Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Oeps ja, de Zigbee dubbele versie is een pak duurder inderdaad. Enkel kosten ze rond de €50.edozat1 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 07:23:
[...]
Dank, alleen volgens mij vind ik alleen een enkele dimmer. Of een dubbele met draaiknoppen voor €80-€90. Of kijk ik verkeerd?
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Ik heb nu als condition een deursensor toegevoegd. Deze heb ik als "Device" toegevoegd, en hij herkend dan automatisch "conditions", er staat namelijk standaard al "Deursensor voordeur is open" en ik kan ook kiezen voor "Deursensor voordeur is closed".
:strip_exif()/f/image/kBhZI37xfoMeGGfNRoHvGtL2.jpg?f=fotoalbum_small)
Als ik echter deze toevoeg aan de automation, en lijkt hij daar te stoppen als ik de "trace" bekijk.
Kijkt hij nou echt naar de status "open" of "closed" of zijn dat puur een soort placeholders?
Want als ik de daadwerkelijke state bekijk bij de developer tools, dan praat hij over on en off.
Het is echter veel fijner om met de status open en closed te werken, zoal hij eigenlijk zelf al aangeeft in de conditions.
Overigens weet ik dat ik alles aan zou kunnen passen qua state, maar dat is niet de vraag.
[ Voor 17% gewijzigd door Wachten... op 30-10-2023 08:33 ]
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Device conditions gebruiken de device class van je binary sensor, en vertalen de states om daarmee te matchen. Hij zal dus wel degelijk op "on" en "off" van je binary sensor checken.Wachten... schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:32:
Ik ben een beetje over aan het gaan van NodeRED naar Home assistant automations. en vroeg me iets af
Ik heb nu als condition een deursensor toegevoegd. Deze heb ik als "Device" toegevoegd, en hij herkend dan automatisch "conditions", er staat namelijk standaard al "Deursensor voordeur is open" en ik kan ook kiezen voor "Deursensor voordeur is closed".
[Afbeelding]
Als ik echter deze toevoeg aan de automation, en lijkt hij daar te stoppen als ik de "trace" bekijk.
Kijkt hij nou echt naar de status "open" of "closed" of zijn dat puur een soort placeholders?
Want als ik de daadwerkelijke state bekijk bij de developer tools, dan praat hij over on en off.
Het is echter veel fijner om met de status open en closed te werken, zoal hij eigenlijk zelf al aangeeft in de conditions.
Overigens weet ik dat ik alles aan zou kunnen passen qua state, maar dat is niet de vraag.
Overigens doet de GUI dat ook voor een state condition, maar daar zal hij in de YAML wel "on" en "off" gebruiken.
Overigens is mijn advies om geen device triggers/conditions/actions te gebruiken. Ze zijn veel beperkter, er zijn geen templates mogelijk, ook niet voor bijvoorbeeld de for: duration, de actions bieden veel minder mogelijkheden, en als je een device moet vervangen moet je overal het device_id en entity reference gaan wijzigen, terwijl je met een (numeric) state trigger/condition en een service call gewoon de nieuwe entity kunt renamen naar de oude, en alles werkt weer.
Ja ik kwam er net achter dat de "state" optie wel werkt, en inderdaad flexibeler is.TheFes schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:33:
[...]
Device conditions gebruiken de device class van je binary sensor, en vertalen de states om daarmee te matchen. Hij zal dus wel degelijk op "on" en "off" van je binary sensor checken.
Overigens doet de GUI dat ook voor een state condition, maar daar zal hij in de YAML wel "on" en "off" gebruiken.
Overigens is mijn advies om geen device triggers/conditions/actions te gebruiken. Ze zijn veel beperkter, er zijn geen templates mogelijk, ook niet voor bijvoorbeeld de for: duration, de actions bieden veel minder mogelijkheden, en als je een device moet vervangen moet je overal het device_id en entity reference gaan wijzigen, terwijl je met een (numeric) state trigger/condition en een service call gewoon de nieuwe entity kunt renamen naar de oude, en alles werkt weer.
Ik heb deze dus gebruikt, en nu werkt alles naar behoren.
Even wat anders. Maakte jij overigens nou ook gebruik van de adaptive lighting integratie?
Nope, die gebruik ik niet.Wachten... schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:41:
[...]
Ja ik kwam er net achter dat de "state" optie wel werkt, en inderdaad flexibeler is.
Ik heb deze dus gebruikt, en nu werkt alles naar behoren.
Even wat anders. Maakte jij overigens nou ook gebruik van de adaptive lighting integratie?
Het moet niet, maar het is wel handig en snelTheDudez schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:16:
Ik heb ze all beschikbaar via mqtt. Ik wil snel kunnen swithen van openhab naar homeasistant. Waarom moet autodiscovery speciaal voor HA? Het is mqtt dat zou moeten werken op elk smarthome systeem. Als dit niet kan dan is homeasistant verkeerd opgebouwd.
En anders zal je ze gewoon via yaml toe moeten voegen. Zal dan ook niet veel meer zijn dan veel copy past met aanpassen van de velden. Is denk ik ook sneller dan je via een UI zou kunnen als daar geen copy past in zit. En denk dat HA geen reden zien in een UI optie juist omdat zo veel al wel via autodiscovery werkt en dat het gewoon dezelfde info is die je dan in een yaml moet gooien.
Dus nogmaals, autodiscovery hoeft niet, maar is alleen makkelijk. Via yaml moet je bijna elke MQTT light wel toe kunnen voegen.
Wij luisteren best veel radio met de speakers, op het moment wanneer een melding komt stopt ook gelijk de radio.
Ik weet dat hier meerdere posts over zijn geweest maar ik kan ze niet vinden in het forum. Hoe kan ik in de automatering configueren dat ná de melding de boxjes weer verder gaan met hetgeen waar ze mee bezig waren. (een bolean aanmaken oid?) Iemand wellicht een voorbeeld?
[ Voor 6% gewijzigd door makaa op 30-10-2023 10:29 ]
https://github.com/TheFes/Google-Home-Resumemakaa schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:25:
Ik heb een aantal automatiseringen waarbij ik een notify verstuur naar mijn google nest boxjes (bijv. wasmachine is klaar, afvalwijzer, rookmelders etc..)
Wij luisteren best veel radio met de speakers, op het moment wanneer een melding komt stopt ook gelijk de radio.
Ik weet dat hier meerdere posts over zijn geweest maar ik kan ze niet vinden in het forum. Hoe kan ik in de automatering configueren dat ná de melding de boxjes weer verder gaan met hetgeen waar ze mee bezig waren. (een bolean aanmaken oid?) Iemand wellicht een voorbeeld?
Een simpele boolean is er niet. Als je alleen radio (via TuneIn) luistert kan het simpeler als de package hierboven, maar dit werkt ook met bijvoorbeeld met Spotify (moet je wel Spotcast installeren).
Uiteindelijk komt het er op need dat je de radio stream ergens moet opslaan (ik doe dat in variables) en dan weer moet starten als de TTS klaar is.
Bedankt, hier kan ik mee verderTheFes schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:35:
[...]
https://github.com/TheFes/Google-Home-Resume
Een simpele boolean is er niet. Als je alleen radio (via TuneIn) luistert kan het simpeler als de package hierboven, maar dit werkt ook met bijvoorbeeld met Spotify (moet je wel Spotcast installeren).
Uiteindelijk komt het er op need dat je de radio stream ergens moet opslaan (ik doe dat in variables) en dan weer moet starten als de TTS klaar is.
Meer concreet: als er een pager melding binnenkomt wil ik dat er op het scherm niets anders staat dan de melding in grote letters met een bepaalde achtergrondkleur afhankelijk van de prio, of dat als er op de deurbel is gedrukt wil ik dat de voordeur camera vol in beeld komt.
Zijn hier mogelijkheden voor?
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Wil je ook gaan bedienen via het display?leejoow schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:37:
Ik wil een wall display gaan plaatsen voor mijn HA. Nu is het zo dat ik in sommige gevallen wil dat er naar een specifieke pagina wordt overgesprongen.
Meer concreet: als er een pager melding binnenkomt wil ik dat er op het scherm niets anders staat dan de melding in grote letters met een bepaalde achtergrondkleur afhankelijk van de prio, of dat als er op de deurbel is gedrukt wil ik dat de voordeur camera vol in beeld komt.
Ik heb zelf de Google nest hub en dat zal zeker mogelijk zijn als die bij media (cast) vermeld wordt.
Ook kan je via esphome natuurlijk je eigen display maken in allerlei soorten en maten.
Je kunt met de custom Browser Mod integratie een device naar een bepaalde view laten gaan.leejoow schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:37:
Ik wil een wall display gaan plaatsen voor mijn HA. Nu is het zo dat ik in sommige gevallen wil dat er naar een specifieke pagina wordt overgesprongen.
