Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 149 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
DikkieDick schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:55:
[...]

Even later: nadat ik hier mee bezig wilde en een kopie van de states-tabel wilde maken (of beter de te verwijderen records even in een andere archief-tabel zet) ontdekte ik dat er 'nog maar' 6,7 miljoen records in zaten. Een handmatige purge vanuit services met keep_days=1 heeft toch een zooi weggegooid. Overigens staan er nog wel extreem oude entries in. Maar de database is inmiddels de helft kleiner. :-)
Had je geen foutmelding? Want achter entity_globs: wordt een list verwacht:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
id: '1703160070212'
alias: Purge database
description: ''
trigger:
  - platform: time
    at: '13:26:00'
condition: []
action:
  - service: recorder.purge_entities
    data:
      entity_globs:
        - sensor.buienradar*
        - sensor.fritz*
        - button.*
        - light.*
      keep_days: 14
mode: single

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@ThinkPad Bij HA is natuurlijk als eerste bedacht is dat waardes in een state staan en niet in attributen. Nu zou ik nu wel verwachten dat de hele json in de state komt maar misschien gaat parsen fout. Maar zie ook de url in quotes waar ik dat in de doc nergens zien. Maar zou ook kunnen dat niet juist MIME type terug komt en er dus niet automatisch naar JSON omgezet wordt ofzo.

Maar goed, om meerdere sensoren in een enkele call op te halen is de RESTful integratie bedacht. Dan krijg je denk ik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
rest:
  - scan_interval: 60
    resource: http://ipadresvansensorhier/json?view=sensorupdate
    sensor:
      - name: CV Ketel aanvoer
        unique_id: cv_ketel_aanvoer
        value_template: "{{ value_json.Sensors[0].TaskValues[0].Value }}"
        device_class: temperature
        unit_of_measurement: '°C'
        state_class: measurement
      - name: CV Ketel retour
        unique_id: cv_ketel_retour
        value_template: "{{ value_json.Sensors[1].TaskValues[0].Value }}"
        device_class: temperature
        unit_of_measurement: '°C'
        state_class: measurement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Vaevictis_ schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:58:
[...]

Onder een entity met frequentie (in Hz) krijg ik dus wel een history te zien. Ik zou het met een logbook card kunnen oplossen maar dan heb ik dat niet onder de entity zelf.

Dus als iemand weet hoe ik dit kan aanzetten graag!
Wat krijg je daar te zien dan? Toch ook niet elke update?

Maar welk type is de "running status" entity? Sensor of binary sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
badkuip schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:41:
[...]

Ik ga dit weekend hetzelfde doen, over van docker naar een VM met HAOS. Wat bedoel je met IP adressen gelijkmaken? Mijn nieuwe instantie komt te draaien op een nieuw IP adres.
Het IP van HA. Ofwel, zorgen dat nieuwe install weer het oude IP krijgt. Dit omdat aardig wat integraties zijn die data naar HA sturen op basis van IP. Bijvoorbeeld al mijn MQTT. Nu zou je dit met local DNS kunnen doen maar weet niet of alles dat pikt. Dus meest veilige oplossing is dus IP weer gelijk maken.
Ik ben benieuwd wat er allemaal werkt. Alle automatiseren dus meegekomen, maar ook je dashboards? Als je Hue hebt met de Hue-intergratie, ging dat dan ook één op één mee?
Ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Workaholic schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:44:
Ik heb dankzij een mede tweaker nu een mogelijkheid om mijn mechanische ventilatie aan te sturen via een rf module (USB) en MySensors. Hieronder code die ik handmatig toegevoegd heb aan de configuration yaml.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
fan:
  - platform: template
    fans:
      mechanische_ventilatie:
        friendly_name: "Mechanische Ventilatie"
        value_template: "{{ states('light.fan_speed') }}"
        preset_mode_template: >
          {% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto'] %}
          {% set idx = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %}
          {{ output[idx] }}
        turn_on:
          service: homeassistant.turn_on
          entity_id: light.fan_speed
        turn_off:
          service: homeassistant.turn_off
        set_preset_mode:
          service: light.turn_on
          data:
            brightness_pct: >
              {% set mapper = {'Laag': 1, 'Mid': 2, 'Hoog': 3, 'Auto': 4} %}
              {{ mapper[preset_mode] }}
        percentage_template: >
          {% set output_perc = ['33','66','100','0'] %}
          {% set idx_perc = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %}
          {{ output_perc[idx_perc] }}
        set_percentage:
          - service: light.turn_on
            data:
              brightness_pct: >
                {% set mapper = {0: 4, 33: 1, 66: 2, 100: 3} %}
                {{ mapper[percentage] }}
        preset_modes:
          - Laag
          - Mid
          - Hoog
          - Auto
        speed_count: 3

Nu probeer ik een automation te maken met mijn philips hue sensor, bij beweging in de doucheruimte -> mechanische ventilatie inschakeln op stand hoog (100%). Kan iemand mij opweg helpen om dit voor elkaar te krijgen? Hieronder de yaml van de automation. Mijn logische gedachte was om op basis van de configuratie yaml die ik moest aanpassen - light percentage en light turn on gebruiken. Maar dat werkt dus niet. Iemand een goede tip? De trigger werkt prima, is een kopie van een andere automation met dezelfde soort sensor. Het commando doet niets

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
alias: DoucheOudersMechVentilatie
description: ""
trigger:
  - type: occupied
    platform: device
    device_id: ce5f7893cb43ca7366e3402bf3aca1ca
    entity_id: 57b043de7dfd1d1245e6c2a9938353bf
    domain: binary_sensor
    id: Doucheaan
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
  - type: not_occupied
    device_id: ce5f7893cb43ca7366e3402bf3aca1ca
    entity_id: 57b043de7dfd1d1245e6c2a9938353bf
    for:
      hours: 1
      minutes: 15
      seconds: 0
    id: Doucheuit
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Doucheaan
        sequence:
            target:
            data:
              brightness_pct: 100
      - conditions:
            id:
              - Doucheuit
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - light.fan_speed
              device_id: []
              area_id: []
            data:
              brightness_pct: 33
Schijnbaar komt dus je fan foutief als light binnen in HA. Vervolgens heb je daar een complexe config voor om er in HA een fan van te maken. Maar zodra je hem wilt aansturen gebruik je die niet maar probeer je de light te gebruiken...

Ofwel, stuur in je automation lekker de fan aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
DikkieDick schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:55:
[...]

Hmm... ik lees her en der dat na een herstart van HA het aantal dagen weer op 0 wordt gezet. Zo wordt er van zjin leven nooit gepurged, want met enige regelmaat en zeker de afgelopen dagen meerdere keren herstart.
Kan natuurlijk ook handmatig via sqlite3 spul uit states opschonen (die is inmiddels 1,3GB).. Wat ik niet kan achterhalen is wat er nu gebruikt wordt voor de grafieken zoals energie-dashbaord. Ik vermoed de statistics-tabel maar iemand had na het opschonen van states dat die ook leeg waren. Nou kan ik natuurlijk selectief records verwijderen en de energie-gegevens ongemoeid laten.

Wat maakt dat ie zo snel klaar is want alleen al connecten naar de database zou volgens mij langer moeten duren. Beetje lost want lees dat wel meer mensen last hebben van het niet purgen. De states-tabel bevat ook 13 miljoen rijen inmiddels.

Even later: nadat ik hier mee bezig wilde en een kopie van de states-tabel wilde maken (of beter de te verwijderen records even in een andere archief-tabel zet) ontdekte ik dat er 'nog maar' 6,7 miljoen records in zaten. Een handmatige purge vanuit services met keep_days=1 heeft toch een zooi weggegooid. Overigens staan er nog wel extreem oude entries in. Maar de database is inmiddels de helft kleiner. :-)
Hoe bedoel je weer op 0 gezet? Want die automation wijzigt geen instellingen, die doet alleen een purge van entities die op dat moment ouider dan 14 dagen zijn.

Maar waarom heb je überhaupt je recorder langer dan standaard staan?

En wat gebruikt wordt hangt beetje an van wat. Volgens mij zijn de standaard HA grafieken nu zo slim om eerst recoder data te pakken maar ga je verder terug (en er dus geen recoder data meer is) naar de long term stats (inderdaad statistics) te kijken als die er zijn. Want die worden niet voor elke entity standaard aangemaakt.

En zo ver ik weet ruimt een purge alleen de recoder op, niet de statistics. Laatste zijn volgens mij gewoon niet op te ruimen. Is ook amper data vergeleken met de recoder dus wat dat betreft ook niet zo erg.

Nu vind ik bijna 7 miljoen rijen voor 1 dag wel veel... Ik heb er 7,5 miljoen voor 10 dagen voor 1350 entities. Is je db soms corrupt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
verjager schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:10:
[...]

Had je geen foutmelding? Want achter entity_globs: wordt een list verwacht:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
id: '1703160070212'
alias: Purge database
description: ''
trigger:
    at: '13:26:00'
action:
  - service: recorder.purge_entities
    data:
      entity_globs:
        - sensor.buienradar*
        - sensor.fritz*
        - button.*
        - light.*
      keep_days: 14
Nope. Dat gaf ie idd niet. Zo werd ie aangemaakt vanuit de GUI

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Septillion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:16:
[...]

Hoe bedoel je weer op 0 gezet? Want die automation wijzigt geen instellingen, die doet alleen een purge van entities die op dat moment ouider dan 14 dagen zijn.

