Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 185 ... 346 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Arunia dan kan ik je niet verder helpen, van Hyper-V heb ik geen verstand. Met VM/dockers op mijn Synology werkt het allemaal prima, dat is gewoon pass-through.

In VM maakt HA gebruik van:
  • RfXcom (433Mhz)
  • Aeotec-stick (z-wave)
  • CC2652-stick (zigbee)
En via docker:
  • Google Coral TPU (Frigate)
Geen idee waarom in jouw geval een usb-stick niet simpelweg wordt doorgegeven aan de VM.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:13
Is een ding in Hyper-V. data opslag kan wel vanuit usb doorgegeven worden, maar dit soort dongles niet.
Komt uiteindelijk wel goed. Had gehoopt om HA op Windows zelf te kunnen installeren, maar die mogelijkheid bestaat dan weer niet.
Twijfel om maar gewoon de overgebleven Pi 3B te gebruiken. Maar wilde weer niet een extra apparaat gebruiken hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:29

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Arunia Hyper-V ondersteund enkel USB opslagapparaten met passthrough. Sowieso lijkt me Hyper-V geen handige omgeving om iets als HA te draaien, je bent veel beter af met een dedicated device of Linux gebaseerde virtualisatie als je het echt wilt virtualiseren.

WSL zou ik niet eens tijd in stoppen, tenzij je met elke HA update wilt gaan kutten.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 09-04-2024 10:40 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Arunia schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:38:
Twijfel om maar gewoon de overgebleven Pi 3B te gebruiken.
Dat kan, maar dat is volgens mij wel het absolute minumum voor HA. Lijkt me wat traag worden als je wat meer dan wat basisfunctionaliteiten gebruikt. En je wil eigenlijk niet op een SD-kaart draaien.

Als ik nu nieuw zou beginnen (en niet al een NAS had of zo), dan zou ik voor een paar tientjes een tweedehands thinclient kopen waar HA al op staat. Daar is in dit topic en in losse topics al veel over geschreven.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@BiG-GuY Dat is inderdaad ook het gedeelte waar ik mee zit. De WSL route zal ik inderdaad niet gaan nemen.
Zonde dat er geen Windows implementatie is om het als applicatie te draaien, maar ergens ook wel te begrijpen.

@Gizz Het probleem is dan wel weer een extra apparaat. En dat is dan zonde. Docker is wellicht nog een optie (even uit mijn hoofd dat die optie bestaat). Een extra apparaat wil ik toch eigenlijk voorkomen.

Enige is eigenlijk dan de passthrough wat het geheel tegen houdt.

Pi zo te zien is geen optie omdat deze dan toch te traag is ondertussen. Alhoewel ze zelf de Pi3B als optie aangeven. Zou overigens ook niet gaan voor een SD kaartje, maar een SSD. Ik heb ook nog een Pi Drive a 1TB met USB aansluiting. Maar dat is een HDD wat dan weer niet echt snel is.

Bij mij is het ook iets wat langzaam uitgebouwd moet gaan worden.
De kamer van onze dochter is een tijd terug gedaan en hier is een Fibaro dimmer in gezet, een Hue lamp en een Hue lightstrip.
De keuken is de TL-bak vervangen voor een dimbare led variant. Echter moet ik de Fibaro dimmer daar nog op aansluiten en de benodigde kabels trekken.
En dat eigenlijk langzaamaan doortrekken naar de rest van het huis wanneer een kamer gedaan wordt.

[ Voor 44% gewijzigd door Arunia op 09-04-2024 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:17
BiG-GuY schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:28:
[...]

Met HA OS neemt hij standaard alles mee in de backup. Tenzij je op host niveau handmatig dingen hebt aangepast?

Ben al van meerdere apparaten gewisseld met behoud van alle instellingen, apparaten en add-ons. En dat was elke keer een schone HA install/clone erop en backup herstellen uit m’n OneDrive. Odroid C4 eMMC naar x86 mini pc met M.2 naar Odroid C4 eMMC naar x86 met M.2 naar x86 met M.2.

Heb nu alleen PLEX en MEDIA uitgesloten van de back-up, zodat de backup nog te doen blijft qua formaat en snelheid.
Dank voor je reactie!

Dit was inderdaad heel makkelijk zo en ook InfluxDB is over. Top!
Vandaar dat ik niks / weinig vond over DD, dat gebruikt gewoon niemand. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Arunia schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:46:
Pi zo te zien is geen optie omdat deze dan toch te traag is ondertussen. Alhoewel ze zelf de Pi3B als optie aangeven. Zou overigens ook niet gaan voor een SD kaartje, maar een SSD. Ik heb ook nog een Pi Drive a 1TB met USB aansluiting.
Je kunt er natuurlijk altijd mee beginnen. En als het toch te traag is, dan is de backup (inclusief alle add-ons en zo) overzetten naar een ander apparaat een fluitje van een cent.

En er zijn de laatste tijd flink wat optimalisaties doorgevoerd op o.a. database-gebied, dus misschien valt het wel mee met de traagheid die je zult ervaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Arunia schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:46:
@BiG-GuY Dat is inderdaad ook het gedeelte waar ik mee zit. De WSL route zal ik inderdaad niet gaan nemen.
Zonde dat er geen Windows implementatie is om het als applicatie te draaien, maar ergens ook wel te begrijpen.

@Gizz Het probleem is dan wel weer een extra apparaat. En dat is dan zonde. Docker is wellicht nog een optie (even uit mijn hoofd dat die optie bestaat). Een extra apparaat wil ik toch eigenlijk voorkomen.

Enige is eigenlijk dan de passthrough wat het geheel tegen houdt.

Pi zo te zien is geen optie omdat deze dan toch te traag is ondertussen. Alhoewel ze zelf de Pi3B als optie aangeven. Zou overigens ook niet gaan voor een SD kaartje, maar een SSD. Ik heb ook nog een Pi Drive a 1TB met USB aansluiting. Maar dat is een HDD wat dan weer niet echt snel is.

Bij mij is het ook iets wat langzaam uitgebouwd moet gaan worden.
De kamer van onze dochter is een tijd terug gedaan en hier is een Fibaro dimmer in gezet, een Hue lamp en een Hue lightstrip.
De keuken is de TL-bak vervangen voor een dimbare led variant. Echter moet ik de Fibaro dimmer daar nog op aansluiten en de benodigde kabels trekken.
En dat eigenlijk langzaamaan doortrekken naar de rest van het huis wanneer een kamer gedaan wordt.
Als je de Pi alleen gebruikt met de Z-Wave JS UI docker container maakt het gebruik van een SD kaartje niet zoveel uit. (UIteraard wel noatime gebruiken bij het mounten van de SD kaart in de host.) En heb je geen probleem met passthrough op je Hyper-V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Gizz Dat is ook inderdaad waar. Ding ligt er toch nu te verstoffen van mijn vorige project jaren terug (mini Plex server voor in de auto).

Vind het jammer dat het niet met de bestaande opties kan. :P Maar komt goed!

@synoniem Bedoel je de oplossing om hem via het netwerk passthrough naar een VM te gooien in Hyper-V?
Dan lijkt me dat alsnog een mogelijkheid. Ga me in alle opties eens rustig verdiepen.
Docker op mijn Windows server en dan naar Hyper-v beschikbaar maken? :+
Zou wat zijn als dat zou werken. Kan altijd hopen natuurlijk.

[ Voor 44% gewijzigd door Arunia op 09-04-2024 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:58

Septillion

Topicstarter
@Hmmbob Van mij zou na de Voice-hype de focus inderdaad wel wat meer mogen gaan naar foutmeldingen en wat er in de log komt. Zo vaak als eindgebruiker geen kaas van te maken wat er nu werkelijk fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Arunia schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:10:
@Gizz Dat is ook inderdaad waar. Ding ligt er toch nu te verstoffen van mijn vorige project jaren terug (mini Plex server voor in de auto).

Vind het jammer dat het niet met de bestaande opties kan. :P Maar komt goed!

@synoniem Bedoel je de oplossing om hem via het netwerk passthrough naar een VM te gooien in Hyper-V?
Dan lijkt me dat alsnog een mogelijkheid. Ga me in alle opties eens rustig verdiepen.
Dat bedoel ik inderdaad. Voor het draaien van alleen Z-Wave JS UI kan je volgens mij zelfs nog een Pi Zero W voor gebruiken. En de Z-Wave JS integratie van HA maakt het niet uit of de server lokaal of op het netwerk draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Arunia Eens met anderen dat Hyper-V geen handige omgeving is voor HA. Hyper-V is hier dan ook duidelijk de bottleneck. Waarom überhaupt de Windows en Hyper-V route?

Een hier (en in homelab kringen) meer gangbare route is via Proxmox waar het wel mogelijk is volledige USB passthrough te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
BiG-GuY schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:28:
[...]

