Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 190 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Driek Je post neit wat je er van gemaakt hebt maar zou moeten zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action:
  - service: input_number.set_value
    metadata: {}
    data:
      value: "{{ (80 - states('input_number.huidig_batterij')|int ) / 10 * 4 }}"
    target:
      entity_id: input_number.aantal_kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RobertMe schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:26:
[...]

offtopic:
aalleen http en https zeggen iets over of het beveiligd is of niet. En als je geen poort opgeeft en je typt http:// dan verbindt ie met poort 80 en bij https:// met poort 443. Maar het zal perfect mogelijk zijn om een webserver op poort 443 te laten luisteren zonder SSL/TLS. Alleen moet je dan dus expliciet http://...:443 typen. En een het omgekeerde met een webserver op poort 80 die wel SSL/TLS gebruikt zal net zo goed werken, alleen moet je ook dan expliciet het protocol + poort opgeven.

Ergo: 80 en 443 zijn de standaard poorten bij het protocol (als je geen poort opgeeft). Maar het is niet dat de poort iets zegt over het protocol. Want als ik even snel in de browser adresbalk <een domein>:443 type geven de devtools ook aan dat die http://...:443 opent, http dus, geen https, ondanks de :443 toevoeging.
Ik wilde eigenlijk geen discussie aangaan, ik ben hier bekend mee, maar ging me meer om het feit dat 8123 standaard als http poort wordt ingesteld door HA, meer niet :+

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:21
Sp33dFr34k schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:42:
[...]

Ik wilde eigenlijk geen discussie aangaan, ik ben hier bekend mee, maar ging me meer om het feit dat 8123 standaard als http poort wordt ingesteld door HA, meer niet :+
Standaard, ja. Maar er kwam ook meermaals een HA config voorbij waarin de locatie van een SSL cert werd opgegeven. En dan leek het mij ook logisch dat HA de bestaande wwbserver / poort aanpast om SSL / TLS toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:33
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:35:
@Driek Je post neit wat je er van gemaakt hebt maar zou moeten zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action:
  - service: input_number.set_value
    metadata: {}
    data:
      value: "{{ (80 - states('input_number.huidig_batterij')|int ) / 10 * 4 }}"
    target:
      entity_id: input_number.aantal_kwh
Dank, weet ik ook niet meer, veel aan het klooien met spaties, quotes etc.
Maar deze werkt, dank :)

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:49
Septillion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:56:
@SonnyBBQ Dat is zeker de Old style groups?

Want in een "moderne" light group zie ik dat (helaas) niet.
Ja, inderdaad. Dat had ik beter even vermeld.
Ik gebruik de oude en nieuwe door elkaar afhankelijk van mijn doel. Soms is het gewoon beter om de groep als 1 entiteit te behandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@SonnyBBQ Eigenlijk gewoon een WTH dat de light group geen overzicht toont in de more info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RobertMe schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:52:
[...]

Standaard, ja. Maar er kwam ook meermaals een HA config voorbij waarin de locatie van een SSL cert werd opgegeven. En dan leek het mij ook logisch dat HA de bestaande wwbserver / poort aanpast om SSL / TLS toe te passen.
I stand corrected. Moet zeggen dat ik voor dat soort dingen ook gewoon te lui ben, ik gebruik gewoon swag van LSIO voor al mijn rp applicaties, lekker makkelijk.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Sp33dFr34k schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:28:
[...]

I stand corrected. Moet zeggen dat ik voor dat soort dingen ook gewoon te lui ben, ik gebruik gewoon swag van LSIO voor al mijn rp applicaties, lekker makkelijk.
* RobertMe heeft ook "gewoon" Traefik draaien* en dus geen SSL in HA zelf ingeregeld :p

Uiteraard met Lets Encrypt, met DNS challenge, op mijn eigen domein. En door DNS challenge hoeft er dus ook geen poort open te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RobertMe schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:49:
[...]

* RobertMe heeft ook "gewoon" Traefik draaien* en dus geen SSL in HA zelf ingeregeld :p

Uiteraard met Lets Encrypt, met DNS challenge, op mijn eigen domein. En door DNS challenge hoeft er dus ook geen poort open te staan.
Hoe werkt die DNS challenge precies, soortgelijk aan de Cloudflare zero trust tunnel? Die gebruik ik namelijk ook zonder open poort. Maar minder tussenpartijen is beter.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RobertMe Wat gebruik je als DDNS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Sp33dFr34k schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:57:
[...]

Hoe werkt die DNS challenge precies, soortgelijk aan de Cloudflare zero trust tunnel? Die gebruik ik namelijk ook zonder open poort. Maar minder tussenpartijen is beter.. :)
Bij mijn weten:
Lets Encrypt stuurt een challenge (lees: willekeurige code). Vervolgens moet deze in een DNS record (onder het domein dus dat je wilt gebruiken) worden geplaatst. Vervolgens controleert Lets Encrypt dus of dat DNS record bestaat (en de verwachtte challenge / waarde bevat). Zo ja ben je blijkbaar de eigenaar van het domein.

Semi vereiste is dus dat de DNS aanbieder die je gebruikt een API heeft en deze API ook ondersteund wordt door de Lets Encrypt "client" die je gebruikt. In het geval van Traefik gebruiken zij de "LEGO" library.
"Semi vereist" omdat er vaker ook een optie is om het handmatig te doen. Maar je moet er maar zin in hebben, elke 3 maanden handmatig DNS bijwerken.

Bijkomend voordeel van DNS challenge is ook nog eens dat je daarmee wildcard certificaten kunt krijgen. En voordeel daarvan is dan weer dat alle certificaten die LE uitgeeft publiekelijk toegankelijk zijn. Maar in mijn geval is dat dus "*.mijndomein". En niet "ha.mijndomein", etc etc etc. Geeft toch weer een kleine vorn van security through obscurity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RobertMe schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:03:
[...]

Bij mijn weten:
Lets Encrypt stuurt een challenge (lees: willekeurige code). Vervolgens moet deze in een DNS record (onder het domein dus dat je wilt gebruiken) worden geplaatst. Vervolgens controleert Lets Encrypt dus of dat DNS record bestaat (en de verwachtte challenge / waarde bevat). Zo ja ben je blijkbaar de eigenaar van het domein.

Semi vereiste is dus dat de DNS aanbieder die je gebruikt een API heeft en deze API ook ondersteund wordt door de Lets Encrypt "client" die je gebruikt. In het geval van Traefik gebruiken zij de "LEGO" library.
"Semi vereist" omdat er vaker ook een optie is om het handmatig te doen. Maar je moet er maar zin in hebben, elke 3 maanden handmatig DNS bijwerken.

Bijkomend voordeel van DNS challenge is ook nog eens dat je daarmee wildcard certificaten kunt krijgen. En voordeel daarvan is dan weer dat alle certificaten die LE uitgeeft publiekelijk toegankelijk zijn. Maar in mijn geval is dat dus "*.mijndomein". En niet "ha.mijndomein", etc etc etc. Geeft toch weer een kleine vorn van security through obscurity.
Volgens mij is dat exact hoe het bij mij ook werkt inderdaad. In mijn geval loopt mijn DNS via Cloudflare, en inderdaad ook met wildcard cert gelukkig. Bijkomend voordeel dat ik mijn subdomeinen intern ook mooi kan gebruiken via split DNS (voor het spul wat ik niet extern wil exposen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Niks :+ Mijn IP adres veranderd zelden dus geen DDNS ingesteld. En de domeinnamen die ik intern gebruik staan ook alleen in interne DNS met de interne IP adressen.

