1,1kWh produceren en 1,6kWh terug leveren?TheFes schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:18:
[...]
Wat vind je precies raar dan? Ik zie zo niets geks
(er is 3 kWh geproduceerd vandaag)
uit de P1
:strip_exif()/f/image/XpmzLJI88IsDkmgG8wM43jBh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door hjs op 28-04-2024 16:24 ]
En wat geeft je sensor voor Solar aan? Waarschijnlijk is dit het stuk vanaf dat je hem toegevoegd hebt aan HAhjs schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:20:
[...]
1,1kWh produceren en 1,6kWh terug leveren?
uit de P1
[Afbeelding]
Je hebt dus een deel van je zonne energie gelijk verbruikt toch?hjs schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:20:
[...]
1,1kWh produceren en 1,6kWh terug leveren?
uit de P1
[Afbeelding]
Daarom wil ik die opwek waarde ook graag terug zien in energy om het verschil te zien tussen opwek en terug levering @GeeMoney
[ Voor 18% gewijzigd door hjs op 28-04-2024 16:33 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Komt morgen vast goed. Je hebt P1 waarschijnlijk al langer in HA gekoppeld? Dus die weet dat je vandaag in totaliteit 1,6kWh hebt teruggeleverd. De omvormer heb je echter pas vandaag toegevoegd. Dus HA weet alleen de productie nadat je deze hebt toegevoegd, dus die 1,1kWh.hjs schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:32:
Waar ik het in het dashboard heb gezet geeft de zelfde sensor dus 3kWh aan. Kan idd zijn dat het vandaag niet klopt ivm moment van toevoegen. Morgen maar weer eens kijken.
HA weet immers niet de voorgaande data. Die ziet periodiek (elke x seconden / minuten) de huidige "meterstand" (/totale energie productie). En kijkt vervolgens puur naar bv "om 13:00 stond er 1234,5 op de teller, en om 14:00 1235,6", dus dan is er in dat uur 1,1kWh "bij gekomen" (/geproduceerd).
Hmmm via DB Browser de regels opgezocht in de Statistieken tabel en de overlappende regels verwijderd. Maar als ik dan de database restore dan werkt het energy dashboard niet meerSeptillion schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:52:
@Marvie als je niet vies bent van wat zelf rommelen zou je dat in de database moeten kunnen doen. Simpelste is dan alle enteries van een van de twee weggooien in de overlap.
Maar zeker dus zorgen voor een backup! En eventueel zou je ook de database kunnen kopiëren en eerst extern kunnen prutsen voor je het echt toepast.
Zijn er misschien tabellen die gelinkt zijn en ook geupdate moeten worden, is er iemand die dat weet?
Xbox Live Knalle Arie
[ Voor 3% gewijzigd door 0xygen500 op 28-04-2024 22:45 ]
Bij omvormers gaat er inderdaad "energie verloren". Het lijkt mij echter dat een omvormer doorgeeft aan bijvoorbeeld HA wat die UIT stuurt aan opgewekte/omgevormde energie naar je Groepen-/Stoppen-kast (en dus niet wat die binnenkrijgt van de zonnepanelen).royaljoop schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:19:
Of je 0,3 kW die je mist het het verlies van je omvormer (eigen verbruik)
Wat wel vast staat is dat de "230v"-kabel van de Omvormer tot de Groepen-kast/Slimme-meter leidt tot een beetje "stroomverlies", hetgeen o.a. afhankelijk is van de draaddikte, lengte en het vermogen dat er overgaat.
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
@royaljoop Maar dan nog kan export naar het net nooit > meer dan PV productie zijn (tenzij je ook een andere bron hebt). Dat is namelijk geen energie "verloren" maar energie ontstaan.
Als je eventuele verliezen hebt, dus zowel als je DC vermogen zou pakken als kabelverliezen tussen omvormer en meterkast, worden nu al gerekend onder eigen verbruik omdat dit nu eenmaal de "rest" is omdat dit het enige is dat niet bemeterd is.
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 29-04-2024 09:27 ]
Je hebt hem toegevoegd aan Home Assistant, dus kun je zien hoe HA hem ziet. Wellicht interpreteert HA het als een switch, en moet je hem via de settings nog omzetten naar een cover.moppentappers schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:32:
Ik heb een Fibaro FGR-224 (fibaro roller shutter 4) gekocht, maar als ik de screens omhoog of omlaag wil sturen krijg ik de melding "Kan service cover/open_cover niet aanroepen. unknown error"
Bij Robbshop staat er dat Home Assistant dit apparaat ondersteunt, iemand enig idee of ik nog iets moet/kan doen om dit ding wel aan te kunnen sturen?
Je hebt voor Tado niet per se een abonnement nodig, dat is afhankelijk van wat je wil. Geo-fencing werkt inderdaad alleen met abonnement, maar als je dat koppelt aan je Home Assistant is het een fluitje van een cent om dat zelf na te maken. Tado werkt daarnaast ook via de HomeKit-integratie, waardoor je ook geen externe verbinding nodig hebt. Kortom, die lijkt aardig aan je eisen te voldoen, en je kunt dan inderdaad met losse knoppen aparte zones bedienen.Onedayflyer682 schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:12:
In verband met de vervanging van de CV-ketel (wordt een Intergas HRE 36/30) wil ik gelijk een keuze maken voor het 'smart' maken van de aansturing van de CV + radiatoren (aparte zones). Belangrijkste eisen:
- Moet werken in combinatie met Home Assistant (ook bediening via HA en liever geen aparte app)
- Geen abbonnement
- Data in eigen huis houden / geen afhankelijkheid van leverancier of internet
Nu zijn er in mijn beleving een aantal keuzes te maken (Nest even niet opgenomen):
- Optie 1: Intergas Touch thermostaat + Gateway (nadelen: niet te koppelen met radiatoren?)
- Optie 2: Tado (nadelen: abonnement / internetverbinding nodig)
- Optie 3: Netatmo (nadelen: internetverbinding nodig)
Mis ik dan nog iets qua opties (openTherm gateway vind ik weer net wat te veel gedoe)? Iemand ervaringen met de Intergas oplossing en aansturing van losse radiatoren?
P.S. Disclaimer: heb in mijn vorige woning een tijdje Tado gebruikt, tevreden user hier. Ik heb geen ervaring met de andere opties.
[ Voor 4% gewijzigd door Ronker32 op 29-04-2024 09:20 ]
Deze Node-RED code werkt en moet vertaald worden richting de Modbus-tcp van HA:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9oMsv0JlcK9iIkm9ZLy1QAMx.png?f=user_large)
Ik heb daarvan dit gebakken:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| modbus: - name: Waveshare type: tcp host: 192.168.166.29 port: 502 sensors: - name: Fairland_Status unique_id: "Fairland Status" slave: 1 address: 0 input_type: input scan_interval: 3600 |
Maar krijg:
Pymodbus: Waveshare: Error: device: 1 address: 0 -> Modbus Error: [Input/Output] ERROR: No response received after 3 retries
[ Voor 52% gewijzigd door GeeMoney op 29-04-2024 11:58 ]
Een tevreden Tado gebruiker hier. Juist om de Geofencing.
Dat abbonement is een dingetje, maar vergeet niet dat je maar iets van 15-20 kuub gas per jaar hoeft uit te sparen om je kosten er al uit te halen.
Ik stuur hem ook aan voor bijzondere situaties met Home Assiatnt en ik gebruik hem als sensor om aan te geven hoever iedereen van huis is
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Ik heb zelf modbus tcp communicatie vanuit Node Red lopen, volgens mij ook met z'n Waveshare converter en dat loopt prima. Waar loop je tegen aan dan?GeeMoney schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:31:
Zijn er hier ook tcp modbus experts? Ik heb een waveshare rs485 -> ethernet adapter en probeer mijn Fairland zwembad warmtepomp aan te spreken/uit te lezen maar loop met node-RED tegen problemen aan terwijl alle settings goed lijken te staan en communicatie/link lijkt in orde op de waveshare richting de pomp. Ik begreep dat HA ook zelf modbus over tcp kan praten dus wil ik een simpele functie even uitlezen .