Met HA OS neemt hij standaard alles mee in de backup. Tenzij je op host niveau handmatig dingen hebt aangepast?

Ben al van meerdere apparaten gewisseld met behoud van alle instellingen, apparaten en add-ons. En dat was elke keer een schone HA install/clone erop en backup herstellen uit m’n OneDrive. Odroid C4 eMMC naar x86 mini pc met M.2 naar Odroid C4 eMMC naar x86 met M.2 naar x86 met M.2.

Heb nu alleen PLEX en MEDIA uitgesloten van de back-up, zodat de backup nog te doen blijft qua formaat en snelheid.
Shit te vroeg gejuicht. Alles is over, maar geen van de add-ons kan opstarten. InfluxDB en File editor zijn meeverhuisd in de back-up, Grafana moest ik even verwijderen. Maar geen van de 3 kan starten, InfluxDB doet gewoon niks. File editor ook niet. Grafana heb ik later weer geinstalleerd, maar die start ook gewoon niet.

VLC heeft er nog nooit op gestaan, die even gedownload, maar ook die start niet. Enig idee? Al eens tegen aangelopen tijdens het vele wisselen van apparaten?

edit: Alle add-ons weggegooid, inclusief config voor een schone start. (heb de back-up toch nog)
Alleen File Editor gedownload, maar start weer niet. :X

[ Voor 6% gewijzigd door dehardstyler op 09-04-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
dehardstyler schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:35:
[...]

Shit te vroeg gejuicht. Alles is over, maar geen van de add-ons kan opstarten. InfluxDB en File editor zijn meeverhuisd in de back-up, Grafana moest ik even verwijderen. Maar geen van de 3 kan starten, InfluxDB doet gewoon niks. File editor ook niet. Grafana heb ik later weer geinstalleerd, maar die start ook gewoon niet.

VLC heeft er nog nooit op gestaan, die even gedownload, maar ook die start niet. Enig idee? Al eens tegen aangelopen tijdens het vele wisselen van apparaten?

edit: Alle add-ons weggegooid, inclusief config voor een schone start. (heb de back-up toch nog)
Alleen File Editor gedownload, maar start weer niet. :X
De gehele host al een keer opnieuw opgestart?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
TheFes schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:03:
[...]

De gehele host al een keer opnieuw opgestart?
Toevallig net. Ik dacht dat ik dat al 10 keer gedaan had, maar ik klikte elke keer op Restart HA en niet Restart Host. Back-up opnieuw teruggezet, weer startte de add-ons niet, direct erna wel de goede herstart gedaan en toen werkte het wel. |:(
Was dus gewoon HA opnieuw aan het opstarten in plaats van de hele Odroid. 7(8)7
Nu werkt het, dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Septillion schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:19:
@Arunia Eens met anderen dat Hyper-V geen handige omgeving is voor HA. Hyper-V is hier dan ook duidelijk de bottleneck. Waarom überhaupt de Windows en Hyper-V route?

Een hier (en in homelab kringen) meer gangbare route is via Proxmox waar het wel mogelijk is volledige USB passthrough te doen.
Uberhaupt die route als optie omdat ik dat allemaal prima heb draaien. Dan zou ik mijn server om moeten gooien om alles weer werkten te gaan krijgen en dat alleen voor bijvoorbeeld HA.
Het is voor HA niet ideaal, maar als het werkt, dan werkt het natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Arunia schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:13:
[...]

Uberhaupt die route als optie omdat ik dat allemaal prima heb draaien. Dan zou ik mijn server om moeten gooien om alles weer werkten te gaan krijgen en dat alleen voor bijvoorbeeld HA.
Je kan de route usbip nog proberen https://github.com/MohabM...atch-1/WSL/connect-usb.md en https://devblogs.microsof...ices-to-wsl/#how-it-works

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:07
Iemand ervaring met het inlezen van een warmtepomp in Tuya local?

Ik heb alle aparte entiteiten kunnen inlezen maar heb problemen met de insteltemperatuur.
Momenteel heb ik deze als nummer ingelezen omdat ik niet direct iets anders vond dat paste.
Probleem is dat ik nu de temperatuur niet kan instellen via Home Assistant. Telkens als ik deze wil wijzigen springt de waarde naar 0 om na enkele seconden terug op de standaard waarde te komen.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Tibs schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:28:
Iemand ervaring met het inlezen van een warmtepomp in Tuya local?

Ik heb alle aparte entiteiten kunnen inlezen maar heb problemen met de insteltemperatuur.
Momenteel heb ik deze als nummer ingelezen omdat ik niet direct iets anders vond dat paste.
Probleem is dat ik nu de temperatuur niet kan instellen via Home Assistant. Telkens als ik deze wil wijzigen springt de waarde naar 0 om na enkele seconden terug op de standaard waarde te komen.

Iemand een idee?
Als je de warmtepomp op modus vloerverwarming zet, dan werkt het geen wat jij wil volgens mij.
Dan maak je dus geen gebruik meer van een stooklijn, maar dan werkt hij alleen met de ingestelde temperatuur.

Edit: ik dacht ik een ander topic zat.... Bovenstaande gaat over de Adlår Castra Aurora 2, geen idee of dit ook op jou van toepassing is in dit geval :|

[ Voor 9% gewijzigd door ebbz op 09-04-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:07
ebbz schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:35:
[...]

Als je de warmtepomp op modus vloerverwarming zet, dan werkt het geen wat jij wil volgens mij.
Dan maak je dus geen gebruik meer van een stooklijn, maar dan werkt hij alleen met de ingestelde temperatuur.

Edit: ik dacht ik een ander topic zat.... Bovenstaande gaat over de Adlår Castra Aurora 2, geen idee of dit ook op jou van toepassing is in dit geval :|
Hehe, ik vermoed van niet aangezien ik de warmtepomp nodig heb voor een zwembadverwarming. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@ahbart

Mijn updatet combined weather package staat nu op mijn GitHub
https://github.com/TheFes...combined_weather_new.yaml

Het is een trigger based template weather nu, waardoor er nu geen aparte sensor meer nodig is op de forecasts in op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-09 07:04
Goedemiddag,

Ongeveer 2 weken geleden heb ik HA opnieuw geïnstalleerd op mijn t620.
Ik had HA eerst als OS standalone geïnstalleerd maar wilde graag Proxmox gebruiken zodat ik ook andere VM's kon installeren.
Nu kwam ik er gister achter dat al mijn historie van het energiedashboard weg is!
Ik wist vrijwel zeker dat deze na het terugzetten van de backup gewoon aanwezig was maar je begint toch te twijfelen... Daarom vandaag een 2e VM aangemaakt, HA geïnstalleerd en de backup terug gezet welke ik ook eerder heb gebruikt en hierin staat gewoon alle energie data (tot het moment van maken backup)?!

Waar kan dit beland zijn? Ik ben geneigd om de backup van 2 weken geleden opnieuw te gebruiken!
Liever 2 weken aan data kwijt dan 3 jaar!

Wie weet is er een simpele oplossing? Iets van export en import functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ruudstertje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:53:
Goedemiddag,

Ongeveer 2 weken geleden heb ik HA opnieuw geïnstalleerd op mijn t620.
Ik had HA eerst als OS standalone geïnstalleerd maar wilde graag Proxmox gebruiken zodat ik ook andere VM's kon installeren.
Nu kwam ik er gister achter dat al mijn historie van het energiedashboard weg is!
Ik wist vrijwel zeker dat deze na het terugzetten van de backup gewoon aanwezig was maar je begint toch te twijfelen... Daarom vandaag een 2e VM aangemaakt, HA geïnstalleerd en de backup terug gezet welke ik ook eerder heb gebruikt en hierin staat gewoon alle energie data (tot het moment van maken backup)?!

Waar kan dit beland zijn? Ik ben geneigd om de backup van 2 weken geleden opnieuw te gebruiken!
Liever 2 weken aan data kwijt dan 3 jaar!

Wie weet is er een simpele oplossing? Iets van export en import functie?
Je kunt alleen de alleen de database uit dit backup op je nieuwe VM zetten, dan mis je niet alle configuratie changes uit die 2 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:54
Arunia schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:13:

Ik draai hier al ruim een jaar HA in een Hyper-V VM, werkt prima :).

De Zigbee USB stick in de Hyper-V host en verbonden met Zigbee2MQTT. Z2M draait als service lokaal op de Windows host. Vanuit HA wordt er verbinding gemaakt met de lokale service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Maar in welk deel zit die database dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBSnZpkGEzdBsmJgkd1vLeVV5w4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zlv7nwvBKpa7cyxth6Fo6lNY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ruudstertje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:03:
Maar in welk deel zit die database dan?
[Afbeelding]
Ik zou de samba add on installeren en via Samba de backup terugzetten, die kun je gewoon uit je backup halen als je die uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
TheFes schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:06:
[...]

