Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 163 ... 329 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:17
Vraagje, kan het niet zo snel vinden hier:

is na het ‘binden’ van een switch met een light group in zigbee2mqtt het nog mogelijk om de switch te gebruiken in automatiseringen van homeassistant?

[ Voor 5% gewijzigd door gazzzman61 op 23-01-2024 14:54 ]

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

gazzzman61 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:53:
Vraagje, kan het niet zo snel vinden hier:

is na het ‘binden’ van een switch met een light group in zigbee2mqtt het nog mogelijk om de switch te gebruiken in automatiseringen van homeassistant?
Ja, dat kan. Ik heb mijn Hue dimmer via Z2M gebind aan een groep 'slaapkamer' en ook een Home Assistant automation waarmee ik een aantal lampen buiten die groep kan uitzetten ('slaapkamer licht uit' zet ook de motion-triggered overloop- en badkamerverlichting uit na nachtelijk toiletbezoek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:19
@bartbh @Septillion

Hier is trouwens een voorbeeld uit de documentatie over dat action blok in trigger based template sensors
https://www.home-assistan...-of-service-response-data

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-07 19:22
Ryen schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Hoe Sjors het doet weet ik niet, maar ik heb een Samsung A8 tablet aangeschaft. Deze heeft een ingebouwde bewegingssensor. Makkelijk nieuw te vinden, ze worden gratis weggegeven bij Samsung TV's.

Als browser kun je de "Fully Kiosk Browser" gebruiken. Deze kan inschakelen zodra er iemand in de buurt is.
Zeker van de Fully Kiosk Browser ben ik fan :)
Ja, kost 1 malig €7,99 voor een licentie, maar ik vond het de investering waard!

Ik heb het draaien op een Amazon snijplank die aan de wand hangt en als ik ervoor ga staan, gaat het scherm aan. Loop ik weg, gaat ie weer uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-07 23:07

Zak

Septillion schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:18:
[...]

Stond de watchdog niet aan? En al achter wat er was?
Watchdog staat aan. Die probeert ook een paar keer Z2M opnieuw te starten maar na ene paar pogingen dat Herdsmen niet kan starten houdt die er ook mee op. Stuurt dan verder ook geen notificatie ofzo. Merkte het toen ik thuiskwam en van alles niet werkte.

Paar keer de add-on proberen te starten met hetzelfde resultaat. Stick een paar keer in en uit. Hele Pi herstart. Zelfs z2m volledig uninstalled en opnieuw geinstalleerd maar niks. Helaas geen tijd om verder te kijken gister of vandaag. In ieder geval maar een sonoff P besteld als vervanging van de CC2531 ;).

De belangrijkste dingen werken gelukkig nog met drukknoppen en de rest moet maar wachten tot het weekend helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-07 18:16
Sinds kort heb ik een nieuwe 3-fasen meter, de Kaifa MA304. Ik gebruik Home assistant om deze uit te lezen. Dat lukt , alleen ik krijg niet alle gegevens. Bijvoorbeeld niet de opbrengst per fase en het verbruik per fase. Deze blijven grijs in HA , zo ook de waarden in "diagnostic". Heeft iemand daar ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
noo schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Ja, dat kan. Ik heb mijn Hue dimmer via Z2M gebind aan een groep 'slaapkamer' en ook een Home Assistant automation waarmee ik een aantal lampen buiten die groep kan uitzetten ('slaapkamer licht uit' zet ook de motion-triggered overloop- en badkamerverlichting uit na nachtelijk toiletbezoek)
Is het dan ook zo dat als HA eruit ligt dat een gevoedde zigbeestick bv in laptop dan nog steeds werkt icm met de gebinde switch?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-08 23:44
gazzzman61 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:41:
[...]

Is het dan ook zo dat als HA eruit ligt dat een gevoedde zigbeestick bv in laptop dan nog steeds werkt icm met de gebinde switch?
Met ZigBee binds heb je geen coordinator (bridge, hub, ZigBee-stick) nodig als die eenmaal zijn ingesteld, dus je hoeft de stick niet eens in een laptop o.i.d. te steken. De switch kan een ZigBee-device rechtstreeks aansturen als je een ZigBee bind hebt ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
trebor.ed schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:30:
Sinds kort heb ik een nieuwe 3-fasen meter, de Kaifa MA304. Ik gebruik Home assistant om deze uit te lezen. Dat lukt , alleen ik krijg niet alle gegevens. Bijvoorbeeld niet de opbrengst per fase en het verbruik per fase. Deze blijven grijs in HA , zo ook de waarden in "diagnostic". Heeft iemand daar ervaring mee ?
Welke versie van DSMR zit erin?

-edit-
Ik kom net ook deze post tegen: https://github.com/home-assistant/core/issues/79674
Misschien zegt het je iets (Ik heb geen 3-fase, dus geen ervaring ermee :X )

-edit2- (Sorry)
Hoe heb je je DSMR Meter gevoed?
Schijnt dat die met de MA304 geadviseerd wordt met een externe voeding aan te sluiten (Bron: Klik)

[ Voor 29% gewijzigd door Dwazer op 23-01-2024 16:53 . Reden: Toevoeging + Nog 1 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
trebor.ed schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:30:
Geen specifieke ervaring mee, maar meer een dubbel-check: heb je de entiteiten wel ingeschakeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEJmDdulH3AQSK2pRMFw3wAm2Co=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cjZk1OwIcG5u8TzKPyhSMWBH.png?f=user_large

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trebor.ed
Hmmbob schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Geen specifieke ervaring mee, maar meer een dubbel-check: heb je de entiteiten wel ingeschakeld?

[Afbeelding]
Pffff, was alles maar zo simpel. Shame on me. Ik ging er te veel vanuit dat deze meter nog niet werd ondersteund. Alles werkt als een zonnetje. Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trebor.ed
Dwazer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:48:
[...]

Welke versie van DSMR zit erin?

-edit-
Ik kom net ook deze post tegen: https://github.com/home-assistant/core/issues/79674
Misschien zegt het je iets (Ik heb geen 3-fase, dus geen ervaring ermee :X )

-edit2- (Sorry)
Hoe heb je je DSMR Meter gevoed?
Schijnt dat die met de MA304 geadviseerd wordt met een externe voeding aan te sluiten (Bron: Klik)
Ik kwam die ook tegen , maar dat was iemand die helemaal geen connectie kreeg met de meter. in mijn geval heb ik een goeie verbinding maar er ontbrak data. Inmiddels verholpen. Tohc bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Dwazer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Zeker van de Fully Kiosk Browser ben ik fan :)
Ja, kost 1 malig €7,99 voor een licentie, maar ...
Ik heb het gisteren aangeschaft, maar moest toch echt €10,99 afrekenen hoor.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
Maarten69 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:40:
[...]

Ik heb het gisteren aangeschaft, maar moest toch echt €10,99 afrekenen hoor.
Niet om te zeggen dat dat niet waar is, maar dat bedrag had ik hier vandaan :)
(Wellicht dat dat ex. BTW is, want dan kom ik uit op ongeveer €9.56)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqTc8GnxqHeKn4LirHrxmMgOr80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wE90LREKBbHSVoypzR949vDf.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: en Lockdown, zou dat het zijn? Niet bewust gekozen maar dit zal het verschil verklaren.

[ Voor 13% gewijzigd door Maarten69 op 23-01-2024 18:00 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:36

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Oeps.

[ Voor 97% gewijzigd door HuismAndré op 23-01-2024 18:25 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08 08:39
Septillion schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:54:
[...]

Zonder die groep gaat het natuurlijk niet werken, dan is de service call er niet?

Maar waarom alles (of nouwja, schijnbaar niet alles ;)) handmatig overzetten en niet gewoon de backup? Of anders gewoon de files?
Ik had dat aangepast voordat ik het opsloeg.

Backup van wat? Ik heb in de oude woning alles mee verkocht dus moest helemaal opnieuw beginnen.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijs_087
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-07 16:08
Ik probeer middels een automation een tts-message af te laten spelen. Opzich gaat dit prima, maar wanneer mijn sonos radio/muziek afspeelt wil ik graag dat dit hervat wordt wanneer de tts-message klaar is. In mijn huidge automation werkt dit alleen (nog) niet. Iemand die hier ervaring mee heeft en/of mij verder kan helpen?

