Template sensors kunnen tegenwoordig in de UI, maar ook dan mist er nog een hoop informatie. Die bearing en speed variables zullen ook ergens gedefinieerd moeten zijnRobertMe schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:58:
[...]
Wellicht even de daadwerkelijke YAML posten? (Of kunnen templates tegenwoordig in de UI?) Is wat makkelijker "gokken" voor ons wat je daadwerkelijk hebt. Want datgene dat je post moet AFAIK ook in het daadwerkelijke template gewoon werken. Geen tilde nodig dus.
Ik kan me niet voorstellen dat het niet mogelijk is, maar ik kan het maar niet vinden. ik wil een gebruiker haar eigen landingpage geven in HA. Dus ik dacht dat wel even in te kunnen stellen bij haar user account, maar niks van dat alles. Zoiets moet toch mogelijk zijn?
Hierbij de yaml-code uit een losse package file. Ik wil de wind attribute naar een ander device publishen in deze notatie.
error:
Invalid config for 'template' at packages/weather.yaml, line 36: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected char "'" at 340) for dictionary value 'sensor->0->attributes->wind', got '{% set directions = [ \'N\', \'NNE\', \'NE\', \'ENE\', \'E\', \'ESE\', \'SE\', \'SSE\', \'S\', \'SSW\', \'SW\', \'WSW\', \'W\', \'WNW\', \'NW\', \'NNW\', \'N\'] -%} {% set bearing = directions[(states(\'hourly["weather.forecast_gh2"].forecast[0].wind_bearing\') | int(0) / 22.5) | round(0) | int] %} {% set speed = (states(hourly[\'weather.forecast_gh2\'].forecast[0].wind_speed\') | int) %} {{ bearing }} {{ speed }}km/h'
In de FileEditor zijn de wind items syntax wel oranje-achtig gekleurd, hier is alles blauw.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| template: - trigger: - platform: time_pattern hours: /1 - platform: homeassistant event: start action: - service: weather.get_forecasts data: type: hourly target: entity_id: weather.forecast_gh2 response_variable: hourly sensor: - name: weather forecast gh2 nexthour unique_id: IDweather_forecast_gh2_nexthour state: "{{ hourly['weather.forecast_gh2'].forecast[0].condition }}" attributes: wind_bearing: "{{ hourly['weather.forecast_gh2'].forecast[0].wind_bearing }}" wind_speed: "{{ hourly['weather.forecast_gh2'].forecast[0].wind_speed }}" cloud_coverage: "{{ hourly['weather.forecast_gh2'].forecast[0].cloud_coverage }}" temperature: "{{ hourly['weather.forecast_gh2'].forecast[0].temperature }}" precipitation: "{{ hourly['weather.forecast_gh2'].forecast[0].precipitation }}" humidity: "{{ hourly['weather.forecast_gh2'].forecast[0].humidity }}" wind: >- {% set directions = [ 'N', 'NNE', 'NE', 'ENE', 'E', 'ESE', 'SE', 'SSE', 'S', 'SSW', 'SW', 'WSW', 'W', 'WNW', 'NW', 'NNW', 'N'] -%} {% set bearing = directions[(states('hourly["weather.forecast_gh2"].forecast[0].wind_bearing') | int(0) / 22.5) | round(0) | int] %} {% set speed = (state_attr('sensor.weather_forecast_gh2_nexthour','wind_speed') | int) %} {{ bearing }} {{ speed }}km/h |
error:
Invalid config for 'template' at packages/weather.yaml, line 36: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected char "'" at 340) for dictionary value 'sensor->0->attributes->wind', got '{% set directions = [ \'N\', \'NNE\', \'NE\', \'ENE\', \'E\', \'ESE\', \'SE\', \'SSE\', \'S\', \'SSW\', \'SW\', \'WSW\', \'W\', \'WNW\', \'NW\', \'NNW\', \'N\'] -%} {% set bearing = directions[(states(\'hourly["weather.forecast_gh2"].forecast[0].wind_bearing\') | int(0) / 22.5) | round(0) | int] %} {% set speed = (states(hourly[\'weather.forecast_gh2\'].forecast[0].wind_speed\') | int) %} {{ bearing }} {{ speed }}km/h'
In de FileEditor zijn de wind items syntax wel oranje-achtig gekleurd, hier is alles blauw.
Die set bearing = klopt vanalles niet? Je hebt daar nu nog iets met states('... staan en dat hoort niet. Waar je voorheen states(...) had hoort nu hourly['weather.forecast_gh2']. De rest zou vervolgens ongewijzigd moeten kunnen blijven.TWKterry schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:40:
Hierbij de yaml-code uit een losse package file. Ik wil de wind attribute naar een ander device publishen in deze notatie.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 template: - trigger: - platform: time_pattern hours: /1 - platform: homeassistant event: start action: - service: weather.get_forecasts data: type: hourly target: entity_id: weather.forecast_gh2 response_variable: hourly sensor: - name: weather forecast gh2 nexthour unique_id: IDweather_forecast_gh2_nexthour state: "{{ hourly['weather.forecast_gh2'].forecast[0].condition }}" attributes: wind_bearing: "{{ hourly['weather.forecast_gh2'].forecast[0].wind_bearing }}" wind_speed: "{{ hourly['weather.forecast_gh2'].forecast[0].wind_speed }}" cloud_coverage: "{{ hourly['weather.forecast_gh2'].forecast[0].cloud_coverage }}" temperature: "{{ hourly['weather.forecast_gh2'].forecast[0].temperature }}" precipitation: "{{ hourly['weather.forecast_gh2'].forecast[0].precipitation }}" humidity: "{{ hourly['weather.forecast_gh2'].forecast[0].humidity }}" wind: >- {% set directions = [ 'N', 'NNE', 'NE', 'ENE', 'E', 'ESE', 'SE', 'SSE', 'S', 'SSW', 'SW', 'WSW', 'W', 'WNW', 'NW', 'NNW', 'N'] -%} {% set bearing = directions[(states('hourly["weather.forecast_gh2"].forecast[0].wind_bearing') | int(0) / 22.5) | round(0) | int] %} {% set speed = (state_attr('sensor.weather_forecast_gh2_nexthour','wind_speed') | int) %} {{ bearing }} {{ speed }}km/h
error:
Dat kan niet op gebruiker niveau. In de app kan je het standaard dashboard instellen en ook items uit de sidebar verwijderen.Yzord schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:40:
Ik kan me niet voorstellen dat het niet mogelijk is, maar ik kan het maar niet vinden. ik wil een gebruiker haar eigen landingpage geven in HA. Dus ik dacht dat wel even in te kunnen stellen bij haar user account, maar niks van dat alles. Zoiets moet toch mogelijk zijn?
Ok, dank je. Zou wel een nice feature zijn als ze dat eens implementerendenuz schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:56:
[...]
Dat kan niet op gebruiker niveau. In de app kan je het standaard dashboard instellen en ook items uit de sidebar verwijderen.
Aah, inderdaad dit is geen sensor met een states maar nog steeds de opgehaalde hourly-weather.RobertMe schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:50:
[...]
Die set bearing = klopt vanalles niet? Je hebt daar nu nog iets met states('... staan en dat hoort niet. Waar je voorheen states(...) had hoort nu hourly['weather.forecast_gh2']. De rest zou vervolgens ongewijzigd moeten kunnen blijven.
Dank je!
Geen idee of je hier ook over homeassistant hardware mag praten, maar weet iemand of er ook zoiets is als onderstaande link met een energie meter erin? https://nl.aliexpress.com/item/1005005582057919.html
Ehm onze dochter kan met haar telefoon enkel op haar kamer de lamp en ledstrip onder het bed bedienen.Yzord schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:40:
Ze heeft dus maar toegang tot 1 pagina binnen HA.
https://www.rouwette.com/
Andere optie... Ik gebruik zelf de custom State-switch card om bvb op 1 dashboard de kaarten afhankelijk te maken van de user.
Kleine aanvulling, mocht iemand een andere manier weten om een kaart te kunnen templaten dan hoor ik het ook graagSp33dFr34k schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:02:
Ik probeer een niet-templatable kaart te templaten met behulp van de lovelace-card-templater.
*knip*
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Misschien kan iemand mij even op weg helpen met deze automation?
De bedoeling is dat de automation start wanneer de luchtvochtigheid boven de 55% komt, en mijn vrouw niet aanwezig is, mijn vrouw vind het teveel lawaai dus heb ik person.xxx toegevoegd aan de automation. Dit werkt dus niet, als mijn vrouw "not_home" is blijft de luchtontvochtiger uit. Wat zit er niet goed in deze automation. Zonder de person.xxx werkt de automation wel.
De bedoeling is dat de automation start wanneer de luchtvochtigheid boven de 55% komt, en mijn vrouw niet aanwezig is, mijn vrouw vind het teveel lawaai dus heb ik person.xxx toegevoegd aan de automation. Dit werkt dus niet, als mijn vrouw "not_home" is blijft de luchtontvochtiger uit. Wat zit er niet goed in deze automation. Zonder de person.xxx werkt de automation wel.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| - id: 'acaa7c64-0a95-45fc-929d-616e9f74f742' alias: Luchtontvochtiger aan description: Luchtontvochtiger aan boven de 55% luchtvochtigheid aan. trigger: - platform: numeric_state entity_id: - sensor.woonkamer_luchtvochtigheid above: 55 condition: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: person.xxx state: not_home action: - type: turn_on device_id: 2577d0b8e6e5c916d3b3f85ffe641ae2 entity_id: b8f652431759368e7c6ed24bf61411fc domain: humidifier - device_id: 2577d0b8e6e5c916d3b3f85ffe641ae2 domain: humidifier entity_id: b8f652431759368e7c6ed24bf61411fc type: set_humidity humidity: 50 mode: single |
Ik doe dit met een device tracker:Barfman schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:45:
YAML:
1
2
3
4
5
6
| condition: - condition: device device_id: *knip* domain: device_tracker entity_id: *knip* type: is_not_home |
Je condition staat een beetje nutteloos in een and condition, maar buiten dat lijkt je automation mee correct.Barfman schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:45:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 - id: 'acaa7c64-0a95-45fc-929d-616e9f74f742' alias: Luchtontvochtiger aan description: Luchtontvochtiger aan boven de 55% luchtvochtigheid aan. trigger: - platform: numeric_state entity_id: - sensor.woonkamer_luchtvochtigheid above: 55 condition: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: person.xxx state: not_home action: - type: turn_on device_id: 2577d0b8e6e5c916d3b3f85ffe641ae2 entity_id: b8f652431759368e7c6ed24bf61411fc domain: humidifier - device_id: 2577d0b8e6e5c916d3b3f85ffe641ae2 domain: humidifier entity_id: b8f652431759368e7c6ed24bf61411fc type: set_humidity humidity: 50 mode: single
Wat ik vermoed dat er gebeurt is dat je luchtvochtigheid al boven de 55 is wanneer je vrouw nog thuis is. Zodra ze dan vertrekt is de trigger dus al geweest en gebeurt er niets.
