Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 187 ... 345 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:01
@JeroenH In je tweede screenshot zie ik 'Threshold Sensor options' staan, dus ik denk dat je hem geconfigureerd hebt als Threshold Sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:00
Sicco92 schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:23:
@JeroenH In je tweede screenshot zie ik 'Threshold Sensor options' staan, dus ik denk dat je hem geconfigureerd hebt als Threshold Sensor.
Dat klopt, omdat die status op basis van opgenomen vermogen is. Iets als bij vermogen > 1 watt, dan status is "on".

Dat werkt bij de vaatwasser niet, daarom wil ik de status on/off op basis van een timer (die active of idle is) veranderen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:01
JeroenH schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:27:
[...]

Dat klopt, omdat die status op basis van opgenomen vermogen is. Iets als bij vermogen > 1 watt, dan status is "on".

Dat werkt bij de vaatwasser niet, daarom wil ik de status on/off op basis van een timer (die active of idle is) veranderen.
Ah, okee! Dan zou je denk ik moeten kijken naar een Template sensor, dat kan ook een binary_sensor zijn. Je zou dan een template moeten maken die 'true' is terwijl de timer loopt. Iets als dit zou kunnen werken (wel even aanpassen naar het entity_id van je eigen timer):
Django/Jinja:
1
{{ is_state('timer.vaatwasser', 'active') }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sicco92 schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:34:
Django/Jinja:
1
Dank! Ik zal dat in de loop vandaag als ik even een gaatje proberen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:15
Tibs schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:00:
[...]

Hmm, toch niet gelukt. Bij een herstart om mijn add-ons goed te krijgen blijft hij opnieuw hangen vrees ik.
Ik laat het nu even met rust en zie morgen wel.
Na een nachtje rust (niet verbonden aan de voeding) startte de Odroid terug zonder problemen op toen ik deze morgen de voeding terug aansloot. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:52
Afgelopen week bezig geweest met HA en moet zeggen dat het qua instellen wel mee viel.
Uiteraard de extra dingen zoals Dashboards en dergelijke moet nog gebeuren. Maar koppelen was best snel gedaan. Alleen nog wat ideeën zien te krijgen om toe te voegen. Binnenkort maar eens de module aanschaffen om zo de slimme meter voor elektra en gas toe te voegen. Net maar even die van Marcel bestelt. Ben benieuwd, maar moet wel goed komen.
Twijfel om de oude iPad 2 op te hangen ergens, maar dat moet ook nog langs de WAF. :+

[ Voor 19% gewijzigd door Arunia op 16-04-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-10 16:04

Rouwette

Rouwette.com

Dingetje,

Ik heb sonoff zb dongle-P draaiend, nu wou ik het langzaam overzetten naar zigbee2mqtt met een Sonoff-E stick, die zie ik op de host als ttyACM1
De P is ttyACM0.

Maar de ttyACM1 kan ik in HA niet vinden, via de Terminal binnen HA

code:
1
2
3
4
5
6
[core-ssh ~]$ dmesg | grep tty
[4845974.251338] cdc_acm 1-2:1.0: ttyACM1: USB ACM device
[4847809.611180] cdc_acm 1-2:1.0: ttyACM1: USB ACM device
[4926132.907377] cdc_acm 1-2:1.0: ttyACM1: USB ACM device
[4927495.232498] cdc_acm 1-1.3:1.0: ttyACM1: USB ACM device
[4934393.433063] cdc_acm 1-2:1.0: ttyACM1: USB ACM device

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-10 13:14

Church of Noise

Drive it like you stole it

Arunia schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:25:
Afgelopen week bezig geweest met HA en moet zeggen dat het qua instellen wel mee viel.
Uiteraard de extra dingen zoals Dashboards en dergelijke moet nog gebeuren. Maar koppelen was best snel gedaan. Alleen nog wat ideeën zien te krijgen om toe te voegen. Binnenkort maar eens de module aanschaffen om zo de slimme meter voor elektra en gas toe te voegen. Net maar even die van Marcel bestelt. Ben benieuwd, maar moet wel goed komen.
Twijfel om de oude iPad 2 op te hangen ergens, maar dat moet ook nog langs de WAF. :+
Hoe ga je ha op je iPad tevoorschijn krijgen? Via een browser? Ik heb een iPad 3 en veel apps zijn niet compatibel met de oude IOS versie die er op draait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:42
JayPe schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:59:
Hallo allen.

Ik ben al een jaartje of langer aan het prutsen met Home Assistant en lees eigenlijk te weinig, dus dat automatiseren, dat wil nog niet zo lukken.

Heeft er iemand een go-to plek voor mij? Dit topic gaat over van alles en nog wat,.. en ik wil het topic liever niet kapen, maar ook niet alle 745 pagina's doorspitten.

Wat zoek ik?
Lamp aan met PIR sensor: Dat lukt
Lamp uit, als PIR sensor al 5 minuten geen beweging meer gedetecteerd heeft: Dat lukt niet.

Daarvoor heb ik een helper (?) nodig. Maar mijn concentratiespanne is zo kort, dat als ik een filmpje over het onderwerp (denk) te gaan kijken, dat ik vervolgens aan een wasmachine-is-klaar-deur-switch-automatisering begin.

Wat zoek ik twee:
Melding dat de koffie klaar is.
Ik heb een shelly plug s tussen zo'n beetje alles in huis zitten.
Koffiezetapparaat aan: hoog verbruik (1000+Watt) Koffie doorgelopen:: Verbruik zakt in (70Watt), blijft daarop.
Op het moment dat het verbruik zakt van 1000 naar 70Watt: verzend melding
Op het moment dat het verbruik al 1 uur op 70 watt zit: Verzend melding dat koffie oud en apparaat wel uit mag.
Op het moment dat verbruik 1,5 uur op 70 watt zit: Zet shelly uit, met melding.
Ook met een helper?
Het is misschien wat kinderachtig, maar: https://gprivate.com/6ani5. Als je dit googelt is het letterlijk het eerste resultaat.

Misschien goed om te bedenken wat je precies wilt, in mijn ervaring is het vaak zo dat je niet de eerste bent met een vraag en dan weet Ome Google vaak het antwoord. Wellicht niet 1-op-1 over te nemen, maar al wel 90% van de oplossing en als je die dan goed interpreteert kun je hem zelf afmaken naar wens.

In het geval van lamp aan/uit op basis van beweging zijn er verschillende wegen naar Rome. Je kunt 1 automation gebruiken met een trigger op de motion sensor naar 'on' waarmee de lamp aangaat, vervolgens een delay van 5 minuten, en dan de lamp weer uit. Met de mode: restart zorg je er voor dat de automation telkens herstart wordt als er in die 5 minuten toch weer beweging is. Nadeel is dat bij een herstart van je Home Assistant de delay kapot gaat, maar als je dat niet uitmaakt zou zoiets kunnen.

Je zou ook een wait_for_trigger kunnen gebruiken, zoals hieronder:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- id: overloopspotjes
  alias: Overloopspotjes
  mode: restart
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.bewegingsmelder_overloop_motion
      to: "on"
  action:
    - service: light.turn_on
      target:
        entity_id: light.overloopspotjes
    - wait_for_trigger:
          to: "off"
          for:
            seconds: 300
    - service: light.turn_off
      target:

Nog een alternatief is twee automations: eentje die de lamp aanzet zodra de bewegingsmelder op 'on' gaat, en eentje die de lamp uitzet zodra de bewegingsmelder 5 minuten 'off' is. Dan krijg je zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: overloopspotjes_uti
  alias: Overloopspotjes uit
  trigger:
      to: 'on'
      for:
        seconds: 300
  action:
      target:

En zo zijn er ongetwijfeld nog wel wat opties, met altijd wat voor- en nadelen. Probeer wat dingen uit, ga spelen met wat automations op een vrije middag om te kijken wat er nu gebeurt en dan zul je zien dat het eenvoudiger wordt. Succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rouwette schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:54:
Ik heb sonoff zb dongle-P draaiend, nu wou ik het langzaam overzetten naar zigbee2mqtt met een Sonoff-E stick
Je wilt van een zeer betrouwbare stick + Z2M-combi graag naar een experimentele stick + Z2M-combi waar veel meer problemen mee zijn? Dapper :)
die zie ik op de host als ttyACM1
De P is ttyACM0.
Ik zou sowieso niet koppelen op TTY, maar op /dev/serial/by-id/. Je TTY kan bij elke reboot anders zijn.

