Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
Mede-auteur:
  • Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-04 08:59

Joepv

Fibaro Home Automation

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtPstMot42D0zeXHPZhfgFDhkY8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7r2vUWHIRrKKpiv9epGlJlHH.png?f=user_large

Home automation krijgt steeds meer aandacht en ook op tweakers zijn er tal van topics van diverse apparaten of oplossingen maar Fibaro lijkt nog te ontbreken.
Tijd om daar verandering in te brengen :) .

FIBARO is een merknaam met zijn roots in Polen welke zich toespitst op het Internet of Things technology. Het bied diverse oplossingen in de vorm van hardware en software om jouw huis slimmer te maken. Denk aan diverse dimmers, switches, sensoren, controllers (HC2/HC3) en knoppen of schakelaars. Je kan het zo gek niet bedenken of zij bieden er een apparaat of stuk code voor.

Belangrijk gegeven hierin is de controller en de diverse protocollen.
Fibaro is voornamelijk groot in het aansturen van Z-wave devices maar biedt vanaf de HomeCenter 3 ook diverse andere protocol ondersteuningen aan.
Denk aan Nice, Elero of Zigbee devices.

Het beheren en aansturen of uitvragen van al die devices doe je middels een controller.
Fibaro biedt daarin een aantal keuzes:

HomeCenter controllers

Homecenter 2, Homecenter 2 Lite
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALDsgk2FJ2qJ5dRohOAAfFXQzuE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SqRqUycU4otatCh8nFZQY5Gj.png?f=fotoalbum_medium

Homecenter 3, Homecenter 3 Lite.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nniOVbLm236mkv3q5Ks_vKFGi90=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/pv5H60iwmMIyhBXAglHqHmId.png?f=fotoalbum_medium

De HomeCenter 3 is zoals de naam al doet vermoeden natuurlijk de opvolger van de HomeCenter 2.
Voornamelijk het aantal ondersteunde protocollen is een groot verschil tussen de twee en zeker als je iets met Philips Hue wilt doen of Nice, Zigbee devices is de HomeCenter 3 de juiste keuze.
Begin je net, wil je gewoon een paar dimmers of schakelaars aansturen dan kan je kiezen voor een Lite variant.
Mijn ervaring is echter, zodra je eenmaal begint zal je al snel merken dat de Lite wel zijn beperkingen kent.

De basis interface

De controllers zijn middels een webinterface beschikbaar en begeleiden je middels wizzards naar een eerste basis configuratie en het koppelen van een eerste device.
Hier een screenshot van mijn interface. Links een navigatiebalk om snel naar dit dashboard te springen of naar je Scenes of het Energypanel bijvoorbeeld. Daarnaast mijn overzicht van de gedefinieerde ruimtes en rechts zie je het overzicht aan devices binnen die ruimtes. De iconen verraden al een beetje wat het zijn :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGNz4_Z8VFQ42V_laZc-cKw_XtQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/IFd8knrFJ2APQflUPd6Xf2tj.png?f=fotoalbum_medium
De interface is clean en spreekt dus grotendeels voor zich.

LUA code of block scenes

Een sterk punt van de Fibaro controllers is de ondersteuning van LUA code.
Meer informatie is te vinden op de wikipedia : Wikipedia: Lua (programming language)
<LUA code uitleg voordelen>

Daarnaast biedt LUA een scala aan mogelijkheden om zeer geavanceerde scenes te maken al vergt dat wel een leer curve, zeker als je niet met een programmeertaal bekend bent.
Kleine disclaimer: Er heeft een behoorlijke re-write plaats gevonden van de LUA code waardoor helaas veel code die eventueel in HomeCenter2 (al dan niet door de community) geschreven is niet zomaar bruikbaar is binnen HomeCenter 3.

Naast dus de ondersteuning van LUA code bieden ze ook een grafische vorm van "programmeren". De zogenaamde block scenes. Een voorbeeld van een block scene:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UI6_k7bMbjXG1PlyWl3kLAy5BME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4rPdfWauhvREJz27RWg33LMH.jpg?f=user_large
Een simpele grafische manier van het slepen van acties of devices. "Bij zonsopgang, walli in de woonkamer aanschakelen."

QuickApps en Fibaro Marketplace

Een mooie toevoeging in HomeCenter 3 is QuickApps.
Het concept QuickApps is een doorontwikkeling van de oude plugins en virtual devices welke in HomeCenter 2 een grote rol speelden.
Quick Apps bied je de mogelijkheid om integraties te maken met devices welke geen Z-wave of ander ondersteund protocol hebben maar wel een API bieden.

Vanuit Fibaro is er een Marketplace beschikbaar om Quick Apps gebouwd vanuit de community te downloaden en te installeren op je eigen HomeCenter 3 wat er dan uit ziet als een device maar een paar variabelen kent zoals een url, user-id/password combinatie en onderwater dus code uitvoert om een API te bevragen.

Een voorbeeld van een QuickApp die ik in gebruik heb is bijvoorbeeld die van Doorbird.
Mijn Doorbird deurbel bied zelf een API aan en vanuit de community is er een Quick App geschreven welke dat onderwater allemaal uitvraagt voor mij en ik alleen maar mijn Doorbird IP hoef op te geven met een userid/password. Geen Z-wave dus maar wel het apparaat aan kunnen sturen of uit kunnen vragen.

De links naar de MarketPlace van Fibaro en als voorbeeld de Doorbird QuickApp:
Fibaro Marketplace
Doorbird QuickApp

Mobiele app integratie

Uiteraard is het niet handig om continu op een webinterface in te moeten loggen dus is er natuurlijk ook een mobiele app beschikbaar.
De mobiele app heet Yubii, Deze is beschikbaar voor zowel iOS als Android en kan via de Fibaro Cloud of lokaal verbinding maken met je HomeCenter controller en biedt een nette, simpele interface welke weer volledig in te stellen is naar wens. (welke devices of scenes wel of niet zichtbaar, positie op de app, etc.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5odMtj9mr5nBf9CokujnQ7ctvbE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/6J2sdk94fktiSqEutWMMckeW.png?f=fotoalbum_medium
Yubii for Apple iOS
Yubii for Android

Waarom een Fibaro?

Ik heb zelf voor Fibaro gekozen in verband met de brede ondersteuning van devices en sinds versie 3 ook de meerdere protocollen. Het een dedicated appliance is met een laag energieverbruik, een zeer actieve communicatie heeft en het niet afhankelijk is van cloud diensten of producten om binnenshuis nog je lampen of scenes te kunnen gebruiken, met en zonder internet dus net zo bruikbaar.

Jaren terug ben ik begonnen met een HomeCenter 2 en ben sinds kort overgestapt naar een HomeCenter 3.
Functioneel heeft het mij nog geen grote voordelen gebracht behalve dat de interface er frisser uitziet, het apparaat zelf sneller reageert en ook de devices en scenes sneller lijken te schakelen tov de HomeCenter 2.

Voor een mooie prijs kon ik een tweedehands HomeCenter 3 overnemen en heb zodoende de overstap gemaakt.

Wat doe ik er dan bijvoorbeeld zelf mee:
  • Zo goed als alle lampen en dimmers in en buiten huis zitten achter een Fibaro Dimmer 2 of een Double Switch. Hierdoor kan ik de lampen met de knoppen op de wand bedienen maar ook middels de Yubii app.
  • Mijn Doorbird deurbellen en automatisch toegangshek zitten erop. Hierdoor kan ik dus het hek openen en sluiten middels scenes of acties vanuit scenes of de Yubii App. Denk dan aan bij het indrukken van de deurbel in de avond automatisch het buitenlicht aanzetten of een push notificatie versturen of een snapshot maken van de camera.
  • Mijn buiten en tuinverlichting schakelt automatisch op zonsondergang en/of op beweging. De verlichting in mijn overkapping schakelt op beweging en minder dan 100Lux bijvoorbeeld.
  • Door middel van Motion Sensors op de overloop gaat in de nacht automatisch het badkamerlicht op 5% aan bij beweging. Hierdoor weten mijn jonge kinderen de wc te vinden zonder een knop in te hoeven drukken.
  • Scene film kijken dimt bepaalde lichten en zet de tv aan (mocht deze uit staan).
  • Scene slapen gaan zet alle woonkamer lichten uit op 1 na zodat ik naar de gang kan lopen en tevens gaat het badkamerlicht automatisch aan.
  • Middels Wallplugs schakel ik mijn (buiten) kerstverlichting op basis van zonsondergang en gaat om een vaste tijd uit.
  • Mijn gazon en borders kan ik bewateren middels scenes of vanuit de app

Tips of interessante LUA codes en scenes

Enfin, het idee is duidelijk :) .

Ik zoek nog mede auteurs dus als je je geroepen voelt stuur mij dan even een DM. De openingspost is nog onderhevig aan opmaak en uitbreiding.

[ Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 12-01-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riemer774
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik heb zelf een HC3 gekocht en mis ook in NL enige community, dus dit soort posts wordt ik erg blij van.

De verbouwing is bij mij in volle gang en we mogen toch echt bijna alle modules gaan inbouwen. Dus een en ander gaat nog beginnen voor mij. Kan eerlijk gezegd niet wachten.

