]

Ook op het Energie-dashboard kun je gewoon beide meters tonen. Waar je wel aan moet denken is als je iets met loadbalancing wil je de waarden van beide meters moet optellen.
De P1-USB kabels zijn deze week gearriveerd. Eerst werkte het dashboard van PAP niet, maar na een keer disable en enable werkte het ineens. Dankje.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-12 15:14

Sebazzz

3dp

Tusk schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:14:
[...]

kun je me iets van handvatten geven?

Een container voor whisper en 1 voor piper?
Ik heb dit uitgevogeld, het is niet zo ingewikkeld.

Je wilt deze drie docker images gebruiken:
- rhasspy/wyoming-whisper
- rhasspy/wyoming-piper
- rhasspy/wyoming-openwakeword

Zelf hou ik ervan om elke container via een docker-compose file te defineren in plaats van ad-hoc via de CLI dus je kan deze eventueel overnemen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
services:
  whisper-server:
    image: rhasspy/wyoming-whisper
    container_name: whisper-server
    environment:
      - HF_HUB_CACHE=/var/hf-cache
      - TZ=Europe/Amsterdam
    ports:
      - 10300:10300
    volumes:
      - /opt/wyoming-faster-whisper/data:/data
      - /opt/wyoming-faster-whisper/cache:/var/hf-cache
    restart: unless-stopped
    command: --model medium --language nl

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
 services:
  piper-server:
    image: rhasspy/wyoming-piper
    container_name: piper-server
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    ports:
      - 10200:10200
    volumes:
      - /opt/wyoming-piper/data:/data
      - /opt/wyoming-piper/cache:/var/hf-cache
    command: --voice nl_NL-mls-medium
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
 services:
  wakeword-server:
    image: rhasspy/wyoming-openwakeword
    container_name: wakeword-server
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    ports:
      - 10400:10400
    volumes:
      - /opt/wyoming-openwakeword/data:/data
      - /opt/wyoming-openwakeword/cache:/var/hf-cache
    command: --preload-model hey_jarvis

Uiteraard de nodige directories aanmaken, daarna de containers starten, en op Home Assistant via integraties drie keer een Wyoming integration toevoegen met het IP adres van je docker host, en de poorten die je voor de containers hebt gedefineerd. Daarna is het slechts een kwestie van bij de instellingen een assistent aanmaken.

Ik moet zelf dat het nog wel allemaal vrij primitief is hoor. Whisper voegt vaak spatie fouten (pun intented) in de speech-to-text in, waardoor de NLP (conversation) in Home Assistant de mist in gaat, en Piper praat terug naar je alsof ie een herseninfact aan het eind van de zin krijgt :D

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• alex3305
@TheFes Yes. Maar dat vind ik een gare oplossing O-). Daarnaast wil ik het ook nog gaan gebruiken voor Plex en/of andere mediabronnen en dan is het dikke kans dat daar weer andere haken an ogen aanzitten. Ja dan had ik vast geen Sonos moeten kopen, het zal :9.

Ik ga morgen ook nog eens spelen met Radio Browser misschien dat die ook de benodigde metadata zet. Ik zag in de broncode er in ieder geval een uitzondering voor bestaan. Alleen vind ik de Radio Browser vooralsnog ook niet per se heel handig in gebruik. Het is vooral gaar hoe je de UUID van radiozenders moet vinden.

Het is jammer dat ik niet bij een media_player via een service metadata kan zetten. Ik denk dat ik ondertussen een andere oplossing ga zoeken. Misschien iets met een input_text of zo. Loop ik wel weer in de frontend tegen het probleem aan dat ik maar één actie tegelijk mag aanroepen. En ik weet dat ik daar weer omheen kan werken met een script, maar handig is IMHO anders.

Anyway. Vooralsnog heb ik al iets werkbaars in elkaar geknutseld en daar ben ik best blij mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkan9GWMTHRc0JpyN5SHVyTjkps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3fOdYJOz4cqiL5BWzKBbB8DI.png?f=fotoalbum_large

• TheFes
alex3305 schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:39:
@TheFes Yes. Maar dat vind ik een gare oplossing O-). Daarnaast wil ik het ook nog gaan gebruiken voor Plex en/of andere mediabronnen en dan is het dikke kans dat daar weer andere haken an ogen aanzitten. Ja dan had ik vast geen Sonos moeten kopen, het zal :9.

Ik ga morgen ook nog eens spelen met Radio Browser misschien dat die ook de benodigde metadata zet. Ik zag in de broncode er in ieder geval een uitzondering voor bestaan. Alleen vind ik de Radio Browser vooralsnog ook niet per se heel handig in gebruik. Het is vooral gaar hoe je de UUID van radiozenders moet vinden.

Het is jammer dat ik niet bij een media_player via een service metadata kan zetten. Ik denk dat ik ondertussen een andere oplossing ga zoeken. Misschien iets met een input_text of zo. Loop ik wel weer in de frontend tegen het probleem aan dat ik maar één actie tegelijk mag aanroepen. En ik weet dat ik daar weer omheen kan werken met een script, maar handig is IMHO anders.

Anyway. Vooralsnog heb ik al iets werkbaars in elkaar geknutseld en daar ben ik best blij mee:
[Afbeelding]
Dit is de YAML wanneer je iets met de radio browser start
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
target:
  entity_id: media_player.beneden_groep
data:
  media_content_id: media-source://radio_browser/81a4bb94-f26a-497c-ae03-771e97773686
  media_content_type: audio/mpeg
metadata:
  title: 3FM
  thumbnail: https://www.npo3fm.nl/apple-touch-icon.png
  media_class: music
  children_media_class: null
  navigateIds:
    - {}
    - media_content_type: app
      media_content_id: media-source://radio_browser
    - media_content_type: music
      media_content_id: media-source://radio_browser/country/nl

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:54
Heeft iemand een snelle tip? Ik wil graag de Y as met meer decimalen zien. Aangezien het centen zijn wil ik bijvoorbeeld graag 0,10 of 0,15 zien.

