Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:30
TheFes schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:40:
[...]

Overigens vraag ik me ook af of het logisch is om op een exacte state te checken, wil je niet groter dan of kleiner dan?
Bedankt voor je reply.

Om op je vraag te antwoorden. Ik las hier: hier dat de waarde 93 meegegeven wordt als veluxen automatisch gaan sluiten.
Ik wil dus een bericht krijgen wanneer de ramen eigenlijk open moeten staan, en ze toch dicht gaan omwille van regen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Faece schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:04:
[...]

Bedankt voor je reply.

Om op je vraag te antwoorden. Ik las hier: hie dat de waarde 93 meegegeven wordt als veluxen automatisch gaan sluiten.
Ik wil dus een bericht krijgen wanneer de ramen eigenlijk open moeten staan, en ze toch dicht gaan omwille van regen...
Heb je post op het community forum verwijderd ;)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:50

luigi87

Domotica Fanaticus

m-buurman schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:01:
[...]

Klopt, de "click" is deprecated, echter na de update is er geen enkele action/click trigger meer in de automations beschikbaar behalve zaken over firmware updates en battery status. Het lijkt wel met elkaar te maken te hebben maar er zijn meerdere meldingen dat er iets niet goed gaat in de laatste update.
ja correct dat heb ik dus. goed dat de bug bekend is.
Maar ik los het nu zo op door gewoon naar de state te kijken en dan single of double, werkt prima:

YAML:
1
2
3
4
5
6
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.fiona_tent_verlichting_v3_action
    from: null
    to: single

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:30
TheFes schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:09:
[...]

Heb je post op het community forum verwijderd ;)
haha. Crossposten doe ik eigenlijk beter niet he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:38
Zonet geupdate naar 2024.4.0 en nu zie ik een configuratie error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.config
Bron: config.py:1324
Eerst voorgekomen: 12:39:09 (6 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 12:48:59

Invalid config for 'weather' from integration 'template' at packages/combined_weather.yaml, line 114: 'forecast_template' is an invalid option for 'template.weather', check: forecast_template, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/template
Invalid config for 'weather' from integration 'template' at packages/combined_weather.yaml, line 250: 'forecast_template' is an invalid option for 'template.weather', check: forecast_template, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/template

Maar toch geeft Home Assistant aan: Geldige configuratie!

Ik heb weather niet in mijn configuration.yaml staan, en ook niet in template.
Iemand enig idee waar deze vandaan komt en hoe ik dit oplos?
Ik kan me niet herinneren dat ik dit bestand: "packages/combined_weather.yaml" handmatig heb toegevoegd.
Alles lijkt te werken verder.

[ Voor 5% gewijzigd door ahbart op 04-04-2024 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ahbart schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:13:
Zonet geupdate naar 2024.4.0 en nu zie ik een configuratie error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.config
Bron: config.py:1324
Eerst voorgekomen: 12:39:09 (6 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 12:48:59

Invalid config for 'weather' from integration 'template' at packages/combined_weather.yaml, line 114: 'forecast_template' is an invalid option for 'template.weather', check: forecast_template, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/template
Invalid config for 'weather' from integration 'template' at packages/combined_weather.yaml, line 250: 'forecast_template' is an invalid option for 'template.weather', check: forecast_template, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/template

Maar toch geeft Home Assistant aan: Geldige configuratie!

Ik heb weather niet in mijn configuration.yaml staan, en ook niet in template.
Iemand enig idee waar deze vandaan komt en hoe ik dit oplos?
Ik kan me niet herinneren dat ik dit bestand: "packages/combined_weather.yaml" handmatig heb toegevoegd.
Alles lijkt te werken verder.
De config checker checkt niet op alles, alleen maar of er zaken zijn die er voor kunnen zorgen dat HA in een unsafe state komt, en niet meer kan opstarten.

Je hebt ooit mijn combined_weather package toegevoegd die één totaal maakt op basis van al je weather integrations. Een oudere versie gebruikte nog forecast attributes, die inmiddels depreciated zijn en sinds 2024.4 removed. Daar errort ie nu op.

Ik heb een tijdje geleden al een nieuwe versie op mijn GitHub repo gezet die gebruik maakt van de nieuwe forecast manier (zowel voor het verkrijgen van de forecast data, als het gebruik er van in de template weather entities)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGP
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-05 09:42
Heel erg fijn, die categoriën en labels! Ben na verhuizing in principe zo ver dat ik alle apparatuur zo'n beetje heb weten te koppelen en de volgende stap zou zijn het scheppen van orde in de chaos die nu is ontstaan, voordat ik de automations ga schrijven.

Overigens krijgt Spook ook de mogelijkheid om labels via services toe te wijzen of te verwijderen _O_ met dank aan Frenck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 20:28
Gisteren heb ik de LSC Smart Connect IP-camera voor buiten opgepikt bij Action. In de folder stond dat deze alleen online verkrijgbaar was, maar tot mijn verbazing lag deze wel in de winkel. Mooi cameraatje, eventueel met PIR sensor en lijkt ook goed te werken met het zonnepaneeltje. Ik wilde het vooral gaan gebruiken voor het huidige weerbeeld. Dat leek mij wel een leuk projectje.

Tot zover ben ik best wel teleurgesteld. In Home Assistant krijg ik een bijzonder slechte camera feed terug. Een camera snapshot geeft een bestand met een whopping resolutie van 640x360 :X.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W84XYrbGIdYDrKCz0ae1b1ruj-M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/czuzjoJIjibnMcQq1A5Oe8Iz.png?f=user_large

Terwijl in de Tuya Smart Life het beeld een heel stuk beter is (screenshot):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHa5cRAvo2_R5R1hDV6qo_3BJrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VGUjXPehoWDJIZtt2oPKFysX.png?f=fotoalbum_large

Let ook op de timestamp die in beide afbeeldingen aanwezig hoort te zijn 8)7.

Ik wil nu graag een hogere beeldkwaliteit in Home Assistant hebben, maar tot zover kom ik er niet uit. Ik heb ook al even gekeken naar de repo's van guino, die ook in het Action Video deurbel LSC worden genoemd, maar dat lijkt op dit apparaat niet van toepassing te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Naar aanleiding van mijn vraag van gisteren heb ik het volgende vandaag in elkaar geknutseld:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/T2qKnT0/image.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:12
alex3305 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:51:
Gisteren heb ik de LSC Smart Connect IP-camera voor buiten opgepikt bij Action. In de folder stond dat deze alleen online verkrijgbaar was, maar tot mijn verbazing lag deze wel in de winkel. Mooi cameraatje, eventueel met PIR sensor en lijkt ook goed te werken met het zonnepaneeltje. Ik wilde het vooral gaan gebruiken voor het huidige weerbeeld. Dat leek mij wel een leuk projectje.

Tot zover ben ik best wel teleurgesteld. In Home Assistant krijg ik een bijzonder slechte camera feed terug. Een camera snapshot geeft een bestand met een whopping resolutie van 640x360 :X.
[Afbeelding]

Terwijl in de Tuya Smart Life het beeld een heel stuk beter is (screenshot):
[Afbeelding]

Let ook op de timestamp die in beide afbeeldingen aanwezig hoort te zijn 8)7.

Ik wil nu graag een hogere beeldkwaliteit in Home Assistant hebben, maar tot zover kom ik er niet uit. Ik heb ook al even gekeken naar de repo's van guino, die ook in het Action Video deurbel LSC worden genoemd, maar dat lijkt op dit apparaat niet van toepassing te zijn.
De beste camera kwaliteit in HA krijg je via de rtsp stream. Ik gebruik webrtc-camera card (HACS) met een Tuya deurbel camera.

code:
1
2
3
4
type: custom:webrtc-camera
url: rtsp://admin:admin@ipvancamera:8554/Streaming/Channels/101/
muted: false
ui: true

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:07
Ik wil de komende jaren gaan bijhouden wat ik zou verdienen als ik een dynamisch contract zou hebben. Ik heb een sensor met de huidige bruto uurprijs. Is het zo simpel als die sensor toevoegen aan het energiedashboard bij alle sensoren (dus verbruik en teruglevering)?

Als dit niet zo werkt, wat is dan een goede methode? Ik heb een sensor met het actuele verbruik danwel teruglevering, daarvan kan ik een utility meter maken per uur. De prijs heb ik ook. Dan nog iets dat continu die prijs optelt danwel aftrekt.

[ Voor 31% gewijzigd door manusjevanalles op 04-04-2024 20:14 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:01
Even een vraagje, ik heb nu net een 2de ble tracker aangemaakt de ene (oude) is active en de andere niet. Hoe kan ik testen of die nieuwe (passive tracker) de signalen van mijn Inkbird opneemt?

Zou ik gewoon de stekker van de active tracker kunnen uittrekken en zie ik dan de andere verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:54
manusjevanalles schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:59:
Ik wil de komende jaren gaan bijhouden wat ik zou verdienen als ik een dynamisch contract zou hebben. Ik heb een sensor met de huidige bruto uurprijs. Is het zo simpel als die sensor toevoegen aan het energiedashboard bij alle sensoren (dus verbruik en teruglevering)?

Als dit niet zo werkt, wat is dan een goede methode? Ik heb een sensor met het actuele verbruik danwel teruglevering, daarvan kan ik een utility meter maken per uur. De prijs heb ik ook. Dan nog iets dat continu die prijs optelt danwel aftrekt.
Als je het Energy Dashboard niet gebruikt voor het bijhouden van je huidige kosten, dan kan je die daar prima voor gebruiken. Wij zitten nu al een langere tijd op dynamische tarieven en de kosten in het Energy Dashboard kloppen steeds tot op de cent, dus dat is een nauwkeurige manier om het bij te houden. Je moet alleen wel de juiste kosten gebruiken, dus waarschijnlijk gaat de bruto uurprijs je een vertekend beeld opleveren. Ik zou daar de all-in prijs van maken, inclusief alle belastingen, opslagen, etc.

Volgens mij zijn hier ook wel eens voorbeelden gegeven van contructies die je buiten het Energy Dashboard kunt gebruiken, maar dat is toch wel een stuk complexer.

[ Voor 8% gewijzigd door Sicco92 op 04-04-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Sicco92 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:44:
[...]

Als je het Energy Dashboard niet gebruikt voor het bijhouden van je huidige kosten, dan kan je die daar prima voor gebruiken. Wij zitten nu al een langere tijd op dynamische tarieven en de kosten in het Energy Dashboard kloppen steeds tot op de cent, dus dat is een nauwkeurige manier om het bij te houden. Je moet alleen wel de juiste kosten gebruiken, dus waarschijnlijk gaat de bruto uurprijs je een vertekend beeld opleveren. Ik zou daar de all-in prijs van maken, inclusief alle belastingen, opslagen, etc.

Volgens mij zijn hier ook wel eens voorbeelden gegeven van contructies die je buiten het Energy Dashboard kunt gebruiken, maar dat is toch wel een stuk complexer.
Ik gebruik het energy dashboard verder niet voor de huidige kosten, dus dat is geen probleem. Maar waarom zou ik de all-in prijs moeten gebruiken? Energiebelasting mag ik volledig salderen, wek netto meer op dan ik verbruik dus voor de netto teruglevering krijg ik de bruto prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
manusjevanalles schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:49:
[...]

Ik gebruik het energy dashboard verder niet voor de huidige kosten, dus dat is geen probleem. Maar waarom zou ik de all-in prijs moeten gebruiken? Energiebelasting mag ik volledig salderen, wek netto meer op dan ik verbruik dus voor de netto teruglevering krijg ik de bruto prijs.
Ah, dan hoeft de all-in prijs inderdaad niet. De bruto marktprijs is dan alleen nog wel heel beperkt, vind ik. Ik zou goed kijken welke leverancier je wilt simuleren, want er zit nog best wel wat verschillen tussen de terugleververgoeding die leveranciers geven voor overschot. Bij sommige leveranciers betaal je inkoopkosten voor overschot (dus marktprijs - inkoopvergoeding = TLV), anderen geven je de marktprijs exclusief BTW, bij anderen krijg je die BTW er (voorlopig) wel weer bij, en zo zijn er nog wat smaakjes. Voor levering is het wel simpel, dat is bij elke leverancier marktprijs + inkoopvergoeding, al verschilt de hoogte van die vergoeding wel per leverancier.

In de TS van Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat per leverancier beschreven wat de vergoeding is en wat de TLV is (voor zover bekend). Zo krijg je de beste simulatie.

Edit (@manusjevanalles): Tibber is overigens voorlopig het makkelijkst te simuleren, daar kan je simpelweg (marktprijs + inkoopvergoeding) * 1,21 gebruiken voor levering EN teruglevering. Daar hoef je dus maar 1 sensor voor te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Sicco92 op 04-04-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Sicco92 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:56:
[...]

Ah, dan hoeft de all-in prijs inderdaad niet. De bruto marktprijs is dan alleen nog wel heel beperkt, vind ik. Ik zou goed kijken welke leverancier je wilt simuleren, want er zit nog best wel wat verschillen tussen de terugleververgoeding die leveranciers geven voor overschot. Bij sommige leveranciers betaal je inkoopkosten voor overschot (dus marktprijs - inkoopvergoeding = TLV), anderen geven je de marktprijs exclusief BTW, bij anderen krijg je die BTW er (voorlopig) wel weer bij, en zo zijn er nog wat smaakjes. Voor levering is het wel simpel, dat is bij elke leverancier marktprijs + inkoopvergoeding, al verschilt de hoogte van die vergoeding wel per leverancier.

In de TS van Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat per leverancier beschreven wat de vergoeding is en wat de TLV is (voor zover bekend). Zo krijg je de beste simulatie.
Helder, goede toevoeging. Moet dus verschillende sensors maken. Bedankt voor de info.

Edit: ik wil inderdaad Tibber simuleren. Als ik op de website van Tibber kijk, dan lees ik het volgende:
"voor de overproductie van 500 kWh heb je recht op de beursprijs en de inkoopvergoeding, maar niet op de belastingen. Echter, omdat we, naast de beursprijs en de inkoopvergoeding, de belastingen al maandelijks aan je hebben uitbetaald, ontvang je nog een factuur van ons voor de te veel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh."

Dat klinkt alsof ik toch de BTW niet mag houden aan het eind, maar in het gelinkte day ahead topic staat dat het inclusief BTW is.

Heb nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - name: Uurprijs Tibber TLV
    unique_id: d98ea29b-2625-4e88-b9da-618bc32c0e6e
    state: >
      {% set opslag = 0.018 %} 
      {{ (states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0')|float + opslag) * 1.21 }}
    unit_of_measurement: "EUR/kWh"
    device_class: monetary
    availability: "{{ states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0')|is_number }}"

[ Voor 29% gewijzigd door manusjevanalles op 04-04-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13
manusjevanalles schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:59:
[...]

Helder, goede toevoeging. Moet dus verschillende sensors maken. Bedankt voor de info.

Edit: ik wil inderdaad Tibber simuleren. Als ik op de website van Tibber kijk, dan lees ik het volgende:
"voor de overproductie van 500 kWh heb je recht op de beursprijs en de inkoopvergoeding, maar niet op de belastingen. Echter, omdat we, naast de beursprijs en de inkoopvergoeding, de belastingen al maandelijks aan je hebben uitbetaald, ontvang je nog een factuur van ons voor de te veel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh."

Dat klinkt alsof ik toch de BTW niet mag houden aan het eind, maar in het gelinkte day ahead topic staat dat het inclusief BTW is.

Heb nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - name: Uurprijs Tibber TLV
    unique_id: d98ea29b-2625-4e88-b9da-618bc32c0e6e
      {% set opslag = 0.018 %} 
      {{ (states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0')|float + opslag) * 1.21 }}
    unit_of_measurement: "EUR/kWh"
    device_class: monetary
    availability: "{{ states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0')|is_number }}"
Je kunt ook terug in de tijd. Op de Entsoe website kun je historische uurprijzen vinden. Je moet inloggen en dan wel de data een beetje kneden en een markup toevoegen. Op die manier heb ik geconcludeerd dat het voor mij nu niet nuttig is om naar dynamisch te gaan voordat mijn vaste contract afloopt over anderhalf jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 03:52
Is in HA mogenlijk om de dynamische kosten PER elektrisch verbruiker te berekenen?

Ik maak al geruime tijd gebruik van Tibber, en dat is heel erg fijn, zie wel een gemiddelde van het totaal gebruik, maar ik wil het eigenlijk weten per apparaat. Hoewel ik weet dat mijn EV voordelig oplaad en ook mijn warmtepomp activeer tijdens uren met lagere tarieven, heb ik geen duidelijk overzicht van de werkelijke kosten van deze twee belangrijke verbruikers.

Wat zou een methode zijn om dit in te regelen in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
mazzoop80 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:02:
Is in HA mogenlijk om de dynamische kosten PER elektrisch verbruiker te berekenen?

Ik maak al geruime tijd gebruik van Tibber, en dat is heel erg fijn, zie wel een gemiddelde van het totaal gebruik, maar ik wil het eigenlijk weten per apparaat. Hoewel ik weet dat mijn EV voordelig oplaad en ook mijn warmtepomp activeer tijdens uren met lagere tarieven, heb ik geen duidelijk overzicht van de werkelijke kosten van deze twee belangrijke verbruikers.

Niet zonder zelf wat in elkaar te knutselen. Volgens mij zijn er hier en op het Home Assistant forum wel eens wat gebruikers geweest die daar mee bezig zijn geweest. Als ik zo snel even zoek, dan vind ik bijvoorbeeld deze post: AWEF in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" Dit zou je dan per apparaat kunnen instellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:51
mazzoop80 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:02:

De post waar @Sicco92 naar verwijst gebruik ik al niet meer. Ik gebruik nu de Energy Meter HACS plugin. Dit is een uitbeiding op de Utility Meter helper van HA zelf en hier kan je per verbruiker de bedragen laten berekenen. Ik heb bijvoorbeeld mijn laadpaal op die manier gedaan zodat ik kan zien wat we aan mijn auto kwijt zijn en wat we aan het verbruik in huis kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-05 18:48
magnifor schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:15:
Naar aanleiding van mijn vraag van gisteren heb ik het volgende vandaag in elkaar geknutseld:

[Afbeelding]
De brandende vraag: hoe heb je dit in elkaar geknutseld? Die verwachtingen heb ik overigens ook wel maar komen van buienradar (zo uit het hoofd).

