Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:35
FYI: Ik heb mijn HP19 + Deconz (in Docker op NAS) zaterdag met 60 devices gemigreerd naar HP23 met native Zigbee apps (Generic lampen/Aqara sensors/Tuya Plugs) en tot nu toe loopt alles prima. Ik had een paar issues met oudere Aqara devices (motion/magnet met reset-pinhole ipv button) dus die vervangen door een recentere versie. Daarnaast een paar Heiman zigbee rookmelders die niet supported zijn, maar dat is geen punt zolang ze hun primaire taak maar vervullen: herrie bij rook. :)

Tot nu toe ben ik zeer tevreden, HP23 reageert zelfs nog wat vlotter en ik heb geen stabiliteits issues.

[Update na 3 dagen] Nog steeds geen echte issues. Ik vermoed wel dat ik last heb van wifi interferentie (Zigbee Ch11 i.c.m. Wifi Ch1 van buren). In de avond heel af en toe vertraging bij lampen aanzetten, maar 's morgens vroeg alles wel snel. Zigbee kanaal wijzigen is nog niet moelijk in HP23.

[ Voor 20% gewijzigd door iisworks op 15-03-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-07 16:47

Audione0

Strijdt der titanen

Iemand al meer nieuws mbt leveringen.

7 maart kreeg ik een mailtje dat het nog een paar dagen duurt voordat de nieuwe HP geleverd zou worden, we zijn al bijna een week verder maar ik heb nog geen HP in ontvangst mogen nemen..

Thank you for checking! We will e-mail you a Track & Trace code when the package has been handed over to the carrier. That e-mail will include instructions on how to get started with Homey Pro while it's still in Early Access, so please read those carefully.

Just a few more days! 🤗

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:19

johanm3

Het kan altijd slechter

@Audione0 ik had vanochtend een mailtje met tracklink dat de Pro is verzonden.

#57…

Gadgets fan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:40
Zou hij dan volgende week eindelijk gaan komen? #58...
Nu al zin in de avonden lang alles instellen en uitproberen, ik ga helemaal vanaf 0 beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:35
jichem schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:49:
Nu al zin in de avonden lang alles instellen en uitproberen, ik ga helemaal vanaf 0 beginnen.
Haha same here! Alleen #71... dus nog even geduld...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

johanm3 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:47:
@Audione0 ik had vanochtend een mailtje met tracklink dat de Pro is verzonden.

#57…
Hier idem, alleen kan het pakketje nog niet volgen... Fingers corssed :)

Edit:

Net de nieuwe homey in ontvangst mogen nemen. Na t werk is er weer werk zat thuis te dioen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XchPDf39v3ZQB0Z4Q6NkPxj9gyA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vh7wfO7C0K2t77wdfthZ2qRG.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Audione0 op 15-03-2023 14:47 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Nu zijn alle flows overgezet door een backup terug te zetten, echter werken er een heleboel flows niet meer omdat deze worden getriggered dmv de app http requests die alleen de oude Homey ondersteunt, Weet iemand of er een vervanger voor http request beschikbaar is? Zo niet dan moet ik heel veel flows opnieuw gaan aanmaken :) of geduld hebben tot er een app beschikbaar is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiIKmqe6iSPWMaVS7nwiRXWPEEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZE7vcZEfmeWeZ2NZ8CZd9Q8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Audione0 op 15-03-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:39
Mister I schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:06:
[...]

Test versie werkt hier perfect 👌
Ik probeer net de test versie op mijn oude HP early 2018 te installeren, maar krijg een foutmelding (incompatible_app_version).
Heb jij die test versie na de migratie op de HP23 gezet? En zijn dan alle devices nog beschikbaar of moest je ze opnieuw toevoegen?

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E350 1P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

blavlaa schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:03:
[...]

Ik probeer net de test versie op mijn oude HP early 2018 te installeren, maar krijg een foutmelding (incompatible_app_version).
Heb jij die test versie na de migratie op de HP23 gezet? En zijn dan alle devices nog beschikbaar of moest je ze opnieuw toevoegen?
Heb de testversie na de migratie op de HP23 gezet. Daarna kwamen alle devices direct weer naar voren, hoefde er niks voor te doen. Daar was ik wel blij mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 08:44

Ad-

Hoe snel reageren de lampen op de schakelaars, en op de app op de telefoon? Bij Fibaro is dat nog wel eens een dingetje: kan zomaar tot een halve minuut duren voordat (een aantal) Hue lamp reageert.

Het kan me niet schelen dat ik een lemming ben.... ik -- ga -- niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-07 18:30
Ad- schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:42:
Hoe snel reageren de lampen op de schakelaars, en op de app op de telefoon? Bij Fibaro is dat nog wel eens een dingetje: kan zomaar tot een halve minuut duren voordat (een aantal) Hue lamp reageert.
Hier bij mij een homey-pro van 2019 en vooral klik-aan-klik-uit apparatuur, zowel kaku als zigbee. Daarnaast wat audio/video apparatuur waar ze iets mee doet.

Kaku is 'simpel': Dat reageert direct of niet. Zelfs als ik een kaku-knop bedien waar ik een flow op heb gemaakt, dan gaan de kaku-lampen direct vanaf de ab en ook de homey zie ik direct (ring-licht in blauw heb ik ingesteld). De lampen die vanaf de homey worden bedient gaan iets later dan de lampen die direct worden bedient maar dat is seconden werk.

De zigbee zaken gaan meestal ook direct. Maar van zigbee weet ik dat er een controle en her-transmissie in het protocol zit: Als de homey merkt dat niet goed wordt gereageerd (de lamp schakelt niet) dan wordt het nog een keer geprobeerd.

Daarnaast heb ik een instelling dat als de google-chromecast (de oude, zonder tv) wordt aangezet, dat het audio-volume daarvan door de homey wordt ingesteld. Dat zie ik wel eens serieus later langs komen. Mijn issue is dat de chromecast altijd start met audio-volume op 100%, dat zie ik graag op 50% of 70% afhankelijk
Ook acties die bij het stoppen van casten worden gedaan gaan niet direct maar dat duurt even. De vertraging hier is ook seconden werk.

Eerlijk is eerlijk, ik zie bij jou 'fibaro' en 'hue'. Zijn die zaken direct aan een homey aangesloten of is dat via een ander systeem? Voor zover ik weet is hue op zigbee gebaseerd. Dat houdt dus in dat ze zichzelf kan controleren en als blijkt dat het niet goed is gegaan dat ze het nog een keer probeert. Bijvoorbeeld als je mesh-netwerk van de zigbee apparaten niet goed werkt.

Misschien helpt het als je op speciale plekken een zigbee-stekker-schakelaar zet en die ook in je netwerk opneemt. Ze hoeft dan zelf niets te doen maar ondertussen is ze wel een spin in het web van je zigbee mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-

Ad-

beerse schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:10:
[...]

Hier bij mij een homey-pro van 2019 en vooral klik-aan-klik-uit apparatuur, zowel kaku als zigbee. Daarnaast wat audio/video apparatuur waar ze iets mee doet.

Kaku is 'simpel': Dat reageert direct of niet. Zelfs als ik een kaku-knop bedien waar ik een flow op heb gemaakt, dan gaan de kaku-lampen direct vanaf de ab en ook de homey zie ik direct (ring-licht in blauw heb ik ingesteld). De lampen die vanaf de homey worden bedient gaan iets later dan de lampen die direct worden bedient maar dat is seconden werk.

De zigbee zaken gaan meestal ook direct. Maar van zigbee weet ik dat er een controle en her-transmissie in het protocol zit: Als de homey merkt dat niet goed wordt gereageerd (de lamp schakelt niet) dan wordt het nog een keer geprobeerd.

Daarnaast heb ik een instelling dat als de google-chromecast (de oude, zonder tv) wordt aangezet, dat het audio-volume daarvan door de homey wordt ingesteld. Dat zie ik wel eens serieus later langs komen. Mijn issue is dat de chromecast altijd start met audio-volume op 100%, dat zie ik graag op 50% of 70% afhankelijk
Ook acties die bij het stoppen van casten worden gedaan gaan niet direct maar dat duurt even. De vertraging hier is ook seconden werk.

Eerlijk is eerlijk, ik zie bij jou 'fibaro' en 'hue'. Zijn die zaken direct aan een homey aangesloten of is dat via een ander systeem? Voor zover ik weet is hue op zigbee gebaseerd. Dat houdt dus in dat ze zichzelf kan controleren en als blijkt dat het niet goed is gegaan dat ze het nog een keer probeert. Bijvoorbeeld als je mesh-netwerk van de zigbee apparaten niet goed werkt.