Wat moet ik toevoegen in onderstaand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFlRnDtQwImaHBW6x7gyFj8G6-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YsdYtBthMOND57A0ufmiVgr9.png?f=fotoalbum_large

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:14
vanWalsum schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:11:
Heeft iemand een snelle tip? Ik wil graag de Y as met meer decimalen zien. Aangezien het centen zijn wil ik bijvoorbeeld graag 0,10 of 0,15 zien.

[Afbeelding]
Met de yaxis key kan je de Y as aanpassen. Dit stukje gebruik ik in mijn eigen ApexCharts, daar kan je misschien wel wat mee:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
yaxis:
  - id: '1'
    min: ~0
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
      forceNiceScale: true

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
vanWalsum schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:11:

[Afbeelding]
decimal: 2 toevoegen.
Ik heb hem zelf met kleuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGFOgR-P97tpk5cUIWIqMma2_Rc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ACuAKfDMiFfgwG6UqLITa3s0.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 24h
header:
  title: Energieprijs Vandaag
  show: true
span:
  start: day
now:
  label: Nu
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0
    type: column
    show:
      extremas: true
    float_precision: 2
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#04822e'
      - value: 0.1
        color: '#12A141'
      - value: 0.15
        color: '#79B92C'
      - value: 0.2
        color: '#C4D81D'
      - value: 0.25
        color: '#F3DC0C'
      - value: 0.3
        color: '#EFA51E'
      - value: 0.35
        color: '#E76821'
      - value: 0.4
        color: '#DC182F'
yaxis:
    apex_config:
      title:
apex_config:
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007

Rouwette

Rouwette.com

De radio Browser kun je zeker als knoppen inrichten enzo al werkt de Sonos geloof ik niet direct.
De code die ik gebruik staan op mijn site.

https://www.rouwette.com/

• alex3305
TheFes schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:50:
[...]

Dit is de YAML wanneer je iets met de radio browser start
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
target:
  entity_id: media_player.beneden_groep
data:
  media_content_id: media-source://radio_browser/81a4bb94-f26a-497c-ae03-771e97773686
  media_content_type: audio/mpeg
metadata:
  title: 3FM
  thumbnail: https://www.npo3fm.nl/apple-touch-icon.png
  media_class: music
  children_media_class: null
  navigateIds:
    - {}
    - media_content_type: app
      media_content_id: media-source://radio_browser
    - media_content_type: music
      media_content_id: media-source://radio_browser/country/nl
Thanks. Dat werkt direct, maar helaas nog steeds zonder metadata :-(. Ik heb het idee dat die wordt genegeerd en Home Assistant de metadata vanuit de stream probeert te halen, wat niet werkt. Ik krijg namelijk heel kort een entity_picture attribute te zien. Ook vanuit de Media browser krijg ik geen metadata mee. Alleen vanuit de Sonos app.

Op zichzelf niet super erg aangezien ik toch met wat presets wil gaan werken. Maar een beetje irritant dat ik daar nu een helper (oid) voor aan moet maken om deze informatie beschikbaar te hebben.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:11

D4NG3R

kiwi

:)

Septillion schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:08:
@D4NG3R (en @RPiNut) Je moet vooral onderscheid maken tussen handmatig via de UI en handmatig op device.

Indien via het device geldt parent_id == None en user_id == None. Is het via de UI dan is parent_id == None en user_id != None.

Of zoals ik in een automation heb staan waarbij ik alleen iets wil uitvoeren als ik de lamp met de knop bij de deur uit zet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
    alias: Not by automation
    value_template: "{{ trigger.to_state.context.parent_id == None }}"
    alias: Not by UI
    value_template: "{{ trigger.to_state.context.user_id == None }}"

En als laatste heb je nog via een automation / script / template, dan heb je parent_id != None en user_id == None.
Uiteindelijk goed gelukt, momenteel vooral nog aan het spelen met de juiste plek voor m'n lux sensor. Het is lastig om een goede plek in de woonkamer te vinden welke ongeacht hoe de gordijnen staan en niet direct in de zon ligt, en genoeg verschil (in lichtsterkte) heeft om automations goed op te schakelen, en niet (al te veel) beïnvloed word door kunstlicht.

Wellicht experimenteren met een 2e sensor i.p.v. het te willen doen met een enkele. Een ander idee wat ik had was om er een filter overheen te zetten welke alleen IR doorlaat, gezien al m'n kunstlicht LED is zou dat er dan geen invloed meer op moeten hebben. Ik weet alleen niet hoe veel IR (licht) er overblijft van indirect zonlicht wat bijv op de muur schijnt en/of die sensoren daar uberhaupt gevoelig voor zijn. :)

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 02-09-2024 11:17 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@D4NG3R Mijn lichtsensor kijkt door een raam op het noorden. Daar doe ik het hele huis mee :)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik automatiseer een aantal lampen wel op een sensor welke ongestoord buitenlicht vangt, maar de woonkamer wil ik toch echt wel schakelen op hoe licht het daadwerkelijk in de woonkamer zelf is.

M'n hoekwoning op het zuidwesten wil nogal warm worden als ik het zonnetje naar binnen laat stralen, dus overdag zijn de gordijnen regelmatig vrijwel geheel dicht en staat de verlichting aan.

Ach, met elke verplaatsing van de sensor komt het gewenste gedrag weer dichterbij - ik kom er wel. :Y

• Possible
Een vriend van mij een een EV (Ioniq 28KWh 2017).

Nu heb ik het voor elkaar gekregen om de SoC uit te lezen. Op basis van de Soc, moet hij gaan laden zodra de auto wordt ingeplugd in de type 2 socket (SMARTEVSE).

Heeft iemand toevallig zoiets gemaakt al? of een voorbeeld hoe ik dit kan implenteren?

Aanwezig:

-switch om de smartevse aan en uit te zetten
-uitlezen van de SoC (BMS) entity.

Doel:
Een slider met percentages van 80, 90 en 100%

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IC44397eBBLgfwCEfmRwAzRgak8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UHTYwDXGurdF9e4vEfwR5rfd.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Possible op 02-09-2024 14:01 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• mr.DJ95
  • Laatst online: 03-12 13:58
Possible schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:59:
Een vriend van mij een een EV (Ioniq 28KWh 2017).

Nu heb ik het voor elkaar gekregen om de SoC uit te lezen. Op basis van de Soc, moet hij gaan laden zodra de auto wordt ingeplugd in de type 2 socket (SMARTEVSE).

Heeft iemand toevallig zoiets gemaakt al? of een voorbeeld hoe ik dit kan implenteren?

Aanwezig:

-switch om de smartevse aan en uit te zetten
-uitlezen van de SoC (BMS) entity.

Doel:
Een slider met percentages van 80, 90 en 100%

Voorbeeldje:
[Afbeelding]
Ik heb dat voor mijn Cupra als volgt opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DT9Z5kUhcDPqjxuxFW9gW7IyPMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qRUj4cLQRzujwOgL3fr5pwZU.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
cards:
  - type: custom:bubble-card
    card_type: separator
    styles: |-
      .bubble-line {
              background: white; /* Corrected the typo from 'backgroud' to 'background' */
              opacity: 0; /* Ensures the separator is fully opaque */
              height: 2px; /* Adjust height as needed to make the separator thicker */
            }
  - type: custom:mushroom-title-card
    title: Vervoer
    alignment: center
    card_type: button
    button_type: state
    name: Range
    show_state: true
    card_layout: large
    sub_button:
      - entity: sensor.cupra_born_target_state_of_charge
        show_background: false
        show_icon: false
        show_name: true
        show_attribute: true
        name: ''
      - entity: sensor.cupra_born_charging_state
        show_name: false
        tap_action:
          action: call-service
          service: script.cupra_naar_100_procent
          target:
            entity_id: sensor.cupra_born_state_of_charge
        hold_action:
          action: more-info
        icon: mdi:battery
        tap_action:
          service: script.cupra_naar_80_procent_procent_procent
          target:
        hold_action:
        icon: mdi:battery-80
        tap_action:
          service: script.cupra_naar_50_procent
          target:
        hold_action:
        icon: mdi:battery-50
      - entity: button.cupra_born_start_climate
        icon: mdi:car-seat-heater
        tap_action:
          action: toggle
        hold_action:
    tap_action:
    icon: mdi:car-electric
    show_attribute: false
    scrolling_effect: false
    show_icon: true
    entity: sensor.cupra_born_range_in_kilometers

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 02-09-2024 15:47 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• mr.DJ95
Willempie27 schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:03:
[...]

decimal: 2 toevoegen.
Ik heb hem zelf met kleuren.
[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 24h
header:
  title: Energieprijs Vandaag
span:
  start: day
now:
  label: Nu
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0
    type: column
    show:
      extremas: true
    float_precision: 2
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#04822e'
      - value: 0.1
        color: '#12A141'
      - value: 0.15
        color: '#79B92C'
      - value: 0.2
        color: '#C4D81D'
      - value: 0.25
        color: '#F3DC0C'
      - value: 0.3
        color: '#EFA51E'
      - value: 0.35
        color: '#E76821'
      - value: 0.4
        color: '#DC182F'
yaxis:
    apex_config:
      title:
apex_config:
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px
Thanks! Mag ik vragen hoe je config voor Nordpool zelf eruit ziet? Mijn tibber prijzen komen niet echt overeen met de grafiek momenteel.

• Possible
mr.DJ95 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:05:
[...]

Ik heb dat voor mijn Cupra als volgt opgelost:

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
cards:
    card_type: separator
    styles: |-
      .bubble-line {
              background: white; /* Corrected the typo from 'backgroud' to 'background' */
              opacity: 0; /* Ensures the separator is fully opaque */
              height: 2px; /* Adjust height as needed to make the separator thicker */
            }
  - type: custom:mushroom-title-card
    title: Vervoer
    alignment: center
    card_type: button
    button_type: state
    name: Range
    card_layout: large
    sub_button:
      - entity: sensor.cupra_born_target_state_of_charge
        show_icon: false
        show_name: true
        name: ''
        tap_action:
          service: script.cupra_naar_100_procent
          target:
        hold_action:
        icon: mdi:battery
        tap_action:
          service: script.cupra_naar_80_procent_procent_procent
          target:
        hold_action:
        tap_action:
          service: script.cupra_naar_50_procent
          target:
        hold_action:
        icon: mdi:battery-50
      - entity: button.cupra_born_start_climate
        icon: mdi:car-seat-heater
        tap_action:
        hold_action:
    tap_action:
    icon: mdi:car-electric
    show_attribute: false
    scrolling_effect: false
    show_icon: true
    entity: sensor.cupra_born_range_in_kilometers
Heb je ook de scripts? haha :+

En wat bedoel je met de sensor.cupra_born_charging_state en sensor.cupra_born_target_state_of_charge ? Is deze gekoppeld aan stroom verbruik?

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
mr.DJ95 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:35:
[...]

Thanks! Mag ik vragen hoe je config voor Nordpool zelf eruit ziet? Mijn tibber prijzen komen niet echt overeen met de grafiek momenteel.
Ik heb ook Tibber.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
  # Nordpool engergy prices
nordpool:

sensor:
  - platform: nordpool

# Should the prices include vat? Default True
    VAT: false

# What currency the api fetches the prices in
    # this is only need if you want a sensor in a non local currency
    currency: "EUR"

# Option to show prices in cents (or the equivalent in local currency)
    price_in_cents: false

# Helper so you cls to use in the display of the price
    precision: 3

# What the price should be displayed in default
    # Possible values: MWh, kWh and W
    price_type: kWh
    #Extra Cost
    additional_costs: >
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.10879 %}
      {% set opslag = 0.018 %}
      {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}an set your "low" price
    # low_price = hour_price < average * low_price_cutoff
    low_price_cutoff: 0.90

# What power regions your are interested in.
    # Possible values: "DK1", "DK2", "FI", "LT", "LV", "Oslo", "Kr.sand", "Bergen", "Molde", "Tr.heim", "Tromsø", "SE1", "SE2", "SE3","SE4", "SYS", "EE"
    region: "NL"

• CAP-Team
  • Laatst online: 02-12 14:37

CAP-Team

XBL: CAPTeam

skank schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:24:
[...]

Ben je aan het spelen met presence detectie?
Gebruik je die esp32 bordjes ook voor iets anders simultaan?
bv temp en CO2 meeting ofzo
Nee, ik heb er 3, en die in mijn werkkamer en in de slaapkamer zijn wel stabiel qua verbinding (hoewel ook daar de Omada controller aangeeft dat het bereik zwak is), maar die in de woonkamer verbreekt ook echt regelmatig de verbinding.
Ze worden alleen gebruikt voor presense detectie.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• mr.DJ95
Possible schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:40:
[...]

Heb je ook de scripts? haha :+

En wat bedoel je met de sensor.cupra_born_charging_state en sensor.cupra_born_target_state_of_charge ? Is deze gekoppeld aan stroom verbruik?
code:
1
sensor.cupra_born_charging_state, is die aan het laden

code:
1
sensor.cupra_born_target_state_of_charge, tot hoe vol moet de accu

De scripts zelf doen niet veel bijzonders en is eigenlijk alleen een service die ik aanroep.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: Cupra naar 80 procent
sequence:
  - action: cupra_we_connect.volkswagen_id_set_target_soc
    data:
      vin: VSSZZ***********
      target_soc: 80

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 02-09-2024 15:47 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Possible
mr.DJ95 schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:44:
[...]

code:
1
sensor.cupra_born_charging_state, is die aan het laden

code:
1
sensor.cupra_born_target_state_of_charge, tot hoe vol moet de accu

De scripts zelf doen niet veel bijzonders en is eigenlijk alleen een service die ik aanroep

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: Cupra naar 80 procent
sequence:
  - action: cupra_we_connect.volkswagen_id_set_target_soc
    data:
      vin: VSSZZ***********
      target_soc: 80
Thanks, maar als de auto eenmaal 80% is, hoe stopt deze dan? Want de ioniq heb ik alleen maar een soc state. Wellicht dat de cupra dat automatisch doet?

• Possible
Possible schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:17:
Ik heb een nieuwe auto waarvan ik het verbruik naar pvoutput wil uploaden. Om het verbruik te meten zit er een home wizzard 3 fase meter tussen.

Ik gebruik al jaren hetzelfde script voor andere apparaten, echter lijkt hij soms niet te doen. De upload gaat goed, echter zie ik dat soms het verbruik op “0” watt staat:

https://pvoutput.org/intr...84&sid=105977&dt=20240901

Iemand enig idee hoe dit kan?

De automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: UploadPvoutput
  initial_state: 'on'
  trigger:
    platform: time_pattern
    minutes: '/5'
    seconds: 00
  action:
  - service: shell_command.pvoutputcurl2

Shell_command:

YAML:
1
2
shell_command:
  pvoutputcurl2: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v4={{states.sensor.kwh_meter_3_phase_vermogen.state|round(0)}}" -H "X-Pvoutput-Apikey: xxxxxxxxxxxxx" -H "X-Pvoutput-SystemId: x" xxxxxxxttps://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'
Iemand hier een oplossing voor?

• Devke
Vandaag overgestapt naar een andere internetprovider. KPN.

Ik zie dat er enkele integraties zijn die wat gaten in grafieken achter laten. Iemand die hierin gelijk iets herkend? Zo zijn de waardes beschikbaar enzo ineens weer niet.

In het laatste plaatje is het normale patroon te zien. Dan even niets ivm met de overstap. Daarna een gatenkaasje. Iemand die dit gelijk herkend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPlvb21W0peY97d1sY3fkXenV5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVQV0eZ9Cm9ffGB8lqm7sHXC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJ8hYTho6fjhWEw6tqivPx0t8lU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmxPflOTSG0kqlSf5HSDsSHE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xw9El5xHCjDrocuYJhUzFffk3GY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsdFDHwaZU3MymDURKAZLcHI.jpg?f=fotoalbum_large.

Morgen kan ik de logfiles wel even napluizen. Ik zie daar iets staan dat de data niet opgehaald kan worden. Iets met DNS ook etc. Logfile nodig? Of......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj-jM0QiHMa3BwJJ4GqzF2omzlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnG5P5rIJ1i0tYZo8bkuyzzS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVvX7uwvB-zLCvDLkmgWaSxdS40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsJuYr2sGjti6vJufM9IRfVO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Devke op 02-09-2024 21:06 ]

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:25

GaMbiNo

1337

Devke schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:00:
Vandaag overgestapt naar een andere internetprovider. KPN.