Maar... uiteraard wel een DNS provider voor de hoofddomeinen. Daarvan heb ik een .nl bij TransIP ("volledig") en wat andere domeinen heb ik bij Porkbun "gekocht", maar ik gebruik daar de nameservers van deSEC (desec.io), dus Traefik gebruikt de API van deSEC etc en Porkbun hoeft die niks van te weten.

Edit/aanvulling:
@Sp33dFr34k deSEC zou dan een alternatief kunnen zijn voor Cloudflare DNS gebeuren (als je dat nu hebt). Dan zit je niet bij Amerikaanse big tech maar een Duitse non-profit. Toen ik nameservers bij Porkbun wilde "weghalen" (hadden toen een storing gehad) was dat voor mij een kinda voorwaarde. Om niet naar een Cloudflare / Amazon / Google te gaan voor hun nameservers. Niet alleen voor mijn privacy, maar ook voor die van "bezoekers" etc.

[ Voor 27% gewijzigd door RobertMe op 24-04-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik heb nog 1 klein probleempje ik heb via mijn Fritzbox wireguard ingeschakeld ik kan via app prima bereiken maar op mijn laptop met zelfde verbinding lukt dat blijkbaar niet, kan echter gewoon mijn nas bereiken.

Gebruik Firefox browser btw.

Edit homeassistant.local:8123/ was het foutje 😅

[ Voor 9% gewijzigd door Amdwarrior op 24-04-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:30
Hi HAers,
Voor het eerst een groeps kwH meter in de meterkast aangestoken en snap iets niet:
Ik krijg voor een Power sensor een negatieve waarde (W) terwijl het toch echt gebruik is.
Situatie:
Eastron SDM630 in de meterkast via modbus aan HA. De sensoren worden keurig herkend.
De kWh en Ampere sensoren geven een positieve waardes zoals verwacht.

De Power sensor voor dezelfde fase geeft een negatieve waarde. Hoe kan ik dit goed krijgen?

Configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
modbus:
  - name: modbus_hub
    type: serial
    port: /dev/ttyACM0
    baudrate: 9600
    bytesize: 8
    method: rtu
    parity: N
    stopbits: 1
    sensors: !include sdm630_addresses.yaml

stukje uit de sdm630_addresses.yaml voor deze sensor
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- address: 12
  data_type: float32
  input_type: input
  name: Heatpump phase 1 power
  precision: 2
  device_address: 101
  unit_of_measurement: Watts

De grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUmCa3c_oYPjfsU7173JNQEhHYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wzn9NcJJk8iNSCMCKMwq2F90.png?f=fotoalbum_large

Dank!

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 25-04-2024 10:06 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:37
Ik probeer yalm te leren. Maar het lukt niet altijd.
Onderstaande script geeft de volgende error:
Message malformed: extra keys not allowed @ data['state']

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Garage lamp uitschakelen
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.lumi_lumi_sensor_motion_aq2_beweging
    to: 'off'
    from: 'on'
    for:
      minutes: 1
    entity_id:
      - binary_sensor.garage_buitendeur_openen
      - binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_opening
    state: 'off'
condition:
  - condition: state
    entity_id:
      - binary_sensor.lumi_lumi_sensor_motion_aq2_beweging
action:
  - type: turn_off
    device_id: fecf5c51ebf9bbd4a107312bc090035b
    entity_id: 385b7481b806d1dfd05e45d95cb31b1c
    domain: switch
mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 25-04-2024 10:06 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 21:54
oeps schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:42:
Hi HAers,
Voor het eerst een groeps kwH meter in de meterkast aangestoken en snap iets niet:
Ik krijg voor een Power sensor een negatieve waarde (W) terwijl het toch echt gebruik is.
Situatie:
Eastron SDM630 in de meterkast via modbus aan HA. De sensoren worden keurig herkend.
De kWh en Ampere sensoren geven een positieve waardes zoals verwacht.

De Power sensor voor dezelfde fase geeft een negatieve waarde. Hoe kan ik dit goed krijgen?

Configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
modbus:
  - name: modbus_hub
    type: serial
    port: /dev/ttyACM0
    baudrate: 9600
    bytesize: 8
    method: rtu
    parity: N
    stopbits: 1
    sensors: !include sdm630_addresses.yaml

stukje uit de sdm630_addresses.yaml voor deze sensor
code:
1
2
3
4
5
6
7

De grafiek:
[Afbeelding]

Dank!
Heb je hem juist aangesloten en niet aan de verkeerde kant?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

mijn laatste voice automation.
agenda vandaag/morgen/<dag van de week>

https://community.home-as...ce-agenda-requests/721409

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Sliener schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:32:
Ik probeer yalm te leren. Maar het lukt niet altijd.
Onderstaande script geeft de volgende error:
Message malformed: extra keys not allowed @ data['state']

code:
1
2
3
4
5
6
7
alias: Garage lamp uitschakelen
trigger:
    entity_id:
Een platform: state trigger heeft een to en from, geen state. Je wilt dus waarschijnlijk to gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43
Ik zie al een nieuwe beta maar geen blog changelog.. mis ik iets?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Ik heb het idee dat ik onderstaande er uit kan halen omdat het ook in de "condition" staat.

Gaat dit werken? Of zal dit teveel triggers geven die niet uitgevoerd gaan worden als de deuren openstaan als ik in de tuin bezig ben?

YAML:
1
2
3
4
5
    entity_id:
    to: "off"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 11:04
Ik wil graag in HA berekenen wat ik per dag aan elektriciteit spendeer. Via mijn P1 meter weet ik wat er in en uitgaat en via mijn omvormer (Solaredge) weet ik wat mijn zonnepanelen leveren. Via EnergyZero haal ik de energieprijzen per uur (contract bij de ANWB) binnen..... wie heeft iets liggen aan de hand waarvan ik betrouwbaar per uur (en dan per dag) kan berekenen wat ik ga utigeven? Ook rekening houdende met teruglevering, belastingen enzovoorts..? Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 11:53
Sicco92 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 23:37:
[...]

Zit het relais ook in Home Assistant? Zo ja, dan kan je eventueel ook het python script de service-call laten doen. Bijvoorbeeld een 'switch.turn_on'. Hier staat de beschrijving van hoe dat werkt: https://www.home-assistan..._script/#calling-services

Een andere manier zou zijn om in plaats van een template, het python-script een entity aan te laten maken die je kan gebruiken in automations. Dat zou bijvoorbeeld een binary_sensor kunnen zijn. Python scripts hebben (gelimiteerde) toegang tot het 'hass' object, en daarmee ook tot het hass.states gedeelte. Je kunt met 'hass.states.set()' een nieuwe entity aanmaken binnen Home Assistant. Hier vind je de documentatie: https://developers.home-assistant.io/docs/dev_101_states/
De entity die je op deze manier aanmaakt, bestaat trouwens niet meer als je Home Assistant herstart. Pas bij de eerste keer het python script draaien, bestaat de entity weer (samen met de geschiedenis, die blijft wel bewaard).
Awesome! Dit was inderdaad de pijl in de juiste richting die ik nodig had! :D

Het is zelfs veel eenvoudiger dan ik had verwacht. Eén enkele regel toevoegen en het is al gepiept! :)

Jammer dat er zoveel dode links in de documentatie zitten... Ik zou het script graag nog verder uitbreiden, maar zonder een beschrijving van de API wordt dat moeilijk.
balk schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:02:
[...]