Misschien helpt het als je op speciale plekken een zigbee-stekker-schakelaar zet en die ook in je netwerk opneemt. Ze hoeft dan zelf niets te doen maar ondertussen is ze wel een spin in het web van je zigbee mesh.
Dank je. Hue hangen allemaal direct aan de Fibaro. Afstanden lopen op tot 15 meter. Stekkers zijn allemaal Z-Wave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
Ad- schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:31:
[...]
Dank je. Hue hangen allemaal direct aan de Fibaro. Afstanden lopen op tot 15 meter. Stekkers zijn allemaal Z-Wave.
Graag gedaan. Toch een opmerking: Voor zover ik weet is Hue een ZigBee variant. voor zover ik weet vormt alle zigbee apparatuur dat vanuit 1 centraal punt wordt bedient samen een mesh netwerk. Voor een goede mesh is het wenselijk op regelmatige punten apparatuur te hebben die het signaal kunnen versterken. Het meest praktische hiervoor zijn stekker-schakelaars omdat die altijd aan de spanning staan.

Z-Wave doet het zelfde maar dan op z-wave frequenties en zo. Maar tussen z-wave en zigbee levert het onderling op zijn best storing op elkaars signaal. Ze vullen elkaar beslist niet aan zoals zigbee stekkers het bij hue wel doen.

Over afstanden van zenders/ontvangers: Bedenk dat een muur van 10 cm het signaal voor een meter dempt volgens de eerste vuistregel. Een muur met metaal er in (beton, stuck-op-gaas) soms wel 3 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ik heb een vraagje over de Homey beta app. Nu ik de nieuwe 2023 versie heb en ik via de mail een verwijzing naar de beta app heb gekregen vraag ik mij af hoe ik de beta app op de telefoon van mijn vrouw kan installeren? Via de apps store van Apple is de Homey beta app niet te vinden nl. Is hier een work around voor?

En iets vreemds.. Nu http request op de nieuwe homey nog niet werkt heb ik een virtuele knoppen app geinstalleerd om losse flows via een knop te kunnen starten. Als ik een bestaande flow met daarin een virtuele knop in een andere flow wil starten, start die losse knop flow niet?? De losse knop flow ansich wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ad- schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:42:
Maar schakel je met de Fibaro de Hue lampen in en uit?
Gaan de Hue lampen dan van de stroom af?
Zo ja, dat is niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
Ad- schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:31:
[...]Dank je. Hue hangen allemaal direct aan de Fibaro. Afstanden lopen op tot 15 meter. Stekkers zijn allemaal Z-Wave.
Met jou opmerking 'fibaro' ging ik uit van een fibaro-central zoals uitvoering: Fibaro Home Center 2 . Dat die fibaro vergelijkbaar is met een homey.

Maar uit een andere reactie denk ik nu dat je de hue-lampen ook nog schakelt met een fibaro schakelaar zoals de uitvoering: Fibaro Wall Plug 2 (Z-Wave Plus) (NL model).

IN dat geval is het 'eenvoudig': Haal de fibaro schakelaars weg bij de hue lampen. Die hue lampen kunnen heel goed zonder. Als je die op afstand uit schakelt met een homey of andere thuis centrale (of de hue knoppen) dan zijn ze praktisch echt uit. Dan gebruiken ze net zo weinig stroom als dat dei fibaro schakelaars gebruiken.

Als je met een fibaro schakelaar een hue lamp aan schakelt, moet de hue lamp booten. Het duurt even voordat de hue reageert op commando's van buiten. Daarom is het niet handig/wenselijk om de hue lampen uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ik zal nog even wat screenshotjes plaatsen om het eea duidelijker te maken.

Dit is de virtuele knop flow wat gewoon werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hDD6VZ_ui3B8eX-N8TLKxXBuSY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fbUOYwSq01wboiAtNO7pNQjX.png?f=fotoalbum_large

En hieronder de afwezigheid flow waar de losse virtuele knop flow in zou moeten starten, wat echter niet gebeurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAl7yJLcz7Wo9gUauO3dYitP-c0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y9IPePQP9izd3FB3Gks3ybJC.png?f=user_large

En krijg dan een error:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRS_qxhXyvvi-op_ZzYHxB4VRrU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/znqY0aa1qJNLTXqxPu2KuQUV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Nu online
Audione0 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:37:
Ik zal nog even wat screenshotjes plaatsen om het eea duidelijker te maken.

Dit is de virtuele knop flow wat gewoon werkt:

[Afbeelding]

En hieronder de afwezigheid flow waar de losse virtuele knop flow in zou moeten starten, wat echter niet gebeurd:

[Afbeelding]

En krijg dan een error:

[Afbeelding]
De flow start de flow Alles uit. En die begint met Als een virtueel apparaat is veranderd.
Maar het virtuele apparaat is waarschijnlijk niet veranderd dus gaan er ook geen lampen uit.
Je zou de flow Alles uit moeten beginnen met Als deze flow is gestart.
En je zou een flow kunnen maken
Als een virtueel apparaat is veranderd
Dan start een flow

En waarom zet je bij alle lampen een vertraging van 1 seconde neer? Is dat omdat ze niet altijd uit gaan als alles tegelijk uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

mike123 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:51:
[...]

De flow start de flow Alles uit. En die begint met Als een virtueel apparaat is veranderd.
Maar het virtuele apparaat is waarschijnlijk niet veranderd dus gaan er ook geen lampen uit.
Je zou de flow Alles uit moeten beginnen met Als deze flow is gestart.
En je zou een flow kunnen maken
Als een virtueel apparaat is veranderd
Dan start een flow

En waarom zet je bij alle lampen een vertraging van 1 seconde neer? Is dat omdat ze niet altijd uit gaan als alles tegelijk uit gaat?
Dan kan ik geen laatste persoon die weggaat weg meer uit de lijst van opties uit de afwezigheid app kiezen.
Het is het 1 of het ander.

Wat ik wil is dat als de laatste persoon weg gaat alles uit gaat door de bestaande alles uit flow toe te voegen.

Alles uitzetten lukt overigens wel, maar dan zou ik alle apparaten handmatig toe moeten voegen aan de alles uit bij laatste persoon die weggaat flow.
Met de http request app werkte dit feilloos.

De vertraging is indd omdat niet alles altijd tegelijkertijd uit gaat, soms blijft er random een lampje aan, bij een vertraging van een aantal apparaten gaat het goed :)

[ Voor 103% gewijzigd door Audione0 op 19-03-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-

Ad-

mike123 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:56:
[...]

Maar schakel je met de Fibaro de Hue lampen in en uit?
Gaan de Hue lampen dan van de stroom af?
Zo ja, dat is niet de bedoeling.
De Hue lampen blijven gewoon aan de stroom,en worden met (alleen) de Fibaro geschakeld. Er is geen Hue hub of zow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-

Ad-

beerse schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Met jou opmerking 'fibaro' ging ik uit van een fibaro-central zoals uitvoering: Fibaro Home Center 2 . Dat die fibaro vergelijkbaar is met een homey.

Maar uit een andere reactie denk ik nu dat je de hue-lampen ook nog schakelt met een fibaro schakelaar zoals de uitvoering: Fibaro Wall Plug 2 (Z-Wave Plus) (NL model).

IN dat geval is het 'eenvoudig': Haal de fibaro schakelaars weg bij de hue lampen. Die hue lampen kunnen heel goed zonder. Als je die op afstand uit schakelt met een homey of andere thuis centrale (of de hue knoppen) dan zijn ze praktisch echt uit. Dan gebruiken ze net zo weinig stroom als dat dei fibaro schakelaars gebruiken.

Als je met een fibaro schakelaar een hue lamp aan schakelt, moet de hue lamp booten. Het duurt even voordat de hue reageert op commando's van buiten. Daarom is het niet handig/wenselijk om de hue lampen uit te schakelen.
Ik heb (alleen) een Fibaro Home Center 3. Daarmee gaan de Hue lampen niet "echt"uit, alsof ze achter een schakelaar hangen lijkt me. Anders zouden ze helemaal niet meer aan kunnen gaan. ( Ik heb ook wel Fibaro schakelaars, maar dat is meer om de stroom te meten van de koelkast en zo. )

Over Zigbee schakelaars: de Hue lampen zélf fungeren ook in het Mesh netwerk, of zijn het alleen (hoe noem ik dit ?) ... endpoints ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Nu online
Audione0 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:32:
[...]

Dan kan ik geen laatste persoon die weggaat weg meer uit de lijst van opties uit de afwezigheid app kiezen.
Het is het 1 of het ander.

Wat ik wil is dat als de laatste persoon weg gaat alles uit gaat door de bestaande alles uit flow toe te voegen.

