Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 121 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@MikeOO Dan doet die waarschijnlijk de caching.

Wat ik lijk te vinden doet Cloudflare dat vanzelf voor jpg en is dit door een page-rule aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:03
Septillion schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:47:
@MikeOO Dan doet die waarschijnlijk de caching.

Wat ik [url=https://community.cloudflare.com/t/unsolicited-utomatic-caching-via-argo-tunnels-at-cf-edge/308615]lijk te vinden] doet Cloudflare dat vanzelf voor jpg en is dit door een page-rule aan te passen.
Ben nu aan het testen met de oplossing van @-Casper en lijkt te werken voor nu.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
action:
  - service: camera.snapshot
    data:
      filename: /config/www/snapshots/voordeur{{appendix}}
    target:
      entity_id: camera.voordeur_camera_main
  - service: notify.mobile_app_oneplus
    data:
      title: Er wordt aangebeld
      data:
        sticky: "true"
        notification_icon: mdi:doorbell-video
        color: red
        image: https://domein.nl/local/snapshots/voordeur{{appendix}}
        actions:
          - action: URI
            title: Open Camera
            uri: lovelace/camera-voordeur
variables:
  appendix: _{{ now().strftime("%Y%m%d-%H%M%S") }}.jpg

Is het eigenlijk mogelijk om de snapshot die je krijg als notificatie aan te passen qua formaat.
Nu krijg ik maar een klein deel van de snapshot te zien en daar staat nu net niet op wat ik wil zien.

Via Telegram krijg je natuurlijk de gehele foto te zien en dan zou ik liever ook willen maar dan via notificatie van de App.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeOO op 25-10-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@MikeOO Elke keer andere filename kan natuurlijk ook. Moet je misschien alleen kijken of er dan na x-tijd een schoonmaakactie nodig is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Septillion schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:02:
@MikeOO Elke keer andere filename kan natuurlijk ook. Moet je misschien alleen kijken of er dan na x-tijd een schoonmaakactie nodig is :+
Zeker want dat loopt aardig op maar we doen het in stapjes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@TheFes @Septillion
Ik lees ook mee op de achtergrond en probeer de code te begrijpen die jullie hier plaatsen.
Het is inderdaad nog een lange weg maar ik heb wel het gevoel dat het nu gaat lukken. Het wordt langzaamaan begrijpelijker wat ik lees.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik ben bezig mijn configuratie een beetje op te schonen en wil graag een aantal regels naar een externa file plaatsen. Dit gebruik ik al voor bijvoorbeeld sensors en scripts.

Nu wil ik echter een file maken waarin meerdere 'hoofdniveaus' zitten, namelijk een aantal input_numbers en template.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
input_number:
  daalderop_buiten_temp1:
    name: Buitentemperatuur 1
    initial: 0
    min: -40
    max: 20
    step: 1
    mode: box
  daalderop_buiten_temp2:
    name: Buitentemperatuur 2

template:
  - sensor:
      - name: "daalderop_rc1"
        state: >
          {% set stk1 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp1') | float %}
          {% set stk2 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp2') | float %}
          {% set buit1 = states('input_number.daalderop_buiten_temp1') | float %}
          {% set buit2 = states('input_number.daalderop_buiten_temp2') | float %}
          {{ (stk2 - stk1) / (buit2 - buit1) | float }}
      - name: "daalderop_rc2"
          {% set stk1 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp2') | float %}
          {% set stk2 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp3') | float %}
          {% set buit1 = states('input_number.daalderop_buiten_temp2') | float %}
          {% set buit2 = states('input_number.daalderop_buiten_temp3') | float %}

Uit de documentatie krijg ik niet gevonden hoe ik deze regels samen in één file kan zetten en deze vervolgens kan includen in de configuration.yaml. Heeft iemand dit wel voor elkaar gekregen? Ik zou namelijk liever niet twee files moeten maken en zo deze functionele componenten moeten splitsen van elkaar...

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@streamnl Wat ik vooral wil zeggen is dat die code eerst helemaal nog niet interessant is om te begrijpen. Het is een methode om een automation te delen maar het is veel belangrijker dat je snapt wat de actie doet. En als beginner heb je dan veel meer aan de UI. Dus bekijk de automation van ChatGPT vooral goed in UI mode en snap hoe je tekst nu weergegeven wordt in "blokken" (triggers, conditions en actions).

Tenzij je een enorme code junkie bent maar dan was het waarschijnlijk al makkelijker :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@leejoow Dan zal je moeten gaan kijken naar packages :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
leejoow schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:17:
Ik ben bezig mijn configuratie een beetje op te schonen en wil graag een aantal regels naar een externa file plaatsen. Dit gebruik ik al voor bijvoorbeeld sensors en scripts.

Nu wil ik echter een file maken waarin meerdere 'hoofdniveaus' zitten, namelijk een aantal input_numbers en template.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
input_number:
  daalderop_buiten_temp1:
    name: Buitentemperatuur 1
  daalderop_buiten_temp2:
    name: Buitentemperatuur 2

template:
  - sensor:
      - name: "daalderop_rc1"
          {% set stk1 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp1') | float %}
          {% set stk2 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp2') | float %}
          {% set buit1 = states('input_number.daalderop_buiten_temp1') | float %}
          {% set buit2 = states('input_number.daalderop_buiten_temp2') | float %}
      - name: "daalderop_rc2"
          {% set stk1 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp2') | float %}
          {% set stk2 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp3') | float %}
          {% set buit1 = states('input_number.daalderop_buiten_temp2') | float %}
          {% set buit2 = states('input_number.daalderop_buiten_temp3') | float %}

Uit de documentatie krijg ik niet gevonden hoe ik deze regels samen in één file kan zetten en deze vervolgens kan includen in de configuration.yaml. Heeft iemand dit wel voor elkaar gekregen? Ik zou namelijk liever niet twee files moeten maken en zo deze functionele componenten moeten splitsen van elkaar...
Dat kan met packages

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Jupz, pacakges is hier de oplossing. Die gebruik ik ook veel / voornamelijk.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@leejoow En als je er toch mee bezig gaat zou ik ook even strooien met een unique id en availability :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Gister voor het eerst sinds, één misschien wel twee jaar een rollback van een update moeten doen. En dit keer zelfs van een patch version. Mijn Z-Wave integratie viel nadat ik de 2023.10.5 update had gedaan constant weg. Bijzonder irritant, aangezien die integratie verantwoordelijk is voor verwarming en warm water. Het bleek door een bug (GitHub #102637) te komen waarbij Z-Wave JS 'fouten' setpoints door stuurt. Een rollback lost het voorlopig op. Dat gedrag had ik al vaker gezien en eerlijk gezegd had ik het eigenlijk een beetje opgegeven om op te lossen.

Ik heb namelijk Danfoss (of Popp) thermostaatknoppen en deze ondersteunen alleen een setpoint en rapporteren de huidige temperatuur. Er zit dus geen profiel op, zoals heating of zelfs off. Dat heeft al vaker problemen veroorzaakt in onder andere Home Assistant, de Google Assistant integratie en de oude Z-Wave integratie. Best irritant, maar wat ik nu zag is dat Z-WaveJS dus ook meerdere setpoints aan lijkt te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8oWCP_8Hq0_zN1Y0PXTnl9Qhj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7RmnSzHJR7ehWygvBGtIWpSM.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant maakt daar dan ook weer extra entiteiten van, wat terecht, maar ook heel irritant is. Ik had namelijk bij bepaalde thermostaten gewoon 3 thermostaatentiteiten, waarvan er 1 ook maar functioneerde.

Anyway, waarom ik ook deze post maak, is dat het blijkbaar heel eenvoudig op te lossen is. Je hoeft alleen maar een re-interview van de node te doen. Het duurde bij mij wel even (12 uur) voordat ik de veranderingen in de Z-WaveJS UI interface zag. Dus YMMV.

Voor de mensen die denken, koop dan andere thermostaatknoppen, ja dat snap ik, maar nee. Die dingen waren sowieso 60 euro per stuk, en ik heb er 8 van :X. Ook heb ik de Eurotronic Spirit Thermostaat kraan Z-Wave Plus een tijdje in gebruik gehad, maar die stopte op willekeurige momenten met reageren. Het leek gewoon of de knop zelf vastliep. Een harde reset (batterijen eruit en weer erin) was nodig om dat kreng weer werkend te krijgen. Eurotronic kon en deed daar niets mee. Ook heb ik nu twee Fibaro The Heat Controller, maar die dingen werken eigenlijk alleen goed met de Fibaro Home Center. Daardoor moet ik ze met een automation pollen omdat ze anders geen updates sturen 8)7. Daar heb ik ook nog geen andere oplossing voor gevonden, maar is niet zo denderend voor de batterijduur :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

MikeOO schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:56:
Zoals ik al aangaf. Bij gebruik van een interne link krijg ik geen snapshot als ik niet verbonden ben met het netwerk.
Krijg wel een notificatie maar ook handig als je ziet wie er staat >:)
Had dat niet gezien, maar snap niet waarom. Ik gebruik ook een cloudflare tunnel, maargoed als het voor jou ook prima werkt met tijdstip is het toch ook prima. Hoop wel dat je split DNS gebruikt dan ;) Zit er alleen een handmatige opruimactie aan vast, wellicht kan je die nog automatiseren.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:49

Vos

AFCA

Ik ben bezig met een nieuwe HA setup op een mini pc. Nu heb ik DuckDNS en NGINX SSL proxy werkend, echter werkt het niet met https. Dan krijg ik een:

code:
1
ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR

De DuckDNS documentatie spreekt over het toevoegen van ssl_certificate en ssl_key aan de configuration.yaml, maar de NGINX addon zegt juist verwijder dit. Als ik het toevoeg is HA ook niet meer te bereiken, dus die regels heb ik weggelaten.

In de SSL folder staan de fullchain en privkey bestanden, aangemaakt door DuckDNS.

Iemand een idee wat ik nog mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmSoUJRdeyE89_wwhAxUwfkXsYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3tZGnejSBuWGqHBqTrMSlyb6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2wzn2hi82xonPOgMwFU0W7wknA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6JkJANsEt0aqOrAzB94RsFzP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jseLkZ50leTYMjXNidcc7LHMJQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HrgC8c1PoiBjhUo5PIjEqQ4c.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwzhY2brX00iz8PXeeB3_ler4TQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U0hw9rwqItsfG6xqbkddupPJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHNRxeEd6D2Bo4HJpLvtpNokelU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XSX09jBSPYkvSUyxSlb2TeOI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Vos Als je NGINX draait dan inderdaad geen SSL in HA opgeven maar alleen wat je nu hebt.

Maar probeer je dan nu via https://naam.duckdns.org? En je weet ook zeker dat op je router je een port forward hebt van 443 naar HA IP poort 443?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Vos schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:51:
Ik ben bezig met een nieuwe HA setup op een mini pc. Nu heb ik DuckDNS en NGINX SSL proxy werkend, echter werkt het niet met https. Dan krijg ik een:
Conceptueel wil je NGINX alles SSL laten afhandelen, en dan moet je in Home Assistant niets meer doen met SSL. NGINX en HA praten dan zonder ssl met elkaar, en je stelt SSL alleen in in NGINX.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 25-10-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

@Septillion Thnx. Ik heb het werkend, ik had de poort 443 per ongeluk 2x in mijn router staan ivm een oude HA instantie die ik draai op mijn NAS.

Krijg nu alleen nog een 'This site is deceptive' melding op https://naam.duckdns.org, certificate is wel valid zegt ie.

[ Voor 7% gewijzigd door Vos op 25-10-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat is waarschijnlijk een melding vanuit je browser, die alles met *.duckdns.org lijken te wantrouwen.

Je kan ook kijken voor een domeintje bij TransIP ofzo, dan heb je alles zelf in de hand.

[ Voor 31% gewijzigd door Hmmbob op 25-10-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Hmmbob schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:47:
Dat is waarschijnlijk een melding vanuit je browser, die alles met *.duckdns.org lijken te wantrouwen.

Je kan ook kijken voor een domeintje bij TransIP ofzo, dan heb je alles zelf in de hand.
Ok, misschien verdwijnt het straks wel.

Zat al eens te denken aan eigen domein ja, toch maar eens doen nu :)

[ Voor 7% gewijzigd door Vos op 25-10-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Vos schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:49:
Zat al eens te denken aan eigen domein ja, toch maar eens doen nu :)
Tja, als je nog meer zelf host dan kan het zeker geen kwaad. En het zijn de kosten niet, 1e jaar 0,49 euro en daarna een tientje (ex btw)

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 25-10-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43
nabu casa kwam volgens mij ook met een optie om domeinnamen die je al hebt toe te voegen, dacht daarvan iets gezien/gehoord te hebben.
duckdns is nu wel rukt met die wantrouwmeldingen in de browsers

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:42
Ik maak hier gebruik van Adaptive Lighting, en hoewel ik best tevreden ben over de HACS integratie, heb ik wel iets vreemds.

Ik heb een groep Woonkamer waar circa 20 lampen in zitten. Ik heb ook wat andere groepen zoals Eettafel en Keuken, Die lampen die in die groepen zitten, zitten ook in de Woonkamer groep

Nu komt het gekke:
Als ik bijvoorbeeld de keukenlamp of de Eettafellamp aanzet, dan gaan na een bepaalde tijd alle andere lampen ook weer aan. Nu had ik wel wat gevonden in hun documentatie (zie deze link), echter als ik de status opzoek van de lamp, dan staat deze wel gewoon op Off. Heeft iemand enig idee waar ik het probleem moet of kan zoeken?

Edit:
Ik heb toch maar het onderstaand stukje code toegevoegd aan de configuration.yaml. En het lijkt nu opgelost. Geen idee waarom dit werkt, want de status van de lampen wordt correct weergegeven. Dus dat komt niet overeen met de documentatie (of ik lees het verkeerd)

YAML:
1
2
3
# Adaptive Lighting
adaptive_lighting:
  detect_non_ha_changes: false

[ Voor 21% gewijzigd door Wachten... op 25-10-2023 13:47 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:40
Wachten... schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:57:
Ik maak hier gebruik van Adaptive Lighting, en hoewel ik best tevreden ben over de HACS integratie, heb ik wel iets vreemds.

Ik heb een groep Woonkamer waar circa 20 lampen in zitten. Ik heb ook wat andere groepen zoals Eettafel en Keuken, Die lampen die in die groepen zitten, zitten ook in de Woonkamer groep

Nu komt het gekke:
Als ik bijvoorbeeld de keukenlamp of de Eettafellamp aanzet, dan gaan na een bepaalde tijd alle andere lampen ook weer aan. Nu had ik wel wat gevonden in hun documentatie (zie deze link), echter als ik de status opzoek van de lamp, dan staat deze wel gewoon op Off. Heeft iemand enig idee waar ik het probleem moet of kan zoeken?
Tja, ik heb ook zo'n issue. Dat 1 van de 3 lampen in een groep opeens naar 100% en puur wit gaat. En de andere 2 netjes zich houden aan de dimwaarde en kleur. En ik heb Adaptive Lighting ingesteld dat hij niet mag zitten aan de dimwaarde....

Nog geen tijd gehad om verder te onderzoeken...

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Kodess schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Tja, ik heb ook zo'n issue. Dat 1 van de 3 lampen in een groep opeens naar 100% en puur wit gaat. En de andere 2 netjes zich houden aan de dimwaarde en kleur. En ik heb Adaptive Lighting ingesteld dat hij niet mag zitten aan de dimwaarde....

Nog geen tijd gehad om verder te onderzoeken...
Ik heb ondertussen toch maar het onderstaand stukje code toegevoegd aan de configuration.yaml. En het lijkt nu opgelost. Geen idee waarom dit werkt, want de status van de lampen wordt correct weergegeven. Dus dat komt niet overeen met de documentatie (of ik lees het verkeerd)

YAML:
1
2
3
# Adaptive Lighting
adaptive_lighting:
  detect_non_ha_changes: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:49
Niemand hier problemen met Skyconnect en multi protocol laatste weken? Zigbee 3.0 apparaten zijn bij mij niet bereikbaar. Wil graag weten of het aan het radio kanaal ligt of andere issues met software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Iemand hier de PSA addon in gebruik? Addon draait nog goed maar template sensors geven geen values meer sinds kort. Vermoed dat er keys veranderd zijn in de JSON, maar zie geen open bugs op github hierover. Wil even zeker weten dat het niet aan mij ligt.

EDIT: nevermind, een restart van de addon does the trick. Vraag me wel af waarom though, maargoed.

[ Voor 16% gewijzigd door Sp33dFr34k op 25-10-2023 14:46 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elebroek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:09
Ben bezig om een berekening te maken van de verbruikte stroom vanaf het moment van de laatste afrekening tm nu.
Ik krijg alleen de laatste berekening van elektra_lopendjr_geleverd niet voor elkaar. elektra_lopendjr_geleverd en elektra_lopendjr_teruggeleverd worden wel goed berekend.

Wat doe ik niet goed?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- platform: template
    sensors:
      elektra_lopendjr_geleverd: 
          friendly_name: "JaarLevering"
          unique_id: '0a7476ccd-d6c55'
          unit_of_measurement: "kWh"
          value_template: "{{ (states('sensor.p1_meter_3c39e7231d40_total_power_import_t1')|float (0) + states('sensor.p1_meter_3c39e7231d40_total_power_import_t2')|float (0)) - (states('input_number.afgenomen_na_afrekening')|float (0))}}"
      elektra_lopendjr_teruggeleverd: 
          friendly_name: "JaarTerugLevering"
          unique_id: '0a7b476cc33d-d6c255'
          value_template: "{{ (states('sensor.p1_meter_3c39e7231d40_total_power_export_t1')|float (0) + states('sensor.p1_meter_3c39e7231d40_total_power_export_t2')|float (0)) - (states('input_number.teruggeleverd_na_afrekening')|float (0))}}"
      elektra_lopendjr_verbruik: 
          friendly_name: "JaarVerbruik"
          unique_id: '0aq27b476cc33d-d6c255'
          value_template: "{{ states('sensor.elektra.lopendjr_geleverd')|float - states('sensor.elektra.lopendjr_teruggeleverd')|float }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
elebroek schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:49:
Ben bezig om een berekening te maken van de verbruikte stroom vanaf het moment van de laatste afrekening tm nu.
Ik krijg alleen de laatste berekening van elektra_lopendjr_geleverd niet voor elkaar. elektra_lopendjr_geleverd en elektra_lopendjr_teruggeleverd worden wel goed berekend.

Wat doe ik niet goed?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- platform: template
    sensors:
      elektra_lopendjr_geleverd: 
          friendly_name: "JaarLevering"
          unique_id: '0a7476ccd-d6c55'
          value_template: "{{ (states('sensor.p1_meter_3c39e7231d40_total_power_import_t1')|float (0) + states('sensor.p1_meter_3c39e7231d40_total_power_import_t2')|float (0)) - (states('input_number.afgenomen_na_afrekening')|float (0))}}"
      elektra_lopendjr_teruggeleverd: 
          friendly_name: "JaarTerugLevering"
          unique_id: '0a7b476cc33d-d6c255'
          value_template: "{{ (states('sensor.p1_meter_3c39e7231d40_total_power_export_t1')|float (0) + states('sensor.p1_meter_3c39e7231d40_total_power_export_t2')|float (0)) - (states('input_number.teruggeleverd_na_afrekening')|float (0))}}"
      elektra_lopendjr_verbruik: 
          friendly_name: "JaarVerbruik"
          unique_id: '0aq27b476cc33d-d6c255'
          value_template: "{{ states('sensor.elektra.lopendjr_geleverd')|float - states('sensor.elektra.lopendjr_teruggeleverd')|float }}"

sensors: staat 2 spaties te veel naar rechts
Maar dat zal een copy paste foutje zijn

Je 2e entity id in je laatste template klopt niet, daar staan 2 punten in

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 25-10-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elebroek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:09
Bedankt, had ik over het hoofd gezien.

Nu werkt het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Sp33dFr34k schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Had dat niet gezien, maar snap niet waarom. Ik gebruik ook een cloudflare tunnel, maargoed als het voor jou ook prima werkt met tijdstip is het toch ook prima. Hoop wel dat je split DNS gebruikt dan ;) Zit er alleen een handmatige opruimactie aan vast, wellicht kan je die nog automatiseren.
Vond het ook vreemd dat dit niet werkte.
Maar met de random datum erbij werkt het nu prima.
Inderdaad nog even iets voor opruimen en dan is dat stukje ook weer klaar.

Nu nog uitzoeken of de snapshot groter kan aangezien het maar een klein stukje laat zien en dat is eigenlijk nutteloos.

Dit krijg ik nu te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGnnliyHfK8bK1MSOM13SGfgbm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JqEw99LaEpAaCCf8ZbXegegK.png?f=fotoalbum_large

Maar de voordeur zie ik dus niet >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBjJSREa__7jIXTzGY4Y1Bcy0wI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aNMH0DC2HO5s8jrDwj9CFI6c.png?f=user_large

En met Open Camera wordt het live camera beeld geopend. Maar ook handig om even snel te zien wie er voor de deur staat aangezien er natuurlijk een vertraging in zet van 1-3 sec voor je een melding krijgt.

p.s De wazige plekken zijn regendruppels

Split DNS nou geen idee. Ben daar zo slecht in die dingen. Ooit een Youtube gevolgd om Cloudflare tunnel in stellen en dacht dat ben ik er >:)

Zal eens wat proberen uit te zoeken maar met de documentatie van Cloudflare zelf denk ik tijdens het lezen 8)7
Geen idee dus dat wordt nog wat lees/uitzoek werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@elebroek Zou die float's ook even een default meegeven, scheelt weer errors bij een start :) Of availability.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:26
MikeOO schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:04:
[...]

Zeker want dat loopt aardig op maar we doen het in stapjes >:)
Dit is het rest command dat ik gebruik voor de schoonmaak, mocht je dat nog nodig hebben:
YAML:
1
2
shell_command:
  remove_doorbell_snapshot: rm /config/www/snapshots/deurbel"{{ appendix }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even een vraagstuk waar ik even niet uit kom en ook niet in dit topic echt terug vind. Ik ben ook bang dat er eigenlijk niet echt een oplossing voor is.

Onze hal beneden en boven is 1 en dezelfde ruimte, het is een vide. Ik heb dus aan het plafond van de bovenste verdieping een grote hanglamp hangen voor zowel de boven als de beneden verdieping.
In totaal heb ik 3 bewegingssensors die deze ruimte coveren. Zodra er ergens beweging is, gaat de lamp aan.

Nu hebben wij ook 2 katten, deze hele zone is tevens hun terrein. Overdag voeren ze geen flikker uit en wanneer ik wil slapen zetten ze de boel op stelten. Je raad het al .. die lamp springt iedere nacht dus diverse keren aan.
Dit voorkomen middels een automation op basis van tijd of sleep functie is niet mogelijk, want als ik zelf een keertje naar de WC moet in de nacht zie ik graag waar ik mijn voeten zet.

Hoe kan ik dit het beste voorkomen? Ik had stiekem mijn hoop een beetje gevestigd op een mmWave sensor, maar ook die maakt geen onderscheid tussen een mens of een klein huisdier.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:26
Koffie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:05:
Even een vraagstuk waar ik even niet uit kom en ook niet in dit topic echt terug vind. Ik ben ook bang dat er eigenlijk niet echt een oplossing voor is.

Onze hal beneden en boven is 1 en dezelfde ruimte, het is een vide. Ik heb dus aan het plafond van de bovenste verdieping een grote hanglamp hangen voor zowel de boven als de beneden verdieping.
In totaal heb ik 3 bewegingssensors die deze ruimte coveren. Zodra er ergens beweging is, gaat de lamp aan.

Nu hebben wij ook 2 katten, deze hele zone is tevens hun terrein. Overdag voeren ze geen flikker uit en wanneer ik wil slapen zetten ze de boel op stelten. Je raad het al .. die lamp springt iedere nacht dus diverse keren aan.
Dit voorkomen middels een automation op basis van tijd of sleep functie is niet mogelijk, want als ik zelf een keertje naar de WC moet in de nacht zie ik graag waar ik mijn voeten zet.

Hoe kan ik dit het beste voorkomen? Ik had stiekem mijn hoop een beetje gevestigd op een mmWave sensor, maar ook die maakt geen onderscheid tussen een mens of een klein huisdier.
Wellicht "tijd of sleep functie" combineren met deursensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 18:09
@Koffie Heb je ook een smart- watch/phone die x keer per minuut een bluetooth signaal doorgeeft? Dan kun je kijken naar een Everything Presence One :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:30

TheVMaster

Moderator WOS

Ik heb dat opgelost door ESPresense te gebruiken. Daarvoor heb ik in de meeste ruimtes (dus oa slaapkamer, woonkamer, toilet, werkkamers) sensoren. Dus zodra we beiden in de slaapkamer zijn, dan reageert de bewegingssensor in de woonkamer (waar de katten zijn) niet meer. Zit wel een vertraging in van 10-20 seconden voordat de locatie van mijn vrouw of mijzelf wordt geupdate. Maar voor ons is dat werkbaar. Je moet dan het systeem wel ff vertellen welk bluetooth device je telefoon (of Smartwatch) is en dan ben je in principe klaar :+

[ Voor 4% gewijzigd door TheVMaster op 25-10-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

-Casper schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:08:
[...]

Wellicht "tijd of sleep functie" combineren met deursensoren?
Vanwege diezelfde katten staat onze slaapkamer deur geregeld open, helaas dus geen oplossing.
Rembock schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:16:
@Koffie Heb je ook een smart- watch/phone die x keer per minuut een bluetooth signaal doorgeeft? Dan kun je kijken naar een Everything Presence One :)
Helaas, geen smartwatch en ik neem mijn telefoon ook niet mee naar bed (laat staan mee naar het toilet) en anderen in het huishouden weer juist wel.
Afhankelijk maken van dat soort devices is dus niet de hoek waarin het ik zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 18:09
@Koffie Druksensor onder je matras leggen? :)

[ Voor 77% gewijzigd door Rembock op 25-10-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
{...}

Als de mmWave sensor de duur van de beweging bij houdt zou je na bedtijd kunnen rekenen met een aanhoudende beweging van meer dan x seconden.

Of na bedtijd een slimme schakelaar gebruiken om het licht aan te doen en niet op basis van beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...

En een bewegingssensor die naar boven gericht is (bij de slaapkamerdeur) of een meer directionele bewegingssensor? Dan kun je dus wel een "slaap scene" maken, en zodra je dan langs de deur loopt activeert deze. De katten zullen niet voor de bewegingssensor gaan lopen springen. Ze lopen er hooguit langs (onder door) maar dan wordt het niet getriggerd.

Terwijl ik het typ, zit ik gelijk te denken om het zelf ook maar eens te doen. Al moet ik zeggen dat de intensiteit bij onze sensoren laag staat, en de sensor lang niet altijd af gaat bij onze kat.

[ Voor 6% gewijzigd door Wachten... op 25-10-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 21:54
Kan iemand mij uitleggen wat de functie is van availability bij een template sensor? Ik heb best veel template sensors gemaakt, maar gebruik geen availability en het werkt prima. Met de uitleg op de site van home assistant snap ik het eigenlijk nog steeds niet.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@manusjevanalles Dat is om aan te geven of je data geldig is. Andere zaken zullen dit dan ook zo behandelen (bijvoorbeeld je energy dashboard als je hem daar gebruikt). Als je template sensoren op basis van andere sensoren gebruikt dan is de kans groot dat als die niet beschikbaar zijn je template ook niet werkt of niets zinnigs geeft.

Bijvoorbeeld als je een float filter in je template gebruikt kan je in de availability al kijken of de bron werkelijk een getal is. Dan hoef je en geen default op te geven en je ziet aan je afgeleide ook dat je afgeleide niet klopt. Want als je bijvoorbeeld twee waardes optelt kan je wel als default 0 opgeven maar als een van de twee niet beschikbaar is dan is het natuurlijk niet waar om dan te stellen dan je som alleen de andere is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Koffie Zelf eigenlijk genoeg aan rest licht maar je zou hem als je slaapt zachter aan kunnen doen?

