LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs
Ah ok. Bedankt.new_guy schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:55:
[...]
Opnieuw opbouwen kan, voorkomen kost je geen opbouw tijd.
Dan gaan we even shoppen welke PI of alternatief het beste en zuinigste is voor mijn doelen.
Het zou kunnen dat de TV er af en toe heel even niet is. Je kunt proberen dat te ondervangen door de trigger pas actief te maken als de conditie zich een bepaalde tijd heeft voorgedaan. Hier een voorbeeld snippet uit een willekeurige automatisering.Arethusa schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:23:
Ik heb alleen gepost over het TV vs Sonos probleem. Mijn doel is om de Sonos speakers weer radio af te laten spelen wanneer de tv uit. Maar op random momenten besluit de automatisering radio af te spelen terwijl de tv aanstaat. Wat kan dit zijn? Is dit op een nettere manier af te vangen? Hopelijk zijn bijgevoegde afbeeldingen duidelijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - platform: state entity_id: - switch.badkamer_licht to: "on" id: badkamer-licht-aan for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 5 from: "off" |
André Huisman (www.new-line.nl)
Onmogelijk met USB dongle. De seriële interface is maar door 1 stuk software aan te spreken en locked dan voor de ander.Ascension schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:04:
@Gizz @Church of Noise het is gelukt om het apparaat toe te voegen in Zigbee2MQTT door in HA de Zigbee dongle te stoppen. Dan start Zigbee2MQTT op en kan ik de Aqara pairen en het schedule aanpassen. Echter wil ik daarna het apparaat weer terug hebben in ZHA maar dat gaat niet omdat ie met Zigbee2MQTT gepaired is. Om de Aqara weer met ZHA te pairen moet ik 'm resetten en is mn schedule er ook weer uit. Is het mogelijk om Zigbee2MQTT en ZHA dezelfde PAN ID en key te laten gebruiken? Heb de key van ZHA in de backup gevonden maar dit is een ander format dan de Zigbee2MQTT config file.
Je hebt een netwerk based coördinator nodig met firmware die het ondersteund. https://smarthomescene.co...ith-a-single-coordinator/
Of je gaat kunnen bereiken wat je probeert is een tweede.
Heb uiteindelijk 91 devices in Z2M draaien en een tweede stick voor 8 devices in ZHA.
aangemaakt via integration, dan restful...
In je config folder staat een verborgen .storage map, daarin staan en aantal json files met (uit mijn hoofd) ook iets met config entry in de filename. Daar zou hij tussen moeten staan.Faece schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:11:
Ik heb per ongeluk de code van een rest sensor (scrape) verwijderd. maar heb wel een backup staan. waar kan ik die code vinden ? Want mijn backup is niet recent genoeg om die 100 procent over te zetten
aangemaakt via integration, dan restful...
Wil opletten dat je de json structuur niet sloopt, je kunt het door een online json validator gooien.
Kijk even naar de history / logboek van je tv en check of de tv daar wel consistent op 'on' blijft staan of tussendoor soms off rapporteert.Arethusa schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:23:
Ik heb alleen gepost over het TV vs Sonos probleem. Mijn doel is om de Sonos speakers weer radio af te laten spelen wanneer de tv uit. Maar op random momenten besluit de automatisering radio af te spelen terwijl de tv aanstaat. Wat kan dit zijn? Is dit op een nettere manier af te vangen? Hopelijk zijn bijgevoegde afbeeldingen duidelijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
A.d.h.v. wat je daar ziet kan je je automation aanpassen om geen false positives te geven.
Working like a charm! Thanks!Septillion schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:18:
@MikeyMan Een wait_for_trigger is net zo blokkerend als een delay. Waarom überhaupt wachten in de automation? Je kan ook gewoon een trigger instellen voor het eindigen van een de timer. Sterker nog, die kan je samen nemen met het handmatig uitschakelen.
Ook 'input_boolean.turn_on_opvoerpomp' weggehaald want zie daar geen meerwaarde voor. Of wat wil je hiermee bereiken?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 - id: turn_pump_on_for_60_minutes alias: Opvoerpomp aan 60 Minuten trigger: - platform: state entity_id: - event.4v_schakelaar_scene_001 action: - service: switch.turn_on entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.start entity_id: timer.pump_timer data: duration: "01:00:00" # 1 hour duration - id: turn_pump_off alias: Opvoerpomp uit trigger: - platform: state entity_id: - event.4v_schakelaar_scene_002 - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.pump_timer action: - service: switch.turn_off entity_id: switch.opvoerpomp - service: timer.cancel metadata: {} data: {} target: entity_id: timer.pump_timer
[edit] Net te laat, maar laat wel zien dat er meerdere wegen naar Rome leiden maar dat de gedachten is hetzelfde, ga niet wachten IN een automation. Gebruik er gewoon een nieuwe trigger voor. Een timer instellen maar in een automation wachten is hetzelfde als een eierwekker zetten maar naar de wekker blijven staren ipv gewoon wat gaan doen en wachten op het gerinkel/gepiep
De logica wil er nog niet helemaal in, maar begint te komen.
wow, wat een kennis ! Hij stond er inderdaad tussen. Top. Heel erg bedanktTheFes schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:45:
[...]
In je config folder staat een verborgen .storage map, daarin staan en aantal json files met (uit mijn hoofd) ook iets met config entry in de filename. Daar zou hij tussen moeten staan.
Wil opletten dat je de json structuur niet sloopt, je kunt het door een online json validator gooien.
stukje code uit een apexchart. Hier bij wil ik de lijn bij een waarde boven 0 een andere kleur geven dan deze eronder
1
2
3
4
5
6
7
| color: >
[[[
let state = states['sensor.p1_meter_5c2faf04a1f2_actueel_vermogen'].state
if(parseFloat(state) > 0 ){
return 'rgb(153,50,204)' }
return 'rgb(102, 204, 0)'
]]] |
maar dit werkt niet. Zijn er andere manieren om iets kleur te laten "bekennen" ?
Heb m'n doel bereikt. Heb ZHA gestopt en uit de backup de PAN ID en network key gehaald. Deze in de config van Z2M gezet (omgerekend van hex naar decimalen). De Aqara toegevoegd aan Z2M, schedule er in gezet, Z2M gestopt en ZHA weer gestart en nu kon ik de Aqara weer bereiken zonder te resetten. Schedule werkt dus we kunnen onbezorgd een weekendje weg ;-)BiG-GuY schreef op zondag 24 maart 2024 @ 01:21:
[...]
Onmogelijk met USB dongle. De seriële interface is maar door 1 stuk software aan te spreken en locked dan voor de ander.
Nu nog een Zigbee kattenbak zoeken
Die blijft inderdaad niet op on staan. Ik heb de tijd nu op 10 seconden ingesteld.-Casper schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:51:
[...]
Kijk even naar de history / logboek van je tv en check of de tv daar wel consistent op 'on' blijft staan of tussendoor soms off rapporteert.
A.d.h.v. wat je daar ziet kan je je automation aanpassen om geen false positives te geven.
[ Voor 13% gewijzigd door Arethusa op 24-03-2024 12:32 ]
I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs
Ik zou graag mn eigen emissies berekenen om te kijken of ik jaar op jaar verbetering kan doorvoeren en ook voor onderwijsdoeleinden.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Goede vraag, lees eens:wheli schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:57:
Ik heb een half jaar geleden deze vraag gesteld in het Home Assistant forum maar helaas nooit antwoord gekregen. Zou iemand mij op weg kunnen helpen?
Ik zou graag mn eigen emissies berekenen om te kijken of ik jaar op jaar verbetering kan doorvoeren en ook voor onderwijsdoeleinden.
https://community.home-as...footprint-sensor/139890/4
https://community.home-as...-grid-quick-how-to/602060
https://community.home-as...h-carbon-emissions/531001
[ Voor 13% gewijzigd door Antonio di op 24-03-2024 14:26 ]
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Ik heb een package die met een rest sensor de data vanuit het de API van de overheid ophaalt.GoEV6 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:53:
Ben opzoek naar de mogelijkheid om lampen niet aan te laten gaan in de (school)vakanties. Op welke manier kan je deze vakanties in HA definiëren en daarna in een automatisering verwerken?
https://github.com/TheFes...eral/school_holidays.yaml
Op deze regenachtige dag probeer ik mijn nest/google camera's in HA te krijgen. Alleen bij de laatste stap krijg ik deze melding:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UbQXwIgKt4OcIhNmATC3Wtak.jpg?f=user_large)
Weet iemand wat ik over het hoofd zie / verkeerd doe? Ik kom er met de documentatie helaas niet uit.
Heb je default_config: in je configuration.yaml staan?Remcoudb schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:51:
Goedemiddag,
Op deze regenachtige dag probeer ik mijn nest/google camera's in HA te krijgen. Alleen bij de laatste stap krijg ik deze melding:
[Afbeelding]
Weet iemand wat ik over het hoofd zie / verkeerd doe? Ik kom er met de documentatie helaas niet uit.
Compose.yml voor Home Assistant:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| homeassistant: container_name: homeassistant image: ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable volumes: - /home/manusjevanalles/docker/homeassistant/config:/config - /etc/localtime:/etc/localtime:ro restart: unless-stopped privileged: true network_mode: host devices: - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 |
En in modbus.yml:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| - name: SAJ-modbus type: serial port: /dev/ttyUSB0 baudrate: 9600 bytesize: 8 method: rtu parity: N stopbits: 1 delay: 0 message_wait_milliseconds: 30 timeout: 5 sensors: - name: SAJ PV1 Voltage unique_id: 9d3141f9-eea3-4e05-8eff-3d1f9adb1780 scan_interval: 5 slave: 1 address: 263 input_type: holding unit_of_measurement: V device_class: voltage state_class: measurement scale: 0.1 precision: 1 data_type: uint16 |
Hij heeft het heel kort gedaan, maar nu krijg ik continu de volgende melding in de log:
:fill(white):strip_exif()/f/image/p8w76TRNGUq68p4LYqUS6BLx.png?f=user_large)
Ik krijg geen foutmelding in de log van Home Assistant.
Weet iemand wat er fout gaat?
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 27-03-2024 08:49 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Thanks! De eerste had ik inderdaad gevonden maar de andere 2 nog niet. Ik ga er ff in duiken
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
[ Voor 115% gewijzigd door Remcoudb op 24-03-2024 16:23 . Reden: verkeerd plaatje ]
Ja die heb ik er in staan:TheFes schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:03:
[...]
Heb je default_config: in je configuration.yaml staan?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nuJXbtiM0Hgd8QXRYyKa1566.jpg?f=user_large)
Alvast bedankt voor het meedenken
Dank, heb alleen geen idee hoe ik dat in een bestaande automatisering krijgTheFes schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:56:
[...]
Ik heb een package die met een rest sensor de data vanuit het de API van de overheid ophaalt.
https://github.com/TheFes...eral/school_holidays.yaml
En je hebt op die pagina de url van je Home Assistant server opgegeven?Remcoudb schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:22:
[...]
Ja die heb ik er in staan:
[Afbeelding]
Alvast bedankt voor het meedenken
Een zigbee knop met draaifunctie (https://aliexpress.com/item/1005006127211679.html)
De dimmer werkt prima met een automation die een bij een push op de knop een toggle doet gaat de verlichting prima aan en uit.
Nu wil ik uiteraard de draaifunctie gebruiken voor het dimmen. Alleen als je draait gaat er een hele serie zigbee signalen uit (tenminste, de led knippert dan heel vaak), en dan doet de automation het niet (Of het komt niet aan op mijn controller, dat kan ook. (Sonoff met ZHA). Als ik heel voorzichtig 1 tikje dim (1x ledje dat knippert op de knop) dan gaat het goed. Maar dat is natuurlijk niet WAF bestendig...bouw die ouwe dimmer maar gewoon terug; dat werkt tenminste!
Is het mogelijk om die automation "traag" te maken? Bv max 1x per 2 seconden laten afvuren? Hij verhoogt nu met 25% dus meestal is 1x harder of zachter al genoeg.
Als het niet werkend te maken is dan kan ik beter een 3-button met 1 knop de licht toggle, een UP en een DOWN knop. Dan weet ik zeker dat het gaat werken namelijk.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 25-03-2024 10:49 . Reden: Link cleanup ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Het is gelukt, kreeg in safari simpel weg geen mogelijkheid om de url op te geven. In chrome lukte het wel.TheFes schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:36:
[...]
En je hebt op die pagina de url van je Home Assistant server opgegeven?
Met wel wat foto's voor de echte Tweakers over welke elektronica er in het doosje/kastje zit dat de ledstrip aanstuurt en Zigbee verbinding verzorgt. Zie:
Livarno home RGB LED-strip - Zigbee 2m review door Antonio di
Mijn zoon mag door fructose intolerantie geen appelmoes eten...hoe heb ik het opgelostGoEV6 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:53:
Ben opzoek naar de mogelijkheid om lampen niet aan te laten gaan in de (school)vakanties. Op welke manier kan je deze vakanties in HA definiëren en daarna in een automatisering verwerken?
Een Google agenda aangemaakt. telkens er fruit of appelmoes is op school zet ik dat in die agenda.
Telkens er iets in de agenda staat , krijg ik een bericht in de app en op een audio box.
Lijk me vrij gelijkaardig. Telkens er vakantie is zet je dat in die agenda en kan je alles uitzetten..
De vraag is wel of je die automation wel wil. Als er een toevallig iemand moet zijn heb je dan geen licht...
Of met de bestaande workday-integratie. Heeft ook ondersteuning voor handmatige invoer van vakanties:GoEV6 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:53:
https://www.home-assistant.io/integrations/workday/
Jep, deze methode gebruik ik ook. Krijg je een binary_sensor waarvan je de state kan checken in je condition.RudolfR schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:16:
[...]
Of met de bestaande workday-integratie. Heeft ook ondersteuning voor handmatige invoer van vakanties:
https://www.home-assistant.io/integrations/workday/
Sometimes you need to plan for coincidence
Je kan het op een paar manieren oplossen: optie 1 is om je automation in de `queued` mode te zetten, waardoor alle activaties achter elkaar in een rij gezet worden en 1 voor 1 na elkaar afgehandeld worden. Dat zal het probleem van je automation die blokkeert oplossen.Mistraller schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:47:
Ik heb de volgende hardware: Een zigbee led dimmer voor de keuken onderbouw verlichting.
Een zigbee knop met draaifunctie (https://nl.aliexpress.com/item/1005006127211679.html)
De dimmer werkt prima met een automation die een bij een push op de knop een toggle doet gaat de verlichting prima aan en uit.
Nu wil ik uiteraard de draaifunctie gebruiken voor het dimmen. Alleen als je draait gaat er een hele serie zigbee signalen uit (tenminste, de led knippert dan heel vaak), en dan doet de automation het niet (Of het komt niet aan op mijn controller, dat kan ook. (Sonoff met ZHA). Als ik heel voorzichtig 1 tikje dim (1x ledje dat knippert op de knop) dan gaat het goed. Maar dat is natuurlijk niet WAF bestendig...bouw die ouwe dimmer maar gewoon terug; dat werkt tenminste!
Is het mogelijk om die automation "traag" te maken? Bv max 1x per 2 seconden laten afvuren? Hij verhoogt nu met 25% dus meestal is 1x harder of zachter al genoeg.
Als het niet werkend te maken is dan kan ik beter een 3-button met 1 knop de licht toggle, een UP en een DOWN knop. Dan weet ik zeker dat het gaat werken namelijk.
De andere optie is om je automation zo te maken dat hij pas afvuurt als je klaar bent met draaien. Dat zou je dan kunnen doen door te tellen hoe vaak er een change is binnengekomen en pas met dat eindresultaat te gaan werken.
Dat is wel een minder mooie oplossing omdat je dan 1) aan het wachten bent tot je je actie helemaal gedaan hebt, dus niet gelijk het resultaat kan zien en 2) je een extra automation nodig hebt om die stappen te tellen.
Het kan echter wel.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
@Mistraller Ik zou in de Developer tools -> events -> listen to events eens naar zha_event luisteren om te kijken of er ook werkelijk veel events langs komen. Dan weet je misschien beter waar het issue ligt.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ik wil deze gaan aansturen via HomeAssistant. Is de Connectivity Kit dan voldoende? En vervalt dan de functionaliteit van de Tahamo app en kun je voortaan enkel HA gebruiken? Of blijft de normale Tahoma app ook gewoon functioneren?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Je kunt beide naast elkaar gebruiken. De Tahoma app blijft gewoon werken.Rivanov schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:32:
Heb vandaag akkoord gegeven op het leveren en monteren van een 5-tal zonnescreens met Somfy IO motoren.
Ik wil deze gaan aansturen via HomeAssistant. Is de Connectivity Kit dan voldoende? En vervalt dan de functionaliteit van de Tahamo app en kun je voortaan enkel HA gebruiken? Of blijft de normale Tahoma app ook gewoon functioneren?
Het nadeel van de connectivity kit is dat deze geen lokale API kan gebruiken. Ligt je internet plat, dan werkt zowel de Tahoma app als HA niet, omdat beide gebruik maken van de Somfy Cloud.
Met een Tahoma of Connexxoon (eventueel via Marktplaats ofzo 2ehands kopen) kun je de lokale API gebruiken en ben je dus niet afhankelijk van de Somfy servers.
Top! Dank voor de informatie.TheFes schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:34:
[...]
Je kunt beide naast elkaar gebruiken. De Tahoma app blijft gewoon werken.
Het nadeel van de connectivity kit is dat deze geen lokale API kan gebruiken. Ligt je internet plat, dan werkt zowel de Tahoma app als HA niet, omdat beide gebruik maken van de Somfy Cloud.
Met een Tahoma of Connexxoon (eventueel via Marktplaats ofzo 2ehands kopen) kun je de lokale API gebruiken en ben je dus niet afhankelijk van de Somfy servers.
Ga ik toch maar voor de Tahoma Switch. Wel zo "veilig" als de screens ten alle tijden blijven werken.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
en alles aansturen via een shelly 2.5? Die werkt ook zonder internet, maar is perfect aan HA te knopen. Geen idee hoe dat qua prijs ligt t.o.v. somfy systeem.Rivanov schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:32:
Heb vandaag akkoord gegeven op het leveren en monteren van een 5-tal zonnescreens met Somfy IO motoren.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Maar zoals ik het zo snel zie, sluit je die in een wandschakelaar in? Onze screens krijgen geen wandschakelaar. De loze leidingen lopen naar het lichtpunt in het plafond. Vanuit daar zullen ze gevoed worden.stevenP schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:21:
[...]
en alles aansturen via een shelly 2.5? Die werkt ook zonder internet, maar is perfect aan HA te knopen. Geen idee hoe dat qua prijs ligt t.o.v. somfy systeem.
Of zie ik het dan verkeerd. Ben een groentje op dat gebied hoor.
Wandschakelaar is natuurlijk geen vereiste. Je hebt dan een domme motor, met een nul en twee fase draden. Krijgt die stroom op de ene fase draait die omhoog en krijgt die stroom op de andere fase omlaag.Rivanov schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:28:
[...]
Maar zoals ik het zo snel zie, sluit je die in een wandschakelaar in? Onze screens krijgen geen wandschakelaar. De loze leidingen lopen naar het lichtpunt in het plafond. Vanuit daar zullen ze gevoed worden.
Of zie ik het dan verkeerd. Ben een groentje op dat gebied hoor.
Hoe je de Shelly vervolgens aanstuurt is aan jezelf. Enige wat die doet is dus stroom op de ene of de andere output zetten. En dat kun je doen op basis van de "slimme" aansturing via wifi, of op basis van een fysieke schakelaar die je er aan koppelt.
* RobertMe persoonlijk is dan wel voor een Fibaro Roller Shutter gegaan. Hoe minder of wifi zit hoe beter. En ik weet niet of er toen een geprezen Zigbee variant was (en ZWave had ik ook al).
Edit:
Overigens ben je daar nu dus te laat mee. Als je akkoord hebt gegeven voor een "draadloze" Somfy oplossing met een "hub" heb je dus geen systeem met "domme" motoren die je (normaliter) aansluit met een traditionele "draai" schakelaar (of pulsedrukker).
[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 25-03-2024 16:50 ]
Correct. Er komen Somfy IO motoren in. Dus ik ga het gewoon aansturen met de Tahoma Switch en HomeAssistant.RobertMe schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:45:
[...]
Wandschakelaar is natuurlijk geen vereiste. Je hebt dan een domme motor, met een nul en twee fase draden. Krijgt die stroom op de ene fase draait die omhoog en krijgt die stroom op de andere fase omlaag.
Hoe je de Shelly vervolgens aanstuurt is aan jezelf. Enige wat die doet is dus stroom op de ene of de andere output zetten. En dat kun je doen op basis van de "slimme" aansturing via wifi, of op basis van een fysieke schakelaar die je er aan koppelt.
* RobertMe persoonlijk is dan wel voor een Fibaro Roller Shutter gegaan. Hoe minder of wifi zit hoe beter. En ik weet niet of er toen een geprezen Zigbee variant was (en ZWave had ik ook al).
Edit:
Overigens ben je daar nu dus te laat mee. Als je akkoord hebt gegeven voor een "draadloze" Somfy oplossing met een "hub" heb je dus geen systeem met "domme" motoren die je (normaliter) aansluit met een traditionele "draai" schakelaar (of pulsedrukker).
Toch bedankt voor meedenken.
Thuis is verbruikRemcoudb schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:53:
Vraagje is het mogelijk dat in het energie dashboard verbruikt en opgewekt tegen elkaar weg worden gestreept. Zo dat er bijvoorbeeld bij thuis -2,1kWH komt te staan?
