Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 219 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTSS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:15
Septillion schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:42:
@TTSS kan je iets meer details geven over wat je probeert te doen?

En 'thuisscherm' is op je iDevice? (Ja :-))
Ik wil graag de widget van Home Assistant gebruiken op mijn iPhone, waarmee je (bijvoorbeeld) een bepaalde actie kan uitvoeren door alleen op een knop te drukken. Bijvoorbeeld zoals bij de Homey Pro widget (zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNuD0zF3m99VswFYkbgRD-WYhIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6hfZbxZ6m24439WSoHrZDb4.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik op bijvoorbeeld op slapen klik, gaan alle lampen en apparaten in huis uit. Dat wil ik ook graag met de Home Assistant widget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@InflatableMouse Poeh, dat laatste is wel echt een paardenmiddel. Zou ik zelf niet aan beginnen. Hier vaker backups terug gezet, zelfs met wisselen van device, en geen issues.

Wel zou ik altijd entity triggers/conditions/actions gebruiken en geen device triggers/conditions/actions. Naar mijn idee duidelijker en mocht je een keer een device vervangen (of random stuk te gaan) is de nieuwe makkelijk dezelfde naam te geven en het werkt weer. En überhaupt lijkt me een find and replace in de configuraties makkelijker dan templates voor alles aan te maken en suuuuuuuper veel dubbel te hebben. Ik zou het dus afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ook goede punten @Septillion. Ik ga er over nadenken.

Het leek mij alleen in het begin veel werk met custom templates. Wanneer je er eenmaal eentje hebt is het copy/paste en ID's aanpassen. Dat zijn er nu een aantal maar uiteindelijk is het alleen wanneer je iets nieuws toevoegt. Bij vervanging is het alleen de ID's aanpassen. Daarna alleen maar voordelen, dacht ik :P .

Ik had een beetje de indruk dat de restore wellicht mis is gegaan omdat ik al die namen had aan lopen passen maar misschien is dat onzin natuurlijk. Wanneer je een device naam wijzigt krijg je toch de vraag of je alle ID's ook mee wilt nemen, daar had een paar keer nee geklikt omdat ik in het begin niet wist wat het deed. Toen dat kwartje viel heb ik die namen handmatig zitten wijzigen en bleek ik er een beetje een potje van te hebben gemaakt. het werkte allemaal wel maar naamgeving was niet consistent.

Met templates hoef ik me geen zorgen te maken om die namen. Aan de andere kant als ik daar van te voren over nadenk en ze wel in een keer goed noem, is dat ook goed natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:00
InflatableMouse schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:34:
Ook goede punten @Septillion. Ik ga er over nadenken.

Het leek mij alleen in het begin veel werk met custom templates. Wanneer je er eenmaal eentje hebt is het copy/paste en ID's aanpassen. Dat zijn er nu een aantal maar uiteindelijk is het alleen wanneer je iets nieuws toevoegt. Bij vervanging is het alleen de ID's aanpassen. Daarna alleen maar voordelen, dacht ik :P .

Ik had een beetje de indruk dat de restore wellicht mis is gegaan omdat ik al die namen had aan lopen passen maar misschien is dat onzin natuurlijk. Wanneer je een device naam wijzigt krijg je toch de vraag of je alle ID's ook mee wilt nemen, daar had een paar keer nee geklikt omdat ik in het begin niet wist wat het deed. Toen dat kwartje viel heb ik die namen handmatig zitten wijzigen en bleek ik er een beetje een potje van te hebben gemaakt. het werkte allemaal wel maar naamgeving was niet consistent.

Met templates hoef ik me geen zorgen te maken om die namen. Aan de andere kant als ik daar van te voren over nadenk en ze wel in een keer goed noem, is dat ook goed natuurlijk.
Ik ben niet zeker, maar Is dit probleem niet te tackelen door het gebruik van de "unique_id"?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:13

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

new_guy schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:11:
2024.8.1 is die het recorder probleem zou moeten oplossen. Net zelf de update gedaan dus ben benieuwd.

https://www.home-assistan...20248/#202481---august-10
Gisteren teruggekomen van vakantie en geheel zonder nadenken een update van HA gedaan, maar nu is blijkbaar iets niet goed gegaan vannacht want de recorder wil niet meer opstarten. Geen meldingen verder wat er nu precies fout is gegaan en waarom, maar alleen
TheFes schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:49:
@hufkes @Septillion

De database update is alleen voor MariaDB of PostreSQL databases, voor de standaard sqlite database is er geen migratie

[Afbeelding]
Mmm, ik had gisterenavond opeens de ingeving om HA eens in safe mode op te starten, en jawel, toen ging hij ineens wél aan de migration beginnen! Dat leek in eerste instantie goed te gaan, dus alles verder hele nacht en dag tot nu laten rammelen.

De volgende regels kwamen nl. direct na opstarten voorbij, dat gaf hoop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
2024-08-12 00:40:35.109 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.migration] The database is about to upgrade from schema version 43 to 44
2024-08-12 00:40:35.152 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.migration] Modifying columns data_id, event_type_id in table events. Note: this can take several minutes on large databases and slow machines. Please be patient!
2024-08-12 00:40:35.267 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.migration] Modifying columns event_id, old_state_id, attributes_id, metadata_id in table states. Note: this can take several minutes on large databases and slow machines. Please be patient!
2024-08-12 00:40:35.291 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.migration] Modifying columns metadata_id in table statistics. Note: this can take several minutes on large databases and slow machines. Please be patient!
2024-08-12 00:40:35.402 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.migration] Modifying columns metadata_id in table statistics_short_term. Note: this can take several minutes on large databases and slow machines. Please be patient!
2024-08-12 00:40:35.460 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.migration] Modifying columns event_id in table events. Note: this can take several minutes on large databases and slow machines. Please be patient!
2024-08-12 00:40:35.498 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.migration] Modifying columns data_id in table event_data. Note: this can take several minutes on large databases and slow machines. Please be patient!
2024-08-12 00:40:35.550 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] configuration.yaml: register write 43
2024-08-12 00:40:35.550 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] Subscribing with mid: 4 to topics with qos: [('shellies/announce', 0)]
2024-08-12 00:40:35.551 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] configuration.yaml: unregister write 43
2024-08-12 00:40:35.560 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.migration] Modifying columns event_type_id in table event_types. Note: this can take several minutes on large databases and slow machines. Please be patient!
2024-08-12 00:40:35.654 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.migration] Modifying columns state_id in table states. Note: this can take several minutes on large databases and slow machines. Please be patient!
2024-08-12 00:40:35.689 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.migration] Modifying columns attributes_id in table state_attributes. Note: this can take several minutes on large databases and slow machines. Please be patient!

Maar.. inmiddels zijn we zo'n 16u verder en nog steeds mag ik vanuit de safe mode niet opnieuw opstarten omdat hij dan meldt dat hij nog aan het db migraten is. Ik zie ook nog steeds de melding dat hij bezig zou zijn bij de notifications staan en geen nieuwe melding dat hij klaar is zoals in meerdere berichten wel de logische volgorde zou zijn.

@Septillion
Ik draai HA in een docker, de mariaDB draait echter gewoon onder synology OS, dus rechtstreeks. Ik ben mij dan ook niet bewust van enige data beperking, deze heeft de datadir gewoon op "/var/packages/MariaDB10/target/mysql".