Ik zou de samba add on installeren en via Samba de backup terugzetten, die kun je gewoon uit je backup halen als je die uitpakt.
Ok. Samba share geïnstalleerd in beide Home Assistants, maar waarom via samba de backup terugzetten, HA heeft toch ook die functie?

[ Voor 4% gewijzigd door Ruudstertje op 09-04-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ruudstertje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:13:
[...]

Ok. Samba share geïnstalleerd in beide Home Assistants, maar waarom via samba de backup terugzetten, HA heeft toch ook die functie?
Die heeft geen optie om een enkele file (alleen de database) uit je hele backup terug te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ruudstertje Niet nog tussentijds backups gemaakt? Want zou kunnen dat je db gewoon corrupt geraakt is tussentijds.

En anders dus grote tip om dagelijkse backup te laten maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
TheFes schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:00:
[...]

Die heeft geen optie om een enkele file (alleen de database) uit je hele backup terug te zetten.
En welke file heb ik precies nodig om die energie data terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Septillion schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:46:
@Ruudstertje Niet nog tussentijds backups gemaakt? Want zou kunnen dat je db gewoon corrupt geraakt is tussentijds.

En anders dus grote tip om dagelijkse backup te laten maken :)
Jawel, maak dagelijkse backups. Tot en met 4 april is alle energie historie weg. De vraag is vooral om helemaal geen data te verliezen door het missende deel weer toe te voegen. Ik kan natuurlijk een backup van 3 of 4 april terug zetten alleen dan ben ik het deel van 3 t/m vandaag weer kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ruudstertje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:49:
[...]

En welke file heb ik precies nodig om die energie data terug te zetten?
Als je gewoon de standaard configuratie hebt, dan is dat: home-assistant_v2.db

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ruudstertje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:53:
[...]

Jawel, maak dagelijkse backups. Tot en met 4 april is alle energie historie weg. De vraag is vooral om helemaal geen data te verliezen door het missende deel weer toe te voegen. Ik kan natuurlijk een backup van 3 of 4 april terug zetten alleen dan ben ik het deel van 3 t/m vandaag weer kwijt.
je bent dat deel dan niet kwijt, maar het komt allemaal op vandaag te staan. Niet handig als je naar deze maand wil kijken, maar aangezien de data allemaal in april valt, maakt het op jaarniveau niet eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
TheFes schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:08:
[...]

je bent dat deel dan niet kwijt, maar het komt allemaal op vandaag te staan. Niet handig als je naar deze maand wil kijken, maar aangezien de data allemaal in april valt, maakt het op jaarniveau niet eens uit.
File gevonden. Ga na het maken van een backup even proberen. Bedankt tot zover en ik laat weten hoe het gegaan is. Als ik de data van het hele jaar heb vind ik al prima genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:07
In verband met de toekomstige aanschaf van een warmtepomp wilde ik wat duidelijker beeld krijgen in mijn energie verbruik, dit heb nu gedaan door middel van p1 meter en kWh meter van homewizard.

De p1 meter laat via een sensor zien welk tarief er nu actief is (normaal of dal). De kWh meter laat de totale stroom die de zonnepanelen hebben opgewekt. Nu zoek ik naar een manier om de stroom die kWh laat zien op te splitsen in normaal en dal tarief, om daar volgens ook kosten aan de verbinden.

Hoe kan ik dit het best aanpakken want ik heb al gekeken naar automation of nutsmeter maar loop een beetje vast op feit dat ik er niet genoeg van begrijp hoe nu verder. Of kan dit alleen via .yaml ?

De volgende sensor zijn aanwezig :
Solar panel sensor:
sensor.kwh_meter_energy_export

P1 meter tarief:
sensor.p1_meter_tarief ( laat als resultaat een 1 of 2 zijn wat overeen komt normaal en dal)

Tarief:
normaal € 0,36075
dal € 0,32036

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-10 16:14
_Mitchie_ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:22:
In verband met de toekomstige aanschaf van een warmtepomp wilde ik wat duidelijker beeld krijgen in mijn energie verbruik, dit heb nu gedaan door middel van p1 meter en kWh meter van homewizard.

De p1 meter laat via een sensor zien welk tarief er nu actief is (normaal of dal). De kWh meter laat de totale stroom die de zonnepanelen hebben opgewekt. Nu zoek ik naar een manier om de stroom die kWh laat zien op te splitsen in normaal en dal tarief, om daar volgens ook kosten aan de verbinden.

Hoe kan ik dit het best aanpakken want ik heb al gekeken naar automation of nutsmeter maar loop een beetje vast op feit dat ik er niet genoeg van begrijp hoe nu verder. Of kan dit alleen via .yaml ?

De volgende sensor zijn aanwezig :
Solar panel sensor:
sensor.kwh_meter_energy_export

P1 meter tarief:
sensor.p1_meter_tarief ( laat als resultaat een 1 of 2 zijn wat overeen komt normaal en dal)

Tarief:
normaal € 0,36075
dal € 0,32036
kan met een utility meter. Uitgebreide uitleg op de HA-site

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Ruudstertje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:19:
[...]

File gevonden. Ga na het maken van een backup even proberen. Bedankt tot zover en ik laat weten hoe het gegaan is. Als ik de data van het hele jaar heb vind ik al prima genoeg.
Ik kom er even niet uit.....
Vanuit de backup van een eerder backup heb ik het home-assistant_v2 kunnen halen. Kopieer ik gewoon die uit de backup over de huidge .db file heen? En ja @Septillion, de database is zo het lijkt corupt geraakt...
Heb deze file er tussen staan: home-assistant_v2.db.corrupt.2024-04-05T02:12:12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ruudstertje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:12:
[...]

Ik kom er even niet uit.....
Vanuit de backup van een eerder backup heb ik het home-assistant_v2 kunnen halen. Kopieer ik gewoon die uit de backup over de huidge .db file heen? En ja @Septillion, de database is zo het lijkt corupt geraakt...
Heb deze file er tussen staan: home-assistant_v2.db.corrupt.2024-04-05T02:12:12
Dan is hij toen inderdaad corrupt geraakt.
Het beste is om ook een ssh add-on te installeren en dan eerst ha core stop te draaien zodat er niets naar de database geschreven wordt tijdens het kopiëren.
Daar kun je dan het beste iets als putty voor gebruiken, want als je core afsluit werkt de frontend ook niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
TheFes schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:16:
[...]

Dan is hij toen inderdaad corrupt geraakt.
Het beste is om ook een ssh add-on te installeren en dan eerst ha core stop te draaien zodat er niets naar de database geschreven wordt tijdens het kopiëren.
Daar kun je dan het beste iets als putty voor gebruiken, want als je core afsluit werkt de frontend ook niet meer
Bedankt! Het is gelukt! Althans ik heb alle historical data er weer in staan t/m het moment dat de database corrupt is geraakt. Het deel erna mis ik nu (nog).... Deze kan ik eventueel ook nog handmatig toevoegen via statistieken mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ruudstertje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:32:
[...]

Bedankt! Het is gelukt! Althans ik heb alle historical data er weer in staan t/m het moment dat de database corrupt is geraakt. Het deel erna mis ik nu (nog).... Deze kan ik eventueel ook nog handmatig toevoegen via statistieken mocht dat nodig zijn.
Dat komt na 19u allemaal in het uur 18:00 - 19:00 vandaag te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Vorig jaar heb ik na uitgebreide zoektocht een Minis forum GK50 gekocht om Home assistent op te laten draaien. Ja ik ga eindelijk beginnen met mijn eigen systeem.

Vorig jaar heb ik ook opgezocht hoe ik HA erop kan installeren, ik ben het alleen even kwijt. Heeft toevallig iemand ergens een heldere uitleg hoe ik dit moet doen? Ik heb zin om te starten :+

Kan ik bijvoorbeeld onderstaand volgen?
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64

[ Voor 16% gewijzigd door Pieter2 op 09-04-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
stevenP schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:00:
[...]

kan met een utility meter. Uitgebreide uitleg op de HA-site
Waar ook nadat ik op HA-site heb gekeken en nu stukje verder ben waarvoor dank op vast loop is dat het voorbeeld ervan uit gaat dat normaal en dal tarief op basis van een tijd patroon gaan en ik nu aan de hand van de uitkomst van de sensor.p1_meter_tarief het wil laten gaan. sensor.p1_meter_tarief geeft als uitkomst 1 of 2.
Is dat ook mogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
TheFes schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:36:
[...]

Dat komt na 19u allemaal in het uur 18:00 - 19:00 vandaag te staan
Ja het klopt nu weer, zoals je al had aangeven alles op 1 dag maar dat maakt mij niks uit.
Hoe kan ik die corrupte bestanden verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-10 16:14
_Mitchie_ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:06:
[...]

Waar ook nadat ik op HA-site heb gekeken en nu stukje verder ben waarvoor dank op vast loop is dat het voorbeeld ervan uit gaat dat normaal en dal tarief op basis van een tijd patroon gaan en ik nu aan de hand van de uitkomst van de sensor.p1_meter_tarief het wil laten gaan. sensor.p1_meter_tarief geeft als uitkomst 1 of 2.
Is dat ook mogelijk ?
Zoals de automation daar uitgelegd staat, maar dan niet time triggered maar op trigger van je veranderende value van meter_tarief 🙂

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
stevenP schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:27:
[...]

Zoals de automation daar uitgelegd staat, maar dan niet time triggered maar op trigger van je veranderende value van meter_tarief 🙂
Heb nu 2 automation in elkaar geknutseld die volgens zouden moeten doen wat ik wel.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: zonnepaneel normaal tarief
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.p1_meter_tarief
    from: "1"
    to: "2"
condition: []
action:
  - service: select.select_option
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: sensor.zonnepaneel_tarief_normaal_normaal
mode: single

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: zonnepaneel dal tarief
trigger:
    entity_id:
      - sensor.p1_meter_tarief
    from: "2"
    to: "1"
action:
    target:
      entity_id: sensor.zonnepaneel_tarief_normaal_dal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
_Mitchie_ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:51:
[...]

Heb nu 2 automation in elkaar geknutseld die volgens zouden moeten doen wat ik wel.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: zonnepaneel normaal tarief
trigger:
    entity_id:
      - sensor.p1_meter_tarief
    from: "1"
    to: "2"
action:
    target:
      entity_id: sensor.zonnepaneel_tarief_normaal_normaal

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: zonnepaneel dal tarief
trigger:
    entity_id:
      - sensor.p1_meter_tarief
    from: "2"
    to: "1"
action:
    target:
      entity_id: sensor.zonnepaneel_tarief_normaal_dal
Je moet als target voor die twee service calls en select entity hebben, geen sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
TheFes schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:53:
[...]

Je moet als target voor die twee service calls en select entity hebben, geen sensor

Als ik je nu goed begrijp dus nu :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action:
    target:
      entity_id: select.zonnepaneel_tarief_normaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
_Mitchie_ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:01:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action:
    target:
      entity_id: select.zonnepaneel_tarief_normaal
Je mist ook nog een optie, een select entity is een entity met een dropdown waarvan je een optie kunt kiezen. Als je die service call dus uitvoert, dan moet je wel opgeven welke optie je dan dus wil kiezen.

Maar dit kun je in de GUI gewoon allemaal bij elkaar klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ora et Labora schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:39:
[...]
Trigger: Sonos naar muziek.
Condition: Ping connected.
Action: Sonos naar TV.
Dit is de truc. Slim, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:37

Antonio di

a mi me dijeron que si

Pieter2 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:02:
Vorig jaar heb ik na uitgebreide zoektocht een Minis forum GK50 gekocht om Home assistent op te laten draaien. Ja ik ga eindelijk beginnen met mijn eigen systeem.

Vorig jaar heb ik ook opgezocht hoe ik HA erop kan installeren, ik ben het alleen even kwijt. Heeft toevallig iemand ergens een heldere uitleg hoe ik dit moet doen? Ik heb zin om te starten :+

Kan ik bijvoorbeeld onderstaand volgen?
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64
Je link is de juiste voor HA installatie op een GK50.

Je zet HA erop met "Balena Etcher" door vanaf een andere PC het op de GK50 (=servertje aangesloten op je LAN) te zetten.
Let wel op: heb je alleen de originele M2 SSD er in zitten dan overschrijf je de Windows OS van de GK50 (weg is weg).

Heb je er een extra SATA 2,5inch SSD in gezet voor HA. Dat dien je de BIOS/UEFI bootvolgorde aan te passen.
Dat zul je even de GK50 direct aan een toetsenbord/muis/scherm moeten hangen en de esc-key herhaald indrukken direct na het aanzetten van de GK50 om in de BIOS/UEFI te geraken.

Zie voor BIOS/UEFI een deel van:
https://droix.net/knowled...nstall-firmware-download/

[ Voor 5% gewijzigd door Antonio di op 09-04-2024 20:35 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Pieter2 Enige alternatief als je nog andere zaken met die machine wilt doen is om er eerst Proxmox op te zetten en dan de .qcow2 image erop te zetten. Zie bijvoorbeeld dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Antonio di schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:22:
[...]

Je link is de juiste voor HA installatie op een GK50.

Je zet HA erop met "Balena Etcher" door vanaf een andere PC het op de GK50 (=servertje aangesloten op je LAN) te zetten.
Let wel op: heb je alleen de originele M2 SSD er in zitten dan overschrijf je de Windows OS van de GK50 (weg is weg).

Heb je er een extra SATA 2,5inch SSD in gezet voor HA. Dat dien je de BIOS/UEFI bootvolgorde aan te passen.
Dat zul je even de GK50 direct aan een toetsenbord/muis/scherm moeten hangen en de esc-key herhaald indrukken direct na het aanzetten van de GK50 om in de BIOS/UEFI te geraken.

Zie voor BIOS/UEFI een deel van:
https://droix.net/knowled...nstall-firmware-download/
Ik ga het puur voor HA gebruiken, dus niet erg als de windows wordt overschreven.
Begrijp ik het goed dat ik de GK50 moet aansluiten op mijn laptop? Krijg ik dan de BIOS als een pop scherm ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:59
Pieter2 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:06:
[...]

Ik ga het puur voor HA gebruiken, dus niet erg als de windows wordt overschreven.
Begrijp ik het goed dat ik de GK50 moet aansluiten op mijn laptop? Krijg ik dan de BIOS als een pop scherm ofzo?
Nee hij zegt op een monitor en toetsenbord. Niet op een laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:37

Antonio di

a mi me dijeron que si

Pieter2 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:06:
[...]

Zoals @Tito129 al zei :

De GK50 komt uit de doos als een PC waarop je een Monitor-scherm, toetsenbord en muis aansluit.
Dus het is (NOG) GEEN server.

Voor Stap 1 (BIOS/UEFI):
Op de GK50 staat een Windows 10 of Windows 11 en hierbij staat standaard in de BIOS/UEFI "Secured Boot Enabled".
Bij HA is verplicht :
- "Secured Boot Disabled"
- "UEFI boot mode Enabled"
Dus je moet toch de GK50 aansluiten op een monitor/scherm, toetsenbord en evt. een muis.
Je kunt hiervoor niet je laptop gebruiken.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:16

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat is hier de mening over ZHA vs Z2M?

Ik kan online wel dingen vinden maar echt nuttige dingen zijn dat niet.
Beide hebben voor- en nadelen maar echt een praktijk ervaring vind ik neit echt duidelijk.

Reden dat ik het vraag is dat ik ivm trage PIR sensoren een keer een Tuya ZY-M100 mmWave plafond sensor wil proberen.
Deze werkt onder ZHA alleen met custom quircks maar ook niet bij eidereen terwijl deze onder Z2M wel ondersteund word.

Nu heb ik nog niet zoveel in ZHA hangen dus dat is in een avondje wel overgezet maar Z2M maar geen zin om dat als ik nog meer hem vaker te doen :p

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sapphire schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:39:

(...)
Beide hebben voor- en nadelen maar echt een praktijk ervaring vind ik neit echt duidelijk.
Dit topic en Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2 staan toch vol met praktijkervaringen? :P

Wat ik prettig vind aan Z2M is dat dit het enige platform is waarbij je duidelijk kunt zien welke devices ondersteund worden en met welke exposes. ZHA en Deconz hebben dat niet; als enige hulpje kun je het blakadder overzicht gebruiken maar dat is verre van compleet én laat geen exposes zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sapphire Weet je zeker dat je gezocht hebt? Komt toch meerdere keren per maand langs :+

Inderdaad beide voor en nadelen. Zelf een Z2M gebruiker met als hoofdreden dat ik daar tenminste 100% zeker ben of iets ondersteund wordt of niet. Daarnaast worden dingen snel toegevoegd en vind ik het juist een pluspunt dat het losstaande ontwikkeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
sapphire schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:39:

Ik kan online wel dingen vinden maar echt nuttige dingen zijn dat niet.

Reden dat ik het vraag is dat ik ivm trage PIR sensoren een keer een Tuya ZY-M100 mmWave plafond sensor wil proberen.
Deze werkt onder ZHA alleen met custom quircks maar ook niet bij eidereen terwijl deze onder Z2M wel ondersteund word.

Nu heb ik nog niet zoveel in ZHA hangen dus dat is in een avondje wel overgezet maar Z2M maar geen zin om dat als ik nog meer hem vaker te doen :p
Grootste pluspunt vind ik dat je Z2M geheel los kan draaien van HA wat prettig is als HA herstart moet worden. En op grotere afstanden kan je ook meer dan één Z2M draaien. Plus inderdaad dat je gemakkelijk kan zien of je een ondersteund apparaat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Gizz Ja hoor ik had kunnen weten dat er een apart topic voor is 8)7

@Septillion Ik had niet specifiek dit topic gezocht maar sowieso is de pest met zoeken in threads op Tweakers dat je eindeloos post blijft doorscrollen en dan het overzicht snel verliest.

Ik vind online genoeg voor- en nadelen van beide maar dat zijn vaak punten waarvan ik dan denk, leuk maar wat heb je daar in de praktijk aan.
Bijvoorbeeld leuk dat ZHA intergratie beter in HA zit en iets stabieler is maar wat heb ik daar als beginner in de praktijk aan :?

Die lijst met ondersteunde apparaten van Z2M is écht fijn zeg, gelijk alles wat ik qqua aanschaf/idee op de planning heb staan nagekeken en echt alles staat er in. In tegenstelling tot ZHA waar het inderdaad soms hit-or-mis lijkt. Zo schijnt mijn Ikea Rodret wel te werken bij sommige mensen maar bij mij en andere ook gewoon niet.

Ik denk dat ik binnenkort eens een avondje eea over ga zetten als ik het zo zie :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@sapphire Let op dat de coordinator die je gebruikt ook van invloed is op hoe goed ZHA of Z2M draait. ZHA heeft officieel ondersteuning voor meer coordinators, maar mijn ervaring is dat Z2M over het algemeen stabieler is, zeker met een groter Zigbee netwerk.

Heb enkel goede ervaringen met coordinators gebaseerd op de TI CC2652P chip, zoals de Sonoff ZBDongle-P of SMLight SLZB-06 als je een netwerk/PoE coordinator nodig hebt. Deze chip wordt actief ondersteund door de ontwikkelaars van Z2M met eigen firmware ervoor.

De SL EFR32MG21 in de ZBDongle-E en SkyConnect zijn minder stabiel, ook op ZHA waar de SkyConnect voor ontwikkeld is... Enige interessante aan deze chipset is dat deze ook al Thread ondersteund (beta) en zelfs concurrent mode met Zigbee en Thread tegelijk, wat niet aangeraden is als je van plan bent veel apparaten te koppelen. Bandbreedte wordt dan 50/50 gedeeld namelijk, en die is al zeer beperkt.

Als je nu echt gaat beginnen, begin dan met een goede coordinator.

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 10-04-2024 11:06 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

BiG-GuY schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:58:
@sapphire Let op dat de coordinator die je gebruikt ook van invloed is op hoe goed ZHA of Z2M draait. ZHA heeft officieel ondersteuning voor meer coordinators, maar mijn ervaring is dat Z2M over het algemeen stabieler is, zeker met een groter Zigbee netwerk.

Heb enkel goede ervaringen met coordinators gebaseerd op de TI CC2652P chip, zoals de Sonoff ZBDongle-P of SMLight SLZB-06 als je een netwerk/PoE coordinator nodig hebt. Deze chip wordt actief ondersteund door de ontwikkelaars van Z2M met eigen firmware ervoor.

De SL EFR32MG21 in de ZBDongle-E en SkyConnect zijn minder stabiel, ook op ZHA waar de SkyConnect voor ontwikkeld is... Enige interessante aan deze chipset is dat deze ook al Thread ondersteund (beta) en zelfs concurrent mode met Zigbee en Thread tegelijk, wat niet aangeraden is als je van plan bent veel apparaten te koppelen. Bandbreedte wordt dan 50/50 gedeeld namelijk, en die is al zeer beperkt.

Als je nu echt gaat beginnen, begin dan met een goede coordinator.
Ik zat het net te lezen dat de coördinator ook een ding is, ik heb de Skyconnect al en zag dat deze als beta ondersteund word door Z2M. Geen ideaal ding dus lees ik, aan de andere kant heb ik atm neit zoveel spullen nog en verwacht ik ook niet super veel als ik vergelijk emt anderen.

Hmmm ik zou nog kunnen wisselen, enige reden dat ik de Skyconnect kocht is omdat ik die voor een leuk prijsje tegen kwam in V&A en al een tijdje zat te spelen om mijn KaKu spul te vervangen voor Zigbee spullen ivm meer mogelijkheden :)
Stof tot denken iig.

Edit: Ik zie dat de ZBDongle-P hier in nederland niet heel goed te krijgen is, ja voor €45~50. Misschien één op Ali bestellen, daar kost het de helft :?

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 10-04-2024 12:00 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:01
Ik ben toevallig ook bezig met de overweging ZHA vs Z2M. Ik heb een ConbeeII dongle. Binnen ZHA werkt dat tot nu toe prima. Alleen loop ik er nu dus tegenaan dat een bepaalde sensor (Bosch door/window plus II sensor) niet volledig werkt. Z2M zou wel werken.
Ik zie er echter tegenop om de boel over te zetten. Ik heb 18 zigbee devices.
Vooral het opnieuw pairen is lastig. Ik had even een test gedaan door zha uit te schakelen en z2m op te starten. Dat was dus niet heel handig. z2m ziet niet de al gekoppelde devices. Pairen lukte me niet omdat de hue's bijvoorbeeld geen knop hebben.

Volgens mij moet ik dan eerst in HA-ZHA alle devicess op IEEE nummer zha.remove'n? Klopt dat?
Vervolgens zouden ze als het goed is in pair modus staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Vraagje over de vervanging van een P1 meter icm Home Assistant.

Ik maakte voorheen gebruik van een P1 meter om het verbruik uit te lezen, daardoor is er ook een lange historie van energieverbruik opgebouwd in het Energy dashboard binnen HA. Deze meter is defect en de nieuwe HomeWizard P1 meter ligt al klaar. Hoe kan ik deze sensoren in HA nu omzetten met behoud van alle historische data in het energie dashboard?

[ Voor 3% gewijzigd door sh4dow op 10-04-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vallen screens een beetje goed te automatiseren, en zoja, aan wat voor sensoren moet ik dan denken?
Ik ga ze aansturen met Shelly 2PM modules, en ik heb nog zo'n add-on besteld, een beetje met het idee om er een temperatuur sensor op aan te sluiten en een lichtsensor/LDR.
De temperatuur sensor wil ik dan juist in de zon hangen, om zeg maar de warmtestraling te meten. Want de daadwerkelijke buitentemperatuur haal ik al binnen.
Misschien nog de kamertemperatuur meten, en die meenemen als voorwaarde, want in de winter is het juist wel lekker om de kamer boven de 20 te krijgen als de zon schijnt. Maar op een zomerochtend is dat misschien juist het moment om de schermen omlaag te doen.
Enige waar ik nog een beetje mee zit is regen en (harde) wind, wat ik niet meer, maar wel reden kan zijn om ze omhoog te doen.

Edit; gazzzman61 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" hier zie ik al een blueprint langskomen, wellicht kan ik daar eerst mee aan de slag :)

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 10-04-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:34
sh4dow schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:47:
Vraagje over de vervanging van een P1 meter icm Home Assistant.

Ik maakte voorheen gebruik van een P1 meter om het verbruik uit te lezen, daardoor is er ook een lange historie van energieverbruik opgebouwd in het Energy dashboard binnen HA. Deze meter is defect en de nieuwe HomeWizard P1 meter ligt al klaar. Hoe kan ik deze sensoren in HA nu omzetten met behoud van alle historische data in het energie dashboard?
Als je de huidige P1 meter laat staan blijft die in je energy dahsboard zichtbaar.

Tip: Ik heb een template sensor aangemaakt die gevuld word met de data van m'n P1 meter. Op het moment dat ik een nieuwe P1 meter aansluit, dan wijzig ik de waarde van de template sensor en dan blijft alle data gewoon zichtbaar zonder iets aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:22

Vos

AFCA

Voor de mensen met floorplans. Ik toon oa de opbrengst van mijn zonnepanelen, nu verandert deze sensor waarde natuurlijk constant. Ik meende dat dit op mijn floorplan ook constant mee veranderende. Maar dit is niet (meer?) het geval. Pas als ik bijv een lamp inschakel en er dus andere image ingeladen wordt dan verandert de sensor waarde.

Hoe werkt dit bij jullie?

[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 10-04-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
AWEF schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:01:
Als je de huidige P1 meter laat staan blijft die in je energy dahsboard zichtbaar.

Tip: Ik heb een template sensor aangemaakt die gevuld word met de data van m'n P1 meter. Op het moment dat ik een nieuwe P1 meter aansluit, dan wijzig ik de waarde van de template sensor en dan blijft alle data gewoon zichtbaar zonder iets aan te passen.
Dat is zeker een goede tip, mocht ik in de toekomst overstappen op een andere P1 meter.
Heb je misschien een voorbeeld van zo'n template sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ahbart Hoe je devices opnieuw moet koppelen hangt volledig af van het device. Veel devices hebben gewoon een knopje die je ingedrukt moet houden. Veel lampen zoals die van Ikea moet je 6x uit/aan zetten. Maar Hue is wat lastiger, dan moet je ze of un-pairen van de oude, of via bluetooth (mits ondersteund) of met een Hue of Ikea remote.

