N.a.v.
hiervan ben ik nog verder aan het spelen, kijken welke PIDs goed doorkomen in HA enz. Daarnaast heb ik eindelijk iets werkend wat ik al een tijdje wilde maar niet betrouwbaar voor elkaar kreeg.
Mijn plugin Prius laad ik thuis op met een gewoon stopkontakt op de buitenmuur. Binnen zit een Shelly, waarmee ik het stopkontakt spanningloos maak als ik niet laad. In HA heb ik al sinds het begin een automation die het stopkontakt spanningsloos zet als het laden voltooid is (en me een notificatie "Laden is voltooid" stuurt). Maar voor het starten van het laden moet ik handmatig (met een knopje in HA) de shelly inschakelen. Dat is niet zoals "smart" in smart home bedoeld is natuurlijk
Lang na zitten denken over een oplossing voor dit luxeprobleem, maar nu de auto data doorzendt naar HA heb ik meer mogelijkheden. Wat ik wil:
- Stopkontakt spanningsloos als de auto niet laadt
- Stopkontakt onder spanning als de auto laadt
Context: de auto zelf heeft geen communicatiemogelijkheden, als ik instap fungeert mijn telefoon als "bridge" tussen de OBD2-plug en mijn HA. Ik ben de enige die met de auto rijdt - maar ik ben lang niet altijd met de auto weg. Dus "Jeroen komt thuis" is geen goede trigger om het stopkontakt te schakelen. De waarden die Torque naar HA stuurt blijven op hun laatste waarde staan als de auto wordt uitgezet. De auto heeft een kleine accu, dus ik wil na extra rit laden om het EV-gebruik te maximaliseren. Ik heb overwogen om bv een ESP32 in de auto te monteren, zodat HA kan monitoren of die op het wifi verschijnt, maar met wat testen werkte dat toch niet betrouwbaar.
De afgelopen paar dagen heb ik het volgende lopen, wat tot nu toe betrouwbaar werkt:
Als de accu vol is staat die altijd op 84,3%. Ik heb dus een automation gemaakt die een boolean helper ("Car has driven") op On zet als hij een State of Charge van boven de 83% ziet. HA weet dan twee dingen: 1: de auto heeft gereden en moet bij terugkomst geladen en 2: ik zit in de auto, dus mijn thuiskomst kan als trigger gebruikt worden om het stopkontakt onder spanning te zetten.
Vervolgens heb ik een tweede automation die checkt of mijn telefoon op de wifi verschijnt (Ping), als condition checkt of "Car has driven" op On staat, en als aan beide voorwaarden voldaan is de Shelly inschakelt.
Aan de automation die na het oplaadproces de Shelly weer uitschakelt heb ik een extra actie toegevoegd die "Car is driven" weer op Off zet, en daarmee staat alles weer klaar voor de volgende rit.
Ik heb op de automations voor nu ook nog notificaties op mijn telefoon staan om te kijken of het goed werkt, maar tot nu toe ben ik nog niet tegen edge cases aangelopen waarbij het niet werkt. Zal vast wel een keer gebeuren, maar dit is hoe dan ook een stuk smarter dan hoe ik het eerst deed

Als het goed blijft gaan haal ik over een paar dagen de notificaties er wel af.