Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 104 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Vraagje, na afgelopen jaar verhuisd te zijn de overstap gewaagd naar de Homey Pro 2023… dat was een teleurstelling wanneer je de jaren er voor altijd Home Assistant hebt gedraaid. Gebrek aan ondersteuning voor Zigbee apparaten, instabiel… het ziet er allemaal leuk uit maar ik zou het niemand aanraden ;)

Dus vorige week de mini pc maar eens opgesnord uit de verhuisdozen, Sonof Zigbee E stick er in geprikt (was niet helemaal nodig geweest… vond een dag later nog 2 CC2652’s in een andere verhuisdoos :+), docker er op en inmiddels Home Assistant, Caddy, Node-Red en AdGuard home draaien als een zonnetje. Alle Zigbee devices ook al weer gemigreerd (best een gedoe met 60+ devices) en alles draait als een zonnetje.

Nu echter de vraag, ik had in het vorige huis alle automations gewoon in Home Assistant zitten, omdat het enige goede aan de Homey Pro de flow editor was nu toch ook maar Node-Red er tegenaan gegooid. Dilemma is alleen, ga ik nu alle automations in Node-Red gooien of alleen de wat complexere automations?

De reden dat ik het me af vraag is dat ik geen idee heb hoe stabiel Node-Red precies gaat zijn. Heb nu gewoon de Xiaomi switches aan de lampen gekoppeld in Node-Red en dat gaat prima maar ik vraag me af wat wijsheid is, het is immers wel weer een extra laagje wat je toevoegt.

[ Voor 3% gewijzigd door R2D2 op 06-09-2023 20:27 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
R2D2 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:26:
Vraagje, na afgelopen jaar verhuisd te zijn de overstap gewaagd naar de Homey Pro 2023… dat was een teleurstelling wanneer je de jaren er voor altijd Home Assistant hebt gedraaid. Gebrek aan ondersteuning voor Zigbee apparaten, instabiel… het ziet er allemaal leuk uit maar ik zou het niemand aanraden ;)

Dus vorige week de mini pc maar eens opgesnord uit de verhuisdozen, Sonof Zigbee E stick er in geprikt (was niet helemaal nodig geweest… vond een dag later nog 2 CC2652’s in een andere verhuisdoos :+), docker er op en inmiddels Home Assistant, Caddy, Node-Red en AdGuard home draaien als een zonnetje. Alle Zigbee devices ook al weer gemigreerd (best een gedoe met 60+ devices) en alles draait als een zonnetje.

Nu echter de vraag, ik had in het vorige huis alle automations gewoon in Home Assistant zitten, omdat het enige goede aan de Homey Pro de flow editor was nu toch ook maar Node-Red er tegenaan gegooid. Dilemma is alleen, ga ik nu alle automations in Node-Red gooien of alleen de wat complexere automations?

De reden dat ik het me af vraag is dat ik geen idee heb hoe stabiel Node-Red precies gaat zijn. Heb nu gewoon de Xiaomi switches aan de lampen gekoppeld in Node-Red en dat gaat prima maar ik vraag me af wat wijsheid is, het is immers wel weer een extra laagje wat je toevoegt.
Alles kan natuurlijk en het is ook afhankelijk van voorkeuren.

En als je Zigbee2mqtt gebruikt kun je die ook weer direct in NodeRed gebruiken en dus maakt downtime van HA dan niet uit (zolang je puur met MQTT babbelt uiteraard).
Daarnaast zou je als absolute fallback ook kunnen overwegen om een backup/fallback te maken middels Zigbee Bindings. Dan koppel je een afstandsbediening (die dat ondersteund) direct aan een (groep) lamp(en) en werkt het zelfs als je de hele mini PC afsluit en de stick "in brand zet" :p

Overigens zelf way back when zelf een Homey gehad, en (zeker toen) dezelfde ervaringen. Zigbee was prut en ik durfde niet van de Hue Bridge af te stappen. Flow editor was toen zeer beperkt. Vervolgens op een gegeven moment een "app" gemaakt die de devices/entities over MQTT publiceerde naar een basic HA instance. Automations deed ik toen via NodeRed. Op een gegeven moment een "hardere" overstap naar HA gemaakt en daar alles opnieuw opgezet waarbij de Homey nog alleen ZWave & Zigbee deed. Toen ook het besluit genomen dat ik NR maar prut vond en dus automations in HA gaan maken. Later heb ik dan ook ZWave & Zigbee over gezet (en pas veel later, eindelijk, de Hue Bridge "opgeheven").
En v.w.b. NR prut vinden, dat moet in ~2018 zijn geweest. Ik ga er vanuit dat er intussen wel "iets" veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
@RobertMe Ja ik heb alles via ZHA op dit moment, ben nog even aan het uitzoeken hoe ik precies knoppen direct aan een lamp kan koppelen maar vrees dat dat misschien wat lastig wordt... het is een mix van voornamelijk Hue lampen met af en toe een verdwaalde Ikea lamp er tussen op plekken zoals de wc, voorraadkast en washok waar het mooi in kleine stapjes dimmen niet echt een issue is en een mix van Ikea styrbar en Xiaomi wall switches (de batterij variant... kwam er 14 tegen in de verhuisdozen, ruim voldoende :+ ).

Ik heb in ieder geval geen WAF meer om rekening mee te hoeven houden, dat scheelt al een hele hoop :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
paQ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:21:
OK heb de config even aangepast, nu kan ik iig weer in HA :')

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem
  # use_x_forwarded_for: true
  # trusted_proxies:
   # - 10.0.0.200
   # - 172.30.33.0/24

wat gaat er hier nou mis :S

Nginx:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
domain: domein.duckdns.org
hsts: max-age=31536000; includeSubDomains
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
cloudflare: false
customize:
  active: false
  default: nginx_proxy_default*.conf
  servers: nginx_proxy/*.conf

duck:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
domains:
  - domein.duckdns.org
token: token
aliases: []
lets_encrypt:
  accept_terms: true
  algo: secp384r1
  certfile: fullchain.pem
  keyfile: privkey.pem
seconds: 300

[Afbeelding]

Als ik nu extern iets aanroep krijg ik in Nginx deze error in de log:

[...]
als je Nginx gebruikt moet je in de HA config geen ssl certificaten gebruiken (maar wel een trusted proxy)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@paQ En als aanvulling op @TheFes, intern gebruik je dan http://[internip]:8123 (niet https) en extern (als nginx draait) je https://[externip] of https://[foobar.duckdns.org], volgens mij dus gewoon op poort 443. Wel de forwarding voor maken dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 06-09-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@R2D2 HA automations of NodeRed is puur een voorkeur. Voor mij is dat HA, NodeRed vind ik maar spaghetti :+ Dus gebruik wat je het fijnst vindt, niet om de complexiteit, want dat kan gewoon in beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:42:
@paQ En als aanvulling op @TheFes, intern gebruik je dan http://[internip]:8123 (niet https) en extern (als nginx draait) je https://[externip] of https://[foobar.duckdns.org], volgens mij dus gewoon op poort 443.
Ik heb Caddy er voor gezet in plaats van Nginx, in het dagelijks leven nog wel eens met Nginx te maken maar vond Caddy voor dit soort dingen toch wel een verademing qua eenvoud.

Mijn Caddy file is niets meer dan,

code:
1
2
3
a.b.nl {
    reverse_proxy 192.168.68.250:8123
}

Enige waar ik even niet aan had gedacht was poort 8123 open te zetten op de firewall... heeft me toch zeker weer een half uur van mijn leven gekost voor ik daar achter was :+
Septillion schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:45:
@R2D2 HA automations of NodeRed is puur een voorkeur. Voor mij is dat HA, NodeRed vind ik maar spaghetti :+ Dus gebruik wat je het fijnst vindt, niet om de complexiteit, want dat kan gewoon in beide.
Ja het is Home Assistant geworden voor nu (de eerste switches zitten er in), ik laat Node-Red er nog wel even naast draaien als "optie".

Liep net wel tegen het eerste issue aan, de Xiaomi remotes die ik heb liggen willen sommige na pairen met Zigbee niet doen wat ze moeten doen, krijg wel wat binnen en kan binnen de automations ook gewoon de short, double en long press selecteren maar werken ho maar... andere button als trigger gepakt en 0 issues. Zal haast wel iets van een firmware dingetje zijn ben ik bang, morgen maar eens kijken of die te updaten zijn en zo niet gaan ze weer terug de verhuisdoos in zodat ik me later nog een keer kan verbazen waarom ze niet willen werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Er komen hier heel wat dingen van allerlei vraagstellers voorbij en er wordt zo ongeveer overal op gereageerd. Daarom komt het wat vreemd over dat ik totaal geen enkele reactie op mijn vraag kreeg. Twee keer geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.
Heb ik iets verkeerds gevraagd? Doe ik iets niet goed?

