Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 218 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
          - type: custom:mushroom-template-card
            card_mod:
              style: |
                mushroom-shape-icon$: |
                  .shape {
                    perspective: 7px;
                  }
                .: |
                  ha-state-icon {
                    {% if is_state('media_player.ruimte1', 'unavailable') %}
                      --icon-animation: music 2s ease-in-out infinite alternate;
                      transform-origin: 50% 100%
                    {% endif %}
                  }
                  @keyframes music {
                    0%, 100% { transform: translateY(0px) scaleX(1); }
                    20% { transform: translateY(2px) scaleX(0.9); }
                    40% { transform: rotateY(10deg) rotateZ(-10deg); }
                    60% { transform: translateY(-4px) scaleX(1.1); }
                    80% { transform: rotateY(-10deg) rotateZ(10deg); }
                  }              

ha-card {
                    box-shadow: 0px 2px 5px 0px rgba(0,0,0,0.3) !important;
                    background-color: rgba({{ states("input_text.kleur_iconen")}},0.2) !important; 

{% if not is_state('media_player.ruimte1', 'off') %}
                      background-color: rgb({{ states("input_text.kleur_iconen")}})
                    {% endif %}
                            }  

wat is hier mis aan mijn cardmod ?
de animatie van het icoon werkt niet...

[ Voor 12% gewijzigd door Faece op 08-08-2024 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 16:42
TheFes schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Is dat 2024.8.0 of 2024.7.4 (aangezien die eerste vandaag uitgekomen is)
Dat is nog 2024.7.4. Ik kreeg toevallig net de notificatie, maar ik heb .8.0 nog niet geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:00
Ik kan ook in de nieuwe HA versie 2024.8.0 een automatisering opslaan via de pop-up. Misschien helpt een scherm refresh van de browser? Of de database was nog aan het updaten na de versie vernieuwing naar 2024.8.0.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Laatst online: 19-09 08:59
Faece schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:58:

wat is hier mis aan mijn cardmod ?
de animatie van het icoon werkt niet...
oplossing
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
            card_mod:
              style:
                mushroom-shape-icon$: |
                  .shape {
                    perspective: 7px;
                  }
                .: |
                  ha-state-icon {
                    {% if not is_state('media_player.ruimte3', 'off') %}
                    animation: music 2s ease-in-out infinite alternate;
                    transform-origin: 50% 100%
                    {% endif %}
                  }
                  @keyframes music {
                    0%, 100% { transform: translateY(0px) scaleX(1); }
                    20% { transform: translateY(2px) scaleX(0.9); }
                    40% { transform: rotateY(10deg) rotateZ(-10deg); }
                    60% { transform: translateY(-4px) scaleX(1.1); }
                    80% { transform: rotateY(-10deg) rotateZ(10deg); }
                  }            

ha-card {
                    box-shadow: 0px 2px 5px 0px rgba(0,0,0,0.3) !important;
                    background-color: rgba({{ states("input_text.kleur_iconen")}},0.2) !important; 
                            } 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:08
Septillion schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Dit klinkt mij als het probleem met de purge zoals ontstaan met 2024.7.0. Ik dacht dat nu in 2024.7.4 wel opgelost was...

Tegelijk waren er ook wat issues met enkele custom integraties. Wat daar de staat van is durf ik even niet te zeggen. Ik zou even in dit topic terug gaan naar rond de release van 7.0. Daar zijn toenwel wat dingen erover gedeeld.

Of @TheFes, weet jij zo uit je hoofd wat de status hiervan is?
TheFes schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:16:
[...]

Volgens mij zou dat inmiddels allemaal opgelost moeten zijn
Helaas helaas. En ook de update naar 2024.8 lost mijn probleem niet op.

Ik lijk ook niet de enige te zijn gezien de laatste reacties op https://community.home-as...order-problems/746428/155 .

Met een database van inmiddels van 14GB ga ik nog wel andere dingen proberen. De work-around van https://github.com/home-assistant/core/pull/120779 doet bij mij namelijk ook niks. Dus dat gaat zelf rommelen in de DB worden verwacht ik. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Met de upgrade naar 2024.8.0 kan ik mijn thermostaat niet via een action meer boven de max_temp zetten. Mijn warmtepomp van mijn jacuzzi (een tuya integratie) heeft een max temp van 35 volgens de integratie. Weet iemand hoe ik deze hoger kan krijgen?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:31
TheFes schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:46:
[...]

Als hij op de config check geen fout geeft op die integratie in configuration.yaml, dan is er iets heel ander mis. Dan wordt blijkbaar die configuration.yaml helemaal niet geladen.

Als je in de GUI een automation aanmaakt, zie je die dan wel in die folderstructuur in automations.yaml toegevoegd worden?
Nee het bestand automations.yaml blijft leeg en de datum/tijdstip van het bestand veranderd ook niet.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@new_guy Dat is wel irritant :/

Ik moet het zelf ook nog zien. Want ik was voor dit issue ook op 2024.6 gebleven. Mijn database is namelijk ook 5 jaar oud. Ondanks dat hij een paar jaar terug ook 10GB+ was is dat door alle optimalisaties in HA tegenwoordig nog maar 2,5GB. Dus misschien dat het dan wel goed gaat? Ga de update naar 2024.8 in ieder geval niet even tussendoor doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
noo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:00:
[...]

Dan is de file die je aanpast blijkbaar niet de file die HA gebruikt. Controleer eens wat HA denkt dat de juiste directory is volgens deze procedure: https://www.home-assistan...e-configuration-directory

En dit lijkt me de meest logische verklaring:

[...]
Ik ga hem eens door. Wat mij na een zoek resultaat opleverde is dat de configuration en automation.yaml op een hele andere plek wel de juiste datum en tijdstip stamp hebben. Let bij config.yaml ff niet op de eerste 3, heb ik er zelf naar toegekopieerd.

Wel een vreemd pad waar de bestanden staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDsrocxvQle0NdSwsEHZ21v1atE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKZ86l8Wi8GyUCvXmy16i3UF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoXG73rYN6ok3MCPtLKMw75oN_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKgL4ThsgBxYfvmgfUFw6YR8.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
Septillion schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:05:

Ik moet het zelf ook nog zien. Want ik was voor dit issue ook op 2024.6 gebleven. Mijn database is namelijk ook 5 jaar oud. Ondanks dat hoe paar jaar terug ook 10GB+ was is dat door alle optimalisaties in HA tegenwoordig nog maar 2,5GB. Dus misschien dat het dan wel goed gaat? Ga de update naar 2024.8 in ieder geval niet even tussendoor doen :+
Zeker erg vervelend. 80% zou ik zo weg kunnen/ willen gooien. Eigenlijk alleen het energy dashboard wat voor mij de moeite waard is om te bewaren. Anders had ik gewoon de file weggeooid en overnieuw begonnen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:21:
@Devke Ik zit nog een keer te kijken, de config map heeft WEL timestamp van net. Is dat niet gewoon war je moet zijn en is de rest van deze map niet gewoon een oepsje?

Even kijken dus welk volume je mount in Docker. :) Verwachting is dat je daar iets hebt als Container/homeassistant/config:/config.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se7F7gDQGwviS0uuHvPf7EFQqbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDjfRjFB3UUNk18W1SK5u6pg.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik zie in de container app op de NAS. Ik moet even zoeken waar het pad eventueel naar toe wijst en waar te wijzigen. Locatie gevonden. Een hele serie getallen, die kan ik helaas niet aanpassen. Dan moet ik wrs HA opnieuw installeren?

Na restart HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ak0gMpqnsy9FfxqiJWxzMB5zHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWTyHzonRdP8O7da5r78lU53.jpg?f=fotoalbum_large

De goede directory gevonden maar dat moet vast toch weer naar een makkelijker pad te krijgen zijn?

Vanuit container heb ik beperkte wijzigingsmogelijkheden maar pad zie ik niet dat ik die kan wijzigen.

[ Voor 26% gewijzigd door Devke op 08-08-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Ik heb geen ervaring met Docker op de QNAP. Maar op een Synology kan ik het pad van volumes wel wijzigen. Maar moet ik wel eerst de container stoppen.

Maar het pad was dus niet Container/homeassistant/config?

Mocht je het niet kunnen wijzigen is dat ook niet heel erg, dat is nu juist de kracht van Docker. Gewoon de container stoppen, de config map neerzetten waar je wilt (en rest opruimen). En dan een nieuwe container aanmaken die je dan naar dat pad laat wijzen. Als je dan die container start ben je er weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:59
Septillion schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:12:
@gielie Ahh, zo.

Meest eenvoudige om te snappen en te maken in de UI zou zijn om er gewoon een automation mee te maken. Dus op trigger van een switch naar aan, zet de selector en alle andere uit. En omgekeerd. Nadeel is alleen dat dit niet heel schaalbaar is.

