Acties:
  • +1 Henk 'm!
_Mitchie_ schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:57:
Graag zou ik mijn template.yaml willen opsplitsen in verband met steeds groter wordende en daardoor onoverzichtelijker te lezen. Met opsplitsen bedoel ik dan dat elke sensor zijn eigen file krijgt.

Ik heb dit zelf al geprobeerd met de informatie die er te vinden is maar helaas kom daar niet uit met mijn beperkte kennis. Laat ik het omschrijven als "ik heb wel de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt".

Als ik eenmaal een voorbeeld kan daar zelf meestal wel mee verder.

In mijn configuration.yaml file staat :
code:
1
2
3
4
5
6
automation: !include automations.yaml
group: !include groups.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
switch: !include switch.yaml
template: !include template.yaml

In mijn emplate.yaml staat als voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
#wasmachine
- sensor:
    - unique_id: "20220527142401"
      name: "wasmachine_klaar_om"
      state: >-
        {% set t = now() %}
        {% set h, m = (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_finishinrelative') .split(':')) | map('int') %}
        {% set end = t + timedelta(hours=h, minutes=m) %}
        {{ end.strftime("%H:%M") if end > t else '-' }}
      icon: mdi:clock-time-four-outline
      availability: "{{ states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_finishinrelative').find(':') >= 0 }}"

- sensor:      
    - unique_id: "70333045347408"    
      name: "wasmacine_voortgang"
      unit_of_measurement: "%"
        {% if (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_programprogress')) == "unavailable" %}
          0
        {% else %}
          {{ states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_programprogress')}}
        {% endif %} 

- sensor: 
    - unique_id: "70330525433401"    
      name: "status_wasprogramma"
        {% if (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program')) == "unavailable" %}
          Gereed
        {% elif (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program')) == "unknown" %}
          Gereed
        {% else %}
          {{ ct_state_translated('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program', 'nl') }}
        {% endif %}

Hoe kan ik deze nu opsplitsen in elke een eigen file. Ik heb al geprobeerd met template: !include_dir_merge_list template maar dan werken de sensor niet meer.
Met dir_merge_list moet het gewoon werken.
Wat had je precies als include en waar had je je files gezet

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:21
TheFes schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:01:
[...]

Met dir_merge_list moet het gewoon werken.
Wat had je precies als include en waar had je je files gezet
Nu ik het volgende doe naar aanleiding van jouw opmerking dat het wel zou moeten werken lukt het wel.

Ik probeerde de hele tijd :
YAML:
1
template: !include_dir_merge_list template
en een folder maken met template

Toen maar nog eens de website van HA nagelezen te hebben zag ik dat ik :
YAML:
1
template: !include_dir_merge_list template/
en dan een folder met template moest maken.

Heb het zelfs nu zo ver dat alles ook zijn eigen folder heeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-05 13:38
Henri2500 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:29:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat kan doen, zonder dat dat op zichzelf weer een issue gaat geven. Het is ook vervelend als je ergens stopt, dat je vervolgens nog x minuten moet wachten voordat de rit weer geregistreerd kan worden (denk bijv aan tanken etc).

Een oplossing waar ik aan zat te denken, is dat hij niet alleen kijkt naar de BT verbinding, maar ook of de auto toeren maakt (check laatste wijziging van toerental-entiteit). Probleem is alleen dat de BT verbinding vaak sneller tot stand komt, dan dat de auto werkelijk is gestart. Hoe zou ik dat netjes inbouwen zonder dat dat weer problemen geeft?

Note: sensor.ritstatus wordt dus gewijzigd op basis van BT-verbinding

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Skoda - Bevestigen ritstart
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.ritstatus
    from: Geen rit
    to: Rit actief
condition: []
action:
  - service: notify.mobile_app_henri_mobiel
    data:
        Uw rit is gestart! Actuele km-stand: {{    
        states('sensor.vehicle_trip_distance_stored_in_vehicle_profile') |
        round(0, 'floor') }}
mode: single
Iemand hier een idee bij? Hoe bouw ik bijvoorbeeld die voorwaarde van het toerental in, met het gegeven dat deze vaak pas iets later online komt dan de BT-verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:48
Ik probeer de automatisering van mijn mechanische ventilatie wat te versimpelen. Nu heb ik er een Shelly1 tussen zitten voor het in en uitschakelen en een NRG wifi module voor het uitlezen en aansturen. Ik merk echter dat uit/auto/hoog voldoende is en wil daarom de huidige setup vervangen door een 2 kanaals shelly.

Qua aansluiten geen probleem maar ik loop een beetje vast in het aansturen via een fan template.
De voorbeelden die ik kan vinden gebruiken voor de set_preset_mode namelijk een extern script en dat wil ik liever niet. Ik heb wat in elkaar gedraaid op basis van van het presets fan voorbeeld maar dat rekent alles terug naar een snelheidspercentage. Dat is in de auto stand echter niet van toepassing omdat hij dan automatisch op de luchtvochtigeheid reageert. Eventueel zou een snelheid of percentage te leiden zijn van het stroomgebruik van de ventilator maar dat leek me voor een volgende etappe.

Ik heb het volgende (niet werkende) stuk code in elkaar gedraaid
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
fan:
  - platform: template
    fans:
      preset_mode_fan:
        friendly_name: "Mechanische ventilatie"
        turn_on:
          - service: switch.turn_on
            target:
              entity_id: switch.mechanische_ventilatie_switch_0
          - service: switch.turn_off
            target:
              entity_id: switch.mechanische_ventilatie_switch_1
        turn_off:
            target:
            target:
        speed_count: 2
        preset_modes:
          - "off"
          - "auto"
          - "high"
        preset_mode_template: >
          {% if is_state('switch.mechanische_ventilatie_switch_0', 'on') %}
            {% if is_state('switch.mechanische_ventilatie_switch_1', 'on') %}
              high
            {% elif is_state('switch.mechanische_ventilatie_switch_1', 'off') %}
              auto
            {% endif %}
          {% else %}
            off
          {% endif %}
        set_preset_mode: >
          {% if preset_mode == 'high' %}
            target:
              entity_id: 
              - switch.mechanische_ventilatie_switch_0
              - switch.mechanische_ventilatie_switch_1
          {% elif preset_mode == 'auto' %}
            target:
              entity_id: 
            target:
              entity_id: 
          {% else %}
            target:
              entity_id: 
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-05 23:19
Zelf hier HA draaien en wil graag gebruik maken van het Energiedashboard.
Zonneplan integratie hier draaiende, maar volgens mij klopt er iets niet in het dashboard.
Als ik in de ZP app kijk heb ik een gebruik van 5,9 kWh, een teruglevering van 0.9kWh en een opwek van 4.2kWh.
k zie in het overzicht echter dat Home Assistant mijn opwek zonnepanelen en mijn verbruik bij elkaar optelt en de teruglevering er vanaf haalt. Volgens mij is dit niet juist, de opbrengst zonnepanelen zit al in de 5.9kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcS5DuySx7Q2G6bz5VAbOG2yL0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nG8Qk3aiMF6pjK3M81jFarE9.png?f=user_large
Gebruikte entiteiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7spc-UJyXsMiy4toZcwRu8FOdU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WGmPh0eAKbQs2VacqySscmSM.png?f=user_large

Iemand die hier een oplossing voor heeft?

[ Voor 15% gewijzigd door 0xygen500 op 01-04-2024 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-05 08:18
0xygen500 schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:29:
Zelf hier HA draaien en wil graag gebruik maken van het Energiedashboard.
Zonneplan integratie hier draaiende, maar volgens mij klopt er iets niet in het dashboard.
Als ik in de ZP app kijk heb ik een gebruik van 5,9 kWh, een teruglevering van 0.9kWh en een opwek van 4.2kWh.
k zie in het overzicht echter dat Home Assistant mijn opwek zonnepanelen en mijn verbruik bij elkaar optelt en de teruglevering er vanaf haalt. Volgens mij is dit niet juist, de opbrengst zonnepanelen zit al in de 5.9kWh

[Afbeelding]
Gebruikte entiteiten:
[Afbeelding]

Iemand die hier een oplossing voor heeft?
Hoe en waar heb je de sensor voor de opbrengst van de zonnepanelen toegevoegd in het Energy-dashboard? Je moet deze *alleen* toevoegen bij de Zonnepanelen, en *niet* bij de energie die je huis in of uit gaat. Dan berekent HA allemaal zelf hoe en hoeveel energie je huis in en uit gaat.

Edit n.a.v. je toevoeging:

Je moet bij de Zonnepanelen de volledige opbrengst-sensor invoegen (Zonneplan Yield Total), en bij het Elektriciteitsnet moet je alleen de sensoren toevoegen die de energie meten die je huis in en uit gaan, dus van je Elektrameter via een P1 sensor of een Youless oid...

[ Voor 10% gewijzigd door Gameboy op 01-04-2024 15:37 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Gameboy schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:34:
[...]

Hoe en waar heb je de sensor voor de opbrengst van de zonnepanelen toegevoegd in het Energy-dashboard? Je moet deze *alleen* toevoegen bij de Zonnepanelen, en *niet* bij de energie die je huis in of uit gaat. Dan berekent HA allemaal zelf hoe en hoeveel energie je huis in en uit gaat.

Edit n.a.v. je toevoeging:

Je moet bij de Zonnepanelen de volledige opbrengst-sensor invoegen (Zonneplan Yield Total), en bij het Elektriciteitsnet moet je alleen de sensoren toevoegen die de energie meten die je huis in en uit gaan, dus van je Elektrameter via een P1 sensor of een Youless oid...
Ja, die sensor heeft zonneplan niet. Dan zou ik dat eventueel moeten regelen met homewizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05 16:48
Septillion schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:30:
@CAD-tekenaar Ik ben het eens met @Gizz, NAT achter NAT is is niet perse veiliger. En naar mijn idee vaker een bron van fouten dan van iets goeds.

