Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 189 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:49

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

HuismAndré schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:57:
[...]
Ben nog wel aan het overwegen of ik de Pi2 niet als ser2net device ga gebruiken (dus met Z2M op de NAS in plaats van op de Pi2).
Vanmiddag de knoop doorgehakt en de Pi2 via ser2net als doorgeefluik ingesteld voor de USB stick zodat Z2M voor thuis én voor de loods op de NAS draait (ook makkelijker qua onderhoud). Pi heeft nu helemaal niks meer te doen (je voelt dan ook geen warmte meer).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:45
Misschien dat iemand mij hier kort antwoord op kan geven.

Ik heb een home wizzard p1 meter en die heeft een sensor: sensor.p1_meter_actueel_vermogen
Wat ik graag zou willen is een helper sensor aanmaken die alleen de waardes laat zien die negatief zijn. dus teruglevering het net op en afname dus weergeven als 0.
En daarna de waarde omtoveren tot een positief getal. Wellicht zit die functie er gewoon in maar ik kon het nergens vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Chris96 Dat kan met een template sensor. Iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - sensor:
      - name: "P1 meter actuele teruglevering"
        unique_id: p1_meter_actuele_teruglevering
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state: >
          {% set p = states('sensor.p1_meter_actueel_vermogen')|float -%}
          {{ -p if p < 0 else 0 }}
        availability: >
          {{ states('sensor.p1_meter_actueel_vermogen')|is_number }}
        state_class: measurement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:49

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Septillion schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:13:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - sensor:
          {{ -p if p < 0 else 0 }}
Of, lekker kort:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
        state: "{{ min(states('sensor.p1_meter_actueel_vermogen')|int,0) }}"
        availability: "{{ states('sensor.p1_meter_actueel_vermogen')|is_number }}"

edit:
Oeps. Quotes vergeten inderdaad. Gefixed.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@HuismAndré Min is ook een optie ja, op zich maar één regel korter door niet de variabele aan te maken :+ Maar maak graag in een template altijd variabelen aan voor verwijzingen naar andere entities. En vind het nog steeds heel jammer dat deze niet gedeeld kunnen worden tussen state en availability.

Overigens werk hij ook niet, want als je template op dezelfde regel zet moet je er wel quote som doen :+ Zou zelf ook niet snel voor een int gaan voor waardes in HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:40:
[...]

Heeft je omvormer geen dag totaal?

Ik sla het dag totaal op en stuur die naar mijn Ulanzi. Heb er een template sensor voor moeten maken, omdat de sensor unavailable is als het donker is :+

Code hier: https://github.com/hmmbob...or/Outside/solar.yaml#L34

Als je omvormer dit niet aangeeft, kun je kijken of je met een utility meter af kan: https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/
Met jouw stukje script, het aanmaken van een template, en nog een ander aangepast stukje uit jouw code is het gelukt. _/-\o_

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Stuur vandaags productie van de zonnepanelen naar Awtrix
description: "Awtrix: Send today's energy production to Awtrix"
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.today_s_pv_generation
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: awtrix_06cffc/custom/production_today
      payload_template: >
        { "text": "{{ states('sensor.todays_total_production_preserved') }}
        kWh", "icon": "49139", "color": "#7bf21f", "duration": 7 }

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 22-04-2024 20:54 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:51
Au, watt doet me dat pijn zeg :')
Maar inderdaad, gewoon aan laten staan.
Ik was gewoon verbaasd. De meesten van ons zullen hun best doen om een HA server een zo groot gedeelte van de tijd up te houden, en nu dacht ik te lezen dat iemand hem 's avonds uitzet. Ik wilde even checken of dat klopte :)
Gondelier schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:05:
[...]

@JeroenH
Goed gelezen idd, s 'nachts gaat de server uit.

@Ora et Labora
Ik zal de server eens een of twee maanden aan laten staan in de nacht, dus 24/7 en meten wat het verbruik is.
Misschien is het zo weinig dat ik hem altijd aan kan laten staan.
Waar draai je het op? Als je het op een Raspberry Pi draait, welke zo rond de 5W zal pakken, kom je op zo'n 45 kWh per jaar. Ik draai het op een oude i5 laptop, die verbruikt 12W (maar kan ook meer dan alleen HA draaien) en dus op jaarbasis 105 kWh. Draai je het op wat groters, categorie multi-Xeon, ja dan kan het hard oplopen. Maar dan zou ik het ook op wat anders draaien ;)

45 of 105 kWh is niet niks, maar het inzicht wat HA me geeft in ons energieverbruik is het IMO meer dan waard.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:53
Ik loop weer vast helaas. Hoe kan ik HA lokaal benaderen?

192.168.x.x:8123 -> werkt niet
homeassistant.local:8123 -> werkt niet
xxx.duckdns.org/lovelace geeft aan, onveilig, klik hier om door te gaan. Als ik dan klik gaat hij naar xxx.duckdns.org en zit ik in het login scherm van de EdgeRouter...

vanmiddag lukt dit wel nog door incognito in te loggen. Maar nu niet meer.

edit: ineens werkt het weer

[ Voor 3% gewijzigd door water_escape op 22-04-2024 23:12 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Dutchess_Nicole schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:02:
[...]

Op android gebruik ik tasker om de Wireguard VPN automatisch uit en aan te zetten.

Zodra ik buiten bereik van mijn thuiswifi ben gaat de Wireguard VPN aan, en andersom weer uit als ik weer verbonden ben.

Werkt prima.
Jammer dat de Android app geen on demand functie heeft, iets wat IOS eens een keer wél heeft. Ik gebruik een andere WG app hiervoor, die heet WG Tunnel en heeft wat meer features waaronder on demand. Wellicht de moeite waard eens te checken.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 17:31
Oesie schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:22:
[...]

Helder, heb jij ook nog iets met de 'home' zone gedaan? Of heb je geen tracking van een device buiten huis?

[...]

Hier staat een UDM met Unifi OS waar ook de Wireguard VPN op draait. En doe jij dan ook geen tracking buiten huis?
Nog even terugkomend hierop: nope, ik track alleen gebruikers, niet op locatie. Ik heb op dit moment geen usecase waarbij het voor mij van belang is om iets te triggeren als ik op een bepaalde plek ben. Home/Away is voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Home assistant nu ondergebracht bij open home foundation
https://www.openhomefoundation.org/

https://arstechnica.com/g...hoice-and-sustainability/

[ Voor 39% gewijzigd door oltk op 23-04-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
die had ik niet gezien :o :D
Dank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Als ik dit aanmaak met een template krijg ik de volgende foutmelding:

Sensor None has device class 'power', state class 'None' unit 'W' and suggested precision 'None' thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: '931.0 availability: > True' (<class 'str'>)

Alleen onderstaande werkt wel lijkt het. Schiet er dan iets tekort?

code:
1
2
          {{ -p if p < 0 else 0 }}
Septillion schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:13:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - sensor:
          {{ -p if p < 0 else 0 }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Chris96 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:02:
Als ik dit aanmaak met een template krijg ik de volgende foutmelding:

Sensor None has device class 'power', state class 'None' unit 'W' and suggested precision 'None' thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: '931.0 availability: > True' (<class 'str'>)

Alleen onderstaande werkt wel lijkt het. Schiet er dan iets tekort?

code:
1
2
          {{ -p if p < 0 else 0 }}

[...]
Plaats eens wat jij nu hebt, zo te zien aan de error is je indentation fout

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Chris96 Ik denk dat je even moet kijken of je alles net zo uitgelijnd hebt als ik had (en alleen spaties, geen tabs). Gezien ik wel een state class opgeef en in je error de state dus "931.0 availability: > True" is. Laatste deel zou een eigen key moeten zijn en niet tot de template van State gerekend moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:51
water_escape schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:30:
Ik loop weer vast helaas. Hoe kan ik HA lokaal benaderen?