Dus ja, het is wat omslachtig dat re-pairen. Maar 18 devices valt dan nog mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sh4dow Stap één, backup maken :)

Als je nieuwe meter dezelfde is of gewoon hetzelfde terug geeft dan kan je ook de oude gewoon verwijderen en de nieuwe dezelfde entity id's geven. Dan zou het dashboard de oude data moeten laten staan en verder gaan met de nieuwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:25
Vos schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:07:
Voor de mensen met floorplans. Ik toon oa de opbrengst van mijn zonnepanelen, nu verandert deze sensor waarde natuurlijk constant. Ik meende dat dit op mijn floorplan ook constant mee veranderende. Maar dit is niet (meer?) het geval. Pas als ik bijv een lamp inschakel en er dus andere image ingeladen wordt dan verandert de sensor waarde.

Hoe werkt dit bij jullie?
Heb je een voorbeeld? Ik heb over mijn floorplan images gewoon temp sensoren entiteiten staan welke updaten zodra hier een wijziging op is. Hoeft niet een nieuw plaatje ingeladen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:34
sh4dow schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:19:
[...]

Dat is zeker een goede tip, mocht ik in de toekomst overstappen op een andere P1 meter.
Heb je misschien een voorbeeld van zo'n template sensor?
Dit zijn mijn import sensoren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - sensor:
      - name: Grid import (totaal)
        state: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import') }}"
        unit_of_measurement: 'kWh'
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
        availability: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import') }}"
      - name: Grid import (dal)
        state: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import_tariff_1') }}"
        availability: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import_tariff_1') }}"
      - name: Grid import (normaal)
        state: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import_tariff_2') }}"
        availability: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_import_tariff_2') }}"

En zo heb ik ook sensoren aangemaakt voor solar, grid export en gas. Deze heb ik dan weer in het energy dashboard gekoppeld

[ Voor 4% gewijzigd door AWEF op 10-04-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Ruudstertje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:32:
[...]

Afgelopen nacht om 02:12 (zo ik het vanaf mn werk nu kan zien) weer de database corrupt..... Alle energie weer weg, alleen dat van vandaag staat dr in.

Wat kan de oorzaak zijn dat die database voor de 2e keer corrupt raakt om 02:12?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11
Ruudstertje schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:38:
[...]

Afgelopen nacht om 02:12 (zo ik het vanaf mn werk nu kan zien) weer de database corrupt..... Alle energie weer weg, alleen dat van vandaag staat dr in.

Wat kan de oorzaak zijn dat die database voor de 2e keer corrupt raakt om 02:12?
Waar draai je op?

Als het antwoord "raspberry pi" is, dan moet je even kijken naar een zwaardere/andere stroomadapter.

(In de nacht draaien allerlei database processen. Als je Pi hard moet werken en te weinig vermogen geleverd krijgt, krijg je gekke dingen zoals mogelijke corruptie van je DB)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Tehlo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:28:
[...]

Heb je een voorbeeld? Ik heb over mijn floorplan images gewoon temp sensoren entiteiten staan welke updaten zodra hier een wijziging op is. Hoeft niet een nieuw plaatje ingeladen te worden.
OK dat is mooi om te horen. Staat me bij dat dit bij mij ook altijd het geval was. Ik zal later stuk code plaatsen als ik in de gelegenheid ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:22
sapphire schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:40:
Edit: Ik zie dat de ZBDongle-P hier in nederland niet heel goed te krijgen is, ja voor €45~50. Misschien één op Ali bestellen, daar kost het de helft :?
Deze misschien? Is ook nog wel eens in de aanbieding voor een paar Euro minder.

Ik kom ook van KAKU en ben beginner. Heb me goed proberen in te lezen en direct voor de Sonoff (P) stick en Z2M gekozen, simpelweg omdat er destijds meer apparaten werden ondersteund door Z2M. Nooit spijt van gehad. Het wordt inmiddels wel een beetje veel voor een Raspberry Pi maar het draait nog best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Septillion schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:28:
@sh4dow Stap één, backup maken :)

Als je nieuwe meter dezelfde is of gewoon hetzelfde terug geeft dan kan je ook de oude gewoon verwijderen en de nieuwe dezelfde entity id's geven. Dan zou het dashboard de oude data moeten laten staan en verder gaan met de nieuwe :)
Super, het is gelukt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ruimzicht schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:58:
[...]

Deze misschien? Is ook nog wel eens in de aanbieding voor een paar Euro minder.

Ik kom ook van KAKU en ben beginner. Heb me goed proberen in te lezen en direct voor de Sonoff (P) stick en Z2M gekozen, simpelweg omdat er destijds meer apparaten werden ondersteund door Z2M. Nooit spijt van gehad. Het wordt inmiddels wel een beetje veel voor een Raspberry Pi maar het draait nog best goed.
Ik weet niet wat er met mijn zoek skillz aan de hand is maar ik had op Amazon gekeken en er alleen één van €49,95 gevonden :?

Hier is de overstap iets impulsief gegaan, idee zat al een tijdje in mijn hoofd en toen kwam ik de Skyconnect tegen en die gekocht met een NUCje.
In de eerste instantie een aantal oude KaKu dingen overgezet en een aantal (tijdelijk) weggelaten ivm. komende verbouwing zodat de al bestaande functionaliteit behouden bleef.

Nu wat verder aan het kijken, ideeën opdoen en aan het kijken wat handig is als we volgens jaar een grote zolderverbouwing gaan doen zodat ik dan gelijk rekening kan houden met dingen :)

Ik merk dat ik de combi van geautomatiseerd icm. fysieke lichtknoppen/schakelaars toch wel fijn vind in de meeste ruimtes. Noem het koudwatervrees of gewoon praktisch als je nog iets hebt om op terug te vallen als HA plaat gaat of zoiets.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]

Ik zat het net te lezen dat de coördinator ook een ding is, ik heb de Skyconnect al en zag dat deze als beta ondersteund word door Z2M. Geen ideaal ding dus lees ik, aan de andere kant heb ik atm neit zoveel spullen nog en verwacht ik ook niet super veel als ik vergelijk emt anderen.

Hmmm ik zou nog kunnen wisselen, enige reden dat ik de Skyconnect kocht is omdat ik die voor een leuk prijsje tegen kwam in V&A en al een tijdje zat te spelen om mijn KaKu spul te vervangen voor Zigbee spullen ivm meer mogelijkheden :)
Stof tot denken iig.

Heb er zelf twee via Amazon NL gekocht voor €19,26 per stuk, via die weg verkoopt Sonoff zelf internationaal. Of hun eigen store ITEAD.

Let op dat je met een USB coordinator wel een USB2 verlengkabel gebruikt. Specifiek USB2, omdat USB3 voor interferentie zorgt. Dit is onafhankelijk van welk merk dongle het is. En heb ik zelf ook ondervonden toen ik eerst de dongle nog direct in een SBC of NUC had zitten en later tijdje USB3 verlengkabel.

Nu zouden die dongles nog genoeg hebben aan USB1 snelheden, dus USB2 is zat.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 10-04-2024 14:27 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

BiG-GuY schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:18:
[...]

Heb er zelf twee via Amazon NL gekocht voor €19,26 per stuk, via die weg verkoopt Sonoff zelf internationaal.

Let op dat je met een USB coordinator wel een USB2 verlengkabel gebruikt. Specifiek USB2, omdat USB3 voor interferentie kan zorgen. Dit is onafhankelijk van welk merk dongle het is.
I know, ik ben zelf fervent poster van de Intel whitepaper over dit probleem :) maar bedankt voor de heads up d:)b

Net besteld voor €22 dus vind ik ook netjes, kabel heb ik nog liggen, iets grotere antenne ook nog :p

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

ahbart schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:24:
Ik ben toevallig ook bezig met de overweging ZHA vs Z2M. Ik heb een ConbeeII dongle. Binnen ZHA werkt dat tot nu toe prima. Alleen loop ik er nu dus tegenaan dat een bepaalde sensor (Bosch door/window plus II sensor) niet volledig werkt. Z2M zou wel werken.
Vooral het opnieuw pairen is lastig. Ik had even een test gedaan door zha uit te schakelen en z2m op te starten. Dat was dus niet heel handig. z2m ziet niet de al gekoppelde devices. Pairen lukte me niet omdat de hue's bijvoorbeeld geen knop hebben.