Verder noem je je platform niet, maar ik denk dat je de drivers voor de E-dongle mist. Dat zijn andere drivers dan die je nodig hebt voor de P-dongle.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-10 15:31

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@JayPe Nog een alternatief is één automation met 2 triggers: eentje die de lamp aanzet zodra de bewegingsmelder op 'on' gaat, en eentje die de lamp uitzet zodra de bewegingsmelder 5 minuten 'off' is. Dan krijg je zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Overloopspotjes
description: ""
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.bewegingsmelder_overloop_motion
    to: "on"
    id: beweging
    entity_id:
      - binary_sensor.bewegingsmelder_overloop_motion
    from: "on"
    id: geen-beweging
    for:
      minutes: 5
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - beweging
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            target:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - geen-beweging
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            target:
mode: restart

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 16-04-2024 10:20 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
jmk schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:45:
Ik heb best veel add ons binnen Home Assistant maar helaas zijn niet voor iedere self hosted pakketen add ons gemaakt.

Nu heb ik deze handleiding gevonden:
https://www.audiobookshelf.org/guides/docker-install

Portainer heb ik al draaien op mijn Home Assitant. Is die handleiding eenvoudig te volgen of kan ik een misschien beter een langere route volgen om zelf een repository aan te maken met een add on? Nog nooit gedaan en het lijkt me misschien nog wel ingewikkelder.
Nu zal het via portainer wel werken maar heb je wel kans dat je install als unsupported aangemerkt wordt. Als je er echt addons van maakt heb die die kans niet.

Andere optie zou zijn om HAOS in een VM te draaien en ernaast een docker omgeving op te zetten. Zeker als de containers die je wilt draaien geen directe smart home link hebben houdt je zo wel mooi een scheiding.

Zie dat er wel weer een Portainer addon variant is nadat Frenck er mee gestopt was.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 16-04-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sicco92 schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:34:
Django/Jinja:
1
En werken hoor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/eKeTO3oPuZ0MSAvuYmWh96Nc.png

Zeer bedankt voor de tip. Ik moet nog even sleutelen aan de statusweergave (on/off vs running/not running) maar daar kom ik wel uit.

En nu snap ik ook waarom ik vrij zeker wist dat ik de helpers in de UI had aangemaakt, omdat dat eenvoudig is als het een threshold sensor uitleest, en iets iets minder eenvoudig is bij iets anders.

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Gizz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:15:
[...]

Je wilt van een zeer betrouwbare stick + Z2M-combi graag van een experimentele stick + Z2M-combi waar veel meer problemen mee zijn? Dapper :)

[...]

Ik zou sowieso niet koppelen op TTY, maar op /dev/serial/by-id/u. Je TTY kan bij elke reboot anders zijn.

Verder noem je je platform niet, maar ik denk dat je de drivers voor de E-dongle mist. Dat zijn andere drivers dan die je nodig hebt voor de P-dongle.
De drivers zitten erop,

Ik gebruik Ubuntu met HA supervised in Docker.
Op de host
code:
1
2
3
4
5
home@home-desktop:~$ ls -l /dev/serial/by-id
totaal 0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 mrt  7 06:16 usb-1a86_USB_Single_Serial_5322027826-if00 -> ../../ttyACM0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 apr 14 23:51 usb-ITEAD_SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2_20230605081211-if00 -> ../../ttyACM1
lrwxrwxrwx 1 root root 13 mrt  7 06:16 usb-Silicon_Labs_CP2102_USB_to_UART_Bridge_Controller_0001-if00-port0 -> ../../ttyUSB0

Binnen HA terminal hetzelfde
Maar als ik zoek bij hardware is hij niet te vinden

Zigbee2mqtt geeft
code:
1
Zigbee2MQTT:error 2024-04-16 11:00:31: Error: Error: No such file or directory, cannot open /dev/serial/ttyACM1

[ Voor 6% gewijzigd door Rouwette op 16-04-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
JayPe schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:59:
Hallo allen.

Ik ben al een jaartje of langer aan het prutsen met Home Assistant en lees eigenlijk te weinig, dus dat automatiseren, dat wil nog niet zo lukken.

Heeft er iemand een go-to plek voor mij? Dit topic gaat over van alles en nog wat,.. en ik wil het topic liever niet kapen, maar ook niet alle 745 pagina's doorspitten.

Wat zoek ik?
Lamp aan met PIR sensor: Dat lukt
Lamp uit, als PIR sensor al 5 minuten geen beweging meer gedetecteerd heeft: Dat lukt niet.

Daarvoor heb ik een helper (?) nodig. Maar mijn concentratiespanne is zo kort, dat als ik een filmpje over het onderwerp (denk) te gaan kijken, dat ik vervolgens aan een wasmachine-is-klaar-deur-switch-automatisering begin.

Wat zoek ik twee:
Melding dat de koffie klaar is.
Ik heb een shelly plug s tussen zo'n beetje alles in huis zitten.
Koffiezetapparaat aan: hoog verbruik (1000+Watt) Koffie doorgelopen:: Verbruik zakt in (70Watt), blijft daarop.
Op het moment dat het verbruik zakt van 1000 naar 70Watt: verzend melding
Op het moment dat het verbruik al 1 uur op 70 watt zit: Verzend melding dat koffie oud en apparaat wel uit mag.
Op het moment dat verbruik 1,5 uur op 70 watt zit: Zet shelly uit, met melding.
Ook met een helper?
In eerste plaats zal je denk ik toch wat moeten vinden voor jezelf hoe je info kunt vinden. Want anders wordt het denk ik wel lastig. Maar goed, willen je best helpen met specifieke vragen.

Eerste is niet zo lastig en zonder helper te doen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
description: ""
mode: single
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.motion_sensor
    to: "off"
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
condition: []
action:
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: light.some_light

Maar met zo veel zaken in HA zijn er vele wegen naar Rome! Een andere optie zou zijn om dit met een timer (helper) te doen. Grote voordeel daarvan is dat je wat meer flexibiliteit hebt wanneer je wel of niet een timer start (of canceled etc). Daarnaast kan je zien hoe lang het nog duurt. Maar als nadeel, het is complexer. Zeker omdat de timer events nog steeds niet standaard in de UI zitten...

Voor het tweede zou je kunnen kijken naar verschillende wasmachine voorbeelden hier. Maar willen je ook wel helpen, maar dan is wel even belangrijk om te weten of de 1000W continue is (waarschijnlijk wel) en of de 70W continue is (waarschijnlijk niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Rouwette Als eerste, ik zou juist geen E willen gebruiken met Z2M...

Maar goed, hoe draai je HA? ttyACM0 klinkt niet als puur HAOS.

edit:
Spuit 11, had de reacties gemist....

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 16-04-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:08:
@Rouwette Als eerste, ik zou juist geen E willen gebruiken met Z2M...

Maar goed, hoe draai je HA? ttyACM0 klinkt niet als puur HAOS.

edit:
Spuit 11, had de reacties gemist....
Ubuntu 22.04.3 LTS en draai HA in docker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Rouwette Nu meer aanvullend antwoord :+

Als je HA in docker draait, heb je dan wel zelf de USB passthrough van de stick geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:10:
@Rouwette Nu meer aanvullend antwoord :+

Als je HA in docker draait, heb je dan wel zelf de USB passthrough van de stick geregeld?
Moet dat per stick? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rouwette schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:57:
[...]
Ik gebruik Ubuntu met HA supervised in Docker.
Geef je in de configuratie van je docker container de nieuwe stick wel door vanuit de host? Dit dus: Exposing devices.
edit: spuit 11 :P

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 16-04-2024 11:15 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Rouwette Op zich, ja. Maar op zich zou supervisor dat moeten kunnen doen. Maar zou kunnen dat het niet goed gaat omdat je install unsupported is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Church of Noise schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:32:
[...]

Hoe ga je ha op je iPad tevoorschijn krijgen? Via een browser? Ik heb een iPad 3 en veel apps zijn niet compatibel met de oude IOS versie die er op draait...
Ik heb echt geen flauw idee om eerlijk te zijn. Meer een idee omdat het er nog ligt. Maar inderdaad. Apps gaan hem niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-10 06:43
Sicco92 schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:56:
[...]

Onder de 'Supervisor' integration heb ik wel gegevens voor het CPU- en memorygebruik van HA Core, maar volgens mij stonden die standaard op disabled. Het is dezelfde integration die ook de 'update' entity verzorgt voor HA Core volgens mij. Ik gebruik daarvan de 'CPU percent' entity om HA Core zelf te monitoren.
[Afbeelding]

@Kire88 Misschien heb je hier wat aan.