Deze Node-RED code werkt en moet vertaald worden richting de Modbus-tcp van HA:
[Afbeelding]
Ik heb daarvan dit gebakken:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 modbus: - name: Waveshare type: tcp host: 192.168.166.29 port: 502 sensors: - name: Fairland_Status unique_id: "Fairland Status" slave: 1 address: 0 input_type: input scan_interval: 3600
Maar krijg:
Pymodbus: Waveshare: Error: device: 1 address: 0 -> Modbus Error: [Input/Output] ERROR: No response received after 3 retries
Het lijkt erop dat de Waveshare niet goed luistert.Invisible_man schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:12:
[...]
Ik heb zelf modbus tcp communicatie vanuit Node Red lopen, volgens mij ook met z'n Waveshare converter en dat loopt prima. Waar loop je tegen aan dan?
Ik krijg zowel in Node-RED als met HA een connection refused/time out.
Dit terwijl ik met telnet gewoon op port 502 binnen kan komen op de waveshare
/f/image/lPpUHKQb0dfOHLuBDC6uFtGc.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 29-04-2024 12:21 ]
Ik probeer het dan altijd eerst met een losse modbus test tool te proberen, bijvoorbeeld deze, zodat je niet alleen weet of je verbinding kan maken, maar ook dat er modbus gepraat wordt. Een veel gemaakte fout is overigens dat slave adressen/unit id's niet goed ingesteld staan, je hebt het nu zo te zien met 1 geprobeerd, probeer het eens met 0 bijvoorbeeld.GeeMoney schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:21:
[...]
Het lijkt erop dat de Waveshare niet goed luistert.
Ik krijg zowel in Node-RED als met HA een connection refused/time out.
Dit terwijl ik met telnet gewoon op port 502 binnen kan komen op de waveshare
[Afbeelding]
Ik kan nu even niet in de mijn waveshare configuratie kijken (die draait thuis, ik ben nu op mijn werk), maar kan je daar de configufatie hier eens posten anders?
Ik heb ook al 0 geprobeerd inderdaad. Wat "we" zeker weten is dat de Node-RED die ik eerder postte bij eenzelfde warmtepomp (met een andere rs485 adapter) werkt. De pomp kent die adressen dus.Invisible_man schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:53:
[...]
Ik probeer het dan altijd eerst met een losse modbus test tool te proberen, bijvoorbeeld deze, zodat je niet alleen weet of je verbinding kan maken, maar ook dat er modbus gepraat wordt. Een veel gemaakte fout is overigens dat slave adressen/unit id's niet goed ingesteld staan, je hebt het nu zo te zien met 1 geprobeerd, probeer het eens met 0 bijvoorbeeld.
Ik kan nu even niet in de mijn waveshare configuratie kijken (die draait thuis, ik ben nu op mijn werk), maar kan je daar de configufatie hier eens posten anders?
@davasch goede tip, ik heb helemaal niets nog werkend/ingesteld. Ik kan alles natuurlijk even cleaner binnen Node-RED en HA en dan fris beginnen op 1 kant.
Dit is mijn config:
:strip_exif()/f/image/qGek0ZwDKGZN6UGflym4MRk7.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/PFLxzBEm0DMpmWKrkbsEw6xd.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/N1uKm6GQKwQ0IeH12pDB2HZQ.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 29-04-2024 13:12 ]
Instellingen lijken op eerste gezicht prima, kloppen de seriële instellingen ook met wat die warmtepomp toepast? Zit er in de webinterface van de waveshare niet nog een diagnose scherm waar je kan checken of die wel verbinding met de warmtepomp heeft?GeeMoney schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:11:
[...]
Ik heb ook al 0 geprobeerd inderdaad. Wat "we" zeker weten is dat de Node-RED die ik eerder postte bij eenzelfde warmtepomp (met een andere rs485 adapter) werkt. De pomp kent die adressen dus.
@davasch goede tip, ik heb helemaal niets nog werkend/ingesteld. Ik kan alles natuurlijk even cleaner binnen Node-RED en HA en dan fris beginnen op 1 kant.
Dit is mijn config:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit zouden de juiste instellingen van de warmtepomp moeten zijn inderdaad:Invisible_man schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:18:
[...]
Instellingen lijken op eerste gezicht prima, kloppen de seriële instellingen ook met wat die warmtepomp toepast? Zit er in de webinterface van de waveshare niet nog een diagnose scherm waar je kan checken of die wel verbinding met de warmtepomp heeft?
/f/image/o9lSfBIftXiqaDpGtVqdOfU4.png?f=fotoalbum_large)
Zitten er op die warmtepomp ook iets van jumpertjes of dipswitches waarmee je het slave adres kan instellen? Volgens dit verhaal kan dat dus 1 t/m 16 zijn en dat zou je ergens in moeten kunnen stellen. Je zou ook eens vanuit HA of Node red gewoon eens alle slave adressen van 1 t/m 16 kunnen proberen.GeeMoney schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:26:
[...]
Dit zouden de juiste instellingen van de warmtepomp moeten zijn inderdaad:
[Afbeelding]
Dat "1ST+8DATA+1SP" is ook een beetje vaag om eerlijk te zijn, normaal praat je bij RS232/485 over het aantal databits (8 dus), de parity (staat hier niets van omschreven, dus waarschijnlijk none) en het aantal stopbits, maar dit suggereert ook een startbit ofzo. Wellicht eens proberen met de stopbits op 2 in te stellen wellicht, al wordt doorgaans 8N1 toegepast en soms 7E1, dus ik denk dat dit wel goed staat bij je met 8N1.
Wat bij RS485 ook nog meespeelt is de bedrading en eventueel termination weerstanden, heb je een tweedraads of vierdraads verbinding (alleen A+B+GND of )?
Alleen A+B+G en die zitten nu correct want de waveshare meldt dat hij een ACK heeft met de warmtepomp. Als ik A/B wissel bijvoorbeeld dan stopt de ACK met branden.Invisible_man schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:37:
[...]
Zitten er op die warmtepomp ook iets van jumpertjes of dipswitches waarmee je het slave adres kan instellen? Volgens dit verhaal kan dat dus 1 t/m 16 zijn en dat zou je ergens in moeten kunnen stellen. Je zou ook eens vanuit HA of Node red gewoon eens alle slave adressen van 1 t/m 16 kunnen proberen.
Dat "1ST+8DATA+1SP" is ook een beetje vaag om eerlijk te zijn, normaal praat je bij RS232/485 over het aantal databits (8 dus), de parity (staat hier niets van omschreven, dus waarschijnlijk none) en het aantal stopbits, maar dit suggereert ook een startbit ofzo. Wellicht eens proberen met de stopbits op 2 in te stellen wellicht, al wordt doorgaans 8N1 toegepast en soms 7E1, dus ik denk dat dit wel goed staat bij je met 8N1.
Wat bij RS485 ook nog meespeelt is de bedrading en eventueel termination weerstanden, heb je een tweedraads of vierdraads verbinding (alleen A+B+GND of )?
De 8N1 werkt ook bij een andere tweaker met Node-RED en eenzelfde warmtepomp.
Er zijn geen jumpers te vinden maar ik kan ze natuurlijk 1 voor 1 even afgaan inderdaad.
[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 29-04-2024 13:48 ]
:strip_exif()/f/image/V1MiaRXQkSAlsqFnXKcBzujG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZtZ6BIcy9cpdRNyeYF60dZpV.jpg?f=fotoalbum_large)
In de cabine van mijn reistruck gebruik ik een Nextbase 312gw dashcam. Ik zou deze camera graag toevoegen aan mijn Home Assistant. In de woonunit van de truck draait 24/7 een Raspberry Pi 5 met Home Assistant.
De camera heeft een zogenaamde ‘WiFi mode’ In deze WiFi mode is poort 554 geopend en de 312gw ondersteund het rtsp protocol.