Zon is opwek
Net is teruglevering en afname (P1)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wvU7rfAZjYbjKd4KLMXaQKph.jpg?f=user_large)
Er onder staat een gauge met het verschil tussen teruglevering en afname en ook percentages van verbruik
LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Als het dashboard goed geconfigureerd is, en je dus ook je zonnepanelen er in hebt staan, zie je bij "Thuis" het daadwerkelijk verbruik van je apparaten in huis. Dat kan nooit negatief zijn.Remcoudb schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:53:
Vraagje is het mogelijk dat in het energie dashboard verbruikt en opgewekt tegen elkaar weg worden gestreept. Zo dat er bijvoorbeeld bij thuis -2,1kWH komt te staan?
[Afbeelding]
Bedoel je misschien dat je wilt laten zien hoeveel van de opgewekte stroom er gelijk is verbruikt in de woning ?Remcoudb schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:53:
[Afbeelding]
Af en toe maakt het volume van de soundbar een raar sprongetje maar daar heb ik weinig last van.
Septillion schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:40:
@destroyernr1 Je zou volume lineair kunnen schalen. Bijvoorbeeld :
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 description: "" trigger: - platform: state entity_id: sensor.denonreceiver_volume condition: - condition: template value_template: "{{ states('sensor.denonreceiver_volume')|is_number }}" action: - service: media_player.volume_set data_template: entity_id: media_player.heos_bar volume_level: >- {{ states('sensor.denonreceiver_volume')|float(0) / 1.55 }}
Sometimes you need to plan for coincidence
Gebruik je de app op je mobiel? Dan kan je daarnaast als admin inloggen via de browser. Dan kan je als je iets wil aanpassen via de browser HA bezoeken en voor alle andere zaken gewoon de app gebruikenAWEF schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:00:
Weet iemand of het mogelijk is om een gebruiker door middel van een service-call admin te maken? De usecase is dat de leden van het huishouden allen hun eigen account hebben. Nu heb ik voor mijzelf een normaal user account in gebruik op m'n telefoon en tablet. Op m'n laptop gebruik ik het admin account. Nu loop ik soms tegen het probleem aan dat ik even snel een automation of iets anders wil nakijken waar ik admin rechten voor nodig heb en dan niet mijn laptop aan heb staan. Op dat soort momenten zou het makkelijk zijn om even snel admin te worden.
Kun je niet gewoon 2x HA App op 1 smartphone zetten (dus op Android niveau, via settings). Elke App met eigen userid ??AWEF schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:00:
Weet iemand of het mogelijk is om een gebruiker door middel van een service-call admin te maken? De usecase is dat de leden van het huishouden allen hun eigen account hebben. Nu heb ik voor mijzelf een normaal user account in gebruik op m'n telefoon en tablet. Op m'n laptop gebruik ik het admin account. Nu loop ik soms tegen het probleem aan dat ik even snel een automation of iets anders wil nakijken waar ik admin rechten voor nodig heb en dan niet mijn laptop aan heb staan. Op dat soort momenten zou het makkelijk zijn om even snel admin te worden.
Is geloof ik wel afhankelijk dat dat merk 'dual/clone app feature' ondersteunt vanuit het merk of door App die dit aanbieden.
Bijv. Android App: Dual Space Lite-Multi Accounts .
Die genoemde App werkt prima bij mij op mijn Moto G 5G (zo te zien trial version(?) OF "keep live" om HA clone werkende te houden en reclame te ontvangen!). Weet niet hoe veilig dit is en of je straks toch moet betalen voor de App.
Zie ook bijv: YouTube: How to Create Dual Apps in Android?
Zie foto's Android App: Dual Space Lite-Multi Accounts
![]() | ![]() | ![]() |
De oplossing van @belly89 met de browser is natuurlijk ook een prima "Dual HA met 2 accounts" oplossing op 1 telefoon. Zeker als je in die browser een link hierin opslaat met een icoontje op je (start-)scherm en evt. ook je gebruikersnaam+wachtwoord aanvinkt voor opslaan. Maar goed in de browser houdt (in dit geval Chrome) Google ook van alles van je bij.
Zie foto's browser oplossing:
![]() | ![]() |
[ Voor 95% gewijzigd door Antonio di op 26-03-2024 00:31 ]
Hij zijn inderdaad veel events. Maar het lijkt wel gewoon een prul te zijn want niet alle events passen bij draaien. Als ik links draai zit er soms ineens een "rechts" event tussen.Janoz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:10:
@Dutchess_Nicole Mwah, als het heel veel events zijn, dan denk ik niet dat queued een werkbare oplossing is. Dan draai je en vervolgens blijft die lamp nog een hele tijd z'n brightness veranderen.
@Mistraller Ik zou in de Developer tools -> events -> listen to events eens naar zha_event luisteren om te kijken of er ook werkelijk veel events langs komen. Dan weet je misschien beter waar het issue ligt.
queued verbetert het wel iets, maar ik denk eigenlijk dat er aan dit knopje niet zoveel eer te behalen valt. Het voelt ook goedkoop aan. (Was de oude ook, maar die deed meestal redelijk)
Ik heb het nu anders gedaan; een AAN automation die de lampjes gewoon 100% gooit. Dan een dim tijd die ze voor de avond dimt, en dan een uit automation als je ze met de hand wilt uitschakelen.
En als je dan echt wilt kan je de draaiknop nog gebruiken al is dat een beetje flimsy dus...
Eens kijken of dat WAF verhogend werkt.
Dank voor het meedenken, die developer modus zha listener en queuing was allebei helpful!
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
[ Voor 10% gewijzigd door AWEF op 26-03-2024 07:19 ]
Heb momenteel het standaard Energy Dashboard geactiveerd en daar kan ik in de default Power Flow Card, verschillende entiteiten instellen voor Grid Consumption (zowel Verbruik Hoog Tarief als Verbruik Laag Tarief) en Return to Grid. (gebruik de SmartGateway WiFi aangesloten op de P1 poort van de Slimme Meter)
:fill(white):strip_exif()/f/image/AaLWDbFxsQkV7o3SIIUYngcG.png?f=user_large)
Maar in de Power Flow Plus Card heb ik deze mogelijkheid niet. Kan hier wel kiezen voor Separated Entities, maar kan er hier maar één kiezen voor Consumption en één voor Production.
/f/image/kxJ5NxQdse3LUIVuAmwXVofw.png?f=fotoalbum_large)
Heb dus gekozen voor de entities
1
2
3
4
| grid: entity: consumption: sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged production: sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged |
Maar dat geeft mij niet de juiste waardes (blijft op 0 W staan).
Iemand de oplossing hiervoor?
Het gaat hier om de power flow, dus je moet op zoek gaan naar de sensoren die W(att) leveren, niet de sensoren die kWh leveren.Rivanov schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:11:
Ik heb een vraag over de Power Flow Card Plus Card.
Heb momenteel het standaard Energy Dashboard geactiveerd en daar kan ik in de default Power Flow Card, verschillende entiteiten instellen voor Grid Consumption (zowel Verbruik Hoog Tarief als Verbruik Laag Tarief) en Return to Grid. (gebruik de SmartGateway WiFi aangesloten op de P1 poort van de Slimme Meter)
[Afbeelding]
Maar in de Power Flow Plus Card heb ik deze mogelijkheid niet. Kan hier wel kiezen voor Separated Entities, maar kan er hier maar één kiezen voor Consumption en één voor Production.
