Ik merk hetzelfde als @cerebrum, erg vervelend (hier supervised barebone op een Intel nuc). Niet noodzakelijk de meeste, maar steeds een relatief groot aantal, van verschillende soorten.
Maar dan heb jij het anders ingericht dan @Toppe voor ogen heeft. Toppe wil één groot netwerk (dus 1 coördinator en verder routers) terwijl jij 3 losse netwerken hebtIKKE86 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:17:
[...]
Dat werkt probleemloos, ik heb ook 3 van deze sticks (op elke verdieping 1) met elk een eigen z2m integratie in HA. Heb er 0 problemen mee gehad, het werkt erg stabiel
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik probeer een automatisering voor mijn screens voor elkaar te krijgen, maar ik zit een beetje vast in m'n denkstap. Ik probeer een voorwaarde te maken waarin 1 van de screens niet 100% open is, de automatisering moet draaien. Ik kan checken wat de state is van de screens (of groep van) maar als ie maar een klein beetje dicht is dan is de state nog steeds 'open', maar met een bepaald percentage.
Hoe check ik of ze echt allemaal open - 100% zijn?
Hoe check ik of ze echt allemaal open - 100% zijn?
Sinds een tijdje heb ik een "slimme" radiatorknop op mijn thuiswerkplek. (Slimme thermostaat Moes TS0601)

Nu ben ik op zoek naar een slimme manier deze mee te laten draaien met de cv, op de dagen dat ik thuis werk. Ik werk niet op vaste dagen thuis, dus een schema kan ik niet maken/gebruiken.
Waar ik eigenlijk op zoek naar ben ik een manier om óf
En dat op een thuiswerkdag aan de hand van een automation om 07:00 de target temperature omhoog gaat naar 18 graden en na 17:00 terug naar nachtstand.
Dan gaat het mij het met name om de "helper" op de juiste momenten op "true" te zetten. Het regelen van de temperatuur is volgens mij relatief eenvoudig door onderstaande automation.
Heeft iemand ervaring met iets wat hier op lijkt en mij in een goede richting kan helpen? Dus geen vast "schedule" maar een simpele calender-based-achtig iets.

Nu ben ik op zoek naar een slimme manier deze mee te laten draaien met de cv, op de dagen dat ik thuis werk. Ik werk niet op vaste dagen thuis, dus een schema kan ik niet maken/gebruiken.
Waar ik eigenlijk op zoek naar ben ik een manier om óf
- Op de dag ervoor een knop "morgen=thuiswerkdag" te klikken
- Of op basis van ingevoerde datums
En dat op een thuiswerkdag aan de hand van een automation om 07:00 de target temperature omhoog gaat naar 18 graden en na 17:00 terug naar nachtstand.
Dan gaat het mij het met name om de "helper" op de juiste momenten op "true" te zetten. Het regelen van de temperatuur is volgens mij relatief eenvoudig door onderstaande automation.
Heeft iemand ervaring met iets wat hier op lijkt en mij in een goede richting kan helpen? Dus geen vast "schedule" maar een simpele calender-based-achtig iets.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| alias: "Kantoor: thuiswerkdag" description: "Verwarming aanzetten op een thuiswerkdag" trigger: - platform: time at: "07:00:00" condition: - condition: state entity_id: input_boolean.is_thuiswerkdag state: "on" action: - service: climate.set_temperature metadata: {} data: temperature: 18 target: entity_id: climate.thermostaatknop1 mode: single |
Maar die Hue plug zit dus niet op je Hue netwerk?Toppe schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:21:
[...]
Hue plug, dus ook niet de meest goedkope/slechtste op de markt als je het mij vraagt.
Ik ken de integratie niet. Maar ik ken er geen custom card voor en als google ook niet helpt ben ik bang dat die er niet is.Klippy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:20:
[...]
Dat had ik ook al bedacht inderdaad, maar weet nog niet direct hoe ik dat zou integreren aangezien ik denk ik dan de Tado API opnieuw moet aanroepen met een boost met de huidig ingestelde temperatuur en de nieuwe duur.
Ik had gehoopt dat iemand ergens een custom Tado kaart had in HACS ofzo, maar ik ga er nof eens wat dieper induiken.
Maar hoe kan je nu dan de boost / duur instellen? Is dat een entiteit of een service call ofzo? Beide kan je gewoon in de UI doen maar ligt er wel aan hoe het echt zit.
Omdat ik onder andere MQTT nodig heb voor het aansturen van mijn warmtepomp straks en ik ook al een My Audi integratie had gevonden voor Home Assistant en niet voor Fibaro heb ik het toch maar eens aangeslingerd in een containertje op mijn Synology.
Op zich eerste indruk is niet onaardig, hij scant zelf al het netwerk af en herkent zodoende mijn deurbellen en camera's, tv's en laadpaal.
Ik heb zelf nu HACS geïnstalleerd (beetje omslachtig eerlijk gezegd) en heb daarbinnen nu ook de My Audi "plugin" gevonden en deze kunnen koppelen met mijn auto.
So far so good dus. Wat echter nog niet gelukt is, is om de Mosquitto plugin in Synology te laten samenwerken met Home Assistant. Volgens mij moet ik binnen HA een MQTT Broker gaan draaien maar die kan ik nergens vinden, is die verdwenen ?
Op zich eerste indruk is niet onaardig, hij scant zelf al het netwerk af en herkent zodoende mijn deurbellen en camera's, tv's en laadpaal.
Ik heb zelf nu HACS geïnstalleerd (beetje omslachtig eerlijk gezegd) en heb daarbinnen nu ook de My Audi "plugin" gevonden en deze kunnen koppelen met mijn auto.
So far so good dus. Wat echter nog niet gelukt is, is om de Mosquitto plugin in Synology te laten samenwerken met Home Assistant. Volgens mij moet ik binnen HA een MQTT Broker gaan draaien maar die kan ik nergens vinden, is die verdwenen ?
Die MQTT broker heb je toch net geinstalleerd? De broker is niets meer dan een centraal punt voor een messagebus. Als je nu al allerlei dingen over MQTT hebt lopen zoals ik begrijp uit je bericht dan heb je de broker al, en hoef je alleen maar in HA in te loggen op de service.GeeMoney schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:41:
Omdat ik onder andere MQTT nodig heb voor het aansturen van mijn warmtepomp straks en ik ook al een My Audi integratie had gevonden voor Home Assistant en niet voor Fibaro heb ik het toch maar eens aangeslingerd in een containertje op mijn Synology.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
@bartbh Ik neem aan dat wanneer je thuiswerkt je dit doet op een laptop / computer? Die zou je kunnen detecteren met bijvoorbeeld nmap, ping of zoiets als Hass.agent. Op basis daarvan zou je dan de thermostaatkraan kunnen schakelen. Dat deze dus opengaat (of naar een setpoint) wanneer je computer thuis is. Dit zou je ook kunnen doen met een bewegingssensor of een combinatie van sensoren. Op mijn thuiswerkplek gebruik ik bijvoorbeeld een ping, HASS.agent, een bewegingssensor en een deursensor. En schakel ik op basis daarvan de thermostaatkraan. Het enige nadeel is dan dat de eerste tijd de ruimte wat koud kan zijn.
Een andere optie is de Local Calendar voor een HA-only oplossing of de Google Calendar integratie.
Ik zou echter sowieso bovenstaande, eerste optie altijd integreren. Ik vind dit namelijk altijd een enorm mooie manier, omdat Home Assistant dan lijkt te anticiperen op gedrag en niet zozeer wat ik expliciet in moet geven. Met andere woorden, als ik het dan een keer vergeet in te geven, werkt het nog steeds.
Een andere optie is de Local Calendar voor een HA-only oplossing of de Google Calendar integratie.
Ik zou echter sowieso bovenstaande, eerste optie altijd integreren. Ik vind dit namelijk altijd een enorm mooie manier, omdat Home Assistant dan lijkt te anticiperen op gedrag en niet zozeer wat ik expliciet in moet geven. Met andere woorden, als ik het dan een keer vergeet in te geven, werkt het nog steeds.
@deWit Zoiets wellicht?
Je zou bij de condition natuurlijk ook kunnen controleren of de andere(n) wel 100% open is.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - id: roller_shutter_not_fully_open alias: Roller Shutter Not Fully Open Automation trigger: - platform: state entity_id: cover.roller_shutter to: 'open' for: minutes: 1 condition: - condition: numeric_state entity_id: cover.roller_shutter attribute: current_position below: 100 action: [...] |
Je zou bij de condition natuurlijk ook kunnen controleren of de andere(n) wel 100% open is.