Je moet een extra trigger toevoegen met dat je vrouw het huis uit gaat, en een extra condition die checkt op de luchtvochtigheid
Dat had ik ook al geprobeerd, en dan gebeurd er niets.Paradise schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:01:
[...]
Ik doe dit met een device tracker:
YAML:
1 2 3 4 5 6 condition: - condition: device device_id: *knip* domain: device_tracker entity_id: *knip* type: is_not_home
@TheFes
Ik ga dat straks even proberen, bedankt.
Ik denk ook dat dat het euvel is. Vervelende situatie die vaak pas weken later ineens de kop op steekt.TheFes schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:08:
[...]
Je condition staat een beetje nutteloos in een and condition, maar buiten dat lijkt je automation mee correct.
Wat ik vermoed dat er gebeurt is dat je luchtvochtigheid al boven de 55 is wanneer je vrouw nog thuis is. Zodra ze dan vertrekt is de trigger dus al geweest en gebeurt er niets.
Je moet een extra trigger toevoegen met dat je vrouw het huis uit gaat, en een extra condition die checkt op de luchtvochtigheid
Ik doe dit soort dingen tegenwoordig met een template trigger.
code:
1
| {{ is_state('device_tracker.vrouw', 'not_home') and states('sensor.luchtvochtigheid') > 55 }} |
Tijdje terug wat goede tips gehad om een klein bugje op te lossen, maar werkt nog niet helemaal zoals zou moeten...
Hij schakelt netjes aan. Maar niet uit na 60 minuten.
Ben al bij chatgpt te rade te gegaan, maar die vond er geen probleem in. Iemand een tip?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| - id: turn_pump_on_for_60_minutes alias: Opvoerpomp aan 60 Minuten trigger: - platform: state entity_id: - event.4v_schakelaar_scene_001 action: - service: switch.turn_on entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.start entity_id: timer.pump_timer data: duration: "01:00:00" # 1 hour duration - id: turn_pump_off alias: Opvoerpomp uit trigger: - platform: state entity_id: - event.4v_schakelaar_scene_002 - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.pump_timer action: - service: switch.turn_off entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.cancel metadata: {} data: {} target: entity_id: timer.pump_timer |
Ben al bij chatgpt te rade te gegaan, maar die vond er geen probleem in. Iemand een tip?
Hi, ik heb een zonnescherm welke ik met een RFLINK kan aansturen voor OPEN, STOP of DICHT. De RFLINK stuur ik aan via MQTT (dus met 3 aparte commando's).
Mijn zonnescherm heeft geen ondersteuning om terug te geven hoeveel % het scherm open is. Vroeger had ik dit draaien met deze oplossing. Maar deze werkt niet meer.
Hoe kan ik een zonnescherm aansturen waarbij ik op basis van 'open' of 'dicht' tijd kan bepalen hoever het zonnescherm dicht of open is? Wie weet hier een goede integratie voor?
Mijn zonnescherm heeft geen ondersteuning om terug te geven hoeveel % het scherm open is. Vroeger had ik dit draaien met deze oplossing. Maar deze werkt niet meer.
Hoe kan ik een zonnescherm aansturen waarbij ik op basis van 'open' of 'dicht' tijd kan bepalen hoever het zonnescherm dicht of open is? Wie weet hier een goede integratie voor?
Iemand ervaring met Home Assistant en een oplossing voor automatisch bedienbare voor gordijnen (met u-rails) en met een waveplooi? Dit laatste is een aparte ophanging waardoor Switchbot en de Aqara Curtain Driver niet werken.. Iemand toevallig een andere suggestie / oplossing?
R.D50
Ik zou hier nog wel rekening houden met de luchtvochtigheid en temperatuur van de buitenlucht. Op warme en regenachtige dagen, kan de luchtvochtigheid buiten erg hoog zijn, dit kan dan ook voor een toename van de luchtvochtigheid binnen zorgen. Je wil dan niet dat de ventilatie ook nog eens hard gaat draaienTheFes schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:08:
[...]
Je condition staat een beetje nutteloos in een and condition, maar buiten dat lijkt je automation mee correct.
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
ikzelf gebruik voor deze usecase in mijn badkamer icm met mijn WTW de generic hygrostat integration.Gijs007 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:41:
[...]
Ik zou hier nog wel rekening houden met de luchtvochtigheid en temperatuur van de buitenlucht. Op warme en regenachtige dagen, kan de luchtvochtigheid buiten erg hoog zijn, dit kan dan ook voor een toename van de luchtvochtigheid binnen zorgen. Je wil dan niet dat de ventilatie ook nog eens hard gaat draaien
https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat
Deze is installeerbaar via HACS.
Werkt uitstekend.
Canon 5dMkIV
Wel ik ben ook op zoek naar zoiets, maar dan wel met een snelheids geregelde ventilator.gazzzman61 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:35:
[...]
ikzelf gebruik voor deze usecase in mijn badkamer icm met mijn WTW de generic hygrostat integration.
Werkt uitstekend.
Nu heb ik wat automations lopen dat bij bepaalde vochtigheidsgraad de fan harder of trager laat lopen.
Maar dat loopt soms niet zo lekker, zeker met vochtige buitenlucht
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Het gebruik/inrichting van locatie tracking heb ik nog niet helder. Wellicht dat jullie advies hebben. Stukje context:
- Graag zou ik de locatie van mezelf willen volgen. Hiervoor wil ik mijn telefoon gebruiken.
- Op de telefoon staat de Home Assistant app geinstalleerd en staat locatie tracking aan.
- Telefoon is via VPN verbonden met het thuis netwerk.
- Als ik thuis ben wil ik de status home hebben.
- Als ik buitenshuis ben wil ik de status away of een andere zone aanduiding hebben.
- Met de VPN verbinding aan ben ik 'altijd' verbonden met mijn eigen netwerk. Wat zou dan de beste manier zijn om te bepalen of je thuis bent (los van de home zone)? Kijken of je verbonden bent met je wifi netwerk?
- De default radius voor de home zone staat op 100 meter (verder dan het bereik van mijn wifi netwerk). Eigenlijk net te groot om aan te geven of ik thuis ben. Soms zit ik een paar huizen verderop. Volgens de 'home' zone ben ik dan thuis terwijl dat feitelijk niet zo is. Dient de standaard radius van 100 meter verkleind te worden of naar 0 meter te worden gezet? Krijg ik dan geen onnodige battery drain van de telefoon met locatie tracking?
Twee subnetjes/ip-adressen te gaan gebruiken.Oesie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:51:
Het gebruik/inrichting van locatie tracking heb ik nog niet helder. Wellicht dat jullie advies hebben. Stukje context:Bovenstaand kan je standaard inregelen binnen HA maar dan.
- Graag zou ik de locatie van mezelf willen volgen. Hiervoor wil ik mijn telefoon gebruiken.
- Op de telefoon staat de Home Assistant app geinstalleerd en staat locatie tracking aan.
- Als ik buitenshuis ben wil ik de status away of een andere zone aanduiding hebben.
- Met de VPN verbinding aan ben ik 'altijd' verbonden met mijn eigen netwerk. Wat zou dan de beste manier zijn om te bepalen of je thuis bent (los van de home zone)? Kijken of je verbonden bent met je wifi netwerk?
- De default radius voor de home zone staat op 100 meter (verder dan het bereik van mijn wifi netwerk). Eigenlijk net te groot om aan te geven of ik thuis ben. Soms zit ik een paar huizen verderop. Volgens de 'home' zone ben ik dan thuis terwijl dat feitelijk niet zo is. Dient de standaard radius van 100 meter verkleind te worden of naar 0 meter te worden gezet? Krijg ik dan geen onnodige battery drain van de telefoon met locatie tracking?
Je VPN zijn eigen subnet te geven tov je Wi-Fi thuis?
Maar waarom zou je in hemelsnaam 24x7 met je VPN Thuis verbonden moeten zijn?
Hier op aansluitend vraag ik mij af hoe je de standaard home afstand van 100 meter kan verkleinen.Oesie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:51:
Het gebruik/inrichting van locatie tracking heb ik nog niet helder. Wellicht dat jullie advies hebben. Stukje context:Bovenstaand kan je standaard inregelen binnen HA maar dan.
Als ik naar de slager, boekwinkel en supermarkt ga, hier vandaan ca. 40 meter verderop, blijf ik op home staan. Ook als ik voor deze winkels zones instel hou ik home + winkel. Ga ik naar deze winkels dan krijg ik 6 pingels.
Het zou mooi zijn als ik de standaard instelling home kan verlagen naar b.v. 60 meter.
Iemand ook hier een oplossing voor ??
Even in je configuration.yaml duiken:Gondelier schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:21:
[...]
Hier op aansluitend vraag ik mij af hoe je de standaard home afstand van 100 meter kan verkleinen.
Als ik naar de slager, boekwinkel en supermarkt ga, hier vandaan ca. 40 meter verderop, blijf ik op home staan. Ook als ik voor deze winkels zones instel hou ik home + winkel. Ga ik naar deze winkels dan krijg ik 6 pingels.![]()
![]()
Het zou mooi zijn als ik de standaard instelling home kan verlagen naar b.v. 60 meter.
YAML:
1
2
3
4
| homeassistant: customize: zone.home: # Set home zone to 50m radius: 50 |
edit: oh, die 1e truc van @TheFes beneden kende ik nog niet. Is wel de makkelijkste.
[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 19-04-2024 14:27 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Je kunt een zone aanmaken in YAML met de naam Home, die overscrhijft dan de standaard zone.homeGondelier schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:21:
[...]
Hier op aansluitend vraag ik mij af hoe je de standaard home afstand van 100 meter kan verkleinen.
Als ik naar de slager, boekwinkel en supermarkt ga, hier vandaan ca. 40 meter verderop, blijf ik op home staan. Ook als ik voor deze winkels zones instel hou ik home + winkel. Ga ik naar deze winkels dan krijg ik 6 pingels.![]()
![]()
Dan kun je de radius aanpassen.
Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/zone/
Je kunt het ook aanpassen met customize, mocht je dat al gebruiken. Als je daar op zone.home de radius aanpast, dan wordt die ook gebruikt
Zie: https://www.home-assistan...ces/#manual-customization
Dat laatste vroeg ik mij zelf ook af, maar sinds ik Wireguard gebruik, werkt het eigenlijk zo snel en soepel dat ik het vaak vergeet thuis weer uit te zetten. Enkel bij het casten loop ik dan tegen problemen aan, maar voor de rest is het vooral handig. Ik kan en wíl mijn Home Assistant enkel bereiken vanuit het lokale netwerk, dus dan heeft een VPN wel zin.GeeMoney schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:57:
[...]
Twee subnetjes/ip-adressen te gaan gebruiken.
