Ik heb in die periode niks veranderd aan ketel of thermostaat zover ik weet.Witlof schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:56:
comfort-stand ipv eco modus CV-ketel?
We kunnen wel gokken, maar misschien kun je je situatie iets meer uitleggen. Woon je alleen of heb je nog meer mensen rondlopen in je huis die eventueel warm water hebben gebruikt? Zoneverwarming waarbij een ruimte eventueel een warmte vraag heeft gehad? Heb je ook logging van je thermostaat/ketel om te zien of de brander aan is geweest?barrymossel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:04:
[...]
Ik heb in die periode niks veranderd aan ketel of thermostaat zover ik weet.
Oh, sorry. We wonen met een gezin in een eengezinswoning. Gasverbruik voor koken, verwarming en warm water. In de nachten voor 21 december is het verbruik iedere nacht constant 0. Vanaf 21 december is er altijd een klein beetje verbruik in de nachten en daarbuiten, ook als er niemand thuis is (dus verwarming uit en geen warm water of koken). Het is echt minimaal.Witlof schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:11:
[...]
We kunnen wel gokken, maar misschien kun je je situatie iets meer uitleggen. Woon je alleen of heb je nog meer mensen rondlopen in je huis die eventueel warm water hebben gebruikt? Zoneverwarming waarbij een ruimte eventueel een warmte vraag heeft gehad? Heb je ook logging van je thermostaat/ketel om te zien of de brander aan is geweest?
De reden dat ik dit vroeg is omdat ik het in HA opmerkte. Misschien dat er iets veranderd was in HA rond die datum. Is dat niet zo, dan is er dus echt ergens een minimaal lek, lijkt me. Of inderdaad een comfort stand oid.
Maar eerlijk gezegd vind ik helemaal geen verbruik vreemder dan echt minimaal gebruik, aangezien de ketel nooit helemaal uit gaat. Toch?
Maar logging van de ketel? Geen idee of ik dat ergens kan inzien. Verwacht het niet, maar zal zo even zoeken.
[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 01-03-2024 10:23 ]
            Ik zet zo de ketel wel even helemaal uit, dan weten we meteen of het daar aan ligt...
/f/image/bNIi72bEwyOxjFI3ld4EY3kI.png?f=fotoalbum_large) 

/f/image/bNIi72bEwyOxjFI3ld4EY3kI.png?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 01-03-2024 11:35 . Reden: Plaatje minder in your face ]
            Je zet je verwarming meestal niet UIT, maar op een lagere tempratuur.
Dan kan de ketel nog steeds stoken wanneer de temperatuur onder de temperatuur komt.
Ik zou zeggen:
Ecostand van ketel
Gebruik van warm water in de avond
            Dan kan de ketel nog steeds stoken wanneer de temperatuur onder de temperatuur komt.
Ik zou zeggen:
Ecostand van ketel
Die ecostand lijkt me de meest voor de hand liggende. Maar vreemd dat de jaren ervoor er steevast in de nacht, of als wij niet thuis waren 0,0 verbruik getoond werd. Er is dus rond 21 december iets veranderd. Of door mij (wat ik dus niet (meer) weet), of door logging, of iets anders.CappieL schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:27:
Je zet je verwarming meestal niet UIT, maar op een lagere tempratuur.
Ik zou zeggen:
Ecostand van ketel
En de verwarming gaat in de nacht naar 14 graden en de temperatuur gaat niet onder de 18 graden 's nachts. Dus lijkt me niet dat ie bij stookt. Al kan de Google Nest natuurlijk een eigen willetje hebben met z'n "AI"...
Dus voor 21 december zie je dat niet in HA?barrymossel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:34:
[...]
Die ecostand lijkt me de meest voor de hand liggende. Maar vreemd dat de jaren ervoor er steevast in de nacht, of als wij niet thuis waren 0,0 verbruik getoond werd. Er is dus rond 21 december iets veranderd. Of door mij (wat ik dus niet (meer) weet), of door logging, of iets anders.
En de verwarming gaat in de nacht naar 14 graden en de temperatuur gaat niet onder de 18 graden 's nachts. Dus lijkt me niet dat ie bij stookt. Al kan de Google Nest natuurlijk een eigen willetje hebben met z'n "AI"...
Lees de gebruiksaanwijzing van je ketel "eco" is niet bij alle ketels wat je denkt.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Hoe wordt dit gemeten? Via een P1 aansluiting? Anders zou ik eens kijken of de meter dit zelf aangeeft, dan kijken naar de CV ketel (eco modus/comfort) oid.barrymossel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:54:
Iemand een HA verklaring voor onderstaand, behalve een gaslekkage?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sluipverbruik van gas sinds 21 december.
Misschien een automagische firmware update die dit veroorzaakt heeft?barrymossel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:34:
[...]
Die ecostand lijkt me de meest voor de hand liggende. Maar vreemd dat de jaren ervoor er steevast in de nacht, of als wij niet thuis waren 0,0 verbruik getoond werd. Er is dus rond 21 december iets veranderd. Of door mij (wat ik dus niet (meer) weet), of door logging, of iets anders.
Klopt. Altijd steevast 0,0 bij "geen gebruik"
Dat snap ik, maar als ik niks aangepast heb (althans dat denk ik), dan zou het niet ineens anders moeten zijn. En ik heb inderdaad de ketel ergens de afgelopen maanden bijgevuld, maar niet toen. En verder heb ik niks aan de ketel gedaan. Maar wellicht heb ik iets gedaan met de Nest...Lees de gebruiksaanwijzing van je ketel "eco" is niet bij alle ketels wat je denkt.
BThomas schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:53:
[...]
Hoe wordt dit gemeten? Via een P1 aansluiting? Anders zou ik eens kijken of de meter dit zelf aangeeft, dan kijken naar de CV ketel (eco modus/comfort) oid.
P1 via Smartgateways. Zou best kunnen dat die een update heeft gehad toen. Maar lijkt me niet dat dat ding dan ineens andere waarden gaat doorgeven. Al weet je nooit...Witlof schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:55:
[...]
Misschien een automagische firmware update die dit veroorzaakt heeft?
We weten het straks. De stekker is uit de ketel, dus als er nog verbruik gemeten wordt het komende uur, dan is het niet de ketel... Althans niet de normale werking.
Ik bedoelde de Google Nest thermostaat en niet het meetapparaat m.b.t. de software update. Wellicht heeft de update wat (extra) instellingen die dit kunnen veroorzaken.barrymossel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:06:
[...]
P1 via Smartgateways. Zou best kunnen dat die een update heeft gehad toen. Maar lijkt me niet dat dat ding dan ineens andere waarden gaat doorgeven. Al weet je nooit...
We weten het straks. De stekker is uit de ketel, dus als er nog verbruik gemeten wordt het komende uur, dan is het niet de ketel... Althans niet de normale werking.
[ Voor 6% gewijzigd door Witlof op 01-03-2024 11:13 ]
            @barrymossel Bedoel je in het algemeen of in rust? Want pieken van 0.7kuub lijken me geen lek als dat niet constant is.
[edit]Volgende pagina gemist....
            [edit]Volgende pagina gemist....
[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 01-03-2024 11:35 ]
            In een restfull sensor in configuration.yaml:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de api call niet automatisch gebeurt wanneer een deel van de resource_template wijzigt.
Bvb:
In dit geval mag de api call niet automatisch gedaan worden wanneer 'input_text.transport_trein_station_van' of 'input_text.transport_trein_station_naar' wijzigt. Ik wil controle houden over wanneer de api call gedaan wordt, aan de hand van de service homeassistant.update_entity.
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg?
            Hoe kan ik ervoor zorgen dat de api call niet automatisch gebeurt wanneer een deel van de resource_template wijzigt.
Bvb:
code:
| 1
 | resource_template: https://api.irail.be/connections/?from={{ states('input_text.transport_trein_station_van') }}&to={{ states('input_text.transport_trein_station_naar') }}&format=json&lang=nl&results=5 | 
In dit geval mag de api call niet automatisch gedaan worden wanneer 'input_text.transport_trein_station_van' of 'input_text.transport_trein_station_naar' wijzigt. Ik wil controle houden over wanneer de api call gedaan wordt, aan de hand van de service homeassistant.update_entity.
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg?
            @Brynnie Volgens mij doet een rest sensor dat niet op basis van de template maar gewoon op vast interval. Deze is voor een rest sensor niet aan te passen zo te zien.
Wel zou je de boel om kunnen zetten naar de restfull integratie, daar kan je een scan_interval opgeven waarbij ik er even vanuit ga dat een waarde van 0 dan 'nooit' betekend.
            Wel zou je de boel om kunnen zetten naar de restfull integratie, daar kan je een scan_interval opgeven waarbij ik er even vanuit ga dat een waarde van 0 dan 'nooit' betekend.
            @Septillion Ik gebruik inderdaad al een restfull integratie. Het interval staat al op 4 uur, maar ik merk (vermoed) dat de sensor ook geupdate wordt wanneer de template wijzigt.