Is er iemand die me in de goede richting kan helpen, zodat ik verder kan met deze studie, dit leerproces? Ik ben namelijk geen held in het programmeren, maar wil het toch wel proberen te leren.
Dank alvast!
Hippe Lip schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:29:
Sommige dingen zijn eenvoudig te maken, maar als je de weg niet weet lastig te vinden. Ik heb al heel wat zoekwerk gedaan om achter relevante info te komen, maar óf het is nergens goed beschreven (wat ik niet geloof), óf ik gebruik de verkeerde zoekwoorden.

Ik kan mijn Nibe warmtepomp uitlezen via modbus (tcp). Geen prlbleem. Sommige parameters zijn RO, andere R/W. Nu zoek ik een paar dingen:

1. Hoe krijg ik het in mijn UI (zie plaatje hieronder voor voorbeeld wat ik probeer te maken) dat ik waardes kan aanpassen? Er zijn instellingen waarbij je uit een pull-down keuzelijst kiest en er zijn sliders waarbij de huidige waarde staat en die je kunt schuiven naar de gewenste waarde.

2. Wat moet ik doen (configuration.yaml) om parameters te kunnen schrijven. Hoe wordt de nieuwe waarde uit een slider of pull-down naar de Nibe geschreven.

3. Hoe kan ik een waarde in de Nibe veranderen vanuit een automatisering (bijvoorbeeld ‘als XXX, dan waarde=12).

Stukje van mijn configuration.yaml, waarbij de parameter ‘Nibe buitentemperatuur’ read-only is en de parameter ‘Nibe aanvoer minimum’ read/write is en ik dus wil kunnen wijzigen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
modbus:
  - name: "Nibe"
    close_comm_on_error: true
    delay: 5
    timeout: 5
    type: tcp
    host: 192.168.2.105
    port: 502
    sensors:

- name: "Nibe Buitentemperatuur (BT1)"
        device_class: temperature
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: '°C'
        address: 1
        input_type: input
        scale: 0.1
        precision: 1 # Number of valid decimals
        scan_interval: 10
        lazy_error_count: 10 # hoe vaak mag de waarde niet-beschikbaar zijn

- name: "Nibe Aanvoer (BT2)"
        address: 5
        input_type: input
        precision: 1
        lazy_error_count: 10

- name: "Nibe aanvoer minimum"
        address: 34
        data_type: int16 # data_type string
        input_type: holding
        precision: 1
        lazy_error_count: 10

Zoiets dus.

[Afbeelding]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Hippe Lip schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:07:
Er komen hier heel wat dingen van allerlei vraagstellers voorbij en er wordt zo ongeveer overal op gereageerd. Daarom komt het wat vreemd over dat ik totaal geen enkele reactie op mijn vraag kreeg. Twee keer geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.

Is er iemand die me in de goede richting kan helpen, zodat ik verder kan met deze studie, dit leerproces? Ik ben namelijk geen held in het programmeren, maar wil het toch wel proberen te leren.
Dank alvast!

[...]
Misschien de standaard integratie proberen?

https://www.home-assistan...atpump/#modbus-connection

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Hippe Lip schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:07:

Dank alvast!

[...]
Ik denk dat er gewoon weinig ervaring met je specifieke vraag is :) Ik gebruik zelf geen Modbus icm HA, dus dan scroll ik al gauw weer verder omdat ik je niet inhoudelijk kan helpen :)

edit: ik val vaak terug op de docs om een startpunt te krijgen als ik iets niet weet: kan je hier iets mee?
https://www.home-assistan...g-a-float32-type-register

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 07-09-2023 08:44 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 07:03
vortexnl1982 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:44:
Ik heb een dakraam wat remote kan worden bediend. Hiervoor heb ik een Aqara deurstand sensor op het dakraam geplakt zodat ik weet of het dakraam open of dicht is.

Het is een zigbee sensor en die hangt helemaal boven in het huis. Ik heb op de eerste verdieping een zigbee powerplug in een stopcontact zitten die als bridge dient tussen de dakraam sensor en mijn rpi die beneden staat. Als ik de powerplug niet gebruik dan ziet de rpi de dakraam sensor niet want hij hangt te ver weg.

Het probleem wat ik heb is dat de dakraam sensor om de zoveel tijd op unavailable komt te staan. Na een herstart van de rpi (!) is de sensor weer actief in HA en kan ik de stand uitlezen.

Waarom zou na de herstart de sensor weer actief worden in HA ?
De powerplug zou ook gewoon moeten blijven werken als bridge ook als deze Off is. Kan natuurlijk dat de powerplug zelf het probleem is. Je komt vaker tegen dat ze sommige spontaan uitgaan.

Gebruik zelf powerplugs van de Lidl die prima werken en Aan of Uit maakt niets uit qua bridge functie.
Maar misschien ook nuttig om aan te geven welke Zigbee stick je gebruikt en of ZHA of Zigbee2MQTT gebruikt.

Zelf had ik bijvoorbeeld heel veel problemen met de Sonoff Zigbee 3.0 (E versie) stick icm Zigbee2MQTT.
Zo kon ik een lamp aanzetten en daarna liep de boel spontaan vast en werkte niets meer van Zigbee. Niets in de log te vinden.
Een herstart en alles deed het weer. Soms werkte het 2 weken en soms maar een dag.
Teruggegaan naar de P versie en draait nu al weken zonder problemen.

Eventueel kun je kijken of er een update van de firmware is voor je USB stick die mogelijk een probleem oplost wat je hebt. Let welk op dat je mogelijk hierna alles opnieuw moet pairen.

Kan ook zijn dat er mogelijk nog een update van firmware te vinden is voor je powerplug. Via Zigbee2MQTT kun je dat bijvoorbeeld eenvoudig zien. Maar mogelijk dat ZHA dit ook kan.

En het zou natuurlijk ook kunnen dat de afstand toch nog te ver is en dat je nog een bridge nodig hebt.

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:33
[Opgelost zie edit 2]
Mijn HA is vanmorgen ineens niet meer bereikbaar.

Pi 4 met SSD, groen en rode led branden continue.
Niet te pingen, op de switch branden ook geen lampjes. De rest van het netwerk werkt prima.

Stroom eraf en erop helpt niks.

Iemand een tip? Of opnieuw installeren en backup terug?

edit-

Denk dat de pi het probleem is, ledjes lanaansluiting gaan ook niet aan. Andere kabel/router doet niks..

edit 2

Andere adapter van de telefoon er even aan en weer lan... was een originele 3A adapter welke dus te weinig prik gaf. (achteraf behoorlijk suf om niet bij de bron te beginnen)

[ Voor 37% gewijzigd door Turb0Turb0 op 07-09-2023 10:47 . Reden: edit ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06

paQ

@TheFes en @Septillion
Zodra ik mijn forward naar 443 zette, weigerde de smartthings implementatie. Maar ik begreep later na wat verder graven van @breinonline dat het zaak is eerst de SSL uit te zetten, rebooten en dan pas de Nginx settings toe te passen.

However, de maker van Fully schrijft me net dit:
I'm wondering if any other browser can load https://local without errors/warnings because it's likely impossible to get a valid SSL certificate for the domain local.

You can enable this option in Fully Kiosk to ignore the SSL errors, however SSL becomes useless then.

Ignore SSL Errors – can be used with self-signed certificates, this makes TLS/SSL absolutely unsafe of cause
En dat werkt :)
Ik kan nu gewoon via https://lokaalip bij mijn HA, en op de achtergrond blijft gewoon alles werken zoals bedoeld, althans daar ga ik even van uit.
- Smartthings heeft zijn vereiste SSL webhook,
- en als bonus heb ik een encrypted toegang van buitenaf op mijn HA.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hee, een integratie? Die kende ik nog niet. Tot nu toe lees ik de individuele parameters uit via modbus in yaml.
Helaas krijg ik die integratie niet aan de praat, maar daar duik ik straks wel verder in. 8)
Dank in elk geval voor deze hint. :)

Maar misschien heb ik mijn vraag iets te specifiek gesteld. Als je in de UI van HA een entiteit uitleest komt daar een uitkomst (bijv. getal) te staan.
Hoe krijg ik daar niet een vast getal maar iets dat aan te passen is, zoals een slider, een puldown optielijst of een veld waar je een getal in kunt voeren?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Hippe Lip schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:36:
[...]

Hee, een integratie? Die kende ik nog niet. Tot nu toe lees ik de individuele parameters uit via modbus in yaml.
Helaas krijg ik die integratie niet aan de praat, maar daar duik ik straks wel verder in. 8)
Dank in elk geval voor deze hint. :)

Maar misschien heb ik mijn vraag iets te specifiek gesteld. Als je in de UI van HA een entiteit uitleest komt daar een uitkomst (bijv. getal) te staan.
Hoe krijg ik daar niet een vast getal maar iets dat aan te passen is, zoals een slider, een puldown optielijst of een veld waar je een getal in kunt voeren?
Daarvoor kun je een Input Number (voor zowel eens slider als een invoerveld) en Input Select (voor pulldown) voor gebruiken. Dat zijn verder een soort van dummy entities, je zult zelf moeten bepalen wat er met die waardes gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hmmbob schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:42:
[...]

Ik denk dat er gewoon weinig ervaring met je specifieke vraag is :) Ik gebruik zelf geen Modbus icm HA, dus dan scroll ik al gauw weer verder omdat ik je niet inhoudelijk kan helpen :)

edit: ik val vaak terug op de docs om een startpunt te krijgen als ik iets niet weet: kan je hier iets mee?
https://www.home-assistan...g-a-float32-type-register
Dank! 👍
Die had ik nog niet gevonden.

Dit is de helft van wat ik zoek. Hier staat een voorbeeld van hoe je terug kunt schrijven naar modbus. Da’s deel 2.
Deel 1 is hoe dat te koppelen is met de UI. Hoe krijg ik daar bij een entiteit niet een vast getal maar iets waar de huidige waarde weergegeven staat en die ik daar (in die UI dus) ook kan aanpassen?

Edit:
Via Input Number, zoals @TheFes hierboven net aangaf terwijl ik dit stukje tikte 8)
Thnx!

Met de beide antwoorden hierboven samen moet ik een heel eind komen.
Dit weekend heb ik in elk geval wat te doen! :+

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 07-09-2023 10:55 ]

<John O`Mill>

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:46
TheFes schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:16:
[...]

als je Nginx gebruikt moet je in de HA config geen ssl certificaten gebruiken (maar wel een trusted proxy)
Ik ben nog op zoek naar een heldere uitleg over hoe Ngingx te configureren in HA want wat ik gevonden heb dekt mijn inziens de lading niet en is per uitleg ook serieus anders.

• TheFes
Frappuccino schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:55:
[...]

Ik ben nog op zoek naar een heldere uitleg over hoe Ngingx te configureren in HA want wat ik gevonden heb dekt mijn inziens de lading niet en is per uitleg ook serieus anders.
Ik gebruik Nginx Proxy Manager (ook als Add On beschikbaar)
Die is een stuk gebruiksvriendelijker in te stellen met een duidelijke GUI.

• Frappuccino
TheFes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:02:
[...]

Ik gebruik Nginx Proxy Manager (ook als Add On beschikbaar)
Die is een stuk gebruiksvriendelijker in te stellen met een duidelijke GUI.
Je hebt als add-on in HA de NGINX Home Assistant SSL proxy en de Nginx Proxy Manager.

Maar het probleem zit hem in het confiugreren. Verschillende youtube filmpjes gezien maar het is iedere keer anders en voor mijn gevoel mis ik her en der dingen in de uitleg omdat men ervanuit lijkt te gaan dat de kijkers al min of meer weten hoe de vork in de steel zit.

Dat laatste is in mijn geval zeker niet het geval. Vandaar ook dat ik zoekende ben naar een heldere uitleg.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Met de nieuwe versie die uit is, heb ik 2 tiles toegevoegd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

- type: tile
    entity: cover.lamellen
    features:
      - type: "cover-tilt-position"
    entity: cover.screen
    features:
      - type: "cover-open-close"

De visualisatie is anders wat ik verwacht had:

De cover tilt position heeft helemaal geen features
en de cover open close heeft verkeerde?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9qL9cWN/1.jpg

Ik verwacht:
cover tilt position:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XJ6PG3C/cover.jpg

cover open close normaal:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VBTvqK0/open.jpg

Is dat een bugje of doe ik iets fout?

• TheFes
skank schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:44:
Met de nieuwe versie die uit is, heb ik 2 tiles toegevoegd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

entity: cover.lamellen
    features:
      - type: "cover-tilt-position"
    entity: cover.screen
    features:
      - type: "cover-open-close"

De visualisatie is anders wat ik verwacht had:

De cover tilt position heeft helemaal geen features
en de cover open close heeft verkeerde?
[Afbeelding]

Ik verwacht:
cover tilt position:
[Afbeelding]

cover open close normaal:
[Afbeelding]

Is dat een bugje of doe ik iets fout?
Je indentation klopt niet, maar dat is mogelijk een copy/paste foutje. Al een cache refresh (Ctrl+F5) gedaan?

Oh, en de device class aanpassen in de entity settings geeft je wellicht de goede knoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 07-09-2023 12:00 ]

• skank
TheFes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:48:
[...]

Je indentation klopt niet, maar dat is mogelijk een copy/paste foutje. Al een cache refresh (Ctrl+F5) gedaan?

Oh, en de device class aanpassen in de entity settings geeft je wellicht de goede knoppen.
Das idd copy paste foutje.
Hard refresh gedaan en cache clear ook

• TheFes
skank schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:02:
[...]

Das idd copy paste foutje.
Hard refresh gedaan en cache clear ook
device class ook al aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

Frappuccino schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:35:
[...]

Je hebt als add-on in HA de NGINX Home Assistant SSL proxy en de Nginx Proxy Manager.

Maar het probleem zit hem in het confiugreren. Verschillende youtube filmpjes gezien maar het is iedere keer anders en voor mijn gevoel mis ik her en der dingen in de uitleg omdat men ervanuit lijkt te gaan dat de kijkers al min of meer weten hoe de vork in de steel zit.

Dat laatste is in mijn geval zeker niet het geval. Vandaar ook dat ik zoekende ben naar een heldere uitleg.
Ik kwam in mijn pogingen gisteren om paQ te helpen deze site tegen: https://kleypot.com/home-...nencrypted-local-traffic/ die goed uitlegt wat Nginx doet of moet doen. Verder maakt paQ gebruik van docker en daar specifiek heb ik geen goede guide gevonden. Bij mij (proxmox) installatie heb ik (zoals op de vorige pagina al vermeld) van https://www.rogerfrost.co...-and-the-nginx-ssl-proxy/ gebruik gemaakt. Overigens heb ik ook zitten kloten toen en mezelf meermaals buiten weten te sluiten. Maar dat zit hem denk ik in dat ik niet eerst de SSL uitgezet heb.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:08
Deze week heb ik de sleutels van mijn nieuwbouwhuis gekregen. Tot mijn grote verbazing kan de deur kan handmatig met een sleutel worden geopend, maar beschikt ook over een automatische ontgrendeling die aangestuurd wordt door een keyfob op 433mhz. Mijn hart als liefhebber van home automation klopt sneller bij het idee om dit slot te integreren in mijn smart home systeem. Uit mijn vorige smart home heb ik nog een RFXcom USB 433mhz Controller voor KlikaanKlikuit-apparatuur. Denken jullie dat het mogelijk is om het 433mhz signaal van de keyfob te onderscheppen met een transciever zodat ik de deur met mijn iPhone kan openen? De keyfob is namelijk vrij groot en ik wil eigenlijk af van een sleutelbos. Is zo'n oplossing via HA te realiseren?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:08

Toppe

Oké ✅

symen89 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:33:
Deze week heb ik de sleutels van mijn nieuwbouwhuis gekregen. Tot mijn grote verbazing kan de deur kan handmatig met een sleutel worden geopend, maar beschikt ook over een automatische ontgrendeling die aangestuurd wordt door een keyfob op 433mhz. Mijn hart als liefhebber van home automation klopt sneller bij het idee om dit slot te integreren in mijn smart home systeem. Uit mijn vorige smart home heb ik nog een RFXcom USB 433mhz Controller voor KlikaanKlikuit-apparatuur. Denken jullie dat het mogelijk is om het 433mhz signaal van de keyfob te onderscheppen met een transciever zodat ik de deur met mijn iPhone kan openen? De keyfob is namelijk vrij groot en ik wil eigenlijk af van een sleutelbos. Is zo'n oplossing via HA te realiseren?
Weet je zeker dat het 433MHz is? Daar zit namelijk geen enkele vorm van beveiliging in. 868MHz zou mij logischer klinken.

Met 433MHz zou je gewoon met een sniffer kunnen gaan wachten tot iemand de deur opent met dat fob en dan je zelf toegang geven.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• symen89
Toppe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:38:
[...]

Weet je zeker dat het 433MHz is? Daar zit namelijk geen enkele vorm van beveiliging in. 868MHz zou mij logischer klinken.

Met 433MHz zou je gewoon met een sniffer kunnen gaan wachten tot iemand de deur opent met dat fob en dan je zelf toegang geven.
Dit is de zender: https://www.maaslandgroep...egory/AC029_T123_2020.pdf

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 19:56
symen89 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:33:
Zal tricky worden, is idd 433mhz met rolling code!
Dus beveiligt
Simpelste is je handzender modificeren, dwz de drukknop uitbreiden bv aansluiten op een ESP ofzo
of je ontvanger.
Of je neemt een ethernet relaykaart, normaal open contact sluit je aan op je handzender of ontvanger
Ik zou ook de batterij uit de zender halen en er een vaste 12v op zetten 8)

[ Voor 8% gewijzigd door RedPas op 07-09-2023 13:03 ]

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:57
Hmm, ik zou persoonlijk niet vrolijk worden van 433 Mhz aansturing van deuren in mijn huis, ook niet met rolling codes.

Maar goed, dat was niet de vraag. Zit er ook de ontvanger bij uit de PDF? Dan is het misschien het makkelijkst om de elektronische dranger of wat er ook wordt aangestuurd met een eigen relais aan te sturen. En die kun je dan overal mee aansturen, bv ESPhome of iets anders.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ah dat is een deur dranger van ik vermoed de centrale ruimtes?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Kun je niet een extra (zelfgemaakte) zender pairen?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
@symen89
Als het om je eigen deur gaat, heb je meer mogelijkheden met DIY-zenders dan wanneer het van een deur is voor 'algemener' gebruik.

Kan me niet voorstellen dat je je eigen voordeur alleen met een deurdranger 'op slot' doet/houdt.

• TheFes
Als de zender ook werkt vanuit zijn eigen appartement/huis dan kan hij daar nog wel wat doen met de ESP oplossing denk ik

• symen89
CappieL schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:19:
@symen89
Als het om je eigen deur gaat, heb je meer mogelijkheden met DIY-zenders dan wanneer het van een deur is voor 'algemener' gebruik.

Kan me niet voorstellen dat je je eigen voordeur alleen met een deurdranger 'op slot' doet/houdt.
Het betreft mijn eigen voordeur inderdaad. Ik heb 6 zenders ontvangen bij de oplevering. 1 kan ik misschien opofferen aan een ESP, mits dit niet teveel knutselwerk met zich meebrengt. Zijn er tutorials die me op weg kunnen brengen?

Als ik het goed begrijp is de RFXcom niet bruikbaar vanwege de rolling keys?
Rukapul schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:16:

Kun je niet een extra (zelfgemaakte) zender pairen?
Hoe? :)

• TheFes
symen89 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:58:
[...]

Het betreft mijn eigen voordeur inderdaad. Ik heb 6 zenders ontvangen bij de oplevering. 1 kan ik misschien opofferen aan een ESP, mits dit niet teveel knutselwerk met zich meebrengt. Zijn er tutorials die me op weg kunnen brengen?

Als ik het goed begrijp is de RFXcom niet bruikbaar vanwege de rolling keys?

[...]

Hoe? :)
Dus jouw eigen voordeur wordt alleen op slot gehouden door een deurdranger?

• symen89
TheFes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:01:
[...]

Nee, volgens mij is het binnenslot elektrisch. De eerder benoemde zender is wel identiek met de PDF die ik stuurde.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:09

Antonio di

a mi me dijeron que si

TheFes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:01:
[...]

Er zijn deurdrangers die samenwerken met een elektrisch slot
Misschien kan @symen89 aangeven of dit het geval is!

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Hippe Lip

Hippe Lip

@symen89
Hieraan hannesen lijkt me niet handig. De ontvanger hiervan heeft 3 relaisuitgangen. Dan is het toch heel veel eenvoudiger om een eigen systeempje (bijv. reaiskaart) parallel daaraan te zetten? Dan kun je het systeem helemaal zelf uitzoeken en zorgen dat het iets is dat goed met je telefoon samenwerkt.

<John O`Mill>

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
KLinkt als een mogelijkheid om een ESPHome met relais aan te hangen inderdaad

Sometimes you need to plan for coincidence

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:30

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik ben even aan het stoeien met het weergeven van de actuele energie die we over hebben.

Nu laat ik op een display mijn Electricity Meter Energieproductie zien, echter kom ik er achter dat dit niet helemaal klopt omdat ik een 3 fase meter heb.
En dan kan je afnamen hebben op één van de andere fases.

Kortom ik wil onderstaande 2 even elkaar laten aftrekken, hoe pak ik dit aan in HA?
Had al even in het topic gezocht, maar kwam het niet tegen.

Energieverbruik-Energieproductie= Real energie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OY4EG3kTzOdrgTF9xzjIR-SYKCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2nDaw0wMvh4HVF0QPuEbtl1U.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door luigi87 op 07-09-2023 15:29 ]

- leeg -

• RobertMe
Kan het kloppen dat er "iets" aan de hand is met template sensoren op basis van een trigger en een availability attribute? Volgens de docs wordt de state gerenderd op basis van availability, maar toch krijg ik een error op een "unavailable" in een int filter. Waarbii ik dus een availability met is_number heb.

• RobertMe
luigi87 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:28:
Ik ben even aan het stoeien met het weergeven van de actuele energie die we over hebben.

Nu laat ik op een display mijn Electricity Meter Energieproductie zien, echter kom ik er achter dat dit niet helemaal klopt omdat ik een 3 fase meter heb.
En dan kan je afnamen hebben op één van de andere fases.

Kortom ik wil onderstaande 2 even elkaar laten aftrekken, hoe pak ik dit aan in HA?
Had al even in het topic gezocht, maar kwam het niet tegen.

Energieverbruik-Energieproductie= Real energie

[Afbeelding]
Template sensor waarbij je de waardes van elkaar aftrekt? En dan uiteraard de juiste unit_of_measurement etc gebruiken zodat die "er uit ziet als de rest".

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

RobertMe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:31:
[...]

Template sensor waarbij je de waardes van elkaar aftrekt? En dan uiteraard de juiste unit_of_measurement etc gebruiken zodat die "er uit ziet als de rest".
inderdaad een Template helaas schiet mijn kennis hierop te tekort om dit te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door luigi87 op 07-09-2023 15:34 ]

- leeg -

• RobertMe
luigi87 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:34:
[...]

Juist en hier schiet mijn helaas te kennis tekort om een template te maken.
Zo moeilijk is het niet:
Django/Jinja:
1
{{ states('sensor.<...>') | float - states('sensor.<...>') | float }}

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

RobertMe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:36:
[...]

Zo moeilijk is het niet:
Django/Jinja:
1
{{ states('sensor.<...>') | float - states('sensor.<...>') | float }}
op deze wijze inclusief triggering?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.electricity_meter_power_consumption
      entity_id: sensor.electricity_meter_power_production
    sensor:
      - name: "Real Energie"      
        state: '{{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption') | float - states('sensor.electricity_meter_power_production') | float }}'
        unit_of_measurement:"kW"

Edit: even in de developer tools gespeeld en hij doet het inderdaad :*)

[ Voor 5% gewijzigd door luigi87 op 07-09-2023 15:49 ]

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

zo is die geworden en werkt :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
    - name: "Real Energie"
      state: "{{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption') | float - states('sensor.electricity_meter_power_production') | float }}"
      unit_of_measurement: 'kW'
      icon: mdi:lightning-bolt
      device_class: energy
      state_class: total

[ Voor 59% gewijzigd door luigi87 op 07-09-2023 16:13 ]

- leeg -

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:29:
Kan het kloppen dat er "iets" aan de hand is met template sensoren op basis van een trigger en een availability attribute? Volgens de docs wordt de state gerenderd op basis van availability, maar toch krijg ik een error op een "unavailable" in een int filter. Waarbii ik dus een availability met is_number heb.
Zou niet moeten, kun je de code eens plaatsen?

• RobertMe
TheFes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:23:
[...]

Zou niet moeten, kun je de code eens plaatsen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
template:
  - trigger:
      - platform: state
        entity_id: binary_sensor.beweging_bed
        to: 'off'
        entity_id: sensor.kop_eind
        above: 3000000
        for:
          minutes: 1
        below: 3000000
    binary_sensor:
      - unique_id: in_bed
        state: |
          {{
            states('sensor.kop_eind') | int > 3000000 and
            (states('sensor.kop_eind') | int - states('sensor.voet_eind') | int) > 750000 and
            is_state('binary_sensor.beweging_bed', 'off')
          }}
        availability: >-
          {{
            is_number(states('sensor.kop_eind')) and is_number(states('sensor.voet_eind'))
          }}
        icon: mdi:bed{{ '-empty' if is_state('binary_sensor.in_bed', 'off') else '' }}
        attributes:
          friendly_name: In bed
2023-09-07 15:10:12.805 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.binary_sensor] Error rendering state template for binary_sensor.in_bed: ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{
states('sensor.kop_eind') | int > 3000000 and (states('sensor.kop_eind') | int - states('sensor.voet_eind') | int) > 750000 and is_state('binary_sensor.beweging_bed', 'off')
}}' but no default was specified
2023-09-07 15:10:12.814 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.binary_sensor] Error rendering state template for binary_sensor.in_bed: ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{{
states('sensor.kop_eind') | int > 3000000 and (states('sensor.kop_eind') | int - states('sensor.voet_eind') | int) > 750000 and is_state('binary_sensor.beweging_bed', 'off')
}}' but no default was specified
Waarbij ik onder dezelfde template ook een - sensor (buiten deze trigger variant dus) heb. Daar heb ik vanmiddag dezelfde availability aan toegevoegd (copy/paste) en die errort nu niet meer (tijdens HA boot). Vandaar mijn vermoeden dat het aan de trigger based sensor ligt.