@alex3305 goede om te kijken naar de aanwezigheid van de laptop! Maar da's helaas niet voldoende. Presence detection gebruik ik al voor de verlichting etc. maar ik ga graag aan de slag in een warm kantoor en niet dat het kantoor pas warm wordt op het moment dat ik de laptop aan zet
Ik ga in ieder geval eens met de "local calendar" aan de slag!
Ik ga in ieder geval eens met de "local calendar" aan de slag!
Ik heb hier een raspberry pi draaiend gehad met onze hele HA omgeving erop maar de SD card is corrupt gegaan. Aangezien het aantal automatisaties ed toch echt wel stevig uitgebreid is, evenals het aantal ingeplugde apparaten wil ik eigenlijk is op zoek naar een meer permanente premium oplossing om de omgeving op te draaien.
Wat zijn hier zowat de meest favoriete oplossingen?
In het verleden zijn mijn ervaringen met NUCS redelijk matig geweest. Vaak gezien dat er daar geheugen of memory issues begonnen op te spelen na verloop van tijd. Kan misschien toeval zijn maar erg veel vertrouwen heb ik niet in die systemen.
Heb een rack in de technische ruimte waar ik eventueel zelfs een 1u serveroplossing zou kunnen plaatsen (mits het geen full size depth is) en sta echt open voor alles.
Ik zie vaak odroid omdat de dev van HA daar zelf op zit maar aan de andere kant zit ik dan wel weer precies in het rasberry pi niveau te knutselen. Zijn er meer solid alternatieven? Zeker op vlak van koeling dan?
Of zeggen jullie: Pi + SSD?
In het verleden zijn mijn ervaringen met NUCS redelijk matig geweest. Vaak gezien dat er daar geheugen of memory issues begonnen op te spelen na verloop van tijd. Kan misschien toeval zijn maar erg veel vertrouwen heb ik niet in die systemen.
Heb een rack in de technische ruimte waar ik eventueel zelfs een 1u serveroplossing zou kunnen plaatsen (mits het geen full size depth is) en sta echt open voor alles.
Ik zie vaak odroid omdat de dev van HA daar zelf op zit maar aan de andere kant zit ik dan wel weer precies in het rasberry pi niveau te knutselen. Zijn er meer solid alternatieven? Zeker op vlak van koeling dan?
Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist
@bartbh Ik snap dat wel, maar ik heb gewoon geaccepteerd dat de eerste 10-15 minuten wat kouder zijn. Ben daar niet zo moeilijk in
. Heb ik een excuus om nog wat koffie te pakken.
Maar zoals ik al zei, je zou het ook kunnen combineren. Dat je de aanwezigheid van de computer gebruikt én de local calendar. Dat beide situaties dus de thermostaatkraan openzetten. Mocht je dan een keer vergeten de agenda in te tekenen, heb je in ieder geval toch (na een poosje) een warme werkruimte
.
Maar zoals ik al zei, je zou het ook kunnen combineren. Dat je de aanwezigheid van de computer gebruikt én de local calendar. Dat beide situaties dus de thermostaatkraan openzetten. Mocht je dan een keer vergeten de agenda in te tekenen, heb je in ieder geval toch (na een poosje) een warme werkruimte
@JacobsT Ik heb echt jaren gedraaid op een NUC(-like) en dat werkte echte prima. Sterker nog, die machine doet nu dienst als backup oplossing en dat werkt echt goed. Zorg wel dat je 4-8GB geheugen hebt, dat geeft je ook wat meer speelruimte. ODroid of HA eigen systemen zijn ook een mooi alternatief, maar heb ik geen ervaring mee.
Ik heb hier een Lenovo Tiny PC met een i3-6100T erin. Draait als een malle. Heb daar proxmox op draaien en Home Assistant als VM draaiende. Zo kun je ook nog wat anders doen met je PCJacobsT schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:57:
Ik heb hier een raspberry pi draaiend gehad met onze hele HA omgeving erop maar de SD card is corrupt gegaan. Aangezien het aantal automatisaties ed toch echt wel stevig uitgebreid is, evenals het aantal ingeplugde apparaten wil ik eigenlijk is op zoek naar een meer permanente premium oplossing om de omgeving op te draaien.
Nou, ik heb Mosquitto geïnstalleerd op Synology en die draait maar verder geen config van gezien of userid/password bijvoorbeeld.Dutchess_Nicole schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:45:
[...]
Die MQTT broker heb je toch net geinstalleerd? De broker is niets meer dan een centraal punt voor een messagebus. Als je nu al allerlei dingen over MQTT hebt lopen zoals ik begrijp uit je bericht dan heb je de broker al, en hoef je alleen maar in HA in te loggen op de service.
Vervolgens binnen HA dacht ik dat ik nu MQTT Broker moet installeren maar die package kan niet gevonden worden en ik kan zelf überhaupt MQTT nog niet testen omdat ik geen devices heb die daarover communiceren. Die komt morgen pas binnen maar ik zie overal je ook naar Mosquitto met een userid/pass en poort nummer moet verbinden, ook vanuit HA ?
Hoe heb je HA geïnstalleerd? Mosquitto is een Add-on en die heb je alleen als je HA OS draait, of apart de supervisor installeert. Als je HA Core of HA in docker draait, heb je geen toegang tot de add-ons, en moet je dus zelf via een andere manier een MQTT broker installeren.GeeMoney schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:41:
Dit zal het zijn, ik draai hem via Docker binnen Synology.TheFes schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:19:
[...]
Hoe heb je HA geïnstalleerd? Mosquitto is een Add-on en die heb je alleen als je HA OS draait, of apart de supervisor installeert. Als je HA Core of HA in docker draait, heb je geen toegang tot de add-ons, en moet je dus zelf via een andere manier een MQTT broker installeren.
@JacobsT corrupte sd cards heb ik ook gehad. Sinds een tijdje draai ik het geheel op een RPi4 met usb ssd. Kostte even wat om het stabiel te draaien, maar dat gaat prima.
Maar hoe dan ook, welke keuze je ook maakt, backups maken blijft dan belangrijk! Zelf gebruik ik de Google Drive backup integration die elke avond een backup maakt ri. Google Drive.
@alex3305 zal zeker een combi worden. Zeker omdat in de ochtend onze cv (met vloerverwarming) van de nachtverlaging naar de dagtemperatuur gaat. Daarna draait de cv slechts een klein beetje om de boel warm te houden, dus slaat de cv niet vaak genoeg meer aan om het kantoor echt op te warmen. Vandaar dat de TRV al op tijd open moet staan.
Maar hoe dan ook, welke keuze je ook maakt, backups maken blijft dan belangrijk! Zelf gebruik ik de Google Drive backup integration die elke avond een backup maakt ri. Google Drive.
@alex3305 zal zeker een combi worden. Zeker omdat in de ochtend onze cv (met vloerverwarming) van de nachtverlaging naar de dagtemperatuur gaat. Daarna draait de cv slechts een klein beetje om de boel warm te houden, dus slaat de cv niet vaak genoeg meer aan om het kantoor echt op te warmen. Vandaar dat de TRV al op tijd open moet staan.
Wie bedoel je precies met de dev van HA?JacobsT schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:57:
Er werken heel veel developers aan HA, een aantal betaald, maar ook een hele rits vrijwillig.
Welk systeem het beste is, hangt een beetje af van wat je er mee wil. Als het alleen voor HA is, is een Pi met SSD op zich prima, maar je krijgt al snel betere prestaties met een thin-client of NUC.
Als je ook nog andere software er op wil draaien, is een NUC meestal wel een goede keuze.
Memory issues lijken me ofwel een software probleem, ofwel slechte memory modules, en daar ben je vrij in om die te vervangen.
Dan moet je via Docker binnen Synology ook een MQTT broker installeren, en de HA MQTT integratie daarmee laten verbindenGeeMoney schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:21:
[...]
Dit zal het zijn, ik draai hem via Docker binnen Synology.
Ja stom van mijbartbh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:23:
[...]

Maar die Tuya stuurt jouw CV ketel toch niet aan? Dat doet de thermostaat, of heb je een aparte regelaar er tussen zitten om de CV aan te sturen m.b.t. de warmtevraag?bartbh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:23:
@JacobsT corrupte sd cards heb ik ook gehad. Sinds een tijdje draai ik het geheel op een RPi4 met usb ssd. Kostte even wat om het stabiel te draaien, maar dat gaat prima.
- The Neo and Only -
Mosquitto IS de broker. Dus die heb je al. Je kunt die inderdaad configureren en dat heb ik ook gedaan, maar ik draai het niet in docker dus je moet even in je docker image repo kijken hoe je een config toevoegt.GeeMoney schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:18:
[...]
Nou, ik heb Mosquitto geïnstalleerd op Synology en die draait maar verder geen config van gezien of userid/password bijvoorbeeld.