Na wat puzzelen kom ik dan op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
alias: Test select <=> Booleans
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_select.test
    id: select
  - platform: state
    entity_id:
      - input_boolean.test_a
      - input_boolean.test_b
    to: "on"
    id: toggle on
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - select
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_on
            metadata: {}
            data: {}
            target:
              entity_id: "{{ 'input_boolean.test_' ~ states('input_select.test') }}"
          - service: input_boolean.turn_off
            target:
              entity_id: >-
                {{ state_attr('input_select.test', 'options') |reject('eq',
                states('input_select.test')) | map('regex_replace', '^',
                'input_boolean.test_') | list }}
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - toggle on
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            data:
              option: >-
                {{ trigger.entity_id|regex_replace('^input_boolean.test_', '' )
                }}
            target:
              entity_id: input_select.test
          - service: input_boolean.turn_off
            target:
              entity_id: >-
                {{ state_attr('input_select.test', 'options') |reject('eq',
                states('input_select.test')) | map('regex_replace', '^',
                'input_boolean.test_') | list }}
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 300
mode: single
max_exceeded: silent

Zit wel een kleine eis aan dat dus je input booleans dus de naam moeten hebben als input_boolean.test_[optienaam] waar optienaam geen spaties mag bevatten.

Het exacte voorvoegsel mag wel anders zijn, gewoon overal aanpassen.
Bedankt voor je hulp maar ik krijg het niet voor elkaar. Het lukt mij om een dummy switch te maken die de afzonderlijke activities bedient maar het lukt mij niet om als ik de remote zelf gebruik dat de HA switches veranderen.

Weet iemand of ik de oude intergratie terug kan halen zonder dat ik een ouder versie van HA gebruik? Wil graag updaten namelijk.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:47:
@Devke Ik heb geen ervaring met Docker op de QNAP. Maar op een Synology kan ik het pad van volumes wel wijzigen. Maar moet ik wel eerst de container stoppen.

Maar het pad was dus niet Container/homeassistant/config?

Mocht je het niet kunnen wijzigen is dat ook niet heel erg, dat is nu juist de kracht van Docker. Gewoon de container stoppen, de config map neerzetten waar je wilt (en rest opruimen). En dan een nieuwe container aanmaken die je dan naar dat pad laat wijzen. Als je dan die container start ben je er weer.
Nee dat is niet het goede pad. Ik had daar zelf gister een configuration.yaml neergezet op de hoop dat het wel het juiste pad was.

Ik ben al blij dat dit werkt nu. Verhuizen van de zooi zal ik nog even over nadenken. Ben beginnend prutser he, dus maak nog meer stuk dan goed voor me is _/-\o_

Dank aan iedereen die hier geholpen heeft. @Septillion @synoniem @TheFes @noo @Ronker32 @marnie. Hopelijk niemand vergeten anders meldt je gerust. Klasse gedaan all!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Het was zeker diep graven :+ Van een template naar docker configuratie.

Voor het verplaatsen, zolang je een backup hebt (zowel gewoon 1 op 1 de config map en/of een HA backup) kan er in ieder geval weinig stuk. Op zich wel een goede voor het begrip van Docker.

Heeft QNAP een manier om een container opnieuw aan te maken met nieuw image bij een update? Of moet je dat handmatig doen? Want dan gok ik dat het toen fout is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:10:
[...]

Ik ga hem eens door. Wat mij na een zoek resultaat opleverde is dat de configuration en automation.yaml op een hele andere plek wel de juiste datum en tijdstip stamp hebben. Let bij config.yaml ff niet op de eerste 3, heb ik er zelf naar toegekopieerd.

Wel een vreemd pad waar de bestanden staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik terugvind over Docker op QNAP is:

In the Graphical interface of Container Station click on container name - Settings - Advanced Settings - Shared Folders to get exact locations for each container.

Ik heb geen QNAP dus kan het zelf niet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:12

JoepW

iRacer & Home Assistant

leejoow schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:58:
Met de upgrade naar 2024.8.0 kan ik mijn thermostaat niet via een action meer boven de max_temp zetten. Mijn warmtepomp van mijn jacuzzi (een tuya integratie) heeft een max temp van 35 volgens de integratie. Weet iemand hoe ik deze hoger kan krijgen?
Volgens mij is het een change met deze release: https://developers.home-a...in-max-temperature-check/

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:07:
@Devke Het was zeker diep graven :+ Van een tempalte naar docker configuratie.

Voor het verplaatsen, zolang je een backup hebt (zowel gewoon 1 op 1 de config map en/of een HA backup) kan er in ieder geval weinig stuk. Op zich wel een goede voor het begrip van Docker.

Heeft QNAP een manier om een container opnieuw aan te maken met nieuw image bij een update? Of moet je dat handmatig doen? Want dan gok ik dat het toen fout is gegaan.
Ik heb toen met aanmaken een handleiding gevolgt van internet. Dat was idd handmatig het e.a. invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
synoniem schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

In the Graphical interface of Container Station click on container name - Settings - Advanced Settings - Shared Folders to get exact locations for each container.

Ik wel. Ik ga dat zo/straks eens uitproberen. Ik laat het je weten wat de uitkomst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Klopt denk ik ja, ik zal eens kijken of ik de max_temp aangepast kan krijgen

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Er zitten hier ook vast wel wat devs, ik wil een nieuwe integration maken in Home-Assistant, maar dit is de eerste keer dat ik iets voor HA maak. Wat is de manier om alle entities in het PERSON domain op te halen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
DennusB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:04:
Er zitten hier ook vast wel wat devs, ik wil een nieuwe integration maken in Home-Assistant, maar dit is de eerste keer dat ik iets voor HA maak. Wat is de manier om alle entities in het PERSON domain op te halen?
Ik zou beginnen met de developers documentatie https://developers.home-a...creating_component_index/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
synoniem schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

Settings is te vinden maar geen advanced settings.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Heeft iemand een goede link, liefst Nederlands natuurlijk waar je de yaml code goed leert begrijpen. Waar de basis wordt uitgelegd met simpele dingetje en zo opbouwt in moeilijkheidsgraad?

Het is eigenlijk leren programmeren weer en ik heb voor mezelf het gevoel dat ik nog lang niet zover ben en nog best veel basiskennis mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Devke schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:15:
Heeft iemand een goede link, liefst Nederlands natuurlijk waar je de yaml code goed leert begrijpen. Waar de basis wordt uitgelegd met simpele dingetje en zo opbouwt in moeilijkheidsgraad?

Het is eigenlijk leren programmeren weer en ik heb voor mezelf het gevoel dat ik nog lang niet zover ben en nog best veel basiskennis mis.
Ben zelf ooit hier begonnen, kan het aanbevelen want heb hier alles kunnen vinden wat ik nodig had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Loop te klooien met een automatisering die het niet meer doet (volgens mij vanaf het moment dat ik van telefoon ben gewisseld). Het gaat om een automatisering op basis van deze blauwdruk. Op zich zit die netjes in elkaar en werkte een oude versie ook prima.

Het enige wat ik wil bereiken is dat ik een notificatie krijg wanneer de wasmachine klaar is. Dit op basis van een Shelly Plug. Toch krijg ik geen enkel bericht binnen, hopelijk weet iemand me te vertellen waar het aan ligt...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Wasmachine klaar
description: Wasmachine stuurt een melding wanneer die klaar is.
use_blueprint:
  path: Blackshome/appliance-notifications.yaml
  input:
    power_sensor: sensor.wasmachine_vermogen
    start_appliance_power: 3
    end_appliance_power: 1
    end_notify_device:
      - 1f263f6902f4f8e9c53f26c7789a8666
    end_notify_interruption_level: active
    include_time: time_disabled
    include_end_notify: enable_end_notify_options
    end_message_title: Wasmachine
    running_dead_zone: 1
    start_time_delay: 0.25
    end_message: Yes, weer een was om op te hangen!
    include_custom_actions: []
    end_custom_actions: []
    end_time_delay: 0.25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 12:51
RobertMe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:07:
[...]

* RobertMe heeft zelf zo'n draaiknop in opbouw, en met de 3D printer een "rand" gemaakt die weer achter die opbouw zit en daarin zit de "inbouw"module.
Mag ik zo vrij zijn om te vragen of je die misschien kan delen _/-\o_ ? Zelf lopen prutsen maar ik ben niet kundig genoeg zelf iets te maken om te kunnen printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:05
Heb je de app notificatie rechten gegeven..?
sypie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:46:
Loop te klooien met een automatisering die het niet meer doet (volgens mij vanaf het moment dat ik van telefoon ben gewisseld). Het gaat om een automatisering op basis van deze blauwdruk. Op zich zit die netjes in elkaar en werkte een oude versie ook prima.

Het enige wat ik wil bereiken is dat ik een notificatie krijg wanneer de wasmachine klaar is. Dit op basis van een Shelly Plug. Toch krijg ik geen enkel bericht binnen, hopelijk weet iemand me te vertellen waar het aan ligt...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
use_blueprint:
  input:
    end_notify_device:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@vonkkie Als in: Mag de app op de telefoon notificaties laten zien? Ja, dat is goed ingesteld. Andere notificaties komen wel netjes binnen. In dit geval gaat het om een iPhone. Een testnotificatie en een notificatie die ik normaal krijg wanneer ik bij de supermarkt ben komen netjes binnen wanneer ik die handmatig uitvoer. Alleen bovenstaande dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
sypie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:05:
@vonkkie Als in: Mag de app op de telefoon notificaties laten zien? Ja, dat is goed ingesteld. Andere notificaties komen wel netjes binnen. In dit geval gaat het om een iPhone. Een testnotificatie en een notificatie die ik normaal krijg wanneer ik bij de supermarkt ben komen netjes binnen wanneer ik die handmatig uitvoer. Alleen bovenstaande dus niet...
Jep dat bedoelde ik

Ik gebruik de zelfe blue print en daar kan volgens mij niet veel fout gaan

Deel de configuratie eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Net de blueprint en de automatisering verwijderd. Daarna de blueprint weer opnieuw toegevoegd en een automatisering gemaakt. Met de minimale instellingen werkt deze nog niet. Even de yaml vergeleken met hierboven, geen veranderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Situatieschets:
Op de slaapkamer heb ik een plafondventilator met lamp hangen. Middels een Zigbee IR blaster kan ik deze goed bedienen via Z2M/Home Assistant.

Nu zou ik graag de lichtschakelaar in de slaapkamer gebruiken om alleen de lamp van deze plafondventilator te bedienen.

Wat ik dus nodig heb is een slimme Zigbee schakelaar die een signaal naar HA/Z2M kan sturen als de schakelaar geswitcht wordt, maar de stroom nooit mag afschakelen, want de ventilator moet 's nachts kunnen draaien terwijl het licht uit staat.

Nu heb ik me rot gezocht in dit topic, Google en Reddit, maar ik kom er gewoon niet uit. Ik heb geen blauw/nul beschikbaar achter mijn schakelaar en ik zou graag mijn bestaande schakelmateriaal behouden.

Je komt dan bijvoorbeeld uit bij de Sonoff ZBMiniL2, maar voor zover ik begrijp is de werkwijze die ik voor ogen heb daarmee niet te maken.

TL;DR
- Zigbee
- Bestaande schakelaar
- Geen nul
- Stroom altijd aan

Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Neem aan dat in plafond bij de centraaldoos de ventilator lamp wel een nul draad is?
Dan kun je hem permanent van stroom voorzien. Dus altijd aan.
De schakelaar vervang je door een draadloze Zigbee schakelaar en programmeer je in HA in combinatie met de lamp. Desnoods maak je er een dubbele schakelaar van, waarbij je de tweede de ventilator laat schakelen via Zigbee. En als de ventilator het ondersteunt, zou je er zelfs een dimmer van kunnen maken die de snelheid van je ventilator regelt.

Je mist dan alleen de fysieke knop die de lamp kan schakelen en je hebt dan dus niet meer fallback. Behalve dan je IR afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:32
sypie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:43:
Net de blueprint en de automatisering verwijderd. Daarna de blueprint weer opnieuw toegevoegd en een automatisering gemaakt. Met de minimale instellingen werkt deze nog niet. Even de yaml vergeleken met hierboven, geen veranderingen.
Wordt de automation wel getriggerd?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 15-09 08:57
Tralapo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:55:
Situatieschets:
Op de slaapkamer heb ik een plafondventilator met lamp hangen. Middels een Zigbee IR blaster kan ik deze goed bedienen via Z2M/Home Assistant.

Nu zou ik graag de lichtschakelaar in de slaapkamer gebruiken om alleen de lamp van deze plafondventilator te bedienen.

Wat ik dus nodig heb is een slimme Zigbee schakelaar die een signaal naar HA/Z2M kan sturen als de schakelaar geswitcht wordt, maar de stroom nooit mag afschakelen, want de ventilator moet 's nachts kunnen draaien terwijl het licht uit staat.

Nu heb ik me rot gezocht in dit topic, Google en Reddit, maar ik kom er gewoon niet uit. Ik heb geen blauw/nul beschikbaar achter mijn schakelaar en ik zou graag mijn bestaande schakelmateriaal behouden.

Je komt dan bijvoorbeeld uit bij de Sonoff ZBMiniL2, maar voor zover ik begrijp is de werkwijze die ik voor ogen heb daarmee niet te maken.

TL;DR
- Zigbee
- Bestaande schakelaar
- Geen nul
- Stroom altijd aan

Heeft iemand een idee?
Ik ga er voor het gemak vanuit dat de schakelaar een zwarte draad bediend die naar de plafonddoos gaat. In de plafonddoos zitten een bruine, blauwe en deze zwarte draad
Welnu:
De lamp zet je op de zwarte draad en de blauwe draad. Dan schakel je alleen de lamp.
De ventilator zet je op de blauwe en bruine draad. Dan kan je de ventilator alleen schakelen met IR

In de doos in de muur kan je een sonoff zetten. Of de Aqara Single Switch T1. Schakelen van je muurschakelaar switcht fysiek de zwarte draad en ook de T1: de T1 geeft door aan HA dat de schakelaar om is. En je kan in HA weer aangeven dat je de T1 switch weer aan wil zetten. Je fysieke schakelaar blijft uiteraard in dezelfde stand staan en schakelt dan de lamp weer uit als je opnieuw de schakelaar in de (voor de schakelaar oorspronkelijke) stand zet. Soort hotelschakeling dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:32
sypie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:46:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
use_blueprint:
  input:
    end_notify_device:
Wordt de notificatie wel naar de juiste telefoon gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
oltk schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:01:
[...]

Ik ga er voor het gemak vanuit dat de schakelaar een zwarte draad bediend die naar de plafonddoos gaat. In de plafonddoos zitten een bruine, blauwe en deze zwarte draad
Welnu:
De lamp zet je op de zwarte draad en de blauwe draad. Dan schakel je alleen de lamp.
De ventilator zet je op de blauwe en bruine draad. Dan kan je de ventilator alleen schakelen met IR

In de doos in de muur kan je een sonoff zetten. Of de Aqara Single Switch T1. Schakelen van je muurschakelaar switcht fysiek de zwarte draad en ook de T1: de T1 geeft door aan HA dat de schakelaar om is. En je kan in HA weer aangeven dat je de T1 switch weer aan wil zetten. Je fysieke schakelaar blijft uiteraard in dezelfde stand staan en schakelt dan de lamp weer uit als je opnieuw de schakelaar in de (voor de schakelaar oorspronkelijke) stand zet. Soort hotelschakeling dus.
De lamp en de ventilator zijn één, er is geen sprake van twee losse aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:09:
[...]
Wordt de automation wel getriggerd?
Je kunt die handmatig triggeren door op "uitvoeren" te klikken toch? Dat kan met andere automations in ieder geval wel, zonder dat ze aan de voorwaarde(n) voldoen.

@vonkkie De instellingen van de automation, aan de hand van de blueprint. Feitelijk zijn alleen de Power settings en de End Notify interessant. Andere opties heb ik dan ook uitgeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVXDPu_1rkYZi_Buz_mWPGpxiUc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VT3HHkObQYmLpCwrzXZjbdQR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KNFlBWX3upjFMe-z5kp_zCrZWw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jFB58WAELUCYIBt2Dz6jgnub.png?f=fotoalbum_tile

@edwin2021 Ik heb maar één iPhone13 in mijn Home Assistant. Wat ik ook gecontroleerd heb is het device ID, die klopt ook met wat in de yaml staat.

EDIT: Als ik de tracering bekijk blijft die hier haken, althans de oranje lijn gaat niet verder dan dit blok.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
choose:
  - alias: Check time condition
    conditions:
      - '{{ include_time == ''time_enabled'' }}'
      - condition: time
        after: '23:30:00'
        before: '06:00:00'
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
          - sat
          - sun
    sequence:
      - stop: Stop the automation

[ Voor 15% gewijzigd door sypie op 08-08-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Tralapo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:15:
[...]

De lamp en de ventilator zijn één, er is geen sprake van twee losse aansluitingen.
Wat zegt de handleiding dan over hoe je de ventilator onafhankelijk moet bedienen van het licht? Beiden via IR? Of is er een dubbele schakelaar / 2 draden?

In de situatie dat je de lampilator aan moet zetten en dan alles bedienen via IR: kansloos dit verder via zigbee / wandschakelaar te doen. Je moet dan bij je IR blaster zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
oltk schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:25:
[...]

Wat zegt de handleiding dan over hoe je de ventilator onafhankelijk moet bedienen van het licht? Beiden via IR? Of is er een dubbele schakelaar / 2 draden?

In de situatie dat je de lampilator aan moet zetten en dan alles bedienen via IR: kansloos dit verder via zigbee / wandschakelaar te doen. Je moet dan bij je IR blaster zijn.
In de lampilator (nice) zit een soort controle kastje wat je aansluit op je lichtpunt, de rest regelt hij intern. Dus inderdaad alles via IR.

Maar dat is ook geen probleem. Ik probeer alleen mijn lichtschakelaar zo te maken dat ik daarmee het "licht schakelen aub" signaal naar de IR blaster kan sturen.

Dit is makkelijk op te lossen met een IKEA button o.i.d., maar het mooiste zou zijn als dit in de bestaande lichtschakelaar kan. Maar de lampilator heeft wel bij voorkeur altijd spanning nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Tralapo op 08-08-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Tralapo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:28:
[...]

In de lampilator (nice) zit een soort controle kastje wat je aansluit op je lichtpunt, de rest regelt hij intern. Dus inderdaad alles via IR.

Maar dat is ook geen probleem. Ik probeer alleen mijn lichtschakelaar zo te maken dat ik daarmee het "licht schakelen aub" signaal naar de IR blaster kan sturen.