Wanneer ik met putty naar de NAS ga, zie ik inderdaad dat proces mariaDB nog steeds bijna 100% CPU gebruikt, de boel is ook retetraag. Maar 16u zonder enige melding in de logs tussendoor? Mijn HA DB is 7.4Gb zie ik als ik met HeidiSQL connect. De connectie opbouwen lukt nog, maar data in een tabel bekijken krijg ik structureel time-outs, wellicht omdat hij te druk bezig is met migreren?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:11
Door een update is mijn energie dashboard (geschiedenis) leeg. Ik snap niet zo goed waarom maar wil hem graag herstellen van een backup. Ik wil alleen de data van energie terughalen. Als je me aangeeft waar ik ze kan vinden (is niet duidelijk door een search), zoek ik de rest wel zelf uit ! Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@InflatableMouse Snap dat het snel kan maar het is meer werk dan niets doen. Ook bouwt HA dan twee keer dezelfde history op. En er zou ook niet moeten gebeuren, ook niet als je zelf namen hebt lopen aanpassen. Dus wat er misgegaan is weet ik niet. Maar zou zeker dus niet voor alles nog een schaduw template aanmaken. En zelf als je het entity id aanpast (of zelfs als je het device id gebruikt en deze anders is geworden door een fout of een nieuw device) is een find all and replace door je config ook nog steeds minder werk dan een template :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
marnie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Ik ben niet zeker, maar Is dit probleem niet te tackelen door het gebruik van de "unique_id"?
Volgens mij zijn er maar weinig integraties die niet al een unique id aanmaken. Dus lijkt me geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@hufkes Volgens mij is het ook wel echt een heftige migratie. Dus als het process ook nog 100% is zou ik het zeker nog wel een dagje aankijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@TTSS Nu ben ik niet bekend met de iOS versie. Bij Android maak ik in de app gewoon een widget en daar kan ik dan een action aan koppelen. Dat kan dan een script of een scene zijn wat meerdere dingen doet.

Voor iOS zie ik dit ook 123 niet in de documentatie maar zie wel iets van Siri Shortcuts, is dat wat je probeert?

Anders ben ik bang dat je iemand met een iDevice moet hebben :+

@kai_the_one Voor de volledigheid, is dat op iOS?

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 12-08-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Vraagje,

Heeft iemand de Batmon integratie werkend?

Ik wil graag de Batmon integratie werkend krijgen om mijn JK BMS waarden in Ha te zien.

Ik heb de integratie actief, hij ziet de JK ook met de waarden in de bleutooth log, verder kom ik er echter niet mee.

Ik heb Mosquitto MQTT werkend, ik zie echter nergens de entiteiten van de JK BMS?

Wat doe ik fout?

[ Voor 25% gewijzigd door Activate op 12-08-2024 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kai_the_one
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
@TTSS ik heb het op IOS werkend gekregen door scenes in HA aan te maken en deze via “Shortcuts” (opdrachten in het Nederlands) aan te roepen. Dus in shortcuts een “action” aanmaken > Home Assistant selecteren als app > selecteer “perform action” > selecteer dan de scène die je wil aanroepen > opslaan. Als de shortcut bestaat kan je ook een widget aanmaken. Wellicht dat de stappen in de URL waar Septillion hierboven naar verwijst ook werkt, nooit getest.

Edit: @Septillion voor de volledigheid IOS toegevoegd en tekst iets aangepast

[ Voor 11% gewijzigd door kai_the_one op 12-08-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:36

-CJ

Not remastered

Na genoeg crashes met de SD-kaart in mijn Rpi4 wil ik een SSD kopen om HA op te draaien. Kan ik zomaar een "gewone" externe SSD kopen en die er aan hangen? Of zitten daar nog aparte eisen aan?

Wat is overigens wijsheid; dan starten vanaf SD en de rest vanaf de SSD of ook starten vanaf SSD?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@-CJ Op zich is booten vanaf SSD wel het mooiste, ook voor de snelheid. Maar helaas willen niet alle chipsets even lekker meewerken met de boot van een Pi. Zo zijn er wel wat lijstjes online (voorbeeld) van chips die goed werken. Helaas weet je van veel niet wat erin zit als je het koopt.

Voordeel van booten van SD en data op SSD is dat dit eigenlijk voor elke drive werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Vraagje,

Heeft iemand de Batmon integratie werkend?

Ik wil graag de Batmon integratie werkend krijgen om mijn JK BMS waarden in Ha te zien.

Ik heb de integratie actief, hij ziet de JK ook met de waarden in de bleutooth log, verder kom ik er echter niet mee.

Ik heb Mosquitto MQTT werkend, ik zie echter nergens de entiteiten van de JK BMS?

Wat doe ik fout?
Ben nogal blond...het werkt...de entiteiten staan onder de MQTT en niet onder de standaard entiteiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Septillion schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:11:
@-CJ Op zich is booten vanaf SSD wel het mooiste, ook voor de snelheid. Maar helaas willen niet alle chipsets even lekker meewerken met de boot van een Pi. Zo zijn er wel wat lijstjes online (voorbeeld) van chips die goed werken. Helaas weet je van veel niet wat erin zit als je het koopt.

Voordeel van booten van SD en data op SSD is dat dit eigenlijk voor elke drive werkt.
Bedoel je dan de chipset van de Raspberry of de externe SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@-CJ De USB naar SATA/NVME chip in de externe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zijn er toevallig meer mensen hier die de nieuwe Music Assistant aan Spotify heeft gekoppeld en ineens een geforceerde wachtwoordreset heeft moeten uitvoeren?

Ik heb twee Spotify account; eentje voor de kinderen en eentje voor mijzelf. Die van de kinderen hangt alleen aan Music Assistant, niet aan andere koppelingen, en heeft ook het mailtje gekregen.

Klinkt bijna alsof Spotify liever niet heeft dat je een alternatieve client gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:52
Yes, hier helaas ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06:23
Panzer_V schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:12:
Voor degenen onder ons die, na de upgrade naar 2024.8, ook een kapotte GAS meting hebben, zie dit topic op Git: https://github.com/home-assistant/core/issues/123121

Het komt er op neer dat er iets niet goed is gegaan in de DSMR integratie.

De eenvoudigste oplossing voor nu is om de oude entiteiten te verwijderen en dan de nieuwe entiteiten te hernoemen naar de oude entiteitnaam.
Heb ik dus ook.
Vraag voordat ik hier mee begin, die nieuwe entiteiten.......zijn die voor het verwijderen van de oude zichtbaar?
Ik zie namelijk maar 2 entiteiten nu voor gas, 1 voor totale verbruik en diegene voor consumptie welke niet meer werkt. Ik zie verder geen andere entiteiten betreffende gas........
Of is de nieuwe pas zichtbaar na verwijderen van de oude niet werkende?
Mij niet helemaal duidelijk wat ik nu precies moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:10
Peet3kabo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

Heb ik dus ook.
Vraag voordat ik hier mee begin, die nieuwe entiteiten.......zijn die voor het verwijderen van de oude zichtbaar?
Ik zie namelijk maar 2 entiteiten nu voor gas, 1 voor totale verbruik en diegene voor consumptie welke niet meer werkt. Ik zie verder geen andere entiteiten betreffende gas........
Ik zou je niet kunnen helpen. Zie ook de discussie op Git. Ze hebben een gedeeltelijke fix uitgebracht in de 2024.08.1 versie.

Onderzoek zelf wat er bij jou mis is, of er überhaupt iets mis is, en fix het op de manier zoals ik beschreven heb.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:25
Septillion schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:11:

Ik gebruik een Samsung T7 (2TB) na eerder een 13 jaar oude Intel (80GB) in een externe behuizing (Ali, 5 euro) gebruikt te hebben. Er waren ooit wat problemen met sommige externe behuizingen vanwege de SATA -> USB driver maar ik weet niet of dat vandaag nog steeds opgaat.

Ik gebruik een Pi4 8GB, Samsung T7 2TB en draai HA in een container met daarbij nog veel meer containers. Vandaar de wat grotere SSD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25
Peet3kabo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

Heb ik dus ook.
Simpelste manier: ga naar je history pagina, selecteer beide gas entities, de nieuwe die nu zou moeten werken en de oude die opgehouden is.

Als het goed is kun je daarin precies zien wanneer de oude gestopt is en wanneer de nieuwe je data heeft overgenomen.

Daarna ga je naar settings -> Devices & Services (entities), kopieer je de precieze naam van de oude entity die is gestopt, en verwijder je de entity. Herstart HA, en ga weer naar de entities lijst en hernoem de overgebleven (nieuwe) gas entity naar de oude naam die je hebt opgeslagen.

Dat is alles

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Oon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:50:
Zijn er toevallig meer mensen hier die de nieuwe Music Assistant aan Spotify heeft gekoppeld en ineens een geforceerde wachtwoordreset heeft moeten uitvoeren?