Doe anders de ketel eens 's nachts een paar uur uit (via een slim stopcontactje of zo). Als het sluipverbruik er dan nog is dan is het in ieder geval niet van een ketel die gas verbrandt.barrymossel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:04:
[...]
Ik heb in die periode niks veranderd aan ketel of thermostaat zover ik weet.
André Huisman (www.new-line.nl)
            @Brynnie Heb je een optie om dat te bevestigen? Dat is namelijk volgens mij niet het idee dus als dat gebeurd lijkt me dat een bug.

Ik kan het nu niet onmiddelijk testen omdat ik niet aan de computer zit waar Home Assistant draait. Misschien hebben anderen gelijkaardige ervaringen?
Ik vermoed het omdat er blijkbaar veel meer api calls gebeuren uit HA naar die iRail.be api dan ik voorzien had.
            Ik vermoed het omdat er blijkbaar veel meer api calls gebeuren uit HA naar die iRail.be api dan ik voorzien had.
Hij staat nu uit en al 2 uur geen gasverbruik. Ik kijk het nog een uurtje of wat aan, maar vrijwel zeker de ketel dus. Zal straks meteen even kijken of er iets in de Nest is veranderd rond december.HuismAndré schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:31:
[...]
Doe anders de ketel eens 's nachts een paar uur uit (via een slim stopcontactje of zo). Als het sluipverbruik er dan nog is dan is het in ieder geval niet van een ketel die gas verbrandt.
Oude thermostaat er een dagje aan hangen ter test?barrymossel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:26:
[...]
Hij staat nu uit en al 2 uur geen gasverbruik. Ik kijk het nog een uurtje of wat aan, maar vrijwel zeker de ketel dus. Zal straks meteen even kijken of er iets in de Nest is veranderd rond december.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Dat gaat me net iets te ver.Seafarer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:08:
[...]
Oude thermostaat er een dagje aan hangen ter test?
            Ik heb nu net een homewizard wi-fi kWh meter 1 fase geplaatst in de meterkast.
Kom er niet helemaal uit hoe ik in energy dashboard het bij de zonnepanelen moet invullen.
Ik heb het volgende staan bij
:fill(white):strip_exif()/f/image/mMiY9VuGBciQCpvLRVuQ6OIC.png?f=user_large)
Moet ik nu allebei "Energie export en Energie import" toevoegen aan energy dashboard zonnepanlen ?
            Kom er niet helemaal uit hoe ik in energy dashboard het bij de zonnepanelen moet invullen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/mMiY9VuGBciQCpvLRVuQ6OIC.png?f=user_large)
Moet ik nu allebei "Energie export en Energie import" toevoegen aan energy dashboard zonnepanlen ?
De data voor de zonnepanelen komt niet uit je meter, die moet je uit je omvormer halen._Mitchie_ schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:55:
[Afbeelding]
            @_Mitchie_ Denk dat dit een losse kWh meter is voor alleen de PV?
Dan simpelweg "energie export" onder PV toevoegen en klaar 

Yep, is alleen een losse kWh meter met wifi.Septillion schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:06:
@_Mitchie_ Denk dat dit een losse kWh meter is voor alleen de PV?
Heb energie export toegevoegd.
Dank je.
Ik heb import en export in het energy dashboard gezet, dan zie je ook wat de omvormer verbruikt aan elektra._Mitchie_ schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:55:
[Afbeelding]
LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Ik heb ook een klein systeem met stekker en die aangesloten op een HomeWizard energy socket.Septillion schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:28:
@PeteSplit en @_Mitchie_ Dan heb je import neem ik aan als gewoon device gedaan? Daar je onder solar alleen opwek neer kunt zetten. Maar dat is best een aardig idee
De HWenergy socket heb ik solar genoemd en de import en export entities aan HA energy dashboard toegevoegd. Was wel verbaasd dat de omvormer ook stroom verbruikt, dacht dat dat van de zonnestroom afgehaald werd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VkXlihH1Fp1m0roxFqw3Pjsd.jpg?f=user_large)
Voor het vermogen heb ik een helper gemaakt zodat de zonnestroom positief in de history grafiek komt te staan.
:strip_exif()/f/image/z6jhs0ug9SEcBvixMrbRSU8j.jpg?f=fotoalbum_large)
In het energy dashboard
:strip_exif()/f/image/eoGEdH63cpy1glQMajUtEtT3.jpg?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 61% gewijzigd door PeteSplit op 01-03-2024 17:12 ]
LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Ik heb het even geprobeerd (beta in een virtuele machine), werkt echt mooi! Ik had al vergelijkbare grids gemaakt met vaste breedte zodat ik op mijn telefoon hetzelfde zie als op een groot scherm. Maar dat gaat met draguens en droppels een stuk eenvoudiger!TheFes schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:13:
[...]
Ja, je view wijzigen en dan sections aanzetten (ik denk dat ie leeg moet zijn, dit is bij een nieuwe view)
[Afbeelding]
PS, bij Dungeons & Dragons, gaat het vooral om de Drag'n

@PeteSplit Je zal één van de twee daar weg moeten halen want dit kan niet correct zijn. Nu wordt je standby verbruik van je PV juist als opwek gezien. Het is waarschijnlijk ook wel weinig maar zo is in ieder geval niet correct.

Ik zou toch echt eens dubbelchecken of de comfort stand op je ketel aan staat. Toen ik net HA had aangesloten op de P1 merkte ik een soort gelijk verbruik op en dat had alles te maken met de comfort stand.barrymossel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:13:
[...]
Dat gaat me net iets te ver.Het is in elk geval geen lek en het verbruik is echt minimaal (0,01m3 per uur zo te zien). Wellicht dat de Smartgateways of HA dat niet registreerde voor 21 december, maar door een update wel? Zien jullie dit soort minimale verbruik gedurende de nacht of bij afwezigheid?
Ach, het is verwaarloosbaar. Wel vreemd dat die dan ineens aan zou staan. Maar ik ga straks even checken als ik naar boven ga.-Casper schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:19:
[...]
Ik zou toch echt eens dubbelchecken of de comfort stand op je ketel aan staat. Toen ik net HA had aangesloten op de P1 merkte ik een soort gelijk verbruik op en dat had alles te maken met de comfort stand.
            Iemand die mij kan helpen onderstaande error te fixen ?
Service ramses_cc wordt niet gevonden maar die is wel geïnstalleerd binnen hacs.
Waar of hoe kan ik die service controleren ?
            YAML:
| 1
2
3
4
5
6
7
8
 | Logger: homeassistant.components.automation.spider_bijkeuken_2 Source: helpers/script.py:1805 Integration: Automation (documentation, issues) First occurred: 20:14:32 (12 occurrences) Last logged: 20:14:48 Spider - Bijkeuken 2: Choose at step 1: Received binding message from ramses: Error executing script. Service not found for call_service at pos 1: Service ramses_cc.send_packet not found. Spider - Bijkeuken 2: Error executing script. Service not found for choose at pos 1: Service ramses_cc.send_packet not found. | 
Service ramses_cc wordt niet gevonden maar die is wel geïnstalleerd binnen hacs.
Waar of hoe kan ik die service controleren ?
[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 01-03-2024 20:24 ]
            @GeeMoney Dan moet hij onder Dev tools => Services te vinden zijn.

ramses heeft een update gehad en heeft de config nu volledig in de GUI zitten ipv de configuration.yaml .Septillion schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:27:
@GeeMoney Dan moet hij onder Dev tools => Services te vinden zijn.
Volgens mij heb ik het nu gefixed door in de GUI send_packets op enabled te zetten.
Edit: Ja, error is weg en is nu ook beschikbaar als service onder Dev Tools.
[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 01-03-2024 20:46 ]
            ZO. Weer een update aan mijn voice muziek selectie systeem gedaan.
https://community.home-as...with-out-ai-v0-5/690855/1
met dank aan een goede database functie.
https://lucidar.me/en/web-dev/levenshtein-distance-in-mysql/
                    https://community.home-as...with-out-ai-v0-5/690855/1
met dank aan een goede database functie.
https://lucidar.me/en/web-dev/levenshtein-distance-in-mysql/
>.< >.< >.< >.<
            Weet iemand waarom mijn Atom Lite Bluetooth Proxies de Tuya Soil Sensors niet willen toevoegen? Ik heb een Atom S3 Lite board gebruikt (officieel niet compatible) en inmiddels ook de Atom Lite en geïnstalleerd via de Ready-made projects.