Als je ze met de Shelly integratie toevoegt, kan je dan het hele MQTT niet gewoon laten?stevenP schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:45:
Hier draait al tijden HA, vooral als logger aan energie en enkele eenvoudige automations (buitenlicht schemerschakeling etc), 95% loopt met shelly switches in huis.
Nu heb ik eerder al met MQTT hier succesvol het eea mee gedaan, maar loop nu een beetje vast. Eerder heb ik een automation gemaakt als volgt:
YAML:
1 2 3 4 5 6 alias: Dimmer short description: "" trigger: - platform: mqtt topic: shellies/shellydimmer2-08F9E0443C48/input/0 payload: "1"
Deze slaat direct aan bij indrukken knop, prima.
Nu ben ik in de slaapkamer bezig met een pulsdrukker (in shelly als detached opgegeven) en wil eigenlijk double push, of anders wel longpush opnemen. Ik kan echter alleen slecht uit de MQTT komen aangezien ik geen conditions kan geven qua MQTT messageload.
code:
1 2 shellies/shellydimmer2-08F9E0443C48/input/0 wordt 1 bij iedere knopdruk shellies/shellydimmer2-08F9E0443C48/longpush/0 bestaat ook, maar geeft óók bovenstaande als 1
dit slaat dus beiden automations aan
De uitkomst zit 'm denk ik in de derde topic:
code:
1 2 3 4 shellies/shellydimmer2-08F9E0443C48/input_event/0 met als payload: {"event":"S","event_cnt":16} {"event":"L","event_cnt":14}
Maar ik krijg nog niet lekker condities voor elkaar, en de event uit die laatste niet uit de array (Is het L of S ingedrukt?)
Iemand die dit al eerder heeft uitgeplozen?
En anders de single triggeren op het loslaten van de knop waarbij je dan checkt of het geen long press was. Immers kan je bij het beginnen van het indrukken nog niet zeggen of het een long of short press wordt.
Kan je wat meer info delen? Bijvoorbeeld de automation die je nu hebt?tingbrouwer schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:31:
[...]
Als ze parallel lopen kan bij triggering één van de automatiseringen de uitgang uitschakelen terwijl dat voor de andere nog niet de bedoeling is.
Wellicht geeft onderstaande matrix meer duidelijkheid, ik ben meer van de "oude" schema's en matrixen.
[Afbeelding]
Want je kan dit prima in een automation vatten, maar neem aan dat je naast de schakelaars ook nog via de UI wilt kunnen schakelen? Of dat ook niet meer?
Als ik de voorwaarde van de zon weghaal is de spreiding rond de ingestelde lux-waarde erg hoog en dus gaan de gordijnen geregeld te vroeg of te laat dicht naar mijn gevoel en als ik de zon voorwaarde toevoeg gaan de gordijnen soms helemaal niet dicht. Kan iemand mij op weg helpen om rekening houdend met de zonsondergang / zon is al onder een betrouwbaar geheel te bouwen?
Ik gebruik de volgende helpers en entiteiten:
- binary_sensor.avond: dit is gedefinieerd met een Helper die op 'on' moet staan
- binary_sensor.schemer_gordijnen: Een van mijn zigbee bewegingsmelders (sensor.bewegingsensor_carport_illuminance_lux) gebruik ik voor het meten van de lichtintensiteit buiten en daar heb ik een minimum waarde voor gedefinieerd (input_number.gordijnen_trigger_lux). Onderschrijding leidt tot het 'On' gaan van deze entiteit.
- input_number.gordijnen_condition_tijdsduur: Hoe lang het donkerder moet zijn dan de ingestelde LUX onderwaarde om de automation te starten (Staat op 15 minuten)
- Zonsondergang / zon onder
- Als binary_sensor.schemer_gordijnen op 'on' gaat, onder de voorwaarde dat de zon onder is EN binary_sensor.avond "on' is.
- Als de zon ondergaat onder voorwaarden dat de waarde van binary_sensor.schemer_gordijnen 'on' is EN binary_sensor.avond "on' is
- Als binary_sensor.avond "on' wordt onder voorwaarden dat de zon onder is EN de waarde van binary_sensor.schemer_gordijnen 'on' is.
1
2
3
4
5
| - name: "Schemer gordijnen" unique_id: schemer_gordijnen state: > {{ state_attr( 'sensor.bewegingsensor_carport_illuminance_lux' , 'illuminance_lux') | int < states('input_number.gordijnen_trigger_lux') | int }} availability: "{{ not states('sensor.bewegingsensor_carport_illuminance_lux') in ['unknown', 'unavailable', 'None'] }}" |
Bij helpers de definitie van avond
:fill(white):strip_exif()/f/image/WV8FrzEhn30z4yIhsOrwbRaq.png?f=user_large)
En de automatisering die het moet regelen is dit nu:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| alias: Gordijnen sluiten - Sensor driven description: Sluit alle gordijnen als weinig licht en na 17 uur trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.schemer_gordijnen to: "on" for: minutes: "{{ states('input_number.gordijnen_condition_tijdsduur')|int }}" - platform: state entity_id: - binary_sensor.avond to: "on" - platform: sun event: sunset offset: 0 condition: - condition: state entity_id: binary_sensor.avond state: "on" - condition: state entity_id: binary_sensor.schemer_gordijnen state: "on" for: minutes: "{{ states('input_number.gordijnen_condition_tijdsduur')|int }}" - condition: state entity_id: sun.sun state: below_horizon action: - service: script.sluit_gordijnen_check data: {} mode: single |
Het script dat ik aanroep checkt per gordijn (stuk of 13 gordijnen) of het al dicht is en slaat het dus over als het niet nodig is om te sluiten.
Tips zijn erg welkom
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Gebruik een state trigger op sun.sun in plaats van je huidge.JoepW schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:04:
Ik heb problemen met mijn automation die de gordijnen moet sluiten
Als ik de voorwaarde van de zon weghaal is de spreiding rond de ingestelde lux-waarde erg hoog en dus gaan de gordijnen geregeld te vroeg of te laat dicht naar mijn gevoel en als ik de zon voorwaarde toevoeg gaan de gordijnen soms helemaal niet dicht. Kan iemand mij op weg helpen om rekening houdend met de zonsondergang / zon is al onder een betrouwbaar geheel te bouwen?
Ik gebruik de volgende helpers en entiteiten:In de volgende situaties moeten de gordijnen sluiten:
- binary_sensor.avond: dit is gedefinieerd met een Helper die op 'on' moet staan
- binary_sensor.schemer_gordijnen: Een van mijn zigbee bewegingsmelders (sensor.bewegingsensor_carport_illuminance_lux) gebruik ik voor het meten van de lichtintensiteit buiten en daar heb ik een minimum waarde voor gedefinieerd (input_number.gordijnen_trigger_lux). Onderschrijding leidt tot het 'On' gaan van deze entiteit.
- input_number.gordijnen_condition_tijdsduur: Hoe lang het donkerder moet zijn dan de ingestelde LUX onderwaarde om de automation te starten (Staat op 15 minuten)
- Zonsondergang / zon onder
In templates.yaml de schemer entiteit:
- Als binary_sensor.schemer_gordijnen op 'on' gaat, onder de voorwaarde dat de zon onder is EN binary_sensor.avond "on' is.
- Als de zon ondergaat onder voorwaarden dat de waarde van binary_sensor.schemer_gordijnen 'on' is EN binary_sensor.avond "on' is
- Als binary_sensor.avond "on' wordt onder voorwaarden dat de zon onder is EN de waarde van binary_sensor.schemer_gordijnen 'on' is.
YAML:
1 2 3 4 5 - name: "Schemer gordijnen" unique_id: schemer_gordijnen state: > {{ state_attr( 'sensor.bewegingsensor_carport_illuminance_lux' , 'illuminance_lux') | int < states('input_number.gordijnen_trigger_lux') | int }} availability: "{{ not states('sensor.bewegingsensor_carport_illuminance_lux') in ['unknown', 'unavailable', 'None'] }}"
Bij helpers de definitie van avond
[Afbeelding]
En de automatisering die het moet regelen is dit nu:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 alias: Gordijnen sluiten - Sensor driven description: Sluit alle gordijnen als weinig licht en na 17 uur trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.schemer_gordijnen to: "on" for: minutes: "{{ states('input_number.gordijnen_condition_tijdsduur')|int }}" - platform: state entity_id: - binary_sensor.avond to: "on" - platform: sun event: sunset offset: 0 condition: - condition: state entity_id: binary_sensor.avond state: "on" - condition: state entity_id: binary_sensor.schemer_gordijnen state: "on" for: minutes: "{{ states('input_number.gordijnen_condition_tijdsduur')|int }}" - condition: state entity_id: sun.sun state: below_horizon action: - service: script.sluit_gordijnen_check data: {} mode: single
Het script dat ik aanroep checkt per gordijn (stuk of 13 gordijnen) of het al dicht is en slaat het dus over als het niet nodig is om te sluiten.
Tips zijn erg welkom
Er kan een minimaal verschil tussen de trigger die je nu gebruikt, en de state condition zitten, waardoor hij triggert op zonsondergang met je huidige trigger, maar de state van sun.sun nog niet below_horizon is.
Dus in plaats van:
1
2
3
| - platform: sun event: sunset offset: 0 |
dit:
1
2
3
| - platform: state entity_id: sun.sun to: below_horizon |
Ik draaide al jaren HA op een RPi 4 met een SSD als opslag. De FW van de Pi is aangepast zodat die opstart vanaf USB (en dus de SSD). Vorige week heb ik een backup gemaakt en de boel overgezet op een Odroid N2+ (fluitje van een cent) en de Pi4 wil ik nu voor een buurman om de hok in gaan zetten.
Ik heb daarvoor de Raspberry Pi Imager (op mijn Mac) opgestart, het juiste model Pi (Pi 4) uitgekozen en als besturingssysteem Raspberry Pi OS (64-bit) aangetikt. Verder geen eigen instellingen gekozen. Dat heb ik naar die SSD geschreven en na verificatie en bevestiging dat alles goed ging heb ik de SSD weer op de Pi aangesloten en die opgestart.
Probleem: Ik zie met mijn tooltje (Fing) keurig dat het ding is opgestart: ik zie het IP-adres en dat wordt gekwalificeerd als Home Assistant. Dus HA draait. Maar als ik naar dat IP-adres ga (x.x.x.155:8123), dan zegt mijn browser: "Safari kan geen verbinding met de server maken. Kan de pagina niet openen omdat er geen verbinding met de server tot stand kan worden gebracht".
De Pi draait inmiddels meer dan een uur, maar ik kan er nog steeds niet bij, de browser kan geen verbinding maken.
Helaas heb ik geen verloopje van de mini-HDMI op de Pi naar gewone HDMI (dacht dat ik er eentje had, maar kan die nu niet vinden), dus ik kan niet zien wat daar gebeurt, maar misschien heeft iemand van jullie een suggestie wat er hier gebeurt en waarom ik HA niet in de browser te zien krijg?
Alles suggesties zijn welkom.
Het is waarschijnlijk een klein lullig dingetje waar ik overheen kijk?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
1
2
3
4
5
6
7
8
| - binary_sensor: - name: "Sessy cheapest hours period one" unique_id: sessy_cheapest_hours_period_one state: >- {% set period=state_attr( 'sensor.nordpool', 'raw_today')[12:21] |sort(attribute='value') %} {{ (now() >= period[0].start and now() <= period[0].end) or (now() >= period[1].start and now() <= period[1].end) or (now() >= period[2].start and now() <= period[2].end) }} |
Met de [12:21] selecteer ik de periode tussen 12 uur 's middags en negen uur 's avonds. Je voelt 'm wellicht al aankomen, ik heb er ook zoeen voor de periode 10 uur 's avonds tot 11 uur 's ochtends:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - binary_sensor: - name: "Sessy cheapest hours period two" unique_id: sessy_cheapest_hours_period_two state: >- {% set period=(state_attr( 'sensor.nordpool', 'raw_today')[22:]+state_attr( 'sensor.nordpool', 'raw_tomorrow')[:11]) |sort(attribute='value') %} {{ (now() >= period[0].start and now() <= period[0].end) or (now() >= period[1].start and now() <= period[1].end) or (now() >= period[2].start and now() <= period[2].end) }} |
Klonk goed, in m'n hoofd
Met
1
| {% if state_attr('sensor.nordpool', 'tomorrow_valid')} |
kan ik redelijk makkelijk onderscheid maken, maar als ik in de else van die if bijvoorbeeld raw_today[:11] zou uitlezen, mis ik de staat van de twee uur voor middernacht (en als die toevallig bij de drie laagste van m'n 22-11 window zaten, wil ik niet nog eens 3 uit 0:11 halen)
Ik loop dus even vast hoe ik dit nou het beste kan aanpakken. Ik heb op zich al een helper sensor waar ik ieder uur het tarief in opsla, maar volgens mij zijn die historische waardes niet zo makkelijk vanuit 'n automation uit te lezen?
/f/image/qZrHSivKOYhATEJBOMrl0BAF.png?f=fotoalbum_large)
Ga naar developer tools en zoek de sensor op bij statistics. Dan het tijdvak opzoeken en de waarde aanpassen.RonaldHeirbaut schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:04:
Na mijn verhuizing heb ik de boel aangesloten (heeft een poosje uitgestaan, dus veel 0 op de meter) op de slimme meter. Tja, dan klopt er ineens geen bal van. Ik verstook echt geen 3300m3 gas per dag. Ook de elektra klopt niet. Al wel aan het grasduinen geweest in de database, maar ik kan niet meteen ontdekken wat ik waar moet weghalen of updaten. Iemand hier ervaring mee?
[Afbeelding]
Zo simpel kan het soms zijn. Maar als je het niet weet, is alles moeilijk. Dank!tlpeter schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:05:
[...]
Ga naar developer tools en zoek de sensor op bij statistics. Dan het tijdvak opzoeken en de waarde aanpassen.
Buiten het probleem wat je zelf aan aankaart, heeft je periode voordat je data van tomorrow beschikbaar is maar 2 waardes, en zal je template in error gaan.anboni schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:50:
Ik heb een binary sensor die op basis van de nordpool integratie de goedkoopste drie uur van een deel van de dag selecteert:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 - binary_sensor: - name: "Sessy cheapest hours period one" unique_id: sessy_cheapest_hours_period_one state: >- {% set period=state_attr( 'sensor.nordpool', 'raw_today')[12:21] |sort(attribute='value') %} {{ (now() >= period[0].start and now() <= period[0].end) or (now() >= period[1].start and now() <= period[1].end) or (now() >= period[2].start and now() <= period[2].end) }}
Met de [12:21] selecteer ik de periode tussen 12 uur 's middags en negen uur 's avonds. Je voelt 'm wellicht al aankomen, ik heb er ook zoeen voor de periode 10 uur 's avonds tot 11 uur 's ochtends:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 - binary_sensor: - name: "Sessy cheapest hours period two" unique_id: sessy_cheapest_hours_period_two state: >- {% set period=(state_attr( 'sensor.nordpool', 'raw_today')[22:]+state_attr( 'sensor.nordpool', 'raw_tomorrow')[:11]) |sort(attribute='value') %} {{ (now() >= period[0].start and now() <= period[0].end) or (now() >= period[1].start and now() <= period[1].end) or (now() >= period[2].start and now() <= period[2].end) }}
Klonk goed, in m'n hoofdmaar zogauw het middernacht wordt, is raw_tomorrow natuurlijk leeg en matchen die tijden nooit.
Met
code:
1 {% if state_attr('sensor.nordpool', 'tomorrow_valid')}
kan ik redelijk makkelijk onderscheid maken, maar als ik in de else van die if bijvoorbeeld raw_today[:11] zou uitlezen, mis ik de staat van de twee uur voor middernacht (en als die toevallig bij de drie laagste van m'n 22-11 window zaten, wil ik niet nog eens 3 uit 0:11 halen)
Ik loop dus even vast hoe ik dit nou het beste kan aanpakken. Ik heb op zich al een helper sensor waar ik ieder uur het tarief in opsla, maar volgens mij zijn die historische waardes niet zo makkelijk vanuit 'n automation uit te lezen?
Je kunt dit doen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| {% set period1 = (state_attr( 'sensor.nordpool', 'raw_today')[22:] + state_attr( 'sensor.nordpool', 'raw_tomorrow')[:11]) |sort(attribute='value') %} {% set period2 = state_attr( 'sensor.nordpool', 'raw_today')[:11] |sort(attribute='value') %} {% set period = period2 if now() < today_at('11:00') else period1 %} {% set ns = namespace(cheapest=false) %} {% for p in period[:2] %} {% if p.start < now() < p.end %} {% set ns.cheapest = true %} {% break %} {% endif %} {% endfor %} {{ ns.cheapest }} |
wel neem je dan na middernacht de waardes van de dag daarvoor niet meer mee in je template sensor, als je dat echt wil moet je de waardes zelf op gaan slaan. Dat zou je eventueel in een trigger based template sensor kunnen doen.
[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 30-10-2023 15:32 ]
Ik kies Electricity Meter Energieverbruik (tarief 1) die vanuit de meter komt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZLKKH5aLAhXqd9VbRXpwYRoA.jpg?f=user_large)
Enig idee hoe ik het correct krijg weergegeven? bijv als ik vandaag 10 kWh uit het grid heb getrokken los van de zonnepanelen.
Die sensor is de waarde van je meter in de meterkast, lifetime dus.Rickrebr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:38:
Als ik een graph wil toevoegen in mijn energy dashboard van het totale verbruik van vandaag dan krijg ik deze waarde:
Ik kies Electricity Meter Energieverbruik (tarief 1) die vanuit de meter komt.
[Afbeelding]
Enig idee hoe ik het correct krijg weergegeven? bijv als ik vandaag 10 kWh uit het grid heb getrokken los van de zonnepanelen.