Heb je nog tips overigens die ik mogelijk kan gebruiken, ik begin helemaal vanaf 0 en ben van plan mijn hele huis te automatiseren (behalve toilet beneden, daar zit een standaard bewegingsschakelaar in, zodat ik de batterij niet hoef te vervangen) Heb je de bewegingssensors ook van Fibaro?

Overigens aanvulling: ik lees her en der dat Zigbee nog niet helemaal lekker ondersteund is, zelfs paar jaar na dato. Weet natuurlijk niet in hoeverre dit zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb ook de motion sensors in gebruik en afhankelijk van hoeveel beweging er is, gaan die batterijtjes nog weleens op inderdaad. In mijn garage hangt hij al 2 jaar en nu op 60% maar daar kom ik natuurlijk niet 50 keer per dag.

Ik zou vooral lekker beginnen met het koppelen van alle devices en een beetje globale scenes uit te denken zodat je er aan kan wennen. Gaandeweg kom je zelf tot ideeën om zaken te automatiseren of te veranderen.

In de nieuwe HC3 loop ik soms ook even stuk op code/mogelijkheden die op HC2 nog wel mogelijk waren maar gewoon niet meer in HC3 makkelijk zitten.
Een voorbeeld is dat ik in HC2 een scene had die alle lichten uit deed, op 1 na, die ging na 90 seconden vervolgens uit zodat ik nog licht had om naar de gang te lopen.
In HC3 is de timer optie op lichten uit de block mogelijkheden gesloopt en ben je dus verplicht met LUA code aan de gang te gaan om dat te bereiken.

Delay timer zit rechtsboven in de block scene bouwer.

Nog een voorbeeld is de Motion Sensor met timer.
Voorheen kon je dus zeggen: Als er 5 seconden beweging is dan lampen aan. Controleer na 90 seconden of er nog steeds/weer beweging is en blijf dan aan of ga uit.
Nu is het na 5 seconden beweging gaan de lichten aan en ongeacht of er tussentijds nog beweging is, de lampen gaan uit na de timer van 90 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:06
Voor zover ik weet is er nog steeds een blok waar je een vertraging op kan instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxZXjS-fDIA_AqIfliYJoozngGU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PbvEfsN0qqbx0yK7SBpTWnJx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
akatar schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:09:
Voor zover ik weet is er nog steeds een blok waar je een vertraging op kan instellen.

[Afbeelding]
Voor een motion sensor werkt dat dus (vanaf HC3) onherroepelijk, ook al wordt er binnen die tijd opnieuw detectie waargenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
GeeMoney schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:36:

In de nieuwe HC3 loop ik soms ook even stuk op code/mogelijkheden die op HC2 nog wel mogelijk waren maar gewoon niet meer in HC3 makkelijk zitten.
Een voorbeeld is dat ik in HC2 een scene had die alle lichten uit deed, op 1 na, die ging na 90 seconden vervolgens uit zodat ik nog licht had om naar de gang te lopen.
In HC3 is de timer optie op lichten uit de block mogelijkheden gesloopt en ben je dus verplicht met LUA code aan de gang te gaan om dat te bereiken.
Was eigenlijk een reactie hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
akatar schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:26:
[...]

Was eigenlijk een reactie hierop.
Probeer dat eens op een dimmer device?
Die optie heb ik namelijk niet hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
GeeMoney schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:29:
[...]

Probeer dat eens op een dimmer device?
Die optie heb ik namelijk niet hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omweI81i6yx5MhBIBDgWpL_5hVg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I84ttUVro4mH8G3g344DV3s7.jpg?f=user_large

dit bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:04
Ik heb een huis gekocht waar de oude eigenaar de alle rolluiken en gordijnen bediende via Fibaro.
De HC2 heb ik aan de oude eigenaar terug gegeven, maar de shutters heb ik nog. Misschien dat ik later een HC3 koop om alles weer eens te installeren.

Tot op heden vind ik het niet echt gebruiksvriendelijk (moet ook zeggen dat ik zelf geen IT'er ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
kx22 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:54:
Ik heb een huis gekocht waar de oude eigenaar de alle rolluiken en gordijnen bediende via Fibaro.
De HC2 heb ik aan de oude eigenaar terug gegeven, maar de shutters heb ik nog. Misschien dat ik later een HC3 koop om alles weer eens te installeren.

Tot op heden vind ik het niet echt gebruiksvriendelijk (moet ook zeggen dat ik zelf geen IT'er ben).
Wat vind je niet gebruiksvriendelijk? hoe de vorige eigenaar het had opgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe dan ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrnSaWkuJCLtrOgu2y9jOnqjO9E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/eqqUrlb2reYQyCJAiXqN48oT.png?f=fotoalbum_medium

Ik laat mij graag verrassen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
@GeeMoney
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LJMF1NRF5UL1cG6wcEC69aqNR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4wxnwq81VwyeQF49hZzGFbK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik versleep gewoon dit blok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
het blok er naast, met alles/elke is waar, is ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn god. Halleluja .
Ik had het nu opgelost door in LUA met hub.setTimeout(90000, function() te werken.

Ik heb dan nog 1 puntje openstaan wat op HC2 perfect werkte maar ik nu nog niet aan de praat heb.
Ik wil een device parameter wijzigen van een dimmer, de parameter (19 dim level on startup) wijzigt als ik mijn code uitvoer maar zodra ik het device aanschakel lijkt hij een soort fail-safe mode te activeren en springt hij naar 40% ongeacht de parameter setting.

De code werkt, want als ik de waarde verander, dan veranderd deze keurig mee maar hij negeert het dus bij het aanzetten van de lamp.

(Mijn badkamer licht wil ik na zonsondergang op 10% hebben, ongeacht de stand daarvoor) In de ochtend wil ik dat hij op 30% staat, ongeacht de stand daarvoor.

[ Voor 82% gewijzigd door GeeMoney op 04-03-2023 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Meeste devices hebben een instelling om de laatste stand te onthouden, dus als de laatste stand 40% was (laatste keer dat hij aanstond, zal hij daar weer heen gaan) denk dat je het daar moet zoeken.

Je laatste opmerking kan je gewoon doen met een variabele:
als tijd is zonsopgang -> dim naar 30% enz

zie (deel scene) screenshot, waar ik bv variabelen gebruik en dat blok mat elke/alles is waar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbnVoyHh3qIoRjwLTTVhTtEjjVU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I3Y0odowY5Nh44DscDmk9iv1.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als tijd = zonsondergang werkt alleen als een scene de lamp schakelt. Die kan geen parameter wijzigen voor "de eerst volgende keer dat de fysieke knop gebruikt wordt" Daarom wil ik parameter19 wijzigen.

Ik denk dat het een bug is want hij springt namelijk voor een halve seconde op de waarde die ik meegeef in de LUA code maar hij springt dus door altijd naar 40%.

Anyway, Hoe doe jij dat met je motion sensors die beweging detecteren en een lamp moeten schakelen voor bijvoorbeeld 3 minuten. Als er in die 3 minuten weer beweging plaats vind moet hij dus feitelijk opnieuw die 3 minuten weer gaan tellen, hier gaan de lampen onherroepelijk uit en ik blijk niet de enige met die constatering want ook het fibaro forum staat er vol mee. De meeste komen met 40 regels code om daar iets mee te gaan doen maar dat lijkt mij echt absurd voor zoiets basaals, daar is immers een motion sensor voor en werkte in HC2 dus wel zoals verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Voor de pirs:
Je denkt niet simpel genoeg, ik heb bv een pir op het toilet en ik wil dat deze bij beweging 1 minuut aanblijft.
Ik zet de pir "safe time" (is een parameter) op 1 minuut.
Dus de pir zelf meld zich na 1 minuut niets te hebben gezien: pir safe

dus mijn scene is:
if pir breached -> lamp aan
if pir safe -> lamp uit

ik heb verder niets te maken meer lastige code etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
akatar schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:21:
Voor de pirs:
Je denkt niet simpel genoeg, ik heb bv een pir op het toilet en ik wil dat deze bij beweging 1 minuut aanblijft.
Ik zet de pir "safe time" (is een parameter) op 1 minuut.
Dus de pir zelf meld zich na 1 minuut niets te hebben gezien: pir safe

dus mijn scene is:
if pir breached -> lamp aan
if pir safe -> lamp uit

ik heb verder niets te maken meer lastige code etc.
Ik ga er weer even mee stoeien of het doet wat ik wil :) Keep you posted.

Ik bouw trouwens al mijn scenes met een begin variabele:
If AUTOMATION == TRUE then; .
Dit is een zelf gedefinieerde variabele. Op deze manier kan ik door alleen die variabele te wijzigen alle scenes stoppen of starten, soms handig en scheelt een hoop klikken als je veel scenes hebt :) .

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 02-03-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:31
kijk vooral ook naar de QuickApp EventRunner deze voegt heel veel functionaliteit toe die je eigenlijk mist. Het is een soort rules-based app waarmee veel meer mogelijk is als met een scene. Ik heb het aantal scenes gehalveerd hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
emielbf schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:08:
kijk vooral ook naar de QuickApp EventRunner deze voegt heel veel functionaliteit toe die je eigenlijk mist. Het is een soort rules-based app waarmee veel meer mogelijk is als met een scene. Ik heb het aantal scenes gehalveerd hiermee.
Kun je voorbeelden noemen die je middels EventRunner wel hebt en anders niet?
Ik zag hem al vaak voorbijkomen maar tot nog toe heb ik hem nog niet nodig gehad?

Ik ben inmiddels iets verder met mijn Unifi Presence uitdaging.
Ik heb de Unifi Presence QuickApp om te controleren op mijn Unifi netwerk of mijn MAC adres aanwezig is.
Als die aanwezig is, is de Unifi QuickApp zijn waarde "1". Is die niet aanwezig is de waarde "0" .

Nu wil ik een scene maken die deze waarde eerst uitleest en afhankelijk van die waarde een device of scene triggered.

code:
1
2
3
fibaro.getValue(QuickApp-ID,"value")
local v = fibaro.getValue(QuickApp-ID,"value")
hub.debug("Scene70",v)

Ik heb dus een test scene met ID 70 waarin ik deze LUA code uitvoer.
In de debug console krijg ik nu daadwerkelijk de waarde van de Unifi QuickApp te zien.
Nu moet ik er dus triggers/condities omheen bouwen en het device of scene zien te triggeren.

[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 11-03-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-04 20:22
Ik zit een beetje met een probleem.
Bij vrienden van ons is een compleet Fibarosysteem geïnstalleerd met allerlei schakelaars en sensors voor licht, rolluiken, automatisch openende deuren etc.
Nu was de vraag of ik de timing van de rolluiken iets kon veranderen, maar onze vrienden hebben dus niet de inlogcodes gekregen.
Installateur gecontacteerd, maar die wil de inlogcodes niet vrijgeven.

Op een vraag van mij kwam als antwoord dat dat de normale gang van zaken is en dat hij de programmering doet.
Als er dus iets moet veranderen moeten ze hem bellen en doet hij dat vanuit zijn kantoor.
Dat is met de aanpassing van de rolluiken ook gebeurt.

Toen ik opmerkte dat hem ook wat kon overkomen kreeg ik als antwoord dat ik dan Fibaro kan contacteren en zij dan de codes vrijgeven of een andere installateur moet bellen die ook met Fibaro werkt..
Dit alles om te voorkomen dat klanten zelf de programmering gaan aanpassen en hij dan weer moet komen opdraven om de zaken in orde te maken.

Zou dus, zoals gezegd, de normale gang van zaken zijn....
Ik vind dat volkomen nonsens, maar hoor graag jullie mening hierover.
Als dit de normale praktijk is, ben ik snel klaar met Fibaro en/of zijn installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@geewizz25 Dan hebben ze de automatisering laten opleveren door een partij en die voert dan dus ook het beheer daarover. Ik vermoed dat dat een betaalde dienst geweest is of wellicht nog steeds in de vorm van een abbo ?
Fibaro is gewoon een merk van hardware, zij leveren zelf geen installatie diensten maar er zijn natuurlijk partijen die wel home automation diensten leveren en toevallig werken zij in het geval van je vrienden dus met Fibaro apparaten.
Daar kan je moeilijk Fibaro op afrekenen ;).

[ Voor 41% gewijzigd door GeeMoney op 04-03-2023 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
geewizz25 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 23:23:

Zou dus, zoals gezegd, de normale gang van zaken zijn....
Ik vind dat volkomen nonsens, maar hoor graag jullie mening hierover.
Als dit de normale praktijk is, ben ik snel klaar met Fibaro en/of zijn installateurs.
heeft niks met Fibaro zelf te maken, inderdaad. En deze constructie is heel logisch, zou ik ook doen als ik verantwoordelijk was voor de installatie.
Is degene die dit geinstalleerd heeft een 'mannetje' of een serieus bedrijf? In dat laatste geval moeten ze aan kunnen geven hoe ze continuiteit geregeld hebben en dat zal ook on een contract staan.
In geval van een 'mannetje' zou ik wel wat aanvullend regelen en ergens het wachtwoord veilig stellen zodat je er beide bij kunt (in geval van nood).
Ik kan me ook voorstellen dat degene met het wachtwoord elke keer een backup maakt als ie wat veranderd heeft, dan is dat de werkende config. En ingeval van probleme zet ie die weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Fijn, eindelijk een Fibaro topic. Ik draai hier nu een jaar of 2 een HC3, met een redelijk uitgebreid gebeuren om alles aan te sturen en te regelen. Ik ben er niet ontevreden over maar sinds kort een HA install er naast om toch een en ander wat niet lukt op de HC3 uit te voeren. Denk hier bijvoorbeeld aan een dashboard of een aantal zigbee devices wat niet echt haalbaar is op een HC3.

Ik ben ook wel redelijk actief op het fibaro forum, waar echt een aantal mensen zitten met heel veel kennis. Daar ontbreekt het
bij mij wel aan. Ik krijg het niet voor elkaar om LUA te bevatten, ik zie soms regels code waar ik duizelig van wordt :)

@geewizz25

Wat ik hierboven lees over het "installateur" gebeuren is ronduit belachelijk. Ja, er zijn wel gecertificeerde installateurs, maar
ja dat is zo ongeveer een status die je bijna kan kopen bij fibaro. In het geval van je vrienden, het beheer moet gewoon overgedragen worden aan de huidige eigenaar. (tenzij daar een vage constructie aanvast zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:49
Ik zal binnenkort wat handige dingen in deze topic zetten. Ik heb o.a. een lua script gemaakt die de ventilatie op maximaal zet als je de badkamer of wc lamp aan zet. Ook had ik een lua script die een Dell server aan en uit kon zetten (en de status toonde). De laatste heb ik helaas niet meer omdat ik de server heb verkocht.

Ik heb dus inmiddels wel wat (beperkte) kennis om lua scripts te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchKel op 04-03-2023 09:09 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
DutchKel schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:08:
Ik zal binnenkort wat handige dingen in deze topic zetten. Ik heb o.a. een lua script gemaakt die de ventilatie op maximaal zet als je de badkamer of wc lamp aan zet. Ook had ik een lua script die een Dell server aan en uit kon zetten (en de status toonde). De laatste heb ik helaas niet meer omdat ik de server heb verkocht.

Ik heb dus inmiddels wel wat (beperkte) kennis om lua scripts te maken.
Das nice, ik heb hier een Qubino Flush Dimmer 0-10V in mijn ventilatie systeem geprutst,
die reageert op de absolute vochtigheid in de badkamer en eCO2 en Tvoc in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zal in ieder geval mijn LUA code delen om de Unifi Presence QuickApp waarde uit te lezen en aan de hand daarvan een actie uit te voeren.

Daarnaast heb ik zelf een global-variabele gemaakt die AUTOMATION heet en de waarde TRUE bevat.
Settings -> General -> Variables:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9Z_yoRTDYwAcLGLPdb1ghNwQhs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qlvAC9nTqUdg4EVyNqndJ4OK.png?f=fotoalbum_medium

Als ik nu eens alle scenes wil stoppen dan hoef ik ze niet afzonderlijk aan te klikken of te stoppen maar wijzig ik gewoon deze variabele naar FALSE en klaar. Zeker met 50+ scene's begint dat soms handig te worden :).

De LUA code voor de Unifi Presence check ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
CONDITIONS

{
  conditions = { {
      isTrigger = true,
      operator = "==",
      property = "AUTOMATION",
      type = "global-variable",
      value = "TRUE"
    }, {
      isTrigger = true,
      operator = "==",
      property = "mobiledeviceshome",
      value = "1"
    }, {
      isTrigger = true,
      operator = "matchInterval",
      property = "cron",
      type = "date",
      value = {
        date = { "00", "07", "4", "3", "*", "2023" },
        interval = 300
      }
    }, {
      conditions = { {
          isTrigger = false,
          operator = "match>=",
          property = "cron",
          type = "date",
          value = { "00", "07", "*", "*", "*", "*" }
        }, {
          isTrigger = false,
          operator = "match<",
          property = "cron",
          type = "date",
          value = { "00", "19", "*", "*", "*", "*" }
        } },
      operator = "all"
    } },
  operator = "all"
}

ACTIONS

--local v = fibaro.getValue(QA-ID,"value") <-- alleen uncommenten bij troubleshooten en vul je eigen QA-ID in.
--hub.debug("Scene#",v) <-- alleen uncommenten bij troubleshooten, vul je eigen Scene nr in.
if ((hub.getValue(204, 'value') == 0.0)) then
     hub.call({51}, "closed")
     hub.setGlobalVariable("mobiledeviceshome", "0")
end

De Automation trigger is dus duidelijk, vervolgens heb ik een start datum trigger met een interval gezet en dat de scene mag lopen tussen 07:00-19:00 uur. Ik heb een globale variabele gezet "mobiledeviceshome" met een standaard waarde van 1.
204 is mijn QuickApp ID van de Unifi Presence en wanneer deze waarde dus 0.0 is (betekend geen MAC adressen van mijn lijst gevonden op het WiFi netwerk) en mobiledeviceshome globale variabele is 1, dan schakelt hij in mijn geval mijn toegangshek relais door de actie op device 51 "closed" uit te voeren en hij zet dan de globale variabele mobiledeviceshome naar 0. Over 5 minuten loopt de scene weer en zal hij niets triggeren omdat de globale variabele mobiledeviceshome geen 1 is. Hij triggered nu dus niet onnodig mijn toegangshek.
Als ik weer thuis kom wordt de mobiledeviceshome door de Unifi QA weer op 1 gezet zodra ik weer op de WiFi zit en de cirkel is weer rond.

Als je bijvoorbeeld een lamp wilt uitschakelen krijg je bijvoorbeeld:
code:
1
hub.call({36}, "turnOff")

Device 36 is in mijn geval een dimmer :).

Tevens heb ik een "ruimte" gemaakt welke Automation heet. Hieronder laat ik alle geautomatiseerde scenes vallen zodat mijn default webinterface en mobiele app overzicht alleen de scenes laat zien die ik zelf ook wil kunnen triggeren. Mijn buitenlicht schakelt op zonsondergang en gaat om een bepaalde tijd uit, die scene moet gewoon altijd lopen maar hoef ik dus niet in mijn mobiele app zichtbaar te hebben.

Settings -> Rooms -> Add Room - Automation.

In de mobiele Yubii app laat ik de ruimte Automation dus weg, of je zet hem hidden in de Fibaro interface, dat kan ook.

[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 05-03-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
ppeterr schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:11:

@geewizz25

Wat ik hierboven lees over het "installateur" gebeuren is ronduit belachelijk. Ja, er zijn wel gecertificeerde installateurs, maar
ja dat is zo ongeveer een status die je bijna kan kopen bij fibaro. In het geval van je vrienden, het beheer moet gewoon overgedragen worden aan de huidige eigenaar. (tenzij daar een vage constructie aanvast zit).
Ja en nee, dit hangt natuurlijk af van de afspraken die gemaakt zijn. Als er een complete installatie is opgeleverd incl instellen/programmeren, dan zou ik dit logisch vinden. Anders gaat een ander aan de haal met jou "knowhow" en het gezeur dat het ineens niet meer werkt.

Ze kunnen natuurlijk altijd de hc3 resetten en alles opnieuw toevoegen, ben ja van het probleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
akatar schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Ja en nee, dit hangt natuurlijk af van de afspraken die gemaakt zijn. Als er een complete installatie is opgeleverd incl instellen/programmeren, dan zou ik dit logisch vinden. Anders gaat een ander aan de haal met jou "knowhow" en het gezeur dat het ineens niet meer werkt.

Ze kunnen natuurlijk altijd de hc3 resetten en alles opnieuw toevoegen, ben ja van het probleem af.
Oke, daar heb je gelijk. In ieder geval vanuit het oogpunt van degene die de boel geinstalleerd heeft. Aan de andere kant is het een raar idee dat de eindgebruiker er nu niks mee kan, en geen inzicht heeft van wat er
allemaal loopt op het systeem. Ik zou toch nog eens met die persoon gaan praten, en kijken of er overdracht
van het account kan plaats vinden. En wellicht kan fibaro daar een rol in spelen.

Een reset kan inderdaad ook. Lekker schoon beginnen :) Wel stijle leercurve om een complex systeem
weer zelf aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Bij alarmsystemen is dit al jaren aan de gang en krijgt de eindgebruiker gewoon niet de "installercode"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Al geupdate naar 5.140.17 ?

Ik sta hier nog op 5.130.64, er staat namelijk nog een ticket open met een issue waar ik nog niet een antwoord op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:47:

Ik sta hier nog op 5.130.64, er staat namelijk nog een ticket open met een issue waar ik nog niet een antwoord op heb.
Ik zit op de laatste beta en ondervind geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
vandaag geupgrade naar de 5.140 versie, hopelijk nu van de bijna dagelijkse reboots af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
ppeterr schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:47:

Ik draai hier de laatste versie, master/slave config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
akatar schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:14:
[...]

Ik draai hier de laatste versie, master/slave config.
Heb hem hier net ook doorgezet, lijkt in orde. Hoewel er nog wel een probleempje is met mijn install. Die er overigens al wat langer in zit. En niet persee een probleem is. Maar het lijkt er bij mij op of het boot process niet geheel afgerond wordt van een aantal services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Wat mis je dan voor je gevoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
akatar schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:44:
Wat mis je dan voor je gevoel?
Eigenlijk niks, maar ik draai een mqtt bridge die een bepaalde systeem status opvraagt, en die error dus genereerd. Ik heb dat bij de ontwikkelaar neer gelegd van de quickapp, en daar komt uit dat er dus een
onvolledig opgestarte service is van het systeem zelf.

Dit bij fibaro ingeschoten als een ticket, en die erkennen dat het boot process niet volledig is.

Dit kost dus resources, maar lijkt verder geen invloed te hebben op de werking. Behalve dus dat
het errors genereerd.

https://github.com/alexan...nko/hc3-to-mqtt/issues/38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
@akatar Had jij niet wat afstand genomen van fibaro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@ppeterr Afstand genomen van het forum.

[ Voor 10% gewijzigd door akatar op 04-03-2023 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
emielbf schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:39:
vandaag geupgrade naar de 5.140 versie, hopelijk nu van de bijna dagelijkse reboots af.
Ik had ook last van dagelijkse reboots. Bij mij bleek uiteindelijk dat de temperatuur te hoog werd. Hij hing toen in de meterkast bovenin en daar heb ik behoorlijk wat netwerk apparatuur hangen waar onder een 750W POE+ switch. De fibaro home center 3 kon dus niet overweg met de omgevingstemperatuur van ongeveer 35-40 graden.

Ik heb hem erna bijna onderaan opgehangen waar het een stuk koeler is en erna geen last meer gehad van plotselinge reboots en crashes.

Ik ben ongeveer 1 maand met de fibaro support bezig geweest en hun konden het probleem niet vinden. Sterker nog ze vonden dat de temperatuur het probleem niet kon zijn en dat er wat anders aan de hand was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-
  • Laatst online: 24-03 11:34

Ad-

Ik zit te spelen met Yubii widgets op een Android phone. Ben ondertussen Scenes aan het maken/onderhouden. Een nieuwe widget toevoegen (die nét gemaakt is met Fibaro) verschijnt niet altijd meteen. Zit daar een vertraging in, of is er een max aantal Widgets wat max kan.
Overigens: de stacked widgets is wel fijn om meerdere scenes er op na te houden: dan één stacked widget per kamer. Smooi !

Het kan me niet schelen dat ik een lemming ben.... ik -- ga -- niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ad- schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:56:
Ik zit te spelen met Yubii widgets op een Android phone. Ben ondertussen Scenes aan het maken/onderhouden. Een nieuwe widget toevoegen (die nét gemaakt is met Fibaro) verschijnt niet altijd meteen. Zit daar een vertraging in, of is er een max aantal Widgets wat max kan.
Overigens: de stacked widgets is wel fijn om meerdere scenes er op na te houden: dan één stacked widget per kamer. Smooi !
op iOS moet ik de Yubii app daarvoor even helemaal afsluiten en opnieuw starten.
PS. ik heb mijn Unifi Presence code nog even uitgebreid door een globale variabele te wijzigen en die als extra check toe te voegen :) .

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 04-03-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Ad- schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:56:
Dat zit er zeker in sinds 1.18?

edit: even gechecked, en is eigenlijk hetzelfde als de voorgaande versie. Mij iets te beperkt.

[ Voor 8% gewijzigd door ppeterr op 04-03-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Dat zit er zeker in sinds 1.18?

edit: even gechecked, en is eigenlijk hetzelfde als de voorgaande versie. Mij iets te beperkt.
Het mooie van die widgets is op iOS in ieder geval dat je er een Siri opdracht van kan maken.
Als ik bijvoorbeeld aan kom rijden kan ik nu : Hey Siri, open toegangshek roepen en hij runt dan eigenlijk een widget die de scene "open toegangshek" triggered.
En de belangrijkste scenes heb ik dus in die widget ook zitten waardoor je heel snel bepaalde scenes of devices kan triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
GeeMoney schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:10:
[...]

Het mooie van die widgets is op iOS in ieder geval dat je er een Siri opdracht van kan maken.
Als ik bijvoorbeeld aan kom rijden kan ik nu : Hey Siri, open toegangshek roepen en hij runt dan eigenlijk een widget die de scene "open toegangshek" triggered.
En de belangrijkste scenes heb ik dus in die widget ook zitten waardoor je heel snel bepaalde scenes of devices kan triggeren.
Dat is zeker heel bruikbaar, maar ikzelf gebruik android. En daar is het wel erg beperkt.
Maar maakt ansich niet heel veel uit, het meeste werkt zonder interactie. Maar bijvoorbeeld
een knop of slider "widget" waar ik bijvoorbeeld de zonne schermen mee kan bedienen zou handig zijn.

Maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Dat unexpected error en de reboots is wel een dingetje zeg, ik zie dat veel voorbij komen. Ik heb er gelukkig
geen last van, en de HC3 draait hier erg stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Hier is de LUA scene om de ventilatie op temp max/max te zetten.

Hardware:
Ducobox Silent Standard
https://arnemauer.nl/ducobox-gateway/ << Ducobox ESPEasy Gateway

Ventilator op max zetten op het moment dat een van de 2 lichtschakelaars wordt ingeschakeld.
Conditions/triggers (de lichtschakelaar op de badkamer of wc dient ingeschakeld te zijn)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{
  conditions = { {
      id = 288,
      isTrigger = true,
      operator = "==",
      property = "state",
      type = "device",
      value = true
    }, {
      id = 334,
      isTrigger = true,
      operator = "==",
      property = "state",
      type = "device",
      value = true
    } },
  operator = "any"
}

Acties (rest api aanroepen om de ventilator op max te zetten)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
net.HTTPClient({timeout=2000}):request("http://192.168.1.36/control%3Fcmd%3DVENTMODE%2CPERMANENTHIGH", {
options={
      method = 'GET',
      headers = { ["Accept"] = "text/html",
      ["Content-Type"] = "text/html" }
    },
    success = function(response) 
            print(response.status)
            print(response.data)
    end,
    error = function(message)
            print("error:", message)
    end
});

Ventilator tijdelijk op max zetten als beide lichtschakelaars worden uitgezet. Dan loopt de ventilator nog 15 minuten door.
Conditions/triggers (de lichtschakelaar op de badkamer en wc dienen beide uitgeschakeld te zijn, trigger start op het moment dat de laatste wordt uitgeschakeld)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{
  conditions = { {
      id = 288,
      isTrigger = true,
      operator = "==",
      property = "state",
      type = "device",
      value = false
    }, {
      id = 334,
      isTrigger = true,
      operator = "==",
      property = "state",
      type = "device",
      value = false
    } },
  operator = "all"
}

Acties (rest api aanroepen om de ventilator op temp max te zetten)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
net.HTTPClient({timeout=2000}):request("http://192.168.1.36/control%3Fcmd%3DVENTMODE%2CHIGH", {
options={
      method = 'GET',
      headers = { ["Accept"] = "text/html",
      ["Content-Type"] = "text/html" }
    },
    success = function(response) 
            print(response.status)
            print(response.data)
    end,
    error = function(message)
            print("error:", message)
    end
});

Om het uit te voeren wordt er een Rest API aangeroepen. Een Rest API wordt veel gebruikt bij IOT en kan dus makkelijk worden omgebouwd naar iets anders. Ook kun je een status opvragen of andere dingen doen hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepv
Hey @GeeMoney, ik zal eens meedenken over de opening post. Ik heb wel wat leuke tips en trucs voor startende en gevorderde HC3 fanaten. Is het handig dat ik het gewoon hier post en dat jij die aanpast?

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joepv schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:49:
Hey @GeeMoney, ik zal eens meedenken over de opening post. Ik heb wel wat leuke tips en trucs voor startende en gevorderde HC3 fanaten. Is het handig dat ik het gewoon hier post en dat jij die aanpast?
Dat kan, of ik maak je mede auteur, dan kan je het ook zelf aanpassen :) mij om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Heeft iemand de Zigbee integratie al getest? Kan ik de philips hue bridge nu de deur uit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
DutchKel schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:52:
Heeft iemand de Zigbee integratie al getest? Kan ik de philips hue bridge nu de deur uit doen?
Ja, ik het getest. Nee, je kunt je Hue nog niet de deur uit doen. De compatibiliteit is nog niet je van het en vooral schakelaars (buttons) werken nog niet. Op het FIBARO forum is een List of Zigbee devices - users for users topic waar ervaringen worden uitgedeeld.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-
  • Laatst online: 24-03 11:34

Ad-

Ik heb nooit Philips hue (bridge) gehad. Heb zonder bridge nu al enkele Hue tientallen lampen in huis hangen... werkt prima.

Het kan me niet schelen dat ik een lemming ben.... ik -- ga -- niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
Werkt inderdaad heel basic, ik heb 5 outdoor-bewegingssensoren en een losse schakelaar (als hub). Zigbee kanaal is helaas niet in te stellen en ik heb wel een voor de lol een reset van zigbee gedaan wegens slechte connecties. Geen goed idee, het kanaal wijzigt dan en je kunt alle zigbee devices weer opnieuw toevoegen.
Zigbee is echt beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Dan houd ik de philips hue bridge er voorlopig nog maar in met de philips hue integratie. Die werkt wel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riemer774
Heeft er iemand ervaringen met de sensoren van Fibaro?

Ik zit er aan te denken om er eentje om te bouwen en hier een adapter aan te maken zodat ik de batterij niet hoef te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
riemer774 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:16:

Ik zit er aan te denken om er eentje om te bouwen en hier een adapter aan te maken zodat ik de batterij niet hoef te vervangen.
Verschilt per type sensor natuurlijk maar dan heb je dus een transformator nodig want de meeste sensoren werken op 3V of 9V en geen 230V.
Ook lijkt het mij het minimalistische teniet doen want je krijgt dus een trafo en een kabel in het zicht erbij.

Ik zou gewoon wat extra batterijtjes inslaan :).

@DutchKel in de laatste firmware 5.140.0 is er wel veel Zigbee verbeteringen in de changelog aangebracht.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 07-03-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
riemer774 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:16:
Welke? De FIBARO beweging sensoren (het bolletje)? Hier heb ik er een aantal van hangen en deze werken erg goed. Als de batterij bijna leeg is wil er eentje eens een positive geven, maar dat is sporadisch en heb ik maar in 1 ruimte.

Je kunt ook de Multisensor 7 van Aeotec kiezen, die is (via USB) op de stroom aan te sluiten, dan hoef je niet zelf te solderen en hou je garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riemer774
GeeMoney schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:04:
[...]

Verschilt per type sensor natuurlijk maar dan heb je dus een transformator nodig want de meeste sensoren werken op 3V of 9V en geen 230V.
Ook lijkt het mij het minimalistische teniet doen want je krijgt dus een trafo en een kabel in het zicht erbij.

@DutchKel in de laatste firmware 5.140.0 is er wel veel Zigbee verbeteringen in de changelog aangebracht.
Gaat om de bewegingssensor (dat bolletje). Ik wil deze in mijn trap inbouwen zodat wanneer ik naar boven loop het ganglicht boven aangaat. Ik kan dus gewoon een ac-dc adapter een 'gevoede' versie van de sensor maken, en deze in een stopcontact in de trapkast maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riemer774
Joepv schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Welke? De FIBARO beweging sensoren (het bolletje)? Hier heb ik er een aantal van hangen en deze werken erg goed. Als de batterij bijna leeg is wil er eentje eens een positive geven, maar dat is sporadisch en heb ik maar in 1 ruimte.

Je kunt ook de Multisensor 7 van Aeotec kiezen, die is (via USB) op de stroom aan te sluiten, dan hoef je niet zelf te solderen en hou je garantie.
Ik lees alleen her en der dat die sensoren niet zo lekker werken met Fibaro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
GeeMoney schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:04:
[...]

https://www.my-smarthome....baro-bewegingsmelder.html
als je hem inbouwd valt de kabel ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Ik heb hier in de woonkamer ook een FGMS-001 draait al ruim 2 jaar, en dan heb
ik de parameters ook nog eens dusdaning ingesteld dat het ten koste zou gaan
van de batterij duur. Ofwel ik vermoed dat het wel rond de 2.5 a 3 jaar mee gaat.

Is dat het waard om te gaan rommelen met een adapter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
riemer774 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:44:
[...]

Ik lees alleen her en der dat die sensoren niet zo lekker werken met Fibaro
ik heb er in totaal een stuk of 5, deels op usb voeding en deels op batterijen. Geen enkel probleem, ik vind ze zelfs beter (zeker qua constructie) dan de fibaro sensoren.
oor mij is Aeotec een heel goed alternatief voor fibaro, sensor/schakelaar technisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRBonenberg
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:41
emielbf schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:10:
[...]

ik heb er in totaal een stuk of 5, deels op usb voeding en deels op batterijen. Geen enkel probleem, ik vind ze zelfs beter (zeker qua constructie) dan de fibaro sensoren.
oor mij is Aeotec een heel goed alternatief voor fibaro, sensor/schakelaar technisch.
Bij mijn oudere heb ik er ook zo een Aeotec in het verlaagde plafond van het toilet gebouwd, met een wcd uit het zicht voor de USB voeding. Ding doet het daar ook echt super. Zij hebben een HC3, zelf heb ik nog een HC2, daar heb ik hem niet op getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riemer774
ppeterr schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:20:
Ik heb hier in de woonkamer ook een FGMS-001 draait al ruim 2 jaar, en dan heb
ik de parameters ook nog eens dusdaning ingesteld dat het ten koste zou gaan
van de batterij duur. Ofwel ik vermoed dat het wel rond de 2.5 a 3 jaar mee gaat.

Is dat het waard om te gaan rommelen met een adapter ?
Ik wil er sowieso een bedraad in de trap hebben voor het ganglicht, ik heb namelijk van beneden af geen andere manier om het licht boven aan te doen.
emielbf schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:10:
[...]

Maar ik lees dus dat die van Aotec het ook doen, ik ga er eentje aanschaffen en bekijken hoe dat verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@riemer774 deur/raamsensor ook geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riemer774
Is een open trap, dus geen deur richting de trap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-04 20:22
@GeeMoney @emielbf @ppeterr @akatar
Bedankt voor jullie reacties.
Vond deze opstelling zelf ook nogal krom.
Begrijp het achterliggende idee wel maar in dit geval kent de installateur mij en weet dat ik geen gekke dingen zou gaan doen.
Het betreft een aangepaste woonunit voor een MS patient waarin nogal wat geautomatiseerd is, zoals deuren, verlichting, rolluiken, verwarming en ventilatie.
Ik begrijp best dat je daar niet in moet gaan rommelen als alles eenmaal goed ingesteld is...
Verder betrof het geen "mannetje" maar een klein installatiebedrijf met, op zich denk ik, goede bedoelingen.
Alleen deed hij het een beetje voorkomen alsof dat Fibaro's voorkeur had/heeft. Ik denk dat het meer zijn voorkeur heeft want elk bezoek/verandering is natuurlijk wel een factuur.
De eigenaars van de wwonunit zijn het met mij eens en willen dat de codes aan hun overhandigd worden, niet om er zelf in te gaan rommelen maar voor het geval dat...
Nogmaals bedankt voor het meedenken en opbouwend commentaar. 8)
Overigens excuus voor de wat late reactie was even druk met andere zaken B-)

[ Voor 3% gewijzigd door geewizz25 op 08-03-2023 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb van een Slovaakse Fibaro member zijn QuickApp ontvangen om Goodwe omvormers uit te lezen van verschillende series. Het heeft wellicht nog wat rest puntjes maar de waardes uitlezen van 1 van mijn omvormers gaat perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xz5Xu-ihjlfgjJa2jiY1xD07YZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tzZ8PudilOHGgJ1RhrGnkBVl.png?f=user_large

Zoals je ziet is een deel nog niet vertaald naar het Engels en toevallig heb ik twee omvormers hangen en het lijkt erop alsof er momenteel maar 1 omvormer tegelijk uitgelezen kan worden aangezien de tweede niet verzameld. Ik ben bezig te onderzoeken waardoor dat is samen met de ontwikkelaar.

We kunnen geen bestanden delen hier maar mocht je een GoodWe DT/EM/ET omvormer hebben dan kun je mij een PM sturen. Het mooie is dat dit lokaal de omvormer uitleest en dus niet afhankelijk is van cloud (Sems) portal.

PS. ik ben op zoek naar die-hard LUA coders, ik zou dolgraag mijn elektrische auto willen uitlezen/aansturen vanuit Fibaro. Het betreft een Audi welke middels myAudi app en website al die functies biedt maar hoe mooi zou het zijn als ik vanuit Fibaro met scenes en triggeres de boel uit kan lezen en aan zou kunnen sturen :)
Er is een Homey Pro variant van de VAG groep apps maar goed, we zitten hier op het Fibaro sub-topic :9.

(VW, Audi, Skoda, Seat gebruiken naar mijn idee allemaal dezelfde back-end, als je er dus 1 werkend heb, zijn de andere "zo op te voeren" )

[ Voor 61% gewijzigd door GeeMoney op 09-03-2023 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
GeeMoney schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:03:
Ik heb van een Slovaakse Fibaro member zijn QuickApp ontvangen om Goodwe omvormers uit te lezen van verschillende series. Het heeft wellicht nog wat rest puntjes maar de waardes uitlezen van 1 van mijn omvormers gaat perfect.

[Afbeelding]
Nice, daar ga ik ook mee aan de gang. In de zomer komt er hier een solaredge systeem en dat wil ik natuurlijk ook in de HC3.

Wat ik zelf dan ook gelijk ga doen, en vind dat een van mijn tofste integraties, is de data in influxdb rammelen, en mooi weergeven in grafana.

Heb je ook al zoiets ? Ik vind het echt tof data in grafieken.
Practisch alle waarde's uit de homecenter komen in de tabellen, ik heb dit er mee gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BRwlCtgq8NwZXtnrdHY1AvRais=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IB2tblHf5d7SK1ziarnHEMX7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:10:
[...]

Nice, daar ga ik ook mee aan de gang. In de zomer komt er hier een solaredge systeem en dat wil ik natuurlijk ook in de HC3.

Wat ik zelf dan ook gelijk ga doen, en vind dat een van mijn tofste integraties, is de data in influxdb rammelen, en mooi weergeven in grafana.

Heb je ook al zoiets ? Ik vind het echt tof data in grafieken.
Practisch alle waarde's uit de homecenter komen in de tabellen, ik heb dit er mee gemaakt.

[Afbeelding]
Privé heb ik geen influx/grafana draaien. Wellicht dat ik dat nog eens op mijn Synology aansteek :).
Het ging mij vooral in inzicht in alle 3 de fases omdat ik nogal een flinke elektrische installatie heb en ook een EV rijd is dat erg handig. Daarnaast is het leuk om je opbrengst te kunnen zien zonder dat je aan een externe cloud dienst vast zit die redelijk brak en traag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
GeeMoney schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:14:
[...]

Privé heb ik geen influx/grafana draaien. Wellicht dat ik dat nog eens op mijn Synology aansteek :).
Het ging mij vooral in inzicht in alle 3 de fases omdat ik nogal een flinke elektrische installatie heb en ook een EV rijd is dat erg handig. Daarnaast is het leuk om je opbrengst te kunnen zien zonder dat je aan een externe cloud dienst vast zit die redelijk brak en traag is.
Exact, draai 2 dockertjes op de 920 hier. Ik heb geen ingewikkelde stroom installatie. En staks de panelen ook niet heel erg fancy. Maar als ik de cijfertjes visualiseer begrijp ik dat veel beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb nog een andere block scene gemaakt omdat mijn Unifi Presence nu dus uit te lezen is heb ik een scene gemaakt die alle lichten uitzet als het overdag betreft, er niemand thuis is en het buiten licht is. Mijn kinderen laten nog weleens hun kamerlicht branden en ondanks dat het LED is tegenwoordig is het toch zonde als we dat niet opmerken :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkDqKRHvTYpFbHi-dZL1ZKA6cfM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YU5V0wG20sjB8VYA9AxGVucX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Ik heb die unifi presence quickapp nooit lekker aan de praat gekregen. Doe dat nu anders, samen met 2 aqara FP1 mm sensoren, helaas niet met de homecenter. Maar het werkt wel erg goed hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Hoe doe je dat met die "dimmer" group. Is dat een groep lichten die je laat faden naar nul in brightness ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:52:
Ik heb die unifi presence quickapp nooit lekker aan de praat gekregen. Doe dat nu anders, samen met 2 aqara FP1 mm sensoren, helaas niet met de homecenter. Maar het werkt wel erg goed hier..
Heb je de Unifi in een docker op je Synology toevallig?
Afhankelijk van welke beheer software je gebruikt moet de QA aangepast worden inderdaad, ik heb hem dus aangepast naar mijn Unifi Docker op Synology en nu werkt hij perfect.

Die group devices kan nu vanuit HC3 gewoon als block gekozen worden en bijna alles is op een dimmer hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
GeeMoney schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:26:
[...]

Heb je de Unifi in een docker op je Synology toevallig?
Afhankelijk van welke beheer software je gebruikt moet de QA aangepast eorden inderdaad, ik heb hem dus aangepast nasr mijn Unifi Docker op Synology en nu werkt hij perfect.

Die group devices kan nu vanuit HC3 gewoon als block gekozen worden en bijna alles is op een dimmer hier.
Nee het is een UDMP, wellicht ligt daar het probleem geen controller maar UnifiOS.

Maar dimmed het ook netjes in rustige stapjes ? Ik heb het hier niet lekker gekregen met de HueMAIN quickapp. De dim optie werkt...maar gaat gewoon in lelijke stapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:29:
[...]

Nee het is een UDMP, wellicht ligt daar het probleem geen controller maar UnifiOS.

Maar dimmed het ook netjes in rustige stapjes ? Ik heb het hier niet lekker gekregen met de HueMAIN quickapp. De dim optie werkt...maar gaat gewoon in lelijke stapjes.
Daar moet het ook mee kunnen, in de QA code even grasduinen welke URL precies aangeroepen wordt en die zelf in je browser even testen. Totdat je de juiste output krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben weer aan het hobbyen geweest met mijn Doorbird deurbellen.
Naast dat ik ze uitstekende devices vindt om als intercom te dienen hebben ze nog een groot voordeel. Ze hebben een Open API en er zijn QuickApps beschikbaar om ze in Fibaro te integreren. Welliswaar niet als intercom maar wel als camera, de IR-led kan je schakelen en je kan een 24V relais schakelen want standaard ondersteunen de meeste Doorbirds ten minste 1 relais tot 24V.

Nu heb ik in mijn nieuwbouw woning een Hörmann Promatic 3 sectionaal garagedeur met een losse afstandsbediening. Ik heb de Manual er eens op nageslagen van dat ding en ik kwam erachter dat deze een externe impulsschakeling ondersteund op 24V!

4.2.2 Externeimpulsschakelaar* ▶ Zie afbeelding 12 / 13
Eén of meerdere schakelaars met sluitercontacten (potentiaalvrij), bv. binnendrukknop- of sleutelschakelaars, kunnen parallel worden aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXV8Jxad_zWmk7if7i3GrNnY1GY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/KRWm9qTNAj1Qmm7btry7fMmw.png?f=fotoalbum_medium

Vanuit mijn Doorbird heb ik dus een UTP kabel getrokken en 2 aders verbonden op de relais schakeling van de Doorbird en de andere 2 in de aansturing van mijn Hörmann.
Nu kan ik dus vanuit de Doorbird "dom" het relais schakelen en dan gaat de deur open, of de deur gaat dicht. Omdat de stand niet te bepalen is zonder een deur/raam sensor kan je dus de garage deur nu triggeren en dus open zetten maar als je hem vergeet weer te triggeren dan blijft de deur dus de hele dag open.

