Slimme thermostaat Moes TS0601

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 23:59
Ik ben al een tijdje bezig met Home Assistant en sinds kort ben ik me aan het verdiepen in "slimme" thermostaten.

Zo kwam ik op Marktplaats de Moes TS0601 (Zigbee) tegen voor 20,- dus die kon ik niet laten liggen.

Even kijken of deze wordt ondersteund door HA / Zigbee:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0601_thermostat.html
Dat lijkt erop dus!

1. De eerste uitdaging was de montage. Er worden 3 koppelstukken meegeleverd en het koppelstuk dat zou moeten passen was te klein doordat het koppelstuk te strak was aangedraaid: daardoor werd deze kleiner en viel de thermostaat er dus gewoon af op het moment dat het mechanisme de radiator dicht wilde "draaien".
Wat teflon op het schoefdraaid loste dat probleem op.

2. Het mounten daar moet je wel even voor gaan zitten. De link hierboven zou duidelijkheid moeten geven maar voor Zigbee lijkt het net even wat anders dus hier een prima filmpje:
YouTube: Moes Zigbee Smart Valve TS0601 in Home Assistant

3. Last but not least. Het lijkt erop dat de thermostaat na zoveel minuten in slaap-modus gaat (ofzo). Hij accepteert iig. geen zigbee berichten meer waardoor je foutmeldingen krijgt in HA wanneer je de temperatuur wijzigt.

De oplossing heb ik hier gevonden:
https://community.home-as...ting-tuya-ts0601/476340/4

Zie reactie van baermuda (Stefan Baer)
The problem was the TRV using an algorithm for heating depending on a profile for an average room with an average count of windows and draught. It’s possible to disable this algorithm.
Zie link voor stappenplan om de instelling te wijzigen.

Hier nog een verzameltopic met problemen, vragen, antwoorden, tips etc.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/5748

[UPDATE januari 2024]

Ik heb hem weer verkocht. De reden waarom kwam uit redelijk onverwachte hoek: mijn huisgenoten bedienden hem hoofdzakelijk via het touchscreen zelf en dat is toch best een dingetje. Met name wanneer het nog licht is (buiten) dan moet je de omgeving dimmen (gordijn dicht) om een beetje fatsoenlijk licht op het display te krijgen. Ook moet je er wel even voor gaan zitten ... "even snel" de temperatuur omhoog / omlaag zit er (bij ons) niet in.

Last but not least: naast de radiator(knop) lopen de CV leidingen van boven <> beneden waardoor de temperatuur in die hoek hoger zijn dan in de kamer. Zo gaf de thermostaat aan dat het 24 graden was terwijl het midden in de kamer amper 18 graden was.

[ Voor 16% gewijzigd door ronald75 op 28-01-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Net deze toevallig ook aangeschaft na er al langer naar gekeken te hebben. Helaas lukte het niet om deze te monteren op mijn kraan, voor de Comap SAR van 28mm. Heb hiervoor dus nog een extra verloopstuk gekocht.

Sinds gisteravond deze in gebruik op het kantoor op zolder. Dus de echte ervaring moet nog komen. Denk dat die tips zeker van pas komen!

Bereik is in ieder geval goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 23:59
@bartbh bedankt voor je reactie. Waar heb je dat extra verloopstuk gekocht?

Inmiddels twee weken verder.

1. blijkt dat er nog een schema actief is (was) van de vorige eigenaar. Op werkdagen om 8:30 ging hij naar 21 graden.
Een reset was noodzakelijk; voor nu heb ik alleen even de onduidelijke handleiding:
https://thermostat.guide/...ns%20reset%20successfully.

2. Ik dacht dat ik de "slaap modus" had ondervangen maar helaas gaat hij nog steeds naar de slaapmodus; ook al lijkt hij er nu langer over te doen.

Zie het volgende filmpje:
YouTube: Hysen TRV HY368 Thermostat How To Set ON/OFF Mode Turn Off The Radia...

Vanaf 01:02 hebben ze het over "section C" maar helaas heb ik deze optie niet in mijn menu. Ik heb ergens gelezen dat een firmware upgrade wel eens zou kunnen helpen ... maar soms ook niet :)

Via HA lukt een firmware upgrade niet (dat zou wel moeten kunnen maar ik kom er niet uit) dus ik heb een ZIgbee Tuya gateway besteld zodat ik hem aan mijn Tuya account kan hangen en misschien upgraden?
Sowieso kan ik de werken testen via Tuya.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik gebruik dit verloopstuk: https://www.amazon.nl/-/e...comap-76030/dp/B002KI3OFI Was wellicht ook nog ergens goedkoper te vinden, maar dan moest ik nog langer wachten :)

De handleiding die erbij zit is inderdaad belabberd!

Slaapmodus heb ik nog niet wat van gemerkt. Wel dat het bereik toch ineens terug was gevallen waardoor de commado's vanuit Home Assistant niet overkwamen. Overigens geeft mijn handleiding alleen 0:PID of 1:ON/OFF weer als opties, niet nog een 3e. Echter als ik in menu van de knop naar optie "A" ga staat deze ingesteld op 2... Volgens jouw filmpje zou dat juist ON/OFF moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanJoey
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-04 22:20
Voor de mensen die last hebben om de thermostaat op hun kraan te krijgen:

In de thermostaat zit een grijze stukje buis, als je deze er uit haalt dan paste hij zonder koppelstukken.
Met dat buisje erin kreeg ik hem net niet ver genoeg aangedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 09:14
Bij mij blijft hij verwarmen boven de target temperature. Hij sluit de valve elk kwartier met 5%. Op die manier wordt het veel te warm. Iemand enig idee? Hij staat op auto modus met profiel eco op 17 graden.

Je zou verwachten, dat als hij de target temperature bereikt, hij de valve sluit en niet met 5% per kwartier.

[ Voor 35% gewijzigd door Aphelion op 11-01-2024 19:29 ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Pagina: 1