Als ik met mijn laptop direct verbinding maak met de camera en dan via VLC de stream:
rtsp://192.168.42.1:554/live open kan ik live kijken.
De Raspberry is via een kabel verbonden met de router in de truck (END0). De Wifi adapter van de Raspberry is momenteel niet in gebruik. Deze zou ik graag willen gebruiken om een directe 1op1 verbinding met de Nextbase dashcam op te zetten. De Nextbase zou dan fungeren als accespoint. Ik heb ook dit project gevonden: https://github.com/indykoning/home-assistant-p2pcam
Helaas lukt het me niet een verbinding op te zetten. Wellicht omdat de wifi verbinding met de camera een wachtwoord vereist en dit via via p2pcam niet in te voeren is.
Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)
Ik heb 0-16 geprobeerd maar allemaal hetzelfde. Timed Out of : "Modbus Failure On State sending Get More About It By Logging"
Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed
Heb je ook deze optie geprobeerd?Koekie007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In de cabine van mijn reistruck gebruik ik een Nextbase 312gw dashcam. Ik zou deze camera graag toevoegen aan mijn Home Assistant. In de woonunit van de truck draait 24/7 een Raspberry Pi 5 met Home Assistant.
De camera heeft een zogenaamde ‘WiFi mode’ In deze WiFi mode is poort 554 geopend en de 312gw ondersteund het rtsp protocol.
Als ik met mijn laptop direct verbinding maak met de camera en dan via VLC de stream:
rtsp://192.168.42.1:554/live open kan ik live kijken.
De Raspberry is via een kabel verbonden met de router in de truck (END0). De Wifi adapter van de Raspberry is momenteel niet in gebruik. Deze zou ik graag willen gebruiken om een directe 1op1 verbinding met de Nextbase dashcam op te zetten. De Nextbase zou dan fungeren als accespoint. Ik heb ook dit project gevonden: https://github.com/indykoning/home-assistant-p2pcam
Helaas lukt het me niet een verbinding op te zetten. Wellicht omdat de wifi verbinding met de camera een wachtwoord vereist en dit via via p2pcam niet in te voeren is.
[code]rtsp://username:password@192.168.42.1:554/live[/code]
En volgens mij zou dat dan het beste kunnen op deze manier om te zorgen dat het ww niet direct zichtbaar is vanuit HA:
https://community.home-as...s-within-the-value/319968
ah ik begreep je volgens mij verkeerd...
Want binnen HA kun je rechtstreeks de rtsp gebruiken:
https://www.home-assistant.io/integrations/generic/
Maar als ik het goed begrijp wil je dus een wifi-verbinding opzetten naar de camera vanuit de raspberry waarbij de RPI een client is en de camera een AP puur voor het beeld?
Dan is het volgens mij het meest eenvoudige dit via de CLI te regelen door de wifi-instellingen van het OS (afhankelijk van welk OS je gebruikt op je RPI is dat iets anders) en dat je vervolgens de rstp link zelf rechtstreeks via HA zelf doet.
[ Voor 12% gewijzigd door mrdemc op 29-04-2024 14:40 ]
Om de camera te kunnen gebruiken moeten er twee stappen gezet worden:mrdemc schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:35:
[...]
Heb je ook deze optie geprobeerd?
[code]rtsp://username:password@192.168.42.1:554/live[/code]
En volgens mij zou dat dan het beste kunnen op deze manier om te zorgen dat het ww niet direct zichtbaar is vanuit HA:
https://community.home-as...s-within-the-value/319968
ah ik begreep je volgens mij verkeerd...
Want binnen HA kun je rechtstreeks de rtsp gebruiken:
https://www.home-assistant.io/integrations/generic/
Maar als ik het goed begrijp wil je dus een wifi-verbinding opzetten naar de camera vanuit de raspberry waarbij de RPI een client is en de camera een AP puur voor het beeld?
Dan is het volgens mij het meest eenvoudige dit via de CLI te regelen door de wifi-instellingen van het OS (afhankelijk van welk OS je gebruikt op je RPI is dat iets anders) en dat je vervolgens de rstp link zelf rechtstreeks via HA zelf doet.
1. Een directe één op één wifi verbinding opzetten tussen de Raspberry met HAOS en de Nextbase camera. 'Wifi-direct' of 'p2p-wifi' genoemd. Dit is een verbindig tussen twee apparaten. (Voor communicatie met de buitenwereld is de RPi bedraad verbonden)
2. De rtsp stream toevoegen in HA.
Stap 1 lukt niet (bij stap 2 verwacht ik geen probleem omdat HA prima met rtsp om kan gaan)
'Wifi-direct' of 'p2pwifi' is een weinig gebruikte techniek. Het idee vanuit Nextbase is nooit geweest om het ding te gebruiken als cctv/live cam. Het idee is om via een app op je telefoon de bestanden van de sd kaart op de dashcam te kunnen downloaden en live te kunnen opnemen met je smartphone.
Omdat deze techniek niet zo veel voorkomt zit het ook niet standaard in HAOS. De mogelijkheden om via de CLI onder HAOS dingen te regelen zijn beperkt. Ik had gehoopt dat de p2p-wifi addon soelaas zou bieden maar dat lijkt dus weer niet te werken omdat er een wachtwoord nodig is voor de wifi verbinding.
Edit: Ik heb nu verbinding via de WiFi adapter van de Pi met de camera (zie screenshots). Helaas lukt het nog niet om beeld te krijgen. Via m'n MacBook/VLC lukt dit wel (simpelweg de stream url invoeren)
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 24% gewijzigd door Koekie007 op 29-04-2024 18:30 ]
Ik had de volgende automatiseringen:
1 ) Trigger single klik: Is licht aan doe het uit
2 ) Trigger single klik: als uit doe aan met de lichtkleur die afhankelijk is van de tijd van de dag.
3 ) Trigger long press: Licht sfeervol
4 ) Trigger dubbel klik: licht heel helder.
Ik heb de nummers 1 en 2 samen gevoegd nu. Dat was eenvoudig.
Maar is er ook een truc om te reageren op 'any' klik en pas in de automatisering te bepalen wat er was gebeurd? Dan kan ik gewoon een automatisering Licht maken.
En als er dan iets mis is met het licht hoef ik niet op 4 plaatsen te zoeken
Het script dat je linkte vanuit GitHub voorziet niet in een wifi-direct verbinding, ook niet zónder wachtwoord. Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat het dan wel doet wat HA niet standaard zou kunnen; in ieder geval is mijn indruk dat de specifieke camera geen RSTP ondersteunde en dat het naampje P2P is gekozen op basis van de naam van de app waar hij naar linkt o.i.d., maar op basis van de code is het mij wel duidelijk dat beide apparaten al wel deel uitmaakten van hetzelfde netwerk. Je spreekt zelf over een p2p-wifi addon, maar die zie ik in je post niet gelinkt, mocht dat een andere zijn dan ben ik wel benieuwdKoekie007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:02:
[...]
Om de camera te kunnen gebruiken moeten er twee stappen gezet worden:
1. Een directe één op één wifi verbinding opzetten tussen de Raspberry met HAOS en de Nextbase camera. 'Wifi-direct' of 'p2p-wifi' genoemd. Dit is een verbindig tussen twee apparaten. (Voor communicatie met de buitenwereld is de RPi bedraad verbonden)
2. De rtsp stream toevoegen in HA.
Stap 1 lukt niet (bij stap 2 verwacht ik geen probleem omdat HA prima met rtsp om kan gaan)
'Wifi-direct' of 'p2pwifi' is een weinig gebruikte techniek. Het idee vanuit Nextbase is nooit geweest om het ding te gebruiken als cctv/live cam. Het idee is om via een app op je telefoon de bestanden van de sd kaart op de dashcam te kunnen downloaden en live te kunnen opnemen met je smartphone.
Omdat deze techniek niet zo veel voorkomt zit het ook niet standaard in HAOS. De mogelijkheden om via de CLI onder HAOS dingen te regelen zijn beperkt. Ik had gehoopt dat de p2p-wifi addon soelaas zou bieden maar dat lijkt dus weer niet te werken omdat er een wachtwoord nodig is voor de wifi verbinding.