Automation ziet er als volgt uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: <automation>
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "18:00:00"
condition:
  - condition: zone
    entity_id: person.<naam>
    zone: zone.home
  - condition: or
    conditions:
action:
  - service: sonos.snapshot
    metadata: {}
    data:
      with_group: true
      entity_id: media_player.sonos_group
  - service: tts.google_translate_say
    data:
      cache: true
  - service: sonos.restore
    data:
mode: single

(Ik heb twee sonos one speakers en deze als group samengevoegd in HA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalez
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-07 19:02
InZane schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:14:
HA n00b hier:
Ik wil ook eens wat meer werk gaan maken van home automation en heb daarom eens HA geïnstalleerd op Virtualbox op een Win11 laptopje die ik nog had liggen. Waarschijnlijk wil ik 't in de toekomst gaan migreren naar een thin client oid die mooi in de meterkast kan.

De basis heb ik aardig draaien momenteel. Hue lampen, Heos, Chromecasts, TV's e.d. zijn allemaal toegevoegd en ingesteld.
Ik zit alleen al uren te knoeien met Google Nest. Zou namelijk erg graag mijn camera, thermostaat e.d. in HA willen zien. Ik heb daarvoor alle stappen doorlopen voor het aanmaken van een Google Cloud Project, Credentials, Nest Project, enz. Het toevoegen van de client-id en secret in HA gaat ook goed, maar de link leggen met 't project faalt, na het geven van de benodigde toestemmingen, uiteindelijk in HA met de volgende foutmelding: 'Timeout resolving OAuth token'.

Ik ben inmiddels al uren Googlen en opnieuw proberen verder, maar ik blijf er maar tegenaan lopen. Wat zou ik nog kunnen doen?
Domme vraag misschien, ############?

[ Voor 1% gewijzigd door Gonzalez op 23-01-2024 21:11 . Reden: Domme vraag dus, had nog niet verder gelezen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:37
Wellicht kan iemand mij helpen, ik ben bezig om mijn warmtepomp proberen te koppelen in HA met MQTT.
Daarvoor volg ik:

Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

En dan staat er in de topic start deze code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      - service: mqtt.publish
        data:
          topic: "itho/cmd"
          payload: '{
            "manual_operation_index":30,
            "manual_operation_datatype":0,
            "manual_operation_value":0,
            "manual_operation_checked":0,
            "manual_operation_dryrun":false
            }'

Ik heb die opgevoerd in mijn configuration.yaml en een reload gedaan maar waar kan ik dit nu terugvinden of triggeren?
Ik heb ook al geprobeerd een automation te maken op basis van tijd met een MQTT.publish en dit als payload op te voeren maar dat lijkt ook niet te kunnen/werken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:05

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Maikie18 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:43:
Backup van wat? Ik heb in de oude woning alles mee verkocht [...]
Dat had ik gemist.

Maar goed, automations kan je dus wel 1 op 1 kopiëren maar de entity id's maar dus ook service calls moet je wel ff checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:51
Gonzalez schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:00:
[...]

Domme vraag misschien, ############?
Geen idee wat je bedoelt, of ben ik nu dom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Zak schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Watchdog staat aan. Die probeert ook een paar keer Z2M opnieuw te starten maar na ene paar pogingen dat Herdsmen niet kan starten houdt die er ook mee op. Stuurt dan verder ook geen notificatie ofzo. Merkte het toen ik thuiskwam en van alles niet werkte.

Paar keer de add-on proberen te starten met hetzelfde resultaat. Stick een paar keer in en uit. Hele Pi herstart. Zelfs z2m volledig uninstalled en opnieuw geinstalleerd maar niks. Helaas geen tijd om verder te kijken gister of vandaag. In ieder geval maar een sonoff P besteld als vervanging van de CC2531 ;).

De belangrijkste dingen werken gelukkig nog met drukknoppen en de rest moet maar wachten tot het weekend helaas.
Maar Hardsmen geeft dan wel iets meer info dan alleen "ik ben gestopt" toch?

En die notificatie kan je, net als bijna alles in HA, zelf maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@TheFes & @Septillion
Bedankt voor de richting(en)! Volgens mij heb ik nu, een voor mij, werkende oplossing die ik de komende tijd eens kan proberen.

Het wel of niet meegaan in de verwarming was al gelukt met behulp van de kalender en de start/end van een activiteit op die kalender. bartbh in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Met een script kan ik ook 'on the fly' morgen een thuiswerkdag instellen, deze maakt dan een event in de betreffende kalender. bartbh in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Vervolgens heb ik nog een template sensor gemaakt welke ik als button (entity card) op het dashboard weergeef. Als er morgen al een thuiswerkdag staat ingesteld, dan is deze "true". Als er nog geen thuiswerkdag is ingesteld, dan kan ik er op klikken en wordt het script afgetrapt en dan staat er alsnog voor morgen een thuiswerkdag in de agenda.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - trigger:
      - platform: time_pattern
        minutes: /10
      - platform: state
        entity_id: script.maak_morgen_thuiswerkdag
        to: 'on'
    action:
      - service: calendar.get_events
        data:
          start_date_time: "{{today_at('00:00') + timedelta(days= 1)}}"
          duration:
            hours: 24
        target:
          entity_id: calendar.thuiswerkdagen
        response_variable: agenda
    sensor:
      - name: Morgen thuiswerkdag
        unique_id: morgenthuiswerkdag
        state: "{{ agenda['calendar.thuiswerkdagen'].events|count > 0 }}"

Deze is nu nog altijd blauw van kleur, dat wil ik natuurlijk nog even aanpassen naar een herkenbare kleur maar dat komt nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0uv1YJa8tecsL2YkxiW-JePDkw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2Wof4CsYyzphbS3bdlBwRqIP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08 16:47
Ik ben op dit moment van Domoticz naar HA aan het overgaan omdat in HA veel meer mogelijk en meer ondersteuning is.
Nu heb ik de meeste apparaten (z-wave en zigbee) al overgezet.
Het enige wat nog overgezet moet worden zijn 3 z-wave radiatorknoppen.
Op dit moment worden die nog aangestuurd door een automatiseringscript in Domoticz: ( ik heb dus op dit moment 1 Rpi met domoticz en 1 Rpi met HA draaien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idrad9wcit-jCutLbGuzoaBSg2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSc4EHIYPKKy7TsHzZ1Z9OEM.jpg?f=fotoalbum_large

Deze scripts ( deze is alleen voor de dinsdag) wil ik via automatiseringen opnieuw opbouwen in Home Assistant.
De tekst "verwarming automatisch" is een dummy schakelaar om te schakelen tussen handmatige bediening of automatisch. (Helper in HA?)
Helaas heb ik op dit moment nog weinig tot geen ervaringen met het "bouwen" van automatiseringen of scenes en kan ik niet echt goede voorbeelden op internet vinden hoe dit met de radiatorknoppen te doen.
Op dit moment zit ik dus even vast.
Kan iemand mij op weg helpen of weet iemand een goede (liefst nederlandse) site waar op een simpele manier uitgelegd wordt hoe ik dit aan moet pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
bartbh schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:07:
@TheFes & @Septillion
Bedankt voor de richting(en)! Volgens mij heb ik nu, een voor mij, werkende oplossing die ik de komende tijd eens kan proberen.

Het wel of niet meegaan in de verwarming was al gelukt met behulp van de kalender en de start/end van een activiteit op die kalender. bartbh in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Met een script kan ik ook 'on the fly' morgen een thuiswerkdag instellen, deze maakt dan een event in de betreffende kalender. bartbh in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Vervolgens heb ik nog een template sensor gemaakt welke ik als button (entity card) op het dashboard weergeef. Als er morgen al een thuiswerkdag staat ingesteld, dan is deze "true". Als er nog geen thuiswerkdag is ingesteld, dan kan ik er op klikken en wordt het script afgetrapt en dan staat er alsnog voor morgen een thuiswerkdag in de agenda.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
template:
  - sensor:
  - trigger:
    action:
        data:
          duration:
        target:
    sensor:

Deze is nu nog altijd blauw van kleur, dat wil ik natuurlijk nog even aanpassen naar een herkenbare kleur maar dat komt nog.