Los van de goede suggesties hierboven....
Heb je wel eens naar AppDaemon gekeken? Ook verkrijgbaar als HA addon. Hiermee kan je python scripts schrijven die direct integreren met home assistant. Bijvoorbeeld reageren op veranderde sensor waarde of een service call doen.
Dat ziet er interessant uit! De Python scripts in de automations hebben één grote beperking: je kan er geen libraries in importeren, dus ook geen zaken zoals een database aanspreken. Die beperking kan hier mee overbrugd worden als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
manusjevanalles schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:34:
[...]

Heb je hem juist aangesloten en niet aan de verkeerde kant?
Dat schoot idd door mijn hoofd maar daarom de check of de kWh, Ampere positief of negatief waren. Ik snap niet waarom bij samenhangende parameters de ene waarde negatief en een andere positief kan zijn. Het is gemonteerd door de elektricien en lastige is dat deze meter zowel afname als opbrengst kan meten. Eerste gedachte was dat ik simpelweg een verkeerde parameter heb gepakt (opbrengst ipv afname) of dat er een instelling is in de meter. Voor power fase 1 is er maar 1 parameter (12), vreemd.
In het ergste geval moet ik op een of andere manier een hulpsensor maken die de absolute waarde maakt als workaround maar wil het graag snappen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:20
Opifex schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:22:

[...]

Dat ziet er interessant uit! De Python scripts in de automations hebben één grote beperking: je kan er geen libraries in importeren, dus ook geen zaken zoals een database aanspreken. Die beperking kan hier mee overbrugd worden als ik het goed begrijp?
Klopt, ik heb wel eens iets geïmporteerd. Ik weet niet meer of er ook beperkingen zijn. Ik heb wel eens met PostgreSQL en AppDaemon gespeeld als ik het me goed herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:54

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Sliener schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:15:
Ik heb het idee dat ik onderstaande er uit kan halen omdat het ook in de "condition" staat.

Gaat dit werken? Of zal dit teveel triggers geven die niet uitgevoerd gaan worden als de deuren openstaan als ik in de tuin bezig ben?

YAML:
1
2
3
4
5
    entity_id:
    to: "off"
Deze trigger wordt alleen gegeven bij de verandering van iets naar off (en dat iets is niet off aangezien off naar off geen verandering is).

Overigens zou ik er wel voor kiezen om from: 'on' te gebruiken (in plaats van de off of samen met de to: off). Ook een "unavailable" naar "off" is een verandering (dus zal er getriggerd worden als HA wordt opgestart of als de entiteit van onbeschikbaar naar 'off' gaat).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
HuismAndré schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:31:
[...]

Deze trigger wordt alleen gegeven bij de verandering van iets naar off (en dat iets is niet off aangezien off naar off geen verandering is).

Overigens zou ik er wel voor kiezen om from: 'on' te gebruiken (in plaats van de off of samen met de to: off). Ook een "unavailable" naar "off" is een verandering (dus zal er getriggerd worden als HA wordt opgestart of als de entiteit van onbeschikbaar naar 'off' gaat).
Als je "from unavailable" wegfiltert zal die ook niet uitgevoerd worden bij on => unavailable => off. Of je een to expliciet erbij wilt hebben kan dus op een case by case basis verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09 10:41
De beta release notes voor 2024.5 staan online. Lijkt erop dat er een nieuwe security feature in zit: Strict connections
Strict connection comes in two modes: Guard page and Drop connection.

When your Home Assistant is accessed unauthenticated using the guard page mode, it will show a page where the user cannot access the instance. Login is not possible (unless you have a temporary login link).

When using the drop connection mode, Home Assistant will not even show the login page. The connection will be dropped immediately, making it look like no Home Assistant is there at all.

The strict connection feature is available for Home Assistant Cloud and non-cloud users. For non-cloud users, this option is available via YAML configuration. Home Assistant Cloud users can manage this feature from the cloud settings page.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@oeps Ik ken de SDM630 verder niet maar zie dat deze alleen een 'total import' en een 'total export' voor energy heeft. Welke lees je uit?

Op zich zou het namelijk wel kunnen dat de stroom altijd positief gezien wordt maar met 0 of 180 graden phase angle komt.

En om het in software op te lossen zou je denk ik scale: -1 kunnen toevoegen aan de config van de entity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Dreadnought Wat houdt je tegen om het energy dashboard daarvoor te gebruiken? Daar kan je ook een (dynamische) prijs aan hangen met de optie "Use an entity with current price".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 08:43
nujtrug schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:03:
De beta release notes voor 2024.5 staan online. Lijkt erop dat er een nieuwe security feature in zit: Strict connections

[...]
Hmm, niet zoveel spannends voor mij deze keer.

Geeft verder niks, ik ben voorlopig nog wel even bezig met de categorieën en de labels. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Is het ook mogelijk om in Home assistent mbv bv Power Flow Card Plus het zelf verbruikte vermogen van je zonnepanelen te berekenen en visueel weer te geven.

Dit is niet je dag verbruik min je opbrengst. (das logisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Mag ik nog eens wat hulp vragen?

Ik bereken voor mijn auto (EV) het theoretisch maximaal bereik. Daarvoor deel ik het huidige bereik (GoM) door de accuvulling (%):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
###     berekening theoretisch maximaal bereik van de auto
      - name: "Kia maximaal bereik"
#        device_class: none
        unit_of_measurement: km
        state_class: measurement
        state: >
          {{ (100 * states('sensor.kia_e_niro_range') | round(0) / states('sensor.kia_e_niro_ev_charge_level') | round(0) ) | round(0, default=0) }}

Dat werkt prima, maar ik kan dit maar een beperkt aantal dagen terug zien.

Nu wil ik dit graag weergeven in een statistiek-grafiek, zodat ik dat bereik over een periode van een jaar (of 2 jaar) kan zien. Ik wil graag in beeld brengen wat de invloed van de seizoenen is op het bereik, maar die waarde kan ik niet selecteren als ik een statistiek-grafiek aanmaak.

Doe ik iets verkeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 25-04-2024 15:39 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Sliener schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:19:
Is het ook mogelijk om in Home assistent mbv bv Power Flow Card Plus het zelf verbruikte vermogen van je zonnepanelen te berekenen en visueel weer te geven.

Dit is niet je dag verbruik min je opbrengst. (das logisch)
Je wil het zeker in kWh hebben? Want dit zit standaard al in je Energy dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duTE06Ra157s1_7c_fl51cWZZlA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rWg7iXt3xorICG8a9m1i5WYJ.png?f=user_large

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:43

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb een vraag over het 'Energy Dashboard' in Home Assistant.

Daarin kun je zien wat de hoeveelheid energie 'import, export, consumed en returned' (zie afbeelding) is van het afgelopen uur met een nauwkeurigheid van 10 W.
Nu heb ik in Home Assistant gezocht, maar er zijn geen 'entities' van deze uur totalen.