@Oepsje Voor de rest heb ik Unifi gekoppeld aan Home Assistant, daarmee kan ik de mobiele telefoons van iedereen hier koppelen aan een persoon. Zodra iedereen uit huis is, dan gaat bij ons bijvoorbeeld automatisch de verwarming op niet-thuis-modus. Hier heb ik wel een delay van 45 minuten opgezet, want ik wil niet dat dit steeds triggert als ik bijvoorbeeld even naar de supermarkt loop. Dit werkt eigenlijk vrij vlekkeloos en is effectief in 95% van de gevallen. Ik ben tevreden
Euh, hiervoor is de device_tracker optie bedacht, en die werkt prima met je HA app. Heeft niets te maken met VPN of wat dan ook, werkt zo out-of-the-box (check wel even of de HA app op de achtergrond mag blijven draaien, als je een telefoon met aggresieve battery management hebt kan het zijn dat HA gesloten wordt)Oesie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:51:
[list]
• Met de VPN verbinding aan ben ik 'altijd' verbonden met mijn eigen netwerk. Wat zou dan de beste manier zijn om te bepalen of je thuis bent (los van de home zone)? Kijken of je verbonden bent met je wifi netwerk?
@TheFes @ Hmmbob
Perfect, heb de 1e mogelijkheid van TheFes gebruikt en werkt.
Dank 🙏
Perfect, heb de 1e mogelijkheid van TheFes gebruikt en werkt.
Dank 🙏
Ik doe volgens mij iets soortgelijks, maar gewoon met de ingebouwde trend sensor.gazzzman61 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:35:
[...]
ikzelf gebruik voor deze usecase in mijn badkamer icm met mijn WTW de generic hygrostat integration.
Werkt uitstekend.
Wat is het voordeel van deze Hygrostat?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| binary_sensor: - platform: trend sensors: bathroom_shower_occupancy: entity_id: sensor.shellyht_badkamer_humidity sample_duration: 600 max_samples: 6 min_gradient: 0.01666666666 bathroom_shower_occupancy_off: entity_id: sensor.shellyht_badkamer_humidity sample_duration: 600 max_samples: 6 min_gradient: -0.01666666666 |
Overigens doelde ik op de absolute binnen en buiten luchtvochtigheid. We willen niet nog vochtigere buitenlucht naar binnen blazen
Hiervoor gebruik ik: https://github.com/dolezsa/thermal_comfort
Klopt dat was het probleem, hem hem in de configuration.yaml geplaatst en krijg idd de temp voor het komende uur terug.TheFes schreef op donderdag 18 april 2024 @ 06:51:
[...]
Aangezien je het over het vak statussjabloon hebt, klinkt het alsof je een template helper aan het aanmaken bent.
Daarmee kun je geen trigger based template sensor aanmaken, dat vak statussjabloon kan alleen maar een template in (in jouw voorbeeld {{ hourly['weather.home'].forecast[0].temperature }}) en jij plakt er nu een hele YAML configuratie in.
Trigger based template sensoren kunnen alleen in YAML aangemaakt worden, je kunt deze configuratie wel zo in je configuration.yaml zetten.
Als je dat gedaan hebt, moet je even sjabloon entiteiten vernieuwen in developer tools > YAML, en als dat er niet bij staat, moet je eerst even een herstart doen. Daarna zul je een nieuwe entity hebben met state unknown. Zodra het XX:00u is zal hij triggeren, en zou er wel een waarde moeten zijn.
Ben er alleen nog niet achter hoe ik de max temp voor de komende 12 uur opsla.
Dit item blijft op de waarde 0 staan, dus ik doe iets verkeerd, maar ben hier nog niet zo in thuis

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| - trigger: - platform: time_pattern hours: /1 # Trigger every hour action: - service: weather.get_forecasts data: type: hourly target: entity_id: weather.home response_variable: hourly sensor: - name: "Forecast max temp for the next 12 hours" unique_id: temperature_forecast_max_12_hours state: >- {% set max_temp = 0 %} {% for hour in hourly['weather.home'].forecast[:12] %} {% set max_temp = max(max_temp, hour.temperature) %} {% endfor %} {{ max_temp }} unit_of_measurement: °C |
Wel jammer dat we die config.yaml moeten blijven editen, dacht dat het plan was dat we steeds meer via de GUI konden doen. Niet dat we juist weer dingen in config.yaml's moeten doen om oude functionaliteit terug te brengen
Heb nu de Studio Code addon geïnstalleerd, hoef ik niet meer telkens te SSHen en kan ik gewoon edits via de webinterface maken.
[ Voor 53% gewijzigd door Gijs007 op 19-04-2024 15:28 ]
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Kan het misschien zijn dat de timer instellen en de timer starten 2 aparte dingen moeten zijn? Lijkt een beetje zo in de documentatie maar ik weet het ook niet zeker..MikeyMan schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:06:
Tijdje terug wat goede tips gehad om een klein bugje op te lossen, maar werkt nog niet helemaal zoals zou moeten...
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 - id: turn_pump_on_for_60_minutes alias: Opvoerpomp aan 60 Minuten trigger: - platform: state entity_id: - event.4v_schakelaar_scene_001 action: - service: switch.turn_on entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.start entity_id: timer.pump_timer data: duration: "01:00:00" # 1 hour duration - id: turn_pump_off alias: Opvoerpomp uit trigger: - platform: state entity_id: - event.4v_schakelaar_scene_002 - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.pump_timer action: - service: switch.turn_off entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.cancel metadata: {} data: {} target: entity_id: timer.pump_timer
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| # Example configuration.yaml entry timer: test: duration: "00:00:30" YAML Control a timer from the frontend # Example automations.yaml entry - alias: "Timerswitch" id: "Timerstart" # Timer is started when the switch pumprun is set to on. trigger: - platform: state entity_id: switch.pumprun to: "on" action: - service: timer.start target: entity_id: timer.test |
[ Voor 26% gewijzigd door Slinkos op 19-04-2024 15:28 ]
Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)
Heb je geen error in je log? Op regel 18-24 en 26-32 moeten er namelijk 2 spaties bij, en op regel 20 nog 2 extra. Als dit daadwerkelijk je code is, dan heb je 100% kans dat er een foutmelding in je log hebt, of als je de automatisering "opvoerpomp uit" in de UI opent.MikeyMan schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:06:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 - id: turn_pump_on_for_60_minutes alias: Opvoerpomp aan 60 Minuten trigger: - platform: state entity_id: - event.4v_schakelaar_scene_001 action: - service: switch.turn_on entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.start entity_id: timer.pump_timer data: duration: "01:00:00" # 1 hour duration - id: turn_pump_off alias: Opvoerpomp uit trigger: - platform: state entity_id: - event.4v_schakelaar_scene_002 - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.pump_timer action: - service: switch.turn_off entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.cancel metadata: {} data: {} target: entity_id: timer.pump_timer
Dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| - id: turn_pump_on_for_60_minutes alias: Opvoerpomp aan 60 Minuten trigger: - platform: state entity_id: - event.4v_schakelaar_scene_001 action: - service: switch.turn_on entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.start entity_id: timer.pump_timer data: duration: "01:00:00" # 1 hour duration - id: turn_pump_off alias: Opvoerpomp uit trigger: - platform: state entity_id: - event.4v_schakelaar_scene_002 - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.pump_timer action: - service: switch.turn_off entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.cancel metadata: {} data: {} target: entity_id: timer.pump_timer |
Of nog wat korter:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| - id: turn_pump_on_for_60_minutes alias: Opvoerpomp aan 60 Minuten trigger: - platform: state entity_id: event.4v_schakelaar_scene_001 action: - service: switch.turn_on entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.start entity_id: timer.pump_timer data: duration: "01:00:00" # 1 hour duration - id: turn_pump_off alias: Opvoerpomp uit trigger: - platform: state entity_id: event.4v_schakelaar_scene_002 - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.pump_timer action: - service: switch.turn_off entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.cancel target: entity_id: timer.pump_timer |
[ Voor 38% gewijzigd door Hmmbob op 19-04-2024 15:36 ]
(Beetje off topic) als je iOS gebruikt, heb je de wireguard on-demand functie waarbij je als je bv met je eigen wifi connect de VPN functionaliteit automatisch kunt uitzetten. Werkt perfect hier…tagican schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:26:
[...]
Dat laatste vroeg ik mij zelf ook af, maar sinds ik Wireguard gebruik, werkt het eigenlijk zo snel en soepel dat ik het vaak vergeet thuis weer uit te zetten. Enkel bij het casten loop ik dan tegen problemen aan, maar voor de rest is het vooral handig.
Nee hoor, zo lang je je indentation onder een bepaalde key consequent toepast, maakt het allemaal niet zo veel uit. Onder de ene key 15 spaties en onder de andere 3 en onder een andere key 2 mag gewoon. Het ziet er niet uit, maar het veroorzaakt geen error:Hmmbob schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:31:
[...]
Heb je geen error in je log? Op regel 18-24 en 26-32 moeten er namelijk 2 spaties bij, en op regel 20 nog 2 extra. Als dit daadwerkelijk je code is, dan heb je 100% kans dat er een foutmelding in je log hebt, of als je de automatisering "opvoerpomp uit" in de UI opent.
Dus:
YAML:
Of nog wat korter:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 - id: turn_pump_on_for_60_minutes alias: Opvoerpomp aan 60 Minuten trigger: - platform: state entity_id: event.4v_schakelaar_scene_001 action: - service: switch.turn_on entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.start entity_id: timer.pump_timer data: duration: "01:00:00" # 1 hour duration - id: turn_pump_off alias: Opvoerpomp uit trigger: - platform: state entity_id: event.4v_schakelaar_scene_002 - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.pump_timer action: - service: switch.turn_off entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.cancel target: entity_id: timer.pump_timer
Dit is helemaal prima voor de yaml parser, maar niet voor mijn ogen..
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| trigger: - platform: state entity_id: sensor.foo - platform: even event_type: bar condition: - condtion: template value_template: "{{ true }}" action: - delay: 0 |
maar dit mag dus niet:
YAML:
1
2
3
4
5
| trigger: - platform: state entity_id: sensor.foo - platform: even event_type: bar |
[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 19-04-2024 16:04 ]
Data in een for loop is niet buiten de for loop beschikbaar, tenzij je een namespace definieert en het daarin weg scrhijft. Dus de wijzigingen die jij aan je max_temp variable doet, die gaan gewoon helemaal verloren.Gijs007 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:15:
[...]
Ik doe volgens mij iets soortgelijks, maar gewoon met de ingebouwde trend sensor.
Wat is het voordeel van deze Hygrostat?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 binary_sensor: - platform: trend sensors: bathroom_shower_occupancy: entity_id: sensor.shellyht_badkamer_humidity sample_duration: 600 max_samples: 6 min_gradient: 0.01666666666 bathroom_shower_occupancy_off: entity_id: sensor.shellyht_badkamer_humidity sample_duration: 600 max_samples: 6 min_gradient: -0.01666666666
Overigens doelde ik op de absolute binnen en buiten luchtvochtigheid. We willen niet nog vochtigere buitenlucht naar binnen blazen![]()
Hiervoor gebruik ik: https://github.com/dolezsa/thermal_comfort
[...]
Klopt dat was het probleem, hem hem in de configuration.yaml geplaatst en krijg idd de temp voor het komende uur terug.
Ben er alleen nog niet achter hoe ik de max temp voor de komende 12 uur opsla.
