Ik heb een probleem dat als de router herstart (eerder gehad) of dat internet eruit ligt (zoals nu) HA compleet onbereikbaar wordt en nergens meer op reageert. Ik heb 'm opnieuw opgestart en zie dat hij in de CLI dan ook een ipv4 adres krijgt, niet het gebruikelijke van 192.168.x.x (die gereserveerd is in de router), maar 172.25.*.*.
CLI is wel responsive, maar ik heb geen idee waarom dit op 't interne netwerk misloopt als internet of de router eruit ligt.
Ik gebruik WMWare op Windows, omdat ik die machine toch al voor andere doeleinden heb draaien. Voorheen op Virtualbox en daar heb ik dit probleem volgens mij nooit gehad.
Ik weet dus niet of dit aan HA ligt, aan VMWare, Windows, router, dus hoop hier op enig inzicht.
Edit: Na wat langer klooien kwam ik erachter dat de Shelly's wel nog altijd op hun IP benaderbaar zijn, maar de ESP Home apparaten niet. O.a. de slimmelezer.
Ik heb een Omada router en die laat wel netjes verbonden apparaten zien. Echter kan ik ze onderling niet benaderen.
Edit2: De ESP apparaatjes komen wel netjes in de client lijst in de router tevoorschijn, de HA instance duidelijk niet. Toch zijn ook de ESP apparaatjes niet lokaal te benaderen om redenen die ik niet snap. Wellicht dat 't inmiddels meer in 't Omada topic past dan HA...
Edit3: De ESP apparaatjes bekeken in Chrome en die probeert "https://oi.esphome.io/v2/www.js" te laden, maar dat lukt natuurlijk niet en geeft een ERR_INTERNET_DISCONNECTED, dus dat lijkt dan verder 'normaal'. Lijkt erop dat de ESPHome WebUI ook internet nodig heeft. Hij verbindt dus verder wel prima.
[
Voor 37% gewijzigd door
I-King op 15-08-2024 20:43
]