Je kunt in je eigen dashboard wel kaarten toevoegen (Statistics graph Card), die deze waarden laten zien, maar ook van het afgelopen uur, of per dag oplopend, met maar een nauwkeurigheid van 100 W.
Nu heb ik wel een 'Statistic Card' kunnen maken (zie afbeelding), met de waarde oplopend in het lopende uur en dat zich elk uur reset, maar hier is geen geschiedenis van te bekijken (met nauwkeurigheid van 10W).
Nu ben ik bezig geweest met de 'Utility Meter' om deze waarden per uur te krijgen, maar dat is niet gelukt.

Hoe kun je het beste de waarden uit het 'Energy Dashboard' halen, of waar kan ik dat vinden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_luXDF6_Vn_RwyAlcZsArJHa-lU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sf7F1syhlr7T8gsWDs2u4dUI.png?f=fotoalbum_large

EDIT - Ik heb al iets gevonden, je kunt rechts boven bij de drie punten, alle gegevens van de dag downloaden per uur.

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 25-04-2024 17:35 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
Septillion schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:58:
@oeps Ik ken de SDM630 verder niet maar zie dat deze alleen een 'total import' en een 'total export' voor energy heeft. Welke lees je uit?

Op zich zou het namelijk wel kunnen dat de stroom altijd positief gezien wordt maar met 0 of 180 graden phase angle komt.

En om het in software op te lossen zou je denk ik scale: -1 kunnen toevoegen aan de config van de entity
Als bron voor de voor de adressen heb ik deze lijst op github gebruikt.
Ik gebruik address 12 voor "Phase 1 power" (naam die gebruikt wordt in de link. 14, 16 zijn dan fase 2 en 3.
Total power is 52 zijn, ook die heb ik in een sensor gezet en is ook negatief.

Je tip van scale: -1 net toegepast en de grafiek is opgelost! Dank je wel, top!
(het proberen te snappen komt later wel, eerst maar een Warmtepomp dashboard maken :+ , veel leuker)

Om het compleet te maken en even te oefenen met yaml goed zetten in een post (dank Septillion!) ziet het er nu zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  scale: -1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@oeps Maar welke register gebruik je voor de energie? Is dat 0x48 / 72 of 0x4A / 74?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:35
Net de bestelde Woox (Tuya) Smart plugs ontvangen met Energieverbruikmeter erin. Met Tuya app gekoppeld en daarna in home assistant zichtbaar. Ik zie echter nergens energieverbruik staan. Als ik bij developertools kijk zie ik daar het verbruik ook niet bij staan.
Betekend dit dat deze plug niet aan Homeassistant doorgeeft wat de verbruikte wattage is? Is dit nog werkend te krijgen in HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@0xygen500 als je naar het device gaat in HA, staan daar geen disabled entities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:35
Septillion schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:19:
@0xygen500 als je naar het device gaat in HA, staan daar geen disabled entities?
Gevonden! Super bedankt 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31
Deze week wilde ik updaten, en dat resulteerde in een niet bereikbare home assistant. Het was zo stabiel, maar nu even niet.

Ik heb de SD kaart uitgelezen in de laptop, en ik heb back-ups. Maar nu het vreemde:

1) SD kaart is prima uit te lezen met de laptop, maar in de Pi4 niet bereikbaar
2) 2de SD kaart met nieuwe software geflashed, is bereikbaar, tot ik een backup terug zet. Onbereikbaar
3) Opnieuw, oudere backup terug zetten, onbereikbaar.

Ik vind dit toch vreemd, is er een manier om je backup te testen? Het zou erg vervelend zijn om vanaf scratch weer op te moeten bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Maeslant Als eerste, SD-kaarten zijn zo betrouwbaar als papieren rietjes...

Maar er al eens een keer een monitor aan gehangen? Backup terugzetten kan op een RPi met SD best even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
Septillion schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:00:
@oeps Maar welke register gebruik je voor de energie? Is dat 0x48 / 72 of 0x4A / 74?
Dank voor het medenken!

Op dit moment heb ik alleen fase 1 in gebruik, de niet gebruikte fases tussen haakjes
  • Voor kWh per fase gebruik ik address: 358, (360, 362) en geeft een positief aantal kWh zonder aanpassing met scale.
  • export kWh 352, (354, 356) geeft dezelfde waarde als 358
  • import kWh 346, (348, 350) hebben een 0 waarde dus zou terugleveren moeten zijn.
  • import last reset 72 heeft 0 kWh.
  • export last reset 74 geeft dezelfde waarde als 358,352 en dus een positief aantal kWh.
  • De Total Power 52 is nu gelijk aan 12 omdat ik maar 1 fase gebrui en heb die ook met scale: -1 naar positief omgezet.
  • Ik kan niet echt vinden hoe Eastron import/export definieert. Afhankelijk van of je vanuit het net kijkt of vanuit je huis kun je de betekenis van export/import omkeren. In mijn denkwereld zou ik vanuit de meterkast redeneren omdat hij daar zit maar klopt niet met bovenstaande!
  • Het vreemdste is dat de gebruikte (kWh's) netjes een positieve waarde geven maar Power (W) zonder scale negatief is.
  • Verkeerd aansluiten in de meterkast is eigenlijk niet mogelijk, het net onder, afnemers boven en het schermpje niet op zijn kop zetten 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 25-04-2024 22:07 . Reden: List fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@oeps Ah, ik probeerde de registers uit de handleiding te halen maar schijnbaar doen ze raar :p

Maar goed, gezien je primair het verbruik ergens in wilt weten is het op zich niet zo gek om import overeen te laten komen met positief en export met negatief. Zo doet je meter van de netbeheerder het ook :) En dat komt ook overeen met het schema en nummering van de pinnen. Hij gaat duidelijk uit van afnemers onder :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErjrKlPl3W20RM1vps65tMObOOs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H6aLDXV1KYdUU2lsR4HQWJ9G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
Septillion schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:07:
@oeps Ah, ik probeerde de registers uit de handleiding te halen maar schijnbaar doen ze raar :p

Maar goed, gezien je primair het verbruik ergens in wilt weten is het op zich niet zo gek om import overeen te laten komen met positief en export met negatief. Zo doet je meter van de netbeheerder het ook :) En dat komt ook overeen met het schema en nummering van de pinnen. Hij gaat duidelijk uit van afnemers onder :+

[Afbeelding]
Niets eens naar gekeken! (want geïnstalleerd door elektricien). Veranderen is onhandig, de aanvoerdraden zijn te kort om naar boven te brengen.
Dank in elk geval, eerst even een belletje naar de elektricien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Vanochtend komt mijn vrouw de kamer binnen: Home Assistant doet het niet, hoe laat moet ik een was draaien? Wat fantastisch toch dat ze daar naar kijkt :). Maar goed, blijkt dat Odido voor het eerst in jaren mijn ip-adres heeft veranderd. Gelijk maar even de Cloudflare addon in HA geïnstalleerd om mijn DNS te updaten wanneer het ip-adres wordt aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:53
Peet3kabo schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:32:
Ok, na een tijdje maar even hier vragen. Heb al een tijdje problemen om extern in HA te komen. Heb een NabuCasa account maar geloof dat er ergens nog de oude manier van DuckDNS in stond welke wel werkte op 4G maar niet op een ander wifi netwerk behalve mijn eigen. Nu heb ik die manier van verbinden verwijderd en nu maak ik alleen connectie via NabuCasa.
Inloggen lukt, alleen nu heb ik het vreemde fenomeen dat via externe inlog HA allemaal updates laat zien welke ik allang heb geïnstalleerd. Net als dat er geen connectie is met P1 meter Zwave en nog een aantal dingen.
Heb al een paar keer HA opnieuw opgestart en de link van NabuCasa gecontroleerd, net als IP bans verwijderd.
Als ik inlog op mijn eigen netwerk via wifi dan zie ik wel gewoon alles werkend en up to date........

Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?

Net ook nog even Nabu Casa afgemeld en opnieuw aangemeld en maakt geen verschil.......
Niemand een idee?
De entiteiten welke niet beschikbaar zijn lijken alleen diegene welke via USB geconnect zijn met de PI. Zwave en Zigbee dongle, P1 meter.....
Maar dat verklaart nog steeds niet dat de HA via NabuCasa roept dat er updates zijn terwijl mijn HA up to date is.........
Zal misschien dit weekend maar eens proberen een nieuwe installatie te doen met een backup terug zetten.
Zoals eerder genoemd was cache legen niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@oeps Ach, voor het gebruik maakt het verder niet uit. Je kan het dus in software makkelijk omdraaien (sign van power omdraaien en import/export verwisselen) en dan is alles weer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Ik zie zo niets geks. Kan je hem wel zien on Dev tools => Statistics?

Je zou nog kunnen proberen device_class: distance toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hippe Lip schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:33:
Mag ik nog eens wat hulp vragen?

Ik bereken voor mijn auto (EV) het theoretisch maximaal bereik. Daarvoor deel ik het huidige bereik (GoM) door de accuvulling (%):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
#        device_class: none
          {{ (100 * states('sensor.kia_e_niro_range') | round(0) / states('sensor.kia_e_niro_ev_charge_level') | round(0) ) | round(0, default=0) }}

Dat werkt prima, maar ik kan dit maar een beperkt aantal dagen terug zien.

Nu wil ik dit graag weergeven in een statistiek-grafiek, zodat ik dat bereik over een periode van een jaar (of 2 jaar) kan zien. Ik wil graag in beeld brengen wat de invloed van de seizoenen is op het bereik, maar die waarde kan ik niet selecteren als ik een statistiek-grafiek aanmaak.

Doe ik iets verkeerd?
Mag ik deze vraag nog eens onder de aandacht brengen?

Ik wil een zelf berekende waarde over langere tijd (minimaal een jaar) in een statistiek-grafiek weergeven, maar die waarde lijkt niet zo lang bewaard te worden. Dit in tegenstelling tot de waardes van sensoren.

Hoe zorg ik dat die zelf berekende waarde wel langere tijd bewaard blijft (op dezefde manier dus als een sensorwaarde)?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26

Illusion

(the art of)

Hippe Lip schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:33:
[...]

Ik wil een zelf berekende waarde over langere tijd (minimaal een jaar) in een statistiek-grafiek weergeven, maar die waarde lijkt niet zo lang bewaard te worden. Dit in tegenstelling tot de waardes van sensoren.

Hoe zorg ik dat die zelf berekende waarde wel langere tijd bewaard blijft (op dezefde manier dus als een sensorwaarde)?
Even zorgen dat hij wordt meegenomen in de lo ng-term statistics.
https://developers.home-a...sor/#long-term-statistics

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Hippe Lip schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:33:
En ik mijn reactie met tegenvragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Illusion schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:41:
[...]

Even zorgen dat hij wordt meegenomen in de lo ng-term statistics.
https://developers.home-a...sor/#long-term-statistics
Daarvoor moet de berekening ‘state class: measurement’ hebben
(Hoe zet je dat in zo’n blokje? Ik ken die code niet)
En dat heeft-ie, zoals ik al liet zien.

Helaas, daar zit de pijn dus niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Sorry, die had ik gemist.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 12:26
Hippe Lip schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:24:
[...]

Daarvoor moet de berekening ‘state class: measurement’ hebben
(Hoe zet je dat in zo’n blokje? Ik ken die code niet)
En dat heeft-ie, zoals ik al liet zien.

Helaas, daar zit de pijn dus niet.
Als je puur een sensor een state_class wil meegeven kan je dat doen via customize in configuration.yaml
Voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
homeassistant:
  customize:
    sensor.mhi_ac_ctrl_energy_used:
      state_class: total_increasing
      device_class: energy

Mocht je een mogelijkheid hebben om de integratie deze state class direct correct aan te laten leveren zou ik daarvoor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:30:
@Hippe Lip Ik zie zo niets geks. Kan je hem wel zien on Dev tools => Statistics?

Ja, in de statistics staat-ie netjes vermeld.

Als ik er daar op tik, en dan op het tandwieltje, dan krijg ik wel een melding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnnJcwWwRsOMH-bCgLRXS1gcY4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIHX4MvIucCHvdtdPeAUjVAv.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit ermee te maken heeft?
Dat heb ik nu toegevoegd. Als dat het is kan ik pas over een paar weken zien of het effect heeft?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

-Casper schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:28:
[...]

Als je puur een sensor een state_class wil meegeven kan je dat doen via customize in configuration.yaml
Voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
homeassistant:
  customize:
    sensor.mhi_ac_ctrl_energy_used:
      state_class: total_increasing
      device_class: energy

Mocht je een mogelijkheid hebben om de integratie deze state class direct correct aan te laten leveren zou ik daarvoor kiezen.
Ik heb het nu zo zitten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
        device_class: distance

Dat levert hetzelfde resultaat op?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Ahh, ja, ik denk dat een unique id nog wel eens een vereiste kan zijn voor long term.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:38:
@Hippe Lip Ahh, ja, ik denk dat een unique id nog wel eens een vereiste kan zijn voor long term.
Dat kan op deze manier?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
        entity_id: sensor.kia_maximaal_bereik

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Nee, het gaan niet om een entity id maar om een unique id. Dus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
        unique_id: kia_maximaal_bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:49:
@Hippe Lip Nee, het gaan niet om een entity id maar om een unique id. Dus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
        unique_id: kia_maximaal_bereik
Dank je. Dat zit erin nu. De melding bij het tandwieltje is in elk geval weg. Thnx!

Ik neem aan dat ik pas over een paar weken weet of dit het gewenste resultaat oplevert. Het zal immers niet met terugwerkende kracht werken.

Dit is wat ik nu te zien krijg. De grafiek staat ingesteld om 365 dagen weer te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RX1r-w-eXrpXM018I3etVz5Xm2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OEPdofU4bbQQgDupjSAUczC.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Het zal inderdaad niet met terugwerkende kracht werken. Maar ik denk dat je via Dev tools => Statistics wel kunt zien of hij long term opbouwt. Want denk dat hij daarvoor er niet tussen stond of in ieder geval niet met "No issue".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 13:22

Church of Noise

Drive it like you stole it

Rond de long term statistics, ik ging er van uit dat bij oa energie sowieso ook long term statistics werden opgeslagen, alleen zie ik die zo meteen niet als ik in het energy dashboard kijk. Zoek ik verkeerd, of heb ik misschien ooit een setting aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Church of Noise Wat verwacht je te zien in het energy dashboard wat er niet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Septillion
Daar weet ik er wel een van. Het gas en electriciteit gebruik van de laatste 365 dagen. Niet het lopende jaar vanaf 1 januarie.
Dat lopende jaar zegt me weinig. Maar het lopende jaar zegt me veel. Als dat getal omhoog gaat ben ik meer aan het gebruikten en als het omlaag gaat minder

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:25

CWH

Het zal wel een hele domme fout zijn, maar ik zie hem niet.
Wat ik eigenlijk wil is een overzicht van het gas- en stroomverbruik, met bijbehorende kosten. Zowel in tabel als grafiek.
Zoals in de bijlagen. Alleen, het "vorige maand" overzicht geeft 0 aan. Zoals te zien is werkt "gisteren" en "vorige week" wel, (vorige week pas NA de eerste week van april trouwens). Terwijl het daarvoor wel (min of meer) werkte. Ik verwacht dus dat op 1 mei alles wel werkt, maar waarom nu niet over maart?

In yaml heb ik dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- name: "last_month_gas"
      unique_id: "Last Month Gas"
      state: "{{ state_attr('sensor.monthly_gas_use','last_period') }}"
      unit_of_measurement: m3
      device_class: "energy"
      state_class: "total_increasing"
      icon: mdi:gas-burner

sensor.monthly_gas_use komt van:
YAML:
1
2
3
4
monthly_gas_use:
    unique_id: Monthly Gas Use
    source: sensor.p1_meter_3c39e72f22cc_total_gas
    cycle: monthly

(onder utility_meter in configuration.yaml

In DEV-tools, stat vind ik last_month_gas wel, zonder problemen. Waarbij ik moet vermelden dat als ik daar op klik ik zie dat op 1 april de grafiek naar 0 ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZiD5A7xvmm69gLabrWVY2CXrzY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xG7h9O5S57EP9HjFJl1d8XFF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftx2nc-7CCSZIboJsyukgmtyLPk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egucr069kw8hoTtqPU7oSq5M.jpg?f=fotoalbum_tile

Vraag is dus; wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ortep Op zich kan je ook het echte afgelopen jaar zien. Er is alleen geen knopje voor om die direct te selecteren. Maar je kan gewoon 26-apr-2023 t/m 25-apr-2024 selecteren.

Alleen ben je voor de compare nog steeds volledig aangewezen op de interpretatie van HA.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 26-04-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CWH Paar dingen die me opvallen:

De unit of measurement is niet m3, maar m³.

De device_class kan dan geen 'energy' zijn, moet dan 'gas' zijn.

En weet je 100% zeker dat het entity id 'sensor.monthly_gas_use' is? Daar de namen die je gebruikt tijdens het aanmaken alleen maar gebruikt worden om de naam te sturen maar het kan wat anders worden als deze bijvoorbeeld al bestond.

Je weet dat je op de meeste plekken in HA ook direct het attribute kan gebruiken? Maar okay, dan wordt de oude state niet bijgehouden voor een grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Septillion Dat klopt, je kan het wel zien maar het werkt vreselijk onhandig. Je moet dan een start en eind datum kiezen en dan opzoeken wat daar uit komt. Het ergens noteren en dat morgen weer doen. En zo de rest van je leven.

Wat ik natuurlijk wil zien is of mijn gebruik omhoog gaat of niet. In principe gebruik je ieder jaar even veel Als er niets veranderd natuurlijk. Ja ik weet dat er invloed is van weer enz
Ik wil en grafiek met daarin het gebruik van:

1 ) 1-1-2023 -> 1-1-2024
2 ) 2-1-2023 -> 2-1-2024
3 ) 3-1-2023 -> 3-1-2024
.
.
.

In principe is dat altijd hetzellfde getal. Maar:

Als die grafiek afloopt ben ik aan het bezuinigen, loopt hij op dan verbruik ik meer.

En omdat je over een heel jaar kijkt is de grafiek 'rustig'.
Het schiet niet alle kanten op. Er zitten zomer en winter in, wind, geen wind, vakantie. Een enkele warme dag heeft weinig invloed. Net als een week langer op vakantie.

Dat is iets waar je wat aan hebt.

Je hebt heel weinig aan het gebruik van de vorige week. Dat schiet alle kanten op. Een dag met zon of juist met veel wind en het is onvergelijkbaar met dezelfde week van vorig jaar

En je hebt ook niets aan het gebruik vanaf 1 januari. Dan weet je pas op 31 december of je meer of minder heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ortep Ahh, je wil het echt als entity. Mja, helaas geeft HA 0 energy dashboard zaken als entity door. Maar het is op zich wel mogelijk om dat zelf uit de db te trekken. Maar dat is wel even klooien. Dat heb ik ook niet zo 123 voor je liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH

CWH

Septillion schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:40:
@CWH Paar dingen die me opvallen:

De unit of measurement is niet m3, maar m³.

De device_class kan dan geen 'energy' zijn, moet dan 'gas' zijn.

En weet je 100% zeker dat het entity id 'sensor.monthly_gas_use' is? Daar de namen die je gebruikt tijdens het aanmaken alleen maar gebruikt worden om de naam te sturen maar het kan wat anders worden als deze bijvoorbeeld al bestond.

Je weet dat je op de meeste plekken in HA ook direct het attribute kan gebruiken? Maar okay, dan wordt de oude state niet bijgehouden voor een grafiek.
Heb de unit aangepast, energy verandert in gas en ja, heb het nog eens nagekeken. (En opnieuw gestart).
Maar blijft "0" , of moet ik nu wachten tot 1 mei om april te zien? Er zou toch nu al vorige maand (maart) weergegeven kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:42
Ortep schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:48:
@Septillion Dat klopt, je kan het wel zien maar het werkt vreselijk onhandig. Je moet dan een start en eind datum kiezen en dan opzoeken wat daar uit komt. Het ergens noteren en dat morgen weer doen. En zo de rest van je leven.

Wat ik natuurlijk wil zien is of mijn gebruik omhoog gaat of niet. In principe gebruik je ieder jaar even veel Als er niets veranderd natuurlijk. Ja ik weet dat er invloed is van weer enz
Ik wil en grafiek met daarin het gebruik van:

1 ) 1-1-2023 -> 1-1-2024
2 ) 2-1-2023 -> 2-1-2024
3 ) 3-1-2023 -> 3-1-2024
.
.
.

In principe is dat altijd hetzellfde getal. Maar:

Als die grafiek afloopt ben ik aan het bezuinigen, loopt hij op dan verbruik ik meer.

En omdat je over een heel jaar kijkt is de grafiek 'rustig'.
Het schiet niet alle kanten op. Er zitten zomer en winter in, wind, geen wind, vakantie. Een enkele warme dag heeft weinig invloed. Net als een week langer op vakantie.

Dat is iets waar je wat aan hebt.

Je hebt heel weinig aan het gebruik van de vorige week. Dat schiet alle kanten op. Een dag met zon of juist met veel wind en het is onvergelijkbaar met dezelfde week van vorig jaar

En je hebt ook niets aan het gebruik vanaf 1 januari. Dan weet je pas op 31 december of je meer of minder heb gebruikt.
Advanced graven in je historische data. Ja ik ben daar ook mee bezig geweest en staat nog op m'n todo lijstje om verder uit te zoeken. Je moet met SQL queries alles uit je database kunnen trekken.