[Afbeelding]
2 dingen:
- regel 2 mag weg, daar start je de configuratie voor een sensor, maar je configureert niets
- ik neem aan dat je dit wil gebruiken om in de ochtend je verwarming aan te zetten, maar je sensor kijkt dan inmiddels al weer naar de dag er na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Thanks!

Punt 1: dat was een foutje in kopiëren en plakken hier naar toe. In het echt zit daar nog wel een definitie onder.
Punt 2: Nee, doel is juist om de dag ervoor dat te bepalen. Aangezien k dan al vroeg in de ochtend wil dat de verwarming mee gaat draaien met het opwarmen van het huis.

Als ik op de dag zelf bedenk dat het er warmer moet worden, moet ik toch al een andere route nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
bartbh schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:32:
Thanks!

Punt 1: dat was een foutje in kopiëren en plakken hier naar toe. In het echt zit daar nog wel een definitie onder.
Punt 2: Nee, doel is juist om de dag ervoor dat te bepalen. Aangezien k dan al vroeg in de ochtend wil dat de verwarming mee gaat draaien met het opwarmen van het huis.

Als ik op de dag zelf bedenk dat het er warmer moet worden, moet ik toch al een andere route nemen.
Vroeg in de ochtend is toch na middernacht neem ik aan? Dan kijkt je sensor dus inmiddels naar de dag daarna.
Ik snap niet helemaal hoe je de dag ervoor je verwarming vroeg in de ochtend gaat starten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
GeeMoney schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:11:
Wellicht kan iemand mij helpen, ik ben bezig om mijn warmtepomp proberen te koppelen in HA met MQTT.
Daarvoor volg ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
        data:
            }'

Ik heb die opgevoerd in mijn configuration.yaml en een reload gedaan maar waar kan ik dit nu terugvinden of triggeren?
Ik heb ook al geprobeerd een automation te maken op basis van tijd met een MQTT.publish en dit als payload op te voeren maar dat lijkt ook niet te kunnen/werken ?
Het is in ieder geval een HA action. Dus in je configuration.yaml heeft het zeker niets te zoeken zo :)

Wel kan je dit dus als actie in een automation doen. Maar dan moet je heb wel in yaml mode van de hele automation plakken. Als je alleen yaml van een enkele actie doet moet je het eerste streepje vervangen door een spatie.

Dit is ook te testen onder dev tools. Daar kan je hem ook als yaml plakken maar dan ook eerste streepje vervangen door een spatie (niet alleen weghalen).

Ook moet dat natuurlijk wel het topic zijn dat je voor je WP gebruikt. Anders wordt het bericht wel verstuurd maar luistert je WP niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
bartbh schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:07:
@TheFes & @Septillion

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - trigger:
    action:
        data:
          duration:
        target:
    sensor:

[Afbeelding]
Gezien het true/false is wil je een binary template sensor. Dan is je icoonkleur ook geregeld :)

Maar eigenlijk wel van de zotte dat je dit nu moet gaan lopen pollen eigenlijk :/

@TheFes Dit is alleen voor de weergave. Ook al had dat in dit geval ook wel met upcomming gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
TheFes schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:34:
[...]

Vroeg in de ochtend is toch na middernacht neem ik aan? Dan kijkt je sensor dus inmiddels naar de dag daarna.
Ik snap niet helemaal hoe je de dag ervoor je verwarming vroeg in de ochtend gaat starten
Dit is bedoeld om de dag ervoor te bekijken of er voor de dag erna een event in de agenda staat.

De verwarming van het kantoor gaat op basis van het event in de kalender. Dus in de kalender zet ik de verwachte thuiswerkdagen omdat die flexibel zijn.

Dus met dit script en template kijk ik de dag ervoor of er volgende dag een thuiswerkdag is. Waarbij ik me er bewust van ben dat dit alleen werkt vóór 00.00.

Dus misschien heb ik ook een compleet verkeerde afslag genomen en had ik beter wat anders kunnen kiezen.

Mijn doel is: op de dagen dat ik thuis werk moet mijn kantoor ook verwarmd worden. Dus de target temperatuur naar 19 graden op de zigbee thermostaatknop.

Waarbij de kanttekening is dat ik graag heb dat het kantoor al warm is als ik begin. Dus presence detection van mijn werklaptop is te laat. En ik heb geen verdere zone verwarming, dus ik moet meeliften op het moment dat de cv de woonkamer gaat verwarmen in de ochtend.

Edit:
@Septillion pollen om de 10 min is denk ik wat veel voor normaal gebruik. In principe zou 1x per dag pollen genoeg zijn naast de trigger van het script.

[ Voor 8% gewijzigd door bartbh op 23-01-2024 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-08 10:25
GeeMoney schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:11:
Daarvoor volg ik:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
        data:
            }'

De MQTT publish zet je in een automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Verwarmen AAN
description: Verwarmen AAN
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.verwarmen
    from: "off"
    to: "on"
condition: []
action:
    data:
      topic: itho/cmd
      payload: >-
        { "manual_operation_index":30,                    
        "manual_operation_dryrun":false }
      retain: false

Deze automation stuur ik handmatig aan met een helper (input_boolean) die als schakelaar op mijn dashboard komt. Zo blokkeer / deblokkeer ik verwarmingsbedrijf en ook het koelbedrijf.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 24-01-2024 08:09 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
hansgrave schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:36:
[...]

De MQTT publish zet je in een automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Verwarmen AAN
description: Verwarmen AAN
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.verwarmen
action:
    data:
        { "manual_operation_index":30,                    
      retain: false

Deze automation stuur ik handmatig aan met een helper (input_boolean) die als schakelaar op mijn dashboard komt. Zo blokkeer / deblokkeer ik verwarmingsbedrijf en ook het koelbedrijf.
Is er nog een manier waarop ik vast kan stellen dat de Itho inderdaad het commando opgepakt heeft?
Ik heb dit gisteravond laat in een soortgelijke automation inderdaad gezet en warempel ging de pomp uit binnen 3min na mijn trigger maar kan ook toeval zijn geweest natuurlijk.
En als je je knop op je dashboard dus weer op OFF zet, start de pomp dan uiteindelijk vanzelf weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:17
jenk schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:13:
Ik ben op dit moment van Domoticz naar HA aan het overgaan omdat in HA veel meer mogelijk en meer ondersteuning is.
Nu heb ik de meeste apparaten (z-wave en zigbee) al overgezet.
Het enige wat nog overgezet moet worden zijn 3 z-wave radiatorknoppen.
Op dit moment worden die nog aangestuurd door een automatiseringscript in Domoticz: ( ik heb dus op dit moment 1 Rpi met domoticz en 1 Rpi met HA draaien)

[Afbeelding]

Deze scripts ( deze is alleen voor de dinsdag) wil ik via automatiseringen opnieuw opbouwen in Home Assistant.
De tekst "verwarming automatisch" is een dummy schakelaar om te schakelen tussen handmatige bediening of automatisch. (Helper in HA?)
Helaas heb ik op dit moment nog weinig tot geen ervaringen met het "bouwen" van automatiseringen of scenes en kan ik niet echt goede voorbeelden op internet vinden hoe dit met de radiatorknoppen te doen.
Op dit moment zit ik dus even vast.
Kan iemand mij op weg helpen of weet iemand een goede (liefst nederlandse) site waar op een simpele manier uitgelegd wordt hoe ik dit aan moet pakken?
Je zoekt een toggle helper (input_boolean). Daarmee kan je jouw "dummy switch" in HA zetten. Verder raad ik je aan om gewoon via de GUI de automation te bouwen. Gezien je domoticz screenshot niet zo complex lijkt te zijn verwacht ik niet dat je daar tegen problemen aan loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney en @hansgrave Dit schreeuwt natuurlijk eigenlijk gewoon om een MQTT switch:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
mqtt:
  - switch:
      name: Verwarming itho"
      unique_id: verwarming_itho
      icon: "mdi:radiator"
      command_topic: "itho/cmd"
        payload_on: >-
          {
          }
       payload_off: >-
          {
            "manual_operation_checked":1,
          } 

Als dat ding ook nog iets terug stuurt aan state en availability/LWT kan dat er ook nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@jenk Op zich eens met @-Casper. Enige is dat HA event based is. In je huidige automation heb je eigenlijk alleen de condities en actions (zoals dat in HA heet) en nog niet de triggers. Je moet dus even nog bedenken wanneer eventueel de verwarming uit zou moeten gaan.

