Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 148 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@etmnidj1 In de docker versie is backup nu toch ook gewoon beschikbaar? Dus backup maken, docker stoppen, in VM importeren, IP's gelijk maken met oude situatie en gaan?

Alleen voor eventuele externe dockers die je nu misschien als addon wilt hebben ben je zelf verantwoordelijk dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 15:24
Zijn er meer mensen met ervaringn met de volgende setup?
1. Lenovo Smart Clock Essential aangesloten via Google Home.
2. Met de "Google Home" integratie lees ik de tijd van mn volgende alarm uit. Dit werkt, maar valt om de haverklap uit. Als ik kijk naar de sensoren die erbij horen zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNGEGK_M7eiwGDBeGGqtksdYOxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7pnp642v6FOKcjBenuP6gc9V.png?f=fotoalbum_large

Op een gegeven moment wordt er geen informatie meer geleverd aan Home Assistant. In de Google Home app werkt alles nog. Als ik de integratie opnieuw inlaadt verschijnt er weer data..
Iemand die me verder kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Septillion schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:48:
[...]

Maar andere vraag, maak je al wel gebruik van OpenThread?
Nee nog niet, dus ik hoef dat in principe nog niet te activeren. Maar dat kan zo wijzigen nu er steeds meer OpenThread devices komen.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
Septillion schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:50:
@etmnidj1 In de docker versie is backup nu toch ook gewoon beschikbaar? Dus backup maken, docker stoppen, in VM importeren, IP's gelijk maken met oude situatie en gaan?

Alleen voor eventuele externe dockers die je nu misschien als addon wilt hebben ben je zelf verantwoordelijk dan.
Bedankt!! Het werkt!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Het probleem dat ik had dat ie zat te mekkeren dat ik mariadb koos en dat ie niet gesupport werd maar versies >=10.3 moest hebben terwijl ik 11.2 gebruikte is ook opgehelderd: In de db_url had ik mariadb staan. Dat blijkt dus mysql te moeten zijn. Daarna ging het goed met wat foutmeldingen en nog meer aanpassingen aan de database. Maar toch weer terug naar sqlite omdat het energydashboard zo'n beetje alle energie van de afgelopen nacht tussen 12 en 1 vannacht zette en dat is nou ook niet echt fijn. :-)

Wel zag ik dat states en events erg groot waren. Een handmatige purge opgestart maar die lijkt niks te doen. Iets van minder groot belang. Nu nog sqlitebrowser zo gek krijgen dat ik 'live' de database kan benaderen.

Soms is het ook zo simpel, maar ja niet helemaal remote nog steeds:
sqlitebrowser op de pi installeren en dan kan ik als ik hem onder root start naar het docker-volume waar die database staat.

[ Voor 11% gewijzigd door DikkieDick op 20-12-2023 14:19 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 22:19

ViezeVis

Sample Text

Een vraagje. Ik heb inmiddels mijn HP ProDesk 600 G3 binnen en Home Assistant draait als een trein op Proxmox. Installatie was kinderspel. Bedankt voor diegenen die mij toen advies hebben gegeven over de aanschaf van een Thin Client achtig model. Blij mee :).

Ik ben nu bezig met de opzet van het Energy Dashboard. Ik heb HomeWizard geïntergreerd via de UI (Settings>Devices). Ook de GoodWE Inverter heb ik op deze manier geïntegreerd. De omvormer geeft aan dat er 0.9 kWh is gegenereerd (today's PV generation).

Als ik nu kijk naar mijn Energy dashboard, vallen mij een aantal zaken op.
- Er is geen historie. Moet ik nog wat regelen om de historie uit HomeWizard te halen én om het ook op te slaan (of gaat dat opslaan vanzelf nu).
- Als ik naar de Energy Distribution kaart kijk dan valt mij op dat er 0 kWh bij Solar staat maar dat er wel een balletje loopt van Solar naar Grid. Maarrrr, ik zou verwachten dat de Solar Power nu niet naar Grid gaat, maar naar mijn huis :+
Er is in de brondata (heet dat zo?) wel data beschikbaar van de inverter.

Stel ik iets verkeerd in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_qqvBVtKf2r8XLZK9CmsIDM8vo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IC4b8wBl8gVDNuWKXLytmaHb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUO8HR-oo9Un7lV_argFiMV9wd0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OzDSFkDDeRktVAkUcALlmPQI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0L6qIXklHzPDEyhVSoh5JA-L38Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WdmoZstbjdD5mJv1nOR609yb.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 16% gewijzigd door ViezeVis op 20-12-2023 14:21 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 11:52
maartend schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:36:
Wegens volslagen geen reactie, zie het dus donker in, dus nog 1 maal proberen

Iemand eigen account van bandcamp in HA kunnen intergreren?
Ken het niet maar als je googled zie je op de community page van HA de vraag ook twee keer voorbij komen zonder reactie. Lijkt dus geen integratie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
TheFes schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:32:
[...]

Oke, ik heb het zelf even getest.
Ik heb deze code in mijn configuration.yaml gezet (met extra tijd trigger omdat ik wilde dat hij een geldige state kreeg)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - trigger:
      - platform: time 
        at:
          - "19:00"
          - "20:00"
          - "21:00"
          - "21:29"
    sensor:
      - name: "Start vaatwasser"
        unique_id: "ba19daff-6fdd-40e2-b371-7e34c709c787"
        state: >-
          {% from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %}
          {{ cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021", hours=2.5, include_tomorrow=true, start="23:00", end="05:30") }}
        device_class: timestamp

vervolgens gewacht op een trigger, en voilla, een sensor met een datetime als state
[Afbeelding]
Heb het eindelijk werkend; ben nu over van docker naar VM, code nogmaals goed bekeken en opeens was de sensor daar!!!

Heeft wat moeite gekost maar resultaat is er.

Bedankt voor alle hulp TheFes!!! _/-\o_

Grt Niels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ViezeVis HA haalt geen history op uit devices, alleen actuele data.

De balletjes lopen volgens mij altijd een beetje. En volgens de data is er toch echt 200Wh naar het net gegaan vandaag. Ik zie nog niets bij solar dus net allemaal ingesteld? Pas vanaf instellen zal het gaan bijhouden. Dus eigenlijk moren pas echt een kloppend beeld.

Dit is je eerste HA install of had je het voor de ThinClient ook draaien?

En liefst gebruik je een all-time sensor in je energie dashboard. Dus zou de "today's" sensor bij PV vervangen voor "total".

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 20-12-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:48
Hmmbob schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:07:
[...]

Hmm, ben wel benieuwd naar de update-cycle van de info. De prijsverhoging die TinQ vannacht heeft doorgevoerd zit nog niet in deze feed.

[Afbeelding]

"Benzine" is de bestaande scrape sensor die de data van de TinQ website haalt, "Benzine TinQ" is degene die bij de feed hoort.
Ik zie hier inderdaad hetzelfde. Prijs is vannacht al omlaag gegaan en ik zie als ik nu op de TinQ website kijk ook een lagere prijs. Maar de Tankplanner hanteert nog steeds de oude prijs in de JSON-feed. Voor mij is dat exit helaas :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

AL mijn energie via de connectix zit er een factor 10 naast. Zowel gas als elec.
Al maanden. Ik gok een of andere komma/punt fout ergens.

Weet iemand daar toevallig de fix voor? Ik heb al 3 kee gezocht in het verleden maar kon het niet werkend krijgen. Net mijn account in Nederlands gezet om te zien of dat helpt. (Helpt niet)
Ik heb de connectix met Gateway type NL - DSMR4+5
Laatste firmware. 2023110101

Even schopje naar het grote topic ipv topic hijacking

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 20-12-2023 15:37 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
iRobert schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:30:
[...]

Ken het niet maar als je googled zie je op de community page van HA de vraag ook twee keer voorbij komen zonder reactie. Lijkt dus geen integratie te hebben.
Idd. Dus dan maar eens hier vragen.

Bandcamp is een digitale muziekverkoopsite waar veelal underground/alternatieve muziek wordt verkocht. En ik heb daar dik 600 albums aangeschaft/gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Septillion schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:07:
@ViezeVis HA haalt geen history op uit devices, alleen actuele data.

De balletjes lopen volgens mij altijd een beetje. En volgens de data is er toch echt 200Wh naar het net gegaan vandaag. Ik zie nog niets bij solar dus net allemaal ingesteld? Pas vanaf instellen zal het gaan bijhouden. Dus eigenlijk moren pas echt een kloppend beeld.

Dit is je eerste HA install of had je het voor de ThinClient ook draaien?

En liefst gebruik je een all-time sensor in je energie dashboard. Dus zou de "today's" sensor bij PV vervangen voor "total".
Today aangepast naar Total. Thnx. Ik zie nu 0,1 kWh Solar staan. Stel dat mijn HA uitcrasht, blijft dan de data wel bestaan in het dashboard of moet ik dat op een andere manier nog vasthouden.

En ja, vandaag alles ingesteld. Ik zal even wachten en kijken wanneer er mee data in komt te staan. Eerste HA install.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ViezeVis Zorgen dat je een backup hebt, dan zet je alles, inclusief history, zo weer terug. Deze kan je in HA maken. Er zijn ook wat (custom) integraties die hem bijvoorbeeld naar Google drive drukken zodat je hem niet alleen lokaal hebt.

En welkom bij de club! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Ik had een camera die op basis van een Tasmota plug geschakeld werd op aanwezigheid (weg, dan aan en vice versa). Die camera heb ik niet meer in gebruik, dus de Tasmota plug heb ik nu gebruikt voor de kerstboom. Zojuist kwam ik erachter (na lang zoeken) dat de kerstboom schakelt op aanwezigheid, zoals hierboven, wat juist niet gewenst is. Na veel troubleshooten kwam ik erachter dat het door de oude camera automation kwam. Prima, verwijderen en opgelost...

Maar... wat het vreemde is, is dat de plug allang een andere entity_id had. En ik zojuist die entity_id nog veel vaker heb gewijzigd. Ondanks dat schakelt switch.kerstboom toch via een automation waarin switch.camera wordt gebruikt. Hoe dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 15:13
barrymossel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:56:
Ik had een camera die op basis van een Tasmota plug geschakeld werd op aanwezigheid (weg, dan aan en vice versa). Die camera heb ik niet meer in gebruik, dus de Tasmota plug heb ik nu gebruikt voor de kerstboom. Zojuist kwam ik erachter (na lang zoeken) dat de kerstboom schakelt op aanwezigheid, zoals hierboven, wat juist niet gewenst is. Na veel troubleshooten kwam ik erachter dat het door de oude camera automation kwam. Prima, verwijderen en opgelost...

Maar... wat het vreemde is, is dat de plug allang een andere entity_id had. En ik zojuist die entity_id nog veel vaker heb gewijzigd. Ondanks dat schakelt switch.kerstboom toch via een automation waarin switch.camera wordt gebruikt. Hoe dan?
Hmm vreemd. enige wat ik kan bedenken is dat er in de YAML een "device_id" staat vermeld in de automation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:09
@barrymossel Als je nog full backups hebt, backups decomprimeren in verschillende folders en een diff tool (kdiff3) en notepad++ gebruiken om bijvoorbeeld switch.camera te vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
belly89 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:10:
[...]

Hmm vreemd. enige wat ik kan bedenken is dat er in de YAML een "device_id" staat vermeld in de automation?
Ik heb een MQTT integratie en een Tasmota integratie. Die eerste laat de switch.camera zien en de tweede de switch.kerstboom. Dus daar heeft het mee te maken. Heb de hele MQTT integratie eens weggegooid. En die zo weer eens opnieuw erin hangen (hopelijk levert dat niet teveel gezeik op haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:17:
[...]

Ik heb een MQTT integratie en een Tasmota integratie. Die eerste laat de switch.camera zien en de tweede de switch.kerstboom. Dus daar heeft het mee te maken. Heb de hele MQTT integratie eens weggegooid. En die zo weer eens opnieuw erin hangen (hopelijk levert dat niet teveel gezeik op haha).
Allerlei retained discovery messages van Tasmota in MQTT. Zojuist een zooi verwijderd. Helaas die camera niet, maar ik ben er weer klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

MrMonkE schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:20:
AL mijn energie via de connectix zit er een factor 10 naast. Zowel gas als elec.
Al maanden. Ik gok een of andere komma/punt fout ergens.

Weet iemand daar toevallig de fix voor? Ik heb al 3 kee gezocht in het verleden maar kon het niet werkend krijgen. Net mijn account in Nederlands gezet om te zien of dat helpt. (HELPT WEL, duurde alleen even.)
Ik heb de connectix met Gateway type NL - DSMR4+5
Laatste firmware. 2023110101

[mbr]Even schopje naar het grote topic ipv topic hijacking[/mbr]
Net mijn account in Nederlands gezet om te zien of dat helpt. (HELPT WEL, duurde alleen even.)

Wilde OP aanpassen maar zit op slot door verplaatsing mod.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 23:18

JME

zeg maar Jamie

Antonio di schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:27:
[...]

@JME & @hneel :
Ik heb sinds eind aug-23 een Atag i28ecz met een Atag One Zone thermosstaat. Zover ik begrijp uit de documentatie praten die 2 OpenTherm met elkaar. Ik krijgt in Kwh gewoon het gebruik door van verwarming (central heating gas consumption) en tapwater (hot water gas consumption) via de HACS Ariston Net V3 integratie via de Thermostaat. In Atag App kun je kiezen tussen Kwh of m3 gas (beide is een schatting/omrekening). Zie foto's hieronder (opm.: Atag is tegenwoordig onderdeel van Ariston).

Dus volgens mij is het vermelden van het type/merk CV-ketel (die wel/niet gescheiden verwarming en tapwater bijhoud/doorgeeft) en de gebruikte OpenTherm interface doos/firmware. Kan ook zijn dat dat doosje of die firmware het niet doorgeeft.

Wat zegt de documentatie van jullie OpenTherm interface doosje?
Welke CV-ketels hebben jullie?
Gaat in mijn geval om een Nefit Trendline II en ik lees hem uit via een EMS-Gateway van bbqkees. Die heeft inderdaad sensoren voor “energy heating (nrgheat)” en “dhw energy (nrgww)”. Beide zijn in kWh, maar hun onderlinge verhouding zou ik best kunnen loslaten op mijn gasmeterstand in m3 om zo het gasverbruik te verdelen over verwarming en warmwater. Nice!

Zijn er trouwens meer mensen met zo'n gateway hier? En is er een lijst met uitleg wat alle sensoren inhouden? Veel spreekt voor zich, maar zeker niet alles. Lijstje met korte toelichtingen (lange mag ook) zou eigenlijk best makkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Ik ben bezig met het bouwen van wat eigen grafiekjes in eigen stijl. Maar, ik kom erachter dat met ApexCharts de 'Total Gas' sensor het absolute totaal weergeeft in de grafiek en ik wil dit eigenlijk gewoon inzichtelijk hebben wat er per dag is verbruikt. HomeWizard heeft geen daily-sensor voor gas en stroomverbruik.

/Edit
Maar ik neig misschien ook naar een SlimmeMeter+. Volgens mij zitten daar véél meer default-sensoren in.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 7d1s
span:
  end: day
header:
  show: true
  title: Gasverbruik
apex_config:
  chart:
    type: area
    height: 300
  stroke:
    width: 1
    curve: smooth
  legend:
  dataLabels:
    enabled: false
  xaxis:
    labels:
      format: dd-MM
  fill:
    type: gradient
    gradient:
      shadeIntensity: 0.1
      opacityFrom: 0.25
      opacityTo: 1
      inverseColors: true
      stops:
        - 0
        - 90
        - 100
series:
  - color: rgb(235,10,104)
    entity: sensor.p1_meter_total_gas
    type: column
    group_by:
      func: max
      duration: 24h

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 20-12-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:56

Antonio di

a mi me dijeron que si

JME schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:15:
[...]

Gaat in mijn geval om een Nefit Trendline II en ik lees hem uit via een EMS-Gateway van bbqkees. Die heeft inderdaad sensoren voor “energy heating (nrgheat)” en “dhw energy (nrgww)”. Beide zijn in kWh, maar hun onderlinge verhouding zou ik best kunnen loslaten op mijn gasmeterstand in m3 om zo het gasverbruik te verdelen over verwarming en warmwater. Nice!

Zijn er trouwens meer mensen met zo'n gateway hier? En is er een lijst met uitleg wat alle sensoren inhouden? Veel spreekt voor zich, maar zeker niet alles. Lijstje met korte toelichtingen (lange mag ook) zou eigenlijk best makkelijk zijn.
Lees README op GitHub met vele verwijzingen naar documentatie (o.a.binnen GitHub naar EMS-Wiki) . Hopelijk helpt dat je verder. Zie:
https://github.com/bbqkee...-EMS-bus-Arduino-Domoticz

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik heb al een ruime tijd geleden regeltjes geschreven om aan sensorwaardes te rekenen. Omdat de configuratie van die sensorboel gewijzigd is heb ik mijn code aangepast, maar nu krijg ik bij herstarten een foutmelding. Toch doe ik het volledig volgens instructie, voor zover ik kan zien.

Wat ik had:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
### OUDE CONFIGURATIE (tot 20231122) ####
sensor nibe:
  - platform: template
    sensors:

wp_delta_temperature:
        friendly_name: "Verschiltemperatuur WP"
        unit_of_measurement: '°C'
        value_template: "{{ ( states('sensor.wp_aanvoer_temperature') | float - states('sensor.wp_retour_temperature') | float ) | round(1) }}"#

Wat ik nu heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
### NIEUWE CONFIGURATIE (per 20231122) ####
template:
  - sensor:
      - name: "WP delta temperatuur 1"
        unit_of_measurement: "°C"
        state: {{ ( states('sensor.wp_aanvoer_temperature') | float - states('sensor.wp_retour_temperature') |float ) | round(1, default=0) }}

Ik krijg bij herstarten de volgende foutmelding, waarbij er zeer vreemde tekens en tekst vermeld worden die toch echt niet in mijn yaml staan.
Wat gebeurt daar in die foutmelding en wat is er mis in mijn nieuwe configuratie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MmLpsFk2vclOX7YdgWoiMCjnRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYZbaKzjDKiciPm6IFp71Apn.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
Hippe Lip schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:10:
Ik heb al een ruime tijd geleden regeltjes geschreven om aan sensorwaardes te rekenen. Omdat de configuratie van die sensorboel gewijzigd is heb ik mijn code aangepast, maar nu krijg ik bij herstarten een foutmelding. Toch doe ik het volledig volgens instructie, voor zover ik kan zien.