Ik monitor overigens het complete systeem samen met alle add-ons in een kaartje, zodat ik makkelijk terug kan vinden welke add-ons op een bepaald moment erg actief waren:
[Afbeelding]
Zo ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat de Studio Code Server add-on bij mij soms blijft hangen, waarmee mijn systeem steeds trager wordt.
Top! Ik zal hier eens mee beginnen en kijken wat ik zowat tegenkom. Misschien kan ik van daar verder kijken.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Yep. De binding lijkt trouwens als 2 druppels water op de dbus binding. Dus wellicht werkt dit (op basis van deze code):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
version: '3'
services:
  homeassistant:
    container_name: homeassistant
    image: "ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable"
    volumes:
      - /PATH_TO_YOUR_CONFIG:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /run/dbus:/run/dbus:ro
      - /dev/ttyACM1:/dev/ttyACM1:rw     
    restart: unless-stopped
    privileged: true
    network_mode: host

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57
Misschien gerelateerd aan wat @JeroenH hierboven aan het doen was. Maar ik kom er niet helemaal uit.
In Lovelace heb ik een tweetal input_boolean switches. (input_boolean.wasmachine_actief en input_boolean.wasdroger_actief)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uJpz4UPYTFhcHSfkvx8FY2voqg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zz9YV0qBmgPSwIP5GWo6kpLD.png?f=user_large
De schakelaar lijkt te suggereren dat je die om kan zetten. Wat ook kan maar het heeft geen nut.
Deze input_boolean zet ik via een tweetal automations: wasmachine aan en wasmachine uit. Als de wasmachine aan is, gaat deze naar on en als deze klaar is naar off. Dit op basis van vermogen boven/onder de 5Watt.
Graag zou ik hier gewoon het woordje On/Off, Aan/Uit of een icoontje van maken. Ik heb al wat dingen geprobeerd via template sensor, maar ik kom er niet uit. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

[ Voor 5% gewijzigd door ahbart op 16-04-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ahbart Je kan er een template binary sensor van maken maar zelf gooi ik het in een custom:multiple-entity-row. Die gebuik ik dan met een enkel entiteit (dus niet multiple) maar die kent een optie om een state te tonen ipv een toggle.
YAML:
1
2
3
4
5
6
      - type: custom:multiple-entity-row
        entity: input_boolean.house_washing_machine_active
        name: Active
        toggle: false
        state_color: true
        secondary_info: last-changed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57
Septillion schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:40:
@ahbart Je kan er een template binary sensor van maken maar zelf gooi ik het in een custom:multiple-entity-row. Die gebuik ik dan met een enkel entiteit (dus niet multiple) maar die kent een optie om een state te tonen ipv een toggle.
YAML:
1
2
3
4
5
6
      - type: custom:multiple-entity-row
        entity: input_boolean.house_washing_machine_active
        name: Active
Yes! Super. Ik moest wel die custom:multiple-entity-row installeren via hasc. Dit is wat ik wilde. Dank!
Dit is wat het is geworden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
title: Wasdroger / wasmachine actief
type: entities
entities:
  - entity: input_boolean.wasmachine_actief
    type: custom:multiple-entity-row
    name: Wasmachine actief
  - entity: input_boolean.wasdroger_actief
    type: custom:multiple-entity-row
    name: Wasdroger actief
show_header_toggle: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ahbart schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:36:

Graag zou ik hier gewoon het woordje On/Off, Aan/Uit of een icoontje van maken. Ik heb al wat dingen geprobeerd via template sensor, maar ik kom er niet uit. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
LOL, dit is inderdaad exact wat ik heb voor mijn wasmachine, en opladen van EV, en wat ik had voor mijn vaatwasser. Voor die laatste werkte het dus niet goed en moest ik knutselen.

Ik heb het als volgt aangepakt:

Als eerste een helper maken. Identificeer het Entity ID van het opgenomen vermogen van je wasmachine, bij mij sensor.wasmachine_power. Ga naar Helpers -> Create helper -> kies Threshold sensor.

Vul het dan als volgt in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4ZNgfzLcyPcS1M7-IMrqI6eIrs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/YhVFdEDTt84zV3jx5n3JTrqB.png?f=fotoalbum_medium

(natuurlijk spelen met de hysterese en de limieten, elk apparaat is anders)

Hij komt dan keurig met on/off op je frontpage:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/zJG66gAvIiPmWmrojUcLFqHJ.png

-edit-

Wat @Septillion vertelt kan natuurlijk ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JeroenH Zakt je wasmachine nooit onder de threshold tijdens een wasje? Die van mij zakt elke wasbeurt meerdere keren naar hetzelfde verbruik als tijdens idle. Dus als ik ook niet een hysterese in tijd neem (ik gebruik 1:30) zal de sensor de hele tijd klapperen :+

Nu zou dit tegenwoordig ook met een trigger based template binary sensor kunnen maar dit al even geleden gemaakt. En dit is stuk makkelijker debuggen dan trigger template sensoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Septillion schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:31:
@JeroenH Zakt je wasmachine nooit onder de threshold tijdens een wasje? Die van mij zakt elke wasbeurt meerdere keren naar hetzelfde verbruik als tijdens idle. Dus als ik ook niet een hysterese in tijd neem (ik gebruik 1:30) zal de sensor de hele tijd klapperen :+

Nu zou dit tegenwoordig ook met een trigger based template binary sensor kunnen maar dit al even geleden gemaakt. En dit is stuk makkelijker debuggen dan trigger template sensoren...
Nee, onze wasmachine blijft gedurende de gehele wascyclus een klein vermogen trekken. Mijn vaatwasser valt wel terug naar 0 watt, en dat dan ook gedurende lange perioden (20+ minuten), en daarom had ik ook het probleem dat het voor dat apparaat niet werkte ;)

In other news, mijn moeder heeft een nieuwe tablet gekocht en ik mag haar oude hebben. Hallo mooi HA display voor in de woonkamer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

Videopac

Rommelt wat aan.

Toppe schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:44:
[...]

Hangt even af welke van de drie codes. De eerste moet je op je apparaat zetten waarop je de software zet.

De tweede in de configuration.yaml en de laatste (Toppe in "Home Assistant - Show je setup") moet je inderdaad via ruwe configuratie editor doen :)
De M5Stick lijkt goed te werken: volgens het schermpje geeft hij keurig elke 30 seconden allerlei waardes door. Dat dashboard zelf lijkt ook redelijk gelukt: Ik zie een overzicht met allerlei Apexchart foutmeldingen en daar / in de configuration.yaml lukt het nog niet. Als ik de code toevoeg aan configuration.yaml en probeer te herladen krijg ik:

Error loading /config/configuration.yaml: mapping values are not allowed here
in “/config/automations.yaml”, line x, column y

Ik las hier dat er

Dit verwijst naar de : van " - sensor:", de eerste regel van de toegevoegde code. Als ik hier op zoek zou dit door een inspringfout moeten komen, maar ik kan die zelf niet vinden.

Mijn configuration.yaml:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2wL7UNsKbKlfBFpsjHP1XD5RKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkjXd0AzXe7pI5l8ARigfsFy.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens dit bericht zou er tussen de scene en de sensor regel nog "template:" moeten staan (staat niet in je bericht) maar dan krijg ik: "Cannot quick reload all YAML configurations because the configuration is not valid: Unexpected error calling config validator: 'NodeStrClass' object has no attribute 'items'" foutmelding.

Deze beginner komt er nog niet helemaal uit.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47
Videopac schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:20:
[...]

De M5Stick lijkt goed te werken: volgens het schermpje geeft hij keurig elke 30 seconden allerlei waardes door. Dat dashboard zelf lijkt ook redelijk gelukt: Ik zie een overzicht met allerlei Apexchart foutmeldingen en daar / in de configuration.yaml lukt het nog niet. Als ik de code toevoeg aan configuration.yaml en probeer te herladen krijg ik:

Error loading /config/configuration.yaml: mapping values are not allowed here
in “/config/automations.yaml”, line x, column y

Ik las hier dat er

Dit verwijst naar de : van " - sensor:", de eerste regel van de toegevoegde code. Als ik hier op zoek zou dit door een inspringfout moeten komen, maar ik kan die zelf niet vinden.

Mijn configuration.yaml:
[Afbeelding]
Volgens dit bericht zou er tussen de scene en de sensor regel nog "template:" moeten staan (staat niet in je bericht) maar dan krijg ik: "Cannot quick reload all YAML configurations because the configuration is not valid: Unexpected error calling config validator: 'NodeStrClass' object has no attribute 'items'" foutmelding.

Deze beginner komt er nog niet helemaal uit.
Er moet inderdaad nog template: staan, maar er mist ook een uitroepteken bij je scripts include

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:47
Vraagje, iemand die die advies kan geven voor een alternatief voor aqara zigbee Tempratuur sensors en ander aqara spul dat goedkoper is? Zat even te kijken, maar voor de prijs van 3 stuks 3/2 jaar terug koop je nu nog maar 2 stuks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

TheFes schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:21:
[...]