Of misschien een sensor in je pad als "line of sight" plaatsen dat alleen een mens hem triggert. Op hoogte ofzo. Die ziet dan niet de hele gang maar dat doen de andere dan nog en trigger je 's nachts alleen op die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dank voor de snelle en vele reacties over mijn 'probleem'.

Wellicht heb ik toch teveel variabelen niet benoemd waardoor er veel op basis van allerlei andere sensors word genoemd als oplossing.
Op de bovenverdieping komen 2 slaapkamers uit de op hal, die van mij (en mijn vrouw) en die van mijn zoon.
Beneden komt er een slaapkamer uit op de hal, die van mijn andere zoon (en soms zijn vriendin).
De hal beneden, de trap en de hal boven is dus 1 ruimte welke voorzien is van 1 grote lamp en bedekt word met 3 sensors.

Het is niet realistisch om overal diverse sensoren te hangen en dan proberen te gokken of je wel of niet aan het slapen bent.
Ik zoek eigenlijk een goede detectie tussen wel of geen kat op de beneden verdieping / trap / boven verdieping. Ook als de boolean 'sleep' al true is. Ik wil gewoon kunnen toileteren midden in de nacht.
Ook is het meer dan realistisch om te stellen dat 1 van de kinderen nog eens richting badkamer loopt als het systeem al op sleep staat en ik samen met mijn vrouw in bed lig.

Zoals in mijn eerste post ook al benoemd: ik verwacht niet dat dit op te lossen. De enige oplossing die ik zie (maar ik echt way to far vind gaan) is cameras plaatsen en frigate een object detection te laten doen.

@Wachten... welke sensoren heb jij, dat je de sensitivty kunt aanpassen?

[ Voor 4% gewijzigd door Koffie op 25-10-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:22:

Wellicht heb ik toch teveel variabelen niet benoemd waardoor er veel op basis van allerlei andere sensors word genoemd als oplossing.
Op de bovenverdieping komen 2 slaapkamers uit de op hal, die van mij (en mijn vrouw) en die van mijn zoon.
Beneden komt er een slaapkamer uit op de hal, die van mijn andere zoon (en soms zijn vriendin).
De hal beneden, de trap en de hal boven is dus 1 ruimte welke voorzien is van 1 grote lamp en bedekt word met 3 sensors.
{...}
Maar heb je wel op elke etage een (hotel)schakelaar voor die ene lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Koffie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:22:

Het is niet realistisch om overal diverse sensoren te hangen en dan proberen te gokken of je wel of niet aan het slapen bent.
Ik zoek eigenlijk een goede detectie tussen wel of geen kat op de beneden verdieping / trap / boven verdieping. Ook als de boolean 'sleep' al true is. Ik wil gewoon kunnen toileteren midden in de nacht.
Ook is het meer dan realistisch om te stellen dat 1 van de kinderen nog eens richting badkamer loopt als het systeem al op sleep staat en ik samen met mijn vrouw in bed lig.

Zoals in mijn eerste post ook al benoemd: ik verwacht niet dat dit op te lossen. De enige oplossing die ik zie (maar ik echt way to far vind gaan) is cameras plaatsen en frigate een object detection te laten doen.

@Wachten... welke sensoren heb jij, dat je de sensitivty kunt aanpassen?
Dan wordt je verhaal wel een stuk complexer. Echter blijft mijn verhaal staan. Plaats maar eens een sensor redelijk laag bij de grond en omhoog gericht. Voor mensen gaat hij af, maar voor Katten en honden nauwelijks tot niet. Het is een strategie die ik wel meer heb gevonden online en die best effectief is.

Ik heb Aqara sensoren en Hue sensoren. Met de RestAPI plugin kun je verbinding maken met die apparaten en hardcoded dingen aanpassen. Ik heb dit o.a. gedaan bij wat sensoren die verkeerder benamingen kregen. Hier kun je dan dingen aanpassen. Dus ook als je ze reset, dan blijven de instellingen die je daarin veranderd gewoon staan. Daar kon je dus ook de intensiteit (gevoeligheid) tegen.

Ik ben alleen geen volledige kenner hierin. Ik heb me er toen eens in verdiept, maar verder doe ik er weinig mee. Er zullen hier dus vast mensen zijn die je er meer over kunnen vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:35
Heeft iemand misschien een hint hoe ik het volgende het beste kan aanpakken?

Ik heb een aantal Contactsensor en bij deuren en ramen. Ik zou graag een sensor willen hebben die aangeeft of er een Contactsensor open staat. Ook wil ik vanuit een automation alle Entity Id's en Friendly Names kunnen opvragen van de Contactsensoren in kwestie.

Ik gebruik Auto Entities voor dashboards, maar dit kan ik niet gebruiken in bijv. Notify services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:05
Nu ook al een tijdje aan de gang met Home assistant. Zojuist de cloud trial gestart omdat ik toch ook wel buiten huis wil besturen. Nu heb ik dus een extra Home assistant omgeving wat https heeft. Ik vraag me nu dus af of mijn local omgeving ook https krijgt of dit alleen voor remote is?

Is het verstandig om ook voor mijn local omgeving https te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@banaliteit Je kunt ze in een binary groep stoppen (onder helpers), dan kan je aan de groep status zien of één deur (of alle deuren, al naar gelang of je "all entities"aanvinkt).

Deze heeft als attribute ook een lijst met alle entities die in de groep zitten. Die kan je in een automation ofzo in een template afgaan om te kijken welke open en dicht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
banaliteit schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:21:
Heeft iemand misschien een hint hoe ik het volgende het beste kan aanpakken?

Ik heb een aantal Contactsensor en bij deuren en ramen. Ik zou graag een sensor willen hebben die aangeeft of er een Contactsensor open staat. Ook wil ik vanuit een automation alle Entity Id's en Friendly Names kunnen opvragen van de Contactsensoren in kwestie.

Ik gebruik Auto Entities voor dashboards, maar dit kan ik niet gebruiken in bijv. Notify services.
Maar de sensoren hebben toch 2 statussen (meestal open en closed). Deze kun je dan toepassen en eventueel zelfs notificaties krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Septillion schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:18:
@manusjevanalles Dat is om aan te geven of je data geldig is. Andere zaken zullen dit dan ook zo behandelen (bijvoorbeeld je energy dashboard als je hem daar gebruikt). Als je template sensoren op basis van andere sensoren gebruikt dan is de kans groot dat als die niet beschikbaar zijn je template ook niet werkt of niets zinnigs geeft.

Bijvoorbeeld als je een float filter in je template gebruikt kan je in de availability al kijken of de bron werkelijk een getal is. Dan hoef je en geen default op te geven en je ziet aan je afgeleide ook dat je afgeleide niet klopt. Want als je bijvoorbeeld twee waardes optelt kan je wel als default 0 opgeven maar als een van de twee niet beschikbaar is dan is het natuurlijk niet waar om dan te stellen dan je som alleen de andere is.
Ik blijf het lastig vinden. Zou ik deze code met een availability kunnen verbeteren? Hij werkt zo wel.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - name: Verbruik huis
    unique_id: 4ccc6a97-eb97-4e97-9ad7-c8d446a969f1
      {% if states('sensor.saj_current_power') != 'unknown' and states('sensor.saj_current_power') != 'unavailable' %}              
        {{ ((states('sensor.saj_current_power')|float) 
        - (states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned')|float) 
        + (states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered')|float)) | round(0) }}      
      {% else %}        
        {{ ((states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered')|float)) | round(0) }}
      {% endif %} 
    unit_of_measurement: "W"
    icon: mdi:transmission-tower
    state_class: measurement
    device_class: power

Zo heb ik een sensor voor het totale verbruik en per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@manusjevanalles Op zich wel. Ik neem aan dat 'sensor.saj_current_power' je omvormer is en die heeft geen communicatie in de nacht? Want dan is er helaas niet te zien of het gewoon te verwachten is dat er geen opwek is of dat je gewoon even de communicatie kwijt bent.

Maar goed, als je DSMR sensoren niet beschikbaar zijn dan heb je met deze sensor mooi errors in je log wegens het float-filter. Zou er zelf denk ik van maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
    availability: >-
      {% set pv = states('sensor.saj_current_power') -%}
      {% set import = states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') -%}
      {% set export = states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') -%}
      {{ import|is_number and 
          export|is_number and
          (pv|is_number or pv == 'unavailable')
      }}
      {% set pv = states('sensor.saj_current_power')|float(0) -%}
      {% set import = states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered')|float -%}
      {% set export = states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned')|float -%}
      {{ (import + pv - export)|round(0) }}

offtopic:
En wat blijven DSMR integraties toch brakke namen aan de sensoren geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Septillion schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:08:
@manusjevanalles Op zich wel. Ik neem aan dat 'sensor.saj_current_power' je omvormer is en die heeft geen communicatie in de nacht? Want dan is er helaas niet te zien of het gewoon te verwachten is dat er geen opwek is of dat je gewoon even de communicatie kwijt bent.