Dit item blijft op de waarde 0 staan, dus ik doe iets verkeerd, maar ben hier nog niet zo in thuis![]()
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 - trigger: - platform: time_pattern hours: /1 # Trigger every hour action: - service: weather.get_forecasts data: type: hourly target: entity_id: weather.home response_variable: hourly sensor: - name: "Forecast max temp for the next 12 hours" unique_id: temperature_forecast_max_12_hours state: >- {% set max_temp = 0 %} {% for hour in hourly['weather.home'].forecast[:12] %} {% set max_temp = max(max_temp, hour.temperature) %} {% endfor %} {{ max_temp }} unit_of_measurement: °C
Wel jammer dat we die config.yaml moeten blijven editen, dacht dat het plan was dat we steeds meer via de GUI konden doen. Niet dat we juist weer dingen in config.yaml's moeten doen om oude functionaliteit terug te brengen![]()
Heb nu de Studio Code addon geïnstalleerd, hoef ik niet meer telkens te SSHen en kan ik gewoon edits via de webinterface maken.
Maar je het hier helemaal geen for loop nodig:
YAML:
1
2
3
| state: >- {{ hourly['weather.home'].forecast[:12] | map(attribute='temperature') | list | max }} unit_of_measurement: °C |
Ik heb in de router DHCP uitgezet en de HA (intel nuc) een vast ip gegegeven.NeoFoX schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:15:
Hoe hebben jullie / gaan jullie om met apparaten die een IP hebben in je netwerk icm HASS?
In HA heb ik de addon Adguard Home draaien welke als DHCP-server is ingesteld. Nu kan ik alle adressen instellen met een static ip en gekozen hostname.
Werkt goed, 'nadeel' is dat systeem met HA wel aan moet staan.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Krijg geen foutmeldingen, maar we gaan deze eens proberen, thanks!Hmmbob schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:31:
[...]
Heb je geen error in je log? Op regel 18-24 en 26-32 moeten er namelijk 2 spaties bij, en op regel 20 nog 2 extra. Als dit daadwerkelijk je code is, dan heb je 100% kans dat er een foutmelding in je log hebt, of als je de automatisering "opvoerpomp uit" in de UI opent.
Dus:
YAML:
Of nog wat korter:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 - id: turn_pump_on_for_60_minutes alias: Opvoerpomp aan 60 Minuten trigger: - platform: state entity_id: event.4v_schakelaar_scene_001 action: - service: switch.turn_on entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.start entity_id: timer.pump_timer data: duration: "01:00:00" # 1 hour duration - id: turn_pump_off alias: Opvoerpomp uit trigger: - platform: state entity_id: event.4v_schakelaar_scene_002 - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.pump_timer action: - service: switch.turn_off entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.cancel target: entity_id: timer.pump_timer
edit: hoe zie je zo snel dat er teveel spaties staan dan?
Ik heb een Ulanzi klok, n u heb ik er een aantal automatiseringen voor en deze werken prima.
Nu wil ik ook mijn totale zonneopbrengst op een dag laten weergeven. Ik gebruik het onderstaande script hiervoor:
Mijn P1Monitor is verbonden met Homeassistent, echter vind ik geen entiteit om de zonneopbrengst van een hele dag weer te geven, alleen hoog en laag tarief, is dit nog op een manier samen weer te geven op de Ulanzi klok?
Ik kan ze natuurlijk ook beide voorbij laten komen, maar liever heb ik het in 1 keer.
Nu wil ik ook mijn totale zonneopbrengst op een dag laten weergeven. Ik gebruik het onderstaande script hiervoor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| alias: Send Current Power Production to Altrix description: Display current power production on Altrix device trigger: - platform: state entity_id: sensor.smartmeter_energieproductie_hoog_tarief action: - service: mqtt.publish data: topic: awtrix_06cffc/custom/cpp payload_template: | { "text": "{{ '%.2f'|format(states('sensor.smartmeter_energieproductie_hoog_tarief')|float) }} W", "icon": "49139", "color": "#f5ec42", "duration": 2 } retain: false |
Mijn P1Monitor is verbonden met Homeassistent, echter vind ik geen entiteit om de zonneopbrengst van een hele dag weer te geven, alleen hoog en laag tarief, is dit nog op een manier samen weer te geven op de Ulanzi klok?
Ik kan ze natuurlijk ook beide voorbij laten komen, maar liever heb ik het in 1 keer.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Oh ik ben heel benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft.
Wij hebben precies hetzelfde.
Switchbot past niet in de rail daar deze aan de voorzijde verder doorloopt dan de achterzijde van de U
Mocht je dus een oplossing horen dan hou ik me ook aanbevolen.
Wij hebben precies hetzelfde.
Switchbot past niet in de rail daar deze aan de voorzijde verder doorloopt dan de achterzijde van de U
Mocht je dus een oplossing horen dan hou ik me ook aanbevolen.
rvd50 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:31:
Iemand ervaring met Home Assistant en een oplossing voor automatisch bedienbare voor gordijnen (met u-rails) en met een waveplooi? Dit laatste is een aparte ophanging waardoor Switchbot en de Aqara Curtain Driver niet werken.. Iemand toevallig een andere suggestie / oplossing?
Ik heb vandaag mij Ecowitt station eindelijk geïnstalleerd.
Welke waarden ( bijv regen zon wind) hebben jullie ingesteld om een automation aan te sturen voor een zonnescherm?
Alvast bedankt!!
Welke waarden ( bijv regen zon wind) hebben jullie ingesteld om een automation aan te sturen voor een zonnescherm?
Alvast bedankt!!
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar wat zouden jullie voor zigbee materiaal icm home assistant adviseren bij een LED strip in de badkamer (gaan we wegwerken in een nis) en een
magnum vloerverwarming elektrische mat.
Installateur kwam met twee van deze:
https://www.bol.com/nl/nl...1JDw.2_18.19.ProductImage
Maar bovenstaande lijkt me geen mooie oplossing, dan moet het in een stopcontact in de badkamer oid..
Installateur kwam met twee van deze:
https://www.bol.com/nl/nl...1JDw.2_18.19.ProductImage
Maar bovenstaande lijkt me geen mooie oplossing, dan moet het in een stopcontact in de badkamer oid..
[ Voor 19% gewijzigd door Workaholic op 19-04-2024 23:09 ]
Heeft je omvormer geen dag totaal?rikadoo schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:46:
Ik heb een Ulanzi klok, n u heb ik er een aantal automatiseringen voor en deze werken prima.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 alias: Send Current Power Production to Altrix description: Display current power production on Altrix device trigger: - platform: state entity_id: sensor.smartmeter_energieproductie_hoog_tarief action: - service: mqtt.publish data: topic: awtrix_06cffc/custom/cpp payload_template: | { "text": "{{ '%.2f'|format(states('sensor.smartmeter_energieproductie_hoog_tarief')|float) }} W", "icon": "49139", "color": "#f5ec42", "duration": 2 } retain: false
Ik sla het dag totaal op en stuur die naar mijn Ulanzi. Heb er een template sensor voor moeten maken, omdat de sensor unavailable is als het donker is
Code hier: https://github.com/hmmbob...or/Outside/solar.yaml#L34
Als je omvormer dit niet aangeeft, kun je kijken of je met een utility meter af kan: https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/
Hier thuis visualiseer ik HA via een Pi4 en een 55inch tv, hangt hier al 3 jaar denk ik.
Nu het laatste jaar heb ik veeeeeeel problemen ermee.
Eerste test was een Pi4 en sd,
De opzet is simpel, gewoon een browser op fullscreen, de tv gaat uit wanneer we er niet zijn, de pi4 blijft altijd online.
Het begon met crashende tabladen/browser. Effe refresh en was weer goed. Voor soms een uur soms halve dag.
volgende test, de Pi4 en een usb ssd, zelfde probleem soms erger, volledig bevriezen. Hard reset en terug ok...
Heeft een tijdje gedraaid, tot dat het OS zelf niet meer wil booten.
Gistern nieuwe poging, Pi4 nieuwe sd, fresh install, alle updates en gaan... Dacht ik ja...
Doe zoals anders, browser op fullscreen en afwachten.
Lap, browser loopt vast, muis kan je nog bewegen, klikken doet niks, je kan niet meer uit fullscreen mode.
Via ssh kan je wel nog in de pi en dan reboot.
Heeft hier 2jaar gedraaid zonder omkijken.
De Pi moet geen camera beelden streamen ofzo enkel status tonen, in principe kan de Pi 4K afspelen maar HA tonen is te lastig?
Nu het laatste jaar heb ik veeeeeeel problemen ermee.
Eerste test was een Pi4 en sd,
De opzet is simpel, gewoon een browser op fullscreen, de tv gaat uit wanneer we er niet zijn, de pi4 blijft altijd online.
Het begon met crashende tabladen/browser. Effe refresh en was weer goed. Voor soms een uur soms halve dag.
volgende test, de Pi4 en een usb ssd, zelfde probleem soms erger, volledig bevriezen. Hard reset en terug ok...
Heeft een tijdje gedraaid, tot dat het OS zelf niet meer wil booten.
Gistern nieuwe poging, Pi4 nieuwe sd, fresh install, alle updates en gaan... Dacht ik ja...
Doe zoals anders, browser op fullscreen en afwachten.
Lap, browser loopt vast, muis kan je nog bewegen, klikken doet niks, je kan niet meer uit fullscreen mode.
Via ssh kan je wel nog in de pi en dan reboot.
Heeft hier 2jaar gedraaid zonder omkijken.
De Pi moet geen camera beelden streamen ofzo enkel status tonen, in principe kan de Pi 4K afspelen maar HA tonen is te lastig?
VPN verbinding kan handig zijn voor:GeeMoney schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:57:
[...]
Twee subnetjes/ip-adressen te gaan gebruiken.
- Pihole/Adguard voor het blokkeren van advertenties/malware e.d.
- Geen porten te moeten openen om je services waaronder home assistant te moeten bereiken.
- Etc.
Voor de VPN heb ik een eigen subnet/VLAN. Thuis hoeft de VPN natuurlijk niet aan. Echter heb ik nog geen automatische toggle van de VPN verbinding. In de praktijk is de telefoon dus eigenlijk altijd met VPN subnet verbonden (thuis uiteraard via wifi).
Dus met je voorstel zou ik moeten switchen van netwerk maar ben meer op zoek naar een automatische oplossing :-)
Wat @TheFes of @Hmmbob zegt.Gondelier schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:21:
[...]
![]()
Precies, Wireguard loopt zo soepel dat ik eigenlijk geen noodzaak heb om het uit te zetten. Dan gebruik je in jou use-case neem ik aan de wifi verbinding?tagican schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:26:
[...]
Dat laatste vroeg ik mij zelf ook af, maar sinds ik Wireguard gebruik, werkt het eigenlijk zo snel en soepel dat ik het vaak vergeet thuis weer uit te zetten. Enkel bij het casten loop ik dan tegen problemen aan, maar voor de rest is het vooral handig. Ik kan en wíl mijn Home Assistant enkel bereiken vanuit het lokale netwerk, dus dan heeft een VPN wel zin.