Er moet inderdaad nog template: staan, maar er mist ook een uitroepteken bij je scripts include
Dank! Ik heb zowaar iets dat op een dashboard begint te lijken. Bepaalde sensoren kent ie niet, wellicht heb ik die niet gedefinieerd in de code op mijn M5Stick. Dat zoek ik later nog wel uit (ik meen ergens gelezen te hebben dat ik dat ook op afstand aan kan passen). Ik krijg alleen geen waarden in dit dashboard. Als ik met mqtt explorer verbindt zie ik dat mijn Home Assistant mqtt dinges wel allerlei waarden ontvangt van mijn warmtepomp. Iemand enig idee waar ik moet zoeken?
NB: dank voor alle hulp zover; dat hele Home Assistant is best moeilijk (voor mij).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYSrmnruLEv_wv3echWpE0t3uMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umfn0KbMM7s5Dx3E6JTgDE0W.jpg?f=fotoalbum_large
(@Toppe je weet dat de eerste regel met "template:" mist in je post? Het kan anderen een boel gepuzzel/gezoek schelen)

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:27

Toppe

Oké ✅

Videopac schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:51:
[...]

Dank! Ik heb zowaar iets dat op een dashboard begint te lijken. Bepaalde sensoren kent ie niet, wellicht heb ik die niet gedefinieerd in de code op mijn M5Stick. Dat zoek ik later nog wel uit (ik meen ergens gelezen te hebben dat ik dat ook op afstand aan kan passen). Ik krijg alleen geen waarden in dit dashboard. Als ik met mqtt explorer verbindt zie ik dat mijn Home Assistant mqtt dinges wel allerlei waarden ontvangt van mijn warmtepomp. Iemand enig idee waar ik moet zoeken?
NB: dank voor alle hulp zover; dat hele Home Assistant is best moeilijk (voor mij).
[Afbeelding]
(@Toppe je weet dat de eerste regel met "template:" mist in je post? Het kan anderen een boel gepuzzel/gezoek schelen)
Zal het morgen even aanpassen

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 19:33

jmk

Septillion schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:53:
[...]

Nu zal het via portainer wel werken maar heb je wel kans dat je install als unsupported aangemerkt wordt. Als je er echt addons van maakt heb die die kans niet.

Andere optie zou zijn om HAOS in een VM te draaien en ernaast een docker omgeving op te zetten. Zeker als de containers die je wilt draaien geen directe smart home link hebben houdt je zo wel mooi een scheiding.

Zie dat er wel weer een Portainer addon variant is nadat Frenck er mee gestopt was.
Dank je voor je reactie!

Dat met werken in een VM en een aparte docker omgeving naast HA had ik eigenlijk achteraf moeten doen, ik heb nu de HAOS geflashed op mijn SSD van mijn NUC.

Ik denk dat ik nu voor het maken van een repository met 1 of 2 add ons ga. Misschien dat ik wat instructie video's kan vinden. Mooie is wel dat alles dan onder 1 OS valt en ik het aantal diensten zelf kan uitbreiden.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Septillion schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:14:
@Pieter2 Maar wat is nu het probleem dan? Nadat je Secure boot uitgezet hebt zal je moeten zorgen dat het HA image op de schijf terecht komt. Aan de UEFI item te zien heb je dat nog niet gedaan gezien daar "Windowns" staat.

En alleen schijf volgorde is van belang. UEFI items zullen nog anders worden nadat je HA erop zet. Deze tonen werkelijk de gevonden UEFI boot partities.
Het is nu gelukt om te booten en ubuntu is geïnstalleerd. Alleen nu krijg ik de foutmelding die precies staat beschreven in de uitleg van home assistent als ik de file van home assistent wil restoren.

If you are getting an Error unmounting filesystem error message, stating that the target is busy:
Most likely, you are running Ubuntu on your internal disk. Instead, you need to run it on your stick.
Go back to step 3 and during start up, make sure you select Try Ubuntu (and NOT Install Ubuntu).

https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64#start-up-your-generic-x86-64

Ik moet denk ik opnieuw in de bios om vanuit de usb stick ubuntu op te starten en ubunto opnieuw te installeren. In de beschrijving van ubuntu staat dat ik de usb er uit moest halen, maar misschien moest dit niet. Maar hoe kom ik nu in de BIOS? Allerlei F knoppen indrukken tijdens het opstarten werkt niet. En ondanks dat de USB erin zit start gewoon Ubuntu op wat denk ik op de interne harde schijf zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Pieter2 op 16-04-2024 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Pieter2 Je moet Ubuntu überhaupt niet installeren, alleen de live versie booten. Dan zal het ook niet vragen om de stick te verwijderen. Vanaf dat heb je dan tools om een image op je schijf te zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 16-04-2024 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@jmk Waarin niet als nog? Met een volle HA backup ben je zo weer up and running.

Ook al zou ik altijd pad terug proberen te houden dus eerst image van je hele systeem nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Septillion schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:04:
@Pieter2 Je moet Ubuntu inderdaad ook niet installeren, alleen de live versie booten. Dan zal het ook niet vragen om de stick te verwijderen.
Hoe kan ik dat nu opnieuw proberen? ik kom nu niet meer in de Bios tijdens het opstarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Pieter2 Enige dat ik me kan bedenken is dat je fast boot ofzo aan hebt. Probeer eens gewoon een harde reset (reset knop of power knop ingedrukt houden). Verder kan een install niets aanpassen aan de bios. Vooral snel genoeg op de juiste knop blijven drukken tijdens boot.

Zie ook de aanvullingen in mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Septillion schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:09:
@Pieter2 Enige dat ik me kan bedenken is dat je fast boot ofzo aan hebt. Probeer eens gewoon een harde reset (reset knop of power knop ingedrukt houden). Verder kan een install niets aanpassen aan de bios. Vooral snel genoeg op de juiste knop blijven drukken tijdens boot.

Zie ook de aanvullingen in mijn vorige post.
Ik vermoed dat ik de juiste FN knop of combinatie niet weet, volgens mij moet ik de Fn knop samen met een F toets indrukken. Toen er nog windows op stond kon ik vanuit windows de computer zelf in bios laten opstarten en hoefde ik geen fn knop te gebruiken. Maar dat trucje werkt nu niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Pieter2 op 16-04-2024 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:44

Antonio di

a mi me dijeron que si

Pieter2 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:15:
[...]

Ik vermoed dat ik de juiste FN knop of combinatie niet weet, volgens mij moet ik de Fn knop samen met een F toets indrukken. Toen er nog windows op stond kon ik vanuit windows de computer zelf in bios laten opstarten en hoefde ik geen fn knop te gebruiken. Maar dat trucje werkt nu niet.
Probeer bij opstarten (eerst helemaal UIT, geen stroom) direct en herhaald "Esc" toets ind te drukken om in de UEFI/BIOS te komen van je Minisforum GK50.

[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 16-04-2024 21:19 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Pieter2 Ahh, ja, de juist toets om in de bios te komen (of de boot device te selecteren) is altijd een beetje gokken. Del, Esc, F2, F8, F10 en F12 zijn "gangbaar" :+ Vroegahh stond dat nog gewoon in beeld tijdens een boot maar tegenwoordig zie je alleen nog een splash screen op meeste devices.

Op mijn N100 device zicht ik ook naar de toets om boot device te selecteren tot ik zag dat het onderdeel van de bios was :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:04
Bij de GK50 is het de ESC of F7 toets kan het zelf even niet testen op dit moment.

[ Voor 48% gewijzigd door Barfman op 16-04-2024 21:54 ]

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dutchnltweaker Bijna alles is wel duurder geworden afgelopen jaren. Maar deur en temperatuursensoren zie ik nog steeds wel voor <€4,- als "Pick 3 & save" op Ali.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb vanochtend even de nieuwe ESPHOME firmware gedistribueerd naar al mijn devices. Ik draai HA op een oude i5 laptop (via Proxmox), en qua opgenomen vermogen ziet dat er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/HWpacITQx5Is4GsaHVyual7L.png

Tussen ongeveer 07:45 en 07:46 de ESPHOME update zelf geïnstalleerd, en dan tussen ongeveer 07:47 en 07:57 werden de individuele ESPHOME firmwares gecompileerd en geupload.

Ik weet nog dat dit een eeuwigheid duurde toen ik HA nog op een Raspberry Pi 4 draaide, nu gaat dat veel sneller, ik denk in iets van een kwart van de tijd. Het opgenomen vermogen maakt ook wel duidelijk hoe dat komt; de laptop heeft qua CPU veel meer headroom dan een Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:13

sapphire

Die-hard pruts0r

Hoe hebben jullie het opgelost qua lichtknoppen in ruimtes waar licht aangaat met een sensor?

Ik heb in de paar ruimtes waar we dat nu hebben Sonoff ZBMINi-L2's "achter" de schakelaars geplaatst zodat de functie gewoon behouden blijft. Vind ik handig in de gevallen dat ik toch het licht uit wil zetten als het aanspringt (bv als ik migraine heb en naar toilet ga kan ik het licht nog uitzetten) + makkelijk alles naar oude staat terug te brengen als we ooit weggaan.
Vrouw wil dat ik de knoppen weghaal wat dus op een aantal plekken zou betekenen dat ik eea moet dichtsmeren, schuren, schilderen, etc.