192.168.x.x:8123 -> werkt niet
homeassistant.local:8123 -> werkt niet
xxx.duckdns.org/lovelace geeft aan, onveilig, klik hier om door te gaan. Als ik dan klik gaat hij naar xxx.duckdns.org en zit ik in het login scherm van de EdgeRouter...

vanmiddag lukt dit wel nog door incognito in te loggen. Maar nu niet meer.

edit: ineens werkt het weer
Geen idee wat er aan de hand was, maar als je een beeldscherm aansluit kun je altijd checken of HA een IP adres heeft gekregen e.d. Als je er ook nog een toetsenbord bij doet kun je vanaf de CLI wat troubleshooting doen. Met de commando network info zie je bv wat meer details van de netwerkverbinding.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@water_escape Het hangt allemaal wel af van hoe je het ingesteld hebt.

Direct IP in een browser zal altijd moeten werken. Maar wel de poort die je ingesteld hebt. En als je SSL in HA gebruikt moet je er dan wel https van maken en de beveiligingsmelding van de browser negeren.

Maar gezien je extern niet een poortnummer gebruikt gok ik dat je SSL via NGINX doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:08:
@Chris96 Ik denk dat je even moet kijken of je alles net zo uitgelijnd hebt als ik had (en alleen spaties, geen tabs). Gezien ik wel een state class opgeef en in je error de state dus "931.0 availability: > True" is. Laatste deel zou een eigen key moeten zijn en niet tot de template van State gerekend moeten worden.
Dit is zoals het er nu instaat. Wellicht dat ik het op de verkeerde manier aanmaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETCxgcbs4-LgtMwt5JpDWC-U4RE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q1En3i76Y8LxrKFDdrIKPu1X.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@ChrisM Haal de spaties op de tweede regel eens weg. Andere kant lijkt hij nu geen error te geven toch?

Ook al zou ik aanraden die gewoon in yaml te doen, dan heb je ook availability. Dat scheelt je in dit geval errors (want ik doe geen error afhandeling voor de float-filter als er geen nummer in gaat) maar ook gewoon issues als je de sensor gebruikt terwijl er geen (geldige) data is.

Ik snap nog steeds niet waarom ze in de UI niet ook gewoon een veld voor availability heeft |:( Of de mogelijkheid om hem in yaml te configureren zoals bij automations etc :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:03:
[...]

Die moet je zelf in elkaar knutselen
Dit zou moeten werken in een template sensor
Django/Jinja:
1
{{ integration_entities('supervisor') | select('match', 'update.') | select('is_state', 'on') | list | count }}
Werkt top, maar mijn supervisor heet blijkbaar Supervisor met een hoofdletter S, en het is case-sensitive. Mocht iemand hier ook tegenaan lopen :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:04:
@ChrisM Haal de spaties op de tweede regel eens weg. Andere kant lijkt hij nu geen error te geven toch?

Ook al zou ik aanraden die gewoon in yaml te doen, dan heb je ook availability. Dat scheelt je in dit geval errors (want ik doe geen error afhandeling voor de float-filter als er geen nummer in gaat) maar ook gewoon issues als je de sensor gebruikt terwijl er geen (geldige) data is.

Ik snap nog steeds niet waarom ze in de UI niet ook gewoon een veld voor availability heeft |:( Of de mogelijkheid om hem in yaml te configureren zoals bij automations etc :/
Weet wat geleerd, Ik wist niet eens dat je hem ook in YAML kon aanmaken.
Waar kan ik hem in YAML configureren? Bij automations staat er inderdaad een optie bij bewerken in yaml ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Chris96 In yaml doe je als onderdeel van je configuration.yaml, vast wel een filmpje over te vinden die dat beter kan laten zien dan ik nu kan typen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:19:
[...]

Werkt top, maar mijn supervisor heet blijkbaar Supervisor met een hoofdletter S, en het is case-sensitive. Mocht iemand hier ook tegenaan lopen :)
Hier ook inderdaad, heb mijn post aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:04:

Ik weet dat er gepraat wordt over een default availability die de template sensor unavailable maakt als er één of meerdere entities die gebruikt worden in het state template geen valide state hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@TheFes Dat lijkt me voor heel veel dingen al wel okay maar toch ook niet 100%... Mooie toevoeging zou dan zijn dat hij 'unknown' wordt als de template een error heeft ofzo.

En gewoon ook als veld in de UI, dat is toch gewoon copy-paste lijkt me...

En YAML!!!!!! Al die stomme screenshots de hele tijd :/ Al is het maar om makkelijker te delen.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 23-04-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:19:
@water_escape Het hangt allemaal wel af van hoe je het ingesteld hebt.

Direct IP in een browser zal altijd moeten werken. Maar wel de poort die je ingesteld hebt. En als je SSL in HA gebruikt moet je er dan wel https van maken en de beveiligingsmelding van de browser negeren.

Maar gezien je extern niet een poortnummer gebruikt gok ik dat je SSL via NGINX doet?
Ik weet niet of ik nginx heb eigenlijk. Wel duckdns addon en die gebruikt letsencrypt.
Alles is weer werkend nu, maar ik zou toch graag HA ook via lokaal adres willen benaderen. Kan dat dat nog icm met DuckDNS?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Als je duck DNS als addon draait met Let's Encrypt dan heb je als het goed is in je HA config de SSL aangezet als:
YAML:
1
2
3
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

En je hebt dan port forward van 443 naar 8123?

Want op zich kan je dan nog wel je HA intern benaderen op IP via https://[intern-ip]:8123, je krijgt dan alleen een waarschuwing over ongeldig certificaat. In de browser kan je die negeren, in de app niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:27:
Want op zich kan je dan nog wel je HA intern benaderen op IP via https://[intern-ip]:8123, je krijgt dan alleen een waarschuwing over ongeldig certificaat. In de browser kan je die negeren, in de app niet.
8123 is een http poort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Sp33dFr34k Voor protocollen is het gebruikelijk om een standaard poort te hebben maar heeft her op zich niets mee te maken. Voor http dus poort 80 en voor https 443. 8123 was volgens mij gewoon een port die nog niet door iets als standaard gebruikt werd en dus door HA "geclaimd" is. Ook al was de 8xxx range al wel gebruikelijk voor web verkeer is het niet perse http.

Zelf draait hier HA met SSL nog gewoon op poort 8123.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:36
Hi tweakers,

Ik heb op dit moment door middel van de HomeWizard P1 informatie over mijn stroom verbruik en ook inzicht in mijn teruglevering etc. Dmv de SolarEdge Modbus integratie heb ik nu live data vanuit mijn omvormer over hoeveel stroom er via mijn panelen binnen komt. Ik zou nu graag een nieuwe sensor willen aanmaken welke aangeeft hoeveel stroom ik overdag tijdens teruglevering daadwerkelijk gebruik. Op dit moment is het vanuit de P1 meter zo dat ik bijvoorbeeld vandaag om 13:00 uur een verbuik had van -2500w (wat komt door de teruglevering). Hoe kan ik hier nu een sensor voor maken die dus het daadwerkelijk gebruik laat zien?

De sensoren die ik hier (ik neem aan) voor kan gebruiken zijn:
code:
1
sensor.p1_meter_active_power

code:
1
sensor.solaredge_ac_power

Ik heb dus geen idee hoe ik deze som makkelijk kan maken aangezien de active power vanuit de P1 overdag in de min gaat.. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstraat
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:45
Ik ben sinds kort begonnen met HA en heb nu met ZHA een aantal Ikea lampen gekoppeld. Nu als vervolg wil ik enkele schakelaars 'slim' maken om zo ook andere verlichting aan te sturen, maar heeft iemand advies is wat een goede module is?

Deze twee lijken mij bijvoorbeeld wel geschikt: https://www.robbshop.nl/sonoff-zbmini-smart-switch of deze https://www.robbshop.nl/r...bee-aan-en-uit-schakelaar . Maar is de één nou veel beter dan de andere of waar komt dat prijsverschil vandaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Goedenavond,

Ik heb HA geïnstalleerd in een nieuwe Container (Docker) op mijn Synology. Nu probeer ik HACS te installeren maar krijg een foutmelding. Ik heb de HACS bestanden handmatig gedownload (versie 1.34.0) en klaargezet in config/custom_components/hacs. Na herstart van HA staat die keurig bij Integrations. Maar als ik die probeer te installeren, krijg ik steeds een foutmelding:
"Config flow could not be loaded: {"message":"Invalid handler specified"}"

Iemand enig idee wat hier misgaat? Mijn Google kunsten hebben niks opgeleverd.
Het is een schone Docker installatie op de laatste stand.