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik had voorheen een Aqara deur sensor. In een klein plastic doosje buiten aan de poortdeur bevestigd. (eerder laten zien in dit forumdraadje) Helaas verloor die Aqara regelmatig zijn verbinding. Dat betekende dat ik het doosje open moest schroeven en de knop in moest drukken om opnieuw te verbinden.
Deze heb ik nu vervangen door een Bosch door/window II plus sensor. (Zonder het Bosch smart home controller station).

In eerste instantie wilde deze niet verbinden met de Conbee II stick via ZHA. Ik kwam er achter dat deze wel te verbinden is met de Install_code en source_IEEE code in Home Assistant. Dat is dus gelukt!

Maar ... Deze Bosch deur sensor kent een open/dicht signaal en een /trillings/vibration trigger. In Home Assistant komen die als gelijk binnen. Ik zie niet 2 entiteiten of zo. Alleen: "binary_sensor.bosch_rbsh_swdv_zb_openen"

Het vervelende is dat de poort iets beweegt in de wind. Dat is ook niet eenvoudig op te lossen. Dat geeft dus veel 'valse' meldingen. Heeft iemand ervaring met deze Bosch door/windows II plus sensoren? Is er een onderscheid mogelijk tussen vibration vs open/close?

Edit: Ik vind deze informatie op github. Ik zou dan denken dat er ook een specifiek signaal van de "VibrationSensor" af te vangen zou moeten zijn. Misschien met een template of zo? Dit gaat mijn kennis te boven.

[ Voor 11% gewijzigd door ahbart op 05-04-2024 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
DikkieDick schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:03:
[...]

De brandende vraag: hoe heb je dit in elkaar geknutseld? Die verwachtingen heb ik overigens ook wel maar komen van buienradar (zo uit het hoofd).
Voor de verwachtingen gebruik ik Solar Forecast: https://www.home-assistant.io/integrations/forecast_solar/

In de plugin moet je dan je totale WP opgeven, de hoek van je panelen en de richting.

Voor de "Vandaag opgwekt" gebruik ik de utility meter helper: https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Voor het berekenen van de efficiëntie pak ik de waarden van de utility meter en pas de formule toe:

code:
1
2
3
4
 - platform: template
    sensors:
      zonnepanelen_efficientie:
        value_template: "{{ ((states('sensor.zonnepanelen') | float / 3.44)| round(2)) }}"

[ Voor 30% gewijzigd door magnifor op 05-04-2024 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ahbart Z2M geeft ze zo te zien wel los door. Ofwel, je zal voor ZHA een report aan moeten maken. Misschien dat ze al wat hebben aan de info in dat topic wat je linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb een Philips TV en een Sonos Beam, beiden zijn ook gekoppeld aan HomeAssistant met de bijbehorende integraties.

Ik heb een automation die, zodra de TV aan gaat, de muziek in huis stopt, de juiste Sonos speakers koppelt/ontkoppelt, een bepaald volume op de Beam instelt en de invoer op 'TV' zet. Andersom gaat de muziek weer aan als de tv uit gaat.

Dit werkt eigenlijk helemaal top, maar ik loop tegen het volgende aan: als ik iets op pauze zet op de TV en lang genoeg weg blijf zodat hij op screensaver schiet, staat het volume van de Sonos na hervatten ineens hoger.

Nu heb ik "Automatisch afspelen tv" in de Sonos app eens uitgeschakeld en nu is het resultaat dat bij hervatten na screensaver het geluid helemaal niet meer terugkomt. In de Sonos app zie ik dan dat de Beam op pauze staat en het laatste afgespeelde nummer/radiostation toont, niet de TV input.

Wat zou nou een slimme manier zijn om binnen HomeAssistant ervoor te zorgen dat de Sonos bij de les blijft én het volume gelijk blijft? Vanuit de PhilipsTV integratie lijk je niet veel meer (betrouwbaar) te kunnen ondervangen dan TV aan of TV uit, maar die status wijzigt niet bij het intreden van de screensaver. Andere mensen die hier al eens tegenaan gelopen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:27

Superflip

*pwiet*

Tralapo schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:40:
Ik heb een Philips TV en een Sonos Beam, beiden zijn ook gekoppeld aan HomeAssistant met de bijbehorende integraties.

Ik heb een automation die, zodra de TV aan gaat, de muziek in huis stopt, de juiste Sonos speakers koppelt/ontkoppelt, een bepaald volume op de Beam instelt en de invoer op 'TV' zet. Andersom gaat de muziek weer aan als de tv uit gaat.

Dit werkt eigenlijk helemaal top, maar ik loop tegen het volgende aan: als ik iets op pauze zet op de TV en lang genoeg weg blijf zodat hij op screensaver schiet, staat het volume van de Sonos na hervatten ineens hoger.

Nu heb ik "Automatisch afspelen tv" in de Sonos app eens uitgeschakeld en nu is het resultaat dat bij hervatten na screensaver het geluid helemaal niet meer terugkomt. In de Sonos app zie ik dan dat de Beam op pauze staat en het laatste afgespeelde nummer/radiostation toont, niet de TV input.

Wat zou nou een slimme manier zijn om binnen HomeAssistant ervoor te zorgen dat de Sonos bij de les blijft én het volume gelijk blijft? Vanuit de PhilipsTV integratie lijk je niet veel meer (betrouwbaar) te kunnen ondervangen dan TV aan of TV uit, maar die status wijzigt niet bij het intreden van de screensaver. Andere mensen die hier al eens tegenaan gelopen zijn?
Screensaver uitschakelen op de TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Superflip schreef op zondag 7 april 2024 @ 07:35:
[...]
Screensaver uitschakelen op de TV?
Dat zou je zeggen inderdaad, maar lijkt helaas niet te kunnen. Waarschijnlijk omdat het een OLED is en ze (te) voorzichtig zijn wat betreft inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:12
Hoe delen jullie nu je automations in? Je hebt nu 'categories' om ze te labelen (en je hebt nu ook labels, maar die werken weer niet voor de automations :p)

Welke categorieen hangen jullie aan je automations? Ik dacht eerst op kamerniveau, maar je hebt natuurlijk al 'rooms' in HA..

[ Voor 14% gewijzigd door spokje op 07-04-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 10:07

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb vorig jaar 3 esp32 bordjes gekocht voor espresense, maar ik heb problemen om het juiste oplaad blokje te vinden. Ik had er een van 18 watt besteld en die kreeg ik net even werkend, maar als ik hem via een stekkerdoos aansluit lijkt het net of hij te weinig stroom krijgt. Een esp32 bordje heb ik via de usb poort van mijn bureau aangesloten en dat gaat wel goed.

[ Voor 193% gewijzigd door CAP-Team op 07-04-2024 13:56 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57
spokje schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:41:
Hoe delen jullie nu je automations in? Je hebt nu 'categories' om ze te labelen (en je hebt nu ook labels, maar die werken weer niet voor de automations :p)

Welke categorieen hangen jullie aan je automations? Ik dacht eerst op kamerniveau, maar je hebt natuurlijk al 'rooms' in HA..
Ik categoriseer op functie: Background tasks, Notifications, Heating, Lighting en Miscellaneous (die laatste is dus alles wat niet een categorie heeft)
Verder gebruik ik dan dus labels om bij te houden welke automation welk functioneel domein raakt. Dus mijn automatische koffiezet automation heeft een label voor koffie, en de auto-YT mute functie heeft een label voor media en sound, etc...

Lebels vind ik eigenlijk nuttiger voor entities: zo heb ik labels voor alle batterijgevoede zigbee apparaten enzo waarvan ik de batterijstatus bij wil houden. De auto heeft ook een batterij en daarvan hoef ik niet perse te weten dat het batterijtje bijna leeg is, dus die kan ik dan mooi onderscheiden door die niet het label mee te geven.

[ Voor 17% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 07-04-2024 13:56 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@spokje Zowel labels als categorien zijn toe te passen op automations. Maar het is nog een beetje raar hoe je dat moet doen. Voor categorien zit er direct een menu item 'Assign category' maar labels zitten onder 'Show settings'. En beide zijn niet direct te benaderen als je werkelijk in de automation editor zit. Nog een beetje warrig dus :/

Zelf nog niet mee begonnen maar kan me voorstellen dat ik vooral labels zou toepassen omdat je daar meer dan een van kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik run HomeAssistant OS op een AWOW Intel Gen12 N100 Quad Core 3.40GHz Mini PC 8GB DDR5 4800MHz 512GB M.2 SSD.

