@Jcrs7 Ik bedoel in de log van het device. Daar zou moeten staan dan device aan/uit gegaan is en indien door HA gedaan staat er een reden. Staat er geen reden dan is het buiten HA om gebeurd.
Ledstrip Licht uitgezet getriggerd door automatisering Ledstrip uitzetten triggered -> geprobeerd ivm uitzetten, dit werktSeptillion schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:39:
@Jcrs7 Ik bedoel in de log van het device. Daar zou moeten staan dan device aan/uit gegaan is en indien door HA gedaan staat er een reden. Staat er geen reden dan is het buiten HA om gebeurd.
Daarna komt er te staan; Ledstrip Licht aangezet. Met als gevolg dat deze dus weer aangaat, na 30sec weer uitgaat en na 30sec weer aangaat. (de Ledstrip is aangesloten op een Nokia streamingbox voor de stroom) dit gebeurt ook als de box uit wordt gezet
Tot afgelopen weekend heeft het gefunctioneerd; box uit is Ledstrip uit, box aan is Ledstrip aan en op bepaalde tijd automatisch uitschakelen, ook als de box nog aanstaat
@Jcrs7 Screenshotje?
Ik heb recent gekozen voor de Connexoon Io ipv TaHoma Switxh omdat de Connexoon een lan-poort heeft en geen additionele fratsen zoals zigbee.Rivanov schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:53:
[...]
Correct. Er komen Somfy IO motoren in. Dus ik ga het gewoon aansturen met de Tahoma Switch en HomeAssistant.
Toch bedankt voor meedenken.
Io had de voorkeur (tov RTS en “dom”) omdat alle motoren apart aan te sturen zijn en de Connexoon ook retour-informatie ontvangt over de status. Uiteraard gaat alles via de local api.
Wow, flinke update inderdaad. Leuke ontwikkelingenTheFes schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:53:
De beta release notes zijn beschikbaar
https://rc.home-assistant.io/blog/2024/03/27/release-20244/
Dit wordt een hele mooie release
Lees ook eens de review en vooral de reacties van @Barfman en mij voor een soortgelijk issue en een oplossing:Jcrs7 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:25:
Ik heb een zigbee ledstrip aangesloten op een Nokia 8000 streamingbox. Deze in HASS gekoppeld, ledstrip ging aan als de streamingbox werd aangezet om tv te kijken. en op een bepaald tijdstip ging deze uit.
Maar sinds het weekend gaat de ledstrip aan als de box uitstaat en als ik deze weer uitschakel via HASS dan 1 minuut later springt deze weer aan, dit blijft herhalen. Ook als het tijdstip wanneer de ledstrip is ingesteld om uit te gaan, dan gaat deze ook uit maar na 1 minuut springt deze weer aan en blijft aan en uit gaan.
Iemand die hiermee kan helpen?
Livarno home RGB LED-strip - Zigbee 2m review door Antonio di
profesión: Lo que se cruza en mi camino (o)y disfrutando de la vida
En je hebt deze i.c.m. de Somfy IO motoren?Astronaut schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:28:
[...]
Ik heb recent gekozen voor de Connexoon Io ipv TaHoma Switxh omdat de Connexoon een lan-poort heeft en geen additionele fratsen zoals zigbee.
Io had de voorkeur (tov RTS en “dom”) omdat alle motoren apart aan te sturen zijn en de Connexoon ook retour-informatie ontvangt over de status. Uiteraard gaat alles via de local api.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Yes!Rivanov schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:51:
[...]
En je hebt deze i.c.m. de Somfy IO motoren?
Even een vraagje over een Tuya integratie en een Inverter warmtepomp.
Ik heb de local tuya integratie ingesteld en alle entiteiten apart toegekend. Probleem is nu dat ik deze niet kan aanpassen via de integratie. Als ik een switch verplaats dan wordt die na enkele seconden terug gezet.
Als ik de standaard Tuya integratie gebruik dan heb ik enkel de optie om de warmtepomp aan en uit te zetten en zie ik geen temperaturen. Hier werkt het aan en uit zetten echter wel.
Ik zie dan ook de schakelaar in de local tuya integratie veranderen.
Iemand een idee wat hier aan de hand is?
Edit: werkt nu wel deels
Misschien moest ik in mijn browser de tuya account sluiten? Ik kan wel nog geen temperatuur aanpassen. Dan springt hij telkens terug naar de basis waarde.
Ik heb de local tuya integratie ingesteld en alle entiteiten apart toegekend. Probleem is nu dat ik deze niet kan aanpassen via de integratie. Als ik een switch verplaats dan wordt die na enkele seconden terug gezet.
Als ik de standaard Tuya integratie gebruik dan heb ik enkel de optie om de warmtepomp aan en uit te zetten en zie ik geen temperaturen. Hier werkt het aan en uit zetten echter wel.
Ik zie dan ook de schakelaar in de local tuya integratie veranderen.
Iemand een idee wat hier aan de hand is?
Edit: werkt nu wel deels

[ Voor 13% gewijzigd door Tibs op 28-03-2024 09:22 ]
Ik blijf problemen houden sinds ik de modbusstick heb toegevoegd. Dezelfde Philips hue afstandbediening valt steeds uit het netwerk (elke avond/nacht) en wil ook niet meer pairen.
Heb nu HA herstart, en die wil uberhaupt niet meer starten. Errorlog in Portainer:
Allemaal foutmeldingen gerelateerd aan sensoren die via modbus worden uitgelezen.
Docker-compose is aangepast naar
De code voor de modbus van de omvormer:
Als ik de code voor de modbus van de omvormer weghaal en dan HA opstart, dan werkt het wel weer. Het probleem lijkt ook gerelateerd aan dat de omvormer als het donker is, niet meer te bereiken is via modbus omdat de omvormer dan uitstaat. Hebben jullie nog suggesties? Zou het aan de USB-stick liggen? Kan ik het uitlezen beter verplaatsen naar een losse ESP met esphome?
Het lukt nu helemaal niet meer om te Philips Hue afstandbediening te pairen. Een identieke andere kan ik wel weer zonder probleem pairen. En de batterij is niet op.
Heb nu HA herstart, en die wil uberhaupt niet meer starten. Errorlog in Portainer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| s6-rc: info: service legacy-services: stopping 2024-03-28 07:30:46.904 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.modbus.modbus] modbus WP communication closed 2024-03-28 07:30:46.910 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{% set koudwater = '13' | int %} {% set boilertemperatuur = states('sensor.wp_warmwatertemperatuur') | int %} {% set totaal = ((500 * boilertemperatuur) - 19000) / (38 - koudwater) %} {% set totaal = totaal + 500 %} {% set douchetijd = totaal / 9.8 | round(0) %} {{ douchetijd }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({% set koudwater = '13' | int %} {% set boilertemperatuur = states('sensor.wp_warmwatertemperatuur') | int %} {% set totaal = ((500 * boilertemperatuur) - 19000) / (38 - koudwater) %} {% set totaal = totaal + 500 %} {% set douchetijd = totaal / 9.8 | round(0) %} {{ douchetijd }}) renders=90>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.douchetijd' 2024-03-28 07:30:46.911 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(1) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(1) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_hk1_pomp' 2024-03-28 07:30:46.911 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(2) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(2) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_hk2_pomp' 2024-03-28 07:30:46.912 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(4) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(4) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_opwarmprogramma' 2024-03-28 07:30:46.912 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(8) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(8) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_bvw' 2024-03-28 07:30:46.912 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(16) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(16) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_verwarmingsmodus' 2024-03-28 07:30:46.913 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(32) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(32) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_warmwaterbedrijf' 2024-03-28 07:30:46.916 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(64) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(64) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_compressor' 2024-03-28 07:30:46.916 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(128) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(128) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_zomerbedrijf' 2024-03-28 07:30:46.917 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(256) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(256) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_koelbedrijf' 2024-03-28 07:30:46.920 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(512) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(512) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_defrost' 2024-03-28 07:30:46.921 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(1024) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(1024) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_stille_modus_1' 2024-03-28 07:30:46.922 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(2048) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus')|int|bitwise_and(2048) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_wp_uit' 2024-03-28 07:30:46.922 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus_2_2')|int|bitwise_and(1) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus_2_2')|int|bitwise_and(1) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_compressor_1' 2024-03-28 07:30:46.922 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus_2_2')|int|bitwise_and(4096) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus_2_2')|int|bitwise_and(4096) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_nhz1' 2024-03-28 07:30:46.923 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus_2_2')|int|bitwise_and(8192) > 0 }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ states('sensor.wp_bedrijfsstatus_2_2')|int|bitwise_and(8192) > 0 }}) renders=6>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wp_bedrijfsmodus_nhz2' 2024-03-28 07:30:46.933 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.automation.wp_legionellarun_1x_week] WP: temperatuur SWW: Choose at step 1: choice 4: Error executing script. Error for call_service at pos 1: Error rendering data template: ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_comforttemperatuur')|int }}' but no default was specified 2024-03-28 07:30:46.934 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.automation.wp_legionellarun_1x_week] WP: temperatuur SWW: Error executing script. Error for choose at pos 1: Error rendering data template: ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_comforttemperatuur')|int }}' but no default was specified 2024-03-28 07:30:46.935 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.automation.wp_legionellarun_1x_week] Error while executing automation automation.wp_legionellarun_1x_week: Error rendering data template: ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{ states('sensor.wp_comforttemperatuur')|int }}' but no default was specified |
Allemaal foutmeldingen gerelateerd aan sensoren die via modbus worden uitgelezen.
Docker-compose is aangepast naar
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| homeassistant: container_name: homeassistant image: ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable volumes: - /home/julian/docker/homeassistant/config:/config - /etc/localtime:/etc/localtime:ro restart: unless-stopped privileged: true network_mode: host devices: - /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0:/dev/ttyUSB1 |
De code voor de modbus van de omvormer:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
| - name: SAJ-modbus type: serial port: /dev/ttyUSB1 baudrate: 9600 bytesize: 8 method: rtu parity: N stopbits: 1 delay: 0 message_wait_milliseconds: 30 timeout: 5 sensors: - name: SAJ AC total active power unique_id: 1321b3ba-1239-4771-ad3f-43a12bd2a53b scan_interval: 5 slave: 1 address: 275 input_type: holding unit_of_measurement: W device_class: power state_class: measurement precision: 0 data_type: uint16 - name: SAJ total power factor unique_id: 1764e929-b28f-4f9d-913f-b6082dcb317d scan_interval: 5 slave: 1 address: 277 input_type: holding device_class: power_factor state_class: measurement scale: 0.001 precision: 1 data_type: int16 - name: SAJ L1 current unique_id: 4fb94149-9fb7-46bf-a474-6231cccd0995 scan_interval: 5 slave: 1 address: 279 input_type: holding unit_of_measurement: A device_class: current state_class: measurement scale: 0.01 precision: 1 data_type: uint16 - name: SAJ L2 current unique_id: d1a90fcc-9f27-43ed-a39f-8abf8ee41d63 scan_interval: 5 slave: 1 address: 285 input_type: holding unit_of_measurement: A device_class: current state_class: measurement scale: 0.01 precision: 1 data_type: uint16 - name: SAJ L3 current unique_id: a239070b-a94a-4f8a-9918-d091108ebeb8 scan_interval: 5 slave: 1 address: 291 input_type: holding unit_of_measurement: A device_class: current state_class: measurement scale: 0.01 precision: 1 data_type: uint16 - name: SAJ temperatuur unique_id: 6dcff03d-89da-4e24-8d69-8d52c52b92ab scan_interval: 120 slave: 1 address: 273 input_type: holding unit_of_measurement: °C device_class: temperature state_class: measurement scale: 0.1 precision: 1 data_type: int16 - name: SAJ opwek vandaag unique_id: 092d8adb-44f8-47df-9413-0adfb6ede523 scan_interval: 120 slave: 1 address: 300 input_type: holding unit_of_measurement: kWh device_class: energy state_class: total_increasing scale: 0.01 precision: 2 data_type: uint16 |
Als ik de code voor de modbus van de omvormer weghaal en dan HA opstart, dan werkt het wel weer. Het probleem lijkt ook gerelateerd aan dat de omvormer als het donker is, niet meer te bereiken is via modbus omdat de omvormer dan uitstaat. Hebben jullie nog suggesties? Zou het aan de USB-stick liggen? Kan ik het uitlezen beter verplaatsen naar een losse ESP met esphome?
Het lukt nu helemaal niet meer om te Philips Hue afstandbediening te pairen. Een identieke andere kan ik wel weer zonder probleem pairen. En de batterij is niet op.
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
@manusjevanalles Ik zie vooral errors rond je templates die niet met de 'unknown' state om kunnen gaan
En dat is wel nodig want elke sensor kan even 'unknown' zijn, zeker tijdens een start van HA.
Ofwel, al je templates aanpassen
Gezien zo te zien al je templates een int verwachten zou je aan alle templates sensoren een 'availability' toe kunnen voegen als [mono]availability: "{{ states([entity])|is_number }}". Dan zijn je template sensoren gewoon 'unavailable' zolang de bronsensor geen geldige waarde heeft 
Ik zie ook nog errors in automations maar ook daar omdat je templates gebruikt die niet tegen non-getal waardes kunnen. Ook daar zal je moeten zorgen dat dit niet voor een issue zorgt.
Ofwel, al je templates aanpassen
Ik zie ook nog errors in automations maar ook daar omdat je templates gebruikt die niet tegen non-getal waardes kunnen. Ook daar zal je moeten zorgen dat dit niet voor een issue zorgt.
/f/image/Pv9iSRwBVdSQ0sS7HdV5dyfL.png?f=fotoalbum_large)
Ga ik even doornemen!Antonio di schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:17:
[...]
Lees ook eens de review en vooral de reacties van @Barfman en mij voor een soortgelijk issue en een oplossing:
Livarno home RGB LED-strip - Zigbee 2m review door Antonio di
@Jcrs7 Mja, die regels zonder "getriggerd door" betekend dat HA van het device alleen terug kreeg dat hij aan/uit ging en het niet door een actie in HA komt.
Maar het zou kunnen dat als ZHA hem niet goed ondersteund dat daar nog een issue zit. Dus misschien dat de ZHA quirk kan helpen. In HA (je automations etc) hoef je niet te zoeken.
Maar het zou kunnen dat als ZHA hem niet goed ondersteund dat daar nog een issue zit. Dus misschien dat de ZHA quirk kan helpen. In HA (je automations etc) hoef je niet te zoeken.
Edit, al gevonden.
[ Voor 101% gewijzigd door Ora et Labora op 28-03-2024 10:54 ]
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Maar die templates bestaan al maanden zo. Sinds ik dus die modbussensoren heb toegevoegd, gaat het mis. Zonder die code start HA ook gewoon op.Septillion schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:41:
@manusjevanalles Ik zie vooral errors rond je templates die niet met de 'unknown' state om kunnen gaanEn dat is wel nodig want elke sensor kan even 'unknown' zijn, zeker tijdens een start van HA.
Ofwel, al je templates aanpassenGezien zo te zien al je templates een int verwachten zou je aan alle templates sensoren een 'availability' toe kunnen voegen als [mono]availability: "{{ states([entity])|is_number }}". Dan zijn je template sensoren gewoon 'unavailable' zolang de bronsensor geen geldige waarde heeft
Dat wat jij noemt van de quirk staat ook bij de reacties ( @Barfman en mij ) van mijn review waarna ik @Jcrs7 doorverwezen heb. Er staat ook een mogelijk oplossing bij die reacties.Septillion schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:39:
@Jcrs7 Mja, die regels zonder "getriggerd door" betekend dat HA van het device alleen terug kreeg dat hij aan/uit ging en het niet door een actie in HA komt.
profesión: Lo que se cruza en mi camino (o)y disfrutando de la vida
@manusjevanalles Maar in die templates gebruik je toch als bron de modbus?
Want hoe dan ook, een sensor kan 'unknown' of 'unavailable' zijn bij een HA start en als je daar niets voor doet in je templates dan krijg je errors als je bijvoorbeeld getallen verwacht.
Maar de modbus sensoren hebben uiteindelijke wel een waarde?
Want hoe dan ook, een sensor kan 'unknown' of 'unavailable' zijn bij een HA start en als je daar niets voor doet in je templates dan krijg je errors als je bijvoorbeeld getallen verwacht.
Maar de modbus sensoren hebben uiteindelijke wel een waarde?
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 28-03-2024 11:28 ]
@Antonio di Dat bedoelde ik ook toen ik het noemde
Nee de template sensoren die de foutmeldingen geven, heb ik al zeker 6 maanden in gebruikt zonder problemen. Sinds ik de rs485-usb in de server heb met onderstaande code, heb ik problemen. Bij een reboot wil HA (random) niet opstarten, als ik deze code weghaal, dan wel:Septillion schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:27:
@manusjevanalles Maar in die templates gebruik je toch als bron de modbus?
Want hoe dan ook, een sensor kan 'unknown' of 'unavailable' zijn bij een HA start en als je daar niets voor doet in je templates dan krijg je errors.
Maar de modbus sensoren hebben uiteindelijke el een waarde?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
| - name: SAJ-modbus type: serial port: /dev/ttyUSB1 baudrate: 9600 bytesize: 8 method: rtu parity: N stopbits: 1 delay: 0 message_wait_milliseconds: 30 timeout: 5 sensors: - name: SAJ AC total active power unique_id: 1321b3ba-1239-4771-ad3f-43a12bd2a53b scan_interval: 5 slave: 1 address: 275 input_type: holding unit_of_measurement: W device_class: power state_class: measurement precision: 0 data_type: uint16 - name: SAJ total power factor unique_id: 1764e929-b28f-4f9d-913f-b6082dcb317d scan_interval: 5 slave: 1 address: 277 input_type: holding device_class: power_factor state_class: measurement scale: 0.001 precision: 1 data_type: int16 - name: SAJ L1 current unique_id: 4fb94149-9fb7-46bf-a474-6231cccd0995 scan_interval: 5 slave: 1 address: 279 input_type: holding unit_of_measurement: A device_class: current state_class: measurement scale: 0.01 precision: 1 data_type: uint16 - name: SAJ L2 current unique_id: d1a90fcc-9f27-43ed-a39f-8abf8ee41d63 scan_interval: 5 slave: 1 address: 285 input_type: holding unit_of_measurement: A device_class: current state_class: measurement scale: 0.01 precision: 1 data_type: uint16 - name: SAJ L3 current unique_id: a239070b-a94a-4f8a-9918-d091108ebeb8 scan_interval: 5 slave: 1 address: 291 input_type: holding unit_of_measurement: A device_class: current state_class: measurement scale: 0.01 precision: 1 data_type: uint16 - name: SAJ temperatuur unique_id: 6dcff03d-89da-4e24-8d69-8d52c52b92ab scan_interval: 120 slave: 1 address: 273 input_type: holding unit_of_measurement: °C device_class: temperature state_class: measurement scale: 0.1 precision: 1 data_type: int16 - name: SAJ opwek vandaag unique_id: 092d8adb-44f8-47df-9413-0adfb6ede523 scan_interval: 120 slave: 1 address: 300 input_type: holding unit_of_measurement: kWh device_class: energy state_class: total_increasing scale: 0.01 precision: 2 data_type: uint16 |
Maar de template-sensoren hebben geen interactie met deze nieuwe sensoren. Ik heb nog andere modbussensoren, die worden via modbus->tcp uitgelezen.
Wat is een goede manier om te monitoren op integraties met problemen?
Gisteren zag ik dat ik geen enkele zonne-energie informatie in mijn energiedashboard had.
De FusionSolar integratie had blijkbaar sinds 22:00 de dag ervoor problemen. In de logs was niets raars te zien. Het enige wat er aan meldingen zichtbaar was, was dat álle entiteiten van die integratie onbeschikbaar waren. In het infoschem van de individuele entiteiten stond de melding "Deze entiteit is niet meer beschikbaar vanuit de FusionSolar integratie. Wanneer de entiteit niet meer in gebruik is, kan deze vanuit de instellingen verwijderd worden.".
Uiteindelijk heeft een reboot van Home Assistant het probleem opgelost. Waar ik naar op zoek ben is een manier om actief meldingen te krijgen wanneer een integratie stuk is zodat ik het sneller kan oplossen en niet pas als ik naar de data kijk zie dat er iets mis is.
Eerste idee was monitoren op de status Unavailable, maar dat is te ruim. Er zijn veel entiteiten waarbij Unavailable niet direct op een probleem duid.
Ideeën? Of beter, hoe doen jullie dat?
Gisteren zag ik dat ik geen enkele zonne-energie informatie in mijn energiedashboard had.
De FusionSolar integratie had blijkbaar sinds 22:00 de dag ervoor problemen. In de logs was niets raars te zien. Het enige wat er aan meldingen zichtbaar was, was dat álle entiteiten van die integratie onbeschikbaar waren. In het infoschem van de individuele entiteiten stond de melding "Deze entiteit is niet meer beschikbaar vanuit de FusionSolar integratie. Wanneer de entiteit niet meer in gebruik is, kan deze vanuit de instellingen verwijderd worden.".
Uiteindelijk heeft een reboot van Home Assistant het probleem opgelost. Waar ik naar op zoek ben is een manier om actief meldingen te krijgen wanneer een integratie stuk is zodat ik het sneller kan oplossen en niet pas als ik naar de data kijk zie dat er iets mis is.
Eerste idee was monitoren op de status Unavailable, maar dat is te ruim. Er zijn veel entiteiten waarbij Unavailable niet direct op een probleem duid.
Inmiddels heb ik dit opgelost door de integratie te verwijderen. De auto-discovery ontdekt de ESP vervolgens en die gebruiken levert weer alleen de originele IDs op en al mijn automations en dashboards doen het weer prima.MrScratch schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:22:
Ik heb HA overgezet van een Raspberry PI 3b naar een 4. Ik heb gehele config directory overgezet, maar er lijken toch wat dingen veranderd te zijn. Zo zijn voor mijn Mitsubishi warmtepomp die via een ESP wordt verbonden met HA een duplicering gebeurd van de sensor entities. Zo is er bijvoorbeeld voor de heatpump frequency nu 2 entities aanwezig, waarbij het origineel unavailable heeft en de kopie de waarde bevat. Al mijn dashboards en automations verwijzen echter nog naar de originele entities.
[Afbeelding]
Is er een manier om de .storage\core.entity_registry aan te passen om de oude entities te verwijderen en de nieuwe te hernoemen. Of is het beter om de Device compleet te deleten en opnieuw toe te voegen?
Look behind you! A three headed monkey!