Maar goed, als je DSMR sensoren niet beschikbaar zijn dan heb je met deze sensor mooi errors in je log wegens het float-filter. Zou er zelf denk ik van maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
    availability: >-
      {% set pv = states('sensor.saj_current_power') -%}
      {% set import = states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') -%}
      {% set export = states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') -%}
      {{ import|is_number and 
          export|is_number and
          (pv|is_number or pv == 'unavailable')
      }}
      {% set pv = states('sensor.saj_current_power')|float(0) -%}
      {% set import = states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered')|float -%}
      {% set export = states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned')|float -%}
      {{ (import + pv - export)|round(0) }}

offtopic:
En wat blijven DSMR integraties toch brakke namen aan de sensoren geven....
sensor.saj_current_power is inderdaad de actuele opwek van de omvormer. Deze valt 's nachts uit en wordt dan unavailable. Ook als de verbinding is verloren, dat onderscheid kan ik helaas niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:35
Septillion schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:14:
@banaliteit Je kunt ze in een binary groep stoppen (onder helpers), dan kan je aan de groep status zien of één deur (of alle deuren, al naar gelang of je "all entities"aanvinkt).

Deze heeft als attribute ook een lijst met alle entities die in de groep zitten. Die kan je in een automation ofzo in een template afgaan om te kijken welke open en dicht zijn.
Nice. Dat van die attributes wist ik inderdaad niet. Dit zou opzich voldoende moeten zijn voor mijn toepassingen.
Wachten... schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:19:
[...]

Maar de sensoren hebben toch 2 statussen (meestal open en closed). Deze kun je dan toepassen en eventueel zelfs notificaties krijgen.
In mijn geval gaat het om een lijst van sensoren. Toepassing zou bijv. Kunnen zijn om rond bedtijd een rapport op te vragen van alle deuren die nog open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Zijn er hier gebruikers mbt een "TuYa ZG-204ZL" motion sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:46
Ik heb een vraagje aan jullie experts. Ik heb onderstaande code gemaakt om te kijken in hoeverre ik mijn PHEV kan laden op overgebleven opbrengst van de zonnepanelen. Om alvast te testen hoe ik mijn PV optimaal kan gebruiken als de saldering dadelijk is afgeschaft. Mijn auto wordt geladen via een Easee laadpaal.

Maar nu zag ik nadat de code vandaag heeft gedraaid dat ik een ongewenst resultaat heb. Zodra de auto wordt aangesloten schiet het maximaal beschikbare amperage omhoog en omlaag bij het inschakelen van het laden. Heeft een van jullie een idee hoe ik dit kan repareren. De onderstaande sensor hoeft niet het einde te zijn. Een floating gemiddelde of iets dergelijks is ook prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LKOJ1V1c8aCwlrAuiMs-ZUQTuo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gLOCECPe2GiBHNkfcd6gKBrR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-f4yBtGS171qWTRbOYn3dL24dI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uoNxNZwNMGMROjYnk7aG5caz.png?f=fotoalbum_tile

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  - name: "EV max solar Amp"
    unique_id: d63fc9db-af2b-4013-bac1-c51e7c907b15
    unit_of_measurement: "A"
    icon: mdi:ev-station
      {%- set grid_usage = states('sensor.p1_net_electricity_point') | float -%}
      {%- set grid_voltage = states('sensor.p1_voltage_phase_one') | float -%}
      {%- set max_charging_amps = 16 -%}
      {%- set min_charging_amps = 6 -%} 
      {%- set current_charging_amps = states('sensor.voordeur_laadstroom') | float -%}
      {%- set charger_power_draw = (states('sensor.voordeur_vermogen') | float * 1000) -%}
      {%- if grid_usage <= 0 %}
        {%- set deficit_watts = -1 * grid_usage -%} 
        {%- set charging_amps_undershoot = ((deficit_watts / grid_voltage) | round (1, 'ceil')) | float -%} 
        {%- set updated_charging_amps = current_charging_amps + charging_amps_undershoot -%} 
      {%- else %} 
        {%- set charging_amps_overshoot = ((grid_usage - charger_power_draw) / grid_voltage) | round (1, 'floor') | float -%}
        {%- if charging_amps_overshoot > 0 -%}
          {%- set updated_charging_amps = 0.0 -%} 
        {%- else -%}
          {%- set updated_charging_amps = current_charging_amps + charging_amps_overshoot -%} 
        {%- endif -%}
      {%- endif %}
      {{ (updated_charging_amps | round (1, 'ceil')) | float }}

Ik weet dat de min_charging_amps nu niets doet maar uiteindelijk wil ik met deze sensor mijn laadpaal zo efficient mogelijk laten laden op PV. Voor nu wil ik kijken of ik ooit (ergens in het voorjaar / de zomer) boven de 6 ampere uit kom of dat het nooit gebeurt. Deze sensor zal als input dienen voor het dynamische bereik van de laadpaal.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheFes
Voor de geïnteresseerden:
HA 2023.11 beta release notes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:33
Impossibl3 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:24:
Ik weet dat de min_charging_amps nu niets doet maar uiteindelijk wil ik met deze sensor mijn laadpaal zo efficient mogelijk laten laden op PV. Voor nu wil ik kijken of ik ooit (ergens in het voorjaar / de zomer) boven de 6 ampere uit kom of dat het nooit gebeurt. Deze sensor zal als input dienen voor het dynamische bereik van de laadpaal.
Ik doe iets vergelijkbaars voor het laden van de PHEV op zonne-energie. (wat minder intelligent dan die van jou, dus je bied mooi inspiratie voor het verbeteren van mijn laadproces (y) ).
Deze week heb ik nog een piek gehad van 6,2A, (op 11 panelen/4450 Wp) dus je gaat in het voorjaar zeker boven dat minumum uitkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Impossibl3 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:24:
Ik weet dat de min_charging_amps nu niets doet maar uiteindelijk wil ik met deze sensor mijn laadpaal zo efficient mogelijk laten laden op PV.
Het grappige is, is dat dit een tegenstelling is. Zoveel mogelijk laden op PV != het meest efficient, omdat laden op PV vrijwel altijd met laag vermogen gaat (je hebt het zelf al over 6A) en de verliezen in de kabel en boordlader etc dan (procentueel gezien) enorm zijn. Het meest efficient is juist op zo hoog mogelijk vermogen laden (mja, dat kan weer niet met PV).

Anyways, meer iets voor andere topics hier op GoT :+

offtopic:
Zo laad ik voornamelijk als de dynamische (uur-)prijzen het laagst zijn, wat in de lente/zomer vaak midden op de dag is, en dan trek ik maximaal vermogen: 25A uit de hoofdaansluiting en 7A invoeding van de PV levert 32A op (1 fase). Enerzijds ontlast ik daarmee het net (ik slurp ook alle PV die de buren produceren meteen op), anderzijds maakt het financieel meer sense (snel veel afnemen op laagste punt is goedkoper dan verspreid over de dag PV opnemen (die dan niet teruggeleverd kan worden). Dit natuurlijk alleen zolang er nog salderen bestaat).

[ Voor 27% gewijzigd door Hmmbob op 26-10-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Laatst online: 19-09 08:59
Telkens ik de electriciteit uitleg in huis, heb ik een aantal toestellen die veranderen van op adres. Ik kan ze vanuit mijn operator geen vast ip geven. Hoe vangen jullie dit op ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Static DHCP leases in de router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:50
Faece schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:59:
Telkens ik de electriciteit uitleg in huis, heb ik een aantal toestellen die veranderen van op adres. Ik kan ze vanuit mijn operator geen vast ip geven. Hoe vangen jullie dit op ?
Je kan een vast IP adres instellen op het apparaat. Kan die dat niet dan zul je dit op de router moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Hmmbob schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:52:
[...]
offtopic:
Zo laad ik voornamelijk als de dynamische (uur-)prijzen het laagst zijn, wat in de lente/zomer vaak midden op de dag is, en dan trek ik maximaal vermogen: 25A uit de hoofdaansluiting en 7A invoeding van de PV levert 32A op (1 fase). Enerzijds ontlast ik daarmee het net (ik slurp ook alle PV die de buren produceren meteen op), anderzijds maakt het financieel meer sense (snel veel afnemen op laagste punt is goedkoper dan verspreid over de dag PV opnemen (die dan niet teruggeleverd kan worden). Dit natuurlijk alleen zolang er nog salderen bestaat).
Dat is stap 2 van de automatisering. Als de dynamische prijzen laag zijn vol op laden. Ook wil ik een "hybriede" optie laden tussen dynamische en pv. Maar tot nu toe is vast voor mij nog goedkoper door het sladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Faece schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:59:
Ik heb een eigen firewall in gebruik waarbij het MAC adress gebruik om ip nummers toe te kennen. Zou ik dat niet hebben dan kan ik datzelfde bereiken door op mijn wifi access point of pi-hole de DHCP server aan te zetten en daarmee ip nummers toe te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-09 19:35
Ik heb sinds kort screens, die ook in HA te bedienen zijn. Aan de achterzijde van onze woning zijn voor de pui twee screens geplaatst, die ik heb gegroepeerd in cover.yaml. Echter, ik wil graag de icon van deze groep aanpassen en wel zodanig dat hij dus ook meebeweegt met de actuele status van de groep.

Het is namelijk zo dat de losse screens de icons mdi:window-shutter en mdi:window-shutter-open gebruiken, maar de groep krijgt automatisch de icons mdi:window-open en mdi:window-closed. Die laatste twee wil ik dus gelijk trekken aan de losse screens. Met een customize mag je volgens mij geen template gebruiken voor het icon. Hoe pak ik dit aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA04vjQFGZ3WFO82NjnZ8SWhMIg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lRKBrV4XCuAlrH8zsnL7QShR.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ronker32 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:12:
Ik heb sinds kort screens, die ook in HA te bedienen zijn. Aan de achterzijde van onze woning zijn voor de pui twee screens geplaatst, die ik heb gegroepeerd in cover.yaml. Echter, ik wil graag de icon van deze groep aanpassen en wel zodanig dat hij dus ook meebeweegt met de actuele status van de groep.

Het is namelijk zo dat de losse screens de icons mdi:window-shutter en mdi:window-shutter-open gebruiken, maar de groep krijgt automatisch de icons mdi:window-open en mdi:window-closed. Die laatste twee wil ik dus gelijk trekken aan de losse screens. Met een customize mag je volgens mij geen template gebruiken voor het icon. Hoe pak ik dit aan?

[Afbeelding]
Die icons komen vanuit de device_class, die je in de GUI ook aan kunt passen voor een cover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Laatst online: 18-08 23:57
Beste allemaal,

Momenteel heb ik een https://www.zigbee2mqtt.io/devices/PTM_215Z.html module gekoppeld aan HA (zonder philips hue bridge, dus meteen via zigbee2mqtt). Het is de 4v switch van robbshop.

Dit is nogal een pain in the ass proces, omdat het device 1) slecht gedocumenteerd is en 2) zigbee green is, dus werkt alleen als je er een hue lamp in bereik hebt die op dat netwerk zit.

Dat is op zich wel te doen, maar ik zoek eigenlijk een alternatief.

Ik heb in huis mooi schakelmateriaal en daar maak ik pulsdrukkers van. Ik wil met deze modules dat pulssignaal via Zigbee in Home Assistant of whatever krijgen, zodat ik ermee kan doen wat ik wil.

Dit lijkt echt het énige apparaatje dat dat kan, buiten dat het omslachtig is, is het ook nog akelig duur. Zijn er alternatieven die direct werken op het Zigbee netwerk?

<knip> Eén keer de tekst lijkt me genoeg, dubbele weggehaald

[ Voor 32% gewijzigd door Septillion op 26-10-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:25
@RielN Het device welke jij linkt, is een ander device dan de 4v switch van Robbshop. Wellicht even de juiste link erbij zoeken.

De PTM 215z is namelijk een draadloze schakelaar welke geen batterij heeft maar met kinetische energie werkt.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RielN
Michaelg schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:45:
@RielN Het device welke jij linkt, is een ander device dan de 4v switch van Robbshop. Wellicht even de juiste link erbij zoeken.

De PTM 215z is namelijk een draadloze schakelaar welke geen batterij heeft maar met kinetische energie werkt.
Nee, intern is dit hetzelfde device, zo verschijnt deze ook in de Z2M devices (PTM 215z).
Interessant wel. Robbshop vervangt de kinetische knoppen blijkbaar door externe pulsschakelaars. Die leveren geen kinetische energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Willempie27 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Je kan een vast IP adres instellen op het apparaat. Kan die dat niet dan zul je dit op de router moeten doen.
Naar mijn idee is op de router altijd de handigste methode.
- Alles centraal = minder, en op meeste routers zelfs geen, kans op twee hetzelfde adres
- Alles centraal = je hoeft ook geen losse boekhouding bij te houden.
- Alles centraal = alles op dezelfde plek te wijzigen (ook DNS)
- Geen issue als je apparaat in een ander netwerk hangt
- Geen kans dat je DHCP als nog een statisch IP uitgeeft aan iets anders

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 26-10-2023 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Hmmbob schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:52:
[...]
en de verliezen in de kabel en boordlader etc dan (procentueel gezien) enorm zijn. Het meest efficient is juist op zo hoog mogelijk vermogen laden (mja, dat kan weer niet met PV).
Kabelverliezen zijn lineair met de stroom = percentueel gelijk kwadratisch met de stroom = percentueel alleen maar meer energieverlies met hogere stromen. Efficiëntie van de rest zal een deel wel statisch zijn maar totaal is dus een belcurve. Meest efficiënt laden qua energie zal dus een compromis zijn. Maar zeker niet enorm snel laden.

Ook is energie-efficiënt laden != kostenefficiënt laden != vermogensefficient laden :+

[Edit]@Hmmbob ik schreef onzin qua kabel verliezen, nu aangepast.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 26-10-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Impossibl3 Is je probleem dan nu niet dat je aanpassingen aan de stroom doet zonder dat je wacht totdat de vorige aanpassing doorgevoerd (en dus gezien door de P1) is?

Volgens mij zijn je drie cases voor aanpassen ook gelijk alleen die je nu gewoon twee keer negatief in één...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Laatst online: 20:35
RielN schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:20:
Beste allemaal,

Momenteel heb ik een https://www.zigbee2mqtt.io/devices/PTM_215Z.html module gekoppeld aan HA (zonder philips hue bridge, dus meteen via zigbee2mqtt). Het is de 4v switch van robbshop.

Dit is nogal een pain in the ass proces, omdat het device 1) slecht gedocumenteerd is en 2) zigbee green is, dus werkt alleen als je er een hue lamp in bereik hebt die op dat netwerk zit.

Dat is op zich wel te doen, maar ik zoek eigenlijk een alternatief.

Ik heb in huis mooi schakelmateriaal en daar maak ik pulsdrukkers van. Ik wil met deze modules dat pulssignaal via Zigbee in Home Assistant of whatever krijgen, zodat ik ermee kan doen wat ik wil.

Dit lijkt echt het énige apparaatje dat dat kan, buiten dat het omslachtig is, is het ook nog akelig duur. Zijn er alternatieven die direct werken op het Zigbee netwerk?
Ik heb gisteren toevallig zelf 3 extra Gira Senic knoppen (= EnOcean PTM 215Z ook) geïnstalleerd omdat ik eigenlijk erg tevreden ben over deze drukkers. Ze passen perfect in mijn bestaande Gira schakelmateriaal en het gebrek aan een batterij spreekt mij erg aan.

Grootste nadeel is wat mij betreft het niet kunnen binden aan een lamp en/of groep. Maar in mijn geval wil ik er eigenlijk alleen scenes mee oproepen.

Ik heb wel gemerkt dat het pairen makkelijker gaat als je het device probeert te pairen op het kanaal wat standaard actief is. Ik begin dan met Z2M in paring mode te zetten, knop A0 7 seconden in te drukken en even te wachten of hij in het overzicht verschijnt. Indien dat niet gebeurt naar de volgende, bijvoorbeeld B0 etc... Bij het kanaal dat werkte heb ik het nog bevestigd door A1 en B0 tegelijk in te drukken, ik weet niet of dat nodig is.

Ik heb ook de Hue Wall switches geprobeerd. Ik heb er enkele die zonder problemen werken (nog steeds) maar ook enkele waarvan de knoopcel erg snel leeg is gegaan en dan is het wisselen toch wel een gedoe vind ik zelf.

Zijn zijn inderaad niet goedkoop, maar als ik de totale kosten voor een losse dubbele pulsdrukker + losse zigbee zender op accu/netspanning bij elkaar optel is het verschil wat mij betreft ook weer niet heel erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Het is niet echt pairing mode denk ik (aangezien er geen stroom is) maar je verstuurd een signaal op een bepaald kanaal.

Ik heb de zigbee controller op kanaal 11. Door alle 4 de knoppen in te houden reset je denk ik intern het geheugen. Daarna selecteer je een kanaal door een knop corresponderend aan het kanaal in te houden. Dat werkt want dan ziet de controller ook een inkomende puls. Dat kanaal bevestig je inderdaad en dan zenden alle knoppen op dat kanaal.

Het is gaaf dat dit zonder stroom werkt en eigenlijk is de oplossing van die van robbshop wel interssant omdat ze de kinetische noodzaak verwijderen (dat gaat bij mij niet omdat de 4 knoppen fysiek op andere locaties zitten). Ze komen bij elkaar in de verdeeldoos in het plafond.

Maar ik sta open voor een alternatief op de gewone zigbee standaard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
Ah, het is gewoon het Zigbee kanaal. Stom dat ik daar niet aan gedacht heb }:O. Ik dacht dat het iets Zigbee Green Power specifieks zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:54

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

HuismAndré schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:14:
[...]

Is ook een beetje mijn eigen schuld. Tijdens de bouw (in 2003) moest er nog een grote Dell serverkast bovenop staan (dus heb ik ze toen gevraagd de watermeter zover mogelijk naar voren te kantelen). Is nu 20 jaar geleden dus ik ga niet zelf die koppelingen losdraaien en de meter weer naar boven draaien.

VWB de valse metingen: We gaan het zien. Ik hou het gewoon een kuub in de gaten (gisteren gelijk gezet) en als het minder dan 1% is dan hoor je mij niet klagen. Mochten er te veel valse meldingen komen dan kijk ik of er 2 stuks naast elkaar passen (de Shelly heeft 2 digitale ingangen).
Goed. De eerstvolgende meting was op 25-9. Toen zag ik een meetfout van 2136 liter (op een totaal van 6255 liter). 30% fout dus oftewel onacceptabel. Volgende dag de HomeWizard watermeter gekocht en geinstalleerd. Draait nu 30 dagen. Beginstand was 2137,729. Stand vandaag is 2147,988. Stand volgens Home Assistant (ik heb een teller mee laten lopen met de beginstand als basis zodat ik altijd de meterstand weet aangezien HomeWizard dom genoeg alleen op 0 kan beginnen): 2.147,988. Knap, heel knap. OP 10 kuub nog geen liter verschil. Wel jammer dat de watermeter nu een stuk moeilijker te lezen is, ik een stuk uit de plank moest zagen om het passend te krijgen én het klepje verwijderd moest worden (maar soit). Overigens hoef ik de meter ook niet meer zo vaak af te lezen (hooguit bij de jaarlijkse melding).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzh-ANykYO4Ll-sI9dUuSurx-BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgAh3HWAjYbu2J5ACpC91Dmz.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Ook gelijk de slimmelezer vervangen door een HomeWizard P1 meter. Die geeft niet elke seconde het elektriciteitsverbruik door maar elke 5 seconden (heb een SMR 5 meter). Ben ik eigenlijk wel blij mee want de database is nu weer een stuk kleiner. Ben er alleen nog niet achter of hij de hoogste waarde doorgeeft van elke tijdsinterval van 5 seconden (zou netjes zijn) of gewoon elke 5e meting. Als ik zin heb toch eens beiden aansluiten met een P1 splitter.

[ Voor 19% gewijzigd door HuismAndré op 26-10-2023 15:36 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
Custom date ranges in het energie dashboard, nice!! :) Enig idee of je ook de vergelijking met vorig jaar kan doen i.p.v. standaard alleen de vorige periode? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
belly89 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:45:
[...]

Custom date ranges in het energie dashboard, nice!! :) Enig idee of je ook de vergelijking met vorig jaar kan doen i.p.v. standaard alleen de vorige periode? :)
Alleen de vorige periode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik ben hier even bezig geweest met de proximity integratie, en hoewel het werkt, duurt het echt extreem lang voordat er een status wordt doorgegeven/gewijzigd.

Ik heb de volgende vrij basic configuratie doorgevoerd in de configuration.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# proximity thuis
proximity:
  home:
    ignored_zones:
      - work
    devices:
      - device_tracker.mijn_telefoon
    tolerance: 50
    unit_of_measurement: km

Ik ben bijvoorbeeld net van werk naar huis gegaan wat 5 km verderop is. Nu ben ik al een half uur thuis, maar de status staat nog steeds op werk en stationary.

Ik heb de settings van locatie aan staan in de companion app en deze staan ook op "altijd aan"
De high accuracy mode en de high accuracy update interval staan uit, maar daar hoor of lees ik ook verder niks over dat deze aan moeten staan.

Ik gebruik een Oneplus 8 telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:55:
Ik ben hier even bezig geweest met de proximity integratie, en hoewel het werkt, duurt het echt extreem lang voordat er een status wordt doorgegeven/gewijzigd.

Ik heb de volgende vrij basic configuratie doorgevoerd in de configuration.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# proximity thuis
proximity:
  home:
    ignored_zones:
      - work
    devices:
      - device_tracker.mijn_telefoon
    tolerance: 50
    unit_of_measurement: km

Ik ben bijvoorbeeld net van werk naar huis gegaan wat 5 km verderop is. Nu ben ik al een half uur thuis, maar de status staat nog steeds op werk en stationary.

Ik heb de settings van locatie aan staan in de companion app en deze staan ook op "altijd aan"
De high accuracy mode en de high accuracy update interval staan uit, maar daar hoor of lees ik ook verder niks over dat deze aan moeten staan.

Ik gebruik een Oneplus 8 telefoon.
Dat heeft verder weinig met de proximity integration te maken, maar komt door je device tracker.
De device tracker uit de companion app werkt uitstekend op mijn telefoon. Ik wordt als thuis aangegeven als ik de zo'n 50 meter van huis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
aii jammer. Hopelijk volgt dit dan ook nog (snel) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TheFes schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:05:
[...]

Dat heeft verder weinig met de proximity integration te maken, maar komt door je device tracker.
De device tracker uit de companion app werkt uitstekend op mijn telefoon. Ik wordt als thuis aangegeven als ik de zo'n 50 meter van huis ben.
maar wat zijn de opties die ik na kan lopen. Want iedere andere app die ik gebruik geeft gewoon de goede locatie aan.

Ik heb de Home Assistant app ook al een keer helemaal verwijderd, en opnieuw geïnstalleerd. Vervolgens gewoon toegang gegeven tot de locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:09:
[...]

maar wat zijn de opties die ik na kan lopen. Want iedere andere app die ik gebruik geeft gewoon de goede locatie aan.

Ik heb de Home Assistant app ook al een keer helemaal verwijderd, en opnieuw geïnstalleerd. Vervolgens gewoon toegang gegeven tot de locatie.
Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt, maar ik kan verder ook niet veel meer adviseren dan dat HA zelf al doet:
https://companion.home-as...t-updating-in-android-app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TheFes schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt, maar ik kan verder ook niet veel meer adviseren dan dat HA zelf al doet:
https://companion.home-as...t-updating-in-android-app
Maar hoe snel reageert of update hij bij jou?
Ik heb alle stappen al doorlopen van de link die je gegeven had (maar had dat van tevoren al goed ingesteld)
Tot op heden wordt er nog steeds niks geupdate.

Ik heb ook al een keer de volledige integratie verwijderd (en alle personen) HA opnieuw opgestart en vervolgens de app opnieuw geïnstalleerd en alles nagelopen. Maar tevergeefs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@TheFes Het enige wat ik misschien kan bedenken, is dat het met de VPN te maken heeft. Als ik namelijk de app installeer en zoek naar HA voor installatie, dan vindt hij hem niet.

Ik moet dan zelf http://ip-adres:8132 invoeren om connectie te kunnen maken.
Ik heb alleen al van alles geprobeerd toe te voegen in de Firewall, maar zelfs als ik de volledige VPN range toegang geef tot HA, dan kan hij hem nog steeds niet vinden tijdens installatie.

Het gekke is alleen dat zodra ik hem handmatig heb toegevoegd, alles gewoon perfect en instant werkt.
Dus hij maakt weldegelijk verbinding. Echter is dat het enige wat ik kan bedenken waardoor hij niet update

EDIT
Net even een soort van getest door op Wifi te gaan, en dan update hij direct. Het is dus zodra ik met VPN verbonden ben, dat hij het niet doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 26-10-2023 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

HuismAndré schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:28:
[...]

Edit: Ook gelijk de slimmelezer vervangen door een HomeWizard P1 meter. Die geeft niet elke seconde het elektriciteitsverbruik door maar elke 5 seconden (heb een SMR 5 meter). Ben ik eigenlijk wel blij mee want de database is nu weer een stuk kleiner. Ben er alleen nog niet achter of hij de hoogste waarde doorgeeft van elke tijdsinterval van 5 seconden (zou netjes zijn) of gewoon elke 5e meting. Als ik zin heb toch eens beiden aansluiten met een P1 splitter.
@ HuismAndré
Bij mij heb ik ook de P1 splitter aangesloten op de slimme meter, daar aan de P1 meter en de slimme lezer, beide dus. Werkte niet echt goed, toen een voeding aan de splitter gehangen en nu werkt al geruime tijd dit perfect. Mijn advies, je kan beide aan de splitter hangen MET VOEDING .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Septillion schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:12:
@Impossibl3 Is je probleem dan nu niet dat je aanpassingen aan de stroom doet zonder dat je wacht totdat de vorige aanpassing doorgevoerd (en dus gezien door de P1) is?

Volgens mij zijn je drie cases voor aanpassen ook gelijk alleen die je nu gewoon twee keer negatief in één...
De aanpassing vindt plaatst op basis van wattage pv en import/export van de P1 en voltage van de fase waar de laadpaal op laad. Het amperage van de lader is een aanvulling om te weten hoeveel ik naar boven of beneden moet bijstellen. Alleen de sensoren van P1 en PV geven zoveel data achter elkaar dat je die wil middelen over de tijd zodat er geen schokken zijn bijvoorbeeld als de laadpaal aan slaat of de quooker een warmte boost geeft van 2 seconden (2100 watt).

Wat de voorwaardes doen bij export naar het net kijken of die het vermogen van de laadpaal kan verhogen. Bij import van het net kijken of je nog exporteert als je de laadpaal er af haalt en met hoeveel amperage de paal dan moet verlagen maar mogelijk toch nog boven het minimum amperage van 6 ampère. De laatste voorwaarden kan je eigenlijk vervangen voor 6 ampère (de laagste waarde voor de paal) maar ik wil eerst kijken hoe het amperage over de tijd zou lopen als je terug zou kunnen moduleren naar 0 ampère voor de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:00

BiG-GuY

RielN schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:33:
Het is niet echt pairing mode denk ik (aangezien er geen stroom is) maar je verstuurd een signaal op een bepaald kanaal.

Ik heb de zigbee controller op kanaal 11. Door alle 4 de knoppen in te houden reset je denk ik intern het geheugen. Daarna selecteer je een kanaal door een knop corresponderend aan het kanaal in te houden. Dat werkt want dan ziet de controller ook een inkomende puls. Dat kanaal bevestig je inderdaad en dan zenden alle knoppen op dat kanaal.

Het is gaaf dat dit zonder stroom werkt en eigenlijk is de oplossing van die van robbshop wel interssant omdat ze de kinetische noodzaak verwijderen (dat gaat bij mij niet omdat de 4 knoppen fysiek op andere locaties zitten). Ze komen bij elkaar in de verdeeldoos in het plafond.

Maar ik sta open voor een alternatief op de gewone zigbee standaard!
Heb een tijd de Niko Friends of Hue knoppen gebruikt, die werken met dezelfde Zigbee Green module en volledig kinetisch. Merkte helaas dat het niet altijd stabiel was met Z2M, soms kwamen signalen niet aan en moest je meerdere keren drukken dat het signaal aankwam. Met de originele Hue hub had ik daar geen last van. Had er overigens wel 15 verspreid door het huis, maar heb overal Philips Hue lampen in gebruik, dus qua dekking moest dat geen probleem zijn.