[Afbeelding]
Heb dus gekozen voor de entities
YAML:
1 2 3 4 grid: entity: consumption: sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged production: sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged
Maar dat geeft mij niet de juiste waardes (blijft op 0 W staan).
Iemand de oplossing hiervoor?
Power flow = het verbruik op dit moment, dan is daltarief of hoog tarief niet relevant.
Dus... zoek de sensoren die het Wattage op dit moment hebben, en dan die uit de P1 meter en uit je omvormer.
Dit is mijn YAML (versimpeld):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| type: custom:power-flow-card-plus entities: grid: entity: consumption: sensor.electricity_meter_power_consumption production: sensor.electricity_meter_power_production solar: entity: sensor.pv_power display_zero_state: true clickable_entities: true |
[ Voor 9% gewijzigd door ChrisM op 26-03-2024 10:22 ]
Nu is er nog wel een optie om energie ergens anders te tonen, dat kan met de standaard Energy Distribution Card of de Energy Flow Card Plus.
De Energy of Power Flow Card Plus kan inderdaad maar een enkel entiteit aan per ding. Heb je dus meerdere entiteiteiten omdat je bijvoorbeeld meerdere PV systemen hebt of hoog en laag tarief tellers kan je deze met een Sum helper (sensor group helper op sum) eerst samennemen.
Ik weet niet hoe je dit precies invult, maar in mijn setup heb ik met de navbar position plugin de toegang tot het side menu op de mobiele interface eruit gehaald. Dat kom voor mij op hetzelfde neer, alles zit hier in één dashboard en dat side menu heb ik alleen nodig om te kloten met instellingen en automations.AWEF schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:00:
Ik heb op mijn dashboard ook een knop die linkt naar het settings menu. Die zit in een conditional card, en kan ik dus middels templates of automations verbergen.
In mijn geval omdat ik echt uren kan rommelen met automations enzo terwijl ik feitelijk betere dingen te doen heb
De door jouw gekozen route is voor mij geen optie, ik wil voor mijzelf ook een user account gebruiken. De reden hiervoor is dat ik dan zie wat mijn huisgenoten ook zien.doltishDuke schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:21:
[...]
Ik weet niet hoe je dit precies invult, maar in mijn setup heb ik met de navbar position plugin de toegang tot het side menu op de mobiele interface eruit gehaald. Dat kom voor mij op hetzelfde neer, alles zit hier in één dashboard en dat side menu heb ik alleen nodig om te kloten met instellingen en automations.
Ik heb op mijn dashboard ook een knop die linkt naar het settings menu. Die zit in een conditional card, en kan ik dus middels templates of automations verbergen.
In mijn geval omdat ik echt uren kan rommelen met automations enzo terwijl ik feitelijk betere dingen te doen heb
Hartelijk dank voor jouw uitgebreide toelichting en aanvulling! Ik haal dan inderdaad twee zaken door elkaar. Ik ga met jouw tips aan de slag.Septillion schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:20:
@Rivanov Zoals @ChrisM al terecht opmerkte, de Power Flow Card Plus is zoals de naam doet vermoeden voor power ofwel vermogen in het Nederlands. Dat is in W of kW voor elektriciteit. Het Energy Dashboard is voor, hoe verrassend, energy ofwel energie. Vermogen en energie moet je voor jezelf niet door de war halen
Nu is er nog wel een optie om energie ergens anders te tonen, dat kan met de standaard Energy Distribution Card of de Energy Flow Card Plus.
De Energy of Power Flow Card Plus kan inderdaad maar een enkel entiteit aan per ding. Heb je dus meerdere entiteiteiten omdat je bijvoorbeeld meerdere PV systemen hebt of hoog en laag tarief tellers kan je deze met een Sum helper (sensor group helper op sum) eerst samennemen.
Heb ik ook geprobeerd, maar dat werkte niet, dan overschrijft hij de huidige config (dus hij vervangt mijn user met het admin id)Septillion schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:30:
@AWEF Je kan in de app meerdere instanties toevoegen. Maar dit kan ook twee keer dezelfde server zijn met twee accounts. Is dit misschien een mooie oplossing?
Dit althans met een iPad
[ Voor 3% gewijzigd door AWEF op 26-03-2024 14:38 ]
Ook @belly89Septillion schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:30:
@AWEF Je kan in de app meerdere instanties toevoegen. Maar dit kan ook twee keer dezelfde server zijn met twee accounts. Is dit misschien een mooie oplossing?
Die 2 koppelingen/paden naar 2 dezelfde instances, gebruik ik voor een eerste toegang via Duckdns/NGINX (internet afhankelijk) en de 2de voor toegang local ( http://<ip>:8123 ).
Toch handig als het internet er uit ligt.
Kan daar geen ander account opgeven zoals @AWEF al meldde.
Misschien moeten we een een "Future Request' indienen bij HA om bij/voor het inloggen te kunnen kiezen uit profielen.
Dat kunnen dan profielen zijn met verschillende "userid's" of verschillende "instances" of zelfde "instance" met een ander toegangpad, etc.. En natuurlijk een default te gebruiken profiel als optie voor al die gebruikers die niet zitten te wachten op onze gewenste flexibiliteit.
Maar wat bedoel je met "vervangt mijn user met het admin id"? Zie je in de settings dan maar één host staan? Ik zie er dan namelijk gewoon twee. Ik heb ze wel andere device namen gegeven.
Swipen met drie vingers is wisselen tussen HA instances zonder dat je naar de settings in de companion app hoeft te gaan (op IOS in ieder geval).Septillion schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:26:
@AWEF Dat is dan misschien een beperking van de iOS app. Vanmorgen getest op Android, daar kan ik gewoon tweede "instantie" aanmaken naar zelfde host maar andere user. Hierna kon ik gewoon wisselen tussen de instanties. Helaas zit wisselen dan wel weggestopt in de settings.
Maar wat bedoel je met "vervangt mijn user met het admin id"? Zie je in de settings dan maar één host staan? Ik zie er dan namelijk gewoon twee. Ik heb ze wel andere device namen gegeven.
I want to live forever, so far.. so good.
Om in te kunnen loggen in HA moet ik aanpassingen doen in router 1 (KPN box 12).
Wat is veiliger?
a) In router 1 DMZ-activeren (en IP-adres van router 2 invoeren)
b) In router 1 port-forwarding invoeren (poort 8123 naar router 2)?
Extra informatie:
ik log op mijn HA-systeem in met 2-factorautentificatie.
Via www.grc.com Shield Up test ik open poorten en zie dat poort 80 en 443 open staan.
[ Voor 15% gewijzigd door CAD-tekenaar op 26-03-2024 20:04 ]
Is dit mogelijk?
De webpage card op mijn tablet aan de muur is te klein om 112 meldingen uit te lezen.
Ik wil deze dus in een grotere pop up zien als je erop drukt.
Eindelijk die stomme Somfy rolluik systemen hier getemd en onder bevel van HomeAssistant gekregen. Wat een gedoe. Uiterlijk met EspSomfy-RTS gelukt. Stond al bijna op het punt om zo'n bizar overpriced RFXcom te kopen maar dat is gelukkig niet nodig.
Ik woon 'tijdelijk' in een gemobiliseerd huis van iemand anders, en daar hangt een schilderij aan de muur wat middels zo'n Somfy motortje weg kan draaien waarna het als projectiescherm voor een beamer fungeert. Nu kan ik eindelijk automagisch dat projectiescherm tevoorschijn laten komen als de beamer aan gaat.
Inderdaad, als ik een 2e instantie naar dezelfde HA host wil toevoegen, dan blijft er maar 1 instantie staan en is de gebruikersnaam aangepast naar het admin account. Als ik dan een nieuwe instantie toevoeg met mijn user account, dan blijft er nog steeds maar 1 instantie staan en heeft die daar m'n user account weer toegevoegdSeptillion schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:26:
@AWEF Dat is dan misschien een beperking van de iOS app. Vanmorgen getest op Android, daar kan ik gewoon tweede "instantie" aanmaken naar zelfde host maar andere user. Hierna kon ik gewoon wisselen tussen de instanties. Helaas zit wisselen dan wel weggestopt in de settings.
Edit: Net even op een android telefoon geprobeerd en hier werkt het wel, zit dus een verschil tussen de iPad app en de android app.
[ Voor 6% gewijzigd door AWEF op 26-03-2024 22:16 ]
Ik heb hem ineens aan de praat zonder iets anders gedaan te hebben. Maar nu vertoont HA vreemd gedrag: sommige automations zijn unavailable geworden, en bepaalde zigbeedevices reageren niet meer, terwijl ze nog gewoon gepaired zijn. Ook opnieuw pairen lost het niet op. De rs485-stick en de zigbeestick zitten allebei direct in de server geplugd. Ik lees nu elke 5 seconden uit via modbus.manusjevanalles schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:06:
Ik draai Home Assistant in een docker container op Ubuntu Server op ESXI. Ik heb een simpele rs485->usb op de server aangesloten, en ik zie hem in Ubuntu op /dev/ttyUSB0.
Compose.yml voor Home Assistant:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11homeassistant: container_name: homeassistant image: ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable volumes: - /home/manusjevanalles/docker/homeassistant/config:/config - /etc/localtime:/etc/localtime:ro restart: unless-stopped privileged: true network_mode: host devices: - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0
En in modbus.yml:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24- name: SAJ-modbus type: serial port: /dev/ttyUSB0 baudrate: 9600 bytesize: 8 method: rtu parity: N stopbits: 1 delay: 0 message_wait_milliseconds: 30 timeout: 5 sensors: - name: SAJ PV1 Voltage unique_id: 9d3141f9-eea3-4e05-8eff-3d1f9adb1780 scan_interval: 5 slave: 1 address: 263 input_type: holding unit_of_measurement: V device_class: voltage state_class: measurement scale: 0.1 precision: 1 data_type: uint16
Hij heeft het heel kort gedaan, maar nu krijg ik continu de volgende melding in de log:
[Afbeelding]
Ik krijg geen foutmelding in de log van Home Assistant.
Weet iemand wat er fout gaat?
Stukje log:
1
2
3
4
5
6
7
| Logger: homeassistant.components.automation.garage_lamp_op_beweging Source: helpers/script.py:1805 integration: Automation (documentation, issues) First occurred: March 26, 2024 at 15:46:28 (18 occurrences) Last logged: 06:37:36 Garage: lamp op beweging: Already running |
Deze lamp doet bijvoorbeeld moeilijk, terwijl er rond 07:37 echt niemand in de garage was, laat staan de bewegingsmelder heeft getriggerd.
En deze:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Logger: homeassistant.components.automation Source: components/automation/config.py:107 integration: Automation (documentation, issues) First occurred: March 26, 2024 at 15:45:25 (3 occurrences) Last logged: March 26, 2024 at 15:45:26 Automation with alias 'Bijkeuken: timer droger' failed to setup triggers and has been disabled: Unknown device 'c9d7c31fee1951b9a18817dd66940617' Automation with alias 'Slaapkamer: wake-up light' failed to setup triggers and has been disabled: Unknown device 'c9d7c31fee1951b9a18817dd66940617' Automation with alias 'Badkamer: ventilatie 15 minuten' failed to setup triggers and has been disabled: Unknown device 'c9d7c31fee1951b9a18817dd66940617' |
Herkent iemand dit?
Vraagt hij onder iOS ook om een device name? Die dan wel anders gemaakt dan het eerste account?AWEF schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:05:
[...]
Inderdaad, als ik een 2e instantie naar dezelfde HA host wil toevoegen, dan blijft er maar 1 instantie staan en is de gebruikersnaam aangepast naar het admin account. Als ik dan een nieuwe instantie toevoeg met mijn user account, dan blijft er nog steeds maar 1 instantie staan en heeft die daar m'n user account weer toegevoegd
Edit: Net even op een android telefoon geprobeerd en hier werkt het wel, zit dus een verschil tussen de iPad app en de android app.
Anders misschien een bug report. Lijkt me überhaupt niet logisch dat een "add new" je huidige aanpast.
Hier nog op terugkomend, ik heb een enkel device in de keuken welke altijd al in Z2M heeft gestaan, maar standaard nog niet uit gaat nu door mn automation. Daarnaast, hoe doe je dit met groepen waar ook non-Z2M devices in zitten? Ik heb een Hue Signe lamp welke nog niet ondersteund wordt en dus nog via Hue gekoppeld is, maar hierdoor blijft de hele groep aanstaan en gaat de rest dus ook niet uit..JoepW schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:23:
[...]
Ik had dat ook met groepen in HA. Sinds ik groepen in Z2M gemaakt heb is het issue verdwenen.
Het heeft te maken hoe HA groeps commando’s verstuurd worden. Z2M doet dat efficienter en ook beter.
Ik wil gewoon als ik 's ochtends weg ga geen lampen uit hoeven doen, en er zeker van zijn dat wanneer ik van huis ben, alle lampen uit gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Tehlo op 27-03-2024 08:45 ]
Maar als je alleen HA beschikbaar wilt maken dan zou ik zowel in router 1 als router 2 een port forward instellen. Dat maakt HA dus ook beschikbaar in je publieke netwerk.
Vrij simpele automation namelijk bewegingssensor die een schakelaar triggert en het licht aan doet. Werkt opzich prima met één maaaar en dat is de lag die er lijkt te zitten in het signaleren (branden ledje van de sensor) en de trigger van een ruime seconde. Daardoor is de eerste gedachte steeds 'hij werkt niet ik doe het licht met de hand wel aan.
Is dit een bekend iets in HA of de sensor/module wat iemand weet ( Sonoff ZBMINI L2 en Sonoff SNZB 03)?
Als het niet anders is zet ik wel een deur sensor er bij maar wellicht mis ik iets
Het werkt wel verder, de overige lampen doen het prima. Kan Linux ineens random USB0 en 1 door elkaar halen en vervolgens weer corrigeren?Septillion schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:52:
@manusjevanalles Klinkt mij alsof de USB door elkaar gehaald word. Als je /dev/ttyUSBx gebruikt als pad is ook vragen om problemen. Zoek eens van zowel je Zigbee als je RS485 op wat het /by-id/ is en gebruik dat.
Ik zal alledrie de usb-devices omzetten naar by-id, kijken of dat het oplost. Thanks voor de tip!
[ Voor 13% gewijzigd door manusjevanalles op 27-03-2024 09:03 ]
Hij vraagt niet om een device name. Ik heb ook nog even geprobeerd om de huidige connectie te renamen voordat ik een nieuwe aan maak, maar dat werkt ook niet.Septillion schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:35:
[...]
Vraagt hij onder iOS ook om een device name? Die dan wel anders gemaakt dan het eerste account?
Anders misschien een bug report. Lijkt me überhaupt niet logisch dat een "add new" je huidige aanpast.
Ik zal eens kijken of ik een bug-report aan maak. Het was meer dat ik nieuwsgierig was of het met een service-call kon (omdat ik ook nog andere use-cases heb hiervoor), maar dat lijkt niet te kunnen
Iedereen bedankt voor de suggesties
Maar sinds het weekend gaat de ledstrip aan als de box uitstaat en als ik deze weer uitschakel via HASS dan 1 minuut later springt deze weer aan, dit blijft herhalen. Ook als het tijdstip wanneer de ledstrip is ingesteld om uit te gaan, dan gaat deze ook uit maar na 1 minuut springt deze weer aan en blijft aan en uit gaan.
Iemand die hiermee kan helpen?
Hier het hele huis met zigbee motion sensors (vooral die van Hue) en mijn vertraging zit eerder bij 1 of 2tiende van een seconde. Dus het kan prima. En dan heb ik Zigbee2Mqtt nog op een andere VM en host draaien ook.sapphire schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:52:
Ik heb deze week mijn eerste stapjes gezet met HA. In V&A een NUCje gekocht, had nog een Zigbee rookmelder er aan liggen dus die gekoppeld en gisteren een eerste automation aangemaakt.
Vrij simpele automation namelijk bewegingssensor die een schakelaar triggert en het licht aan doet. Werkt opzich prima met één maaaar en dat is de lag die er lijkt te zitten in het signaleren (branden ledje van de sensor) en de trigger van een ruime seconde. Daardoor is de eerste gedachte steeds 'hij werkt niet ik doe het licht met de hand wel aan.
Is dit een bekend iets in HA of de sensor/module wat iemand weet ( Sonoff ZBMINI L2 en Sonoff SNZB 03)?
Als het niet anders is zet ik wel een deur sensor er bij maar wellicht mis ik iets
Op een paar plekken ook Zigbee motion sensors en Zwave schakelaars en zelfs dat werkt via HA in fracties van seconden.
Die Sonoff schakelaar heb ik ook, en dat werkt prima, die sensor ken ik niet.
Zit je Wifi je Zigbee niet in de weg? Op welke kanalen heb je alles staan.. (herken dat gedrag namelijk wel , bedenk ik me net).
[ Voor 4% gewijzigd door Himalaya op 27-03-2024 09:54 ]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik heb lampgroepen die items bevatten uit 2 verschillende Z2M netwerken én een Hue netwerk. Is prima als groep te bedienen. Aanzetten doe ik via een HA scene. Uitschakelen doe ik door de groep als entity uit te zetten. Eventueel kun je nog een redundante stap toevoegen door de Hue lamp (nogmaals) uit te schakelen als een van de andere groepsleden een X aantal seconden uit is (dan wordt het commando uit 2 x naar die lamp verstuurd).Tehlo schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:44:
[...]
Hier nog op terugkomend, ik heb een enkel device in de keuken welke altijd al in Z2M heeft gestaan, maar standaard nog niet uit gaat nu door mn automation. Daarnaast, hoe doe je dit met groepen waar ook non-Z2M devices in zitten?
André Huisman (www.new-line.nl)
:strip_exif()/f/image/qY7evVUlMRrIEaBbXiQu98pf.jpg?f=fotoalbum_large)
Is er een manier om de .storage\core.entity_registry aan te passen om de oude entities te verwijderen en de nieuwe te hernoemen. Of is het beter om de Device compleet te deleten en opnieuw toe te voegen?
Look behind you! A three headed monkey!
Alle Z2M lampen zou ik daar in een groep zetten. En dan in HA voeg je de andere lampen toe. Of je dit met een groep, meerdere calls of een scene doet is aan jouw.Tehlo schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:44:
[...]
Hier nog op terugkomend, ik heb een enkel device in de keuken welke altijd al in Z2M heeft gestaan, maar standaard nog niet uit gaat nu door mn automation. Daarnaast, hoe doe je dit met groepen waar ook non-Z2M devices in zitten? Ik heb een Hue Signe lamp welke nog niet ondersteund wordt en dus nog via Hue gekoppeld is, maar hierdoor blijft de hele groep aanstaan en gaat de rest dus ook niet uit..
Ik wil gewoon als ik 's ochtends weg ga geen lampen uit hoeven doen, en er zeker van zijn dat wanneer ik van huis ben, alle lampen uit gaan.
Maar welke lamp heb je exact? Want zie toch best veel Hue Signe lampen in Z2M staan. Als die van jouw er niet bij staat zou ik even een report aanmaken, dan zit hij er waarschijnlijk nog met de volgende release wel in
Ik gebruik meerdere Sonoff SNZB 03's in huis in combinatie met een CC2652-stick en Z2M en voor mijn gevoel gaat het licht direct aan. Er zal vast een vertraging van 0,1 seconde zijn, maar niets iets dat ik merk of irritant is. Zelfde geldt voor mijn Aqara en Hue bewegingssensoren en raam/deur-sensoren; alles voelt snappy, zonder lag.sapphire schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:52:
Werkt opzich prima met één maaaar en dat is de lag die er lijkt te zitten in het signaleren (branden ledje van de sensor) en de trigger van een ruime seconde.
(..)
En dat is dan de route met de grootst mogelijke vertraging: Sensor > Z2M > HA-automation -> Z2M -> Lamp. Een directe binding tussen sensor en lamp zou nog sneller moeten zijn (en blijft werken als HA kapot is
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 27-03-2024 10:59 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Klopt, Hue Signe is ook wel supported in Z2M maar het is een gradient lamp met 3 verschillende zones. Die zones zijn in Z2M/HA niet individueel in te stellen, en aangezien ik er een gradient qua kleur op heb staan standaard staat hij nog in Hue in niet in Z2M. Dev van Z2M heeft er al wel eens naar gekeken maar gaf aan dat die gradient instellingen proprietary zijn en niet uitgelezen kunnen worden o.i.d.Septillion schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:28:
[...]
Maar welke lamp heb je exact? Want zie toch best veel Hue Signe lampen in Z2M staan. Als die van jouw er niet bij staat zou ik even een report aanmaken, dan zit hij er waarschijnlijk nog met de volgende release wel in
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 27-03-2024 11:28 ]
Voor zover ik weet kon dat (nog) niet omdat er inderdaad iets van versleuteling op zit. Voor nu maar gewoon automation in queue draaien en met enige delay voor een tweede keer, bandaid fix maar als het werkt ben ik blijSeptillion schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:28:
@Tehlo Mm, zolang het via Zigbee verstuurd wordt moet het niet uitmaken dat het proprietary is. Tenzij ze daar een soort versleuteling op doen ofzo. Anders moeten die berichten wel gesniffed kunnen worden en dan in Z2M gebakken. Maar snap dat het dan wel extra werk is
Ja, dat kan. De genummerde volgorde is op basis van welke device als eerste beschikbaar komt. En dat kan steeds wat verschillen. Er wordt niet zoals met COM-nummers in Windows een reservering voor het nummer gemaakt.manusjevanalles schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:01:
[...]