Je kunt in ieder geval proberen of je op basis van deze guide de camera zichtbaar krijgt om een verbinding te starten, zodra die is verbonden kun je dan binnen dat subnet dat de camera opgeeft de RTSP link gebruiken:
https://community.home-as...-networking-changes/98768
Anders zul je inderdaad moeten gaan configureren op de cli en daarvoor kan je deze handleiding gebruiken (alleen client-deel):
https://kasiviswanathanblog.wordpress.com/wifi-p2p-in-linux/
i.c.m. dit script (die dan dus aangepast zal moeten worden omdat je vanaf je HA geen group owner bent maar een client):
https://github.com/Nanite...rect-on-Linux/tree/master
Maar zelf doet ik dit eigenlijk vaker door wel gewoon de triggers allemaal toe te voegen en ze een trigger id te geven. Dat houdt het iets leesbaarder in de UI en wat makkelijker om verschillende trigger entities (waar je verschillende acties op wilt doen) samen te nemen. Maar het nadeel is inderdaad een lijstje triggers.
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 29-04-2024 18:37 ]
Wat goedKoekie007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:02:
[...]
Edit: Ik heb nu verbinding via de WiFi adapter van de Pi met de camera (zie screenshots). Helaas lukt het nog niet om beeld te krijgen. Via m'n MacBook/VLC lukt dit wel (simpelweg de stream url invoeren)
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Heb je toevallig hetzelfde subnet in gebruik op de bekabelde verbinding? In dat geval zul je een route moeten aanmaken naar je wifi-direct interface voor dat adres
Gizz schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:37:
@hjs dit komt vanaf 0:00 vannacht pas goed. Nu kan het Energy dashboard er geen chocola van maken omdat solar lager is dan de teruglevering volgens je P1.
:strip_exif()/f/image/JyUondp1dlPzHwZFEPyyqhkD.jpg?f=fotoalbum_large)
Check ☺️
Je hebt vandaag pas 1kWh aan stroom verbruikt? Want dat is uhm, best weinig. Zo'n verbruik heb ik al in de ochtend (150 - 200 Wh per uur in de nacht).
Dat het lijstje triggers maakt me weinig uit.
Ik heb liever één automatisering met daar in 4 triggers dan 4 losse automatiseringen
Ja, sorryRobertMe schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:42:
[...]
Je hebt vandaag pas 1kWh aan stroom verbruikt? Want dat is uhm, best weinig. Zo'n verbruik heb ik al in de ochtend (150 - 200 Wh per uur in de nacht).
Heb deze geprobeerd, maar hij schakelt niet uit na een uur...Hmmbob schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:31:
[...]
Heb je geen error in je log? Op regel 18-24 en 26-32 moeten er namelijk 2 spaties bij, en op regel 20 nog 2 extra. Als dit daadwerkelijk je code is, dan heb je 100% kans dat er een foutmelding in je log hebt, of als je de automatisering "opvoerpomp uit" in de UI opent.
Dus:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 - id: turn_pump_on_for_60_minutes alias: Opvoerpomp aan 60 Minuten trigger: - platform: state entity_id: - event.4v_schakelaar_scene_001 action: - service: switch.turn_on entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.start entity_id: timer.pump_timer data: duration: "01:00:00" # 1 hour duration - id: turn_pump_off alias: Opvoerpomp uit trigger: - platform: state entity_id: - event.4v_schakelaar_scene_002 - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.pump_timer action: - service: switch.turn_off entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.cancel metadata: {} data: {} target: entity_id: timer.pump_timer
Of nog wat korter:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 - id: turn_pump_on_for_60_minutes alias: Opvoerpomp aan 60 Minuten trigger: - platform: state entity_id: event.4v_schakelaar_scene_001 action: - service: switch.turn_on entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.start entity_id: timer.pump_timer data: duration: "01:00:00" # 1 hour duration - id: turn_pump_off alias: Opvoerpomp uit trigger: - platform: state entity_id: event.4v_schakelaar_scene_002 - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.pump_timer action: - service: switch.turn_off entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.cancel target: entity_id: timer.pump_timer
Log zegt weinig nuttigs helaas ook...
Maar mist er niet een uit actie in de automatisering nu?
/f/image/gfD3sXcRtxSX7fXu0Zp98Yyp.png?f=fotoalbum_large)
YAML zegt meer dan 1000 screenshotsMikeyMan schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:53:
[...]
Heb deze geprobeerd, maar hij schakelt niet uit na een uur...
Log zegt weinig nuttigs helaas ook...
Maar mist er niet een uit actie in de automatisering nu?
[Afbeelding]
Ok heb zelf het probleem al gevonden.Peet3kabo schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:21:
[...]
Niemand een idee?
De entiteiten welke niet beschikbaar zijn lijken alleen diegene welke via USB geconnect zijn met de PI. Zwave en Zigbee dongle, P1 meter.....
Maar dat verklaart nog steeds niet dat de HA via NabuCasa roept dat er updates zijn terwijl mijn HA up to date is.........
Zal misschien dit weekend maar eens proberen een nieuwe installatie te doen met een backup terug zetten.
Zoals eerder genoemd was cache legen niet de oplossing.
Had een tijd terug een Wyse thin client gereed gemaakt om HA op te draaien. Die had ik uit gezet maar ik vermoed dat hij opnieuw opgestart is nadat de stroom er af is geweest
NabuCasa hangt dus aan deze HA, dit is in de basis dezelfde maar dan zonder de updates.
Updaten wil ook niet omdat Linux eerst geupdate moet worden op de Wyse (iets met HA supervisor)
Nu heb ik de Wyse uitgezet en voordat ik hem uitgezet heb heb ik NabuCasa uitgelogd. En verbinding verbroken.
Inloggen op de juiste HA brengt nog geen HA naar voren extern via NabuCasa.
Krijg steeds de fout 403 : forbidden.
Nu de vraag..........hoe krijg ik NabuCasa aan de juiste HA instantie gekoppeld?
Iemand die mij in de juiste richting kan sturen?
Uitloggen en opnieuw inloggen bij Nabu Casa op de goeie HA al geprobeerd?Peet3kabo schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:56:
[...]
Ok heb zelf het probleem al gevonden.
Had een tijd terug een Wyse thin client gereed gemaakt om HA op te draaien. Die had ik uit gezet maar ik vermoed dat hij opnieuw opgestart is nadat de stroom er af is geweest
NabuCasa hangt dus aan deze HA, dit is in de basis dezelfde maar dan zonder de updates.
Updaten wil ook niet omdat Linux eerst geupdate moet worden op de Wyse (iets met HA supervisor)
Nu heb ik de Wyse uitgezet en voordat ik hem uitgezet heb heb ik NabuCasa uitgelogd. En verbinding verbroken.
Inloggen op de juiste HA brengt nog geen HA naar voren extern via NabuCasa.
Krijg steeds de fout 403 verbinding niet toegestaan.
Nu de vraag..........hoe krijg ik NabuCasa aan de juiste HA instantie gekoppeld?
Iemand die mij in de juiste richting kan sturen?
Ja meerdere malen, ook opnieuw opstarten enzTheFes schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:57:
[...]
Uitloggen en opnieuw inloggen bij Nabu Casa op de goeie HA al geprobeerd?
Edit, nogmaals gedaan en geen verschil
[ Voor 8% gewijzigd door Peet3kabo op 29-04-2024 21:00 ]
Nu wil ik in de laatste kolom een formule laten schrijven, maar daarin zitten ook dubbele quotes.
Heeft iemand een suggestie hoe ik dat kan doen? Gewoon die formule laten schrijven gaat helaas mis. Dat komt dan doordat er bij controle van het script teveel quotes gevonden worden.
Het gaat om dit script.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| alias: km-stand noteren description: Noteert regelmatig de km-stand van de auto trigger: - platform: time at: "00:00:00" condition: [] action: - service: google_sheets.append_sheet metadata: {} data: config_entry: a06adbb0d507b96bf064656ae81a56d7 worksheet: km-stand data: Datum: "{{ now().date() }}" Tijd: "{{ states('sensor.time') }}" Meterstand_exp: "{{states('sensor.iungo_laadpaal_meterstand_export')|float(3)}}" Meterstand_imp: "{{states('sensor.iungo_laadpaal_meterstand_import')|float(3)}}" km-stand: "{{states('sensor.kia_e_niro_odometer') }}" Km: nog invullen mode: single |
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Mult line notatie gebruiken, dan hoeven er geen quotes omheen:Hippe Lip schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:05:
Ik schrijf bij een bepaalde trigger via een automatisering gegevens van mijn auto (EV) naar een Google spreadsheet. Mooie integratie is dat!
Nu wil ik in de laatste kolom een formule laten schrijven, maar daarin zitten ook dubbele quotes.
Heeft iemand een suggestie hoe ik dat kan doen? Gewoon die formule laten schrijven gaat helaas mis. Dat komt dan doordat er bij controle van het script teveel quotes gevonden worden.
Het gaat om dit script.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 alias: km-stand noteren description: Noteert regelmatig de km-stand van de auto trigger: - platform: time at: "00:00:00" condition: [] action: - service: google_sheets.append_sheet metadata: {} data: config_entry: a06adbb0d507b96bf064656ae81a56d7 worksheet: km-stand data: Datum: "{{ now().date() }}" Tijd: "{{ states('sensor.time') }}" Meterstand_exp: "{{states('sensor.iungo_laadpaal_meterstand_export')|float(3)}}" Meterstand_imp: "{{states('sensor.iungo_laadpaal_meterstand_import')|float(3)}}" km-stand: "{{states('sensor.kia_e_niro_odometer') }}" Km: nog invullen mode: single
1
2
3
4
5
| data: Datum: > {{ now().date() }} Tijd: > {{ states('sensor.time') }} |
@MikeyManMikeyMan schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:53:
[...]
Heb deze geprobeerd, maar hij schakelt niet uit na een uur...
Ik heb toevallig net iets vergelijkbaars gemaakt. Een radio die aan en X minuten later weer uit moet gaan.
Daarvoor heb ik een vertraging in het script gezet. Als je in de visuele editor zit kun je een ‘bouwsteen’ toevoegen: “Wachten tot de tijd voorbij is (vertraging)”. Dat is de onderste bouwsteen uit het rijtje.
Dat werkt kennelijk beter dan die duration die je nu gebruikt.
<John O`Mill>
Voor een paar minuten is dat wel prima, maar voor langere vertragingen is dat niet aan te raden. Als je HA herstart tijdens die delay wordt je automation niet opnieuw gestart, en gaat je device dus niet uit. Dat kan met een timer dus welHippe Lip schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:10:
[...]
@MikeyMan
Ik heb toevallig net iets vergelijkbaars gemaakt. Een radio die aan en X minuten later weer uit moet gaan.
Daarvoor heb ik een vertraging in het script gezet. Als je in de visuele editor zit kun je een ‘bouwsteen’ toevoegen: “Wachten tot de tijd voorbij is (vertraging)”. Dat is de onderste bouwsteen uit het rijtje.
Dat werkt kennelijk beter dan die duration die je nu gebruikt.
Het gaat niet om de dingen die je aanhaalt, maar ik wil na de laatste regel (km) nog een regel met een complexe formule schrijven:TheFes schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:08:
[...]
Mult line notatie gebruiken, dan hoeven er geen quotes omheen:
YAML:
1 2 3 4 5 data: Datum: > {{ now().date() }} Tijd: > {{ states('sensor.time') }}
=ALS(E88="EV Disconnected";ALS(E87="Charging";D88-D87+G87;ALS(E86="Charging";D88-D86+G86;ALS(E85="Charging";D88-D85;ALS(E84="Charging";D88-D84;"?"))));"")
Dat gaat dus niet zomaar…
<John O`Mill>
Dat snap ik, dat waren voorbeelden. Maar als je daar dezelfde notatie gebruikt kun je gewoon je formule er in zettenHippe Lip schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:14:
[...]
Het gaat niet om de dingen die je aanhaalt, maar ik wil na de laatste regel (km) nog een regel met een complexe formule schrijven:
=ALS(E88="EV Disconnected";ALS(E87="Charging";D88-D87+G87;ALS(E86="Charging";D88-D86+G86;ALS(E85="Charging";D88-D85;ALS(E84="Charging";D88-D84;"?"))));"")
Dat gaat dus niet zomaar…
1
2
| Km: > =ALS(E88="EV Disconnected";ALS(E87="Charging";D88-D87+G87;ALS(E86="Charging";D88-D86+G86;ALS(E85="Charging";D88-D85;ALS(E84="Charging";D88-D84;"?"))));"") |
HOERA, dat werkt. Thnx @TheFesTheFes schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:16:
[...]
Dat snap ik, dat waren voorbeelden. Maar als je daar dezelfde notatie gebruikt kun je gewoon je formule er in zetten
YAML:
1 2 Km: > =ALS(E88="EV Disconnected";ALS(E87="Charging";D88-D87+G87;ALS(E86="Charging";D88-D86+G86;ALS(E85="Charging";D88-D85;ALS(E84="Charging";D88-D84;"?"))));"")
<John O`Mill>
Ehh, klein probleempje, bedenk ik me nu:
In die formule staan regelnummers (veldnummers, zoals E88). Bij het kopiëren van de formules worden die nummers automatisch aangepast, maar als je de formule vast in een automatisering zet gaat dat mis…
Is daar ook een oplossing voor?
<John O`Mill>
Dat verwachtte ik al een beetje. Dit heeft verder niets meer met HA te maken, maar dit zou je verder moeten kunnen helpenHippe Lip schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:37:
@TheFes
Ehh, klein probleempje, bedenk ik me nu:
In die formule staan regelnummers (veldnummers, zoals E88). Bij het kopiëren van de formules worden die nummers automatisch aangepast, maar als je de formule vast in een automatisering zet gaat dat mis…
Is daar ook een oplossing voor?
https://coefficient.io/go.../address-in-google-sheets
… tenzij je in HA het regelnummer kunt uitlezen waar je gaat schrijven. De rest is daaraan gerelateerd en kan dus in formulevorm gegoten worden?TheFes schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:41:
[...]
Dat verwachtte ik al een beetje. Dit heeft verder niets meer met HA te maken,[…]
Maar ik ga eerst je link bestuderen.
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 29-04-2024 21:54 ]
<John O`Mill>
Dat zou zomaar eens kunnen. Ben benieuwd of dat het issue oplost. Hoe maak ik zo'n route aan? Kan ik niet simpelweg het subnet in mijn router aanpassen zodat de PI op de bekablede verbinding een ander subnet krijgt? Aan de camera kant valt weinig in te stellen qua subnetmrdemc schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:40:
[...]
Wat goed
Heb je toevallig hetzelfde subnet in gebruik op de bekabelde verbinding? In dat geval zul je een route moeten aanmaken naar je wifi-direct interface voor dat adres
Hier een klein voorbeeldje hoe je het kunt gebruikenHippe Lip schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:49:
[...]
… tenzij je in HA het regelnummer kunt uitlezen waar je gaat schrijven. De rest is daaraan gerelateerd en kan dus in formulevorm gegoten worden?
Maar ik ga eerst je link bestuderen.
https://docs.google.com/s...5J5__AE/edit?usp=drivesdk
Dank je voor het voorbeeld. Hier heb ik net een uur op zitten studeren om die constructie voor elkaar te krijgen en het lukte maar niet.TheFes schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:57:
[...]
Hier een klein voorbeeldje hoe je het kunt gebruiken
https://docs.google.com/s...5J5__AE/edit?usp=drivesdk
Hier kan ik mee verder. Even getest voor een stukje van de formule en het werkt!
Thnx.