Er zijn wat uitbreidingen die volgens mij wel veel van het toestel vragen: Frigate (met Google Coral TPU USB hardware accelerator) en Scrypted voor 10/12 camera’s.

Belasting:
CPU 97%
Geheugen bijna 100%

Ik ben dan ook op zoek naar een nieuwe (mini of 1u rackmountable) computer waarop HAOS futureproof kan draaien.

Welke raden jullie aan/af

Ik ben niet echt thuis in de huidige processor families, maar weet wel dat meer RAM uiteraard beter is.

Op Amazon vind ik:
MINIS FORUM Venus UM790 Pro Mini PC AMD Ryzen 9 7940HS up to 5.2GHz 64GB DDR5 1TB SSD

Maar vraag me af of die zich niet zal vervelen, gedurende 95% van de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[b]Brynnie schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:35:[/b

Er zijn wat uitbreidingen die volgens mij wel veel van het toestel vragen: Frigate (met Google Coral TPU USB hardware accelerator
Met Coral zou dat juist niet zoveel van je overige hardware moeten vragen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Dat dacht ik ook, maar toch zitten zowel processor- als geheugenpercentage ruim boven 95%.

Heb de indruk dat de iOS app de laatste tijd ook minder responsief is. En in dagelijks gebruik krijg ik ook feedback van gezinsleden dat bvb lichten op basis van (Hue) bewegingsmelders niet zo snappy reageren als voorheen.

Enkele dagen geleden installeerde ik Scrypted om via de Ubiquiti Protect plug-in en de ONVIF plug-in de camera’s (Ubiquiti en Dahua) te tonen in HomeKit. Blijkbaar is dat ook een zware belasting voor HAOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 07:52

Sebazzz

3dp

Ik heb Duco ventilatieroosters maar vanwege koudeval is het prettig om ze dicht te hebben als je er in de buurt bent/slaapt. Als je ze echter vergeet krijg je op ten duur last van schimmel en vocht.

Heeft iemand toevallig een optie om ze te automatiseren? In principe is dat met een MCU zoals Arduino of ESP32 en een servo te doen, maar ik vroeg mij af of iemand toevallig dat zelf al uitgevogeld had.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:13
-Casper schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:40:
[...]

Maar dat hoeft toch niet zo lastig te zijn? Dit is mijn zonwering automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Zonnescherm
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    attribute: azimuth
    above: 200
    id: inklappen
  - platform: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    attribute: azimuth
    above: 70
    id: uitklappen
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: uitklappen
          - >-
            {{ state_attr('weather.home_hourly', 'forecast')[:12] |
            map(attribute='temperature') | max > 20 }}
        sequence:
          - service: cover.open_cover
            entity_id: cover.zonnescherm
      - conditions:
            id: inklappen
          - condition: state
            state: open
        sequence:
          - service: cover.close_cover
Ik heb bijna een jaar dankbaar gebruik gemaakt van dit template. Alleen nu blijkt dat de forecast functionaliteit niet meer werkt zoals voorheen. :/

Het is voor mij niet helemaal duidelijk hoe ik dit weer werkend krijg. Blijkbaar moeten we een forecast handmatig opvragen?
https://www.home-assistan...#weather-forecast-service

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
    action:
      - service: weather.get_forecast
        target:
          entity_id: weather.home
        data:
          type: daily
        response_variable: forecast
    binary_sensor:
      - name: Is it going to rain?
        state: "{{ forecast.forecast[0].precipitation > 0 }}"

Als ik bovenstaande in de ontwikkel hulpmiddelen > sjablonen gooi, dan krijg ik direct de foutmelding:
forecast' is undefined. Ook als ik weather.home vervang met de exacte naam van het weather attribuut.

Rant:
Blijf het jammer vinden dat voorspellingen zo ongebruiksvriendelijk zijn in Home Assistant (lees: niet eenvoudig via de GUI kunnen worden opgevraagd), weersvoorspellingen zijn toch vrij essentieel voor het automatiseren van een hoop taken.
spokje schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:41:

Ik heb nu categorieën voor bepaalde apparatuur, bijv. alle zonwering of ventilatie automatiseringen.
Dan staan ze overzichtelijk bij elkaar. Met labels kan je natuurlijk ook filteren, maar ik vindt het prettiger om alle automations onder elkaar te kunnen zien, maar wel netjes gegroepeerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Gijs007 op 08-04-2024 10:52 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 11:26
Ik ben 2 weken voor mijn werk in het buitenland geweest, nu kom ik terug en start HA op en krijg de volgende melding :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yM0OFEZ_H_yndvMuKEl9Ah88Iuo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dZcCZYQA9B7lp6oEDYBVirNk.png?f=user_large

Ik zou dus even niet weten wat er mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Activate afgaande op Update HACS Access Token is het een kwestie van de HACS integration verwijderen en opnieuw toevoegen (zonder herstart van HA tussendoor) om automatisch een nieuw token bij Github op te halen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@Gizz

Dank je, ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dit moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Activate schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:57:
@Gizz

Dank je, ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dit moet doen?
Onder Settings > Devices & Services

Daar kun je de huidige HACS integratie verwijderen, en opnieuw toevoegen.
Tenzij je hem nu nog in je YAML config hebt staan, in dat geval moet je het daar weg halen en dan HA herstarten, daarna toevoegen in Settings > Devices & Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:27
Tralapo schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:40:

Ik heb ook zoiets en maak gebruik van de ping-integratie.
Zolang de TV te pingen is, staat deze aan, screensaver of niet.
Zodra de ping weg is, is de tv uit.

Uiteraard wel een DHCP-reservation maken zodat de TV altijd hetzelfde IP heeft.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:58
Gijs007 schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:29:
[...]

Ik heb bijna een jaar dankbaar gebruik gemaakt van dit template. Alleen nu blijkt dat de forecast functionaliteit niet meer werkt zoals voorheen. :/

Het is voor mij niet helemaal duidelijk hoe ik dit weer werkend krijg. Blijkbaar moeten we een forecast handmatig opvragen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
    action:
        target:
        data:
    binary_sensor:

Als ik bovenstaande in de ontwikkel hulpmiddelen > sjablonen gooi, dan krijg ik direct de foutmelding:
forecast' is undefined. Ook als ik weather.home vervang met de exacte naam van het weather attribuut.

Rant:
Blijf het jammer vinden dat voorspellingen zo ongebruiksvriendelijk zijn in Home Assistant (lees: niet eenvoudig via de GUI kunnen worden opgevraagd), weersvoorspellingen zijn toch vrij essentieel voor het automatiseren van een hoop taken.

[...]

Ik heb nu categorieën voor bepaalde apparatuur, bijv. alle zonwering of ventilatie automatiseringen.
Dan staan ze overzichtelijk bij elkaar. Met labels kan je natuurlijk ook filteren, maar ik vindt het prettiger om alle automations onder elkaar te kunnen zien, maar wel netjes gegroepeerd.
Het viel mij ook op dat mn zonnescherm dit weekend niet automatisch uit ging. moet nog ff de tijd nemen om dit aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@TheFes

Lijkt toch niet helemaal goed te gaan :

Ik heb hem niet in de config staan, heb hem hem verwijderd onder devices en settings, ik wil hem opnieuw toevoegen en dan krijg ik deze foutmelding :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRXDkE-urUPi0bbvQiCBV-evAM0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OzbXQctd4QVOGiXyEgQ2OC8Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Activate schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:26:
@TheFes

Lijkt toch niet helemaal goed te gaan :

Ik heb hem niet in de config staan, heb hem hem verwijderd onder devices en settings, ik wil hem opnieuw toevoegen en dan krijg ik deze foutmelding :

[Afbeelding]
Is hij ook daadwerkelijk weg in het overzicht voordat je hem opnieuw wil gaan toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gijs007 schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:29:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
    action:
        target:
        data:
    binary_sensor:

Rant:

[...]

De action optie werkt alleen bij trigger based template sensoren, je zult dus ook een trigger moeten toevoegen. Bijvoorbeeld een time patter trigger die het eens per uur ververst, of een state trigger die op state changes van de weather entity triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 19:17
Brynnie schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:02:
Dat dacht ik ook, maar toch zitten zowel processor- als geheugenpercentage ruim boven 95%.

Heb de indruk dat de iOS app de laatste tijd ook minder responsief is. En in dagelijks gebruik krijg ik ook feedback van gezinsleden dat bvb lichten op basis van (Hue) bewegingsmelders niet zo snappy reageren als voorheen.

