Fibaro Home Automation
:fill(white):strip_exif()/f/image/7r2vUWHIRrKKpiv9epGlJlHH.png?f=user_large)
Home automation krijgt steeds meer aandacht en ook op tweakers zijn er tal van topics van diverse apparaten of oplossingen maar Fibaro lijkt nog te ontbreken.
Tijd om daar verandering in te brengen
FIBARO is een merknaam met zijn roots in Polen welke zich toespitst op het Internet of Things technology. Het bied diverse oplossingen in de vorm van hardware en software om jouw huis slimmer te maken. Denk aan diverse dimmers, switches, sensoren, controllers (HC2/HC3) en knoppen of schakelaars. Je kan het zo gek niet bedenken of zij bieden er een apparaat of stuk code voor.
Belangrijk gegeven hierin is de controller en de diverse protocollen.
Fibaro is voornamelijk groot in het aansturen van Z-wave devices maar biedt vanaf de HomeCenter 3 ook diverse andere protocol ondersteuningen aan.
Denk aan Nice, Elero of Zigbee devices.
Het beheren en aansturen of uitvragen van al die devices doe je middels een controller.
Fibaro biedt daarin een aantal keuzes:
HomeCenter controllers
Homecenter 2, Homecenter 2 Lite/f/image/SqRqUycU4otatCh8nFZQY5Gj.png?f=fotoalbum_medium)
Homecenter 3, Homecenter 3 Lite.
/f/image/pv5H60iwmMIyhBXAglHqHmId.png?f=fotoalbum_medium)
De HomeCenter 3 is zoals de naam al doet vermoeden natuurlijk de opvolger van de HomeCenter 2.
Voornamelijk het aantal ondersteunde protocollen is een groot verschil tussen de twee en zeker als je iets met Philips Hue wilt doen of Nice, Zigbee devices is de HomeCenter 3 de juiste keuze.
Begin je net, wil je gewoon een paar dimmers of schakelaars aansturen dan kan je kiezen voor een Lite variant.
Mijn ervaring is echter, zodra je eenmaal begint zal je al snel merken dat de Lite wel zijn beperkingen kent.
De basis interface
De controllers zijn middels een webinterface beschikbaar en begeleiden je middels wizzards naar een eerste basis configuratie en het koppelen van een eerste device.Hier een screenshot van mijn interface. Links een navigatiebalk om snel naar dit dashboard te springen of naar je Scenes of het Energypanel bijvoorbeeld. Daarnaast mijn overzicht van de gedefinieerde ruimtes en rechts zie je het overzicht aan devices binnen die ruimtes. De iconen verraden al een beetje wat het zijn
/f/image/IFd8knrFJ2APQflUPd6Xf2tj.png?f=fotoalbum_medium)
De interface is clean en spreekt dus grotendeels voor zich.
LUA code of block scenes
Een sterk punt van de Fibaro controllers is de ondersteuning van LUA code.Meer informatie is te vinden op de wikipedia : Wikipedia: Lua (programming language)
<LUA code uitleg voordelen>
Daarnaast biedt LUA een scala aan mogelijkheden om zeer geavanceerde scenes te maken al vergt dat wel een leer curve, zeker als je niet met een programmeertaal bekend bent.
Kleine disclaimer: Er heeft een behoorlijke re-write plaats gevonden van de LUA code waardoor helaas veel code die eventueel in HomeCenter2 (al dan niet door de community) geschreven is niet zomaar bruikbaar is binnen HomeCenter 3.
Naast dus de ondersteuning van LUA code bieden ze ook een grafische vorm van "programmeren". De zogenaamde block scenes. Een voorbeeld van een block scene:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4rPdfWauhvREJz27RWg33LMH.jpg?f=user_large)
Een simpele grafische manier van het slepen van acties of devices. "Bij zonsopgang, walli in de woonkamer aanschakelen."
QuickApps en Fibaro Marketplace
Een mooie toevoeging in HomeCenter 3 is QuickApps.Het concept QuickApps is een doorontwikkeling van de oude plugins en virtual devices welke in HomeCenter 2 een grote rol speelden.
Quick Apps bied je de mogelijkheid om integraties te maken met devices welke geen Z-wave of ander ondersteund protocol hebben maar wel een API bieden.
Vanuit Fibaro is er een Marketplace beschikbaar om Quick Apps gebouwd vanuit de community te downloaden en te installeren op je eigen HomeCenter 3 wat er dan uit ziet als een device maar een paar variabelen kent zoals een url, user-id/password combinatie en onderwater dus code uitvoert om een API te bevragen.
Een voorbeeld van een QuickApp die ik in gebruik heb is bijvoorbeeld die van Doorbird.