Als je de waarde van één dag wil hebben, moet je een utility meter aanmaken (nutsmeter)
Bedankt! ik ga het proberen.TheFes schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:40:
[...]
Die sensor is de waarde van je meter in de meterkast, lifetime dus.
Als je de waarde van één dag wil hebben, moet je een utility meter aanmaken (nutsmeter)
Ah, je hebt gelijk. Die error verschijnt wel alleen in m'n home_assistant.log, verder lijkt het weinig effect te hebben. Nouja, dat kan ik afvangen door die if tomorrow_valid ervoor te zetten.TheFes schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:30:
[...]
Buiten het probleem wat je zelf aan aankaart, heeft je periode voordat je data van tomorrow beschikbaar is maar 2 waardes, en zal je template in error gaan.
En daar gaat het me nou net omwel neem je dan na middernacht de waardes van de dag daarvoor niet meer mee
ik hoop dat je mij dan ook kunt helpen want ik heb een soort gelijk iets:tlpeter schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:05:
Ga naar developer tools en zoek de sensor op bij statistics. Dan het tijdvak opzoeken en de waarde aanpassen.
/f/image/bWE0OvXHDSo1ks2BQyl7fQep.png?f=fotoalbum_large)
echter als ik in de developer tools daar naar toe ga:
/f/image/A2DC8gUNpfiPaCYJgQ2NchvK.png?f=fotoalbum_large)
De TV in de woonkamer heeft verschillende sources, bijv. HDMI1 is de Shield, HDMI2 is de PS5, HDMI3 is de Switch. Nu wil ik dat op een card displayen, als de TV aan staat op kanaal 1/2/3 wil ik het bijhorende apparaat weergeven. En bij de Shield wil ik zelfs weergeven welke app er gebruikt wordt, dat kan via de Shield integratie. Hoe pak ik dit het beste aan..?
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Werkt!TheFes schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:10:
[...]
Gebruik een state trigger op sun.sun in plaats van je huidge.
Er kan een minimaal verschil tussen de trigger die je nu gebruikt, en de state condition zitten, waardoor hij triggert op zonsondergang met je huidige trigger, maar de state van sun.sun nog niet below_horizon is.
Dus in plaats van:
YAML:
1 2 3 - platform: sun event: sunset offset: 0
dit:
YAML:
1 2 3 - platform: state entity_id: sun.sun to: below_horizon
Zoek bij statistics op 'verbruik'. Dan krijg je een lijst. Kies wat je wil aanpassen door op het meest rechtse icoontje te klikken (pijltje bergop). Dan het juiste moment kiezen.commentator schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:06:
[...]
ik hoop dat je mij dan ook kunt helpen want ik heb een soort gelijk iets:
[Afbeelding]
echter als ik in de developer tools daar naar toe ga:
[Afbeelding]
Ik weet niet precies wat ik fout doe:TheFes schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:40:
[...]
Die sensor is de waarde van je meter in de meterkast, lifetime dus.
Eerst een combine sensor gemaakt van energie meter tarief 1 en 2
:fill(white):strip_exif()/f/image/0QOtTIm7iZU4N6FA1abQ1SFi.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/apnXrqFJKpbhBf4Wcc9jHon9.png?f=user_large)
vervolgens de utility meter gemaakt met cycle dag. Vervolgens nog steeds een enorm getal?
/f/image/YqBO4eNZB0WwX22RDA5NYgu7.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/AjfFLIBC3F2oc4ZfZwtBhSmW.png?f=user_large)
Volgens mij is dir omdat je vandaag van 0 naar tig "bent gegaan". Kijk morgenochtend nog eens, zou om middernacht moeten resetten en vanaf dat moment alleen de dagwaarde weergeven 🙂Rickrebr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:26:
[...]
Ik weet niet precies wat ik fout doe:
Eerst een combine sensor gemaakt van energie meter tarief 1 en 2
[Afbeelding]
[Afbeelding]
vervolgens de utility meter gemaakt met cycle dag. Vervolgens nog steeds een enorm getal?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
leejoow schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:37:
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Ik denk dat je naar Universal media player moet kijken dan.Sp33dFr34k schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:11:
Ik ben ff op zoek naar de beste manier om iets als dit voor elkaar te krijgen:
De TV in de woonkamer heeft verschillende sources, bijv. HDMI1 is de Shield, HDMI2 is de PS5, HDMI3 is de Switch. Nu wil ik dat op een card displayen, als de TV aan staat op kanaal 1/2/3 wil ik het bijhorende apparaat weergeven. En bij de Shield wil ik zelfs weergeven welke app er gebruikt wordt, dat kan via de Shield integratie. Hoe pak ik dit het beste aan..?
Jongens, is er nou niemand die een hint kan geven waarom ik hier niet verder kom?Hippe Lip schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:11:
Mag ik jullie vragen om siggesties waar het mss mis gaat?
Ik draaide al jaren HA op een RPi 4 met een SSD als opslag. De FW van de Pi is aangepast zodat die opstart vanaf USB (en dus de SSD). Vorige week heb ik een backup gemaakt en de boel overgezet op een Odroid N2+ (fluitje van een cent) en de Pi4 wil ik nu voor een buurman om de hok in gaan zetten.
Ik heb daarvoor de Raspberry Pi Imager (op mijn Mac) opgestart, het juiste model Pi (Pi 4) uitgekozen en als besturingssysteem Raspberry Pi OS (64-bit) aangetikt. Verder geen eigen instellingen gekozen. Dat heb ik naar die SSD geschreven en na verificatie en bevestiging dat alles goed ging heb ik de SSD weer op de Pi aangesloten en die opgestart.
Probleem: Ik zie met mijn tooltje (Fing) keurig dat het ding is opgestart: ik zie het IP-adres en dat wordt gekwalificeerd als Home Assistant. Dus HA draait. Maar als ik naar dat IP-adres ga (x.x.x.155:8123), dan zegt mijn browser: "Safari kan geen verbinding met de server maken. Kan de pagina niet openen omdat er geen verbinding met de server tot stand kan worden gebracht".
De Pi draait inmiddels meer dan een uur, maar ik kan er nog steeds niet bij, de browser kan geen verbinding maken.
Helaas heb ik geen verloopje van de mini-HDMI op de Pi naar gewone HDMI (dacht dat ik er eentje had, maar kan die nu niet vinden), dus ik kan niet zien wat daar gebeurt, maar misschien heeft iemand van jullie een suggestie wat er hier gebeurt en waarom ik HA niet in de browser te zien krijg?
Alles suggesties zijn welkom.
Het is waarschijnlijk een klein lullig dingetje waar ik overheen kijk?
<John O`Mill>
Zonder dat je kan zien wat hij wel doet is dat wat moeilijk. Als je kan inloggen met ssh kan je kijken welke processen/containers er gestart zijn en mogelijk de Core container herstarten. Meer kan ik niet bedenken.Hippe Lip schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:16:
[...]
Jongens, is er nou niemand die een hint kan geven waarom ik hier niet verder kom?
ik wil overstapen van Domoticz naar HA, maar loop tegen iets aan, heb simpele rolluiken die door een kaku schakelaar bediend worden, in domoticz heb ik daar blinds voor gebruikt en heb ik de reguliere knopjes die aangeven of rolluik open of dicht is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CkrzsAgKuQ5cdFdShey0pme8.jpg?f=user_large)
Kan de rolluiken nu uiteindelijk bedienen door ze met rfxcom en en send signaal:
0b11001f0101010201020f70
Alleen kan iemand mij vertellen waar allle info staat mbt de codes?
Heb al 1 en ander gevonden:
Voorbeeld: 0b11001f0126F14202000060
0b = Packet length
11 = Lightning2 - 19=Blind1
00 = Subtype ‘AC’
1f0 = Unknown
126F142 = Device ID
03 = Unit code
000060 = Unknown
wil uiteindelijk naar iets met omhoog en omlaag, pijl of andere oplossing maar hoe krijg ik dat voor elkaar?
Device ID en Unit Code zijn bekend, maar welke andere nummers moet ik gebruiken?
alvast bedankt
[ Voor 3% gewijzigd door Roland_Megens op 30-10-2023 22:23 ]
Nee, dit is zo'n gevalletje 'hij doet het niet'.Hippe Lip schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:16:
[...]
Jongens, is er nou niemand die een hint kan geven waarom ik hier niet verder kom?
Maar wat je kan doen is proberen met netcat een verbinding te maken. Dan krijg je zoiets:
1
2
3
| nc -v 192.168.2.2 8123 Connection to 192.168.2.2 8123 port [tcp/*] succeeded! ^C |
Dan is HA bereikbaar.
misschien:, zie:Hippe Lip schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:16:
[...]
YouTube: Access the Raspberry Pi Desktop on a Mac without a Keyboard or Mouse...
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Daar ben ik helaas niet zo handig in, maar als dat de enige mogelijkheid is, dan zal ik het maar moeten proberen.synoniem schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:21:
[...]