Enkele dagen geleden installeerde ik Scrypted om via de Ubiquiti Protect plug-in en de ONVIF plug-in de camera’s (Ubiquiti en Dahua) te tonen in HomeKit. Blijkbaar is dat ook een zware belasting voor HAOS.
Kan je in de linux commandline komen, met SSH? Want welk process gebruikt al die CPU en memory?
10+ camera's is wel veel, aangezien frigate een ffmpeg proces per camera draait.
Want dit klinkt eigenlijk niet echt als een HA issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@TheFes

Hij is niet meer zichtbaar onder integraties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@TheFes

herstart uitgevoerd, opnieuw geinstalleerd, ik ben ingelogd ondr mijn eigen naam in Github en dan krijg ik dit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ttFQNlvN82KHU-rbf-jCR3tvIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gPTuN4T9e1gS8kAbiytinXvy.png?f=fotoalbum_large

Vreemd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Activate schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:50:
@TheFes

herstart uitgevoerd, opnieuw geinstalleerd, ik ben ingelogd ondr mijn eigen naam in Github en dan krijg ik dit :

[Afbeelding]

Vreemd....
Heb je heel veel HACS components?
Wellicht heb je de rate limit geraakt, probeer het anders morgen nog eens?

En anders dit even doornemen?
https://github.com/orgs/community/discussions/67196

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 08-04-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Septillion schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:55:
@ahbart Z2M geeft ze zo te zien wel los door. Ofwel, je zal voor ZHA een report aan moeten maken. Misschien dat ze al wat hebben aan de info in dat topic wat je linkt.
Ik heb 18 zigbee apparaten en ben niet meteen enthousiast om over te stappen van zha naar z2m. Ik kom er nu achter dat de Bosch door windows plus sensor met ip45 niet zo geschikt is voor buiten als gedacht. Ik las ergens dat deze geschikt was voor buiten. Dat was dus niet helemaal juist. Dus misschien toch maar naar een betere buitengeschikte deur sensor zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@ahbart IP44 zou prima moeten zijn voor buitengebruik, toch?
De PARASOLL van IKEA is IP44, wellicht is dat iets voor je: https://www.ikea.com/nl/n...ensor-smart-wit-80504308/

[ Voor 16% gewijzigd door JBS op 08-04-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
JBS schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:47:
@ahbart IP44 zou prima moeten zijn voor buitengebruik, toch?
De PARASOLL van IKEA is IP44, wellicht is dat iets voor je: https://www.ikea.com/nl/n...ensor-smart-wit-80504308/
Mag die buiten dan? Ik zie dat niet staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ahbart schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:07:
[...]
Ik kom er nu achter dat de Bosch door windows plus sensor met ip45 niet zo geschikt is voor buiten als gedacht.
Waarom niet? IPx5 betekent:
Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Weet iemand wat er in de recente updates is veranderd waardoor mijna automation niet meer werkt?
Hieronder mijn automation die nu niets meer doet. Hoe kan ik dit het beste troubleshooten?

Voor de duidelijkheid ik heb niets gewijzigd aan de configuratie/script/automation.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51

alias: DoucheOudersMechVentilatie
description: ""
trigger:
  - type: occupied
    platform: device
    device_id: ce5f7893cb43ca7366e3402bf3aca1ca
    entity_id: 57b043de7dfd1d1245e6c2a9938353bf
    domain: binary_sensor
    id: Doucheaan
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
  - type: not_occupied
    platform: device
    device_id: ce5f7893cb43ca7366e3402bf3aca1ca
    entity_id: 57b043de7dfd1d1245e6c2a9938353bf
    domain: binary_sensor
    for:
      hours: 1
      minutes: 15
      seconds: 0
    id: Doucheuit
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Doucheaan
        sequence:
          - service: light.turn_on
            target:
              entity_id: light.fan_speed
            data:
              brightness_pct: 3
      - conditions:
            id:
              - Doucheuit
        sequence:
          - service: light.turn_on
            target:
              entity_id:
                - light.fan_speed
              device_id: []
              area_id: []
            data:
              brightness_pct: 1
mode: single

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Workaholic 'hij doet het niet' is vrij algemeen. Waar gaat het precies mis? Kun je eens naar je traces kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:53:
@Workaholic 'hij doet het niet' is vrij algemeen. Waar gaat het precies mis? Kun je eens naar je traces kijken?
Dat is het vreemde - die geeft niets terug.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Workaholic schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:57:
[...]

Dat is het vreemde - die geeft niets terug.
Kun je eens een nieuwe automation maken met dezelfde trigger en die delen? De tijdsperiode voor de trigger is verder niet zo relevant, en action kun je leeg houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 11:59
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan combineren.

1. Mijn doel is om de datums van de afvalverzameling in een leesbaar formaat te hebben (vrijdag 12 april)
2. Maar toch gesorteerd op basis van de eerstvolgende leegbaarheids-datum.

Voor 1. kan ik een template maken (sensor PMD_formatted):
code:
1
{{ as_timestamp(state_attr('sensor.afvalwijzer_pmd', 'year_month_day_date')) | timestamp_custom('%A %d %B') }}

Voor 2. heb ik de custom:entrie- via HACS staan (zie screenshot met een sort op de sensor.days_until_collection_date)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPDIOwN-uQSunr1jZ2owKqwQ-aE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ExOa2ru6T5WvzFhKhe1q0u3C.png?f=fotoalbum_large

Nu werken ze beiden los van elkaar, maar nu wil ik ze samen hebben..

Ik kan wel de sortering doen op de last_changed date van de custom sensor. Maar bij een reboot of iets, is alles weer gereset en wil je dus ook niet.

Iemand een idee hoe ik beste of both worlds kan combineren?
Iets van een sensor in de UI met een template samen om de date te formatteren, maar de days_until_collection_date te laten staan als sorting?

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Workaholic dan wordt hij niet getriggered en gaat het al mis bij je entity 57b043de7dfd1d1245e6c2a9938353bf (lekker leesbaar :P )

Geen idee waar 57b043de7dfd1d1245e6c2a9938353bf zijn data vandaan haalt. Maar ik zou eens kijken of hij het überhaupt nog doet. Misschien hangt ie wel op unknown. Dan is er verder met je automation niet meteen iets mis.

Eerst de basis checken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NeoFoX schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:59:
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan combineren.

1. Mijn doel is om de datums van de afvalverzameling in een leesbaar formaat te hebben (vrijdag 12 april)
2. Maar toch gesorteerd op basis van de eerstvolgende leegbaarheids-datum.

Voor 1. kan ik een template maken (sensor PMD_formatted):
code:
1
{{ as_timestamp(state_attr('sensor.afvalwijzer_pmd', 'year_month_day_date')) | timestamp_custom('%A %d %B') }}

Voor 2. heb ik de custom:entrie- via HACS staan (zie screenshot met een sort op de sensor.days_until_collection_date)

[Afbeelding]

Nu werken ze beiden los van elkaar, maar nu wil ik ze samen hebben..

Ik kan wel de sortering doen op de last_changed date van de custom sensor. Maar bij een reboot of iets, is alles weer gereset en wil je dus ook niet.

Iemand een idee hoe ik beste of both worlds kan combineren?
Iets van een sensor in de UI met een template samen om de date te formatteren, maar de days_until_collection_date te laten staan als sorting?
Als je je template sensors in YAML maakt, kun je er ook een attribute aan toevoegen. Dat kan dan dus de jaar-maand-dag notatie zijn zodat je er op kunt sorteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:01:
@Workaholic dan wordt hij niet getriggered en gaat het al mis bij je entity 57b043de7dfd1d1245e6c2a9938353bf (lekker leesbaar :P )

Geen idee waar 57b043de7dfd1d1245e6c2a9938353bf zijn data vandaan haalt. Maar ik zou eens kijken of hij het überhaupt nog doet. Misschien hangt ie wel op unknown. Dan is er verder met je automation niet meteen iets mis.

Eerst de basis checken :)
Dat is het entry_id van de entity, en dat wordt sinds een tijdje bij device triggers/conditions/actions gebruikt zodat die blijven werken als je het entity_id wijzigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TheFes schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:03:
[...]

Dat is het entry_id van de entity, en dat wordt sinds een tijdje bij device triggers/conditions/actions gebruikt zodat die blijven werken als je het entity_id wijzigt
Ik zie nu dat hij dat inderdaad doet bij een nieuwe automation. Niet eerder gemerkt. Handig om dingen niet kapot te laten gaan; hoofdpijn om te lezen en ernaar te verwijzen als je iemand probeert te helpen op een forum :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@TheFes

er zijn maar een stuk of 7 components deze werkten tot het verwijderen nog wel, maar nu helaas ook niet meer...

Hopelijk komt Github snel met een oplossing om mij niet meer als Spammer te zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Activate schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:16:
@TheFes

er zijn maar een stuk of 7 components deze werkten tot het verwijderen nog wel, maar nu helaas ook niet meer...

Hopelijk komt Github snel met een oplossing om mij niet meer als Spammer te zien....
Het verwijderen van HACS heeft geen invloed op de componenten die je er mee gedownload hebt. HACS is alleen maar een download/update manager, je componenten zouden het gewoon moeten blijven doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 11:59
TheFes schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:01:
[...]

Als je je template sensors in YAML maakt, kun je er ook een attribute aan toevoegen. Dat kan dan dus de jaar-maand-dag notatie zijn zodat je er op kunt sorteren
Niet aan gedacht... top.. Gefixed.

code:
1
2
3
4
5
6
- name: pmd_formatted
      attributes:
        days_until_collection_date: >
            {{ state_attr('sensor.afvalwijzer_pmd', 'days_until_collection_date') }}

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-05 08:52
ahbart schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:04:
[...]