Ik heb twee Spotify account; eentje voor de kinderen en eentje voor mijzelf. Die van de kinderen hangt alleen aan Music Assistant, niet aan andere koppelingen, en heeft ook het mailtje gekregen.

Klinkt bijna alsof Spotify liever niet heeft dat je een alternatieve client gebruikt..
Ik zou in een dergelijke situatie eerst eens checken in de logs bij Spotify (als dat al kan) of er (verdachte) inlog pogingen zijn gedaan (bijv vanuit andere regio's/apps/devices). Of dat de homeassistant integratie iets triggerd bij Spotify, omdat het lijkt op verdachte inlogpogingen van jezelf.

De externe, zeker HACS, integraties roepen bij mij nog steeds het gevoel van onveiligheid op als ze de inloggegevens nodig hebben van een cloud-connected service of device. In principe is met een update van de HACS integratie via github zomaar code binnen te halen die je gegevens gaat delen met derden.
Doet me heel erg denken aan hoe Wordpress is opgebouwd met alle addons die vervolgens via abandoned naar overgenomen gaan, en dan malicious code in de source krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-09 19:50
@Oon

Ik heb dat ook, ik gebruik Spotify via piCoreplayer en in Music Assistant staat het ook geconfigureerd.
Misschien iets van de nieuwe beta van die laatste? Of misschien een nieuw mechanisme van Spotify m.b.t. 3rd party clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Dank voor de reacties m.b.t. de SSD. Krijg 'm vandaag binnen en dan ga ik het proberen. Ben zeer benieuwd, inmiddels 2 SD-kaarten versleten en ben er nu klaar mee. Vroeger nogal angstigs voor dataverlies maar heb nu gelukkig dagelijks een back-up draaien via Google Drive.

Voor iedereen die Home Assistant nog via een Raspberry draait op een SD-kaart: maak de switch en zorg sowieso voor een automatische back-up. Vroeg of laat ben je aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:06
Get!em schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:42:
De externe, zeker HACS, integraties roepen bij mij nog steeds het gevoel van onveiligheid op als ze de inloggegevens nodig hebben van een cloud-connected service of device. In principe is met een update van de HACS integratie via github zomaar code binnen te halen die je gegevens gaat delen met derden.
Doet me heel erg denken aan hoe Wordpress is opgebouwd met alle addons die vervolgens via abandoned naar overgenomen gaan, en dan malicious code in de source krijgen.
Advocaat van de duivel, maar zou dat niet net zo goed gelden voor dependencies van HA zelf? Als in, HA zelf maakt gebruik van heel veel externe / "externe" libraries (soms echt van devs die niks met HA hebben, soms van HA devs die een generieke library onder eigen naam hebben gemaakt en vervolgens zelf de HA integratie maken gebruikmakende van hun eigen library). Het updaten van de library die HA gebruikt verloopt wel via een pull request, dus de dependency kan niet zomaar geupdate worden. Maar onder welke voorwaarden zouden ze zo'n PR mergen? "Is alleen een update, is prima"? Of zouden ze ook daadwerkelijk de library reviewen van wat er gebeurt is tussen de versie die HA gebruikt en de versie waarvoor de PR er is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:23

Church of Noise

Drive it like you stole it

Prob met music assistant was gelinkt aan de authentication aan Spotify zijde, is nu opgelost in beta 6.
Er was een issue op github waar snel op gereageerd is (alleen had Spotify het team zelf 4d eerder al gewaarschuwd, en stelt een van de devs nu voor om financieel te supporten omwille van de snelle reactie op de issue... waar dus al eerder zicht op was, beetje ongepast imho)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06:23
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:32:
[...]

Simpelste manier: ga naar je history pagina, selecteer beide gas entities, de nieuwe die nu zou moeten werken en de oude die opgehouden is.

Als het goed is kun je daarin precies zien wanneer de oude gestopt is en wanneer de nieuwe je data heeft overgenomen.

Daarna ga je naar settings -> Devices & Services (entities), kopieer je de precieze naam van de oude entity die is gestopt, en verwijder je de entity. Herstart HA, en ga weer naar de entities lijst en hernoem de overgebleven (nieuwe) gas entity naar de oude naam die je hebt opgeslagen.

Dat is alles
Dat is nu net het probleem, ik zie geen nieuwe entiteiten betreffende de gasmeter. Alleen de 2 welke er al waren.

Edit. Denk dat ik het verkeerd begreep, heb de niet werkende verwijderd en de wel werkende hernoemd naar de oude naam. Even wachten totdat hij hem weer oppakt

Edit 2. Gas weer zichtbaar dus zo simpel was het idd. Moeilijk denken maakt het niet makkelijker 🤣

[ Voor 14% gewijzigd door Peet3kabo op 13-08-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RobertMe schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

Advocaat van de duivel, maar zou dat niet net zo goed gelden voor dependencies van HA zelf? Als in, HA zelf maakt gebruik van heel veel externe / "externe" libraries (soms echt van devs die niks met HA hebben, soms van HA devs die een generieke library onder eigen naam hebben gemaakt en vervolgens zelf de HA integratie maken gebruikmakende van hun eigen library). Het updaten van de library die HA gebruikt verloopt wel via een pull request, dus de dependency kan niet zomaar geupdate worden. Maar onder welke voorwaarden zouden ze zo'n PR mergen? "Is alleen een update, is prima"? Of zouden ze ook daadwerkelijk de library reviewen van wat er gebeurt is tussen de versie die HA gebruikt en de versie waarvoor de PR er is?
Zoals altijd, met alle software die gebouwd is op onderliggende libraries, dat risico is er. Zelfs op niveau Microsoft.

Risico op ontdekking en uitbuiting is echter wel anders als het via andere kanalen en ander type gebruikers geupdate wordt. Je zag het ook met Mozilla Addons, en Chrome Addons. Als het genoeg oplevert, ontstaan er vanzelf malicious kopieën van populaire addons
HACS integraties zijn vaak toegevoegd aan een HA instance door eindgebruiker, en niet door een HA ontwikkelaar/community (die daar op zou kunnen gaan letten of procedures voor kan hebben). Zeker HACS integraties die via custom repositories binnenkomen. De instructies zijn er vaak heel goed geregeld (voeg de github repo toe via die en die knop, download, etc), zelfs met youtube video's en een klik-voor-klik handleiding. De drempel is laag, als je gezocht hebt op "HomeAssistant Device A van Merk D".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:03
-CJ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:52:
Dank voor de reacties m.b.t. de SSD. Krijg 'm vandaag binnen en dan ga ik het proberen. Ben zeer benieuwd, inmiddels 2 SD-kaarten versleten en ben er nu klaar mee. Vroeger nogal angstigs voor dataverlies maar heb nu gelukkig dagelijks een back-up draaien via Google Drive.

Voor iedereen die Home Assistant nog via een Raspberry draait op een SD-kaart: maak de switch en zorg sowieso voor een automatische back-up. Vroeg of laat ben je aan de beurt.
Mee eens, maar SD kaarten heb je in diverse varianten en dan bedoel ik niet de grootte. Er zijn versies die een stuk beter bestand zijn tegen veel schrijfacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:51

Seafarer

XXX

Activate schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:34:
[...]

Ben nogal blond...het werkt...de entiteiten staan onder de MQTT en niet onder de standaard entiteiten...
Je bedoelt onder de integratie MQTT staan ook entiteiten of ? Want dat kan ik niet vinden.
(gewoon interesse vraag, ik moet nog leren)

By the way, blond is met dt. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Yep ze staan dus onder de MQTT zie afbeelding :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2ZJipnVHQz9XjkrwChjm39S5xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UKimEeq9kHk4MPeNlexojjHE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Zijn er mensen hier met een smart gateways watermeter die je boven dat draaiende schijfje in je watermeter plaatst en dan met iets op z'n plek houdt (standaard zat er bij mij een halve meter klittenband die je er omheen kan wikkelen).