Ik zie dat er enkele integraties zijn die wat gaten in grafieken achter laten. Iemand die hierin gelijk iets herkend? Zo zijn de waardes beschikbaar enzo ineens weer niet.

In het laatste plaatje is het normale patroon te zien. Dan even niets ivm met de overstap. Daarna een gatenkaasje. Iemand die dit gelijk herkend?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding].

Morgen kan ik de logfiles wel even napluizen. Ik zie daar iets staan dat de data niet opgehaald kan worden. Iets met DNS ook etc. Logfile nodig? Of......

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die temperatuur haal je van batterijgevoede zigbee apparaten denk ik? Zo’n gatenkaas had ik daar ook ooit totdat ik onderstaande zha settings wat ruimer had gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfX9-Z5dapQo-Z0C7xLBkKCnq28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ik2qlhDrTKKESj7Ft5xQq5BX.jpg?f=fotoalbum_large
Met name batterij gevoede Zigbee apparaten versturen soms niet vaak genoeg standen zodat zha ze soms als offline beschouwd als die settings te strak staan.

• Devke
GaMbiNo schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:09:
[...]

Die temperatuur haal je van batterijgevoede zigbee apparaten denk ik? Zo’n gatenkaas had ik daar ook ooit totdat ik onderstaande zha settings wat ruimer had gezet.
[Afbeelding]
Met name batterij gevoede Zigbee apparaten versturen soms niet vaak genoeg standen zodat zha ze soms als offline beschouwd als die settings te strak staan.
Ik ga dr eens mee aan de knutsel. Heeft gewerkt. Wellicht na de overstap is er wat omgevallen. Dank alvast! Zijn de airthings en tuya (voor een andere sensor dan de airthings sensoren) integraties.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 02-09-2024 21:31 ]

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:38
Wie kan mij even in de goede richting helpen :)

Ik heb een aantal Aqara sensoren, o.a. voor temperatuur en beweging.
Dese geven ook de batterij status door maar dat is niet betrouwbaar. Nu weer een lege batterij van een sensor terwijl deze nog 63% rapporteerde.

Ik wil dus een automation maken die een notificatie maakt wanneer een bepaalde sensor meer dan, bijv. 24 uur, zijn status niet heeft bijgewerkt. Want de temperatuur is nooit 24 uur hetzelfde.

Iemand een goede automation hiervoor?

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:55

taz10

Party Animal

alex3305 schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:39:

[Afbeelding]
Ik spring hier even zo in maar vind dit wel mooi hoe je dit hebt met afbeeldingen. Ook zag ik laatst iemand die de presets in zijn dashboard had.
Zelf heb ik dit nog maar en zoek vaak via mijn favorieten of Spotify naar iets anders maar zou het toch ook mooier ingesteld hebben zodat ik sneller kan switchen tussen de sfeer van dat moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7RkT_fsu9Ip2wnnPZ5qFZM-ka4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tS4pktoVCFrqMSmVw125i5pU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTttwtiFM0qZbn0nMZXJ2HoLl44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miFELEwx5XQd1QTgY61v1GjY.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien dat je de uiteindelijke code met een foto kan delen ?

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-11 17:51
Ik heb zojuist voor de tweede maal een mmWave sensor gekocht op AliExpress met flinke korting t.o.v. de prijs die andere Ali winkeltjes vragen. Heb vooraf ervaringen over t specifieke model MTG075-ZB-RL 24G gezocht hier op Tweakers en binnen de Home Assistant Community en op Reddit. Overal overwegend positieve ervaringen. Ook een review op SmartHomeScene en een overzicht dat m als beste Zigbee sensor omschrijft.
Normaal zo'n €25+, nu de 24G Zigbee €13,50. Ik heb ze nog goedkoper omdat ik nog €1 Ali couponcodes had vanwege een eerdere te late levering, en na aankoop van de eerste ook nog een coupon van de verkoper met €1 korting vanaf €10, dus nu twee van die sensors voor omgerekend €12 per stuk gekocht. Misschien voor anderen ook interessant.

Iemand zelf ervaringen met deze specifieke mmWave sensor MTG075-ZB-RL die de positieve ervaringen van anderen tegenspreken? Goed afstellen zou lastig zijn, maar daarna heel betrouwbaar. En minder belastend voor t Zigbee netwerk als sommige andere budget mmWave sensoren die naar zeggen twee keer per seconde data zenden. Niet zo goed als de €40+ WiFi/ESPHome/Tasmota modellen maar uitproberen voor €12 per stuk spreekt me wel aan. Beoogde plaatsing in woonkamer en slaapkamer.
Ik heb ook nog Tuya ZY-M100 5.8G kunnen bestellen op AliExpress voor €8 als Bundle deal, die ik in t toilet wil plaatsen, en paar dagen eerder via Amazon NL al de Sonoff SNZB-06P als 2-pack voor €18 per stuk voor voordeur/trapopgang.

https://nl.aliexpress.com/item/1005007607555780.html

https://smarthomescene.co...elay-mtg075-zb-rl-review/

https://smarthomescene.co...nsors-for-home-assistant/

https://nl.aliexpress.com/item/1005004724689720.html

https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0CNGMD877

• Devke
Ik wil de wifi signaal sterktes in huis eens gaan meten. Iemand ervaring mee?

Ik dacht dat ik de wifi sterkte van de HW sockets daarvoor mooi kon gebruiken ik zie daar een entitieit voor de netwerknaam en ook voor de Wifi sterkte echter is deze laatste helaas uitgeschakeld. Door HW? Of kan ik deze wel activeren? Deze eens monitoren zodat ik ook een mooi beeld krijg van wisselende wifi sterkte op plekken in huis. Zeker met in het achterhoofd ook de HW batterij die gaat komen en via Wifi met de P1 meter gaat communiceren. Suggesties? Welkom!