Nu is op zich netwerken scheiden geen slecht idee. Maar dan zou ik een enkele router nemen waar je twee losse netwerken op kunt zetten. Qua veiligheid ben je beter af met een router die IDP/IPS heeft. Of in ieder geval een die je up to date houdt.

Maar wil je het met twee routers houden dan lijkt me port forward the way to go. Anders komt het hele internet als nog bij de tweede router aan. Kan je net zo goed die gelijk aan het internet hangen.
Bedankt voor de informatie. _/-\o_
Een VPN toepassen, zoals eerder werd aangeboden, is mogelijk. HA is dan van buitenshuis bereikbaar, maar dan zal Google Assistant in mijn huis niet werken!? Dus blijft portforwarding over. Double NAT i.c.m. portforwarding was inderdaad bedoeld om apparaten te scheiden.
IDS/IPS ken ik niet. Ik zal me daar in moeten verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:52
Sinds een aantal recente updates van Home Assistant, krijg ik ineens onderstaande foutmeldingen bij het openen van het dashboard.

Client unable to keep up with pending messages. Reached 4096 pending messages. The system's load is too high or an integration is misbehaving

Ik heb al diverse integraties uitgezet, maar dit biedt helaas geen oplossing. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-05 08:18
0xygen500 schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:08:
[...]

Ja, die sensor heeft zonneplan niet. Dan zou ik dat eventueel moeten regelen met homewizard
Gebruik je de Zonneplan integratie? Ik heb zelf ook Zonnepanelen via Zonneplan laten leggen, en via HACS de "Zonneplan ONE" integratie geïnstalleerd. Daar zit ook een "Zonneplan One omvormer Yield total" sensor bij, die kun je toevoegen aan het Energy dashboard bij de "Zonnepanelen" als sensor voor de opbrengst.

De totale import/export van je huis kan bijvoorbeeld via HomeWizard idd ;) Ik gebruik daar zelf een ESPHome P1 lezer voor: https://smart-stuff.nl/product/slimme-meter-uitlezen-p1-dsmr-dongel-uitlezer/

Voor het uitlezen van de PV opbrengst heb ik overigens zelf een extra kWh meter in de groepenkast opgenomen, en ik weet dat de PV omvormer zelf een paar procent meer opbrengst/vermogen aangeeft dan dat er daadwerkelijk "over de lijn" gaat. Mijn omvormer overdrijft rond de 4%, dat is wel iets om rekening mee te houden.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 11:37
Morning.
Ik heb een player om mijn Sonos aan/uit te zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJCsqt31mjSu6J2-X_TY0Z5kVJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/crCFGqQrIS2oDNRXUutX8C9j.png?f=fotoalbum_large

De yaml is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
type: custom:mini-media-player
speaker_group:
  platform: sonos
  show_group_count: true
  sync_volume: true
  entities:
    - entity_id: media_player.sonos_woonkamer
      name: Sonos Woonkamer
    - entity_id: media_player.sonos_keuken
      name: Sonos Keuken
    - entity_id: media_player.sonos_tuinkamer
      name: Sonos Tuinkamer
    - entity_id: media_player.sonos_overkapping
      name: Sonos Overkapping
volume_stateless: false
group: false
name: Sonos
entity: media_player.sonos_woonkamer
info: scroll

Maar nu kan ik nergens in een automation vinden hoe ik automatisch PLAY kan laten doen wanneer er smorgens beweging is bijvoorbeeld.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-05 14:10
water_escape schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:58:
Morning.
Ik heb een player om mijn Sonos aan/uit te zetten:

[Afbeelding]

De yaml is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
type: custom:mini-media-player
speaker_group:
  platform: sonos
  show_group_count: true
  sync_volume: true
  entities:
    - entity_id: media_player.sonos_woonkamer
      name: Sonos Woonkamer
    - entity_id: media_player.sonos_keuken
      name: Sonos Keuken
    - entity_id: media_player.sonos_tuinkamer
      name: Sonos Tuinkamer
    - entity_id: media_player.sonos_overkapping
      name: Sonos Overkapping
volume_stateless: false
group: false
name: Sonos
entity: media_player.sonos_woonkamer
info: scroll

Maar nu kan ik nergens in een automation vinden hoe ik automatisch PLAY kan laten doen wanneer er smorgens beweging is bijvoorbeeld.
Maak een script aan, deze zet je sonos op play.
Script roep je aan in je automatisatie

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
RedPas schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:04:
[...]

Maak een script aan, deze zet je sonos op play.
Script roep je aan in je automatisatie
edit: heb iets gevonden. even verder testen

[ Voor 49% gewijzigd door water_escape op 02-04-2024 09:14 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-05 14:10
water_escape schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:08:
[...]

edit: heb iets gevonden. even verder testen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias: PlayTopradiooo
sequence:
  - service: media_player.play_media
    data:
      media_content_type: music
      media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://str.topradio.be/topradio.mp3
    target:
      device_id: c1d33f4ddc3e29fa785c361e02162469

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rien43 schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:44:
Client unable to keep up with pending messages. Reached 4096 pending messages. The system's load is too high or an integration is misbehaving

Ik heb al diverse integraties uitgezet, maar dit biedt helaas geen oplossing. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Er bestaat al ruim een jaar een issue over: Client unable to keep up with pending messages. Reached 4096 pending messages. Zonder duidelijke oplossing, helaas. Lijkt iets te zijn dat alleen speelt met HA-companion op Android Bij de meeste mensen verdwijnt het vanzelf na een refresh van de app of door de app te killen en opnieuw te starten..

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 02-04-2024 10:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
nog een vraag over auto aan/uit zetten van Alarm. Hoe moet ik de automation interpreteren?
Ik wil wanneer we beide niet thuis zijn dan het alarm (enable automation) er automatisch op gaat. En wanneer minimaal 1 iemand weer thuis komt dat het alarm eraf gaat.

Moet ik dan 2 automations maken? 1. (hieronder) if man and vrouw niet thuis, then enable alarm automation.

2. if man or vrouw thuis, then disable alarm automation.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Auto Turn on Alarm
trigger:
  - platform: device
    device_id: <iphone man>
    domain: device_tracker
    entity_id: <xxx>
    type: leaves
    zone: zone.home
condition:
  - condition: device
    device_id: <iphone vrouw>
    type: is_not_home
action:
  - service: automation.turn_on
    target:
      entity_id:
        - automation.alarm_overkapping
        - automation.alarm
    data: {}

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Gameboy schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:24:
[...]

Gebruik je de Zonneplan integratie? Ik heb zelf ook Zonnepanelen via Zonneplan laten leggen, en via HACS de "Zonneplan ONE" integratie geïnstalleerd. Daar zit ook een "Zonneplan One omvormer Yield total" sensor bij, die kun je toevoegen aan het Energy dashboard bij de "Zonnepanelen" als sensor voor de opbrengst.

De totale import/export van je huis kan bijvoorbeeld via HomeWizard idd ;) Ik gebruik daar zelf een ESPHome P1 lezer voor: https://smart-stuff.nl/product/slimme-meter-uitlezen-p1-dsmr-dongel-uitlezer/

Voor het uitlezen van de PV opbrengst heb ik overigens zelf een extra kWh meter in de groepenkast opgenomen, en ik weet dat de PV omvormer zelf een paar procent meer opbrengst/vermogen aangeeft dan dat er daadwerkelijk "over de lijn" gaat. Mijn omvormer overdrijft rond de 4%, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Yes deze gebruik ik idd. Die yield Total had ik ook gezien.had eerst yield today, dit gaf zelfde getallen. Alleen wat er in en uit gaat kan dus niet via de zp integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
water_escape schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:10:
nog een vraag over auto aan/uit zetten van Alarm. Hoe moet ik de automation interpreteren?
Ik wil wanneer we beide niet thuis zijn dan het alarm (enable automation) er automatisch op gaat. En wanneer minimaal 1 iemand weer thuis komt dat het alarm eraf gaat.

Moet ik dan 2 automations maken? 1. (hieronder) if man and vrouw niet thuis, then enable alarm automation.

2. if man or vrouw thuis, then disable alarm automation.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
trigger:
  - platform: device
    device_id: <iphone man>
    type: leaves
    zone: zone.home
condition:
  - condition: device
    device_id: <iphone vrouw>
    type: is_not_home
action:
    target:
      entity_id:
        - automation.alarm
Gebruik de state van zone.home in plaats van deze device triggers/conditions
De state van zone.home geeft aan hoeveel mensen er thuis zijn, als die dus naar "0" gaat, is er niemand meer thuis, wordt hij groter dan 0 is er weer iemend thuis.

Snap ook niet helemaal waarom je dit gebruikt om een automation aan of uit te zetten? Kun je niet beter daarin een condition opnemen die naar het aantal mensen in huis kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-05 15:44
0xygen500 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:17:
[...]

Yes deze gebruik ik idd. Die yield Total had ik ook gezien.had eerst yield today, dit gaf zelfde getallen. Alleen wat er in en uit gaat kan dus niet via de zp integratie.
Hab ik ook, volgens mij moet je de opbrengst van de zonnepanelen op beid eplaatsen toevoegen. ZOwel bij teruglevering als bij opbrengst.

Dan krijg ik het alvast goed alleesn heb ik dan zogezegd 0% eigen verbruik wat natuurlijk niet juist is.

Moest dit verkeerd zijn dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:22:
[...]