Het werkt wel verder, de overige lampen doen het prima. Kan Linux ineens random USB0 en 1 door elkaar halen en vervolgens weer corrigeren?
Ik zal alledrie de usb-devices omzetten naar by-id, kijken of dat het oplost. Thanks voor de tip!
Ik heb ook twee van die ZBMINI-L2's en eentje lijkt inderdaad wat traag te zijn, al zou het bij mij ook kunnen komen doordat mijn motion sensor mij niet meteen oppakt doordat ie in een moeilijke hoek hangt. Gek genoeg lijkt mijn andere ZBMINI-L2 wel snel te zijn.sapphire schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:52:
Ik heb deze week mijn eerste stapjes gezet met HA. In V&A een NUCje gekocht, had nog een Zigbee rookmelder er aan liggen dus die gekoppeld en gisteren een eerste automation aangemaakt.
Misschien dat het ook nog kan dat in de inbouwdoos van die trage ZBMINI een stuk meer draden zitten dan bij de andere. Geen idee of dat invloed heeft...
Overigens ben je niet de enige met een trage ZBMINI-L2, hier meer mensen:
https://community.home-as...sonoff-zbminil2/694351/12
Alle andere lampen, schakelaars etc bij mij in huis zijn wel snel.
Feel free to Buy me a coffee
ZHA idd met een HA Skyconnect (aan het kabeltje dus niet direct in de USB poort)Septillion schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:26:
@sapphire Welke integratie ZHA? En welke stick? En kan je voor de zekerheid je automation delen?
Qua delen een log ofzo want deze is gewoon in de HA interface aangemaakt, een simpele Bewegingssensor detecteert beweging --> triggert schakelaar aan zonder vertragingen.
Interessant, ik heb nog 2 ZBMINI-L2's liggen en was van plan er één dezer dagen nog één te installeren.musicpixel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:41:
[...]
Ik heb ook twee van die ZBMINI-L2's en eentje lijkt inderdaad wat traag te zijn, al zou het bij mij ook kunnen komen doordat mijn motion sensor mij niet meteen oppakt doordat ie in een moeilijke hoek hangt. Gek genoeg lijkt mijn andere ZBMINI-L2 wel snel te zijn.
Misschien dat het ook nog kan dat in de inbouwdoos van die trage ZBMINI een stuk meer draden zitten dan bij de andere. Geen idee of dat invloed heeft...
Overigens ben je niet de enige met een trage ZBMINI-L2, hier meer mensen:
https://community.home-as...sonoff-zbminil2/694351/12
Alle andere lampen, schakelaars etc bij mij in huis zijn wel snel.
De hoek van de sensor ga ik ook nog mee spelen en anders eens kijken of ik een gewone ZBMINI kwijt kan, dit was één van de diepere inbouwdozen gelukkig
Qua draden valt de storing denk mee zeker omdat de afstand NUC ---> ZBMINI-L2 ca 2m is.
Ik gebruik het standaard Experiabox V12, zou thuis even moeten kijken op welke kanalen 2,4Ghz staat.Himalaya schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:52:
[...]
Hier het hele huis met zigbee motion sensors (vooral die van Hue) en mijn vertraging zit eerder bij 1 of 2tiende van een seconde. Dus het kan prima. En dan heb ik Zigbee2Mqtt nog op een andere VM en host draaien ook.
Op een paar plekken ook Zigbee motion sensors en Zwave schakelaars en zelfs dat werkt via HA in fracties van seconden.
Die Sonoff schakelaar heb ik ook, en dat werkt prima, die sensor ken ik niet.
Zit je Wifi je Zigbee niet in de weg? Op welke kanalen heb je alles staan.. (herken dat gedrag namelijk wel , bedenk ik me net).
Dat ik daar sowieso niet aan gedacht heb, NUC lugt nu suboptimaal ook letterlijk bovenop de Experiabox
Ik heb ook nog een ICS-2000 draaien die ook Zigbee ondersteunt dus die ook even uitzetten als ik vanavond ga testen. Die gaat er sowieso uit als ik de dingen die daar aan hangen vervangen heb voor Zigbee oplossingen.
PIR bewegingssensoren hebben altijd wel iets van een vertraging. Let er ook op dat ze geen 360° zicht hebben, zo'n ding van de zijkant benaderen kan wel wat vertraging opleveren.sapphire schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:52:
In mijn vorige huis heb ik inderdaad ook deur sensoren geplaatst. Dat voelt toch allemaal net wat sneller. En dan de PIR sensor om te detecteren of er nog steeds iemand aanwezig is, al kun je daar tegenwoordig beter mmWave sensoren voor gebruiken. Die zijn echter wel een stuk duurder.
In principe werkt HomeAssistant zelfs op een RPi nagenoeg direct, ook als je verschillende integraties aan elkaar knoopt. Als mijn Zigbee doorsensor beweging opmerkt reageert mijn WiFi dimmer echt direct. Lag is enkele milliseconden normaal gesproken, bij meer dan dat heb je waarschijnlijk wat lag in de gebruikte hardware zitten.
Apart aansturen van HA zou ik zeggen.Tehlo schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:44:
[...]
Hier nog op terugkomend, ik heb een enkel device in de keuken welke altijd al in Z2M heeft gestaan, maar standaard nog niet uit gaat nu door mn automation. Daarnaast, hoe doe je dit met groepen waar ook non-Z2M devices in zitten? Ik heb een Hue Signe lamp welke nog niet ondersteund wordt en dus nog via Hue gekoppeld is, maar hierdoor blijft de hele groep aanstaan en gaat de rest dus ook niet uit..
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Je kunt natuurlijk ook in HA op de knop van de schakelaar drukken en/of naar de state van de sensor kijken als je binnen loopt. Dan weet je of de vertraging in de schakelaar zit of in de bewegingsmelder (of beiden een beetje).sapphire schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:56:
[...]
Interessant, ik heb nog 2 ZBMINI-L2's liggen en was van plan er één dezer dagen nog één te installeren.
De hoek van de sensor ga ik ook nog mee spelen en anders eens kijken of ik een gewone ZBMINI kwijt kan, dit was één van de diepere inbouwdozen gelukkig
Ik heb ook groepen in Z2M staan, maar die gebruik ik enkel voor het compleet uitzetten van het huis. Die drie of vier lampen die voor een kamer tegelijk moeten gaat prima zonder groepen.
Ik krijg nu tijdens het verbinden 100en Verify notificaties en het verbinden mislukt daardoor 😭
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
https://rc.home-assistant.io/blog/2024/03/27/release-20244/
Dit wordt een hele mooie release
In de logs vind ik niks terugSeptillion schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:31:
@Jcrs7 Dan zou ik eens beginnen met de logs bekijken. Daarin moet staan waardoor hij aan/uit-gezet is.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/AKPpCzBX6qJGYwUYOjHcsi8k.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zT1x5NzyTc6EhZarSeRgi4ZU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/SA92oa44dQai9xUQZc2Luf83.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/SmZIJXs7ZFsaC0ayJCqmjsPS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/z9GWSS7hviMJk4MuVSCG2bDK.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dSllajUX0PwxwdRBXbOguPWR.jpg?f=fotoalbum_tile)