• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:33
het maakt in feite niet uit waar je de bypass aansluit als je 'm maar over de aansluiting van je lamp(en) zet. En bij mij is dat vaak in het armatuur van de lamp waar ook de dimmer zelf zit. En als daar gen nul is, moet je iets anders verzinnen. Maar gelukkig zijn we eruit ;-)
akatar schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:42:
Meeste devices hebben een instelling om de laatste stand te onthouden, dus als de laatste stand 40% was (laatste keer dat hij aanstond, zal hij daar weer heen gaan) denk dat je het daar moet zoeken.

Je laatste opmerking kan je gewoon doen met een variabele:
als tijd is zonsopgang -> dim naar 30% enz

zie (deel scene) screenshot, waar ik bv variabelen gebruik en dat blok mat elke/alles is waar :)
[Afbeelding]
Ik zit nog eens te kijken maar dit had toch hetzelfde effect gehad in 1 groot blok ?
Je beide PIR's moeten waar zijn en je variabele moet waar zijn. Je had ze ook met zijn 3-en toch in 1 blok kunnen zetten ?

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 18:02
GeeMoney schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Ik zit nog eens te kijken maar dit had toch hetzelfde effect gehad in 1 groot blok ?
Je beide PIR's moeten waar zijn en je variabele moet waar zijn. Je had ze ook met zijn 3-en toch in 1 blok kunnen zetten ?
Nee, het blok is nog groter namelijk, staat niet op het screenshot.
Er was een reden dat ik dit zo heb gedaan, is alweer lang geleden. het werkt in ieder geval niet met alles in 1 blok

volgens mij was het omdat pir 1 of pir 2 niet samenging met de twee...
Van de week is eindelijk mijn toegangshek compleet en werkend opgeleverd en ik heb daar gekozen voor een Doorbird D1101FV deurbel met fingerprint en extra I/O relais module die aan het toegangshek gekoppeld is.
Hierdoor kan ik zowel via de Doorbird en zijn app als de fysieke afstandsbediening van het hek en dus middels Fibaro mijn toegangshek bedienen.
Om mijn beweegredenen toe te lichten en voor een beeld van deze deurbel heb ik ook een review gemaakt : DoorBird D1101V IP Video Door Station, Surface-mount, RVS review door GeeMoney .

De Doorbird heb ik als camera opgevoerd in Fibaro en de extra relais modules zijn als QuickApp devices ook toe te voegen. De QuickApp staat hier: Doorbird QuickApp

Vervolgens configureer je in die QuickApp relais het juiste IP van je Doorbird, login en password en relais (1, 2 of 3 en hoelang de puls gegeven moet worden)

De Doorbird heeft ook geofencing en kan naast een relais schakelen ook een HTTP(s) call uitvoeren.
Dat bied dus mogelijkheden aangezien je Fibaro scenes middels een https call kan laten uitvoeren.

Ik zat met een aantal uitdagingen:
  • Mijn vrouw wil graag als 1 van ons thuis is dat het hek overdag om vaste tijden gewoon open staat.
  • Als we toch allebei weggaan willen we dat het hek sluit.
  • Als 1 van ons dan komt aanrijden willen we dat het hek automatisch opent middels dus geofencing.
  • Mochten we in de nacht thuiskomen moet hij kortstondig openen bij aanrijden en binnen X minuten weer sluiten.
  • Bij visite of een volle oprit moeten we een uitzondering kunnen maken en het hek open kunnen laten.
Met geofencing is het probleem dat hij niet ziet of we juist aan komen rijden, of juist van huis wegrijden en daarbij kan de geofencing maar 1 relais schakelen.

Standaard situatie zonder fibaro:
Afstandsbediening met 3 knoppen: "Openen - Sluiten - Positie Vast" . Omdat het domme relais zijn doen feitelijk knop 1 en 2 exact hetzelfde. Als het hek dus dicht is en ik zou knop Sluiten indrukken gaat hij dus feitelijk gewoon open.

Praktijk:
We hebben het hek middels de afstandsbediening op de vaste open positie gezet. Dit doen we door knop Openen te gebruiken, wachten tot het hek volledig geopend is, en dan de knop "positie vast" in te drukken.

Nu blijft het hek blijvend open totdat 1 van de relais weer getriggered wordt. Hier zat ons probleem.
Als 1 van ons nu van huis ging en door het geofencing gebied reed, dan werd relais 1 getriggered en ging het hek dus dicht. Dat wilden we niet. Sterker nog. Als het hek weer opengezet was door mijn vrouw en ik kwam vanuit mijn werk weer thuis aanrijden dan ging het hek voor mijn snufferd dicht want wederom relais 1 werd getriggered.

Ik heb natuurlijk voorwerk gedaan en ik wist dat de Doorbird en de I/O module te koppelen waren aan Fibaro en dat de Doorbird relais kon schakelen en HTTP(s) calls kon doen.

De oplossing is dus om alle schakelingen van het hek door Fibaro te laten doen omdat ik dan de stand van het hek kan bijhouden en aan de hand daarvan dus acties wel of niet uit kan laten voeren.

Ik heb daarom een globale variabele gemaakt met Enumerated waardes:

En deze handmatig even op Closed gezet.