Vervolgens binnen HA dacht ik dat ik nu MQTT Broker moet installeren maar die package kan niet gevonden worden en ik kan zelf überhaupt MQTT nog niet testen omdat ik geen devices heb die daarover communiceren. Die komt morgen pas binnen maar ik zie overal je ook naar Mosquitto met een userid/pass en poort nummer moet verbinden, ook vanuit HA ?
Daarna als dat draait stel je HA in om te verbinden naar je bestaande broker. Je hebt er niet nog 1 nodig, die ene is genoeg.
Vervolgens kun je met MQTTX of wat dan ook je mosquitto broker benaderen om berichten te sturen en te ontvangen. in HA kun je dan bij de developer tools -> events tab zien wat er zoal langs komt
Nee, deze stuurt zeker niet de cv aan. De cv regelt alleen op de temperatuur van de woonkamer. Via de Nefit Easy staat het programma op tussen 08:00 en 22:00 verwarmen.NeoFoX schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:53:
[...]
Maar die Tuya stuurt jouw CV ketel toch niet aan? Dat doet de thermostaat, of heb je een aparte regelaar er tussen zitten om de CV aan te sturen m.b.t. de warmtevraag?
Op het moment dat de cv dus begint met verwarmen, moet de TRV wel open staan om dan het aanbod van warm cv-water mee te pakken. Als de TRV pas open gaat op het moment dat de woonkamer al op temperatuur is, krijg ik niet genoeg warmte om het kantoor nog op te warmen.
edit: zodra ik het "morgen is een thuiswerkdag" goed kan achterhalen, wil ik ook de Nefit Easy aansturen dat deze dan op een thuiswerkdag een ander verwarming-schema hanteert dan op een dag waarop er niemand thuis is.
[ Voor 13% gewijzigd door bartbh op 22-01-2024 16:11 ]
Nee, heb er 3 en die zouden de ‘basis’ moeten zijn van mijn Z2M netwerk. Maar dat werkt dus niet/niet lekker zodra het buitenshuis is.Septillion schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:34:
[...]
Maar die Hue plug zit dus niet op je Hue netwerk?
Wellicht nog het proberen waard of er een zigbee inbouw schakelaar bestaat zoals Shelly maar dan dus zigbee
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Eerlijk vind ik dit nog niet heel slim...bartbh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:07:
[...]
Nee, deze stuurt zeker niet de cv aan. De cv regelt alleen op de temperatuur van de woonkamer. Via de Nefit Easy staat het programma op tussen 08:00 en 22:00 verwarmen.
Op het moment dat de cv dus begint met verwarmen, moet de TRV wel open staan om dan het aanbod van warm cv-water mee te pakken. Als de TRV pas open gaat op het moment dat de woonkamer al op temperatuur is, krijg ik niet genoeg warmte om het kantoor nog op te warmen.
edit: zodra ik het "morgen is een thuiswerkdag" goed kan achterhalen, wil ik ook de Nefit Easy aansturen dat deze dan op een thuiswerkdag een ander verwarming-schema hanteert dan op een dag waarop er niemand thuis is.
Is het dan niet eenvoudiger om je ketel slim te maken en dan direct de toevoer van het warme water te kunnen vragen?
- The Neo and Only -
Nog simpeler: zet gewoon de nachtverlaging uit of heel laag (<1C), dan is het altijd een aangename temperatuur en hoef je niet te wachten.bartbh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:07:
[...]
Nee, deze stuurt zeker niet de cv aan. De cv regelt alleen op de temperatuur van de woonkamer. Via de Nefit Easy staat het programma op tussen 08:00 en 22:00 verwarmen.
Aqara heeft inbouw schakelaren die met Zigbee communiceren; zie Aqara T1 Switch en Aqara H1 SwitchToppe schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:12:
[...]
Nee, heb er 3 en die zouden de ‘basis’ moeten zijn van mijn Z2M netwerk. Maar dat werkt dus niet/niet lekker zodra het buitenshuis is.
Wellicht nog het proberen waard of er een zigbee inbouw schakelaar bestaat zoals Shelly maar dan dus zigbee
Rechtsboven in ‘gedownload’ wissenJeweetje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:23:
Loop vast bij het installeren van HACS, heb de stappen gevolgd die oa door smarthome junkie uitgelegd zijn.
Alles lijkt te werken maar krijg steeds een heel ander scherm dan bij de how to's getoond worden.
Hopelijk wilt iemand me ff verder helpen?
[Afbeelding]
Je hebt niet goed opgelet tijdens de installatie, en het vinkje voor de experimental features aangezet. Die kun je eventueel weer uitzetten in Settings > Devices & Integrations > HACS en dan krijg je het overzicht uit de how-to's.Jeweetje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:23:
Loop vast bij het installeren van HACS, heb de stappen gevolgd die oa door smarthome junkie uitgelegd zijn.
Alles lijkt te werken maar krijg steeds een heel ander scherm dan bij de how to's getoond worden.
Hopelijk wilt iemand me ff verder helpen?
[Afbeelding]
Let wel dat dit SOON™ de standaard interface wordt. HACS 2.0 zou binnen afzienbare tijd uit moeten komen.
Zou kunnen dat ik ff iets gemist hebt, experimenteel staat uit, weet niet of ik dit bij install wel aangezet heb. blijf echter hetzelfde eerder gedeelde scherm houden HACS versie 1.33.TheFes schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:28:
[...]
Je hebt niet goed opgelet tijdens de installatie, en het vinkje voor de experimental features aangezet. Die kun je eventueel weer uitzetten in Settings > Devices & Integrations > HACS en dan krijg je het overzicht uit de how-to's.
Let wel dat dit SOON™ de standaard interface wordt. HACS 2.0 zou binnen afzienbare tijd uit moeten komen.
Even via Ctrl + F5 een harde reload van de browser doen. En eventueel even HA herstarten.Jeweetje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:39:
[...]
Zou kunnen dat ik ff iets gemist hebt, experimenteel staat uit, weet niet of ik dit bij install wel aangezet heb. blijf echter hetzelfde eerder gedeelde scherm houden HACS versie 1.33.
Haier trekt takedown verzoek in.
nieuws: Haier trekt takedownverzoek aan plug-indeveloper in, geeft api-calls ...
nieuws: Haier trekt takedownverzoek aan plug-indeveloper in, geeft api-calls ...
Canon 5dMkIV
@NeoFoX en @Dutchess_Nicole, klopt allemaal maar in al die gevallen moet ik nog steeds op een manier bepalen wanneer het een thuiswerkdag is of niet.
Voor nu heb ik inderdaad de route genomen om de temperatuur te regelen op basis van de local calendar. Op basis van de trigger "event: start" en "event: end".
Niet de meest slimme manier maar in ieder geval een start. Ik zit er nu aan te denken om op de meest voorkomende thuiswerkdagen de avond ervoor mijzelf een herinnering/melding te sturen met "morgen thuiswerkdag" waarop dan ja/nee kan antwoorden.
Voor nu heb ik inderdaad de route genomen om de temperatuur te regelen op basis van de local calendar. Op basis van de trigger "event: start" en "event: end".
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| alias: "Kantoor: thuiswerkdag, verwarming aan " description: "" trigger: - platform: calendar entity_id: calendar.thuiswerkdagen event: start condition: [] action: - service: climate.set_temperature metadata: {} data: temperature: 18 target: entity_id: climate.thermostaatknop1 |
Niet de meest slimme manier maar in ieder geval een start. Ik zit er nu aan te denken om op de meest voorkomende thuiswerkdagen de avond ervoor mijzelf een herinnering/melding te sturen met "morgen thuiswerkdag" waarop dan ja/nee kan antwoorden.
Nu is Hue wel een raar maar zo ver ik weet zouden het prima routers moeten zijn. Al een keer unicast pair gedaan van device buiten?Toppe schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:12:
[...]
Nee, heb er 3 en die zouden de ‘basis’ moeten zijn van mijn Z2M netwerk. Maar dat werkt dus niet/niet lekker zodra het buitenshuis is.
Geschiedenis gewist, browser gerestart, home assistant gerestart... helaas nog steeds zelfde overzicht.TheFes schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:46:
[...]
Even via Ctrl + F5 een harde reload van de browser doen. En eventueel even HA herstarten.
Zit het niet in de versie? of is HACS verwijderen en opnieuw installeren iets om te proberen?
Hier geeft de Buienradar intergratie sinds afgelopen nacht geen windrichting en snelheid in Bft meer. Hebben meer mensen dit ?
Jeweetje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:00:
[...]
Geschiedenis gewist, browser gerestart, home assistant gerestart... helaas nog steeds zelfde overzicht.
Zit het niet in de versie? of is HACS verwijderen en opnieuw installeren iets om te proberen?
/f/image/2AygroErhQKgHSTc1ODwZARU.png?f=fotoalbum_large)
Je weet zeker dat die nu uit staat?
Anyway, je kunt het ook gewoon zo gebruiken
TheFes schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:09:
[...]
[Afbeelding]
Je weet zeker dat die nu uit staat?
Probeer het anders eens in een incognito scherm.
Anyway, je kunt het ook gewoon zo gebruikenBinnenkort is de oude interface er niet meer
@TheFes ja stond al uit, heb de andere vinkjes ook aan en uit geprobeerd. Toch bedankt 🤩
Is er ergens een goede uitleg hoe ik het in huidige weergave kan gebruiken?
Alles staat in een lijst, je kunt rechts bovenin de hoek filters aan- en uitzetten.Jeweetje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:13:
@TheFes ja stond al uit, heb de andere vinkjes ook aan en uit geprobeerd. Toch bedankt 🤩
Bovenin staat een zoekbalk om binnen de lijst te zoeken.
Als je iets gevonden hebt wat je wil downloaden, klik je er op een druk je daarna op de download knop.
Nu pairing gedaan rechtstreeks op die Hue plug, ben benieuwd. Kwaliteit is 255 dus dat is perfect zou je zeggenSeptillion schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:57:
[...]
Nu is Hue wel een raar maar zo ver ik weet zouden het prima routers moeten zijn. Al een keer unicast pair gedaan van device buiten?
Bedankt voor de uitleg, komt net een melding met update naar versie 1,34 in en hopla…TheFes schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:16:
[...]
Alles staat in een lijst, je kunt rechts bovenin de hoek filters aan- en uitzetten.
Bovenin staat een zoekbalk om binnen de lijst te zoeken.
Als je iets gevonden hebt wat je wil downloaden, klik je er op een druk je daarna op de download knop.
Na de update staat er het bekende overzicht
Het is een service. Zie https://www.home-assistant.io/integrations/tado/Septillion schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:38:
[...]
Ik ken de integratie niet. Maar ik ken er geen custom card voor en als google ook niet helpt ben ik bang dat die er niet is.
Maar hoe kan je nu dan de boost / duur instellen? Is dat een entiteit of een service call ofzo? Beide kan je gewoon in de UI doen maar ligt er wel aan hoe het echt zit.
Service tado.set_climate_timer
You can use the service tado.set_climate_timer to set your Tado climate device, for example a radiator valve, to switch on for a set time period.
De enige verplichte parameter is de temperatuur, vandaar mijn redenatie dat ik eerst de huidige temperatuur ophaal wanneer ik van de duur een losse card zou maken. Maar één interface waar ik zowel tijd als duur kan instellen is ook goed voor mijn doel.
Ik vond nog iemand met dezelfde vraag https://community.home-as...perature-and-timer/284713
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Dank, koppeling is geslaagd.Dutchess_Nicole schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:01:
[...]
Mosquitto IS de broker. Dus die heb je al. Je kunt die inderdaad configureren en dat heb ik ook gedaan, maar ik draai het niet in docker dus je moet even in je docker image repo kijken hoe je een config toevoegt.
Daarna als dat draait stel je HA in om te verbinden naar je bestaande broker. Je hebt er niet nog 1 nodig, die ene is genoeg.
Vervolgens kun je met MQTTX of wat dan ook je mosquitto broker benaderen om berichten te sturen en te ontvangen. in HA kun je dan bij de developer tools -> events tab zien wat er zoal langs komt
Morgen met de module maar even verder kijken
Voor de Synology mensen onder ons die Mosquitto installeren en een eigen user/pass willen configureren en dus Anonymous toegang disablen (ssh naar je Synology):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| Change to root user [sudo -i, {use admin password}] Find mosquitto.conf file [find / -name mosquitto.conf] Go to that path using cd [in my case cd /volume1/@appstore/mosquitto/var] Edit mosquitto.conf [vi mosquitto.conf] Might say it's used by another process. Force edit. Scroll down and find 'listener 1883 127.0.0.1' and change this to your correct IP Scroll down and find # allow_anonymous [around line 513] Remove # and make [allow_anonymous false] [Use insert on keyboard to edit] Scroll and find #password_file [around line 555] Remove # and make password_file /volume1/@appstore/mosquitto/var/password_file [where 2nd password_file is the actual filename] Save the file [Esc-> :wq to save] Now create a file password_file in /volume1/@appstore/mosquitto/var/ Ensure your are still in same directory, type vi password_file This will create new file, press insert and type your username and password in below format username:password [Username should not contain :]. You can add multiple users line by line Save file and clseo [Esc->:wq] Find mosquitto_passwd [find / -name mosquitto_passwd] Stay in the mosquitto.conf folder itself. Because we have password_file file here. From mosquitto.conf folder, type mosquitto_passwd [along with path] -U password_file to encrypt password. In my case /volume1/@appstore/mosquitto/bin/mosquitto_passwd -U password_file Start/restart Mosquitto Server |
[ Voor 51% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2024 12:30 ]
Dit is dus exact de reden waarom ik auto-updates vaak afraad. Ook bijvoorbeeld Watchtower voor het automatisch updaten van Docker containers heb ik zelf liever niet. Zeker met HA zijn er nogal eens breaking changes.Sicco92 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:39:
[...]
Dat dacht ik destijds ook, maar blijkbaar stond mijn router op auto-update. Voor mij kwamen de problemen ook ineens uit de lucht vallen, maar het was wel gerelateerd aan een update. Naast hardwareproblemen zou ik ook zeker kijken naar netwerkproblemen, daar lijkt HA soms ook wel gevoelig voor.
Ja ik heb nu zo vaak mijn vingers gebrand dat ik nu pas 2 of 3 updates later HA bijwerk. Dan zijn de meeste problemen wel bekend.sOid schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:28:
[...]
Dit is dus exact de reden waarom ik auto-updates vaak afraad. Ook bijvoorbeeld Watchtower voor het automatisch updaten van Docker containers heb ik zelf liever niet. Zeker met HA zijn er nogal eens breaking changes.
En zelfs zonder automatisch updaten blijft het opletten.sOid schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:28:
[...]
Dit is dus exact de reden waarom ik auto-updates vaak afraad. Ook bijvoorbeeld Watchtower voor het automatisch updaten van Docker containers heb ik zelf liever niet. Zeker met HA zijn er nogal eens breaking changes.
Vandaag kon ik ineens niet meer bij homeassistant komen. Melding over een ongeldig certificaat. Blijkt het verlengen van mijn Let's Encrypt certificaten al een tijdje niet goed te gaan en die was vandaag verlopen. Dat verlengen heb ik uiteraard wel geautomatiseerd note to self: notificatie inbouwen in die automation
de oorzaak blijkt in deze change te zitten
5.0.9
Add option to specify Private Key type
Dit blijkt een breaking change te zijn wat niet als zodanig is vermeld. Die toegevoegde optie default naar ecdsa, terwijl ik een rsa certificaat heb.
Als ik dagelijks mijn logs zou bekijken had ik dat kunnen zien, want daar staat een INFO melding
Are you trying to change the key type of the certificate named mijn.domein from RSA to ECDSA? Please provide both --cert-name and --key-type on the command line to confirm the change you are trying to make.
Dit is dus ook een waarschuwing voor iedereen die Let's Encrypt gebruikt: zet dat vinkje even goed in de config van de addon, anders kan je binnenkort niet meer bij je installatie.
ik zie dat frenck vanuit de officiele home assistant add-on store nu ook zaken beschikbaar steld als: sabnznb, sonarr,radarr.
Nu gebruik ik al tijden naar tevredenheid die van alexbelgium, maar vanuit officieel lijkt me dan beter (en de ingress support hoef ik toch niet. iemand andere nadelen om wel/niet te switchen?
Build frenck deze automatisch op de laatste versies net als alex dit doet?
Nu gebruik ik al tijden naar tevredenheid die van alexbelgium, maar vanuit officieel lijkt me dan beter (en de ingress support hoef ik toch niet. iemand andere nadelen om wel/niet te switchen?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Je zou dan twee helpers en een button kunnen plaatsen. Eén helper met de temperatuur, ander met de tijdsduur. En echter de button hang je dan een service call met de waardes van de helpers als data.Klippy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:31:
[...]
Het is een service. Zie https://www.home-assistant.io/integrations/tado/
Service tado.set_climate_timer
You can use the service tado.set_climate_timer to set your Tado climate device, for example a radiator valve, to switch on for a set time period.
De enige verplichte parameter is de temperatuur, vandaar mijn redenatie dat ik eerst de huidige temperatuur ophaal wanneer ik van de duur een losse card zou maken. Maar één interface waar ik zowel tijd als duur kan instellen is ook goed voor mijn doel.
Ik vond nog iemand met dezelfde vraag https://community.home-as...perature-and-timer/284713
dixet schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:55:
[...]
En zelfs zonder automatisch updaten blijft het opletten.
Vandaag kon ik ineens niet meer bij homeassistant komen. Melding over een ongeldig certificaat. Blijkt het verlengen van mijn Let's Encrypt certificaten al een tijdje niet goed te gaan en die was vandaag verlopen. Dat verlengen heb ik uiteraard wel geautomatiseerd note to self: notificatie inbouwen in die automation.
offtopic:
Lets Encrypt vraagt normaliter toch een mailadres? Ik heb vast niet hetzelfde als jou draaien (Traefik als reverse proxy met LE, DNS authentication bij Desec.io op custom domain). Maar ik krijg zo nu en dan van LE een mailtje met "let op, deze certificaten vervallen binnenkort (en je hebt ze nog niet hernieuwd)". Dat is voor mij dan toch een duidelijke waarschuwing dat er ergens iets potentieel mis gaat en ik zaken moet nalopen. (Komt ook voor als SAN wijzigt / er een nieuw certificaat met andere SAN is, of bv toen ik van meerdere Traefik instances in meerdere LXCs ging naar een bare metal en alles op een hoop belande).
Lets Encrypt vraagt normaliter toch een mailadres? Ik heb vast niet hetzelfde als jou draaien (Traefik als reverse proxy met LE, DNS authentication bij Desec.io op custom domain). Maar ik krijg zo nu en dan van LE een mailtje met "let op, deze certificaten vervallen binnenkort (en je hebt ze nog niet hernieuwd)". Dat is voor mij dan toch een duidelijke waarschuwing dat er ergens iets potentieel mis gaat en ik zaken moet nalopen. (Komt ook voor als SAN wijzigt / er een nieuw certificaat met andere SAN is, of bv toen ik van meerdere Traefik instances in meerdere LXCs ging naar een bare metal en alles op een hoop belande).
Nieuwe woning, nieuwe domotica, nieuwe hardware en installatie. Ik ben bezig met de afvalwijzer integratie, weet iemand zo waarom de automatiseren niet 1 op 1 over zijn te nemen? Krijg dan altijd een foutmelding
Message malformed
Message malformed

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
@Maikie18 Dit is niet 1 op 1. Zo te zien heb je niet de yaml van de hele automation geplakt maar wel het hele action deel gekophttp://deb.debian.org/debian gekopieerd. service: zou het eerste moeten zijn in die box, zonder indentatie (rest dus ook weer op zelfde niveau laten landen).
Omdat de hele yaml ook al een fout gaf, dus toen heb ik het 1e deel gewoon nagebouwd, maar het laatste deel kan niet zonder yaml, alleen dat ging dus ook mis.Septillion schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:35:
@Maikie18 Dit is niet 1 op 1. Zo te zien heb je niet de yaml van de hele automation geplakt maar wel het hele action deel gekophttp://deb.debian.org/debian gekopieerd. service: zou het eerste moeten zijn in die box, zonder indentatie (rest dus ook weer op zelfde niveau laten landen).
Op deze manier geen foutmelding meer

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
@Maikie18 Heb je wel een group 'family' en dus een service nitify.family?
Een vraagje: Zijn er hier gebruikers van de Slide.Store electrische gordijnbedieningen? En zo ja wie is er al overgestapt op de Local API en werkt deze ook goed met Home Assistant?
Ik constateer dat steeds vaker de communicatie naar de Cloud dienst van Slide-Store verstoord is.
Ik constateer dat steeds vaker de communicatie naar de Cloud dienst van Slide-Store verstoord is.
Op dit moment loopt Sonarr in ieder geval 1 versie achter. 20 jan is de laatste update en hij draait nog op de vorige versie van 1 jan.remcoXP schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:39:
ik zie dat frenck vanuit de officiele home assistant add-on store nu ook zaken beschikbaar steld als: sabnznb, sonarr,radarr.
Maar, het omzetten van de ene naar de andere ging hier probleemloos. Had in de ‘oude’ ingress uitgezet, zodat deze aangepaste config eruit was en vervolgens een backup gemaakt van Radarr en Sonarr. Daarna de add-on gestopt en de nieuwe geïnstalleerd en gestart en backup weer ingeladen.
Werkt tot zover prima verder. Wel fijn dat er meer in de officiële Community add-ons terecht komen.
Op welke manier kan ik ervoor zorgen dat HA op mijn PI5 na bijvoorbeeld een stroomstoring opnieuw opstart? PI start nu wel op maar HA niet. Ik draai HAOS.
[ Voor 18% gewijzigd door GoEV6 op 22-01-2024 21:48 ]
Als je HA OS draait zou HA gewoon moeten starten als de host ook weer opstart.GoEV6 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:45:
Op welke manier kan ik ervoor zorgen dat HA op mijn PI5 na bijvoorbeeld een stroomstoring opnieuw opstart? PI start nu wel op maar HA niet. Ik draai HAOS.
Helaas niet dus ergens gaat het niet goed. Heb mijn PI een paar keer verplaatst in huis en hangt nu in de meterkast. Elke keer starte HA niet op. Heb HAOS toen maar opnieuw geïnstalleerd en een backup terug gezet maar zoals jij ook aangeeft zou dit niet zo moeten.TheFes schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:02:
[...]
Als je HA OS draait zou HA gewoon moeten starten als de host ook weer opstart.
Zucht... Om 15:10 is blijkbaar zigbee2mqtt ermee gekapt. Herdsmen kan niet gestart worden volgens de logs.
Dan merk je opeens hoeveel dingen automatisch gaan normaal gesproken en hoe erg je eraan gewend bent geraakt. En hoe slecht het is voor de WAF als het niet werkt...
Dan merk je opeens hoeveel dingen automatisch gaan normaal gesproken en hoe erg je eraan gewend bent geraakt. En hoe slecht het is voor de WAF als het niet werkt...
Eigenlijk is dat zowel een goed als een slecht teken.Zak schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:09:
Zucht... Om 15:10 is blijkbaar zigbee2mqtt ermee gekapt. Herdsmen kan niet gestart worden volgens de logs.
Het goede geef je zelf aan, dat alles zo vlot werkt dat je 't pas merkt als het eens daalt.
Het minder goede is, imho, dat Home Assistant nog steeds niet super solide is bij bvb restarts, updates etc. Daarom vergt het toch wel enigzins regelmatig aandacht. Zou naast voice etc wel eens een goed thema zijn om eens gefocust aan te werken.
Maar laat dat ajb niet afdoen aan de algemene functionaliteit en polyvalentie, ik ben alles samen genomen een grote fan.
Ik snap de Reimann som Integrale Sensor niet.
Ik heb een boel Tuya schakelaars waarmee ik het energiegebruik kan meten. Ik wil deze apparaten in mijn Energie dashboard hebben. Dit kan door middel van Riemann Som.
Als ik de intergratie toevoeg, kies ik:
Naam (uniek)
Invoer sensor: het vermogen in wattage
Integratie mentode: Linker Riemann Som
Precisie: 2 decimalen
Tijdseenheid: Uren.
Even HA herstarten daarna en na verloop van tijd krijg ik mooie grafieken van het totaal verbruik van mijn apparaat.
Het grappige is, bij de ene entiteit kan ik wel de neeteenheid aanpassen en komt wel in mijn dashboard, maar de andere entiteit niet, terwijl wel het verbruik opgeteld wordt. Wat doe ik nou verkeert?
Edit: Kennelijk voegt ie niet meteen device_class: energy als atribuut. Geen idee waarom.
Ik heb een boel Tuya schakelaars waarmee ik het energiegebruik kan meten. Ik wil deze apparaten in mijn Energie dashboard hebben. Dit kan door middel van Riemann Som.
Als ik de intergratie toevoeg, kies ik:
Naam (uniek)
Invoer sensor: het vermogen in wattage
Integratie mentode: Linker Riemann Som
Precisie: 2 decimalen
Tijdseenheid: Uren.
Even HA herstarten daarna en na verloop van tijd krijg ik mooie grafieken van het totaal verbruik van mijn apparaat.
Het grappige is, bij de ene entiteit kan ik wel de neeteenheid aanpassen en komt wel in mijn dashboard, maar de andere entiteit niet, terwijl wel het verbruik opgeteld wordt. Wat doe ik nou verkeert?
Edit: Kennelijk voegt ie niet meteen device_class: energy als atribuut. Geen idee waarom.
[ Voor 6% gewijzigd door donald_dick op 22-01-2024 23:25 ]
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Maar wat moet je nu doen om HA te starten dan?GoEV6 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:45:
Stond de watchdog niet aan? En al achter wat er was?Zak schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:09:
Nee, die had ik aangepast. Maar ik denk dat 1 op 1 kopieëren niet werkt ivm de intenties.Septillion schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:06:
@Maikie18 Heb je wel een group 'family' en dus een service nitify.family?
Maar alles werkt nu dus bedankt voor je hulp
@MarcoT85 ziet er erg goed uit! Zou je het 3d case bestand en de gebruikte magneten kunnen delen?MarcoT85 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:11:
Ik heb hier een verglijkbare setup hangen.
...
@Sjorszevenaar heel gaaf! mooi gedaan met de tablet, dat maakt HA echt meer zichtbaar en werkbaar. Welke tablet gebruik je hiervoor en hoe doe je dat met die beweginssensor erin?
Mijn was machine heeft na trouwe dienst de geest gegeven, dwz hij draait het programma nog prima maar wast niet meer schoon, repareren kan natuurlijk maar na 20+ jaar vind ik het tijd voor een nieuwe.
Kunnen jullie me een wasmachine aanraden? Combinatie wasmachine droger heeft de voorkeur maar gezien dat ik dat bij de huidige nooit gebruikt heb is enkel wasmachine functie ook prima. Liefst een die niet data/privacy hongerig is, bestaan die nog? En die volledig in HA ondersteund wordt.
Kunnen jullie me een wasmachine aanraden? Combinatie wasmachine droger heeft de voorkeur maar gezien dat ik dat bij de huidige nooit gebruikt heb is enkel wasmachine functie ook prima. Liefst een die niet data/privacy hongerig is, bestaan die nog? En die volledig in HA ondersteund wordt.
PSN ID: Svennie-NL
Hier thuis erg tevreden over deze serie : https://www.coolblue.nl/p...-ww80t654alx-addwash.htmlSvennie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:13:
Mijn was machine heeft na trouwe dienst de geest gegeven, dwz hij draait het programma nog prima maar wast niet meer schoon, repareren kan natuurlijk maar na 20+ jaar vind ik het tijd voor een nieuwe.
Goed te integreren in Home-Assistant voor statistieken, meldingen etc
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
je zou ook een knop kunnen maken in je UI die aangeeft dat je de dag erop thuis werkt, kan je 's-avonds doen bv. Ben je minder afhankelijk van je vaste dagen en kan je ook gebruiken op dagen dat je zelden thuis werkt, die ga je missen op deze manier.bartbh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:49:
PSN ID: Svennie-NL
Klopt, dat is ook hoe ik het nu wil implementeren.Svennie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:27:
[...]
je zou ook een knop kunnen maken in je UI die aangeeft dat je de dag erop thuis werkt, kan je 's-avonds doen bv. Ben je minder afhankelijk van je vaste dagen en kan je ook gebruiken op dagen dat je zelden thuis werkt, die ga je missen op deze manier.
Ik heb in ieder geval een script gemaakt "maak morgen thuiswerkdag". Deze zet dan in de betreffende agenda voor morgen (vandaag + 1) een afspraak.
Op basis van die afspraak gaat dus de verwarming mee aan/uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| alias: Maak morgen thuiswerkdag sequence: - service: calendar.create_event metadata: {} data: summary: thuiswerken start_date_time: "{{today_at('07:00') + timedelta(days= 1)}}" end_date_time: "{{today_at('17:00') + timedelta(days= 1)}}" target: entity_id: calendar.thuiswerkdagen mode: single icon: mdi:facebook-workplace |
Om het echt mooi te maken wil ik natuurlijk het wel zo implementeren dat de knop alleen een nieuwe afspraak aanmaakt, als er nog niet wat in de agenda staat voor morgen. En dat de knop op mijn bedienscherm ook duidelijk laat zien als het morgen al als thuiswerkdag is gepland.
Echter hoe ik dat doe met "calendar.get_events" is mij nog niet gelukt.
Nou als hij is opgestart dan gaat het goed totdat de stroom eraf gaat. En wat ik moet doen om HA te starten was nou juist mijn vraag. Ik heb geen idee. Heb nu na het verplaatsen van de PI naar een ander WCD HAOS opnieuw geïnstalleerd en een back-up terug gezet maar dat zou ook makkelijker kunnen lijkt mij.Septillion schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:17:
[...]
Maar wat moet je nu doen om HA te starten dan?
Klein geheugentestjejschoorl2 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:36:
Ik heb een nieuwe homeassistant installatie (HAOS, 2023.2.5) en wil de Google drive repository gebruiken voor het maken van backups.
Het toevoegen in de repositorie gaat volgens mij goed:
[Afbeelding]
Maar als ik vervolgens in de add-on store zoek kan ik de add-on niet vinden:
[Afbeelding]
Wat doe ik niet goed?
Zonder die groep gaat het natuurlijk niet werken, dan is de service call er niet?Maikie18 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:25:
[...]
Nee, die had ik aangepast. Maar ik denk dat 1 op 1 kopieëren niet werkt ivm de intenties.
Maar alles werkt nu dus bedankt voor je hulp
Maar waarom alles (of nouwja, schijnbaar niet alles
Mede hierdoor dus gegaan voor een soortgelijke optie:verjager schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:51:
[...]
Ik heb een Xiaomi Air Humidifier sinds 2 jaar, voor gebruik in de winter.
https://www.amazon.nl/gp/product/B08KG3S3K5/
Heeft 3 standen, en gaat automatisch uit bij ingestelde vochtigheidsgraad.
De tank van ca. 4,5L gaat leeg in zo'n 18 uur op stand 2
In combinatie met deze custom_component https://github.com/syssi/xiaomi_airpurifier, omdat dit specifieke model niet wordt ondersteund in de standaard integratie.
De Xiaomi app gebruik ik nooit meer, alleen bij installatie en weet niet meer of dat echt vereist was.
Ik heb na installatie internet toegang geblokkeerd. Daardoor gaat om de zoveel tijd wel de verbinding verloren vanwege een soort wifi-reset, maar het apparaat blijft gewoon werken zonder problemen en komt weer online in HA.
Ik maak gebruik van een aantal afgeleide sensoren for the record.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 ### Fan devices fan: # Xiaomi Air Humidifier - platform: xiaomi_miio_airpurifier name: Xiaomi Air Humidifier host: !secret xiaomi_ip token: !secret xiaomi_token model: deerma.humidifier.jsq5 ### Template template: # State-based sensors - sensor: # Xiaomi Air Humidifier - name: "Air Humidifier Temperature" unique_id: air_humidifier_temperature state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'temperature') }}" unit_of_measurement: "°C" device_class: temperature - name: "Air Humidifier Humidity" unique_id: air_humidifier_humidity state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'humidity') }}" unit_of_measurement: "%" device_class: humidity - name: "Air Humidifier Mode" unique_id: air_humidifier_mode icon: mdi:air-humidifier state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'mode') }}" # State-based binary sensors - binary_sensor: - name: "Air Humidifier Water Tank Detached" unique_id: air_humidifier_water_tank_detached state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'water_tank_detached') }}" device_class: problem # Trigger-based sensors # Triggers if on/true and keeps state # as Xiaomi Air Humidifier turns off if no_water # and resets attribute directly thereafter - trigger: - platform: event event_type: event_template_reloaded - platform: state entity_id: fan.xiaomi_air_humidifier not_from: unavailable to: 'on' - platform: state entity_id: fan.xiaomi_air_humidifier attribute: no_water not_from: unavailable to: true binary_sensor: - name: "Air Humidifier No Water" unique_id: air_humidifier_no_water state: "{{ state_attr('fan.xiaomi_air_humidifier', 'no_water') }}" device_class: problem
Dat ziet er dan als volgt uit:
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 type: custom:mini-humidifier entity: fan.xiaomi_air_humidifier icon: mdi:air-humidifier secondary_info: mode model: xiaomi_miio_airpurifier:deerma.humidifier.mjjsq power: hide: 'on' indicators: status: empty: Leeg filled: Gevuld buttons: mode: source: silent: Stil medium: Medium high: Hoog auto: Auto
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 type: conditional conditions: - entity: fan.xiaomi_air_humidifier state_not: unavailable card: type: vertical-stack cards: - type: custom:mushroom-fan-card entity: fan.xiaomi_air_humidifier icon_animation: false fill_container: false show_percentage_control: false show_oscillate_control: false collapsible_controls: false icon: mdi:air-humidifier tap_action: action: more-info - type: entities entities: - entity: sensor.air_humidifier_temperature - entity: sensor.air_humidifier_humidity - entity: binary_sensor.air_humidifier_no_water
Xiaomi Smartmi Pure Evaporative Air Humidifier 2
/f/image/a0yvytSP1xBj7Um7bgVmY8bA.png?f=fotoalbum_large)
Deze aangezet en draait nu sinds gisteren een middagje. Integratie ging heel soepel via de Mi Home app.. en daardoor zit hij nu ook netjes in HASS te rapporteren:
/f/image/OPLaul4iwtY7m98JrFt9pneW.png?f=fotoalbum_large)
PS; verschil tussen 48% hier en 46% op de foto is omdat de foto van een uur eerder is
Ik merk wel dat er een verschil zit tussen de humidity sensor op dit apparaat en die van mijn Sonoff in dezelfde ruimte (op 2 m afstand van elkaar):
- Xiaomi: 48%
- Sonof: 39,7 %
Ik houd dat nog even in de gaten, als het een structureel en blijvend verschil is (constant hetzelfde zou ik het via een helper kunnen aanpassen in de UI.
Even een dagje laten draaien en dan kijken wat het doet in de ruimte.
Maar qua fan-noice; heel acceptabel, je hoort bijna niets. Dus tot op heden een succes.. nu kijken of en hoe hij de ruimte wat meer bevochtigd
- The Neo and Only -
HA n00b hier:
Ik wil ook eens wat meer werk gaan maken van home automation en heb daarom eens HA geïnstalleerd op Virtualbox op een Win11 laptopje die ik nog had liggen. Waarschijnlijk wil ik 't in de toekomst gaan migreren naar een thin client oid die mooi in de meterkast kan.
De basis heb ik aardig draaien momenteel. Hue lampen, Heos, Chromecasts, TV's e.d. zijn allemaal toegevoegd en ingesteld.
Ik zit alleen al uren te knoeien met Google Nest. Zou namelijk erg graag mijn camera, thermostaat e.d. in HA willen zien. Ik heb daarvoor alle stappen doorlopen voor het aanmaken van een Google Cloud Project, Credentials, Nest Project, enz. Het toevoegen van de client-id en secret in HA gaat ook goed, maar de link leggen met 't project faalt, na het geven van de benodigde toestemmingen, uiteindelijk in HA met de volgende foutmelding: 'Timeout resolving OAuth token'.
Ik ben inmiddels al uren Googlen en opnieuw proberen verder, maar ik blijf er maar tegenaan lopen. Wat zou ik nog kunnen doen?
Ik wil ook eens wat meer werk gaan maken van home automation en heb daarom eens HA geïnstalleerd op Virtualbox op een Win11 laptopje die ik nog had liggen. Waarschijnlijk wil ik 't in de toekomst gaan migreren naar een thin client oid die mooi in de meterkast kan.
De basis heb ik aardig draaien momenteel. Hue lampen, Heos, Chromecasts, TV's e.d. zijn allemaal toegevoegd en ingesteld.
Ik zit alleen al uren te knoeien met Google Nest. Zou namelijk erg graag mijn camera, thermostaat e.d. in HA willen zien. Ik heb daarvoor alle stappen doorlopen voor het aanmaken van een Google Cloud Project, Credentials, Nest Project, enz. Het toevoegen van de client-id en secret in HA gaat ook goed, maar de link leggen met 't project faalt, na het geven van de benodigde toestemmingen, uiteindelijk in HA met de volgende foutmelding: 'Timeout resolving OAuth token'.
Ik ben inmiddels al uren Googlen en opnieuw proberen verder, maar ik blijf er maar tegenaan lopen. Wat zou ik nog kunnen doen?
Ahh, ik dacht, na stroom eraf heb je nog wel een optie om hem weer te laten booten.GoEV6 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:37:
[...]
Nou als hij is opgestart dan gaat het goed totdat de stroom eraf gaat. En wat ik moet doen om HA te starten was nou juist mijn vraag. Ik heb geen idee. Heb nu na het verplaatsen van de PI naar een ander WCD HAOS opnieuw geïnstalleerd en een back-up terug gezet maar dat zou ook makkelijker kunnen lijkt mij.
Maar misschien eens een scherm aan de RP5 om te kijken wat je daar te zien krijgt?
En draait het op een SD of een SSD?
Ik heb al een tijdje de normale thermostat card in gebruik voor een tuya controlled electro kachel. Dit werkt super, maar na een update zijn er icoontjes vervangen waardoor ik deze niet meer makkelijk aan en uit kan zetten. Kan ik die + en - weer vervangen voor de aan/uit?
:fill(white):strip_exif()/f/image/mAZXUHo4aOHxwi4ATAbiPdcx.png?f=user_large)
Voorheen zag het er meer zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/mAZXUHo4aOHxwi4ATAbiPdcx.png?f=user_large)
YAML:
1
2
3
| entity: climate.paneel_verwarming name: Thermostaat type: thermostat |

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-01-2024 09:32 . Reden: Plaatje minder in your face ]
Nou, toch net te snel geweest met deze post. Ik ben weer een stapje verder gekomen door ipv6 uit te zetten op m'n routerInZane schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:14:
HA n00b hier:
Schijnbaar dus niet het energiegebruikdonald_dick schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:42:
Ik snap de Reimann som Integrale Sensor niet.
Ik heb een boel Tuya schakelaars waarmee ik het energiegebruik kan meten.
[...]
En via welke integratie lopen ze? Misschien dat de oorspronkelijke items niet al de classe power bevatten ofzo.
@InZane IPV6 blijft vaak nog wat lastig. Zeker met een VM op Windows in de mix... Wil je die laptop ook voor andere zaken gebruiken ofzo dat je voor Windows gaat?
Ik heb hier wel eens wat berichten van Frenck over gezien. Tuya geeft in hun API niet de totalen voor energie, maar alleen een delta. Die zou je dus bij elkaar op moeten tellen, naar dat gaat al snel mis als je even geen connectie hebt (door wat voor reden dan ook). Bovendien werkt het anders dan alle andere integraties die energy doorgeven, en zou er speciaal voor de Tuya API, die sowieso al vrij crappy is, en aparte manier van interpretatie van energy opgezet moeten worden.Septillion schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:36:
[...]
Schijnbaar dus niet het energiegebruikMaar zonder dollen, ze geven alleen het vermogen door en niet energie (dagelijks of all time)?
En via welke integratie lopen ze? Misschien dat de oorspronkelijke items niet al de classe power bevatten ofzo.
Dat is, voor zover ik het me goed herinner, de reden dat Tuya plugs geen energy sensor hebben, en alleen power.
@InZane Wat bedoel je met "opnieuw proberen" ? Ik liep er ook een tijd tegenaan dat het niet werkte en heb toen alles aan de Google-kant weggegooid en helemaal opnieuw alles ingesteld en toen werkte het wel. En aangezien ik het zeker 6x eerder had geprobeerd, weet ik zeker dat ik niks anders deed.
Dat is een change uit 2023.12: https://www.home-assistan...n-for-the-thermostat-cardcrimby schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:28:
Ik heb al een tijdje de normale thermostat card in gebruik voor een tuya controlled electro kachel. Dit werkt super, maar na een update zijn er icoontjes vervangen waardoor ik deze niet meer makkelijk aan en uit kan zetten. Kan ik die + en - weer vervangen voor de aan/uit?
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 entity: climate.paneel_verwarming name: Thermostaat type: thermostat
[Afbeelding]
Sometimes you need to plan for coincidence
Denk dat iets als dit al kan zorgen dat hij maar één keer aangemaakt wordt:bartbh schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:36:
[...]
Klopt, dat is ook hoe ik het nu wil implementeren.
Ik heb in ieder geval een script gemaakt "maak morgen thuiswerkdag". Deze zet dan in de betreffende agenda voor morgen (vandaag + 1) een afspraak.
Op basis van die afspraak gaat dus de verwarming mee aan/uit.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 alias: Maak morgen thuiswerkdag sequence: - service: calendar.create_event metadata: {} data: summary: thuiswerken start_date_time: "{{today_at('07:00') + timedelta(days= 1)}}" end_date_time: "{{today_at('17:00') + timedelta(days= 1)}}" target: entity_id: calendar.thuiswerkdagen mode: single icon: mdi:facebook-workplace
Om het echt mooi te maken wil ik natuurlijk het wel zo implementeren dat de knop alleen een nieuwe afspraak aanmaakt, als er nog niet wat in de agenda staat voor morgen. En dat de knop op mijn bedienscherm ook duidelijk laat zien als het morgen al als thuiswerkdag is gepland.