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:51:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
template:
  - trigger:
        for:
    binary_sensor:
          {{
            (states('sensor.kop_eind') | int - states('sensor.voet_eind') | int) > 750000 and
          }}
          {{
          }}
        attributes:

[...]

Waarbij ik onder dezelfde template ook een - sensor (buiten deze trigger variant dus) heb. Daar heb ik vanmiddag dezelfde availability aan toegevoegd (copy/paste) en die errort nu niet meer (tijdens HA boot). Vandaar mijn vermoeden dat het aan de trigger based sensor ligt.
.
Hij geeft gewoon aan om welke sensor het gaat he: binary_sensor.in_bed. Is dat deze? Je hebt geen name gegeven, dus dat is nu lastig te zien.
Oh wel, onder friendly name, waarom niet gewoon onder name?

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 07-09-2023 17:05 ]

• RobertMe
TheFes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:01:
[...]

.
Hij geeft gewoon aan om welke sensor het gaat he: binary_sensor.in_bed. Is dat deze? Je hebt geen name gegeven, dus dat is nu lastig te zien.
Huh? Hij geeft toch aan dat het renderen van het template de binary_sensor.in_bed faalt? Niet dat in_bed unavailable is. Daarnaast geeft die ook aan "int got invalid input", terwijl de enige plek waar in_bed gebruikt wordt (als self reference) de is_state check voor het icon is. Dus nee, de fout zit echt niet in het gebruik van is_bed. De fout zit wel in een int filter, en die pas ik toe op sensor.kop_eind en sensor.voet_eind, en die twee sensoren check ik netjes in de availability.

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:07:
[...]

Huh? Hij geeft toch aan dat het renderen van het template de binary_sensor.in_bed faalt? Niet dat in_bed unavailable is. Daarnaast geeft die ook aan "int got invalid input", terwijl de enige plek waar in_bed gebruikt wordt (als self reference) de is_state check voor het icon is. Dus nee, de fout zit echt niet in het gebruik van is_bed. De fout zit wel in een int filter, en die pas ik toe op sensor.kop_eind en sensor.voet_eind, en die twee sensoren check ik netjes in de availability.
Ik bedoelde dat de error message gewoon je vermoeden bevestigde. Het gaat om die sensor.

• RobertMe
TheFes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:10:
[...]

Ik bedoelde dat de error message gewoon je vermoeden bevestigde. Het gaat om die sensor.
Maar een oorzaak voor de error weet je ook niet? O-) Gezien je aangaf dat availability wel zou moeten werken met trigger based template sensors.

• symen89
Hmmbob schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:14:
KLinkt als een mogelijkheid om een ESPHome met relais aan te hangen inderdaad
Kan iemand een voorzet geven welke onderdelen ik nodig heb voor ESPhome met relais? Wanneer ik op google zoek wordt ik er niet echt wijzer van. Een goede handleiding is ook prettig.

Alvast veel dank :)

• skank
TheFes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:10:
[...]

device class ook al aangepast?
Euh nee
Welke class moet dat zijn dan?
Als ik dat moet aanpassen via de settings van de entiteit, krijg ik
Deze entiteit ("cover.lamellen") heeft geen unieke ID, daarom kunnen de instellingen ervan niet worden beheerd vanuit de gebruikersinterface. Zie documentatie voor meer details.

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
skank schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:28:
[...]

Euh nee
Deze entiteit ("cover.lamellen") heeft geen unieke ID, daarom kunnen de instellingen ervan niet worden beheerd vanuit de gebruikersinterface. Zie documentatie voor meer details.
https://www.home-assistan...tions/cover/#device-class
Dan moet je het via yaml doen, via customize

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
symen89 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:21:
[...]

Kan iemand een voorzet geven welke onderdelen ik nodig heb voor ESPhome met relais? Wanneer ik op google zoek wordt ik er niet echt wijzer van. Een goede handleiding is ook prettig.

https://www.antratek.nl/w...le-with-4-relays-2-inputs
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
esphome:
  name: esp-relay
  platform: ESP32
  board: esp32dev

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Esp-Relay Hotspot"

captive_portal:

web_server:
  port: 80

sensor:
  - platform: pulse_meter
    pin: GPIO4
    timeout: 5min
    unit_of_measurement: "w"
    device_class: 'power'
    state_class: 'measurement'
    name: "Finder1 power"
    id: finder1_power
    internal_filter: 100ms
    accuracy_decimals: 0
    filters:
      - multiply: 60 # (60s / 1000 pulses per kWh) * 1000 for W
    total:
      name: "Finder1 energy"
      unit_of_measurement: "kWh"
      device_class: 'energy'
      state_class: 'total_increasing'
      accuracy_decimals: 3
      filters:
        - multiply: 0.001

- platform: pulse_meter
    pin: GPIO16
    timeout: 5min
    unit_of_measurement: "w"
    device_class: 'power'
    state_class: 'measurement'
    name: "Finder2 power"
    id: finder2_power
    internal_filter: 100ms
    accuracy_decimals: 0
    filters:
      - multiply: 60 # (60s / 1000 pulses per kWh) * 1000 for W
    total:
      name: "Finder2 energy"
      unit_of_measurement: "kWh"
      device_class: 'energy'
      state_class: 'total_increasing'
      accuracy_decimals: 3
      filters:
        - multiply: 0.001

#binary_sensor:
#  - platform: gpio
#    pin:
#      number: GPIO4
#      inverted: true
#      mode:
#        input: true
#        pullup: true
#    name: "Inp 1"
#    id: inp_1

#  - platform: gpio
#    pin:
#      number: GPIO16
#      inverted: true
#      mode:
#        input: true
#        pullup: true
#    name: "Inp 2"
#    id: inp_2

switch:
  - platform: gpio
    name: "Relay 1"
    id: relay_1
    pin: 
      number: GPIO33
      inverted: False
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_ON

name: "Relay 2"
    id: relay_2
    pin: 
      number: GPIO25
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF

name: "Relay 3"
    id: relay_3
    pin: 
      number: GPIO26

name: "Relay 4"
    id: relay_4
    pin: 
      number: GPIO27

status_led:
  pin:
    number: GPIO23
    inverted: True
Of zoek je een wemos d1 mini met relaisshield (tinytronics)?
Tegenwoordig neem ik de lolin s3 mini (zelfde vormfactor, maar stuk sneller)
Heb ook nog wel printjes liggen met 1 relais en een esp32s3, gevoed door 230VAC of 6-32 VDC

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TheFes
skank schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:28:
[...]

Euh nee
Waar komen de entiteiten vandaan? Welke integratie?

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:05:
[...]

Maar een oorzaak voor de error weet je ook niet? O-) Gezien je aangaf dat availability wel zou moeten werken met trigger based template sensors.
Ja, ik zou eigenlijk verwachten dat dat gewoon werkt, zag geen reden waarom niet.
Waarom heb je die triggers eigenlijk nodig, zonder zou het ook moeten werken toch?

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Is iemand een din-rail 3-fase smartrelais tegengekomen Met energiemeter? Ik vind alleen smart relais zonder energiemeter, of een dure tuya, die onder andere door een display gelijk 7 eenheden breed is, terwijl ik ruimte heb voor 6...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• RobertMe
TheFes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:12:
[...]

Ja, ik zou eigenlijk verwachten dat dat gewoon werkt, zag geen reden waarom niet.
Waarom heb je die triggers eigenlijk nodig, zonder zou het ook moeten werken toch?
Hij gaat nu alleen aan als of de bewegingsmelder (onder het bed) uit gaat en ik in bed ben (/op bed zit), om false positives te voorkomen met bv even op bed zitten; Of als ik een minuut in bed ben (/op bed zit) voor als het eens een keer niet zou werken met de melder / ... (soort fallback dus).

In principe dus te versimpelen tot "ben bed in gegaan als bewegingsmelder (van aan) naar uit gaat en ik ben in bed, en weer uit bed op het moment dat ik uit bed ben :+ (op basis van load cells)". Dus in principe is de "aan" conditie anders dan de "uit" conditie. Daarom dat ik niet puur naar de readings van de load cells kijk, dat "triggert" immers ook als ik even op bed ga zitten (om bv schoenen aan te trekken, en dan hoef ik geen discotheek met verlichting die van scene wisselt :P)

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:26:
[...]

Hij gaat nu alleen aan als of de bewegingsmelder (onder het bed) uit gaat en ik in bed ben (/op bed zit), om false positives te voorkomen met bv even op bed zitten; Of als ik een minuut in bed ben (/op bed zit) voor als het eens een keer niet zou werken met de melder / ... (soort fallback dus).

In principe dus te versimpelen tot "ben bed in gegaan als bewegingsmelder (van aan) naar uit gaat en ik ben in bed, en weer uit bed op het moment dat ik uit bed ben :+ (op basis van load cells)". Dus in principe is de "aan" conditie anders dan de "uit" conditie. Daarom dat ik niet puur naar de readings van de load cells kijk, dat "triggert" immers ook als ik even op bed ga zitten (om bv schoenen aan te trekken, en dan hoef ik geen discotheek met verlichting die van scene wisselt :P)
Ah, oke, logisch. Je zou er een template binary sensor voor kunnen maken met een delay_on
Dan kun je die gebruiken voor je template, en heb je geen triggers nodig

• RobertMe
TheFes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:29:
[...]

Ah, oke, logisch. Je zou er een template binary sensor voor kunnen maken met een delay_on
Dan kun je die gebruiken voor je template, en heb je geen triggers nodig
Huh? delay_on is een duration toch? Die kan ik niet laten delayen totdat een andere sensor een state aanneemt? (zeg maar een wait_template (/"wait for condition") of [mono]wait_for_trigger[/b] dus)

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:32:
[...]

Huh? delay_on is een duration toch? Die kan ik niet laten delayen totdat een andere sensor een state aanneemt? (zeg maar een wait_template (/"wait for condition") of [mono]wait_for_trigger[/b] dus)
Dat is een setting in een template binary sensor

Even snel
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
template:
  - binary_sensor:
      - name: test
        state: "{{ states('sensor.x') | float > 30 }}"
        delay_on:
        availability: "{{ states('sensor.x') | is_number }}"

Deze gaat pas aan als sensor.x een minuut lang boven de 30 is, en meteen uit als de sensor lager wordt

• skank
TheFes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:09:
[...]

Waar komen de entiteiten vandaan? Welke integratie?
De integratie is de velux integratie
(covers)
Dan zou die device class toch ok moeten zijn?
Op deze pagina https://www.home-assistan...tions/cover/#device-class
Moet ik dan shutter nemen?
Ik kan de hudiige class niet zien in yaml?
Ik heb ze nog niet overreden, maar waarom krijg ik de verkeerde features, en bij de ene zelfs totaal niets

• RobertMe
TheFes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:37:
[...]

Dat is een setting in een template binary sensor

Even snel
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
template:
  - binary_sensor:
      - name: test
        state: "{{ states('sensor.x') | float > 30 }}"
        delay_on:
        availability: "{{ states('sensor.x') | is_number }}"

Deze gaat pas aan als sensor.x een minuut lang boven de 30 is, en meteen uit als de sensor lager wordt
Dat is de functionaliteit die ik ken en omschreef :p. Maar die 1 minuut is een fallback. Hij moet aan gaan als de bewegingsmelder onder het bed uit gaat (en op dat moment de load cells "aangeven" dat ik in bed ben), instant dus.

Dit dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
template:
  - trigger:
    binary_sensor:
          {{
          }}
          {{
          }}
        attributes:

Wat dus hetzelfde is, alleen zonder de:
YAML:
1
2
3
4
5
        for:

• TheFes
skank schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:09:
[...]

De integratie is de velux integratie
(covers)
Dan zou die device class toch ok moeten zijn?
Op deze pagina https://www.home-assistan...tions/cover/#device-class
Moet ik dan shutter nemen?
Ik kan de hudiige class niet zien in yaml?
Ik heb ze nog niet overreden, maar waarom krijg ik de verkeerde features, en bij de ene zelfs totaal niets
Als hij geen device class heeft in developer tools > states dan zou dat best de reden kunnen zijn dat d kaart niet werkt

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-09 12:04
Wat het ongeveer het maximale verschil dat een aqara temperatuursensor mag geven?

De meter die hier hangt van weishaupt voor vloerverwarming geeft 25,0°c maar de aqara geeft 24,2°c

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

• skank
TheFes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:12:
[...]

Als hij geen device class heeft in developer tools > states dan zou dat best de reden kunnen zijn dat d kaart niet werkt
Net gekeken, dat hebben ze wel

cover.lamellen -> window
cover.Screen -> awning

ah dat klopt dus al niet. ik zal die best aanpassen dan en zien wat het resultaat is.
Wat neem ik dan best

lamellen is bij ons zo'n overkapping met draaibare lamellen
en screen, is echt een screen die je op en neer doet

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:18

TWKterry

Master Mariner

Kun je vanuit een tweede HA systeem connecting met de Mosquito AddOn in het eerste HA systeem?
Zo ja weet iemand dan hoe precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 23:58
MikeOO schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:23:
[...]

De powerplug zou ook gewoon moeten blijven werken als bridge ook als deze Off is. Kan natuurlijk dat de powerplug zelf het probleem is. Je komt vaker tegen dat ze sommige spontaan uitgaan.

Gebruik zelf powerplugs van de Lidl die prima werken en Aan of Uit maakt niets uit qua bridge functie.
Maar misschien ook nuttig om aan te geven welke Zigbee stick je gebruikt en of ZHA of Zigbee2MQTT gebruikt.

Zelf had ik bijvoorbeeld heel veel problemen met de Sonoff Zigbee 3.0 (E versie) stick icm Zigbee2MQTT.
Zo kon ik een lamp aanzetten en daarna liep de boel spontaan vast en werkte niets meer van Zigbee. Niets in de log te vinden.
Een herstart en alles deed het weer. Soms werkte het 2 weken en soms maar een dag.
Teruggegaan naar de P versie en draait nu al weken zonder problemen.

Eventueel kun je kijken of er een update van de firmware is voor je USB stick die mogelijk een probleem oplost wat je hebt. Let welk op dat je mogelijk hierna alles opnieuw moet pairen.

Kan ook zijn dat er mogelijk nog een update van firmware te vinden is voor je powerplug. Via Zigbee2MQTT kun je dat bijvoorbeeld eenvoudig zien. Maar mogelijk dat ZHA dit ook kan.

En het zou natuurlijk ook kunnen dat de afstand toch nog te ver is en dat je nog een bridge nodig hebt.
Ik heb de ConBee II Zigbee USB-Stick en in principe nooit problemen alleen met die sensor die het verste weg zit.

Ik ga proberen om er een extra powerplug tussen te zetten en de sensor opnieuw te pairen zodat er een nieuw pad wordt opgezet via de twee plugs (elk op 1 verdieping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
breinonline schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:27:
[...]

Ik kwam in mijn pogingen gisteren om paQ te helpen deze site tegen: https://kleypot.com/home-...nencrypted-local-traffic/ die goed uitlegt wat Nginx doet of moet doen. Verder maakt paQ gebruik van docker en daar specifiek heb ik geen goede guide gevonden. Bij mij (proxmox) installatie heb ik (zoals op de vorige pagina al vermeld) van https://www.rogerfrost.co...-and-the-nginx-ssl-proxy/ gebruik gemaakt. Overigens heb ik ook zitten kloten toen en mezelf meermaals buiten weten te sluiten. Maar dat zit hem denk ik in dat ik niet eerst de SSL uitgezet heb.
Ik had deze gebruikt: YouTube: Home Assistant Remote Access using NGINX

Lokaal werkt het prima maar ik krijg dus geen verbinding via de browser als ik mijn DuckDNS adress gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
symen89 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:21:
[...]

symen89, ik veronderstel dat het voor je voordeur is?
Dan zou ik volgende aanraden:
https://www.antratek.be/eth002https://www.antratek.be/eth002
-Ik zou het via bedraad ethernet doen, is toch wat veiliger.
-Andere reden om dit relaybord te gebruiken, het vraagt geen updates, kan dan ook nooit blijven hangen.
Is nog buiten HA aan te sturen.
-Simpel,https, en mqtt.
Alles wat je wil in 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Frappuccino schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:56:
[...]

Ik had deze gebruikt: YouTube: Home Assistant Remote Access using NGINX

Lokaal werkt het prima maar ik krijg dus geen verbinding via de browser als ik mijn DuckDNS adress gebruik.
poort 443 geforward naar je HA ip?
de extra regels code in je config.yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
RedPas schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:59:
[...]

poort 443 geforward naar je HA ip?
de extra regels code in je config.yaml?
Yep.

Als ik verbinding wil maken via DuckDNS dan krijg ik dit:
Secure Connection Failed

An error occurred during a connection to [mijn duckdnes addres]. SSL received a record that exceeded the maximum permissible length.

Error code: SSL_ERROR_RX_RECORD_TOO_LONG

The page you are trying to view cannot be shown because the authenticity of the received data could not be verified.
Please contact the website owners to inform them of this problem.
TLS staat goed in Firefox, min v 3.

Dus ik weet het zo even niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Frappuccino schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:44:
[...]

Yep.

Als ik verbinding wil maken via DuckDNS dan krijg ik dit:

[...]

TLS staat goed in Firefox, min v 3.

Dus ik weet het zo even niet meer.
Misschien is het niet slim om je externe HA url openbaar te delen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
TheFes schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:53:
[...]

Misschien is het niet slim om je externe HA url openbaar te delen..
Even over het hoofd gezien. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:10
Welke integratie gebruiken jullie voor de weer gerelateerde zaken?
o.a gevoelstemperatuur, verwachting, huidige temperatuur, windsnelheid en dergelijke?
Er zijn meerdere opties zoals tomorrow.io en open weather map maar allemaal integreren is een beetje overbodig. Wat is jullie aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Robbie T schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:52:
Welke integratie gebruiken jullie voor de weer gerelateerde zaken?
o.a gevoelstemperatuur, verwachting, huidige temperatuur, windsnelheid en dergelijke?
Er zijn meerdere opties zoals tomorrow.io en open weather map maar allemaal integreren is een beetje overbodig. Wat is jullie aanrader?
Ik had een hoop weer integraties gecombineerd in één template weather entity, maar met de wijziging nu met het forecast attribute moet ik even kijken hoe ik dat toekomst proof maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48
Iksie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:48:
Hallo allemaal. Sinds enkele maanden ben ik ook met HA bezig en wil mijn opzet graag delen. Ik heb na migratie van Hassio op RPi 3B+ naar Intel NUC (Ubuntu met HA Core in docker), nu een eerste opzet gemaakt. Mijn huidige integraties:
- Jacuzzi (Balboa Spa)
- ......
ziet er zeer tof uit, welke card gebruik je voor de ronde gauges voor het stroomverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humptydumpty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-04 22:14
Ik krijg een nieuwe ketel intergas extreme 36.

Heeft iemand goede ervaringen met een bepaalde thermostaat in combinatie met een intergas extreme 36 en HA? Wil de radiator knoppen gaan aansturen met zigbee maar als iemand een beter idee heeft sta ik daarvoor open.

Wat adviseren jullie?

Groet,
Humptydumpty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
humptydumpty schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:41:
Ik krijg een nieuwe ketel intergas extreme 36.

Heeft iemand goede ervaringen met een bepaalde thermostaat in combinatie met een intergas extreme 36 en HA? Wil de radiator knoppen gaan aansturen met zigbee maar als iemand een beter idee heeft sta ik daarvoor open.

Wat adviseren jullie?

Groet,
Humptydumpty
Een gewone, programmeerbare of simpele thermostaat als backup? En dan wat tempsensors in huis?
Als je toch gaat aansturen via HA zou ik daar niet teveel geld aan verspillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:56
Vanmorgen de update gedraaid naar 2023.9. Tegen een aantal problemen aangelopen, dus heb een backup terug gezet. Problemen worden later wel opgelost, maar ik ben nu mijn stats van deze ochtend kwijt in het energy dashboard.

Is er een manier om de missende data handmatig er terug in te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humptydumpty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-04 22:14
RedPas schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:43:
[...]

Een gewone, programmeerbare of simpele thermostaat als backup? En dan wat tempsensors in huis?
Als je toch gaat aansturen via HA zou ik daar niet teveel geld aan verspillen
Ja, dat is een goed idee. Maar hoe zet ik dat dan op? Hoe stuur ik de ketel aan? Niet met de centrale thermostaat maar weer wel als backup functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
humptydumpty schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:49:
[...]

Ja, dat is een goed idee. Maar hoe zet ik dat dan op? Hoe stuur ik de ketel aan? Niet met de centrale thermostaat maar weer wel als backup functie.
Aansluiten zoals normale situatie, temp van vaste thermostaat zet je op zomermodus of op min temp.
En parallel over je thermostaat een relay aangestuurd door HA.

Dit werkt enkel als je je ketel gewoon aansluit, als je modulerend wil dan moet je kijken OTGW,
https://www.nodo-shop.nl/...11-opentherm-gateway.html

Kleine aanvulling over een modulerende ketel, als je een buitentemp sensor hebt aangesloten op je ketel,
dan hoef je eigenlijk zelf niet meer modulerend aan te sturen, gewoon aan/uit. De ketel regelt dan zelf de uitgaande temp en vlamgroote/cyclus

[ Voor 16% gewijzigd door RedPas op 08-09-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10
n0m0r3 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:36:
[...]

ziet er zeer tof uit, welke card gebruik je voor de ronde gauges voor het stroomverbruik?
Dat is weer even geleden. Volgens mij was dat een canvas-gauge-card uit HACS. Maar tegenwoordig gebruik ik dat niet maar het standaard energy dashboard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
RedPas schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:00:
[...]

Aansluiten zoals normale situatie, temp van vaste thermostaat zet je op zomermodus of op min temp.

Dit werkt enkel als je je ketel gewoon aansluit, als je modulerend wil dan moet je kijken OTGW,

Kleine aanvulling over een modulerende ketel, als je een buitentemp sensor hebt aangesloten op je ketel,
dan hoef je eigenlijk zelf niet meer modulerend aan te sturen, gewoon aan/uit. De ketel regelt dan zelf de uitgaande temp en vlamgroote/cyclus
Elke ketel doet zelfstandig uiteindelijk wat slims, ook als die alleen aan/uit is aangesloten (en zonder buiten sensor). Zo zullen velen als niet allemaal naar de deltaT kijken om te bepalen of er nog (zeer veel) warmte wordt afgegeven. Alleen zal modulerend (via OpenTherm of een van de merkgebonden varianten) nog veel slimmer zijn. Immers kan de thermostaat dan aan de ketel aangeven hoeveel er nog verwarmd moet worden. Als de binnentemperatuur net onder de doeltemperatuur zakt kan de ketel dan dus besluiten om alleen/voornamelijk de pomp te laten lopen omdat het water nog "lauw" is. Bij een aan/uit model is de kans dan veel groter dat die ook echt begint te warmen "want er is warmtevraag".

Ketel modulerend aansturen zou dus zeer zeker mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
ppeterr schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:44:
Vanmorgen de update gedraaid naar 2023.9. Tegen een aantal problemen aangelopen, dus heb een backup terug gezet. Problemen worden later wel opgelost, maar ik ben nu mijn stats van deze ochtend kwijt in het energy dashboard.

Is er een manier om de missende data handmatig er terug in te krijgen?
Als het goed is heb je ze inmiddels al terug, maar dan allemaal in het blok 11:00 - 12:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:11
[...]

@humptydumpty Ik zou zeker naar iets als Opentherm dan kijken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik heb een Nefit met EMS protocol. Maar hierop heb ik dus een EMS ESP gateway aangesloten en kan nu dus eigenlijk alles wat mijn thermostaat kan (en meer aangezien ik op afstand ketel instellingen kan aanpassen). Ik gebruik de knop van mijn thermostaat (bijna) nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48
Iksie schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:15:
[...]

Dat is weer even geleden. Volgens mij was dat een canvas-gauge-card uit HACS. Maar tegenwoordig gebruik ik dat niet maar het standaard energy dashboard.
deze --> https://github.com/custom-cards/canvas-gauge-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:18

TWKterry

Master Mariner

TWKterry schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:29:
Kun je vanuit een tweede HA systeem connecting met de Mosquito AddOn in het eerste HA systeem?
Zo ja weet iemand dan hoe precies?
Om hierop even terug te komen voor mensen die dit ook proberen, het kan. Met de standaard setup kun je gewoon op het tweede systeem de MQTT integratie toevoegen en met je HA-login van het eerste systeem komen alle sensoren binnen in het tweede systeem.

Je moet alleen even geduld hebben voordat alle devices/entities zich melden en dat had ik niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:56
TheFes schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:39:
[...]

Als het goed is heb je ze inmiddels al terug, maar dan allemaal in het blok 11:00 - 12:00
Inderdaad, dat is fijn geregeld :) top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Iemand enig idee? Ik heb een vraag image die ik klikbaar wil maken. Ik geeft netjes de maten in en even een kleurtje: Blauw

Maar alleen het rode stuk is klikbaar en krijg dit met geen mogelijkheid aangepast qua maat, ook krijg ik de radius er niet af, die lost alles op als hij weg is… ook met de inspector schiet je geen snars op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Viu7QqgNG3YdVcM1WcYSvzhDlIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mHizx2fIAkCG6iFSPJhwYo4V.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robvandervelde
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-09 18:01
Ik heb een probleem waar ik zelf niet meer helemaal uit kom en graag gebruik maak van deze hulplijn:)

Ik heb rolluiken en ik heb een raamsensor die checkt of het raam openstaat. Nu wil ik graag dat ik wanneer ik op de knop rolluik sluiten in HA druk het rolluik toch open blijft wanneer het raam open staat (beter voor het schilderwerk). De knoppen zitten ook op het scherm van de tablet die beneden aan de muur hangt bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXA7VknODtO7qh1OFSiCqysGRvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2lNizcaHaK8W1sNUewl1NfL9.png?f=fotoalbum_large

daarvoor heb ik de volgende automatisering gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 alias: Beveiliging Rolluik Lizzy rechts
description: ""
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.openclose_62
    to: "on"
condition: []
action:
  - service: cover.stop_cover
    data: {}
    target:
      entity_id:
        - cover.rolluik_lizzy_2_low_speed
        - cover.rolluik_lizzy_2
mode: single

Ik zie wel dat de automatisering getriggerd wordt, maar waarschijnlijk is het delay te groot, want de rolluiken gaan toch naar beneden. Hoe krijg ik het toch voor elkaar dat de check eerder plaatsvindt dan het werkelijk sluiten van de rolluiken? Want als de automatisering wel getriggerd wordt door het sluiten van de rolluik, kan het niet echt intern aan de automatisering liggen, toch?

en ik heb in totaal 5 rolluiken en ook 5 raamsensoren, zou dat in 5 aparte automatiseringen geregeld moeten worden of kan dat ook in 1?

hopelijk kan deze hulplijn mijn verder helpen.

Iets verder nadenken helpt ook:) triggers en voorwaarden aanpassen en het werkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
    entity_id:
      - cover.rolluik_lizzy_2
    to: closing
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.openclose_62
    state: "on"
action:
    target:
      entity_id:
        - cover.rolluik_lizzy_2

[ Voor 13% gewijzigd door Robvandervelde op 08-09-2023 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Robvandervelde schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:05:
Ik heb een probleem waar ik zelf niet meer helemaal uit kom en graag gebruik maak van deze hulplijn:)

Ik heb rolluiken en ik heb een raamsensor die checkt of het raam openstaat. Nu wil ik graag dat ik wanneer ik op de knop rolluik sluiten in HA druk het rolluik toch open blijft wanneer het raam open staat (beter voor het schilderwerk). De knoppen zitten ook op het scherm van de tablet die beneden aan de muur hangt bijvoorbeeld.

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
action:
    target:
      entity_id:
        - cover.rolluik_lizzy_2

Ik zie wel dat de automatisering getriggerd wordt, maar waarschijnlijk is het delay te groot, want de rolluiken gaan toch naar beneden. Hoe krijg ik het toch voor elkaar dat de check eerder plaatsvindt dan het werkelijk sluiten van de rolluiken? Want als de automatisering wel getriggerd wordt door het sluiten van de rolluik, kan het niet echt intern aan de automatisering liggen, toch?

en ik heb in totaal 5 rolluiken en ook 5 raamsensoren, zou dat in 5 aparte automatiseringen geregeld moeten worden of kan dat ook in 1?

Iets verder nadenken helpt ook:) triggers en voorwaarden aanpassen en het werkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
    entity_id:
      - cover.rolluik_lizzy_2
condition:
action:
    target:
      entity_id:
        - cover.rolluik_lizzy_2
Dank voor het spelen van mijn hulplijn :+

ik moest dit probleem nog steeds tackelen bij mijn ramen, was mij tot nu toe nog niet gelukt.
Met een paar kleine aanpassingen werkt die nu ook bij mij _/-\o_

dank voor het delen!

- leeg -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
Robvandervelde schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:05:

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
action:
    target:
      entity_id:
        - cover.rolluik_lizzy_2

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
    entity_id:
      - cover.rolluik_lizzy_2
condition:
action:
    target:
      entity_id:
        - cover.rolluik_lizzy_2
Ik heb hier een script voor gemaakt: https://github.com/golles...ain/scripts.yaml#L62-L115 die ik dan voor elke rolluik/rolgordijn aanroep in bijvoorbeeld een automation: https://github.com/golles...kamer/rolluik.yaml#L1-L13

Ik heb het op zo'n manier gemaakt, dat als de automation getriggered is en ik het raam een poos later dicht doe, dat de rolluik dan alsnog naar beneden gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:54

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

[...]

Idem als je vloerverwarming hebt en lage temperatuur stookt. Gewoon uitgaand op 35 graden max zetten en de ketel regelt zichzelf wel op de retourtemp. Onze Intergas Xtreme 30 staat 's morgens vanaf 5:00 keurig een uur of 2 te reutelen met een output van 3.6kW (zonder gependel of wat ook maar).

Hier trouwens in de loods gekozen voor Tado (veel radiatoren, stook tot 60 graden) en thuis voor Netatmo (2 vloerverwarmings zones met resp 10 en 6 kringen en één handdoekradiator). Stook thuis tot 30-35 graden (35 alleen als er nachtvorst voorspeld is) en laat de ketel het verder zelf oplossen.

Voordeel van de Netatmo is dat je bij de radiatorknoppen aan kunt geven of ze eco of comfort moeten werken. Bij eco kunnen ze zelf de ketel niet aanzetten (tenzij je kiest om de radiatorknop handmatig van z'n programma te halen), bij comfort kan de radiatorknop de ketel wel aanzetten (via de centrale relaismodule).

Ik heb een tijdje tado geprobeerd op vloerverwarming maar werd daar niet vrolijk van. Zelfs na 2 weken hadden ze de vloerverwarming (die een vertraging geeft van bijna 2 uur) niet goed aansturen. Netatmo deed dat een stuk beter (zeker nadat de 2 thermostaten na een week of 2 de 2 zones via PID regeling aan gingen sturen).

Ik heb ook een paar weken Zigbee radiatorknoppen getest (mede omdat bijna al het andere ook al zigbee is (Hue voor bijna alle verlichting, ZHA voor de rest)). Dat ging niet prettig. Regelmatig meldden de knoppen zich niet meer bij de Coordinator en moest ik met de hand de radiatorknop terug tot leven brengen. Bij Netatmo en Tado nul last met wat dan ook maar (alleen heeft één zone in de loods heel soms last van een slechte verbinding (maar wat wil je met een metalen loods met meerdere compartimenten)). Sinds ik de netwerkinterface helemaal bovenin de meterkast in de loods heb hangen gaat het trouwens feilloos.

Ga er sowieso vanuit dat het geen set en forget is. Je zult dingen moeten of willen tweaken. Maar dat maakt het alleen maar leuker. Ons gasverbruik is iets naar beneden gegaan sinds ik e.e.a. actief regel met HA maar, minstens zo belangrijk, het comfort is omhoog gegaan. Waar we vroeger best veel last hadden van stevige overshoot (met name thuis met die trage vloerverwarming) is dat nu nagenoeg volledig afwezig. Ook heb ik in de loods zones die alleen van 15 naar 19 graden gestookt worden als de verlichting in die zone aangaat.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hoe heb je dat percentage ding in je person card gekregen als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyPh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 09:27
Beekforel schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:10:
[...]

Hoe heb je dat percentage ding in je person card gekregen als ik vragen mag?
Dat is de custom person card van minimalist UI. Battery percentage van mobiel

Uw advertentie hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Na vele jaren Domoticz ben ik sinds vorige week overgestapt op Home Assistant OS. MOet zeggen dat het allemaal weer wennen is en ik veel moet uitzoeken, maar ik kom steeds verder. Ik loop echter tegen 1 probleem aan....MQTT. Dit krijg ik nog niet werkend. MQTT gebruikte ik in Domoticz voor de Shellies en EMS-ESP (uitlezen CV ketel)

Ik heb Mosquitto broker geinstalleerd met host naam core-mosquitto en met deze config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
active: false
folder: mosquitto
logins:  
  - username: mqttbroker
    password: mqttbroker

anonymous: false
require_certification: false

En uiteraard de MQTT zelf.
code:
1
2
3
4
5
Voer de verbindingsgegevens van je MQTT-broker in.
Broker: core-mosquitto
Poort: 1883
Gebruikersnaam: mqttbroker
Wachtwoord: mqttbroker

Als ik via mijn laptop in MQTT explorer dezelfde data invoer, dan krijg ik mooi alles te zien. Ik ga er daarmee vanuit dat al mijn berichten bij de broker aankomen.

Als ik in de log kijk van de broker, dan zie ik ze ook.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2023-09-09 08:25:40: Client shelly1-C45BBE7634C8 already connected, closing old connection.
2023-09-09 08:25:40: New client connected from 192.168.1.150:12881 as shelly1-C45BBE7634C8 (p2, c1, k60, u'mqttbroker').
2023-09-09 08:26:00: New connection from 192.168.1.152:22517 on port 1883.
2023-09-09 08:26:00: Client shelly1pm-98CDAC2E6423 already connected, closing old connection.
2023-09-09 08:26:00: New client connected from 192.168.1.152:22517 as shelly1pm-98CDAC2E6423 (p2, c1, k60, u'mqttbroker').
2023-09-09 08:26:06: New connection from 192.168.1.153:11605 on port 1883.
2023-09-09 08:26:06: Client shelly1-E8DB84ACC751 already connected, closing old connection.
2023-09-09 08:26:06: New client connected from 192.168.1.153:11605 as shelly1-E8DB84ACC751 (p2, c1, k60, u'mqttbroker').
2023-09-09 08:26:32: New connection from 192.168.1.154:25970 on port 1883.
2023-09-09 08:26:32: Client shelly1-E8DB84AB26B2 already connected, closing old connection.
2023-09-09 08:26:32: New client connected from 192.168.1.154:25970 as shelly1-E8DB84AB26B2 (p2, c1, k60, u'mqttbroker').
2023-09-09 08:26:43: New connection from 192.168.1.155:1847 on port 1883.

Ik krijg ze echter nog niet te zien in home assistant zelf als een device. Wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 34% gewijzigd door BThomas op 09-09-2023 08:34 ]

Pagina: 1 ... 104 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.