Wat ik had:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
### OUDE CONFIGURATIE (tot 20231122) ####
sensor nibe:
    sensors:

wp_delta_temperature:
        friendly_name: "Verschiltemperatuur WP"
        unit_of_measurement: '°C'
        value_template: "{{ ( states('sensor.wp_aanvoer_temperature') | float - states('sensor.wp_retour_temperature') | float ) | round(1) }}"#

Wat ik nu heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
### NIEUWE CONFIGURATIE (per 20231122) ####
template:
  - sensor:
      - name: "WP delta temperatuur 1"
        unit_of_measurement: "°C"
        state: {{ ( states('sensor.wp_aanvoer_temperature') | float - states('sensor.wp_retour_temperature') |float ) | round(1, default=0) }}

Ik krijg bij herstarten de volgende foutmelding, waarbij er zeer vreemde tekens en tekst vermeld worden die toch echt niet in mijn yaml staan.
Wat gebeurt daar in die foutmelding en wat is er mis in mijn nieuwe configuratie?

[Afbeelding]
Je oude value-template is een string "{{ }}"
Je nieuwe niet? (mist begin en eind double-quote)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Step5 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:22:
[...]

Je oude value-template is een string "{{ }}"
Je nieuwe niet? (mist begin en eind double-quote)
@Step5 Heb je de yaml gezien die ik plaatste? Daar staat achter ‘State:’ een dubbele accolade open “{{“

Of bedoel je wat anders?

Het vreemde is alleen dat de foutmelding op die plek niet die dubbele “{{“ laat zien. |:(
Ik snap er geen bal van.

[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 20-12-2023 22:29 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Hippe Lip schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:27:
[...]

@Step5 Heb je de yaml gezien die ik plaatste? Daar staat achter ‘State:’ een dubbele accolade open “{{“

Of bedoel je wat anders?

Het vreemde is alleen dat de foutmelding op die plek niet die dubbele “{{“ laat zien. |:(
Ik snap er geen bal van.
Ik denk dat @Step5 bedoelt dat je de hele template tussen dubbele quotes moet zetten:

YAML:
1
state: "{{ ( states('sensor.wp_aanvoer_temperature') | float - states('sensor.wp_retour_temperature') |float ) | round(1, default=0) }}"

De dubbele quotes zijn altijd nodig bij een template die direct achter de key: wordt geplaatst.
Maar juist niet als je er een multiline-template van zou maken:

YAML:
1
2
  {{ ( states('sensor.wp_aanvoer_temperature') | float - states('sensor.wp_retour_temperature') |float ) | round(1, default=0) }}

[ Voor 20% gewijzigd door verjager op 20-12-2023 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:31

Vos

AFCA

ViezeVis schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:56:
Ik ben bezig met het bouwen van wat eigen grafiekjes in eigen stijl. Maar, ik kom erachter dat met ApexCharts de 'Total Gas' sensor het absolute totaal weergeeft in de grafiek en ik wil dit eigenlijk gewoon inzichtelijk hebben wat er per dag is verbruikt. HomeWizard heeft geen daily-sensor voor gas en stroomverbruik.

/Edit
Maar ik neig misschien ook naar een SlimmeMeter+. Volgens mij zitten daar véél meer default-sensoren in.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
span:
header:
apex_config:
  chart:
  stroke:
  legend:
  dataLabels:
  xaxis:
    labels:
  fill:
    gradient:
      stops:
        - 0
        - 90
        - 100
series:
    group_by:
Je kan een utility meter aanmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

verjager schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:47:
[...]

Ik denk dat @Step5 bedoelt dat je de hele template tussen dubbele quotes moet zetten:

YAML:
1
state: "{{ ( states('sensor.wp_aanvoer_temperature') | float - states('sensor.wp_retour_temperature') |float ) | round(1, default=0) }}"

De dubbele quotes zijn altijd nodig bij een template die direct achter de key: wordt geplaatst.
Maar juist niet als je er een multiline-template van zou maken:

YAML:
1
2
  {{ ( states('sensor.wp_aanvoer_temperature') | float - states('sensor.wp_retour_temperature') |float ) | round(1, default=0) }}
@verjager en @Step5
JAAA, dat was het! (y)
Ik heb er maar allemaal multiline dingesen van gemaakt door ‘>’ toe te voegen en naar een nieuwe regel te gaan 2 spaties inspringen. Was de makkelijkste manier.
Wist niet van dit soort details in de spelling van yaml. Weer wat geleerd, al blijft het voor mij moeizaam. :?

Zit nog met een probleem van uitlezen van modbusmeters, maar daarover zal ik morgen of zo wel posten.

DANK hier dus d:)b

<John O`Mill>

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-09 16:27
Ora et Labora schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:51:
[...]

Dat ligt er ook een beetje aan of je de lampen wilt kunnen dimmen, kleurtjes, enzovoorts.
Als het simpelweg aan/uit is, kan dit met een smart-stekker, als het meer moet kunnen, uumet slimme lampen. Let dan wel dat de lamp altijd voorzien is van stroom.
Lampen die met een wandschakelaar verbonden zijn, kun je of de schakelaar doorverbinden, of een slimme schakelaar plaatsen of simpelweg van de schakelaar afblijven en een slimme lamp plaatsen.

Ik zou gewoon met een paar slimme lampen beginnen, maar pas wel op, het is verslavend.
RobertMe schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:09:
[...]

Dit wel alleen doen bij aan/uit schakelaars. Nooit een slimme lamp achter een dimmer plaatsen, ook al staat de dimmer vol open. De dimmer zal altijd effect hebben op de stroomtoevoer en de elektronica van dd slimme lamp zal dat niet leuk vinden.

En verder zoals je aangeeft vooral kijken naar de use case en wensen. Wil je kleuren? => Slimme lamp. Wil je individuele lampen kunnen instellen (aan/uit / helderheid)? => Slimme lamp.
Is het prima om een groep lampen altijd samen aan/uit / helderheid van te regelen kan ook een slimme schakelaar / dimmer.
Wat zou in mn geval aan te raden zijn om te doen?
Ik zou graag de staande lampen aan laten gaan via een tijdschakeling (caste tijd aan en ook uit) in HA.

En de wandlampen en plafondlampen graag via HA en handmatig aan en uit willen zetten? Ook 1 plafondlamp wil ik hraag laten dimmen.

Of heb ik dan een andere schakelaar dan de zbmini L2 nodig?

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:17
Ik heb gisterenavond mijn Minusforum GK50 Mini PC binnen gehad, en wil deze dagen mijn Home Assistant hier op gaan installeren. Ik draai nu Home Assistant OS op Hyper-V (Windows 11). Ik heb een SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus, TI CC2652P gekocht om mijn verlichting en andere zaken via de ZigBee dongle te laten gaan. Ik kan heb ik begrepen met proximus en dan HA erop gooien, maar ook via een Ubuntu live CD HA erop gooien. Ik ben nieuw met mini pc's, dus voor mij is het nog een beetje verwarrend. Het liefst heb ik gewoon Home Assistant OS erop omdat ik nog vrij nieuw met Homer Assistant ben, en eerst alles wil leren begrijpen. Nu heb ik me al wat ingelezen maar wat is de beste manier, en is er er ergens een duidelijke handleiding op het net te vinden.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:00

JoepW

iRacer & Home Assistant

Barfman schreef op donderdag 21 december 2023 @ 06:36:
Ik heb gisterenavond mijn Minusforum GK50 Mini PC binnen gehad, en wil deze dagen mijn Home Assistant hier op gaan installeren. Ik draai nu Home Assistant OS op Hyper-V (Windows 11). Ik heb een SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus, TI CC2652P gekocht om mijn verlichting en andere zaken via de ZigBee dongle te laten gaan. Ik kan heb ik begrepen met proximus en dan HA erop gooien, maar ook via een Ubuntu live CD HA erop gooien. Ik ben nieuw met mini pc's, dus voor mij is het nog een beetje verwarrend. Het liefst heb ik gewoon Home Assistant OS erop omdat ik nog vrij nieuw met Homer Assistant ben, en eerst alles wil leren begrijpen. Nu heb ik me al wat ingelezen maar wat is de beste manier, en is er er ergens een duidelijke handleiding op het net te vinden.
Ik heb op mijn Intel NUC gewoon HA OS erop gezet. Was voor mij ook de eerste keer met een mini PC, dus heb ik de makkelijke route gekozen.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:45

BiG-GuY

Als je geen andere zaken in een VM nodig hebt, kan je prima Home Assistant OS erop draaien. Heb ik zelf ook op m’n NUC draaien. Met Add-Ons (Docker) heb ik alles kunnen toevoegen wat ik nodig had qua extra’s.

De makkelijkste weg is om een bootable USB met Ubuntu te maken, daarvanaf te booten en dan de instructies volgen om je SSD te flashen.

Gallery V&A

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Vos schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:52:
[...]

Je kan een utility meter aanmaken?
Aahh, dat zou het wel eens kunnen zijn inderdaad, dankje! Die zou ik dan gewoon op een Meter Reset Cycle van 'Daily' moeten zetten? Of toch liever bijvoorbeeld ieder uur?

Met Daily krijg ik in ieder geval al resultaten die ik verwacht. Maar ik weet niet of het dan nog op uurniveau te specificeren valt of dat ik dan beter de reset cycle op hour kan zetten zodat ik nog een niveau dieper kan.

[ Voor 25% gewijzigd door ViezeVis op 21-12-2023 08:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Noob hier. Ik heb op m'n minipc Proxmox geïnstalleerd en daar HAOS in een VM. Zo kan ik PiHole er nog bij installeren. Zou ook met dockers kunnen, maar ik vond zelf Proxmox fijn werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Draai hier ook op Proxmox. Het voordeel is dat je voor een update ook snel even een backup of snapshot kan maken en binnen elke minuten terug te zetten is en alles weer het oude is.
Verder kan je ook je Hyper-V image die je nu gebruikt blijven gebruiken in Proxmox zodat je instellingen en data zo behouden blijven. Wel even omzetten naar RAW of QCOW2 (kan in Proxmox).
Verder kan je er dan natuurlijk nog andere zaken draaien voor in de toekomst. Pihole, webserver, torrent, plex etc.

• Barfman
Top bedankt mensen, ik ga van het weekend wat dingen uitproberen.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Net ESPHome geupdate naar de laatste versie, maar al mijn ESPHome entiteiten werden vervangen door nieuwe entiteiten met toevoeging van _2 :/
Toch maar even een rollback gedaan, want geen zin om al die entiteiten aan te passen.
Meer mensen last van?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het docker topic is wat stil. Wellicht dat ik hier eerder beet heb.
Ik heb HA draaien in een docker container op een NAS. Nu zie ik dat de meningen daar ook wat over verschillen, maar op zich heb ik alles nu aan de praat.

Echter; waar HA zelf netjes update naar 12.3, doet supervisor dat niet. Die blijft hangen op 11.6.
Nu zie ik dat in de guide de images hard coded lijken te zijn opgegeven. Denk dat daar de crux zit.
Maar vraag is nu; hoe krijg ik dit wel geupdate?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pqbRpNFdAHTzfV2duniB9_5MJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BIy3OSGxcGEGgksHkrLWPWVl.png?f=fotoalbum_large

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:02:
Het docker topic is wat stil. Wellicht dat ik hier eerder beet heb.
Ik heb HA draaien in een docker container op een NAS. Nu zie ik dat de meningen daar ook wat over verschillen, maar op zich heb ik alles nu aan de praat.

Echter; waar HA zelf netjes update naar 12.3, doet supervisor dat niet. Die blijft hangen op 11.6.
Nu zie ik dat in de guide de images hard coded lijken te zijn opgegeven. Denk dat daar de crux zit.
Maar vraag is nu; hoe krijg ik dit wel geupdate?

[Afbeelding]
Onder docker, maar toch de supervisor?

Welke optie is dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOdtbg_UWu68JT11DCcYQOeEGPo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/70ysB9QBaxUVfYKTZIp56wCx.png?f=user_large

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vorkie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:07:
[...]

Onder docker, maar toch de supervisor?

Welke optie is dat?

[Afbeelding]
Deze:

https://mariushosting.com...sor-on-your-synology-nas/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
Ik zou HA-os direct installeren op deze mini pc. Ik neem aan dat deze mini pc een x86-64 variant is en geen arm. Dan vind je hier een handleiding: link.

Balena etcher kun je gebruiken om de usb image op de usb te zetten.

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Mitashi schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:22:
Zijn er meer mensen met ervaringn met de volgende setup?
1. Lenovo Smart Clock Essential aangesloten via Google Home.
2. Met de "Google Home" integratie lees ik de tijd van mn volgende alarm uit. Dit werkt, maar valt om de haverklap uit. Als ik kijk naar de sensoren die erbij horen zie ik dit:
[Afbeelding]

Op een gegeven moment wordt er geen informatie meer geleverd aan Home Assistant. In de Google Home app werkt alles nog. Als ik de integratie opnieuw inlaadt verschijnt er weer data..
Iemand die me verder kan helpen?
Over welke integratie heb je het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ah ja, goeie site, maar met sommige dingen niet handig - zoals dit, want je ben volledig buiten de supported mode van HA aan het werken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
docker run -d --name=hassio_supervisor \
-v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock \
-v /var/run/dbus:/var/run/dbus \
-v /volume1/docker/homeassistant:/data \
-e SUPERVISOR_SHARE=/volume1/docker/homeassistant \
-e SUPERVISOR_NAME=hassio_supervisor \
-e HOMEASSISTANT_REPOSITORY=homeassistant/qemux86-64-homeassistant \
--security-opt seccomp=unconfined \
--privileged \
--restart always \
ghcr.io/home-assistant/amd64-hassio-supervisor:2023.12.0
mount --make-shared /volume1/

Hij gebruikt hier een harde versie, namelijk 2023.12.0. Je moet dus zorgen dat je supervisor opnieuw wordt gecreëerd met dezelfde settings, maar met de nieuwste versie.

Je zou ook nog kunnen kiezen om gewoon naar een docker instance te gaan zonder al die add-ons en de supervisor, geeft je in de toekomst een stuk minder mogelijke issues. een Add-On is namelijk niet meer dan een Dockertje...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vorkie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:19:
[...]

Ah ja, goeie site, maar met sommige dingen niet handig - zoals dit, want je ben volledig buiten de supported mode van HA aan het werken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
docker run -d --name=hassio_supervisor \
-v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock \
-v /var/run/dbus:/var/run/dbus \
-v /volume1/docker/homeassistant:/data \
-e SUPERVISOR_SHARE=/volume1/docker/homeassistant \
-e SUPERVISOR_NAME=hassio_supervisor \
-e HOMEASSISTANT_REPOSITORY=homeassistant/qemux86-64-homeassistant \
--security-opt seccomp=unconfined \
--privileged \
--restart always \
ghcr.io/home-assistant/amd64-hassio-supervisor:2023.12.0
mount --make-shared /volume1/

Hij gebruikt hier een harde versie, namelijk 2023.12.0. Je moet dus zorgen dat je supervisor opnieuw wordt gecreëerd met dezelfde settings, maar met de nieuwste versie.

Je zou ook nog kunnen kiezen om gewoon naar een docker instance te gaan zonder al die add-ons en de supervisor, geeft je in de toekomst een stuk minder mogelijke issues. een Add-On is namelijk niet meer dan een Dockertje...
Ah ja, was al bang dat dat het was. Zag bij de HA containers geen :latest staan, die ik bij de anderen wel zag staan.
Had juist voor supervisor gekozen omdat ik een paar addons miste bij de eerste installatie.
Beetje lost geraakt in de versies 8)7

Kan ik die code nu opnieuw draaien met "2023.12.0" of ":latest" zonder dat ik al m'n spullen kwijt raak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:23:
[...]

Ah ja, was al bang dat dat het was. Zag bij de HA containers geen :latest staan, die ik bij de anderen wel zag staan.
Had juist voor supervisor gekozen omdat ik een paar addons miste bij de eerste installatie.
Beetje lost geraakt in de versies 8)7

Kan ik die code nu opnieuw draaien met "2023.12.0" of ":latest" zonder dat ik al m'n spullen kwijt raak?
In theorie - ja, maar garantie tot aan het einde van dit bericht :P je zit dan wel gelijk op de laatste versie.

Ik draai wel volledig supervised in een VM; deze versies heb ik nu staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-BWVit8RtyHDiJ0vx0MgKbVZ1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jlCJ2RiIFhFiarxYY2kkA1jX.png?f=user_large

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:51
Heb een PI5 aangeschaft voor Home Assistant maar kom er nu achter dat er nog weinig/geen support voor is. Kwestie van afwachten of zijn er al wel mogelijkheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Vorkie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:26:
[...]

In theorie - ja, maar garantie tot aan het einde van dit bericht :P je zit dan wel gelijk op de laatste versie.

Ik draai wel volledig supervised in een VM; deze versies heb ik nu staan.

[Afbeelding]
Hier dezelfde versies met HA OS direct op mijn NUC. Dat zijn lijkt me de laatste stable versies.

Gallery V&A

• BiG-GuY

BiG-GuY

GoEV6 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:16:
Heb een PI5 aangeschaft voor Home Assistant maar kom er nu achter dat er nog weinig/geen support voor is. Kwestie van afwachten of zijn er al wel mogelijkheden?
Geen ondersteunde methode, daar zijn ze nog mee bezig.

Als je Home Assistant OS wilt, moet je wachten tot ze deze ondersteunen: https://community.home-as...os-on-the-raspberry-pi-5/

Je kan waarschijnlijk wel een van de reeds supported OS'en erop draaien en dan Home Assistant OS in een VM of Docker draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door BiG-GuY op 21-12-2023 11:43 ]

Gallery V&A

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Ik draai HA OS op een NUC. Ik heb deze kant en klaar gekocht. Hoe ziet HA OS er uit als ik een monitor zou aansluiten? Krijg ik dan een Linuxomgeving en is er ook een browser aanwezig zodat ik de UI kan benaderen met dashboards en dergelijke?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Septillion

Septillion

Topicstarter
GoEV6 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:16:
Komt eraan, zie https://www.home-assistan...aspberry-pi-5/]de HA blog. Maar de introductie van de RPi5 kwam nogal onverwacht dus er was geen ontwikkeling bij HA (en meer grote projecten) geweest om de RPi5 te ondersteunen.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
Omdat ik ook nog een DNS via Noip had, heb ik deze eens geprobeerd. En krijg hier hetzelfde beeld; 400: Bad Request.
Via mijn telefoon, op data kan ik deze link wel gewoon gebruiken. De poortforwarding werkt dus wel gewoon.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
ViezeVis schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:56:

/Edit

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
span:
header:
apex_config:
  chart:
  stroke:
  legend:
  dataLabels:
  xaxis:
    labels:
  fill:
    gradient:
      stops:
        - 0
        - 90
        - 100
series:
    group_by:
Volgens mij moet dat met Apex ook wel op te lossen zijn. Denk een combi van statistics en group_by (delta).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Stef012 Je quote gaat niet helemaal goed :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Swerfer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:26:
Ik draai HA OS op een NUC. Ik heb deze kant en klaar gekocht. Hoe ziet HA OS er uit als ik een monitor zou aansluiten? Krijg ik dan een Linuxomgeving en is er ook een browser aanwezig zodat ik de UI kan benaderen met dashboards en dergelijke?
HA OS is qua OS zo licht mogelijk en daarmee headless en heeft dus geen GUI, puur CLI.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 21-12-2023 11:43 ]

Gallery V&A

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:51
BiG-GuY schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:19:
[...]

Geen ondersteunde methode, daar zijn ze nog mee bezig.
Dank dan wacht ik daar wel ff op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb ook een Minisforum GK50. Heb er eerst een extra SSD van 1 TB ingezet en de boot volgorde in UEFI verandert van "M2, SSD" naar "SSD, M2". Op de M2 opslag staat nog steeds de Windows (gebruik ik niet). Had ook de M2 opslag van 128GB kunnen gebruiken voor HAOS (dus geen SSD plaatsen).
Met Balena Etcher op mijn PC, de HAOS op de GK50/SSD gezet (installatie over het netwerk). Klaar is je HA servertje en vanaf je PC te benaderen via de browser. Zie:
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64/
Ik gebruik Zigbee met ZHA, dit is het makkelijkst om te "installeren" (de USB-Zigbee stick) en te gebruiken.
Zigbee2MQTT is de andere mogelijkheid. Zigbee2MQTT vond ik zelf wat meer technisch qua installatie en gebruik (schijnt wel iets meer functionaliteit te hebben).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Antonio di Die extra SSD is Sata? Want tenzij ze een hele brakke M.2 gebruikt hebben gaat die je wel meer snelheid geven dan Sata.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
@Antonio di Ik ga gewoon beide opties proberen, ik heb er een 256GB M2 opslag in hangen. Wil later toch wel een grotere erin doen maar eerst alles maar even aan de gang krijgen. Heb genoeg info nu dus mijn dank iedereen.

[ Voor 3% gewijzigd door Barfman op 21-12-2023 13:24 ]

• DikkieDick
Hmm... probeer de database op te schonen maar de job is na 0,01 seconde klaar en schoont werkelijk niks. Vanuit de GUI maak ik deze (vroeger deed ik het vaak in YAML, maar stap meer en meer over naar de GUI).

Vertaald naar yaml wordt het:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
id: '1703160070212'
alias: Purge database
description: ''
trigger:
    at: '13:26:00'
condition: []
action:
  - service: recorder.purge_entities
    data:
      entity_globs: sensor.buienradar* sensor.fritz* button.* light.*
      keep_days: 14
mode: single

Wat maakt dat ie zo snel klaar is want alleen al connecten naar de database zou volgens mij langer moeten duren. Beetje lost want lees dat wel meer mensen last hebben van het niet purgen. De states-tabel bevat ook 13 miljoen rijen inmiddels.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Septillion schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:36:
@Antonio di Die extra SSD is Sata? Want tenzij ze een hele brakke M.2 gebruikt hebben gaat die je wel meer snelheid geven dan Sata.
De M2 aansluiting op de Minisforum GK50 is ook SATA (zie afbeelding). Dus er is weinig/geen verschil met de 2,5inch SATA-SSD. Zie ook afbeelding: snelheidstest M2 256GB vs 2.5inch 2TB uit de Minisforum documentatie.
Ik wou meer opslag en heb destijds de 2,5inch SATA-SSD genomen omdat die op dat moment de goedkoopste opslag was voor 1TB.

Afbeelding: Snelheidstest M2 256GB vs 2.5inch 2TB & Spec's GK50 (klik op plaatjes voor duidelijk beeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNdospJGdsoTzg-RmLICQOqqsyo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVE3JeJ56pFh0SBkotZfloJK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAI71Iqd85ztg_B3k_GxxsmQJgA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWI55xQSaAakRIzTjV6HCsfo.jpg?f=fotoalbum_tile

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 22:15
Sinds kort draai ik mijn home assistant op een VM binnen mijn unraid setup. Hierdoor gebruik ik de raspberri pi niet meer voor de home assistant.

Echter liep mijn P1 meting via de raspberry pi maar dit is nu natuurlijk niet meer relevant.

Is het mogelijk om de raspberry pi te gebruiken om de gegevens te verwerken van de p1 meter? Wat zijn mijn alternatieve?

ESPHOME?

Ik wil het liefst mijn data lokaal houden en niet afhankelijk te zijn van de cloud

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:19
Extrix schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:30:
Sinds kort draai ik mijn home assistant op een VM binnen mijn unraid setup. Hierdoor gebruik ik de raspberri pi niet meer voor de home assistant.

Echter liep mijn P1 meting via de raspberry pi maar dit is nu natuurlijk niet meer relevant.

Is het mogelijk om de raspberry pi te gebruiken om de gegevens te verwerken van de p1 meter? Wat zijn mijn alternatieve?

ESPHOME?

Ik wil het liefst mijn data lokaal houden en niet afhankelijk te zijn van de cloud
Je zou op die RPI natuurlijk ook gewoon HA kunnen draaien. Je zou dan de data wellicht met MQTT overzetten, maar wellicht is er zelfs nog wel een makkelijkere oplossing voor.

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:56
Extrix schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:30:

ESPHOME?

DSMR-Fluvius-MQTT-Openhab.git
https://github.com/tribp/DSMR-Fluvius-MQTT-Openhab
Dit gebruik ik

[ Voor 4% gewijzigd door RedPas op 21-12-2023 13:37 ]

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 15:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Swerfer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:26:
Je komt in the HA terminal. Dus niet de shell van het OS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6D3hlaztQjbyFDsFI3RAFrj6QI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PSpwXBW2BCyAJbjDxYjSQr3J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extrix
Vind dit de mooiste oplossing denk ik, hoef niks nieuws aan te schaffen bedankt!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:21

QinX

Shai-Hulud

Ik wil nu toch eens een oplossing zien te vinden voor mijn behoefte aan grafieken in grafana.

TL;DR
Ik wil gewoon dat HA alles wat hij naar influxdb zou sturen als er wel een update zou zijn, ook gewoon naar HA stuurt als er geen update is geweest.
Ik heb geprobeerd een sensor in MQTT met force_update: true te laten updaten, maar dat werkt niet, ik zie nog altijd alleen waardes die veranderd zijn.

Uitgebreide tekst + voorbeelden:
Sinds de update van volgens mij maart ofzo van dit jaar heeft home assistant de database op de schop gegooid en nu wordt niet meer iedere waarde die wordt ontvangen verwerkt. Iets wat voor mensen die influxdb en grafana gebruiken misschien niet zo kunnen waarderen, ik in ieder geval niet.

Ik loop nu eigenlijk al een tijdje tegen het "probleem" aan dat ik dus afhankelijk van de tijdspanne van mijn grafana grafieken, deze stuk gaan of niet meer goed werken.

Als voorbeelden:
Ik heb nu een airco hangen en ik wil in grafana mijn setpoint zien, mijn huidige kamertemperatuur, de aanvoer etc.
Nu veranderd ik mijn setpoint niet zo vaak. dus binnen een uur is deze verdwenen van mijn grafiek want home assistant vindt het niet nodig om iedere keer dezelfde waarde naar influxdb te sturen. fill(previous) werkt niet, want dat werkt alleen zolang er minimaal 1 waarde binnen de tijdsreeks valt.

In HA heb je een energiedashboard, wat ik nooit gebruik. Ik doe dat liever in grafana.

Maar berekeningen doen waar ik (normaal_Verbruik + dal_Verbruik - normaal_Levering - dal_Levering) doe, daar gaat met dit druilerige weer en in de weekenden ook mis. Want geen levering of geen normaal_verbruik. Want waarom zou HA een 0 waarde sturen, zodat ik evengoed mijn berekening kan doen?

Zo mijn gal is gespuwd, misschien dat iemand mij nog kan helpen.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Extrix schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:55:
[...]

Vind dit de mooiste oplossing denk ik, hoef niks nieuws aan te schaffen bedankt!
Een losse P1-lezer op basis van een ESP die direct gevoed wordt vanuit de slimme meter verbruikt wel minder dan een hele Pi laten draaien voor precies dezelfde klus. Misschien iets om mee te nemen in je overweging :)

@QinX spuw je nou gal op HA of op Grafana? HA werkt met states en het is vrij logisch dat alleen bij een wijziging van een state iets verandert in een database. Je werkt nu met uren en geeft aan dat je het daarom logisch vindt als HA elk uur alle ongewijzigde data nog een keer pusht. Maar dat uur is ook maar arbitrair: andere mensen werken misschien met 10 minuten als schaal, of nog minder. Moet HA dan maar elke minuut, elke 10 seconde of elke seconde allemaal ongewijzigde data opnieuw wegschrijven?

Mijn gevoel zegt dat je de oplossing beter in de Grafana hoek kunt zoeken.

[ Voor 42% gewijzigd door Gizz op 21-12-2023 15:00 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RedPas
Gizz schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:11:
[...]

Een losse P1-lezer op basis van een ESP die direct gevoed wordt vanuit de slimme meter verbruikt wel minder dan een hele Pi laten draaien voor precies dezelfde klus. Misschien iets om mee te nemen in je overweging :)
Ja kan,
maar, dan verplicht wifi. Wenselijk?
Die ESP kan maar 1 iets...
Die Pi kan veel meer, bv een mini NAS? is toch online
VPN, pihole, adguard...
Altijd hameren op het verbruik... 8)7 .
Als je er meer dan 10 hebt, mss ja. Maar 1 Pi 24/7 online, ga je echt niet voelen in je rekening

• Extrix
[...]

Klopt idd neem ik mee maar op dit moment nog zoveel nieuwe hardware en sensoren nodig:)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RedPas schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:18:
[...]

Ja kan,
maar, dan verplicht wifi. Wenselijk?
Nee hoor, kan ook gewoon met ethernet.
Die ESP kan maar 1 iets...
Die Pi kan veel meer, bv een mini NAS? is toch online
VPN, pihole, adguard...
Leuk bedacht, maar @Extrix heeft juist een nieuwe server draaien waar dit allemaal ook al op kan.
Altijd hameren op het verbruik... 8)7 .
Kennen wij elkaar ergens van, sta ik bij jou bekend als dé tweaker die altijd spreekt over het verbruik? :)

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 21-12-2023 14:21 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:00

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik probeer een entity (telefoontracker via fritzbox - wifi) te voorzien van een foto en krijg enkel een wit vlak.
Wie kan me op weg helpen.
Ik heb in mijn configuration.yaml dit staan

YAML:
1
2
homeassistant:
  customize: !include customize.yaml

en in customize.yaml dit:
YAML:
1
2
3
device_tracker.iphone_xr_dorien:
  entity_picture: /local/www/gebruikers/dorien.jpg
  friendly_name: Dorien

De jpg heb ik klein gehouden (vierkant 45 pixels) en deze staat dus in de aangegeven dir.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• Extrix
Gizz schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:20:
Leuk bedacht, maar @Extrix heeft juist een nieuwe server draaien waar dit allemaal ook al op kan.

[...]
Klopt heb inderdaad nu alles draaien op een unraid server in docker containers en dan een vm voor Home assistant.

Server past alleen niet in de meterkast haha:)

Over gebruik gesproken een raspberry pi is natuurlijk ook best zuinig :)

edit: nog geen ervaring met esp staat wel op mijn lijstje maar solderen is niet mijn ding? Is dit een vereiste?

[ Voor 10% gewijzigd door Extrix op 21-12-2023 14:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Extrix schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:44:
[...]
Dat is waar, maar in het geval van een Pi 4B lees ik terug dat hij idle nog steeds 2,7W doet. Dus zo'n 25kWh per jaar. Met een elektraprijs van 40 cent is dat €10 per jaar. Een P1-meter van €20 die gevoed wordt vanuit de meter heeft zich dus in 2 jaar terugverdiend.
[...]
edit: nog geen ervaring met esp staat wel op mijn lijstje maar solderen is niet mijn ding? Is dit een vereiste?
Je kunt een P1-uitlezer op basis van een ESP kant-en-klaar kopen, bijvoorbeeld deze van een medetweaker.

[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 21-12-2023 14:49 ]

• RedPas
Gizz schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:20:
[...]

Nee hoor, kan ook gewoon met ethernet.

[...]

[...]

Kennen wij elkaar ergens van, sta ik bij jou bekend als dé tweaker die altijd spreekt over het verbruik? :)
Was nie direct op u gericht hoor. ;)

• RedPas
[...]

Klopt heb inderdaad nu alles draaien op een unraid server in docker containers en dan een vm voor Home assistant.

Server past alleen niet in de meterkast haha:)

Welke hardware is je server? Als ik vragen mag ;)

• Extrix
Gizz schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:48:

Je kunt een P1-uitlezer op basis van een ESP kant-en-klaar kopen, bijvoorbeeld deze van een medetweaker.
Gezien idd maar het leek mij wel een goede beginners projectje voor het ontdekken van esphome. Kan zijn dat ik dat mis heb :)

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 06:39
Ik zag net dat mijn HA full back-ups ondertussen over de 2 gb zijn gegaan, dus was ik even aan het kijken om in de recorder wat excludes toe te voegen, want meer dan 2 dagen history heb ik eerlijk gezegd niet nodig.

Ik zag dat @TheFes het op deze manier gedaan heeft: https://github.com/TheFes...ntegrations/recorder.yaml

Al weet ik niet goed wat die 'bm_' is en of je die voor elke sensor gebruikt?

Zijn er hier nog anderen die hun recorder settings willen delen? Dank alvast!

• Extrix
RedPas schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:58:
[...]

Welke hardware is je server? Als ik vragen mag ;)
Moederbord: Asus Rog Strix Z390-IGaming
Proccesor: I5-9400 2.9ghz
Geheugen: 16GB DDR4 2666MHZ
HDD: 40 TB

• RedPas
Extrix schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:17:
[...]

Moederbord: Asus Rog Strix Z390-IGaming
Proccesor: I5-9400 2.9ghz
Geheugen: 16GB DDR4 2666MHZ
HDD: 40 TB
Dan valt het verbruik van de Pi in het niets he :9
Vorig jaar mn HP server definitief offline gezet, dat zag je direct aan de rekening :)
HPE DL580
4x Xeon
48G ram
Beetje hdd's
en 4x 1400Watt PSU >:)
Beestje staat nog op zolder, +- 50kg :P

• Extrix
RedPas schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:24:
[...]

Dan valt het verbruik van de Pi in het niets he :9
Vorig jaar mn HP server definitief offline gezet, dat zag je direct aan de rekening :)
HPE DL580
4x Xeon
48G ram
Beetje hdd's
en 4x 1400Watt PSU >:)
Beestje staat nog op zolder, +- 50kg :P
Haha dat geloof ik best maar ja het is ook mijn mediaserver dus ik haal de streaming diensten die ik niet meer nodig heb qua kosten van het stroom verbruik af haha

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
dotcom87 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:15:
Ik zag net dat mijn HA full back-ups ondertussen over de 2 gb zijn gegaan, dus was ik even aan het kijken om in de recorder wat excludes toe te voegen, want meer dan 2 dagen history heb ik eerlijk gezegd niet nodig.

Ik zag dat @TheFes het op deze manier gedaan heeft: https://github.com/TheFes...ntegrations/recorder.yaml

Daarmee sluit ik alle entities van die met bm_ beginnen uit (die zijn van Browser Mod)

Overigens is mijn database hiermee nog 1.8 GB groot

Home Assistant configuratie

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 12:28
db van 170mb hier met 10 dagen retentie.

Ik include alleen de sensoren/entiteiten die ik ook echt will zien.

Ik heb 649 entities waarvan ik er maar pak een beet 75 van wil zien.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:48
Ik wil via een REST-sensor de waardes van twee temperatuursensoren uitlezen. Maar ik krijg het maar niet voor elkaar, omdat de JSON in een nested array staat :/

Dit is JSON-output van ESPEasy. Dit device staat op een remote locatie dus ik wil het graag via HTTP blijven benaderen. MQTT is wat lastig te realiseren in dit geval.
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
{
  "Sensors": [
    {
      "TaskValues": [
        {
          "ValueNumber": 1,
          "Name": "aanvoer",
          "NrDecimals": 2,
          "Value": 30
        }
      ],
      "TaskEnabled": "true",
      "TaskNumber": 1
    },
    {
      "TaskValues": [
        {
          "ValueNumber": 1,
          "Name": "retour",
          "NrDecimals": 2,
          "Value": 20.44
        }
      ],
      "TaskEnabled": "true",
      "TaskNumber": 2
    }
  ],
  "TTL": 60000
}

Met https://jsonpathfinder.com/ zie ik dat de data op
x.Sensors[0].TaskValues[0].Value
en
x.Sensors[1].TaskValues[0].Value zit

Ik heb deze REST-sensor gemaakt, maar hij blijft op 'unknown':
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: rest
  name: CV Ketel
  unique_id: e84b2760-10e8-410e-94ef-5b6e2c16070a
  resource: 'http://ipadresvansensorhier/json?view=sensorupdate'
  scan_interval: 60
  json_attributes_path: "$.Sensors[*]"
  json_attributes:
    - TaskValues[0].Value

Ik kan het wel gaan opsplitten in twee sensoren en naar het goede JSON-path verwijzen. Maar dit moet toch ook in één GET-request kunnen ;) ?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 21-12-2023 17:03 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 16:55
Ik zie bij entities die b.v. door modbus integratie zijn aangemaakt geen lijst met events, op dit plaatje zit je dus een aantal rode balkjes waarin de omvormer off-grid gaat. Deze zou ik graag als een lijst met events (history) willen zien. Hoe zet ik dat aan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6Owqcmpq93q_KYwqUrvGnu1UVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VvGgWI4TNAAard8EkhFnO154.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Vaevictis_ op 21-12-2023 16:28 ]

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 13:58
Septillion schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:50:

Ik ga dit weekend hetzelfde doen, over van docker naar een VM met HAOS. Wat bedoel je met IP adressen gelijkmaken? Mijn nieuwe instantie komt te draaien op een nieuw IP adres.
Ik ben benieuwd wat er allemaal werkt. Alle automatiseren dus meegekomen, maar ook je dashboards? Als je Hue hebt met de Hue-intergratie, ging dat dan ook één op één mee?

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 06:39
maxoss schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:49:
db van 170mb hier met 10 dagen retentie.

Ik include alleen de sensoren/entiteiten die ik ook echt will zien.

Ik heb 649 entities waarvan ik er maar pak een beet 75 van wil zien.
En hoe ziet jouw recorder file eruit dan?

• QinX

QinX

Shai-Hulud

@QinX spuw je nou gal op HA of op Grafana? HA werkt met states en het is vrij logisch dat alleen bij een wijziging van een state iets verandert in een database. Je werkt nu met uren en geeft aan dat je het daarom logisch vindt als HA elk uur alle ongewijzigde data nog een keer pusht. Maar dat uur is ook maar arbitrair: andere mensen werken misschien met 10 minuten als schaal, of nog minder. Moet HA dan maar elke minuut, elke 10 seconde of elke seconde allemaal ongewijzigde data opnieuw wegschrijven?

Mijn gevoel zegt dat je de oplossing beter in de Grafana hoek kunt zoeken.
Ik spuw gal richting HA, omdat HA als centraalpunt werkt en ook moet werken.
Het is echt niet zo dat mijn sensors niets rapporteren iedere 10s,30s,15m,1h of noem het maar. Maar HA weigert die waardes door te sturen naar influxdb omdat het de eigen database niet te groot wilt maken.

Ik snap best dat HA niets update als de "nieuwe" waarde hetzelfde is als de vorige waarde. Maar laat mij dan met een vinkje aangeven dat HA evengoed deze "nieuwe" waarde doorgeeft aan influxdb.

Dat veel mensen op een Rpi met SD kaart werken betekend ook weer niet dat iemand op een server met dockers en TBs aan vrije ruimte niet wat meer vrijheid mag hebben met databases.

Ik werk in grafana met uren, dagen, weken en maanden. Mijn formule voor de P1 meter werkt perfect in mijn maandoverzicht, maar niet in mijn dag overzicht als het weer zoals vandaag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:10
QinX schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:37:
Ik spuw gal richting HA, omdat HA als centraalpunt werkt en ook moet werken.
Het is echt niet zo dat mijn sensors niets rapporteren iedere 10s,30s,15m,1h of noem het maar. Maar HA weigert die waardes door te sturen naar influxdb omdat het de eigen database niet te groot wilt maken.
De influx integratie staat helemaal los van de recorder. Waarbij, v.z.i.w. de influx integratie ook elke state change wegschrijft. Nu doe ik niks met Influx, maar heb het wel ingericht, en die keren dat ik zeer incidenteel keek had ik ook het idee dat ik alle datapunten had, inclusief ook tussen verschillende waarden (/lijnen) kleine afwijkingen.
Nu heb ik jouw originele post teruggezocht, maar als ik het goed begrijp heb je maar data "per uur"?! (/Influx ontvangt alleen elk uur nieuwe waardes). Dat lijkt mij dan dus zeer zeker een configuratiefout aan jouw kant. Want de laatste keer dat ik iets met Influx heb gedaan kon ik "live" de updates zien (dus bv elke minuut refreshen dat er dan ook nieuwe measurements zijn).

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 16:55
Vaevictis_ schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:27:
Ik zie bij entities die b.v. door modbus integratie zijn aangemaakt geen lijst met events, op dit plaatje zit je dus een aantal rode balkjes waarin de omvormer off-grid gaat. Deze zou ik graag als een lijst met events (history) willen zien. Hoe zet ik dat aan?[Afbeelding]
Onder een entity met frequentie (in Hz) krijg ik dus wel een history te zien. Ik zou het met een logbook card kunnen oplossen maar dan heb ik dat niet onder de entity zelf.

Dus als iemand weet hoe ik dit kan aanzetten graag!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

RobertMe schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:44:
[...]

De influx integratie staat helemaal los van de recorder. Waarbij, v.z.i.w. de influx integratie ook elke state change wegschrijft. Nu doe ik niks met Influx, maar heb het wel ingericht, en die keren dat ik zeer incidenteel keek had ik ook het idee dat ik alle datapunten had, inclusief ook tussen verschillende waarden (/lijnen) kleine afwijkingen.
Nu heb ik jouw originele post teruggezocht, maar als ik het goed begrijp heb je maar data "per uur"?! (/Influx ontvangt alleen elk uur nieuwe waardes). Dat lijkt mij dan dus zeer zeker een configuratiefout aan jouw kant. Want de laatste keer dat ik iets met Influx heb gedaan kon ik "live" de updates zien (dus bv elke minuut refreshen dat er dan ook nieuwe measurements zijn).
De influx integratie kan ik zo ver ik kan vinden niet laten forceren dat HA met een bepaalde interval altijd een "nieuwe" waarde stuurt.
In mijn originele post had ik hier over een periode van een uur, dat bedoel jij hierboven toch?
[quote]
Nu veranderd ik mijn setpoint niet zo vaak. dus binnen een uur is deze verdwenen van mijn grafiek want home assistant vindt het niet nodig om iedere keer dezelfde waarde naar influxdb te sturen. fill(previous) werkt niet, want dat werkt alleen zolang er minimaal 1 waarde binnen de tijdsreeks valt.
[/quote}

Waar ik op doel is, dat mijn setpoint dagenlang hetzelfde is. Maar mijn airco grafiek een tijdspan van 1 uur tot 24 uur heeft, afhankelijk van wat ik wil zien. Maar een uur of 24 uur na een verandering van mijn setpoint, verdwijnt deze dus helemaal van de grafiek.

Voor de goede orde influx ik ontvangen veel regelmatiger nieuwe data in influx, sommige sensor updaten iedere 10 seconde consistent met nieuwe waardes. Ik heb ook gewoon auto-refresh aanstaan.

Plaatje van een van mijn airco's tijdspanne 12 uur, als de "doel" lijn is mijn setpoint, als ik daar dus van af blijf nu, dan zal deze dus verdwijnen. En natuurlijk is dat in dit geval niet zo ontzettend irritant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/020OgqL1z1VlMpxIy06v65l60CI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AVYbgWY6x40ii93VPd0INnLy.png?f=fotoalbum_large

Hier is een deel van mijn Grafana energiedashboard, wat nu dus stuk is. Onder de 731W verbruiksmeting moet een kWh meting van die dag zichtbaar zijn. Deze doet (Normaalverbruik+dalverbruik-normaallevering-dallevering), echter als ik 1 van de 4 mis dan is meteen de hele berekening stuk. en zie je dus dit.
Het kan aan mij liggen hoor, ik ben geen programmeur dus ik zie het misschien niet, maar iedere keer als ik weer op google onderzoek ga krijg ik maar geen oplossing gevonden of bedacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neSF_sr5tiVTn-w-vOyVkFWkAeY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SkKKQDlRQsA04XSwPHCRHazg.png?f=fotoalbum_large

Dat is wat ik verwacht te zien, zelfde setup maar dan een paar maanden terug toen de zon nog wel een scheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZ28Pr3KG6KrvO2Lz_CU0Q3OQsk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7pjbDq2SgG4MAOw5I0mGI9xV.png?f=fotoalbum_large

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:10
QinX schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:04:
[...]

De influx integratie kan ik zo ver ik kan vinden niet laten forceren dat HA met een bepaalde interval altijd een "nieuwe" waarde stuurt.
In mijn originele post had ik hier over een periode van een uur, dat bedoel jij hierboven toch?
[quote]
[/quote}

Waar ik op doel is, dat mijn setpoint dagenlang hetzelfde is. Maar mijn airco grafiek een tijdspan van 1 uur tot 24 uur heeft, afhankelijk van wat ik wil zien. Maar een uur of 24 uur na een verandering van mijn setpoint, verdwijnt deze dus helemaal van de grafiek.

Voor de goede orde influx ik ontvangen veel regelmatiger nieuwe data in influx, sommige sensor updaten iedere 10 seconde consistent met nieuwe waardes. Ik heb ook gewoon auto-refresh aanstaan.

Plaatje van een van mijn airco's tijdspanne 12 uur, als de "doel" lijn is mijn setpoint, als ik daar dus van af blijf nu, dan zal deze dus verdwijnen. En natuurlijk is dat in dit geval niet zo ontzettend irritant.
[Afbeelding]

Hier is een deel van mijn Grafana energiedashboard, wat nu dus stuk is. Onder de 731W verbruiksmeting moet een kWh meting van die dag zichtbaar zijn. Deze doet (Normaalverbruik+dalverbruik-normaallevering-dallevering), echter als ik 1 van de 4 mis dan is meteen de hele berekening stuk. en zie je dus dit.
Het kan aan mij liggen hoor, ik ben geen programmeur dus ik zie het misschien niet, maar iedere keer als ik weer op google onderzoek ga krijg ik maar geen oplossing gevonden of bedacht.
[Afbeelding]

Dat is wat ik verwacht te zien, zelfde setup maar dan een paar maanden terug toen de zon nog wel een scheen.
[Afbeelding]
Ah ja, dat is wel een beetje het crappy gedrag ja. Als een waarde (lange tijd) niet veranderd ontvangt Influx zo lang geen nieuwe data en een range (query) zal niet een "previous" van voor het range erbij halen.
En zoals aangegeven, ik "gebruik" Influx niet echt, dus een oplossing kan ik niet echt geven.

Bij Telegraf, dat ook onder de "tick" stack valt (en van het bedrijf achter Influx is), is het zo dat die periodiek de gegevens ophaalt en naar Influx stuurt. Dan mis je dus maximaal de "update periode".
En van Prometheus weet ik dat die hetzelfde doet, alleen werkt Prometheus pull based (bij Prometheus stel je "API" URL in, per applicatie / ..., en vervolgens roept Prometheus die URL periodiek aan. Daar waar bij Influx de client/applicatie (/"data verzamelaar"/"data bron") zelf verantwoordelijk is om waardes naar Influx te schrijven).
V.w.b. opslag zullen ze beiden vast iets slims doen (zodat ze niet bv elke 5 seconden identieke data opslaam, maar het meer een "de vorige waarde nog een keer maar nu op tijdstip X"). Waardoor het dus minder erg is dan elke waarde op elk tijdstip volledig opslaan.
Mogelijk dat je met Prometheus dus beter uit de voeten kunt? Maar daar heb ik, in combinatie met HA, geen ervaring mee.