Kan je misschien hier al wat mee? Ook zitten in HACS frontend meerdere custom energy dashboard / statistics helpers en cards

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Ik heb een Fibaro FGR-224 (fibaro roller shutter 4) gekocht, maar als ik de screens omhoog of omlaag wil sturen krijg ik de melding "Kan service cover/open_cover niet aanroepen. unknown error"
Bij Robbshop staat er dat Home Assistant dit apparaat ondersteunt, iemand enig idee of ik nog iets moet/kan doen om dit ding wel aan te kunnen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@stevenP

Ik was daar al bang voor. Ik heb op het HA forum het volgende gevonden.
Er zijn meer mensen mee bezig. Deze is van @brjhaverkamp.
Maar ik begrijp er helemaal niets van. Het is zeker 15 jaar geleden dat ik iets met sql deed.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

sql:
  - name: electricity delivered 1 usage past year
    query: >
      SELECT
        (SELECT statistics.state FROM "statistics" 
        WHERE metadata_id = (SELECT id FROM statistics_meta WHERE statistic_id = 'sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1')
        ORDER BY created_ts DESC
        LIMIT 1)-
        (SELECT statistics.state FROM "statistics" 
        WHERE metadata_id = (SELECT id FROM statistics_meta WHERE statistic_id = 'sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1')
        AND start_ts<= strftime('%s', 'now', '-365 day')
        ORDER BY created_ts DESC
        LIMIT 1) AS pastyear
    column: "pastyear"

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 27-04-2024 11:30 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CWH Maar is het 'last_period' attribute van 'sensor.monthly_gas_use' nu ook 0?

Ik zou zeggen dat bij een template reload of HA herstart direct weer de waarde van de bron over genomen zou moeten worden bij een trigger-less template sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ortep De query is een beetje lelijk vormgegeven zo. Even wat meer vormgegeven is het al wat logischer:

SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
SELECT (
  SELECT statistics.state 
  FROM "statistics" 
  WHERE metadata_id = (
    SELECT id 
    FROM statistics_meta 
    WHERE statistic_id = 'sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1'
  )
  ORDER BY created_ts DESC
  LIMIT 1
)
- (
  SELECT statistics.state 
  FROM "statistics" 
  WHERE metadata_id = (
    SELECT id 
    FROM statistics_meta 
    WHERE statistic_id = 'sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1'
  )
  AND start_ts <= strftime('%s', 'now', '-365 day')
  ORDER BY created_ts DESC
  LIMIT 1
) 
AS pastyear

Een join was in dit geval denk ik wel wat mooier geweest...

En met de SQLite Web addon kan je makkelijk in de db neuzen en een query testen.

Zie ook wat post van een tijdje terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 27-04-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Ik wil, wanneer een helper (input_boolean) van off naar on gaat, een lokaal mp3 bestand op een media_player afspelen.

Op de Home Assistant site vind ik:
https://www.home-assistant.io/integrations/media_player
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
service: media_player.play_media
target:
  entity_id: media_player.chromecast
data:
  media_content_type: music
  media_content_id: "https://fake-home-assistant.io.stream/aac"
  extra:
    thumb: "https://brands.home-assistant.io/_/homeassistant/logo.png"
    title: HomeAssistantRadio

Maar mijn code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
service: media_player.media_play
target:
  entity_id: media_player.doel
data:
  media_content_id: "/www/pad/naar/bestand.mp3"

Geeft volgende fout:
code:
1
extra keys not allowed @ datal'media_content_id']. Got None extra keys not allowed@ data[media_content_type]. Got None

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
Brynnie schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:04:
Ik wil, wanneer een helper (input_boolean) van off naar on gaat, een lokaal mp3 bestand op een media_player afspelen.

Op de Home Assistant site vind ik:
https://www.home-assistant.io/integrations/media_player
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
service: media_player.play_media
target:
  entity_id: media_player.chromecast
data:
  media_content_id: "https://fake-home-assistant.io.stream/aac"
  extra:
    thumb: "https://brands.home-assistant.io/_/homeassistant/logo.png"
    title: HomeAssistantRadio

Maar mijn code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
service: media_player.media_play
target:
  entity_id: media_player.doel
data:
  media_content_id: "/www/pad/naar/bestand.mp3"

Geeft volgende fout:
code:
1
extra keys not allowed @ datal'media_content_id']. Got None extra keys not allowed@ data[media_content_type]. Got None
play_media vs media_play in de service call. De ene is om een bestand af te spelen, de andere een virtuele druk op de play knop

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
TheFes schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:07:
[...]

play_media vs media_play in de service call. De ene is om een bestand af te spelen, de andere een virtuele druk op de play knop
:F Bedankt voor de feedback.

Moet dus beter op details letten :Z

Het bestand speelt nog niet af helaas. Ik heb het onder de www directory geplaatst en ernaar verwezen als “/www/bestand.mp3”. Is dat correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Nee, wat je in de www map plaatst is beschikbaar als /local/. Zie de documentatie. Ook moet je denk ik de volle URL aan het device geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 27-04-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Nu lukt het. Maar blijkbaar kan je die service niet aanroepen voor een Ubiquiti G5 dome cam, ook al wordt hij in Home Assistant getoond als een media_player (op andere media_player’s werkt het, op de cam geeft het een “unknown error”).

De bedoeling is om een 30 seconden lange mp3 af te spelen wanneer Alarmo wordt ingeschakeld om aan te geven dat het alarm binnen 30 seconden actief zal worden.

Mocht het inderdaad niet lukken, ben ik op zoek naar een simpele kleine el cheapo media player die dat wel kan onder Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Het is nogal per device afhankelijk wat je op moet geven als media_content_type en media_content_id. Al eens geprobeerd wat te selecen via de "Play media on a media player" en dan de "Pick media" te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marvie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 20:30
Goedemiddag mede Home Assistant gebruikers,

Ik gebruik Home Assistant al een aantal jaar met veel plezier en heb al veel geleerd vanuit dit forum en hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem waar ik niet uitkom!

Gisteren ben ik er per toeval achter gekomen dat ik historische data mis in mijn Energy dashboard vanaf januari 2023 en ouder.
Na het nodige lezen en speuren in Home Assistant ben ik er achter gekomen dat de data er nog wel is maar in een andere sensor staat. Deze sensor kan ik toevoegen in het Energy dashboard, dan heb ik de history van januari 2023 en ouder weer zichtbaar maar de maanden vanaf februari tot aan december 2023 geven dan dubbele waardes aan.

Is er een mogelijkheid om de oude sensor data enkel voor de data vanaf januari 2023 en ouder over te zetten naar de huidige sensor zodat er geen dubbele waardes worden weergegeven?

Hierbij enkele printscreens van het dashboard met beide sensors aan:

Dit is data van de oude sensor met data van januari 2023 en dan zie ik netjes de opbrengst van de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPK56-hU72vNzetfn6-jV0pk4kA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCTd1TG3Us1ftxbogSXuaHXu.png?f=fotoalbum_large

Kijk ik dan naar februari 2023 en verder in het jaar, dan tonen beide sensoren dezelfde info en wordt de info dubbel weergegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwI8MjqsVE4Qpyz-UAbNIKPUVyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KeN1pifnAaCvxw0dL8VMtjip.png?f=fotoalbum_large

Haal ik nu de sensor.kwh_meter_total_power_export_t1 weg uit het dashboard, dan ben ik de data van voor februari 2023 kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZztCfi8AVgg-TcAdECuFX32SaLA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sggiAiBuyvFD0LsFnvFH1XIL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLt1APRtM9WJJsGZznLzI8_wQnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EoMCCY4nJG5AAyGkaMqvTfvD.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk kunnen jullie mij helpen dit op te lossen zodat alle history weer volledig te gebruiken is om een juiste vergelijking te maken.