Mijn vrouw irriteert zich er mateloos aan zegt ze want als ze nu binnenkomt springt het licht aan en drukt ze als automatisme op de lichtknop en gaat het dus weer uit. Ik was na 2 dagen er aan gewend, zij na 2 weken nog niet :?
Hoe is die ervaring bij jullie/partners/kinderen?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:18
sapphire schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:18:
Hoe hebben jullie het opgelost qua lichtknoppen in ruimtes waar licht aangaat met een sensor?

Ik heb in de paar ruimtes waar we dat nu hebben Sonoff ZBMINi-L2's "achter" de schakelaars geplaatst zodat de functie gewoon behouden blijft. Vind ik handig in de gevallen dat ik toch het licht uit wil zetten als het aanspringt (bv als ik migraine heb en naar toilet ga kan ik het licht nog uitzetten) + makkelijk alles naar oude staat terug te brengen als we ooit weggaan.
Vrouw wil dat ik de knoppen weghaal wat dus op een aantal plekken zou betekenen dat ik eea moet dichtsmeren, schuren, schilderen, etc.

Mijn vrouw irriteert zich er mateloos aan zegt ze want als ze nu binnenkomt springt het licht aan en drukt ze als automatisme op de lichtknop en gaat het dus weer uit. Ik was na 2 dagen er aan gewend, zij na 2 weken nog niet :?
De schakelaars zou ik echt laten zitten. Misschien kun je een vertraging inbouwen?

> lampen gaan aan
> binnen 10 seconden wordt de schakelaar ingedrukt
> geen actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Partner duurde twee maanden, kinderen twee uur en laten nu overal het licht branden waar geen sensor gebruikt wordt. Je kan overigens voor de gewenningsperiode ook de schakelaar loskoppelen of vasttapen (simpel te verwijderen tape nemen). Weghalen en wegwerken zou ik niet doen want je wilt of de koper van je huis wil er wel bij kunnen als het nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-10 13:30

Het licht gaat bij ons standaard niet aan, behalve als het na zonsondergang is of -30min voor zonsondergang.
Is het wel gewenst om het licht aan te doen, kan dit via Google voice, de HA app of enkele fysieke knoppen.

Reguliere schakelaars heb ik vastgezet of verwijderd of een zigbeeschakelaar erin gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Ora et Labora op 17-04-2024 09:26 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Op een aantal plekken heb ik de schakelaars vervangen door een blindplaatje. Zo is het afdekraam blijven zitten en kan de schakelaar altijd eenvoudig weer teruggezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:24

Achter de schakelaar iets stoppen zodat je de schakelaar niet meer kan omzetten. Heb er zelf een stuk plastic achter zitten. Ook handig voor visite die anders per ongeluk schakelaars gaan omzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Vrouwlief moest ook erg wennen (destijds als eerste in onze loods toegepast). Heb de eerste weken de schakelaars vastgeplakt met gaffa. Toen ze aangaf de schakelaars niet meer aan te raken heb ik de gaffa er weer afgehaald.

Waar mogelijk heb ik schakelaars aangepast naar pulsschakelaars (veertjes besteld op Aliexpress en in de aanwezige Busch-Jaeger schakelaars gemonteerd). Aangezien pulsschakelaars echt anders aanvoelen dan een gewone schakelaar helpt ook dat bij het wennen aan de nieuwe situatie.

Zelf gebruik ik Tint switches (en die kunnen alleen overweg met pulsschakelaars, werd dus in eerste instantie verplicht tot deze keuze), de ZBMini-L2 (die ik sinds kort thuis ook gebruik) kan beide.

Uitgangspunt bij alles is: Als ik Home Assistant stop moet alles nog gewoon gebruikt kunnen worden. WTW, Verlichting etc. etc. Het moet allemaal gewoon te bedienen zijn. "Augmented convenience".

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 17-04-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@bes-r Vertraging is een goede, ga ik eens naar kijken :)

@synoniem Hier is het bv. in het toilet ook omdat de kinderen niet goed bij de knop kunnen en het licht laten branden. Sowieso zijn vrouw en kinderen meester in het laten branden van lichten in huis :X

@Ora et Labora Ik heb nu alleen nog ruimtes gedaan waar het licht sowieso aan moet zoals toilet, inloopkasten, schuur. Op termijn wil ik de andere ruimtes gaan doen met lux meting dus als het overdag donker word dat het ook aan gaat als er iemand in de ruimte is. Zal ook wel weer discussie worden aangezien mijn vrouw zelfs bij volle zon de lampen aan doet 'want dat is gezellig' :+

@JBS Ach het simpele blindplaatje dat ik daar niet aan gedacht heb, goed idee!

@maxoss Zou ook kunnen voor tijdelijk dan want 'per ongeluk' de schakelaar omzetten is opzich geen probleem want het licht gaat dan gewoon aan of uit :+

@HuismAndré We zijn dus niet de enige :p
Ik denk dat het inderdaad een combi word van blindplaatjes en een aantal maanden tape.

Die veertjes klinkt interessant, hoe heb je dat gedaan? Ik heb namelijk weinig zin om een rits schakelmateriaal te vervangen want het meeste is pas 2 jaar of jonger in gebruik.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia

Zo herkenbaar. Alleen dan van te voren al. Het moet gewoon werken zonder alles erachter. Ok, prima. Dus fibaro dimmers met mooie nieuwe pulsedrukkers. Begonnen in de slaapkamer van onze dochter. Die dingen kunnen zelf aan uit, dimmen en vol aan. Met al van te voren de minimum en maximum ingesteld via toen nog OpenHAB. Die instellingen staan daar gewoon in. Dus zonder server blijven ze dat aanhouden.
De keuken heeft een dimbare ledpaneel. Alleen moet ik daar nog de fibaro dimmer bij plaatsen. Echter heeft mijn schoonvader toen extra draden getrokken op de slaapkamer en mijn kennis is toch wel erg verminderd in al die tijd. Dus dat moet ik nog eens vergelijken en kijken of ik de juiste draden ergens vandaan kan trekken zonder gezeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@sapphire Ik ben ooit op het idee gebracht door topics op tweaker (weet niet meer precies welke).

Moet je natuurlijk wel Busch-Jeager schakelmateriaal hebben. Ik gebruik de volgende veertjes:

https://aliexpress.com/item/1005002652284956.html

(0.6mm draaddiameter, 10mm hoogte, 4mm diameter)

Die veertjes hebben wel een iets lagere veerkracht dan de originele veertjes (te weinig zelfs voor een kruisschakelaar) maar voor standaard (wissel)schakelaars kan het prima. De 2 kruisschakelaars die ik heb (3 aan/uit schakelplekken), heb ik voorzien van originele veertjes uit BJ pulsschakelaars die ik had liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 17-04-2024 12:21 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:36
HuismAndré schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:46:
@sapphire Ik ben ooit op het idee gebracht door topics op tweaker (weet niet meer precies welke).

Moet je natuurlijk wel Busch-Jeager schakelmateriaal hebben. Ik gebruik de volgende veertjes:

https://nl.aliexpress.com/item/1005002652284956.html

Die veertjes hebben wel een iets lagere veerkracht dan de originele veertjes (te weinig zelfs voor een kruisschakelaar) maar voor standaard (wissel)schakelaars kan het prima. De 2 kruisschakelaars die ik heb (3 aan/uit schakelplekken), heb ik voorzien van originele veertjes uit BJ pulsschakelaars die ik had liggen.
Zet je die dan vast met secondelijm ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-10 13:30
sapphire schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:16:

@Ora et Labora Ik heb nu alleen nog ruimtes gedaan waar het licht sowieso aan moet zoals toilet, inloopkasten, schuur. Op termijn wil ik de andere ruimtes gaan doen met lux meting dus als het overdag donker word dat het ook aan gaat als er iemand in de ruimte is. Zal ook wel weer discussie worden aangezien mijn vrouw zelfs bij volle zon de lampen aan doet 'want dat is gezellig' :+
Die discussie ken ik ook, daarom heb ik in de keuken een zigbee schakelaar geplakt met 4 knoppen om toch nog handmatig het licht aan te kunnen doen van de keuken, eettafel, woonkamer, etc.
Tevens kan het ook met Google Voice, hey Google, doe de lampen van de woonkamer aan.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ora et Labora schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:51:
[...]