Volgens mij moet ik dan eerst in HA-ZHA alle devicess op IEEE nummer zha.remove'n? Klopt dat?
Ben vaker heen en weer geswitcht. zha.remove zorgt er inderdaad voor dat het device terug in pairing mode gaat, simpelweg verwijderen niet.

Dus makkelijkste methode is met twee sticks, en dan ontkoppelen van de ene en weer koppelen aan de andere.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:22
Pairen lukte me niet omdat de hue's bijvoorbeeld geen knop hebben.

Als je toevallig Hue lampen met bluetooth hebt dan kan je ze ook via de Hue app in pairing mode krijgen (resetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Bij het overzetten beide netwerken laten draaien (dus én het oude ZHA netwerk én het nieuw Z2M netwerk). Daarna 1 voor 1 de devices verwijderen uit ZHA en toevoegen aan Z2M. Een aantal zullen automatisch opduiken zodra je ze uit ZHA verwijdert, anderen hebben een simpele powercycle nodig. Hue motion sensoren moeten even gereset worden (buitensensor kan met de vinger, binnensensor moet even met een cocktailprikkertje).

Welke liever? Ik vond het grooste nadeel van ZHA de opstartvertraging in HA (liegt er niet om, zeker een seconde of 15). Vreemde is dat een restart van Z2M maar een paar seconden kost (dus ergens valt er nog wat te winnen bij ZHA). Ook was mijn Sonoff thermostaatknop niet optimaal ondersteund in ZHA. Grootste nadeel was echter dat ik maar één Zigbee netwerk kon draaien. Voor mij is dat geen optie omdat ik én een woonhuis heb én een bedrijfsloods. Die zitten allen op hetzelfde netwerk maar liggen wel zover uit elkaar dat de zigbee verbinding ertussen teveel gevraagd is. In Z2M kan ik probleemloos 2 netwerken draaien (elk met z'n eigen Lidl Zigbee hub met Blakadder custom firmware).

Qua stabiliteit ben ik nog steeds van mening dat ZHA beter tegen een stootje kan dan Z2M. Met name het aan- en uitschakelen van apparaten jaagt Z2M in de gordijnen (en precies dat deed ik met mijn "staat het licht aan" detectoren die bestonden uit een Hue Lampvoetje dat parallel aan de lamp in kwestie geschakeld werd). Beiden kunnen qua betrouwbaarheid trouwens niet tippen aan Hue. Wil je dus een hoge WAF, overweeg dan om de verlichting via Hue te doen en alle stoeierij via een Z2M of ZHA netwerk.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:44
Ik heb voor mezelf een lux sensor aangeschaft om mijn 5 rolgordijnen te automatiseren.
Ben geen yaml wonderkind helaas. kom vaak ver met zoeken en knip- en plakwerk.
Ik kan echter voor deze user-case geen goed voorbeeld vinden.
Wel een blueprint gevonden. (Cover Control Automation (CCA), maar deze lijkt me veel te uitgebreid.
Ik heb de Aqara T1 GZCGQ11LM lichtsensor.
Heeft iemand een voorbeeld code met een bepaalde trehold zodat niet bij elke donkere wolk mijn gordijnen dichtgaan?

ik zie dat deze sensor elke 5 seconde een update verstuur naar Z2M, is dit niet een beetje veel?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@gazzzman61 Is een automation die je rolgordijnen sluit X na zonsondergang niet makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 18:01
HuismAndré schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:33:
[...]

Bij het overzetten beide netwerken laten draaien (dus én het oude ZHA netwerk én het nieuw Z2M netwerk). Daarna 1 voor 1 de devices verwijderen uit ZHA en toevoegen aan Z2M. Een aantal zullen automatisch opduiken zodra je ze uit ZHA verwijdert, anderen hebben een simpele powercycle nodig. Hue motion sensoren moeten even gereset worden (buitensensor kan met de vinger, binnensensor moet even met een cocktailprikkertje).
Dat zou mooi zijn, maar dat kan alleen als ik 2 controllers heb denk ik? Want z2m en zha kunnen toch niet tegelijk dezelfde controller aanspreken?
BiG-GuY schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:37:
[...]
Ben vaker heen en weer geswitcht. zha.remove zorgt er inderdaad voor dat het device terug in pairing mode gaat, simpelweg verwijderen niet.

Dus makkelijkste methode is met twee sticks, en dan ontkoppelen van de ene en weer koppelen aan de andere.
Misschien dan toch de moeite waard om een 2e stick te bemachtigen. Welke stick hebben jullie voor Z2M?
Is ZBDongle-P de stick to go voor Z2M? 35 euro op de Duitse Amazon.

[ Voor 15% gewijzigd door ahbart op 10-04-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

ahbart schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:19:
[...]

Dat zou mooi zijn, maar dat kan alleen als ik 2 controllers heb denk ik? Want z2m en zha kunnen toch niet tegelijk dezelfde controller aanspreken?
Ach ja, nooit bij stilgestaan. Ja, je hebt inderdaad 2 controllers nodig (ik heb er 3 in totaal (1 x reserve) voor 2 netwerken dus kon het probleemloos op deze manier doen). Maar de verhuizing verliep hier behoorlijk gladjes (zo'n 50 devices). Sonoff kon je resetten dmv aan/uit combinaties, sommige andere devices kon je resetten met een Hue remote (inclusief een aantal schakeldoosjes van Tint).

[ Voor 21% gewijzigd door HuismAndré op 10-04-2024 17:12 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
JBS schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:04:
@gazzzman61 Is een automation die je rolgordijnen sluit X na zonsondergang niet makkelijker?
Heb ik vergeten te melden. Heb nu idd een automation die het via zonsondergang regelt. Maar het gebeurt nu veel te vaak dat het nog te licht is en de gordijnen al naar beneden gaan. En andersom te donker ook

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Hmmbob schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:41:
[...]

Waar draai je op?

Als het antwoord "raspberry pi" is, dan moet je even kijken naar een zwaardere/andere stroomadapter.

(In de nacht draaien allerlei database processen. Als je Pi hard moet werken en te weinig vermogen geleverd krijgt, krijg je gekke dingen zoals mogelijke corruptie van je DB)
Ik draai HA OS op een HP t620 onder Proxmox.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
[...]
Vorige week nog eentje bij Amazon voor 22 euro besteld (https://www.amazon.nl/CC2...-Assistant/dp/B09KXTCMSC/).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:17
gazzzman61 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:03:
Ik heb voor mezelf een lux sensor aangeschaft om mijn 5 rolgordijnen te automatiseren.
Ben geen yaml wonderkind helaas. kom vaak ver met zoeken en knip- en plakwerk.
Ik kan echter voor deze user-case geen goed voorbeeld vinden.
Wel een blueprint gevonden. (Cover Control Automation (CCA), maar deze lijkt me veel te uitgebreid.
Ik heb de Aqara T1 GZCGQ11LM lichtsensor.
Heeft iemand een voorbeeld code met een bepaalde trehold zodat niet bij elke donkere wolk mijn gordijnen dichtgaan?

ik zie dat deze sensor elke 5 seconde een update verstuur naar Z2M, is dit niet een beetje veel?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
platform: numeric_state
entity_id: sensor.lichtsterkte_huiskamer_illuminance
for:
  hours: 0
  minutes: 5
  seconds: 0
above: 21000

Beetje tweaken wat een goede waarde is. Ik heb de lux sensor in het dakraam hangen, wat heel goed het zonlicht kan meten. Na tijdje tweaken werkt het prima. Net als ik denk, hmm gordijnen kunnen wel open gaan ze automatisch open 8)

Echt de hoeveelheid licht meten in de huiskamer heb ik nooit betrouwbaar gekregen, dat varieerde teveel...

Hele code, met wat backups erin:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
alias: Duettes open
trigger:
  - platform: time
    at: "09:30:00"
    enabled: true
  - platform: sun
    event: sunrise
  - platform: numeric_state
    for:
    entity_id: sensor.sun_azimuth
    above: 83
    enabled: false
condition:
  - condition: time
    before: "16:00:00"
action:
  - service: scene.turn_on
    target:
      entity_id: scene.open_2
  - service: light.turn_off
    target:
      entity_id:
        - light.tuin_ledstrip
  - delay:
      minutes: 0
      seconds: 5
      milliseconds: 0
    target:
    target:
      entity_id: light.tuin_ledstrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
kepler schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:09:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
platform: numeric_state
for:

Beetje tweaken wat een goede waarde is. Ik heb de lux sensor in het dakraam hangen, wat heel goed het zonlicht kan meten. Na tijdje tweaken werkt het prima. Net als ik denk, hmm gordijnen kunnen wel open gaan ze automatisch open 8)

Echt de hoeveelheid licht meten in de huiskamer heb ik nooit betrouwbaar gekregen, dat varieerde teveel...