Alles uitzetten lukt overigens wel, maar dan zou ik alle apparaten handmatig toe moeten voegen aan de alles uit bij laatste persoon die weggaat flow.
Met de http request app werkte dit feilloos.

De vertraging is indd omdat niet alles altijd tegelijkertijd uit gaat, soms blijft er random een lampje aan, bij een vertraging van een aantal apparaten gaat het goed :)
En wat is dat virtuele apparaat dan? Is dat de laatste persoon die weg gaat?
Je zou de flow van Virtueel apparaat is veranderd gewoon kunnen kopiëren en dan de ALS veranderen in Deze flow is gestart. Want dat verwacht Homey waarschijnlijk na een opdracht Start een flow.

En die 1 seconde vertraging die je nu hebt ingevuld maakt het alleen dat alle lampen tegelijk na 1 seconde worden uitgezet, dus.nog allemaal tegelijk.
Dus als ze nu soms ook niet allemaal uitgaan zou je een paar lampen een vertraging van 2 seconden moeten geven. Homey werkt het lijstje namelijk niet op volgorde af.
Dus extreem gezien 1e lamp 1 seconde vertraging, 2e lamp 2, 3e lamp 3 enz.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Nu online
Ad- schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:57:
[...]

De Hue lampen blijven gewoon aan de stroom,en worden met (alleen) de Fibaro geschakeld. Er is geen Hue hub of zow.
Ik dacht dat je een Homey had omdat je het in het Homey topic vroeg. Vandaar de vraag.
Lampen reageren toch wel binnen een seconde op de opdracht om uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
Ad- schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:01:
[...]Ik heb (alleen) een Fibaro Home Center 3. Daarmee gaan de Hue lampen niet "echt"uit, alsof ze achter een schakelaar hangen lijkt me. Anders zouden ze helemaal niet meer aan kunnen gaan. ( Ik heb ook wel Fibaro schakelaars, maar dat is meer om de stroom te meten van de koelkast en zo. )

Over Zigbee schakelaars: de Hue lampen zélf fungeren ook in het Mesh netwerk, of zijn het alleen (hoe noem ik dit ?) ... endpoints ?
Tja, dan zou je over de traagheid van schakelen beter bij een fibaro-home-center groep terecht kunnen, misschien weten zij meer.

Over de hue lampen: Of die zich alleen maar als eindpunt of ook als knooppunt in de mesh gedragen dat zou in de documentatie van de lampen kunnen staan. Het kost een simpele zigbee schakelaar zoals de uitvoering: KlikAanKlikUit Slimme Stekkerschakelaar (70255) of uitvoering: Philips Hue smart plug - EU of elke ander vergelijkbaar apparaat om een extra knooppunt toe te voegen op een willekeurige stekker in jou huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
beerse schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:49:
[...]

Graag gedaan. Toch een opmerking: Voor zover ik weet is Hue een ZigBee variant. voor zover ik weet vormt alle zigbee apparatuur dat vanuit 1 centraal punt wordt bedient samen een mesh netwerk. Voor een goede mesh is het wenselijk op regelmatige punten apparatuur te hebben die het signaal kunnen versterken. Het meest praktische hiervoor zijn stekker-schakelaars omdat die altijd aan de spanning staan.
Hue lampen (eigenlijk alles wat op netspanning aangesloten is) werken gewoon als router mits ze zich binnen hetzelfde netwerk bevinden.

Als je dus je Hue lampen via een Hue bridge laat aansturen en je Aqara devices (om maar wat te noemen) via de Homey Pro dan heb je 2 netwerken die dus geen onderling mesh netwerk vormen.

Netwerken scheiden kan een bewuste keuze zijn wanneer je tegen het maximaal aantal devices aan loopt welke je coördinator ondersteund maar gemiddeld genomen ben je beter af als je alles gewoon in 1 netwerk drukt en via de Homey Pro laat lopen. Met de EFR32MG21 die Athom gebruikt in de Homey Pro 2023 kun je zo even uit het blote hoofd met de standaard firmware 32 directe devices connecten en als daar een paar routers tussen zitten moet het dus prima mogelijk zijn een goed dekkend 100+ devices mesh netwerk te creëren.

Ik heb mijn Homey Pro overigens nog niet binnen en gebruik momenteel een CC2635 icm Home Assistant en heb daar nu 93 devices in het netwerk zitten, draait als een zonnetje.
Z-Wave doet het zelfde maar dan op z-wave frequenties en zo. Maar tussen z-wave en zigbee levert het onderling op zijn best storing op elkaars signaal. Ze vullen elkaar beslist niet aan zoals zigbee stekkers het bij hue wel doen.
Zigbee en Z-Wave interfereren niet met elkaar, Zigbee zit op 2.4Ghz terwijl Z-wave zit op 900Ghz. Die zitten elkaar dus totaal niet in de weg, wat wel een probleem kan zijn voor je Zigbee dekking is je wifi signaal, als je een wifi netwerk hebt wat ook uit zend op 2.4Ghz wil dat nog wel eens problemen opleveren, zeker wanneer je Zigbee coördinator in de buurt van je wifi router / access point hangt want dan legt Zigbee het in 99,9% van de gevallen af.
Over afstanden van zenders/ontvangers: Bedenk dat een muur van 10 cm het signaal voor een meter dempt volgens de eerste vuistregel. Een muur met metaal er in (beton, stuck-op-gaas) soms wel 3 meter.
Als je in ieder ruimte een zigbee router hebt hangen die kan verbinden met een andere router dan gaat dat veelal prima. Als je alleen maar end devices gebruikt ben je op een paar meter van de coördinator vaak al wel in de problemen aan het raken.
beerse schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:43:
[...]

Tja, dan zou je over de traagheid van schakelen beter bij een fibaro-home-center groep terecht kunnen, misschien weten zij meer.

Over de hue lampen: Of die zich alleen maar als eindpunt of ook als knooppunt in de mesh gedragen dat zou in de documentatie van de lampen kunnen staan. Het kost een simpele zigbee schakelaar zoals de uitvoering: KlikAanKlikUit Slimme Stekkerschakelaar (70255) of uitvoering: Philips Hue smart plug - EU of elke ander vergelijkbaar apparaat om een extra knooppunt toe te voegen op een willekeurige stekker in jou huis.
Hue lampen zijn routers binnen een Zigbee netwerk en vaak een betere oplossing dan een stekker die nog wel eens weg gestopt wil worden in een meubel o.i.d. terwijl het gros van de lampen vrij hangt aan een plafond.

Ik heb in het begin wel eens wat issues gehad met Zigbee apparaten die hun connectie verloren en dat was uiteindelijk vrij simpel op te lossen door wat Ikea Tradfri / Hue lampen bij te plaatsen. Inmiddels heb ik hier in ieder ruimte een Hue lamp hangen aan het plafond en sinds die tijd eigenlijk geen enkel connectie probleem gehad, valt er een keer een lamp uit om wat voor reden dan ook (gebeurd heel sporadisch dat een lamp zichzelf uit het netwerk gooit, even uit de fitting draaien en weer terug draaien lost dat probleem op) niet bereikbaar is connecten end devices na verloop van tijd gewoon met een andere beschikbare router binnen het netwerk.

[ Voor 32% gewijzigd door R2D2 op 20-03-2023 14:44 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:47
R2D2 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:22:

Zigbee en Z-Wave interfereren niet met elkaar, Zigbee zit op 2.4Ghz terwijl Z-wave zit op 900Ghz. Die zitten elkaar dus totaal niet in de weg, wat wel een probleem kan zijn voor je Zigbee dekking is je wifi signaal, als je een wifi netwerk hebt wat ook uit zend op 2.4Ghz wil dat nog wel eens problemen opleveren, zeker wanneer je Zigbee coördinator in de buurt van je wifi router / access point hangt want dan legt Zigbee het in 99,9% van de gevallen af.
Laatst nog een mooi Youtube filmpje gezien voor een HA setup waarbij de USB-poort enorm stoort op Zigbee. Waarbij de verbinding tussen Lamp, knop en HA usb poort op nog geen 50 cm enorm gestoord werd.

YouTube: Demo: Zigbee interference caused by USB 3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Ad- schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:01:
[...]