Maar waarom heb je überhaupt je recorder langer dan standaard staan?

En wat gebruikt wordt hangt beetje an van wat. Volgens mij zijn de standaard HA grafieken nu zo slim om eerst recoder data te pakken maar ga je verder terug (en er dus geen recoder data meer is) naar de long term stats (inderdaad statistics) te kijken als die er zijn. Want die worden niet voor elke entity standaard aangemaakt.

En zo ver ik weet ruimt een purge alleen de recoder op, niet de statistics. Laatste zijn volgens mij gewoon niet op te ruimen. Is ook amper data vergeleken met de recoder dus wat dat betreft ook niet zo erg.

Nu vind ik bijna 7 miljoen rijen voor 1 dag wel veel... Ik heb er 7,5 miljoen voor 10 dagen voor 1350 entities. Is je db soms corrupt ofzo?
De telling voor purge_days. Ik lees her en der dat als je HA herstart dat ie dan opnieuw begint te tellen dus als je purge_days op 91 hebt staan en je herstart hem bv na 80 dagen dat ie dan niet 11 dagen later de boel ouder dan 90 dagen eruit pleurt. 7 miljoen rijen is overigens niet van 1 dag. Zo te zien is er nog nooit wat gepurged dus 13 miljoen rijen was sinds het begin der tijden van HA (of misschien toch ergens wat later want oudste state_id was iets van in de 40000000.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13
In de release notes van 2023.12 staat een opmerking dat je de purge_days: instelling waarschijnlijk niet meer nodig hebt:
If you have manually modified the days to keep before purging recorder on your system, consider removing that customization. With the long-term statistics and new feature, you most likely don’t need it anymore, resulting in a smaller database and, thus, faster and smaller backups.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:42
DikkieDick schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:58:
[...]

De telling voor purge_days. Ik lees her en der dat als je HA herstart dat ie dan opnieuw begint te tellen dus als je purge_days op 91 hebt staan en je herstart hem bv na 80 dagen dat ie dan niet 11 dagen later de boel ouder dan 90 dagen eruit pleurt. 7 miljoen rijen is overigens niet van 1 dag. Zo te zien is er nog nooit wat gepurged dus 13 miljoen rijen was sinds het begin der tijden van HA (of misschien toch ergens wat later want oudste state_id was iets van in de 40000000.
Zo werkt het niet, hij kijkt naar de data in de database, wanneer het record aangemaakt is. Niet naar hoe lang je HA al up is.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:55
Septillion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:55:
[...]

Wat krijg je daar te zien dan? Toch ook niet elke update?

Maar welk type is de "running status" entity? Sensor of binary sensor?
@Septillion is inderdaad type sensor want meerdere integers mogelijk. Ik dacht misschien omdat de entity geen unique_id heeft maar daarmee is het ook niet opgelost.

Ik heb ook template sensor gemaakt die de integer omzet naar tekst. Dus kan die status wel met logbook kaart weergegeven. Maar idealiter zou ik dat willen zien vanuit deze template sensor zelf.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:07:
[...]

Zo werkt het niet, hij kijkt naar de data in de database, wanneer het record aangemaakt is. Niet naar hoe lang je HA al up is.
Dat zou ik ook denken en klinkt ook logisch, maar ik las her en der anders. Tja, dan zou het ook betekenen dat je nooit fatsoenlijk je HA kan herstarten als datgene dat ik las waar is/zou zijn.

Overigens zitten er in states ruim 1,2 miljoen rijen zonder een last_updated_ts dus die zullen nooit verdwijnen.

[ Voor 11% gewijzigd door DikkieDick op 22-12-2023 11:25 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DikkieDick Mm, dat zou me wel raar lijken. Want dan zou juist start date helemaal meegenomen moeten worden. Terwijl het nu zo simpel is als filteren op alles dat ouder is dan nu - x dagen. Elke row heeft immers gewoon een timestamp.

Ook lijkt me het mechanisme achter recorder.purge_entities gewoon dezelfde als dat HA zelf elke dag aftrapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:19:
[...]

Dat zou ik ook denken en klinkt ook logisch, maar ik las her en der anders. Tja, dan zou het ook betekenen dat je nooit fatsoenlijk je HA kan herstarten als datgene dat ik las waar is/zou zijn.

Overigens zitten er in states ruim 1,2 miljoen rijen zonder een last_updated_ts dus die zullen nooit verdwijnen.
Dat zou dan een bug zijn die verholpen moet worden. Zeker met een periode langer dan een maand zou je verwachten dat er altijd wel een herstart plaatsvindt in die periode (al is het maar voor de HA Core update).

Weet je zeker dat die last_updated niet het state object is? In de recorder worden ook events opgeslagen, zij zullen die waarde niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Septillion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:26:
@DikkieDick Mm, dat zou me wel raar lijken. Want dan zou juist start date helemaal meegenomen moeten worden. Terwijl het nu zo simpel is als filteren op alles dat ouder is dan nu - x dagen. Elke row heeft immers gewoon een timestamp.

Ook lijkt me het mechanisme achter recorder.purge_entities gewoon dezelfde als dat HA zelf elke dag aftrapt.
Idd. Heb ff gekeken maar nu zijn de oudste entries in states met een last_updated_ts van 10 november. Denk/vermoed dat ik die entries met een last_updated_ts met NULL-waarde wel handmatig de bittenbak in kan pleuren.
Even later: ff opgeslagen in andere tabel en verwijderd.

[ Voor 4% gewijzigd door DikkieDick op 22-12-2023 11:34 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:31:
[...]

Dat zou dan een bug zijn die verholpen moet worden. Zeker met een periode langer dan een maand zou je verwachten dat er altijd wel een herstart plaatsvindt in die periode (al is het maar voor de HA Core update).

Weet je zeker dat die last_updated niet het state object is? In de recorder worden ook events opgeslagen, zij zullen die waarde niet hebben.
Idd. Ik heb geen idee eigenlijk. Kan ook zijn dat de info die anderen elders plaatsen niet klopt. Met de sqlitebrowser en wat queries ga ik de boel een beetje in de gaten houden.
Ik heb geen antwoord op je vraag helaas. Ik weet het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door DikkieDick op 22-12-2023 11:39 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DikkieDick Mm, die hebben niet ook nog last_updated (dus de niet ts) ingevuld staan?

Zou kunnen dat het oude zijn die migratie naar _ts versie hadden moeten krijgen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Septillion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:36:
@DikkieDick Mm, die hebben niet ook nog last_updated (dus de niet ts) ingevuld staan?

Zou kunnen dat het oude zijn die migratie naar _ts versie hadden moeten krijgen ofzo
Nee, die kolom bevat ook NULL-waarden.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Vaevictis_ schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:09:
[...]

@Septillion is inderdaad type sensor want meerdere integers mogelijk. Ik dacht misschien omdat de entity geen unique_id heeft maar daarmee is het ook niet opgelost.

Ik heb ook template sensor gemaakt die de integer omzet naar tekst. Dus kan die status wel met logbook kaart weergegeven. Maar idealiter zou ik dat willen zien vanuit deze template sensor zelf.

Ik hoop dat het duidelijk is.
Een sensor geeft geen lijn in je logboek. Daarvan wordt uitgegaan dat je dan gewoon te veel wijzigingen gaat zien.

Maar ik zie hier geen integers maar tekst, dus dit is al de template?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DikkieDick Mm, als zowel last_updated_TS als last_updated NULL zijn lijkt me dat een fout ja...

Ik heb geen enkele rij met last_updated_TS op NULL.

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 22-12-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Zou verder naar mijn idee nog geen reden zijn om ze niet te purgen. Lijkt me niet dat daar naar gekeken wordt, maar naar de datum dat het record in de database terecht gekomen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:23
Septillion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:52:
[...]
Maar goed, om meerdere sensoren in een enkele call op te halen is de RESTful integratie bedacht. Dan krijg je denk ik:
[...]
Werkt gelijk, dankjewel :9 Heb de boel nog iets aangepast omdat ik m'n config heb opgesplit in losse YAML-files. Inhoud configuration.yaml:
rest: !include_dir_merge_list includes/rest/

cvketel.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
- resource: http://ipvansensor/json?view=sensorupdate
  scan_interval: 60
  sensor:
    - name: CV Ketel Aanvoer
etcetcxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
Septillion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:43:
@DikkieDick Mm, als zowel last_updated_TS als last_updated NULL zijn lijkt me dat een fout ja...

Ik heb geen enkele rij met last_updated_TS op NULL.
Dat denk ik ook. Ik moet ff zien welke sensoren/entities het zijn. Wellicht ook hele oude. Nou ja, ze staan nu in een aparte tabel. En kijken of de recorder fatsoenlijk dingen skipt nu ik wat heb ingesteld. Kan ik doen middels de query:

code:
1
2
3
4
5
6
7
select max(datetime(last_updated_ts, 'unixepoch', 'localtime')) as last,
  states.metadata_id,
  states_meta.entity_id
FROM states
INNER JOIN states_meta ON states.metadata_id=states_meta.metadata_id
GROUP BY states_meta.entity_id
ORDER BY states_meta.metadata_id

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Tusk schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:23:
[...]

@BiG-GuY @DeFes Ik heb het aan de praat gekregen. Speech 2 text op mijn pi4 is wel erg langzaam helaas.

Je hebt eerst de Rhasspy addon nodig. Daarna kun je de 'Assist Microphone' addon installeren en dan is het redelijk plug en play.

meer info: YouTube: How I Setup LOCAL VOICE Assistant with WAKE WORD In Home Assistant U...

Nu nog kijken of ik mijn HA install makkelijk naar een NUCje kan migreren
Dit werkt overigens niet goed. Responses duren op mijn Pi4 meer dan 10 secs. Dat is op te lossen met andere hardware.

Maar wat erg vervelend is, is dat er spookrequests worden gedaan door de speaker. En lampen en apparaten random aan/uit sprongen :) In de logs is alleen te zien dat het wakeword niet getriggerd was en in de logs van hassio zelf staat alleen dat superviser lamp X heeft ingeschakeld.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:50:
[...]

Dat denk ik ook. Ik moet ff zien welke sensoren/entities het zijn. Wellicht ook hele oude. Nou ja, ze staan nu in een aparte tabel. En kijken of de recorder fatsoenlijk dingen skipt nu ik wat heb ingesteld. Kan ik doen middels de query:

code:
1
2
3
4
5
6
7
select max(datetime(last_updated_ts, 'unixepoch', 'localtime')) as last,
  states.metadata_id,
  states_meta.entity_id
FROM states
INNER JOIN states_meta ON states.metadata_id=states_meta.metadata_id
GROUP BY states_meta.entity_id
ORDER BY states_meta.metadata_id
Ik ben ook even aan het kijken, maar ik zie ook overal NULL bij last_updated en last_changed. The ts varianten zijn echter wel gevuld.

De oudste timestamp die ik er in heb staan is 1703041922.107165 wat overeenkomst met:
2023-12-20 04:12:02.107165+01:00

De database purge is altijd om 4:00 dus dit zijn de eerste records na de purge van 2 dagen geleden (wat dus overeenkomt met mijn purge_keep_days: 2 setting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 12:27
Beginnersvraag: ik heb recentelijk de Reolink deurbel geïnstalleerd. Nu wil ik een bij het indrukken van de bel een melding (mp3) afspelen op zowel een aantal Sonos speakers als een aantal Google Nest speakers. Bovendien wil ik dat na het afspelen van de mp3 de speakers weer verder gaan met wat ze daarvoor deden.
Dat probeer ik met de service call "media_player.play_media", waarbij de Google speakers als entity en de Sonos als devices zijn geselecteerd, maar beide in één enkele action. Argument "announce" gebruikt en volume op gewenst niveau proberen in te stellen, yaml is als volgt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Deurbel op speakers
trigger:
  - type: turned_on
    device_id: d5bf4e1983a62039dcca093baf245566
    entity_id: 305c4b82090fd712d263ed3ee238dea9
action:
  - service: media_player.play_media
    target:
      entity_id:
        - media_player.speakers_zolder
        - media_player.kantoor
      device_id:
        - a7fb1b55c545040d508c2f4f03b60cb8
        - 59a2cf4f06dc5bab334aa23501399aeb
    data:
      media_content_id: /local/audio/Ring-Ding-Dong-Neu.mp3
      announce: true
      media_content_type: audio/mp3
      extra:
        volume: 40

Als ik de actie handmatig trigger, speelt de Sonos keurig de MP3 af maar de Google speakers niet. Ook geeft HA deze foutmelding:

BaseMediaPlayer.play_media() got an unexpected keyword argument 'volume'

Die volume-instelling werkt blijkbaar niet bij de Google speakers. Ik heb gezocht maar kan het in de documentatie niet vinden. Moet ik dat op een andere manier in yaml zetten of kan het überhaupt niet? Of moet ik twee aparte actions maken in de automation? Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven om het netjes te automatiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ruimzicht schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:02:
Beginnersvraag: ik heb recentelijk de Reolink deurbel geïnstalleerd. Nu wil ik een bij het indrukken van de bel een melding (mp3) afspelen op zowel een aantal Sonos speakers als een aantal Google Nest speakers. Bovendien wil ik dat na het afspelen van de mp3 de speakers weer verder gaan met wat ze daarvoor deden.
Dat probeer ik met de service call "media_player.play_media", waarbij de Google speakers als entity en de Sonos als devices zijn geselecteerd, maar beide in één enkele action. Argument "announce" gebruikt en volume op gewenst niveau proberen in te stellen, yaml is als volgt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
trigger:
action:
    target:
      entity_id:
        - media_player.kantoor
      device_id:
    data:
      extra:
        volume: 40

Als ik de actie handmatig trigger, speelt de Sonos keurig de MP3 af maar de Google speakers niet. Ook geeft HA deze foutmelding:

BaseMediaPlayer.play_media() got an unexpected keyword argument 'volume'

Die volume-instelling werkt blijkbaar niet bij de Google speakers. Ik heb gezocht maar kan het in de documentatie niet vinden. Moet ik dat op een andere manier in yaml zetten of kan het überhaupt niet? Of moet ik twee aparte actions maken in de automation? Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven om het netjes te automatiseren?
Die volume setting moet je als aparte service call doen voor je Google devices, dat gaat inderdaad niet in één service call.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
TheFes schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:05:
[...]
Die volume setting moet je als aparte service call doen voor je Google devices, dat gaat inderdaad niet in één service call.
Bedankt! Moet ik dan twee service calls maken onder die ene action? Of moet ik een extra actie aanmaken voor de Google devices, inclusief de verwijzing naar de MP3, announce enz.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ruimzicht schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:22:
[...]

Bedankt! Moet ik dan twee service calls maken onder die ene action? Of moet ik een extra actie aanmaken voor de Google devices, inclusief de verwijzing naar de MP3, announce enz.?
Ik zou het dan zo doen denk ik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
trigger:
action:
  - service: media_player.volume_set
    target:
      entity_id:
        - media_player.kantoor
      device_id:
    data:
      volume_level: 0.4
    target:
      entity_id:
        - media_player.kantoor
      device_id:
    data:

Ik zou overigens ook gewoon entity_id's gebruiken voor de sonos devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
TheFes schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:28:
[...]
Ik zou overigens ook gewoon entity_id's gebruiken voor de sonos devices.
Dat had ik aanvankelijk gedaan, maar toen reageerden de Sonossen niet...
Bedankt voor de service weer, ik ga dit op jouw manier doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Hippe Lip schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:17:
[...]

@verjager en @Step5
JAAA, dat was het! (y)
Ik heb er maar allemaal multiline dingesen van gemaakt door ‘>’ toe te voegen en naar een nieuwe regel te gaan 2 spaties inspringen. Was de makkelijkste manier.
Wist niet van dit soort details in de spelling van yaml. Weer wat geleerd, al blijft het voor mij moeizaam. :?

Zit nog met een probleem van uitlezen van modbusmeters, maar daarover zal ik morgen of zo wel posten.

DANK hier dus d:)b
Nu kreeg ik na een restart gelukkig geen foutmelding meer, maar ergens klopt er nog steeds iets niet. Er blijkt namelijk helemaal geen sensor wp_delta_temperature te worden aangemaakt.
Wat doe ik nu weer verkeerd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      - name: "wp_delta_temperature"
#      - name: "WP delta temperatuur 1"
#        friendly_name: "Verschiltemperatuur WP"
#        device_class: energy
        unit_of_measurement: "°C"
        state: >
          {{ ( states('sensor.wp_aanvoer_temperature') | float - states('sensor.wp_retour_temperature') |float ) | round(1, default=0) }}

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:00
een beginners vraag; zit er een file browser op HA?

ik wil namelijk:
Download and copy mini-media-player-bundle.js from the latest release into your config/www directory
maar geen idee hoe ik dat bestand op die plek krijg.

Ik heb al een beetje zitten google en er zijn filebrowsers, maar voordat ik een filebrowser installeer wil ik zeker weten of dat uberhaupt nodig is of dat er een HA standaard oplossing voor is.

[ Voor 1% gewijzigd door BasZer op 22-12-2023 14:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 21:22
Hippe Lip schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:25:
[...]

Nu kreeg ik na een restart gelukkig geen foutmelding meer, maar ergens klopt er nog steeds iets niet. Er blijkt namelijk helemaal geen sensor wp_delta_temperature te worden aangemaakt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
          {{ ( states('sensor.wp_aanvoer_temperature') | float - states('sensor.wp_retour_temperature') |float ) | round(1, default=0) }}
Wat krijg je te zien als je deze template in de template editor (onder Developer Tools -> Template) neerzet? Als je daar foutmeldingen te zien krijgt bij het renderen van de template, dan moet je die mogelijk eerst oplossen. Ik zou trouwens wel verwachten dat deze foutmeldingen dan ook in je logs terechtkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@BasZer Je kan de Samba Addon draaien of de File editor addon.

Maar als je vaker dat soort dingen wilt installeren, installeer HACS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Zoek eens echt op naam, er is geen 100% garantie was het entity id wordt.

Ook mist er een default in je float filter (of een availability) dus kans op errors is nu groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 11:14
Op het moment ben ik bezig om een begin te maken met het 'smart' maken voor mijn woning.
Waar ik reeds over uit ben is dat ik een Home Assistant Yellow wil aanschaffen.

Hierbij ga ik voor de Kit met PoE.
Waar ik niet helemaal uitkom is de configuratie voor de CM4 module.
In de eerste instantie dacht ik aan 4GB RAM en 32GB storage.
Echter, er is ook een variant waar WiFi op de CM4 module zit, maar de Yellow heeft reeds WiFi op het bordje toch?

Welke config hebben jullie genomen voor de Yellow?

Ik zal naar verwachting de dimmers (puls) van MiBoxer via Zigbee 3.0 connecten als begin. En later uitbreiden met deur/raam sensoren en slimme led strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 22:15
cacao70 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:30:
Op het moment ben ik bezig om een begin te maken met het 'smart' maken voor mijn woning.

Echter, er is ook een variant waar WiFi op de CM4 module zit, maar de Yellow heeft reeds WiFi op het bordje toch?

Ik zal naar verwachting de dimmers (puls) van MiBoxer via Zigbee 3.0 connecten als begin. En later uitbreiden met deur/raam sensoren en slimme led strips.
Weet niet zeker hoor: De NVMe-connector is aangesloten op de PCIe X1-bus van de Compute Module

Wellicht dat je zonder de CM4 geen interne schrijf kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 22:15
cacao70 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:30:

Ah je mist als het ware de raspberry pi moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Sicco92 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:50:
[...]

Wat krijg je te zien als je deze template in de template editor (onder Developer Tools -> Template) neerzet? Als je daar foutmeldingen te zien krijgt bij het renderen van de template, dan moet je die mogelijk eerst oplossen. Ik zou trouwens wel verwachten dat deze foutmeldingen dan ook in je logs terechtkomen.
@Sicco92
Dank voor de tip. Die mogelijkheid kende ik nog niet. Ik blijf hier leren.

Maar helaas levert dat nix op. Geen foutmeldingen en zelfs een berekende uitkomst wat die sensor zou moeten hebben, dus de input is ook in orde.

En in de log staan ook geen foutmeldingen die hier ook maar in de buurt komen. Daar heb ik wel eerst gekeken.

@Septillion Ik heb gezocht op de letterlijke naam wp_delta_temperature, maar nix gevonden. Dat is nou juist het vreemde. Ook als ik zoek op ‘delta’ of ‘temperature’ vind ik deze template niet.

Ergens gaat er dus iets vreemds mis, maar WAT??? :?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hippe Lip schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:25:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
Waar heb je dit nu staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 11:14
Extrix schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:09:
[...]

Weet niet zeker hoor: De NVMe-connector is aangesloten op de PCIe X1-bus van de Compute Module

Wellicht dat je zonder de CM4 geen interne schrijf kan plaatsen?
Dankje voor je reactie. De CM4 is inderdaad nodig , echter weet ik op t moment niet of ik de CM4 met wifi moet uitrusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

In mijn configuration.yaml.
Iets mis mee? Zit het daarin?

Ik weet het, mijn configuration.yaml is behoorlijk lang, maar ik weet nog niet hoe ik die op kan/wil knippen. De manier zoals ik die tot nu toe beschreven heb gezien gooit bijvoorbeeld alle sensors bij elkaar. Maar dan raak ik het overzicht kwijt. Ik wil wel opknippen (gáág zelfs!), maar dan per onderwerp bij elkaar. Dus alles van de warmtepomp bij elkaar en alles van Netatmo bij elkaar en alles van… (enzovoorts). Anders raak ik het overzicht kwijt.

Ben er nog niet achter of dat kan, maar als dat kan zou dat een groot genot zijn.

[ Voor 57% gewijzigd door Hippe Lip op 22-12-2023 18:35 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hippe Lip schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:31:
[...]

In mijn configuration.yaml.
Iets mis mee? Zit het daarin?
Heb je nog ergens de key template: staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TheFes schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:34:
[...]

Heb je nog ergens de key template: staan?
Net ff met het handje nagezocht (ruim 2000 regels), maar nee. Mijn ervaring is overigens dat je dan een foutmelding krijgt. In het verleden heb ik zoiets wel eens gehad, maar dan begint de controleur in HA direct te zaniken dat je die entry er dubbel in hebt zitten.

Maar nee dus, geen twee keer template:.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Hippe Lip schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:39:
[...]

Net ff met het handje nagezocht (ruim 2000 regels), maar nee. Mijn ervaring is overigens dat je dan een foutmelding krijgt. In het verleden heb ik zoiets wel eens gehad, maar dan begint de controleur in HA direct te zaniken dat je die entry er dubbel in hebt zitten.

Maar nee dus, geen twee keer template:.
Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik heb alles achter name: niet tussen " " staan. Wat gebeurt er als je die weg laat?

Mijn constructie is trouwens als volgt, verschilt ook nog iets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
template:
  - sensor:
      - name: Delta t
        state: "{{ (states('sensor.ecodan_flow_temperature') | float(default=0)) - (states('sensor.ecodan_return_temperature') | float(default=0.1)) | round (1)  }}"
        unit_of_measurement: "ºC"
        unique_id: "20221216060101"

[ Voor 24% gewijzigd door breinonline op 22-12-2023 19:12 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

breinonline schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:11:
[...]

Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik heb alles achter name: niet tussen " " staan. Wat gebeurt er als je die weg laat?
Zeker het proberen waard! Thnx.

Edit:
Helaas, geen verandering; wp_delta_temperature is nog steeds niet te vinden… :X

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 22-12-2023 20:35 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:07
Hippe Lip schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:31:
[...]

Zeker het proberen waard! Thnx.

Edit:
Helaas, geen verandering; wp_delta_temperature is nog steeds niet te vinden… :X
Even voor de zekerheid: je doet wel een reload of herstart na het wijzigen van je yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Laatst online: 18-09 22:19

ViezeVis

Sample Text

Sicco92 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 01:21:
[...]

Deze informatie kan je vinden als attribuut bij je climate-entity, specifiek het attribuut 'temperature'. In de Developer Tools bij onder het tabje States kan je alle attributes per entity makkelijk inzien:
[Afbeelding]

Als je het alleen wilt tonen, bijvoorbeeld in een entities-card, dan is het vaak genoeg om ergens het attribuut toe te voegen. In een entities-card vind je de documentatie daarover hier. Ook bij gebruik in automations kan je vaak simpelweg het attribute toevoegen, bijvoorbeeld in een state-trigger of state-condition.
Via templates kan je dit getal krijgen door dit te gebruiken:
code:
1
{{ state_attr('climate.jouw_nest_thermostaat', 'temperature') }}
Als je het heel graag als aparte entity wilt hebben, dan kan je met bovenstaand template er ook een aparte sensor van maken. Hoe dat werkt, staat hier beschreven: https://www.home-assistant.io/integrations/template/
Ik zag vanochtend je berichtje en kon niet wachten om 't te proberen. En inderdaad. Onder Attributes te vinden. Heb er voor nu een aparte Template Sensor voor aangemaakt zodat ik 'm eenvoudig in de ApexChart kan opnemen als Entity. Heel erg blij mee. Bedankt maar weer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pls96xl.png

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Zojuist ook een plankje in de meterkast gemaakt waar al het spul op kan staan. Kom gewoon stopcontacten te kort. Ik kan de IKEA Hub niet meer aansluiten.

Mooi excuus om dus door te gaan met HA, en de Eufy doorbell ook nog te gaan vervangen voor een Reolink :). Alleen nog even uitzoeken hoe of wat. Wil 'm denk ik met Frigate gaan besturen.

Een impressie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L1Vzsan.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is er een "beste" bewegingssensor op wifi, eventueel op 230V?

Om wat automatiseringen te gaan maken ben ik aan het kijken naar bewegingssensoren zodat ik bijvoorbeeld in de hal en toilet een dergelijke sensor kan plaatsen. Vervolgens moet HA dan een Shelly mini aansturen om het licht aan te zetten. Makkelijker wordt het niet.

Wat ik liever (nog) niet wil is/zijn sticks, hubs of bridges om het een en ander te laten werken. Mijn wifi werkt prima met 3 AP's door het huis heen in combinatie met een gescheiden netwerk voor de IoT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Vraagje over value_template

Ik ben bezig om m'n sensoren wat netter te maken, door ze te voorzien van de juiste value_template danwel availability om de boel wat degelijker te maken. Ik heb een REST-sensor waar ik in value_template expres een JSON-veld heb gedefinieerd wat niet bestaat:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  value_template: >
    {% if value_json.StatusSNS.ENERGY.ditveldbestaatniet is defined %}
      {{ 'OK' }}
    {% else %}
      Unknown
    {% endif %}

Die gaat goed, ik krijg dan 'Unknown' terug. Maar wat is op regel 5 gewenst om terug te geven eigenlijk?

Want als ik vervolgens ga testen:
{{ states('sensor.pv_schuur') }}  ---> Unknown
{{ has_value('sensor.pv_schuur') }} ---> True
{{ is_state('sensor.pv_schuur', 'Unknown' )}} ---> False

Maar ik had de has_value als 'False' en de is_state als 'True' verwacht eigenlijk :? Ik kan wel checken op de letterlijke string, maar dan moet ik wel zorgen dat ik consequent ben (ik zie op het HASS forum namelijk ook wel checken op zowel 'Unknown' als 'Unavailble'). Maar ik gebruik liever iets standaards waar ik met has_value() op kan testen. Heb ook al {{None}} op regel #5 gezet maar dat evalueert hetzelfde.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 22-12-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

-Casper schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:38:
[...]

Even voor de zekerheid: je doet wel een reload of herstart na het wijzigen van je yaml?
@-Casper
Terechte vraag. Maar ja, dat doe ik. Eerst op de rode ‘save’-knop rechtsboven drukken, daarna herstarten: Instellingen > puntjes rechtsboven, Home Assistant herstarten > Home Assistant herstarten > HERSTARTEN.

En daarna ga ik een dashboard bewerken en zoek die nieuwe (berekende) sensor op (en kan die dus niet vinden).

Het gekke is dat ik het in het oude format al een tijd geleden deed. Daar had ik een heleboel berekende sensors en die waren allemaal in dashboards verwerkt, maar sinds ik overstapte op het nieuwe format van die berekende sensors krijg ik ze niet meer aan de praat. Terwijl ik het toch echt lijk te doen volgens de instructies, al doen ze het daar wat omslachtig met tussenvariabeles die daarna in de berekening gebruikt worden. Ik doe het liever met meteen alles-in-een, zoals ik het hierboven liet zien.

[ Voor 47% gewijzigd door Hippe Lip op 22-12-2023 23:11 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
sypie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:36:

Om wat automatiseringen te gaan maken ben ik aan het kijken naar bewegingssensoren zodat ik bijvoorbeeld in de hal en toilet een dergelijke sensor kan plaatsen. Vervolgens moet HA dan een Shelly mini aansturen om het licht aan te zetten. Makkelijker wordt het niet.

Wat ik liever (nog) niet wil is/zijn sticks, hubs of bridges om het een en ander te laten werken. Mijn wifi werkt prima met 3 AP's door het huis heen in combinatie met een gescheiden netwerk voor de IoT.
Shelly Blu Motion overwogen als je toch shellies al ingebouwd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

sypie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:36:

Deze: https://shop.everythingsm...erything-presence-one-kit

Heb hem zelf niet, maar zou ik er een nodig hebben dan is dit de beste voor wat ik heb gezien.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@sypie ik zou je toch willen aanraden om voor 2 tientjes een zigbee-stickje te halen. Dat maakt het zoveel eenvoudiger om PIRs op batterijtjes (die jaren meegaan) op de meest ideale plaatsen te plakken. En met zo'n stick geef je jezelf de mogelijkheid om duizenden soorten apparaten te koppelen aan HA.

WiFi is niet echt geschikt voor sensoren met een batterij die snel moeten reageren; voordat de sensor uit z'n slaap is en weer verbinding heeft met je wifi ben je alweer seconden verder en WiFi is veel minder zuinig dan zigbee.
Daarom kom je bij WiFi snel uit op apparatuur met netvoeding en dat is vrij irritant met het plaatsen van PIRs.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 23-12-2023 09:49 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@I-King Wat ik nog niet specifiek heb kunnen vinden is of die dingen contact maken met bijvoorbeeld een Shelly mini. Bluetooth op langere afstand is natuurlijk vragen om een uitdaging terwijl een Shelly mini in de buurt zit. Als die mini de verbinding maakt en dan doorstuurt naar HA dan is dat een prima oplossing denk ik.

@breinonline Naar aanleiding van jouw bericht heb ik ‘m bekeken. Ziet er interessant uit, ik ga’m nog even uitgebreid onderzoeken.

@Gizz Ik ben er van op de hoogte dat WiFi sensoren sneller door hun batterijen heen zijn. Dat is een (kleine) bijkomstigheid. Soms ga je op zoek naar de dingen die je kent waarbij je vergeet dat er ook andere oplossingen zijn die soms veel handiger werken.

Over de USB stick voor Zigbee ga ik nadenken. Wat voor mij meespeelt is dat het signaal netjes 2 verdiepingen hoger moet komen zonder gezeur. Ook daar moet ik nog even onderzoek naar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:32

Rouwette

Rouwette.com

sypie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:16:
@I-King Wat ik nog niet specifiek heb kunnen vinden is of die dingen contact maken met bijvoorbeeld een Shelly mini. Bluetooth op langere afstand is natuurlijk vragen om een uitdaging terwijl een Shelly mini in de buurt zit. Als die mini de verbinding maakt en dan doorstuurt naar HA dan is dat een prima oplossing denk ik.

@breinonline Naar aanleiding van jouw bericht heb ik ‘m bekeken. Ziet er interessant uit, ik ga’m nog even uitgebreid onderzoeken.

@Gizz Ik ben er van op de hoogte dat WiFi sensoren sneller door hun batterijen heen zijn. Dat is een (kleine) bijkomstigheid. Soms ga je op zoek naar de dingen die je kent waarbij je vergeet dat er ook andere oplossingen zijn die soms veel handiger werken.

Over de USB stick voor Zigbee ga ik nadenken. Wat voor mij meespeelt is dat het signaal netjes 2 verdiepingen hoger moet komen zonder gezeur. Ook daar moet ik nog even onderzoek naar doen.
Ik heb genoeg routers overal in huis en garage (lampen en tussenstekkers) dat ik nog geen zwakke plekken in huis en tuin heb gevonden. (Normaal 2 onder een kap woning met 25m diepe tuin)

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:52

Church of Noise

Drive it like you stole it

breinonline schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 02:28:
[...]

Deze: https://shop.everythingsm...erything-presence-one-kit

Heb hem zelf niet, maar zou ik er een nodig hebben dan is dit de beste voor wat ik heb gezien.
Heb deze zelf even gehad, werkt zeer goed en is makkelijk te configureren etc.
was niet bepaald de grootste fan van de case maar dat is een relatief klein minpuntje.

Uiteindelijk heb ik 'm hier doorverkocht omdat ik geen echt goede use case had. (ondertussen is dat misschien veranderd...)

Ik versta het argument voor zigbee trouwens, en heb een conbee II stick liggen maar momenteel zit alles (veel Shelly spullen bvb) hier op WiFi en dat is best makkelijk. Kan gerust snel veranderen, alleen werkt het momenteel best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
De shellies met Bluetooth support vangen het signaal op en geven het door. Werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Gizz Ik ben er van op de hoogte dat WiFi sensoren sneller door hun batterijen heen zijn. Dat is een (kleine) bijkomstigheid.
Het grootste nadeel vind ik de vertraging die je hebt doordat de sensor wakker moeten worden en z'n wifi-verbinding opnieuw maken maken alvorens hij data door kan sturen. Zeker bij een bewegingssensor wil je dat het licht meteen aan gaat, het moet 'snappy' voelen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 19:26
Ik heb een bedrade schakelaar aan 1 kant van de garage, en wil hem ook kunnen bedienen aan de andere kant van de garage (directe koppeling). Daarvoor ben op zoek naar een kleine Zigbee inbouw switch en een schakelaar op batterijen. De schakelaar wil ik aan de andere kant het liefst in de systeemwand bouwen.

Voor de switch ben ik op zoek naar iets met nul (router functie), maar toch klein. De Sonoff ZBMini L2 is qua vorm heel mooi, maar mist weer de nul. Bestaat er zoiets, of moet ik accepteren dat er geen nul op zit?

En voor de schakelaar zie ik genoeg opbouw varianten op batterij (Hue, Sonoff, Aqara), maar ik vind geen inbouw variant zonder draden. Ik neig daarom naar de Aqara Wireless Remote Switch omdat hij heel dun is. Maar ik lees hier wisselende ervaringen over Aqara. Iemand nog betere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:05

luigi87

Domotica Fanaticus

iemand die mij even kan helpen?

Ik wil als het MQtt bericht 1 is de action turn on doen.
en als MQTT bericht 0 is de turn off

of is dat gewoon niet mogelijk in 1 automation?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: 1. test [Button+] Display Left button
trigger:
  - platform: mqtt
    topic: button.plus/displayleft
    payload: 1
    payload: "0"
    enabled: true
action:
  - service: input_boolean.turn_on
    target:
      entity_id: input_boolean.button_displayleft
    data: {}
  - service: input_boolean.turn_off
    target:

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
luigi87 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:24:
iemand die mij even kan helpen?

Ik wil als het MQtt bericht 1 is de action turn on doen.
en als MQTT bericht 0 is de turn off

of is dat gewoon niet mogelijk in 1 automation?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
action:
    target:
    target:
Jawel, maar dan moet je een choose: of if actie gebruiken, of een template. Het makkelijkst gaat dat met een trigger id.
Aangezien het hier om maar twee keuzes gaat, kan het prima met een if:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
trigger:
    id: "on"
    id: "off"
action:
  - if:
    then:
        target:
    else:
        target:

Met een template kan het nog korter:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
trigger:
action:
  - service: input_boolean.turn_{{ trigger.id }}
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:05

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:29:
[...]

Jawel, maar dan moet je een choose: of if actie gebruiken, of een template. Het makkelijkst gaat dat met een trigger id.
Aangezien het hier om maar twee keuzes gaat, kan het prima met een if:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
trigger:
action:
  - if:
    then:
        target:
    else:
        target:

Met een template kan het nog korter:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
trigger:
action:
  - service: input_boolean.turn_{{ trigger.id }}
    target:
ah nu snap ik gelijk de id's
had het al eerder met een if maar snapte niet hoe ik kon refereren aan.
dank _/-\o_

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Van dashboard bouwen naar deurbel integratie :+. Er komt steeds meer bij haha. Weet iemand, o.b.v. onderstaande code, waarom mijn Reolink deurbel geen audio laat afspelen via een webrtc card? Via een VLC connectie naar de rtsp stream werkt dit wel namelijk.

Heb al verschillende dingen geprobeerd:
“ffmpeg:rtsp://admin:***@192.168.2.66:554/h264Preview_01_sub?video&audio”
“ffmpeg:rtsp://admin:***@192.168.2.66:554/h264Preview_01_sub?audio=aac”
“ffmpeg:reolink#audio=aac”

Ik krijg ook gewoon AAC terug als Codec via een FFPROBE in Frigate. Ik vermoed iets kleins, maar ik zie het niet (meer).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
mqtt:
  host: 192.168.2.64
  port: 1883
  topic_prefix: frigate
  client_id: frigate
  user: ****
  password: ****
  stats_interval: 60

#AI detectors
detectors:
  ov:
    type: openvino
    device: AUTO
    model:
      path: /openvino-model/ssdlite_mobilenet_v2.xml

model:
  width: 300
  height: 300
  input_tensor: nhwc
  input_pixel_format: bgr
  labelmap_path: /openvino-model/coco_91cl_bkgr.txt

#go2rtc
go2rtc:
  streams:
    reolink:
      - rtsp://admin:***@192.168.2.66:554/h264Preview_01_sub
      - "ffmpeg:reolink#audio=aac"

#Cameras
cameras:
  reolink:
    enabled: True
    ffmpeg:
      inputs:
        - path: rtsp://admin:***@192.168.2.66:554/h264Preview_01_sub
          roles:
            - detect
            - record
      output_args:
        record: preset-record-generic-audio-copy
    mqtt:
      timestamp: true
      bounding_box: true
      crop: false

#default camera conf
objects:
  track:
    - person
  filters:
    person:
      threshold: 0.7

snapshots:
  retain:
    default: 14
    objects:
      person: 14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:16

Quad

Doof

Nieuw projectje afgerond, automatisch uitschakelen van onze elektrische dekens.
Onderstaand binnen gehaald via Ali, een watersensor van 5 euro, een druksensor van 3,70 euro per stuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9O2dUQyzzWeyePcrp-YSblYDZB8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XfbncSoqs6DfOVXboYVfRdF4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu7mqO7vG0jEHjwGjd1s0OUk2Wc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9YR7BLLWinFmi8P7Amqo2vap.png?f=fotoalbum_tile

Deze aan elkaar geknoopt en in HA gehangen en testen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgiHKip-X4FaaHOM0v8x6xJInW0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/659LqNfKWSt6bMRcStZcdrp1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMvK2AqgQWMuVDPENjKn25yEyd8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uHJ0Ih2MQqt1HUOXUJcijOn9.png?f=fotoalbum_tile

Show as even aanpassen naar occupancy en een icoontje geven..

Automation maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: turn off e-dekens
description: Automatisch uitschakelen e-dekens op basis van bezetting.
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.bed_presence_2_bed_presence
    from: "off"
    to: "on"
    for:
      minutes: 5
    id: bedpresence2
    entity_id:
      - binary_sensor.bed_presence_1_bed_presence
    for:
    id: bedpresence1
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - bedpresence2
        sequence:
          - type: turn_off
            device_id: aa19845e020655505990d7e51a052e52
            entity_id: b7a84383b499aed9ebe1ce7abecc9e4e
            domain: switch
      - conditions:
            id:
              - bedpresence1
        sequence:
            device_id: 31ecf9d89fad0bc0c32da77892d4dd7d
            entity_id: 2f122a632c66c8bb9b8d44be0306a2f8

Sensor tussen matras en matrasbeschermer plaatsen, testen en het werkt.
Profit. :)

Overigens kan ik hier meer mee, bijvoorbeeld verlichting uitzetten als we beiden in bed liggen en verlichting is aan na of voor bepaald tijdstip.
Of je legt 'm onder een mat zodat je het als extra inbraakdetectie kan gebruiken. Of je favoriete stoel/bank.. Genoeg ideeën en mogelijkheden.

[ Voor 4% gewijzigd door Quad op 23-12-2023 22:30 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:32

Rouwette

Rouwette.com

ViezeVis schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:58:
Van dashboard bouwen naar deurbel integratie :+. Er komt steeds meer bij haha. Weet iemand, o.b.v. onderstaande code, waarom mijn Reolink deurbel geen audio laat afspelen via een webrtc card? Via een VLC connectie naar de rtsp stream werkt dit wel namelijk.

Heb al verschillende dingen geprobeerd:
“ffmpeg:rtsp://admin:***@192.168.2.66:554/h264Preview_01_sub?video&audio”
“ffmpeg:rtsp://admin:***@192.168.2.66:554/h264Preview_01_sub?audio=aac”
“ffmpeg:reolink#audio=aac”

Ik krijg ook gewoon AAC terug als Codec via een FFPROBE in Frigate. Ik vermoed iets kleins, maar ik zie het niet (meer).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
mqtt:
  host: 192.168.2.64
  port: 1883
  topic_prefix: frigate
  client_id: frigate
  user: ****
  password: ****
  stats_interval: 60

#AI detectors
detectors:
  ov:
    type: openvino
    device: AUTO
    model:
      path: /openvino-model/ssdlite_mobilenet_v2.xml

model:
  width: 300
  height: 300
  input_tensor: nhwc
  input_pixel_format: bgr
  labelmap_path: /openvino-model/coco_91cl_bkgr.txt

#go2rtc
go2rtc:
  streams:
    reolink:
      - rtsp://admin:***@192.168.2.66:554/h264Preview_01_sub
      - "ffmpeg:reolink#audio=aac"

#Cameras
cameras:
  reolink:
    enabled: True
    ffmpeg:
      inputs:
        - path: rtsp://admin:***@192.168.2.66:554/h264Preview_01_sub
          roles:
            - detect
            - record
      output_args:
        record: preset-record-generic-audio-copy
    mqtt:
      timestamp: true
      bounding_box: true
      crop: false

#default camera conf
objects:
  track:
    - person
  filters:
    person:
      threshold: 0.7

snapshots:
  retain:
    default: 14
    objects:
      person: 14
De Reolink integratie al geprobeerd?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Quad schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:10:
Onderstaand binnen gehaald via Ali, een watersensor van 5 euro, een druksensor van 3,70 euro per stuk.
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Automation maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
trigger:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - bedpresence2
        sequence:
      - conditions:
            id:
              - bedpresence1
        sequence:

Overigens kan ik hier meer mee, bijvoorbeeld verlichting uitzetten als we beiden in bed liggen en verlichting is aan na of voor bepaald tijdstip.
Of je legt 'm onder een mat zodat je het als extra inbraakdetectie kan gebruiken. Of je favoriete stoel/bank.. Genoeg ideeën en mogelijkheden.
Heb je linkjes naar die producten? Dit lijkt me ook interessant

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Rouwette schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:17:
[...]

De Reolink integratie al geprobeerd?
Ik merk daar een dikke vertraging tussen t.o.v. webrtc. Webrtc is bijna instant.
En de integration ondersteunt ook geen zones, masking enzovoort.

[ Voor 11% gewijzigd door ViezeVis op 23-12-2023 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

DennusB schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:33:
[...]

Heb je linkjes naar die producten? Dit lijkt me ook interessant
Watersensor:
https://a.aliexpress.com/_Eu0tYoD

Druksensor (autostoel):
https://a.aliexpress.com/_EGNtbvP

Je kan ook een raamcontact sensor gebruiken, of een andere watersensor. Ik vond deze erg irritant voor 't solderen.
Ik gebruik ze zigbee versie, deze is namelijk direct en zal vermoedelijk langer meegaan op de batterijen dan een Wi-Fi variant.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

ViezeVis schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:23:
Zojuist ook een plankje in de meterkast gemaakt waar al het spul op kan staan. Kom gewoon stopcontacten te kort. Ik kan de IKEA Hub niet meer aansluiten.

Mooi excuus om dus door te gaan met HA, en de Eufy doorbell ook nog te gaan vervangen voor een Reolink :). Alleen nog even uitzoeken hoe of wat. Wil 'm denk ik met Frigate gaan besturen.

Een impressie:
[Afbeelding]
@ViezeVis
Het is wel off-topic, maar waarom de Eufy doorbell vervangen voor Reolink, ook ik heb een Eufy doorbell met locale opslag en Reolink heeft toch verplichte cloud ???? Eufy doorbell krijg ik niet werkend in HA, maar nogmaals het voordeel is het blijft lokaal. Ik wacht nog steeds op iemand die misschien een oplossing heeft voor Eufy doorbel in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Gondelier schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:53:
[...]

@ViezeVis
Eufy doorbell krijg ik niet werkend in HA
De vraag stellen is 'm beantwoorden. En nee, Reolink heeft geen cloud. Eufy wel, voor hun 'rijke' notificaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:05
Ik heb er een jaar of twee een in de zitting van de bureaustoel (tussen "kussen" en plastic onderkant). Draadjes aan een (Zigbee) contactsensor gesoldeerd en klaar. Als ik ga zitten veranderd onmiddellijk de scene met spotje boven bureah feller aan.
Voor bed heb ik al jaren een oplossing met 4 load cells en 2 HX711 load cell amplifiers op een ESP8266 (NodeMCU). Doordat ik twee amplifiers heb gesplitst over voeteind en hoofdeind kan ik ook nog onderscheid maken in in bed zitten of in bed liggen. Zit ik in bed is de spot boven bed aan, ga ik ('s avonds) liggen gaat verlichting automatisch uit. En 's morgens is het weer een "precondition" voor automatisch uitschakelen verlichting (uit bed, minimaal X tijd beweging, daarna de deur open en dan geen beweging meer betekent dat ik ook echt "weg" ben en licht uit gaat en rolluik geopend wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@RobertMe ik ga een volgende keer ook een contactsensor gebruiken. Bij voorkeur die van Aqara. Maar 1 daarvan is even duur als dit hele setje voor 2 personen bij elkaar.

Mooie ideeën hoor.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

ViezeVis schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:58:
Eureka. Ik ben al een stap verder.
https://docs.frigate.video/configuration/live/

audio=opus werkt! Nu alleen nog kijken of ik de Microphone input kan verbeteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-09 10:25
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Automation maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
trigger:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - bedpresence2
        sequence:
      - conditions:
            id:
              - bedpresence1
        sequence:

Leuk idee! Ik heb iets soortgelijks ook op YouTube voorbij zien komen. Ik zie erg veel mogelijkheden voor automations die te maken hebben met occupancy van het bed. Denk aan een wekker, die afgaat nadat je 8 uur in bed hebt gelegen, bijvoorbeeld.

Maar een (zelf-gesoldeerd) elektrisch apparaat *onder* m'n matras, vind ik toch wat spannend...
Je andere ideeën zijn trouwens ook erg interessant. Misschien toch eens induiken.

[Aylin]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Kjoe_Ljan schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:34:
[...]

Leuk idee! Ik heb iets soortgelijks ook op YouTube voorbij zien komen. Ik zie erg veel mogelijkheden voor automations die te maken hebben met occupancy van het bed. Denk aan een wekker, die afgaat nadat je 8 uur in bed hebt gelegen, bijvoorbeeld.

Maar een (zelf-gesoldeerd) elektrisch apparaat *onder* m'n matras, vind ik toch wat spannend...
Je andere ideeën zijn trouwens ook erg interessant. Misschien toch eens induiken.
Ik heb in principe alleen de contacten gesoldeerd. Er kan geen warmte of iets vrijkomen. Ik acht iets als een 230v stekker een groter risico. Sterker, het deken vind ik wel een groter risico dan zo'n druksensor wat voor een stoel gemaakt is.

Maar het was leuk om te doen, uit te werken en te maken.
En wat je zegt, je kan er veel meer mee.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Kjoe_Ljan schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:34:
Het gaat hier natuurlijk om apparaten die op een knoopcel batterij werken. Als je direct stroom zet op die druksensor zul je het mogelijk niet eens voelen? En anders zal het niet meer dan prikken. En als je het echt niet vertrouwd kun je altijd nog gaan voor een oplossing met load cells onder de poten van het bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Quad schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:13:
@RobertMe ik ga een volgende keer ook een contactsensor gebruiken. Bij voorkeur die van Aqara. Maar 1 daarvan is even duur als dit hele setje voor 2 personen bij elkaar.
Ik heb een Xiaomi contactsensor gebruikt. Kan me het solderen niet meer herinneren. Maar ook dat zal wel een minuscuul werkje zijn geweest. Blijft natuurlijk een erg kleine sensor an zich waar je in moet solderen.

V.w.b. prijs heb ik geen idee wat dit tegenwoordig doe. Maar volgens mij had ik een setje van twee drukmatjes voor 1 of 2 euro. Als jij dan €3 per stuk hebt betaald is dat wel fors meer ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet wie hier eventueel wat aan heeft, maar ik heb de MeteoAlert voor het weeralarm opgezet voor meerdere provincies want ik reis naar het oosten en daar is het vaak net ff anders. In configuration.yaml heb ik dit gezet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template: !include template.yaml
binary_sensor:
  - platform: meteoalarm
    name: "Meteoalarm Utrecht"
    country: "netherlands"
    province: "Utrecht"
    language: "nl-NL"
  - platform: meteoalarm
    name: "Meteoalarm Zuid-Holland"
    country: "netherlands"
    province: "Zuid-Holland"
    language: "nl-NL"

Hoera nu heb je twee weeralarmen. Dus een berg binaire sensoren want dat maakt het een stuk makkelijker om conditional cards te maken. Ik deel ze ff alleen voor Zuid-Holland, de rest mag je zelf bedenken. Dit zit bij mij in template.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- binary_sensor:
  - name: Code geel - Zuid-Holland
    icon: mdi:weather-lightning
    state: "{{ states('binary_sensor.meteoalarm_zuid_holland') != 'off' and states.binary_sensor.meteoalarm_zuid_holland and state_attr('binary_sensor.meteoalarm_zuid_holland', 'awareness_level').split(';')[1].replace(' ','') == 'yellow'  }}"
  - name: Code oranje - Zuid-Holland
    state: "{{ states('binary_sensor.meteoalarm_zuid_holland') != 'off' and states.binary_sensor.meteoalarm_zuid_holland and state_attr('binary_sensor.meteoalarm_zuid_holland', 'awareness_level').split(';')[1].replace(' ','') == 'orange'  }}"
  - name: Code rood - Zuid-Holland
    state: "{{ states('binary_sensor.meteoalarm_zuid_holland') != 'off' and states.binary_sensor.meteoalarm_zuid_holland and state_attr('binary_sensor.meteoalarm_zuid_holland', 'awareness_level').split(';')[1].replace(' ','') == 'red'  }}"

Nu kan ik wat makkelijker een conditional card maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBGuY6WJ7g1AHrUmawhe01nqzeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PPVAn08uacqSnoZnpV7ULyFK.png?f=fotoalbum_large

En de laatste stap is een tekstje voor in een markdown card. Dit kan je zo gek maken als je zelf wil met behulp van alle properties maar zoveel heb je uiteindelijk niet nodig om hem duidelijk te maken:

code:
1
2
3
4
5
6
<ha-alert alert-type="warning">
Code oranje in Zuid-Holland: {{state_attr('binary_sensor.meteoalarm_zuid_holland', 'description')}}
</ha-alert>
{% if states.binary_sensor.meteoalarm_zuid_holland %}
Geldt van {{ as_timestamp(state_attr('binary_sensor.meteoalarm_zuid_holland', 'onset'))|timestamp_custom('%A %H:%M') }} tot {{as_timestamp(state_attr('binary_sensor.meteoalarm_zuid_holland', 'expires'))|timestamp_custom('%A %H:%M')}}.
{% endif %}

De if-statement hier is om errors te voorkomen, want HA probeert die kaart op de achtergrond gewoon altijd te renderen.

Je kan dit verder optimaliseren door geel/oranje/rood in 1 kaart te proppen, veel if-then-else gebruiken of iets anders slims te doen zodat je niet zoveel code duplicaties hebt. Maar ik heb het expres allemaal losgetrokken. Hele complexe dingen bouwen in die markdown-cards is ook echt een crime namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
Onlangs heb ik de afvalinfo integratie geupdate, eea was hierin veranderd. Het dashboard is op orde alleen krijg ik de automatisering voor de TTS meldingen niet op orde. Ik krijg nu namelijk iedere dag een melding van zet de ' unknown' buiten...

Dit is best irritant; het is tijdje geleden dat ik deze automatiseringen van iemand anders gekopieerd heb en ik kom er nniet uit, ziet iemand waar de fout zit??

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Afvalmelding TTS
description: Melding dag voor afval via gesproken bericht
trigger:
    at: "18:00"
condition:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: sensor.afvalinfo_home_trash_type_tomorrow
        state: none
action:
    data:
    target:
      entity_id: media_player.kitchen
  - service: tts.cloud_say
    data:
        Morgen wordt het afval opgehaald. Zet de
        {{states.sensor.afvalinfo_home_trash_type_tomorrow.state}} buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
etmnidj1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:08:
Onlangs heb ik de afvalinfo integratie geupdate, eea was hierin veranderd. Het dashboard is op orde alleen krijg ik de automatisering voor de TTS meldingen niet op orde. Ik krijg nu namelijk iedere dag een melding van zet de ' unknown' buiten...

Dit is best irritant; het is tijdje geleden dat ik deze automatiseringen van iemand anders gekopieerd heb en ik kom er nniet uit, ziet iemand waar de fout zit??

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Afvalmelding TTS
description: Melding dag voor afval via gesproken bericht
trigger:
    at: "18:00"
condition:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: sensor.afvalinfo_home_trash_type_tomorrow
        state: none
action:
    data:
    target:
  - service: tts.cloud_say
    data:
        Morgen wordt het afval opgehaald. Zet de
        {{states.sensor.afvalinfo_home_trash_type_tomorrow.state}} buiten.
Dan klopt waarschijnlijk de 'none' niet meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
new_guy schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:23:
[...]

Dan klopt waarschijnlijk de 'none' niet meer. ;)
Dat idee had ik al, maar wat moet ik daar van maken; heb in de visuele editor niet veel keus... Niet beschikbaar of niet bekend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:27:
[...]

Dat idee had ik al, maar wat moet ik daar van maken; heb in de visuele editor niet veel keus... Niet beschikbaar of niet bekend....
Kijken in developer tools > states.
En als het none is daar, moet je er wel quotes omheen zetten

oh, en in de GUI kun je ook gewoon zelf dingen intypen :)

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 24-12-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
ThinkPad schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:40:
Vraagje over value_template

Ik ben bezig om m'n sensoren wat netter te maken, door ze te voorzien van de juiste value_template danwel availability om de boel wat degelijker te maken. Ik heb een REST-sensor waar ik in value_template expres een JSON-veld heb gedefinieerd wat niet bestaat:

YAML:
1
2
3
4
5
6
      {{ 'OK' }}
    {% else %}
      Unknown
    {% endif %}

Die gaat goed, ik krijg dan 'Unknown' terug. Maar wat is op regel 5 gewenst om terug te geven eigenlijk?