Als ik kijk naar je Domoticz automation zou ik zeggen dat je triggers zouden moeten zijn:
- Het is 22:00
- Je zet de verwarming op automatisch (dus de helper aan)

Na die triggers wil je gaan controleren of er aan alle condities voldaan is.

En per Domoticz automation kan je gewoon een HA automation maken. Maar je gaat waarschijnlijk later, als je meer HA ervaring hebt, wel zien dat er grote overlap is en dat je dingen samen kunt nemen in een enkele automation (of in ieder geval minder). Maar zou het voor nu gewoon automation voor automation omzetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 24-01-2024 08:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:28
matthijs_087 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:15:
Ik probeer middels een automation een tts-message af te laten spelen. Opzich gaat dit prima, maar wanneer mijn sonos radio/muziek afspeelt wil ik graag dat dit hervat wordt wanneer de tts-message klaar is. In mijn huidge automation werkt dit alleen (nog) niet. Iemand die hier ervaring mee heeft en/of mij verder kan helpen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
trigger:
condition:
    conditions:
action:
    data:
    data:
    data:

Ik gebruik precies dezelfde code voor het pauzeren en hervatten van mijn sonos als de deurbel gaat (die op de sonos wordt afgespeeld). Het enige verschil is dus de home assistant-groep die jij gebruikt.
Ik kan me voorstellen dat een sonos-specifieke service niet werkt op een home-assistant groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
matthijs_087 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:15:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
trigger:
condition:
    conditions:
action:
    data:
    data:
    data:

Beide conditions moeten in de or condition staan. Op deze manier moeten jullie toch nog beide thuis zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:17
N.a.v. hiervan ben ik nog verder aan het spelen, kijken welke PIDs goed doorkomen in HA enz. Daarnaast heb ik eindelijk iets werkend wat ik al een tijdje wilde maar niet betrouwbaar voor elkaar kreeg.

Mijn plugin Prius laad ik thuis op met een gewoon stopkontakt op de buitenmuur. Binnen zit een Shelly, waarmee ik het stopkontakt spanningloos maak als ik niet laad. In HA heb ik al sinds het begin een automation die het stopkontakt spanningsloos zet als het laden voltooid is (en me een notificatie "Laden is voltooid" stuurt). Maar voor het starten van het laden moet ik handmatig (met een knopje in HA) de shelly inschakelen. Dat is niet zoals "smart" in smart home bedoeld is natuurlijk :(

Lang na zitten denken over een oplossing voor dit luxeprobleem, maar nu de auto data doorzendt naar HA heb ik meer mogelijkheden. Wat ik wil:
  • Stopkontakt spanningsloos als de auto niet laadt
  • Stopkontakt onder spanning als de auto laadt
Context: de auto zelf heeft geen communicatiemogelijkheden, als ik instap fungeert mijn telefoon als "bridge" tussen de OBD2-plug en mijn HA. Ik ben de enige die met de auto rijdt - maar ik ben lang niet altijd met de auto weg. Dus "Jeroen komt thuis" is geen goede trigger om het stopkontakt te schakelen. De waarden die Torque naar HA stuurt blijven op hun laatste waarde staan als de auto wordt uitgezet. De auto heeft een kleine accu, dus ik wil na extra rit laden om het EV-gebruik te maximaliseren. Ik heb overwogen om bv een ESP32 in de auto te monteren, zodat HA kan monitoren of die op het wifi verschijnt, maar met wat testen werkte dat toch niet betrouwbaar.

De afgelopen paar dagen heb ik het volgende lopen, wat tot nu toe betrouwbaar werkt:

Als de accu vol is staat die altijd op 84,3%. Ik heb dus een automation gemaakt die een boolean helper ("Car has driven") op On zet als hij een State of Charge van boven de 83% ziet. HA weet dan twee dingen: 1: de auto heeft gereden en moet bij terugkomst geladen en 2: ik zit in de auto, dus mijn thuiskomst kan als trigger gebruikt worden om het stopkontakt onder spanning te zetten.

Vervolgens heb ik een tweede automation die checkt of mijn telefoon op de wifi verschijnt (Ping), als condition checkt of "Car has driven" op On staat, en als aan beide voorwaarden voldaan is de Shelly inschakelt.

Aan de automation die na het oplaadproces de Shelly weer uitschakelt heb ik een extra actie toegevoegd die "Car is driven" weer op Off zet, en daarmee staat alles weer klaar voor de volgende rit.

Ik heb op de automations voor nu ook nog notificaties op mijn telefoon staan om te kijken of het goed werkt, maar tot nu toe ben ik nog niet tegen edge cases aangelopen waarbij het niet werkt. Zal vast wel een keer gebeuren, maar dit is hoe dan ook een stuk smarter dan hoe ik het eerst deed :) Als het goed blijft gaan haal ik over een paar dagen de notificaties er wel af.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Septillion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:23:
@GeeMoney en @hansgrave Dit schreeuwt natuurlijk eigenlijk gewoon om een MQTT switch:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
mqtt:
  - switch:
      name: Verwarming itho"
      unique_id: verwarming_itho
      icon: "mdi:radiator"
      command_topic: "itho/cmd"
        payload_on: >-
          {
          }
       payload_off: >-
          {
            "manual_operation_checked":1,
          } 

Als dat ding ook nog iets terug stuurt aan state en availability/LWT kan dat er ook nog in.
Het maakt mij geen snars uit wat het wordt als het maar werkt :+ .
Momenteel lijken de MQTT commando's nog niet aan te komen, ik probeer dit te verifiëren vanuit de itho pomp kant maar dat heb ik nog niet voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney Met iets als MQTT explorer kan je in ieder geval kijken of de berichte verstuurd worden.

Of de pomp naar juist topic luistert en of ze snapt, daar kan ik je niet zo mee helpen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Septillion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:06:
@GeeMoney Met iets als MQTT explorer kan je in ieder geval kijken of de berichte verstuurd worden.

Of de pomp naar juist topic luistert en of ze snapt, daar kan ik je niet zo mee helpen :+
Snap ik. Met MQTT explorer worden de berichten dus niet verstuurd zo lijkt het.
Ik zie daar niets binnenkomen namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdIy0bvtub1r1d52mBG-WLicoc4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gmbGtVDmWjPo0NqB79R9cLpf.png?f=user_large

Deze komt nu wel aan maar vanuit mijn automation lijkt er dus niets te gebeuren.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney Hoe probeer je ze nu te sturen? Aka, waar probeer je deze actie nu?

Want als de actie wel draait maar je ziet niets over MQTT dan verwacht ik een error in je HA log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Septillion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:17:
@GeeMoney Hoe probeer je ze nu te sturen? Aka, waar probeer je deze actie nu?

Want als de actie wel draait maar je ziet niets over MQTT dan verwacht ik een error in je HA log.
Ik heb nu deze automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Test
description: Test
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.input_boolean_disable_wpu_heating
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.input_boolean_disable_wpu_heating
        state: "on"
        entity_id: sensor.itho_wpu_status
        state: "off"
action:
    data:
        { "manual_operation_index":30, "manual_operation_datatype":0,
        "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":1,

Laat maar, hij doet het wel. Kwam door de 2e conditie van de wpu_status moet off zijn.
Die even disabled en nu zie ik het bericht voorbijkomen met MQTT explorer vanuit de automation.
Helaas reageert de pomp niet zoals verwacht :( .

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 24-01-2024 11:24 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney Haha, dat scheet weer.

Klein ding nog, je condition: and voegt helemaal niets toe. Conditions zijn standaard al AND :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Church of Noise schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:23:
[...]

Downgrade helpt, en kan je zo doen:
code:
1
2
3
4
5
6
sudo apt install \
docker-compose-plugin=2.21.0-1~debian.12~bookworm \
docker-ce-cli=5:24.0.7-1~debian.12~bookworm \
docker-buildx-plugin=0.11.2-1~debian.12~bookworm \
docker-ce=5:24.0.7-1~debian.12~bookworm \
docker-ce-rootless-extras=5:24.0.7-1~debian.12~bookworm

Issue: https://github.com/home-assistant/supervisor/issues/4827
De update naar 25.0.1 is vandaag vrijgegeven.
Kan bevestigen dat het issue zich niet meer voordoet. Docker geupdate naar 25.0.1 :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-07 10:23
Ik wil mijn HA van buiten mijn eigen netwerk bereiken, een Nokia XS-2426G-B (deze is omgezet naar Dynamisch IP) vanuit Delta heb ik als modem waarbij de Thin Client met HA middels LAN en static IP adres is aangesloten.

In HA wil ik dit via DuckDNS doen, maar hoe moet ik mijn Nokia modem instellen zodat ik deze van buitenaf kan bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jcrs7 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:57:
Ik wil mijn HA van buiten mijn eigen netwerk bereiken, een Nokia XS-2426G-B (deze is omgezet naar Dynamisch IP) vanuit Delta heb ik als modem waarbij de Thin Client met HA middels LAN en static IP adres is aangesloten.

In HA wil ik dit via DuckDNS doen, maar hoe moet ik mijn Nokia modem instellen zodat ik deze van buitenaf kan bereiken?
Check deze optie eens, hoef je niks in je modem aan te passen:
https://everythingsmartho...ssistant-with-cloudlfare/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-08 08:55

Je kunt dit op meerdere manieren aanpakken, is maar net hoe afgeschermd je het open wilt zetten. Een simpele reverse proxy met een access list met login of IP based is in principe al genoeg, eventueel in combinatie met een VPN of door middel van Tailscale.

Anders kun je het inderdaad zoals hierboven wordt aangegeven doen met een CF tunnel/addon in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:59

Antonio di

a mi me dijeron que si

Zie mijn vorige post voor gebruik vann DuckDNS, NGINX en mijn Ziggo Connectbox modem/router (lokaal en buiten verbinding naar HA):
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-07 21:41

Step

step@tweakers.net#

Iemand ervaring met een ZY-M100 en deze te koppelen aan een Hue Bridge? Kan Home Assistant er daarna nog wat mee of moet je echt Zigbee2MQTT hebben?

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Step Grootste vraag is of Hue er wat mee kan. Als Hue er wat mee kan dan via de integratie HA ook wel. Maar als Hue er niets mee kan dan kan de integratie er zeker niets mee.

En gezien Hue aardig picky is verwacht ik er weinig van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Laatst online: 12:02

ViezeVis

Sample Text

/Edit
Fixed. Ligt aan de epxerimental brush.

Ik zie het even niet meer :S. Ik meet 2 entities: de humidity en de temperature. Beiden afgerond op een decimaal (48,x% en 18,4°C). Alleen op één of andere manier komt de temperatuurlijn boven de humidity lijn en kloppen de waardes ook niet in de grafiek.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 48h
span:
  offset: +1h
experimental:
  brush: true
brush:
  selection_span: 48h
header:
  show: false
  title: Hidden
  show_states: true
  colorize_states: true
show:
  loading: true
series:
  - entity: sensor.rv_badkamer_1_humidity
    type: line
    name: RV
    stroke_width: 3
    curve: smooth
    group_by:
      duration: 1h
      func: max
    show:
      in_brush: true
  - entity: sensor.rv_badkamer_1_temperature
    type: line
    name: Temp
    stroke_width: 1
    curve: smooth
    group_by:
      duration: 1h
      func: avg
    show:
      in_brush: true
yaxis:
  - min: 0
    max: 100
    decimals: 0
    apex_config:
      tickAmount: 7
apex_config:
  legend:
    show: true
  chart:
    height: 300px

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8MeE4bCS49gEWFMLpZ9tvf6H-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iwfFqjeoQUyWhC6M416lLQpk.png?f=user_large

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:13

Vos

AFCA

Als ik een full backup maak van HA en dan een versie installatie doe en daar de backup restore, dan heb ik al mijn z2mqtt devices nog gewoon gekoppeld en integraties staan ingesteld?

Mijn HA blijft gek doen en wil kijken of een verse VM dit wellicht oplost. Moet sowieso een aanpassing doen in Proxmox m.b.t. disk space, dus wellicht helpt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:25
Iemand bekend met de buitensirene van Woonveilig en of deze werkt met Z2M ib Home Assistant?
https://www.robbshop.nl/w...itensirene-met-alarmlicht

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
bbn_ldp schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:19:
Iemand bekend met de buitensirene van Woonveilig en of deze werkt met Z2M ib Home Assistant?
Als ik mij niet vergis is deze RF en niet zigbee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vos Als je HAOS draait dan ja.

Zolang je de db en config van je Z2M hebt blijven je devices gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:05

BiG-GuY

Volgens de specs is het 868Mhz, dus geen Zigbee.

Gebruik zelf deze:
https://www.bosch-smartho...l/producten/buitensirene/

Via Amazon DE verkrijgbaar voor minder dan de NL site. Zeer degelijk product, heb hem zelf binnen hangen en het volume lager gezet, gaat namelijk echt heel luid en die lamp is heel krachtig. En om een sirene buiten op te hangen moet je een vergunning aanvragen, wat voor ons niks toevoegde.

Gebruik hem nu via de Bosch SHC II, maar hij werkt ook via ZHA en Z2M als je een QR-code geschikte coordinator gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 24-01-2024 15:57 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
iRobert schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:25:
[...]

Als ik mij niet vergis is deze RF en niet zigbee.
Oke dacht dat HUE zigbee was

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
BiG-GuY schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:56:
[...]

Volgens de specs is het 868Mhz, dus geen Zigbee.

Gebruik zelf deze:
https://www.bosch-smartho...l/producten/buitensirene/

Via Amazon DE verkrijgbaar voor minder dan de NL site. Zeer degelijk product, heb hem zelf binnen hangen en het volume lager gezet, gaat namelijk echt heel luid en die lamp is heel krachtig. En om een sirene buiten op te hangen moet je een vergunning aanvragen, wat voor ons niks toevoegde.

Gebruik hem nu via de Bosch SHC II, maar hij werkt ook via ZHA en Z2M als je een QR-code geschikte coordinator gebruikt.
Dure jongen, maar ik gebruik de Sonoff 3.0 dongle plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ok, we zijn weer wat verder en de warmtepomp reageert nu op de MQTT commando's ! (had andere firmware nodig in de wifi add-on controller)
Nu heb ik dus een automation gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Verwarmen Blokkeren
description: Verwarmen Blokkeren Itho
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.input_boolean_disable_wpu_heating
    from: "on"
    to: "off"
condition:
  - condition: and
    conditions:
        state: "off"
action:
    data:
        { "manual_operation_index":30, "manual_operation_datatype":0,
        "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":1,

En ik heb een "helper" gemaakt welke een ON/OFF knop geeft in de UI.
De automation die controleert de state change van die boolean en wordt dan getriggered . Dit werkt.

Nu wil ik echter een vaste schedule hebben die elke avond dus die boolean omzet om 22:30 uur zodat mijn automation triggered en de warmtepomp dus 2 uur lang uitschakelt. Die komt daarna vanzelf weer online.
De boolean moet dus ook om een bepaalde tijd weer in de andere stand gezet worden, desnoods doet die scheduler dat ook maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik heb een schedule die op zichzelf lijkt te werken maar hij triggered de boolean en dus de automation niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCLRd6pFFF4SREUZtQtafZ9kVJI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UA8uFS9gqTPUJnOzmDDP5gvT.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: "Warmtepomp: Verwarmen Blokkeren Schedule"
trigger:
    entity_id:
      - schedule.warmtepomp_verwarmen_blokkeren
    from: null
    to: null
condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ trigger.to_state.state in ['on', 'off'] }}"
    entity_id: schedule.warmtepomp_heating_off
    state: "on"
action:
  - service: input_boolean.turn_{{ trigger.to_state.state }}
    data: {}
    target:

De automation die de scheduler in de gaten houd heeft geen waardes zie ik maar die krijg ik er ook niet in?
Dat verklaard denk ik waarom hij niet loopt ?

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney Dan zou ik toch even kijken naar de MQTT switch die ik je eerder gaf. En die even checken of ik daar juist commando's geef :+ Voordeel is dat je dan een mooie abstractie hebt. Al het gedoe met MQTT heb je dan op een enkele plek en je hebt ook geen helper nodig.