Zonder dat je kan zien wat hij wel doet is dat wat moeilijk. Als je kan inloggen met ssh kan je kijken welke processen/containers er gestart zijn en mogelijk de Core container herstarten. Meer kan ik niet bedenken.
Dank @synoniem in elk geval voor je reactie.
<John O`Mill>
Maar na het ingaan van de wintertijd gaat ie om 6:50 aan en om 22:30 uit.
Als ik de tijd van HA opvraag met now() is deze wel juist.
Zojuist op github ook een melding gevonden: https://github.com/home-assistant/core/issues/103004
Hebben meer mensen hier last van wat zou een work-around kunnen zijn?
Een herstart van de container zou het op moeten lossenJoepW schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:28:
Ik heb een Times of the Day Sensor die ‘dag en avond’ heet en om 7:50 aan moet gaan en om 23:30 uit.
Maar na het ingaan van de wintertijd gaat ie om 6:50 aan en om 22:30 uit.
Als ik de tijd van HA opvraag met now() is deze wel juist.
Zojuist op github ook een melding gevonden: https://github.com/home-assistant/core/issues/103004
Hebben meer mensen hier last van wat zou een work-around kunnen zijn?
Achja thnx, daar heb ik idd eens mee lopen klooien, nu je het zegt. Kreeg het niet helemaal lekker werkend en heb het toen maar weer verwijderd. Time to revisit I guess...krijn1985 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:05:
[...]
Ik denk dat je naar Universal media player moet kijken dan.
Ik hoop het, want onze radiatorventilatoren op de logeerkamer gaan te vroeg aan.TheFes schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:47:
[...]
Een herstart van de container zou het op moeten lossen
Kan ik op een of andere manier na de herstart controleren of de tod sensor nu wel goed is?
Ik heb er laatst wat mee getest en werkt opzich best aardig. Zo kan ik voor mijn TV dus laten zien of een App draait, de mediabox actief is of iets anders. Volgens mij moet je wel kijken in welke volgorde bijvoorbeeld playing prioriteit heeft. Zo is bij ons de mediabox ook vaak playing terwijl er via een andere source wat afgespeeld wordt. Als je deze dus lager zet krijgt hij lagere prioriteit.Sp33dFr34k schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:57:
[...]
Achja thnx, daar heb ik idd eens mee lopen klooien, nu je het zegt. Kreeg het niet helemaal lekker werkend en heb het toen maar weer verwijderd. Time to revisit I guess...
Er is ook een custom template media player integratie, die is wat flexibeler, want bij de universal media player ben je gelimiteerd tot het gebruik van media_players. Bij deze kun je in principe alles gebruiken.
https://github.com/Sennevds/media_player.template
Gisteravond de oplossing gevonden, nl:tingbrouwer schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:31:
[...]
Als ze parallel lopen kan bij triggering één van de automatiseringen de uitgang uitschakelen terwijl dat voor de andere nog niet de bedoeling is.
Wellicht geeft onderstaande matrix meer duidelijkheid, ik ben meer van de "oude" schema's en matrixen.
[Afbeelding]
trigger(-id): van beide schakelaars op changes to any state (ipv aan en uit)
Bedankt voor meedenken.
Nu wil ik ook mijn energie erin hebben wat ik verbruik. Dat zou gemakkelijk moeten zijn door de SlimmeLezer+.
(Helaas heeft GreenChoice niet iets gemakkelijks in HACS staan)
Bij de Landis + gyr e350 is de P1 al bezet door de autolader.
Ik las dat ik een splitter kan gebruiken om meerdere apparaten te koppelen via P1.
Nu is mijn vraag, zijn dit de juiste materialen en zijn mijn stappen juist?
Kopen:
Actieve P1 splitter
SlimmeLezer+
Stappen:
1) autolader loskoppelen in de p1 (geen idee of ik iets moet uitschakelen)
2) splitter erin
3) autolader weer aansluiten
4) SlimmeLezer+ aansluiten
5) firmaware installeren in HA
Alleen het uitlezen van je meter is niet voldoende om te weten wat je verbruikt.streamnl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:25:
Inmiddels heb ik de zonnepanelen ook geïntegreerd.
Nu wil ik ook mijn energie erin hebben wat ik verbruik. Dat zou gemakkelijk moeten zijn door de SlimmeLezer+.
Ik las dat ik een splitter kan gebruiken om meerdere apparaten te koppelen via P1.
Kopen:
Actieve P1 splitter
SlimmeLezer+
Stappen:
2) splitter erin
Je moet nu het verschil weten tussen de opbrengst van je panelen, en je terugleveren (en eventueel ook je verbruik vanuit het grid bij meerde fasen).
Dus buiten de data van je meter, heb je ook data vanuit je omvormer nodig.
Dat beschrijft de eerste zin van @streamnl al?TheFes schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:28:
[...]
Alleen het uitlezen van je meter is niet voldoende om te weten wat je verbruikt.
Je moet nu het verschil weten tussen de opbrengst van je panelen, en je terugleveren (en eventueel ook je verbruik vanuit het grid bij meerde fasen).
Dus buiten de data van je meter, heb je ook data vanuit je omvormer nodig.
Wat ik persoonlijkheid een groter probleem vind als het gaat om actief verbruik (vermogen dus) is dat metingen all over the place zijn. In de zin van dat er uiteraard een mismatch is in de timing van uitlezen van de omvormer en uitlezen van P1.
V.w.v. puur energieverbruik (dus kWh per uur / per dag / ...) is die mismatch uiteraard wel een veel kleiner issue en balanceert het uit.
Hmm, je zet me aan het denken. Ik ga daar nog eens naar kijken, want ik was in de overtuiging dat het wel een HA-image was. Heb ik dan toch niet goed opgeket?Septillion schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:34:
@Hippe Lip Waarom verwacht je dat hij HA start als je een Raspberry Pi OS (64-bit) image erop hebt gezet?
.
EDIT
DANK DANK DANK @Septillion ! Ik heb niet goed uit mijn doppen gekeken en er idd alleen het Pi OS erop gezet. Ik moest bij het imager programma doorklikken naar een specifiek OS om uiteindelijk HA te kunnen selecteren.Nu draait het in één keer als een zonnetje

Wat is zo'n forum toch een mooi platform om elkaar te helpen de stommiteiten te overwinnen.
[ Voor 33% gewijzigd door Hippe Lip op 31-10-2023 10:11 ]
<John O`Mill>
Beetje een late reactie maar voor nu besloten om het via de snapshot manier te doen aangezien daar zo goed als geen vertraging in zit.Septillion schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:39:
@Robbie T Dat is echt maar een heeeeeeeeel klein deel van wat je in de trace kunt zien. Kun je de hele trace eens downloaden en posten (minus password weer).
Supported devices:
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended
Conbee II. Werkt prima en goede ondersteuning.prekz schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:06:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een netwerk dongle voor Zigbee/Zigbee2mqtt?
Supported devices:
Ik wil juist iets via Netwerk (RJ45).
Die autolader kan je er gewoon uithalen, de mijne (vestel evc04) schoot wel in storing, maar die verdwijnt weer als je hem op de P1 poort aansluit. Ik heb op mijn Landis+gyr E360 gewoon een simpele telefoonsplitter van een paar euro gebruikt. Schijnt niet op alle slimme meters te werken, maar dat zou je eerst eens kunnen proberen, scheelt je weer 25 euro.streamnl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:25:
Inmiddels heb ik de zonnepanelen ook geïntegreerd.
Kopen:
Actieve P1 splitter
SlimmeLezer+
Stappen:
2) splitter erin
Ik zou sowieso eerst de slimmelezer aansluiten en configureren. Als die werkt kun je de lader en slimmerlezer via een splitter doen.
@prekzRonaldHeirbaut schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:10:
[...]
Conbee II. Werkt prima en goede ondersteuning.
Volgens mij is de Conbee II nog steeds experimental voor Zigbee2MQTT
Ik zou de Conbee II alleen aanraden als je per se Deconz wil gebruiken
Voor Zigbee2MQTT zou ik de Sonoff Zigbee P adviseren. De E is nieuwer (en in principe dezelfde chipset als de HA SkyConnect) maar ook experimental voor Zigbee2MQTT
[ Voor 98% gewijzigd door Wallie op 31-10-2023 10:14 . Reden: Moet beter lezen ]
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
EDIT:
Ik wil af van de USB afhankelijkheid, zodat ik een keer een clustered HA omgeving kan bouwen (dmv. Kubernetes/Proxmox/VMware etc)
[ Voor 27% gewijzigd door prekz op 31-10-2023 10:18 ]
Kant en klaar of zelfbouw? Indien laatste, ff Google Translate erbij pakken: SLS Zigbee Gateway en https://modkam.ru/2019/11/25/obnovljaem-shljuz-xiaomi/prekz schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:06:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een netwerk dongle voor Zigbee/Zigbee2mqtt?