Die discussie ken ik ook, daarom heb ik in de keuken een zigbee schakelaar geplakt met 4 knoppen om toch nog handmatig het licht aan te kunnen doen van de keuken, eettafel, woonkamer, etc.
Tevens kan het ook met Google Voice, hey Google, doe de lampen van de woonkamer aan.
De woonkamer, eettafel en keuken wil ik de bestaande dimmers vervangen voor Ecodims maar dat staat later op het programma. Eerst even de simpelere dingen en HA beter leren kennen en inspiratie op doen wat en hoe ik dan eea ga instellen qua automations.

Eerstvolgende wat ik wil doen is een button maken waarmee je een specifieke Spotify aan kan zetten op de Sonos speakers :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ligt de toon api eruit? Apparaat heeft verbinding met het internet en de toon app werkt ook maar in HA staat de toon sinds vandaag op unavailable

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sapphire Hier ook laten zitten, ik wil ook altijd overrule kunnen doen :)

Maar goed, Ms Septillion vergeet altijd het licht dus die hoefde niet echt te wennen... Nu heb ik het bijvoorbeeld op de WC wel met een deurschakelaar die het licht al aan heeft voor je de deur echt open hebt.

Andere kant heb ik ook plekken waar het nog steeds niet automatisch aan gaat maar wel automatisch uit.

Verder vind ik tijdens het wennen de schakelaar blokkeren wel een aardige :) Want de irritatie zal vooral het weer uit gaan van het licht zijn, niet zo zeer de nutteloze handeling :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

-Casper schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:50:
[...]

Zet je die dan vast met secondelijm ofzo?
Nee. Voor Busch-Jeager pulsschakelaars en normale schakelaars wordt dezelfde mal gebruikt (in ieder geval de BJ schakelaars die ik heb (en die zijn al decennia heel erg gangbaar)). De montageplek voor de veertjes zit er dus standaard al in. Maar de veertjes plaatsen is wel even een gepriegel (ik doe dat met een klein schroevendraaiertje waar ik het veertje omheen doe en daarna vanaf duw met een ander klein schroevendraaiertje).

[ Voor 19% gewijzigd door HuismAndré op 17-04-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje, ik vind de updates voor HACS & addons een beetje verstopt, zou ze graag willen tonen in een overzichtje, heb nu deze in elkaar geknutseld. Ik kan voor addons geen sensor vinden zoals voor HACS, moet ik die zelf in elkaar knutselen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BceZ6yQWdRH6i-hrDAcpP1lPlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yf7AO4GAM1MRr2EhVwZC4mNx.png?f=user_large

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:58:
Vraagje, ik vind de updates voor HACS & addons een beetje verstopt, zou ze graag willen tonen in een overzichtje, heb nu deze in elkaar geknutseld. Ik kan voor addons geen sensor vinden zoals voor HACS, moet ik die zelf in elkaar knutselen?

[Afbeelding]
Die moet je zelf in elkaar knutselen
Dit zou moeten werken in een template sensor
Django/Jinja:
1
{{ integration_entities('Supervisor') | select('match', 'update.') | select('is_state', 'on') | list | count }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:03:
[...]

Die moet je zelf in elkaar knutselen
Dit zou moeten werken in een template sensor
Django/Jinja:
1
{{ integration_entities('supervisor') | select('match', 'update.') | select('is_state', 'on') | list | count }}
Oké, geen probleem. Het is maar dat ik niet voor niets ga klooien terwijl het al bestaat (had wel gezocht, maar niets gevonden dus had het al een beetje verwacht idd). Bedankt voor het voorzetje!

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Septillion schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:21:
@sapphire Hier ook laten zitten, ik wil ook altijd overrule kunnen doen :)

Maar goed, Ms Septillion vergeet altijd het licht dus die hoefde niet echt te wennen... Nu heb ik het bijvoorbeeld op de WC wel met een deurschakelaar die het licht al aan heeft voor je de deur echt open hebt.

Andere kant heb ik ook plekken waar het nog steeds niet automatisch aan gaat maar wel automatisch uit.

Verder vind ik tijdens het wennen de schakelaar blokkeren wel een aardige :) Want de irritatie zal vooral het weer uit gaan van het licht zijn, niet zo zeer de nutteloze handeling :)
De irritatie toilet is de grootste, licht gaat te traag aan, automatisme van de knop en licht gaat uit omdat de PIR geen beweging detecteert.

Die eerste ben ik nog mee bezig, deursensor (SNZB-04) is niet snel genoeg, PIR ook niet (SNZB-03) al kan ik die laatste misschien nog anders plaatsen. Daarom een Tuya ZY-M100 ceiling mount gekocht omdat die snel schijnt te zijn en punt 3 kan oplossen (zonder een belachelijk lange vertraging op de PIR te zetten) door de gevoeligheid van dat ding. Iets houd me alleen nog tegen om die rechtstreeks aan 230V te hangen, voelt namelijk niet heel robuust allemaal aan :p + ik wil hem eerst los testen voordat ik een gat in het plafond boor.

Maargoed hoe flexibel en snel vrouwlief in het dagelijks kan schakelen zo stug is ze met alles ín huis en dus ook dit soort dingen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sapphire Zelf goede ervaring met de Aqara MCCGQ11LM. En nu sinds het weekend ook een Ikea Parasol op de schuttingdeur. Bevalt tot nu toe ook nog maar nog niet super veel ervaring mee. Alles via Z2M.

Qua precense nog wel een ZG-205Z/A en een ZG-205Z/B liggen maar nog steeds te weinig mee gespeeld. Op zich doet Tuya nu al wel een tijd 230V devices die er prima uit zien dus wat dat betreft :) Maar zeker ook een gat maken is wel commitment :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
HuismAndré schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:46:

https://aliexpress.com/item/1005002652284956.html

Heb je het hier over wipschakelaars of pulsschakelaars? Bij een pulsschakelaar denk ik namelijk automatisch, maar waarschijnlijk ten onrechte, aan een touch schakeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

synoniem schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:52:
[...]

Heb je het hier over wipschakelaars of pulsschakelaars? Bij een pulsschakelaar denk ik namelijk automatisch, maar waarschijnlijk ten onrechte, aan een touch schakeling.
Pulsschakelaar. Dus een schakelaar die door een veertje weer teruggedrukt wordt naar de uitgangspositie.

https://www.google.com/search?q=pulsschakelaar
https://www.google.com/search?q=wipschakelaar

https://www.schakelmateri...isselcontact-1-polig.html

De plek waar het veertje zit/komt te zitten heb ik even rood omcirkeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbHjIy6DRS79Y98xIPG8UbZ8CxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/num7LyXFwsMXufUPfIfZG54s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door HuismAndré op 17-04-2024 14:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:04
Hier ook (meerdere exemplaren van) die sensor in gebruik. Werkt razendsnel - ik was verbaasd om te lezen dan de Sonoff te traag reageerde.
Een enkele Aqara sensor heeft wel een batterij-issue: is binnen paar dagen leeg (of: geeft niet het juiste batterijpercentage weer want hij blijft het gewoon doen bij 0%) maar dat schijnt een bekend probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:09

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

HuismAndré schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:03:
[...]

Pulsschakelaar. Dus een schakelaar die door een veertje weer teruggedrukt wordt naar de uitgangspositie.

https://www.google.com/search?q=pulsschakelaar
https://www.google.com/search?q=wipschakelaar

https://www.schakelmateri...isselcontact-1-polig.html

De plek waar het veertje zit/komt te zitten heb ik even rood omcirkeld.

[Afbeelding]
Betekent dat het verschil tussen een wip- en pulsschakelaar alleen maar het veertje is? Dus dan kan ik door een paar veertjes te regelen alle wipschakelaars in mijn huis kan gaan ombouwen naar de gewenste puls met daarachter een zigbeemodule? Dat scheelt wel in de kosten namelijk :+

Van Wip: https://www.elektramat.nl...nbouw-10a-2000-6-usr-503/
Naar Puls: https://www.elektramat.nl...-maakcontact-2020-us-500/

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Mr.Viper schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:58:
[...]

Betekent dat het verschil tussen een wip- en pulsschakelaar alleen maar het veertje is?
Het betekent dat je een standaard Busch-Jaeger 2000 aan/uit schakelaar met dat veertje om kunt bouwen naar een pulsschakelaar. Andersom heb ik ook wel eens gedaan maar de schakelaar die je dan krijgt voelt niet lekker (werkt prima maar voelt een beetje slapjes, kan het niet beter uitleggen dan dat). Maar van een normale schakelaar naar een pulsschakelaar gaat prima, getuige de ca. 10 schakelaars die ik op deze manier al een aantal jaren probleemloos gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Overigens zijn die pulsschakelaars ook weer niet zó duur:

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B000ONRAHE/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:09

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

HuismAndré schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:14:
[...]