Hele code, met wat backups erin:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
alias: Duettes open
trigger:
  - platform: time
    at: "09:30:00"
  - platform: sun
    event: sunrise
    for:
    entity_id: sensor.sun_azimuth
    above: 83
    enabled: false
condition:
  - condition: time
    before: "16:00:00"
action:
    target:
    target:
      entity_id:
        - light.tuin_ledstrip
  - delay:
      minutes: 0
      seconds: 5
      milliseconds: 0
    target:
    target:
      entity_id: light.tuin_ledstrip
Thx. Ik ga het uitproberen voor mijn situatie.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

ahbart schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:19:
[...]

[...]

Misschien dan toch de moeite waard om een 2e stick te bemachtigen. Welke stick hebben jullie voor Z2M?
Is ZBDongle-P de stick to go voor Z2M? 35 euro op de Duitse Amazon.
Goedkoper bij Amazon NL.

Heb dus 2x ZBDongle-P voor Z2M en ZHA tegelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 10-04-2024 19:57 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
Ruudstertje schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:43:
[...]

Ik draai HA OS op een HP t620 onder Proxmox.
Toevallig een backup in proxmox ingesteld die snachts gemaakt wordt?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

BiG-GuY schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:56:
[...]

Goedkoper bij Amazon NL.

Heb dus 2x ZBDongle-P voor Z2M en ZHA tegelijk.
Kunnen die 2 netwerken ook met elkaar praten via HA?
Dus sensor in Z2M detecteert iets en zet dat door naar een device in ZHA?

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

sapphire schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:21:
[...]

Kunnen die 2 netwerken ook met elkaar praten via HA?
Dus sensor in Z2M detecteert iets en zet dat door naar een device in ZHA?
Voor HA maakt dat niks uit inderdaad, je apparaten kunnen uit allemaal verschillende bronnen komen.

Zo bestuur ik met mijn Hue knoppen die ik in Z2M heb gekoppeld mijn Somfy rolluiken en gordijnen die weer via een eigen hub praten met hun motoren, wat weer een ander protocol is dan Zigbee.

ZHA en Z2M maken gewoon eigen Zigbee netwerken aan. Binnen HA zijn de losse apparaten gewoon beschikbaar binnen de verschillende integraties. ZHA en Z2M zelf zijn geen automatiseringsplatforms, het zijn puur Zigbee bestuurders via de coordinators.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 10-04-2024 21:26 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Tehlo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:28:
[...]

Ik heb mijn floorplan puur in yaml gebouwd. Heb flink in mijn yaml geknipt en onderstaande getest. Hier wordt de p1 sensor niet geupdate.

Als ik via de GUI een picture-elements card toevoeg dan zie ik de sensor wel keurig updaten en andere waardes tonen.

Misschien moet ik de floorplan anders opzetten?

[edit] Heb het issue gevonden, als ik de custom:config-template-card verwijder dan werkt het goed. Weet alleen zo niet meer waarom ik die toegevoegd heb :p

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
title: Floorplan
views:
  - title: Floorplan level 0
    path: floor_0
    type: custom:grid-layout
    panel: true
    badges: []
    icon: "mdi:home-floor-0"
    cards:
      - type: "custom:config-template-card"
        entities:
          - light.keuken_lampen
          - sensor.house_mode
        card:
          type: picture-elements
          entity: sun.sun
          state_image:
            above_horizon: /local/ui/floorplan/floor.jpg
            below_horizon: /local/ui/floorplan/floor-dark.jpg
          elements:
            - type: state-label
              entity: sensor.p1_meter_5c2faf0045cc_active_power
              title: null
              style:
                top: 91%
                left: 96%
                color: white

[ Voor 24% gewijzigd door Vos op 11-04-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Zijn er hier ook tweakers die de API weleens gebruiken van HA om sensors/entities op te vragen/acties op uit te voeren?
Ik gebruik het nu middels HTTP GET requests om van een entity de status op te vragen.
HA kent een goede Audi app integratie die mijn auto dus uitleest en bijvoorbeeld de deuren kan openen en sluiten.
Ik wil dit echter middels de API kunnen sturen, het opvragen ervan doe ik op de volgende manier:

Lua:
1
self.http:request('http://<HA-IP>:8123/api/states/binary_sensor.tronny_doors_lock

Met als resultaat:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
[11.04.2024] [09:19:30] [DEBUG] [QUICKAPP706]: {"entity_id":"binary_sensor.tronny_doors_lock",
"state":"off","attributes":{"model":"Audi e-tron advanced 55
quattro/Tronny","model_year":2020,"model_family":"",
"title":"Tronny","csid":"85535a613bde435588b4ab6c9e6378e9","vin":"wauzzzge3lb014726","assumed_state":true,"device_class":"lock",
"friendly_name":"Tronny Doors lock"},
"last_changed":"2024-04-10T15:00:56.656740+00:00",
"last_updated":"2024-04-10T15:00:56.656740+00:00","context":{"id":"01HV48DEPGR0V2B0SNKEXGR99H",
"parent_id":null,"user_id":null}}

De status is dus momenteel "off" wat dus locked is.
Nu wil ik hem echter aansturen maar volgens de git pagina moet dat door een audi.connect service aan te roepen.

Vanaf de GIT:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDwpI6MJchSY2fRFmPrtxloaWLM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e7gf1D41ZhENMqliNtSG9THv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door GeeMoney op 11-04-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Hmmbob schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:21:
[...]

Toevallig een backup in proxmox ingesteld die snachts gemaakt wordt?
Nee, draai nog geen backups met Proxmox.

Afgelopen nacht weer om 04:12 de database corrupt.
home-assistant_v2.db.corrupt.2024-04-11T02:12:21.046807+00:00

Het oudste corrupte bestand os van 05-04-2024 om 04:12,
home-assistant_v2.db.corrupt.2024-04-05T02:12:12.170547+00:00

Ik heb al geprobeerd om uit de dagelijkse backup van 03-04-2024 het database bestand terug te zetten maar
dit helpt niet. Er zal iets anders zijn die zorgt voor het verkloten van de database. Als ik nu in de log's kijk zie ik alleen de gegevens vanaf 04:12 afgelopen nacht, niet van wat daarvoor gebeurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:25
Vos schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:08:
[...]

Ik heb mijn floorplan puur in yaml gebouwd. Heb flink in mijn yaml geknipt en onderstaande getest. Hier wordt de p1 sensor niet geupdate.

Als ik via de GUI een picture-elements card toevoeg dan zie ik de sensor wel keurig updaten en andere waardes tonen.

Misschien moet ik de floorplan anders opzetten?

[edit] Heb het issue gevonden, als ik de custom:config-template-card verwijder dan werkt het goed. Weet alleen zo niet meer waarom ik die toegevoegd heb :p

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
title: Floorplan
views:
  - title: Floorplan level 0
    path: floor_0
    type: custom:grid-layout
    panel: true
    badges: []
    icon: "mdi:home-floor-0"
    cards:
      - type: "custom:config-template-card"
        entities:
          - light.keuken_lampen
          - sensor.house_mode
        card:
          type: picture-elements
          entity: sun.sun
          state_image:
            above_horizon: /local/ui/floorplan/floor.jpg
            below_horizon: /local/ui/floorplan/floor-dark.jpg
          elements:
            - type: state-label
              entity: sensor.p1_meter_5c2faf0045cc_active_power
              title: null
              style:
                top: 91%
                left: 96%
                color: white
Scheelt weer dat je t probleem gevonden hebt :P

Ik heb zelf ook uren lang zitten stoeien met hoe ik de code heb opgebouwd en genoeg keren mn hoofd gestoot tegen mn eigen code. 8)7

Uiteindelijk gewoon alles (damn you HA voor geen #comments toestaan) in stukken opgebouwd:
> Eerst alle conditional plaatjes
> Dan entity controle
> Dan sensoren die temperatuur, etc laten zien.

Op die manier hou je het toch nog soort van overzichtelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Tehlo schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:13:
[...]

Scheelt weer dat je t probleem gevonden hebt :P

Ik heb zelf ook uren lang zitten stoeien met hoe ik de code heb opgebouwd en genoeg keren mn hoofd gestoot tegen mn eigen code. 8)7

Uiteindelijk gewoon alles (damn you HA voor geen #comments toestaan) in stukken opgebouwd:
> Eerst alle conditional plaatjes
> Dan entity controle
> Dan sensoren die temperatuur, etc laten zien.

Op die manier hou je het toch nog soort van overzichtelijk
HA staat prima comments toe, maar alleen voor dashboard config in YAML modus. Jouw card config wordt opgeslagen in json als je de storage mode gebruikt, en daar worden comments niet ondersteund.

Ik heb al mijn dashboard config in aparte yaml files, en gebruik regelmatig comments

[ Voor 20% gewijzigd door TheFes op 11-04-2024 10:24 ]

Pagina: 1 ... 185 ... 346 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.