Dag,
Ik ben bezig met het migreren van de sensoren die ik in mijn config bestand heb naar de nieuwe stijl template sensoren. Daarbij lukt het me echter niet om de leeftijds/countdown sensoren zo in te stellen als ik ze vroeger had: in maanden. Het lijkt dat tijdsintervallen alleen in eenheden van dagen of korter kunnen worden getoond, als je de sensor aanmaakt. Zie ik iets over het hoofd?
Ik ben bezig met het migreren van de sensoren die ik in mijn config bestand heb naar de nieuwe stijl template sensoren. Daarbij lukt het me echter niet om de leeftijds/countdown sensoren zo in te stellen als ik ze vroeger had: in maanden. Het lijkt dat tijdsintervallen alleen in eenheden van dagen of korter kunnen worden getoond, als je de sensor aanmaakt. Zie ik iets over het hoofd?
@manusjevanalles Hoe dan ook, je bent beter af als je ze wel netjes oplost
Als je het niet afvangt geeft dan vroeg of laat altijd errors.
Maar goed, paar vragen:
- Alle template sensoren met error zijn van de modbus tcp?
- Niet toevallig twee keer een modbus header in je configuration.yaml?
- Hebben de serial modbus sensoren een waarde?
- Hebben de tcp modbus sensoren een waarde?
Maar goed, paar vragen:
Hij heeft goed 3 maanden goed ondersteund tot 1 week geleden zoiets. Ik heb de quirk via de link van Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" gevolgd, maar even kijken hoe het nu gaat lopen.Septillion schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:39:
Ik heb de quirk erin gezet, straks even kijken hoe het gaatAntonio di schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:25:
[...]
Dat wat jij noemt van de quirk staat ook bij de reacties ( @Barfman en mij ) van mijn review waarna ik @Jcrs7 doorverwezen heb. Er staat ook een mogelijk oplossing bij die reacties.
- Alle template sensoren met error zijn van de modbus tcp? Ja, heb ze nu allemaal van een availability voorzienSeptillion schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:06:
@manusjevanalles Hoe dan ook, je bent beter af als je ze wel netjes oplostAls je het niet afvangt geeft dan vroeg of laat altijd errors.
Maar goed, paar vragen:
- Niet toevallig twee keer een modbus header in je configuration.yaml? Nee
- Hebben de serial modbus sensoren een waarde? Ja, alleen overdag. Zodra de omvormer uitvalt, worden ze "Unavailable"
- Hebben de tcp modbus sensoren een waarde? Ja, deze doen het verder al maanden zonder problemen.
Zou het ermee te maken kunnen hebben dat die usb verstoring geeft op een of andere manier? Of dat HA problemen krijgt doordat hij elke 5 seconden de modbus probeert uit te lezen via serial en geen respons krijgt?
Complete modbus.yaml (ingekort):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| ### Modbus warmtepomp, alle sensoren registers zijn -1 tov registerlijst - name: "WP" type: tcp host: 10.0.0.21 port: 502 sensors: - name: WP kamertemperatuur unique_id: f58f52da-4502-41fa-9e81-d88bc1934b0a scan_interval: 240 slave: 1 address: 500 ### 501 input_type: input unit_of_measurement: °C device_class: temperature scale: 0.1 precision: 1 - name: SAJ-modbus type: serial port: /dev/ttyUSB1 baudrate: 9600 bytesize: 8 method: rtu parity: N stopbits: 1 delay: 0 message_wait_milliseconds: 30 timeout: 5 sensors: - name: SAJ AC total active power unique_id: 1321b3ba-1239-4771-ad3f-43a12bd2a53b scan_interval: 5 slave: 1 address: 275 input_type: holding unit_of_measurement: W device_class: power state_class: measurement precision: 0 data_type: uint16 |
Edit: nu nauwelijks errors meer, behalve een esphome die offline is, adaptive lighting, maar nog wel deze:
code:
1
| 2024-03-28 11:57:17.515 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.automation.garage_lamp_op_beweging] Garage: lamp op beweging: Already running |
Wel interessant, want die lamp is gewoon uit.
[ Voor 49% gewijzigd door manusjevanalles op 28-03-2024 13:00 ]
@manusjevanalles Als ze beide wel gewoon waardes hebben is er met modbus gewoon niets aan de hand. Misschien dat het toevoegen van de serial modbus er voor zorgt dat modbus in zijn geheel wat trager start. En dat brengt dan nu je fout aan het licht dat je geen afhandleing doet in je templates voor non-numeric waardes. En dat levert je tegenwoordig (al zeker een jaar volgens mij) gewoon een harde error op.
Ofwel, gewoon in elke template zorgen dat deze altijd werkt whatever de bron sensor is. En dus met nadruk int en float filters zijn de standaard valkuilen daarvoor. Deze geven gewoon een error als deze iets binnen krijgen dat geen nummer is. En daar zijn meerdere manieren voor om dat af te handelen (default, availability, op checken etc). Maar vaak is availability dus een makkelijke manier die de rest van HA ook laat weten dat je template geen nuttige waarde heeft.
Ofwel, gewoon in elke template zorgen dat deze altijd werkt whatever de bron sensor is. En dus met nadruk int en float filters zijn de standaard valkuilen daarvoor. Deze geven gewoon een error als deze iets binnen krijgen dat geen nummer is. En daar zijn meerdere manieren voor om dat af te handelen (default, availability, op checken etc). Maar vaak is availability dus een makkelijke manier die de rest van HA ook laat weten dat je template geen nuttige waarde heeft.
Alles heeft nu een availability. Ik ga het even monitoren zonder de serialmodbus, om te kijken of het stabiel blijft. Heb de Hue remote ook na 10x repairen eindelijk weer werkend. Morgen weer die modbus toevoegen als het stabiel draait. Bedankt voor zover, morgen/zaterdag weer een update.Septillion schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:02:
@manusjevanalles Als ze beide wel gewoon waardes hebben is er met modbus gewoon niets aan de hand. Misschien dat het toevoegen van de serial modbus er voor zorgt dat modbus in zijn geheel wat trager start. En dat brengt dan nu je fout aan het licht dat je geen afhandleing doet in je templates voor non-numeric waardes. En dat levert je tegenwoordig (al zeker een jaar volgens mij) gewoon een harde error op.
Zitten zeker mooie dingen in!TheFes schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:53:
Ik voorzie alleen wel (grote) problemen voor de mensen die Core draaien op Alpine, aangezien Python 3.12 daar helaas nog steeds niet beschikbaar is in de apk registry.
Dan zal je weer in de weer moeten met dingen als pyenv om je instance op Python 3.12 te laten draaien.
Ik check op 1 entity van de betreffende integratie en als deze niet beschikbaar is voor 5 minuten beschouw ik de integratie unresponsive: mbuurman in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"dixet schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:43:
Wat is een goede manier om te monitoren op integraties met problemen?
Recent heb ik iets gemaakt waar ik eigenlijk heel erg trots op ben en graag wil delen. Waarschijnlijk ben ik niet de eerste, maar ik had net nog niet eerder gezien. Namelijk de helderheid als achtergrondverloop bij een lamp:
:fill(white):strip_exif()/f/image/69P925ClMXAx9kswhUIiEwDy.png?f=user_large)
Ik vind het echt een heel tof effect, omdat je hiermee in één oogopslag kunt zien hoe fel een lamp staat. Ik vind het ook duidelijker dan een statustekstje met daarin 69% bijvoorbeeld. Het is vrij eenvoudig te bereiken met card-mod:
Overigens ook aan te passen zodat de scheidslijn wat harder is. Dus zo:
:fill(white):strip_exif()/f/image/K6HCzZLhbtsmIb5IgcgkGpzu.png?f=user_large)
En zelf heb ik het ook toegepast bij onze wasmachine en vaatwasser:
:fill(white):strip_exif()/f/image/3x91kQ89755WHzLggqjHXrBR.png?f=user_large)
Dan bereken ik met een helper de voortgangspercentage op basis van de totale tijd, aangezien de wasmachine geen voortgangspercentage geeft. Maar zo kan ik in één oogopslag zien hoe ver het programma is én hoe lang deze nog duurt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/69P925ClMXAx9kswhUIiEwDy.png?f=user_large)
Ik vind het echt een heel tof effect, omdat je hiermee in één oogopslag kunt zien hoe fel een lamp staat. Ik vind het ook duidelijker dan een statustekstje met daarin 69% bijvoorbeeld. Het is vrij eenvoudig te bereiken met card-mod:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| type: tile entity: light.office hide_state: true card_mod: style: | {% if is_state(config.entity, 'on') %} ha-card { --brightness: {{ state_attr(config.entity, 'brightness') / 2.56 }}%; --min-brightness: clamp(1%, var(--brightness), 100%); --max-brightness: clamp(1%, calc(var(--brightness) + 5%), 100%); background: linear-gradient( to right, color-mix(in srgb, var(--tile-color) 10%, transparent) var(--min-brightness), var(--card-background-color) var(--max-brightness)); } {% endif %} |
Overigens ook aan te passen zodat de scheidslijn wat harder is. Dus zo:
:fill(white):strip_exif()/f/image/K6HCzZLhbtsmIb5IgcgkGpzu.png?f=user_large)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| type: tile entity: light.office hide_state: true card_mod: style: | {% if is_state(config.entity, 'on') %} ha-card { --brightness: clamp(1%, {{ state_attr(config.entity, 'brightness') / 2.56 }}%, 100%); background: linear-gradient( to right, color-mix(in srgb, var(--tile-color) 10%, transparent) var(--brightness), var(--card-background-color) var(--brightness)); } {% endif %} |
En zelf heb ik het ook toegepast bij onze wasmachine en vaatwasser:
:fill(white):strip_exif()/f/image/3x91kQ89755WHzLggqjHXrBR.png?f=user_large)
Dan bereken ik met een helper de voortgangspercentage op basis van de totale tijd, aangezien de wasmachine geen voortgangspercentage geeft. Maar zo kan ik in één oogopslag zien hoe ver het programma is én hoe lang deze nog duurt.
Erg nice! Die status van je wasmachine krijg je binnen doordat je wasmachine built-in WiFi heeft, zoals bijvoorbeeld Siemens Home Connect?
[ Voor 17% gewijzigd door Rivanov op 28-03-2024 15:38 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dat werkt inderdaad voor 1 integratie. Dat zou ik nu voor de FusionSolar kunnen doen, maar deze heeft mij alleen maar aan het denken gezet, dit kan bij meer integraties gebeuren. Ik ben dus meer op zoek naar een manier die voor alle integraties werkt.mbuurman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:50:
[...]
Ik check op 1 entity van de betreffende integratie en als deze niet beschikbaar is voor 5 minuten beschouw ik de integratie unresponsive: mbuurman in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Ik heb ook naar de unavailable entities sensor gekeken, maar die gaat gillen bij iedere entiteit die onbeschikbaar wordt. Die laat ik wel even aan staan, maar ben bang dat die weer veel te veel gaat melden. Zoiets, maar dan met een melding als álle entiteiten van een integratie unavailable zijn is meer wat ik zoek. Maar daarvoor een goeie template bouwen lukt me (nog) niet
Yes. Ik heb een Haier (Hoover) wasdroogcombinatie. Het was de goedkoopste die ze op dat moment hadden en die had toevallig wifiRivanov schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:37:
Erg nice! Die status van je wasmachine krijg je binnen doordat je wasmachine built-in WiFi heeft, zoals bijvoorbeeld Siemens Home Connect?