Het betekent dat je een standaard Busch-Jaeger 2000 aan/uit schakelaar met dat veertje om kunt bouwen naar een pulsschakelaar. Andersom heb ik ook wel eens gedaan maar de schakelaar die je dan krijgt voelt niet lekker (werkt prima maar voelt een beetje slapjes, kan het niet beter uitleggen dan dat). Maar van een normale schakelaar naar een pulsschakelaar gaat prima, getuige de ca. 10 schakelaars die ik op deze manier al een aantal jaren probleemloos gebruik.
Alles in huis is nu een wipschakelaar en de bedoeling is daar op sommige plekken ooit een zigbeedimmer achter te zetten en als het door een simpel veertje naar puls om te klussen is dan scheelt dat zeker.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-10 12:44
De volgende twee templates doen het niet meer, wat zijn de alternatieven om de verwachte max en minumum temperatuur van morgen als entiteit te krijgen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
      - name: "temp_morgen_min"
        state: >
          {{ state_attr('weather.forecast_thuis', 'forecast')[1].templow }}
        device_class: temperature
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: °C
      - name: "temp_morgen"
          {{ state_attr('weather.forecast_thuis', 'forecast')[1].temperature }}

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
vandermark schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:36:
De volgende twee templates doen het niet meer, wat zijn de alternatieven om de verwachte max en minumum temperatuur van morgen als entiteit te krijgen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Trigger based maken en de forecast in de action section ophalen.
Er staan al verschillende voorbeelden in dit topic, en ook een voorbeeld in de weather integration documentation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 19:33

jmk

Septillion schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:05:
@jmk Waarin niet als nog? Met een volle HA backup ben je zo weer up and running.

Ook al zou ik altijd pad terug proberen te houden dus eerst image van je hele systeem nu.
Ok, ga ik doen!

Welk VM pakket raad je aan om zoveel mogelijk systeembronnen van HA OS + Docker met elkaar te delen? Om geheugen vast te zetten per deel zie ik niet veel problemen maar ik heb relatief weinig CPU cores/threads. Omdat ik niet verwacht dat beide delen tegelijkertijd zwaarder belast zullen worden is het handig dynamisch te kunnen schalen.

Is Proxmox VE geschikt?

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@jmk Ben zelf ook voor Proxmox gegaan en dat bevalt tot nu erg goed :)

Heb er alleen (nog) geen omgeving voor docker opgezet maar moet volgens mij makkelijk zijn om een Docker LXC voor op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:07:
@jmk Ben zelf ook voor Proxmox gegaan en dat bevalt tot nu erg goed :)

Heb er alleen (nog) geen omgeving voor docker opgezet maar moet volgens mij makkelijk zijn om een Docker LXC voor op te zetten.
Proxmox is toch gebouwd bovenop Debian? Dan kun je prima Docker zelf installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@synoniem Op zich ja, maar doet als eerste wel onder aan waarom je überhaupt Proxmox draait. Zaken draaien mooi geïsoleerd naast elkaar.

Daarnaast acht ik dan groot dat je dezelfde issues krijgt als extra dockers onder HAOS draaien en dat is compatibiliteit met features/updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:58:
@synoniem Op zich ja, maar doet als eerste wel onder aan waarom je überhaupt Proxmox draait. Zaken draaien mooi geïsoleerd naast elkaar.

Daarnaast acht ik dan groot dat je dezelfde issues krijgt als extra dockers onder HAOS draaien en dat is compatibiliteit met features/updates.
Ik draai de meeste zaken in Docker onder Debian. Maar mijn ESXi homelab gaat naar het ronde archief nu duidelijk is waar Broadcom voor staat. Vandaar dat ik naar Proxmox aan het kijken ben, maar ik ben niet zo van de LXC containers. Misschien een grotere VM voor mijn huidige containers en verder VMs voor de homelab zaken die ik nu onder ESXi draai.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pieter2
Septillion schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:24:
@Pieter2 Ahh, ja, de juist toets om in de bios te komen (of de boot device te selecteren) is altijd een beetje gokken. Del, Esc, F2, F8, F10 en F12 zijn "gangbaar" :+ Vroegahh stond dat nog gewoon in beeld tijdens een boot maar tegenwoordig zie je alleen nog een splash screen op meeste devices.

Op mijn N100 device zicht ik ook naar de toets om boot device te selecteren tot ik zag dat het onderdeel van de bios was :+
Veel dank aan @Septillion @Barfman @Antonio di, het is gelukt! HA draait op de GK50 en ik heb net voor het eerst ingelogt. Ik ga lekker knutselen in Home Assisent, jullie hebben mijn avond gemaakt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:47
Iemand al ervaring met beregening/irrigatie icm HA? Ik vond een drietal posts en dat ging kver de aanschaf van de waterstop maar verder niets kunnen vinden. Ik heb een Woox waterregelaar besteld die op zigbee werkt en on/off status geeft. Hiermee komende tijd even spelen. Als iemand suggesties heeft voor kant en klare integraties hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-10 11:32
TheFes schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:40:
[...]

Trigger based maken en de forecast in de action section ophalen.
Er staan al verschillende voorbeelden in dit topic, en ook een voorbeeld in de weather integration documentation
Ik loop hier ook tegen aan, en kom er ff niet uit met de documentatie die er is.
Heb nu de volgende toegevoegd in het vak "Statussjabloon". Heb de forecast toegevoegd via Helpers > Helper aanmaken > template > template a sensor.

Maar krijg een niet beschikbaar melding terug, dus kennelijk doe ik nog iets verkeerd. :?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
template:
  - trigger:
      - platform: time_pattern
        hours: /1
    action:
      - service: weather.get_forecasts
        data:
          type: hourly
        target:
          entity_id: weather.home
        response_variable: hourly
    sensor:
      - name: Temperature forecast next hour
        unique_id: temperature_forecast_next_hour
        state: "{{ hourly['weather.home'].forecast[0].temperature }}"

n.b. weather.home in de entity_id en in de state heb ik aangepast met de naam van de met.no integratie in mijn installatie.

Viel mij trouwens ook op dat buienradar integratie wel een minimum temp entiteit heeft voor 1d, 2d, etc. Maar niet voor de max temperatuur. :/

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Gijs007 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:38:
[...]

Ik loop hier ook tegen aan, en kom er ff niet uit met de documentatie die er is.
Heb nu de volgende toegevoegd in het vak "Statussjabloon". Heb de forecast toegevoegd via Helpers > Helper aanmaken > template > template a sensor.

Maar krijg een niet beschikbaar melding terug, dus kennelijk doe ik nog iets verkeerd. :?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
template:
  - trigger:
    action:
        data:
        target:
    sensor:

n.b. weather.home in de entity_id en in de state heb ik aangepast met de naam van de met.no integratie in mijn installatie.

Viel mij trouwens ook op dat buienradar integratie wel een minimum temp entiteit heeft voor 1d, 2d, etc. Maar niet voor de max temperatuur. :/
Aangezien je het over het vak statussjabloon hebt, klinkt het alsof je een template helper aan het aanmaken bent.
Daarmee kun je geen trigger based template sensor aanmaken, dat vak statussjabloon kan alleen maar een template in (in jouw voorbeeld {{ hourly['weather.home'].forecast[0].temperature }}) en jij plakt er nu een hele YAML configuratie in.

Trigger based template sensoren kunnen alleen in YAML aangemaakt worden, je kunt deze configuratie wel zo in je configuration.yaml zetten.

Als je dat gedaan hebt, moet je even sjabloon entiteiten vernieuwen in developer tools > YAML, en als dat er niet bij staat, moet je eerst even een herstart doen. Daarna zul je een nieuwe entity hebben met state unknown. Zodra het XX:00u is zal hij triggeren, en zou er wel een waarde moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Gijs007 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:38:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
template:
  - trigger:
    action:
        data:
        target:
    sensor:

De KNMI heeft wel een max temp voor vandaag en morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:28
vandermark schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:36:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Zou het kunnen dat jij last heb van deze verandering?
https://github.com/home-assistant/core/pull/110761

Relevante thread https://community.home-as...ecast-attribute/609298/32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Daar heeft hij/zij/hen 100% zeker last van, gelukkig staat een paar posts hierboven een voorbeeld hoe het op te lossen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Septillion Ik heb me even verdiept in die Aqara deursensor maar dat ding komt echt goed uit reviews! Sowieso zijn veel reviewers erg positief over Aqara sensors dus dat is interessant :)

On another note, gisteren toch de Tuya ZM-Y100 in een testopstelling gezet. Het ding is zo licht dat ik 2 2,5mm draden uit de centraaldoos heb laten lopen en daar hangt hij nu gewoon aan tegen het plafond.

Nu wel een ander 'probleem', ding werkt echt geniaal goed, in Z2M word het direct herkend en ik kan alles instellen en zien maaar op de standaard instellingen triggert hij al als je voor de dichte toiletdeur langsloopt :+
De mmWave gaat dus deels door de deur heen wat een vrij flinke houten deur is, daarom nu aan het spelen met de gevoeligheid en sensorafstand. Bepaalde combinaties triggert hij namelijk helemaal niet meer dus het is even vogelen naar wat handig is :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Videopac schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:51:
[...]