In de Doorbird app heb ik daarom de relais trigger op mijn normale user-account dicht gezet en mijn Doorbird Fibaro account die ik al had ivm de camera en IR-Leds toegestaan dat die het relais wel mag triggeren.

Vervolgens heb ik een Global-variabele gemaakt: garagedeuropen = 0 .
Standaard is mijn deur dus dicht.
Dan heb ik vervolgens twee scenes gemaakt: Garage openen - Garage sluiten.

Garage Open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCRH90F2Foelvs4v2rbtHMiKDls=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/EAJFK5bMzXCLbKPGUAZjY8P2.png?f=fotoalbum_medium
Deze kijkt dus of global variabele AUTOMATION op TRUE staat, dan controleer hij of er tenminste 1 device binnen mijn Unifi netwerk aanwezig is en of de huidige stand van de global variabele garagedeuropen dus 0 is, dan triggeren we het relais en wijzigen we de global variabele garagedeuropen naar 1 .

Garage Sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BApO2Hc8qUDMzasQ0DGEtaG5T3w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/lcHOL8L4TJTFeQZT7RRFhurn.png?f=fotoalbum_medium
Deze kijkt dus of global variabele AUTOMATION op TRUE staat, dan controleer hij of er tenminste 1 device binnen mijn Unifi netwerk aanwezig is en of de huidige stand van de global variabele garagedeuropen dus 1 is, dan triggeren we het relais en wijzigen we de global variabele garagedeuropen weer naar 0 .

Vergeet niet om de scebes op manual te zetten ipv auto start natuurlijk, anders blijft hij ze om en om zelf triggeren doordat de variabele wijzigd.

Uiteraard kan je je eigen ideeën erop loslaten. Ik wil niet dat mijn garage deur getriggered kan worden als er niemand thuis is bijvoorbeeld, vandaar de extra variabele check op Unifi Presence.
Ook heb ik nog een Motion Sensor in mijn garage hangen dus als er beweging gedetecteerd wordt gaat hij niet dicht. Ik ga ook nog een lamp erbij schakelen en de hoeveelheid Lux daarvoor gebruiken uit diezelfde Motion Sensor.

Voor de veiligheid ga ik toch nog een deur/raam sensor plaatsen die in een automatische scene gedurende de hele dag zal controleren of de garage dus eventueel open is en er geen beweging is geconstateerd, dan alsnog sluiten. Het kan namelijk wellicht toch voorkomen dat het openen of sluiten om wat voor reden dan ook niet gelukt is. Als dat twee keer niet lukt laat ik aan de hand daarvan een push melding sturen naar mijn telefoon.

PS. zowel in mijn Garage Open scene als Garage Sluiten scene zet ik mijn relais beide keren op "open" dit betekend relais kortstondig schakelen en heeft niets met daadwerkelijk openen of sluiten te maken. :)

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 12-03-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
ik snap je use case nog niet helemaal. Je kunt nu dus met de doorbird de garage opendoen? dan kan de postbode (bv) dat dus ook? Bij mij zit de Doorbird buiten. De (matige kwaliteit) video stream is inderdaad geintegreerd.

Mijn Doorbird triggert een scene die vervolgens de bellen laat rinkelen. Wel eens gespeeld met een textbericht op de Sonos, maar dat vond de directie te ver gaan ;-)

Ik heb parallel aan de garagedeur schakelaar een fibaro switch gezet die een puls kan geven zodat de deur ook via Fibaro open/dicht gedaan kan worden. Uiteraard met een open/close (Aeotec, fibaro werkte niet goed) sensor zodat ik weet wanneer ie open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
emielbf schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:58:
ik snap je use case nog niet helemaal. Je kunt nu dus met de doorbird de garage opendoen? dan kan de postbode (bv) dat dus ook? Bij mij zit de Doorbird buiten. De (matige kwaliteit) video stream is inderdaad geintegreerd.

Mijn Doorbird triggert een scene die vervolgens de bellen laat rinkelen. Wel eens gespeeld met een textbericht op de Sonos, maar dat vond de directie te ver gaan ;-)

Ik heb parallel aan de garagedeur schakelaar een fibaro switch gezet die een puls kan geven zodat de deur ook via Fibaro open/dicht gedaan kan worden. Uiteraard met een open/close (Aeotec, fibaro werkte niet goed) sensor zodat ik weet wanneer ie open is.
Nee het relais is eventueel ook te schakelen middels de doorbird app. Ik heb niet ingesteld dat hij bij een druk op de belknop het relais gaat schakelen, dat kan ook inderdaad maar dan gaat hij 10x per dag voor niets open. Maar ik heb het via de Doorbird gedaan zodat ik nu geen andere fibaro smart module of shelly nodig heb om de garage deur dus elektrisch via een mobiel te kunnen openen ipv altijd via die fysieke afstandsbediening waar ik er maar 2 van heb.

Welke Doorbird heb je? De D1101V levert een veel beter beeld dan mijn vorige D101 in ieder geval. Zeker in de schemer en de nacht is het een wereld van verschil.

Als bij mij de deurbel ingedrukt wordt in de nacht gaat er een buitenlanp aan en via Synology maakt hij extra snapshots naast de continu opname.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 11-03-2023 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Gisteren op verzoek van support de heren van fibaro remote toegang gegeven tot mijn HC3. Het ticket staat al 2 maanden open, schiet niet erg op. Hopelijk komt er wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
GeeMoney schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:10:
[...]

Welke Doorbird heb je? De D1101V levert een veel beter beeld dan mijn vorige D101 in ieder geval. Zeker in de schemer en de nacht is het een wereld van verschil.

Als bij mij de deurbel ingedrukt wordt in de nacht gaat er een buitenlanp aan en via Synology maakt hij extra snapshots naast de continu opname.
aha, dan snap ik het weer. Ik heb zelf de 101 met een prima kwaliteit voor mensen aan de deur, maar voor verderop wordt het wel echt minder.
Bij mij verhoogt een motion sensor het lichtniveau buiten en wordt de Doorbird inderdaad ook opgenomen door synology,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
ppeterr schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:45:
Gisteren op verzoek van support de heren van fibaro remote toegang gegeven tot mijn HC3. Het ticket staat al 2 maanden open, schiet niet erg op. Hopelijk komt er wat uit.
Normaal gesproken hoor je dat direct, tenminste de keren dat ik ze nodig had was er vaak gelijktijdig telefonisch of whatsapp contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
akatar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:38:
[...]

Normaal gesproken hoor je dat direct, tenminste de keren dat ik ze nodig had was er vaak gelijktijdig telefonisch of whatsapp contact.
Oke, die ervaring heb ik niet. Bij een voorgaand probleem ook niet erg vlot of communicatief.
Ik denk dat het een wat lastig probleem is, er zijn al meerdere meldingen over ingeschoten.

Maar goed, echt veel problemen ondervind ik er zelf niet door, althans het valt mij niet op. En dat zal
dus waarschijnlijk bij veel meer HC3's aan de orde zijn, zonder dat het opvalt.

Ik heb dus eerlijk ook geen idee of het schadelijk of problematisch is.

Anyway, voor de compleetheid. Het is eigenlijk een systeem bug die een status rapporteert na het booten.
Na het booten blijft die status hangen, en veelvoudig terug komen.

status "STARTING_SERVICES"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
en cache clearen/browser stoppen starten helpt dan niet blijkbaar? Ik heb dit probleem ook wel eens na een reboot maar is dan simpel op te lossen. En de laatste versie is wel een stuk stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
emielbf schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:27:
en cache clearen/browser stoppen starten helpt dan niet blijkbaar? Ik heb dit probleem ook wel eens na een reboot maar is dan simpel op te lossen. En de laatste versie is wel een stuk stabieler.
Daar los je inderdaad vaak problemen op in de GUI, na een firmware update. Dit lijkt meer een onderliggend probleem te zijn na het boot proces. Het zit er overigens al een aantal firmware updates in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riemer774
Heeft iemand ervaring met bypasses? Moet ik die bij elke lamp/spot plaatsen of bij 1 spot? Tikt aardig aan anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!
riemer774 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:00:
Heeft iemand ervaring met bypasses? Moet ik die bij elke lamp/spot plaatsen of bij 1 spot? Tikt aardig aan anders
Ik heb ze hier maar bij 1 lamp nodig gehad.
Verder heb ik er een stuk of 16 zonder.
Ik zou ze dus pas kopen als je merkt dat je lichten knipperen.

@ppeterr het dimmen van mijn GU10 spots gaat netjes van fel naar uit zonder horten of stoten maar ik heb geen Hue.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 12-03-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
riemer774 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:00:
die sluit je, als het nodig is, aan bij de dimmer zelf, dus 1 per dimmer en niet 1 per lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Weer wat kleine toevoegingen :)
Soms is het handig om scenes te maken welke tijdens de nacht of juist overdag hun werk doen.
Standaard kan je alleen volgens gezette tijden werken of "na zonsopgang" of na "zonsondergang".
Daarom is het makkelijk om een globale variabele te maken welke van status wijzigt door middel van een dag/nacht scene die je aan kan maken.