Supported devices:
* Raven leest wat verder
Oh wacht, RJ45, bovenstaande is wifi. Ander idee: ESP-module met RJ45 en PoE zoals https://www.olimex.com/Pr...-ISO/open-source-hardware met Zigbee-module eraan en die als gateway inzetten?
edit:
@prekz Zie https://www.reddit.com/r/..._zigbee_gateway_based_on/ , maar dan de PoE-ESP er voor in de plaats denken.
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 31-10-2023 10:51 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Daar heb ik zelf geen ervaring mee, ik weet dat Sonoff iets heeft waarop je Tasmota kunt zetten, maar daar weet ik het fijne ook niet van.prekz schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:16:
@TheFes Ik bedoel echt via netwerk (dus niet USB). Iets wat ik rechtstreeks middels een netwerkkabel op een switch kan zetten en eventueel (geen pre) via PoE gevoed kan worden.
EDIT:
Ik wil af van de USB afhankelijkheid, zodat ik een keer een clustered HA omgeving kan bouwen (dmv. Kubernetes/Proxmox/VMware etc)
Volgens mij kun je ook stratigisch iets van een Pi neerzetten met een dongle er in, en die over het netwerk exposen, maar ook daar weet ik het fijne niet van.
Zelf heb ik lang mijn server op zolder gehad, en met voldoende routers in je mesh moet de plaatsing van je coordinator geen issue zijn.
Ik ben een jaar of 3 geleden ook overgestapt van domoticz naar home assistant. Ik had toen aardig wat kaku en Promax spul van de Action. Voor mezelf (en voor anderen) heb ik toen een stappenplannetje uitgeschreven op mijn blog, zodat ik altijd kon terug vinden hoe je nieuwe apparaten moet koppelen met de RFXcom icm Home Assistant. Dat vond ik toch altijd wel beter werken bij Domoticz.Roland_Megens schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:21:
Hi all,
ik wil overstapen van Domoticz naar HA, maar loop tegen iets aan, heb simpele rolluiken die door een kaku schakelaar bediend worden, in domoticz heb ik daar blinds voor gebruikt en heb ik de reguliere knopjes die aangeven of rolluik open of dicht is.
[Afbeelding]
Kan de rolluiken nu uiteindelijk bedienen door ze met rfxcom en en send signaal:
0b11001f0101010201020f70
Alleen kan iemand mij vertellen waar allle info staat mbt de codes?
Heb al 1 en ander gevonden:
Voorbeeld: 0b11001f0126F14202000060
0b = Packet length
11 = Lightning2 - 19=Blind1
00 = Subtype ‘AC’
1f0 = Unknown
126F142 = Device ID
03 = Unit code
000060 = Unknown
wil uiteindelijk naar iets met omhoog en omlaag, pijl of andere oplossing maar hoe krijg ik dat voor elkaar?
Device ID en Unit Code zijn bekend, maar welke andere nummers moet ik gebruiken?
alvast bedankt
Je kunt voor je kaku blinds gewoon een nieuwe code generen zoals je onderaan mijn blogpost kunt lezen. (eerste deel gaat over de ProMax switches van de Action). Daarna kun je het schakelaar type wijzigen naar "Afdekkingen" of "Cover". Als je dan een kaart toevoegt op je dashboard krijg je vanzelf de status te zien in de icons.
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
@RonaldHeirbaut Ik zit hier in een stedelijk (en dus drukke 2.4GHz) omgeving en toen ik mijn Conbee II wilde gebruiken met Zigbee2MQTT was dat echt een groot drama. Met name meerdere apparaten tegelijk schakelen zonder Zigbee groepen werkte gewoon niet. Met Zigbee groepen was dat een stuk beter, maar nog steeds had ik best wel regelmatig dat apparaten niet goed reageerde of incorrecte waardes rapporteerde.
Toen ben ik naar Zigbee-P stick van Sonoff overgestapt, zoals @TheFes adviseert, en dat was echt een wereld van verschil. Ik zie nog steeds wel dagelijks transmissiefouten langskomen, maar in de praktijk heb ik er weinig last van. Ook reageerde mijn apparaten plots enorm veel sneller, werkte LQI in Zigbee2MQTT en kon ik de zendsterkte naar beneden bijstellen. Dit laatste had als voordeel dat apparaten plots routers gebruikte om te verbinden met de coordinator, in plaats van een nét te zwakke verbinding op te zetten.
De Conbee heeft mij jarenlang goed gediend, maar ik ben wel blij dat ik er vanaf ben. Zigbee2MQTT werkt veel beter en stabieler. Bij deCONZ heb ik namelijk meerdere malen gehad dat mijn complete netwerk 'kwijt' was, zonder oplossing, behalve dan alles opnieuw koppelen. En dat is niet zo tof met 50+ apparaten.
Ik heb de standaard kaart in gebruik, maar deze vind ik net niet zo fijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/vEltobMXx83ahJpYsOSTsm5y.png?f=user_large)
Echter, als ik er op klik krijg ik een kaart waar ik wel blij van wordt. Vooral de Plus/Min is echt handig.
Kan ik die kaart niet gebruiken?
:fill(white):strip_exif()/f/image/XKvFcXCrymd2eb1a93gZeBNJ.png?f=user_large)
Prik je hem op een RaspberryPi en zet je er ser2net op.prekz schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:13:
@RonaldHeirbaut dat is via USB.
Ik wil juist iets via Netwerk (RJ45).
https://www.zigbee2mqtt.i..._to_a_remote_adapter.html
De bedoeling is wel dat dat de standaard wordt, maar zover is het nog niet, volgens mij ook nog niet in 2023.11Maeslant schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:11:
Aangezien de winter eraan komt wil ik de heating optimalizeren.
[Afbeelding]
Echter, als ik er op klik krijg ik een kaart waar ik wel blij van wordt. Vooral de Plus/Min is echt handig.
[Afbeelding]
Je kunt for time being de more-info card gebruiken
Geen dongle, maar wel een device van de Lidl: https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100344745. Goedkoop device met ethernet verbinding. Draait bij mij prima op zigbee2mqtt.prekz schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:06:
Supported devices:
Heeft een kleine hack nodig om hem vrij te geven, dus wel even solderen en wat tweakeren: https://paulbanks.org/projects/lidl-zigbee/#overview
Waar gebruik je die voor? #durftevragenavdpeijl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:38:
[...]
Geen dongle, maar wel een device van de Lidl: https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100344745. Goedkoop device met ethernet verbinding. Draait bij mij prima op zigbee2mqtt.
Heeft een kleine hack nodig om hem vrij te geven, dus wel even solderen en wat tweakeren: https://paulbanks.org/projects/lidl-zigbee/#overview
Deze zigbee gateway is de basis voor mijn zigbee netwerk: nu 2 schakelbare energie meters in werking. Binnenkort wat ikea schakelaars eraan koppelen voor triggering van scripts/automation in HA, thermo/hydro per ruimte (nog eens uitzoeken welke zuinig in verbruik zijn), etc...Sp33dFr34k schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:13:
[...]
Waar gebruik je die voor? #durftevragen
Ah, dus die gebruik je als coordinator dan?avdpeijl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:26:
[...]
Deze zigbee gateway is de basis voor mijn zigbee netwerk: nu 2 schakelbare energie meters in werking. Binnenkort wat ikea schakelaars eraan koppelen voor triggering van scripts/automation in HA, thermo/hydro per ruimte (nog eens uitzoeken welke zuinig in verbruik zijn), etc...
Er zijn meer custom climate cards, even Googlen. Zie bijv. https://smarthomescene.co...sistant-thermostat-cards/Maeslant schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:11:
Aangezien de winter eraan komt wil ik de heating optimalizeren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gebruik zelf die van Mushroom.
Eeeh - hoe was het ook alweer - inderdaad ja. Het is de coordinatorSp33dFr34k schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:46:
[...]
Ah, dus die gebruik je als coordinator dan?
Nog een andere interessante link hierover: https://community.home-as...t-home-gateway/270934/255
[ Voor 23% gewijzigd door avdpeijl op 31-10-2023 16:50 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ds2UGkuyqVpv7tfKFqSDTuSo.png?f=user_large)
Het gaat mij om de p1 Elektra & gas total gas entity, deze gebruik ik nu niet meer voor het vastleggen. Ik wil echter wel graag de info van de afgelopen maanden behouden. Als ik de bron nu verwijder, verdwijnt dan ook de al vastgelegd data? Of blijft deze over de afgelopen periode behouden, en stopt het energy dashboard alleen met data verzamelen op die entity vanaf nu?
Ik zou verwachten dat ik na een reset gewoon alle lampen opnieuw moet toevoegen.
Want zover ik weet kun je niet migreren van Deconz naar ZHA toch?
De data blijft wel bewaard, maar als je de entity uit de settings van het Energy Dashboard haalt wordt het daarop niet meer weergegeven.IKKE86 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:09:
Een vraag voor de energy dashboards experts, kan ik een bron verwijderen zonder de data te verliezen?
[Afbeelding]
Het gaat mij om de p1 Elektra & gas total gas entity, deze gebruik ik nu niet meer voor het vastleggen. Ik wil echter wel graag de info van de afgelopen maanden behouden. Als ik de bron nu verwijder, verdwijnt dan ook de al vastgelegd data? Of blijft deze over de afgelopen periode behouden, en stopt het energy dashboard alleen met data verzamelen op die entity vanaf nu?
Ik heb al een keer een stappenplan geplaatst hoe je het kunt aanpakken, maar dat is bedoelt om uit te voeren voordat je nieuwe data gaat verzamelen
Daar wringt ook de schoen voor mij, ik heb data uit 2 sources. In eerste instantie had ik data uit de homewizard p1 meter. Die ging defect, en toen heb ik een half jaar data uit een gewone p1 kabel aansluiting gebruikt. Beide data wil ik logischerwijs bewaren, zonder dat ze nu nog beide worden opgeslagen. Als ik het goed begrijp is dit dus niet mogelijk?TheFes schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:44:
[...]
De data blijft wel bewaard, maar als je de entity uit de settings van het Energy Dashboard haalt wordt het daarop niet meer weergegeven.
Ik heb al een keer een stappenplan geplaatst hoe je het kunt aanpakken, maar dat is bedoelt om uit te voeren voordat je nieuwe data gaat verzamelen
Nee nu niet meer. Was van plan om dit in de nieuwe maand ook te wijzigen. Je zou een virtuele meter aan kunnen maken met de input van de hardware meter. Als je dan van meter veranderd blijft de virtuele meter dezelfde naam houden.IKKE86 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:55:
[...]
Daar wringt ook de schoen voor mij, ik heb data uit 2 sources. In eerste instantie had ik data uit de homewizard p1 meter. Die ging defect, en toen heb ik een half jaar data uit een gewone p1 kabel aansluiting gebruikt. Beide data wil ik logischerwijs bewaren, zonder dat ze nu nog beide worden opgeslagen. Als ik het goed begrijp is dit dus niet mogelijk?
Ik zie dat er ook een entiteit met de naam "sensor.roborock_s5_max_last_clean_end" die aangeeft wanneer zijn laatste poetsbeurt gedaan was.
/f/image/UelrOTWTDt2EQwLOsbjZCPaj.png?f=fotoalbum_large)
Waarde van de sensor als ik deze uitlees via de Developer Tools:
{{ states('sensor.roborock_s5_max_last_clean_end') }} = 2023-10-29T16:01:36+00:00
Ik zou graag een automation willen maken dat wanneer het meer dan 2 dagen geleden is dat hij nog heeft rondgereden, ik dan een push kan sturen naar mijn telefoon, maar ik weet niet hoe ik dit als trigger kan definieren. Kan iemand hier misschien mee helpen?
[ Voor 8% gewijzigd door dotcom87 op 31-10-2023 19:01 ]
Zou je dit niet met queries recht kunnen breien?? Ik heb ook een andere entity die nu mijn energy stats verzamelt, maar zie daar logischerwijs geen geschiedenis van omdat de entity toen anders was. Zat te denken om de oude integratie te verwijderen en dan de oude entity id te vervangen door de nieuwe in de database. Of denk ik nu te simpel?Willempie27 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:11:
[...]
Nee nu niet meer. Was van plan om dit in de nieuwe maand ook te wijzigen. Je zou een virtuele meter aan kunnen maken met de input van de hardware meter. Als je dan van meter veranderd blijft de virtuele meter dezelfde naam houden.
Update stats
Set entity_id = 18
Where entity_id = 19
Effe fictief, maar zo simpel zou het toch kunnen zijn?
[ Voor 8% gewijzigd door Sp33dFr34k op 31-10-2023 18:54 ]
Iemand die zijn automation hiervan wil delen?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
er zijn ongetwijfeld nettere/kortere/betere oplossingen maar je zou dit als template trigger kunnen gebruiken:dotcom87 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:51:
Ik heb mijn Roborock S5 Max stofzuiger toegevoegd via de Roborock integratie in HA.
Ik zie dat er ook een entiteit met de naam "sensor.roborock_s5_max_last_clean_end" die aangeeft wanneer zijn laatste poetsbeurt gedaan was.
[Afbeelding]
Waarde van de sensor als ik deze uitlees via de Developer Tools:
{{ states('sensor.roborock_s5_max_last_clean_end') }} = 2023-10-29T16:01:36+00:00
Ik zou graag een automation willen maken dat wanneer het meer dan 2 dagen geleden is dat hij nog heeft rondgereden, ik dan een push kan sturen naar mijn telefoon, maar ik weet niet hoe ik dit als trigger kan definieren. Kan iemand hier misschien mee helpen?
1
| {{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(as_datetime(states('sensor.roborock_s5_max_last_clean_end')),default=as_timestamp(now())) > 2*24*60*60 }} |
Is het mogelijk om te controleren dat als snelheid die uit luchtvochtigheid komt al hoger is dan uit de berekening via de CO2 komt, de ventilator niet trager gaat draaien? De enige optie die ik kan bedenken is de uitkomst van de luchtvochtigheid en de CO2 elk in een aparte helper op te slaan en vervolgens te kijken welke van die twee percentages het hoogst is. Of kan dit handiger?
Huidige code (alleen relevante stuk gekopieerd ivm lengte):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
| alias: "Klimaat: ventilatie automatisch" description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.relatieve_vochtigheid_verschil_buiten_binnen id: Vochtigheid Verschil - platform: state entity_id: - input_number.klimaat_max_ventilatiesnelheid id: Max Ventilator - platform: state entity_id: - sensor.slaapkamer_co2 id: CO2 - platform: state entity_id: - input_number.klimaat_acceptabel_verschil_luchtvochtigheid id: Max verschil - platform: state entity_id: - input_boolean.badkamer_ventilator_aan id: Badkamer - platform: state entity_id: - sensor.woonkamer_temperature id: TemperatuurWoonkamer condition: [] action: - if: - condition: or conditions: - condition: trigger id: - Vochtigheid Verschil - condition: trigger id: - Max Ventilator - condition: trigger id: - CO2 - condition: trigger id: - Max verschil - condition: trigger id: - TemperatuurWoonkamer then: - if: - condition: template value_template: "{{states.sensor.slaapkamer_co2.state | float > 599 }}" - condition: template value_template: "{{states.sensor.slaapkamer_co2.state | float < 1050 }}" then: - service: fan.set_percentage data: percentage: > {{ ((states.sensor.slaapkamer_co2.state|float - 500) / 700 * 100)|round(0) }} target: entity_id: fan.open_air_mini - stop: CO2 ventileren else: [] alias: CO2 ventileren >600 - if: - condition: template value_template: "{{states.sensor.slaapkamer_co2.state | float > 1050 }}" then: - service: fan.set_percentage data: percentage: 85 target: entity_id: fan.open_air_mini - stop: CO2 ventileren else: [] alias: CO2 ventileren>1050 alias: Regeling CO2 enabled: true - if: - condition: or conditions: - condition: trigger id: Max Ventilator - condition: trigger id: Vochtigheid Verschil - condition: trigger id: - Max verschil - condition: trigger id: - TemperatuurWoonkamer - condition: trigger id: - CO2 then: - if: - condition: template value_template: >- {{states.sensor.relatieve_vochtigheid_verschil_buiten_binnen.state|float < states.input_number.klimaat_acceptabel_verschil_luchtvochtigheid.state|float}} then: - service: fan.set_percentage data: percentage: >- {{ ((states.sensor.relatieve_vochtigheid_verschil_buiten_binnen.state|float) / states.input_number.klimaat_acceptabel_verschil_luchtvochtigheid.state | float * states.input_number.klimaat_max_ventilatiesnelheid.state | float)|round(0)}} target: entity_id: fan.open_air_mini else: - service: fan.set_percentage data: percentage: >- {{states.input_number.klimaat_max_ventilatiesnelheid.state | float}} target: entity_id: fan.open_air_mini alias: Normale regeling luchtvochtigheid enabled: true mode: queued trace: stored_traces: 50 max: 3 |
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
- x as: tijd formaat HH:MM => HH
- de extremas in de kleur van de kolom
- bovenkant kolom afronden
- niet de horizontale lijnen laten zien
- voor de grafiek van vandaag: de kolommen tot aan 'NU" vervagen
Wat heb ik al:
/f/image/9mqProKqhz2S2pnLziLxRqvj.png?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 23h update_interval: 15min header: title: Stroomprijs morgen (€/kWh) show: true colorize_states: true span: start: day offset: +1d now: show: false label: Nu series: - entity: sensor.nordpool type: column opacity: 1 color_threshold: - value: -0.99 color: '#00AA65' - value: 0.27 color: '#8B8B8B' - value: 0.32 color: '#ED5F18' show: extremas: true header_color_threshold: true float_precision: 2 name: Dynamische energieprijs data_generator: | return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]; }); yaxis: - decimals: 2 min: ~0 apex_config: tickAmount: 10 |
Voor de grafiek van 'vandaag' nog toegevoegd:
1
2
3
| now: show: true label: Nu |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 01-11-2023 08:11 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Je zou kunnen proberen om de oude integratie weg te gooien, en dan de entity vanuit de nieuwe integratie hetzelfde entity_id van de oude te geven.IKKE86 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:55:
[...]