Maar naar je probleem, je schrijft even snel tussen neus en lippen door "Die komt daarna vanzelf weer online.". Bedoel je dat je WP vanzelf weer aan gaat?

Zo ja, zou het mooiste natuurlijk zijn dat de WP dit ook op MQTT zet en dit dit dus in HA weer uit kunt lezen. Gezien nu alles naar een 'itho/cmd' topic gaat, is er ook een 'itho/stat' ofzo?

En voor je laatste automation, door je tweede conditie werkt deze dus alleen om hem van aan => uit te zetten. En voor template in je service call moet je even quotes plaatsen. null is prima, daarmee geef je alleen aan dat er niet naar attributen gekeken mag worden. En gezien conditions standaard AND zijn is je losse condition: and dus niet nodig :)

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 24-01-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

bbn_ldp schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:41:
[...]

Dure jongen, maar ik gebruik de Sonoff 3.0 dongle plus
Zoals je kan zien in mijn reactie werkt die sirene ook via Z2M en ZHA. Dus ook via die dongle die je noemt.

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

bbn_ldp schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:39:
[...]

Oke dacht dat HUE zigbee was
Hue is ook Zigbee, jij linkte een Woonveilig product wat niks met Hue zelf te maken heeft?

Als er iets van een koppeling mogelijk is tussen Woonveilig en Hue, zal dat via een hub van Woonveilig zijn. Dat kan de Bosch SHC II ook (en vele andere systemen).

[ Voor 26% gewijzigd door BiG-GuY op 24-01-2024 18:06 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Situatie is als volgt:

Ik heb 4 Lidl Zigbee spotjes in de badkamer die ik aanstuur met een motion sensor van Ikea.
Los hiervan heb ik een Ika switch om de lampen snel even tuit e kunnen zetten (ik wacht dan niet op “no motion”)
De motion sensor wordt aangestuurd door een blueprint: Yet another motion Automotion.
https://community.home-as...ns/257062?u=networkingcat

Hierin heb ik ook een tweetal scenes gedefinieerd.

Ik heb ook de ventilatie geautomatiseerd met de humidity sensor.

Wat wil ik graag:
Een trigger die ziet dat ik bad zit en de kleur scene die ik dan kies niet wordt verstoord door de bleuprint automation.
Ik heb geprobeerd hier voor de luchtvochtigheid te gebruiken.
Ik kan er wel voor zorgen dat de lichten niet uitgaan bij no motion, maar kan niet voorkomen dat er dan daarna bij beweging de scène wisselt naar die is gedefinieerd in de blueprint.

Ik hoop dat jullie mijn uitleg snappen, ben hier niet zo goed in.
Wat kan ik doen om dit voor elkaar te krijgen

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik wil kunnen checken wat de reistijd is naar het werk van mij en mijn vrouw, per auto. Maar dat wil ik ook weten per trein en per fiets. Is er een integratie die dat alledrie ondersteunt, zoals Waze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
  • Laatst online: 04-06-2024
belastingdienst schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:11:
Ik wil kunnen checken wat de reistijd is naar het werk van mij en mijn vrouw, per auto. Maar dat wil ik ook weten per trein (vertraging ofzo) en per fiets (wanneer komt ze weer aan op basis van de snelheid. Is er een integratie die dat alledrie ondersteunt, zoals Waze? Of zou ik dat op een andere manier moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
belastingdienst schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:11:
Ik wil kunnen checken wat de reistijd is naar het werk van mij en mijn vrouw, per auto. Maar dat wil ik ook weten per trein en per fiets. Is er een integratie die dat alledrie ondersteunt, zoals Waze?
De Google Maps integratie kan dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Septillion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:11:
@GeeMoney Dan zou ik toch even kijken naar de MQTT switch die ik je eerder gaf. En die even checken of ik daar juist commando's geef :+ Voordeel is dat je dan een mooie abstractie hebt. Al het gedoe met MQTT heb je dan op een enkele plek en je hebt ook geen helper nodig.

Maar naar je probleem, je schrijft even snel tussen neus en lippen door "Die komt daarna vanzelf weer online.". Bedoel je dat je WP vanzelf weer aan gaat?

Zo ja, zou het mooiste natuurlijk zijn dat de WP dit ook op MQTT zet en dit dit dus in HA weer uit kunt lezen. Gezien nu alles naar een 'itho/cmd' topic gaat, is er ook een 'itho/stat' ofzo?

En voor je laatste automation, door je tweede conditie werkt deze dus alleen om hem van aan => uit te zetten. En voor template in je service call moet je even quotes plaatsen. null is prima, daarmee geef je alleen aan dat er niet naar attributen gekeken mag worden. En gezien conditions standaard AND zijn is je losse condition: and dus niet nodig :)
Ik weet niet waar ik zo'n switch kan definiëren ?
Of hij een blijvende status publiceert moet ik even nakijken.
De pomp heeft wel zelf een timer om een manual override "ongedaan" te maken.
Ik publish dus setting X en daarna gaat de timer lopen van 60 minuten (instelbaar op de pomp kant) waarna hij mijn setting weer ongedaan maakt en dus zijn auto programma weer gaat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney Een MQTT switch definieer je dan wel weer echt in de configuration.yaml onder de mqtt: parent. Zie documentatie.

Mooiste zou dus zijn als de WP die status dus ook weer terug stuurt. En je dus ook werkelijk na die 60 minuten weer kunt zien aan een bericht van de WP dat hij het ongedaan heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalez
  • Laatst online: 31-07 19:02
InZane schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:30:
[...]

Geen idee wat je bedoelt, of ben ik nu dom?
Nee hoor, ik vroeg of dat er al gereboot was maar had nog niet verder gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik wil graag in het energy dashboard mijn warmtepomp verwerken.

Hiervoor heb ik dus een sensor aangemaakt die berekend hoeveel hij ongeveer verbruikt. Dit werkt prima;

code:
1
2
3
4
5
      warmtepomp_energy:
         friendly_name: "Warmtepomp Energy"
         device_class: energy
         unit_of_measurement: "W"
         value_template: "{{ (states('sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_current') | float * states('sensor.se_schuin_ac_voltage_ab') | float)}}"

Nu wil ik dus van deze sensor een maken die van het vermogen naar het verbruik gaat. (W naar kWh) Deze moet in het energy dashboard komen zodat ik kan zien wat het verbruik van de warmtepomp is op dagelijkse basis.

code:
1
2
3
4
utility_meter:
    warmtepomp_energy_usage_wh:
     source: sensor.warmtepomp_energy
     cycle: daily

Deze sensor werkt (ik twijfel wel aan de betrouwbaarheid) maar kan niet worden toegevoegd aan het Energy Dashboard.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Nee: Z2M is Zigbee (2,4GHz) en Woonveilig is "Eigen 868MHz" versleuteld . Heb je een Woonveilig Hub/paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:15
Maeslant schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:44:

Nu wil ik dus van deze sensor een maken die van het vermogen naar het verbruik gaat. (W naar kWh) Deze moet in het energy dashboard komen zodat ik kan zien wat het verbruik van de warmtepomp is op dagelijkse basis.

code:
1
2
3
4
utility_meter:

Deze sensor werkt (ik twijfel wel aan de betrouwbaarheid) maar kan niet worden toegevoegd aan het Energy Dashboard.

Wat doe ik fout?
Volgens mij moet je niet de Utility meter gebruiken maar de Riemmann Sum ntegral gebruiken om van Power naar Energie te gaan

https://www.home-assistant.io/docs/energy/faq/
https://www.home-assistan...tions/integration/#energy

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Laatst online: 12:02

ViezeVis

Sample Text

Weet iemand een goeie truc hoe je ervoor kan zorgen dat je een melding krijgt via een automation wanneer de vaatwasser klaar is? Ik heb zo'n Girier smart socket.

Ben een beetje zoekende hoe ik dat 't beste kan doen. Ik heb nu bijvoorbeeld wanneer 'waarde naar 0' gaat. Maar dat gaat ws niet werken omdat onze vaatwasser LED heeft aan de binnenkant. Dus dan zal die elke keer van 5W naar 0W teruggaan en een melding genereren schat ik in.

/Edit
Misschien dit, maar lijkt wel erg uitgebreid. Ik hoef in principe de statussen niet.

/Edit2
Iig heb ik 'for 15 minutes' toegevoegd. Maar vermoedelijk bij openen van de vaatwasser gaat 'ie stroom verbruiken voor LED en herhaalt de automation zich.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Dishwasher - notify when ready
trigger:
    entity_id:
      - sensor.socket_vaatwasser_1_power
    to: "0"
action:
  - service: notify.mobile_app_iphone_van_bas
    data:
      title: "[TEST] Vaatwasser is klaar"

[ Voor 21% gewijzigd door ViezeVis op 24-01-2024 21:10 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Antonio di schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Nee: Z2M is Zigbee (2,4GHz) en Woonveilig is "Eigen 868MHz" versleuteld . Heb je een Woonveilig Hub/paneel?
Nee heb verder niets van woonvisie, dus het zal de bosch moeten worden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijs_087
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-07 16:08
dixet schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:45:
[...]

Ik gebruik precies dezelfde code voor het pauzeren en hervatten van mijn sonos als de deurbel gaat (die op de sonos wordt afgespeeld). Het enige verschil is dus de home assistant-groep die jij gebruikt.
Ik kan me voorstellen dat een sonos-specifieke service niet werkt op een home-assistant groep.
Dat was 'm inderdaad! Beide speakers als aparte entities in de automation gezet en nu werkt het. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

bbn_ldp schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:08:
[...]

Nee heb verder niets van woonvisie, dus het zal de bosch moeten worden denk ik.
Ik weet niet of Bosch wel werkt op Home Assistant (HA).
Zie blakadder lijst voor die gemeld zijn wel te werken met HA (zoek op "siren"):
https://zigbee.blakadder.com/search.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Septillion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:36:
@GeeMoney Een MQTT switch definieer je dan wel weer echt in de configuration.yaml onder de mqtt: parent. Zie documentatie.

Mooiste zou dus zijn als de WP die status dus ook weer terug stuurt. En je dus ook werkelijk na die 60 minuten weer kunt zien aan een bericht van de WP dat hij het ongedaan heeft gemaakt.
Helaas, ik kan geen state change waarnemen waar we wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-07 01:37
Ik heb vandaag mij Pelletkachel de Nordic fire Ilvar 7 gekoppeld aan HA.
De integraties heeft meerdere entiteiten zie afbeelding :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdWmOkapQ_nBZV3Xr0Qa_U2Jct8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1jegEVZmheNkLawRTkNjxib.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een auomatisering geschreven om de pelletkachel 's avonds automatisch aan te laten gaan als er iemand aanwezig is.

Het lijkt erop dat deze niet werkt?

Dit is het script :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
alias: Pelletkachel 's avonds aan indien aanwezig
description: Switch Pelletkachel to 21°C from 17:00 to 22:30 on weekdays.
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: zone.home
    above: 0
    id: aan
    below: 1
    id: uit
    at:
      - "17:00:00"
    at:
      - "22:30:00"
condition:
  - condition: time
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
          - condition: numeric_state
            after: "17:00"
            before: "22:30"
        sequence:
          - service: climate.set_temperature
            target:
              entity_id: climate.thuis
            data:
              temperature: 21
              hvac_mode: heat
      - conditions:
        sequence:
          - service: climate.standby
            target:
            data:
              hvac_mode: "off"

Edit hij doet het idd niet krijg netjes een foutmelding van HA :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3vqQmCwbgLcneuZjFdCKdbzTlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3euJ5Bo8wUYQsAj2H5hHrcGv.jpg?f=fotoalbum_large

Ben dus een andere entiteit nodig denk ik , wie weet eventueel welke?

Wat heb ik fout?

Alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Activate op 24-01-2024 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvu19
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:30
ViezeVis schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:01:
Weet iemand een goeie truc hoe je ervoor kan zorgen dat je een melding krijgt via een automation wanneer de vaatwasser klaar is? Ik heb zo'n Girier smart socket.

Ben een beetje zoekende hoe ik dat 't beste kan doen. Ik heb nu bijvoorbeeld wanneer 'waarde naar 0' gaat. Maar dat gaat ws niet werken omdat onze vaatwasser LED heeft aan de binnenkant. Dus dan zal die elke keer van 5W naar 0W teruggaan en een melding genereren schat ik in.

/Edit
Misschien dit, maar lijkt wel erg uitgebreid. Ik hoef in principe de statussen niet.

/Edit2
Iig heb ik 'for 15 minutes' toegevoegd. Maar vermoedelijk bij openen van de vaatwasser gaat 'ie stroom verbruiken voor LED en herhaalt de automation zich.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Dishwasher - notify when ready
trigger:
    entity_id:
      - sensor.socket_vaatwasser_1_power
    to: "0"
action:
  - service: notify.mobile_app_iphone_van_bas
    data:
      title: "[TEST] Vaatwasser is klaar"
Eerst een helper "Vaatwasser is bezig" maken die je true zet als de waarde boven de 500W ofzo komt. Als die helper dan true is en de power gaat naar 0, weet je dat ie klaar is en reset je ook die helper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
rvu19 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:05:
[...]

Eerst een helper "Vaatwasser is bezig" maken die je true zet als de waarde boven de 500W ofzo komt. Als die helper dan true is en de power gaat naar 0, weet je dat ie klaar is en reset je ook die helper.
Dat vind ik nog het lastige aan HA tov Fibaro.
Zo’n vaatwasser kan “pulseren” in zijn ernergie dus die simpele check is niet echt waterdicht.
Binnen Fibaro kan je een device zijn waarden uitlezen, timer zetten en nogmaals waarde lezen en in diezelfde trigger dus ook een bericht laten sturen en je “helper” weer laten wijzigen.
Binnen HA moet alles apart, en het is niet direct duidelijk wat nu welke entiteit of device of waarde kan/mag beïnvloeden.
Anyway, even na 2 dagen “prutsen” mijn eerste gevoel :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvu19
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:30
GeeMoney schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:11:
[...]

Dat vind ik nog het lastige aan HA tov Fibaro.
Zo’n vaatwasser kan “pulseren” in zijn ernergie dus die simpele check is niet echt waterdicht.
Binnen Fibaro kan je een device zijn waarden uitlezen, timer zetten en nogmaals waarde lezen en in diezelfde trigger dus ook een bericht laten sturen en je “helper” weer laten wijzigen.
Binnen HA moet alles apart, en het is niet direct duidelijk wat nu welke entiteit of device of waarde kan/mag beïnvloeden.
Anyway, even na 2 dagen “prutsen” mijn eerste gevoel :+ .
Ah ik ben niet bekend met Fibaro. Maar met mijn Shelly werkt het prima op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Activate schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:09:
Ik heb vandaag mij Pelletkachel de Nordic fire Ilvar 7 gekoppeld aan HA.
De integraties heeft meerdere entiteiten zie afbeelding :

[Afbeelding]

Ik heb een auomatisering geschreven om de pelletkachel 's avonds automatisch aan te laten gaan als er iemand aanwezig is.

Het lijkt erop dat deze niet werkt?

Dit is het script :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
trigger:
    at:
    at:
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
          - service: climate.standby
            target:
            data:

Edit hij doet het idd niet krijg netjes een foutmelding van HA :

[Afbeelding]

Ben dus een andere entiteit nodig denk ik , wie weet eventueel welke?

Wat heb ik fout?

Alvast bedankt!
Je hebt geen andere entity nodig maar een andere service call. Ik gok dat je climate.turn_off bedoelt
https://www.home-assistan.../#service-climateturn_off

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Antonio di schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:26:
[...]

Ik weet niet of Bosch wel werkt op Home Assistant (HA).
Zie blakadder lijst voor die gemeld zijn wel te werken met HA (zoek op "siren"):
https://zigbee.blakadder.com/search.html
Zoals ik aangaf, werkt hij in ZHA en Z2M, zolang je een Zigbee 3.0 coordinator gebruikt die met QR codes kan werken voor pairing.

Als je hem via de Bosch SHC gebruikt, is hij enkel binnen het eigen platform te gebruiken, de (lokale) API geeft de sirene niet vrij.