Definieer een enumerated globale variabele:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltKqzGIRvuO_TIyQyismo7QCvLE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QicQHGOzpZadxoVWWqEx6W3t.png?f=user_large

Deze geef je dus twee values mee; Day / Night .

Vervolgens maken we twee scenes die de status van die globale variabele gaan beïnvloeden aan de hand van zonsopgang en zonsondergang:

Day:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYeyd9pkV0Qz5GJ9d6EIlP-o3PI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vtbGKhJpFYdDdc2tr9Z2V9Hv.png?f=user_large

Night:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6iWVZ_y5yX02x3YxJOEcpkvUSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QH5K6HZZigMslcRDgYNGpt5q.png?f=user_large

Een praktijkvoorbeeld waarin dit handig is kan bijvoorbeeld zijn:
Zet lampen XX aan als Motion Sensor breached is maar alleen gedurende de nacht.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
CONDITIONS:

{
  conditions = { {
      conditions = { {
          id = 1523,
          isTrigger = true,
          operator = "==",
          property = "value",
          type = "device",
          value = true
        }, {
          id = 228,
          isTrigger = true,
          operator = "==",
          property = "value",
          type = "device",
          value = true
        } },
      operator = "any"
    }, {
      conditions = { {
          id = 1525,
          isTrigger = false,
          operator = "<=",
          property = "value",
          type = "device",
          value = 1
        }, {
          id = 230,
          isTrigger = false,
          operator = "<=",
          property = "value",
          type = "device",
          value = 1
        } },
      operator = "any"
    }, {
      conditions = { {
          isTrigger = false,
          operator = "==",
          property = "dayTime",
          value = "Night"
        } },
      operator = "any"
    } },
  operator = "all"
}

ACTIONS:

--    This scene turns on one or more lights: 
--    when Lux level is below a certain level (see DECLARATIONS) and 
--    shows the Lux level of one ore more Lux sensors and 
--    turns off the lights after a certain time (maxTime), 
--    unless there is motion from one or more Motion sensors

-- Please enter the right ID's (if more than one, seperate by ",") and the prefered maxTime for the lights to stay on 

local light = {236} -- ID's of the lights to turn on
local motion = {1523,228} -- ID's of the Motion sensors to check if they are breached
local lux = {1525,230} -- ID's of the Lux sensors to (only) show the lux level
local maxTime = 2*60  -- Maximum time the sensor should be safe before turning off (n*60 where n is minutes)
local sleepTime = 5 -- Time in seconds between each check of the Motion sensor (default = 5)
local debug_TAG = "Garage light ID:" ..sceneId -- Tag for the debug messages

-- Below here no changes are necessary

for i in pairs(light) do -- Turn on the lights
  --fibaro.debug(debug_TAG,"Turning on (ID " ..light[i] ..") " ..fibaro.getName(light[i]) .." for " ..maxTime .." seconds")
  fibaro.call(light[i],"turnOn")
end

for i in pairs(lux) do -- Show the lux level of the Lux sensors
  --fibaro.debug(debug_TAG,"Current Lux level " ..lux[i] .." " ..fibaro.getName(lux[i]) ..": " ..fibaro.getValue(lux[i],"value"))
end

local safeTime = 0
while safeTime < maxTime do -- Loop until maxTime is reached
  fibaro.sleep(sleepTime*1000)                 
  safeTime=safeTime+sleepTime 
  --fibaro.debug(debug_TAG,"Counting up safeTime " ..safeTime .." to maxTime " ..maxTime)
  for i in pairs(motion) do 
    if fibaro.getValue(motion[i],"value") then -- Check if Motion sensors are breached
       --fibaro.debug(debug_TAG,"Reset by Motion sensor " ..motion[i] .." " ..fibaro.getName(motion[i]))
       safeTime = 0 -- Reset safeTime to zero
    end
  end
end 

for i in pairs(light) do -- Counted down to maxTime, turn off the lights
  --fibaro.debug(debug_TAG, "Turning off " ..light[i] .." " ..fibaro.getName(light[i]))
  fibaro.call(light[i],"turnOff") 
end

In dit voorbeeld worden er twee Motion Sensors uitgelezen op beweging en moet de Lux waarde onder een drempelwaarde zitten en het moet "Night" zijn. Als dat allemaal waar is en de Sensors Safe zijn dan gaan de lichten uit.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 14-03-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Waarom werk je niet met de profielen in de HC3? Deze kun je ook makkelijk meenemen in je schakelingen en hoef je niet zelf variabelen te gaan maken en bijhouden.

Ik heb bijv. een motion sensor op de gang die andere zaken "schakelt" aan de hand van het profiel. Als ik naar bed ga doe ik met een wandknop alle verlichting in 1x uit en zet ik de HC3 op het nacht profiel. Zo weet de motion sensor dat die anders moet reageren en gaan meteen andere scenes / automations in nachtstand.

Ik gebruik zelf alleen een globale variabele voor het onthouden welke verlichting /Sonos aan was bij vertrekken, zodat ik deze exact weer aan kan doen als de eerste persoon weer thuis komt (inmiddels zou dit ook in een scene variabele kunnen).

[ Voor 20% gewijzigd door Joepv op 14-03-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joepv schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:01:
Waarom werk je niet met de profielen in de HC3? Deze kun je ook makkelijk meenemen in je schakelingen en hoef je niet zelf variabelen te gaan maken en bijhouden.

Ik heb bijv. een motion sensor op de gang die andere zaken "schakelt" aan de hand van het profiel. Als ik naar bed ga doe ik met een wandknop alle verlichting in 1x uit en zet ik de HC3 op het nacht profiel. Zo weet de motion sensor dat die anders moet reageren en gaan meteen andere scenes / automations in nachtstand.

Ik gebruik zelf alleen een globale variabele voor het onthouden welke verlichting /Sonos aan was bij vertrekken, zodat ik deze exact weer aan kan doen als de eerste persoon weer thuis komt (inmiddels zou dit ook in een scene variabele kunnen).
Ik vind dat nu niet heel makkelijk en duidelijk werken eerlijk gezegd. Wat is "Night" hoelaat is dit bijvoorbeeld?
Ook mis ik dan de and/or clausules op de devices dan moet je dus eerst alles in scenes maken en vervolgens in die profielen die scenes aanroepen. Dan heb je dus dat iets op 2 of meer plekken staat en al dan niet getriggered word , daar heb ik een hekel aan eerlijk gezegd :). Plus dat je je profiel dus om moet zetten want als je het vergeet dan "loopt" het niet.

Als ik mijn scene uitlees en ik zie de variabelen dan weet ik genoeg en hoef ik niet op andere plekken te gaan zoeken.
Wellicht een kwestie van smaak.

Alleen het profiel Vacation lijkt mij handig omdat dat een dergelijk grote wijziging is in "mijn gedrag" dat daarvoor iets heel statisch aanroepen voor een bepaalde periode prima is.

Ik heb de wijsheid ook niet in pacht natuurlijk :) Wellicht kun je eens je profielen voor ons toelichten met voorbeelden ? Als je een keertje tijd hebt :) Ik maak je ook even mede-auteur voor de openingspost.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 14-03-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riemer774
emielbf schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:05:
[...]

die sluit je, als het nodig is, aan bij de dimmer zelf, dus 1 per dimmer en niet 1 per lamp.
Maar volgens manual moet ik hem paralel over de lamp aansluiten.. en ik heb geen nul draad in mn schakeldoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
riemer774 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:09:
[...]

Maar volgens manual moet ik hem paralel over de lamp aansluiten.. en ik heb geen nul draad in mn schakeldoos
Hij komt inderdaad parallel op de twee draden van je lamp, hij heeft geen (extra eigen) nul nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
GeeMoney schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:20:
[...]

Hij komt inderdaad parallel op de twee draden van je lamp, hij heeft geen nul nodig.
De draden op de lamp zijn: nul (N) en een geschakelde fase (L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
akatar schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:49:
[...]

De draden op de lamp zijn: nul (N) en een geschakelde fase (L)
Ja inderdaad, maar ik bedoelde eigenlijk geen extra separate nul voorziening zoals vroeger met de dimmers wel een vereiste was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Just kidding,
grappig dat jij je eigen post kan aanpassen zonder dat dit erbij vermeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
akatar schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:05:
Just kidding,
grappig dat jij je eigen post kan aanpassen zonder dat dit erbij vermeld wordt?
Ik heb niets aangepast >:)
Jij hebt mijn post aangepast in je reply :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Hmm niet dat ik me kan heugen? *zet het bier maar terug in de koelkast*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
bij mij heb ik naast dag/nacht nog een 'schemer' waarde (huis verlichting gaat wel aan, tuin nog niet). Een lux sensor laat ik bepalen in een scene wanneer het 1 van de 3 is, uiteraard met een hysterese. Die globale variabele triggert in Eventrunner 1 regel per lichtgroep om die op die momenten aan of uit of gedimd te zetten.
Daarnaast heb ik een globale variabele die thuis/weg/slapen kan zijn. en al we gaan slapen gaat heel het huis en tuin in slaapstand (alle lichten uit muv een paar aan het huis die gedimd aan blijven) en alarm aan.
En dat allemaal in een paar rules in Eventrunner.
Pagina: 1 2 3 Laatste