Ben overgestapt op de Hue Tap Dial switch op 12 plekken, die werken wel gewoon stabiel, maar dit zijn dan ook actieve batterij Zigbee apparaten.

Niko maakt in dezelfde formfactor ook actieve Zigbee knoppen: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/552-720X4.html weet alleen niet of ze uitwisselbaar zijn met de andere merken qua drukkers en vond ze zelf te duur tegenover de Hue Tap Dial switch die meer functies hebben...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:45:
@TheFes Het enige wat ik misschien kan bedenken, is dat het met de VPN te maken heeft. Als ik namelijk de app installeer en zoek naar HA voor installatie, dan vindt hij hem niet.

Ik moet dan zelf http://ip-adres:8132 invoeren om connectie te kunnen maken.
Ik heb alleen al van alles geprobeerd toe te voegen in de Firewall, maar zelfs als ik de volledige VPN range toegang geef tot HA, dan kan hij hem nog steeds niet vinden tijdens installatie.

Het gekke is alleen dat zodra ik hem handmatig heb toegevoegd, alles gewoon perfect en instant werkt.
Dus hij maakt weldegelijk verbinding. Echter is dat het enige wat ik kan bedenken waardoor hij niet update

EDIT
Net even een soort van getest door op Wifi te gaan, en dan update hij direct. Het is dus zodra ik met VPN verbonden ben, dat hij het niet doet.
Dat is inderdaad wel nuttige informatie, ik gebruik geen VPN. Het zal dus hoogstwaarschijnlijk wel door de VPN komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
BiG-GuY schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:45:
[...]

Heb een tijd de Niko Friends of Hue knoppen gebruikt, die werken met dezelfde Zigbee Green module en volledig kinetisch. Merkte helaas dat het niet altijd stabiel was met Z2M, soms kwamen signalen niet aan en moest je meerdere keren drukken dat het signaal aankwam. Met de originele Hue hub had ik daar geen last van. Had er overigens wel 15 verspreid door het huis, maar heb overal Philips Hue lampen in gebruik, dus qua dekking moest dat geen probleem zijn.

Ben overgestapt op de Hue Tap Dial switch op 12 plekken, die werken wel gewoon stabiel, maar dit zijn dan ook actieve batterij Zigbee apparaten.

Niko maakt in dezelfde formfactor ook actieve Zigbee knoppen: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/552-720X4.html weet alleen niet of ze uitwisselbaar zijn met de andere merken qua drukkers en vond ze zelf te duur tegenover de Hue Tap Dial switch die meer functies hebben...
Ah dat komt in de buurt, maar ipv fysieke knoppen verwacht ik dat je fysieke pulsschakelaars bekabeld kunt aansluiten.

Dit lijkt er heel erg op, maar alleen wifi en geen zigbee:
https://www.robbshop.nl/shelly-plus-i4

Qua prijs ook heel anders (is zigbee zo duur??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:33
Turb0Turb0 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:10:
Ik wil op een slaapkamer een keramische verwarming neerzetten.

Het zou mooi zijn dat ik die in HA kan bedienen.

Zou deze in HA kunnen denken jullie?
https://www.bol.com/nl/nl...LXg_0_9.18.ProductPageUrl

Of anders wellicht een tip welke wel in HA werkt.
Ik heb hem snel weer retour gestuurd.
Bleef de hele tijd blazen, dus als ik hem op 20 graden had en het was 20 graden bleef hij koude lucht blazen i.p.v. uit.
Als je hem uit zet en weer aan staat hij op 25 graden i.p.v. de oude stand.

Dus er komt een simpele kachel en een smartplug.

Welke smartplug werkt het beste met HA?
Zijn er smartpluggen welke ook temperatuur meten?

Ik ben niet van het zelf solderen, dus plug en play is wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Impossibl3 Dan zou ik denk ik deze sensor gewoon middelen met een statistics sensor. En/Of bijvoorbeeld alleen aanpassen als hij meer dan een half amp afwijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
belly89 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:45:
[...]

Arg, nu was dat vergelijken al een WTH maar dat custom range nu wel ingebakken is maar vergelijken nog steeds niet (of ja, niet bruikbaar) is wel nog grotere WTH inderdaad :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Septillion schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Arg, nu was dat vergelijken al een WTH maar dat custom range nu wel ingebakken is maar vergelijken nog steeds niet is wel nog grotere WTH inderdaad :/
Wishful thinking, maar misschien dat dit bij een volgende release zit. Lijkt me een logische vervolgstap! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 12:26
Druk bezig met halloween spookhuis thuis, zijn er toevallig mensen hier die toffe automations hebben?

Dit is onder andere 1 van m'n props.

Heb ook speciaal topic hiervoor gemaakt, mochten er mensen ideeën hebben kunnen we die daar ook delen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2211000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:00

BiG-GuY

RielN schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:01:
[...]

Ah dat komt in de buurt, maar ipv fysieke knoppen verwacht ik dat je fysieke pulsschakelaars bekabeld kunt aansluiten.

Dit lijkt er heel erg op, maar alleen wifi en geen zigbee:
https://www.robbshop.nl/shelly-plus-i4

Qua prijs ook heel anders (is zigbee zo duur??)
Ah, had even gemist dat je specifiek je pulsdrukkers wilt behouden. Dan is denk ik deze wel een optie: https://frient.com/products/io-module/
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/IOMZB-110.html

Zitten wel ook twee relays in, dus is wel aan de prijs. Tuya Zigbee dingen zijn niet echt duurder dan de wifi opties, maar Tuya Zigbee houd zich niet volledig aan de standaard en zijn wel vaker issues mee.

Oh, deze is weer niet 230V, dus niet echt bedoeld voor deze setup.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 26-10-2023 23:06 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Laatst online: 19:10
Ik probeer het volgende te bereiken;
Mijn computer moet ingeschakeld worden als ik een NFC tag scan. Vervolgens moet er op 3 aparte tijdstippen een melding verstuurd worden. Maar deze meldingen moeten alleen verstuurd worden als de computer aan staat én als deze is aangezet door het scannen van de NFC tag.
Ik heb nu iets wat er zo uit ziet;

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: TEST NFC PC
description: ""
trigger:
  - platform: tag
    tag_id: 75a414b0-0dbd-402e-b197-ca062e57a4ad
    id: nfc_tag
  - platform: time
    at: "23:57:00"
    id: time1
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            data: {}
            target:
              entity_id: switch.computer_rob
  - choose:
      - conditions:
            id: time1
          - condition: time
            after: "23:57:00"
            before: "23:58:00"
          - condition: state
            state: "on"
        sequence:
          - service: notify.computerrob
            data:
              title: MELDING 1
mode: single

Maar voor zover ik weet wordt de melding nu verstuurd als de computer uberhaupt aan staan en niet als de computer is aangezet door de NFC tag.
Hoe pas ik dit aan? Moet dat door middel van een helper?
(Als nfc tag scan dan boolean aan, als pc uit dan boolean uit).

[edit]

Een boolean aangemaakt en de automation iets aangepast (is nog een wip).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
alias: TEST NFC PC
trigger:
  - platform: tag
    tag_id: 75a414b0-0dbd-402e-b197-ca062e57a4ad
    at: "00:36:00"
    id: fruit
    at: "00:37:00"
    id: koffie
  - platform: state
    entity_id:
      - switch.computer_rob
    to: "off"
    id: computer_uit
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - nfc_tag
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            target:
          - service: input_boolean.turn_on
            target:
              entity_id: input_boolean.pc_aan_door_tag
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - fruit
        sequence:
            data:
              title: MELDING 1
      - conditions:
            id:
              - koffie
        sequence:
            data:
              title: MELDING
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - computer_uit
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_off
            target:

Dit lijkt precies te doen wat ik wil :-).

[ Voor 39% gewijzigd door Robbie T op 27-10-2023 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Laatst online: 19:10
Ik heb al enige tijd deze automation
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: Front door | Doorbell - Send snapshot to Rob
trigger:
  - type: turned_on
    platform: device
    device_id: 69f5e6ccbb692dac18f8489d54ba85f6
    entity_id: 6c921608146263be92ec8cadbedf5a33
    domain: binary_sensor
action:
  - service: notify.mobile_app_rob_s23
    data:
      title: DingDong
      data:
        ttl: 0
        priority: high
        image: >-
          http://192.168.178.38/cgi-bin/api.cgi?cmd=Snap&channel=0&rs=wuuPhkmUCeI9WG7C&user=XXXXX&password=XXXXXX
        actions:
          - action: URI
            title: Bekijk de camera
            uri: app://com.mcu.reolink
          - action: Remind
            title: negeer
            icon: sfsymbols:xmark
            destructive: true
        clickAction: >-
          intent:
          intent:#Intent;launchFlags=0x14000000;component=com.mcu.reolink/com.android.bc.login.WelcomeActivity;S.UID=95270005K1NUL9DW;S.ALMTIME={{now().isoformat()}};S.ALMNAME=Detection;S.DEVNAME=DontCare;S.ALMTYPE=PEOPLE;S.ALMCHN=1;end

Dit heeft een hele tijd goed gewerkt maar nu krijg ik geen snapshot meer toegestuurd. Open ik de url in het bericht in mijn browser dan krijg ik wel een snapshot te zien. Is er een wijziging geweest waardoor dit niet meer werkt of moet ik wat anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Robbie T Heb je de trace al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Zijn er meer mensen waarbij ZHA icm Skyconnect niet meer werkt na de 11.1 update?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WeR2xocGJk_qlJWVflU88lqaGWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYrnQgm4McbcThnZsyTyKgS4.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Pagina: 1 ... 121 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.