Blakadder is helaas verre van compleet. Snap ook waarom, want heb al weken geleden een wijziging gevraagd voor verschillende Bosch producten en is nog steeds niet verwerkt/toegevoegd. Op die manier wordt die lijst nooit compleet.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 24-01-2024 23:24 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@TheFes

Dank je voor je reactie

Heb het nu zo ingesteld :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
trigger:
    at:
    at:
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
          - service: switch.thuis_standby

Zou idd ook kunnen dat ik de service climate.turn_off daar voor kan gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 16:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ViezeVis schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:01:
Weet iemand een goeie truc hoe je ervoor kan zorgen dat je een melding krijgt via een automation wanneer de vaatwasser klaar is?
Ben je al bekend met Blueprints?
Bijvoorbeeld deze.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Activate schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:24:
@TheFes

Dank je voor je reactie

Heb het nu zo ingesteld :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
trigger:
    at:
    at:
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
          - service: switch.thuis_standby

Zou idd ook kunnen dat ik de service climate.turn_off daar voor kan gebruiken!
switch.thuis_standby lijkt me ook geen geldige service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-07 10:23
Interesant stuk! Dit zou wel voor mij uitkomst bieden. Dit ga ik eens doornemen!
Tehlo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:07:
[...]
Je kunt dit op meerdere manieren aanpakken, is maar net hoe afgeschermd je het open wilt zetten. Een simpele reverse proxy met een access list met login of IP based is in principe al genoeg, eventueel in combinatie met een VPN of door middel van Tailscale.

Anders kun je het inderdaad zoals hierboven wordt aangegeven doen met een CF tunnel/addon in HA
Ik ga inderdaad de CF tunnel proberen, de methode zoals je aangeeft is mij totaal onbekend
Antonio di schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Zie mijn vorige post voor gebruik vann DuckDNS, NGINX en mijn Ziggo Connectbox modem/router (lokaal en buiten verbinding naar HA):
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Dit zou inderdaad ook een optie kunnen zijn, echter ben ik niet zo thuis in het netwerk/router gebeuren. Maar mocht bovenstaande CF tunnel niet lukken ga ik deze op mn gemak werkend proberen te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@TheFes

Dank je

Heb nu hem aangepast echter hij start ook nog niet, dus ook het startcommando heb ik fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Nog maar eens iets aangepast maar helaas zonder succes...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
alias: Pelletkachel 's morgens aan indien aanwezig
description: Switch Pelletkachel to 21°C from 8:00 to 11:30 on weekdays.
trigger:
    at:
      - "8:00:00"
    at:
      - "11:30:00"
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
            after: "8:00"
            before: "11:30"
        sequence:
          - service: climate.turn_on
            target:
              device_id: 128e7440cdfe511358bb71abe9fa506d
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
          - service: climate.turn_off
            target:
            data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Activate Hoe test je of je trigger correct is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Maeslant schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:44:
Ik wil graag in het energy dashboard mijn warmtepomp verwerken.

Hiervoor heb ik dus een sensor aangemaakt die berekend hoeveel hij ongeveer verbruikt. Dit werkt prima;

code:
1
2
3
4
5
      warmtepomp_energy:
         friendly_name: "Warmtepomp Energy"
         device_class: energy
         unit_of_measurement: "W"
         value_template: "{{ (states('sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_current') | float * states('sensor.se_schuin_ac_voltage_ab') | float)}}"

code:
1
2
3
4
utility_meter:

Wat doe ik fout?
Je haalt energie/energy en vermogen/power door de war. Wat je "Warmtepomp Energy" noemt is in werkelijkheid "Warmtepomp Power". Om van vermogen naar energie te komen zal je nog de integraal over tijd moeten nemen. Dat kan in HA met een Riemann som. Komt wel weer met een onnauwkeurigheid.

Maar heb je niet al een echte sensor met vermogen (of zelfs energie)? Want stroom maal spanning gaat je namelijk wel een afwijking geven. De kans dat de powerfactor van je WP 1 zal zijn acht ik namelijk klein. Je zal dan altijd met te veel vermogen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@Septillion

Ik probeer na dat ik het script gemaakt heb de automatisering te starten..

Maar dat zal ik waarschijnlijk niet goed doen?

Nog wat aangepast maar helaas nog niet goed :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
trigger:
    at:
    at:
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Activate schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:31:
@Septillion

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
trigger:
    at:
    at:
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
Je maakt gebruik van trigger id's. Die zijn er alleen als hij daadwerkelijk triggert, niet als je hem manueel start.

Hoe moet HA weten of hij aan of uit moet als je op RUN klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@TheFes

Dank je voor je reply,
Je maakt gebruik van trigger id's. Die zijn er alleen als hij daadwerkelijk triggert, niet als je hem manueel start.

Hoe moet HA weten of hij aan of uit moet als je op RUN klikt?
Dat zou ik helaas ook niet weten??

Ik had gehoopt dat het zo zou werken, bij mijn straalkachel werkt het namelijk wel op deze wijze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Activate schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:50:
@TheFes

Dank je voor je reply,

[...]

Dat zou ik helaas ook niet weten??

Ik had gehoopt dat het zo zou werken, bij mijn straalkachel werkt het namelijk wel op deze wijze.
Daar gebruik je dan geen trigger id's gok ik.

De automation hierboven werkt alleen als hij een trigger id mee krijgt, dus alleen als hij door een ingestelde trigger gestart wordt.

Je kunt in developer tools > states de state van zone.home aanpassen, en dan zou hij ook moeten triggeren. Als je het daar eerst naar 0 zet, en daarna naar 1, zou hij hem aan moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
Activate schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:31:
@Septillion

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
trigger:
    at:
    at:
condition:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
Ik zou het zo doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
- alias: Pelletkachel 's morgens aan indien aanwezig
  id: d3b67b69-1110-41b5-bb20-d7e2ad43f346 # ID voor Traces in Home Assistant om te kijken of de automation naar behoren werkt
  mode: restart
  trigger:
    - platform: time # Trigger in de ochtend
      at:
  condition:
    condition: and
    conditions:
      - platform: time # Conditie voor weekdagen
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
      - platform: numeric_state # Conditie voor aanwezigheid personen

action: #sequence is niet nodig, je kan services gewoon opsommen

target:

target:
      data:

- wait_for_trigger: # Wacht op half 12
        at:

- service: climate.turn_off # Zet de climate uit. Ik weet niet zeker of dit de juiste service is voor jouw climate integratie
      target:
      data:

En hier een bonus automation, die de kachel uit zet wanneer iemand het huis verlaat:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- alias: Pelletkachel 's uit wanneer iedereen het huis verlaat voor 30 minuten
  id: ba6151c0-5e75-46f5-89cf-5085457f48fc
  trigger:
      for: "00:30:00"

condition:
    condition: and
    conditions:
        after: "08:00:00"
        before: "11:30:00"

action:
    - service: climate.turn_off # Zet de climate uit. Ik weet niet zeker of dit de juiste service is voor jouw climate integratie
      target:
      data:

Ik voeg altijd een uniek id toe (een GUID oid). Op deze manier kan je in home assistant de automation "debuggen": https://www.home-assistan...tomation/troubleshooting/

Edit: je kan ook de automations combineren door de trigger uit de 2e automation op regel 42 te plaatse van de eerste automation. Je hebt dan twee "waiting for" triggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@mitchdc jouw automation zet de kachel niet aan als je bijvoorbeeld om 8:30 thuis komt.
Verder is een wait_for_trigger: van 3,5 uur niet echt een veilige optie. Als je HA een keer herstart in die tijd (bijvoorbeeld vanwege een update van HA, of een HACS component) zal de kachel niet meer uit gaan.

De opzet van @Activate is prima, hij test het nu alleen niet op de juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:29

Gotez

42

Gotez schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:06:
korte vraag. Is er iets veranderd aan de Afvalwijzer? opeens zijn al mijn entities unavailable.
Ik krijg deze maar niet meer aan de praat. Ik zie wel dat mijn adres niet meer voorkomt op mijnafvalwijzer.nl, afvalstoffendienstkalender.nl of rova.nl. Blijkbaar heeft woerden-oudewater een eigen app ontwikkeld. Hopelijk dat ie in de toekomst weer terugkomt.
Pagina: 1 ... 163 ... 329 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.