Dit is makkelijk op te lossen met een IKEA button o.i.d., maar het mooiste zou zijn als dit in de schakelaar kan. Maar de lampilator heeft wel bij voorkeur altijd spanning nodig.
Ok, ik begrijp m
Dan heb je 2 opties:
een:
Het oorspronkelijke schakelmateriaal kan je gebruiken door fysiek een apparaat met zwarte draad aan / uit te zetten. Nu kan je daar een switch tussen zetten met zigbee. Maar dan bereik je alleen dat HA ook meekrijgt dat je een lamp oid aan/uit zet en met HA weer terug kan bedienen.
Dat wil je niet, want dan gaat ook de ventilator uit. Je MOET een apparaat aan/uit schakelen met een switch, anders werkt de switch niet. Dus dan kan je alleen het volgende doen (en dat is wel erg way off hoor): je zet die lampilator (naam = gewoon pure luiigheid) op een bruine draad. En de schakelar aan de muur met erachter de zwarte schakeldraad en een switch (T1) schakelt een compleet andere lamp. Desnoods door een draad te trekken van plafonddoos naar elders in de ruimte. Dan schakel je die nieuwe lamp daarmee aan. HA wordt getriggerd en je kan aan HA vragen om tegen je IR blaster te vragen jouw plafondlamp ook aan te doen.

twee:
je vervangt jouw schakelmateriaal in de muur met een batterijgevoede zigbee schakelaar. Zoals de H1 van aqara. De zwarte draad zet je in de permanente aan stand (doorlussen). Die H1 registreert dat je de schakelaar bediend. Die geeft het door aan HA. die .... etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken. Het lijkt erop dat de oplossing erger zal zijn dan de kwaal, dus ik plak er wel een Tradfri knop naast. Of zoek naar de afstandsbediening in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Tralapo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:49:
Bedankt voor het meedenken. Het lijkt erop dat de oplossing erger zal zijn dan de kwaal, dus ik plak er wel een Tradfri knop naast. Of zoek naar de afstandsbediening in het donker.
Of je kijkt wat er voor een schakeling in het doosje van de lampilator zit en of daar wat te schakelen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:12
Tralapo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:55:
Situatieschets:

TL;DR
- Zigbee
- Bestaande schakelaar
- Geen nul
- Stroom altijd aan

Heeft iemand een idee?
En een zigbee bolletje?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb aan de Buienradar integratie een overlay marker toegevoegd om je woonplaats te markeren.

Dit is de bijbehorende dashboard YAML code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: picture-elements
camera_image: camera.buienradar
camera_view: live
aspect_ratio: '1:0.75'
elements:
  - type: image
    image: >-
      https://vdbrink.github.io/homeassistant/images_weather/marker_home.svg
    style:
      top: 60%
      left: 50%
      scale: 50%

Voor meer details en andere voorbeelden (met b.v. een lokale afbeelding) zie mijn blog: https://vdbrink.github.io...dar-with-residence-marker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZEOc9Crw82YVcBJPRwUsm3uBcQ=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/hdAw8pLJpU4zdy8ma2LLUE8N.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 09-08-2024 17:08 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
De lampilator heeft geïntegreerde LED's, geen pitje helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:13
Ik weet niet of de vraag hier helemaal thuishoort, maar ik ben aan het denken over een upgrade van mijn RPi 4. Met name omdat mijn tablet nu best lang laadt. Wordt dat ook beter met de RPI5? Of verandert daar niet veel aan en ligt het aan de tablet?
Het is een Lenovo M10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
Septillion schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:05:

Ik moet het zelf ook nog zien. Want ik was voor dit issue ook op 2024.6 gebleven. Mijn database is namelijk ook 5 jaar oud. Ondanks dat hij een paar jaar terug ook 10GB+ was is dat door alle optimalisaties in HA tegenwoordig nog maar 2,5GB. Dus misschien dat het dan wel goed gaat? Ga de update naar 2024.8 in ieder geval niet even tussendoor doen :+
Dev is er hard mee aan de slag gegaan. De fix zou opgenomen moeten worden in 2024.8.1

https://github.com/home-assistant/core/issues/123348
https://github.com/home-assistant/core/pull/123388

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-09 19:48

-CJ

Not remastered

B-Force schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 07:57:
Ik weet niet of de vraag hier helemaal thuishoort, maar ik ben aan het denken over een upgrade van mijn RPi 4. Met name omdat mijn tablet nu best lang laadt. Wordt dat ook beter met de RPI5? Of verandert daar niet veel aan en ligt het aan de tablet?
Het is een Lenovo M10
Lijkt me niet dat de snelheid van de tablet wordt beïnvloed door de hardware waar HA op draait. Wat doet die tablet precies en waar draait 'ie op? Is je telefoon met HA sneller dan je tablet of vergelijkbaar qua snelheid? Ook als je op hetzelfde netwerk zit.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:42
Hey allemaal,

In verband met het capaciteitstarief hier in België heb ik een automation lopen die ons een push bericht stuurt als we vermoedelijk naar een nieuwe kwartierpiek gaan.
Deze ziet er als volgt uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
- id: 580d3b54-7cd2-41af-a8d4-7fd4ce0fb966
  alias: "Energy: Sent Notification When We Have High Power Consumption and We Might Go to a Higher Monthly Peak"

mode: single
  max_exceeded: silent

trigger:
    - alias: "When Home Assistant starts"
      platform: homeassistant
      event: start

- alias: "When automations are reloaded"
      platform: event
      event_type: automation_reloaded

- alias: "When the estimated 15m power consumption goes above the max threshold"
      platform: state
      entity_id: binary_sensor.electricity_delivery_power_max_threshold
      to: "on"

condition:
    - alias: "When the estimated 15m power consumption goes above the max threshold"
      condition: state
      entity_id: binary_sensor.electricity_delivery_power_max_threshold
      state: "on"

action:
    - service: script.text_notify_all
      data:
        title: Capaciteitstarief
          {% set electricity_delivery_power_15m_month_maximum = states('sensor.slimme_lezer_peak_month_maximum_quarterly_demand') | float(0) %}
          {% set electricity_delivery_power_15m_estimated = states('sensor.electricity_delivery_power_15m_estimated') | float(0) %}
          {% set currently_delivered = states('sensor.slimme_lezer_power_consumed') | float(0) %}
          {% set minutes_remaining = (now().minute // 15 + 1) * 15 - now().minute %}
          Verwachte kwartierpiek is {{ electricity_delivery_power_15m_estimated }} kW met nog {{ minutes_remaining }} minuten over. 
          Huidige piek is {{ electricity_delivery_power_15m_month_maximum }} kW. Huidig verbruik: {{ currently_delivered }} W.
        icon: mdi:flash-alert
        tag: capacity-peaks

Nu zou ik deze graag willen uitbreiden, zodat deze automatisch mijn droogkast smart plug uitschakelt wanneer de droogkast actief is, en deze weer inschakelt na "minutes_remaining" minuten.

Ik heb een "sensor.dryer_status" die de status "Running" heeft wanneer de droogkast actief is. Kan iemand me helpen dit klaar te spelen? :)

Met GPT kwam ik op het volgende (extra action):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- alias: "Turn off dryer when running and turn back on after minutes_remaining"
      choose:
        - conditions:
            - condition: state
              entity_id: sensor.dryer_status
              state: "Running"
          sequence:
            - service: switch.turn_off
              target:
                entity_id: switch.smart_plug_dryer_laundry_room
            - delay:
                minutes: >
                  {% set minutes_remaining = (now().minute // 15 + 1) * 15 - now().minute %}
                  {{ minutes_remaining }}
            - service: switch.turn_on
              target:
                entity_id: switch.smart_plug_dryer_laundry_room

[ Voor 13% gewijzigd door dotcom87 op 09-08-2024 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 18:03
gebruiker_brink schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:39:
Ik heb aan de Buienradar integratie een overlay marker toegevoegd om je woonplaats te markeren.
Mooi gemaakt, misschien ook mogelijkheid om de 'thuismarkering' in te brengen op basis van GPS-coördinaten?

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dotcom87 Het uitzetten lijkt me redelijk simpel. Gewoon een choose of een if dat deze 'Running' is.

Maar aanzetten is eigenlijk ook niet zo lastig, dat wil je gewoon op de hele kwartieren. Dus je zou ook gewoon een automation kunnen maken die elk kwartier triggert en dan de plug weer aan zet (of je voegt dat in bij deze automation).

Of alternatief, op dat kwartier zou dus binary_sensor.electricity_delivery_power_max_threshold ook weer naar 'off' moeten gaan. Dus je zou ook simpelweg je plug weer aan kunnen zetten als dat gebeurd.

PS ik snapte even niet waarom je binary_sensor.electricity_delivery_power_max_threshold twee keer als trigger had. Maar dat kwam door je alias. Verander daar even 'goes' in 'is' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:44
Voor degenen onder ons die, na de upgrade naar 2024.8, ook een kapotte GAS meting hebben, zie dit topic op Git: https://github.com/home-assistant/core/issues/123121

Het komt er op neer dat er iets niet goed is gegaan in de DSMR integratie.