Mag die buiten dan? Ik zie dat niet staan.
IKEA UK zegt dit er over:
Can I use a PARASOLL door/window sensor outdoors?

Yes. The PARASOLL door/window sensor is IP44 classified, which means it is splash proof. It can be used indoors and in sheltered outdoor areas.

Please note that extreme weather and temperature conditions may impact the overall performance and lifetime of a sensor. You can find more information about this in the Advice & Instructions document of the sensor.
Mijn interpretatie: een buitje kan ie vast wel hebben, maar een enorme/langdurige plensbui is mogelijk teveel van het goede.

IP Ratings

Mocht je een 3D printer hebben, dan zijn er mensen die een (hopelijk) waterdichte behuizing hebben ontworpen: https://www.printables.co...kea%20parasoll&ctx=models

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

TheFes schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:03:
[...]
Hoe gebruik je dat dan? Als ik een device trigger kies bij een automation kan ik alleen de namen van de devices kiezen. Iets in de stijl van Lichtschakelaar_slaapkamer

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:08:
[...]

Hoe gebruik je dat dan? Als ik een device trigger kies bij een automation kan ik alleen de namen van de devices kiezen. Iets in de stijl van Lichtschakelaar_slaapkamer
Dat gebruik je verder niet, maar vroeger kwam in de YAML van een device trigger gewoon het entity id te staan. Als je dan het entity id wijzigde, dan werkte je trigger niet meer.
Als je nu het entity_id wijzigt na het aanmaken van je trigger, dan blijft die gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar goed, dat mes snijdt aan twee kanten. Je kan nu niet meer makkelijk een device vervangen (als deze stuk is bijvoorbeeld) en dan drop in met zelfde entity id's doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:11:
Maar goed, dat mes snijdt aan twee kanten. Je kan nu niet meer makkelijk een device vervangen (als deze stuk is bijvoorbeeld) en dan drop in met zelfde entity id's doen...
Dat kon al niet met device triggers/conditions/actions vanwege het device id. Vandaar ook dat ik altijd entity based triggers/conditions/actions gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 19:54

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Septillion schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:11:
Erger nog. Als het device ID wijzigt dan wordt de automatisering gedeactiveerd én de code waarin het device_id gebruikt wordt, wordt leeggemaakt. Ben daar wel even zoet mee geweest en heb uiteindelijk alle triggers en actions via entiteiten (dus weer lekker met het entity_id) ingesteld.

Sowieso een rare keuze. Immers het wijzigen van en entity_id's ben je zelf bij (en pietje_puk is nog altijd goed herkenbaar als het nu pietje_puk_nieuw is). Maar die device id's kun je nooit meer achterhalen (en al kon je het, het heeft geen zin omdat de code is leeggemaakt).

Nee, was totaal niet blij toen ik met deze "feature" geconfronteerd werd bij de verhuizing van ZHA naar Z2M.

Over Z2M gesproken. Reden dat ik overstapte (hoofdreden) was omdat ik een netwerk in de loods heb én een netwerk thuis. Loods was Hue (en dus beperkt), thuis was ZHA. 2 sets ZHA kan niet (want ja, ZHA coders vinden nu eenmaal dat je maar één Zigbee netwerk mag/moet hebben) dus overstap naar Z2M was een must. Betrouwbaarheid valt mij erg tegen.

Waar ik bij Hue het aantal problemen per jaar op 1 hand kan tellen en bij ZHA het aantal problemen per maand op 1 hand ben ik bij Z2M vooralsnog al blij als het aantal problemen per week op 1 hand te tellen is. Regelmatig is een schakelaar niet bereikbaar (terwijl de LQI ver boven de 100 is). Ik heb zelfs al een Z2M_loods en Z2M_thuis restart button op mijn lovelace interface staan.

Kan zijn dat Z2M mijn Lidl gateways met Blakadder software niet zo fijn vinden maar vooralsnog is de startvreugde (die echt hoog was) aardig bekoeld. En nee, het ligt niet aan MQTT (want mijn Tasmota devices zijn al meer dan een jaar 100% betrouwbaar via diezelfde MQTT broker).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Ora et Labora schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:11:
[...]

Ik heb ook zoiets en maak gebruik van de ping-integratie.
Zolang de TV te pingen is, staat deze aan, screensaver of niet.
Zodra de ping weg is, is de tv uit.

Uiteraard wel een DHCP-reservation maken zodat de TV altijd hetzelfde IP heeft.
Ja ik had ook al in zo'n richting gedacht, de Philips integratie blijft wel gewoon 'on' aangeven namelijk.

Maar het enige wat ik dan verzinnen is een automation aanmaken die elke minuut(?) runt en Sonos op TV zet zo lang de televisie aan staat? Of kan dat efficiënter?

[ Voor 13% gewijzigd door Tralapo op 08-04-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:12

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
HuismAndré schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:28:
[...]

Erger nog. Als het device ID wijzigt dan wordt de automatisering gedeactiveerd én de code waarin het device_id gebruikt wordt, wordt leeggemaakt. Ben daar wel even zoet mee geweest en heb uiteindelijk alle triggers en actions via entiteiten (dus weer lekker met het entity_id) ingesteld.

Sowieso een rare keuze. Immers het wijzigen van en entity_id's ben je zelf bij (en pietje_puk is nog altijd goed herkenbaar als het nu pietje_puk_nieuw is). Maar die device id's kun je nooit meer achterhalen (en al kon je het, het heeft geen zin omdat de code is leeggemaakt).

Nee, was totaal niet blij toen ik met deze "feature" geconfronteerd werd bij de verhuizing van ZHA naar Z2M.

Over Z2M gesproken. Reden dat ik overstapte (hoofdreden) was omdat ik een netwerk in de loods heb én een netwerk thuis. Loods was Hue (en dus beperkt), thuis was ZHA. 2 sets ZHA kan niet (want ja, ZHA coders vinden nu eenmaal dat je maar één Zigbee netwerk mag/moet hebben) dus overstap naar Z2M was een must. Betrouwbaarheid valt mij erg tegen.

Waar ik bij Hue het aantal problemen per jaar op 1 hand kan tellen en bij ZHA het aantal problemen per maand op 1 hand ben ik bij Z2M vooralsnog al blij als het aantal problemen per week op 1 hand te tellen is. Regelmatig is een schakelaar niet bereikbaar (terwijl de LQI ver boven de 100 is). Ik heb zelfs al een Z2M_loods en Z2M_thuis restart button op mijn lovelace interface staan.

Kan zijn dat Z2M mijn Lidl gateways met Blakadder software niet zo fijn vinden maar vooralsnog is de startvreugde (die echt hoog was) aardig bekoeld. En nee, het ligt niet aan MQTT (want mijn Tasmota devices zijn al meer dan een jaar 100% betrouwbaar via diezelfde MQTT broker).
Ben in de afgelopen maanden vaker gewisseld tussen ZHA en Z2M om tot de conclusie te komen dat beiden niet stabiel zijn met al mijn apparaten tegelijk in 1 netwerk.

Na veel onderzoek en proberen, ontdekt dat de grootste boosdoener smart plugs waren die heel veel data rapporteren. Wat ook de reden is dat ze in Z2M standaard heel erg gelimiteerd zijn in hoe vaak ze rapporteren, om zo het Zigbee netwerk niet te overbelasten.

ZHA bleef crashen met de ZBDongle-E, sinds ik beiden op een ZBDongle-P heb draaien, is het eigenlijk volledig stabiel gebleven. Dus ook voor ZHA een ZBDongle-P gebruiken.

Ook is het belangrijkste advies, als je met USB coordinators werkt, gebruik een USB2 verlengkabel, zodat je geen 2.4Ghz interferentie hebt vanuit het moederbord van de PC/SBC die je gebruikt.

Heb nu het grootste deel draaien via Z2M 95 apparaten:
53 router (hue lampen, bosch smart home relay)
27 batterij (frient deursensoren, keypad en bosch smart home thermostaten, sirene)
15 green power (friends of hue knoppen)

En via ZHA 8 apparaten:
8 router (2 Niko inbouw stopcontacten, 6 frient smartplugs).

De belasting van het ZHA kanaal is rond een constante 30-40% voor puur die paar smart plugs. Die belasting erbij op Z2M zorgde vaak voor 100% belasting van dat kanaal.

Standaard rapporteren die Smart plugs elke 1-3seconde. Dat heeft Z2M standaard gelimiteerd tot eens per 30sec, om het Zigbee netwerk stabiel te houden. Maar dat vond ik qua resolutie niet vaak genoeg.

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 00:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

ralpje schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:17:
Ik heb nu op verschillende plekken in huis de schakelaars verwijderd, in de lasdoos netjes alles verbonden met een lasklem, blindplaatje erop en dan op het blindplaatje een Tradfri schakelaar. Hiermee staan m'n (Tradfri) lampen dus altijd onder stroom en schakel ik alleen op basis van Zigbee.