Daar wringt ook de schoen voor mij, ik heb data uit 2 sources. In eerste instantie had ik data uit de homewizard p1 meter. Die ging defect, en toen heb ik een half jaar data uit een gewone p1 kabel aansluiting gebruikt. Beide data wil ik logischerwijs bewaren, zonder dat ze nu nog beide worden opgeslagen. Als ik het goed begrijp is dit dus niet mogelijk?
Wel eerst even een backup (van de database) maken
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| service: vacuum.send_command data: command: app_segment_clean params: - segments: - 20 repeat: 1 target: entity_id: vacuum.roborock_s5_max |
Maar als ik mijn script trigger dat aangestuurd wordt door input_booleans, dan werkt het niet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| script: vacuum_selection: variables: vacuum_zone_repetitions: input_number.vacuum_zone_repetitions sequence: - service: vacuum.send_command target: entity_id: vacuum.roborock_s5_max data: command: app_segment_clean params: - segments: >- [{%if states.input_boolean.vacuum_living_room.state=='on'%} - 16 {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_kitchen.state == 'on'%} - 17 {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_dining_room.state == 'on'%} - 18 {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_toilet_ground_floor.state == 'on'%} - 19 {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_entrance.state == 'on'%} - 20 {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_laundry_room.state == 'on'%} - 21 {%endif%}] repeat: "{{ vacuum_zone_repetitions }}" - service: input_boolean.turn_off target: entity_id: - input_boolean.vacuum_living_room - input_boolean.vacuum_kitchen - input_boolean.vacuum_dining_room - input_boolean.vacuum_toilet_ground_floor - input_boolean.vacuum_entrance - input_boolean.vacuum_laundry_room - service: input_number.set_value data: value: 1 target: entity_id: input_number.vacuum_zone_repetitions - service: input_boolean.turn_on target: entity_id: - input_boolean.vacuum_cleaned_today mode: single |
Mijn vermoeden is dat het komt door de "if" checks in het segment. Misschien heeft iemand een idee of al iets gelijkaardigs gedaan?
Je if-checks geven een array met één waarde, bijvoorbeeld "-17 -18". De verschillende waarden in een lijst moeten door een komma worden gescheiden, die zal je er dus nog ergens tussen moeten stoppen op zo'n manier dat de komma alleen verschijnt als ervoor en erna een waarde staat.dotcom87 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:06:
Ik probeer om mijn Roborock stofzuiger ondersteuning te geven om per kamer te stofzuigen. Ik gebruik de "Roborock" integratie. Als ik het volgende doe, dan werkt het:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 service: vacuum.send_command data: command: app_segment_clean params: - segments: - 20 repeat: 1 target: entity_id: vacuum.roborock_s5_max
Maar als ik mijn script trigger dat aangestuurd wordt door input_booleans, dan werkt het niet:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 script: vacuum_selection: variables: vacuum_zone_repetitions: input_number.vacuum_zone_repetitions sequence: - service: vacuum.send_command target: entity_id: vacuum.roborock_s5_max data: command: app_segment_clean params: - segments: >- [{%if states.input_boolean.vacuum_living_room.state=='on'%} - 16 {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_kitchen.state == 'on'%} - 17 {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_dining_room.state == 'on'%} - 18 {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_toilet_ground_floor.state == 'on'%} - 19 {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_entrance.state == 'on'%} - 20 {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_laundry_room.state == 'on'%} - 21 {%endif%}] repeat: "{{ vacuum_zone_repetitions }}" - service: input_boolean.turn_off target: entity_id: - input_boolean.vacuum_living_room - input_boolean.vacuum_kitchen - input_boolean.vacuum_dining_room - input_boolean.vacuum_toilet_ground_floor - input_boolean.vacuum_entrance - input_boolean.vacuum_laundry_room - service: input_number.set_value data: value: 1 target: entity_id: input_number.vacuum_zone_repetitions - service: input_boolean.turn_on target: entity_id: - input_boolean.vacuum_cleaned_today mode: single
Mijn vermoeden is dat het komt door de "if" checks in het segment. Misschien heeft iemand een idee of al iets gelijkaardigs gedaan?
@IKKE86Sp33dFr34k schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:53:
[...]
Zou je dit niet met queries recht kunnen breien?? Ik heb ook een andere entity die nu mijn energy stats verzamelt, maar zie daar logischerwijs geen geschiedenis van omdat de entity toen anders was. Zat te denken om de oude integratie te verwijderen en dan de oude entity id te vervangen door de nieuwe in de database. Of denk ik nu te simpel?
Update stats
Set entity_id = 18
Where entity_id = 19
Effe fictief, maar zo simpel zou het toch kunnen zijn?
Toevallig vorige week dit opgelost met queries.
Maar dat ging tegelijk ook fout, zat veel herstel werk in.
er is een constraint op metadataId en de tijdstempel van de meeting.
voor mij kwam het het er op neem dat meter 1 de naar meter 2 moest, en de 2 dagen dat ze dubbel gedraait hadden uit meter 2 mocht komen.
inno
Kan je hier toevallig een voorbeeld van geven?Septillion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:21:
@dotcom87 En nog toevoeging, gebruik states() (of is_state()) om errors te voorkomen als ze niet beschikbaar zijn
Zo dan?Septillion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:17:
@dotcom87 Je haalt twee vormen van array door de war. Of komma gescheiden in blokhaken zoals @dixet zegt (maar zonder streeptje). OF ingesprongen op nieuwe regel beginnende met streepje. Niet beide. Dus even je blokhaken weghalen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| script: vacuum_selection: variables: vacuum_zone_repetitions: input_number.vacuum_zone_repetitions sequence: - service: vacuum.send_command target: entity_id: vacuum.roborock_s5_max data: command: app_segment_clean params: - segments: >- [{%if states.input_boolean.vacuum_living_room.state=='on'%} 16, {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_kitchen.state == 'on'%} 17, {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_dining_room.state == 'on'%} 18, {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_toilet_ground_floor.state == 'on'%} 19, {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_entrance.state == 'on'%} 20, {%endif%} {%if states.input_boolean.vacuum_laundry_room.state == 'on'%} 21, {%endif%}] repeat: "{{ vacuum_zone_repetitions }}" - service: input_boolean.turn_off target: entity_id: - input_boolean.vacuum_living_room - input_boolean.vacuum_kitchen - input_boolean.vacuum_dining_room - input_boolean.vacuum_toilet_ground_floor - input_boolean.vacuum_entrance - input_boolean.vacuum_laundry_room - service: input_number.set_value data: value: 1 target: entity_id: input_number.vacuum_zone_repetitions - service: input_boolean.turn_on target: entity_id: - input_boolean.vacuum_cleaned_today mode: single |
1
| {%if states.input_boolean.vacuum_living_room.state == 'on' %} |
dit
1
| {%if states('input_boolean.vacuum_living_room') == 'on' %} |
of
1
| {%if is_state('input_boolean.vacuum_living_room', 'on') %} |
Zo dan?Septillion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:42:
@dotcom87Dat geeft je weer issues met afsluitende komma met niets erachterDus ik zou juist naar de elke regel versie gaan en simpelweg de blokhaken weg halen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| script: vacuum_selection: variables: vacuum_zone_repetitions: input_number.vacuum_zone_repetitions sequence: - service: vacuum.send_command target: entity_id: vacuum.roborock_s5_max data: command: app_segment_clean params: - segments: >- {%if is_state('input_boolean.vacuum_living_room', 'on')%} - 16 {%endif%} {%if is_state('input_boolean.vacuum_kitchen', 'on')%} - 17 {%endif%} {%if is_state('input_boolean.vacuum_dining_room', 'on')%} - 18 {%endif%} {%if is_state('input_boolean.vacuum_toilet_ground_floor', 'on')%} - 19 {%endif%} {%if is_state('input_boolean.vacuum_entrance', 'on')%} - 20 {%endif%} {%if is_state('input_boolean.vacuum_laundry_room', 'on')%} - 21 {%endif%} repeat: "{{ vacuum_zone_repetitions }}" - service: input_boolean.turn_off target: entity_id: - input_boolean.vacuum_living_room - input_boolean.vacuum_kitchen - input_boolean.vacuum_dining_room - input_boolean.vacuum_toilet_ground_floor - input_boolean.vacuum_entrance - input_boolean.vacuum_laundry_room - service: input_number.set_value data: value: 1 target: entity_id: input_number.vacuum_zone_repetitions - service: input_boolean.turn_on target: entity_id: - input_boolean.vacuum_cleaned_today mode: single |
@dotcom87 ik kan er nu niet echt naar kijken, maar zal vanmiddag als de kinderen achter de tablet zitten wel even wat knutselen
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.