De eenvoudigste oplossing voor nu is om de oude entiteiten te verwijderen en dan de nieuwe entiteiten te hernoemen naar de oude entiteitnaam.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:42
Septillion schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:00:
@dotcom87 Het uitzetten lijkt me redelijk simpel. Gewoon een choose of een if dat deze 'Running' is.

Maar aanzetten is eigenlijk ook niet zo lastig, dat wil je gewoon op de hele kwartieren. Dus je zou ook gewoon een automation kunnen maken die elk kwartier triggert en dan de plug weer aan zet (of je voegt dat in bij deze automation).

Of alternatief, op dat kwartier zou dus binary_sensor.electricity_delivery_power_max_threshold ook weer naar 'off' moeten gaan. Dus je zou ook simpelweg je plug weer aan kunnen zetten als dat gebeurd.

PS ik snapte even niet waarom je binary_sensor.electricity_delivery_power_max_threshold twee keer als trigger had. Maar dat kwam door je alias. Verander daar even 'goes' in 'is' ;)
Inderdaad, elke kwartier checken of die af staat en dan terug opzetten is veel simpeler :) Soms willen we toch alles overcompliceren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Zie inderdaad niets geks daar in
sypie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:16:
[...]

Je kunt die handmatig triggeren door op "uitvoeren" te klikken toch? Dat kan met andere automations in ieder geval wel, zonder dat ze aan de voorwaarde(n) voldoen.

@vonkkie De instellingen van de automation, aan de hand van de blueprint. Feitelijk zijn alleen de Power settings en de End Notify interessant. Andere opties heb ik dan ook uitgeschakeld.
[Afbeelding][Afbeelding]

@edwin2021 Ik heb maar één iPhone13 in mijn Home Assistant. Wat ik ook gecontroleerd heb is het device ID, die klopt ook met wat in de yaml staat.

EDIT: Als ik de tracering bekijk blijft die hier haken, althans de oranje lijn gaat niet verder dan dit blok.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
choose:
  - alias: Check time condition
    conditions:
      - '{{ include_time == ''time_enabled'' }}'
      - condition: time
        after: '23:30:00'
        before: '06:00:00'
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
          - sat
          - sun
    sequence:
      - stop: Stop the automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
ViezeVis schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:34:
Ik heb nu mijn Reolink deurbel werkend via Frigate. Audio werkt. 2-way audio op Chrome werkt (met een policy-aanpassing). Maar ik loop tegen 2 dingen aan:

1. de microfoon werkt niet op iOS voor 2-way audio;
2. frigate heeft geen 'visitor' sensor voor de reolink deurbel.

Ik twijfel... er is een Reolink integratie maar ik lees nergens dat deze 2-way audio support o.i.d. Heeft wel een visitor-sensor. En ik wil ook wel m'n mega snelle webrtc stream behouden. Nu een vertraging van 1-2 seconden maximaal. Iemand tips? Advies? Ervaringen?

Impressie, voor de geïnteresseerden. Links livestream. Rechts laatste detectie.
[Afbeelding]
Je post is al een tijdje terug maar heb je dit toevallig werkend gekregen?
Ik wil wel eens tegen een bezorger zeggen, zet het pakketje maar neer bijvoorbeeld. Via Reolink-app gaat dit prima maar ik wil het liefst alles vanuit HA doen en ook met een Iphone.
Dus notificatie en 2-way-audio via HA.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
vonkkie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:36:
Zie inderdaad niets geks daar in
[...]
Inmiddels opgelost.

Bij start: minimaal 10W voor tenminste o,25 minuten. Bij eind: minimaal onder de 1W voor 0,25 minuten. Daarna wordt de automation wel getriggered door via Ontwikkelhulpmiddelen -> Statussen de status van het vermogen boven de 10W te zetten. Na een X aantal seconden zet HA die zelf weer terug. Na nog even wachten komt dan netjes de melding. Met mijn tijd op minimaal 1 minuut werd dat niet getriggered door de status te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Panzer_V schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:12:
Voor degenen onder ons die, na de upgrade naar 2024.8, ook een kapotte GAS meting hebben, zie dit topic op Git: https://github.com/home-assistant/core/issues/123121

Het komt er op neer dat er iets niet goed is gegaan in de DSMR integratie.

De eenvoudigste oplossing voor nu is om de oude entiteiten te verwijderen en dan de nieuwe entiteiten te hernoemen naar de oude entiteitnaam.
Het was me nog niet opgevallen, maar ik had het inderdaad ook.
Inmiddels dus met de methode die jij aangeeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Kozzmozz schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

Mooi gemaakt, misschien ook mogelijkheid om de 'thuismarkering' in te brengen op basis van GPS-coördinaten?
Dit is helaas niet mogelijk want deze oplossing staat helemaal los van de integratie zelf.
Dan zou het daarin toegevoegd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Wie heeft ervaring met de Victron HACS koppeling?

Heb netjes via HACS gedownload, geïnstalleerd en HA ziet hem ook, ik heb de instellingen aangepast maar hij ziet mijn Cerbo niet?

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylotec
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 07:00
Mijn vraag
Is er iemand die onderstaande add-on werkend heeft gekregen?
https://tech7fox.github.io/sip-hass-docs/

Als ik in de code editor kijk heb ik volgende config:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
type: custom:sipjs-card
server: 192.168.22.249   [b]<- hier merk ik wat ik ook doe de ' ' verdwijnen keer na keer[/b]
port: '8089'
button_size: '48'
state_color: false
auto_answer: false
hide_me: true
custom_title: ''
video: true
extensions:
  - person: person.***
    name: Keuken
    icon: mdi:monitor
    secret: ***
  - person: person.***
    name: Simon
    icon: mdi:monitor
    secret: ***
custom: []
dtmfs: []
iceTimeout: []

Zit met een centraal touchscreen waarop ik oproep van de voordeur wil kunnen ontvangen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
HA draait in een VM op een synology nas
HA versie is supivisor

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb de tutorial gevolgd maar krijg de add-on niet werkend.

Verplaatst naar het grote topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 10-08-2024 10:56 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:23

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ik heb iets heel vreemd voor met Zigbee devices die plots verdwenen zijn.

Context: HA 2024.8 + Zigbee2MQTT (+Mosquito), op basis van een SMlight SLZB-05 coordinator (laatste firmware)

Situatie: tot een 2-tal uur terug werkte alles naar behoren (op 1 Aqara temperature & Humidity sensor na, zie eerder in deze thread).
Maar toen ik even terug het dashboard opende, bleken een aantal Zigbee devices niet meer te rapporteren. Wat wil dat zeggen: ik zie ze nog in Zigbee2MQTT, waar ook hun 'rapportering' nog gebeurt. De map daar toont de devices ook nog, met connectie naar de coordinator.
Echter: in MQTT zijn deze devices niet meer zichtbaar, en dus ook de sensors zijn plots in HA verdwenen, met alle errors en inactieve automations van dien...

Enig idee? Heb HA, Zigbee2MQTT, de coordinator etc al herstart...
Aanvulling: enige aanpassingen zijn een update van PowerCalc en Bubble Card binnen HA...
Binnen de verdwenen devices zitten een aantal INNR SP240 plugs waarvan ik onlangs de firmware via OTA binnen Z2M updatete.

[ Voor 11% gewijzigd door Church of Noise op 10-08-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Church of Noise Waar in MQTT? In "homeassistant/[domain]" dus auto discovery?

Ik zie inderdaad dat die berichten niet opnieuw gepost worden bij een Z2M restart. Dat lijkt me eerlijk gezegd bijna een bug...

Ze worden wel opnieuw gepost als je naar wijziging doet in Z2M en "Update Home Assistant entity ID" aan zet. Je zou voor de verdwenen devices dat dus eens handmatig kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:23

Church of Noise

Drive it like you stole it

Septillion schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:44:
@Church of Noise Waar in MQTT? In "homeassistant/[domain]" dus auto discovery?

Ik zie inderdaad dat die berichten niet opnieuw gepost worden bij een Z2M restart. Dat lijkt me eerlijk gezegd bijna een bug...

Ze worden wel opnieuw gepost als je naar wijziging doet in Z2M en "Update Home Assistant entity ID" aan zet. Je zou voor de verdwenen devices dat dus eens handmatig kunnen doen.
Idd, auto-discovery voor zover ik denk.

Ik ga je tip eens proberen, dank!

Wat kan de oorzaak zijn btw? Want ik gebruik deze setup al meerdere maanden (waarbij af en toe uiteraard er eens een Zigbee device bijkomt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 10:05
Voor dat ik alles opnieuw ga installeren ff een vraagje.
Ik heb HA via docker geïnstalleerd op de Synology Nas
Ik merkte dat er een bepaalde instellingen niet meer goed werkte.
Dus wil dit aanpassen. Maar de Home Assistant staat niet meer in de docker.
Wel apart want ik kan HA benaderen via de site.
Weet iemand hoe dit kan en hoe ik het project weer kan benaderen in docker?