Ik heb (alleen) een Fibaro Home Center 3. Daarmee gaan de Hue lampen niet "echt"uit, alsof ze achter een schakelaar hangen lijkt me. Anders zouden ze helemaal niet meer aan kunnen gaan. ( Ik heb ook wel Fibaro schakelaars, maar dat is meer om de stroom te meten van de koelkast en zo. )

Zigbee op de Home Center 3 is nog volledig Beta. Dus advies is om lekker via een Hub te werken. Vertraging zoals jij omschrijft zou ook prima kunnen komen door instellingen. Misschien kan je je vraag naar dit topic om zetten, zal ik daar ook meelezen :) Het grote Fibaro HomeCenter topic (Net even topic volgen aangezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Jfwiet schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Laatst nog een mooi Youtube filmpje gezien voor een HA setup waarbij de USB-poort enorm stoort op Zigbee. Waarbij de verbinding tussen Lamp, knop en HA usb poort op nog geen 50 cm enorm gestoord werd.

YouTube: Demo: Zigbee interference caused by USB 3.0
En heel simpel op te lossen met een USB verlengkabeltje (in het filmpje is een afstand van 30cm schijnbaar al voldoende), ik had de CC2652 eerst ook direct op de NUC zitten die op zijn beurt weer naast de router hing. Gaf destijds wat onverklaarbare issues maar door de coördinator iets verder weg te hangen met een verlengkabel was dat opgelost.

CC2530 welke ik in mijn eerste setup gebruikte was daar nog het meest gevoelig voor overigens, de CC2652 is vele malen stabieler zeker naarmate het aantal devices groeide.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:34
Ik probeer mij enphase zonnepanelen te koppelen met Homey via de API key.
Deze heb ik gevonden en ik denk dat ik mijn gebruikers id gevonden heb maar ik blijf de melding Error: [object Object] krijgen.

Het gaat om een enphase enlighten via de app 'zonnepanelen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• applications
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-05-2023
Collega Reageerders,

Ik verwacht mijn Homey in de loop van de week te ontvangen. Nu heb ik een brandende vraag over hoe ik hem het beste in het netwerk kan plaatsen. Momenteel gebruik ik KAKU en voornamelijk Zigbee. Ik ben van plan om ook wifi devices aan te schaffen. Alleen wil ik die niet op mijn netwerk. Dus heb ik hier een 2e netwerk voor aangemaakt IOT. Alle wifi devices komen daarin, en die ben ik ook van plan om toegang tot het internet te ontzeggen.

Nou is de vraag waar ik het beste de Homey kan plaatsen. In het IOT netwerk of op mijn eigen netwerk? Hoe hebben jullie dit ingedeeld? Hoe kan ik dit doen zonder dat alles veel trager gaat reageren? Als router gebruik ik trouwens freshtomato, dus daar is nog wel een en ander in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

applications schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:35:
Collega Reageerders,

Ik verwacht mijn Homey in de loop van de week te ontvangen. Nu heb ik een brandende vraag over hoe ik hem het beste in het netwerk kan plaatsen. Momenteel gebruik ik KAKU en voornamelijk Zigbee. Ik ben van plan om ook wifi devices aan te schaffen. Alleen wil ik die niet op mijn netwerk. Dus heb ik hier een 2e netwerk voor aangemaakt IOT. Alle wifi devices komen daarin, en die ben ik ook van plan om toegang tot het internet te ontzeggen.

Nou is de vraag waar ik het beste de Homey kan plaatsen. In het IOT netwerk of op mijn eigen netwerk? Hoe hebben jullie dit ingedeeld? Hoe kan ik dit doen zonder dat alles veel trager gaat reageren? Als router gebruik ik trouwens freshtomato, dus daar is nog wel een en ander in te stellen.
Ik ben niet bekend met de soort netwerken wat in je beschrijving staat. Homey kan lokaal werken, maar dan kun je er vanaf buiten niet in. En updates binnenhalen lukt dan ook niet als je Homey niet aan het internet hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:31
Henkhuppelschot schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:36:
Ik probeer mij enphase zonnepanelen te koppelen met Homey via de API key.
Deze heb ik gevonden en ik denk dat ik mijn gebruikers id gevonden heb maar ik blijf de melding Error: [object Object] krijgen.

Het gaat om een enphase enlighten via de app 'zonnepanelen'.
Waarom gebruik je niet de local optie. ipv enlighten gebruik je de Enphase Envoy als device. Dan is er niets te configureren en heb je veel sneller (elke 5 seconden) een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
koenie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Waarom gebruik je niet de local optie. ipv enlighten gebruik je de Enphase Envoy als device. Dan is er niets te configureren en heb je veel sneller (elke 5 seconden) een update.
Die geeft ook een fout melding
Error retrieving data (FetchError: request to https://192.168.1.28/production.json?details=1 failed, reason: self signed certificate)
Kennelijk moet dat https, http zijn en als ik de weblink kopieer moet ik een 'token' ophalen die ik niet kan ophalen.
Als ik inlog is er geen systeem bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mack80
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-06 08:17
Audione0 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:43:
Ik heb een vraagje over de Homey beta app. Nu ik de nieuwe 2023 versie heb en ik via de mail een verwijzing naar de beta app heb gekregen vraag ik mij af hoe ik de beta app op de telefoon van mijn vrouw kan installeren? Via de apps store van Apple is de Homey beta app niet te vinden nl. Is hier een work around voor?

En iets vreemds.. Nu http request op de nieuwe homey nog niet werkt heb ik een virtuele knoppen app geinstalleerd om losse flows via een knop te kunnen starten. Als ik een bestaande flow met daarin een virtuele knop in een andere flow wil starten, start die losse knop flow niet?? De losse knop flow ansich wel...
Beetje late reactie. Maar beta apps gaan via TestFlight van Apple. Die kan je wel uit de store halen. En zo de beta draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Mack80 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:10:
[...]

Beetje late reactie. Maar beta apps gaan via TestFlight van Apple. Die kan je wel uit de store halen. En zo de beta draaien.
Thanks, ga ik dit proberen👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenie
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Die geeft ook een fout melding

[...]

Kennelijk moet dat https, http zijn en als ik de weblink kopieer moet ik een 'token' ophalen die ik niet kan ophalen.
Als ik inlog is er geen systeem bekend.
Welke envoy heb je? Ik heb zojuist een enphase envoy device toegevoegd in mijn homey en hoef daar niets voor te doen. Werkt gelijk. Ik heb een envoy metered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
Waar zie ik dit, staat niet er namelijk niet op.

Envoy-s

[ Voor 4% gewijzigd door Henkhuppelschot op 21-03-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenie
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:28:
[...]

Waar zie ik dit, staat niet er namelijk niet op.

Envoy-s
Zijn er wel of geen CTs geinstalleerd in de meterkast? wel=metered.

Doet deze URL het wel?
http://envoy.local/production.json?details=1
Dat is namelijk wat de app zou moeten gebruiken. https is bij mijn envoy ook niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 08:21
Ik heb de homey bij een reseller eind december gekocht, ik heb hierdoor geen ordernummer. Kan iemand zijn ordernummer van een bestelling eind 2022 delen zodat een indicatie heb van wanneer de homey geleverd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
llpineapple schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:41:
Ik heb de homey bij een reseller eind december gekocht, ik heb hierdoor geen ordernummer. Kan iemand zijn ordernummer van een bestelling eind 2022 delen zodat een indicatie heb van wanneer de homey geleverd gaat worden.
25-12 besteld: #713.. maar voor zelfde geld heeft reseller batch opgekocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:39
Even een korte recap, ik draai nu een kleine week met de nieuwe homey pro 2023 en ben wel verrast hoe goed het allemaal werkt.

Heb z-wave en zigbee door elkaar en merk wel duidelijk dat apparaten (veel) sneller reageren.
Daarnaast maakte ik nog gebruik van de oude flows en heb nu alles overgezet naar advanced flows. Dit maakt het leven ook een stuk gemakkelijker en veel overzichtelijker in je flow overzicht.

al met al heel erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Firetrooper fijn om te horen dat zigbee dus goed werkt! Ik wacht nog even tot hij uit de EA komt, dan ga ik er serieus wat op laten draaien :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Mijn bestelling 645** besteld op 23/11 ben ik ook nog op aan het wachten.
Iemand enig idee waar ze ongeveer zijn? Iemand een track and trace gekregen die kan laten weten welk nummertje hij of zij was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
koenie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:32:
[...]

Zijn er wel of geen CTs geinstalleerd in de meterkast? wel=metered.

Doet deze URL het wel?
http://envoy.local/production.json?details=1
Dat is namelijk wat de app zou moeten gebruiken. https is bij mijn envoy ook niet beschikbaar.
Token Authentication vraagt hij dan om

Als ik inlog kom ik wel verder, maar kan de link toch niet aanpassen in de 'zonnepanelen-app'

[ Voor 10% gewijzigd door Henkhuppelschot op 22-03-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-06 23:13
Firetrooper schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:08:
Even een korte recap, ik draai nu een kleine week met de nieuwe homey pro 2023 en ben wel verrast hoe goed het allemaal werkt.

Heb z-wave en zigbee door elkaar en merk wel duidelijk dat apparaten (veel) sneller reageren.
Daarnaast maakte ik nog gebruik van de oude flows en heb nu alles overgezet naar advanced flows. Dit maakt het leven ook een stuk gemakkelijker en veel overzichtelijker in je flow overzicht.

al met al heel erg tevreden.
Eens, ik draai nu ook alweer eventjes. Loopt 95% prima, soms nog wat kleine dingetjes maar voor mij prima genoeg om als daily driver te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
geert1992 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:34:
Mijn bestelling 645** besteld op 23/11 ben ik ook nog op aan het wachten.
Iemand enig idee waar ze ongeveer zijn? Iemand een track and trace gekregen die kan laten weten welk nummertje hij of zij was?
#58... en vrijdagavond een mail gehad dat ik deze week een track en trace kan verwachten, helaas nog niets ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:01
Vraagje, hoe slaat Homey de gegevens op? Ik begrijp dat hij met een Pi4 draait. Staat alles op een Sd kaartje of hebben ze iets anders geregeld?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenie
Henkhuppelschot schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:38:
[...]

Token Authentication vraagt hij dan om

Als ik inlog kom ik wel verder, maar kan de link toch niet aanpassen in de 'zonnepanelen-app'
Vreemd, bij mij is dat niet nodig. Ik zou een issue aanmaken in github: https://github.com/DiedB/Homey-SolarPanels/issues

Dan kan de ontwikkelaar er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
koenie schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:33:
[...]

Vreemd, bij mij is dat niet nodig. Ik zou een issue aanmaken in github: https://github.com/DiedB/Homey-SolarPanels/issues

Dan kan de ontwikkelaar er naar kijken.
Kennelijk reageert deze niet meer (link) maar ga het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

jichem schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:32:
[...]

#58... en vrijdagavond een mail gehad dat ik deze week een track en trace kan verwachten, helaas nog niets ontvangen.
Hier #59 en vorige week donderdag een mail gehad. Hier ook nog geen tt gehad helaas.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• applications
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-05-2023
Zojuist mail gehad van Homey, power adapter levert niet genoeg vermogen. Dus ze worden allemaal vervangen, maar worden wel pas over 3 weken verwacht. Als het een beetje meezit kunnen we hem nog voor het eind van de zomervakantie verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:36
KSR schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:50:
[...]

Hier #59 en vorige week donderdag een mail gehad. Hier ook nog geen tt gehad helaas.
Nou, check je mail, dat gaat nog zeker een maand duren. Blijkbaar is de power supply niet krachtig genoeg, en besluiten ze die te gaan omwisselen voordat ze verder gaan met verzenden. De opening van de mail was dat ze de mijne vandaag zouden verzenden, maar dat dat niet doorgaat.

Ik heb thuis nog zat usb-c voedingen liggen, maar die optie zit er dus niet in lijkt het. Baal hier toch wel echt van, order #60...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
De mail ook net gehad, kan me voorstellen dat er mensen zijn die hier van balen. Ik heb zelf gelukkig geen tijd dus moest sowieso wachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KSR
  • Niet online

KSR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCtS6cKSZQAkRjSjnpxqT8xHt8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btnvsJZrJGgurKkv5XC0Snjk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Niet online

KSR

Ik kan me trouwens herinneren dat dit ook een probleem was bij de vorige Homey.
Hebben ze er dan echt niet van geleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Mack80 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:10:
[...]

Ik heb de testflight app op mijn vrouw dr telefoon geinstalleerd, alleen stuurt de app een verificatie code naar haar mail, echter komt de mail niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Weet iemand (hoe ik kan achterhalen) of https://eu.robotshop.com/...o-micro-usb-ethernetpower compatible is met de eerste versie van Homey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:24
Iemand ervaring met de Ring deurbel i.c.m. Homey? Heeft hier een tijdje prima gewerkt, maar de laatste maanden regelmatig verbinding kwijt waardoor Homey niet ziet dat de bel ingedrukt wordt... Pas als ik handmatig de deurbel in Homey app open dan doet hij het weer (voor even...)

De ring push berichten komen wel aan op m'n telefoon (via de Ring app zelf), dus er is wel gewoon een internetverbinding beschikbaar. Ook al apparaat opnieuw toegevoegd in Homey, maar dat heeft ook niet geholpen.

Daarbij heeft de snapshot functie bij mij nooit echt gewerkt. Ik kreeg altijd oude snapshots. Iemand dit ooit (goed) werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Albinosaurus schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:07:
Weet iemand (hoe ik kan achterhalen) of https://eu.robotshop.com/...o-micro-usb-ethernetpower compatible is met de eerste versie van Homey?
Aangezien de eerste homey geen micro usb heeft valt die dus af.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
T-mo-T schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:44:
Iemand ervaring met de Ring deurbel i.c.m. Homey? Heeft hier een tijdje prima gewerkt, maar de laatste maanden regelmatig verbinding kwijt waardoor Homey niet ziet dat de bel ingedrukt wordt... Pas als ik handmatig de deurbel in Homey app open dan doet hij het weer (voor even...)

De ring push berichten komen wel aan op m'n telefoon (via de Ring app zelf), dus er is wel gewoon een internetverbinding beschikbaar. Ook al apparaat opnieuw toegevoegd in Homey, maar dat heeft ook niet geholpen.

Daarbij heeft de snapshot functie bij mij nooit echt gewerkt. Ik kreeg altijd oude snapshots. Iemand dit ooit (goed) werkend gekregen?
Hier werk het eigenlijk prima, alleen af en toe opnieuw autoriseren.
Welke versie van de Ring app op homey heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
Tim123 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Hier werk het eigenlijk prima, alleen af en toe opnieuw autoriseren.
Welke versie van de Ring app op homey heb je?
Hmm apart.
Heb versie 2.3.5 van de Ring app. Homey is wel een van de eerste uit 2016, maar verder draait hij nog als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Nu online
T-mo-T schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:39:
[...]

Hmm apart.
Heb versie 2.3.5 van de Ring app. Homey is wel een van de eerste uit 2016, maar verder draait hij nog als een zonnetje.
Dat is wel de zelfde app versie als die ik heb.
Ook de 2016 versie komt overeen.
Hoe is je flow opgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
Tim123 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:12:
[...]

Dat is wel de zelfde app versie als die ik heb.
Ook de 2016 versie komt overeen.
Hoe is je flow opgebouwd?
Ik heb echt de meest simpele flow die je kan bedenken:

Als: het algemene alarm gaat aan.
Dan: speel geluid af, knippert lichten en zet volume van versterker lager.

Maar de trigger (als conditie) komt regelmatig niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Nu online
T-mo-T schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:23:
[...]

Ik heb echt de meest simpele flow die je kan bedenken:

Als: het algemene alarm gaat aan.
Dan: speel geluid af, knippert lichten en zet volume van versterker lager.

Maar de trigger (als conditie) komt regelmatig niet binnen.
Bij instellingen ->Ring staat de autorisatie gewoon goed?
Al geprobeerd om te repareren bij de bel device zelf?
Edit:
Van het weekend een nest Hub binnen gekregen.
De Ring bel praat nu met de nest Hub.
Er word aangebeld, vervolgens wordt er een screenshot gemaakt welke op de Hub weergegeven word.
Zonder Homey zou dit nooit gaan werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Tim123 op 27-03-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-03 12:27
Vraagje aan alle Homey aanhangers:

Ik ben me aan het verdiepen in Smarthome. Ik ben verschillende opties aan het uitzoeken.
Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden, zoals Home Assistent. Dit draait o.a. op een Raspberry PI en heb je wat kennis nodig van programmeren. Er zijn natuurlijk community's!

Zo ben ik ook aan het kijken naar Homey om te kijken of dit voor mij werkt. Ziet er veelbelovend uit met die flows die je kan maken en het ziet er simpel uit.

Nu begreep ik dat je de Homey app kan downloaden. Een account kunt aanmaken en gratis tot 5 apparaten kunt gebruiken. Ik heb een account aangemaakt en probeer nu mijn Philips Hue lampen te koppelen.

Dit lukt niet. Kan dit komen omdat ik geen Hue Bridge heb? Ik kan namelijk wel mijn lampen bedienen via de Hue app! Ik wil ook met HomeWizard P1 meter koppelen maar dit gaat ook niet.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:26
Paterman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:25:
Nu begreep ik dat je de Homey app kan downloaden. Een account kunt aanmaken en gratis tot 5 apparaten kunt gebruiken. Ik heb een account aangemaakt en probeer nu mijn Philips Hue lampen te koppelen.
Dit lukt niet. Kan dit komen omdat ik geen Hue Bridge heb? Ik kan namelijk wel mijn lampen bedienen via de Hue app!
dan gebruik je denk ik bluetooth? dat gaat waarschijnlijk idd niet met de cloud versie, het moet op een of andere manier met jouw lampen kunnen communiceren. Dat kan via de hue-bridge of de homey-pro. Mogelijk ook via jouw telefoon (en dan blue-tooth verder), maar zelfs als dat als dat zou kunnen lijkt met dat niet handig.
Ik wil ook met HomeWizard P1 meter koppelen maar dit gaat ook niet.
Volgens mij geld dat ook voor de Homewizard P1, die heb ik lokaal verbonden (homey-pro), en niet via de cloud.

Ik verwacht dat je alleen apparaten met de homey cloud versie kunt bedienen, die ook via de cloud van het apparaat zelf benaderbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@canonball

HomeWizard is toch ook een Clouddienst. Als ik apparaten wil toevoegen en zoek, dan staat ie er niet bij in de gratis app! Wat betreft Hue. Ik denk dat het niet gaat werken zonder die Bridge zoals je zegt. Want die connect toch met de Cloud en aangezien die Homey app een cloud dienst is.....

Dus bluetooth is geen optie denk ik?
Ik ben nu alleen maar even aan het neuzen om te kijken of Homey wat voor mij is. Mocht dit werken dat ga ik ook voor de Homey Pro. Kost wel wat. Maar deze werkt ook offline! Ben ook aan het kijken naar HomeAssistent. Maar dat vergt wat meer programmeer kennis begrijp ik. En Homey is makkelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Andere vraag over Homey.

Ik probeer een beetje in kaart te brengen voor mijzelf waar ik Homey allemaal voor in kan zetten.
In mijn huis heb ik momenteel:
  • Philips Hue lampen
  • Google Nest Hub 2gen
  • Zonnepanelen systeem (Hoymiles, Modbus)
  • Mechanische ventilatie met Modbus protocol
  • Thermostaat
  • PS4
  • SmartTV met Google Chromcast ingebouwd
  • Iedereen heeft natuurlijk een mobiel
  • In de toekomst een Slimme deurbel
Kan je hier wat mee met Homey en wat zijn nog meer mogelijkhedden?
Ben benieuwd wat iedereen met Homey zoals bediend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:35
Paterman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:25:
Vraagje aan alle Homey aanhangers:

Ik ben me aan het verdiepen in Smarthome. Ik ben verschillende opties aan het uitzoeken.
Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden, zoals Home Assistent. Dit draait o.a. op een Raspberry PI en heb je wat kennis nodig van programmeren. Er zijn natuurlijk community's!

Zo ben ik ook aan het kijken naar Homey om te kijken of dit voor mij werkt. Ziet er veelbelovend uit met die flows die je kan maken en het ziet er simpel uit.

Dit lukt niet. Kan dit komen omdat ik geen Hue Bridge heb? Ik kan namelijk wel mijn lampen bedienen via de Hue app! Ik wil ook met HomeWizard P1 meter koppelen maar dit gaat ook niet.

Iemand een idee?
Homey is er in 3 varianten te krijgen: de Homey Pro, deze werkt lokaal en de Homey Bridge, deze werkt via de cloud, dus niet stand-alone. Je hebt minimaal de Homey Bridge nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Met het gratis account van Homey kan je dus niks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-07 14:19
Als je apparaten als Hue will koppelen heb je inderdaad de Homey Pro (of bridge) nodig.
Ik heb een aantal Hue lampen hier en die werken prima via Homey en een Zigbee of KiKa schakelaar. De Hue bridge niet voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassebassie
Paterman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:26:
Met het gratis account van Homey kan je dus niks?
Ik weet het niet zeker. Ik dacht dat je een Bridge moet hebben, maar kennelijk werkt het dus ook zonder. Bij meer dan 5 apparaten moet je een betaalde account nemen, Homey Premium. Kost je 3 euro per maand. Ik vermoed dat je al snel tegen beperkingen oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassebassie
Paterman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:11:
Andere vraag over Homey.

Ik probeer een beetje in kaart te brengen voor mijzelf waar ik Homey allemaal voor in kan zetten.
In mijn huis heb ik momenteel:
  • Philips Hue lampen
  • Google Nest Hub 2gen
  • Zonnepanelen systeem (Hoymiles, Modbus)
  • Mechanische ventilatie met Modbus protocol
  • Thermostaat
  • PS4
  • SmartTV met Google Chromcast ingebouwd
  • Iedereen heeft natuurlijk een mobiel
  • In de toekomst een Slimme deurbel
Kan je hier wat mee met Homey en wat zijn nog meer mogelijkhedden?
Kijk eens bij https://homey.app/nl-nl/apps/homey-pro/ (apps voor de Homey Pro). Daar vind je voor veel merken apps. Homey heeft voor Zigbee en Zwave gerenrieke drivers ingebouwd, echter met basale functionaliteiten. Er zijn ook apps voor de Homey Bridge, maar in beperktere mate omdat de Homey Pro langer bestaat en de meeste gebruikers kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik loop al tegen beperkingen aan met het gratis account. Kan niet eens HomeWizard koppelen.

Let wel. Ik heb geen bridge of andere Homey produkten

Over Bridge gesproken. Heb je voor de Hue lampen een apparte Hue Bridge nodig (net zoals bij de IKEA lampen) of gebruik je de Homey Pro als Bridge? Anders ben je dubbel bezig!
Als je apparaten als Hue will koppelen heb je inderdaad de Homey Pro (of bridge) nodig.
Ik heb een aantal Hue lampen hier en die werken prima via Homey en een Zigbee of KiKa schakelaar. De Hue bridge niet voor nodig.
Volgens mij heb ik het antwoord ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Paterman op 28-03-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassebassie
Paterman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:44:
Ik loop al tegen beperkingen aan met het gratis account. Kan niet eens HomeWizard koppelen.

Let wel. Ik heb geen bridge of andere Homey produkten

Over Bridge gesproken. Heb je voor de Hue lampen een apparte Hue Bridge nodig (net zoals bij de IKEA lampen) of gebruik je de Homey Pro als Bridge? Anders ben je dubbel bezig!

[...]

Volgens mij heb ik het antwoord ;)
Je kunt zelfs kiezen: er is een app voor de Hue met bridge (van Hue dus) en een app voor Hue zonder de bridge. Het heeft zijn voor en tegens. Ik gebruik de Hue met de bridge en ben daar redelijk mee tevreden. Alleen zijn de Hue-devices niet opgenomen in het Zigbee netwerk van Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Je kunt zelfs kiezen: er is een app voor de Hue met bridge (van Hue dus) en een app voor Hue zonder de bridge. Het heeft zijn voor en tegens. Ik gebruik de Hue met de bridge en ben daar redelijk mee tevreden. Alleen zijn de Hue-devices niet opgenomen in het Zigbee netwerk van Homey.
Als ik een apparaat wil toevoegen en zoek krijg ik maar 1 suggestie. Namelijk Philips Hue (Geel rondje)
Als ik die aanklik kan ik lamp installeren. Dan gaat ie naar configuratie Hue Home. En dan zegt ie inderdaad dat er een bridge nodig is.

Heb je die bridge van Hue niet nodig als je een Homey Pro hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassebassie
Paterman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Als ik een apparaat wil toevoegen en zoek krijg ik maar 1 suggestie. Namelijk Philips Hue (Geel rondje)
Als ik die aanklik kan ik lamp installeren. Dan gaat ie naar configuratie Hue Home. En dan zegt ie inderdaad dat er een bridge nodig is.

Heb je die bridge van Hue niet nodig als je een Homey Pro hebt?
Zonder de Hue bridge moet je deze app gebruiken: https://homey.app/nl-nl/a...-Hue,-without-the-bridge/. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, deze is gemaakt door iemand van de community. De Hue app met bridge is gemaakt door Homey 9Athom) zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassebassie
Kijk anders voor een mooie review van de Bridge met meer uitleg over de verschillen met Homey Pro en Homey Cloud: review: Athom Homey Bridge - Goedkoop lokkertje naar Pro-smarthome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Helaas werkt het niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJ9B_WT_zXhf0zkwnupcSVnj44A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XklYj2yoOUMppY1kPDtYVA5H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Kan je hier wat mee met Homey en wat zijn nog meer mogelijkheden?
Snap de verwijzing naar de diverse app's.

Was alleen benieuwd wat iedereen zowel doet met Homey.
Je moet namelijk al wel wat in huis hebben als je Homey wil aanschaffen vind ik.
Homey Pro is wel duur. En tuurlijk als je hem eenmaal hebt dan ga je pas mogelijkheden zien ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
  • Nu online
Paterman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Je moet namelijk al wel wat in huis hebben als je Homey wil aanschaffen vind ik.
Homey Pro is wel duur. En tuurlijk als je hem eenmaal hebt dan ga je pas mogelijkheden zien ;)
Als je alle apps hebt bekeken en ziet wat je er mee kan heb je er meteen een beeld bij van wat iedereen er mee doet. ;)
Sommigen koppelen hun electrische auto, hun spa, zonnepanelen, verlichting aansturen, rolluiken, robotstofzuigers, weerstations en noem het maar op.
Als je al van alles in huis hebt is het makkelijk om het met Homey te koppelen. Maar als je nog moet beginnen met slimme dingen kan je wel gerichter zoeken in bv eenzelfde merk. Of alleen zigbee of alleen Z-wave.
Ik gebruik zelf, Bluetooth, zigbee, Z-wave, 433MHz en wifi. Alles door elkaar.
Maar pas op als je er aan begint, je bent niet meer te stoppen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
Paterman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Heb gisteren pas de Homey Pro besteld maar werk al tussen de 10 en 15 jaar met Domoticz mat allerlei apparatuur aangesloten. Enige wat ik niet heb is Zwave.

Bedoeling is dat de Homey alles van Domoticz overneemt en nog stabieler draait.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Laatst online: 11:59

KrazyJay

Ik wacht al even met bestellen van de opvolger van mijn Early 2019 Homey tot de levertijden wat schappelijker zijn. Het laatste wat ik terug kan vinden is de voedingsadapter die vier weken vertraging toegevoegd heeft. Wat is nu zo'n beetje de status van de leveringen? Welke termijnen hebben we het nu over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
KrazyJay schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:48:
Ik wacht al even met bestellen van de opvolger van mijn Early 2019 Homey tot de levertijden wat schappelijker zijn. Het laatste wat ik terug kan vinden is de voedingsadapter die vier weken vertraging toegevoegd heeft. Wat is nu zo'n beetje de status van de leveringen? Welke termijnen hebben we het nu over?
Geschatte levering mei 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
Vraag me wel af wat die indicatie op de website zegt, mijn geschatte levering in de pre-order was feb. 2023. Het is inmiddels eind maart. Ik vind het prima, geen haast (en hou je rekening mee als je een pre-order doet). Maar zegt dus niet zo heel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik ben Homey pas aan het ontdekken en voordat ik de Homey Pro aanschaf wil ik eens kennismaken met Homey. Ik heb een account aangemaakt en maak gebruik van de gratis functies die tot 5 apparaten werkt. Wel heel veel beperkingen.

In mijn tijdslijn krijg ik meldingen van gebruikers die het huis verlaten. Er zit wel heel veel vertraging in.
Als er een persoon weggaat geeft ie aan dat de persoon wel 2 uur later vertrokken is. Klopt dat met die vertraging of doe ik iets niet goed?

Iemand een idee hoe dat zit? Ik heb namelijk geen Flow gemaakt. Het gaat om mezelf als beheerder. De tijd klopt gewoon niet. Tevens bij een gebruiker.

[ Voor 13% gewijzigd door Paterman op 30-03-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Laatst online: 11:59

KrazyJay

Dat heb ik uiteraard ook gezien, maar zoals al eerder gezegd, dat is wel erg optimistisch. Mijn vraag gaat meer of er ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-07 13:58

Dav0s

Hr?

Voor een aanstaande verhuizing met flinke verbouwing ben ik aan het onderzoeken of ik het huis direct volledig smart kan maken. Alle kamers moeten grondig verbouwd worden, dus dat biedt mogelijkheden om het in 1x goed aan te pakken!

Graag zou ik gebruik maken van Homey Pro, en overal gebruik maken van Hue verlichting. Dit doordat ik al redelijk wat Hue lampen heb liggen.

Mijn ervaring met Hue is dat het voor mij erg prettig in gebruik is, maar gasten (en dan met name mijn ouders) er een stuk minder goed mee overweg kunnen :+

Om die reden zou ik graag de Hue verlichting op verschillende manieren willen kunnen aansturen:
Automatisch via (advanced) flows met Homey Pro - op basis van verschillende sensoren etc.
Draadloos handmatig via voorgeprogrammeerde standen en de dimfunctie van een Hue Tap Dial switch
Via een reguliere lichtknop aan de wand verlichting aan/uit zetten
Ik wil deze laatste optie gebruiken zodat ik wel nog het licht kan bedienen wanneer bijvoorbeeld de WiFi uitvalt, en iets minder 'moderne' bezoekers gewoon op de traditionele wijze het licht kunnen bedienen. Daarnaast is het prettig om bij eventuele verkoop in de toekomst wel nog over de reguliere lichtknoppen te beschikken.

Hier loop ik helaas vast. Ik ben even kwijt of ik hiervoor nou wel of niet een Fibaro Smart Dimmer achter de reguliere lichtknop moet hangen. Kan ik mét zo'n smart dimmer de lichtknop ook als offline traditionele lichtknop gebruiken? En kan ik dan tegelijkertijd óók sets van verschillende lampen aansturen met die ene knop?

Ik wil voorkomen dat ik draadloos de lampen probeer aan te sturen, maar er geen stroom op de lamp zit en ik dus eerst naar de wandschakelaar moet lopen. Maar ik wil ook dat ik het licht wel nog kan bedienen met de wandschakelaar als de wifi is weggevallen.

Kan wat ik wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudu
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:15
Dav0s schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:58:
Voor een aanstaande verhuizing met flinke verbouwing ben ik aan het onderzoeken of ik het huis direct volledig smart kan maken. Alle kamers moeten grondig verbouwd worden, dus dat biedt mogelijkheden om het in 1x goed aan te pakken!

Graag zou ik gebruik maken van Homey Pro, en overal gebruik maken van Hue verlichting. Dit doordat ik al redelijk wat Hue lampen heb liggen.

Mijn ervaring met Hue is dat het voor mij erg prettig in gebruik is, maar gasten (en dan met name mijn ouders) er een stuk minder goed mee overweg kunnen :+

Om die reden zou ik graag de Hue verlichting op verschillende manieren willen kunnen aansturen:
Automatisch via (advanced) flows met Homey Pro - op basis van verschillende sensoren etc.
Draadloos handmatig via voorgeprogrammeerde standen en de dimfunctie van een Hue Tap Dial switch
Via een reguliere lichtknop aan de wand verlichting aan/uit zetten
Ik wil deze laatste optie gebruiken zodat ik wel nog het licht kan bedienen wanneer bijvoorbeeld de WiFi uitvalt, en iets minder 'moderne' bezoekers gewoon op de traditionele wijze het licht kunnen bedienen. Daarnaast is het prettig om bij eventuele verkoop in de toekomst wel nog over de reguliere lichtknoppen te beschikken.

Hier loop ik helaas vast. Ik ben even kwijt of ik hiervoor nou wel of niet een Fibaro Smart Dimmer achter de reguliere lichtknop moet hangen. Kan ik mét zo'n smart dimmer de lichtknop ook als offline traditionele lichtknop gebruiken? En kan ik dan tegelijkertijd óók sets van verschillende lampen aansturen met die ene knop?

Ik wil voorkomen dat ik draadloos de lampen probeer aan te sturen, maar er geen stroom op de lamp zit en ik dus eerst naar de wandschakelaar moet lopen. Maar ik wil ook dat ik het licht wel nog kan bedienen met de wandschakelaar als de wifi is weggevallen.

Kan wat ik wil?
De lampen direct achter de schakelaar die zouden nog moeten werken. Evt andere door flows aangestuurde lampen werken niet op het moment dat er geen wifi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Dit is dezelfde app. Dus werkt niet. Ligt aan de gratis account denk ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
Dav0s schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:58:
Om die reden zou je de standaard lichtknopjes en in de muur ingebouwde dimmers/draaiknoppen vervangen door 'slimme'. Die dan direct laten doen wat van ze wordt verwacht: Het licht in die ruimte schakelen. Voor elke ruimte (elke schakelaar) 1 of 2 eigen flows: 1 voor aan en 1 voor uit.

Dan weet de homey ook dat het licht daar is veranderd en je kan daar dan zelf ook iets mee doen. Bijvoorbeeld niet alleen het centrale licht aan doen maar ook een schemerlampje of zo.

Wel zou ik dan naast de hue de overige apparatuur ook van hue of in ieder geval zigbee laten zijn, dat ze met elkaar allemaal 1 zigbee mesh maken.