De custom integratie die ook veelvuldig in het nieuws is geweest werkt redelijk. De huidige status wordt bijvoorbeeld netjes doorgegeven. Je kunt 'em schakelen en pauzeren en welke instellingen er gebruikt worden. Ruim voldoende voor wat wij willen. Mijn vrouw is overigens enorm blij mee met de smart integratie, want zij kan nu eenvoudig de status van de wasmachine op afstand op vragen. Ook heeft de app veel meer wasprogramma's dan de machine zelf en geeft de app bijvoorbeeld ook de weersverwachting met daarbij een indicatie of het verstandig is om de was buiten op te hangen. Allemaal zaken die niet nodig zijn, maar wel enorm handig.
De vaatwasser heeft wel Home Connect. En die geeft wel de huidige voortgang in procenten door.
Een vergelijkbare berkening heb ik overigens ook toegepast op een timer. Ik heb namelijk mijn Rituals Perfume Genie op zo'n timer zitten. Mja, eigenlijk twee. Een houdt de interval bij, dus bijvoorbeeld elk uur, en de ander is een timer wanneer de Rituals aanstaat, bijvoorbeeld 10 minuten. Zo gaat mijn Perfume Genie elke uur, 10 minuten aan, wanneer ik thuis ben, niet slaap en niet eet. De voortgang hiervan ziet er dan zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/wsLzef38tHKbMscGScRmPVZs.png?f=user_large)
Meer van hetzelfde, maar het geeft ons vooral nét dat extra beetje inzicht
Nice.alex3305 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:01:
[...]
Yes. Ik heb een Haier (Hoover) wasdroogcombinatie. Het was de goedkoopste die ze op dat moment hadden en die had toevallig wifi.
De custom integratie die ook veelvuldig in het nieuws is geweest werkt redelijk. De huidige status wordt bijvoorbeeld netjes doorgegeven. Je kunt 'em schakelen en pauzeren en welke instellingen er gebruikt worden. Ruim voldoende voor wat wij willen. Mijn vrouw is overigens enorm blij mee met de smart integratie, want zij kan nu eenvoudig de status van de wasmachine op afstand op vragen. Ook heeft de app veel meer wasprogramma's dan de machine zelf en geeft de app bijvoorbeeld ook de weersverwachting met daarbij een indicatie of het verstandig is om de was buiten op te hangen. Allemaal zaken die niet nodig zijn, maar wel enorm handig.
De vaatwasser heeft wel Home Connect. En die geeft wel de huidige voortgang in procenten door.
Een vergelijkbare berkening heb ik overigens ook toegepast op een timer. Ik heb namelijk mijn Rituals Perfume Genie op zo'n timer zitten. Mja, eigenlijk twee. Een houdt de interval bij, dus bijvoorbeeld elk uur, en de ander is een timer wanneer de Rituals aanstaat, bijvoorbeeld 10 minuten. Zo gaat mijn Perfume Genie elke uur, 10 minuten aan, wanneer ik thuis ben, niet slaap en niet eet. De voortgang hiervan ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
Meer van hetzelfde, maar het geeft ons vooral nét dat extra beetje inzicht.
Ons wasmachine en droger hebben geen WiFi. Vorig jaar nieuw gekocht (Siemens) maar vonden dat niet nodig. Had ik dat maar wel gedaan.
Onze inbouw koffiemachine heeft wel Home Connect, maar enkel het op afstand aan- en uitzetten voegt dat weinig toe. Je kunt wel een koffie programma aanzetten.. maar omdat de machine iedere keer spoelt als je ‘m aanzet en uitschakelt heeft dat weinig zin.
De integratie met mijn Enphase Envoy werkt sinds vanmiddag niet meer. Hij geeft aan dat de authenticatie verlopen is. Ik wordt doorverwezen naar een login scherm en vul mijn installer account opnieuw in. Dan krijg ik onderstaande foutmelding.
/f/image/JabUommOh6J45TbUHS4Aw4no.png?f=fotoalbum_large)
Ik was in de veronderstelling dat ik helemaal geen cloud verbinding nodig had. Die data wordt toch lokaal uitgelezen? Wat gaat hier mis?
/f/image/JabUommOh6J45TbUHS4Aw4no.png?f=fotoalbum_large)
Ik was in de veronderstelling dat ik helemaal geen cloud verbinding nodig had. Die data wordt toch lokaal uitgelezen? Wat gaat hier mis?
Ligt er aan welke firmware je hebt. Vanaf firmware 7 moet je cloud login hebben. Zie https://www.home-assistant.io/integrations/enphase_envoy/3raser schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:25:
De integratie met mijn Enphase Envoy werkt sinds vanmiddag niet meer. Hij geeft aan dat de authenticatie verlopen is. Ik wordt doorverwezen naar een login scherm en vul mijn installer account opnieuw in. Dan krijg ik onderstaande foutmelding.
[Afbeelding]
Kan ik toevallig die code krijgen voor het berekenen van ?alex3305 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:30:
Dit lijkt me inderaad handig om visueel te zien hoe ver de vaatwas is...
Droogkast zal bij mij niet lukken, daarbij veranderd de resterende minuten steeds...
Alvast bedankt
ps... heb je toevallig screenshots van je volledige setup ? ben steeds benieuwd naar wat een ander heeft
Blijkbaar heeft mijn Envoy dan automatisch een nieuwe firmware geinstalleerd. Ik had geen idee dat hij dat deed, en ik ben er ook totaal niet blij mee. Ik wil mijn data lokaal uitlezen!ChrisM schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 05:56:
[...]
Ligt er aan welke firmware je hebt. Vanaf firmware 7 moet je cloud login hebben. Zie https://www.home-assistant.io/integrations/enphase_envoy/
[edit] Blijkbaar moet je alleen de token ophalen in de cloud en wordt de data daarna wel gewoon lokaal uitgelezen. Dat scheelt al iets. Weet iemand ook of HA de token automatisch ververst? Of moet je handmatig ieder jaar opnieuw inloggen?
[ Voor 21% gewijzigd door 3raser op 29-03-2024 08:57 ]
Natuurlijk mag datFaece schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:05:
[...]
Kan ik toevallig die code krijgen voor het berekenen van ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| - id: helper_washer_dryer_percentage_calculation alias: Helper - Wasmachine percentage berekening trigger: - platform: state entity_id: sensor.washer_dryer_machine_status to: 'running' - platform: state entity_id: sensor.washer_dryer_machine_status to: 'running' for: seconds: 30 condition: condition: numeric_state entity_id: sensor.washer_dryer_remaining_time above: 10 action: service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.washer_dryer_initial_remaining_time data: value: "{{ states('sensor.washer_dryer_remaining_time') | int(0) }}" |
Deze waarde kan ik dan gebruiken om het percentage van het totaal te berekenen. Dit doe ik in een template sensor met het onderstaande template:
code:
1
2
3
4
| {% set initial_time = states('input_number.washer_dryer_initial_remaining_time') | int(0) %} {% set remaining_time = states('sensor.washer_dryer_remaining_time') | int(0) %} {{ 100 - (remaining_time * (100 / initial_time)) | int(0) }} |
Voor een timer werkt het nét ietsjes anders, daar doe ik het zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| {% if is_state('timer.rituals_active', 'active') %} {% set initial_time = as_timedelta(state_attr('timer.rituals_active', 'duration')).seconds | int(0) %} {% set remaining_time = (as_timestamp(state_attr('timer.rituals_active', 'finishes_at')) - as_timestamp(now())) | int(0) %} {{ 100 - (remaining_time * (100 / initial_time)) | int(0) }} {% else %} 0 {% endif %} |
Hier gebruik ik dus geen extra helper, maar de attributen uit de timer om te berekenen hoe ver deze is. Ik moet alleen toegeven dat deze niet zo soepel update als ik hoop omdat Home Assistant volgens mij de now() rate limit in een template sensor. Logisch ook, anders zou je een piekbelasting op het systeem kunnen veroorzaken. Je zou dit op kunnen lossen in YAML met een trigger. Maar wat mij betreft geen noodzaak omdat het alleen om een visuele indicatie gaat.
Als je now() in een template gebruikt wordt die elke minuut, op de hele minuut, opnieuw bepaald. Dat zit je ook in de template editoralex3305 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:19:
[...]
Natuurlijk mag dat. Ik gebruik onderstaande automation om de initiële (geschatte) tijd op te slaan in een input_number:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 - id: helper_washer_dryer_percentage_calculation alias: Helper - Wasmachine percentage berekening trigger: - platform: state entity_id: sensor.washer_dryer_machine_status to: 'running' - platform: state entity_id: sensor.washer_dryer_machine_status to: 'running' for: seconds: 30 condition: condition: numeric_state entity_id: sensor.washer_dryer_remaining_time above: 10 action: service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.washer_dryer_initial_remaining_time data: value: "{{ states('sensor.washer_dryer_remaining_time') | int(0) }}"
Deze waarde kan ik dan gebruiken om het percentage van het totaal te berekenen. Dit doe ik in een template sensor met het onderstaande template:
code:
1 2 3 4 {% set initial_time = states('input_number.washer_dryer_initial_remaining_time') | int(0) %} {% set remaining_time = states('sensor.washer_dryer_remaining_time') | int(0) %} {{ 100 - (remaining_time * (100 / initial_time)) | int(0) }}
Voor een timer werkt het nét ietsjes anders, daar doe ik het zo:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 {% if is_state('timer.rituals_active', 'active') %} {% set initial_time = as_timedelta(state_attr('timer.rituals_active', 'duration')).seconds | int(0) %} {% set remaining_time = (as_timestamp(state_attr('timer.rituals_active', 'finishes_at')) - as_timestamp(now())) | int(0) %} {{ 100 - (remaining_time * (100 / initial_time)) | int(0) }} {% else %} 0 {% endif %}
Hier gebruik ik dus geen extra helper, maar de attributen uit de timer om te berekenen hoe ver deze is. Ik moet alleen toegeven dat deze niet zo soepel update als ik hoop omdat Home Assistant volgens mij de now() rate limit in een template sensor. Logisch ook, anders zou je een piekbelasting op het systeem kunnen veroorzaken. Je zou dit op kunnen lossen in YAML met een trigger. Maar wat mij betreft geen noodzaak omdat het alleen om een visuele indicatie gaat.
/f/image/RsXk7iiHZ7oKfJAUlu3BPA78.png?f=fotoalbum_large)
Edit: heb er ook een spoiler vanuit de beta aan toegevoegd
[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 29-03-2024 10:30 ]
Ik wist niet meer precies hoe het nou zat. Maar dat staat in mijn template editor overigens nietTheFes schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:23:
[...]
Als je now() in een template gebruikt wordt die elke minuut, op de hele minuut, opnieuw bepaald. Dat zit je ook in de template editor
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ar0kwyCpCrSXKgWU2YZxhL0d.png?f=user_large)
Edit. Ik zou nou dat je in de Ontwikkelaarsopties zit

[ Voor 8% gewijzigd door alex3305 op 29-03-2024 10:29 ]
Dat is niet de template editor, maar de template helper interface. Zou wel handig zijn als het daar inderdaad ook bij staatalex3305 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:26:
[...]
Ik wist niet meer precies hoe het nou zat. Maar dat staat in mijn template editor overigens niet
[Afbeelding]
Ik ben nog best veel aan het klussen. Maar ik ben momenteel wel erg tevreden over de landingspagina. Ik moet erbij vertellen dat onze Home Assistant setup eigenlijk drie uitgangspunten heeft:Faece schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:05:
ps... heb je toevallig screenshots van je volledige setup ? ben steeds benieuwd naar wat een ander heeft
- Zoveel mogelijk moet geautomatiseerd gaan
- De interface moet eenvoud en rust uitstralen
- Alles moet handmatig te bedienen zijn
Anyway. De landingspagina desktop met light mode:
/f/image/UgQAUlpQh8Nm0d7sMEHs4V7m.png?f=fotoalbum_large)
En dezelfde interface (ander moment) op mijn mobiel met dark mode:
/f/image/czQ5KJ8BLEF8b8iDJJJDOUJB.png?f=fotoalbum_large)
Bovenin de header geeft de huidige thuis status aan met daarbij het weer, energieverbruik en een link naar een instellingenpagina.
Daaronder zie je de huidige locatiestatus van mijn vrouw en ik. Daarnaast krijgt een van ons tweeën een kaartje wanneer de ander van huis is. Dus als ik weg ben, k krijgt mijn vrouw een kaartje met mij en vice-versa.
Weer daaronder staan verlichting en apparaten wanneer het relevant is. Dus wanneer bepaalde lampen aan zijn, of wanneer er bezetting is in een kamer én het donker buiten het is. En apparaten / witgoed wanneer dit aanstaat.
Dan het boodschappenlijstje waar ik enorm veel elementen weg heb gehaald. Boodschappen worden namelijk automatisch periodiek afgevinkt. Maar ook wanneer we weer thuiskomen.
En als laatste een statisch menu onderin met daarin de huidige status van de verlichting, thermostaat en temperatuur, open deuren en open ramen. De pictogrammen kleuren afhankelijk van de staat mee. Op desktop heb ik dan ook nog een simpele tooltip die (voor nu alleen) thermostaatmodus weergeeft bij een mouse over:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cBgBoyO5gvPBnUx9o6JGDGKH.png?f=user_large)
Het volgende plan is om in dit menu ook nog binnenklimaat toe te voegen op basis van stof en co2. En de actuele luchtvochtigheid. Zodat dat ook in één oogopslag duidelijk is.
Hoi allemaal,
Even zoekende naar een extern briljant idee om mijn kleine issue op te lossen.
Ik gebruik HA om mijn kilometerregistratie bij te houden (OBDII, Torque, Google Sheets).
HA registreert wanneer mijn telefoon verbind met de bluetooth OBDII dongel. Daarmee wordt de startlocatie (geocoded HA en km-stand uit OBDII) in een tijdelijk bakje opgeslagen. Einde van de rit wordt de verbroken bluetooth verbinding geconstateerd, wordt de eindlocatie + km-stand in een tijdelijk bakje opgeslagen en wordt vervolgens de rit weggeschreven.
Nu loop ik tegen het probleem aan dat soms aan het einde van de rit, soms toch de telefoon opnieuw verbind met de auto. Daarmee gaat dus de hele automatisering gekke dingen doen. Ik heb al een tijdje lopen nadenken hoe ik dit zou kunnen opvangen, zonder mezelf te begrenzen. Iemand misschien een idee?
Mocht niet concept nog onduidelijk zijn, dan kan ik zeker meer uitleg geven, meer eerst even naar de andere HA (huisarts XD).
Ik gebruik HA om mijn kilometerregistratie bij te houden (OBDII, Torque, Google Sheets).
HA registreert wanneer mijn telefoon verbind met de bluetooth OBDII dongel. Daarmee wordt de startlocatie (geocoded HA en km-stand uit OBDII) in een tijdelijk bakje opgeslagen. Einde van de rit wordt de verbroken bluetooth verbinding geconstateerd, wordt de eindlocatie + km-stand in een tijdelijk bakje opgeslagen en wordt vervolgens de rit weggeschreven.
Nu loop ik tegen het probleem aan dat soms aan het einde van de rit, soms toch de telefoon opnieuw verbind met de auto. Daarmee gaat dus de hele automatisering gekke dingen doen. Ik heb al een tijdje lopen nadenken hoe ik dit zou kunnen opvangen, zonder mezelf te begrenzen. Iemand misschien een idee?
Mocht niet concept nog onduidelijk zijn, dan kan ik zeker meer uitleg geven, meer eerst even naar de andere HA (huisarts XD).
Voor een iedere met Sonos en ook al even aan het klooien was waarom radio niet meer werkt:
:strip_exif()/f/image/Ulds5sJoY33Z9CkdiyiE5FOl.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarom ging mijn wekker dus niet af... FFFFFFUUUUU
:strip_exif()/f/image/Ulds5sJoY33Z9CkdiyiE5FOl.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarom ging mijn wekker dus niet af... FFFFFFUUUUU
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 29-03-2024 11:15 ]
Probeer Traccar eens, die gebruik ik om mijn kilometerregistratie (inclusief route) bij te houden.Henri2500 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:51:
Hoi allemaal,
Het systeem an sich werkt goed, het komt op details aan. Ik was niet van plan weer naar iets anders over te stappenLlewy schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:56:
[...]
Probeer Traccar eens, die gebruik ik om mijn kilometerregistratie (inclusief route) bij te houden.
(gaat puur voor de belastingdienst, en omrij km's heb ik een andere oplossing voor gevonden via mijn Smartwatch. Route hoef ik dus niet op te slaan, al zou dat ook vast kunnen, gezien mijn telefoon de GPS-fix heeft).
[ Voor 24% gewijzigd door Henri2500 op 29-03-2024 16:53 ]
Vraagje voor de APEX Chart Experts: Ik heb onderstaande APEX chart voor de stroomprijzen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z6LpBGZsrzGDqWUdY6OB26no.png?f=user_large)
Hier ziet de volgende yaml code bij:
Zoals je kan zien staat het stippellijntje van "now" al zowat op 21:00. Dit is verwarrend. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is om het huidige uur een apparte kleur te geven (bijvoorbeeld bruin). Weet iemand hier een oplossing voor?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z6LpBGZsrzGDqWUdY6OB26no.png?f=user_large)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| type: custom:apexcharts-card graph_span: 1d span: start: day now: show: true label: now header: show: true title: ANWB Vandaag apex_config: chart: height: 200px yaxis: - min: ~0.15 max: ~0.4 decimals: 3 apex_config: tickAmount: 4 experimental: color_threshold: true series: - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0 float_precision: 3 show: extremas: true data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); type: column color_threshold: - value: -1 color: pink - value: 0 color: green - value: 0.15 color: gold - value: 0.35 color: darkorange - value: 0.5 color: red |
Zoals je kan zien staat het stippellijntje van "now" al zowat op 21:00. Dit is verwarrend. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is om het huidige uur een apparte kleur te geven (bijvoorbeeld bruin). Weet iemand hier een oplossing voor?
Mijn idee zou zijn om een soort van cooldown in te bouwen. Dat als je automation binnen x minuten na het wegschrijven van je rit nog een keer triggert, hij hem vroegtijdig afkapt. (Danwel weg schijft naar een 3e bucket als failsafe)Henri2500 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:51:
Hoi allemaal,
Andere oplossing zou zijn om BT voor 5 minuten uit te zetten na verbreking met de ODBII doormiddel van Tasker, IFTTT, of Routines. (Of iOS equivilant) maar dan krijg je weer andere edgecases als je een smartwatch of een keertje draadloze oortjes en dergelijke gebruikt...
Of je schuift de staafjes 30 min (1800000 ms) op, zodat die van 21:00 ook om 21:00 begint en niet op 21:00 gecentreerd staat.AWEF schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:23:
Vraagje voor de APEX Chart Experts: Ik heb onderstaande APEX chart voor de stroomprijzen:
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 type: custom:apexcharts-card graph_span: 1d span: start: day now: show: true label: now header: show: true title: ANWB Vandaag apex_config: chart: height: 200px yaxis: - min: ~0.15 max: ~0.4 decimals: 3 apex_config: tickAmount: 4 experimental: color_threshold: true series: - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0 float_precision: 3 show: extremas: true data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); type: column color_threshold: - value: -1 color: pink - value: 0 color: green - value: 0.15 color: gold - value: 0.35 color: darkorange - value: 0.5 color: red
code:
1
2
3
4
| data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); |
Sometimes you need to plan for coincidence
Of voeg gewoon offset: '-30min' toe...Hmmbob schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:01:
[...]
Of je schuift de staafjes 30 min (1800000 ms) op, zodat die van 21:00 ook om 21:00 begint en niet op 21:00 gecentreerd staat.
code:
1 2 3 4 data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; });
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Voordeel is wel dat die dingen je ook zien wanneer je stil zit.doltishDuke schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:12:
[...]
En dan de PIR sensor om te detecteren of er nog steeds iemand aanwezig is, al kun je daar tegenwoordig beter mmWave sensoren voor gebruiken. Die zijn echter wel een stuk duurder.
Recent een paar LD2410 sensoren gekocht, nu zijn er een paar 3D prints onderweg voor een verhuizing en de ESP bordjes zijn ook besteld. Na een uitgebreide test durf ik dit wel aan in een paar ruimtes in huis.
Cool, die heb ik eerder nog niet gezien
Vanmorgen was HA down, paar power cycles verder en krijg hem nog steeds niet opgestart. Heb HAOS op een RPI4 (1gb versie, maar stabiel sinds september op een Sandisk external usb SSD).
Heb de drive health gecheckt, windows herkent hem niet (wellicht normaal?) Crystaldiskinfo laat de drive niet zien, daarentegen geeft WMIC 'diskdrive get status' via CMD een OK. De tool van Sandisk zelf geeft een 'normal'. Maar een uitgebreidere SMART test kan niet uitgevoerd worden ('operation failed').
Heb dagelijkse backups in Gdrive staan dus geen ramp, maar heeft iemand een definitieve manier van checken of mijn SSD defect is? Formatteren lukt in ieder geval niet in Windows.
Heb de drive health gecheckt, windows herkent hem niet (wellicht normaal?) Crystaldiskinfo laat de drive niet zien, daarentegen geeft WMIC 'diskdrive get status' via CMD een OK. De tool van Sandisk zelf geeft een 'normal'. Maar een uitgebreidere SMART test kan niet uitgevoerd worden ('operation failed').
Heb dagelijkse backups in Gdrive staan dus geen ramp, maar heeft iemand een definitieve manier van checken of mijn SSD defect is? Formatteren lukt in ieder geval niet in Windows.
/f/image/b7L2Uh1BBsCZcBDKntsXhPBM.png?f=fotoalbum_large)
Top, heb de + 1800000 er ingezetHmmbob schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:01:
[...]
Of je schuift de staafjes 30 min (1800000 ms) op, zodat die van 21:00 ook om 21:00 begint en niet op 21:00 gecentreerd staat.
code:
1 2 3 4 data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; });
Even onder Windows met https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/ checken?Probydoby schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:47:
Vanmorgen was HA down, paar power cycles verder en krijg hem nog steeds niet opgestart. Heb HAOS op een RPI4 (1gb versie, maar stabiel sinds september op een Sandisk external usb SSD).
[Afbeelding]
Had ik al geprobeerd, maar die drive wordt niet herkend. Hij ziet alleen maar mijn SSD en HDD (van de laptop zelf, niet de externe waar HAOS op draait en via USB is aangesloten op mijn laptop)Vorkie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:26:
[...]
Even onder Windows met https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/ checken?