[Afbeelding]
De nodige uren puzzelen verder, maar het lukt me nog niet mijn Dashboard gevuld te krijgen. Ik bleek wel de Daikin Onecta integratie nog te missen, die heb ik geïnstalleerd: ook daarin zie ik wat gegevens van mijn warmtepomp. In de MQTT plug-in zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3FoHajR3zIOQ4G7HAYDogmkqi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lcOFa85mR5jT2LuJi461qUX.jpg?f=fotoalbum_large
En dit is mijn dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYSrmnruLEv_wv3echWpE0t3uMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umfn0KbMM7s5Dx3E6JTgDE0W.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand die een richting kan geven in waar ik het moet zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sapphire Dat is ook de reden dat ik hem niet echt in gebruik heb. Het kost wel wat prutsen om hem netjes af te stellen. Dus ligt hier alleen nog in een testopstelling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:32
Hoe hebben jullie / gaan jullie om met apparaten die een IP hebben in je netwerk icm HASS?

Ik heb nu mijn KPN router de max van 10 IP-reservations behaald:
- ESXI
- HASS
- xx

Maar nu gaat mijn HASS omgeving op de bek met veel integrations omdat die nu dus om de x tijd een ander IP-adres krijgen:
- Sonos
- Xiaomi Humidity
- Shelly

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x7YmBGzLUY9WYVoSy-aUT9Eh0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Q5b3pIY0jZfxWfGL9XRPnd0.png?f=fotoalbum_large

Deze is van een 192.168.2.20 naar 192.168.2.24 gegaan door de KPN DHCP lease-cycle.

Hebben jullie alles wat IP-adres heeft een vast IP gegeven?

- The Neo and Only -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
NeoFoX schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:15:
Hoe hebben jullie / gaan jullie om met apparaten die een IP hebben in je netwerk icm HASS?

Ik heb nu mijn KPN router de max van 10 IP-reservations behaald:
- ESXI
- HASS
- xx

Maar nu gaat mijn HASS omgeving op de bek met veel integrations omdat die nu dus om de x tijd een ander IP-adres krijgen:
- Sonos
- Xiaomi Humidity
- Shelly

Voorbeeld:
[Afbeelding]

Deze is van een 192.168.2.20 naar 192.168.2.24 gegaan door de KPN DHCP lease-cycle.

Hebben jullie alles wat IP-adres heeft een vast IP gegeven?
Ik heb 192.168.2.1 t/m 192.168.2.99 ingeregeld voor DHCP reserveringen. Die is inmiddels wel redelijk vol, maar ik heb dus 99 vaste IP adressen.

Ik gebruik een Fritz!Box

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:32
TheFes schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:24:
[...]

Ik heb 192.168.2.1 t/m 192.168.2.99 ingeregeld voor DHCP reserveringen. Die is inmiddels wel redelijk vol, maar ik heb dus 99 vaste IP adressen.

Ik gebruik een Fritz!Box
Ja.. maar de KPN V10 kan maar 10 fixed adressen aan :)

Nu heb ik een reden om de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra aan te schaffen :9~

Maar goed, alles dus wel fixed adressen geven is de tip. Thanks

- The Neo and Only -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-10 00:52
JeroenH schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:40:
Ik heb wat raars.... Al lang geleden heb ik een paar helpers aangemaakt, die de statussen bijhouden van wasmachine draait wel/niet, vaatwasser draait wel/niet, EV laadt wel/niet. Dat ziet er in het hoofd-dashboard zo uit:

[Afbeelding]

De status van de vaatwasser op basis van het opgenomen vermogen was onbetrouwbaar, omdat die voor langere periodes naar 0 watt ging, daar is niets op te baseren. Ik kwam er echter achter dat het standaard ECO programma altijd exact 3 uur en 31 minuten duurt. Ik heb dus een timer gemaakt, en dat deel werkt al goed.

Nu wil ik echter weer een helper die ik op basis van de status van de timer (idle, active) op on/off zet, zodat ik de status van de vaatwasser op de frontpage weer kan geven. Ik krijg dit echter niet voor elkaar, en ik snap niet waarom.

Als voorbeeld, die EV opladen status, die ziet er zo uit:

[Afbeelding]

De Entity ID is dus binary_sensor.ev_charging

Geeft ook een mooie visuele history van wanneer de helper in kwesie "on" is geweest:

[Afbeelding]

Echter, nu wil ik voor de vaatwasser weer zo'n helper configureren, maar ik kan iets als "binary sensor" nergens vinden:

[Afbeelding]

(het lijstje is langer dat wat hier in beeld staat, dat weet ik)

Degene die er nog het meest op lijkt is Toggle, maar dat is niet wat ik zoek. Die geeft nl een schakelaartje in beeld als je die invoegt op de frontpage, wat de illusie geeft dat je iets uit zou kunnen zetten, en dat is niet zo:

[Afbeelding]

Weet iemand hoe ik een helper maak die een binary sensor is? Ik heb natuurlijk ook al zitten googlen, al meerdere avonden, maar ik denk dat ik net niet de juiste zoektermen gebruik oid want ik kan niets vinden wat mijn situatie beschrijft.

En verder... weet iemand of je van de helpers de YAML code kunt zien? Die is niet zo eenvoudig toegankelijk als die van de automations. En er is zeker niet (net zoals, weer, bij de automations) geen eenvoudige manier om een helper te dupliceren en aan te passen? Dat zijn toch nog wel wat ruwe kantjes aan HA...
Je kunt daar de template helper voor gebruiken :)

Voor zover ik weet kun je helpers óf in YAML maken, en dan staan ze niet in de helper tab, óf in de UI en dan kun je er via YAML niet meer bij. Vind dat ook geen fijne ontwikkeling, dat de configuratie gescheiden is. Voorheen was zo'n beetje alles wat je via de UI deed gewoon een schil voor de YAML configuratie, maar dat is lang niet overal meer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik probeer een niet-templatable kaart te templaten met behulp van de lovelace-card-templater. Iemand een idee wat ik hier verkeerd doe? Het gaat om de secondary_info(_template), ik krijg geen enkele tekst weergegeven, dus denk dat mijn syntax ergens niet klopt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
  - type: custom:vertical-stack-in-card
    horizontal: true
    card_mod:
      style: |
        ha-card {
          --ha-card-border-width: 0px
        }
    cards:
      - type: grid
        square: false
        cards:
          - type: 'custom:card-templater'
            card:
              type: conditional
              conditions:
                - entity: media_player.samsung_tv_q70_series_55
                  state: 'off'
              card:
                type: vertical-stack
                cards:
                  - type: custom:mushroom-media-player-card
                    entity: media_player.samsung_tv_q70_series_55
                    fill_container: true
                    use_media_info: true
                    volume_controls:
                      - volume_mute
                      - volume_set
                    media_controls:
                      - on_off
                      - play_pause_stop
                    layout: horizontal
                    name: TV
                    primary_info: name
                    secondary_info_template: >-
                      {{ state_attr('media_player.shield_woonkamer','app_id') }}
                    icon_type: entity-picture
                    icon: mdi:television-play
            entities:
              - media_player.shield_woonkamer
              - media_player.samsung_tv_q70_series_55

[ Voor 3% gewijzigd door Sp33dFr34k op 18-04-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-10 15:04

TWKterry

Master Mariner

Ik probeer een template sensor te maken waarbij ik een string output wil hebben.

code:
1
2
{{ bearing }} {{ speed }}km/h
N 16km/h
in de template editor werkt bovenstaande.
bearing = string, speed =integer
In een template sensor krijg ik het niet voor elkaar om deze als een (1) string te krijgen.
Het omzetten van de integer naar een string is het probleem. Dacht de tilde te gebruiken voor de speed maar dat gaat ook niet.
Kan iemand me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:09
TWKterry schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:19:
Ik probeer een template sensor te maken waarbij ik een string output wil hebben.

code:
1
2
{{ bearing }} {{ speed }}km/h
N 16km/h
in de template editor werkt bovenstaande.
bearing = string, speed =integer
In een template sensor krijg ik het niet voor elkaar om deze als een (1) string te krijgen.
Het omzetten van de integer naar een string is het probleem. Dacht de tilde te gebruiken voor de speed maar dat gaat ook niet.
Kan iemand me verder helpen?
Wellicht even de daadwerkelijke YAML posten? (Of kunnen templates tegenwoordig in de UI?) Is wat makkelijker "gokken" voor ons wat je daadwerkelijk hebt. Want datgene dat je post moet AFAIK ook in het daadwerkelijke template gewoon werken. Geen tilde nodig dus.
Pagina: 1 ... 187 ... 345 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.