Mijn Doorbird deurbel bied zelf een API aan en vanuit de community is er een Quick App geschreven welke dat onderwater allemaal uitvraagt voor mij en ik alleen maar mijn Doorbird IP hoef op te geven met een userid/password. Geen Z-wave dus maar wel het apparaat aan kunnen sturen of uit kunnen vragen.
De links naar de MarketPlace van Fibaro en als voorbeeld de Doorbird QuickApp:
Fibaro Marketplace
Doorbird QuickApp
Mobiele app integratie
Uiteraard is het niet handig om continu op een webinterface in te moeten loggen dus is er natuurlijk ook een mobiele app beschikbaar.De mobiele app heet Yubii, Deze is beschikbaar voor zowel iOS als Android en kan via de Fibaro Cloud of lokaal verbinding maken met je HomeCenter controller en biedt een nette, simpele interface welke weer volledig in te stellen is naar wens. (welke devices of scenes wel of niet zichtbaar, positie op de app, etc.)
/f/image/6J2sdk94fktiSqEutWMMckeW.png?f=fotoalbum_medium)
Yubii for Apple iOS
Yubii for Android
Waarom een Fibaro?
Ik heb zelf voor Fibaro gekozen in verband met de brede ondersteuning van devices en sinds versie 3 ook de meerdere protocollen. Het een dedicated appliance is met een laag energieverbruik, een zeer actieve communicatie heeft en het niet afhankelijk is van cloud diensten of producten om binnenshuis nog je lampen of scenes te kunnen gebruiken, met en zonder internet dus net zo bruikbaar.Jaren terug ben ik begonnen met een HomeCenter 2 en ben sinds kort overgestapt naar een HomeCenter 3.
Functioneel heeft het mij nog geen grote voordelen gebracht behalve dat de interface er frisser uitziet, het apparaat zelf sneller reageert en ook de devices en scenes sneller lijken te schakelen tov de HomeCenter 2.
Voor een mooie prijs kon ik een tweedehands HomeCenter 3 overnemen en heb zodoende de overstap gemaakt.
Wat doe ik er dan bijvoorbeeld zelf mee:
- Zo goed als alle lampen en dimmers in en buiten huis zitten achter een Fibaro Dimmer 2 of een Double Switch. Hierdoor kan ik de lampen met de knoppen op de wand bedienen maar ook middels de Yubii app.
- Mijn Doorbird deurbellen en automatisch toegangshek zitten erop. Hierdoor kan ik dus het hek openen en sluiten middels scenes of acties vanuit scenes of de Yubii App. Denk dan aan bij het indrukken van de deurbel in de avond automatisch het buitenlicht aanzetten of een push notificatie versturen of een snapshot maken van de camera.
- Mijn buiten en tuinverlichting schakelt automatisch op zonsondergang en/of op beweging. De verlichting in mijn overkapping schakelt op beweging en minder dan 100Lux bijvoorbeeld.
- Door middel van Motion Sensors op de overloop gaat in de nacht automatisch het badkamerlicht op 5% aan bij beweging. Hierdoor weten mijn jonge kinderen de wc te vinden zonder een knop in te hoeven drukken.
- Scene film kijken dimt bepaalde lichten en zet de tv aan (mocht deze uit staan).
- Scene slapen gaan zet alle woonkamer lichten uit op 1 na zodat ik naar de gang kan lopen en tevens gaat het badkamerlicht automatisch aan.
- Middels Wallplugs schakel ik mijn (buiten) kerstverlichting op basis van zonsondergang en gaat om een vaste tijd uit.
- Mijn gazon en borders kan ik bewateren middels scenes of vanuit de app
Tips of interessante LUA codes en scenes
- AUTOMATION global-variable en Unifi Presence QA uitlezen.
- Lichten uit overdag niemand thuis dmv Unifi Presence.
- Garage deur openen en sluiten middels relais schakeling op Doorbird en zetten van variabelen.
- Doorbird, Fibaro en een toegangshek
- Dag en Nacht variabele en voorbeeld Scene toepassing
- Duco Ventilatiebox aansturen.
- Home Assistant sensor uitlezen.
- Pakket bezorger scéne.
- Semi Slim EV Laden met Fibaro
- Thermostaten en Climate Panel
- Unifi G4 Webhook gebruiken om Fibaro Scéne/Device te triggerenl
- Unifi G4 + Sonos als deurbell
Ik zoek nog mede auteurs dus als je je geroepen voelt stuur mij dan even een DM. De openingspost is nog onderhevig aan opmaak en uitbreiding.
[ Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 12-01-2025 21:13 ]