:fill(white):strip_exif()/f/image/WPUA54lX2OQNkhwyh4jd8urq.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Probydoby op 30-03-2024 12:34 ]
Nog mensen waarbij het niet lukt om de laatste Home Assistant Supervisor Update 2024.03.1 te installeren?
Heb HA Supervisor draaien op Synology Docker-systeem en krijg volgende 8 reparaties opgelijst;
Heb HA Supervisor draaien op Synology Docker-systeem en krijg volgende 8 reparaties opgelijst;
- Ongezond systeem - Supervisor-update mislukt
- Unsupported system - Protections disabled
- Unsupported system - Network Manager issues
- Unsupported system - Operating System
- Etc...
|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||
wow serieuze dezeTheFes schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:53:
Ik heb nu een aantal sensoren gekoppeld aan HA. Deels via de HUE bridge en ook een paar via Zigbee zonder bridge. De interval van de data verschilt nogal per sensor en ook over de loop van de dag zijn de verschillen groot. De ene keer elke x seconden en dan weer 2 uur geen data. Is dit ergens in te stellen?
Heb bijvoorbeeld een Hue motionsensor in de woonkamer. Het detecteert wel aanwezigheid maar temperatuur en licht is al 3 uur niet meer geüpdatet.
Heb bijvoorbeeld een Hue motionsensor in de woonkamer. Het detecteert wel aanwezigheid maar temperatuur en licht is al 3 uur niet meer geüpdatet.
[ Voor 19% gewijzigd door GoEV6 op 30-03-2024 16:56 ]
Als er geen wijzigingen zijn, dan komt er ook geen update. Je hebt waarschijnlijk een hele stabiele temperatuur in de woonkamer en heel constante lichtsterkte. Al is 3 uur wel erg lang...GoEV6 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:20:
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Of hij updatet temperatuur en lichtsterkte alleen bij gedetecteerde beweging wellicht?
Hue motion sensoren geven eens per 5 minuten de waardes door (ook als ze geen beweging detecteren). Ik heb er meerdere in de loods hangen (en daar is weekends niemand).TheFes schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:18:
Of hij updatet temperatuur en lichtsterkte alleen bij gedetecteerde beweging wellicht?
/f/image/wQFHxxNiOcxPXSUSLjOfQJeQ.png?f=fotoalbum_large)
Wel kun je stellen dat hun temperatuursensor vrij grof is.
/f/image/evLR4sF7lmI4NyzNVI9QR7m1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door HuismAndré op 30-03-2024 17:26 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Er is wel beweging en de temperatuur is niet constant voor de duur van 2 uur. Inmiddels 4 uur geen enkele data van HUE Motion sensor.
[ Voor 23% gewijzigd door GoEV6 op 30-03-2024 17:47 ]
En zijn ze aangesloten via HUE bridge of via een Zigbee stick?HuismAndré schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:20:
[...]
Hue motion sensoren geven eens per 5 minuten de waardes door (ook als ze geen beweging detecteren). Ik heb er meerdere in de loods hangen (en daar is weekends niemand).
[Afbeelding]
Wel kun je stellen dat hun temperatuursensor vrij grof is.
[Afbeelding]
Welke Zigbee software gebruik je? Z2M rapporteert standaard veel minder vaak dan ZHA bijvoorbeeld voor de temperatuur en helderheid. In de instellingen van de sensor binnen Z2M kan je het interval wijzigen, standaard 3600 sec of wijzigingen groter dan x .GoEV6 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:20:
Ik heb nu een aantal sensoren gekoppeld aan HA. Deels via de HUE bridge en ook een paar via Zigbee zonder bridge. De interval van de data verschilt nogal per sensor en ook over de loop van de dag zijn de verschillen groot. De ene keer elke x seconden en dan weer 2 uur geen data. Is dit ergens in te stellen?
Gebruik zelf twee indoor en twee outdoor Hue sensoren via Z2M. Na tweaken van interval/gevoeligheid werkt het hier prima.
Controleer ook dat je signaal wel sterk genoeg is, batterij gedreven sensoren maken geen mesh, dus verbinden via een router of direct met de stick. Als je geen routers in je Zigbee netwerk hebt, is de kans groot dat de dekking niet stabiel is.
Heb al mijn Hue lampen, sensoren, afstandsbedieningen via Z2M lopen. Geen Hue bridge meer in gebruik.
ZHA heb ik alleen in gebruik voor 6 smart plugs en twee inbouwstopcontacten.
[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 30-03-2024 17:58 ]
@BiG-GuY gebruik je dan diyhue voor je Hue apparatuur of rechtstreeks home Assistant?
Ik overweeg om de Hue lampen ook rechtstreeks via z2m te gebruiken, maar dan met diyhue om de ervaring voor swmbo onveranderd te laten...
Ik overweeg om de Hue lampen ook rechtstreeks via z2m te gebruiken, maar dan met diyhue om de ervaring voor swmbo onveranderd te laten...
Goed punt. In Z2M staat de interval voor temperatuur op 100 (oftewel 1 graad). Dat is natuurlijk veel te grof als je de sensor ook voor temperatuurmeting wilt gebruiken.BiG-GuY schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:56:
[...]
Welke Zigbee software gebruik je? Z2M rapporteert standaard veel minder vaak dan ZHA bijvoorbeeld voor de temperatuur en helderheid. In de instellingen van de sensor binnen Z2M kan je het interval wijzigen, standaard 3600 sec of wijzigingen groter dan x .
/f/image/K1vKroGLmkNXU1YnmHyq0erx.png?f=fotoalbum_large)
André Huisman (www.new-line.nl)
De Hue app gebruik ik al 2-3 jaar niet meer, dus geen tijd gestopt in DiyHue. Voor ik naar HA over was, heb ik alles in HomeKit gedaan. De Hue app gebruikte ik toen enkel om dingen te koppelen aan de Hub.Church of Noise schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:48:
@BiG-GuY gebruik je dan diyhue voor je Hue apparatuur of rechtstreeks home Assistant?
Heb in HA makkelijk te gebruiken Dashboards gemaakt en we gebruiken fysieke FriendsOfHue knoppen voor verlichting en gordijnen/rolluiken. Voor mijn partner ook prima te gebruiken.
Heb per ruimte scènes gemaakt in HA die ik aanroep voor de knoppen en ook met buttons in HA zelf.
Hieronder een voorbeeld van een deel van het main dashboard en een kamer:
![]() | ![]() |
[ Voor 45% gewijzigd door BiG-GuY op 30-03-2024 19:22 ]
Zo he dat ziet er profi uit zeg!!BiG-GuY schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:19:
[...]
De Hue app gebruik ik al 2-3 jaar niet meer, dus geen tijd gestopt in DiyHue. Voor ik naar HA over was, heb ik alles in HomeKit gedaan. De Hue app gebruikte ik toen enkel om dingen te koppelen aan de Hub.
Heb in HA makkelijk te gebruiken Dashboards gemaakt en we gebruiken fysieke FriendsOfHue knoppen voor verlichting en gordijnen/rolluiken. Voor mijn partner ook prima te gebruiken.
Heb per ruimte scènes gemaakt in HA die ik aanroep voor de knoppen en ook met buttons in HA zelf.
Hieronder een voorbeeld van een deel van het main dashboard en een kamer:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb geen idee. Heb een Sonoff Zigbee stick. HUE motion is nu helemaal niet meer bereikbaar.BiG-GuY schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:56:
[...]
Welke Zigbee software gebruik je? Z2M rapporteert standaard veel minder vaak dan ZHA bijvoorbeeld voor de temperatuur en helderheid. In de instellingen van de sensor binnen Z2M kan je het interval wijzigen, standaard 3600 sec of wijzigingen groter dan x .
Gebruik zelf twee indoor en twee outdoor Hue sensoren via Z2M. Na tweaken van interval/gevoeligheid werkt het hier prima.
Controleer ook dat je signaal wel sterk genoeg is, batterij gedreven sensoren maken geen mesh, dus verbinden via een router of direct met de stick. Als je geen routers in je Zigbee netwerk hebt, is de kans groot dat de dekking niet stabiel is.
Heb al mijn Hue lampen, sensoren, afstandsbedieningen via Z2M lopen. Geen Hue bridge meer in gebruik.
ZHA heb ik alleen in gebruik voor 6 smart plugs en twee inbouwstopcontacten.
Hij werkte wel gister en vandaag en de omstandigheden zijn niet veranderd dus lijkt mij stuk dat er geen bereik zou zijn.
Ik heb er 2 nieuwe batterijen in gedaan. Vorige waren nog voor 30% vol maar even kijken of dit helpt. Sensor is nu tig weer zichtbaar.
[ Voor 10% gewijzigd door GoEV6 op 30-03-2024 20:09 ]
Daar zat ik ook aan te denken, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat kan doen, zonder dat dat op zichzelf weer een issue gaat geven. Het is ook vervelend als je ergens stopt, dat je vervolgens nog x minuten moet wachten voordat de rit weer geregistreerd kan worden (denk bijv aan tanken etc).Ischium schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:42:
[...]
Mijn idee zou zijn om een soort van cooldown in te bouwen. Dat als je automation binnen x minuten na het wegschrijven van je rit nog een keer triggert, hij hem vroegtijdig afkapt. (Danwel weg schijft naar een 3e bucket als failsafe)
Andere oplossing zou zijn om BT voor 5 minuten uit te zetten na verbreking met de ODBII doormiddel van Tasker, IFTTT, of Routines. (Of iOS equivilant) maar dan krijg je weer andere edgecases als je een smartwatch of een keertje draadloze oortjes en dergelijke gebruikt...
Een oplossing waar ik aan zat te denken, is dat hij niet alleen kijkt naar de BT verbinding, maar ook of de auto toeren maakt (check laatste wijziging van toerental-entiteit). Probleem is alleen dat de BT verbinding vaak sneller tot stand komt, dan dat de auto werkelijk is gestart. Hoe zou ik dat netjes inbouwen zonder dat dat weer problemen geeft?
Note: sensor.ritstatus wordt dus gewijzigd op basis van BT-verbinding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| alias: Skoda - Bevestigen ritstart description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.ritstatus from: Geen rit to: Rit actief condition: [] action: - service: notify.mobile_app_henri_mobiel data: message: >- Uw rit is gestart! Actuele km-stand: {{ states('sensor.vehicle_trip_distance_stored_in_vehicle_profile') | round(0, 'floor') }} mode: single |
Sorry voor de late reactie.Septillion schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:47:
@CAD-tekenaar Persoonlijk zou ik voor optie 3 gaan, KPN doos uit het raam. Router achter router is gewoon altijd gezeur...
Maar als je alleen HA beschikbaar wilt maken dan zou ik zowel in router 1 als router 2 een port forward instellen. Dat maakt HA dus ook beschikbaar in je publieke netwerk.
Alles achter 1 router is volgens mij niet aan te raden.
Om HA ook buitenshuis (via je mobiel) te kunnen bedienen moet je HA wel openstellen voor internet.
Om HA bereikbaar te maken kan je doen door DMZ te activeren of toch maar liever één poortnummer openzetten?
De vraag is: wat is de veiligste manier?
DMZ activeren is makkelijker, maar is deze ook veilig(er). Portforwarden kost iets meer moeite maar is niet onmogelijk!
Ik lees dat alle appartuur achter 2 routers (Double NAT) veiliger is.
Alles achter 1 router is dus volgens mij niet aan te raden. Correct me if I'm wrong.
Bron: https://pcper.com/2016/08...nsecurity/comment-page-2/
De vraag blijft dus: wat is de veiligste manier?
Abonnement bij Nabu Casa? Steun je ook nog een prachtig projectCAD-tekenaar schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:18:
[...]
Sorry voor de late reactie.
Alles achter 1 router is volgens mij niet aan te raden.
Om HA ook buitenshuis (via je mobiel) te kunnen bedienen moet je HA wel openstellen voor internet.
Om HA bereikbaar te maken kan je doen door DMZ te activeren of toch maar liever één poortnummer openzetten?
De vraag is: wat is de veiligste manier?
DMZ activeren is makkelijker, maar is deze ook veilig(er). Portforwarden kost iets meer moeite maar is niet onmogelijk!
Ik lees dat alle appartuur achter 2 routers (Double NAT) veiliger is.
Alles achter 1 router is dus volgens mij niet aan te raden. Correct me if I'm wrong.
De vraag blijft dus: wat is de veiligste manier?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Bij meer mensen tado integratie kapot vanmorgen?
Ja op meerdere locaties allemaal down vanaf 1u deze nacht.Focus schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:03:
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Dat is een vrij oud artikel en zelfs 8 jaar geleden zijn daar al comments onder geschreven dat het een onhandige setup isCAD-tekenaar schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:18:
In ieder geval niet dingen als een DMZ! Schrik er best van dat die afkorting anno 2024 überhaupt nog langskomt als mogelijke optie, dat is echt van >10 jaar terug toen consumenten voor het eerst begonnen te spelen met servers thuis en niet beter wisten.De vraag blijft dus: wat is de veiligste manier?
Als het je echt om veiligheid gaat zet je alles dicht en is de enige route van buiten naar binnen d.m.v. een goede VPN-verbinding. Bijvoorbeeld Wireguard.
Voor interne veiligheid kun je werken met VLANs, zodat je niet van elk IoT-device (denk aan chinese robotstofzuigers en zo) meteen bij elk ander device in je netwerk kan. VLANs dus, niet die halfbakken oplossing met 3 routers in je thuisnetwerk om segmenten te creëren.
Overigens denk ik dat deze vraag eerder thuishoort in Netwerken. Heeft weinig met HA specifiek te maken.
[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 31-03-2024 11:01 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ff afwachten dus, ligt iig niet aan mij dusalexke1988 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:13:
[...]
Ja op meerdere locaties allemaal down vanaf 1u deze nacht.
Kun je nu de kachel ook niet meer aanzetten?Focus schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:03:
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Wel via de Tado-app of website. Of de thermostaat zelf natuurlijkSeafarer schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:28:
[...]
Kun je nu de kachel ook niet meer aanzetten?
En het kan ook nog steeds via HA. Alleen dan via de HomeKit integratie. Die werkt lokaal en babbelt direct met de Tado bridge (i.p.v. via de Tado cloud API). Zou mijn voorkeur sowieso hebben als ik de volledige thermostaat in HA zou maken. * RobertMe heeft wel Tado, maar doet geen aansturing uit HA, wel beide integraties in gebruik en HomeKit werkt nog.EBOOZ schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:29:
[...]
Wel via de Tado-app of website. Of de thermostaat zelf natuurlijk
Tado integratie werkt hier ook niet, dus ga t zelfde doen!EBOOZ schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:58:
Dat stond nog op m'n lijstje om het zo te doen. Vandaag een mooie dag daarvoor dus
Dat wilde ik ook nog eens doen, maar verloor je dan niet iets aan info? Ik meen de battery levels?
Overigens werkt deze workaround hier prima:
Tado API seems to be filtering requests with a 'python-requests' user-agent header. I managed to get the integration working again by adding a custom user-agent header to the http.py file:
In file /usr/local/lib/python3.12/site-packages/PyTado/http/http.py
line 98:
self.headers = {"Referer": "https://app.tado.com/", "User-Agent": "ha-tado"}
line 242:
headers={
'Content-Type': 'application/json',
'Referer': 'https://app.tado.com/',
'User-Agent': 'ha-tado'
}
@CAD-tekenaar Ik ben het eens met @Gizz, NAT achter NAT is is niet perse veiliger. En naar mijn idee vaker een bron van fouten dan van iets goeds.
Nu is op zich netwerken scheiden geen slecht idee. Maar dan zou ik een enkele router nemen waar je twee losse netwerken op kunt zetten. Qua veiligheid ben je beter af met een router die IDP/IPS heeft. Of in ieder geval een die je up to date houdt.
Maar wil je het met twee routers houden dan lijkt me port forward the way to go. Anders komt het hele internet als nog bij de tweede router aan. Kan je net zo goed die gelijk aan het internet hangen.
Nu is op zich netwerken scheiden geen slecht idee. Maar dan zou ik een enkele router nemen waar je twee losse netwerken op kunt zetten. Qua veiligheid ben je beter af met een router die IDP/IPS heeft. Of in ieder geval een die je up to date houdt.
Maar wil je het met twee routers houden dan lijkt me port forward the way to go. Anders komt het hele internet als nog bij de tweede router aan. Kan je net zo goed die gelijk aan het internet hangen.
Ik geloof idd dat je de batterij-info verliest. Nu, je kan gewoon de app (en/of zoals @RobertMe beschrijft zelfs de originele Tado integratie) blijven gebruiken, dan ben je die info niet kwijt. Je blijft dan natuurlijk wel info van en naar de cloud zenden, als dat een dingetje voor je is.Hmmbob schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:39:
Dat wilde ik ook nog eens doen, maar verloor je dan niet iets aan info? Ik meen de battery levels?
[...]
Ik vind de Tado App in combinatie met de verbeterde website die dezelfde functies heeft als de app eigenlijk prima voor het instellen van de temperatuurregeling. De schama's, de 'slimmigheidjes' van op tijd opwarmen, geo fencing, het werkt met de app van Tado zelf heel erg goed. Ik hoef slechts een paar keer per maand iets handmatig instellen, bijvoorbeeld als ik verkouden ben en iets meer comfort wil.
Ik gebruik de Tado integratie in HA alleen voor monitoring zodat ik kan zien wat de temperatuur is, luchtvochtigheid en dat soort dingen. Ook de grafiekjes per kamer in mijn HA vind ik heel mooi en informatief.
/f/image/S5PDwwaEfPGnYkeIE6RCvruu.png?f=fotoalbum_medium)
Ik wacht zelf even wat er uit deze issue komt:
https://github.com/home-assistant/core/issues/114517
Wordt vanzelf gefixt
Ik gebruik de Tado integratie in HA alleen voor monitoring zodat ik kan zien wat de temperatuur is, luchtvochtigheid en dat soort dingen. Ook de grafiekjes per kamer in mijn HA vind ik heel mooi en informatief.
/f/image/S5PDwwaEfPGnYkeIE6RCvruu.png?f=fotoalbum_medium)
Ik wacht zelf even wat er uit deze issue komt:
https://github.com/home-assistant/core/issues/114517
Wordt vanzelf gefixt
Yippie kayak, other buckets!
Hi allemaal,
Ik heb een conditional card in mijn dashboard staan om te kunnen zien hoelang het nog duurt tot het programma van mijn wasmachine klaar is (zie onderstaande yaml). Nu zou ik het netter vinden staan als de huidige mushroom entity card wordt omgezet in een mushroom title card (soortgelijke conditional mushroom title cards wil ik tzt ook gebruiken voor wanneer de weercode veranderd van groen naar geel bijvoorbeeld. Ik kom er alleen niet helemaal uit met de yaml. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? Alvast bedankt!
Ik heb een conditional card in mijn dashboard staan om te kunnen zien hoelang het nog duurt tot het programma van mijn wasmachine klaar is (zie onderstaande yaml). Nu zou ik het netter vinden staan als de huidige mushroom entity card wordt omgezet in een mushroom title card (soortgelijke conditional mushroom title cards wil ik tzt ook gebruiken voor wanneer de weercode veranderd van groen naar geel bijvoorbeeld. Ik kom er alleen niet helemaal uit met de yaml. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? Alvast bedankt!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| type: conditional conditions: - condition: state entity: sensor.wasmachine_washer_machine_state state: run card: type: custom:mushroom-entity-card entity: sensor.wasmachine_washer_completion_time name: Wasmachine klaar icon: mdi:washing-machine |
FWIW: de Tado integratie laadde net terug zoals het hoort...
Ondertussen dus aan de slag om 't via de Homekit integratie te doen, alleen ziet die blijkbaar de Tado niet. (niet als apart device, ik zie wel entities die stoppen te werken als ik de 'originele' Tado integratie disable)... Als ik een device via de Homekit Devices wil toevoegen, vindt ie wel een ander toestel maar niet de Tado...
Doe ik iets verkeerd?
Ik heb 'n oude iPad van onder 't stof gehaald, en ga proberen Tado via de Apple Home app toe te voegen, als 'workaround'.
EDIT (voor degenen die deze post later lezen na bvb een search): oplossing staat hier: https://support.tado.com/...on-of-the-internet-bridge
Korte versie: reset-knop op de achterzijde van de bridge 10 seconden ingedrukt houden, dan wist ie alle homekit info. Alle andere settings zoals schedules en verbindingen etc van Tado zelf blijven behouden.
Na het resetten vond ie bij mij eerst de Tado bridge en nadien een voor een de thermostaten en TRVs (beetje geduld nodig)
Ondertussen dus aan de slag om 't via de Homekit integratie te doen, alleen ziet die blijkbaar de Tado niet. (niet als apart device, ik zie wel entities die stoppen te werken als ik de 'originele' Tado integratie disable)... Als ik een device via de Homekit Devices wil toevoegen, vindt ie wel een ander toestel maar niet de Tado...
Doe ik iets verkeerd?
Ik heb 'n oude iPad van onder 't stof gehaald, en ga proberen Tado via de Apple Home app toe te voegen, als 'workaround'.
EDIT (voor degenen die deze post later lezen na bvb een search): oplossing staat hier: https://support.tado.com/...on-of-the-internet-bridge
Korte versie: reset-knop op de achterzijde van de bridge 10 seconden ingedrukt houden, dan wist ie alle homekit info. Alle andere settings zoals schedules en verbindingen etc van Tado zelf blijven behouden.
Na het resetten vond ie bij mij eerst de Tado bridge en nadien een voor een de thermostaten en TRVs (beetje geduld nodig)
[ Voor 130% gewijzigd door Church of Noise op 31-03-2024 15:08 ]
Ik gebruik HA al een aantal jaar, alles is aardig stabiel. Maar nu heb ik iets vreemds.
Ik lees mijn Hosola omvormers uit door een javascript file van de web ui te parsen.
Dit werkte prima en heel stabiel, maar nu is het een aantal weken terug opeens gestopt, en ik kan eigenlijk niet verklaren waarom.
De javascript file is met de browser nog prima te benaderen, maar de waarde waarin ik de gehele string stop die ik later in losse stukje parse die wordt niet meer gezet.
Ik gebruik packages, dus in mijn configuration.yaml staat dit
En in packages/solar-inverters.yaml dit:
Ik weet niet meer precies wanneer in naar welke versie ben geupdate, maar heeft iemand enig idee of in de 2 laatste versies iets is veranderd?
Ik krijg ik de log alleen foutmeldingen over het parsen, sensor.solar_inverter_upper_raw_data leeg is, maar niets over dat http calls mislukken.