Edit: Dit is de foutmelding in de HA container:
2024-04-23 22:28:49.559 WARNING (SyncWorker_1) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2024-04-23 22:38:09.236 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error occurred loading flow for integration hacs: No module named 'custom_components.hacs.hacs_frontend'

[ Voor 29% gewijzigd door Sir Bacon op 23-04-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Tehlo Als de P1 waarde al echt negatief is bij terugleveren en positief bij leveren zou je beide sensoren in een sensor group met sun functie kunnen zetten. Die kan via de UI onder helpers. Zo niet, dan moet je met een template aan de slag.

En beetje afhankelijk van de update rate van beide kan het nog handig zijn om en een middeling overheen te halen zodat de sensor wat minder staat te springen door verschillen in updates van beide bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:23:
En beetje afhankelijk van de update rate van beide kan het nog handig zijn om en een middeling overheen te halen zodat de sensor wat minder staat te springen door verschillen in updates van beide bronnen.
Hoe zou ik dit kunnen doen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Dijkstraat Vooral merk. Enige nadeel van de ZBmini is dat de schakelaar volledig geïsoleerd moet zijn van de netspanning. Wisselschakelingen zijn dus vaak wat lastig daarmee (maar niet onmogelijk) doordat de bedrading dan echt anders moet. Maar geen issue als hij direct achter de schakelaar komt. De Robb verise mag je wel met een geschakelde L voeden op de SW ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Tehlo Dat kan met een statistics sensor met bijvoorbeeld een average_linear. Dit is helaas nog niet via de UI te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Laatst online: 21-09 11:53
Dag allen,

Ik heb deze week proberen verder borduren aan mijn automatisatie voor mijn vingeradrukscanner-poortopener.
Enkele maanden geleden was ik er, na de suggestie van iemand om met Templates te werken, deze code te schrijven:

YAML:
1
2
3
4
5
6
service: system_log.write
data:
  level: error
    {% if python_script_output['authorized'] == True %} "Approved!" {% else %}
    "Denied!" {% endif %}

Wat er dus in de gehele automatisatie gebeurt:
1) de vingerafdrukscanner geeft een event dat hij een vinger herkend heeft
2) het ID van de vinger gaat naar een python scriptje welke teruggeeft of deze vinger binnengelaten mag worden of niet
3) Er wordt in de System log "Approved" of "Denied" geschreven.

Dit laatste is een tijdelijke placeholder. In de praktijk wil ik er een relais mee aansturen.
In dezelfde automatisatie heb ik ook volgende Action:

YAML:
1
2
3
4
type: toggle
device_id: 31beb(...)0cd1def7825d
entity_id: e06ff1e(...)9b5ecdd5d12
domain: switch

Deze werkt, maar houdt dan weer geen rekening met de output van het Python script. En daar loop ik dus op vast...

Ik heb me al suf gegraven in de documentatie over Templates, maar ik heb de indruk dat men het daar voornamelijk over het aanpassen van observables heeft op basis van uitgelezen sensoren en andere inputs. De andere richting, namelijk het aansturen van actuatoren, lijkt veel minder goed beschreven.

Iemand die me met de neus in de juiste richting kan zetten? Hoe laat ik een actuator schakelen op basis van een Python-waarde in een Template?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-04-2024 22:49 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Opifex schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:42:
Dag allen,

Ik heb deze week proberen verder borduren aan mijn automatisatie voor mijn vingeradrukscanner-poortopener.
Enkele maanden geleden was ik er, na de suggestie van iemand om met Templates te werken, deze code te schrijven:

code:
1
2
3
4
5
6
service: system_log.write
data:
  level: error
    {% if python_script_output['authorized'] == True %} "Approved!" {% else %}
    "Denied!" {% endif %}

Wat er dus in de gehele automatisatie gebeurt:
1) de vingerafdrukscanner geeft een event dat hij een vinger herkend heeft
2) het ID van de vinger gaat naar een python scriptje welke teruggeeft of deze vinger binnengelaten mag worden of niet
3) Er wordt in de System log "Approved" of "Denied" geschreven.

Dit laatste is een tijdelijke placeholder. In de praktijk wil ik er een relais mee aansturen.
In dezelfde automatisatie heb ik ook volgende Action:

code:
1
2
3
4
type: toggle
device_id: 31beb(...)0cd1def7825d
entity_id: e06ff1e(...)9b5ecdd5d12
domain: switch

Deze werkt, maar houdt dan weer geen rekening met de output van het Python script. En daar loop ik dus op vast...

Ik heb me al suf gegraven in de documentatie over Templates, maar ik heb de indruk dat men het daar voornamelijk over het aanpassen van observables heeft op basis van uitgelezen sensoren en andere inputs. De andere richting, namelijk het aansturen van actuatoren, lijkt veel minder goed beschreven.

Iemand die me met de neus in de juiste richting kan zetten? Hoe laat ik een actuator schakelen op basis van een Python-waarde in een Template?
Kun je dat python script laten uitvoeren in een shell command? https://www.home-assistant.io/integrations/shell_command/ Zo ja, dan kun je wellicht de response variable van dat command gebruiken

Ik zie overigens dat je ook aan een Python script output kunt geven, wat dan als response variable beschikbaar is https://www.home-assistan...on_script/#returning-data

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 23-04-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Opifex Hoe voer je dat Pythn script nu uit dan?

Want op zich kan je templates ook gebruiken voor triggers en conditions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Laatst online: 21-09 11:53
Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:52:
@Opifex Hoe voer je dat Pythn script nu uit dan?

Want op zich kan je templates ook gebruiken voor triggers en conditions.
Gewoon als Action:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
service: python_script.fingerprint_lookup
metadata: {}
data: {}
response_variable: python_script_output
data_template:
  foo: "{{ trigger.event.data }}"
  data: null

Aangezien het een Action is kan ik denk ik niets meer met een Trigger of Condition. Tenzij ik het Python script op de één of andere manier in de condition kan krijgen?
TheFes schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:50:

Kun je dat python script laten uitvoeren in een shell command? https://www.home-assistant.io/integrations/shell_command/ Zo ja, dan kun je wellicht de response variable van dat command gebruiken

Ik zie overigens dat je ook aan een Python script output kunt geven, wat dan als response variable beschikbaar is https://www.home-assistan...on_script/#returning-data
Als ik zo vluchtig eens kijk dan denk ik dat dat wel zou moeten lukken. Ietsjes complexer dan hoe het nu is, maar geeft wel meer mogelijkheden. Zeker iets om te onderzoeken.
Maar... het lost dit probleem niet op denk ik? Ik krijg er dezelfde dict uit, en daarmee zou ik het relais moeten kunnen aansturen. Maar hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Opifex Ahhh, dat eigenlijk nog nooit gedaan. Maar lijkt me meest logische om je script dan HA event te laten sturen. Dan kan je gewoon een (losse) automation hebben die reageert op het event.

Andere optie is om de response variable te gebruiken. Met een if-action of een chooser kan je later ook weer conditions hebben in je automation incl template conditions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
Opifex schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:57:
[...]

Gewoon als Action:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
data_template:

Aangezien het een Action is kan ik denk ik niets meer met een Trigger of Condition. Tenzij ik het Python script op de één of andere manier in de condition kan krijgen?

[...]