De state van zone.home geeft aan hoeveel mensen er thuis zijn, als die dus naar "0" gaat, is er niemand meer thuis, wordt hij groter dan 0 is er weer iemend thuis.

Snap ook niet helemaal waarom je dit gebruikt om een automation aan of uit te zetten? Kun je niet beter daarin een condition opnemen die naar het aantal mensen in huis kijkt?
Tot nu toe heb ik zelf de automations enabled of disabled als we weg gingen of terug kwamen.
Dat kan natuurlijk automatisch, maar ik weet/wist nog niet hoe. Ik ga even naar die zone.home opties kijken of ik daaruit kom.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tibs schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:24:
[...]

Hab ik ook, volgens mij moet je de opbrengst van de zonnepanelen op beid eplaatsen toevoegen. ZOwel bij teruglevering als bij opbrengst.

Dan krijg ik het alvast goed alleesn heb ik dan zogezegd 0% eigen verbruik wat natuurlijk niet juist is.

Moest dit verkeerd zijn dan hoor ik het graag.
Dat klopt niet. Je opbrengst van het zonnepanelen moet alleen bij het Solar stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
TheFes schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:39:
[...]

Dat klopt niet. Je opbrengst van het zonnepanelen moet alleen bij het Solar stuk
Dan krijg ik hetzelfde resultaat als 0xygen en wordt de opbrengst van de zonnepanelen bij het netverbruik geteld terwijl dit niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:22:
[...]

Ik denk dat ik hem gevonden heb. Kan er niet een ELSE in the automation? Of moet ik een 2e automation maken om het weer OFF te zetten?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - zone.home
    attribute: persons
    below: 1
action:
    target:
      entity_id:
        - automation.alarm

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-05 21:09
Tibs schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:47:
[...]

Dan krijg ik hetzelfde resultaat als 0xygen en wordt de opbrengst van de zonnepanelen bij het netverbruik geteld terwijl dit niet zo is.
Voor een juist Energy-dashboard moet je ook je teruglevering richting het net (vanuit de meter) toevoegen, anders tel hij alles bij je verbruik op inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tibs schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:47:
[...]

Alles wat je zonnepanelen aan opbrengst hebben, en je niet teruglevert aan het net, heb je zelf verbruikt (er vanuit gaande dat je geen opslag in een batterij hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
CappieL schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:49:
[...]

Voor een juist Energy-dashboard moet je ook je teruglevering richting het net (vanuit de meter) toevoegen, anders tel hij alles bij je verbruik op inderdaad.
Die data heb ik helaas niet. Momenteel nog geen slimme meter en enkel de gegevens van de TI klemmen die mijn laadpaal sturen. Ik meet dus enkel wat er van het net gaat of terug in het net gestoken wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
water_escape schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:48:
[...]

Ik denk dat ik hem gevonden heb. Kan er niet een ELSE in the automation? Of moet ik een 2e automation maken om het weer OFF te zetten?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - zone.home
    attribute: persons
action:
    target:
      entity_id:
        - automation.alarm
Je kunt triggeren op elke state change, en in een IF-ELSE afvangen wat je moet doen. Of een template gebruiken. Of 2 automations. Whatever je zelf wil.

Maar ik zou het nog steeds gewoon opnemen in je 2 alarm automations, en geen automations uit en aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tibs schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:52:
[...]

Die data heb ik helaas niet. Momenteel nog geen slimme meter en enkel de gegevens van de TI klemmen die mijn laadpaal sturen. Ik meet dus enkel wat er van het net gaat of terug in het net gestoken wordt
Wat er terug in het net gestoken wordt is toch je teruglevering? Daar heb je dan toch geen slimme meter voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
TheFes schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:54:
[...]

Wat er terug in het net gestoken wordt is toch je teruglevering? Daar heb je dan toch geen slimme meter voor nodig?
De klemmen op mijn hoofdkabels meten wat er in of uit het net gehaald wordt. Die data plaats ik dus bij mijn netverbruik. Hierin zit d eopbregst van mijn zonnepanelen al ingecalculeerd. Als ik dan de opbrengst van de zonnepanelen ook toevoeg dan telt HA dit er bij terwijl dat niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tibs schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:59:
[...]

De klemmen op mijn hoofdkabels meten wat er in of uit het net gehaald wordt. Die data plaats ik dus bij mijn netverbruik. Hierin zit d eopbregst van mijn zonnepanelen al ingecalculeerd. Als ik dan de opbrengst van de zonnepanelen ook toevoeg dan telt HA dit er bij terwijl dat niet mag.
Nee, zo werkt het dus niet

Consuptie: hetgeen je uit het net haalt
Productie: hetgeen je terugstopt in het net
Solar: hetgeen je panelen opbrengen

Zo moet je het in het Energy Dashboard opgeven.

Mochten je klemmen een negatieve waarde voor productie geven, dan moet je dat wel omzetten naar een positieve waarde. Om alles goed te krijgen zul je dus mogelijk wat template sensors aan moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:53:
[...]

Je kunt triggeren op elke state change, en in een IF-ELSE afvangen wat je moet doen. Of een template gebruiken. Of 2 automations. Whatever je zelf wil.

Maar ik zou het nog steeds gewoon opnemen in je 2 alarm automations, en geen automations uit en aanzetten.
Dankjewel.
Is dit een juiste manier om die automations te triggeren?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Alarm Automation
description: Auto turn on / off Alarm
trigger:
    entity_id: zone.home
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ states('zone.home') == '0' }}"
        sequence:
            entity_id: automation.alarm_overkapping, automation.alarm
      - conditions:
            value_template: "{{ states('zone.home') != '0' }}"
        sequence:
          - service: automation.turn_off
            entity_id: automation.alarm_overkapping, automation.alarm

En is dit een juiste manier om alle in 1 te doen ipv de andere automations te triggeren?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Notify on Motion When No One is at Home
trigger:
        to: '0'
        entity_id: 
          - binary_sensor.ms2_philips_sml001_occupancy
          - binary_sensor.ms1_philips_sml001_occupancy
          - binary_sensor.motion_sensor_keuken_l_occupancy
          - binary_sensor.motion_sensor_keuken_r_occupancy
          - binary_sensor.motion_sensor_bijkeuken_occupancy
          - binary_sensor.philips_sml002_3dd14909_occupancy
        to: 'occupied'
condition:
        value_template: "{{ is_state('zone.home', '0') }}"
action:
      - service: notify.iphonexxx
        data:

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 08:53
SiErRa schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:44:
Ik gebruik HA al een aantal jaar, alles is aardig stabiel. Maar nu heb ik iets vreemds.
Ik lees mijn Hosola omvormers uit door een javascript file van de web ui te parsen.
Dit werkte prima en heel stabiel, maar nu is het een aantal weken terug opeens gestopt, en ik kan eigenlijk niet verklaren waarom.

De javascript file is met de browser nog prima te benaderen, maar de waarde waarin ik de gehele string stop die ik later in losse stukje parse die wordt niet meer gezet.
Ik heb het inmiddels opgelost, door met curl via de commandline de string op te halen.
Met zowel rest als scrape sensors werkte het niet. De pagina is javascript, dus geen html en ook geen json.

Ik snap alleen nog niet dat het eerst wel werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
TheFes schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:02:
[...]

Nee, zo werkt het dus niet

Consuptie: hetgeen je uit het net haalt
Productie: hetgeen je terugstopt in het net
Solar: hetgeen je panelen opbrengen

Zo moet je het in het Energy Dashboard opgeven.

Mochten je klemmen een negatieve waarde voor productie geven, dan moet je dat wel omzetten naar een positieve waarde. Om alles goed te krijgen zul je dus mogelijk wat template sensors aan moeten maken.
Maar dan moet ik 2 aparte entiteiten hebben voor productie en consumptie? Want nu zitten die in 1 entiteit.

Ik bekijk vanavond eens welke data ik allemaal heb in de Smappee API.

[ Voor 5% gewijzigd door Tibs op 02-04-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tibs schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:34:
[...]

Maar dan moet ik 2 aparte entiteiten hebben voor productie en consumptie? Want nu zitten die in 1 entiteit.

Ik bekijk vanavond eens welke data ik allemaal heb in de Smappee API.
Ja, daar gaat het Energy Dashboard dus wel vanuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
water_escape schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:28:
[...]

Dankjewel.
Is dit een juiste manier om die automations te triggeren?

[...]
Ik zou het zo doen (zonder templates) (nouja, ik zou zoals ik al gezegd heb geen automations uit of aanzetten)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
trigger:
    to: null # voorkomt triggers door attribute changes
action:
  - if: # er zijn maar 2 mogelijkheden, een IF-THEN voldoet hier dus
      - condition: numeric_state
    then:
        target:
          entity_id:
            - automation.alarm
    else:
      - service: automation.turn_off
        target:
          entity_id:
            - automation.alarm

of zo met een template
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
    to: null # voorkomt triggers door attribute changes
action:
  - service: automation.turn_{{ 'on' if trigger.to_state.state == '0' else 'off' }}
    target:
      entity_id:
        - automation.alarm
En is dit een juiste manier om alle in 1 te doen ipv de andere automations te triggeren?

[..]
Deze zou ik zo doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Notify on Motion When No One is at Home
trigger:
        entity_id: 
          - binary_sensor.ms2_philips_sml001_occupancy
          - binary_sensor.ms1_philips_sml001_occupancy
          - binary_sensor.motion_sensor_keuken_l_occupancy
          - binary_sensor.motion_sensor_keuken_r_occupancy
          - binary_sensor.motion_sensor_bijkeuken_occupancy
          - binary_sensor.philips_sml002_3dd14909_occupancy
        to: 'on' # de state van een binary sensor is "on" of "off", niet "occupied"
condition:
  - condition: numeric_state
action:
  - service: notify.iphonexxx
    data:

De trigger dat iedereen weg uit huis gaat is niet nodig, en zorgt alleen maar voor een onnodig bericht als de laatste persoon weg gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
@TheFes Thanks. Ik zie wat je daar doet. Leerzaam weer. Dank.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
TheFes schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:36:
[...]