@Oepsje Voor de rest heb ik Unifi gekoppeld aan Home Assistant, daarmee kan ik de mobiele telefoons van iedereen hier koppelen aan een persoon. Zodra iedereen uit huis is, dan gaat bij ons bijvoorbeeld automatisch de verwarming op niet-thuis-modus. Hier heb ik wel een delay van 45 minuten opgezet, want ik wil niet dat dit steeds triggert als ik bijvoorbeeld even naar de supermarkt loop. Dit werkt eigenlijk vrij vlekkeloos en is effectief in 95% van de gevallen. Ik ben tevreden
Check die ken ik, maar hoe ga je dan om met de zone home? Verklein je die dan/of zet je die uit om te voorkomen dat je alsnog als home geregistreerd wordt?Hmmbob schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:28:
[...]
Euh, hiervoor is de device_tracker optie bedacht, en die werkt prima met je HA app. Heeft niets te maken met VPN of wat dan ook, werkt zo out-of-the-box (check wel even of de HA app op de achtergrond mag blijven draaien, als je een telefoon met aggresieve battery management hebt kan het zijn dat HA gesloten wordt)
Welke merken? en welke opties zijn er nog meer ivm aqara die goed zijn?Septillion schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:29:
@dutchnltweaker Bijna alles is wel duurder geworden afgelopen jaren. Maar deur en temperatuursensoren zie ik nog steeds wel voor <€4,- als "Pick 3 & save" op Ali.
@Oesie Klopt, HA kijkt gewoon of een apparaat (mobiel) verbonden is en dan is de gebruiker 'home'. Normaal binnen een halve minuut, soms kan het iets langer duren. Maar voor mijn use-cases is dat prima.
@Oesie tsja, nu heb je VPN poorten open en anders 2 of 3 secure poorten die je helemaal dicht kan timmeren ook. Anyway, ik snap je probleem.
Ik zou zelf zoeken om het onderscheid te kunnen detecteren en uiteindelijk is alles in HA te prutsen natuurlijk.
Ik gebruik voor WiFi thuis een Unifi controller, die kan je uitvragen of je device dus thuis op je wifi gevonden wordt op basis van MAC. Geen idee welke VPN of dhcp server je gebruikt maar die zou je wellicht kunnen bevragen of je device een lease heeft en actief is. Dan is het dus simpel. VPN/dhcp gevonden dan ben je remote, wordt je of/ook gevonden op de unifi controller op dat(zelfde) moment ben je thuis.
Ik zou zelf zoeken om het onderscheid te kunnen detecteren en uiteindelijk is alles in HA te prutsen natuurlijk.
Ik gebruik voor WiFi thuis een Unifi controller, die kan je uitvragen of je device dus thuis op je wifi gevonden wordt op basis van MAC. Geen idee welke VPN of dhcp server je gebruikt maar die zou je wellicht kunnen bevragen of je device een lease heeft en actief is. Dan is het dus simpel. VPN/dhcp gevonden dan ben je remote, wordt je of/ook gevonden op de unifi controller op dat(zelfde) moment ben je thuis.
Helder, heb jij ook nog iets met de 'home' zone gedaan? Of heb je geen tracking van een device buiten huis?tagican schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:16:
@Oesie Klopt, HA kijkt gewoon of een apparaat (mobiel) verbonden is en dan is de gebruiker 'home'. Normaal binnen een halve minuut, soms kan het iets langer duren. Maar voor mijn use-cases is dat prima.
Hier staat een UDM met Unifi OS waar ook de Wireguard VPN op draait. En doe jij dan ook geen tracking buiten huis?GeeMoney schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:33:
@Oesie tsja, nu heb je VPN poorten open en anders 2 of 3 secure poorten die je helemaal dicht kan timmeren ook. Anyway, ik snap je probleem.
Nee, ik zou niet weten waarom ook...Oesie schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:22:
[...]
Helder, heb jij ook nog iets met de 'home' zone gedaan? Of heb je geen tracking van een device buiten huis?
[...]
Hier staat een UDM met Unifi OS waar ook de Wireguard VPN op draait. En doe jij dan ook geen tracking buiten huis?
Ok, na een tijdje maar even hier vragen. Heb al een tijdje problemen om extern in HA te komen. Heb een NabuCasa account maar geloof dat er ergens nog de oude manier van DuckDNS in stond welke wel werkte op 4G maar niet op een ander wifi netwerk behalve mijn eigen. Nu heb ik die manier van verbinden verwijderd en nu maak ik alleen connectie via NabuCasa.
Inloggen lukt, alleen nu heb ik het vreemde fenomeen dat via externe inlog HA allemaal updates laat zien welke ik allang heb geïnstalleerd. Net als dat er geen connectie is met P1 meter Zwave en nog een aantal dingen.
Heb al een paar keer HA opnieuw opgestart en de link van NabuCasa gecontroleerd, net als IP bans verwijderd.
Als ik inlog op mijn eigen netwerk via wifi dan zie ik wel gewoon alles werkend en up to date........
Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
Net ook nog even Nabu Casa afgemeld en opnieuw aangemeld en maakt geen verschil.......
Inloggen lukt, alleen nu heb ik het vreemde fenomeen dat via externe inlog HA allemaal updates laat zien welke ik allang heb geïnstalleerd. Net als dat er geen connectie is met P1 meter Zwave en nog een aantal dingen.
Heb al een paar keer HA opnieuw opgestart en de link van NabuCasa gecontroleerd, net als IP bans verwijderd.
Als ik inlog op mijn eigen netwerk via wifi dan zie ik wel gewoon alles werkend en up to date........
Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
Net ook nog even Nabu Casa afgemeld en opnieuw aangemeld en maakt geen verschil.......
@Peet3kabo probleem met je cache?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Geen idee, welke zou ik moeten aanpakken? Waar doe ik dat?
Browser gewoon?
Edit, gewist en maakt geen verschil
[ Voor 12% gewijzigd door Peet3kabo op 21-04-2024 09:22 ]
Iemand dit gezien?
https://www.openhomefound...the-open-home-foundation/
Ik heb de livestream gisteravond een stuk zitten kijken, maar na een uurtje vond ik het wel mooi. Ik zie nu dat hij drie uur lang geworden is, dat is me toch een beetje te gortig
https://www.openhomefound...the-open-home-foundation/
Ik heb de livestream gisteravond een stuk zitten kijken, maar na een uurtje vond ik het wel mooi. Ik zie nu dat hij drie uur lang geworden is, dat is me toch een beetje te gortig
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Redelijk newbe hier. Ben al een tijdje aan het rond vogelen en krijg redelijk wat voor elkaar.
Maar wat is nu de makkelijkste manier om iets op 2 periodes van een dag (maar afwijkend op 3 dagen van de week) iets aan en uit te zetten? Nu zou ik dan bijna 6 automations maken, maar dat moet toch makkelijker kunnen. In Tasmota kan ik gewoon een timer zetten en klaar.
Maar de meeste pluggen die ik heb zijn zigbee en daarin kun je niet in de stekker zelf iets instellen. Dus moet het via HA. Maar wat is de simpelste weg? Vind alleen complexere voorbeelden op internet.
Maar wat is nu de makkelijkste manier om iets op 2 periodes van een dag (maar afwijkend op 3 dagen van de week) iets aan en uit te zetten? Nu zou ik dan bijna 6 automations maken, maar dat moet toch makkelijker kunnen. In Tasmota kan ik gewoon een timer zetten en klaar.
Maar de meeste pluggen die ik heb zijn zigbee en daarin kun je niet in de stekker zelf iets instellen. Dus moet het via HA. Maar wat is de simpelste weg? Vind alleen complexere voorbeelden op internet.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Je omschrijving van wat je wil bereiken is wat vaag. Als je even een voorbeeld erbij zet is t wat makkelijker om mee te denken.Cyberpope schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:59:
Redelijk newbe hier. Ben al een tijdje aan het rond vogelen en krijg redelijk wat voor elkaar.
Heel simpel:
Ma-di-wo-do: Aan tussen 5.45 en 8.00 en vanaf 17.00 tot 23.00.
Vr-zo-zo: Aan tussen 7.00 en 23.00
De rest uit. Zoals met een gewone schakelklok.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Deze al eens geprobeerd:Cyberpope schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:10:
Heel simpel:
https://github.com/nielsfaber/scheduler-component
https://github.com/nielsfaber/scheduler-card
Ik zal eens kijken, maar blijft het liefst weg van custom aanpassingen, risico op kapot bij update
Er is tegenwoordig ook een schedule helper beschikbaar in HA core.Cyberpope schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:14:
Ik zal eens kijken, maar blijft het liefst weg van custom aanpassingen, risico op kapot bij update
Goed punt - was ik helemaal vergeten!-Casper schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:22:
[...]
Er is tegenwoordig ook een schedule helper beschikbaar in HA core.
Kun je niet met de WiFi SSID of state sensoren werken dan? Weet niet hoe dat in de praktijk gaat als je met een VPN aan je thuisnetwerk hangt (sowieso vraag ik me af waarom je dat zou doen, maar goed). Je WiFi zal niet tot aan de bakker komen neem ik aan. In de companion app kun je deze sensoren aanzetten. Je zou met wat hangi templaten kunnen regelen dat je als away staat als je niet met het WiFi verbonden bent.Oesie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:51:
Dan heb je er dus nog steeds 2 triggers nodig? 1 om uit te zetten en 1 om aan te zetten? Pffft.-Casper schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:22:
[...]
Als dit de grens is om te gaan zuchten en kreunen zou ik toch eens heroverwegen of HA voor jou isCyberpope schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:42:
[...]
Dan heb je er dus nog steeds 2 triggers nodig? 1 om uit te zetten en 1 om aan te zetten? Pffft.
Ik vrees van wel ja. Dat wordt een verschrikkelijk kerstboom zeg. Ze zijn nog lang niet zo ver als dat op sommige plekken geclaimd wordt. Het moet echt je hobby zijn / worden volgens mij, anders is het bijna niet te doen.-Casper schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:43:
[...]
Als dit de grens is om te gaan zuchten en kreunen zou ik toch eens heroverwegen of HA voor jou is
Je zit ook iets behoorlijk specialistisch te doen.Cyberpope schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:47:
[...]
Ik vrees van wel ja. Dat wordt een verschrikkelijk kerstboom zeg. Ze zijn nog lang niet zo ver als dat op sommige plekken geclaimd wordt. Het moet echt je hobby zijn / worden volgens mij, anders is het bijna niet te doen.
Voor het aan en uitzetten van een lamp zijn gewoon prima blueprints beschikbaar. Als jij iets anders wilt, dan kan dat. Moet je wel wat meer werk verzetten ja. Je kunt overigens ook gewoon twee triggers toevoegen aan een automation, die beide een trigger ID geven en dan me een choose building block bepalen wat je wilt doen. Dat beperkt het aantal automations nog enigszins.
Ik vind het een groot voordeel moet ik zeggen dat dat soort zaken in tweeën gesplitst zijn. Kan me maar weinig switches indenken hier in huis die als 'uit' actie gewoon de omgekeerde variant van 'aan' doen. Komt toch vaak flink wat meer bij kijken.
Iemand die mij kan helpen hoe dit zich zou vertalen naar een RestAPI call?
een curl test optie geeft : bad request
De pagina bestaat maar het verzoek wat ik doe word dus niet geaccepteerd terwijl ik toch volgens mij exact hetzelfde doe als via de Developer Tools die service aanroepen.
Hier geeft hij een 404 dus dit kan zeker niet:
Edit: HEBBES !
YAML:
1
2
3
4
5
| service: climate.set_temperature target: entity_id: climate.woonkamer_thermostaat data: temperature: 22 |
een curl test optie geeft : bad request
code:
1
2
3
4
5
| curl \ -H "Authorization: Bearer TOKEN" \ -H "Content-Type: application/json" \ -d '{"temperature": "21.5"}' http://HA-IP:8123/api/services/climate.set_temperature/climate.woonkamer_thermostaat 400: Bad Request% |
De pagina bestaat maar het verzoek wat ik doe word dus niet geaccepteerd terwijl ik toch volgens mij exact hetzelfde doe als via de Developer Tools die service aanroepen.
Hier geeft hij een 404 dus dit kan zeker niet:
code:
1
2
3
4
5
| curl \ -H "Authorization: Bearer TOKEN" \ -H "Content-Type: application/json" \ -d '{"entity_id": "climate.woonkamer_thermostaat", "temperature": "21"}' http://HA-IP:8123/api/services/climate.set_temperature/ 404: Not Found% |
Edit: HEBBES !
code:
1
2
3
4
| curl \ -H "Authorization: Bearer TOKEN" \ -H "Content-Type: application/json" \ -d '{"entity_id": "climate.woonkamer_thermostaat", "temperature": "21"}' http://HA-IP:8123/api/services/climate/set_temperature |
[ Voor 61% gewijzigd door GeeMoney op 21-04-2024 13:37 ]
Ha heeft een kalender functie.Cyberpope schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:10:
Heel simpel:
Op de start en eind van het agenda item stel je een automation in voor aan en uit.
Over te nemen voorbeeld staat hier: https://www.home-assistant.io/integrations/calendar/
[ Voor 10% gewijzigd door Tazzios op 21-04-2024 13:42 ]
zelf gebruik ik al jaren: https://community.home-as...le-scheduler-addon/174326 en die doet wat die moet doen.
Het enige wat ik hier mis, is het zetten van een variabele, in plaats van alleen aan/uit. Ik zou dus bijvoorbeeld thermostaatmodi of temperaturen in willen zetten, maar dat gaat niet. Er is wel deze integratie maar die heeft geen UI.-Casper schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:22:
[...]
Ik vind het hier aanbevolen Scheduler Card (en component) niet mijn ding. Vooral niet omdat het direct entiteiten aanstuurt. Ik zou veel liever een sensor willen hebben waarbij ik een automatisering heb die de sensor raadpleegt. Dat voelt voor mij wat meer in de Home Assistant flow passen.
Dit is op zich wel een goede. Maar dit is eigenlijk weer veel te complexTazzios schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:41:
[...]
Ha heeft een kalender functie.
Op de start en eind van het agenda item stel je een automation in voor aan en uit.
Over te nemen voorbeeld staat hier: https://www.home-assistant.io/integrations/calendar/
Hier iets soortgelijks (paar dingen eruit gehaald zoals minstens eens per 24 uur de pomp te laten draaien; de test waarbij gekeken wordt of het voor ons een werkdag is, de test waarin gekeken wordt of de CV ketel z'n werk doet etc, ik zag je verzuchting verderop in dit draadje).Cyberpope schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:10:
Heel simpel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| alias: CV Loods Thermostaat, Zomerstop en Storingsmelding trigger: - platform: state entity_id: - schedule.cv_magazijn from: "off" to: "on" id: CV_Magazijn_Home - platform: state entity_id: - schedule.cv_magazijn from: "on" to: "off" id: CV_Magazijn_Away condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: - CV_Magazijn_Home sequence: - service: climate.set_preset_mode target: entity_id: - climate.thermostaat_magazijn data: preset_mode: home - conditions: - condition: trigger id: - CV_Magazijn_Away sequence: - service: climate.set_preset_mode target: entity_id: climate.thermostaat_magazijn data: preset_mode: away mode: single |
Als thermostaat heb ik een generic_thermostat geconfigureerd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - platform: generic_thermostat name: Thermostaat Magazijn unique_id: thermostaat_magazijn_ha heater: switch.cv_loods_magazijn target_sensor: sensor.netatmo_magazijn_temp min_temp: 5 max_temp: 18 cold_tolerance: 0.3 hot_tolerance: 0 min_cycle_duration: 00:15:00 initial_hvac_mode: "heat" away_temp: 9 home_temp: 12 precision: 0.1 target_temp_step: 0.5 |
En als schema heb ik de integratie schema gebruikt (en daar kun je grafisch precies aangeven wanneer de thuisstand "aan" moet staan).
/f/image/DwVAc32e8CAEQfOzYD67UP4u.png?f=fotoalbum_large)
André Huisman (www.new-line.nl)
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met een soort van ergernis van mij. Ik wilde een overzicht hebben om mijn thermostaten weer te geven. Ik heb namelijk blokverwarming en per radiator een aparte thermostaat. Hierdoor kan ik alles per radiator en/of per ruimte regelen. Dat geeft enorm veel controle, maar is niet iets waar HA (wat mij betreft) op ingericht is.
Ik kan wel overal thermostaat kaarten gaan toevoegen, maar dat oogt wat mij betreft enorm rommelig. Een alternatief zou zijn om de tegel / tile kaart te pakken en hier de bron en doel temperatuur op te zetten. Bijvoorbeeld zo:
:fill(white):strip_exif()/f/image/JOL2MHnTPLxVbYksdk1IOHVf.png?f=user_large)
Alleen vind ik dit zeer onduidelijk. Het is niet duidelijk wat de doel temperatuur (setpoint) en waargenomen temperatuur is. Vooral mijn vrouw was hier niet echt over te spreken. Daarbij kwam ook nog dat ik deze kaarten in een raster (grid) had zitten en op mijn mobiel de twee attributen simpelweg niet paste. Ik ben namelijk ook slechtziend en heb mijn letters dus relatief groot staan. Dat zorgt soms voor dit soort rare problemen. Ook een van de redenen dat de thermostaat kaart voor mij niet werkt.
Echter werd ik onlangs geïnspireerd door Apple's HomeKit. Daar hebben ze in plaats van een thermostaat icoon (die toch altijd hetzelfde is) de doeltemperatuur:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Cx50RqUZKVWSrlvEnFMIGtVn.png?f=user_large)
Dus ben ik het weekend bezig geweest om een projectje in elkaar te klussen die SVG icons kan genereren op basis van een font:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZMazZRQgjedTYcjLoaSI9iO3.png?f=user_large)
Het is wat mij betreft al een stuk duidelijker dan hoe het eerst was. Ik heb voor nu het Sofia Sans Condensed lettertype gebruikt. Het is denk ik nog niet precies wat ik zoek of wil, maar het komt wat mij betreft al een aardig eindje in de buurt. Ik wil vooral de tekstgrootte nog wat groter maken en het achtergrond bolletje weg. Want dat voegt wat mij betreft in deze view weinig toe.
Mocht er behoefte aan zijn kan ik dit ook prima open source maken en/of uitbrengen.
Ik kan wel overal thermostaat kaarten gaan toevoegen, maar dat oogt wat mij betreft enorm rommelig. Een alternatief zou zijn om de tegel / tile kaart te pakken en hier de bron en doel temperatuur op te zetten. Bijvoorbeeld zo:
:fill(white):strip_exif()/f/image/JOL2MHnTPLxVbYksdk1IOHVf.png?f=user_large)
Alleen vind ik dit zeer onduidelijk. Het is niet duidelijk wat de doel temperatuur (setpoint) en waargenomen temperatuur is. Vooral mijn vrouw was hier niet echt over te spreken. Daarbij kwam ook nog dat ik deze kaarten in een raster (grid) had zitten en op mijn mobiel de twee attributen simpelweg niet paste. Ik ben namelijk ook slechtziend en heb mijn letters dus relatief groot staan. Dat zorgt soms voor dit soort rare problemen. Ook een van de redenen dat de thermostaat kaart voor mij niet werkt.
Echter werd ik onlangs geïnspireerd door Apple's HomeKit. Daar hebben ze in plaats van een thermostaat icoon (die toch altijd hetzelfde is) de doeltemperatuur:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Cx50RqUZKVWSrlvEnFMIGtVn.png?f=user_large)
Dus ben ik het weekend bezig geweest om een projectje in elkaar te klussen die SVG icons kan genereren op basis van een font:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZMazZRQgjedTYcjLoaSI9iO3.png?f=user_large)
Het is wat mij betreft al een stuk duidelijker dan hoe het eerst was. Ik heb voor nu het Sofia Sans Condensed lettertype gebruikt. Het is denk ik nog niet precies wat ik zoek of wil, maar het komt wat mij betreft al een aardig eindje in de buurt. Ik wil vooral de tekstgrootte nog wat groter maken en het achtergrond bolletje weg. Want dat voegt wat mij betreft in deze view weinig toe.
Mocht er behoefte aan zijn kan ik dit ook prima open source maken en/of uitbrengen.
Meen je dit nu echt? Een lamp aanzetten op een bepaalde tijd en uit op een andere is een specialistische functie? Duh? Tasmota kan dat gewoon in de firmware die in een stekker zit.doltishDuke schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:09:
[...]
Je zit ook iets behoorlijk specialistisch te doen.
Voor het aan en uitzetten van een lamp zijn gewoon prima blueprints beschikbaar. Als jij iets anders wilt, dan kan dat. Moet je wel wat meer werk verzetten ja. Je kunt overigens ook gewoon twee triggers toevoegen aan een automation, die beide een trigger ID geven en dan me een choose building block bepalen wat je wilt doen. Dat beperkt het aantal automations nog enigszins.
Ik vind het een groot voordeel moet ik zeggen dat dat soort zaken in tweeën gesplitst zijn. Kan me maar weinig switches indenken hier in huis die als 'uit' actie gewoon de omgekeerde variant van 'aan' doen. Komt toch vaak flink wat meer bij kijken.
Kijk ben ook het rommelen met de ventilatiebox en een shelly eraan om een perilex stekker aan te sturen. Dat is redelijk complex en dat snap ik dat ik daarin de nodige moeite moet steken. Maar gewoon een stekkertje schakelen met een schema?
De rest bedankt voor hun voorbeelden. Zal eens gaan kijken.
Ik krijg sinds vandaag ineens de melding
" The certificate for this server is invalid. You might be connecting to a server that is pretending to be "xxx.duckdns.org" which could put your confidential information at risk. NSURLErrorDomain -1202 "
Deze melding is op de mobiel op wifi en op 4g.
Op de laptop op wifi blijft HA zeggen "unable to connect, retry in 60 seconds"
Ik kom er lokaal ook niet in via IP:8123 of homeassistant.local:8123
De stroom er hard af halen durf ik nog niet. Iemand een tip wat er ineens mis kan zijn?
edit: via een incognito scherm kan ik er wel in op de laptop (not secure geeft hij aan). Ga nu een restart doen... edit2: Dit doet niks. Hij kan geen SSL ophalen? Is dit handmatig te doen ergens?