Je zou op thread/matter kunnen wachten maar dan heb je dus 2 mesh netwerken: 1 voor hue-zigbee en 1 voor thread/matter.

[ Voor 4% gewijzigd door beerse op 30-03-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Iemand een idee hoe dat zit? Ik heb namelijk geen Flow gemaakt. Het gaat om mezelf als beheerder. De tijd klopt gewoon niet. Tevens bij een gebruiker.
Misschien moest ik het wat duidelijker vragen :)

Net de gratis Homey app gedownload. Account aangemaakt. Maak nog geen gebruik van een abbonement. Dus tot max. 5 apparaten te gebruiken. Puur om te kijken hoe het werkt. Of het wat is en te vergelijken met Home Assistant.

Nog geen flows ingesteld. Tijdlijn geeft wel aan dat in weggegaan ben.

Vraagjes:
  • Hoe komt het dat er een verkeerde tijd word weergegeven?
  • Hoe komt Homey aan die gegevens zonder iets in te stellen?
  • Weet iemand waar ik info (filmpjes) kan zoeken over flows met stap voor stap instructies?
Alvast bedankt voor reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Laatst online: 18:33

DON PAPA

Tweaker-fan

Paterman schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:03:
[...]
Weet iemand waar ik info (filmpjes) kan zoeken over flows met stap voor stap instructies?
Misschien heb je hier wat aan
https://www.youtube.com/channel/UCJC5j9WD06Q6gAQWpl0FAiA

https://homeycornelisse.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-07 13:58

Dav0s

Hr?

beerse schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:50:
[...]

Om die reden zou je de standaard lichtknopjes en in de muur ingebouwde dimmers/draaiknoppen vervangen door 'slimme'. Die dan direct laten doen wat van ze wordt verwacht: Het licht in die ruimte schakelen. Voor elke ruimte (elke schakelaar) 1 of 2 eigen flows: 1 voor aan en 1 voor uit.

Wel zou ik dan naast de hue de overige apparatuur ook van hue of in ieder geval zigbee laten zijn, dat ze met elkaar allemaal 1 zigbee mesh maken.
Bedoel je hiermee dus eigenlijk niet een smart dimmer (fibaro, hue, zigbee,...) achter de bestaande knoppen, maar de bestaande knop vervangen door een slimme knop (zoals bijvoorbeeld de hue tap dial)?

Mijn gedachtestap was dat als ik iets slims tussen de lamp en het bestaande lichtknopje hang, dit altijd blijft werken (ook bijvoorbeeld bij wegvallen wifi), maar de stroom er wel altijd op blijft dus je altijd smart kan overrulen. Klopt dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
Dav0s schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:29:
[...]Bedoel je hiermee dus eigenlijk niet een smart dimmer (fibaro, hue, zigbee,...) achter de bestaande knoppen, maar de bestaande knop vervangen door een slimme knop (zoals bijvoorbeeld de hue tap dial)?

Mijn gedachtestap was dat als ik iets slims tussen de lamp en het bestaande lichtknopje hang, dit altijd blijft werken (ook bijvoorbeeld bij wegvallen wifi), maar de stroom er wel altijd op blijft dus je altijd smart kan overrulen. Klopt dat dan?
Mijn idee is dat het knopje moet reageren zoals zonder huis-automatisering. Dat kan bijvoorbeeld door het gewoon te laten, waardoor de hue-lamp dus echt uit gaat. Maar helaas dan dus niet meer reageert op de huis-automaat en het pas weer doet als de knop weer wordt gebruikt.
Beter is de bedrading achter de knop te veranderen zodat de lamp gewoon altijd spanning krijgt en de knop eventueel vervangen door een slimme knop of eventueel een module er achter om een signaal naar de huis-automaat te sturen.
Als je de knop gaat vervangen, dan kan dat een drukknop zijn (een puls-volger) of een schakelaar of een draaiknop, net wat je daar mee wilt.

Het is jouw keuze of je de bestaande knop laat zitten omdat die zo mooi in het interieur past en er een module achter zet. Of dat je het hele kastje vervangt en er een nieuwe knop op zet omdat dit betere mogelijkheden bied. Misschien is er tegenwoordig al een leverancier van huis-schakel-matteriaal die meteen zigbee/z-wave/thread en dergelijke bied.

Een detail: Als je nu een aan-uit schakelaar in de muur hebt zitten en daar een module achter zet, dan moet je de flow niet laten triggeren op 'aan' of 'uit' maar beter op 'schakelen'. Dat wil zeggen dat de flow werken als in een trappenhuis: Het maakt niet uit op welke stand ze staat, maar als ze wordt omgezet dan zal de lamp in de 'andere stand' gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door beerse op 31-03-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
Dav0s schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Bedoel je hiermee dus eigenlijk niet een smart dimmer (fibaro, hue, zigbee,...) achter de bestaande knoppen, maar de bestaande knop vervangen door een slimme knop (zoals bijvoorbeeld de hue tap dial)?

GIRA, Jung, etc. Maken naar mijn mening gewoon de betere schakelaars die lekker 'klikken'. Vervang je dat door een smart product dan ga je naar mijn mening achteruit in kwaliteit (maar meestal wel vooruit in flows schakelen).

Bij mij thuis heb ik een combinatie van GIRA pulsdrukkers met daar achter een FIBARO schakel actor om flows te schakelen. Daar zitten meestal IKEA en Philips Zigbee lampen achter. Maar heb ook op sommige plekken Logic Group Matrix 55 (passen in GIRA schakelmateriaal) schakelaars met 4 knoppen zodat ik vanaf dat punt meerdere dingen kan starten. Naast het bed zitten zo wat extra knoppen, maar ook in de overloop om een dakraam te openen/sluiten, etc.

De IKEA en Hue lampen zitten in de plafonddoos direct aangesloten op spanning en schakelen dus niet mee met het schakelmoment van de FIBARO schakelaars. Let op, je kan geen Dimmers installeren omdat die altijd aan een lamp moeten hangen.

Mocht ik ooit verhuizen en geen zin hebben om het slimme gedeelte over te dragen dan kan de volgende bewoner dus gewoon de verlichting bedienen als ze de schakeldraad gebruiken, deze zit afgedopt in de plafonddoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
Jfwiet schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:13:
[...]GIRA, Jung, etc. Maken naar mijn mening gewoon de betere schakelaars die lekker 'klikken'. Vervang je dat door een smart product dan ga je naar mijn mening achteruit in kwaliteit (maar meestal wel vooruit in flows schakelen).
Even snel DrGoogel geraadpleegd: veel schakelaar-merken hebben/bieden ook zigbee schakelaars, speciaal voor inbouw in een muur-doos zoals in Nederland standaard gebruikt wordt. Soms moet je zoeken op zigbee, soms op 'hue'. Dan heb je de schakel kwaliteit en de aansluiting bij je interieur.

Bijvoorbeeld op https://www.jung.de/nl/10...dzender-voor-philips-hue/. Daar zie je dat zo'n schakelaar plat op een lege wanddoos past. Dan heb je de hele doos voor doorverbindingen en zelfs schakelaars die dan weer vanaf je homey bediend kunnen worden. ZO ook voor blue-tooth (low energy): https://www.jung.de/nl/10...met-bluetooth-low-energy/

[ Voor 6% gewijzigd door beerse op 31-03-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Moet ik er een topic van maken? Weet niet of ik hier in dit topic goed zit :?
Hoe komt het dat er een verkeerde tijd word weergegeven in de tijdlijn als er iemand weggaat?
Hoe komt Homey aan die gegevens zonder iets in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
beerse schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Even snel DrGoogel geraadpleegd: veel schakelaar-merken hebben/bieden ook zigbee schakelaars, speciaal voor inbouw in een muur-doos zoals in Nederland standaard gebruikt wordt. Soms moet je zoeken op zigbee, soms op 'hue'. Dan heb je de schakel kwaliteit en de aansluiting bij je interieur.

Bijvoorbeeld op https://www.jung.de/nl/10...dzender-voor-philips-hue/. Daar zie je dat zo'n schakelaar plat op een lege wanddoos past. Dan heb je de hele doos voor doorverbindingen en zelfs schakelaars die dan weer vanaf je homey bediend kunnen worden. ZO ook voor blue-tooth (low energy): https://www.jung.de/nl/10...met-bluetooth-low-energy/
Hier nog geen Homey (komt er aan) maar ik heb het opgelost door de schakelaars door te verbinden en Shelly's achter de schakelaar te zetten. Werkt uit de kunst. In het verleden opgelost door ipv shelly's een zigbee magneet contact aan te passen door twee draadjes te solderen en deze achter de schakelaar te plaatsen.

Bing

Pagina: 1 ... 4 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.