Ja, daar gaat het Energy Dashboard dus wel vanuit.
Net eens gekeken en ik heb wel de ogenblikkelijke waardes van Totaal verbruik (W), Netbelasting (W) en Zonneopbrengst (W). Hoe krijg ik die nu in een helper om de waardes als Wh te krijgen? Ik had een helper aangemaakt als nutmeter maar daar blijft de waarde in W en kan ik ze dus niet toevoegen in het Energy dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ugh, bezorger gemist omdat de Reolink integratie ineens "unavailable" was. Integratie reload gedaan en alles is weer oké. Geen idee wat hiervan de oorzaak was, komt het iemand bekend voor? Wat is handig, een automation maken op de visitor entity die triggert bij value "unknown"?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 05:02
staat er ook wat in de logs dan?
was je wifi/lan vebinding met de deurbel misschien weg?
gebruik je de reolink app ook en kreeg je daar wel een melding van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

zoeperman schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:56:
staat er ook wat in de logs dan?
was je wifi/lan vebinding met de deurbel misschien weg?
gebruik je de reolink app ook en kreeg je daar wel een melding van?
Goeie vragen.

Ik kon niets relevants in de logs terugvinden.
Connectiviteit met wifi is perfect, lange uptime zonder onderbrekingen. Hij verbindt met een U6 AP letterlijk 2 meter er vandaan.
De Reolink app gebruik ik wel, maar heb de meldingen uitgeschakeld, juist omdat ik ze normaal gesproken anders dubbel krijg... :+

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-05 20:07

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Even een 'pick your brain', ik heb een Zaptec Go laadpaal, daar heb ik op dit moment ingesteld dat ik mijn Volvo C40 moet authenticeren als ik deze aan de laadpaal hang.

Ik zou hier graag een automation voor willen bedenken zodat dit automatisch gaat. Ik zit me alleen te bedenken, hoe kan ik dit doen. De Volvo hangt in principe niet aan mijn internet/netwerk.

Is wel gekoppeld in de Tibber app en ik heb ook de Tibber API integratie, maar die laat alleen de energieprijzen zien.

Kortom heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen bewerkstelligen?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 05:02
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:02:
[...]

Goeie vragen.

Ik kon niets relevants in de logs terugvinden.
Connectiviteit met wifi is perfect, lange uptime zonder onderbrekingen. Hij verbindt met een U6 AP letterlijk 2 meter er vandaan.
De Reolink app gebruik ik wel, maar heb de meldingen uitgeschakeld, juist omdat ik ze normaal gesproken anders dubbel krijg... :+
Hier geen slechte ervaringen er mee tot nu toe, als je unify network application draait dan kan je daar nog in de log kijken van het device.
je kan altijd een autmation maken inderdaad die je een melding geeft als die unknown is, kan je het in ieder geval het gedrag even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

zoeperman schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:12:
[...]

Hier geen slechte ervaringen er mee tot nu toe, als je unify network application draait dan kan je daar nog in de log kijken van het device.
je kan altijd een autmation maken inderdaad die je een melding geeft als die unknown is, kan je het in ieder geval het gedrag even in de gaten houden.
Hier ook letterlijk pas de eerste keer. Maar nee, volgens Unify de gehele tijd online geweest. Verwacht eigenlijk ook wel dat het voor de integratie geen probleem zou moeten zijn, mocht hij even offline gaan. Maar ik ga er voor de zekerheid maar even een automation aan hangen, better safe than sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGP
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-05 09:42
loewie1984 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:11:
Even een 'pick your brain', ik heb een Zaptec Go laadpaal, daar heb ik op dit moment ingesteld dat ik mijn Volvo C40 moet authenticeren als ik deze aan de laadpaal hang.

Ik zou hier graag een automation voor willen bedenken zodat dit automatisch gaat. Ik zit me alleen te bedenken, hoe kan ik dit doen. De Volvo hangt in principe niet aan mijn internet/netwerk.

Is wel gekoppeld in de Tibber app en ik heb ook de Tibber API integratie, maar die laat alleen de energieprijzen zien.

Kortom heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen bewerkstelligen?
Ik heb hier iets vergelijkbaars maar dan met de gastparkeervergunning die aan moet als ik mijn dienstauto mee naar huis heb. Moet er nog aan beginnen maar mijn plan is in de Companion app op mijn werktelefoon de sensor voor Android Auto aanzetten. Als HA dan ziet dat die uit gaat (trigger) en ik ben in de buurt van mijn huis (condition) dan moet de parkeerstand aan (action).

Weet nog niet of dat werkt maar wellicht kun je zoiets proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-05 20:07

loewie1984

music addict! pizza monster!!

MartijnGP schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:09:
[...]

Ik heb hier iets vergelijkbaars maar dan met de gastparkeervergunning die aan moet als ik mijn dienstauto mee naar huis heb. Moet er nog aan beginnen maar mijn plan is in de Companion app op mijn werktelefoon de sensor voor Android Auto aanzetten. Als HA dan ziet dat die uit gaat (trigger) en ik ben in de buurt van mijn huis (condition) dan moet de parkeerstand aan (action).

Weet nog niet of dat werkt maar wellicht kun je zoiets proberen.
Ja ik heb me ff ingelezen en gegoogled ondertussen, er is een integratie voor Volvo die gebruik maakt van mqtt, daar ga ik me even op inlezen. mogelijk kan ik dan iets met de gps coordinaten waar de auto zich bevindt bepalen dat ie bij mij thuis op de oprit staat (condition) al dat zo is kan ik de authenticatie triggeren.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-05 13:38
Henri2500 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:29:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat kan doen, zonder dat dat op zichzelf weer een issue gaat geven. Het is ook vervelend als je ergens stopt, dat je vervolgens nog x minuten moet wachten voordat de rit weer geregistreerd kan worden (denk bijv aan tanken etc).

Een oplossing waar ik aan zat te denken, is dat hij niet alleen kijkt naar de BT verbinding, maar ook of de auto toeren maakt (check laatste wijziging van toerental-entiteit). Probleem is alleen dat de BT verbinding vaak sneller tot stand komt, dan dat de auto werkelijk is gestart. Hoe zou ik dat netjes inbouwen zonder dat dat weer problemen geeft?

Note: sensor.ritstatus wordt dus gewijzigd op basis van BT-verbinding

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Skoda - Bevestigen ritstart
trigger:
    entity_id:
      - sensor.ritstatus
    from: Geen rit
    to: Rit actief
action:
  - service: notify.mobile_app_henri_mobiel
    data:
        Uw rit is gestart! Actuele km-stand: {{    
        states('sensor.vehicle_trip_distance_stored_in_vehicle_profile') |
        round(0, 'floor') }}
Cooldown is vrees ik toch de beste optie; maar ik worstel er mee hoe ik dit in mijn automatisering krijg. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tibs Dan zul je moeten gaan integreren. Maar liefst wel los over import (net leveren) en export (net terugleveren). Anders dan ben je in je data al aan het salderen. Naast dat het dus een gebrekkig beeld geeft weet ik niet eens om HA er mee overweg kan.

Kan je anders eens alle sensoren die je hebt vanuit je PV en laadpaal hebt laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@0xygen500 Weet je heel zeker dat het fout is? De waardes zien er voor mij namelijk prima uit. En ook de naamgeving van de sensoren doet vermoeden dat het zo correct staat.

Doet mij vermoeden dat je de data zoals in de ZP app staat niet goed interpreteert. Je zou dit kunnen controleren door eens even zelf naar je meterstanden te kijken over 24uur. Dus vanavond (liefst om 12:00) eens alle 4 de telwerken opschrijven en 24 uur later weer.

Verder ken ik ZP niet, die geeft je geen all-time 'meterstanden'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:53:
@Tibs Dan zul je moeten gaan integreren. Maar liefst wel los over import (net leveren) en export (net terugleveren). Anders dan ben je in je data al aan het salderen. Naast dat het dus een gebrekkig beeld geeft weet ik niet eens om HA er mee overweg kan.

Kan je anders eens alle sensoren die je hebt vanuit je PV en laadpaal hebt laten zien?
Ik zie dus de volgende gegevens:
  • Fase 1 - Eenheid V
  • Fase 2 - Eenheid V
  • Fase 3 - Eenheid V
  • Netbelasting - Eenheid W
  • Sluimerverbruik - Eenheid W
  • Sluimerverbruik Dag - Eenheid Wh
  • Totaal vebruik - Eenheid W
  • Totaal vebruik 5 min - Eenheid Wh
  • Totaal vebruik Uur - Eenheid Wh
  • Totaal vebruik Dag - Eenheid Wh
  • Zonne-energie - Eenheid W
  • Zonne-energie 5 min - Eenheid Wh
  • Zonne-energie Uur - Eenheid Wh
  • Zonne-energie Dag - Eenheid Wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tibs Dat an sich is inderdaad te weinig voor een volledig beeld.

Je zou de netbelasting kunnen splitsen met een template is import en export. En daar dan een integraal / Riemannsom op draaien om naar energie (dus Wh) te komen. Zal waarschijnlijk wel stuk minder efficient zijn dan directe meter, zeker vergeleken met P1 uitlezen. Ook loopt je energiemeter dan niet als HA niet draait dus een reboot etc geeft je ook afwijking.

Je hebt dus geen meter met P1 aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:33:
@Tibs Dat an sich is inderdaad te weinig voor een volledig beeld.

Je zou de netbelasting kunnen splitsen met een template is import en export. En daar dan een integraal / Riemannsom op draaien om naar energie (dus Wh) te komen. Zal waarschijnlijk wel stuk minder efficient zijn dan directe meter, zeker vergeleken met P1 uitlezen. Ook loopt je energiemeter dan niet als HA niet draait dus een reboot etc geeft je ook afwijking.

Je hebt dus geen meter met P1 aansluiting?
Ik zal het dan even laten voor wat het is.

Voorlopig nog niet, ze mogen pas vanaf 2025 een digitale meter komen plaatsen. Met dank aan de Belgische regering kan ik zo langer van de terugdraaiende teller genieten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:01:
@0xygen500 Weet je heel zeker dat het fout is? De waardes zien er voor mij namelijk prima uit. En ook de naamgeving van de sensoren doet vermoeden dat het zo correct staat.

Doet mij vermoeden dat je de data zoals in de ZP app staat niet goed interpreteert. Je zou dit kunnen controleren door eens even zelf naar je meterstanden te kijken over 24uur. Dus vanavond (liefst om 12:00) eens alle 4 de telwerken opschrijven en 24 uur later weer.

Verder ken ik ZP niet, die geeft je geen all-time 'meterstanden'?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzP75AtJMr4C8HsOE6JXGYRUGrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KU7JykMk5L0RhxmhDRGnXG1Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEiOHBpU5GC6Jjv82ZVUKprplfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3YBhiAFTVeazKl8ctbDOilp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgbL75yEeftq_z374Nrb-N0pKOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9OHbSPft6jPng50QXcPeB6j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzvsVhDDetgm-CzwO1FnOYft1cM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcpvikVwotpeccSKMX0hErRT.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de zekerheid even alles gescreenshot. Bovenstaande is mijn afname en mijn teruglevering te zien. Dit is ook te zien in homeassistant aan de linkerkant. Mijn opwek wordt ook juist weergegeven,namelijk 15.8kWh. Ik snap alleen niet hoe HA bij 7.4kWh aan de rechterkant komt. Volgens mij klopt dat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklydreaming
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
Voor de zekerheid even alles gescreenshot. Bovenstaande is mijn afname en mijn teruglevering te zien. Dit is ook te zien in homeassistant aan de linkerkant. Mijn opwek wordt ook juist weergegeven,namelijk 15.8kWh. Ik snap alleen niet hoe HA bij 7.4kWh aan de rechterkant komt. Volgens mij klopt dat niet
Van die 15.8 is 12.6 teruggeleverd aan het net.
Dus 3.2 is verbruikt, terwijl je opwerkt.

3.2 + 4.1 (van het net gehaald) is een verbruik van 7.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 13:37
Vanochtend geen internet, maar gelukkig werkte alles nog wel, dankzij locale API's.

Nou ja, bijna alles... Mijn Sonos ging natuurlijk niet werken omdat er geen internet was.
Nu had ik een hele mooie until ingebouwd in mijn automation, omdat de Sonos niet altijd even goed reageert. Dat werkt prima!
Alleen...
code:
1
Finished at 3 April 2024 at 09:36:39 (runtime: 12999.75 seconds)

Hij blijft dus maar doorlopen totdat de state playing is...

Is er een mogelijkheid om de until te laten stoppen na een x aantal herhalingen?
Dit is de code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  - repeat:
      sequence:
      - service: media_player.select_source
        continue_on_error: true
        entity_id: media_player.living_room
        data:
          source: "Qmusic 100.7 (Top 40 & Pop Music)"
      - delay:
          hours: 0
          minutes: 0
          seconds: 10
          milliseconds: 0
      until:
      - condition: state
        state: playing

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0xygen500 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:55:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat komt omdat die 4.1 je netto verbruik is, dus het aantal kWh vanuit het net minus de teruglevering aan het net.
HA verwacht hier 2 aparte sensoren voor, en berekend het netto verbruik hieruit. In principe zou je die zelf ook kunnen berekenen.
Als je zonnepanelen bijvoorbeeld in een uur tijd 0.5 kWh opbrengst hebben, en je netto verbruik is 0.2 kWh dan heb je 0.3 kWh teruggeleverd. Je zou dit met een trigger based template sensor op een time pattern kunnen doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ben.Hahlen schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:59:
Vanochtend geen internet, maar gelukkig werkte alles nog wel, dankzij locale API's.

Nou ja, bijna alles... Mijn Sonos ging natuurlijk niet werken omdat er geen internet was.
Nu had ik een hele mooie until ingebouwd in mijn automation, omdat de Sonos niet altijd even goed reageert. Dat werkt prima!
Alleen...
code:
1
Finished at 3 April 2024 at 09:36:39 (runtime: 12999.75 seconds)

Hij blijft dus maar doorlopen totdat de state playing is...

Is er een mogelijkheid om de until te laten stoppen na een x aantal herhalingen?
Dit is de code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  - repeat:
      sequence:
      - service: media_player.select_source
        continue_on_error: true
        data:
          source: "Qmusic 100.7 (Top 40 & Pop Music)"
      - delay:
          hours: 0
          minutes: 0
          seconds: 10
          milliseconds: 0
      until:
      - condition: state
        state: playing
Ja, met een tweede condition die daarop checkt

YAML:
1
2
  value_template: "{{ repeat.index < 100 }}"

Maar het lijkt me dat dit sowieso een stuk efficiënter kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@0xygen500 Hier was ik al bang voor, HA is gewoon correct. Alleen had jij door de app hier nooit mooi direct inzicht in. Je huis (/ alles in je huis) heeft die dag werkelijk 7,4kWh gebruikt!

Daarvoor heb je 4,1kWh in moeten kopen van je energieleverancier (import / levering). De overige 3,3kWh heb je direct uit je PV gebruikt (en is dus niet door de meter gegaan). Hiernaast heb je die dag ook 12,6kWh teruggeleverd (export). Zolang salderen er nog is zal dat dus nog met je import verrekend worden op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 13:37
TheFes schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:04:
[...]

Ja, met een tweede condition die daarop checkt

YAML:
1
2
  value_template: "{{ repeat.index < 100 }}"

Maar het lijkt me dat dit sowieso een stuk efficiënter kan
Dank!

Ik had ook deze nog gevonden net:
YAML:
1
until: "{{ is_state('climate.heater', 'heat') or repeat.index == 60 }}"

Gaat uit van een 10 sec delay, dus duurt maximaal 10 minuten.
Denk dat ik ga kijken of dit voor mij ook werkt.

Sta overigens open voor andere suggesties :)

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ben.Hahlen Of je beide dingen nu in een enkele template checkt of in twee yaml conditions is natuurlijk aan jezelf :) De shorthand notation van templates maakt dit wel lekker kort. Voordeel van twee items kan zijn dat dit makkelijker debuggen is in traces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:20:
@0xygen500 Hier was ik al bang voor, HA is gewoon correct. Alleen had jij door de app hier nooit mooi direct inzicht in. Je huis (/ alles in je huis) heeft die dag werkelijk 7,4kWh gebruikt!

Daarvoor heb je 4,1kWh in moeten kopen van je energieleverancier (import / levering). De overige 3,3kWh heb je direct uit je PV gebruikt (en is dus niet door de meter gegaan). Hiernaast heb je die dag ook 12,6kWh teruggeleverd (export). Zolang salderen er nog is zal dat dus nog met je import verrekend worden op jaarbasis.
Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:20:

Ff gebabbeld met Kiki de Ai bot van Zonneplan. Je kan idd normaal gesproken niet je totaal verbruik per dag zien. Toch heel apart dat dit nooit inzichtelijk was. Thanks voor de duiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@0xygen500 Puur gevalletje, is niet positief voor hun om te laten zien. Ze willen alleen dat je denkt "Wow, wat heb ik veel opgewekt!" en "Wow, ik heb meer geëxporteerd dan gebruikt!". Dat je beter ook kunt kijken naar wat je eigenlijk echt verbruikt en daar besparen is te ingewikkeld, daar moet jij wat voor doen...

Terwijl de strekking van HA is om het gewoon allemaal duidelijk weer te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:38:
@0xygen500 Puur gevalletje, is niet positief voor hun om te laten zien. Ze willen alleen dat je denkt "Wow, wat heb ik veel opgewekt!" en "Wow, ik heb meer geëxporteerd dan gebruikt!". Dat je beter ook kunt kijken naar wat je eigenlijk echt verbruikt en daar besparen is te ingewikkeld, daar moet jij wat voor doen...

Terwijl de strekking van HA is om het gewoon allemaal duidelijk weer te geven :)
De gedachten er achter is alleen gissen. Ga zelf gewoon van het positieve uit dat ze er nog niet aan toegekomen zijn. Mooi dat ha dat wel laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
0xygen500 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:30:
Je kan idd normaal gesproken niet je totaal verbruik per dag zien. Toch heel apart dat dit nooit inzichtelijk was.
Niet heel gek toch? Ze hebben de gegevens daarvoor alleen compleet als je alles van Zonneplan hebt (energie incl Connect voor je slimme meter, omvormer voor je zonnepanelen, evt de batterij). Als je een van die elementen niet van Zonneplan hebt, hebben ze simpelweg niet alle data om dit weer te geven aan je. Dat zal voor de meerderheid in NL het geval zijn, gok ik. In mijn geval een omvormer die niet van Zonneplan is. Hoe weten ze dan hoeveel die opwekt? Ze weten wat er teruggeleverd wordt (want slimme meter), maar hoeveel er in huis opgebruikt wordt weten ze dan niet.