Eigenlijk wil ik die (lelijke) opbouw-oplossing vervangen door nette Zigbee-based inbouwschakelaars. Maar: ik hoef dus niet daadwerkelijk de achterliggende verlichting te schakelen (als in: stroom erop/eraf), het hoeft alleen maar een Zigbee signaal te sturen.
Welke schakelaars zijn aan te bevelen in dit scenario?
Heb jij hier inmiddels een goede oplossing voor gevonden? Zit nu met hetzelfde. Ik wil een Zigbee wandschakelaar om mijn Zigbee lampen (als groep) mee te kunnen schakelen / dimmen, het liefste een die gewoon via 230V gevoed kan zodat je niet steeds met knoopcellen in de weer hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-05 00:53

CSB

:D

Gewoon even uit nieuwsgierigheid:
Zijn er mensen die een local LLM hebben gekoppeld aan HA? Ik zat te kijken naar home-llm omdat ik daar mee zou willen experimenteren. Ik draai HA op een RPI 3b en heb nog een "oude" gamepc waar ik (eventueel via VM's) een LLM op zou willen draaien.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:58
YAML:
1
{{ state_attr('weather.home_hourly', 'forecast')[:12] | map(attribute='temperature') | max > 20 }}

Ik gebruik dit in een condition. Begrijp ik goed uit de documentatie dat ik zelf een template sensor moet bouwen om deze data in te stoppen zodat ik die weer kan gebruiken in de automation? Of is er een manier waar ik niet een aparte sensor moet gaan opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Casper schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:45:
YAML:
1
{{ state_attr('weather.home_hourly', 'forecast')[:12] | map(attribute='temperature') | max > 20 }}

Ik gebruik dit in een condition. Begrijp ik goed uit de documentatie dat ik zelf een template sensor moet bouwen om deze data in te stoppen zodat ik die weer kan gebruiken in de automation? Of is er een manier waar ik niet een aparte sensor moet gaan opzetten?
Je moet voor deze specifieke waarde een trigger based template sensor maken die de waarde uit de forecast data haalt. Het is op zich niet aan te raden om weer een nieuwe sensor te gaan maken die heel die forecast data in zich heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:24:
[...]

Dat kon al niet met device triggers/conditions/actions vanwege het device id. Vandaar ook dat ik altijd entity based triggers/conditions/actions gebruik
Doelde ook niet op vroeger vs nu maar device-trigger vs state-trigger :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@HuismAndré Zelf hier maar paar issues per jaar met Z2M eigenlijk. Maar wel altijd met een TI chip coördinator gewerkt. Maar lees wel dat de SL chips wat minder lekker samen willen werken met vooral Tuya dingen.

En dat power meters aardig wat vragen kwam ik (en volgens mij koenk) ook achter toen de SHP13 uit kwamen. Zeker omdat je die moet pollen. Vandaar dus ook niet zo'n fan van energy meters (of andere continue uit moeten sturen devices) op Zigbee. Heb dan ook het vermoeden dat Tuya er zelf mee weg komt door het gewoon niet op te vragen zolang de gebruiker het niet in de UI wilt hebben. Dus voor power monitoring gebruik ik bijna alleen maar Wifi devices. Met als extra voordeel dat ik die kan kalibreren/justeren met Tasmota of ESPhome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:36

Church of Noise

Drive it like you stole it

BiG-GuY schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:05:
[...]

Ben in de afgelopen maanden vaker gewisseld tussen ZHA en Z2M om tot de conclusie te komen dat beiden niet stabiel zijn met al mijn apparaten tegelijk in 1 netwerk.

Na veel onderzoek en proberen, ontdekt dat de grootste boosdoener smart plugs waren die heel veel data rapporteren. Wat ook de reden is dat ze in Z2M standaard heel erg gelimiteerd zijn in hoe vaak ze rapporteren, om zo het Zigbee netwerk niet te overbelasten.

ZHA bleef crashen met de ZBDongle-E, sinds ik beiden op een ZBDongle-P heb draaien, is het eigenlijk volledig stabiel gebleven. Dus ook voor ZHA een ZBDongle-P gebruiken.

Ook is het belangrijkste advies, als je met USB coordinators werkt, gebruik een USB2 verlengkabel, zodat je geen 2.4Ghz interferentie hebt vanuit het moederbord van de PC/SBC die je gebruikt.

Heb nu het grootste deel draaien via Z2M 95 apparaten:
53 router (hue lampen, bosch smart home relay)
27 batterij (frient deursensoren, keypad en bosch smart home thermostaten, sirene)
15 green power (friends of hue knoppen)

En via ZHA 8 apparaten:
8 router (2 Niko inbouw stopcontacten, 6 frient smartplugs).

De belasting van het ZHA kanaal is rond een constante 30-40% voor puur die paar smart plugs. Die belasting erbij op Z2M zorgde vaak voor 100% belasting van dat kanaal.

Standaard rapporteren die Smart plugs elke 1-3seconde. Dat heeft Z2M standaard gelimiteerd tot eens per 30sec, om het Zigbee netwerk stabiel te houden. Maar dat vond ik qua resolutie niet vaak genoeg.
Hoe vallen de Niko stopcontacten mee? (algemeen en qua rapporteren?)
Ik heb zo het idee opgevat om de smartplugs (voorlopig vnl Shelly Plug S dus via WiFi een een beperkt aantal over zigbee, een nous en er zijn een paar innr toestellen onderweg)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Church of Noise schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:39:
[...]

Hoe vallen de Niko stopcontacten mee? (algemeen en qua rapporteren?)
Ik heb zo het idee opgevat om de smartplugs (voorlopig vnl Shelly Plug S dus via WiFi een een beperkt aantal over zigbee, een nous en er zijn een paar innr toestellen onderweg)
Zeer stabiel en rapporteren heel accuraat. Maar als je een groot Zigbee netwerk hebt, belasten ze dat netwerk dus best wel. Maar dat geldt dus voor veel Zigbee gebaseerde die veel rapporteren.

Heb een tijdje die van Bosch geprobeerd, via de eigen hub rapporteerden die eens per 30sec. Maar via ZHA en Z2M elke 3 seconde, ze liepen daardoor van tijd tot tijd vast. Bij Z2M kan je het interval aanpassen, bij ZHA niet.

De Niko en de Frient die ik heb, kunnen het dus wel aan en blijven stabiel op het Zigbee netwerk nog nooit een vastloper mee gehad en schakelen altijd.

Let wel op wat je qua vermogen wilt schakelen. De Niko inbouw hebben een betere piekbelasting, maar duurbelasting is zoals met vele 10-12A. De Bosch waren daarin wel interessant, die kunnen namelijk wel constant 16A aan, maar dus met beperktere rapportage.

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 08-04-2024 21:56 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

CyBeRSPiN schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:43:
[...]

Heb jij hier inmiddels een goede oplossing voor gevonden? Zit nu met hetzelfde. Ik wil een Zigbee wandschakelaar om mijn Zigbee lampen (als groep) mee te kunnen schakelen / dimmen, het liefste een die gewoon via 230V gevoed kan zodat je niet steeds met knoopcellen in de weer hoeft.
Niko heeft nette inbouwschakelaars, zonder fysieke schakelaar. Dus bedoeld om smart dingen te schakelen via een Zigbee signaal.

De Green Power (FriendsOfHue) hebben geen 230V en geen batterijen nodig, die werken enkel met Z2M of de originele Hue hub.

Alternatief hebben ze ook actieve Zigbee met CR2450 knoopcel, die 5 jaar mee zou moeten kunnen.

Gebruik zelf de Niko FriendsOfHue knoppen om lampen en gordijnen/rolluiken (non Zigbee) te besturen via HA.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:21:
@HuismAndré Zelf hier maar paar issues per jaar met Z2M eigenlijk. Maar wel altijd met een TI chip coördinator gewerkt. Maar lees wel dat de SL chips wat minder lekker samen willen werken met vooral Tuya dingen.
Maar dat verklaart niet het verschil in stabiliteit dat ik waargenomen heb tussen ZHA en Z2M (met 100% identieke hardware). Ik zal het natuurlijk wel nog een tijdje aanzien (want draait nu een week of 2 waarbij er elke dag wel weer wat aangepast wordt) maar als het over een maand nog zo is dan moet er toch iets veranderen.

Nog bedankt voor de tip over slimme stopcontactjes met power meters. Spanning hoef ik niet te weten, stroom ook niet en cumulatieve output mag wel eens per minuut in plaats van elke 5 seconden. Moet toch weer schelen (zo'n 12 stuks in gebruik, 6 per netwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

BiG-GuY schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:05:
[...]
Ik weet niet welke jij gebruikt maar de Nous A1Z units hebben een min refresh staan van 5 seconden (en rapporteren, indien nodig, dan ook elke 5 seconden). Voorbeeld (waarin ik current en voltage al verwijderd heb, cumulatief op 60 heb gezet maar de activepower met rust heb gelaten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuK2js17-M5aTJQBr2fxM_Wqnes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S2Ck6VkM7jCXnePb4LXexoq8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pMHzoXM-XdVdP6dh1OpeMNanEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i5wrLCpZ3YBQXTXqPXOHYFUL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HuismAndré 5 seconden is dan ook echt heel veel. In Z2M staan de SHP13 pluggen nu op 60 seconden voor het pollen van alle info. De Nous A1Z heeft geen polling nodig of wel?