Als ik zo vluchtig eens kijk dan denk ik dat dat wel zou moeten lukken. Ietsjes complexer dan hoe het nu is, maar geeft wel meer mogelijkheden. Zeker iets om te onderzoeken.
Maar... het lost dit probleem niet op denk ik? Ik krijg er dezelfde dict uit, en daarmee zou ik het relais moeten kunnen aansturen. Maar hoe?
Zit het relais ook in Home Assistant? Zo ja, dan kan je eventueel ook het python script de service-call laten doen. Bijvoorbeeld een 'switch.turn_on'. Hier staat de beschrijving van hoe dat werkt: https://www.home-assistan..._script/#calling-services

Een andere manier zou zijn om in plaats van een template, het python-script een entity aan te laten maken die je kan gebruiken in automations. Dat zou bijvoorbeeld een binary_sensor kunnen zijn. Python scripts hebben (gelimiteerde) toegang tot het 'hass' object, en daarmee ook tot het hass.states gedeelte. Je kunt met 'hass.states.set()' een nieuwe entity aanmaken binnen Home Assistant. Hier vind je de documentatie: https://developers.home-assistant.io/docs/dev_101_states/
De entity die je op deze manier aanmaakt, bestaat trouwens niet meer als je Home Assistant herstart. Pas bij de eerste keer het python script draaien, bestaat de entity weer (samen met de geschiedenis, die blijft wel bewaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy315pk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-08 07:43
Hopelijk kunnen jullie mij hier helpen. Ik heb een integratie die een url uitspuugt van Google Maps als attribute.
Nu kan ik deze attribute makkelijk omzetten naar een sensor/waarde onder een helper met:

YAML:
1
{{ state_attr('sensor.freddy', 'map_link') }}

Nu wil ik deze waarde inzetten als tap_action van button zodat er meteen een webpagina geopend word met de locatie in Google Maps.
En daar loop ik dus vast. Weet iemand hoe dit moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 18:20
Tehlo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:46:
Hi tweakers,

Ik heb op dit moment door middel van de HomeWizard P1 informatie over mijn stroom verbruik en ook inzicht in mijn teruglevering etc. Dmv de SolarEdge Modbus integratie heb ik nu live data vanuit mijn omvormer over hoeveel stroom er via mijn panelen binnen komt. Ik zou nu graag een nieuwe sensor willen aanmaken welke aangeeft hoeveel stroom ik overdag tijdens teruglevering daadwerkelijk gebruik. Op dit moment is het vanuit de P1 meter zo dat ik bijvoorbeeld vandaag om 13:00 uur een verbuik had van -2500w (wat komt door de teruglevering). Hoe kan ik hier nu een sensor voor maken die dus het daadwerkelijk gebruik laat zien?

code:
1

code:
1

Ik heb dus geen idee hoe ik deze som makkelijk kan maken aangezien de active power vanuit de P1 overdag in de min gaat.. Dank!
Is dit wat je zoekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 18:20
Opifex schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:57:
[...]

Gewoon als Action:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
data_template:

[...]

Los van de goede suggesties hierboven....
Heb je wel eens naar AppDaemon gekeken? Ook verkrijgbaar als HA addon. Hiermee kan je python scripts schrijven die direct integreren met home assistant. Bijvoorbeeld reageren op veranderde sensor waarde of een service call doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:49:
@Sp33dFr34k Voor protocollen is het gebruikelijk om een standaard poort te hebben maar heeft her op zich niets mee te maken. Voor http dus poort 80 en voor https 443. 8123 was volgens mij gewoon een port die nog niet door iets als standaard gebruikt werd en dus door HA "geclaimd" is. Ook al was de 8xxx range al wel gebruikelijk voor web verkeer is het niet perse http.

Zelf draait hier HA met SSL nog gewoon op poort 8123.
Hier werkt 8123 alleen met http, niet met https, volgens mij is dat de standaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Sp33dFr34k schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:15:
[...]

Hier werkt 8123 alleen met http, niet met https, volgens mij is dat de standaard?
8123 kan prima met https werken, het ligt er maar aan hoe het de boel configureert.

Als jij bijvoorbeeld in je router 8123 doorstuurt naar je HA server op 8123, en dan een certificaat voor die externe verbinding regelt, dan werkt dat dus prima over https.

Alleen 80 (http) en 443 (https) zeggen iets over of het beveiligd is of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-09 21:29

Sr_Ogel

Klop klop klop

Tehlo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:46:
Hi tweakers,

code:
1

code:
1

Als je 3 fase aansluiting hebt moet je wel goed kijken welke getallen je gebruikt. Ik kan prima 2 kWh terugleveren en op een andere fase 2kWh afnemen uit het net. De meter saldeert dit alleen op de telwerken. Dus alleen de getallen gebruiken die het netto verbruik/teruglevering van je totale aansluiting weergeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:55
Freddy315pk schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:58:
Hopelijk kunnen jullie mij hier helpen. Ik heb een integratie die een url uitspuugt van Google Maps als attribute.
Nu kan ik deze attribute makkelijk omzetten naar een sensor/waarde onder een helper met:

YAML:
1
{{ state_attr('sensor.freddy', 'map_link') }}

Nu wil ik deze waarde inzetten als tap_action van button zodat er meteen een webpagina geopend word met de locatie in Google Maps.
En daar loop ik dus vast. Weet iemand hoe dit moet?
Je kan geen templates gebruiken in de tap_action van de standaardknop. De documentatie adviseert om dan een script aan te roepen en daar je logica te bouwen. Dat zal in jouw geval ook niet werken omdat je in de UI wil navigeren.

Het enige wat ik kan bedenken is een custom card gebruiken, zoals de template-entity-row of een html-card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:27:
Als je duck DNS als addon draait met Let's Encrypt dan heb je als het goed is in je HA config de SSL aangezet als:
YAML:
1
2
3
http:

En je hebt dan port forward van 443 naar 8123?

Klopt dat heb ik erin staan.
Het heeft nu 2 dagen goed gewerkt, dat ik via mijn duckdns url met de laptop en telefoon thuis en remote er weer goed in kwam. Maar sinds vanmorgen kom ik weer nergens meer in.

lokaal werkt ook nog steeds niet. Ik krijg in de app error -1004 te zien. Maar ik vind hierop geen oplossingen.

Iemand hier die veel van netwerk / routing afweet en mij even kan helpen _/-\o_ ? Wil graag vrijdag op vakantie gewoon erbij kunnen.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Sp33dFr34k Zoals @TheFes al zegt, het kan prima. 8123 is default poort van HA en de default van HA is http. Maar je bent vrij om een andere poort te kiezen en je bent vrij om https aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
Sr_Ogel schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:26:
[...]

Als je 3 fase aansluiting hebt moet je wel goed kijken welke getallen je gebruikt. Ik kan prima 2 kWh terugleveren en op een andere fase 2kWh afnemen uit het net. De meter saldeert dit alleen op de telwerken. Dus alleen de getallen gebruiken die het netto verbruik/teruglevering van je totale aansluiting weergeven.
Heb nog maar 1 fase aansluiting op dit moment dus is nog niet echt iets om rekening mee te houden, maar dank voor de tip! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@water_escape En lokaal het IP + port benaderen in een browser? Dus https://[intern-ip]:8123

En je hebt HA nu wel een vast IP gegeven in je router?

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 24-04-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:55:
@water_escape En lokaal het IP + port benaderen in een browser? Dus https://[intern-ip]:8123

En je hebt HA nu wel een vast IP gegeven in je router?
Nee, dat stukje snap ik niet. Hoe kan het dat lokaal benaderen niet werkt? Moet ik daarvoor iets instellen?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Freddy315pk Nog een alternatief, de custom button card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@water_escape Snap je het niet of doet het niets? Dat zijn wel twee verschillende dingen.

Ofwel, geef eens exact aan wat er gebeurd als je op een laptop / PC in de browser naar het lokale ip gaat. Wel https en port opgeven. Bij mij ziet dat er dus uit als https://192.168.47.20:8123 maar hierin.

En heb je nu en vast IP gegeven?

Ding is, we stellen steeds meerdere vragen maar krijgen altijd maar één antwoord. Dat maakt het echt niet makkelijk je te helpen. Beantwoord ze nu eens echt stuk voor stuk individueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:04:
@water_escape Snap je het niet of doet het niets? Dat zijn wel twee verschillende dingen.

Ofwel, geef eens exact aan wat er gebeurd als je op een laptop / PC in de browser naar het lokale ip gaat. Wel https en port opgeven. Bij mij ziet dat er dus uit als https://192.168.47.20:8123 maar hierin.