Home Assistant kan dat dus wel voor je, als je de juiste sensoren koppelt aan het energy dashboard.

Komt bij: Zonneplan is je energieleverancier (niet je vebruiksmanager); dus voor hun is het enkel relevant om te weten hoeveel je afneemt en hoeveel je teruglevert: want dat komt op de factuur.

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 03-04-2024 11:51 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Hmmbob schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:50:
[...]

Niet heel gek toch? Ze hebben de gegevens daarvoor alleen compleet als je alles van Zonneplan hebt (energie incl Connect voor je slimme meter, omvormer voor je zonnepanelen, evt de batterij). Als je een van die elementen niet van Zonneplan hebt, hebben ze simpelweg niet alle data om dit weer te geven aan je. Dat zal voor de meerderheid in NL het geval zijn, gok ik. In mijn geval een omvormer die niet van Zonneplan is. Hoe weten ze dan hoeveel die opwekt? Ze weten wat er teruggeleverd wordt (want slimme meter), maar hoeveel er in huis opgebruikt wordt weten ze dan niet.

Home Assistant kan dat dus wel voor je, als je de juiste sensoren koppelt aan het energy dashboard.

Komt bij: Zonneplan is je energieleverancier (niet je vebruiksmanager); dus voor hun is het enkel relevant om te weten hoeveel je afneemt en hoeveel je teruglevert: want dat komt op de factuur.
Dat is dan apart. Alle sensoren zijn van Zonneplan integratie. Dus dan zou zonneplan dat zelf ook kunnen weergeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij jou ja. Niet bij de meerderheid van hun klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

k probeer een integratie met Google Sheets voor elkaar te krijgen, maar loop steeds tegen een foutmelding aan.

1. Bij Google (https://console.cloud.google.com/apis/credentials) maak ik een nieuwe set credentials:
Create credentials > OAuth 2.0 Client ID > type: web application > Create

2. In HA klik ik op Integratie toevoegen > Google > Google Sheets > Vul de OAuth client ID en oAuth client secret in en geef het een naam > Toevoegen

3. In een nieuw tabblad krijg ik de foutmelding " Access blocked: This app’s request is invalid".

Wat gaat hier mis?
Had ik bij het maken van die credentials in Google ook een URI in moeten vullen? En welke dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsYWP8KhSqLXXlSNJ6FFvGa9hBY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oNSBeL1oysUITIjpWzIlcu9Q.png?f=user_large

En ja, ik heb de "Note: It may take 5 minutes to a few hours for settings to take effect" gelezen, maar ook een hele nacht wachten bracht geen soelaas...

[ Voor 20% gewijzigd door Hippe Lip op 03-04-2024 12:43 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-05 20:35
Ben.Hahlen schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:59:
Nu had ik een hele mooie until ingebouwd in mijn automation, omdat de Sonos niet altijd even goed reageert.
Herkenbaar! Was zelf nog te lui om er eens iets aan te doen, maar ik pik jouw workaround (en de aanvullende tips) mee in mijn automation, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21
Hippe Lip schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:37:
Had ik bij het maken van die credentials in Google ook een URI in moeten vullen? En welke dan?

[Afbeelding]
De redirect_uri is een parameter die waarschijnlijk in de URL staat van die pagina waar je die foutmelding krijgt. Die vul je dan hier in bij je Web Client:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pO4TNtlPMteehg7eFOHMdsprLtM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dzANdP8W58eAHpTNbnAbjZLi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Eärendil schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:27:
[...]

De redirect_uri is een parameter die waarschijnlijk in de URL staat van die pagina waar je die foutmelding krijgt. Die vul je dan hier in bij je Web Client:

[Afbeelding]
@Eärendil Die kon ik juist nergens vinden.

Maar intussen na lang zoeken wel een uitgebreide instructiepagina gevonden, al staan ook daarin een paar cruciale tussenstappen niet vermeld.
https://www.home-assistant.io/integrations/google_sheets/

Het is inmiddels dus opgelost. Thnx

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:01:
[...]

@Eärendil Die kon ik juist nergens vinden.

Maar intussen na lang zoeken wel een uitgebreide instructiepagina gevonden, al staan ook daarin een paar cruciale tussenstappen niet vermeld.
https://www.home-assistant.io/integrations/google_sheets/

Het is inmiddels dus opgelost. Thnx
De documentatie vanuit HA dus, dat is voor mij altijd het beginpunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zit met het volgende te stoeien, ik wil mijn totale opwek op dagbasis weergeven als een Entity Card zodat ik deze kan plaatsen op de homepagina. Het gaat om Solar:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YdYXcJg/ha-solar.png

In mijn entities en devices list zie ik alleen de lifetime opbrengst dus ergens berekent HA de opwek per dag maar dat kan ik dus nergens terugzien in devices en entities. Hoe kan ik deze statistiek zoals afgebeeld toevoegen als een Entity card danwel als een card? Ik tast momenteel in het duister.

Het gaat om een Enphase gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
magnifor schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:44:
Ik zit met het volgende te stoeien, ik wil mijn totale opwek op dagbasis weergeven als een Entity Card zodat ik deze kan plaatsen op de homepagina. Het gaat om Solar:

[Afbeelding]

In mijn entities en devices list zie ik alleen de lifetime opbrengst dus ergens berekent HA de opwek per dag maar dat kan ik dus nergens terugzien in devices en entities. Hoe kan ik deze statistiek zoals afgebeeld toevoegen als een Entity card danwel als een card? Ik tast momenteel in het duister.

Het gaat om een Enphase gateway.
Het Energy Dashboard laat de data van jouw datum selectie zien, dat haalt hij uit de long term statistics waar de delta per uur opgeslagen wordt. Hij gebruikt daarvoor dus geen entity waarin de data per dag staat.

Je kunt die wel maken door een daily utility meter (nutsmeter in het Nederlands) sensor aan te maken met die lifetime sensor als bron. Dat kan in de GUI onder helpers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

TheFes schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:51:
[...]

De documentatie vanuit HA dus, dat is voor mij altijd het beginpunt :)
Voor mij ook, maar het kostte veel moeite de juiste pagina te vinden... |:(

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TheFes schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:59:
[...]

Het Energy Dashboard laat de data van jouw datum selectie zien, dat haalt hij uit de long term statistics waar de delta per uur opgeslagen wordt. Hij gebruikt daarvoor dus geen entity waarin de data per dag staat.

Je kunt die wel maken door een daily utility meter (nutsmeter in het Nederlands) sensor aan te maken met die lifetime sensor als bron. Dat kan in de GUI onder helpers
Wow thanks, meteen toegevoegd. Voor de dagelijkse resultaten neem ik aan dat de reset periode op daily moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:26
Ik ben eigenlijk een beetje benieuwd naar wat jullie allemaal gaan automatiseren zijn ? ben dus een beetje op zoek naar ideeën om het concreet te stellen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
magnifor schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:24:
[...]

Wow thanks, meteen toegevoegd. Voor de dagelijkse resultaten neem ik aan dat de reset periode op daily moet?
Ja, daily reset periode voor dagelijkse data

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Faece schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:29:
Ik ben eigenlijk een beetje benieuwd naar wat jullie allemaal gaan automatiseren zijn ? ben dus een beetje op zoek naar ideeën om het concreet te stellen ;)
Ik heb toevallig vandaag een automation gemaakt die de lichten op een bepaald effect zet als er muziek van de Snollebollekes opgezet wordt (don't judge, de kinderen vinden dat leuk)

Verder heb ik mijn automations al in categorieën opgedeeld, en kwam ik tot de conclusie dat de meeste zijn voor acties op basis van knoppen, en op nummer 2 het versturen van notificaties of acties op actionable notificaties

Mijn automations zitten voor het grootste gedeelte nog niet in packages (nouja op zich wel, maar het is elke keer 1 automation per file)
https://github.com/TheFes...e/main/include/automation

Ik heb er ook wel een aantal in echte packages zitten
https://github.com/TheFes...ration/tree/main/packages

[ Voor 39% gewijzigd door TheFes op 03-04-2024 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tadaa: https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig

(Automations zitten allemaal in de packages verstopt, die ingedeeld zijn per verdieping --> kamer --> 'onderwerp'.)

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 03-04-2024 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:30
De meest gewaardeerde door het gezin:

- stoplichten voor wanneer kinderen mogen opstaan
- loop licht op overloop en onze slaapkamer (lampje onder kast/bed icm beweging sensor)
- alle lampen op beweging/aanwezigheid in de woonkamer
- epaper info scherm in de gang, met weersverwachting, buienradar en welke bakken worden opgehaald
- notificatie dat de was klaar is als je thuis komt/bent

De meest gewaardeerde door mezelf:

- zoutlevel van ontharder geeft melding wanneer te laag, gekoppeld met de voorraad zoutzakken. Krijg melding om nieuwe te bestellen wanneer bijna op
- zelfde voor vaatwasser (werkt met groot reservoir)
- warmtepomp info om te finetunen
- melding als mijn bad vol genoeg is
- melding als de voordeur open staat en niemand thuis (zijn we al 2x vergeten :') )
- aansturing ventilatie met co2 en vochtigheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:52
Ik heb een automation lopen die de warmwater vraag detecteert van uit mijn otgw, als dat meer dan 4 minuten het geval is, begint de google home speaker te tetteren dat de kraan dicht moet … door mij gewaardeerd (ik betaal de gas rekening) door de inwonende pubers minder gewaardeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:45
kepler schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:51:
[...]