Ron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Church of Noise Geen idee, maar het feit dat Z2M bij het starten het niet nogmaals plaatst helpt niet mee natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sterremos Je bedoel in de container view van DSM (Synology interface)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• new_guy
2024.8.1 is die het recorder probleem zou moeten oplossen. Net zelf de update gedaan dus ben benieuwd.

https://www.home-assistan...20248/#202481---august-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 20:05
Ik heb deze melding gekregen. Echter, hoe pas ik de template aan zodat de melding niet meer terug komt en het blijft werken? Het gaat om een MQTT publish automatisering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78UvZOeuf4QLKU8AHgKpOCaJXAc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z17m7sKWHGWJOYx2ZA11UsC8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tt88bwA1XT8jNEKfUL73mC93z2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yq0bWeIsrtJBQN4cT3ebax5N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door vanWalsum op 11-08-2024 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:27
vanWalsum schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:13:
Ik heb deze melding gekregen. Echter, hoe pas ik de template aan zodat de melding niet meer terug komt en het blijft werken? Het gaat om een MQTT publish automatisering.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het antwoord op jou vraag staat letterlijk in de foutmelding? ;) "payload_template" => "payload" (incl dat templates standaard worden ondersteund).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 20:05
RobertMe schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:16:
[...]

Het antwoord op jou vraag staat letterlijk in de foutmelding? ;) "payload_template" => "payload" (incl dat templates standaard worden ondersteund).
Check! Solved 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
- laat maar -

[ Voor 82% gewijzigd door new_guy op 11-08-2024 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 10:05
Septillion schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:09:
@sterremos Je bedoel in de container view van DSM (Synology interface)?
inderdaad, zie het er niet meer bijstaan,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgdbItbN-SJjRSB1q5uNRd1z2YA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t3NX4nBlLcY5AwGuebmI3YOH.png?f=fotoalbum_large

Dom dom dom :( :( :( :( .
Had HA niet in Docker maar in een virtual machine gezet....

[ Voor 8% gewijzigd door sterremos op 11-08-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

ik loop tegen een tweetal issues aan waar ik niet uitkom.

De eerste is dat mijn Plugwise smartpluggen wanneer ik deze direct aan HA koppel, ze het huidige verbruik in mW weergeven, terwijl de unit keuze die ik kan selecteren W of kW is. Wanneer ik de plug in de Plugwise App koppel, staat er wel netjes in Watts weergeven.

De tweede is mijn recent aangeschafte Tradfri's wel koppelen en volledig weergegeven worden met sliders en toggles voor power en dimmen, maar geen enkele van de controls werken.

Ik heb HA ooit opgezet met de geintegreerde Zigbee (ZHA) en core-mosquitto broker. Ik gebruik de Dresen Conbee USB stick. Ik denk dat dit de originele is (geen 2 of 3 dus), want ik heb deze al jaren. Geen idee hoe ik dit precies zou kunnen zien maar ik denk ook niet dat dit nog wat uitmaakt, het schijnt sowieso niet de beste te zijn.

Voor beide issues heb ik op Discord HA al hulp gezocht en voor de plugs ook reacties gekregen, echter komt daar geen oplossing uit. mW worden niet door HA ondersteunt en de beschikbare units schijnen niet configureerbaar te zijn, worden door de sensor zelf aangeleverd. Het vermoeden is dat de plug niet duidelijk is hoe het zijn data aanlevert en dat HA niet weet of hoe en of het dan geconverteerd zou moeten worden.

Ik zit hier nu toe tobben ...

Zou het helpen als ik de stick vervang? Hassio levert zelf een zigbee stick, deze is echter twee maal zo duur als bv een Sonoss. Is dat de moeite waard? Ik kan heus wel 45 euro neerleggen daar gaat het niet om, maar als het niet loont is het zonde natuurlijk.

Heeft het zin om te migreren naar Zigbee2MQTT ipv ZHA?

Moet ik dumps maken van de custom configs en helemaal opnieuw beginnen met Zigbee2MQTT?

Wat er laatst ook gebeurde is dat om een of andere vage reden HA helemaal niet meer opstartte. Ik heb toen een backup gepakt en opnieuw moeten installeren. HA draait dedicated op een NUCje. Na de restore werkte geen enkele zigbee device meer. Alle ID's leken anders en het heeft me heel veel moeite en tijd gekost om ze opnieuw te pairen, ouwe zooi op te ruimen en alle dashboards te fixen. Volgens mij werken er nog steeds wat dingen niet goed. Wellicht dat dit ook nog meespeelt in de huidige problemen.

Betere of andere ideeen? Ik hoor het graag!

Thanks! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:13

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

new_guy schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:11:
2024.8.1 is die het recorder probleem zou moeten oplossen. Net zelf de update gedaan dus ben benieuwd.

https://www.home-assistan...20248/#202481---august-10
Gisteren teruggekomen van vakantie en geheel zonder nadenken een update van HA gedaan, maar nu is blijkbaar iets niet goed gegaan vannacht want de recorder wil niet meer opstarten. Geen meldingen verder wat er nu precies fout is gegaan en waarom, maar alleen de volgende 3 meldingen in de logs:

1. "setup of recorder is taking over 10s" door runner.py
2. "Waiting on integrations to complete setup: {('recorder', None): 12004775.792333763}" door bootstrap.py
3. "Setup of 'recorder' is taking longer than 300 seconds. Startup will proceed without waiting any longer" door setup.py

Gevolg uiteraard dat allerlei afhankelijke integrations, spook, compares etc. niet werken.

Ik las iets over een automatische update van de db structuur, maar kan zo geen stap voor stap handleiding vinden wat er wel of niet gebeurd zou moeten zijn en hoe ik dit evt handmatig zou kunnen controleren.

Iemand een idee?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
hufkes schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:07:
[...]

Gisteren teruggekomen van vakantie en geheel zonder nadenken een update van HA gedaan, maar nu is blijkbaar iets niet goed gegaan vannacht want de recorder wil niet meer opstarten. Geen meldingen verder wat er nu precies fout is gegaan en waarom, maar alleen de volgende 3 meldingen in de logs:

2. "Waiting on integrations to complete setup: {('recorder', None): 12004775.792333763}" door bootstrap.py
3. "Setup of 'recorder' is taking longer than 300 seconds. Startup will proceed without waiting any longer" door setup.py

Gevolg uiteraard dat allerlei afhankelijke integrations, spook, compares etc. niet werken.

Ik las iets over een automatische update van de db structuur, maar kan zo geen stap voor stap handleiding vinden wat er wel of niet gebeurd zou moeten zijn en hoe ik dit evt handmatig zou kunnen controleren.

Iemand een idee?
Bij mij was de database upgrade ook mislukt. Na een herstart probeert die het weer opnieuw. Dit kwam omdat er te weinig schijfruimte was. Je moet denk ik dubbel zoveel hebben hebben. Daarna schoont die het op en hou je de ruimte weer over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

InflatableMouse schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:59:

De eerste is dat mijn Plugwise smartpluggen wanneer ik deze direct aan HA koppel, ze het huidige verbruik in mW weergeven, terwijl de unit keuze die ik kan selecteren W of kW is. Wanneer ik de plug in de Plugwise App koppel, staat er wel netjes in Watts weergeven.
Je kunt altijd een template sensor maken obv de data die je wel binnenkrijgt en daarmee de factor verwerken en de juiste extentie toekennen.

Go to Settings > Devices & Services.
At the top of the screen, select the tab: Helpers.
In the bottom right corner, select the Create helper button.
From the list, select Template.
Follow the instructions on screen to complete the setup.

https://www.home-assistant.io/integrations/template/

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:09

Antonio di

a mi me dijeron que si

hufkes schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:07:
[...]

Iemand een idee?
Zie:
new_guy in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Willempie27 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

Bij mij was de database upgrade ook mislukt. Na een herstart probeert die het weer opnieuw. Dit kwam omdat er te weinig schijfruimte was. Je moet denk ik dubbel zoveel hebben hebben. Daarna schoont die het op en hou je de ruimte weer over.
Ja ik kwam inderdaad meerdere berichten over te weinig schijfruimte tegen, maar ik draai op mijn NAS en heb nog zo'n 6Tb vrij. Meerdere keren al opnieuw opgestart, docker image opnieuw geladen, schrijfrechten tig keer gecontroleerd, maar dat was allemaal voorheen ook geen probleem...

Lijkt me dus haast eerder iets van een geheugen probleem, maar zoals gezegd zonder meldingen kom ik momenteel even niet verder. 8)7

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
Als je tegen het recorder probleem aan loopt ga je na het booten de volgende melding zien.
Logger: homeassistant.components.recorder.migration
Source: components/recorder/migration.py:2489
integration: Recorder (documentation, issues)
First occurred: 09:09:00 (1 occurrences)
Last logged: 09:09:00

Rebuilding SQLite table states; This will take a while; Please be patient!
Mijn DB was inmiddels ruim 14GB groot. Mijn oDroid heeft ruim 4 uur staan stampen. Waarbij de "tijdelijke" groeide tot 18GB.

Bij de volgende melding is HA klaar met de DB.
Source: components/recorder/migration.py:2533
First occurred: 13:22:37 (1 occurrences)
Last logged: 13:22:37

Rebuilding SQLite table states finished
Daarna volgt nog
Source: components/recorder/migration.py:425

Dropping index `ix_states_event_id` from table `states`. Note: this can take several minutes on large databases and slow machines. Please be patient!
Source: components/recorder/migration.py:437

The index `ix_states_event_id` on table `states` no longer exists
Geef HA echt de tijd om dit te fixen en zorg voor voldoende vrije ruimte. Ik heb oude Frigate recordings weggegooid en ook al mijn backups welke lokaal stonden.