Want als ik vervolgens ga testen:
{{ states('sensor.pv_schuur') }}  ---> Unknown
{{ has_value('sensor.pv_schuur') }} ---> True
{{ is_state('sensor.pv_schuur', 'Unknown' )}} ---> False

Maar ik had de has_value als 'False' en de is_state als 'True' verwacht eigenlijk :? Ik kan wel checken op de letterlijke string, maar dan moet ik wel zorgen dat ik consequent ben (ik zie op het HASS forum namelijk ook wel checken op zowel 'Unknown' als 'Unavailble'). Maar ik gebruik liever iets standaards waar ik met has_value() op kan testen. Heb ook al {{None}} op regel #5 gezet maar dat evalueert hetzelfde.
Probeer het eens met unknown ipv Unknown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:30:
[...]

Kijken in developer tools > states.
En als het none is daar, moet je er wel quotes omheen zetten

oh, en in de GUI kun je ook gewoon zelf dingen intypen :)
Daar staan bij de sensoren als waarde "geen" ipv none...

[ Voor 6% gewijzigd door etmnidj1 op 24-12-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Ik krijg met geen mogelijkheid mijn Google Calendar in HA weer werkend. Een nieuwe api aangemaakt. Begint ie in HA met installatie en dan wil ie 'uiteraard' naar Google maar dan gelijk de melding dat ik niet geauthoriseerd ben met een redirect_uri_error. Wat zou nu de goede redirect_uri moeten zijn? Heb nu geocnfigureerd:

- https://HA-url
- https://HA-url/auth/external/callback
- https:/HA-url/redirect/oauth
- https://www.googleapis.com/auth

Wat doe ik fout en/of zie ik over het hoofd. Wat ik wel begreep was dat je niet meer de api-keys in de config zet want de google-calendar-integratie werkt niet (meer?)

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:35:
[...]

Daar staan bij de sensoren als waarde "geen" ipv none...
Dan moet je dat ook in je condition gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 22:17
Maakt iemand gebruik van de Slides van https://slide.store/?

Een paar maanden terug waren er problemen met de integratie in Home Assistant en dat was toen op te lossen door een Polling Interval toe te voegen.
Sinds gisterenavond heeft Home Assistant weer geen connectie met mijn 4 Slides. Komt dit mogelijk doordat de leverancier is overgestapt naar een local API i.p.v. een de originele Cloud API? Via de Slide App kan ik de gordijnen wel nog bedienen.

Nu komt de grote vraag: Wat moet ik in Home Assistant aanpassen zodat de Slides wel weer in HA werken?

Update: Ik heb HA maar eens helemaal opnieuw opgestart en initieel ziet HA de Slides weer en kan ik ook 1 commando sturen. Er vind echter geen update van de status meer plaats...

[ Voor 17% gewijzigd door RogerSch op 24-12-2023 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steff3D
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-08 22:28
DikkieDick schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:36:
Ik krijg met geen mogelijkheid mijn Google Calendar in HA weer werkend. Een nieuwe api aangemaakt. Begint ie in HA met installatie en dan wil ie 'uiteraard' naar Google maar dan gelijk de melding dat ik niet geauthoriseerd ben met een redirect_uri_error. Wat zou nu de goede redirect_uri moeten zijn? Heb nu geocnfigureerd:

- https://HA-url
- https://HA-url/auth/external/callback
- https:/HA-url/redirect/oauth
- https://www.googleapis.com/auth

Wat doe ik fout en/of zie ik over het hoofd. Wat ik wel begreep was dat je niet meer de api-keys in de config zet want de google-calendar-integratie werkt niet (meer?)
Add https://my.home-assistant.io/redirect/oauth to Authorized redirect URIs then select Create.
This is not a placeholder. It is the URI that must be used.

Via https://www.home-assistant.io/integrations/google/

[ Voor 3% gewijzigd door Steff3D op 24-12-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:08
JeroenH schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:19:
Ik ben nu al een ruim een week bezig met de Kamstrup integratie in mijn Home Assistant te troubleshooten en ik kom er niet uit.

[heel verhaal met de klacht en wat ik aan troubleshooting heb gedaan]
Ik heb sindsdien af en aan aan dit probleem gewerkt, maar ik kreeg het maar niet opgelost. Als een soort "verzekering" heb ik kort na mijn post een USB/IR-oog besteld. Ondanks dat de mijne het bij mijn buurman goed deed, weet je maar nooit. Die kwam eergisteren binnen, gisteren geïnstalleerd.

Geïnstalleerd -> werken.... :F

Dussss....... over tot de orde van de dag.

Of wacht, nee toch niet, de wet van behoud van gezeik is van kracht, de laatste ESPHOME update heeft mijn watermeter-sensor omgekegeld 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/kD9mZyNJnzsVKYqP4jHETDsi.png

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Steff3D schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:41:
[...]

Add https://my.home-assistant.io/redirect/oauth to Authorized redirect URIs then select Create.
This is not a placeholder. It is the URI that must be used.

Via https://www.home-assistant.io/integrations/google/
Thanx. Het lijkt soms zo simpel. :-)
Maar helaas blijft ie ook dan mekkeren dat ie geblokkerd wordt met de melding redirect_uri_mismatch. Gisteren ook al een tijd zitten speuren.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
TheFes schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:33:
[...]
Probeer het eens met unknown ipv Unknown
Ja top, dat werkt! has_value evalueert nu netjes als 'false' (y)
Ik heb het nu als volgt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
      {{ 'OK' }}
    {% else %}
      unknown
    {% endif %}

YAML:
1
{{ has_value('sensor.pv_schuur') }}

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 24-12-2023 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:34
Even een vraagje over een gedeelte van HA waar ik normaal gesproken niet zo in rommel, namelijk de database. Ik draai HA op een HASS Blue met een MariaDB instance. Nu ben ik halverwege het jaar overgestapt van de ene entity voor registratie van solar productie naar een andere. Mijn jaar bestaat dus uit twee entities die samen in het energy dashboard de solar productie van 2023 vormen.

De eerste entity zal echter nooit meer geüpdatet worden dus ik zou de verzamelde statistieken hiervan onder willen brengen bij het tweede entity ID. Is dit het beste te doen met een update in de database of is er een betere manier hiervoor?

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:08
Warbringer schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:47:
Mijn jaar bestaat dus uit twee entities die samen in het energy dashboard de solar productie van 2023 vormen.
Ik heb datzelfde met mijn waterverbruik, doordat ik de watermeter-sensor opnieuw op moest bouwen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9gbuvhxPwuIXCcMdZDZF1t3dRA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/tVMAumUn3xDqVfYaEwLOSPDU.png?f=fotoalbum_medium

Niet erg natuurlijk, maar de autist in mij vindt die twee verschillende kleurtjes niet leuk, en het is rommelig in de settings van het Energy Dashboard.

Ik ben benieuwd of hier een makkelijke oplossing voor is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@Warbringer @JeroenH
Als het goed is kun je de oude integratie verwijderen, en daarmee zorgen dat het oude entity_id wat bestond voor de data niet meer bestaat.
Daarna kun je de nieuwe entity hetzelfde entity_id geven als de oude. Dan zou de data samengevoegd moeten worden.
Daarna kun je het entity id weer terug hernoemen.

Maak wel voor de zekerheid even een backup voordat je dit gaat probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
  • Laatst online: 19-12-2024
Ben kort geleden overgestapt van Homebridge op een oude Macbook naar een T630 en HomeAssistant.

Heb tijdens mijn eerste uren een hoop geleerd, gezien wat kan e.d., maar heb er wel een flink zooitje van gemaakt. Ik wil nu dus eigenlijk vanaf 0 beginnen; volledige nieuwe installatie van HomeAssistant.... maar hoe?

Ik ben al zeker een dik uur aan het zoeken en verder dan opnieuw booten en /config verwijderen kom ik niet.
Beide heb ik reeds gedaan maar blijf met alles zitten...

Ik heb met Balena Etcher een oude HDD voorzien van HA, daarmee HA op de T630 geinstalleerd. Heb oonieuw geprobeerd te booten en zie wel een installatie gebeuren welke nu 2x zo snel afgerond is, maar de uitkomst is weer alles hetzelfde.
Het verwijderen van Config eender, alles blijft er staan..

Ik heb geen muis/toetsenbord, wel HDMI aansluiting zodat ik op monitor beetje kan meegluren.

Hoe krijg ik nou een herinstallatie gedaan??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@knakker2 Schijf formateren en weer de HA image (met Balana) erop zetten lijkt me het makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
  • Laatst online: 19-12-2024
Septillion schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:48:
@knakker2 Schijf formateren en weer de HA image (met Balana) erop zetten lijkt me het makkelijkste.
Hoe doe ik dat precies zonder muis/toetsenbord aangesloten op die T630, met ernaast wel een win10 laptop en een macbook air? Ook geen adapters waarmee ik die SSD eruit kan halen en te bewerken..

Heb geen middelen om dat voor elkaar te krijgen denk ik.. Hoor graag als dat wel mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:52

Church of Noise

Drive it like you stole it

Is er nergens een muis en laptop te vinden voor heel even?
De suggestie van @Septillion is echt de meest elegante imho...
Pagina: 1 ... 149 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.