Probleem wat ik ervaar al zolang als ik dit ding heb (paar jaar) is dat tie vrij random lijkt het gewoon litertjes water "vergeet". Als ik nu de teller goed zet in de firmware van de meter dan komt de juiste totaal weer in home assistant. Dan spoel ik de wc door of ik wacht tot er water gebruikt is en dan loopt home assistant gelijk met het werkelijke totaal op de watermeter zelf. Dit kan ik dagenlang controleren, en dat gaat dan dagenlang soms wekenlang goed, maar ineens heb ik een verschil van 100-nogwat liter.

Ik kijk dan of dat metertje verschoven of zoiets, maar dat is niet. Als ik dan zonder dat ergens aanzit op dat moment de kraan aanzet of de plee doortrek, loopt tie gewoon synchroon, alleen 100-nogwat liter achter in home assistant. Ik corrigeer het dan maar weer handmatig, maar het is waardeloos natuurlijk. Ik heb liever dat het betrouwbaar is.

Herkent iemand dit, is er een oplossing? Moet ik het anders plaatsen of zijn er betere/betrouwbaardere?

Net trouwens een dom probleem opgelost. Ook watermeter-meter gerelateerd maar in de config. Ik had die config verplaatst via copy/paste aktie (de doel directory bestond nog niet dus kon geen move doen). Twee dagen niet meer gewerkt daarna en ik kwam er net achter waarom niet... carriage return tekentje was van een lichtgrijs enter pijltje veranderd naar een soort zeemijn-logotje (geen idee hoe dat ding heet, circeltje met 4 pootjes in alle windrichtingen 45 graden gekanteld). Ik zocht me wezenloos, alles terug gebouwd naar hoe het was, en uiteraard nu wel move gedaan want oude lokatie bestond nog. Werkt nog steeds niet. Zit ik net nog een keer te kijken naar die file of ik een fout kan ontdekken zie ik per ongeluk dat andere tekentje aan het einde van de regel staan ... ik denk het zal toch niet. Opnieuw naar de editor (vscode) gepaste maar nu eerst een save gedaan (haalt tie rare dingen weg, onder andere trailing white space enzo) en daarna terug geplakt naar de home assistant file editor en toen waren het weer van die enter tekentjes. Echt WTF 8)7 8)7 8)7 het werkt weer. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

-CJ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:52:

Alles gelukt overigens. Klaarmaken van een SSD was net zo makkelijk als het prepareren van een SD-kaart. Werkt perfect, dus ook met een kant en klare externe SSD.

Bedankt voor de hulp.

PS: mijn tweede overleden SD-kaart was een Philips-ding van de Action. Die heeft het niet lang uitgehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Get!em schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:42:
[...]

Ik zou in een dergelijke situatie eerst eens checken in de logs bij Spotify (als dat al kan) of er (verdachte) inlog pogingen zijn gedaan (bijv vanuit andere regio's/apps/devices). Of dat de homeassistant integratie iets triggerd bij Spotify, omdat het lijkt op verdachte inlogpogingen van jezelf.

Het gaat in dit geval niet om een willekeurige third-party integratie van HACS, maar van de Music Server die een van de core ontwikkelaars gemaakt heeft.

Ik weet zeker dat het Music Assistant is en niet iets anders, want een account dat ik alleen in een andere integratie heb gekoppeld heeft geen geforceerde reset moeten doen.
RudolfR schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:52:
@Oon

Ik heb dat ook, ik gebruik Spotify via piCoreplayer en in Music Assistant staat het ook geconfigureerd.
Misschien iets van de nieuwe beta van die laatste? Of misschien een nieuw mechanisme van Spotify m.b.t. 3rd party clients.
Ik gebruik geen piCoreplayer, maar Music Assistant wel, al zie ik nu dat ik ook SpotCast gebruik op deze zelfde twee accounts. De integratie van Home Asisstant zelf (die dus niet direct af kan spelen maar alleen een speler kan besturen) lijkt dus prima te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:26
InflatableMouse schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:32:
Zijn er mensen hier met een smart gateways watermeter die je boven dat draaiende schijfje in je watermeter plaatst en dan met iets op z'n plek houdt (standaard zat er bij mij een halve meter klittenband die je er omheen kan wikkelen).

Probleem wat ik ervaar al zolang als ik dit ding heb (paar jaar) is dat tie vrij random lijkt het gewoon litertjes water "vergeet". Als ik nu de teller goed zet in de firmware van de meter dan komt de juiste totaal weer in home assistant. Dan spoel ik de wc door of ik wacht tot er water gebruikt is en dan loopt home assistant gelijk met het werkelijke totaal op de watermeter zelf. Dit kan ik dagenlang controleren, en dat gaat dan dagenlang soms wekenlang goed, maar ineens heb ik een verschil van 100-nogwat liter.

Ik kijk dan of dat metertje verschoven of zoiets, maar dat is niet. Als ik dan zonder dat ergens aanzit op dat moment de kraan aanzet of de plee doortrek, loopt tie gewoon synchroon, alleen 100-nogwat liter achter in home assistant. Ik corrigeer het dan maar weer handmatig, maar het is waardeloos natuurlijk. Ik heb liever dat het betrouwbaar is.
Ik mis ook wel eens een paar liter via de proximity sensor, maar maak me daar eigenlijk niet zo druk om. Als je het echt "correct" wilt hebben zul je denk ik met een esp en een camera aan de gang moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:55
Mmhm, gaat naar de OS 18.0 update iets niet goed bij bij. Superviser start niet meer op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSHVX_PpjI978ePh_rmqMiEwGPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/inXf0oDrU1ty2egXEzW8PBKB.png?f=user_large

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 08:48
Is het mogelijk om de berekende energiekosten in het energy dashboard aan te passen? Ik laat een sensor met de actuele Tibberprijs meelopen. Gisteren was HA een aantal uren uit, en bij herstart liet hij in het verbruik en teruglevering een groot aantal pieken zien. Die pieken heb ik bij developers > statistics kunnen aanpassen, maar het bedrag is niet aangepast. Hij zit nu tientallen euro's ernaast.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59
manusjevanalles schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:27:
Is het mogelijk om de berekende energiekosten in het energy dashboard aan te passen? Ik laat een sensor met de actuele Tibberprijs meelopen. Gisteren was HA een aantal uren uit, en bij herstart liet hij in het verbruik en teruglevering een groot aantal pieken zien. Die pieken heb ik bij developers > statistics kunnen aanpassen, maar het bedrag is niet aangepast. Hij zit nu tientallen euro's ernaast.
Die kosten komen ook uit een sensor die je op dezelfde manier aan kunt passen

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Laatst online: 21-09 22:09

Antonio di

a mi me dijeron que si

makooy schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:36:
Mmhm, gaat naar de OS 18.0 update iets niet goed bij bij. Superviser start niet meer op.

[Afbeelding]
Net ook een update gedaan naar HA OS 13 op mijn X86-64 HA-servertje. Loopt als een zonnetje. Moest alleen even de HA-Apple-Home-Kit ATAG-One-Zone thermostaat "reloaden" om dat dat automatisch niet goed gaat.
zit nu op:
Home Assistant
Core 2024.8.1
Supervisor 2024.08.0
Operating System 13.0
Frontend 20240809.0

Waar draai jij HA op?

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:55
Antonio di schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:36:
[...]

Net ook een update gedaan naar HA OS 13 op mijn X86-64 HA-servertje. Loopt als een zonnetje. Moest alleen even de HA-Apple-Home-Kit ATAG-One-Zone thermostaat "reloaden" om dat dat automatisch niet goed gaat.
zit nu op:
Home Assistant
Core 2024.8.1
Supervisor 2024.08.0
Operating System 13.0
Frontend 20240809.0

Waar draai jij HA op?
Inmiddels opgelost.
Probleem bleek door de CIFS connectie naar mijn QNAP nas te zijn.
Daar de rechten nagelopen, FTP aangezet in user-rechten, opgeslagen en het werkte.
Niet dat FTP wat met CIFS te maken heeft maar goed :X

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-08 08:56
Ik zit hier al een tijdje mee te lezen, en ben nu toegekomen aan het zelf eens te gaan proberen, echter loop ik nog met een aantal vragen rond.
Eerste is: https://www.raspberrystor...rter-pack-zwart-2023.html Is dat goed voor een beginner? OS al geinstalleerd, maar ik lees op andere sites dat ik beter het image van HA kan gebruiken is dat correct? Let wel ben hier een beginner :)

2e en laatste vraag voor nu, alles wat op het (wifi) netwerk te vinden is zou 'moeten' werken? Denk aan Airco (Daikin) warmtepomboiler (ariston) Zonnepanelen/omvormer (GoodWe) Wasmachine/droogkast (hagelniew Samsung) Of zijn er toch wel beperkingen?