" The certificate for this server is invalid. You might be connecting to a server that is pretending to be "xxx.duckdns.org" which could put your confidential information at risk. NSURLErrorDomain -1202 "
De stroom er hard af halen durf ik nog niet. Iemand een tip wat er ineens mis kan zijn?
edit: via een incognito scherm kan ik er wel in op de laptop (not secure geeft hij aan). Ga nu een restart doen... edit2: Dit doet niks. Hij kan geen SSL ophalen? Is dit handmatig te doen ergens?
[ Voor 14% gewijzigd door water_escape op 21-04-2024 18:22 ]
Water-Escape
Certificaat verlopen denk ik?water_escape schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:34:
Ja precies. Maar hij wilde niet renewen.
Een reboot van HA werkte niet, maar een reboot van de Host wel. We zijn er weer gelukkig.
Water-Escape
Een reboot van HA reboot geen add-ons, dus dat zal geen effect hebben op een add-on als Duck DNSwater_escape schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:26:
[...]
Een reboot van HA werkte niet, maar een reboot van de Host wel. We zijn er weer gelukkig.
Bij mij werkt Google Drive Backup ineens niet meer, Nadat op 1 of anderen manier niks meer deed backup terug gezet, alles werkt behalve Google drive dus.
Al opnieuw gestart en voor de rest ook geen foutmeldingen. Ik druk op start en blauw vinkje blijft maar draaien zonder iets te doen.
Al opnieuw gestart en voor de rest ook geen foutmeldingen. Ik druk op start en blauw vinkje blijft maar draaien zonder iets te doen.
04-21 20:11:33 INFO Starting server on port 8099
04-21 20:11:33 INFO Server started
04-21 20:11:33 INFO Syncing Backups
Hele host al een keer herstart? Dus niet alleen HA CoreAmdwarrior schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:29:
Bij mij werkt Google Drive Backup ineens niet meer, Nadat op 1 of anderen manier niks meer deed backup terug gezet, alles werkt behalve Google drive dus.
[...]
THXTheFes schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:37:
[...]
Hele host al een keer herstart? Dus niet alleen HA Core
Is opgelost en dat was het inderdaad. Had advanced menu nog niet voor.
Denk dat @-Casper gelijk heeft. Als bij de configuration van NGINX "active : false" staat wordt het certificaat dacht ik niet vernieuwd. Dus zet die op "active : true" .water_escape schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:34:
Ik heb een vast IP in mijn router voor de HA server.
Ik heb in de HA app (Companion app) 2 servers opgegeven die naar mijn zelfde HA-servertje verwijzen.
1 via DDNS van DuckDNS/NGINX
1 direct lokaal naar http://<vaste-ip HA-server>:8123 (dus niet "https").
Zie foto's van mijn Settings van Network onder HA en Config waarden bij Addons in HA van mijn voor DuckDNS en NGINX. (@water_escape foto HA Network Settings nog even toegevoegd):
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 11% gewijzigd door Antonio di op 21-04-2024 22:21 ]
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Beste mensen,
Ik weet dat ik het al eens gevraagd heb maar kan het niet meer terugvinden 🥴🥴.
Als ik (eigenaar) HA weer opstart kom ik steeds weer in OVERZICHT terecht, terwijl hij op moet starten in/met PRIVE !!
Van alles geprobeerd en tig keren opnieuw opgestart maar steeds “overzicht”.
Sorry nogmaals dat ik het niet meer vinden kan, het ging een tijd goed en aangezien moeders in de ochtend de server aanzet is het eerste telefoongesprek naar mij dat de server weer met overzicht opstart en wat ze moet doen !!
a) kan ik niet in de config.yaml iets zetten dat hij automatisch opstart in “PRIVE”
b) heeft iemand een oplossing voor me
c) Dank 🙏
Als ik (eigenaar) HA weer opstart kom ik steeds weer in OVERZICHT terecht, terwijl hij op moet starten in/met PRIVE !!
Sorry nogmaals dat ik het niet meer vinden kan, het ging een tijd goed en aangezien moeders in de ochtend de server aanzet is het eerste telefoongesprek naar mij dat de server weer met overzicht opstart en wat ze moet doen !!
a) kan ik niet in de config.yaml iets zetten dat hij automatisch opstart in “PRIVE”
c) Dank 🙏
Je kunt dat instellen in je user profile, maar dat is een setting per device/browserGondelier schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:54:
Beste mensen,
c) Dank 🙏
Dank voor je antwoord dat doe ik ook regelmatig in het user profiel, maar als we ‘s avonds naar bed gaan zetten we de server uit. En dan ‘s morgens is het weer mis bij het inschakelen en ik ben er niet.TheFes schreef op zondag 21 april 2024 @ 23:10:
[...]
Je kunt dat instellen in je user profile, maar dat is een setting per device/browser
In de weekenden gaat het perfect 😃😃 als ik thuis ben 👍.
Als moeders ‘s morgens inlogt krijgt ze geen zijbalk te zien, vind ik te link.
Maar duidelijk gesteld, ik kan niet alles willen.
Bedankt 👍
Op android gebruik ik tasker om de Wireguard VPN automatisch uit en aan te zetten.Oesie schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:02:
[...]
VPN verbinding kan handig zijn voor:
- Pihole/Adguard voor het blokkeren van advertenties/malware e.d.
- Geen porten te moeten openen om je services waaronder home assistant te moeten bereiken.
- Etc.
Voor de VPN heb ik een eigen subnet/VLAN. Thuis hoeft de VPN natuurlijk niet aan. Echter heb ik nog geen automatische toggle van de VPN verbinding. In de praktijk is de telefoon dus eigenlijk altijd met VPN subnet verbonden (thuis uiteraard via wifi).
Dus met je voorstel zou ik moeten switchen van netwerk maar ben meer op zoek naar een automatische oplossing :-)
[...]
Wat @TheFes of @Hmmbob zegt.
[...]
Precies, Wireguard loopt zo soepel dat ik eigenlijk geen noodzaak heb om het uit te zetten. Dan gebruik je in jou use-case neem ik aan de wifi verbinding?
[...]
Check die ken ik, maar hoe ga je dan om met de zone home? Verklein je die dan/of zet je die uit om te voorkomen dat je alsnog als home geregistreerd wordt?
Zodra ik buiten bereik van mijn thuiswifi ben gaat de Wireguard VPN aan, en andersom weer uit als ik weer verbonden ben.
Werkt prima.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Wacht, wat? Je zet je HA server uit?Gondelier schreef op zondag 21 april 2024 @ 23:37:
als we ‘s avonds naar bed gaan zetten we de server uit.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Wat draai je voor de certificaten? Als dat de Let's encrypt addon is dan moet je zelf een automation maken die de addon elke x (hier dagelijks) een keer start om te kijken of de certificaten vernieuwd moeten worden.water_escape schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:26:
[...]
Heel eerlijk. Geen idee meer. Dit is al 4 jaar up en running en dit is de eerste keer dat het mis gingSeptillion schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:00:
[...]
Wat draai je voor de certificaten? Als dat de Let's encrypt addon is dan moet je zelf een automation maken die de addon elke x (hier dagelijks) een keer start om te kijken of de certificaten vernieuwd moeten worden.
Water-Escape
Momenteel is onze nieuwbouw bijna klaar. we hebben toe gekozen voor een klassieke elektriciteit installatie. Nu ben ik van plan om HA te gebruiken voor voornamelijk logging en het schakelen van wat toestellen.
Maar nu vroeg ik mij af of jullie wat suggesties hebben voor wat hardware ik best gebruik.
Als systeem heb ik een RPI-4 liggen welke ik denk te gebruiken, ik neem aan dat dit goed/voldoende is? Waarschijnlijk moet ik hier wel een SSD aan koppelen, toch?
Dan het iets moeilijkere gedeelte: Wat hardware kan ik best gebruiken voor stroom meting en het schakelen van toestellen?
Ik heb een 3 fase warmtepomp (Panasonic, dus hir komt heissamon), hiervoor dacht ik de shelly EM3 te gebruiken. Dit moet enkel meten, niet schakelen. (is de shelly een goed toestel/goed ondersteund door HA?)
Maar verder heb ik nog een 5 stopcontacten welke ik wil meten en schakelen. Wat hardware en vooral protocol kan ik hier best voor gebruiken? Ik zie dat de wifi stekkers beginnen bij 20euro, als ik naar zigbee kijk is dit meer naar 50euro.
Wat raden jullie aan? Graag iets wat werkt zonder cloud dienst natuurlijk.
Het zou leuk zijn moest bij dit zelfde systeem ook een simpele knop beschikbaar zijn (om bijvoorbeeld op afstand de waterpomp te schakelen).
Uiteraard liefst budget vriendelijk
Maar nu vroeg ik mij af of jullie wat suggesties hebben voor wat hardware ik best gebruik.
Als systeem heb ik een RPI-4 liggen welke ik denk te gebruiken, ik neem aan dat dit goed/voldoende is? Waarschijnlijk moet ik hier wel een SSD aan koppelen, toch?
Dan het iets moeilijkere gedeelte: Wat hardware kan ik best gebruiken voor stroom meting en het schakelen van toestellen?
Ik heb een 3 fase warmtepomp (Panasonic, dus hir komt heissamon), hiervoor dacht ik de shelly EM3 te gebruiken. Dit moet enkel meten, niet schakelen. (is de shelly een goed toestel/goed ondersteund door HA?)
Maar verder heb ik nog een 5 stopcontacten welke ik wil meten en schakelen. Wat hardware en vooral protocol kan ik hier best voor gebruiken? Ik zie dat de wifi stekkers beginnen bij 20euro, als ik naar zigbee kijk is dit meer naar 50euro.
Wat raden jullie aan? Graag iets wat werkt zonder cloud dienst natuurlijk.
Het zou leuk zijn moest bij dit zelfde systeem ook een simpele knop beschikbaar zijn (om bijvoorbeeld op afstand de waterpomp te schakelen).
Uiteraard liefst budget vriendelijk
wp:Pana 9H pv: 13.4kWp
Dit is wel vrij ideaal, bedankt voor de tip!Rouwette schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:07:
[...]
De KNMI heeft wel een max temp voor vandaag en morgen.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
@brogel Ik gebruik daar ook Shelly's voor, heb diverse Shelly Plus 1PM of 2 PM devices in de stopcontacten ingebouwd om verlichting, zonnescherm en rolluiken te bedienen. En dan alles in HA geïmplementeerd met de nodige automations. Werkt prima, en ook toe te voegen aan het Energy dashboard.
@brogel Shelly is prima ondersteund in HA en zelfs eventueel nog te voorzien van custom firmware.
Qua metering van stopcontacten, heb je interesse in de energie of het vermogen? Voor energie is het interval niet zo boeiend maar voor vermogen wel en Zigbee is niet goed in veel data verwerken. Dat is de reden dat ik voor metering ook graag Wifi device gebruik. En als je bij Shelly wilt blijven is daar nu mooi de PM Mini Gen3 voor maar deze schakelt niet.