Voor de keuken heb ik deze sensor light BP gebruikt. Werkt allemaal perfect met een lux sensor. Echter wil ik af en toe het licht in de keuken aan houden als we visite hebben omdat het er anders nogal donker uit ziet.
Dus wat ik eigenlijk wil is het systeem bypassen met een Ikea Styrbar die ik nog heb liggen.
Doel is om bij de fysieke aanknop het licht aan te zetten voor 60 minuten en daarna in principe weer over te gaan naar het gebruik van de lux sensor (dit lukt). Echter wil ik ook dat als ik via een fysieke knop weer het licht uit zet, dat hij dan direct weer naar het gebruik met de LUX sensor gaat. Dat laatste lukt me nu niet.
Ik heb de by-pass settings nu zo ingericht:
/f/image/0PGGzKbSurBtTTGZtGRMPPHo.png?f=fotoalbum_large)
De knoppen van de Styrbar had ik in eerste instantie gewoon een call service voor lights.on en lights.off gebruikt, maar volgens mij schakelt hij dan de hele automatisatie uit voor 60 minuten met bovenstaande settings en kan ik de automatisatie met de LUX sensor vervolgens deze dus niet meer activeren.
Wat is nu de makkelijkste manier om dit wel werkend te krijgen zoals ik wil?
            Dus wat ik eigenlijk wil is het systeem bypassen met een Ikea Styrbar die ik nog heb liggen.
Doel is om bij de fysieke aanknop het licht aan te zetten voor 60 minuten en daarna in principe weer over te gaan naar het gebruik van de lux sensor (dit lukt). Echter wil ik ook dat als ik via een fysieke knop weer het licht uit zet, dat hij dan direct weer naar het gebruik met de LUX sensor gaat. Dat laatste lukt me nu niet.
Ik heb de by-pass settings nu zo ingericht:
/f/image/0PGGzKbSurBtTTGZtGRMPPHo.png?f=fotoalbum_large)
De knoppen van de Styrbar had ik in eerste instantie gewoon een call service voor lights.on en lights.off gebruikt, maar volgens mij schakelt hij dan de hele automatisatie uit voor 60 minuten met bovenstaande settings en kan ik de automatisatie met de LUX sensor vervolgens deze dus niet meer activeren.
Wat is nu de makkelijkste manier om dit wel werkend te krijgen zoals ik wil?
            Ik heb HA draaien op een sd card raspberry pi 4, nu wil ik mijn media zetten op een externe ssd schijf usb.
Hoe kan je dit eenvoudig doen?
Dus alleen de media folder.
            Hoe kan je dit eenvoudig doen?
Dus alleen de media folder.
[ Voor 9% gewijzigd door simonj op 02-03-2024 10:44 ]
            Weet iemand hoe ik mijn energiedashboard weer netjes krijg?
Ik ben overgestapt van Zonneplan Connect naar Marcels P1 slimmelezer alleen nu ziet mijn energiedashboard er zo uit
/f/image/2F7TWyAJr9Vg5Q7a3OKc6uuG.png?f=fotoalbum_large)
Vanaf 13:00 kloppen de grafieken weer, alleen lijkt het nu alsof ik gas teruglever
Edit: nvm al gevonden. Developer tools -> Statistics -> Sensoren opzoeken en handmatig aanpassen
            Ik ben overgestapt van Zonneplan Connect naar Marcels P1 slimmelezer alleen nu ziet mijn energiedashboard er zo uit
/f/image/2F7TWyAJr9Vg5Q7a3OKc6uuG.png?f=fotoalbum_large)
Vanaf 13:00 kloppen de grafieken weer, alleen lijkt het nu alsof ik gas teruglever
Edit: nvm al gevonden. Developer tools -> Statistics -> Sensoren opzoeken en handmatig aanpassen
[ Voor 7% gewijzigd door kuruya op 02-03-2024 14:21 ]
Dat hangt natuurlijk ook af van je resolutie en de vorm van je huisNico95 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:00:
[...]
ik ben hier van het weekend ook mee begonnen, erg leuk, en qua moeilijkheidsgraad valt het me tot nu toe (de slimmigheid moet er nog in) redelijk mee!
ik vroeg me af hoe je de ruimte boven en onder de layout hebt gecreëerd? ik heb de foto's vanuit Sweethome3D gemaakt voor de resolutie van mijn tablet, in een picture element vult deze nu de hele kaart, zonder ruimte boven en onder voor wat extra info dus. heb je gewoon een wat kleinere resolutie gebruikt? of alles geschaald?
/f/image/CcGfOL34IRrtRRoQkwWSPpNw.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij komt het er vervolgens zou uit te zien na het "maken van een foto":
/f/image/CTm8vuglZYelt15PNP0W3I7Y.png?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 17% gewijzigd door EBOOZ op 02-03-2024 19:38 ]
            vraagje over de p1 meter en weergave op HA dashboard
- welke entity moet ik hebben voor het dagelijkse gasverbruik? Ik kan nu alleen het totale gasverbruik vinden
- welke entity moet ik hebben om het totale energieverbruik van vandaag weer te geven? Ook hier kan ik alleen totale energie van tarif1 en tarif2 vinden.
            - welke entity moet ik hebben voor het dagelijkse gasverbruik? Ik kan nu alleen het totale gasverbruik vinden
- welke entity moet ik hebben om het totale energieverbruik van vandaag weer te geven? Ook hier kan ik alleen totale energie van tarif1 en tarif2 vinden.
Totalen zijn prima voor het Energy Dashboard.BasZer schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:48:
vraagje over de p1 meter en weergave op HA dashboard
bedankt voor je snelle reactie. Maar ik wil niet het totaal, ik wil graag het dagtotaal. Idee hoe ik die kan berekenen/weergeven?TheFes schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:51:
[...]
Totalen zijn prima voor het Energy Dashboard.
Het Energy Dashboard laat dat gewoon zien. Als je er een aparte sensor voor wil hebben, kun je een utility meter (nutsmeter in het Nederlands) aanmaken. Dat kan in de GUI bij helpersBasZer schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:00:
[...]
bedankt voor je snelle reactie. Maar ik wil niet het totaal, ik wil graag het dagtotaal. Idee hoe ik die kan berekenen/weergeven?
weet ik, maar ik wil het graag op een andere plek laten zienTheFes schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:01:
[...]
Het Energy Dashboard laat dat gewoon zien. Als je er een aparte sensor voor wil hebben, kun je een utility meter (nutsmeter in het Nederlands) aanmaken. Dat kan in de GUI bij helpers
Dan moet je dus een utility meter aanmakenBasZer schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:12:
[...]
weet ik, maar ik wil het graag op een andere plek laten zien
            Mijn zonnepanelen heb ik nu toevoegt aan het energy management van home assistant, tevens heb voorspelling productie aangezet. Nu laat deze nog niet de mooie stippel grafiek zien. Duurt dat aantal uur voordat dit zichtbaar ?
@
Werkt top nu 

@
Werkt top nu
[ Voor 5% gewijzigd door _Mitchie_ op 03-03-2024 19:00 ]
            Wie kan mij helpen met mijn sturing voor de ventilatie?
Ik heb onderstaande code waarin ik een diverse sensors heb gemaakt die een waarde terug geven (1, 2 of 3) om daarmee de stand van de wtw te sturen.
Vervolgens is er een helper die de maximale waarde van al deze sensoren terug geeft. Via een automation zet ik vervolgens de stand van de wtw op de gewenste waarde (0, 1, 2 of 3).
Ik probeer nu ook zo'n sensor te maken voor de badkamer. Die moet 3 zijn als de temperatuur van de waterleiding boven een bepaalde waarde komt en als de luchtvochtigheid ook boven een bepaalde waarde komt.
Helaas lukt mij dit niet, heb afgelopen week al van alles geprobeerd. Is er iemand die weet hoe je dit in jinja kan configureren?
Ik gebruik deze sensors omdat, voor zover ik kan nagaan, het niet mogelijk is een sensor te maken dmv een automation. In een automation is het daarentegen wel weer eenvoudig om een voorwaarde toe te voegen op basis van de temperatuur en luchtvochtigheid.
Of misschien nog beter. Het zou zomaar kunnen dat het gene wat ik wil allang bedacht ik door iemand en dat ik die methode kan overnemen.
De sensors
            Ik heb onderstaande code waarin ik een diverse sensors heb gemaakt die een waarde terug geven (1, 2 of 3) om daarmee de stand van de wtw te sturen.
Vervolgens is er een helper die de maximale waarde van al deze sensoren terug geeft. Via een automation zet ik vervolgens de stand van de wtw op de gewenste waarde (0, 1, 2 of 3).
Ik probeer nu ook zo'n sensor te maken voor de badkamer. Die moet 3 zijn als de temperatuur van de waterleiding boven een bepaalde waarde komt en als de luchtvochtigheid ook boven een bepaalde waarde komt.
Helaas lukt mij dit niet, heb afgelopen week al van alles geprobeerd. Is er iemand die weet hoe je dit in jinja kan configureren?
Ik gebruik deze sensors omdat, voor zover ik kan nagaan, het niet mogelijk is een sensor te maken dmv een automation. In een automation is het daarentegen wel weer eenvoudig om een voorwaarde toe te voegen op basis van de temperatuur en luchtvochtigheid.
Of misschien nog beter. Het zou zomaar kunnen dat het gene wat ik wil allang bedacht ik door iemand en dat ik die methode kan overnemen.
De sensors
YAML: sensor.yaml
| 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
 | # Regels woonkamer # < 850 : 1 # 850 - 1200: 2 # > 1200: 3 wtw_co2_wens_woonkamer: friendly_name: "Gevraagde stand wtw woonkamer co2" value_template: > {% set co2_level = states('sensor.awair_element_77707_kooldioxide') | float %} {% if co2_level < 850 %} 1 {% elif 850 <= co2_level < 1200 %} 2 {% elif co2_level >= 1200 %} 3 {% endif %} # Regels slaapkamer # < 600 : 1 # 600 - 1100: 2 # > 1100: 3 wtw_co2_wens_slaapkamer: friendly_name: "Gevraagde stand wtw slaapkamer co2" value_template: > {% set co2_level = states('sensor.awair_element_79914_kooldioxide') | float %} {% if co2_level < 600 %} 1 {% elif 600 <= co2_level < 1100 %} 2 {% elif co2_level >= 1100 %} 3 {% endif %} # Regels studeerkamer # < 850 : 1 # 850 - 1200: 2 # > 1200: 3 wtw_co2_wens_studeerkamer: friendly_name: "Gevraagde stand wtw studeerkamer co2" value_template: > {% set co2_level = states('sensor.vindriktning_studeerkamer_studeerkamer_kooldioxide') | float %} {% if co2_level < 850 %} 1 {% elif 850 <= co2_level < 1200 %} 2 {% elif co2_level >= 1200 %} 3 {% endif %} # PM2.5 waardes # Good # 0 - 12 # Fair # 12 - 35 # Moderate # 35-55 # Poor # 55 - 150 # Very poor # 150 en hoger # Extremely poor # wtw_pm25_wens_woonkamer: friendly_name: "Gevraagde stand wtw woonkamer PM2.5" value_template: > {% set pm25_level = states('sensor.awair_element_77707_pm_2_5') | float %} {% if pm25_level < 55 %} 1 {% elif 55 <= pm25_level < 150 %} 2 {% elif pm25_level >= 150 %} 3 {% endif %} # Regels badkamer # RL: 64% # Temp: 30 graden wtw_wens_badkamer: friendly_name: "Gevraagde stand wtw badkamer rl" value_template: > {% set rl_niveau = states('sensor.binnen_aanzuig_luchtvochtigheid') | float %} {% set temperatuur = states('sensor.temperatuur_warmwaterleiding_badkamer_2') | float %} {% set periode = 16*60 %} {% set start_douchen = as_timestamp(states.sensor.wtw_wens_badkamer.last_updated) %} {% set eind_douchen = start_douchen + periode %} {% if (temperature > 30 and humidity > 64) %} 3 {% elif start_douchen >= eind_douchen %} 1 {% endif %} # Zet de ventielatiewens op 4 als de bewoners niet thuis zijn. Ze hem op 1 als ze wel thuis zijn. # 4 is hierbij gekozen zodat deze prioriteit krijgt op de andere waardes (1, 2 en 3) wtw_wens_afwezigheid: friendly_name: "Gevraagde stand wtw bij afwezigheid" value_template: > {% if is_state('group.bewoners', 'not_home') %} 4 {% else %} 1 {% endif %} | 
YAML: automations.yaml
                    | 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
 | - id: '1708887273995' alias: WTW sturing description: Sturing van de ventilatiestand op basis van de vraag van individuele sensoren trigger: - platform: state entity_id: - sensor.wtw_vraag condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: sensor.wtw_vraag state: '1.0' sequence: - service: number.set_value data: value: '1.0' target: entity_id: number.ventilatie_stand - conditions: - condition: state entity_id: sensor.wtw_vraag state: '2.0' sequence: - service: number.set_value data: value: '2.0' target: entity_id: number.ventilatie_stand - conditions: - condition: state entity_id: sensor.wtw_vraag state: '3.0' sequence: - service: number.set_value data: value: '3.0' target: entity_id: number.ventilatie_stand - conditions: - condition: state entity_id: sensor.wtw_vraag state: '4.0' sequence: - service: number.set_value data: value: '0.0' target: entity_id: number.ventilatie_stand mode: single | 
            Goeiemorgen allemaal,
ZIjn er hier mensen die ook wat met HA spelen om het capaciteitstarief onder controle te houden?
Het probleem thuis is dat de wederhelft er niet te veel rekening mee houdt en ik wil het ook zo maken dat ze er zelf niet teveel last van heeft.
Maar ik was aan het denken om naar een systeem te gaan waarbij er een lijst is van toestellen die mogelijks even uitgeschakeld kunnen worden om zo niet tot een nieuwe kwartierpiek te komen. Onze droogkast bijvoorbeeld gaat gewoon verder met zijn programma na een stroomonderbreking, wat ideaal is. Hetzelfde voor een kleine warmelucht blazer die we in de badkamer gebruiken.
Zijn er misschien mensen die een dergelijk systeem hebben opgezet in HA?
            ZIjn er hier mensen die ook wat met HA spelen om het capaciteitstarief onder controle te houden?
Het probleem thuis is dat de wederhelft er niet te veel rekening mee houdt en ik wil het ook zo maken dat ze er zelf niet teveel last van heeft.
Maar ik was aan het denken om naar een systeem te gaan waarbij er een lijst is van toestellen die mogelijks even uitgeschakeld kunnen worden om zo niet tot een nieuwe kwartierpiek te komen. Onze droogkast bijvoorbeeld gaat gewoon verder met zijn programma na een stroomonderbreking, wat ideaal is. Hetzelfde voor een kleine warmelucht blazer die we in de badkamer gebruiken.
Ik woon in NL, dus ik heb daar geen noodzaak voor. Wel heb ik een P1 meter van Homewizard in mijn meterkast hangen. Daar haal ik in HA wel een grafiekje uit van de stroomsterkte per fase. We hebben tegenwoordig een warmtepomp en ik wil een beetje in de gaten houden hoe dat gaat ten opzichte van onze 3x25A aansluiting. Maar dat gaat probleemloos.dotcom87 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:01:
Goeiemorgen allemaal,
Ik stuur/automatiseer er dus niet op.
Life is not about specs, it is about joy!
Wij doen alles Electrisch thuis, nl koken, warmtepomp auto, jacuzzi etc....dotcom87 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:01:
Goeiemorgen allemaal,
Ik heb nog geen digitale meter, maar mijn zekering vliegt er wel uit als er geen acht op word geslagen.
Ik heb een simpele automatisatie die de jacuzzi, wp en desnoods de auto even pauzeert wanneer het vermogen lange tijd boven de 8kw uitkomt.
Hoi, ik monitor het capaciteitstarief binnen Home Assistant mits een template sensor, en gebruik makend van een utility meter, die ieder kwartier gereset wordt.dotcom87 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:01:
Goeiemorgen allemaal,
Ik ga nog niet zo ver als automatisch uitschakelen, gezien er binnen het gezin wel een bewustzijn is van het CapTar. Wat ik wel doe, als we bijna in het bereik gaan van het minimum captar, dan wordt er een notificatie afgespeeld via enkele Google Mini's doorheen het huis
YAML:
                                                | 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
 | template: - sensor: - name: "p1 kwhafdag 4" state: > {{ (states('sensor.p1_kwhafdag') | float * 4) }} - name: "p1 kwhafnacht 4" state: > {{ (states('sensor.p1_kwhafnacht') | float * 4) }} utility_meter: energydag: source: sensor.p1_kwhafdag_4 name: CapTarDag unique_id: captardag cron: "*/15 * * * *" energynacht: source: sensor.p1_kwhafnacht_4 name: CapTarNacht unique_id: captarnacht cron: "*/15 * * * *" | 
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 04-03-2024 09:10 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
            @perslucht Eerst paar algemende dingen om rekening mee te houden:
- De methode van template sensoren die je gebruikt is de legacy methode. Ik zou dus in ieder geval voor wat je nieuw maakt dat niet meer gebruiken maar overstappen op het nieuwe format.
- Zeker omdat je geen default hebt voor je float omzetting is een availability toevoegen aan je sensor eigenlijk wel onmisbaar. Nu zal je log vol met errors staan tijdens het starten of als een sensor wegvalt.
- Uit ervaring zou ik niet een harde grens gebruiken voor de luchtvochtigheid daar het standaard niveau nogal kan verschillen. Je zou bijvoorbeeld naar een trend sensor kunnen kijken.
Maar goed, kijkende naar je huidige sensor zie ik problemen met je "perdiode". Hiervoor pak je nu simpelweg last_updated. Naast dat deze gewoon aan de lopende band verandert bij elke update, ongeacht of de waarde er anders mee wordt. Dus die periode zal niet zo snel aflopen... En gezien je helemaal geen else hebt zal de boel dan renderen tot niets. Ik zou dus de maximale runtime dan ook iets anders regelen.
            - De methode van template sensoren die je gebruikt is de legacy methode. Ik zou dus in ieder geval voor wat je nieuw maakt dat niet meer gebruiken maar overstappen op het nieuwe format.
- Zeker omdat je geen default hebt voor je float omzetting is een availability toevoegen aan je sensor eigenlijk wel onmisbaar. Nu zal je log vol met errors staan tijdens het starten of als een sensor wegvalt.
- Uit ervaring zou ik niet een harde grens gebruiken voor de luchtvochtigheid daar het standaard niveau nogal kan verschillen. Je zou bijvoorbeeld naar een trend sensor kunnen kijken.
Maar goed, kijkende naar je huidige sensor zie ik problemen met je "perdiode". Hiervoor pak je nu simpelweg last_updated. Naast dat deze gewoon aan de lopende band verandert bij elke update, ongeacht of de waarde er anders mee wordt. Dus die periode zal niet zo snel aflopen... En gezien je helemaal geen else hebt zal de boel dan renderen tot niets. Ik zou dus de maximale runtime dan ook iets anders regelen.
            @Wirehead Ook voor jouw, ik zou even availability toevoegen 
Maar waarom übehaupt maal 4 en niet gewoon op een viertje checken in je automation?
En CapTar is dus per uur kwartier (00, 15, 30 en 45) en niet per lopend kwartier?
            Maar waarom übehaupt maal 4 en niet gewoon op een viertje checken in je automation?
En CapTar is dus per uur kwartier (00, 15, 30 en 45) en niet per lopend kwartier?
*4 omdat de P1 data kWh (uur..) is - en je dus je kwartuurpiek moet opschalen. In Belgie is CapTar niet per glijdende 15 min, maar reset iedere 15 minuten.Septillion schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:31:
@Wirehead Ook voor jouw, ik zou even availability toevoegen
Alsook *4 in de sensor, zodat je het op een dashboard kunt zetten
[ Voor 6% gewijzigd door Wirehead op 04-03-2024 09:36 ]
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
            @Wirehead Ja, maar het gaat om kW, niet kWh. Dus je unit is dan als nog fout op je dashboard. Dus vandaar, waarom niet dit of compleet negeren en dus op <0.625kWh checken als 2.5kW gemiddeld. Of naderhand een template sensor te maken die echt naar gemiddelde kW rekent (dus maal 4 en dan unit fix).
Bijkomend, als je het na de utility meter doet zou je het zelfs als echt gemiddelde sinds laatste reset (00, 15, 30, 45) kunnen berekenen.
            Bijkomend, als je het na de utility meter doet zou je het zelfs als echt gemiddelde sinds laatste reset (00, 15, 30, 45) kunnen berekenen.
[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 04-03-2024 09:40 ]
't is maar wat je het noemt. 2.5kW is in mijn ogen ook niet correct, want kW is een ogenblikkelijk vermogen. CapTar gaat over een afgenomen vermogen, over 15 minuten. Laat ons even het discussiëren over de schrijfwijze ter zijde laten. Daar is de persoon die een werkwijze vroeg ook niet mee gediend.Septillion schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:38:
@Wirehead Ja, maar het gaat om kW, niet kWh. Dus je unit is dan als nog fout op je dashboard. Dus vandaar, waarom niet dit of compleet negeren en dus op <0.625kWh checken als 2.5kW gemiddeld. Of naderhand een template sensor te maken die echt naar gemiddelde kW rekent (dus maal 4 en dan unit fix).
Als je meer wil weten over CapTar in Belgie: https://www.mijnenergie.be/capaciteitstarief/#seven
            @Wirehead kW is gewoon correct hoor, daar het om het gemiddelde instantane vermogen gaat. Net als dat je prima kunt stellen dat je 50km/h gemiddeld hebt gereden als je 12,5km afgelegd hebt in een kwartier 
Maar was dan ook meer bedoelt om mee te denken en het correct weer te geven. Wat ik al zei, als je het naderhand door een template haalt zou je dus ook het gemiddelde sinds reset makkelijk kunnen tonen. Dus ondanks dat je 5 minuten in je nieuwe kwartier zit toon je dan al gemiddelde. Geeft dan ook wat meer handvatten om gelijk op te reageren ipv "shit, de energie voor die kwartier is al bijna op".
            Maar was dan ook meer bedoelt om mee te denken en het correct weer te geven. Wat ik al zei, als je het naderhand door een template haalt zou je dus ook het gemiddelde sinds reset makkelijk kunnen tonen. Dus ondanks dat je 5 minuten in je nieuwe kwartier zit toon je dan al gemiddelde. Geeft dan ook wat meer handvatten om gelijk op te reageren ipv "shit, de energie voor die kwartier is al bijna op".
Hoe stuur je die warmtepomp dan aan met HA? Is die geïntegreerd? Of heb je er iets tussen gestoken?Kenwood960 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:19:
[...]
Wij doen alles Electrisch thuis, nl koken, warmtepomp auto, jacuzzi etc....
Ik heb nog geen digitale meter, maar mijn zekering vliegt er wel uit als er geen acht op word geslagen.
Ik heb een simpele automatisatie die de jacuzzi, wp en desnoods de auto even pauzeert wanneer het vermogen lange tijd boven de 8kw uitkomt.
            Hi @perslucht met welke sensor meet jij de temperatuur van je waterleiding voor de douche?

Ik gebruik de api van LG. Het is een therma Vdotcom87 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:29:
[...]
Hoe stuur je die warmtepomp dan aan met HA? Is die geïntegreerd? Of heb je er iets tussen gestoken?
            Hoe berekenen jullie eigenlijk je COP op lange termijn? Ik heb een aantal opties maar ben er nog niet helemaal over uit. M'n warmtepomp geeft totale verbruik en opbrengst terug en ook een COP waarde. Als ik de COP per week/maand/jaar wil berekenen heb ik een aantal opties:
* Ik deel de opbrengst door het verbruik. Door middel van nutsmeters kan ik dit over langere periodes doen. Nadeel hiervan is, is dat ik soms spikes krijg van een COP van >100.
* Ik monitor het gemiddelde van de door de pomp aangeleverde COP over een langere periode. Nadeel daarvan is dat het gemiddelde naar beneden wordt getrokken omdat deze vaak op 0 staat als de pomp niet aan het werk is.
Ben benieuwd hoe jullie dit hebben ogepakt.
            * Ik deel de opbrengst door het verbruik. Door middel van nutsmeters kan ik dit over langere periodes doen. Nadeel hiervan is, is dat ik soms spikes krijg van een COP van >100.
* Ik monitor het gemiddelde van de door de pomp aangeleverde COP over een langere periode. Nadeel daarvan is dat het gemiddelde naar beneden wordt getrokken omdat deze vaak op 0 staat als de pomp niet aan het werk is.
Ben benieuwd hoe jullie dit hebben ogepakt.
            Zijn er andere mensen hier waarbij hun Toon integratie opeens niet meer werkt? Er staat bij mij al een paar dagen 'Niet beschikbaar', maar verder geen logboek vermeldingen, of andere bug reports te vinden. Ben ik de enige?

@Milenco De tweede optie geeft je ook niet het gemiddelde COP.
Want stel dat je WP voor 5 uur 10kW output had voor 2kW input => COP 5.
Daarna nog één uurtje 5kW output voor 5kW input => COP 1.
Totale output energie was dus: 5uur x 10kW + 1uur x 5kW = 55kWh
Totale input energie was dus: 5uur x 2kW + 1uur x 5kW = 15kWh
Het gemiddelde COP was dus 55kWh / 15kWh = 3,7
Maar zou je gewoon de COP's middelen krijg je (5uur x COP5 + 1uur x COP1) / 6 uur = 4,3, dat is dus niet correct.
Ik zie ook niet echt in hoe je spikes krijgt als je COP bepaald aan de hand van energieverbruik. Deze loopt toch gewoon langzaam op?
            Want stel dat je WP voor 5 uur 10kW output had voor 2kW input => COP 5.
Daarna nog één uurtje 5kW output voor 5kW input => COP 1.
Totale output energie was dus: 5uur x 10kW + 1uur x 5kW = 55kWh
Totale input energie was dus: 5uur x 2kW + 1uur x 5kW = 15kWh
Het gemiddelde COP was dus 55kWh / 15kWh = 3,7
Maar zou je gewoon de COP's middelen krijg je (5uur x COP5 + 1uur x COP1) / 6 uur = 4,3, dat is dus niet correct.
Ik zie ook niet echt in hoe je spikes krijgt als je COP bepaald aan de hand van energieverbruik. Deze loopt toch gewoon langzaam op?
            @Milenco ik zie soms ook spikes in mijn COP, maar dat komt doordat de HA integratie eigenlijk niet goed werkt. Soms verliest ie de data en wil hij weer opnieuw beginnen. Daarvoor moet je dus corrigeren.
Ik zou eerst even goed in je aanleverende data kijken in HA, waarom er spikes zijn en dan dat op lossen. Want zoals @Septillion zegt, het zou niet moeten.
Ter illustratie: bij mij gaat soms het verbruik van mijn warmtepomp, dat een langzaam toenemende kWh meter is, van 2000 kWh, opeens naar 0 en dan paar tellen later weer naar 2000, om dan rustig door te tellen. In een utility_meter, ziet hij dan een toename van 0 naar 2000 ==> +2000 kWh, is een spike in je COP. Dus dan moet je er voor zorgen dat dat niet gebeurd.
            Ik zou eerst even goed in je aanleverende data kijken in HA, waarom er spikes zijn en dan dat op lossen. Want zoals @Septillion zegt, het zou niet moeten.
Ter illustratie: bij mij gaat soms het verbruik van mijn warmtepomp, dat een langzaam toenemende kWh meter is, van 2000 kWh, opeens naar 0 en dan paar tellen later weer naar 2000, om dan rustig door te tellen. In een utility_meter, ziet hij dan een toename van 0 naar 2000 ==> +2000 kWh, is een spike in je COP. Dus dan moet je er voor zorgen dat dat niet gebeurd.
            @Septillion, dank voor je reactie. Dit is waar nu in tegenaan loop als ik de opbrengst kwh's deel door de om verbruik kwh's:

Je ziet op 3 maart in de ochtend een enorme spike.
Dit zijn de bronwaardes:

De opbrengst gaat mooi langzaam omhoog maar het verbruik gaat met hakken, waardoor zulke uitschieters dus ontstaan.

Je ziet op 3 maart in de ochtend een enorme spike.
Dit zijn de bronwaardes:

De opbrengst gaat mooi langzaam omhoog maar het verbruik gaat met hakken, waardoor zulke uitschieters dus ontstaan.
            @Milenco Ahh, zo aan begin van de dag is wel te verklaren natuurlijk. Als beide bronsensoren niet tegelijk resetten dan heb je wat uitschieters.
Maar het is ook wel raar dat je verbruik pas vanaf 9 uur gaat lopen maar je opbrengst al vanaf middernacht. Dus ergens klopt wat je weergeeft ook niet.
Maar zelfs als ze tegelijk resetten, zolang er nog heeeeeel weinig data is krijg je als nog uitschieters. Je zou in de template sensor die de COP berekend kunnen doen dat zowel opbrengst als verbruik boven de 100Wh ofzo moeten zijn en daaronder nog 'unknown' toont.
Overigens nog een ding, de unit van die sensoren klopt voor beide niet... Ik zie een oplopende lijn met de dag, dat suggereert dus energie. Maar dan zou de unit Wh moeten zijn, NIET W...
            Maar het is ook wel raar dat je verbruik pas vanaf 9 uur gaat lopen maar je opbrengst al vanaf middernacht. Dus ergens klopt wat je weergeeft ook niet.
Maar zelfs als ze tegelijk resetten, zolang er nog heeeeeel weinig data is krijg je als nog uitschieters. Je zou in de template sensor die de COP berekend kunnen doen dat zowel opbrengst als verbruik boven de 100Wh ofzo moeten zijn en daaronder nog 'unknown' toont.
Overigens nog een ding, de unit van die sensoren klopt voor beide niet... Ik zie een oplopende lijn met de dag, dat suggereert dus energie. Maar dan zou de unit Wh moeten zijn, NIET W...
            Komen grote wijzigingen aan rondom de dashboards in 2024.3:
https://community.home-as...grid-system-design/699342

Hier was afgelopen donderdag een livestream over, en is vandaag een blogpost over verschenen.ChrisM schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.home-assistan...3/04/dashboard-chapter-1/
Oh wacht, je linkt naar de blogpost responses waar de blogpost ook bij zit
Oh, en je kunt het natuurlijk al testen als je de beta gebruikt.
[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 05-03-2024 14:30 ]
            Ik ben toch nog 's zoekende naar hoe dit het beste aan te pakken.
Voor de warmtepomp heb ik nu behoorlijk wat statistieken bij elkaar, ook vele die totaal en bijvoorbeeld dagelijks resetten.
Nu wil ik ook info per run gaan verzamelen, en dus eigenlijk zoals het energy dashboard meerdere bronnen bij elkaar kunnen voegen in specifieke tijdskaders.:fill(white):strip_exif()/f/image/AxQsqkfzHJa2hV9ir8FBIKW0.png?f=user_large)
Dus bijvoorbeeld, hierboven uit mijn history zie ik dat een run van tijd A tot B was. Ik zou graag dan, bijvoorbeeld, willen zien hoe vaak er een defrost was, energieverbruik, COP en de delta T van die run.
Hoe kan ik nu bijvoorbeeld:
                    Voor de warmtepomp heb ik nu behoorlijk wat statistieken bij elkaar, ook vele die totaal en bijvoorbeeld dagelijks resetten.
Nu wil ik ook info per run gaan verzamelen, en dus eigenlijk zoals het energy dashboard meerdere bronnen bij elkaar kunnen voegen in specifieke tijdskaders.
:fill(white):strip_exif()/f/image/AxQsqkfzHJa2hV9ir8FBIKW0.png?f=user_large)
Dus bijvoorbeeld, hierboven uit mijn history zie ik dat een run van tijd A tot B was. Ik zou graag dan, bijvoorbeeld, willen zien hoe vaak er een defrost was, energieverbruik, COP en de delta T van die run.
- uit de history opvragen wanneer mijn binary van On naar Off ging, en andersom
- Van andere variabelen opvragen wat ze waren in dat specifieke timeframe
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Kan je hier wat mee? https://community.home-as...or-mini-graph-card/193510stevenP schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:27:
Ik ben toch nog 's zoekende naar hoe dit het beste aan te pakken.
Nu wil ik ook info per run gaan verzamelen, en dus eigenlijk zoals het energy dashboard meerdere bronnen bij elkaar kunnen voegen in specifieke tijdskaders.[Afbeelding]
- uit de history opvragen wanneer mijn binary van On naar Off ging, en andersom
- Van andere variabelen opvragen wat ze waren in dat specifieke timeframe
Deze methode maakt veel gebruik van deze custom card: https://github.com/iantrich/config-template-card
Veel configureren misschien, maar ik denk dat je hier wel mee kan bereiken wat je wilt.
            Grom. 
:strip_exif()/f/image/T47El74AuTTAGEvfagSlyFmF.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch nog een keer het komende jaar zien of ik Evohome lokaal ga implementeren.
Servers van Residio plat en dus allemaal foutmeldingen in HA.
                    :strip_exif()/f/image/T47El74AuTTAGEvfagSlyFmF.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch nog een keer het komende jaar zien of ik Evohome lokaal ga implementeren.
Servers van Residio plat en dus allemaal foutmeldingen in HA.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
            Hm. Zojuist geupgraded naar de nieuwste versie van Home Assistant: Nog steeds geen longterm statistics. Dat is dus wel balen, dat betekent dus dat al mijn statistieken van 2023/2022/enz weg zijn. 
Heeft iemand anders dit issue ook gehad? Ik heb gezien dat een collega van mij de statistieken tot 10 dagen terug heeft (zoals ik ook heb) met hoge accuracy.
En dat de statistieken van ervoor met lagere accuracy worden opgeslagen.
Ik kan echter niet vinden wat ik dan zo anders heb ingesteld.
                    Heeft iemand anders dit issue ook gehad? Ik heb gezien dat een collega van mij de statistieken tot 10 dagen terug heeft (zoals ik ook heb) met hoge accuracy.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
bingo, weer raak hier..Septillion schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:06:
[...]
Even voor de volledigheid. Je hebt de ESPhome integratie en de ESPhome addon. Eerste maakt het mogelijk de devices in HA te hangen, het tweede geeft je het ESPhome dashboarden zorgt dat je kan compilen.
Maar terminal interface? Waar kijken we dan naar? Screenshot anders?
Ik had net buildfiles clean gedaan, vanaf vers een compile via wireless vanuit de ESPHome integration. Loopt een minuut of twee, log hieronder zichtbaar en op dat punt ineens linksonder "connection lost, reconnecting" en langzaam komt een harde bootcycle op gang.
code:
                    | 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
 | INFO ESPHome 2023.12.9 INFO Reading configuration /config/esphome/esphome-web-3aeac6.yaml... INFO Detected timezone 'Europe/Amsterdam' INFO Generating C++ source... INFO Compiling app... Processing esphome-web-3aeac6 (board: d1_mini; framework: arduino; platform: platformio/espressif8266@3.2.0) -------------------------------------------------------------------------------- Library Manager: Installing esphome/ESPAsyncTCP-esphome @ 2.0.0 INFO Installing esphome/ESPAsyncTCP-esphome @ 2.0.0 Unpacking [####################################] 100% Library Manager: ESPAsyncTCP-esphome@2.0.0 has been installed! INFO ESPAsyncTCP-esphome@2.0.0 has been installed! Library Manager: Installing esphome/ESPAsyncWebServer-esphome @ 3.1.0 INFO Installing esphome/ESPAsyncWebServer-esphome @ 3.1.0 Unpacking [####################################] 100% Library Manager: ESPAsyncWebServer-esphome@3.1.0 has been installed! INFO ESPAsyncWebServer-esphome@3.1.0 has been installed! Library Manager: Resolving dependencies... INFO Resolving dependencies... Library Manager: Installing ottowinter/ESPAsyncTCP-esphome INFO Installing ottowinter/ESPAsyncTCP-esphome Unpacking [####################################] 100% Library Manager: ESPAsyncTCP-esphome@1.2.3 has been installed! INFO ESPAsyncTCP-esphome@1.2.3 has been installed! Library Manager: Installing esphome/noise-c @ 0.1.4 INFO Installing esphome/noise-c @ 0.1.4 Unpacking [####################################] 100% Library Manager: noise-c@0.1.4 has been installed! INFO noise-c@0.1.4 has been installed! Library Manager: Resolving dependencies... INFO Resolving dependencies... Library Manager: Installing esphome/libsodium @ 1.10018.1 INFO Installing esphome/libsodium @ 1.10018.1 Unpacking [####################################] 100% Library Manager: libsodium@1.10018.1 has been installed! INFO libsodium@1.10018.1 has been installed! Library Manager: Installing bblanchon/ArduinoJson @ 6.18.5 INFO Installing bblanchon/ArduinoJson @ 6.18.5 Unpacking [####################################] 100% Library Manager: ArduinoJson@6.18.5 has been installed! INFO ArduinoJson@6.18.5 has been installed! HARDWARE: ESP8266 80MHz, 80KB RAM, 4MB Flash Dependency Graph |-- ESPAsyncTCP-esphome @ 2.0.0 |-- ESPAsyncWebServer-esphome @ 3.1.0 |-- DNSServer @ 1.1.1 |-- ESP8266WiFi @ 1.0 |-- ESP8266mDNS @ 1.2 |-- noise-c @ 0.1.4 |-- ArduinoJson @ 6.18.5 Compiling .pioenvs/esphome-web-3aeac6/src/esphome/components/api/api_connection.cpp.o Compiling .pioenvs/esphome-web-3aeac6/src/esphome/components/api/api_frame_helper.cpp.o Compiling .pioenvs/esphome-web-3aeac6/src/esphome/components/api/api_pb2.cpp.o Compiling .pioenvs/esphome-web-3aeac6/src/esphome/components/api/api_pb2_service.cpp.o | 
Standaard is 10 dagen en dan worden de oudste gegevens verwijderd (purged).Tanuki schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:54:
Hm. Zojuist geupgraded naar de nieuwste versie van Home Assistant: Nog steeds geen longterm statistics. Dat is dus wel balen, dat betekent dus dat al mijn statistieken van 2023/2022/enz weg zijn.
Ik heb voor die opgeslagen dagen geen goede gegevens meer, zijn bijna allemaal verwijderd.
Ik heb de registratie verlengd door in de configuratie.yaml onderstaande toe te voegen:
code:
| 1
2
 | recorder: purge_keep_days: 150 | 
Ik heb met Kerst een Home Assistant Green gekocht en het geheugen zit nu al met de helft vol. Daarom gekozen voor 150 dagen (5 maanden).
Je kunt een extra opslag in je netwerk opnemen en in HA toevoegen.
[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 05-03-2024 21:12 ]
Dus je had voorheen wel long term statistics, maar je bent ze nu kwijt? Dan is waarschijnlijk je database corrupt geraakt, en HA begint dan een nieuwe database. De oude bewaart hij wel, mogelijk kun je daar de gegevens nog uit restoren.Tanuki schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:54:
            @PeteSplit 
Volgens mij is dat vandaag de dag slecht advies; HA doet uit zichzelf al long-term statistics, zonder dat je daarvoor de recorder moet opschroeven. Of nog sterker, beter van niet, want HA doet LTS anders en efficienter dan de reguliere recorder.
            Volgens mij is dat vandaag de dag slecht advies; HA doet uit zichzelf al long-term statistics, zonder dat je daarvoor de recorder moet opschroeven. Of nog sterker, beter van niet, want HA doet LTS anders en efficienter dan de reguliere recorder.
Ik ben er nieuw mee en was alle gegevens in HA kwijt na 10 dagen.RudolfR schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:33:
@PeteSplit
Ik kreeg de tip om de purge uit te stellen en dat werkt, alle gegevens blijven nu beschikbaar, zolang als je maar geheugenruimte hebt.
@RudolfR ik heb geen TLS data, is dat te activeren ?
[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 06-03-2024 14:54 ]
Hmm, mooi systeem denk ikChrisM schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou gebruik ik alleen maar de mobiele apps dus ik gebruik maar één column dus dat responsieve heb ik niet zoveel aan, maar alles netjes in zo'n grid klinkt toch wel een stuk meer werkbaar dan eindeloos gestapelde horizontale en verticale stacks.
            Liander komt mijn slimme meter omruilen aangezien die een storing heeft volgens hun.
Ik gebruik de slimme lezer van Marcel Zuidwijk met de dsmr slimme meter integratie.
Ik neem aan dat de oude data bewaard blijft en er nieuwe sensoren worden aangemaakt door de integratie of zelfs de oude sensoren gebruikt blijven worden. In ieder geval dat ik geen long term data kwijtraak. Iemand dit eerder meegemaakt of die hier iets over weet?
            Ik gebruik de slimme lezer van Marcel Zuidwijk met de dsmr slimme meter integratie.
Ik neem aan dat de oude data bewaard blijft en er nieuwe sensoren worden aangemaakt door de integratie of zelfs de oude sensoren gebruikt blijven worden. In ieder geval dat ik geen long term data kwijtraak. Iemand dit eerder meegemaakt of die hier iets over weet?
[ Voor 0% gewijzigd door TWKterry op 06-03-2024 10:09 . Reden: Spelling ]
Yes, vrij recent zelfs.TWKterry schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:08:
Liander komt mijn slimme meter omruilen aangezien die een storing heeft volgens hun.
Je P1 meter blijft gewoon werken, maar een nieuwe meter begint bij 0. Je zult dus eenmaling even een correctie moeten doorvoeren op je long-term statistics om te voorkomen dat de huidige meterstand als teruglevering gezien wordt. Dit kun je vrij eenvoudig doen via ontwikkelhulpmiddelen, tabje statistieken.
            @gastje01 Volgens mij is correctie niet eens nodig gezien state_class 'total_increasing' is. Ofwel de 0 waarde wordt gewoon als reset gezien en klaar  

Dit ja, bij state_class: total zou dat anders zijnSeptillion schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:42:
@gastje01 Volgens mij is correctie niet eens nodig gezien state_class 'total_increasing' is. Ofwel de 0 waarde wordt gewoon als reset gezien en klaar
            @Septillion Bij mij was het wel nodig, gebruik de standaard DSMR plugin, mogelijk dat ik in het verleden eens een keer iets niet helemaal correct heb ingesteld. Ik lees de actuele meterstand uit (die uiteraard gewoon oploopt). 
Anyway, mocht het nodig zijn, 4x klikken en je bent er 

Anyway, mocht het nodig zijn, 4x klikken en je bent er
            @gastje01 Ah, zou kunnen dat die niet op 'total_increasing' via die integratie. Eigenlijk wel jammer, wat een P1 meter is het schoolvoorbeeld van een total_increasing meter  

Ik gebruik de DSMR slimme meter integration en mijn meters hebben total increasingSeptillion schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:51:
@gastje01 Ah, zou kunnen dat die niet op 'total_increasing' via die integratie. Eigenlijk wel jammer, wat een P1 meter is het schoolvoorbeeld van een total_increasing meter
            Ik heb het volgende probleem: Afgelopen week is mijn NUC (van +/- 10 jaar oud) er mee opgehouden. Nu heb ik altijd netjes een backup gemaakt naar een NAS. Ik heb een "oude" RPi 4 uit de kast getrokken en hier de backup op terug gezet. Dat leek allemaal netjes te werken behalve Zigbee2MQTT
Op de een of andere manier blijft deze een paar uur draaien en dan lijkt er iets te crashen en reageert er niets meer. Een herstart van de add-on werkt dan weer even tijdelijk. Ik kan alleen nergens iets van logging vinden waar iets meer in staat.
Nu zit ik er over te denken om Zigbee2MQTT een keer te verwijderen en opnieuw er op te zetten, maar ik vrees dat ik dan alle devices (30+) opnieuw moet gaan pairen, klopt dit?
En zijn er nog andere opties die ik heb?
            Op de een of andere manier blijft deze een paar uur draaien en dan lijkt er iets te crashen en reageert er niets meer. Een herstart van de add-on werkt dan weer even tijdelijk. Ik kan alleen nergens iets van logging vinden waar iets meer in staat.
Nu zit ik er over te denken om Zigbee2MQTT een keer te verwijderen en opnieuw er op te zetten, maar ik vrees dat ik dan alle devices (30+) opnieuw moet gaan pairen, klopt dit?
paar dingen die me te binnen schieten van mijn gevecht met z2mqtt op Pi4:AWEF schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:47:
Ik heb het volgende probleem: Afgelopen week is mijn NUC (van +/- 10 jaar oud) er mee opgehouden. Nu heb ik altijd netjes een backup gemaakt naar een NAS. Ik heb een "oude" RPi 4 uit de kast getrokken en hier de backup op terug gezet. Dat leek allemaal netjes te werken behalve Zigbee2MQTT
- zit je dongle direct in de Pi? Geadviseerd wordt een verlengkabel te pakken van 1m, zodat je afstand tot antennes van de Pi hebt
- de BT-module draait op dezelfde bus als USB3, kijk goed of je 'm in de juiste poort hebt of disable BT via terminal
- binnen z2mqtt moet je de juiste hardware ID opgeven. Check die via settings > about > hardware > all hardware
            @AWEF als HA goed draait en je problemen hebt met Z2M is dit een handiger topic: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
            Op mijn Synology Nas komt de 2024.3 update nog niet binnen via container manager.
Nieuwe image (latest) binnen gehaald, maar blijft de 2024.2.5.
Met reset en image verwijderen, ook ongebruikte, maakt geen verschil. Is de nieuwe versie nog niet beschikbaar?
EDIT: met schaamrood op de kaken heb ik me een dag vergist. Had een filmpje gezien van een paar dagen geleden dat "morgen" de update kwam. Even in de veronderstelling dat het al donderdag was. 

Nieuwe image (latest) binnen gehaald, maar blijft de 2024.2.5.
Met reset en image verwijderen, ook ongebruikte, maakt geen verschil. Is de nieuwe versie nog niet beschikbaar?
EDIT: met schaamrood op de kaken heb ik me een dag vergist. Had een filmpje gezien van een paar dagen geleden dat "morgen" de update kwam. Even in de veronderstelling dat het al donderdag was.

[ Voor 28% gewijzigd door johoo op 06-03-2024 15:01 ]
Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K
            Vanavond pas beschikbaar. Volgens mij rond 2100

dank @gastje01 en @SeptillionTWKterry schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:08:
het is voor mij duidelijk, waarschijnlijk helemaal niets te doen en gaat het automagisch.
Wel als je overschakelt naar de beta. Wil je dat niet, dan is het wachten tot de non-beta gereleased wordtjohoo schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:50:
Is de nieuwe versie nog niet beschikbaar?
Als je op de site van HA kijkt zie je dat we nog op 2024.2.5 zitten:
Current Version: 2024.2.5
Released: February 27, 2024
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
            Hoeveel tweakers zitten er hier eigenlijk op de beta versie van HA? Is die een beetje stabiel?
Ik heb eigenlijk niet heel veel gekkigheid in m'n configuratie zitten, maar toch huiverig om over te stappen op de beta... ik kan het wel aan, maar mijn vrouw die onder een koude douche komt te staan... dat vergeeft ze me niet. 

Ik heb eigenlijk niet heel veel gekkigheid in m'n configuratie zitten, maar toch huiverig om over te stappen op de beta... ik kan het wel aan, maar mijn vrouw die onder een koude douche komt te staan... dat vergeeft ze me niet.
Ik update al sinds de 2021.8 release standaard op b0 naar de beta, en er zijn soms wel wat issues, vooral met custom integrations.ChrisM schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:58:
Hoeveel tweakers zitten er hier eigenlijk op de beta versie van HA? Is die een beetje stabiel?
Ik heb denk ik een keer een restore naar de stable versie gedaan. Zeker op de dag van de release zal de beta niet veel verschillen versie die vanavond uit komt
Niet dat ik weet. Ik kan terugkijken tot in oktober 2021.PeteSplit schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:53:
[...]
@RudolfR ik heb geen TLS data, is dat te activeren ?
Super, dat helpt, dank je wel. Ik heb inderdaad de states gevonden in de developer tools. Mooi ook dat jouw voorbeeld schakelt als een bepaalde app het doet. Misschien ga ik daar ook nog wat mee doen.Wachten... schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:54:
[...]
Ben je bekend met states bekijken in de developer tools? Daar kun je alles vinden wat je in kunt stellen voor je versterker En wil je het met een specifieke app, of input source?
Dit is een voorbeeld waarbij de versterker naar multi channel stereo gaat zodra Spotify als app wordt geopend op mijn Shield
In mijn geval wil ik dat de receiver overschakelt op de sound_mode DOLBY DIGITAL als de source op TV AUDIO staat. En bij HEOS Music naar MCH STEREO. Verder gebruik ik nog veel Airplay op de receiver en die source zie ik dan weer niet in de states staan. Maar zo te zien is dat ook HEOS Music als source. Dus dat moet zeker lukken daarmee!
                        Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.

Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.

:fill(white):strip_exif()/i/2006976478.jpeg?f=thumbmini)
:strip_exif()/u/87698/avatarline.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/6514/Icon_Angry_Kid.jpg?f=community) 
            /u/196426/crop63b7f3e4ad5a2_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/21345/gatheringoftweakers.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/33909/crop5f4d2e6650311_cropped.jpeg?f=community) 
            /u/326779/apple%2520avantar.tif.png?f=community) 
            /u/28836/crop61ee9dac0811d_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/2011040/crop67a79969e2ddb.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/2026/DSC_2281.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/52763/avatar.jpg?f=community) 
            /u/100867/crop5601ca928ac47_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/461255/crop58dc3869700bb_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/44988/crop5ebb1607ca069_cropped.jpeg?f=community) 
            /u/391330/crop580782edeab09_cropped.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/68631/vogel.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/5349/Milenco_klein.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/32607/MuhOog3.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/99021/Streepje.jpg?f=community) 
            /u/227108/crop6027919ad38b8.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/134619/tanuki.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/137578/crop684839b85b72a.jpg?f=community) 
            /u/158668/crop58906ae431c22_cropped.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/25150/Gizzbril.gif?f=community)