<John O`Mill>
Hangt een beetje af van hoe het op haos is geregeld qua netwerk maar dat kan aan de hand van de cli met het “ip route” commando.Koekie007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:53:
[...]
Dat zou zomaar eens kunnen. Ben benieuwd of dat het issue oplost. Hoe maak ik zo'n route aan? Kan ik niet simpelweg het subnet in mijn router aanpassen zodat de PI op de bekablede verbinding een ander subnet krijgt? Aan de camera kant valt weinig in te stellen qua subnet
1
| ip route add {NETWORK/MASK} dev {DEVICE} |
Waarbij device je wifi interfacenaam is (wlan0 oid) en network het IP-adres van de camera met de mask 32.
Maar als je gemakkelijk het subnet van je router kunt wijzigen is dat wel het eenvoudigste
[ Voor 12% gewijzigd door mrdemc op 29-04-2024 23:37 ]
Je hebt t al voor elkaar dus mosterd na de maaltijd, maar array formula zou in dit geval waarschijnlijk ook een uitkomst zijn.Hippe Lip schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:27:
[...]
Dank je voor het voorbeeld. Hier heb ik net een uur op zitten studeren om die constructie voor elkaar te krijgen en het lukte maar niet.
Hier kan ik mee verder. Even getest voor een stukje van de formule en het werkt!
Thnx.
@-Casper-Casper schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:54:
[...]
Je hebt t al voor elkaar dus mosterd na de maaltijd, maar array formula zou in dit geval waarschijnlijk ook een uitkomst zijn.
Nee, nooit mosterd na de maaltijd. Altijd goed om meer functies te leren, maar deze ‘array formula’ zie ik niet van nut in deze context. Inmiddels heb ik heel wat functies doorgewerkt, maar zie niet hoe dit van nut kan zijn.
Heb je een suggestie of voorbeeld?
<John O`Mill>
Heeft iemand hier zo’n integratie geïnstalleerd en zo ja welke?
En zijn er ook afraders en waarom?
Graag dus jullie ervaringen, positief en negatief.
<John O`Mill>
Nee ik zit op mn telefoon dus is wat lastig, zeker gezien array formula's vaak wel wat gepuzzel vragenHippe Lip schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:54:
[...]
@-Casper
Nee, nooit mosterd na de maaltijd. Altijd goed om meer functies te leren, maar deze ‘array formula’ zie ik niet van nut in deze context. Inmiddels heb ik heel wat functies doorgewerkt, maar zie niet hoe dit van nut kan zijn.
Heb je een suggestie of voorbeeld?
Maar je schrijft nu elke keer een formule in de sheet. De array formula zou je in staat stellen om eenmalig een formule in je sheet te zetten waarna die de logica automatisch repliceert in de rijen daaronder (mits je het bereik goed opgeeft).
Heeft inmiddels niets meer te maken met HA overigens
Ik heb het voor bepaalde data werkende gekregen, maar dit is op een andere website.
Ik heb via inspecteren en copy selector de select info verkregen. Ook heb ik al tal van andere combinaties en aanpassingen geprobeerd maar telkens zonder resultaat. De status blijft "unavailable".
Ik had graag, zoals de code al zegt, de variabele gasprijs hieruit gehaald.
1
2
3
4
5
6
7
8
| - resource: https://www.killmybill.be/nl/energie/leverancier/energie-be/tarieven scan_interval: 28800 sensor: - unique_id: gas_price name: gas price select: "#page > div.container > div > main > div:nth-child(2) > article > div:nth-child(6) > div:nth-child(5) > div.table--swap > table > tbody > tr:nth-child(5) > td:nth-child(2)" value_template: '{{ ((value | replace(",",".") | float) / 100) }}' unit_of_measurement: "€" |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 30-04-2024 19:36 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
https://github.com/giuseppecastaldo/ha-addonsHippe Lip schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:42:
Ik wil graag een Whatsapp bericht kunnen sturen vanuit HA. Als ik op een WA-integratie zoek vind ik er een heleboel en dat geeft mij het gevoel dat er ook veel kaf onder het koren zit.
Heeft iemand hier zo’n integratie geïnstalleerd en zo ja welke?
En zijn er ook afraders en waarom?
Graag dus jullie ervaringen, positief en negatief.
Maar een kennis heeft deze geiinstalleerd dus verder antwoord op vragen gaat mij niet lukken.
Doet tot nu toe wat die moet doen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik heb in de custom Multiscrape integratie getest, omdat je die beter kan herladen en debuggen.GiovanniW schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:45:
Iemand die mij kan helpen met het scrapen van energiedata?
Ik heb het voor bepaalde data werkende gekregen, maar dit is op een andere website.
Ik heb via inspecteren en copy selector de select info verkregen. Ook heb ik al tal van andere combinaties en aanpassingen geprobeerd maar telkens zonder resultaat. De status blijft "unavailable".
Ik had graag, zoals de code al zegt, de variabele gasprijs hieruit gehaald.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 - resource: https://www.killmybill.be/nl/energie/leverancier/energie-be/tarieven scan_interval: 28800 sensor: - unique_id: gas_price name: gas price select: "#page > div.container > div > main > div:nth-child(2) > article > div:nth-child(6) > div:nth-child(5) > div.table--swap > table > tbody > tr:nth-child(5) > td:nth-child(2)" value_template: '{{ ((value | replace(",",".") | float) / 100) }}' unit_of_measurement: "€"
Je kunt bijv. het bestand page_soup.txt opvragen met de complete pagina, die heb ik opgeslagen als HTML en ingelezen in Chrome. Toen kwam ik op een iets andere selector, die wel werkt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - resource: https://www.killmybill.be/nl/energie/leverancier/energie-be/tarieven scan_interval: 28800 #log_response: true sensor: - unique_id: gas_price name: gas price select: "#page > div.container > div > main > div:nth-child(2) > article > div:nth-child(6) > div:nth-child(25) > table > tbody > tr:nth-child(5) > td:nth-child(2)" value_template: '{{ ((value | replace(",",".") | float) / 100) }}' unit_of_measurement: "€" |
Om dat te vertalen naar graden moet ik dat specifieke getal -60 / 2 doen.
Kan ik dat direct in de sensor verwerken?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| mqtt: sensor: - name: "Fairland Zwembad WPU Temp Inlet" state_topic: "zwembad-wp/water-inlet/" unique_id: "fairland_wpu_water_inlet_temp" state_class: "measurement" device: { identifiers: ["fairland-wpu"] } device_class: "temperature" unit_of_measurement: "..C" |
Gaat dat ook middels value_template ?
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 01-05-2024 00:34 ]
Volgens de documentatie wel:GeeMoney schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 00:25:
Ik lees een waarde uit via MQTT en dat is een getal.
Om dat te vertalen naar graden moet ik dat specifieke getal -60 / 2 doen.
Kan ik dat direct in de sensor verwerken?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 mqtt: sensor: - name: "Fairland Zwembad WPU Temp Inlet" state_topic: "zwembad-wp/water-inlet/" unique_id: "fairland_wpu_water_inlet_temp" state_class: "measurement" device: { identifiers: ["fairland-wpu"] } device_class: "temperature" unit_of_measurement: "..C"
Gaat dat ook middels value_template ?
value_template template (optional)
Defines a template to extract the value. If the template throws an error, the current state will be used instead.
Hartelijk bedankt! Kan je misschien iets meer info geven over die page_soup.txt? Ik gebruik namelijk multiscrape als scraping tool maar daar heb ik nog niet van gehoord.verjager schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:28:
[...]
Ik heb in de custom Multiscrape integratie getest, omdat je die beter kan herladen en debuggen.
Je kunt bijv. het bestand page_soup.txt opvragen met de complete pagina, die heb ik opgeslagen als HTML en ingelezen in Chrome. Toen kwam ik op een iets andere selector, die wel werkt:
Ik zou nog enkele data willen en dacht het er zo wel uit te kunnen halen met 1 voorbeeld, maar dat zit er dus niet in 😋
Vraag van een beginner over bovenstaande tekst.
Ik heb een sonoff geflashed met Tasmota hier hangen 7 maal DS18b20 sensors aan voor temperatuur meting. Alle temperaraturen worden automatisch opgehaald met Tasmota integratie en MQTT.
Werkt prima.
Totdat er een sensor kapot gaat, de benamingen op de sonoff worden door Tasmota software opgeschoven en in HA kloppen de benamingen niet meer. Uiterst vervelend. Kun je alle benamingen opnieuw zetten.
Maar iedere DS18B20 heeft een uniek nummer (vanuit de fabriek) Kan ik dat unieke nummer dan vastleggen in HA zodat de benamingen nooit meer door elkaar gaan?
Met een stukje yaml zoals hierboven besproken?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Bedankt ! Dit is de truc in mijn geval:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - name: "Fairland Zwembad WPU Temp Inlet" state_topic: "zwembad-wp/water-inlet/" unique_id: "fairland_wpu_water_inlet_temp" value_template: '{{ (value | float - 60) / 2 }}' state_class: "measurement" device: { identifiers: ["fairland-wpu"] } device_class: "temperature" unit_of_measurement: "..C" |
Ook je unit even fixen en volgens mij device en indentifier ook meer als yaml en string
Zou er van maken:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - name: "Fairland Zwembad WPU Temp Inlet" state_topic: "zwembad-wp/water-inlet/" unique_id: "fairland_wpu_water_inlet_temp" value_template: "{{ (value | float - 60) / 2 if value|is_number else 'unknown' }}" state_class: measurement device: identifiers: "fairland-wpu" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" |
Unit is goed (Graden symbool wordt weergegeven maar als ik die invoer in mijn terminal krijg ik . . C te zien)Septillion schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:03:
@GeeMoney Ik zou nog wel even iets inbouwen om niet numerieke waardes af te vangen (of simpelweg een default).
Ook je unit even fixen en volgens mij device en indentifier ook meer als yaml en string
Zou er van maken:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - name: "Fairland Zwembad WPU Temp Inlet" state_topic: "zwembad-wp/water-inlet/" unique_id: "fairland_wpu_water_inlet_temp" value_template: "{{ (value | float - 60) / 2 if value|is_number else 'unknown' }}" state_class: measurement device: identifiers: "fairland-wpu" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C"
Maar die unknown is wel een aardige inderdaad.
HA gaat vallen over die unknown state, dat is namelijk een string, en voor een sensor met een unit of measurement en state class wordt altijd een numerieke state verwacht. Ook als je iets als unavailable of unknown gebruikt krijgt je hier errors van in je log.Septillion schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:03:
@GeeMoney Ik zou nog wel even iets inbouwen om niet numerieke waardes af te vangen (of simpelweg een default).
Zou er van maken:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - name: "Fairland Zwembad WPU Temp Inlet" state_topic: "zwembad-wp/water-inlet/" unique_id: "fairland_wpu_water_inlet_temp" value_template: "{{ (value | float - 60) / 2 if value|is_number else 'unknown' }}" state_class: measurement device: identifiers: "fairland-wpu" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C"
Je zult daarvoor de availability opties moeten gebruiken.
Wellicht de makkelijkste optie is;
1
| availability_template: "{{ 'online' if value | is_number else 'offline' }}" |
Verder mag je gewoon Json gebruiken in YAML, dus de waarde voor device had hetzelfde resultaat als jij nu hebt. Maar ik zou er zelf ook voor kiezen om overal YAML te gebruiken
Mijn oude systeem is gecrasht, maar ik kan nog wel op de data van de SD Kaart.
Zijn er files die ik kan kopieren om de benaming terug te krijgen, een backup is geen optie. De SD start niet meer op (ook niet met een HDMI kabel)
/f/image/o492U1RFK8LpnIDqPHHRi6fe.png?f=fotoalbum_large)
Ik zoek ook het alternatief voor DuckDNS, of dat ergens nog met een backup staat.
[ Voor 5% gewijzigd door Maeslant op 01-05-2024 12:25 ]

En ja, dat json geldig was klopt. Maar zo mengen vind ik persoonlijk wat minder netjes.
En voor DuckDNS, heeft die niet ook gewoon een config yaml?
En op dat systeem nooit backups gemaakt?
Zigbee Home Automation en Z-Wave via addon Z-wave JS.Septillion schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:48:
@Maeslant Voor Zigbee, welke integratie? Z2M kent een devices.yaml waar de namen in staan. Überhaupt kan je die files gewoon naar een nieuwe install kopiëren. Wat dat betreft doet een backup niet veel meer.
En voor DuckDNS, heeft die niet ook gewoon een config yaml?
En op dat systeem nooit backups gemaakt?
allebei herkennen ze wel alle devices die er aan gekoppeld zaten, maar niet meer de namen.
Zie het filmpje hier, vanaf 1m03s, met een HA (Energy) Dashboard.
https://www.eneco.nl/klantenservice/terugleverkosten/
Ik zet het om naar YAML.TheFes schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:26:
[...]
HA gaat vallen over die unknown state, dat is namelijk een string, en voor een sensor met een unit of measurement en state class wordt altijd een numerieke state verwacht. Ook als je iets als unavailable of unknown gebruikt krijgt je hier errors van in je log.
Je zult daarvoor de availability opties moeten gebruiken.
Wellicht de makkelijkste optie is;
YAML:
1 availability_template: "{{ 'online' if value | is_number else 'offline' }}"
Verder mag je gewoon Json gebruiken in YAML, dus de waarde voor device had hetzelfde resultaat als jij nu hebt. Maar ik zou er zelf ook voor kiezen om overal YAML te gebruiken
Ik ben ook bezig om de huidige MQTT oplossing direct met modbus in HA te gooien, dan heb ik Node-RED niet nodig die het nu weer in MQTT gooit.
Ik merk echter dat ik geen "value_template" mogelijkheid heb onder de modbus sensor. Is er een andere mogelijkheid om de data te manipuleren? (Ik zit natuurlijk met diezelfde temperatuur input die ik moet berekenen)
Zeker, want bij Eneco hebben ze ook een privé-leven met interesse voor HA en Tweakers hahahRudolfR schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:33:
Ook bij Eneco gebruiken ze Home Assistant, althans, "Wilco" dan.
Zie het filmpje hier, vanaf 1m03s, met een HA (Energy) Dashboard.
https://www.eneco.nl/klantenservice/terugleverkosten/
/f/image/Jq7NsgTRzUtCGkQKIF2Uzjau.png?f=fotoalbum_large)
Euhm:Septillion schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:48:
@GeeMoney Maar de mosbus integratie kent wel een scale en offset optie en dat is volgens mij exact wat je wilt doen
offset float (optional, default: 0)
Final offset (output = scale * value + offset).
Kan ik hier dezelfde "formule" invoeren als bij de value_template ?
En is het ook mogelijk een interpretatie te doen van een cijfer naar tekst ? (0 = "Off" bijvoorbeeld)
Edit:
@Septillion met dank aan @xavier_82
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - name: "Fairland Zwembad WPU Temp Inlet" unique_id: "fairland_wpu_water_inlet_temp" address: 3 scan_interval: 10 slave: 1 input_type: input precision: 1 offset: -30 scale: 0.5 state_class: "measurement" device_class: "temperature" unit_of_measurement: "°C" |
[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 01-05-2024 17:47 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| # Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc) default_config: # Text to speech tts: - platform: google_translate # Recorder recorder: purge_keep_days: 365 commit_interval: 10 knx: !include knx.yaml automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml utility_meter: !include utility_meter.yaml template: !include templates.yaml modbus: !include modbus.yaml |
Wat ik niet kan vinden is waar de config van m'n integrations staat. Concreet heb ik de HACS SolarEdge Modbus integration toegevoegd, maar kennelijk moet ik in de settings daarvan
1
| "power_control": true |
Maar ik heb werkelijk geen flauw idee waar ik dat kan vinden. Wie helpt mij op weg?
[ Voor 4% gewijzigd door StevenK op 01-05-2024 17:57 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Zo te zien zit die config in de UI, dus onder Settings > Devices & ServicesStevenK schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:26:
Ik voel me ff ontzettend dom. Ik heb HA draaien in een docker op mijn synology.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 # Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc) default_config: # Text to speech tts: - platform: google_translate # Recorder recorder: # db_url: bla purge_keep_days: 365 commit_interval: 10 knx: !include knx.yaml automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml utility_meter: !include utility_meter.yaml template: !include templates.yaml modbus: !include modbus.yaml
Wat ik niet kan vinden is waar de config van m'n integrations staat. Concreet heb ik de HACS SolarEdge Modbus integration toegevoegd, maar kennelijk moet ik in de settings daarvan
code:
1 "power_control": true
Maar ik heb werkelijk geen flauw idee waar ik dat kan vinden. Wie helpt mij op weg?
[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 01-05-2024 18:08 ]
Regel 1 van HA is toch dat niet alles inde UI zit, maar wel alles in config files? In de UI heb ik deze setting in ieder geval niet, maar ik heb in config folder nergens iets dat verwijst naar de geïnstalleerde integrations.TheFes schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:49:
[...]
Zo te zien zit die config in de UI, dus onder Settings > Devices & Services
Nee, dat is al heel lang niet meer het geval. De meeste integraties hebben hun configuratie in de UI zitten, en daarvan is niets meer in configuration.yaml te vindenStevenK schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:51:
[...]
Regel 1 van HA is toch dat niet alles inde UI zit, maar wel alles in config files? In de UI heb ik deze setting in ieder geval niet, maar ik heb in config folder nergens iets dat verwijst naar de geïnstalleerde integrations.
Nu voel ik me dom en oud...TheFes schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:53:
[...]
Nee, dat is al heel lang niet meer het geval. De meeste integraties hebben hun configuratie in de UI zitten, en daarvan is niets meer in configuration.yaml te vinden
Dit is wat de doc zegt:
Voor mij klinkt dit alsof ik ergens in een yaml dit aan moet passen. In de UI komt deze setting niet voor.Power control is disabled by default. It can be enabled in the configuration of this integration by setting power_control to true. When power control is enabled number.solaredge_active_power_limit is available in Home Assistant for reading and writing. The actual value of the active power limit is read together with the other values of the inverter.
Wat ik overigens hiermee wil bereiken is een automation waarmee bij negatief energietarief de productie van de solaredge uitgezet wordt.
Heb je bij de integratie geen "CONFIGURE" knop zoals hier?StevenK schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:01:
[...]
Nu voel ik me dom en oud...
Dit is wat de doc zegt:
[...]
Voor mij klinkt dit alsof ik ergens in een yaml dit aan moet passen. In de UI komt deze setting niet voor.
Wat ik overigens hiermee wil bereiken is een automation waarmee bij negatief energietarief de productie van de solaredge uitgezet wordt.
/f/image/Uerb87qQpsKQ80P1bZQlcIlq.png?f=fotoalbum_large)
Helaas zijn ze er iets meer vanaf gestapt dan ook mij lief is...StevenK schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:51:
[...]
Regel 1 van HA is toch dat niet alles inde UI zit, maar wel alles in config files? In de UI heb ik deze setting in ieder geval niet, maar ik heb in config folder nergens iets dat verwijst naar de geïnstalleerde integrations.
Maar over oud voelen gesproken, 365 dagen in je database opslaan is heeeeeeel veel en sinds de long term statistics ook niet meer zo van toepassing. Misschien die ook weer naar beneden?
Als je de regel met log_response: true un-comment, wordt de html van de opgevraagde webpagina opgeslagen in de map multiscrape onder je homeassistant (oud: config) map.GiovanniW schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:26:
[...]
Hartelijk bedankt! Kan je misschien iets meer info geven over die page_soup.txt? Ik gebruik namelijk multiscrape als scraping tool maar daar heb ik nog niet van gehoord.
Ik zou nog enkele data willen en dacht het er zo wel uit te kunnen halen met 1 voorbeeld, maar dat zit er dus niet in 😋
Je hebt dan dus de ruwe data, waaruit de waarde moet worden gehaald. En die is blijkbaar soms verschillend van wat je webbrowser toont als 'broncode'.
Zie ook:
https://github.com/danieldotnl/ha-multiscrape
https://github.com/daniel...crape/wiki/Scraping-guide
Dit is wellicht ook iets om rekening mee te houden:
Note that sometimes Chrome adds a ‘tbody’ element tables in the html which might not be in the original site’s html and therefore not retrieved by multiscrape. In this case, you need to remove those from the select field. E.g.: table > tbody > tr:nth-child(7) > td:nth-child(2) > font > b becomes: table > tr:nth-child(7) > td:nth-child(2) > font > b
Hier kan ik je niet mee helpen, ik gebruik zelf geen Tasmota en MQTT.Seafarer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:11:
[...]
Vraag van een beginner over bovenstaande tekst.
Ik heb een sonoff geflashed met Tasmota hier hangen 7 maal DS18b20 sensors aan voor temperatuur meting. Alle temperaraturen worden automatisch opgehaald met Tasmota integratie en MQTT.
Werkt prima.
Totdat er een sensor kapot gaat, de benamingen op de sonoff worden door Tasmota software opgeschoven en in HA kloppen de benamingen niet meer. Uiterst vervelend. Kun je alle benamingen opnieuw zetten.
Maar iedere DS18B20 heeft een uniek nummer (vanuit de fabriek) Kan ik dat unieke nummer dan vastleggen in HA zodat de benamingen nooit meer door elkaar gaan?
Met een stukje yaml zoals hierboven besproken?
[ Voor 7% gewijzigd door verjager op 01-05-2024 21:57 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/QpALz527JBxaHMHpxDFHSYJQ.png?f=user_large)
Zo te zien heb je je teruglevering vanuit de meter als Solar opbrengst ingevoerd. De informatie over teruglevering moet vanuit je omvormer komen.taz10 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:20:
Nou ben ik sinds 2 weken ook bezig met HA , ben voorzichtig alles aan het integreren, Heb nu eindelijk ook mijn zonnepanelen inzichtelijk in het energie dashboard, nu alleen de prijzen van de ANWB nog incl vaste kosten?, alle topics doorgespit maar kant en klare info vind ik niet en die meter van zelf verbruikte zonne energie blijft op 0%. Hoe stel ik deze in ? , ik weet niet waar ik dit moet zoeken ? , zelfde als zelfvoorziening, dit is denk alleen als je een accu hebt ?
[Afbeelding]
Klopt, bedankt. Nu nog zien hoe ik die omvormer zo ver krijg dat hij die instelling ook laat schrijvenxarow schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 06:48:
@StevenK als je de integratie verwijdert en vervolgens weer toevoegt kan je die instelling activeren. Beetje omslachtig, maar het werkt wel.
Ik heb een aantal devices in HA gekoppeld via Tuya.
Af en toe valt de communicatie daarmee weg.
Als ik de Tuya integratie herlaad werkt alles weer.
Hoe kan ik binnen een HA automatisering de status van die devices (lamp, schakelaar) controleren of ze nog reageren?
wordt de state of de entity ook unavailable of blijft die bijvoorbeeld on/off maar werkt het gewoon niet meer?LowLand schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:53:
Vraagje:
Ik heb een aantal devices in HA gekoppeld via Tuya.
Af en toe valt de communicatie daarmee weg.
Als ik de Tuya integratie herlaad werkt alles weer.
Hoe kan ik binnen een HA automatisering de status van die devices (lamp, schakelaar) controleren of ze nog reageren?
Sinds een week moet ik mijn integratie dagelijks handmatig herladen omdat ie unavailable is.
Maak gebruik van HA Supervisor 2024.04.4, net Core 2024.5.0 geïnstalleerd.
Hopen dat ie het nu blijft doen.
[ Voor 29% gewijzigd door CappieL op 02-05-2024 11:40 ]
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.