Let met schakelen ook op dat capacitive belastingen (denk aan laders/adapters, TV's, game systems etc) nog wel eens te veel zijn om te schakelen voor veel pluggen/modules ondanks dat het vermogen (ruim) onder de max blijft. Dit doordat ze een enorme opstartstroom hebben.
En denk bij wifi devices er wel aan dat dit een aanslag is voor je netwerk. Handje voor devices gaat vaak prima met een standaard doosje van je ISP maar als je het echt doorzet dan krijgen veel ISP oplossingen het toch wel zwaar.
Qua metering van stopcontacten, heb je interesse in de energie of het vermogen? Voor energie is het interval niet zo boeiend maar voor vermogen wel en Zigbee is niet goed in veel data verwerken. Dat is de reden dat ik voor metering ook graag Wifi device gebruik. En als je bij Shelly wilt blijven is daar nu mooi de PM Mini Gen3 voor maar deze schakelt niet.
Let met schakelen ook op dat capacitive belastingen (denk aan laders/adapters, TV's, game systems etc) nog wel eens te veel zijn om te schakelen voor veel pluggen/modules ondanks dat het vermogen (ruim) onder de max blijft. Dit doordat ze een enorme opstartstroom hebben.
En denk bij wifi devices er wel aan dat dit een aanslag is voor je netwerk. Handje voor devices gaat vaak prima met een standaard doosje van je ISP maar als je het echt doorzet dan krijgen veel ISP oplossingen het toch wel zwaar.
Bedankt voor al de feedback.Septillion schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:36:
@brogel Shelly is prima ondersteund in HA en zelfs eventueel nog te voorzien van custom firmware.
Ik dacht aan de shelly EM3 omdat het op de DIN rail past. had eerlijk nog niet gedacht aan de inbouw versies van shelly. Bedankt om ze onder de aandacht te brengen.
Het gaat vooral over volgende toestellen:
waterpompen (230V-max1500watt), meten +schakelen
koelkast en diepvries (230V- 300w??) voornamelijk meten soms schakelen eventueel
warmtepomp (400v-3kw) enkel meten
verder misschien wat kleine dingen, lampen, kerstboom,
eventueel ook wel een tv,pc,router,.. maar dat is dan maar een 100w waar zo een schakelaar 3500w kunnen schakelen.
De inbouw shelly vindt ik wel interesssant, een nadeel is dat ze zijn ingebouwd. Je kan moeilijk even wisselen van locatie. Dus misschien is een mix het beste.
Kan ik dan best bij de shelly stekker blijven of niet, wat is verder de beste keuze voor een losse stekker wifi,zwave of zigbee?
[ Voor 8% gewijzigd door brogel op 22-04-2024 12:54 ]
wp:Pana 9H pv: 13.4kWp
Zoals ik al eerder aangaf is er een hoop te schakelen met Shelly. Ik was alleen nog vergeten de Shelly Dimmer 2 te vermelden, die ik ook gebruik, om te dimmen en automatisch aan en uit te zetten.brogel schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:41:
[...]
Bedankt voor al de feedback.
Ik dacht aan de shelly EM3 omdat het op de DIN rail past. had eerlijk nog niet gedacht aan de inbouw versies van shelly. Bedankt om ze onder de aandacht te brengen.
Het gaat vooral over volgende toestellen:
waterpompen (230V-max1500watt), meten +schakelen
koelkast en diepvries (230V- 300w??) voornamelijk meten soms schakelen eventueel
warmtepomp (400v-3kw) enkel meten
verder misschien wat kleine dingen, lampen, kerstboom,
eventueel ook wel een tv,pc,router,.. maar dat is dan maar een 100w waar zo een schakelaar 3500w kunnen schakelen.
Ik heb bv in de woonkamer een aantal lampen en dimmers die tijdgebonden (inschakelen op zon ondergang) en met delays zodat ze niet allemaal tegelijk in en uitschakelen.
Natuurlijk ook gewoon nog te schakelen zijn met (puls)schakelaars.
En mijn warmtepomp (Elga Ace 6KW) hangt aan een Shelly 1PM om te meten, met daarop een Add-On voor temperatuur sensoren om de aanvoer en retour te meten.
Nadeel kan idd zijn, het zijn WiFi devices, zoals @Septillion al aangeeft. Je bereik moet wel voldoende zijn, in mijn geval, heb een aantal Unifi AP's verspreid in huis hangen, maar dat was al voor ik met HA en Shelly begon.
@brogel Voor dingen die je alleen wilt meten is de PM Mini dus leuk. Maar dit doet geen meerdere fases voor bijvoorbeeld je warmtepomp. Daar is überhaupt niet heeeeeel veel voor te krijgen. Maar de Shelly 3EM kan het dus maar er zijn ook wat DIN-rail meters met modbus die nog wel makkelijk in HA te krijgen zijn.
Voor vaste dingen is een module in het stopcontact wel een mooie oplossing. Maar voor zaken die je wilt wisselen of niet permanent zijn is een plug wel leuk. Ik heb geen ervaring met die van Shelly. Ik gebruik BW-SHP6 (oude met ESP) en Action pluggen hiervoor maar wel allemaal met custom firmware. Dit is dus wel tikkeltje DIY maar heeft met veel opties en data. Voor wat zaken die ik alleen wil meten heb ik ook wat pluggen waar ik het relais van overbrugd heb. Zo kunnen ze niet per ongeluk uit is is hoog vermogen of hoge inrush geen probleem. Maar ook hier, niet ingewikkeld maar wel wat DIY.
Let er dus op dat juist zaken als je TV, PC, router etc dus capacitive belastingen zijn die hoge inrush hebben. Je zal daar niet de eerste zijn die daarmee het relais in een plug mee vast last (met als gevolg dat hij niet meer uit gaat).
Zigbee vs Zwave is vooral eigen keuze. Beide hebben relatief weinig bandbreedte. Zoals gezegd gebruik ik daarom voor power metering zaken liever Wifi. En voor andere zaken nog wel Zigbee, puur omdat er zo veel meer voor beschikbaar is. Maar met HA hoef je niet maar voor één ding te gaan, je kunt Wifi, Zigbee en Zwave gewoon mixen.
Voor vaste dingen is een module in het stopcontact wel een mooie oplossing. Maar voor zaken die je wilt wisselen of niet permanent zijn is een plug wel leuk. Ik heb geen ervaring met die van Shelly. Ik gebruik BW-SHP6 (oude met ESP) en Action pluggen hiervoor maar wel allemaal met custom firmware. Dit is dus wel tikkeltje DIY maar heeft met veel opties en data. Voor wat zaken die ik alleen wil meten heb ik ook wat pluggen waar ik het relais van overbrugd heb. Zo kunnen ze niet per ongeluk uit is is hoog vermogen of hoge inrush geen probleem. Maar ook hier, niet ingewikkeld maar wel wat DIY.
Let er dus op dat juist zaken als je TV, PC, router etc dus capacitive belastingen zijn die hoge inrush hebben. Je zal daar niet de eerste zijn die daarmee het relais in een plug mee vast last (met als gevolg dat hij niet meer uit gaat).
Zigbee vs Zwave is vooral eigen keuze. Beide hebben relatief weinig bandbreedte. Zoals gezegd gebruik ik daarom voor power metering zaken liever Wifi. En voor andere zaken nog wel Zigbee, puur omdat er zo veel meer voor beschikbaar is. Maar met HA hoef je niet maar voor één ding te gaan, je kunt Wifi, Zigbee en Zwave gewoon mixen.
Op een server van 8w/h scheelt dat toch al snel bijna €9,- per jaar hoor.

Maar inderdaad, gewoon aan laten staan.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Hier ging een tijdje geleden de verlichting in de showroom niet meer uit. Bleek dat een van de TL buizen waar we niet bij kunnen (6 meter hoog) de geest had gegeven en stond te knipperen. Dat vond het inimini relais van de Tint switch niet fijn (was dus blijven kleven in de aan stand).Septillion schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:25:
@brogelLet er dus op dat juist zaken als je TV, PC, router etc dus capacitive belastingen zijn die hoge inrush hebben. Je zal daar niet de eerste zijn die daarmee het relais in een plug mee vast last (met als gevolg dat hij niet meer uit gaat).
Qua powermetering ben ik tegenwoordig een groot fan van de Tuya 3-voudige stekkerdozen met USB. Tasmota erop en gaan met die dingen. Zoveel mogelijk in clustertjes werken, dan hebben die 3 stopcontacten + schakelbare USB aansluiting optimaal nut. Als je een beetje shopt (dus wachten tot er een aanbieding is) heb je zo een aantal warehouse exemplaren voor ca. 20-24 euro per stuk.
Overigens de afgelopen week afgestapt van de Lidl Bridges met Blakadder firmware naar 2 stuks Z
SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus (TI CC2652P). Een rechtstreeks aangesloten op de Synology DS-220+ (voor de loods) en eentje draaiend op een Pi-2b (voor het woonhuis). Weg zijn de problemen, als sneeuw voor de zon verdwenen.
Ben nog wel aan het overwegen of ik de Pi2 niet als ser2net device ga gebruiken (dus met Z2M op de NAS in plaats van op de Pi2).
[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 22-04-2024 13:59 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
@JeroenHOra et Labora schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:33:
[...]
Op een server van 8w/h scheelt dat toch al snel bijna €9,- per jaar hoor.![]()
Maar inderdaad, gewoon aan laten staan.
Goed gelezen idd, s 'nachts gaat de server uit.
@Ora et Labora
Ik zal de server eens een of twee maanden aan laten staan in de nacht, dus 24/7 en meten wat het verbruik is.
Misschien is het zo weinig dat ik hem altijd aan kan laten staan.
Installeer even Advanced IP Scanner en kijk wat voor devices er verbonden zijn op je netwerk. Dan even handmatig alle IP's invullen met de HA poort en hopelijk kom je hem tegenwater_escape schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:18:
Ik zoek de gouden tip.
Vandaag is de nieuwe provider geweest, maar hierdoor heb ik een nieuw extern ip. Maar ook alle interne ip's zijn veranderd. Nu heb ik geen idee hoe ik bij HA kan komen om deze weer goed te zetten.
Hoe kan ik het lokale IP van HA achterhalen. In de lijst met devices zie ik alleen maar mac addressen.
ps; dit is dus precies de reden dat ik nooit ISP apparatuur wil gebruiken, nieuwe provider en byebye is je netwerk configuratie inclusief vaste LAN IP's

[ Voor 11% gewijzigd door Tehlo op 22-04-2024 15:20 ]
Je Edgerouter stel je nu in als DHCP server in de adres range dat je ervoor had, en je modem DHCP uitzetten.water_escape schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:18:
Ik zoek de gouden tip.
Vandaag is de nieuwe provider geweest, maar hierdoor heb ik een nieuw extern ip. Maar ook alle interne ip's zijn veranderd. Nu heb ik geen idee hoe ik bij HA kan komen om deze weer goed te zetten.
Hoe kan ik het lokale IP van HA achterhalen. In de lijst met devices zie ik alleen maar mac addressen.
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.