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 03-09-2024 07:48 ]

• Toppe
  • Laatst online: 22:27
Via de allerbeste website haal ik de actuele pollen op, dat werkt prima, maar hij bouwt om wat voor reden dan ook geen historie op, ik zie wel een grafiekje maar die bevat geen informatie.

Iemand enig idee wat ik fout doe?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVdqFvdGsFJ9e0-8cfSKZ48idyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwstUwQ9OHfq55qI1w0SAAo5.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:32

pietje63

RTFM

Flappie schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:57:
Wie kan mij even in de goede richting helpen :)

Ik heb een aantal Aqara sensoren, o.a. voor temperatuur en beweging.
Dese geven ook de batterij status door maar dat is niet betrouwbaar. Nu weer een lege batterij van een sensor terwijl deze nog 63% rapporteerde.

Ik wil dus een automation maken die een notificatie maakt wanneer een bepaalde sensor meer dan, bijv. 24 uur, zijn status niet heeft bijgewerkt. Want de temperatuur is nooit 24 uur hetzelfde.

Iemand een goede automation hiervoor?
Wellicht kan het eenvoudiger, maar hierbij een optie

Optie 1;
trigger change temp -> opslaan tijd
elk uur -> controle tijd > 24u

Mogelijk niet ideaal omdat het elke keer opslaan van de tijd wat overkill lijkt

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Is alleen je internet verandert of ook je router?

En wat heb je daar gedaan qua ranges en vaste adressen?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Welke sensor is dat?

• TheFes
pietje63 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:38:
[...]

Wellicht kan het eenvoudiger, maar hierbij een optie

Optie 1;
trigger change temp -> opslaan tijd
elk uur -> controle tijd > 24u

Mogelijk niet ideaal omdat het elke keer opslaan van de tijd wat overkill lijkt
Waarom elk uur controle op de tijd? Je kunt toch gewoon checken of het nu later is dan 24u na de opslagen tijd?

Ik zit het zo doen
state trigger change temp > opslaan tijd + 24u
time trigger op opgeslagen tijd > stuur notificatie

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De lokale harmonie haalt hier het oud papier op, dus deze gegevens zijn niet bekend bij de Afvalwijzer.

Weet iemand toevallig of er een makkelijke manier is om een sensor te krijgen welke mij de eerstvolgende (datum van de) 2e zaterdag van de maand geeft? Zo niet moet ik vanavond de Jinja documentatie maar even weer in duiken voor wat templating met datums of eens kijken naar het scrapen van hun website.

* D4NG3R vergeet z'n afval nogal eens aan de weg te zetten als die er niet aan herinnerd word. :')

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Ahh, ik herkende de elementen wel maar nooit geweten at het nu via de UI kon :D

Maar heb je beide sensoren? En werken ze wel beide? Maar alleen geen history?

Enige wat ik me kan bedenken is of DB stuk, of misschien dat er wat meer mee komt dan alleen de waarde ofzo.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Flappie In Z2M kan je een availability check instellen. En als ik GaMbiNo in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" moet geloven is dat ook een optie in ZHA.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

D4NG3R schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:06:
De lokale harmonie haalt hier het oud papier op, dus deze gegevens zijn niet bekend bij de Afvalwijzer.

Weet iemand toevallig of er een makkelijke manier is om een sensor te krijgen welke mij de eerstvolgende (datum van de) 2e zaterdag van de maand geeft? Zo niet moet ik vanavond de Jinja documentatie maar even weer in duiken voor wat templating met datums of eens kijken naar het scrapen van hun website.

* D4NG3R vergeet z'n afval nogal eens aan de weg te zetten als die er niet aan herinnerd word. :')
Ik heb samen met ChatGPT vrij ingewikkelde template sensoren in elkaar gezet. Als je (ongeveer) begrijpt wat er staat/gebeurt, dan kun je alleen (of ook weer samen) diagnosticeren als de output niet werkt.

Ik heb je vraag er even ingeknald. Geen tijd om te checken of het werkt (want ik ben aan het werk, maar was wel benieuwd).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      next_second_saturday:
        friendly_name: "Volgende Tweede Zaterdag"
        value_template: >
          {% set today = now().date() %}
          {% set current_month = today.month %}
          {% set current_year = today.year %}

{% set first_day_of_month = today.replace(day=1) %}
          {% set day_of_week = first_day_of_month.weekday() %}

{% set first_saturday = first_day_of_month + (5 - day_of_week) | timedelta(days=7 if day_of_week > 5 else 0) %}
          {% set second_saturday = first_saturday + timedelta(days=7) %}

{% if second_saturday < today %}
            {% set next_month = first_day_of_month.replace(day=28) + timedelta(days=4) %}
            {% set next_month_first_day = next_month.replace(day=1) %}
            {% set day_of_week_next_month = next_month_first_day.weekday() %}
            {% set first_saturday_next_month = next_month_first_day + (5 - day_of_week_next_month) | timedelta(days=7 if day_of_week_next_month > 5 else 0) %}
            {% set second_saturday_next_month = first_saturday_next_month + timedelta(days=7) %}
            {{ second_saturday_next_month }}
          {% else %}
            {{ second_saturday }}
          {% endif %}
        device_class: "timestamp"
Uitleg van de Template

Huidige datum en maand bepalen: We beginnen met het bepalen van de huidige datum, maand, en jaar.
Eerste zaterdag van de maand vinden: We bepalen wat de eerste dag van de huidige maand is en berekenen vervolgens de eerste zaterdag.
Tweede zaterdag berekenen: Op basis van de eerste zaterdag berekenen we de datum van de tweede zaterdag.
Controleer of de tweede zaterdag in de toekomst ligt: Als de tweede zaterdag van de huidige maand al is gepasseerd, berekenen we de tweede zaterdag van de volgende maand.
ChatGPT quoten is al een slecht idee maar gebruik op zijn minst code-tags en verifieer de uitkomst!