Echter hoe ik dat doe met "calendar.get_events" is mij nog niet gelukt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| alias: Maak morgen thuiswerkdag sequence: - service: calendar.get_events target: entity_id: calendar.thuiswerkdagen data: start_date_time: "{{today_at('00:00') + timedelta(days= 1)}}" duration: hours: 24 response_variable: agenda - if: - condition: template value_template: " {{ agenda['calendar.thuiswerkdagen'].events|count > 0 }}" then: - service: calendar.create_event metadata: {} data: summary: thuiswerken start_date_time: "{{today_at('07:00') + timedelta(days= 1)}}" end_date_time: "{{today_at('17:00') + timedelta(days= 1)}}" target: entity_id: calendar.thuiswerkdagen mode: single icon: mdi:facebook-workplace |
Ik zie alleen geen calendar.remove_event... Anders had je die in de else kunnen gooien.
En misschien wil je nog wat inbouwen dat tussen middennacht en 7:00 hij het voor 'vandaag' aanmaakt ipv morgen.
Hoe je dit nu als sensor beschikbaar maakt is mij ook nog onbekend. Misschien dat ik @TheFes erbij mag trekken? Jij een idee hoe je service call response data nu weer als entitiet beschikbaar maakt? Denk namelijk ook nog steeds een must voor de forcast...
Ah, mja. Wel raar dat ze je dan niet in ieder geval de optie geven. Want je zou er simpelweg een utility meter met delta op kunnen zetten. Ja, je kan dan zaken missen maar dat probleem heb je met de Riemann ook en daar komt de onnauwkeurigheid nog eens bij.TheFes schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:48:
[...]
Ik heb hier wel eens wat berichten van Frenck over gezien. Tuya geeft in hun API niet de totalen voor energie, maar alleen een delta. Die zou je dus bij elkaar op moeten tellen, naar dat gaat al snel mis als je even geen connectie hebt (door wat voor reden dan ook). Bovendien werkt het anders dan alle andere integraties die energy doorgeven, en zou er speciaal voor de Tuya API, die sowieso al vrij crappy is, en aparte manier van interpretatie van energy opgezet moeten worden.
Dat is, voor zover ik het me goed herinner, de reden dat Tuya plugs geen energy sensor hebben, en alleen power.
Wel goed om te weten dat ipv6 een probleem kan zijn. Ben inmiddels al wat aan het spelen met het opzetten van dashboards:Septillion schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:38:
@InZane IPV6 blijft vaak nog wat lastig. Zeker met een VM op Windows in de mix... Wil je die laptop ook voor andere zaken gebruiken ofzo dat je voor Windows gaat?
:fill(white):strip_exif()/f/image/TzVooyh3IOHepNlH1TK2joVo.png?f=user_large)
Die laptop was trouwens al voorzien van Windows, dus de kortste klap was even Virtualbox erop (ben ik goed mee bekend) en daarbinnen dus HA. Eigenlijk wil ik, als dit bevalt, over naar een thin client met - waarschijnlijk - Proxmox. Die kan ik vast wel op Marktplaats of V&A vinden voor een paar tientjes.
De laptop waar het hele gebeuren nu even op draait is wat.. uhh.. overbemeten met i7, 16GB, 512GB SSD (Dell Precision).
Ja ik had ook al een paar keer geprobeerd om alles weg te gooien en weer opnieuw toe te voegen, maar dat loste niks op. Bleek dus aan ipv6 te liggen.Rixard schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:48:
@InZane Wat bedoel je met "opnieuw proberen" ? Ik liep er ook een tijd tegenaan dat het niet werkte en heb toen alles aan de Google-kant weggegooid en helemaal opnieuw alles ingesteld en toen werkte het wel. En aangezien ik het zeker 6x eerder had geprobeerd, weet ik zeker dat ik niks anders deed.
@bartbh @Septillion
Wat voor sensor moet er precies aangemaakt worden? Ik zie dat nog niet helemaal in de originele vraag.
Op zich, als alleen deze afspraken in die agenda staan, heb je aan de calendar entity voldoende info om te bepalen of er vandaag een thuiswerkdag is.
De calendar entity geeft immers de huidige of volgende afspraak, dus je kunt in de ochtend bepalen of er voor vandaag een thuiswerkdag gepland staat, en dan de verwarming aanzetten. Je hoeft dus niet per se die service call te gebruiken daarvoor.
Wat voor sensor moet er precies aangemaakt worden? Ik zie dat nog niet helemaal in de originele vraag.
Op zich, als alleen deze afspraken in die agenda staan, heb je aan de calendar entity voldoende info om te bepalen of er vandaag een thuiswerkdag is.
De calendar entity geeft immers de huidige of volgende afspraak, dus je kunt in de ochtend bepalen of er voor vandaag een thuiswerkdag gepland staat, en dan de verwarming aanzetten. Je hoeft dus niet per se die service call te gebruiken daarvoor.
@TheFes Dat is waar. Maar goed, voor de UI niet suuuuuper makkelijk om daar dan te bepalen of de volgende werkelijke morgen is.
Maar misschien ook wat uitgebreider, wat als je een sensor zou willen die checkt of je zaterdag wat hebt?
Maar misschien ook wat uitgebreider, wat als je een sensor zou willen die checkt of je zaterdag wat hebt?
Zijn er hier mensen die de home feed card gebruiken voor het tonen van persistent notificaties?
Wanneer ik die gebruik zie ik dit bv

Helaas is de titel weg...
Echter bij het belletje heb ik mooi dit (met titel dus)

Wat ik wil bekomen is dit

Is dat mogelijk met die card of moet ik een andere card proberen?
Wanneer ik die gebruik zie ik dit bv

Helaas is de titel weg...
Echter bij het belletje heb ik mooi dit (met titel dus)

Wat ik wil bekomen is dit

Is dat mogelijk met die card of moet ik een andere card proberen?
Dan kun je inderdaad een trigger based template binary sensor maken die gebruik maakt van het action: deel wat onlangs toegevoegd is.Septillion schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:53:
@TheFes Dat is waar. Maar goed, voor de UI niet suuuuuper makkelijk om daar dan te bepalen of de volgende werkelijke morgen is.
Je kunt daar elke actie inzetten die je wil, dus je kunt er ook een lamp in aanzetten als je wil, maar het is voornamelijk bedoeld om dus een service call aan te roepen met een service response, die je dan dus kunt gebruiken in je state template.
crimby schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:28:
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 entity: climate.paneel_verwarming name: Thermostaat type: thermostat
[Afbeelding]
/f/image/dJUHLRTgBbD0A5M9yXiFbLAO.png?f=fotoalbum_large)
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Hoe Sjors het doet weet ik niet, maar ik heb een Samsung A8 tablet aangeschaft. Deze heeft een ingebouwde bewegingssensor. Makkelijk nieuw te vinden, ze worden gratis weggegeven bij Samsung TV's.crimby schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:10:
@Sjorszevenaar heel gaaf! mooi gedaan met de tablet, dat maakt HA echt meer zichtbaar en werkbaar. Welke tablet gebruik je hiervoor en hoe doe je dat met die beweginssensor erin?
Als browser kun je de "Fully Kiosk Browser" gebruiken. Deze kan inschakelen zodra er iemand in de buurt is.
@TheFes Ahhh, ik meende me al ter herinneren dat het kon maar had schijnbaar net niet genoeg koffie op om het te vinden
Dus dacht dat ik mij vergistte...
Thanks, ik zit nog in yaml mode dus was even zoeken maar heb het nu kunnen fixen metHmmbob schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:56:
[...]
Dat is een change uit 2023.12: https://www.home-assistan...n-for-the-thermostat-card
YAML:
1
2
3
4
5
| features: - type: "climate-hvac-modes" hvac_modes: - heat - "off" |
Ik zit een beetje te spelen met de energie integratie. Ik gebruik Home Wizzard als methode om mijn meterstanden uit te lezen.
Op het energie dashboard krijg ik dan standaard het gebruik te zien van de afgelopen dag.
Daar ben ik eigenlijk maar weinig in geinterreseerd. Dat verschilt enorm en heeft voor mij weinig waarde.
Ik kan wel een jaar kiezen. Maar dat is alleen het huidige jaar of het vorige jaar. Bovendien kan je dat niet vast zetten.
Vraag 1 : Kan je de periode vast zetten?
Vraag 2 : Is het mogelijk om op de een of andere manier het gebruik van de laatste 365 dagen te tonen. Dat is waar ik wat aan heb.
Op het energie dashboard krijg ik dan standaard het gebruik te zien van de afgelopen dag.
Daar ben ik eigenlijk maar weinig in geinterreseerd. Dat verschilt enorm en heeft voor mij weinig waarde.
Ik kan wel een jaar kiezen. Maar dat is alleen het huidige jaar of het vorige jaar. Bovendien kan je dat niet vast zetten.
Vraag 1 : Kan je de periode vast zetten?
Vraag 2 : Is het mogelijk om op de een of andere manier het gebruik van de laatste 365 dagen te tonen. Dat is waar ik wat aan heb.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.