Later komen lichten en rolgordijnen nog wel, maar das voor later :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

anpat schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:15:
Ik zit hier al een tijdje mee te lezen, en ben nu toegekomen aan het zelf eens te gaan proberen, echter loop ik nog met een aantal vragen rond.
Eerste is: https://www.raspberrystor...rter-pack-zwart-2023.html Is dat goed voor een beginner? OS al geinstalleerd, maar ik lees op andere sites dat ik beter het image van HA kan gebruiken is dat correct? Let wel ben hier een beginner :)
Ik heb voor de Home Assistant Green gekozen
2e en laatste vraag voor nu, alles wat op het (wifi) netwerk te vinden is zou 'moeten' werken? Denk aan Airco (Daikin) warmtepomboiler (ariston) Zonnepanelen/omvormer (GoodWe) Wasmachine/droogkast (hagelniew Samsung) Of zijn er toch wel beperkingen?

Licht eraan hoe ze communiceren denk ik.
Beste is de producten op te zoeken en daar door te lezen.
bv: https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anpat
hjs schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:42:
[...]

Ik heb voor de Home Assistant Green gekozen

[...]

Licht eraan hoe ze communiceren denk ik.
Beste is de producten op te zoeken en daar door te lezen.
bv: https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe/
Mag ik vragen waarom je voor de green bent gegaan? Want nu dacht ik net de juiste gevonden te hebben, laat jij me weer twijfelen :D

Dank voor die link, die had ik nog niet gevonden op hun site 8)7
Ga daar is verder zien of andere apparaten van ons daar ook tussen staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

De review hier op tweakers, lager stroomverbruik geloof ik en de beschikbaarheid van Pi's tzt @anpat

Voor HA heb je niet veel cpu kracht nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:58
hjs schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:03:
De review hier op tweakers, lager stroomverbruik geloof ik en de beschikbaarheid van Pi's tzt @anpat

Voor HA heb je niet veel cpu kracht nodig.
Probleem is dat het vaak een glijdende schaal is: je begint met HA, en dan dit erbij, en dan dat erbij, en voor je het weet draai je een hele stack :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@anpat Persoonlijk zou ik HA niet meer op een SD-kaart gaan draaien. Verder is een RPi5 wel een makkelijk platform maar zou ik in ieder geval de data naar een SSD verplaatsen of volledig van SSD draaien.

Qua devices, goed tussen de integraties kijken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

@anpat
Voor een beginner is hashop.nl wel handig, heb je meteen de opties voor ssd, zwave stick, Zigbee stick en voorgeïnstalleerd HA.

Ja, het is niet goedkoop, maar wel gemak.
Tevens kun je evt ook kijken naar een mini pc daar ipv RPI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

anpat schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:15:

lees ook eens:
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di of
https://store.minisforum.de/products/minisforum-n40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Een thin client als de HP T630 kan ook nog, die zijn voor weinig geld op Marktplaats te koop met HA al geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Een thin client als de HP T630 kan ook nog, die zijn voor weinig geld op Marktplaats te koop met HA al geïnstalleerd
Die draait hier ook zonder problemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:03
Get!em schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:37:
@anpat
Voor een beginner is hashop.nl wel handig, heb je meteen de opties voor ssd, zwave stick, Zigbee stick en voorgeïnstalleerd HA.

Ja, het is niet goedkoop, maar wel gemak.
Tevens kun je evt ook kijken naar een mini pc daar ipv RPI.
En support bij vragen is super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
MMhh hioer ook eem probleempje naar de nieuwste Update..

Er is geen koppeling met Google Home meer...tenminste Google Home ziet geen HA apparaten meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Ik krijg de melding Home kan Thuis niet bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
MMmmhh synchroniseren werkt ook niet...

Of zou het een Google fout zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anpat
Oei, zoveel reactie op korte tijd, die ga ik moeten verwerken, voor ik de beslissing pak... SSD lijkt me idd een goed idee ipv SD. een zwave stick had ik nog liggen van een mislukt eerder project, maar wie weet zit er daar een betere of verniieuwde versie tussen. Is al van een tijd terug dus uit te zoeken.

Bedankt voor de bovenstaande reacties allemaal (allemaal een like gegeven) ik neem deze straks door en beslis morgen (feestdag in Belgie) en bestellen maar... hopelijk binnenkort een post in het resultaat forum :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:58
dixet schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:15:

Ik ben normaal snel met updaten, maar deze laat ik nog even liggen, vooral vanwege

⚠️ Some Raspberry Pi users have reported system lockups with some Z-Wave and Zigbee USB adapters. This is an unresolved bug in the Raspberry Pi kernel, workaround is to use the DWC2 driver by adding dtoverlay=dwc2 to config.txt. See #3362 for details.

Ik draai RPi met een zigbee USB stick dus ik wacht wel even tot dit known issue is opgelost.
Iemand een idee of dit probleem verholpen is met HA OS 13.0? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
belly89 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:52:
[...]

Iemand een idee of dit probleem verholpen is met HA OS 13.0? :)
Issue staat nog open, dus ik gok op "nee": https://github.com/home-a...rating-system/issues/3362

Maar de workaround staat er in je quote bij, dus ik snap je probleem niet?

edit:
Overigens is die tekst verder aangevuld:
Raspberry Pi
ℹ️ Some Raspberry Pi users have reported system lockups and reboots with some Z-Wave and Zigbee USB adapters. This is an unresolved bug of the dwc_otg driver in the Raspberry Pi kernel. If your systems reboots or locks up during Z-Wave or Zigbee initialization, you can use the DWC2 driver by adding dtoverlay=dwc2 to config.txt. See #3362 for details. Only do these adjustments if your device locks up and reboots with HAOS 12.3 or newer with USB devices connected.

[ Voor 63% gewijzigd door Hmmbob op 14-08-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:58
Hmmbob schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Issue staat nog open, dus ik gok op "nee": https://github.com/home-a...rating-system/issues/3362

Maar de workaround staat er in je quote bij, dus ik snap je probleem niet?

edit:
Overigens is die tekst verder aangevuld:

[...]
Ja op zich kan dat wel maar neem liever het risico niet gezien het nu prima werkt. Ik wacht nog wel even met deze update dan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
anpat schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:47:
Oei, zoveel reactie op korte tijd, die ga ik moeten verwerken, voor ik de beslissing pak... SSD lijkt me idd een goed idee ipv SD. een zwave stick had ik nog liggen van een mislukt eerder project, maar wie weet zit er daar een betere of verniieuwde versie tussen. Is al van een tijd terug dus uit te zoeken.

Bedankt voor de bovenstaande reacties allemaal (allemaal een like gegeven) ik neem deze straks door en beslis morgen (feestdag in Belgie) en bestellen maar... hopelijk binnenkort een post in het resultaat forum :>
Ik weet niet of je nu al een raspberry hebt liggen, zo ja dan kan je hier natuurlijk altijd een HAOS image op draaien en eens mee spelen. Al het bevalt kan je altijd een ander apparaat naar keuze kopen en dan een backup terug zetten, dan ben je met een uurtje weer up-and-running.
Ik heb zelf jaren gedraaid op een Pi 4 met een SD kaart en dat is ook altijd goed gegaan. Ik draai nu (na uiteindelijk wel een corrupte SD kaart) op een HP 630 thin client, draait ook perfect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@new_guy Hier net ook eindelijk de upgrade naar 2024.8.1 aangedurfd. En het duurde hier 3 minuten maar daarna was alles goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 11:18
Septillion schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:56:
@new_guy Hier net ook eindelijk de upgrade naar 2024.8.1 aangedurfd. En het duurde hier 3 minuten maar daarna was alles goed :)
Ik ook, maar toen ik daarna naar HA OS 13 upgrade startte HA niet meer op.
Geen idee hoe ik dit op kan lossen. Als ik de SD kaart in mijn laptop doe zie ik alleen een boot-partitie.
Doe ik hem in de raspberry zie ik hem even wat doen (knipperende ledjes) en stopt na een minuut o.i.d.
Pingen werkt niet. (de raspberry heeft een vast IP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@robg1984 HA OS 13 had ik al uitgerold zonder issue.

Maar ook met scherm getest? Maar klinkt mij als corrupte SD. OS update schrijft ook veel en naar plekken waar anders misschien niet geschreven zou worden dus dat kan precies het laatste zetje geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
robg1984 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:02:
[...]

Ik ook, maar toen ik daarna naar HA OS 13 upgrade startte HA niet meer op.
Geen idee hoe ik dit op kan lossen. Als ik de SD kaart in mijn laptop doe zie ik alleen een boot-partitie.
Doe ik hem in de raspberry zie ik hem even wat doen (knipperende ledjes) en stopt na een minuut o.i.d.
Pingen werkt niet. (de raspberry heeft een vast IP).
HA OS gebruikt 2 partities, na 3 mislukte boot pogingen boot hij van de andere partitie, waarop dit nog je vorige OS versie staat.
Als je een scherm aansluit kun je zien of hij van slot A of slot B boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Septillion schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:04:
@robg1984 HA OS 13 had ik al uitgerold zonder issue.

Maar ook met scherm getest? Maar klinkt mij als corrupte SD. OS update schrijft ook veel en naar plekken waar anders misschien niet geschreven zou worden dus dat kan precies het laatste zetje geweest zijn.
Op deze pi zit geen hdmi-aansluting....
Edit, sorry geen normale, alleen kleine maar hier geen adapter voor... Ik zal morgen in de winkel eens kijken. Overigens, als ik alles opnieuw installeer via de laptop op deze kaart kan ik de backup waarschijnlijk ook niet meer bereiken?

[ Voor 21% gewijzigd door robg1984 op 14-08-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:56
Septillion schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:56:
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@robg1984 backup bereiken is wel lastig ja en ook kans dat deze corrupt is. Je zou volgens mij de kaart nog wel moeten kunnen mounten onder Linux en dan bij de data moeten kunnen.

En voor toekomst, externe backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Septillion schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:52:
@robg1984 backup bereiken is wel lastig ja en ook kans dat deze corrupt is. Je zou volgens mij de kaart nog wel moeten kunnen mounten onder Linux en dan bij de data moeten kunnen.

En voor toekomst, externe backup.
Ja je hebt gelijk wat betreft externe backup. Ik was amper zover want had net alles goed en wel ingericht (kom van Domoticz af)...

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Hmm, ik kan opeens niet meer remote inloggen via Nabu Casa, ben net van huis en lokaal deed alles het nog.
Als ik via de android app probeer krijg ik de volgende melding. Is de eerste keer dat ik dit meemaak.
Er is een fout opgetreden: Het is niet gelukt om een SSL handshake uit te voeren. Zorg ervoor dat uw certificaat geldig is.
Gisteren wel laatste OS updates geïnstalleerd, maar geen gekke dingen gezien.

[ Voor 10% gewijzigd door Barfman op 15-08-2024 08:02 ]

System | Racing is in my Blood

• Activate
Hier het probleem met Google Home opgelost.

Een backup van 2 dagen gelden terug gezet en het draait weer, ergens zit er toch iets niet goed dus.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-09 19:50
Dit zou toch een sensor op moeten leveren die iedere dag het aantal inschakelingen telt?
Ik zie resets naar 0 op tijdstippen die ik niet verwacht; anders dan 00.00 (maar die zie ik ook, maar niet altijd)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: history_stats
  name: Home Battery charger cycles today
  entity_id: switch.bw_shp_13_1
  state: "on"
  type: count
  start: "{{ today_at() }}"
  end: "{{ now() }}"

Of moet ik dan zoiets hebben:
YAML:
1
  end: "{{ today_at() + timedelta(1) }}"

• Hmmbob
RudolfR schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:19:
Dit zou toch een sensor op moeten leveren die iedere dag het aantal inschakelingen telt?
Ik zie resets naar 0 op tijdstippen die ik niet verwacht; anders dan 00.00 (maar die zie ik ook, maar niet altijd)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  name: Home Battery charger cycles today
  entity_id: switch.bw_shp_13_1
  type: count
  start: "{{ today_at() }}"

Of moet ik dan zoiets hebben:
YAML:
1
  end: "{{ today_at() + timedelta(1) }}"
Ik gebruik dit voor een tracker hoe lang de puber de PC aan heeft staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  sensor:
      name: Pubercave PC ON today
      entity_id: binary_sensor.pubercave_pc
      type: time
      start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@RudolfR today_at() verwacht zoals de naam doet vermoeden nog wel een tijstip. Dus probeer eens today_at('0:00')

• Hmmbob
Septillion schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:30:
@RudolfR today_at() verwacht zoals de naam doet vermoeden nog wel een tijstip. Dus probeer eens today_at('0:00')
Dat zou je verwachten, maar zijn config is in lijn met de docs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kegC_oqOh38B0vET7cuTv_jxjPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d6jYl15CVIkAJB8bVga3abzV.png?f=fotoalbum_large

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Hmmbob Ah, mooie ongedocumenteerde feature van HA. In de documentatie staat nergens vermeldt dat je today_at() ook zonder parameter mag gebruiken maar bij test in Dev tools zie ik ook dat hij dan default naar "0:00)

Dan zie ik even niet in waarom het niet werkt.

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:44
Aangezien in Hue topic geen respons, maar even hier proberen.

Ik heb de Hue Home Assistent integratie voor mekaar en een Hue buitensensor in de brievenbus geplaatst en daarmee een soort van brievenbus detectie gemaakt. Belletje gaat af en notificatie op telefoon zodra iemand wat in de brievenbus gooit. Dit werkt prima.

Nu probeer ik d.m.v. een andere Hue buitensensor ook een oprit detectie te maken, dus zodra iemand de oprit opkomt gaat ook belletje af. Echter, dit werkt alleen als het bewolkt weer is of ‘s avonds en ‘s nachts. Zodra er zonlicht is, dan krijg ik teveel vals alarms. Nu begrijp ik dat zonlicht en dit type sensoren niet zo’n goede combi zijn. Ik ben erg gecharmeerd van de Hue buitensensor vooral ook vanwege lange batterij duur. Heb daar namelijk ook geen 230V.

Maar goed, met teveel vals alarms, werkt het ook niet. Iemand die me op weg kan helpen voor een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Die voorbeelden heb ik een tijdje geleden aangepast, er stond eerder de optie met replace die jij hierboven geeft.

In retrospect had ik wellicht beter todat_at('00:00') kunnen gebruiken.

Ik zal in ieder geval eens een PR aanmaken op de templating docs om deze default waarde toe te voegen

• Hmmbob
TheFes schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:12:
In retrospect had ik wellicht beter todat_at('00:00') kunnen gebruiken.
Die vertelt natuurlijk wel het beste wat de functie doet..... Ik vind het 'gek' dat er een default van 00:00 is. Je wil toch een moment vaststellen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@TheFes Zou dan ook die van history_stats aanpassen naar today_at('00:00'). Want zoals @Hmmbob al zegt is de default niet zo voor de hand liggend met die naam en had ik liever geen default gezien op de functie. En dan is het in ieder geval in dat voorbeeld wel duidelijk wat er gedaan wordt.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@aartvark013 Zou ik zeggen, spelen met de plaatsing en de sensitivity setting. Lijkt me dat hij dus nu een object ziet dat kan bewegen en op kan warmen door de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

aartvark013 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:49:
Aangezien in Hue topic geen respons, maar even hier proberen.