Maar goed, als het je alleen om de energy te doen is en niet op vermogen/stroom/spanning dan zou 1 minuut of zelfs nog meer al wel aardig beeld moeten geven natuurlijk :) Maar 5 sec voor je power gaat erggggg zwaar zijn voor Zigbee,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:35:
@HuismAndré 5 seconden is dan ook echt heel veel. In Z2M staan de SHP13 pluggen nu op 60 seconden voor het pollen van alle info. De Nous A1Z heeft geen polling nodig of wel?
Waar kun je dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Septillion
Geen polling option (alleen diverse kalibratie opties).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcIrIO_FWR_DAfB0edxv5um6C0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cVQihecDw7ypC1hUdMkPMPiB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Bij ZHA kan je hier niks voor instellen volgens mij. Daar is het standaard dus elke 5sec voor veel waardes. En je hebt zelfs een “onmiddellijke vraag” die elke seconde update. Die laatste heb ik uitgezet, want zo accuraat hoeft het ook weer niet.

En de overige extra waardes zoals spanning en voltage hoef ik niet per plug bij te houden, die krijg ik al uit m’n P1 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boIasAEtbk6vBKCbq6mYEkYdshk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tdQOnAWEYlWaZ8ByuNp24sDv.png?f=fotoalbum_large

Leuk om het verschil te zien. Stroomgebruik van m’n game PC met 7800X3D en 4080 Super. Links is 720p met Remote Play op Steam Deck, rechts is 2160p met Steam Link op TV.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 09-04-2024 00:42 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:27
Tralapo schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:59:
[...]

Ja ik had ook al in zo'n richting gedacht, de Philips integratie blijft wel gewoon 'on' aangeven namelijk.

Maar het enige wat ik dan verzinnen is een automation aanmaken die elke minuut(?) runt en Sonos op TV zet zo lang de televisie aan staat? Of kan dat efficiënter?
Trigger: Ping connected.
Action: Sonos naar TV.

Trigger: Ping disconnected.
Action: Sonos naar muziek.

Trigger: Sonos naar muziek.
Condition: Ping connected.
Action: Sonos naar TV.

Trigger: Sonos naar TV.
Condition: Ping disconnected.
Action: Sonos naar muziek.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 16:44
Ik twijfel even of dit de goede plek is voor deze vraag, maar hier zitten vast wat mensen die HA OS gebruiken.

Zelf gebruik ik HA OS op een Odroid C2, alleen ben ik ooit begonnen met een 8GB EMMC opslag. Daar ben ik nu wel uitgegroeid en alles wat weg kon heb ik al wegegooid, dus ik heb nu geen andere keus dan een nieuwe EMMC installeren. Ik dacht appeltje eitje, dd van de EMMC van 8GB en dan terugzetten op de EMMC van 32GB, maar als ik internet mag geloven is dat helaas te makkelijk gedacht en ik heb nog geen andere manier...

Heeft iemand dit al eens voor elkaar gekregen? Ik wil dus specifiek niet een HA backup maken en die terugzetten, want dan moeten alle applicaties weer geinstalleerd worden en ik wil dat mijn InfluxDB met de verbruikshistorie ook gewoon netjes mee gaat.

Iemand een goede tip? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

dehardstyler schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:09:
Ik twijfel even of dit de goede plek is voor deze vraag, maar hier zitten vast wat mensen die HA OS gebruiken.

Zelf gebruik ik HA OS op een Odroid C2, alleen ben ik ooit begonnen met een 8GB EMMC opslag. Daar ben ik nu wel uitgegroeid en alles wat weg kon heb ik al wegegooid, dus ik heb nu geen andere keus dan een nieuwe EMMC installeren. Ik dacht appeltje eitje, dd van de EMMC van 8GB en dan terugzetten op de EMMC van 32GB, maar als ik internet mag geloven is dat helaas te makkelijk gedacht en ik heb nog geen andere manier...

Heeft iemand dit al eens voor elkaar gekregen? Ik wil dus specifiek niet een HA backup maken en die terugzetten, want dan moeten alle applicaties weer geinstalleerd worden en ik wil dat mijn InfluxDB met de verbruikshistorie ook gewoon netjes mee gaat.

Iemand een goede tip? :)
Met HA OS neemt hij standaard alles mee in de backup. Tenzij je op host niveau handmatig dingen hebt aangepast?

Ben al van meerdere apparaten gewisseld met behoud van alle instellingen, apparaten en add-ons. En dat was elke keer een schone HA install/clone erop en backup herstellen uit m’n OneDrive. Odroid C4 eMMC naar x86 mini pc met M.2 naar Odroid C4 eMMC naar x86 met M.2 naar x86 met M.2.

Heb nu alleen PLEX en MEDIA uitgesloten van de back-up, zodat de backup nog te doen blijft qua formaat en snelheid.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 09-04-2024 09:29 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 21:50
Na vorige keer mijn OpenHAB om zeep te hebben gebracht na een upgrade en eigenlijk al die tijd niet meer bezig te zijn geweest met Domotica (wat werkt werkt zeg maar).
Wil ik toch weer starten en met HA aan de slag. Echter kom ik erachter dat de Zwave stick niet aangesproken kan worden vanuit Docker/VM en er geen mogelijkheid lijkt te bestaan om in Windows HA te installeren.
Kom er niet achter wat de reden hiervoor is, maar daar zal een goede reden voor zijn.
Nu is de Zwave stick via het netwerk beschikbaar te maken, maar dan moet ik daar weer iets voor laten draaien zoals een Pi, dan kan ik net zo goed HA daarop draaien en allerlei problemen omzeilen.

Het liefste gebruik ik mijn server en Docker om eerlijk te zijn.

Alhoewel ik wel WSL als mogelijkheid zie. Ga me daar eens rustig in verdiepen.

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 09-04-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaccoz
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-05-2024
kalmma schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:39:
Goedemiddag,

Heeft iemand de zonnepanelen van Solplanet / aisweicloud al werkend in Home Assistant.

Ben al heel lang aan het zoeken maar krijg geen oplossing gevonden.

Ik heb wel iets van zevercloud gevonden alleen dat werkt niet zover ik weet.

Zou graag de opbrengst van de panelen namelijk toevoegen aan het energy dashboard.
Ja hoor. Laat maar weten wat je zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaccoz
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-05-2024
Heb een. interfacing model geschreven in pyscript wat vrij eenvoudig is aan te brengen voor je eigen HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lesson learned vandaag: heb 1.5u gezocht naar waarom ik de melding "referenced entities are not available" kreeg terwijl ik zeker wist dat de entity naam klopte: je kan geen light.turn_on gebruiken op een switch.xxxx entity.... En in plaats van dat de log je dat vertelt ('ey, je gebruikt iets uit een ander domein') krijg je dus zo'n lekkere nietszeggende melding.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:37
edit: nvm. Repository was al lang niet meer aangepast en bevatte meer obsolete zaken. Zelf maar even een fork getrokken en aangepast. Wel weer wat geleerd over maken van custom components op deze manier ;)

---
Omdat ik mijn log graag foutvrij houdt zit deze me al een tijdje dwars:
Logger: homeassistant.setup
Bron: setup.py:345

The 'greenchoice' integration does not support YAML setup, please remove it from your configuration

Ik snap de melding. Alleen kan ik in niet één yaml file iets vinden van de greenchoice sensor. Ik heb deze integratie via de UI ingesteld. Ook een file search over alle home assistant bestanden heen levert geen YAML op waarin greenchoice genoemd wordt, behalve de automations.yaml. Ook zoeken op de device_id uit de core_entities_registry levert geen yaml resultaten op.

Iemand een idee hoe ik deze melding weg krijg?

[ Voor 16% gewijzigd door dixet op 09-04-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Arunia schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:12:
Wil ik toch weer starten en met HA aan de slag. Echter kom ik erachter dat de Zwave stick niet aangesproken kan worden vanuit Docker/VM
Dat is vreemd. Welke stick en welke hardware/software (Synology bijvoorbeeld, of iets anders)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 21:50
@Gizz Wat ik begrijp is dat wanneer je virtualiseert, je stick niet naar Hyper-V doorgesluisd wordt.
Ofwel dan moet je andere opties gaan zoeken. Eentje daarvan is ergens op het netwerk in een ander apparaat zoals een Pi deze stick steken en met een stukje software deze via het netwerk beschikbaar maken.
Heb een Z-wave stick van Aeotec.
Maar volgens mij kan ik HA ook via WSL doen zag ik net, maar denk dat dat ook via Hyper-V draait en je dus alsnog de stick niet door kan geven aan de VM.

Heb zelf qua hardware een pc met Windows 10 erop. En daarbij Hyper-V ingeschakeld voor Docker.
Pagina: 1 ... 184 ... 314 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.