In any case, in het vorige bericht (daar waar ik in eerste instantie op reageerde), gaf je naar mijn idee aan " HA stuurt maar eens per X periode een update omdat die in zijn eigen DB (ook) niet fine-graind opslaat". Maar dat is dus niet het geval. Elke update wordt naar Influx gestuurd. Alleen zijn er dus sensoren die lange tijd niet kunnen/zullen updaten. Maar dat je de datapunten in Influx "mist" staat los van de HA recorder. Dat zit er meer in dat of Influx dus optioneel de meest recente waarde "voor" het range moet gebruiken (en oudste "na) het range. Hetzij dat je zou willen dat HA periodiek alle states stuurt naar Influx (zoals bv Telegraf ook doet).

• Workaholic
  • Niet online
Ik heb dankzij een mede tweaker nu een mogelijkheid om mijn mechanische ventilatie aan te sturen via een rf module (USB) en MySensors. Hieronder code die ik handmatig toegevoegd heb aan de configuration yaml.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
fan:
    fans:
      mechanische_ventilatie:
        friendly_name: "Mechanische Ventilatie"
        value_template: "{{ states('light.fan_speed') }}"
        preset_mode_template: >
          {% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto'] %}
          {% set idx = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %}
          {{ output[idx] }}
        turn_on:
          service: homeassistant.turn_on
          entity_id: light.fan_speed
        turn_off:
          service: homeassistant.turn_off
        set_preset_mode:
          service: light.turn_on
          data:
            brightness_pct: >
              {% set mapper = {'Laag': 1, 'Mid': 2, 'Hoog': 3, 'Auto': 4} %}
              {{ mapper[preset_mode] }}
        percentage_template: >
          {% set output_perc = ['33','66','100','0'] %}
          {% set idx_perc = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %}
          {{ output_perc[idx_perc] }}
        set_percentage:
          - service: light.turn_on
            data:
              brightness_pct: >
                {% set mapper = {0: 4, 33: 1, 66: 2, 100: 3} %}
                {{ mapper[percentage] }}
        preset_modes:
          - Laag
          - Mid
          - Hoog
          - Auto
        speed_count: 3

Nu probeer ik een automation te maken met mijn philips hue sensor, bij beweging in de doucheruimte -> mechanische ventilatie inschakeln op stand hoog (100%). Kan iemand mij opweg helpen om dit voor elkaar te krijgen? Hieronder de yaml van de automation. Mijn logische gedachte was om op basis van de configuratie yaml die ik moest aanpassen - light percentage en light turn on gebruiken. Maar dat werkt dus niet. Iemand een goede tip? De trigger werkt prima, is een kopie van een andere automation met dezelfde soort sensor. Het commando doet niets

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
alias: DoucheOudersMechVentilatie
description: ""
trigger:
  - type: occupied
    platform: device
    device_id: ce5f7893cb43ca7366e3402bf3aca1ca
    entity_id: 57b043de7dfd1d1245e6c2a9938353bf
    domain: binary_sensor
    id: Doucheaan
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
  - type: not_occupied
    platform: device
    device_id: ce5f7893cb43ca7366e3402bf3aca1ca
    entity_id: 57b043de7dfd1d1245e6c2a9938353bf
    domain: binary_sensor
    for:
      hours: 1
      minutes: 15
      seconds: 0
    id: Doucheuit
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Doucheaan
        sequence:
            target:
            data:
              brightness_pct: 100
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Doucheuit
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - light.fan_speed
              device_id: []
              area_id: []
            data:
              brightness_pct: 33

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 22-12-2023 08:42 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Weet iemand of je in HA ook de Nest temperatuur die ingesteld staat kunt uitlezen in de vorm van een Entity o.i.d? Kan het nergens in de Entities vinden namelijk.

Ondertussen ook al aan het knooien met wat dashboards. Kost je een paar uur, maar het begint ergens op te lijken. Alleen nog fixen dat die plaatjes direct aansluiten op de kaart eronder. Nu lijken 't 2 losse kaarten :S.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7hj9i65-afvIRGSn7Bv3n27tqs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RryABMmHKet2EiQpKcx7CacP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aProAi86yaX9Zxcqhv06gB95hJ0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T0CJ1fyXgUy6VV9HttUn2Hf6.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 22-12-2023 00:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:43
ViezeVis schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:30:
Weet iemand of je in HA ook de Nest temperatuur die ingesteld staat kunt uitlezen in de vorm van een Entity o.i.d? Kan het nergens in de Entities vinden namelijk.
Deze informatie kan je vinden als attribuut bij je climate-entity, specifiek het attribuut 'temperature'. In de Developer Tools bij onder het tabje States kan je alle attributes per entity makkelijk inzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BlkZ9X_ZMveoG_bDC9hpzg8lro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2eJPWgNTQnrdjoIQs81Fa1Uc.png?f=fotoalbum_large

Als je het alleen wilt tonen, bijvoorbeeld in een entities-card, dan is het vaak genoeg om ergens het attribuut toe te voegen. In een entities-card vind je de documentatie daarover hier. Ook bij gebruik in automations kan je vaak simpelweg het attribute toevoegen, bijvoorbeeld in een state-trigger of state-condition.
Via templates kan je dit getal krijgen door dit te gebruiken:
code:
1
{{ state_attr('climate.jouw_nest_thermostaat', 'temperature') }}
Als je het heel graag als aparte entity wilt hebben, dan kan je met bovenstaand template er ook een aparte sensor van maken. Hoe dat werkt, staat hier beschreven: https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
DikkieDick schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:28:
Hmm... probeer de database op te schonen maar de job is na 0,01 seconde klaar en schoont werkelijk niks. Vanuit de GUI maak ik deze (vroeger deed ik het vaak in YAML, maar stap meer en meer over naar de GUI).

Vertaald naar yaml wordt het:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
id: '1703160070212'
alias: Purge database
description: ''
trigger:
    at: '13:26:00'
action:
  - service: recorder.purge_entities
    data:
      entity_globs: sensor.buienradar* sensor.fritz* button.* light.*
      keep_days: 14
Hmm... ik lees her en der dat na een herstart van HA het aantal dagen weer op 0 wordt gezet. Zo wordt er van zjin leven nooit gepurged, want met enige regelmaat en zeker de afgelopen dagen meerdere keren herstart.
Kan natuurlijk ook handmatig via sqlite3 spul uit states opschonen (die is inmiddels 1,3GB).. Wat ik niet kan achterhalen is wat er nu gebruikt wordt voor de grafieken zoals energie-dashbaord. Ik vermoed de statistics-tabel maar iemand had na het opschonen van states dat die ook leeg waren. Nou kan ik natuurlijk selectief records verwijderen en de energie-gegevens ongemoeid laten.

Wat maakt dat ie zo snel klaar is want alleen al connecten naar de database zou volgens mij langer moeten duren. Beetje lost want lees dat wel meer mensen last hebben van het niet purgen. De states-tabel bevat ook 13 miljoen rijen inmiddels.

Even later: nadat ik hier mee bezig wilde en een kopie van de states-tabel wilde maken (of beter de te verwijderen records even in een andere archief-tabel zet) ontdekte ik dat er 'nog maar' 6,7 miljoen records in zaten. Een handmatige purge vanuit services met keep_days=1 heeft toch een zooi weggegooid. Overigens staan er nog wel extreem oude entries in. Maar de database is inmiddels de helft kleiner. :-)

[ Voor 11% gewijzigd door DikkieDick op 22-12-2023 08:09 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
dotcom87 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:15:

En op hoeveel dagen staat je recorder, de standaard 10?

Hier nu nu 900MB met 10 dagen, 2 jaar long term history en geen filters. DB is nu 2,5GB groot. Blijft veel maar andere kant, ach, boeit me dan ook weer niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
Septillion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:51:
[...]

En op hoeveel dagen staat je recorder, de standaard 10?

Hier nu nu 900MB met 10 dagen, 2 jaar long term history en geen filters. DB is nu 2,5GB groot. Blijft veel maar andere kant, ach, boeit me dan ook weer niet zo veel.
Nee, 2 dagen. En ik sluit een hoop domeinen uit
https://github.com/TheFes...ntegrations/recorder.yaml

staat wel een typo in zie ik, updater moet natuurlijk update zijn

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 22-12-2023 08:57 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
QinX schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:37:
Ik snap best dat HA niets update als de "nieuwe" waarde hetzelfde is als de vorige waarde. Maar laat mij dan met een vinkje aangeven dat HA evengoed deze "nieuwe" waarde doorgeeft aan influxdb.
HA is open source, pull request staat je vrij :)

Andere kant zie ik er zelf ook geen meerwaarde in. Enige dat je extra weet is hoe vaak je alsnog data kreeg en wanneer. Dat de waarde al die tijd hetzelfde was weet je gewoon.

Maar naar mijn idee is dit dus veel meer een gebrek van Grafana dan van HA. Die zou gewoon laatste point buiten de scope op moeten halen als er geen in de scope ligt. Misschien dat je daar nog een "juiste" query voor kunt maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 22-12-2023 10:02 ]

Pagina: 1 ... 148 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.