2024.8.1 heeft het voor mij dus verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
InflatableMouse schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:59:

Welke versie van de plugwise plugs? Met of zonder knopje?
Zonder knopje is de oude versie, zie de plugwise USB Beta integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

edwin2021 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:13:
[...]

Welke versie van de plugwise plugs? Met of zonder knopje?
Zonder knopje is de oude versie, zie de plugwise USB Beta integratie.
NIeuw denk ik dus. Knopje aan de zijkant op te pairen en knopje onderop aan de voorkant om handmatig in- en uit te schakelen. Zit een LEDje om voor identificatie.

Deze denk ik dus:
https://github.com/plugwise/plugwise_usb-beta/

Ik heb het twee keer gelezen en ik begrijp niet zo goed wat ik daar zou moeten zien? Ik heb m'n devices rechtstreeks in HA gekoppeld via ZHA, ik gebruik geen Plugwise integration. Bedoel je dat ik dat wel moet gebruiken?

Tenminste, ik heb Plugwise integration wel maar ik gebruik die niet voor de plugs, alleen voor de Toms, Anna en Lisa's.

[ Voor 33% gewijzigd door InflatableMouse op 11-08-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTSS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:15
Ik ben nieuw met Home Assistent en werk ook nog gedeeltelijk met Homey Pro. Door wat te oefenen probeer ik langzamerhand de overstap te maken.

Bij Homey Pro kon ik eenvoudig flows (acties) toevoegen aan een widget op mijn thuisscherm (iPhone).

Het is mij gelukt om met Home Assistent acties aan te maken die werken. Bij de iPhone widget ziet hij de actie ook wel staan maar is er vervolgens niks te zien m’n op mijn thuisscherm. Zie foto’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLZU1pmRmTMMUnFTOQoUfsCt4KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFcXddZkwLqAuk5ZwZ2zTson.jpg?f=fotoalbum_large
Widget instellingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AiarPJlztNWptVGs07_OboKc4E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BDk6JlmpLGKYe8BDT9KedvQO.jpg?f=user_large
Thuisscherm

Met de opdrachten app werkt het wel prima maar dat is wat omslachtig? Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
InflatableMouse schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

NIeuw denk ik dus. Knopje aan de zijkant op te pairen en knopje onderop aan de voorkant om handmatig in- en uit te schakelen. Zit een LEDje om voor identificatie.

Deze denk ik dus:
https://github.com/plugwise/plugwise_usb-beta/

Ik heb het twee keer gelezen en ik begrijp niet zo goed wat ik daar zou moeten zien? Ik heb m'n devices rechtstreeks in HA gekoppeld via ZHA, ik gebruik geen Plugwise integration. Bedoel je dat ik dat wel moet gebruiken?

Tenminste, ik heb Plugwise integration wel maar ik gebruik die niet voor de plugs, alleen voor de Toms, Anna en Lisa's.
Volgens mij heb je dan de gewone Plugwise integratie nodig maar weet ik niet zeker (heb zelf alleen de oude)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:47
B-Force schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 07:57:
Het is een Lenovo M10
Ik weet niet of je iets hebt aan een tweede bevestiging naast die van @-CJ maar tenzij je een hoop andere dingen op je rpi4 draait die alle cpu of netwerk opslokken lijkt het mij sterk dat het daaraan ligt. Ik zou eerder kijken naar de tablet en je wifi. Probeer idd telefoon en/of computer/laptop. is je rpi4 bedraad of wifi, dat soort dingen.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

edwin2021 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:02:
[...]

Volgens mij heb je dan de gewone Plugwise integratie nodig maar weet ik niet zeker (heb zelf alleen de oude)
Ja dat denk ik ook, ik heb nieuwe plugs en die werken goed wanneer ik ze via de plugwise app koppel, dan zijn ze zichtbaar via de plugwise integration via ha core. De plugs kunnen echter ook rechtstreeks gekoppeld worden via zigbee door ze in pairing mode te zetten en home assistant zha naar nieuwe devices te laten zoeken. De plug verschijnt dan als zigbee device in home assistant, buiten de plugwise integration om.

In het laatste geval wordt huidige (realtime) verbruik in milliwatts weergegeven, terwijl de units die via de sensor instellingen gekozen kunnen worden alleen W en kW is.

Ik heb het al een tijdje opgelost zoals al werd gesuggereerd met custom template maar de sensors zelf blijven het dan uiteraard verkeerd aangeven.

Ik heb net maar besloten om een TubesZB CC2652 P7 Based Zigbee to PoE Coordinator 2023 na advies op Discord. Volgens horen zeggen is het een van de betere Zigbee coordinators. Open source en in elkaar geknutseld door een hobbyist op z'n zolderkame . Dat alleen al maakt het een gaaf apparaatje _/-\o_ . Oh kastje is 3D geprint >:). Ook leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:30

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb een helper van type input_datetime gemaakt waar ik de starttijd van het koelen van mijn warmtepomp in opsla. Dit werkt prima, ik heb een automation die de omschakeling naar koelen detecteert en de datetime in de helper plaatst.

Nu wil ik die gebruiken om een condition in een andere automation te definieren. De conditie is om te checken of het koelen langer dan 5 minuten geleden is gestart.

Dit heb ik op de volgende manier gedaan, maar dat werkt niet:
YAML:
1
"{{ as_datetime(input_datetime.starttijd_warmtepomp_koelen) < now() - timedelta(minutes=5) }}"

Dus in de condition check ik of een value template naar true evalueert. In de value template staat de bovenstaande inhoud.

Wat doe ik fout of is er een betere manier om dit op te lossen?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Vraagje wie heeft op zijn energiescherm een accu toegevoegd vanuit de Victron integratie?

Ben er even mee bezig maar het lukt me niet echt..

Dit zijn de apparaten die zijn gevonden :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJsk05rsmsy2x80pntqugn4Fikg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vH3pOmnLWu4CYmXINjrJpWPw.png?f=fotoalbum_large

Ik weet dus niet goed welke entiteit ik moet hebben voor het laden en ontladen?

Alvast edankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

new_guy schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:36:
Als je tegen het recorder probleem aan loopt ga je na het booten de volgende melding zien.
[...]
Dank voor je uitgebreide reply, maar ik krijg dus helemaal niets van "migration" oid te zien in de logs. Hij doet er vrij lang over om op te starten, dat meldt hij dan ook en na 300s is blijkbaar een time-out ingesteld die er voor zorgt dat hij dan maar zonder recorder verder gaat. Betekent uiteraard dat ik dan vervolgstoringen te zien krijg...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2024-08-11 23:12:24.453 WARNING (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of recorder is taking over 10 seconds.
2024-08-11 23:13:09.987 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: {('recorder', None): 12039123.652393866}
2024-08-11 23:14:10.043 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: {('recorder', None): 12039123.652393866}
2024-08-11 23:15:10.089 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: {('recorder', None): 12039123.652393866}
2024-08-11 23:16:10.135 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: {('recorder', None): 12039123.652393866}
2024-08-11 23:17:10.187 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: {('recorder', None): 12039123.652393866}
2024-08-11 23:17:14.453 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of 'recorder' is taking longer than 300 seconds. Startup will proceed without waiting any longer
2024-08-11 23:17:17.132 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to set up dependencies of 'history'. Setup failed for dependencies: ['recorder']
2024-08-11 23:17:17.132 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for 'history': Could not setup dependencies: recorder
2024.8.1 heeft het voor mij dus verholpen.
Bij mij lijkt het alsof de migratie nooit is gestart of in ieder geval niet als foutief wordt gezien, omdat de hele recorder service gewoon niet opstarten kan?

Heb hem de hele dag aan laten staan, zojuist weer opnieuw opgestart en bovenstaande zijn (na de meerdere meldingen van "We found a custom integration blah blah") de eerste echter foutregels in de log.

In mariaDB zie ik in de tabel recorder_runs het volgende:
code:
1
2
3
run_id;start;end;closed_incorrect;created
1063;2024-07-23 20:01:04;2024-08-10 18:29:27;0;2024-07-23 20:01:05
1064;2024-08-10 18:31:09;\N;0;2024-08-10 18:31:10
De sessie van de 10e lijkt dus nooit correct te zijn afgesloten als ik dit goed interpreteer.

Verder zie ik qua update aan de DB structuur dat ik dus nog op versie 43 zit:
code:
1
2
3
4
5
change_id;schema_version;changed
[...]
22;41;2023-04-06 17:35:33
23;42;2023-11-02 09:55:52
24;43;2024-04-04 13:07:54

Lijkt me dat dat overeenkomt met dat er nog nooit een migratie gestart is? Maar waarom kan de huidige recorder dan toch niet starten, is er geen manier om de migratie handmatig uit te voeren? Is er geen SQL tutorial van wat er eigenlijk gebeuren moet met de migratie?

Oh en een tip die ik nog tegenkwam om een service aanroep recorder.purge te doen gaat helaas ook niet, want recorder is gewoon helemaal niet gestart...