[ Voor 56% gewijzigd door Septillion op 03-09-2024 10:15 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

0.0

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 18:43

icecreamfarmer

en het is

Cimpel schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:42:
[...]

Ik heb "rdegraafwhizzkit/ics2000-hass" weer teruggezet, configuratie.yaml aangepast, HA herstart etc.
- KlikAanKlikUit-ICS2000 verschijnt in de HACS download listing
- KlikAanKlikUit-ICS2000 staat onder 'Apparaten',
- Als ik bij 'Ontwikkelhulpmiddelen' de configuratie controleer verschijnt de melding Platform error 'light' from integration 'ics2000' - Requirements for ics2000 not found: ['ics2000@git+https://github.com/rdegraafwhizzkit/ics2000-python.git'].
- In het 'Logboek' is verder niets terug te vinden
- In de "home-assistent.log" wel de melding zoals bij de 'Ontwikkelhulpmiddelen' + "ERROR: Cannot find 'git'-do you have 'git' installed and in your path?
Volgens mij werkt git gewoon aangezien andere pakketten hier geen probleem mee hebben.

Blijkbaar verloopt de installatie dus niet zoals bedoeld en pakt hij de "Requirements" niet op.

Vragen:
- Heeft iemand hier de ICS2000 installatie werkend gekregen ?
- Heeft iemand een tip om de laatste stap werkend te krijgen ?
- Is er wellicht meer aanvullende informatie van mijn zijde nodig, zo ja - welke ?
Ik wil voor mijn broertje langzaam kaku omzetten naar Hue/HA en dan te beginnen met de schakelaars (nu een test friends of Hue gekocht). Dit omdat het anders een te grote uitgave wordt.
Dat wil doen door de hue schakelaars via acties dingen op de ics2000 te laten doen. Echter als ik dit zo lees kan ik dat vergeten.

Heb jij of iemand anders dit ooit nog werkend gekregen of werkt die hele integratie niet meer?

Mocht dat zo zijn hoe ga ik dat dan voor elkaar krijgen?
Het zijn vooral bestaande lampen. Mocht bovenstaande niet werken dan dacht ik aan dit stappen plan:
1. Bridge
2. FOH schakelaar, die kan 4 lampen aan sturen.
3. Zigbee dimmers die compatible zijn met Hue. Liefst zou ik ze van Hue zelf kopen maar die lijken niet te bestaan.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 18:43

icecreamfarmer

en het is

dabachata schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 00:34:
Ik heb zojuist voor de tweede maal een mmWave sensor gekocht op AliExpress met flinke korting t.o.v. de prijs die andere Ali winkeltjes vragen. Heb vooraf ervaringen over t specifieke model MTG075-ZB-RL 24G gezocht hier op Tweakers en binnen de Home Assistant Community en op Reddit. Overal overwegend positieve ervaringen. Ook een review op SmartHomeScene en een overzicht dat m als beste Zigbee sensor omschrijft.
Normaal zo'n €25+, nu de 24G Zigbee €13,50. Ik heb ze nog goedkoper omdat ik nog €1 Ali couponcodes had vanwege een eerdere te late levering, en na aankoop van de eerste ook nog een coupon van de verkoper met €1 korting vanaf €10, dus nu twee van die sensors voor omgerekend €12 per stuk gekocht. Misschien voor anderen ook interessant.

Iemand zelf ervaringen met deze specifieke mmWave sensor MTG075-ZB-RL die de positieve ervaringen van anderen tegenspreken? Goed afstellen zou lastig zijn, maar daarna heel betrouwbaar. En minder belastend voor t Zigbee netwerk als sommige andere budget mmWave sensoren die naar zeggen twee keer per seconde data zenden. Niet zo goed als de €40+ WiFi/ESPHome/Tasmota modellen maar uitproberen voor €12 per stuk spreekt me wel aan. Beoogde plaatsing in woonkamer en slaapkamer.
Ik heb ook nog Tuya ZY-M100 5.8G kunnen bestellen op AliExpress voor €8 als Bundle deal, die ik in t toilet wil plaatsen, en paar dagen eerder via Amazon NL al de Sonoff SNZB-06P als 2-pack voor €18 per stuk voor voordeur/trapopgang.

https://nl.aliexpress.com/item/1005007607555780.html

https://smarthomescene.co...elay-mtg075-zb-rl-review/

https://smarthomescene.co...nsors-for-home-assistant/

https://nl.aliexpress.com/item/1005004724689720.html

https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0CNGMD877
Zou je ook zoiets hebben die je achter een blindplaat kunt wegwerken zodat je het kan integreren in normaal schakelmateriaal?

Ik wilde daar een Gira sensotec met een zwave schakelaar voor gebruiken maar een allin device scheelt weer een doos.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:54
D4NG3R schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:06:

Bij ons is dat ook, ik doe het als volgt:

Met de Local Calendar-integratie heb je de optie om een herhalende activiteit toe te voegen. Daar heb ik toegevoegd dat iedere eerste zaterdag van de maand het oud papier wordt opgehaald. Daarnaast heb ik twee sensoren aangemaakt die de al bekende informatie van Afvalinfo combineren met de info rondom het oud papier, en die gebruik ik in mijn automations/dashboard.

Template.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
  - name: Oud papier
    state: "{{ as_timestamp(state_attr('calendar.kalender_oud_papier', 'start_time')) | timestamp_custom('%d-%m-%Y', True) }}"
    attributes:
      days_until_collection_date: "{{ ((state_attr('calendar.kalender_oud_papier', 'start_time') | as_timestamp - today_at('00:00') | as_timestamp) / 86400) | int }}"

- name: Afvalvandaag
      {% if states('sensor.afvalinfo_beatrixstraat_trash_type_today') == 'Geen' %}
        {% if states('sensor.oud_papier') == now().strftime('%d-%m-%Y') %}
        oud papier
        {% else %}
        niets
        {% endif %}
      {% else %}
      {{ states('sensor.afvalinfo_beatrixstraat_trash_type_today') }}
      {% endif %}

- name: Afvalmorgen
      {% if states('sensor.afvalinfo_beatrixstraat_trash_type_tomorrow') == 'Geen' %}
        {% if states('sensor.oud_papier') == (now() + timedelta(days=1)).strftime('%d-%m-%Y') %}
        oud papier
        {% else %}
        niets
        {% endif %}
      {% else %}
      {{ states('sensor.afvalinfo_beatrixstraat_trash_type_tomorrow') }}
      {% endif %}

• Devke
Septillion schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:45:
@Devke Is alleen je internet verandert of ook je router?

En wat heb je daar gedaan qua ranges en vaste adressen?
@Septillion router is vervangen door een box (v12) van KPN. Ik ben verder niet in de router geweest en heb dom gezegd de installatiehandleiding gevolgd.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Jungian schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:12:
[...]

Ik heb samen met ChatGPT vrij ingewikkelde template sensoren in elkaar gezet. Als je (ongeveer) begrijpt wat er staat/gebeurt, dan kun je alleen (of ook weer samen) diagnosticeren als de output niet werkt.

Ik heb je vraag er even ingeknald. Geen tijd om te checken of het werkt (want ik ben aan het werk, maar was wel benieuwd).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      next_second_saturday:
        friendly_name: "Volgende Tweede Zaterdag"
        value_template: >
          {% set today = now().date() %}

{% set day_of_week = first_day_of_month.weekday() %}

{% set first_saturday = first_day_of_month + (5 - day_of_week) | timedelta(days=7 if day_of_week > 5 else 0) %}
          {% set second_saturday = first_saturday + timedelta(days=7) %}

{% if second_saturday < today %}
            {% set next_month = first_day_of_month.replace(day=28) + timedelta(days=4) %}
            {% set next_month_first_day = next_month.replace(day=1) %}
            {% set day_of_week_next_month = next_month_first_day.weekday() %}
            {% set first_saturday_next_month = next_month_first_day + (5 - day_of_week_next_month) | timedelta(days=7 if day_of_week_next_month > 5 else 0) %}
            {% set second_saturday_next_month = first_saturday_next_month + timedelta(days=7) %}
            {{ second_saturday_next_month }}
          {% else %}
            {{ second_saturday }}
          {% endif %}
        device_class: "timestamp"

[...]
ChatGPT heeft nogal eens de neiging om functies/filters te verzinnen welke in Jinja2 niet bestaan:
code:
1
TemplateAssertionError: No filter named 'timedelta'.

Dat gezegd hebbende vind ik het wel een goede suggestie, na wat heen en weer en een paar handmatige wijzigingen heeft ze het volgende verzonnen. Inclusief edgecase voor de jaarwisseling:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
{% set today = now() %}

{# Calculate the first day of the current month #}
{% set first_day_of_month_weekday = first_day_of_month.strftime('%w') | int %}

{# Calculate the first Saturday of the current month #}
{% set days_to_first_saturday = (6 - first_day_of_month_weekday) % 7 %}
{% set first_saturday = first_day_of_month.day + days_to_first_saturday %}

{# Calculate the second Saturday of the current month #}
{% set second_saturday = first_saturday + 7 %}

{# Determine if today's date is before or after the second Saturday #}
{% if today.day < second_saturday or today.day == second_saturday %}
    {% set result_month = current_month %}
    {% set result_year = current_year %}
    {% set result_day = second_saturday %}
{% else %}
    {# Calculate the first day of the next month #}
    {% if current_month == 12 %}
        {% set next_month = 1 %}
        {% set next_year = current_year + 1 %}
    {% else %}
        {% set next_month = current_month + 1 %}
        {% set next_year = current_year %}
    {% endif %}
    {% set first_day_of_next_month = today.replace(year=next_year, month=next_month, day=1) %}
    {% set first_day_of_next_month_weekday = first_day_of_next_month.strftime('%w') | int %}
    {% set days_to_first_saturday_next_month = (6 - first_day_of_next_month_weekday) % 7 %}
    {% set first_saturday_next_month = 1 + days_to_first_saturday_next_month %}
    {% set second_saturday_next_month = first_saturday_next_month + 7 %}

{% set result_month = next_month %}
    {% set result_year = next_year %}
    {% set result_day = second_saturday_next_month %}
{% endif %}
{{ result_year }}-{{ '%02d' % result_month }}-{{ '%02d' % result_day }}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4Ogr1Fo5LnTqnvp98LkbAbfyOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Od2nTg0j9FLC80VwntC556Jd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CztZS-UQ_51WukSXYnhgtt_6FXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YhFZa3jjY1ROnChCyT5z5nd2.png?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Dan zou ik op zijn minst HA wel weer een vast IP geven op de router :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@D4NG3R De fout is dat ChatGPT hem als filter gebruikt ipv als functie. Want in principe is het een super handige functie.

[ Voor 82% gewijzigd door Septillion op 03-09-2024 10:07 ]

Pagina: 1 ... 226 ... 355 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.