En heb je nu en vast IP gegeven?

Ding is, we stellen steeds meerdere vragen maar krijgen altijd maar één antwoord. Dat maakt het echt niet makkelijk je te helpen. Beantwoord ze nu eens echt stuk voor stuk individueel.
Excuus. De vraag veranderd idd telkens omdat het soms ineens weer werkt, zoals nu weer. Het werkt nu wel weer. Idd fixed IP gegeven. Maar lokaal benaderen ip:8123 werkt(e) niet. Nu ineens weer wel (not secure melding idd).

In de config heb ik dit staan
YAML:
1
2
3
http:

en in de mobiele app heb ik bij interne url https://xxx.duckdns.org:8123 staan en bij externe url https://xxx.duckdns.org staan.

Dan zie ik bij Network in HA staan: (geen idee of dit belangrijk is ook)

Home Assistant URL
Editor disabled because config stored in configuration.yaml.

Configure what website addresses Home Assistant should share with other devices when they need to fetch data from Home Assistant (eg. to play text-to-speech or other hosted media).
Internet https:xxx.duckdns.org
Local network Automatic
Invalid local network URL
You have configured an HTTPS certificate in Home Assistant. This means that your internal URL needs to be set to a domain covered by the certficate.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:39
water_escape schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:14:
[...]

Excuus. De vraag veranderd idd telkens omdat het soms ineens weer werkt, zoals nu weer. Het werkt nu wel weer. Idd fixed IP gegeven. Maar lokaal benaderen ip:8123 werkt(e) niet. Nu ineens weer wel (not secure melding idd).

In de config heb ik dit staan
YAML:
1
2
3
http:

en in de mobiele app heb ik bij interne url https://xxx.duckdns.org:8123 staan en bij externe url https://xxx.duckdns.org staan.

Dan zie ik bij Network in HA staan: (geen idee of dit belangrijk is ook)

Home Assistant URL
Editor disabled because config stored in configuration.yaml.

Configure what website addresses Home Assistant should share with other devices when they need to fetch data from Home Assistant (eg. to play text-to-speech or other hosted media).
Internet https:xxx.duckdns.org
Local network Automatic
You have configured an HTTPS certificate in Home Assistant. This means that your internal URL needs to be set to a domain covered by the certficate.
Zo ga je lokaal toch nog via IT. interne url https://xxx.duckdns.org:8123
Zet daar het ip van je HA en de poort, 8123 dus

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 08:48
Ik heb last van een irritant probleem: ik lees mijn SAJ omvormer uit via wifi en sinds kort ook via Modbus. Dat werkt, en op beide manieren kan ik de dagopbrengst uitlezen. De dagopbrengst begint uiteraard elke dag op 0. De sensor die via wifi wordt uitgelezen heeft geen kenmerk total_increasing, die via modbus wel.

Sensor via modbus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
      - name: SAJ opwek vandaag
        unique_id: 092d8adb-44f8-47df-9413-0adfb6ede523
        scan_interval: 120
        slave: 1
        address: 300
        input_type: holding
        unit_of_measurement: kWh
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
        scale: 0.01
        precision: 2
        data_type: uint16

Ik heb in templates.yaml een sensor gemaakt om de sensor die via wifi wordt uitgelezen wel total_increasing mee te geven. Ik kan daar makkelijk kiezen of ik via modbus of via wifi wil uitlezen, zonder alle energy data kwijt te raken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - name: Opwek PV
    unique_id: 74075286-dd22-4ef2-bb6e-b0235cc0e678
    state: "{{ states('sensor.saj_opwek_vandaag')|float }}"
    icon: mdi:solar-power
    unit_of_measurement: "kWh"
    availability: "{{ states('sensor.saj_opwek_vandaag')|is_number }}"

Ik heb in deze template sensor zowel de sensor via wifi als de sensor via modbus getest, maar via beide manieren krijg ik enorme spikes in de opwek te zien. Ik heb gisteravond laat, toen de omvormer uit was, de template sensor de modbussensor als bron laten gebruiken. dit gebeurde er:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-NEifmyHSDeJncaWUT1RAJBXdY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/czbu3jhLJjrME6twUFbQYNBu.png?f=user_large
Om de een of andere reden startte deze kort op 10 en ging daarna door vanaf 0. Maar HA denkt dat er dan 10 kWh is opgewekt:

Screenshot van de sensor uitgelezen via modbus (dus de bron voor de template sensor):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYKONPqKIUYqtg72R0CeVgl-7Mk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rqSOtjqblXDpOVYYsBhJTRkY.png?f=user_large

En met de bronsensor via Wifi is het ook onbetrouwbaar: hier rapporteerde de sensor via wifi kort 0, en ging daarna door met het rapporteren van de dagopbrenst. Maar HA denkt dan dat er ineens 35.9 kWh extra is opgewekt, wat een enorme spike gaf in het energy dashboard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsS8d6C7Of6y2m9B2zeMM12TBiM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ixiNx37VrLyn4U9EFd164SUa.png?f=user_large

Is er een mogelijkheid om dit in HA te voorkomen?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
RedPas schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:17:
[...]

Zo ga je lokaal toch nog via IT. interne url https://xxx.duckdns.org:8123
Zet daar het ip van je HA en de poort, 8123 dus
Dat werkt niet als je intern https moet gebruiken met een ongeldig certificaat. De app accepteert dat niet.

Als je intern https gebruikt met ongeldig certificaat wil HA dat je voor intern ook je externe url configureert.

Als je een reverse proxy opzet, dan is dat niet nodig en kun je intern http gebruiken. Dat is op zich prima te doen met de Nginx Proxy Manager add-on (of met NPM in een aparte container/omgeving)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
manusjevanalles schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:19:
Ik heb last van een irritant probleem: ik lees mijn SAJ omvormer uit via wifi en sinds kort ook via Modbus. Dat werkt, en op beide manieren kan ik de dagopbrengst uitlezen. De dagopbrengst begint uiteraard elke dag op 0. De sensor die via wifi wordt uitgelezen heeft geen kenmerk total_increasing, die via modbus wel.

Sensor via modbus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
      - name: SAJ opwek vandaag
        unique_id: 092d8adb-44f8-47df-9413-0adfb6ede523
        scan_interval: 120
        slave: 1
        address: 300
        input_type: holding
        unit_of_measurement: kWh
        scale: 0.01
        precision: 2
        data_type: uint16

Ik heb in templates.yaml een sensor gemaakt om de sensor die via wifi wordt uitgelezen wel total_increasing mee te geven. Ik kan daar makkelijk kiezen of ik via modbus of via wifi wil uitlezen, zonder alle energy data kwijt te raken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    availability: "{{ states('sensor.saj_opwek_vandaag')|is_number }}"

Ik heb in deze template sensor zowel de sensor via wifi als de sensor via modbus getest, maar via beide manieren krijg ik enorme spikes in de opwek te zien. Ik heb gisteravond laat, toen de omvormer uit was, de template sensor de modbussensor als bron laten gebruiken. dit gebeurde er:
[Afbeelding]
Om de een of andere reden startte deze kort op 10 en ging daarna door vanaf 0. Maar HA denkt dat er dan 10 kWh is opgewekt:

Screenshot van de sensor uitgelezen via modbus (dus de bron voor de template sensor):
[Afbeelding]

En met de bronsensor via Wifi is het ook onbetrouwbaar: hier rapporteerde de sensor via wifi kort 0, en ging daarna door met het rapporteren van de dagopbrenst. Maar HA denkt dan dat er ineens 35.9 kWh extra is opgewekt, wat een enorme spike gaf in het energy dashboard.
[Afbeelding]

Is er een mogelijkheid om dit in HA te voorkomen?
Heb je geen lifetime sensor?
Anders is het met de daily sensor ook wel op te lossen, het makkelijkst is om ook 0 in je availability template af te vangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
TheFes schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:18:
Alleen 80 (http) en 443 (https) zeggen iets over of het beveiligd is of niet
offtopic:
aalleen http en https zeggen iets over of het beveiligd is of niet. En als je geen poort opgeeft en je typt http:// dan verbindt ie met poort 80 en bij https:// met poort 443. Maar het zal perfect mogelijk zijn om een webserver op poort 443 te laten luisteren zonder SSL/TLS. Alleen moet je dan dus expliciet http://...:443 typen. En een het omgekeerde met een webserver op poort 80 die wel SSL/TLS gebruikt zal net zo goed werken, alleen moet je ook dan expliciet het protocol + poort opgeven.