De drie QuickApp relais zijn hetzelfde als de knoppen op de fysieke afstandsbediening:
"Relais 1 Open - Relais 2 Sluiten - Relais 3 Positie Vast" .

Vervolgens heb ik een scene gemaakt die wederom adv Unifi Presence eerst controleert of er tenminste 1 iemand thuis is en dan om 07:15 uur het hek open zet door Relais 1 en na 25 seconden Relais 3 te triggeren en de globale variabele dus naar "Open" te zetten:

Dit werkt, we hoefden dus niet meer de fysieke afstandsbediening te pakken elke ochtend om het hek blijvend open te zetten.
Nu zaten we nog met de uitdaging van geofencing.
In de Doorbird zijn er 4 relais te schakelen. 1 door de deurbel zelf en dus 3 additionele door de extra I/O module. Ik heb het relais op de Doorbird zelf niet fysiek aangesloten dus die schakelt niets maar het is mogelijk om een HTTP(s) call als vervolg actie op het schakelen van een relais op te geven.
Dat ziet er als volgt in de Doorbird uit:

En de HTTPs() call:

In de https call geef je je userid/password op (ik heb dus een dedicated doorbird-fibaro account gemaakt) het IP van je fibaro en dan middels de api welke scene uitgevoerd moet worden. Scene 105:

Deze voert dus weer scene "Hek Openen" uit:

Hier zit de truck. Deze kijkt of de globale variabele Toegangshek op "Closed" staat, staat hij dat dus niet, dan is het hek al open en zal de scene niets triggeren. Staat hij op Closed en ik kom dus door het geofencing gebied, dan gaat het hek dus open!

Scene105 is in principe overbodig, ik kan de Doorbird ook direct naar scene "Hek Openen" laten wijzen maar ik heb daar express niet voor gekozen omdat ik nu makkelijker andere scenes of wijzigen kan doorvoeren zonder dat ik in mijn Doorbird dus de https call ook moet wijzigen.

Dus nu gaat het hek al automatisch open in de ochtend als tenminste 1 van ons thuis is en blijft hij dus open als ik van huis wegrijd en mijn vrouw is dus nog thuis en als ik vervolgens weer aan kom rijden en het hek is al open, dan gebeurt er niets, is het hek om wat voor reden dicht, dan gaat hij open. Perfect !

Dan heb ik natuurlijk een scene die het toegangshek in de avond om een vast tijdstip sluit. Dit is uiteraard hetzelfde als de openen scene van 07:15 uur maar dan omgekeerd:

Dit is een scene welke ik vanaf 21:30 uur elke 15 minuten laat lopen. De reden is simpel. Als ik een keer in de nacht thuis kom dan gaat het hek middels geofencing open (remember: geofencing kan maar 1 relais en 1 https call triggeren) maar ik wil natuurlijk niet dat hij vervolgens de gehele nacht open blijft staan of dat ik hem handmatig dicht moet doen.

Dan hebben we dus Punt 1, 3 en 4 inmiddels afgevinkt van mijn lijst.
Punt 2. Als we overdag allebei het huis verlaten willen we dat het hek zich ook enkele minuten na ons vertrek automatisch sluit:

Als er dus niemand thuis is (mobiledeviceshome = 0) en het Toegangshek is "Open" en het is tussen 07:30 en 21:00 uur wat hij elke 5 minuten controleert, dan sluit deze scene het hek en zet de globale variabele Toegangshek naar "Closed" .

Hiermee hebben we dus punt 1 tot en met 4 te pakken :)
Het werkt al een paar dagen als een trein en precies zoals we willen.
Het laatste puntje moet ik nog over nadenken maar mogelijk dat daar @Joepv zijn profiel suggestie om de hoek komt kijken :).

PS. het zal echt nog niet waterdicht zijn en natuurlijk voor verbetering vatbaar maar het leek mij leuk om ook uitgebreide scenes en gedachtes te delen omdat dit vaak ook kan helpen in andere oplossingen of situaties :).
Gisteren onze trapkast voorzien van een deur/raamsensor en een lamp met een wallplug :).
Niet de goedkoopste oplossing maar wel leuk en werkt perfect. De deur/raamsensor schakelt binnen een seconde. Nu even kijken hoelang die batterij het uit houd en dan even nadenken over een compleet alarm systeem. Van Ajax is er ook een mooi draadloos systeem, weet iemand of dat toevallig te integreren is? Ik zal er zelf ook even onderzoek naar doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 18:02
@GeeMoney
Hier gaat dit al heel lang mee, ook een raam/deur sensor op de inloopkast in de keuken.

Ik dacht dat dsc ondersteund word?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:52
Hier gaat de deur/raam sensor ongeveer 2 a 3 jaar mee met de batterijen. Ik heb er bij nkon.nl toevallig 2 weken geleden 5 besteld om er een aantal te vervangen. Je krijgt ruim van tevoren een melding als ze bijna leeg zijn, ik heb ze erna nog zeker 6 maanden erin laten zitten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-03 19:47
Vertragingen gebruiken in de HC3 is vragen om problemen. Korte timer van paar minuten is niet het probleem maar veel vertragingen laat het geheugen vollopen en krijg je teveel vertraging.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee