HuismAndré schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:28:
[...]
Erger nog. Als het device ID wijzigt dan wordt de automatisering gedeactiveerd én de code waarin het device_id gebruikt wordt, wordt leeggemaakt. Ben daar wel even zoet mee geweest en heb uiteindelijk alle triggers en actions via entiteiten (dus weer lekker met het entity_id) ingesteld.
Sowieso een rare keuze. Immers het wijzigen van en entity_id's ben je zelf bij (en pietje_puk is nog altijd goed herkenbaar als het nu pietje_puk_nieuw is). Maar die device id's kun je nooit meer achterhalen (en al kon je het, het heeft geen zin omdat de code is leeggemaakt).
Nee, was totaal niet blij toen ik met deze "feature" geconfronteerd werd bij de verhuizing van ZHA naar Z2M.
Over Z2M gesproken. Reden dat ik overstapte (hoofdreden) was omdat ik een netwerk in de loods heb én een netwerk thuis. Loods was Hue (en dus beperkt), thuis was ZHA. 2 sets ZHA kan niet (want ja, ZHA coders vinden nu eenmaal dat je maar één Zigbee netwerk mag/moet hebben) dus overstap naar Z2M was een must. Betrouwbaarheid valt mij erg tegen.
Waar ik bij Hue het aantal problemen per
jaar op 1 hand kan tellen en bij ZHA het aantal problemen per
maand op 1 hand ben ik bij Z2M vooralsnog al blij als het aantal problemen per
week op 1 hand te tellen is. Regelmatig is een schakelaar niet bereikbaar (terwijl de LQI ver boven de 100 is). Ik heb zelfs al een Z2M_loods en Z2M_thuis restart button op mijn lovelace interface staan.
Kan zijn dat Z2M mijn Lidl gateways met Blakadder software niet zo fijn vinden maar vooralsnog is de startvreugde (die echt hoog was) aardig bekoeld. En nee, het ligt niet aan MQTT (want mijn Tasmota devices zijn al meer dan een jaar 100% betrouwbaar via diezelfde MQTT broker).
Ben in de afgelopen maanden vaker gewisseld tussen ZHA en Z2M om tot de conclusie te komen dat beiden niet stabiel zijn met al mijn apparaten tegelijk in 1 netwerk.
Na veel onderzoek en proberen, ontdekt dat de grootste boosdoener smart plugs waren die heel veel data rapporteren. Wat ook de reden is dat ze in Z2M standaard heel erg gelimiteerd zijn in hoe vaak ze rapporteren, om zo het Zigbee netwerk niet te overbelasten.
ZHA bleef crashen met de ZBDongle-E, sinds ik beiden op een ZBDongle-P heb draaien, is het eigenlijk volledig stabiel gebleven. Dus ook voor ZHA een ZBDongle-P gebruiken.
Ook is het belangrijkste advies, als je met USB coordinators werkt, gebruik een USB2 verlengkabel, zodat je geen 2.4Ghz interferentie hebt vanuit het moederbord van de PC/SBC die je gebruikt.
Heb nu het grootste deel draaien via Z2M 95 apparaten:
53 router (hue lampen, bosch smart home relay)
27 batterij (frient deursensoren, keypad en bosch smart home thermostaten, sirene)
15 green power (friends of hue knoppen)
En via ZHA 8 apparaten:
8 router (2 Niko inbouw stopcontacten, 6 frient smartplugs).
De belasting van het ZHA kanaal is rond een constante 30-40% voor puur die paar smart plugs. Die belasting erbij op Z2M zorgde vaak voor 100% belasting van dat kanaal.
Standaard rapporteren die Smart plugs elke 1-3seconde. Dat heeft Z2M standaard gelimiteerd tot eens per 30sec, om het Zigbee netwerk stabiel te houden. Maar dat vond ik qua resolutie niet vaak genoeg.