Ergo: 80 en 443 zijn de standaard poorten bij het protocol (als je geen poort opgeeft). Maar het is niet dat de poort iets zegt over het protocol. Want als ik even snel in de browser adresbalk <een domein>:443 type geven de devtools ook aan dat die http://...:443 opent, http dus, geen https, ondanks de :443 toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-08 21:33
Ik heb een vraag over mijn energieverbruik, en ben benieuwd hoe dit bij anderen is.
Setup: Ik heb zonnepanelen, warmtepomp en een laadpaal voor een plugin-auto
Ik heb vraagtekens bij mijn zelf opgewekte energie, of ik deze wel eerst zelf gebruik, waarna deze teruggeleverd wordt. Dit zie ik namelijk wel bij de laadpaal direct terug, maar niet bij mijn normale energie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBmuWy-wJv4x3APbGosA6t9iMZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OwHm3h1SZrShbGPENTOyvK5x.png?f=fotoalbum_large
Rond 4:00PM is te zien dat ik de auto aansluit, hierbij gaat de Production van energy direct naar 0, terwijl de zonnepanelen nog wel wat opwekken. Net hiervoor (of in de volgende dag tussen 8 en 10AM) is te zien dat bij mijn "normale" energieverbruik (dus niet de auto opladen) er altijd energie teruggeleverd wordt op de grid.
Klopt dit wel? Hoort bij mijn normale energieverbruik (bv van de warmtepomp, tussen 8:00 en 10:00 am) niet ook eerst zonne-energie gebruikt te worden?

Ik weet niet of ik dit hier goed post, maar mogelijk is het een interpretatiefout van mijn Home Assistant data. Vandaar dat ik dit topic heb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@water_escape Zolang intern te benaderen is (maar met melding) zit je qua HA goed. Als dat ook niet werkt is of HA stuk of krijgt HA geen/ander IP.

De melding is volgens mij niet heel belangrijk. Maar is volgens mij omdat je de URL in je configurartion.yaml hebt opgenomen waar dat tegenwoordig een UI ding is. Heb je xxxx.duckdns.org ergens in je config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Sandert98 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:31:
Ik heb een vraag over mijn energieverbruik, en ben benieuwd hoe dit bij anderen is.
Setup: Ik heb zonnepanelen, warmtepomp en een laadpaal voor een plugin-auto
Ik heb vraagtekens bij mijn zelf opgewekte energie, of ik deze wel eerst zelf gebruik, waarna deze teruggeleverd wordt. Dit zie ik namelijk wel bij de laadpaal direct terug, maar niet bij mijn normale energie.
[Afbeelding]
Rond 4:00PM is te zien dat ik de auto aansluit, hierbij gaat de Production van energy direct naar 0, terwijl de zonnepanelen nog wel wat opwekken. Net hiervoor (of in de volgende dag tussen 8 en 10AM) is te zien dat bij mijn "normale" energieverbruik (dus niet de auto opladen) er altijd energie teruggeleverd wordt op de grid.
Klopt dit wel? Hoort bij mijn normale energieverbruik (bv van de warmtepomp, tussen 8:00 en 10:00 am) niet ook eerst zonne-energie gebruikt te worden?

Ik weet niet of ik dit hier goed post, maar mogelijk is het een interpretatiefout van mijn Home Assistant data. Vandaar dat ik dit topic heb gekozen.
Je zult hier inderdaad zitten te kijken naar hoeveel je afneemt van het net of hoeveel je teruglevert aan het net. Waarschijnlijk op basis van het uitlezen van de P1 data van een slimme energiemeter?

Wil je weten hoeveel je daadwerkelijk opwekt (om bv ook daadwerkelijk correct het eigen verbruik te bepalen) moet je ook meten/weten hoeveel de zonnepanelen "leveren". Dit kan waarschijnlijk via een integratie met de omvormer. Of als alternatief door een energiemeter te plaatsen die je kunt uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@manusjevanalles Op zich is het gedrag van het energy dashbard correct als in naar de bron kijk. Die geeft namelijk gek genoeg tijdens het opstarten even een waarde voor deze 0 wordt. Dat is eigenlijk wel gek maar ligt dan aan de omvormer denk ik.

De wifi kan je inderdaad nog wel fixen door 0 ook als unavailable (of unknown) te zien.

Als je lifetime sensors hebt heeft dat de voorkeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:32:
@water_escape Zolang intern te benaderen is (maar met melding) zit je qua HA goed. Als dat ook niet werkt is of HA stuk of krijgt HA geen/ander IP.

De melding is volgens mij niet heel belangrijk. Maar is volgens mij omdat je de URL in je configurartion.yaml hebt opgenomen waar dat tegenwoordig een UI ding is. Heb je xxxx.duckdns.org ergens in je config?
ik heb dat idd erin staan, Maar haal ik dat weg gaat de yaml stuk zegt hij.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Default_info
homeassistant:
  name: xxx
  latitude: xxx
  longitude: xxx
  unit_system: metric
  time_zone: Europe/Amsterdam
  country: NL
  external_url: "https://xxx.duckdns.org"
  packages: !include_dir_named packages

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouwi
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-09 17:37
Hoe kan ik het makkelijkste een knop maken waarmee ik meerdere groepen lampen tegelijk kan schakelen?

Dit is mijn situatie:
- Ik heb drie groepen lampen in één ruimte: spotjes, LED-strips en hanglamp
- Deze groepen schakel ik nu met vier verschillende scene's: helder, dimmen, nacht en uit.
- Voor deze scene's heb ik op mijn dashboard van die chips staan om de scene's te selecteren.

Ik wil dat wat versimpelen door op het nieuwe sections dashboard één knop te waarmee ik de verlichting aan en uit kan zetten door op het icoontje te klikken en naar een subview te gaan door op de card zelf te klikken. In heb daarvoor een input_bolean gemaakt en die gebruik ik in een automation.

Hiermee lukt het prima om met de knop de verlichting aan (naar een specifieke default scené) en weer uit te zetten. Maar wanneer ik de lampen op een andere manier aanzet (via afstandsbediening of door de niet-default scene te selecteren, blijft de input_bolean (natuurlijk) uit. Ik zie dan niet op m'n dashboard of de verlichting aan of uit staat en bij schakelen moet ik twee keer klikken (en gaat het dus via die default scene naar uit).

Wat is de makkelijkste manier om zo'n input_bolean te laten kijken of de verlichting al aan staat, zonder dat het gelijk die automation triggert? Heb het idee dat ik het snel wat te moeilijk maak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:38:
@manusjevanalles Op zich is het gedrag van het energy dashbard correct als in naar de bron kijk. Die geeft namelijk gek genoeg tijdens het opstarten even een waarde voor deze 0 wordt. Dat is eigenlijk wel gek maar ligt dan aan de omvormer denk ik.

De wifi kan je inderdaad nog wel fixen door 0 ook als unavailable (of unknown) te zien.

Als je lifetime sensors hebt heeft dat de voorkeur :)
Hoe zou ik 0 als unavailable kunnen zien?

Ik ga ook eens experimenteren met een lifetime sensor, via modbus kan ik ook de totale opbrengst uitlezen. Daarbij hoef ik dan geen total_increasing te gebruiken toch dat deze nooit naar 0 gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@manusjevanalles Je zou je template aan kunnen passen als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    availability: >-
      {% set s = states('sensor.saj_opwek_vandaag') -%}
      {{ s|is_number and s|float > 0}}

In principe is een lifetime sensor ook total increasing. Kans dat deze echt naar 0 gaat is klein maar kan nog steeds als je een harde reset doet ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 24-04-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:35
wouwi schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:41:
Hoe kan ik het makkelijkste een knop maken waarmee ik meerdere groepen lampen tegelijk kan schakelen?

