Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 122 ... 329 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Swerfer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:53:
Zijn er meer mensen waarbij ZHA icm Skyconnect niet meer werkt na de 11.1 update?

[Afbeelding]
11.1 of bedoel je 10.1? In 10.5 zit een downgrade voor problemen met Zigbee en ZHA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-07 20:53

Swerfer

Hmm...

synoniem schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

11.1 of bedoel je 10.1? In 10.5 zit een downgrade voor problemen met Zigbee en ZHA.
HA OS 11.1

Vanmorgen geïnteresseerd...

Blijkbaar heeft de restart mijn USB poorten door elkaar gegooid. Ben nu aan het rebooten.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Swerfer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:08:
[...]
HA OS 11.1

Vanmorgen geïnteresseerd...

Blijkbaar heeft de restart mijn USB poorten door elkaar gegooid. Ben nu aan het rebooten.
Ah, dat soort problemen was voor mij de reden om /dev/serial/by-id te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

synoniem schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Ah, dat soort problemen was voor mij de reden om /dev/serial/by-id te gaan gebruiken.
Skyconnect zat op /dev/ttyUSB0 en nu op ttyUSB1. Maar als ik in de ZHA-integratie deze selecteer, heb ik nog steeds dezelfde problemen.

Hoe vind ik /dev/serial/by-id?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Swerfer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:25:
[...]
Skyconnect zat op /dev/ttyUSB0 en nu op ttyUSB1. Maar als ik in de ZHA-integratie deze selecteer, heb ik nog steeds dezelfde problemen.

Hoe vind ik /dev/serial/by-id?
Door in te loggen op je HA met ssh en dan een
ls  /dev/serial/by-id

in te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

synoniem schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:31:
[...]

Door in te loggen op je HA met ssh en dan een
ls  /dev/serial/by-id

in te geven.
Ik heb het nu even opgelost door mijn SkyConnect en Modbus-stick om te draaien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:05

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Swerfer Zoalang je niet het by-id gebruikt is dat gewoon weer wachten dat ze weer verwisseld zijn bij een volgende boot.

Via Settings => System => Hardware => All hardware kan je hem ook opzoeken. Als je daar je ttyUSBx opzoekt staat daar als het goed is dan het by-id pad ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 13:26
Zijn er meer mensen waarbij ZHA icm Skyconnect niet meer werkt na de 11.1 update?

[Afbeelding]
Niet specifiek dat, maar de update heeft wel even bijna al mijn integraties gesloopt. Alleen een harde reboot kreeg de boel weer werkend.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:38:
@Swerfer Zoalang je niet het by-id gebruikt is dat gewoon weer wachten dat ze weer verwisseld zijn bij een volgende boot.

Via Settings => System => Hardware => All hardware kan je hem ook opzoeken. Als je daar je ttyUSBx opzoekt staat daar als het goed is dan het by-id pad ook bij.
O ja :+ dat werkt ook. Ik ben zelf meer gewend om zaken vanaf de commandline te regelen maar voor de meeste mensen is de grafische interface natuurlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben recentelijk opnieuw begonnen met het configureren van HA, nadat het een puinhoop was geworden. Ik ben tegen weinig problemen aan gelopen, maar om een of andere reden doet HACS vreemd.

Alle installatie-instructies heb ik tot op de letter gevolgd, en de integration lijkt goed te werken. Maar als ik op het HACS-icoon in de zijbalk klik, krijg ik iets anders te zien dan ik gewend ben.

Ik draai HA Core via Docker en heb HACS rechtstreeks in de docker container geïnstalleerd (zoals in de installatie-instructies staat). Alle mappen voor HACS worden ook aangemaakt en de logs zeggen niets spannends.

Dit zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqBqjbz8g6k_ZXDoaH-De8GgJhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jr2UBg3Q3AJwGGlTmtABCwm5.jpg?f=fotoalbum_large

Dit verwacht ik te zien:
Afbeeldingslocatie: https://hacs.xyz/assets/images/entry-ef499edeabda2a199fd0450e5072b061.png

En ja, ik kan die filter weghalen (staat standaard op 'Filtering by Downloaded') maar dan zie ik alleen een oneindige lijst van alle plug-ins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-08 07:31

Erik80

Sinds 1980

Je hebt "experimental features" aanstaan...

Als je HACS opnieuw configureert (via integrations) kun je dit uitzetten.

Meer info hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Erik80 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:21:
Je hebt "experimental features" aanstaan...

Als je HACS opnieuw configureert (via integrations) kun je dit uitzetten.

Meer info hier
Djeeeeeeeeeeez. Dat het zo simpel kan zijn! Dank voor de tip :)

Bij installatie werd gevraagd of ik experimental features wou inschakelen, met daarbij vermeld dat je dan meteen klaar bent voor HACS 2.0. Leek me een goed idee. Werd echter niets verteld over de gevolgen, dat mag wel wat duidelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:50
Septillion schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:24:
@Impossibl3 Dan zou ik denk ik deze sensor gewoon middelen met een statistics sensor. En/Of bijvoorbeeld alleen aanpassen als hij meer dan een half amp afwijkt.
Door gebruik te maken van "average_linear" over een sensor sample van 30 lijkt de P1 import/export rustgevender te zijn waardoor de kortstondige pieken van bijvoorbeeld de Quooker er redelijk uit gefilterd worden. Maar nu blijft die wel langer "hoog" of "laag" door die ene uitschieter. Eventueel kan ik deze "average_linear" natuurlijk ook nog draaien over het amperage van de laadpaal om het beeld nog rustiger te krijgen maar dan heb je wel middeling op middeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XS52ZlVWLoJFoaWerqgEO6bhpVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4iJrrm7DxpFO2926r4eosCVk.png?f=fotoalbum_large

Misschien is een bandpass filter beter maar die krijg ik niet werkend. De filter komt namelijk niet naar boven als nieuwe sensor terwijl de "Net point avr" wel naar boven komt als sensor.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - platform: statistics
    name: "Net point avr"
    entity_id: sensor.p1_net_electricity_point
    state_characteristic: average_linear
    sampling_size: 30

- platform: filter
    name: "Net point low pass filter"
    entity_id: sensor.p1_net_electricity_point
    filters:
      - filter: lowpass
        time_constant: 30 

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
@TheFes

Oke ik ben wel iets verder gekomen met de proximity integratie.
Ik heb de handmatige "Home configuratie" verwijderd uit de configuration.yaml, en nu lijkt hij te updaten.

Het enige gekke wat ik nog heb, is dat ik een nieuwe zone heb aangemaakt voor boodschappen. Ik heb dus de locatie opgegeven van de winkel onder settings>zones en heb deze "supermarkt" genoemd. Ik heb vervolgens de proximity configuratie aangepast naar het volgende

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# proximity home
proximity:
  home:
    devices:
      - device_tracker.phone_mij
      - device_tracker.phone_2
    tolerance: 50
    unit_of_measurement: km
  supermarkt:
    zone: supermarkt
      - device_tracker.phone_2

Als ik bij de supermarkt ben, dan zie ik bij device_tracker.phone_mij "supermarkt" staan, dus hij herkent de zone. Echter als ik de state bekijk van de proximity, dan zegt hij het volgende.

YAML:
1
2
3
4
dir_of_travel: not set
nearest: not set
friendly_name: supermarkt

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:06
Wachten... schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:44:
@TheFes

Oke ik ben wel iets verder gekomen met de proximity integratie.
Ik heb de handmatige "Home configuratie" verwijderd uit de configuration.yaml, en nu lijkt hij te updaten.

Het enige gekke wat ik nog heb, is dat ik een nieuwe zone heb aangemaakt voor boodschappen. Ik heb dus de locatie opgegeven van de winkel onder settings>zones en heb deze "supermarkt" genoemd. Ik heb vervolgens de proximity configuratie aangepast naar het volgende

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# proximity home
proximity:
  home:
    devices:
      - device_tracker.phone_2
  supermarkt:
    zone: supermarkt
      - device_tracker.phone_2

Als ik bij de supermarkt ben, dan zie ik bij device_tracker.phone_mij "supermarkt" staan, dus hij herkent de zone. Echter als ik de state bekijk van de proximity, dan zegt hij het volgende.

YAML:
1
2
3
4
dir_of_travel: not set
nearest: not set
friendly_name: supermarkt
Je mist de devices key in je config

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:01:
[...]

Je mist de devices key in je config
Zo dat is stom zeg... haha ik had dit helemaal over het hoofd gezien
Het werkt nu allemaal

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 27-10-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Impossibl3 Zelf zou ik op de uitkomst filteren en/of middelen. Dan heb je zowel een compensatie voor vermogen als spanning.

Voor het filter, is dat je eerste? Zo ja, dan wel full reload doen en nieuwe een quick reload van filter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:50
@Septillion ah dat was de truc ik moest HA even opnieuw starten. Alleen de yaml herladen was onvoldoende. Nu heb ik ook een lowpass bandfilter. Daar kan ik weer mee verder spelen. Dank.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
In het algemeen, een YAML quick reload herlaad alle elementen die je bij Developer Tools > YAML ziet staan. Als daar de betreffende integratie die je toegevoegd/gewijzigd hebt niet bij staat, dan gaat de YAML quick reload ook niet helpen.

En iets specifieker, de eerste keer dat je een nieuwe integratie (of dat nou Restful, MQTT, filter, whatever is) zal een YAML reload die code niet inladen, maar dan staat hij dus ook niet in die lijst. Als hij na een HA restart wel in de lijst staat, zal een YAML reload dus ook die integratie herladen, maar sommige integraties hebben altijd een HA restart nodig (bijvoorbeeld Alert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb laatst bij de Ikea een Dirigera gekocht.

Ik had voorheen een Tradfri en die kon ik prima terugzien in mijn HASS, maar mijn Dirigera is niet te vinden.
Beetje gezocht en op sommige plaatsen staat dat je het als Homekit-device zou moeten kunnen koppelen, maar bij mij wordt-ie niet gevonden.
Heb opnieuw opgestart, gereset, etc.

In de Ikea-app is-ie overigens wel gewoon te vinden.

Is het iemand anders gelukt om de Ikea Dirigera te koppelen?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:08

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik ben aan het kijken of homeasistant wat voor mij is. Ik heb nu een volledig openhab systeem wat werkt.

Ik heb homeasistant op mijn synology geinstalleerd via Docker. Openhab had ik draaien op een Pi en als ik homeasistant werkend krijg op mijn synology wil ik dit misschien ook op mijn pi installeren.

Maar ik merk dat ik heel veel moet doen in configuration.yaml. Dit wordt nu 1 groot bestand kan dit niet anders? verlichting in een apart bestand bijvoorbeeld.

Waarom kan ik niet heel simpel een MQTT device toevoegen via de interface? ik zit weer te rotzooien configuration.yaml omdat het item geen homeasistant topic heeft.

Als ik bluaprint wil installeren bijvoorbeeld https://github.com/dwains...ards/ClockWeatherCalendar

Krijg ik allemaal foutmeldingen.
Invalid blueprint: extra keys not allowed @ data['blueprint']['custom_cards']. Got ['digital-clock', 'atomic-calendar-revive', 'ha-card-weather-conditions'] extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['10_calendar_entity']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['11_calendar_noEventText']['type']. Got 'text-field' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['12_calendar_noEventsForNextDaysText']['type']. Got 'text-field' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['13_calendar_fullDayEventText']['type']. Got 'text-field' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['14_calendar_untilText']['type']. Got 'text-field' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['15_calendar_maxDaysToShow']['type']. Got 'text-field' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['16_language']['type']. Got 'text-field' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['17_temperature_entity']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['18_condition_entity']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['19_feels_like']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['20_humidity']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['21_pressure']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['22_visibility']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['23_wind_bearing']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['24_wind_speed']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['type']. Got 'card' extra keys not allowed @ data['blueprint']['version']. Got '1.0' required key not provided @ data['blueprint']['domain']. Got None

Terwijl ik wel het dashboard heb geïnstalleerd.

Waarschijnlijk ligt het aan mij maar tot nu toe vind ik het allemaal erg omslachtig voor iets wat vrij simpel zou moeten zijn lijkt mij. Zeker omdat ik all een bestaand systeem heb zou je verwachten dat ik zo alles kan toevoegen via de interface. En dat ik alleen wat waardes en login en wachtwoorden moet opgeven en zo.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
TheDudez schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:47:
Ik ben aan het kijken of homeasistant wat voor mij is. Ik heb nu een volledig openhab systeem wat werkt.

Ik heb homeasistant op mijn synology geinstalleerd via Docker. Openhab had ik draaien op een Pi en als ik homeasistant werkend krijg op mijn synology wil ik dit misschien ook op mijn pi installeren.

Maar ik merk dat ik heel veel moet doen in configuration.yaml. Dit wordt nu 1 groot bestand kan dit niet anders? verlichting in een apart bestand bijvoorbeeld.

Waarom kan ik niet heel simpel een MQTT device toevoegen via de interface? ik zit weer te rotzooien configuration.yaml omdat het item geen homeasistant topic heeft.

Als ik bluaprint wil installeren bijvoorbeeld https://github.com/dwains...ards/ClockWeatherCalendar

Krijg ik allemaal foutmeldingen.
Invalid blueprint: extra keys not allowed @ data['blueprint']['custom_cards']. Got ['digital-clock', 'atomic-calendar-revive', 'ha-card-weather-conditions'] extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['10_calendar_entity']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['11_calendar_noEventText']['type']. Got 'text-field' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['12_calendar_noEventsForNextDaysText']['type']. Got 'text-field' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['13_calendar_fullDayEventText']['type']. Got 'text-field' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['14_calendar_untilText']['type']. Got 'text-field' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['15_calendar_maxDaysToShow']['type']. Got 'text-field' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['16_language']['type']. Got 'text-field' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['17_temperature_entity']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['18_condition_entity']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['19_feels_like']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['20_humidity']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['21_pressure']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['22_visibility']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['23_wind_bearing']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['24_wind_speed']['type']. Got 'entity-picker' extra keys not allowed @ data['blueprint']['type']. Got 'card' extra keys not allowed @ data['blueprint']['version']. Got '1.0' required key not provided @ data['blueprint']['domain']. Got None

Terwijl ik wel het dashboard heb geïnstalleerd.

Waarschijnlijk ligt het aan mij maar tot nu toe vind ik het allemaal erg omslachtig voor iets wat vrij simpel zou moeten zijn lijkt mij. Zeker omdat ik all een bestaand systeem heb zou je verwachten dat ik zo alles kan toevoegen via de interface. En dat ik alleen wat waardes en login en wachtwoorden moet opgeven en zo.
Dit is een card blueprint speciaal voor Dwains Dashboard. Standaard ondersteunt HA geen blueprints voor cards.
Verder zal dit niet in configuration.yaml moeten

Oh, en de instructions zijn outdated, want sun en moon kunnen tegenwoordig via de GUI geconfigureerd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:30
Uit de trace haal ik niet direct dat er problemen zijn;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Executed: October 27, 2023 at 18:29:50
Result:
params:
  domain: notify
  service: mobile_app_rob_s23
  service_data:
    title: DingDong
    data:
      image: >-
        http://192.168.178.38/cgi-bin/api.cgi?cmd=Snap&channel=0&rs=wuuPhkmUCeI9WG7C&user=XXXX&password=XXXXX
      actions:
        - action: URI
          title: Bekijk de camera
          uri: app://com.mcu.reolink
        - action: Remind
          title: negeer
          icon: sfsymbols:xmark
          destructive: true
      clickAction: >-
        intent:
        intent:#Intent;launchFlags=0x14000000;component=com.mcu.reolink/com.android.bc.login.WelcomeActivity;S.UID=95270005K1NUL9DW;S.ALMTIME=2023-10-27T18:29:50.148175+02:00;S.ALMNAME=Detection;S.DEVNAME=DontCare;S.ALMTYPE=PEOPLE;S.ALMCHN=1;end
  target: {}
running_script: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Robbie T Dat is echt maar een heeeeeeeeel klein deel van wat je in de trace kunt zien. Kun je de hele trace eens downloaden en posten (minus password weer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheDudez Kan in losse bestanden. Je kunt alle childs in een losse yaml doen met een include (zoals standaard ook al voor automations.yaml erin staat) maar je kunt ook naar packages.

Voor de MQTT, wat voor devices zijn het? En kan daar geen autodiscovery voor HA op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gijsvdhoven
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-07 17:15
Voor de Tweaker die naast Home Assistant ook een Samsung the Frame heeft staan heb ik een Add-on gemaakt die dmv een automatisering de afbeelding op je Frame kan aanpassen. Meer info op: https://github.com/gijsvdhoven/homeassistant-addons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik wil binnenkort een Zigbee naar Wifi device voor Home Assistant aanschaffen om een lamp te schakelen, maar mogelijk komen er nog veel meer apparaten bij die ik op die manier aan HA wil knopen. Zijn er producten met goede ondersteuning in HA die aangeraden worden ? Bij voorkeur eentje die PoE Ethernet maar Wifi kan ook. Liever geen DIY projectje waar ik allerlei onderdelen nog moet zelf zoeken en firmware flashen, maar moet ook niet meteen een ready out of the box product zijn.

Omdat ik HAOS als virtual machine draai op een server in de technische ruimte, is een USB oplossing helaas geen optie. Ik heb ook nog wat Ikea Tradfri spullen die hier eventueel aan gehangen kunnen worden maar niet strikt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:41

[Afbeelding]
Laatste weken veel gezeik gehad. Ik heb multiprotocol uitgezet en radio gemigreerd naar kanaal 26 dat lijkt te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Laatst online: 16:20
Ik heb een Intergas cv ketel die ik wil koppelen aan HA. Mijn doel is om uit te lezen wanneer/of het warm tapwater gebruikt wordt, en ofwel de temperatuur hiervan in te stellen, of de warm tapwater functie aan/uit te zetten.

Ik wil hiermee automatiseren dat er bijv. Maximaal 10 minuten gedouched kan worden.

Ik lees dat er 2 integratie opties zijn. De Intergas connector of via opentherm gateway.

Weet iemand of wat ik wil mogelijk is via 1 van deze 2 connectoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:51
Phuncz schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:15:
Ik wil binnenkort een Zigbee naar Wifi device voor Home Assistant aanschaffen om een lamp te schakelen, maar mogelijk komen er nog veel meer apparaten bij die ik op die manier aan HA wil knopen. Zijn er producten met goede ondersteuning in HA die aangeraden worden ? Bij voorkeur eentje die PoE Ethernet maar Wifi kan ook. Liever geen DIY projectje waar ik allerlei onderdelen nog moet zelf zoeken en firmware flashen, maar moet ook niet meteen een ready out of the box product zijn.

Omdat ik HAOS als virtual machine draai op een server in de technische ruimte, is een USB oplossing helaas geen optie. Ik heb ook nog wat Ikea Tradfri spullen die hier eventueel aan gehangen kunnen worden maar niet strikt noodzakelijk.
Wifi moet je niet aan beginnen. Zigbee & wifi hebben ook een gedeeltelijk overlappende frequentie waardoor je storing krijgt. De Hue Bridge v2 zit bv ook wifi op, maar is nooit ingeschakeld, waarschijnlijk om die reden.

V.w.b. de vraag meen ik dat er bij Z2M een of twee (Tuya?) bridges staan die geflasht kunnen worden. Maar je zou ook een RPi kunnen pakken, als je die hebt, en dan gewoon met een USB stick. Dat heb ik zelf ook een hele tijd lang gebruikt, een oude RPi met een Zigbee & ZWave stick op een centrale plek. Geeft ook meteen meer keuze in hardware & upgrade mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Robbie T schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:31:
[...]

Uit de trace haal ik niet direct dat er problemen zijn;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Executed: October 27, 2023 at 18:29:50
Result:
params:
  domain: notify
  service: mobile_app_rob_s23
  service_data:
    title: DingDong
    data:
      image: >-
        http://192.168.178.38/cgi-bin/api.cgi?cmd=Snap&channel=0&rs=wuuPhkmUCeI9WG7C&user=XXXX&password=XXXXX
      actions:
        - action: URI
          title: Bekijk de camera
          uri: app://com.mcu.reolink
        - action: Remind
          title: negeer
          icon: sfsymbols:xmark
          destructive: true
      clickAction: >-
        intent:
        intent:#Intent;launchFlags=0x14000000;component=com.mcu.reolink/com.android.bc.login.WelcomeActivity;S.UID=95270005K1NUL9DW;S.ALMTIME=2023-10-27T18:29:50.148175+02:00;S.ALMNAME=Detection;S.DEVNAME=DontCare;S.ALMTYPE=PEOPLE;S.ALMCHN=1;end
  target: {}
running_script: false
Interessant die url bij image, waarom verkies je die methode boven een image te saven via snapshot in HA? Is het sneller (als het werkt :P)?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:27:
[...]

Interessant die url bij image, waarom verkies je die methode boven een image te saven via snapshot in HA? Is het sneller (als het werkt :P)?
Er hoeft inderdaad niet eerst een snapshot gemaakt en opgeslagen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Robbie T schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

Er hoeft inderdaad niet eerst een snapshot gemaakt en opgeslagen te worden.
Dat begrijp ik :) Maar heb je getest of het veel scheelt qua snelheid? Ben wel benieuwd.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 16:37

paQ

HA works in mysterious ways

Ik heb een sensor waarde. Als die een bepaalde waarde overschrijdt, dan verander ik de kleur. works.
Nu copy paste ik dat zelfde voor een andere waarde. works niet.

:S

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  - type: conditional
    conditions:
      - entity: humidifier.zhimi_cb1_438c_humidifier
        state: 'on'
    elements:
      - type: state-label
        entity: sensor.tankinhoud_humidifier_kantoor
        style:
          top: 21.5%
          left: 76%
          font-weight: bold
          font-size: 90%
        card_mod:
          style: |
            :host {
              color:
                  {% set inhoud = states('sensor.tankinhoud_humidifier_kantoor')|float %}
                  {% if inhoud <= 1 %}
                    #FFD700
                  {% elif inhoud > 1 %}
                    #DCDCDC
                  {% endif %}
                  }

Hij neemt nu in geheel geen kleur aan, en blijft zwart. How come?

edit:
ik zie de card_mod ook helemaal niet verschijnen in ontwikkelaarstools... weird....
of werkt een card_mod niet onder een condition :?

edit 2:
Kan ik die kleuren anders reeds in de sensor zelf verwerken?

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 28-10-2023 12:12 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:35
Ik heb een aantal ApexCharts Cards van RomRider https://github.com/RomRider/apexcharts-card
Daar verschijnen bij een mouse-over grote popups die een groot deel van de grafiek verbergen. In de app op de telefoon is de hele grafiek bedekt.
Weet iemand hoe ik die popups weg kan krijgen of alleen het uur en de prijs zonder tekst. Want dat het van nordpool komt is wel duidelijk.
Bovendien verschijnt datum en tijdstip ook nog eens dubbel. Is ook overbodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urF_r_kODjUxi-5Xd4qbyNp3qYM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/87oJcT0pWYlWn4qduaecmcGX.jpg?f=user_large

Heb de handleiding doorgespit en wat dingen uitgeprobeerd, maar heb de oplossing nog niet gevonden.

Dit is de YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 1d
header:
  title: Energy price tomorrow (€/kWh)
  show: true
span:
  start: day
  offset: +1d
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_2_10_021
    yaxis_id: morgen
    type: column
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
      });
    float_precision: 2
yaxis:
  - id: morgen
    min: -0.17
    decimals: 2

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Laatst online: 13:24
Hier vind je alles opties van apex_config
https://apexcharts.com/docs/options/tooltip/

YAML:
1
2
3
apex_config:
  tooltip:
    enable: false
JukeboxBill schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:20:
Ik heb een aantal ApexCharts Cards van RomRider https://github.com/RomRider/apexcharts-card
Daar verschijnen bij een mouse-over grote popups die een groot deel van de grafiek verbergen. In de app op de telefoon is de hele grafiek bedekt.
Weet iemand hoe ik die popups weg kan krijgen of alleen het uur en de prijs zonder tekst. Want dat het van nordpool komt is wel duidelijk.
Bovendien verschijnt datum en tijdstip ook nog eens dubbel. Is ook overbodig.

[Afbeelding]

Heb de handleiding doorgespit en wat dingen uitgeprobeerd, maar heb de oplossing nog niet gevonden.

Dit is de YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 1d
header:
  title: Energy price tomorrow (€/kWh)
span:
  start: day
  offset: +1d
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_2_10_021
    yaxis_id: morgen
    type: column
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
      });
    float_precision: 2
yaxis:
  - id: morgen
    min: -0.17
    decimals: 2

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:35
@cerebrum Bedankt, dus tooltip is het steekwoord. Ik zat te zoeken naar popup en mouse-over.

Alleen moet ik nu nog even uitzoeken waar ik dat moet neerzetten. Bovenaan werkt het niet en bij yaxis verdwijnt de hele grafiek.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Ik ben bezig met de Shopping list, en om een notificatie te krijgen als je in de buurt van de supermarkt bent. Nu werkt dit verder allemaal perfect, echter zoek ik nog een manier om enkel een notificatie te krijgen als er daadwerkelijk iets in de lijst staat.

Nu heb ik wel onderstaande sensor toegevoegd, wat op zich wel werkt, echter wordt de lijst entity wordt niet direct geupdate. Dus als ik "appels" toevoeg aan mijn lijst, dan wordt de custom sensor niet direct geupdate. Dit gebeurd pas bij het verversen van het scherm.

YAML:
1
2
3
4
5
command_line:
  - sensor:
      name: "Shopping List"
      unit_of_measurement: "items"
      command: "jq '[.[] | select(.complete==false) | .name] | length' .shopping_list.json"

Nu vroeg ik me af of dit de juiste manier is (zeker omdat hij niet update), en of er niet iets in de shopping list zit ingebouwd om de lijst items op te vragen.

Ik kan namelijk deze output weer gebruiken, dat als de status 1 of hoger is, dat ik dan pas een notificatie krijg zodra ik bij de supermarkt ben. Ik hoef namelijk niet steeds een melding te krijgen als er niks in de shopping list staat.

[ Voor 34% gewijzigd door Wachten... op 28-10-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:14:
HA works in mysterious ways

Ik heb een sensor waarde. Als die een bepaalde waarde overschrijdt, dan verander ik de kleur. works.
Nu copy paste ik dat zelfde voor een andere waarde. works niet.

:S

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
    conditions:
    elements:
      - type: state-label
        entity: sensor.tankinhoud_humidifier_kantoor
        style:
          top: 21.5%
          font-weight: bold
          font-size: 90%
        card_mod:
            :host {
              color:
                  {% if inhoud <= 1 %}
                    #FFD700
                  {% elif inhoud > 1 %}
                    #DCDCDC
                  {% endif %}
                  }

Hij neemt nu in geheel geen kleur aan, en blijft zwart. How come?

edit:
ik zie de card_mod ook helemaal niet verschijnen in ontwikkelaarstools... weird....
of werkt een card_mod niet onder een condition :?

edit 2:
Kan ik die kleuren anders reeds in de sensor zelf verwerken?
Kan het zijn dat de berekende waarde 0 is? Want die sla je over met <=1 en >1.
Edit: Foutje 0 = ook kleiner dan 1. Maar misschien een unavailable waarde, check dat eerst in de ontwikkeltools.

[ Voor 3% gewijzigd door synoniem op 28-10-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

synoniem schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Kan het zijn dat de berekende waarde 0 is? Want die sla je over met <=1 en >1.
Edit: Foutje 0 = ook kleiner dan 1. Maar misschien een unavailable waarde, check dat eerst in de ontwikkeltools.
de uitkomst werkt prima in ontwikkeltools
Maar in developtools van de browser komt heel die card_mod niet tevoorschijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWCyHGr1oW71MNED6qiZX2h7_wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c0rESEvOgBGr4CyQJVxHTyj8.png?f=fotoalbum_large
Bij de sensorwaarde waar het wel bij werkt, staat de entity niet onder een conditional card. Maar zou daar nu echt het verschil in mogen zitten?

[ Voor 58% gewijzigd door paQ op 28-10-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

Maar ik developtools van de browser komt heel die card_mod niet tevoorschijn.

Bij de sensorwaarde waar het wel bij werkt, staat de entity niet onder een conditional card. Maar zou daar nu echt het verschil in mogen zitten?

[Afbeelding]
Card_mod ondersteund inderdaad niet alle cards dus dat zou kunnen. Krijg je in je browser developers tools overigens wel die color: met een andere code te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

synoniem schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:39:
[...]

Card_mod ondersteund inderdaad niet alle cards dus dat zou kunnen. Krijg je in je browser developers tools overigens wel die color: met een andere code te zien?
nope,

Dit waar hij wel werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJnRRMocK6B67_fGV3fH4q37Tbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZaNLXh8YT7A8qJrszEcT0Ybg.png?f=fotoalbum_large

Die niet werkt (onder condition dus)
Daar komt de card_mod verkeerd gemapped uit lijkt het ook wel, en is verder ook leeg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFYk5tm94JjelsFuHGsvKYQSJfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t9qpIcqvLWjjd0ceIdlGmWHk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:43:
[...]

nope,

Dit waar hij wel werkt:
[Afbeelding]

Die niet werkt (onder condition dus)
Daar komt de card_mod verkeerd gemapped uit lijkt het ook wel, en is verder ook leeg
[Afbeelding]
Ik heb zelf ook even een conditional card geprobeerd en card_mod werkt gewoon. Maar als ik naar ik je code kijk zie ik wel twee keer style: staan namelijk gewoon en onder card_mod: . Als je eerste weg laat of samenvoegt met die onder cardmod heb je kans dat het wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

TheFes schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:53:
[...]

Dit is een card blueprint speciaal voor Dwains Dashboard. Standaard ondersteunt HA geen blueprints voor cards.
Verder zal dit niet in configuration.yaml moeten

Oh, en de instructions zijn outdated, want sun en moon kunnen tegenwoordig via de GUI geconfigureerd worden
Hoe voeg ik hem dan toe? De instructies zijn lekker vaag voor iemand die niet bekend is met homeasistant.
Septillion schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:50:
@TheDudez Kan in losse bestanden. Je kunt alle childs in een losse yaml doen met een include (zoals standaard ook al voor automations.yaml erin staat) maar je kunt ook naar packages.

Voor de MQTT, wat voor devices zijn het? En kan daar geen autodiscovery voor HA op?
Ik heb ze all beschikbaar via mqtt. Ik wil snel kunnen swithen van openhab naar homeasistant. Waarom moet autodiscovery speciaal voor HA? Het is mqtt dat zou moeten werken op elk smarthome systeem. Als dit niet kan dan is homeasistant verkeerd opgebouwd.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

synoniem schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:06:
[...]

Ik heb zelf ook even een conditional card geprobeerd en card_mod werkt gewoon. Maar als ik naar ik je code kijk zie ik wel twee keer style: staan namelijk gewoon en onder card_mod: . Als je eerste weg laat of samenvoegt met die onder cardmod heb je kans dat het wel werkt.
Heb ik in mijn andere code ook gewoon staan. Dat maakt niet uit, is een andere syntax.

sja... zal HA nog eens herstarten... je weet maar nooit

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 28-10-2023 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
TheDudez schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:16:
[...]

Hoe voeg ik hem dan toe? De instructies zijn lekker vaag voor iemand die niet bekend is met homeasistant.
[...]

Ik heb ze all beschikbaar via mqtt. Ik wil snel kunnen swithen van openhab naar homeasistant. Waarom moet autodiscovery speciaal voor HA? Het is mqtt dat zou moeten werken op elk smarthome systeem. Als dit niet kan dan is homeasistant verkeerd opgebouwd.
Als je die blueprint wil gebruiken, moet je ook Dwains Dashboard gebruiken

En als je MQTT entities niet met auto discovery werken, dan moet je ze zelf definiëren in YAML met de MQTT integratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

TheFes schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:22:
[...]

Als je die blueprint wil gebruiken, moet je ook Dwains Dashboard gebruiken

En als je MQTT entities niet met auto discovery werken, dan moet je ze zelf definiëren in YAML met de MQTT integratie
Dit kan niet via de interface? Wat slecht... :|

Dankje maar ik heb die geïnstalleerd. https://dwainscheeren.git...3/blueprint/tutorial.html

You always gonna start with the header of a blueprint which looks like this. Uh ja waar doe ik dit dan in opslaan? welke map enzovoort? Geen link naar een handleiding helemaal niks. Tot nu toe vind ik homeasistant echt een draak van een programma zo gebruikers onvriendelijk. Zeker voor iemand die alle iets heeft draaien zo het redelijk makkelijk moeten zijn. Maar het gaat mij denk ik teveel tijd kosten om het om te bouwen.

Ik ben bang dat homeasistant niet iets voor mij is. Ik heb openhab draaien en daar kan ik zo goed als alles via een interface doen. Ik heb ook via bestanden een hoop gedaan maar dan zijn er duidelijke handleidingen homeasistant is een donkerbos zonder goede borden.

Alleen het voordeel van homeaistant is dat de community groter is. En dat is ook de reden dat ik aan het kijken was of het wat is voor mij is. Bij openhab heb je veel meer keuze vrijheid hoe je iets wilt doen. En proberen zie je niet een cloud abonoment aan te smeren voor google device dat is gewoon gratis en kan je zelf ook opzetten openhabcloud.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
TheDudez schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Dankje maar ik heb die geïnstalleerd. https://dwainscheeren.git...3/blueprint/tutorial.html

You always gonna start with the header of a blueprint which looks like this. Uh ja waar doe ik dit dan in opslaan? welke map enzovoort? Geen link naar een handleiding helemaal niks. Tot nu toe vind ik homeasistant echt een draak van een programma zo gebruikers onvriendelijk. Zeker voor iemand die alle iets heeft draaien zo het redelijk makkelijk moeten zijn. Maar het gaat mij denk ik teveel tijd kosten om het om te bouwen.

Ik ben bang dat homeasistant niet iets voor mij is. Ik heb openhab draaien en daar kan ik zo goed als alles via een interface doen. Ik heb ook via bestanden een hoop gedaan maar dan zijn er duidelijke handleidingen homeasistant is een donkerbos zonder goede borden.

Alleen het voordeel van homeaistant is dat de community groter is. En dat is ook de reden dat ik aan het kijken was of het wat is voor mij is. Bij openhab heb je veel meer keuze vrijheid hoe je iets wilt doen. En proberen zie je niet een cloud abonoment aan te smeren voor google device dat is gewoon gratis en kan je zelf ook opzetten openhabcloud.
Volgens mij moet je dit doen
https://dwainscheeren.git...html#importing-blueprints

Maar Dwains Dashboard is een custom dashbord dat verder niet door Home Assistant ontwikkeld wordt, maar dus door Dwain. Dit staat dus los van Home Assistant. Voor hulp bij Dwains Dashboard moet je bij Dwain zijn.

Verder kun je alles wat via Nabu Casa kan, ook zelf gratis regelen, maar dan kost het je tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:40
[...]

Ik weet niet precies wat je wil. Maar als je een blueprint wil toepassen ga je naar: instellingen / automatiseringen / tabblad blueprints. Alles wordt vanzelf op de juiste plek opgeslagen

overigens herken ik de "kort door de bocht" documentatie soms ook wel. "neem volgende regels op". Waar? Hoe? haha. Dan ga ik altijd maar op zoek naar voorbeelden van anderen en kopieer ik dit. Zelf uitvogelen is voor de higher educated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
oltk schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:09:
[...]

Ik weet niet precies wat je wil. Maar als je een blueprint wil toepassen ga je naar: instellingen / automatiseringen / tabblad blueprints. Alles wordt vanzelf op de juiste plek opgeslagen

overigens herken ik de "kort door de bocht" documentatie soms ook wel. "neem volgende regels op". Waar? Hoe? haha. Dan ga ik altijd maar op zoek naar voorbeelden van anderen en kopieer ik dit. Zelf uitvogelen is voor de higher educated.
Hij heeft het over een card Blueprint voor Dwains Dashboard, niet over een standaard HA Blueprint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:40
TheFes schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Hij heeft het over een card Blueprint voor Dwains Dashboard, niet over een standaard HA Blueprint
Maar dat is toch helemaal geen basis functionaliteit van HA? waarom dan wel die vergelijking met openhab?
offtopic:
Zo kan je elk programma wel aanvallen als er iemand is die er iets omheen heeft geknutseld met een slechte documentatie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Mijn integratie met Enphase Envoy is al lange tijd stuk. Ik heb 2 losse systemen qua zonnepanelen. 1 met oude firmware die het is blijven doen, en 1 met nieuwe firmware waarvan de integratie stuk is gegaan.

Er is veel geschreven over dit probleem, oplossing is om HACS? te gebruiken, maar dit alleen al is lastig voor iemand als ik. Wel erg jammer want ik vond het wel echt heel gaaf.

Misschien nog maar eens wat energie in HACS steken.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
oltk schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:15:
[...]

Maar dat is toch helemaal geen basis functionaliteit van HA? waarom dan wel die vergelijking met openhab?
offtopic:
Zo kan je elk programma wel aanvallen als er iemand is die er iets omheen heeft geknutseld met een slechte documentatie :?
Dat geef ik toch ook al aan in mijn post boven de jouwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:51
Ik heb hier sinds kort 2 water meters via esphome werkend in HA.

Het verbruik zie ik netjes terug in het Dashboard de dag teller reset ook netjes om 12 snachts.

Echter als ik de ESP8266 spanningsloos maak gaan alle tellers naar 0 liter.

De watermeter yaml komt van Wouter aka Twoenter😉

Wat is hiervan de oorzaak en hoe is dit op te lossen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10:09
Een aantal Intergraties zijn er bij mij mee gestopt, de belangrijkste MHI-AC-Ctrl ESPhome. Deze was helemaal verdwenen uit de ESPhome addon. Ik kon de MHI-AC-Ctrl wel opnieuw installeren wat ik ook gedaan heb. Nu krijg ik echter de melding dat de MHI-AC-Ctrl geen verbinding kan maken, zie log:

INFO ESPHome 2023.10.3
INFO Reading configuration /config/esphome/mhi-ac-woonkamer.yaml...
INFO Starting log output from mhi-ac-woonkamer.local using esphome API
WARNING Can't connect to ESPHome API for mhi-ac-woonkamer.local: Error connecting to ('192.168.2.92', 6053): [Errno 113] Connect call failed ('192.168.2.92', 6053) (SocketAPIError)
INFO Trying to connect to mhi-ac-woonkamer.local in the background

Vanmorgen draaide het allemaal als een zonnetje, vanmiddag ben ik bezig geweest met het installeren van een switch op zolder en is de modem een paar keer opnieuw opgestart. Daarna was het mis met de verbinding van de MHI-AC-Ctrl module.

Naast de ESPhome ligt ook de Shelly die de stroom meet voor de AC er ook uit.

Ik heb HA al diverse malen opnieuw opgestart en de modem ook een herstart gegeven. Ik ben een beginner met HA en denk nu aan het terugzetten van een backup.

Iemand een idee wat gebeurd is en wat de oplossing zou kunnen zijn??

PS
En ik zie dat ESPHome ook een update heeft gekregen met de medeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9R0Ytk9eltpbu-jVxjsCwaJ0kM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dFvyT5vFJz179OjS0wVLvE1D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Nomind op 28-10-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
wizzopa schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:49:

Het verbruik zie ik netjes terug in het Dashboard de dag teller reset ook netjes om 12 snachts.

Dat doen de meeste ESPHome sensoren en is verder niet erg. HA snapt dit en zal gewoon lekker verder tellen.
Als je je dagelijks/maandelijks/jaarlijks/lifetime verbruik bij wil houden in een sensor, kun je een utility meter sensor gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
TheFes schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Dat doen de meeste ESPHome sensoren en is verder niet erg. HA snapt dit en zal gewoon lekker verder tellen.
Als je je dagelijks/maandelijks/jaarlijks/lifetime verbruik bij wil houden in een sensor, kun je een utility meter sensor gebruiken
Dank voor je snelle en duidelijk reactie, hoe implanteer ik dat, hoe ziet dat er uit als code.

Code kopiëren is toch wat anders dan zelf typen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
wizzopa schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:29:
[...]

Dank voor je snelle en duidelijk reactie, hoe implanteer ik dat, hoe ziet dat er uit als code.

Code kopiëren is toch wat anders dan zelf typen 😉
Een utility meter kun je ook gewoon onder de helpers instellen (nutsmeter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
TheFes schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:20:
[...]

Een utility meter kun je ook gewoon onder de helpers instellen (nutsmeter)
Gevonden, morgen eerst 40 klokken op wintertijd zetten, en dan verder met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:17
Nomind schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:17:
Een aantal Intergraties zijn er bij mij mee gestopt, de belangrijkste MHI-AC-Ctrl ESPhome. Deze was helemaal verdwenen uit de ESPhome addon. Ik kon de MHI-AC-Ctrl wel opnieuw installeren wat ik ook gedaan heb. Nu krijg ik echter de melding dat de MHI-AC-Ctrl geen verbinding kan maken, zie log:

INFO ESPHome 2023.10.3
INFO Reading configuration /config/esphome/mhi-ac-woonkamer.yaml...
INFO Starting log output from mhi-ac-woonkamer.local using esphome API
WARNING Can't connect to ESPHome API for mhi-ac-woonkamer.local: Error connecting to ('192.168.2.92', 6053): [Errno 113] Connect call failed ('192.168.2.92', 6053) (SocketAPIError)
INFO Trying to connect to mhi-ac-woonkamer.local in the background

Vanmorgen draaide het allemaal als een zonnetje, vanmiddag ben ik bezig geweest met het installeren van een switch op zolder en is de modem een paar keer opnieuw opgestart. Daarna was het mis met de verbinding van de MHI-AC-Ctrl module.

Naast de ESPhome ligt ook de Shelly die de stroom meet voor de AC er ook uit.

Ik heb HA al diverse malen opnieuw opgestart en de modem ook een herstart gegeven. Ik ben een beginner met HA en denk nu aan het terugzetten van een backup.

Iemand een idee wat gebeurd is en wat de oplossing zou kunnen zijn??

PS
En ik zie dat ESPHome ook een update heeft gekregen met de medeling:
[Afbeelding]
Hebben ze een vast IP adres? Even controleren of die nog juist ingesteld staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

-Casper schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:59:
[...]

Hebben ze een vast IP adres? Even controleren of die nog juist ingesteld staan.
Idd, alles in zijn verhaal wijst erop dat ze geen vast IP hebben :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

paQ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Heb ik in mijn andere code ook gewoon staan. Dat maakt niet uit, is een andere syntax.

sja... zal HA nog eens herstarten... je weet maar nooit
nope helaas, geen verschil.
Zodra ik hem uit de conditions kaart haal, werkt het weer gewoon.

Jij nog een idee @TheFes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:02:
[...]

Idd, alles in zijn verhaal wijst erop dat ze geen vast IP hebben :'(
Ik heb de extra switch er tussen uit gehaald en......het werkt weer :)
De extra IP adressen van de nieuwe switch zorgde voor het probleem.
Nu maar snel deze apparaten op een vast IP adres zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:42
Nomind schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:30:
[...]

Laat ze op DHCP en reserveer op MAC adres in je router/server.
Dan heb je een overzicht van gereserveerde adressen EN het voordeel van DHCP.
Anders word het een kladblokje met alles wat je ergens reserveert.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:41:
[...]

Dat begrijp ik :) Maar heb je getest of het veel scheelt qua snelheid? Ben wel benieuwd.
Beetje verlate reactie maar vandaag eens even aangekeken. Ik heb geen delay tussen het maken van de screenshot en het versturen hiervan zitten en heb niet het idee dat dit trager is dan via de rechtstreekse snapshot van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:17
Nomind schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:30:
[...]

Een switch deelt over het algemeen geen IP adressen uit. Je hebt er waarschijnlijk een (extra) router tussen geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-08 16:33
wizzopa schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:49:

Inderdaad utilitymeter aanmaken. Zet Deltawaarde aan. Dan blijft die doortellen. Ik was ook even aan het zoeken hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
raymondw schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:00:
[...]

Laat ze op DHCP en reserveer op MAC adres in je router/server.
Dan heb je een overzicht van gereserveerde adressen EN het voordeel van DHCP.
Anders word het een kladblokje met alles wat je ergens reserveert.
Ik weet niet hoe ik op MAC adres kan reserveren.
In de modem/router zie ik dit menu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZIOh5zwq_fxPc7aWJU4WncPr00=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KZrjDKISlRsxD2ZjzjomfkIA.png?f=fotoalbum_large

Is via dit menu de IP adressen statisch maken afdoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-08 16:33
Nomind schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:45:
[...]

Ik weet niet hoe ik op MAC adres kan reserveren.
In de modem/router zie ik dit menu:
[Afbeelding]

Is via dit menu de IP adressen statisch maken afdoende?
Dat lijkt er wel op. Vaak kan je ook in de lijst met apparaten die al een ip hebben het aanpassen. Dan hoeft je het Mac adres niet handmatig in te voeren. Nadat je het hebt ingevuld het apparaat/computer opnieuw opstarten/verbinden met het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
paQ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:24:
[...]

nope helaas, geen verschil.
Zodra ik hem uit de conditions kaart haal, werkt het weer gewoon.

Jij nog een idee @TheFes ?
Geen idee, ik zie ook niet echt verschil tussen de werkende en niet werkende code, en heb verder weinig ervaring met card-mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-07 12:13
Vraagje over Growatt intergratie.
De standaard intergratie via de cloud werkt volgens mij al weer 7 weken niet. Dit gebeurt regelmatig.
Nu ben ik opzoek naar een permanente oplossing. de oplossingen die aangedragen worden lukken mij meestal niet dus mijn vraag, wat is een simpele oplossing voor dit probleem?

Mijn type converter wordt volgens mij niet ondersteunt door deze add-on:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMxNU4VDLcVfU4GUWwvAs5O4yco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JaJErZnseg43CxgPinlimJnH.png?f=user_large

Type converter van Growatt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ynoFdvsmIdZJUpjgTKrC0VsCOI=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/z7KAHqc8aN5lJnmC2xavK6fB.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Weet iemand hier hoe ik een bepaalde ruimte terug kan krijgen in de "Adaptive lighting" integratie?

Ik heb dit ooit eerder gebruikt en toen een ruimte "badkamer" aangemaakt. Als ik deze nu weer opnieuw wil aanmaken, dan geeft hij het volgende aan

code:
1
This device is already configured

Nu heb ik wel geprobeerd om die entities te verwijderen, maar dat lukt dus niet. Is er een manier om deze configuratie weer terug te krijgen voor die ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:26
Ik ben bezig om de standaard energy dashboard om te zetten naar een dashboard waar ik zelf dingen kan toevoegen. Het lukt me alleen niet om de standaard energy graphs en distribution card met data te voorzien.

Is het niet genoeg om het volgende in mijn custom dashboard te stoppen?

type: energy-distribution

Moet er nog wat extra bij het bovenstaande type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Rickrebr schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:05:
Ik ben bezig om de standaard energy dashboard om te zetten naar een dashboard waar ik zelf dingen kan toevoegen. Het lukt me alleen niet om de standaard energy graphs en distribution card met data te voorzien.

Is het niet genoeg om het volgende in mijn custom dashboard te stoppen?

type: energy-distribution

Moet er nog wat extra bij het bovenstaande type?
Als het goed is heb je ook nog de date-picker nodig. Zonder die zullen de standaard energy dashboard cards geloof ik niet zoveel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:07

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]
Dat is niet zozeer slecht, maar zoals het "vroeger" gedaan moest worden.

HA heeft daarom MQTT autodiscovery bedacht. Dan hoef je geen YAML bestanden te editen. De "sensor" definieert automatisch alles wat nodig is in HA om er meteen mee te kunnen werken.

In OpenHAB (dat gebruikte ik voorheen) moest je talloze 'things' files aanmaken. Heel erg bewerkelijk. Daarom ondersteund ook OpenHAB tegenwoordig de HA wijze van werken: https://www.openhab.org/addons/bindings/mqtt.homeassistant/

Als jij die methode niet gebruikt, dan zul je net als in OpenHAB je MQTT sensoren handmatig moeten definieren.
Als je in de MQTT documentatie duikt (https://www.home-assistant.io/integrations/mqtt/), dan zul je zien dat alles gedefinieerd is, voor allerhande type sensoren. Bijv. voor een knop
OpenHAB en keuzevrijheid komt op mij vreemd over. Juist door alle beperkingen - meestal komende van Kai - en de trage update frequentie ben ik overgestapt op HA.

En ja, dat was ff wennen, maar ik kan in de UI van HA echt zoveel meer bereiken dan in OpenHAB, dat ik nooit meer terug wil. Ook ik heb in het begin een hoop met MQTT gedaan, zodat ik in beide systemen een groot deel van mijn sensoren had om de transitie te vereenvoudigen.

HA zelf gaat steeds meer vanuit de UI laten configureren, maar veel zaken uit de community moet je in YAML doen. Of dat gaat veranderen weet ik niet. Ik maak zelf dingen waar ik echt geen UI voor ga bouwen, dat gaat me een paar duizend uur kosten namelijk.

Dus je zult er ff tijd in moeten steken, en misschien stap voor stap dingen overzetten en proberen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-08 22:55
RoTeK70 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:13:
De standaard intergratie via de cloud werkt volgens mij al weer 7 weken niet. Dit gebeurt regelmatig.
Nu ben ik opzoek naar een permanente oplossing. de oplossingen die aangedragen worden lukken mij meestal niet dus mijn vraag, wat is een simpele oplossing voor dit probleem?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb zelf een Growatt 4000TL3-S met een ShineLAN, ik was zo klaar met hoe vaak het portal (en dus HA integratie) eruit lag dat ik nu de volgende oplossing heb:
GROTT
Is van een medetweaker @Johan_meijer O+

Stel de Shinelan/ShineWifi in op het Grott IP, en die vangt alles op, optioneel kan je de data dan nog doorsturen naar het Chinese portal ;)
En optionele upload naar PVoutput.org.

Grott draait hier in een Unraid Docker Contrainer, stuurt het naar MQTT broker die het weer laat zien in HA.
Sindsdien geen enkel data bericht meer gemist!
Klinkt ingewikkeld, maar bleek uiteindelijik erg makkelijk in te stellen!

Ook ondersteuning voor jouw 2500-MTL-S (ShineWiFi).

Meerderen gingen je al voor:
Link naar alle Grott vermeldingen in dit topic.

[ Voor 11% gewijzigd door Medic op 29-10-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-08 12:50
Hier draait al tijden HA, vooral als logger aan energie en enkele eenvoudige automations (buitenlicht schemerschakeling etc), 95% loopt met shelly switches in huis.

Nu heb ik eerder al met MQTT hier succesvol het eea mee gedaan, maar loop nu een beetje vast. Eerder heb ik een automation gemaakt als volgt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
alias: Dimmer short
description: ""
trigger:
  - platform: mqtt
    topic: shellies/shellydimmer2-08F9E0443C48/input/0
    payload: "1"

Deze slaat direct aan bij indrukken knop, prima.

Nu ben ik in de slaapkamer bezig met een pulsdrukker (in shelly als detached opgegeven) en wil eigenlijk double push, of anders wel longpush opnemen. Ik kan echter alleen slecht uit de MQTT komen aangezien ik geen conditions kan geven qua MQTT messageload.

code:
1
2
shellies/shellydimmer2-08F9E0443C48/input/0 wordt 1 bij iedere knopdruk
shellies/shellydimmer2-08F9E0443C48/longpush/0 bestaat ook, maar geeft óók bovenstaande als 1

dit slaat dus beiden automations aan
De uitkomst zit 'm denk ik in de derde topic:
code:
1
2
3
4
shellies/shellydimmer2-08F9E0443C48/input_event/0
met als payload:
{"event":"S","event_cnt":16}
{"event":"L","event_cnt":14}

Maar ik krijg nog niet lekker condities voor elkaar, en de event uit die laatste niet uit de array (Is het L of S ingedrukt?)

Iemand die dit al eerder heeft uitgeplozen? :)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 16:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wachten... schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:56:

Nu heb ik wel geprobeerd om die entities te verwijderen, maar dat lukt dus niet. Is er een manier om deze configuratie weer terug te krijgen voor die ruimte?
Waarom lukt dat niet? Als je naar je entities gaat (dus config/entities) en daar sorteert op integration adaptive lighting en alles wat met badkamer te maken heeft weg probeert te gooien, welke foutmelding krijg je dan?

Zelf zou ik trouwens snel denken "laat maar zitten.." en gewoon een nieuwe naam gebruiken zoals badkamer2 :P

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 29-10-2023 12:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zQE6iii9UBkVC60Qcv9ULrD_K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBHBulOY3VrifzaTYlUGrEd4.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij op weg helpen, met het maken van deze "simpele" parallelschakeling,
Het maken van een automatisering door inschakelen van één van de ingangen is me gelukt echter het uitschakelen lukt me niet:
Vragen:
-Kan het in één automatisering of moet het met 2 stuks
-het lijkt erop dat ik de OR-functie verkeerd gebruik (geeft nl. niet het gewenste resultaat)

Wellicht met een voorbeeld of linkje.

thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:25
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

Niet specifiek dat, maar de update heeft wel even bijna al mijn integraties gesloopt. Alleen een harde reboot kreeg de boel weer werkend.
Harde reset lost bij mij niets op. Is dan de enige oplossing een backup terugzetten?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Laatst online: 02-08 12:50
tingbrouwer schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:19:
[Afbeelding]

Kan iemand mij op weg helpen, met het maken van deze "simpele" parallelschakeling,
Het maken van een automatisering door inschakelen van één van de ingangen is me gelukt echter het uitschakelen lukt me niet:
Vragen:
-Kan het in één automatisering of moet het met 2 stuks
-het lijkt erop dat ik de OR-functie verkeerd gebruik (geeft nl. niet het gewenste resultaat)

Wellicht met een voorbeeld of linkje.

thx.
wat probeer je precies? Heb je wat meer context?

Als het bijvoorbeeld 2 schakelaren zijn kan je met een automation beiden parallel laten lopen toch?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
bbn_ldp schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:23:
[...]

Harde reset lost bij mij niets op. Is dan de enige oplossing een backup terugzetten?
Ik ben bang van wel. Ik was ook van plan dat als volgende stap te doen als de restart van de VM niks deed: gelukkig had ik mazzel en kwam alles weer terug na de reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-08 14:13

Toppe

Oké ✅

paQ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

Maar in developtools van de browser komt heel die card_mod niet tevoorschijn.

[Afbeelding]
Vergeet state-label, die werkt bagger. Dit werkt perfect:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
    conditions:
      - entity: sensor.thermostat
        state: 'OFF'
    elements:
      - type: custom:mushroom-title-card
        subtitle: >-
          {{ state_attr('climate.altherma', 'current_temperature') }}°C / {{
          state_attr('climate.altherma', 'temperature') }}°C
        card_mod:
            ha-card {
              border: none;
              background: none;
              color: white;
              --primary-text-color: white;
              --secondary-text-color: {% if states('sensor.thermostat') == 'ON' %}
                                        {% if states('sensor.i_o_mode') | regex_match('(.*eating.*)') %}
                                          gold
                                        {% elif states('sensor.i_o_mode') | regex_match('(.*ooling.*)') %}
                                          blue
                                        {%- endif %}
                                      {% else %}
                                          white
                                      {%- endif%};
            }
            ha-card > div > h2.subtitle {
              font-size: 8pt;
            }
        style:
          top: 36%
          left: 62%

Regex vindt ik echt bagger, aangezien er alleen een combinatie mogelijk is van DHW + Heating, DHW, Heating, DHW + Cooling, Cooling maar voor deze niet elegante oplossing gekozen :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:59

Antonio di

a mi me dijeron que si

RoTeK70 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je al dit forum doorgenomen:
Growatt Omvormer uitlezen via proxy of Python script
mischien dat ze je daar ook verder kunnen helpen

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Laatst online: 09-07 18:45

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Wisten jullie dat je vanuit home assistant een event naar tasker kan uitvoeren.
slecht gedocumenteerd maar dit werkt.

Maak een intent recieved event aan in tasker. geef het een action naam. bijvoorbeeld foobar.

koppel het aan je task.

voer het volgende uit in home assistant.

YAML:
1
2
3
4
5
6
service: notify.mobile_app_androidphone
data:
  data:
       intent_package_name: "net.dinglisch.android.taskerm"
       intent_action: "foobar"

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
Erg mooi.. vooral voor een tablet. Zou je misschien je config willen delen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:07

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Toppe schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:40:
[...]
Laatste screen, welke kaart is dat onderin?
Dat is een Sankey-Diagram, zal dus wel de sankey kaart zijn 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Mars Warrior op 29-10-2023 15:45 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Held! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Gizz schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:10:
[...]

Waarom lukt dat niet? Als je naar je entities gaat (dus config/entities) en daar sorteert op integration adaptive lighting en alles wat met badkamer te maken heeft weg probeert te gooien, welke foutmelding krijg je dan?

Zelf zou ik trouwens snel denken "laat maar zitten.." en gewoon een nieuwe naam gebruiken zoals badkamer2 :P
Ik krijg geen foutmelding. Ik kan ze gewoonweg niet weggooien.
Ik heb ze ook al uitgeschakeld (dat lukt wel) en toen proberen weg te gooien, maar zonder gewenst resultaat.

Ik wil geen troep maken van mijn HA. Dus het hernoemen naar Badkamer2 vind ik niet echt een oplossing. :)

EDIT opgelost:
Ik heb het op kunnen lossen. Ik heb een nieuwe adaptive kamer aangemaakt, en deze daarna hernoemd naar Badkamer. Dan pakt hij vervolgens de entities mee die al bestonden.

[ Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 29-10-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:26
Dutchess_Nicole schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Als het goed is heb je ook nog de date-picker nodig. Zonder die zullen de standaard energy dashboard cards geloof ik niet zoveel doen.
Die zat er al in, keer verwijderd en opnieuw erbij gedaan maar het werkt nog steeds niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-08 15:40

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Toppe schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

Vergeet state-label, die werkt bagger. Dit werkt perfect:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
    conditions:
      - entity: sensor.thermostat
        state: 'OFF'
    elements:
        subtitle: >-
          {{ state_attr('climate.altherma', 'current_temperature') }}°C / {{
          state_attr('climate.altherma', 'temperature') }}°C
        card_mod:
            ha-card {
              border: none;
              background: none;
              color: white;
              --primary-text-color: white;
              --secondary-text-color: {% if states('sensor.thermostat') == 'ON' %}
                                        {% if states('sensor.i_o_mode') | regex_match('(.*eating.*)') %}
                                          gold
                                        {% elif states('sensor.i_o_mode') | regex_match('(.*ooling.*)') %}
                                          blue
                                        {%- endif %}
                                      {% else %}
                                          white
                                      {%- endif%};
            }
            ha-card > div > h2.subtitle {
              font-size: 8pt;
            }
        style:
          top: 36%
          left: 62%

Regex vindt ik echt bagger, aangezien er alleen een combinatie mogelijk is van DHW + Heating, DHW, Heating, DHW + Cooling, Cooling maar voor deze niet elegante oplossing gekozen :D
yes zo werkt ie idd...
wel raar dat een card werkt onder een conditional element, en een ander element niet. :S

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
    conditions:
    elements:
        title: '{{ states(''sensor.tankinhoud_humidifier_kantoor'')  }} l'
        style:
          top: 28%
        card_mod:
            .title {
              font-size: 14px !important;
              font-weight: bold !important;
              color:
                   {% if inhoud >= 1 %}
                     #FFD700 !important
                   {% elif inhoud < 1 %}
                     #DCDCDC !important
                   {% endif %}
                   }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:44
stevenP schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

wat probeer je precies? Heb je wat meer context?

Als het bijvoorbeeld 2 schakelaren zijn kan je met een automation beiden parallel laten lopen toch?
Als ze parallel lopen kan bij triggering één van de automatiseringen de uitgang uitschakelen terwijl dat voor de andere nog niet de bedoeling is.

Wellicht geeft onderstaande matrix meer duidelijkheid, ik ben meer van de "oude" schema's en matrixen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKn555g3XA6oBUGRaEBVv4VzMRI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZQ4DSDWopduor8Rx7VE3xiLG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 16:44

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Opperhoof schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:54:
Ik heb een Intergas cv ketel die ik wil koppelen aan HA. Mijn doel is om uit te lezen wanneer/of het warm tapwater gebruikt wordt, en ofwel de temperatuur hiervan in te stellen, of de warm tapwater functie aan/uit te zetten.

Ik wil hiermee automatiseren dat er bijv. Maximaal 10 minuten gedouched kan worden.

Ik lees dat er 2 integratie opties zijn. De Intergas connector of via opentherm gateway.

Weet iemand of wat ik wil mogelijk is via 1 van deze 2 connectoren?
Er is wellicht nog een 3e optie:
HuismAndré in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
[edit]Deze optie biedt alleen monitoring, geen wijzigingen.

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 29-10-2023 22:14 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:12

Vos

AFCA

Wachten... schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:56:
Weet iemand hier hoe ik een bepaalde ruimte terug kan krijgen in de "Adaptive lighting" integratie?

Ik heb dit ooit eerder gebruikt en toen een ruimte "badkamer" aangemaakt. Als ik deze nu weer opnieuw wil aanmaken, dan geeft hij het volgende aan

code:
1
This device is already configured

Bij Settings > Devices & services > Adaptive lighting staat bij entries niet de badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:55
Ik zoek een inbouwmodule met de volgende kenmerken:
- Zigbee
- Dimmer
- 2 gang
- Zonder nul

Elke keer als denk ik, dit is ‘m, ontbreekt toch één van deze kenmerken. Ik kwam wel deze tegen, maar die lijkt niet meer verkrijgbaar. Iemand een idee?

Edit: zie ‘m nu wel bij Ali voor ruim €40. Iemand een goedkoper idee?

[ Voor 10% gewijzigd door edozat1 op 29-10-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

edozat1 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:31:
Ik zoek een inbouwmodule met de volgende kenmerken:
- Zigbee
- Dimmer
- 2 gang
- Zonder nul

Elke keer als denk ik, dit is ‘m, ontbreekt toch één van deze kenmerken. Ik kwam wel deze tegen, maar die lijkt niet meer verkrijgbaar. Iemand een idee?

Edit: zie ‘m nu wel bij Ali voor ruim €40. Iemand een goedkoper idee?
Kijk eens naar Ecodim, die voldoet aan al je eisen. Gewoon Europees product, geen ali meuk dus wel iets duurder (rond de €50) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haam
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-06 23:52
Vaevictis_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:27:
Niemand hier problemen met Skyconnect en multi protocol laatste weken? Zigbee 3.0 apparaten zijn bij mij niet bereikbaar. Wil graag weten of het aan het radio kanaal ligt of andere issues met software.
Nee, bij mij werkt e nog zoevend. Ik draai 2023.10.3 op het moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:55
Sp33dFr34k schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:38:
[...]

Kijk eens naar Ecodim, die voldoet aan al je eisen. Gewoon Europees product, geen ali meuk dus wel iets duurder (rond de €50) :)
Dank, alleen volgens mij vind ik alleen een enkele dimmer. Of een dubbele met draaiknoppen voor €80-€90. Of kijk ik verkeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door edozat1 op 30-10-2023 07:26 ]

Pagina: 1 ... 122 ... 329 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.