Ik heb de Hue Home Assistent integratie voor mekaar en een Hue buitensensor in de brievenbus geplaatst en daarmee een soort van brievenbus detectie gemaakt. Belletje gaat af en notificatie op telefoon zodra iemand wat in de brievenbus gooit. Dit werkt prima.

Nu probeer ik d.m.v. een andere Hue buitensensor ook een oprit detectie te maken, dus zodra iemand de oprit opkomt gaat ook belletje af. Echter, dit werkt alleen als het bewolkt weer is of ‘s avonds en ‘s nachts. Zodra er zonlicht is, dan krijg ik teveel vals alarms. Nu begrijp ik dat zonlicht en dit type sensoren niet zo’n goede combi zijn. Ik ben erg gecharmeerd van de Hue buitensensor vooral ook vanwege lange batterij duur. Heb daar namelijk ook geen 230V.

Maar goed, met teveel vals alarms, werkt het ook niet. Iemand die me op weg kan helpen voor een oplossing?
Er zijn meerdere mogelijkheden.
- Je kunt een "echte" bewegingsmelder nemen met infrarood en microgolf (radar), vooral dat laatste. Bijvoorbeeld een Optex type waar je een eigen transmitter in kan doen, bijvoorbeeld een Zigbee transmittertje die met HA werkt.
- Je kunt een camera nemen die naast "motion detection" ook mens en voertuig herkenning heeft en die natuurlijk werkt met HA. Opgelet: Alleen "motion detection" geeft te veel "niet-gewenste" meldingen.
- een aanwezigheids-sensor / -melder
- een lijn bewegings-sensor / -melder

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 12:51
Hopelijk kan iemand me hier verder helpen...
Ik heb in vrijwel alle slaapkamers een Aqara temperatuursensor hangen. Deze waren via een Conbee 2 en deconz aan HA gekoppeld maar verloren steeds hun verbinding. Nu ben ik overgestapt naar ZHA om eens te proberen, maar het probleem blijft. Iemand een idee? Een Sonoff temperatuursensor is rock solid, dus dit is best frustrerend.

Daarnaast een tweede probleem, ik krijg met geen mogelijkheid een Aqara door/window sensor E1 in pairing mode. Bij 3 seconden drukken op het knopje zou er een ledje moeten gaan knipperen. Er gebeurt helemaal niks helaas. In de oude setup werkte deze feilloos.

Iemand tips voor bovenstaande alsjeblieft?

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:23

Church of Noise

Drive it like you stole it

Die Aqara spullen vertonen wel vaker dat soort kuren, heb het hier ook voor met temperature & humidity, en met presence sensoren van dat merk.
Als laatste poging heb ik wat smart plugs van ze gekocht, in de hoop dat die sensoren beter pairen met die smart plugs. Als dat niet werkt wordt de hele Aqara winkel verkocht.

• gazzzman61
  • Laatst online: 08:31
Fireball86 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:48:
Ik heb in vrijwel alle slaapkamers een Aqara temperatuursensor hangen. Deze waren via een Conbee 2 en deconz aan HA gekoppeld maar verloren steeds hun verbinding. Nu ben ik overgestapt naar ZHA om eens te proberen, maar het probleem blijft. Iemand een idee? Een Sonoff temperatuursensor is rock solid, dus dit is best frustrerend.

Daarnaast een tweede probleem, ik krijg met geen mogelijkheid een Aqara door/window sensor E1 in pairing mode. Bij 3 seconden drukken op het knopje zou er een ledje moeten gaan knipperen. Er gebeurt helemaal niks helaas. In de oude setup werkte deze feilloos.

Voor je tweede probleem:
Hier heb ik in het verleden ook veel moeite mee gehad om ze opnieuw te pairen. Ergens gezien dat dan een nieuwe batterij wonderen kan doen.
Bij mij hielp het in elk geval wel.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
  • Laatst online: 09:49

Mimiix

Professioneel Prutser

Fireball86 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:48:

Ligt aan je netwerk. In deCONZ zou ik aanbevelen om te kijken naar de GUI en hoe je netwerk opgebouwd is. Dikke kans dat ofwel je dekking er niet is, ofwel je hebt hem niet gepaired op de plek waar je hem gebruikt. Aqara sensoren houden vast aan diens parent op het moment van pairen. Als je hem daarna verplaatst, blijven ze die houden.

Als je netwerk goed is > Opnieuw koppelen op de plek waar je hem gaat gebruiken.
Als je netwerk niet goed is (teveel endnodes, te weinig routers) > Meer routers.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 18:29
Ik heb wat smart apparaten van de action die samenwerken met HA dmv Tuya, nou wil ik eigenlijk wat DP's mappen die lijken te missen in HA. Ik zie deze optie alleen niet terug in de Tuya integratie, wel in de localtuya integratie maar daar krijg ik het niet echt spits.. iemand hier ervaring met DP's mappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireball86
Church of Noise schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:52:
Die Aqara spullen vertonen wel vaker dat soort kuren, heb het hier ook voor met temperature & humidity, en met presence sensoren van dat merk.
Als laatste poging heb ik wat smart plugs van ze gekocht, in de hoop dat die sensoren beter pairen met die smart plugs. Als dat niet werkt wordt de hele Aqara winkel verkocht.
Wat ik zo gelezen heb voldoen ze inderdaad ook niet 100% aan de Zigbee standaard... Ik snap je keuze dan ja.
gazzzman61 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:05:
[...]

Voor je tweede probleem:
Hier heb ik in het verleden ook veel moeite mee gehad om ze opnieuw te pairen. Ergens gezien dat dan een nieuwe batterij wonderen kan doen.
Bij mij hielp het in elk geval wel.
Dat ga ik dan misschien nog wel proberen ja. Ik ben net even snel naar Ikea gereden en heb daar zo'n Parasoll gekocht. Koppelen en gaan. Met als groot voordeel dat er een AAA oplaadbare batterij in zit. Maar ik vind het ergens zonde om die van Aqara weg te doen aangezien die het tot nu toe altijd feilloos heeft gedaan.
Mimiix schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:08:
[...]

Ligt aan je netwerk. In deCONZ zou ik aanbevelen om te kijken naar de GUI en hoe je netwerk opgebouwd is. Dikke kans dat ofwel je dekking er niet is, ofwel je hebt hem niet gepaired op de plek waar je hem gebruikt. Aqara sensoren houden vast aan diens parent op het moment van pairen. Als je hem daarna verplaatst, blijven ze die houden.

Als je netwerk goed is > Opnieuw koppelen op de plek waar je hem gaat gebruiken.
Als je netwerk niet goed is (teveel endnodes, te weinig routers) > Meer routers.
Koppelen heb ik altijd gedaan in de juiste kamer. Er zijn ook voldoende routers (wat ik zo kan zien). Maar dan nog blijft het een irritant probleem. Wat ik wel gelezen heb is dat de plugs van Ledvance een probleem kunnen zijn. Die zit nu toevallig het dichtste bij... Misschien dat ik die wel eens ga vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Laatst online: 09:49

Mimiix

Professioneel Prutser

Fireball86 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

Wat ik zo gelezen heb voldoen ze inderdaad ook niet 100% aan de Zigbee standaard... Ik snap je keuze dan ja.

[...]

Dat ga ik dan misschien nog wel proberen ja. Ik ben net even snel naar Ikea gereden en heb daar zo'n Parasoll gekocht. Koppelen en gaan. Met als groot voordeel dat er een AAA oplaadbare batterij in zit. Maar ik vind het ergens zonde om die van Aqara weg te doen aangezien die het tot nu toe altijd feilloos heeft gedaan.

[...]

Koppelen heb ik altijd gedaan in de juiste kamer. Er zijn ook voldoende routers (wat ik zo kan zien). Maar dan nog blijft het een irritant probleem. Wat ik wel gelezen heb is dat de plugs van Ledvance een probleem kunnen zijn. Die zit nu toevallig het dichtste bij... Misschien dat ik die wel eens ga vervangen.
De Ledvance /osram plugs hebben een firmware issue waarbij ze soms packages vervormen. Dat zal hier niet snel zijn. Houd er ook rekening mee dat de dichtsbijzijnde niet persé de beste hoeft te zien:)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireball86
Mimiix schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:01:
[...]

