Gister voor het eerst sinds, één misschien wel twee jaar een rollback van een update moeten doen. En dit keer zelfs van een patch version. Mijn Z-Wave integratie viel nadat ik de 2023.10.5 update had gedaan constant weg. Bijzonder irritant, aangezien die integratie verantwoordelijk is voor verwarming en warm water. Het bleek door een bug (
GitHub #102637) te komen waarbij Z-Wave JS 'fouten' setpoints door stuurt. Een rollback lost het voorlopig op. Dat gedrag had ik al vaker gezien en eerlijk gezegd had ik het eigenlijk een beetje opgegeven om op te lossen.
Ik heb namelijk Danfoss (of Popp) thermostaatknoppen en deze ondersteunen alleen een setpoint en rapporteren de huidige temperatuur. Er zit dus geen profiel op, zoals
heating of zelfs
off. Dat heeft al vaker problemen veroorzaakt in onder andere Home Assistant, de Google Assistant integratie en de oude Z-Wave integratie. Best irritant, maar wat ik nu zag is dat Z-WaveJS dus ook meerdere setpoints aan lijkt te maken:
Home Assistant maakt daar dan ook weer extra entiteiten van, wat terecht, maar ook heel irritant is. Ik had namelijk bij bepaalde thermostaten gewoon 3 thermostaatentiteiten, waarvan er 1 ook maar functioneerde.
Anyway, waarom ik ook deze post maak, is dat het blijkbaar heel eenvoudig op te lossen is. Je hoeft alleen maar een re-interview van de node te doen. Het duurde bij mij wel even (12 uur) voordat ik de veranderingen in de Z-WaveJS UI interface zag. Dus YMMV.
Voor de mensen die denken,
koop dan andere thermostaatknoppen, ja dat snap ik, maar nee. Die dingen waren sowieso 60 euro per stuk, en ik heb er 8 van

. Ook heb ik de
Eurotronic Spirit Thermostaat kraan Z-Wave Plus een tijdje in gebruik gehad, maar die stopte op willekeurige momenten met reageren. Het leek gewoon of de knop zelf vastliep. Een harde reset (batterijen eruit en weer erin) was nodig om dat kreng weer werkend te krijgen. Eurotronic kon en deed daar niets mee. Ook heb ik nu twee
Fibaro The Heat Controller, maar die dingen werken eigenlijk alleen goed met de Fibaro Home Center. Daardoor moet ik ze met een automation pollen omdat ze anders geen updates sturen

. Daar heb ik ook nog geen andere oplossing voor gevonden, maar is niet zo denderend voor de batterijduur

.