Ik lees mijn Hosola omvormers uit door een javascript file van de web ui te parsen.
Dit werkte prima en heel stabiel, maar nu is het een aantal weken terug opeens gestopt, en ik kan eigenlijk niet verklaren waarom.
De javascript file is met de browser nog prima te benaderen, maar de waarde waarin ik de gehele string stop die ik later in losse stukje parse die wordt niet meer gezet.
Ik gebruik packages, dus in mijn configuration.yaml staat dit
YAML:
1
2
3
| homeassistant: packages: solar_inverters: !include packages/solar-inverters.yaml |
En in packages/solar-inverters.yaml dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| sensor: - platform: rest name: Hosola Upper raw data unique_id: solar_inverter_upper_raw_data resource: http://192.168.1.164/js/status.js timeout: 30 value_template: "{{ value | regex_findall_index('var webData=\"(.*?)\"') }}" template: sensor: - name: Hosola Upper current power unique_id: solar_inverter_upper_current_power device_class: power unit_of_measurement: W state: "{{ states('sensor.solar_inverter_upper_raw_data').split(',')[5] | int }}" - name: Hosola Upper today yield unique_id: solar_inverter_upper_today_yield device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: kWh state: "{{ states('sensor.solar_inverter_upper_raw_data').split(',')[6] | float / 100 }}" - name: Hosola Upper total yield unique_id: solar_inverter_upper_total_yield device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: kWh state: "{{ states('sensor.solar_inverter_upper_raw_data').split(',')[7] | float / 10 | int }}" |
Ik weet niet meer precies wanneer in naar welke versie ben geupdate, maar heeft iemand enig idee of in de 2 laatste versies iets is veranderd?
Ik krijg ik de log alleen foutmeldingen over het parsen, sensor.solar_inverter_upper_raw_data leeg is, maar niets over dat http calls mislukken.
@SiErRa Volgens mij is daar niet echt wat groots aangepast dat ik weet.
Heb je ook een snippet van de page? En daar al eens de regex van gecontroleerd?
Net even de regex gecontroleerd op https://pythex.org/, en die doet het nog.Septillion schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:12:
@SiErRa Volgens mij is daar niet echt wat groots aangepast dat ik weet.
De page is dit (beetje ingekort, waarde die ik nodig heb staat op de eerste regel)
JavaScript:
1
| var version="H4.01.36Y2.0.03W1.0.04";var m2mMid="611647833";var wlanMac="AC:AD:23:15:7A:64";var m2mRssi="81%";var wanIp="192.168.1.164";var nmac="ACAD23157A67";var fephy="off";var webData="H4314J0070,V1.09,V1.09,SolarSmart 2.2KW, 2200,119,467,148554,,3,";function initPageText(){var A=window.parent.reList("status");fileText("st1",A["t1"]);fileText("st2",A["t2"]);fileText("st3",A["t3"]);for(var B=1;B<=27;B++){if(B!=14) |
Mijn zonnestroom registratie is sinds deze update volledig van slag. Ik zie duidelijk het actuele vermogen wat de zonnepanelen leveren maar er wordt geen dagelijks totaal meer geregistreerd. Die blijft gewoon op 0 staan. De eerste dag na de update stond hier een enorm hoog vermogen, wat naar mijn idee de complete registratie sinds de installatie van HA was. Er is overduidelijk iets mis. Maar hoe repareer ik dit?3raser schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:41:
[...]
Blijkbaar heeft mijn Envoy dan automatisch een nieuwe firmware geinstalleerd. Ik had geen idee dat hij dat deed, en ik ben er ook totaal niet blij mee. Ik wil mijn data lokaal uitlezen!
[edit] Blijkbaar moet je alleen de token ophalen in de cloud en wordt de data daarna wel gewoon lokaal uitgelezen. Dat scheelt al iets. Weet iemand ook of HA de token automatisch ververst? Of moet je handmatig ieder jaar opnieuw inloggen?
Ik probeer een apex chart te maken die ongeveer hetzelfde doet als in deze grafiek:
:strip_exif()/f/image/G98erduEkg9uFcHNwBHYjmoa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb tot nu toe het volgende:
/f/image/c6b2MRaqs7a32kDxGIk78F08.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de datapunten erin gekregen, maar ik krijg het niet voor elkaar om de area te vullen zoals dat op de eerste grafiek gebeurt. Ik heb tot nu toe de volgende code:
Iemand een idee?
:strip_exif()/f/image/G98erduEkg9uFcHNwBHYjmoa.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/c6b2MRaqs7a32kDxGIk78F08.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de datapunten erin gekregen, maar ik krijg het niet voor elkaar om de area te vullen zoals dat op de eerste grafiek gebeurt. Ik heb tot nu toe de volgende code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| type: custom:apexcharts-card apex_config: chart: height: 250px experimental: color_threshold: true graph_span: 24hour yaxis: - id: '1' min: 0 - id: '2' min: 0 max: 1 header: show: true show_states: true all_series_config: stroke_width: 1 color: lightgray type: area opacity: 0.3 series: - entity: sensor.zonneplan_last_measured_value name: PV output yaxis_id: '1' stroke_width: 0.5 color_threshold: - value: 0 color: green - value: 500 opacity: 0.5 color: green - value: 2000 opacity: 0.7 color: green - value: 5000 opacity: 1 color: green - entity: binary_sensor.zonneplan_one_optimized_omvormer_power_limit_active transform: 'return x === ''on'' ? 1 : 0;' name: PowerPlay active yaxis_id: '2' type: column |
Iemand een idee?
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 03-04-2024 08:46 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Apexchart kan dat niet standaard. Je kan wel een 2e grafiek in deze chart plaatsen met waardes die 'veel te hoog' zijn zodat die de grafiek ten alle tijden tot bovenaan vult.rusman schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:21:
Ik probeer een apex chart te maken die ongeveer hetzelfde doet als in deze grafiek:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 type: custom:apexcharts-card apex_config: chart: height: 250px experimental: color_threshold: true graph_span: 24hour yaxis: - id: '1' min: 0 - id: '2' min: 0 max: 1 header: show: true show_states: true all_series_config: stroke_width: 1 color: lightgray type: area opacity: 0.3 series: - entity: sensor.zonneplan_last_measured_value name: PV output yaxis_id: '1' stroke_width: 0.5 color_threshold: - value: 0 color: green - value: 500 opacity: 0.5 color: green - value: 2000 opacity: 0.7 color: green - value: 5000 opacity: 1 color: green - entity: binary_sensor.zonneplan_one_optimized_omvormer_power_limit_active transform: 'return x === ''on'' ? 1 : 0;' name: PowerPlay active yaxis_id: '2' type: column
Iemand een idee?
Is er een truukje om via een template een state van een bepaald tijdstip op te halen?
Ik wil de state weten van 0:00 uur afgelopen dag.
Ik vond wat oude posts dat men dit met SQL queries doet, is dat de beste manier nog steeds?
YAML:
1
| {{ states.sensor.gas_consumption.state }} |
Ik wil de state weten van 0:00 uur afgelopen dag.
Ik vond wat oude posts dat men dit met SQL queries doet, is dat de beste manier nog steeds?
[ Voor 9% gewijzigd door Beekforel op 01-04-2024 09:07 ]
Nee, daar is geen truukje voor, templates hebben alleen toegang tot de huidige states, niet tot historische data. Daarvoor zul je inderdaad met SQL queries aan de slag moeten.Beekforel schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:06:
Is er een truukje om via een template een state van een bepaald tijdstip op te halen?
YAML:
1 {{ states.sensor.gas_consumption.state }}
Weet overigens niet waarom je die code snippet plaatst, maar om de huidige state op te vragen kun je beter dit gebruiken:
Django/Jinja:
1
| {{ states('sensor.gas_consumption') }} |
[Edit]
Zie nu dat je je post gewijzigd hebt. Je zou met een trigger based template sensor die je om middernacht laat triggeren de waarde van dat moment in een template sensor kunnen zetten.
Hetzelfde kun je ook eventueel doen met een automation en een input_number
[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 01-04-2024 09:14 ]
De template snippet komt uit een oud script, heb dat nooit bijgewerkt.TheFes schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:10:
[...]
Nee, daar is geen truukje voor, templates hebben alleen toegang tot de huidige states, niet tot historische data. Daarvoor zul je inderdaad met SQL queries aan de slag moeten.
Weet overigens niet waarom je die code snippet plaatst, maar om de huidige state op te vragen kun je beter dit gebruiken:
Django/Jinja:
1 {{ states('sensor.gas_consumption') }}
[Edit]
Zie nu dat je je post gewijzigd hebt. Je zou met een trigger based template sensor die je om middernacht laat triggeren de waarde van dat moment in een template sensor kunnen zetten.
Hetzelfde kun je ook eventueel doen met een automation en een input_number
Het komt uit m'n mindergas upload en die loopt elke dag om 0:00 uur. Ze willen de API wat ontlast hebben dus ik dacht ik pas dat even aan. Zal er een helper voor maken als tussenstap.
Graag zou ik mijn template.yaml willen opsplitsen in verband met steeds groter wordende en daardoor onoverzichtelijker te lezen. Met opsplitsen bedoel ik dan dat elke sensor zijn eigen file krijgt.
Ik heb dit zelf al geprobeerd met de informatie die er te vinden is maar helaas kom daar niet uit met mijn beperkte kennis. Laat ik het omschrijven als "ik heb wel de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt".
Als ik eenmaal een voorbeeld kan daar zelf meestal wel mee verder.
In mijn configuration.yaml file staat :
In mijn emplate.yaml staat als voorbeeld:
Hoe kan ik deze nu opsplitsen in elke een eigen file. Ik heb al geprobeerd met template: !include_dir_merge_list template maar dan werken de sensor niet meer.
Ik heb dit zelf al geprobeerd met de informatie die er te vinden is maar helaas kom daar niet uit met mijn beperkte kennis. Laat ik het omschrijven als "ik heb wel de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt".
Als ik eenmaal een voorbeeld kan daar zelf meestal wel mee verder.
In mijn configuration.yaml file staat :
YAML:
1
2
3
4
5
6
| automation: !include automations.yaml group: !include groups.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml switch: !include switch.yaml template: !include template.yaml |
In mijn emplate.yaml staat als voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| #wasmachine - sensor: - unique_id: "20220527142401" name: "wasmachine_klaar_om" state: >- {% set t = now() %} {% set h, m = (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_finishinrelative') .split(':')) | map('int') %} {% set end = t + timedelta(hours=h, minutes=m) %} {{ end.strftime("%H:%M") if end > t else '-' }} icon: mdi:clock-time-four-outline availability: "{{ states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_finishinrelative').find(':') >= 0 }}" - sensor: - unique_id: "70333045347408" name: "wasmacine_voortgang" unit_of_measurement: "%" state: >- {% if (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_programprogress')) == "unavailable" %} 0 {% else %} {{ states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_programprogress')}} {% endif %} - sensor: - unique_id: "70330525433401" name: "status_wasprogramma" state: >- {% if (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program')) == "unavailable" %} Gereed {% elif (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program')) == "unknown" %} Gereed {% else %} {{ ct_state_translated('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program', 'nl') }} {% endif %} |
Hoe kan ik deze nu opsplitsen in elke een eigen file. Ik heb al geprobeerd met template: !include_dir_merge_list template maar dan werken de sensor niet meer.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 01-04-2024 11:56 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij code-tags ]
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.