De Ledvance /osram plugs hebben een firmware issue waarbij ze soms packages vervormen. Dat zal hier niet snel zijn. Houd er ook rekening mee dat de dichtsbijzijnde niet persé de beste hoeft te zien:)
Thanks voor de tip, ik had nog een Lidl plug liggen. Dus die zit er nu tussen. Ben benieuwd of ze nu allemaal verbinding houden.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 22:16
Ik heb me weer wat op de hals gehaald. Na installatie en succesvolle koppeling met shelly in homeassistent wil ik mijn screen automatisch naa beneden laten gaan afhankelijk van de zon.

Hiervoor heb ik de blueprint van daniel-sc gevonden op GitHub en geïnstalleerd.

https://gist.github.com/d...e04dd9a793cba5b841ab63f83

Deze heb ik ingesteld en ook de azimut en elevation van de zon berekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJ7DBW955jseUaO-_KOXsZKH8s8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1nT3SAluc5PsKhGkxkvp4j1x.png?f=fotoalbum_large

Echter gebeurt er tot nu toe niks. Wat doe ik evt fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Boinkie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:16:
Ik heb me weer wat op de hals gehaald. Na installatie en succesvolle koppeling met shelly in homeassistent wil ik mijn screen automatisch naa beneden laten gaan afhankelijk van de zon.

Hiervoor heb ik de blueprint van daniel-sc gevonden op GitHub en geïnstalleerd.

https://gist.github.com/d...e04dd9a793cba5b841ab63f83

Deze heb ik ingesteld en ook de azimut en elevation van de zon berekend.

[Afbeelding]

Echter gebeurt er tot nu toe niks. Wat doe ik evt fout?
er zullen op basis van jouw input triggers aangemaakt worden in een automation.
Zoals met elke trigger in HA moeten die van false naar true gaan. Als je de automation aangemaakt hebt op het moment dat ze eigenlijk al gesloten zouden moeten zijn, dan gebeurt er tot morgen waarschijnlijk niets.

Verder is het hier in ieder geval vrij cloudy, dus dat zou er ook mee te maken kunnen hebben.

Je zou overigens ook hier naar kunnen kijken:
https://github.com/basbruss/adaptive-cover

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zigbee bulbs die zichzelf als router aanmelden zijn soms ook een probleem. Heb je die toevallig?

Dat Aqara plugs niet goed communiceren heb ik hier ook. in een separaat netwerk, hangt de controller en de aqara plug 30cm van elkaar, en de aqara verliest gewoon zijn connectie (gaat rood/blauw knipperen). Wisselt ongeveer elke 10 minuten.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:06
Dat ziet er nice uit. Heb nu een jaar of 2 iets zelf in elkaar geknutseld met een template die een "voorkeur" berekend en ik met een knop toch kan openen of terug naar voorkeur (aka: "presence"), maar ik mis nog het " stand van de zon" deel. Vooral ook in combinatie met raam op noord. Nu gaat die 's avonds open omdat het buiten koeler is dan binnen, maar staat de zon wel vol op het raam :'(

En die integratie wat jij linkt kijkt dan naar temperatuur, aanwezigheid, en stand van de zon. De laatste mis ik nu nog.

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45
Ik heb hier best een aantal Aqara motion, humidity en deur sensors en mijn zigbee routers zijn uitsluitend Hue lampen met als stick een Conbee2. Deze hangen al jaren en ik heb er nog nooit een op falen betrapt.

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Ik had hier ook overal temperstuur sensoren van Aqara (icm de conbee 2), verloren ook constant verbinding. Werd er helemaal gek van.
Ik heb ongeveer een half jaartje geleden alle temp sensoren vervangen voor xiaomi mi bluetooth sensoren, en deze geflashed zodat ze ook met zigbee werken. Tot op heden geen problemen mee gehad. De sensoren zijn echt spotgoedkoop bij ome Ali.

Vreemd dat de Aqara motion en lux sensoren het perfect blijven doen.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:50
Ik heb een probleem dat als de router herstart (eerder gehad) of dat internet eruit ligt (zoals nu) HA compleet onbereikbaar wordt en nergens meer op reageert. Ik heb 'm opnieuw opgestart en zie dat hij in de CLI dan ook een ipv4 adres krijgt, niet het gebruikelijke van 192.168.x.x (die gereserveerd is in de router), maar 172.25.*.*.
CLI is wel responsive, maar ik heb geen idee waarom dit op 't interne netwerk misloopt als internet of de router eruit ligt.

Ik gebruik WMWare op Windows, omdat ik die machine toch al voor andere doeleinden heb draaien. Voorheen op Virtualbox en daar heb ik dit probleem volgens mij nooit gehad.

Ik weet dus niet of dit aan HA ligt, aan VMWare, Windows, router, dus hoop hier op enig inzicht.

Edit: Na wat langer klooien kwam ik erachter dat de Shelly's wel nog altijd op hun IP benaderbaar zijn, maar de ESP Home apparaten niet. O.a. de slimmelezer.

Ik heb een Omada router en die laat wel netjes verbonden apparaten zien. Echter kan ik ze onderling niet benaderen.

Edit2: De ESP apparaatjes komen wel netjes in de client lijst in de router tevoorschijn, de HA instance duidelijk niet. Toch zijn ook de ESP apparaatjes niet lokaal te benaderen om redenen die ik niet snap. Wellicht dat 't inmiddels meer in 't Omada topic past dan HA...

Edit3: De ESP apparaatjes bekeken in Chrome en die probeert "https://oi.esphome.io/v2/www.js" te laden, maar dat lukt natuurlijk niet en geeft een ERR_INTERNET_DISCONNECTED, dus dat lijkt dan verder 'normaal'. Lijkt erop dat de ESPHome WebUI ook internet nodig heeft. Hij verbindt dus verder wel prima.

[ Voor 37% gewijzigd door I-King op 15-08-2024 20:43 ]

• Fireball86
Voggy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:29:
Ik had hier ook overal temperstuur sensoren van Aqara (icm de conbee 2), verloren ook constant verbinding. Werd er helemaal gek van.
Ik heb ongeveer een half jaartje geleden alle temp sensoren vervangen voor xiaomi mi bluetooth sensoren, en deze geflashed zodat ze ook met zigbee werken. Tot op heden geen problemen mee gehad. De sensoren zijn echt spotgoedkoop bij ome Ali.

Vreemd dat de Aqara motion en lux sensoren het perfect blijven doen.
Wat tof! Dat ga ik uitproberen, alleen al omdat het een leuk projectje is. Dat zijn die sensoren met een display?
https://aliexpress.com/item/1005001626975979.html

Graag volgende keer zelf een schone link plaatsen

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 23-08-2024 11:19 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Fireball86 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:12:
[...]

Wat tof! Dat ga ik uitproberen, alleen al omdat het een leuk projectje is. Dat zijn die sensoren met een display?
https://aliexpress.com/item/1005001626975979.html
Yes, dat zijn ze.

Ik heb een tutorial gevolgd voor het flashen, deze is hier te vinden. Als je leest vanaf het kopje "Convert LYWSD03MMC to Zigbee (OTA, pvvx)" dat is de makkelijkste manier.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 23-08-2024 11:19 . Reden: Link cleanup ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
Ik vraag hem wederom, want ik krijg geen antwoord en ik kan het niet vinden. En wat ik vind snap ik niet. En durf niet meer te updaten;

Hoe krijg ik het volgende weg
The legacy API password is deprecated

In mijn configuration.yaml staat het volgende;
YAML:
1
2
3
4
5
6
  auth_providers:
   - type: legacy_api_password
     api_password: !secret http_password
#   - type: trusted_networks
#     trusted_networks:
#       - 192.168.2.0/24

Ik heb alles wel eens een # voor gezet, maar toen kwam ik er volledig niet meer in.
Pagina: 1 ... 219 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.