- zoutlevel van ontharder geeft melding wanneer te laag, gekoppeld met de voorraad zoutzakken. Krijg melding om nieuwe te bestellen wanneer bijna op
- melding als mijn bad vol genoeg is
Hoe doe je die 2? Welke hardware gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb een lifetime energy sensor van mijn PV installatie, die ik een aantal keren heb veranderd (van originele Growatt integratie, naar Grott, naar ESPHome), en daardoor zijn mijn statistieken wat verknommeld. Ik heb meerdere keren e.e.a. recht gebreid, maar hij blijft die sum af en toe "resetten" naar een veel lager aantal, wat mij op die specifieke dag een -5000 kWh aantal oplevert. Hier een screenshot van hoe dit eruit ziet in de database.. hoe fix ik dit permanent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4Iw66z8pd59a1n_cZngUYWSbjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lgCizP2YnwhYgsa9iGuhpATF.png?f=fotoalbum_large

EDIT: en just like that vind ik het antwoord, zo werkt het altijd he.. :P Onder developer tools en dan statistics heb ik hem aangepast en de foute waarde gecorrigeerd (in dit geval op 0 gezet).

[ Voor 10% gewijzigd door Sp33dFr34k op 03-04-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:48
sinuz schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:11:
Ik probeer de automatisering van mijn mechanische ventilatie wat te versimpelen. Nu heb ik er een Shelly1 tussen zitten voor het in en uitschakelen en een NRG wifi module voor het uitlezen en aansturen. Ik merk echter dat uit/auto/hoog voldoende is en wil daarom de huidige setup vervangen door een 2 kanaals shelly.

Qua aansluiten geen probleem maar ik loop een beetje vast in het aansturen via een fan template.
De voorbeelden die ik kan vinden gebruiken voor de set_preset_mode namelijk een extern script en dat wil ik liever niet. Ik heb wat in elkaar gedraaid op basis van van het presets fan voorbeeld maar dat rekent alles terug naar een snelheidspercentage. Dat is in de auto stand echter niet van toepassing omdat hij dan automatisch op de luchtvochtigeheid reageert. Eventueel zou een snelheid of percentage te leiden zijn van het stroomgebruik van de ventilator maar dat leek me voor een volgende etappe.

Ik heb het volgende (niet werkende) stuk code in elkaar gedraaid
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
fan:
  - platform: template
    fans:
      preset_mode_fan:
        friendly_name: "Mechanische ventilatie"
        turn_on:
            target:
            target:
        turn_off:
            target:
            target:
        speed_count: 2
        preset_modes:
          - "off"
          - "auto"
          - "high"
        preset_mode_template: >
          {% if is_state('switch.mechanische_ventilatie_switch_0', 'on') %}
            {% if is_state('switch.mechanische_ventilatie_switch_1', 'on') %}
              high
            {% elif is_state('switch.mechanische_ventilatie_switch_1', 'off') %}
              auto
            {% endif %}
          {% else %}
            off
          {% endif %}
        set_preset_mode: >
          {% if preset_mode == 'high' %}
            target:
              entity_id: 
          {% elif preset_mode == 'auto' %}
            target:
              entity_id: 
            target:
              entity_id: 
          {% else %}
            target:
              entity_id: 
          {% endif %}
Heeft misschien nog iemand suggesties hoe ik dit werkend krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:01

luigi87

Domotica Fanaticus

Iemand die mij kan helpen.

Ik draai Zigbee2mqtt als addon in Home Assistant, uiteraard met een MQTT broker.
Alles werkte prima totdat mijn Z2M is gereboot, omdat ik een sensor actief maakte die eerder inactief was.

Maar nu na de reboot van Z2M werken de losse buttons/ remotes niet meer.
Lijkt wel weer of er een lege payload wordt gestuurd.

Dacht dat deze bug er al uit was in de laatste versie, maar dus niet.

Ik heb MQTT al gereboot
Ook Z2M diverse malen.

Klinkt dit iemand bekend? en hoe fix je dit nou op de juiste wijze?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:30
ChrisM schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:46:
[...]

Hoe doe je die 2? Welke hardware gebruik je?
Ik heb via esphome met een afstand sensor:
https://adonno.com/salt-level-sensor/

En ik heb ook een watermeter uitlezer, en als ik het bad aanzet dan zet ik in HA een switch om. Dan reset een utility meter zodat ik van nul ga tellen, de sfeerverlichting aan, de afzuiging op pauze (maakt teveel herrie anders) en krijg ik alert als er 150ltr langs de watermeter is gestroomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

luigi87 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:45:
Iemand die mij kan helpen.

Ik draai Zigbee2mqtt als addon in Home Assistant, uiteraard met een MQTT broker.
Alles werkte prima totdat mijn Z2M is gereboot, omdat ik een sensor actief maakte die eerder inactief was.

Maar nu na de reboot van Z2M werken de losse buttons/ remotes niet meer.
Lijkt wel weer of er een lege payload wordt gestuurd.

Dacht dat deze bug er al uit was in de laatste versie, maar dus niet.

Ik heb MQTT al gereboot
Ook Z2M diverse malen.

Klinkt dit iemand bekend? en hoe fix je dit nou op de juiste wijze?
heb denk ik al mijn antwoord gevonden
zie namelijk wel een action voorbij komen, en geen click
Deprecated click event
By default this device exposes a deprecated click event. It's recommended to use the action event instead.

To disable the click event, set legacy: false for this device in configuration.yaml. Example:

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WXKG11LM.html

en zo dus ook voor mijn andere remote van HUE

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/324131092621.html

[ Voor 6% gewijzigd door luigi87 op 03-04-2024 21:43 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-05 22:09
Sinds de laatste update staat er dat "panel iframe " niet meer werkt.
Hoe kan ik weer een soort iframe maken en in de linkse taakbalk weergeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-05 22:09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

review: Maak van je huis een tweakershuis - Smarthometweaks uit de community :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-05 11:36

m-buurman

hmmm...coffee!!

luigi87 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:39:
[...]

[...]
Niet perse, er zijn meer problemen met de laatste MQTT update. Ik heb IKEA en SONOFF remotes en die zijn allemaal gestopt met werken bij mij met de update naar 1.36.1-1. 1.36.0-1 werkt wél prima.

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/22059

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Vanochtend ging er even iets niet goed met Siri i.c.m. m'n nieuwe airco units. :z
Ik kwam beneden en had m'n AirPods Pro in (ging het hondje uitlaten) en zei zoals gewoonlijk: Hey Siri, zet keuken spots aan. Dat leek niet goed te gaan, want hoorde Siri iets zeggen en de lampen gingen niet aan (maar verstond niet wat ze zei want had m'n AirPods in). Dus nogmaals het commando en toen gingen de spots wel aan.

Enfin, ik rij vervolgens naar het werk. Belt mijn vrouw zojuist op. "Uhm, heb jij de airco aangezet op verwarmen? Het is hier een sauna!"

Uhh.. niet dat ik weet? Check ik Logbook HA. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4gPFDN4LwWvJEGQ_M4uoKtcQqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hmqc4W8oLuIr78JKrSn9raFz.png?f=fotoalbum_large

Dat verklaart waarom Siri dus iets terug zei vanochtend. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 04-04-2024 08:21 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

luigi87 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:39:
[...]

[...]
m-buurman schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:35:
[...]

Niet perse, er zijn meer problemen met de laatste MQTT update. Ik heb IKEA en SONOFF remotes en die zijn allemaal gestopt met werken bij mij met de update naar 1.36.1-1. 1.36.0-1 werkt wél prima.

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/22059
Was het dus ook niet.
Het waren mijn automations, de trigger manier is veranderd waardoor ik niet meer naar de goede trigger keek. het moest tegenwoordig "action" zijn.
Hier werkt het dus nu weer goed, en waarschijnlijk ook na een reboot :)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-05 11:36

m-buurman

hmmm...coffee!!

luigi87 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:55:
[...]

[...]

Was het dus ook niet.
Het waren mijn automations, de trigger manier is veranderd waardoor ik niet meer naar de goede trigger keek. het moest tegenwoordig "action" zijn.
Hier werkt het dus nu weer goed, en waarschijnlijk ook na een reboot :)
Klopt, de "click" is deprecated, echter na de update is er geen enkele action/click trigger meer in de automations beschikbaar behalve zaken over firmware updates en battery status. Het lijkt wel met elkaar te maken te hebben maar er zijn meerdere meldingen dat er iets niet goed gaat in de laatste update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05 21:48
19roland70 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:35:
[...]