Nog tips?

[ Voor 17% gewijzigd door hufkes op 12-08-2024 00:37 ]

---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blerk666
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-09 17:00
@MrScratch hier ben ik ook tegenaan gelopen na een middag zoeken heb ik het zo opgelost.

Django/Jinja:
1
 {% if state_attr("light.wasruimte_centrale_lamp","brightness") | float(0) < 127 %}true{% endif %} 

Blijkbaar is het anders geen true. :?

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 12-08-2024 08:16 . Reden: In dit geval 'Jinja' code-tags ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Blerk666 Dan moet er wat anders fout geweest zijn. Zou gewoon moeten kunnen met
Django/Jinja:
1
{{ state_attr("light.wasruimte_centrale_lamp","brightness") | float(0) < 127 }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MrScratch Mja, deze blijft een beetje stom van HA dat helpers geen timezone hebben. Als je de template test in de devtools had je de error ook gezien:
TypeError: can't compare offset-naive and offset-aware datetimes
Oplossing is om aan te geven dat het local-time betreft.

Daarnaast is het altijd aan te raden om states op te halen met states() (of state_attr() voor attributen).

Dan krijg je:
Django/Jinja:
1
{{ states('input_datetime.starttijd_warmtepomp_koelen') |as_datetime |as_local  < now() - timedelta(minutes=5) }}

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 12-08-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Activate Dit zijn je devices, niet je entiteiten. En daar lijk ik twee accu's te zien, model 0 en model 100, of niet?

Ik zou verwachten dat onder dat device de laad en ontlaad entiteiten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@hufkes Ik zou even posten in het genoemde Github ticket. Want jij draait met MariaDB geen standaard opstelling. En zou dus wel eens kunnen dat daar nog een extra probleem zit.

En qua schijfruimte, hoe draai je HA en MariaDB? Docker of VM? En weet je zeker dat je daar dan geen quota's voor hebt gemaakt?

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 12-08-2024 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@InflatableMouse Heb je deze pluggen? Want die zijn dus in Z2M ondersteund. Grootste nadeel aan ZHA blijf ik vinden dat er geen definitieve lijst is van ondersteunde apparaten. En als ik in de ervaringen database kijk zie ik bij die plug ZHA ook niet staan. Dus om je probleem met vermogen te fixen zou je dus een bug report aan moeten maken zodat ZHA deze edge case kan fixen.

Verder geen ervaring met de ConBee, maar deze wel met laatste firmware? Maar goed, de CC2652 is een prima chip. maar was gewoon een USB stick dan niet net zo handig (en goedkoper) geweest?

En over crash van HA, toen wel in de log gekeken wat er mis was? En na backup restore zou volgens mij alles gewoon direct goed moeten zijn, ook met ZHA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TTSS kan je iets meer details geven over wat je probeert te doen?

En 'thuisscherm' is op je iDevice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
hufkes schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:25:
[...]

Dank voor je uitgebreide reply, maar ik krijg dus helemaal niets van "migration" oid te zien in de logs. Hij doet er vrij lang over om op te starten, dat meldt hij dan ook en na 300s is blijkbaar een time-out ingesteld die er voor zorgt dat hij dan maar zonder recorder verder gaat. Betekent uiteraard dat ik dan vervolgstoringen te zien krijg...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2024-08-11 23:12:24.453 WARNING (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of recorder is taking over 10 seconds.
2024-08-11 23:13:09.987 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: {('recorder', None): 12039123.652393866}
2024-08-11 23:14:10.043 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: {('recorder', None): 12039123.652393866}
2024-08-11 23:15:10.089 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: {('recorder', None): 12039123.652393866}
2024-08-11 23:16:10.135 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: {('recorder', None): 12039123.652393866}
2024-08-11 23:17:10.187 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: {('recorder', None): 12039123.652393866}
2024-08-11 23:17:14.453 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of 'recorder' is taking longer than 300 seconds. Startup will proceed without waiting any longer
2024-08-11 23:17:17.132 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to set up dependencies of 'history'. Setup failed for dependencies: ['recorder']
2024-08-11 23:17:17.132 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for 'history': Could not setup dependencies: recorder

[...]

Bij mij lijkt het alsof de migratie nooit is gestart of in ieder geval niet als foutief wordt gezien, omdat de hele recorder service gewoon niet opstarten kan?

Heb hem de hele dag aan laten staan, zojuist weer opnieuw opgestart en bovenstaande zijn (na de meerdere meldingen van "We found a custom integration blah blah") de eerste echter foutregels in de log.

In mariaDB zie ik in de tabel recorder_runs het volgende:
code:
1
2
3
run_id;start;end;closed_incorrect;created
1063;2024-07-23 20:01:04;2024-08-10 18:29:27;0;2024-07-23 20:01:05
1064;2024-08-10 18:31:09;\N;0;2024-08-10 18:31:10
De sessie van de 10e lijkt dus nooit correct te zijn afgesloten als ik dit goed interpreteer.

Verder zie ik qua update aan de DB structuur dat ik dus nog op versie 43 zit:
code:
1
2
3
4
5
change_id;schema_version;changed
[...]
22;41;2023-04-06 17:35:33
23;42;2023-11-02 09:55:52
24;43;2024-04-04 13:07:54

Lijkt me dat dat overeenkomt met dat er nog nooit een migratie gestart is? Maar waarom kan de huidige recorder dan toch niet starten, is er geen manier om de migratie handmatig uit te voeren? Is er geen SQL tutorial van wat er eigenlijk gebeuren moet met de migratie?

Oh en een tip die ik nog tegenkwam om een service aanroep recorder.purge te doen gaat helaas ook niet, want recorder is gewoon helemaal niet gestart...

Nog tips?
Je gebruikt niet de default SQlite database? Hoe zit je qua diskspace?

Edit: Wat @Septillion dus al zei inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@hufkes @Septillion

De database update is alleen voor MariaDB of PostreSQL databases, voor de standaard sqlite database is er geen migratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilKFMA2cr3ljVsdkPs13aGaWYsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oJzoREUkGyihDSNaOp25WhWh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Dat lijkt me los staan van het 'foreign key'-issue of niet? En meen dat de indeling tussen SQLite en MariaDB wel gelijk zijn en dus dat MariaDB ook refactor nodig had voor de foreign key.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Septillion schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:40:
@InflatableMouse Heb je deze pluggen? Want die zijn dus in Z2M ondersteund. Grootste nadeel aan ZHA blijf ik vinden dat er geen definitieve lijst is van ondersteunde apparaten. En als ik in de ervaringen database kijk zie ik bij die plug ZHA ook niet staan. Dus om je probleem met vermogen te fixen zou je dus een bug report aan moeten maken zodat ZHA deze edge case kan fixen.
Dat zijn ze inderdaad. Ik overwoog al om de overstap te maken, ik begrijp uit verschillende bronnen dat Z2M meer mogelijkheden biedt om te troubleshooten en zaken te configureren. Misschien toch maar de stap maken en het opnieuw inrichten met Z2M na al mn custom code even apart te zetten. Heel erg veel heb ik er nog niet inzitten.
Verder geen ervaring met de ConBee, maar deze wel met laatste firmware? Maar goed, de CC2652 is een prima chip. maar was gewoon een USB stick dan niet net zo handig (en goedkoper) geweest?
Ja, zou wat tientjes gescheeld hebben maar het feit dat deze Zigbee over je bedraadde LAN proxied (of bridged, hoe die het precies doet weet ik niet) staat mij wel aan. Met de stick en USB-A verlengkabel heb ik nog steeds moeite om beneden dingen te pairen wanneer HA op zolder staat, ondanks dat ik zigbee routers op de eerste verdieping heb. Dit ding gaat dat hoogstwaarschijnlijk oplossen. Daarbij Open source en goede ondersteuning maakt dat de keuze snel gemaakt was.
En over crash van HA, toen wel in de log gekeken wat er mis was? En na backup restore zou volgens mij alles gewoon direct goed moeten zijn, ook met ZHA.
Tot in de treuren, baalde er behoorlijk van. De namen die je onder Device info ziet, bijvoorbeeld "lumi.sensor_motion.aq2" waren gewoon goed. Ik geloof dat er onder water ergens numerieke ID's worden gebruikt en ik vermoed dat die niet meer gelijk waren of zoiets (aanname). Logs stonden vol met meldingen dat tie devices niet meer kon vinden. Als ik onder Settings, Integrations via Zigbee naar alle Zigbee entities ging, filter op unavailable stonden er bij de helft of zo van die rode uitroeptekens dat ze niet beschikbaar waren. Ik had geen zin om het verder uit te zoeken en heb ze opnieuw gepaired en de oude verwijderd. Dat was uiteindelijk sneller dan troubleshooten in de beperkte tijd die ik had op dat moment.

Dit heeft me wel doen besluiten om voortaan voor elk device en entity een custom template aan te maken welke ik in dashboards en automations ga gebruiken. Wanneer dit gebeurd of wanneer ik een device moet vervangen, hoef ik daarna alleen de custom template nog maar aan te passen ipv alle dashboards en automations want dat is geen werk waar ik op zit te wachten :( .
Pagina: 1 ... 218 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.