Dit is mijn situatie:
- Ik heb drie groepen lampen in één ruimte: spotjes, LED-strips en hanglamp
- Deze groepen schakel ik nu met vier verschillende scene's: helder, dimmen, nacht en uit.
- Voor deze scene's heb ik op mijn dashboard van die chips staan om de scene's te selecteren.

Ik wil dat wat versimpelen door op het nieuwe sections dashboard één knop te waarmee ik de verlichting aan en uit kan zetten door op het icoontje te klikken en naar een subview te gaan door op de card zelf te klikken. In heb daarvoor een input_bolean gemaakt en die gebruik ik in een automation.

Hiermee lukt het prima om met de knop de verlichting aan (naar een specifieke default scené) en weer uit te zetten. Maar wanneer ik de lampen op een andere manier aanzet (via afstandsbediening of door de niet-default scene te selecteren, blijft de input_bolean (natuurlijk) uit. Ik zie dan niet op m'n dashboard of de verlichting aan of uit staat en bij schakelen moet ik twee keer klikken (en gaat het dus via die default scene naar uit).

Wat is de makkelijkste manier om zo'n input_bolean te laten kijken of de verlichting al aan staat, zonder dat het gelijk die automation triggert? Heb het idee dat ik het snel wat te moeilijk maak ;)
En gewoon een nieuwe groep maken waar alle lampen van die 3 groepen in zitten? Dan toont de groep als AAN, zodra er 1 van de lampen al aan is. Daar dan gewoon een button card voor maken.

Standaard ga je dan de groep aan- en uitzetten door op die knop te klikken en alle entiteiten in de group zien bij lang vasthouden.
Je kan deze acties ook omdraaien.

[ Voor 5% gewijzigd door SonnyBBQ op 24-04-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
water_escape schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:38:
[...]

ik heb dat idd erin staan, Maar haal ik dat weg gaat de yaml stuk zegt hij.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Default_info
homeassistant:
  name: xxx
  latitude: xxx
  longitude: xxx
  unit_system: metric
  time_zone: Europe/Amsterdam
  country: NL
  external_url: "https://xxx.duckdns.org"
Alles behalve die packages regel (en homeassistant) daar weg halen. Dat kun je allemaal in de GUI instellen onder Settings > System > General

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@water_escape Inderdaad hele blok vervangen door:
YAML:
1
2
homeassistant:

Als het goed is heeft HA dit al overgenomen en wordt het dan in de UI getoond. Backup maken vooraf is natuurlijk nooit een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:50:
@manusjevanalles Je zou je template aan kunnen passen als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    availability: >-
      {% set s = states('sensor.saj_opwek_vandaag') -%}
      {{ s|is_number and s|float > 0}}

In principe is een lifetime sensor ook total increasing. Kans dat deze echt naar 0 gaat is klein maar kan nog steeds als je een harde reset doet ofzo.
Bedankt! Maar stel dat de lifetime sensor ook 0 rapporteert tussendoor (zoals ook de dagsensor doet soms), en met total increasing keijg ik weer enorme pieken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@manusjevanalles Ja, dus zou ik die "unavailable bij 0" er ook inhouden.

Heb je die sensor al in HA? Dan kan je namelijk gewoon al kijken of die wel goed reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
manusjevanalles schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:54:
[...]

Bedankt! Maar stel dat de lifetime sensor ook 0 rapporteert tussendoor (zoals ook de dagsensor doet soms), en met total increasing keijg ik weer enorme pieken toch?
Om dat af te vangen zou je er ook een template sensor van kunnen maken, en dan dus 0 afvangen in je availability.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:51:
[...]

Alles behalve die packages regel (en homeassistant) daar weg halen. Dat kun je allemaal in de GUI instellen onder Settings > System > General
Dank. dat is gelukt nu.
Onder network heb ik wel nog deze error: (staat op automatic)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:42
Hey allemaal,

Ik wil graag een automation maken die mij een notificatie stuurt als we een nieuwe kwartierpiek hebben voor ons elektriciteitsverbruik.

Ik gebruik een SlimmeLezer+. De sensor die ik gebruik is de "sensor.slimme_lezer_peak_month_maximum_quarterly_demand" die op dit moment een waarde heeft van 5.728 kW

Mijn automation ziet er als volgt uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
---
alias: "New Capacity Peaks"
description: >-
  Sends notifications when we have a new monthly peak.

id: "6a1e1b58-d544-44a5-a044-f4b0860a9785"
mode: single
max_exceeded: silent

trigger:
  - alias: "When Home Assistant starts"
    platform: homeassistant
    event: start

- alias: "When automations are reloaded"
    platform: event
    event_type: automation_reloaded

- alias: "When there is a month maximum quarterly demand change"
    platform: state
    entity_id: sensor.slimme_lezer_peak_month_maximum_quarterly_demand

variables:
  previous_peak: "{{ trigger.from_state.state | float(0) if continue else 0 }}"
  new_peak: "{{ trigger.to_state.state | float(0) if continue else 0 }}"

action:
  - choose:
      - alias: "Send a notification when there is a month maximum quarterly demand change"
        conditions: "{{ new_peak > previous_peak }}"
        sequence:
          - service: script.text_notify_all
            data:
              title: Capaciteitstarief
                De nieuwe maandelijkse piek is {{ new_peak }} kW. De vorige piek was {{ previous_peak }} kW.
              icon: mdi:flash-alert
              tag: capacity-peaks

Deze wordt helaas echter niet uitgevoerd. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de "conditions", daar er kW in de value van de sensor staat. Is dit iets wat makkelijk aanpasbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@wouwi en @SonnyBBQ Sterker nog, je kan een light group maken met daarin de andere 3 light groups :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:55:
@manusjevanalles Ja, dus zou ik die "unavailable bij 0" er ook inhouden.

Heb je die sensor al in HA? Dan kan je namelijk gewoon al kijken of die wel goed reageert.
Ik ga er vanmiddag/vanavond mee aan de slag. De lifetime sesor zit al in HA gelukkig, via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@dotcom87 Je trigger variable is niet geldig indien je automation start door HA start of automation reload. Als je in die gevallen ook een notificatie wilt zou je dat even in een losse case moeten doen.

Er zou overigens geen kW in je state moeten staan, dit zou een unit of measurement parameter moeten zijn. Kan je checken door je 'sensor.slimme_lezer_peak_month_maximum_quarterly_demand' eens in de Dev tools => States te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@water_escape Als het goed is kan je het nu via de UI aanpassen? Dan zou je internal ook op duckdns kunnen zetten.

Zie overigens dat ik zelf bij intern ook gewoon het IP heb (en de warning) dus lijkt dus niet echt van belang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:06:
@dotcom87 Je trigger variable is niet geldig indien je automation start door HA start of automation reload. Als je in die gevallen ook een notificatie wilt zou je dat even in een losse case moeten doen.

Er zou overigens geen kW in je state moeten staan, dit zou een unit of measurement parameter moeten zijn. Kan je checken door je 'sensor.slimme_lezer_peak_month_maximum_quarterly_demand' eens in de Dev tools => States te bekijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOZbmRR9malDzXWlcsfgJsLHwuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7k1irBLXPyzQ2lef8rw42em7.png?f=fotoalbum_large

Dit lijkt inderdaad te kloppen.

Ik ga inderdaad ook die eerste 2 triggers (start en reload) verwijderen, want die maken geen sense. Maar die andere trigger werkte helaas ook niet, want recent hadden we een nieuwe piek (helaas ;( )

Dit is wat ik nu heb:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
---

trigger:

variables:
  previous_peak: "{{ trigger.from_state.state | float(0) if continue else 0 }}"
  new_peak: "{{ trigger.to_state.state | float(0) if continue else 0 }}"

action:
  - choose:
      - alias: "Send a notification when there is a month maximum quarterly demand change"
        sequence:
            data:
                De nieuwe maandelijkse piek is {{ new_peak }} kW. De vorige piek was {{ previous_peak }} kW.

[ Voor 32% gewijzigd door dotcom87 op 24-04-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@dotcom87 Nu valt me pas op hoe je de var maakt, werkt dat? if continue lijkt me niet geldig...

Wat als je er gewoon {{ trigger.from_state.state | float(0) }} van maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:08:
@water_escape Als het goed is kan je het nu via de UI aanpassen? Dan zou je internal ook op duckdns kunnen zetten.

Zie overigens dat ik zelf bij intern ook gewoon het IP heb (en de warning) dus lijkt dus niet echt van belang :+
Dan zou ik nu weer stabiel moeten zijn. Dankjewel voor je geduld en tips :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
water_escape schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:57:
[...]

Dank. dat is gelukt nu.
Onder network heb ik wel nog deze error: (staat op automatic)

Dat is dus wat ik eerder al aangaf, als je je ssl certificaat in HA configureert, dan moet je je externe url ook als interne url gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:22:
[...]

Dat is dus wat ik eerder al aangaf, als je je ssl certificaat in HA configureert, dan moet je je externe url ook als interne url gebruiken
ow yes, nu is de warning weg idd als ik beide hetzelfde invul

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:02:
@wouwi en @SonnyBBQ Sterker nog, je kan een light group maken met daarin de andere 3 light groups :D
Klopt. De keuze om dat te doen is enkel afhankelijk van wat @wouwi in de subview van zijn button card wil zien. Indien hij daar genoeg heeft aan de 3 groepen, dan is jouw oplossing een stukje 'licht'er. Indien hij alle individuele lampen wil zien, dan moet je ze allemaal apart aan de overkoepelende groep toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@SonnyBBQ Standaard krijg je toch geen subview met de onderliggende lampen toch? In de more info zie ik alleen gewoon een slider...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:15:
@dotcom87 Nu valt me pas op hoe je de var maakt, werkt dat? if continue lijkt me niet geldig...

Wat als je er gewoon {{ trigger.from_state.state | float(0) }} van maakt?
Ik heb de automation aangepast naar dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
---

trigger:

variables:
  previous_peak: "{{ trigger.from_state.state | float }}"
  new_peak: "{{ trigger.to_state.state | float }}"

action:
  - choose:
        sequence:
            data:

Ik heb het even geprobeerd met een andere sensor in kW die increment, en ik kreeg constant de push, dus het zou moeten werken :)

Bedankt @Septillion voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@dotcom87 Ik had de default waarde van weer niet uit het float filter gehaald, die zou ik laten staan voor als de bron van/naar unavailable of unknown springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:09:
@SonnyBBQ Standaard krijg je toch geen subview met de onderliggende lampen toch? In de more info zie ik alleen gewoon een slider...
Bij mij zie ik dan bovenaan de groepsnaam met een slider voor de groep en daaronder een lijst van alle entiteiten in de groep met sliders naast.

Dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoOyOv9kXmcV4YG_KxMPVzcxaqw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bEfIRsUlsS1oQaQjz3G19kd3.jpg?f=user_large

En ik zie dat ik eens 1 taal moet kiezen en mijn benamingen moet opruimen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@SonnyBBQ Dat is zeker de Old style groups?

Want in een "moderne" light group zie ik dat (helaas) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouwi
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:02:
Top, dit was inderdaad de véél makkelijkere oplossing waar ik naar op zoek was 8) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouwi
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:09:
Klopt, ik heb hier zelf een subview dashboard voor aangemaakt om wat extra controls op te nemen, daarin zitten dan de verschillende scenes en eventueel schakelen per lamp. Maar dat is dan handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-08 21:33
RobertMe schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:36:
[...]

Je zult hier inderdaad zitten te kijken naar hoeveel je afneemt van het net of hoeveel je teruglevert aan het net. Waarschijnlijk op basis van het uitlezen van de P1 data van een slimme energiemeter?

Wil je weten hoeveel je daadwerkelijk opwekt (om bv ook daadwerkelijk correct het eigen verbruik te bepalen) moet je ook meten/weten hoeveel de zonnepanelen "leveren". Dit kan waarschijnlijk via een integratie met de omvormer. Of als alternatief door een energiemeter te plaatsen die je kunt uitlezen.
Dit is inderdaad de P1 meter.
Voor de verduidelijking heb ik hier ook nog even de omvormer erbij gezet (onderste grafiek):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2h4xaOTPXryO5j-eVgLZQqRtBPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TMPweipTPhDSsXePuiM2GSmZ.png?f=fotoalbum_large

Maar de vraag voor mij blijft: Waarom lever ik wel terug als mijn warmtepomp veel energie verbruikt (want production blijft positief, zoals te zien is rond 9:00 am), maar wanneer ik de auto ga opladen niet (rond 4:00pm)? Is dit een fout in mijn meterkast, dat ik mijn eigen energie niet eerst gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:55
in een automation wil ik op basis van een percentage slider een andere helper een waarde geven.

Nu weet ik de formule, maar niet hoe ik dit in het stukje automation moet gieten.

Dit is de formule
(80 - {{ states("input_number.huidig_batterij") }}) * 4
en moet hier in de action
YAML:
1
2
3
4
5
6
action:
  - service: input_number.set_value
    target:
      entity_id: input_number.aantal_kwh

maar kom er helaas niet uit

edit
waarschijnlijk gevonden, brackets natuurlijk fout
{{(80 - states("input_number.huidig_batterij")|int ) /10 * 4}}

Helaas accepteert de automation de code niet :(

[ Voor 15% gewijzigd door Driek op 24-04-2024 12:25 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Sandert98 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:16:
[...]

Dit is inderdaad de P1 meter.
Voor de verduidelijking heb ik hier ook nog even de omvormer erbij gezet (onderste grafiek):

[Afbeelding]

Maar de vraag voor mij blijft: Waarom lever ik wel terug als mijn warmtepomp veel energie verbruikt (want production blijft positief, zoals te zien is rond 9:00 am), maar wanneer ik de auto ga opladen niet (rond 4:00pm)? Is dit een fout in mijn meterkast, dat ik mijn eigen energie niet eerst gebruik?
Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn, maar dat zie ik niet direct terug in het plaatje / verhaal, is dat je een 3 fase aansluiting hebt en een 1 fase omvormer? Als de WP dan op een andere fase zit blijft je op de fase van de omvormer gewoon terugleveren, terwijl de WP op zijn fase blijft afnemen. Als de autolader dan op dezelfde fase zit als de omvormer gaat het wel via de groepenkast rechtstreeks van A naar B (omvormer naar autolader).

Als dat het geval is maakt dat echter verder niet uit. Een energiemeter doet intern verrekenen over de fases. Echter gaat dat dan over energieverbruik. En jij hebt hier plaatjes met vermogens. Waarbij "verrekenen" niet perse nodig is (je betaalt voor energie, niet voor vermogen).

Echter... zou ik bij een 3 fase aansluiting/energiemeter met P1 uitlezer verwachten dat je drie losse fases ziet in HA (dus 3x consumption en 3x production sensoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Sandert98 Het lijkt erop dat je sensoren van je P1 niet netto import/export doen maar alleen som over je fases. Dit omdat je sensoren op hetzelfde moment dus import (consuption) als export (production) laten zien. Dit kan als je PV bijvoorbeeld om L1 zit maar je grote verbruiker op L2/L3 zoals je WP. Je EV zit waarschijnlijk wel op dezelfde fase als je PV dus die trek je dan gelijk naar 0 export.

Zelf heb ik een import en export sensor waarvan er altijd maar één tegelijk actief is. Maar ik kan het ook per fase zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NClGLhOvpMAjx5OAUXwGA7sKYU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wTqYYSupjSGFQ3fyGDMP0Nph.png?f=user_large
Waar dus eigenlijk de som van consumption neer komt op 20W + 241W + 0W = 261W met tegelijk 0W + 0W 178W = 178W production. Dit levert dus een netto import uit het net op van 84W.

Wil je zien wat je netto van het net gebruikt moet je dus consumption - production doen, waarbij negatief dus netto exporteren is.

Wil je weten wat je zelf gebruikt moet je consumption + PV - production doen.
Pagina: 1 ... 189 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.