Dit is automatisch aangepast dan , volgens mij.
Je moet ook wel de release notes lezen hè!? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:26
Ik heb hier geen ervaring mee dus don't shoot me :)

ik wil een sensor aamaken die bij een bepaalde state on of off geeft. wat doet ik hier mis ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - binary_sensor:
    name: "Regensensor Velux"
    entity_id: slaapkamer_velux_regensensor
    state: >
      {% if state_attr('cover.raamlinks', 'limitation_min') == 93 %}
      'on'
      {% else %}
      'off'
      {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ik heb een paar ESP modules. Deze update ik altijd via HA. Nu is er 1 die niet meer wil updaten, ook niet direct via ESP. Ik krijg de volgende error log, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou moeten aanpassen / wat fout is.
van 3.0 naar 3.1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8e8ZwT0lruUdtEXby60tS2rqaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NyhqeHGvJkg5gRf0h3x3QGjJ.png?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
INFO ESPHome 2024.3.1
INFO Reading configuration /config/esphome/clack.yaml...
INFO Updating https://github.com/fonske/clack-reader@main
INFO Generating C++ source...
INFO Compiling app...
Processing clack (board: mhetesp32minikit; framework: arduino; platform: platformio/espressif32@5.4.0)
--------------------------------------------------------------------------------
HARDWARE: ESP32 240MHz, 320KB RAM, 4MB Flash
 - toolchain-xtensa-esp32 @ 8.4.0+2021r2-patch5
Dependency Graph
|-- AsyncTCP-esphome @ 2.1.3
|-- WiFi @ 2.0.0
|-- FS @ 2.0.0
|-- Update @ 2.0.0
|-- ESPAsyncWebServer-esphome @ 3.1.0
|-- DNSServer @ 2.0.0
|-- ESPmDNS @ 2.0.0
|-- ArduinoJson @ 6.18.5
Compiling .pioenvs/clack/src/main.cpp.o
In file included from src/main.cpp:130:
src/distance-sensor2.h:1:2: error: invalid preprocessing directive #--
 #------------
  ^~
src/distance-sensor2.h:2:2: error: invalid preprocessing directive #INPUT
 #INPUT SELECT
  ^~~~~
src/distance-sensor2.h:3:2: error: invalid preprocessing directive #--
 #------------
  ^~
src/distance-sensor2.h:4:3: error: invalid preprocessing directive #Opm
 # Opm: de stap 2e terugspoeling (backwash) is eruit gehaald, tussen zoutspoeling en snelspoeling.
   ^~~
src/distance-sensor2.h:5:3: error: invalid preprocessing directive #Deze
 # Deze stap weghalen bespaart water en is mogelijk niet persee nodig. Dit kan ingesteld worden in de Clack
   ^~~~
src/distance-sensor2.h:17:2: error: invalid preprocessing directive #--
 #-----------
  ^~
src/distance-sensor2.h:18:2: error: invalid preprocessing directive #TIMERS
 #TIMERS
  ^~~~~~
src/distance-sensor2.h:19:2: error: invalid preprocessing directive #--
 #-----------
  ^~
src/distance-sensor2.h:20:3: error: invalid preprocessing directive #Opm
 # Opm: verander deze naar de eigen tijdsduur van de waterontharder (stopwatch)
   ^~~

^~
src/distance-sensor2.h:52:36: error: stray '#' in program
     - name: "tijd_tot_regeneratie" # custom sensor die het aantal dagen berekend totdat opnieuw een regeneratie van de waterontharder moet plaatsvinden
                                    ^
src/distance-sensor2.h:54:32: warning: character constant too long for its type
         {%- set time = (states('number.capaciteit_in_dagen') | int * 86400) - (as_timestamp(now()) - as_timestamp((strptime(states('sensor.waterontharder_geregenereerd_op')[4:15], '%d %b %H:%M').replace(year=now().year)))) | int  %}
                                ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
src/distance-sensor2.h:54:132: warning: character constant too long for its type
         {%- set time = (states('number.capaciteit_in_dagen') | int * 86400) - (as_timestamp(now()) - as_timestamp((strptime(states('sensor.waterontharder_geregenereerd_op')[4:15], '%d %b %H:%M').replace(year=now().year)))) | int  %}
                                                                                                                                    ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
src/distance-sensor2.h:54:181: warning: character constant too long for its type
                                                                                                                                                                                     ^~~~~~~~~~~~~
src/distance-sensor2.h:56:25: warning: multi-character character constant [-Wmultichar]
         {%- set hours = '{}h '.format(hours) if hours > 0 else '' %}
                         ^~~~~~
src/distance-sensor2.h:56:64: error: empty character constant
         {%- set hours = '{}h '.format(hours) if hours > 0 else '' %}
                                                                ^~
src/distance-sensor2.h:58:24: warning: multi-character character constant [-Wmultichar]
         {%- set days = '{}d '.format(days) if days > 0 else '' %}
                        ^~~~~~
src/distance-sensor2.h:58:61: error: empty character constant
         {%- set days = '{}d '.format(days) if days > 0 else '' %}
                                                             ^~
src/distance-sensor2.h:63:2: error: invalid preprocessing directive #--
 #-----------
  ^~
src/distance-sensor2.h:64:2: error: invalid preprocessing directive #UTILITY
 #UTILITY METER
  ^~~~~~~
src/distance-sensor2.h:65:2: error: invalid preprocessing directive #--
 #-----------
  ^~
src/distance-sensor2.h:83:2: error: invalid preprocessing directive #--
 #-----------
  ^~
src/distance-sensor2.h:84:2: error: invalid preprocessing directive #AUTOMATIONS
 #AUTOMATIONS
  ^~~~~~~~~~~
src/distance-sensor2.h:85:2: error: invalid preprocessing directive #--
 #-----------
  ^~

^~
src/distance-sensor2.h:94:11: warning: multi-character character constant [-Wmultichar]
       to: 'on'
           ^~~~

^~
src/distance-sensor2.h:206:4: error: invalid preprocessing directive #--
   #------------------------------------------------------------------
    ^~
src/distance-sensor2.h:207:5: error: invalid preprocessing directive #Automatisering
   # Automatisering opties: alarm zoutmelding en alarm hardheid meten.
     ^~~~~~~~~~~~~~
src/distance-sensor2.h:208:5: error: invalid preprocessing directive #vul
   # vul je eigen mobile_app_iphone_van_xxx in. (als voorbeeld)
     ^~~
src/distance-sensor2.h:209:4: error: invalid preprocessing directive #--
   #------------------------------------------------------------------
    ^~
src/distance-sensor2.h:212:18: error: empty character constant
     description: ''
                  ^~
src/distance-sensor2.h:220:15: warning: character constant too long for its type
       before: '22:00:00'
               ^~~~~~~~~~
src/distance-sensor2.h:234:20: warning: multi-character character constant [-Wmultichar]
     initial_state: 'true'

^~
src/distance-sensor2.h:239:18: error: empty character constant
     description: ''
                  ^~
src/distance-sensor2.h:248:15: warning: character constant too long for its type
       before: '22:00:00'
               ^~~~~~~~~~
src/distance-sensor2.h:259:18: warning: character constant too long for its type
                  ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
src/distance-sensor2.h:263:20: warning: multi-character character constant [-Wmultichar]
     initial_state: 'true'
                    ^~~~~~
src/distance-sensor2.h:6:1: error: 'input_select' does not name a type; did you mean 'lwip_select'?
 input_select:
 ^~~~~~~~~~~~
 lwip_select
src/distance-sensor2.h:55:9: error: expected unqualified-id before '{' token
         {%- set hours = ((time % 86400) // 3600) %}
         ^
Compiling .pioenvs/clack/FrameworkArduino/IPAddress.cpp.o
Compiling .pioenvs/clack/FrameworkArduino/IPv6Address.cpp.o
Compiling .pioenvs/clack/FrameworkArduino/MD5Builder.cpp.o
*** [.pioenvs/clack/src/main.cpp.o] Error 1
========================= [FAILED] Took 21.02 seconds =========================

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-05 12:50
Ik doe o.a. 't volgende ermee:
- Ik heb 2 HUE bridges. Via HA heb ik wat onderlinge functionaliteit gekoppeld.
- De BEV laden op gunstige tijden nav dynamisch contract prijzen.
- De thuis accu laden/ontladen op prijs-gunstige momenten.
- De PV's 100% naar accu sturen wanneer prijs negatief.
- Lampen kinderkamer aan/uit op ontwaak-/slaaptijd.
- Badkamer ventilatie in-/uitschakelen.
- Notificaties van beweging indien we afwezig zijn.
- Notificaties t.b.v. afval, boodschappen en andere reminders.
- Starten van vaatwasser op gunstig moment.
- Verder vooral inzicht in historie van allerlei waarden in huis gemeten.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:06

Church of Noise

Drive it like you stole it

m-buurman schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:01:
[...]

Klopt, de "click" is deprecated, echter na de update is er geen enkele action/click trigger meer in de automations beschikbaar behalve zaken over firmware updates en battery status. Het lijkt wel met elkaar te maken te hebben maar er zijn meerdere meldingen dat er iets niet goed gaat in de laatste update.
Dank voor jullie opmerking hierrond, ik had die gemist bij het nalezen van de release notes.
Vreemd genoeg is dit vanzelf aangepast bij 1 device (een aqara button), maar bij een Shelly Button 1 gebeurde dit niet en kan ik vreemd genoeg ook geen 'action' vinden, het blijven 'click' opties... Even in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Faece schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:55:
Ik heb hier geen ervaring mee dus don't shoot me :)

ik wil een sensor aamaken die bij een bepaalde state on of off geeft. wat doet ik hier mis ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - binary_sensor:
    name: "Regensensor Velux"
    entity_id: slaapkamer_velux_regensensor
      {% if state_attr('cover.raamlinks', 'limitation_min') == 93 %}
      'on'
      {% else %}
      'off'
      {% endif %}

Wat fout gaat is dat binary_sensor een list verwacht, en je sowieso je indentation daar moet aanpassen.
Verder vermoed ik dat je met dat entity_id veld het entity_id van je template binary sensor wil bepalen, maar dat werkt niet, het entity_id wordt vanuit de name gegenereerd. Als je binary_sensor.slaapkamer_velux_regensensor wil, moet je dus Slaapkamer Velux Regensensor als name gebruiken. Je kunt ze wel naderhand aanpassen als je een unique id meegeeft.

Wat verbeterd kan worden is dat een binary sensor state template ook gewoon True of False aan kan, dus dat je daar die waardes zelf niet hoeft terug te geven.

Al met al wordt het dan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
template:
  - binary_sensor:
      - unique_id: e8e6c981-28cb-421f-a74a-0cd1be93d78b
        name: "Slaapkamer Velux Regensensor"
          {{ state_attr('cover.raamlinks', 'limitation_min') == 93 }}

Overigens vraag ik me ook af of het logisch is om op een exacte state te checken, wil je niet groter dan of kleiner dan?

Pagina: 1 ... 183 ... 313 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.