Xbox Live Knalle Arie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Septillion schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:10:
@Brynnie Het is nogal per device afhankelijk wat je op moet geven als media_content_type en media_content_id. Al eens geprobeerd wat te selecen via de "Play media on a media player" en dan de "Pick media" te gebruiken?
Waar vind ik die “Play media on a media player”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Bij mij de bovenste optie onder "Media player" als ik een action wil selecteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Byweh5xUCz8mm9oGqspeQNZcrjI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/booFhvZRuj27Ze56vTgo7za1.png?f=fotoalbum_large

Dan krijg je:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-odqHQadtsvO1mJlf2JYX4inLnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ygwANoO4qv4ffPy9qwblp1eX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Marvie Op zich moet het kunnen als je met de database aan de slag gaat maar makkelijk is anders.

Je zou ook kunnen kijken of je voor de periode dubbel dat aan kunt passen via Dev tools => Statistics.

En voor je dit soort dingen doet, heb een backup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
@Septillion Die roept ook de play_media aan en geeft dus ook een “Unknown error”.

De mp3 file omzetten naar een wav file geeft ook geen verschil. -> Unknown error…

Zijn er nog mensen met een Ubiquiti G5 dome cam die het kunnen testen?

Of wat zijn alternatieve el cheap media_players die via Home Assistant benaderbaar zijn? Enige wat het ding moet kunnen, is 30 seconden (evt max 60 seconden) een mp3/wav afspelen.

[ Voor 66% gewijzigd door Brynnie op 27-04-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Die roept inderdaad onderhuids media_player.play_media aan maar die vult hem vaak wel anders in per device. Dus maak die er exact hetzelfde van?

Qua goedkoop device, ESP32 met een I2S device eraan is volgens mij simpel te maken met ESPhome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Bijkomend vraagje: idee is om in de inkomhal een touchscreen te hangen waarop enkel het Alarmo dashboard te zien is om alarmcode in te geven. Welk device zou daarvoor best gebruikt worden?

Zou zoiets volstaan?
JIKOCXN 10 Inch Android Tablet with 3GB RAM + 64GB 512GB ROM, Quad Core Processor, 1280*800 IPS HD Screen, 6000mAh Battery, Dual Camera, GPS, WiFi (Grey)
50€
https://amzn.eu/d/1ROY5J5

Misschien kan ik daarvan dan de media_player entity gebruiken om de mp3/wav te laten horen.

Of is dat speelgoed waar ik best van wegblijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH

CWH

Septillion schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:30:
@CWH Maar is het 'last_period' attribute van 'sensor.monthly_gas_use' nu ook 0?

Ik zou zeggen dat bij een template reload of HA herstart direct weer de waarde van de bron over genomen zou moeten worden bij een trigger-less template sensor.
Ja, die is "0".Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xu8WQR-TJLD2-in70VFHgezNJOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IZ0UyVimcoZC1EDIrPydnxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CWH Als de bron ook 0 is dan is het natuurlijk logisch dat de template sensor ook 0 is. Dan zal je inderdaad moeten wachten tot de periode van je utility meter afloopt en last dus gevuld wordt.

Alternatief, als er niets vanaf hangt dat het ook op slaat, zou je het last attribute via Dev tools => States even een andere waarde kunnen geven. Maar zie geen reden dat het nu niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH

CWH

Septillion schreef op zondag 28 april 2024 @ 07:48:
@CWH Als de bron ook 0 is dan is het natuurlijk logisch dat de template sensor ook 0 is. Dan zal je inderdaad moeten wachten tot de periode van je utility meter afloopt en last dus gevuld wordt.

Alternatief, als er niets vanaf hangt dat het ook op slaat, zou je het last attribute via Dev tools => States even een andere waarde kunnen geven. Maar zie geen reden dat het nu niet werkt.
Dan wacht ik het af.

Bedankt voor je hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 10:34
In verband met de vervanging van de CV-ketel (wordt een Intergas HRE 36/30) wil ik gelijk een keuze maken voor het 'smart' maken van de aansturing van de CV + radiatoren (aparte zones). Belangrijkste eisen:

- Moet werken in combinatie met Home Assistant (ook bediening via HA en liever geen aparte app)
- Geen abbonnement
- Data in eigen huis houden / geen afhankelijkheid van leverancier of internet

Nu zijn er in mijn beleving een aantal keuzes te maken (Nest even niet opgenomen):

- Optie 1: Intergas Touch thermostaat + Gateway (nadelen: niet te koppelen met radiatoren?)
- Optie 2: Tado (nadelen: abonnement / internetverbinding nodig)
- Optie 3: Netatmo (nadelen: internetverbinding nodig)

Mis ik dan nog iets qua opties (openTherm gateway vind ik weer net wat te veel gedoe)? Iemand ervaringen met de Intergas oplossing en aansturing van losse radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marvie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 20:30
Septillion schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:12:
@Marvie Op zich moet het kunnen als je met de database aan de slag gaat maar makkelijk is anders.

Je zou ook kunnen kijken of je voor de periode dubbel dat aan kunt passen via Dev tools => Statistics.

En voor je dit soort dingen doet, heb een backup!
Aanpassen in Statistics kan maar dat gaat dan per geregistreerd event en dat zijn er meerdere per dag, dus onbegonnen werk. Ik ben opzoek naar een soort van bulk aanpassing of de mogelijkheid om de data enkel te gebruiken vanaf een bepaalde periode.

Xbox Live Knalle Arie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Marvie als je niet vies bent van wat zelf rommelen zou je dat in de database moeten kunnen doen. Simpelste is dan alle enteries van een van de twee weggooien in de overlap.

Maar zeker dus zorgen voor een backup! En eventueel zou je ook de database kunnen kopiëren en eerst extern kunnen prutsen voor je het echt toepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ook begonnen met HA en het is allemaal nieuw en lastig ;)

Het is me nu gelukt mijn Omnik Omvormer uit te lezen met dit project
https://github.com/robbin...-assistant-omnik-inverter

Er is alleen een verschil in waarde tussen in het dashboard en de productie in Energy
Terwijl ik bij beide dezelfde sensor selecteer (sensor.thuis_solar_energy_today)

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
hjs schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:04:
Ook begonnen met HA en het is allemaal nieuw en lastig ;)

Het is me nu gelukt mijn Omnik Omvormer uit te lezen met dit project
https://github.com/robbin...-assistant-omnik-inverter

Er is alleen een verschil in waarde tussen in het dashboard en de productie in Energy
Terwijl ik bij beide dezelfde sensor selecteer (sensor.thuis_solar_energy_today)

Wat zie ik over het hoofd?
Het Energy Dashboard is geen live data, maar wordt eens per uur bijgewerkt

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
@Hippe Lip lees je toevallig ook een (zwembad) warmtepomp uit met rs485?
Ik heb vandaag die waveshare rs485 PoE adapter aangesloten maar wat is dat toch ook slecht gedocumenteerd/vindbaar zeg. Ik kan bij de config van die adapter komen maar verder geen flauw idee hoe ik nu data van en naar de warmtepomp krijg en welke entities er bijvoorbeeld moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

TheFes schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:15:
[...]

Het Energy Dashboard is geen live data, maar wordt eens per uur bijgewerkt
Dus nog even geduld, ziet er wel raar uit zo (de andere data komt uit een P1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7VH8HuEveHQpUiQMVXZwMZdy2g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/otkVQLBFoxtGKRKossuh4s3e.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 190 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.