Ik heb wat raars.... Al lang geleden heb ik een paar helpers aangemaakt, die de statussen bijhouden van wasmachine draait wel/niet, vaatwasser draait wel/niet, EV laadt wel/niet. Dat ziet er in het hoofd-dashboard zo uit:
De status van de vaatwasser op basis van het opgenomen vermogen was onbetrouwbaar, omdat die voor langere periodes naar 0 watt ging, daar is niets op te baseren. Ik kwam er echter achter dat het standaard ECO programma altijd exact 3 uur en 31 minuten duurt. Ik heb dus een timer gemaakt, en dat deel werkt al goed.
Nu wil ik echter weer een helper die ik op basis van de status van de timer (idle, active) op on/off zet, zodat ik de status van de vaatwasser op de frontpage weer kan geven. Ik krijg dit echter niet voor elkaar, en ik snap niet waarom.
Als voorbeeld, die EV opladen status, die ziet er zo uit:
De Entity ID is dus
binary_sensor.ev_charging
Geeft ook een mooie visuele history van wanneer de helper in kwesie "on" is geweest:
Echter, nu wil ik voor de vaatwasser weer zo'n helper configureren, maar ik kan iets als "binary sensor" nergens vinden:
(het lijstje is langer dat wat hier in beeld staat, dat weet ik)
Degene die er nog het meest op lijkt is Toggle, maar dat is niet wat ik zoek. Die geeft nl een schakelaartje in beeld als je die invoegt op de frontpage, wat de illusie geeft dat je iets uit zou kunnen zetten, en dat is niet zo:
Weet iemand hoe ik een helper maak die een binary sensor is? Ik heb natuurlijk ook al zitten googlen, al meerdere avonden, maar ik denk dat ik net niet de juiste zoektermen gebruik oid want ik kan niets vinden wat mijn situatie beschrijft.
En verder... weet iemand of je van de helpers de YAML code kunt zien? Die is niet zo eenvoudig toegankelijk als die van de automations. En er is zeker niet (net zoals, weer, bij de automations) geen eenvoudige manier om een helper te dupliceren en aan te passen? Dat zijn toch nog wel wat ruwe kantjes aan HA...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar