.
[ Voor 99% gewijzigd door emielbf op 05-04-2023 06:59 ]
[ Voor 99% gewijzigd door emielbf op 05-04-2023 06:59 ]
Staat allemaal aan en ik gebruik de Yubii app, en ook daar staat GeoFencing aan incl het schuifje in iOS op 'Altijd'. En het heeft dus ook 1 dag gewerkt..... Afwachten maar.GeeMoney schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:02:
[...]
Op beide toestellen moet dus zowel WiFi als GPS en Bluetooth aanstaan. Over BT twijfel ik maar die staat bij mij toch altijd al aan.
Het kalibreren kun je instellen bij de parameters, bij mij staat dat op handmatig/eenmalig. En gebruik je een Bypass filter?DutchKel schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:04:
[...]
Dat kwaaltje ken ik hier ook.
Ik heb nog geen tuinverlichting maar wel een fibaro dimmer al aangesloten op de kabel. Ik moet nu dus telkens de stroom eraf laten van de dimmer.
[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2023 07:21 ]
Er hangen gewoon lampen achter, ik heb alleen de dimmer modules nog niet ingeregeld/toegevoegd aan mijn HC3 want dat doe ik pas als ik er woon, ben nu nog in verbouwing.Jfwiet schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:34:
[...]
Dimmers van FIBARO? Die kaliberen elke keer als je de stroom eraf/erop zet en als er geen lamp aan hangt dan heb je kans dat ze soort van vast lopen.
De dimmers doen niks willekeurig, maar als er in de verbouwing regelmatig de stroom van groepen gaat dan krijg je dit. Mocht de dimmer je lampen niet goed kunnen auto-kalibreren dan kan ik me voorstellen dat het allemaal niet zo betrouwbaar werkt.riemer774 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:29:
[...]
Er hangen gewoon lampen achter, ik heb alleen de dimmer modules nog niet ingeregeld/toegevoegd aan mijn HC3 want dat doe ik pas als ik er woon, ben nu nog in verbouwing.
Het is ook heel willekeurig allemaal
Net als hierboven, zonder een lamp eraan zal een dimmer nooit werken. Dus tijdelijk aansluiten op een lamp, even instellen op niet dimbaar en het auto kalibratie proces uitzetten. Als de verlichting dan uiteindelijk wel aangesloten is kan je de auto kalibratie proberen.DutchKel schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:04:
[...]
Dat kwaaltje ken ik hier ook.
Ik heb nog geen tuinverlichting maar wel een fibaro dimmer al aangesloten op de kabel. Ik moet nu dus telkens de stroom eraf laten van de dimmer.
[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2023 12:26 ]
Ook met de vinkjes uit triggered hij de scene.Jfwiet schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:37:
Wanneer wil je deze scene starten? Doe je dat met een andere scene of handmatig of op basis van een van de variabele?
Want is het handmatig of met een scene dan zijn de conditie blokken dus geen trigger en alleen een voorwaarde, zet de vinkjes van trigger eens uit. Want bij het schakelen van de dayTime naar Night gaat film kijken dus al gestart worden.
Deze scene wordt gewoon triggered door mijn scene daarvoor. Dat moet ook, in deze scene moet afgevangen worden of hij daadwerkelijk Film Licht aan moet zetten of niet maar hij zet ze dus altijd aan. Hij lijkt de condities compleet te negeren.Jfwiet schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:08:
Linksbovenin in de 'History' kan je zeer waarschijnlijk zien wat de scene triggered. Vermoed wel dat de vinkjes uit moeten staan, dan zijn het alleen voorwaarden en niet individuele triggers.
Heb je niet in de scene Film kijken toevallig een regel staan die de FilmLicht op uit zet (kan me voorstellen dat je graag met licht uit film kijkt) en dan loopt hij mooi deze scene weer aan
Ik denk inderdaad dat dit het probleem is. Lijkt me ook niet zo goed door de actors om steeds maar de stroom eraf en erop te zetten.Jfwiet schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:36:
De dimmers doen niks willekeurig, maar als er in de verbouwing regelmatig de stroom van groepen gaat dan krijg je dit. Mocht de dimmer je lampen niet goed kunnen auto-kalibreren dan kan ik me voorstellen dat het allemaal niet zo betrouwbaar werkt.
Dat heb ik gedaan. Indertijd nog met een HC2. Alles aangesloten en gekoppeld op de HC2 door rond te lopen. Meteen op de HC2 de actors in de juiste ruimte gezet, anders zoek je je suf straks. Na het koppelen heb ik toen de HC2 weer uit gezet en in de doos gedaan to de bouw voltooid was. Bij het aansluiten van de lampen heb ik de calibratie naderhand opnieuw gestart.Jfwiet schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:36:
Als je bij alle modules gewoon een knop hebt zitten op S1 kan je vrij makkelijk de boel na de verbouwing goed instellen. Maar dan is het misschien een idee om de Dimmers te koppelen aan je HC3, instellen op niet dimbaar en het auto-kalibratie proces bij stroom eraf uit zetten. Dan gewoon de HC3 weer mee naar huis. De dimmers blijven dan gewoon werken. Kost je een paar uur en dan heb je gewoon betrouwbare verlichting.
De scene wordt getriggerd als een van de variabelen wijzigt. Als je de scene handmatig start, dan voert die gewoon de scene uit (rechter gedeelte). Start je de scene vanuit een andere scene dan voer je deze in principe ook handmatig uit. Daarom krijg je dit gedrag.GeeMoney schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:24:
Weet iemand waarom in onderstaande situatie de scene Film Kijken altijd getriggered wordt ?
1
2
3
4
5
6
7
| local automation = hub.getGlobalVariable("AUTOMATION") local dayTime = hub.getGlobalVariable("dayTime") local FilmLicht = hub.getGlobalVariable("FilmLicht") if automation == true and dayTime == "Night" and FilmLight == "Off" then hub.scene("execute", {123}) end |
[ Voor 3% gewijzigd door Joepv op 05-04-2023 15:53 . Reden: Extra info. ]
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Voor mij maakt het nog niks uit. Er hangt niks aan de schakelaar en de stroom is er tijdelijk af gehaald.emielbf schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:01:
[...]
Het kalibreren kun je instellen bij de parameters, bij mij staat dat op handmatig/eenmalig. En gebruik je een Bypass filter?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Heb je een factory reset al geprobeerd ?jadajada schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:21:
Ik heb een probleem met mijn HC2 en ik hoop dat er mensen zijn die hier een oplossing voor weten, want via Google kom ik nog niet verder.
Ik heb een tweedehands HC2 gekocht en had deze vanwege een verbouwing even laten liggen en wilde hem nu in mijn nieuwe huis gaan installeren. Maar bij het aanzetten van de HC2 gaan alle statuslampjes 1 voor 1 branden en vervolgens gaan ze uit zonder dat de HC2 start. De netwerkaansluiting knippert wel, maar op mijn netwerk kan ik hem niet vinden.
Ik heb hem aangesloten op een beeldscherm, maar die geeft niets weer helaas.
Is er iemand met een mogelijke oplossing?
[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2023 16:42 ]
Andere netwerk kabel, al eens bij iemand anders geprobeerd ? Welke omgeving woon je ?jadajada schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:53:
Ik heb alle vormen van reset al geprobeerd, met en zonder de USB-key in de HC2 en het resultaat blijft hetzelfde.
Ik kan op mijn Ubiquiti switch zien dat er iets op de poort zit, maar krijg geen verdere informatie (geen MAC adres en er wordt ook geen IP-adres uitgedeeld).
Dank voor het meedenken in ieder geval.
Nee het is niet waardeloos. Je trapt de scene met de hand af, dus het is in principe logisch dat hij de instellingen negeert die de scene automatisch moeten triggeren.GeeMoney schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:12:
@Joepv dat betekend feitelijk dat een scene in een scene triggeren dus eigenlijk waardeloos is omdat de condities genegeerd worden tenzij je het in LUA zet ?
Ook als ik de vinkjes uit eb zou je zeggen dat hij in een block exact hetzelfde moet doen als jou Lua code ?
1
2
3
| for k,v in pairs(sourceTrigger) do hub.debug("Scene18", k .. ": " .. v) end |
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
[ Voor 87% gewijzigd door ppeterr op 05-04-2023 19:00 ]
Als je via de API een scene triggert, is dat hetzelfde als op het knopje rechtsboven drukken, dan gaat ie altijd lopen, los van de scene triggers zelfGeeMoney schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:41:
[...]
Ook met de vinkjes uit triggered hij de scene.
In principe wordt deze scene door een andere scene getriggered. Auto Run staat uit.
[ Voor 20% gewijzigd door emielbf op 06-04-2023 07:05 ]
alles stond zoals het moest staan, en de oplossing/workaround is de Yubii app verwijderen en weer toevoegen en op alle vragen mbt push/geo/netwerk 'Ja' antwoorden. Daarna werkt(e) het weer.GeeMoney schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:14:
@emielbf en je gebruikt voor allebei een uniek account?
Heb je er al eens een push notificatie aan gekoppeld? Of het wijzigen van een globale variabele om te kijken of er überhaupt iets getriggered wordt ?
En ligt je geofencing gebied ver genoeg buiten je vaste plek? Wat gebeurd er als je die even verplaatst en nogmaals test ?
En als je op het werkende account geofencing even uitzet, wat gebeurd er dan?
Nee ben nu alles aan het installeren.emielbf schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:12:
kun je de er wel besturen vanuit de HC? Maw: doet ie het wel en is ie goed included? Heeft ie het ooit gedaan?
Ik raad aan om de ventilator te vervangen als deze zo heel veel lawaai maakt. Ik ben het helemaal met @Jfwiet eens. Iets anders krijg je niet iedereen aangeleerd, als je bezoek hebt wil je niet dat de ventilator uit blijft omdat deze niet weet hoe de ventilator aan moet.stekki schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:51:
Vraagje, op ons toilet beneden zit een knop waarvan het licht en een ventilator tegelijk aangaan. Hoe zouden jullie dit met een fibaro module oplossen (en welke) om deze apart te schakelen. Ik wil namelijk niet dat voor een plasje de ventilator zit mee te draaien (en lawaai maakt).
Thanks
[ Voor 10% gewijzigd door DutchKel op 26-05-2023 12:04 ]
Klopt, maar kan je niet met presence sensor werken, en bijvoorbeeld instellen dat als iemand langer dan X tijd in de ruimte zit, dan pas de ventilator acitveert voor bepaalde tijd?Jfwiet schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:06:
Dan zal je de bedrading moeten bekijken. Waarschijnlijk zal de schakeldraad ook op een ingang van de ventilator zitten zodat deze aan gaat en dan naloopt als de lamp weer uit gaat. Dus wil je het met 1 module doen dan zou je kunnen kijken naar een Smart module (dubbele), dan kan je licht aan en ventilator aan los schakelen.
Maar met een bewegingsmelder kan je niet zo makkelijk bepalen of je nou op de pot zit voor #1 of #2. Dus je kan werken met 2x drukken voor ventilator, maar dat zou ik bij mij thuis er niet doorheen krijgen met kleine kids en een vrouw die 'gewoon wil dat het werkt'.
Opzich zou je met een bewegingsmelder de verlichting wel kunnen inschakelen, je kan in de trigger het zandlopertje gebruiken dat wanneer de lamp tenminste 3-5-10-(?) minuten de status aan heeft, dat hij dan de ventilatie inschakelt.stekki schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:05:
[...]
Klopt, maar kan je niet met presence sensor werken, en bijvoorbeeld instellen dat als iemand langer dan X tijd in de ruimte zit, dan pas de ventilator acitveert voor bepaalde tijd?
Aangezien de ventilator bij mij via Home Center wordt aangestuurd kan ik dit doen. Helaas is de gekozen methode heel onbetrouwbaar. Mijn vrouw kan prima 10 minuten op de wc zitten en heeft dan alleen geplast. Ze kan ook prima 1 minuut op de wc doorbrengen en heeft dan gepoept. Van andere weet ik de tijden die ze doorbrengen ook niet.stekki schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:05:
[...]
Klopt, maar kan je niet met presence sensor werken, en bijvoorbeeld instellen dat als iemand langer dan X tijd in de ruimte zit, dan pas de ventilator acitveert voor bepaalde tijd?
[ Voor 10% gewijzigd door DutchKel op 26-05-2023 16:11 ]
[ Voor 29% gewijzigd door emielbf op 27-05-2023 07:37 ]
Voor de meeste moderne fibaro dingen is het: Zet de Z-Wave remove aan en druk 3 keer heel snel op een van de 2 knoppen (of schakelaar snel omzetten).EricEric752 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:09:
Enige tijd geleden heb ik een huis gekocht met een HC3 en een aantal Fibaro schakelaars en sensors en ik wil graag van mijn HC3 af, omdat ik alles liever via HA doe. In HA kan ik de HC3 als device toevoegen, waardoor ik alsnog alle Fibaro schakelaars en schakelaars kan gebruiken in HA, maar ik wil de HC3 gewoon helemaal verwijderen en alle Fibaro devices direct vanuit HA gebruiken. Ik heb daarvoor een Z-Wave USB-stick (ZMEEUZB1) gekocht.
Het lukt me echter niet om de Fibaro schakelaars en sensors te ontkoppelen van HC3. Zolang ze daar nog aan gekoppeld zijn, kunnen ze niet worden gepaird met HA via de Z-Wave USB-stick (ZMEEUZB1).
Na heel veel gedoe is het me gelukt om 1 schakelaar (FGD211) en sensor (Philio PAT-20B) te ontkoppelen en te koppelen aan mijn HA. Ik weet dus dat mijn Z-Wave USB-stick (ZMEEUZB1) werkt.
Als ik het goed begrijp kan je een device op een aantal manier ontkoppelen van HC3:
Methode A:
1. Klik in HC3 de algemene "Remove Device" knop
2. Kies Z-Wave Device
3. Klik Start
4. Je hebt nu een minuut de tijd om het device in "learning mode" te zetten.
Het lukt mij echter nooit om het device in learning mode te zetten. De teksten in de handleiding zijn enigszins dubbelzinnig:
- Quickly, three times press switch no. 1 or the B-button (https://manuals.fibaro.com/double-relay-switch/)
− service button B, located inside the housing (activates learn mode)
https://manuals.fibaro.co...222/FGS-222-EN-A-v1.1.pdf
Als ik de B button gebruik, moet die dan 1 maal of 3 maal gedrukt worden om in learning mode te komen? De S1 button kan ik bij de meeste switches niet gebruiken, omdat die niet is aangesloten. De meeste schakelaars in mijn huis worden alleen via de HC3 bediend. Overigens lukt het bij een schakelaar waar de S1 wel was aangesloten ook niet om met 3 keer S1 drukken de schakelaar in learning mode te krijgen. Natuurlijk heb ik vele, veeeele, veeeeeeele keren zowel 1 keer als 3 keer geprobeerd op de B button te drukken, zonder resultaat.
Ok, methode A werkt dus niet. Op naar methode B:
1. Klik Delete (vuilnisbak icoontje) voor een specifiek device
2. Hoera. Er is een "Force remove" button.
3. Die resulteert echter in "NOP sending succeeded. The device has not been removed. Please use Learning Mode to remove it.". En een fijne dag nog...
Methode C dan maar:
1. Klik Delete (vuilnisbak icoontje) voor een specifiek device
2. Klik op Exclusion Mode
3. Zet device in "learning mode". Wat dus niet werkt. Zie boven.
Overigens zijn de aanwijzingen op het scherm extreem onduidelijk:
Run 'Exclusion mode' and remove the device according to its manual or select 'Force remove'.
Set the duration of the learning mode, then click Continue . During the learning mode, simply activate the chosen device or remove it from the system.
Klik Continue?? Er is geen continue knop. De tekst "Continue" komt exact 1 keer voor op de pagina en het is geen link. Ze zullen dus wel bedoelen, klik "Exclusion Mode". En dan dit "simply activate the chosen device or remove it from the system". Hoe doe ik dit "simply"? Dit is nu juist wat ik wil bereiken.
Ok, Methode D. Volgens de handleiding is er een Reset optie (https://manuals.fibaro.com/relay-switch/): Reset procedure erases memory of the device, including all information on the Z-Wave network and the main controller.
Mooi. Exact wat ik wil. Dat moet als volgt: "Press and hold the B-button for 3 seconds".
Dat heb ik gedaan. Vaak. Heeeeel vaak. 3 seconden, 4 seconden, 5 seconden, 30 seconden en vele varianten daarop. Niks. De schakelaar blijft gekoppeld aan de HC3 en blijft werken.
Zoals eerder beschreven is het mij gelukt om 1 FGD211 te ontkoppelen. Ik weet niet meer exact wat ik heb gedaan, maar ik geloof dat ik het device op de HC3 weg heb gegooid. Terwijl de teller nog liep op de de HC3 heb ik de HC3 van de stroom gehaald en daarna een 3 seconden hard reset op de FGD211 gedaan. De exacte stappen weet ik niet meer, maar de HC3 was dus uit toen het eindelijk lukte om de FGD211 te ontkoppelen. Helaas lukte dezelfde truuk niet bij de FGS222. Die heb ik wel kunnen verwijderen van de HC3, door de stroom van de FGS-222 te halen en daarna een "force delete" te geven op de HC3. De HC3 is nu de FGS-222 vergeten, maar anderom blijkbaar niet, want de FGS-222 wil niet meer koppelen. Niet met mijn nieuwe Z-Wave USB-stick (ZMEEUZB1), maar ook niet meer met de HC3 zelf.
Natuurlijk heb ik na het verwijderen van de FGS222 van de HC3 verschillende keren een reset geprobeerd en geprobeerd de pairing mode op de FGS222 zowel met 1 keer de B button als met 3 keer de B button te activeren, zonder resultaat.
Dank aan iedereen die de moeite heeft genomen mijn hele verhaal te lezen en nog meer dank aan de degene die mij wijst op de ontzettend stomme fout die ik blijkbaar al de hele tijd maak....
Nee je hoeft helemaal niet op die knop B te drukken. Je moet de aangesloten schakelaar 3 keer snel omswitchen.EricEric752 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:57:
Zojuist nog een keer geprobeerd mijn FGS222 te pairen met mijn HC3, door 3 keer kort op de B knop van de FGS222 te drukken, maar geen resultaat. De HC3 ziet de FGS222 niet tijdens het pairen. De HC3 en de FGS222 zitten op dezelfde locatie waar ze eerder minstens anderhalf jaar samen hebben gewerkt, dus een probleem met bereik lijkt me uitgesloten.
Ik neem aan dat het probleem is dat de FGS222 nog denkt dat hij verbonden is met de HC3 en daarom niet wil pairen.
Wat de status van de FGS222 ook is, het zou toch volgende moeten zijn om:
1. De FGS222 te resetten door 3 seconden (of langer) de B knop ingedrukt te houden terwijl de FGS222 op de stroom is aangesloten.
2. Daarna "Add Device" / Z-Wave te kiezen in de HC3.
3. 3 keer snel achter elkaar (binnen anderhalve seconde) op de B-knop van de FGS222 te drukken.
Die 3 stappen zouden toch altijd moeten werken? Bij mij helaas niet dus...
[ Voor 5% gewijzigd door DutchKel op 31-05-2023 18:10 ]
Ik heb even een filmpje gemaakt van een Fibaro Walli Switch hoe die gepaired en unpaired moet worden. De methode is hetzelfde het is alleen afhankelijk van waar een z-wave master in staat wat die doet. Hij zoekt dan gewoon naar een Z-Wave master en voert het commando uit wat die krijgt.EricEric752 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:24:
Dat heb ik allemaal geprobeerd (ook die handleiding gelezen). Dat pairen via de b knop vind ik erg onduidelijk opgeschreven. De tekst (op diverse plaatsen) is mijns inziens voor meerdere uitleg vatbaar (of het nu 1 of 3 keer is bij drukken op knop b). Ik heb beide opties heel erg vaak geprobeerd, met beide geen effect. Logischerwijs denk ik dat het met de b knop 3 keer is, omdat de functie verder hetzelfde is als S1. Met de b knop kan je ook het licht aan en uit doen. Maar zoals gezegd, zowel 1 als de 3 keer drukken op de b knop heb ik echt vele malen geprobeerd.
Het zou natuurlijk kunnen dat mijn fibaro schakelaar gewoon kapot is, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat hij vanmorgen nog werkte (totdat ik hem forcefully verwijderd heb) en nu kan hij nog steeds het licht schakelen) en omdat ik gisteren met en andere fibaro uren lang hetzelfde gedoe had, totdat het "opeens" werkte.
[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 31-05-2023 21:35 ]
Hij is nu alleen nog maar verborgen, dus als het goed is kun je hem nu wel zien.EricEric752 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:32:
De video is private, dus die kan ik niet zien. Dank trouwens voor al je moeite.
[ Voor 0% gewijzigd door EricEric752 op 01-06-2023 20:05 . Reden: typo ]
Voor de module maakt het echt niet uit of je 3-6-9-12-15-etc-99 keer drukt. 3x in het juiste ritme zorgt ervoor dat de module in uitleer/inleer stand gaat.EricEric752 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:03:
Ik heb mijn FGS222 intussen uitgebouwd en vervangen door een Shelly die ik nog had liggen. Dat maakt het wat makkelijker om te expirimenteren, bijvoorbeeld door de FGS222 vlakbij de HC3 te brengen, zodat signaalsterkte problemen uitgesloten kunnen worden.
De snelheid in het filmpje van DutchKel komt overeen met wat ik zelf ook doe. Ik zag ergens dat die 3 keer drukken binnen anderhalve seconde moet zijn en dat haal ik zeker. Volgens de handleiding moet het trouwens exact 3 keer zijn. 100x zou dus niet werken. (99 trouwens wel, maar dan breek je het proces dus 32 keer af...): CAUTION: Double Relay Switch cancels the "learning" mode after key no. 1 is pressed once. Therefore, pressing key no. 1 four times will not add the devices to the network. The same applies to push-button B.
Mijn basisprobleem blijft hetzelfde. Een factory reset lijkt het gewoon niet te doen en een uitleer ook niet. Ik heb al heel vaak 3 seconden (en 4, 5 etc etc) knop B ingedrukt voor de factory reset en daarna snel 3 keer knop B voor de learning mode. Ook heb ik tussendoor de stroom eraf gehaald. Het blijft maar niet werken en ik had een vergelijkbare ervaring met een andere Fibaro sensor. Nou ja, ik val in herhalingen. Zie mijn lange verhaal hierboven.
Ik heb een hele rits Zigbee en Shelly devices die ik op vergelijkbare manier heb gekoppeld aan HA, zonder enig probleem, dus ik heb best ervaring met dit soort koppelingen, maar na alle (zeer matige) handleidingen door te spitten die er maar te vinden zijn en na alle tips hier (dank!) blijft het voorlopig niet werken.
Ik begin het punt te naderen dat ik gewoon alles maar door Zigbee vervang, want ik wil echt van die HC3 af, maar dat vind ik A toch nog een beetje zonde van mijn geld en B een nederlaag. Na 30 jaar in de ICT moet ik toch @#$% in staat zijn om een stomme sensor te ontkoppelen en te herkoppelen aan HA...
Ok, goed te horen dat je toch veel vaker kunt drukken. Dat komt niet overeen met de quote uit de handleiding die ik hierboven heb toegevoegd, maar als jij die kennis uit eigen ervaring hebt, dan geloof ik je direct. Ik denk dat de zwarte b knop, fysiek nog wel in orde is. Ik voel een duidelijk klikje als ik erop druk en als dat soort schakelaartjes kapot is voel je dat normaal gesproken niet meer.Jfwiet schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:46:
[...]
Voor de module maakt het echt niet uit of je 3-6-9-12-15-etc-99 keer drukt. 3x in het juiste ritme zorgt ervoor dat de module in uitleer/inleer stand gaat.
Alleen dat ritme is per type module echt anders. Doe vanuit mijn werk vrij veel modules inleren en uitleren en het is onmogelijk om dat ritme in een tekst hier te omschrijven.
Enige wat ik me nog kan bedenken is dat je nu zoveel geprobeerd hebt dat je de plastic drukker (onderdeel van de zwarte behuizing) die bovenop de daadwerkelijke knop moet drukken zovaak gebruikt hebt dat hij er net wel net niet goed op zit. Dan kan je ook drukken tot je een ons weegt. Dan is de methode met 3x drukken op de pulsdrukker op S1 een andere optie.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
a.wijdeveld schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:22:
Iemand ervaring met het aansluiten van meerdere temp. sensoren op een FIBARO Smart Implant?
Ik zit in het hele huis op Z-wave, dus een Shelly is niet logisch, maar praktisch hetzelfde. Ik zoek vooral een layout voor een breadboard om liefst 4 sensoren (2 voor de warmtepomp en 2 voor de zonneboiler leidingen) te combineren met 4,7 kilo-ohm pull-up-weerstand en liefst ook de 12V voeding op de breadboard. Of maak ik het te moeilijk en strip en soldeer ik de 4 sensoren als een bundel en strip ik een oude 12V 2A lader als voeding voor de Smart Implant?
Je maakt het zo wel erg moeilijk. Ik gebruik ook zo’n ding van Fibaro met vier sensoren eraan. Maar dat zijn digitale sensoren: DS18B20. Die zijn niet alleen veel nauwkeuriger, je hebt er ook geen aparte voeding voor nodig. Je hoeft alleen de 3 draadjes aan te sluiten en klaar is kees.a.wijdeveld schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:19:
Kan iemand me helpen hoe 4 temp. sensoren netjes op een FIBARO Smart implant aan te sluiten? Zie de post
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 17-01-2024 23:49 ]
<John O`Mill>
1
2
3
| Calling an automation: -- Curl curl \ -H "Authorization: Bearer YOURTOKENGENERATEDFROMHA" \ -H "Content-Type: application/json" \ -d '{"entity_id": "automation.YOURAUTOMATION"}' \ http://automation.THE_ID_OF_THE_ENTITY_IN_HA:8123/api/services/automation/trigger |
1
2
| -- Lua in a quickapp local data = {entity_id="automation.THE_ID_OF_THE_AUTOMATION_IN_HA"} local chauffage = net.HTTPClient():request("http://HA_IP:8123/api/services/automation/trigger",{ options = { method = "POST", headers = { ["Authorization"] = "Bearer YOURTOKENGENERATEDFROMHA", ["Content-Type"] = "application/json" }, data = (json.encode(data)) }, success = function(response) self:debug(json.encode(response)) self:debug(json.encode(data)) end, error = function(err) self:error(err) end }) |
1
2
| ------- Clever Touch - Change Preset Mode (entity climate) -- Curl curl -X POST \ -H "Authorization: Bearer YOURTOKENGENERATEDFROMHA" \ -H "Content-Type: application/json" \ -d '{"entity_id": "climate.chambre_bleue_chauffage", "preset_mode": "Off"}' \ "http://HA_IP:8123/api/services/climate/set_preset_mode" |
1
| -- Lua in a quickapp local data = {entity_id="climate.salon_grand_radiateur", preset_mode="Program"} local chauffage = net.HTTPClient():request("http://HA_IP:8123/api/services/climate/set_preset_mode",{ options = { method = "POST", headers = { ["Authorization"] = "Bearer YOURTOKENGENERATEDFROMHA", ["Content-Type"] = "application/json" }, data = (json.encode(data)) }, success = function(response) self:debug(json.encode(response)) self:debug(json.encode(data)) end, error = function(err) self:error(err) end }) |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| -- Deze kunt je 1x initialiseren in je OnInit functie self.http = net.HTTPClient({ timeout = 5000 }) -- De POST request url = "http://HA_IP:8123/api/services/automation/trigger" -- De payload is nu een JSON string, maar kan ook een Lua table zijn die je converteert... payload = '{"entity_id=":"automation.THE_ID_OF_THE_AUTOMATION_IN_HA"}' self.http:request(url, { options = { headers = { ["Authorization"] = "Bearer YOURTOKENGENERATEDFROMHA", ["Content-Type"] = "application/json", }, method = "POST", data = payload }, success = function(response) self:debug(response.data) end, error = function(message) self:debug("error:", message) end }) |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| function QuickApp:ithoStatus() self.http:request('http://<ip-adress-add-on>/api.html?get=ithostatus', { options = { method = 'GET', }, success = function(response) --self:debug(response.data) local myAwesomeData = json.decode(response.data) --self:debug(myAwesomeData) self:updateProperty("value", myAwesomeData["Room 4 temp"]) end, error = function(message) self:warning("Cannot connect to the server! (error: " .. message .. ")") end }) -- loop elke 5 minuten deze functie hub.setTimeout(300000, function() self:ithoStatus() end) end function QuickApp:onInit() self:updateProperty("unit", "C") self:debug("OnInit ithoStatus by Joep") self.http = net.HTTPClient({ timeout = 5000 }) self:ithoStatus() end |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| function QuickApp:tronnyStatus() self.http:request('http://<ip-homeassistant>:8123/api/states/sensor.tronny_primary_engine_percent', { options = { headers = { ['Content-Type'] = 'application / json', [ 'Authorization'] = 'Bearer <token>', }, method = "GET" }, success = function(response) --self:debug(response.data) local tronnyData = json.decode(response.data) self:updateProperty("value", tonumber(tronnyData["state"])) self:updateView("tronnyBattery", "text", "Batterij %: " .. tronnyData["state"]) --self:debug(tronnyData["state"]) end, error = function(message) self:warning("Cannot connect to the server! (error: " .. message .. ")") end }) -- loop elke 5 minuten deze functie hub.setTimeout(300000, function() self:ithoStatus() end) end function QuickApp:onInit() self:updateProperty("unit", "%") self:debug("OnInit tronnyStatus by Maarten") self.http = net.HTTPClient({ timeout = 5000 }) self:tronnyStatus() end |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| self.http:request('http://<HA-IP>:8123/api/services/audiconnect/execute_vehicle_action', { options={ method = 'POST', headers = { ['Content-Type'] = 'application / json', [ 'Authorization'] = 'Bearer <TOKEN>‘, }, data = '{"vin": "<vin_nummer>", "action": "start_climatisation"}' }, success = function(response) self:debug(response.status) self:debug(response.data) end, error = function(message) self:warning("Cannot connect to the server! (error: " .. message .. ")") end }) end |
[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 13-04-2024 08:57 ]
[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 03-04-2024 19:05 ]
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 22-04-2024 22:00 ]
Heb ik ook binnen HA maar is niet sluitend natuurlijk. Ik kan de kabel niet aangesloten hebben namelijk.akatar schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:09:
Met een camera die kenteken herkenning ondersteund is dat ook opgelost.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| function QuickApp:setHeatingThermostatSetpoint(value) self:updateProperty("heatingThermostatSetpoint", { value= value, unit= "C" }) self.http:request('http://HA-IP:8123/api/services/climate/set_temperature', { options={ method = 'POST', headers = { ['Content-Type'] = 'application / json', [ 'Authorization'] = 'Bearer <TOKEN>', }, --data = payload data = '{"entity_id": "climate.<thermostaat_naam>", "temperature": ' .. tostring(value) .. '}' }, success = function(response) self:debug(data) self:debug(response.status) self:debug(response.data) end, error = function(message) self:warning("Cannot connect to the server! (error: " .. message .. ")") end }) end |
[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 21-04-2024 23:22 ]
<John O`Mill>
Ik vind HA helemaal niet veel eenvoudiger, wel flexibeler en dashboarding moet je echt veel tijd in steken om dat er een beetje knap en overzichtelijk uit te laten zien. Daarnaast gaat er ook nog weleens iets stuk met een update. Ik heb verder al 7 jaar aan automation in Fibaro zitten met 50 z-wave devices en wilde ook graag 1 dashboard houdenHippe Lip schreef op woensdag 24 april 2024 @ 00:32:
@GeeMoney
Even uit nieuwsgierigheid: waarom gebruik je Fibaro om je WP aan te sturen en niet HA, als je die toch hebt?
Ik heb ook beide, maar vind HA zó veel eenvoudiger en flexibeler te programmeren dat ik dit soort dingen liever in HA doe.
[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 24-04-2024 07:09 ]
Je hebt nu alleen een extra component ertussen gezet. Je gebruikt nog steeds home assistant en hebt daar dus een afhankelijkheid in zitten. Zoals je zegt gaat er bij home assistant nogal eens wat kapot, dat kan nu dus nog steeds en dan werkt het nog niet.GeeMoney schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:06:
[...]
Ik vind HA helemaal niet veel eenvoudiger, wel flexibeler en dashboarding moet je echt veel tijd in steken om dat er een beetje knap en overzichtelijk uit te laten zien. Daarnaast gaat er ook nog weleens iets stuk met een update. Ik heb verder al 7 jaar aan automation in Fibaro zitten met 50 z-wave devices en wilde ook graag 1 dashboard houden.
Probeer maar eens binnen 1 minuut 3 verschillende schedules te maken met diverse setpoints op een dag voor 3 verschillende thermostaten. Hierboven zie je het screenshot waarin dit letterlijk binnen 1 minuut standaard al te doen is.
Dat is de volgende stap inderdaad, ik wil binnen FIbaro met MQTT aan de gang om HA ertussenuit te halen maar dat heeft geen haast.DutchKel schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:51:
[...]
Je hebt nu alleen een extra component ertussen gezet. Je gebruikt nog steeds home assistant en hebt daar dus een afhankelijkheid in zitten. Zoals je zegt gaat er bij home assistant nogal eens wat kapot, dat kan nu dus nog steeds en dan werkt het nog niet.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar home assistant. Ik zou daarbij met de schedules namelijk rekening hebben gehouden met de buitentemperatuur. En ook in home assistant heb ik dit zo in enkele minuten bij elkaar geklikt. Ik denk dat het meer ligt aan de kennis die je ervan wel of niet hebt.
Maar hier heb ik een warmtepomp waarbij het wordt afgeraden om de temperatuur aan te passen. 1 graad aanpassen duurt ongeveer 6 uur als die dat moet verwarmen of afkoelen dus een aanpassing heeft voor mij geen zin.
Je zou home assistant eruit kunnen halen en een virtueel device maken die rechtstreeks met de warmtepomp communiceert. De basis van LUA ken je zo te zien.
Ik bedoelde het ook niet zo negatief, alleen dat ik home assistant helemaal eruit zou laten dan. Hoe goed en snel je iets voor elkaar krijgt hangt natuurlijk ook af van de kennis die je ervan hebt.GeeMoney schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:03:
[...]
Dat is de volgende stap inderdaad, ik wil binnen FIbaro met MQTT aan de gang om HA ertussenuit te halen maar dat heeft geen haast.
HA zit ertussen maar "regelt" dus niets. Het is dus redelijk makkelijk troubleshooten. Door ook met de log timestamps te werken is het snel inzichtelijk als een device niet ververst/reageert.
Mijn auto heeft alleen een integratie binnen HA ivm encrypted communicatie wat binnen nFibaro op dit moment nog niet mogelijk is. HA zal ik dus voorlopig houden.
@DutchKel HA kan eigenlijk zo veel op meerdere manieren dat het er niet duidelijker op wordt als je er niet helemaal in thuis bent. Ik ben niet laaiend enthousiast na 3-4 maanden, al helemaal niet voor tante Truus op de hoek die iets met automation wil gaan doen. (Wellicht ook niet de insteek natuurlijk maar goed).
Het is natuurlijk ook geen wedstrijd maar dit is wel het Het Grote Fibaro HomeCenter topic.
Zeker, maar logica en duidelijke termen gebruiken en consistent zijn helpt wel natuurlijk.DutchKel schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:46:
[...]
Ik bedoelde het ook niet zo negatief, alleen dat ik home assistant helemaal eruit zou laten dan. Hoe goed en snel je iets voor elkaar krijgt hangt natuurlijk ook af van de kennis die je ervan hebt.
[ Voor 41% gewijzigd door GeeMoney op 24-04-2024 10:23 ]
[ Voor 55% gewijzigd door GeeMoney op 08-05-2024 21:05 ]
Dit is misschien wel de gouden tip. Zover ik kan terugvinden zie je niet wat je hebt gekozen in de huidige instellingen. Dus ik ga opnieuw installeren.GeeMoney schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:20:
@Soesje heb je toevallig gekozen voor de nieuwe z-wave Engine 3.0 bij het koppelen op je HC3L ?
[ Voor 40% gewijzigd door Soesje op 11-11-2024 20:48 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| { conditions = { { isTrigger = false, operator = "==", property = "AUTOMATION", type = "global-variable", value = "TRUE" }, { id = 932, isTrigger = true, operator = "==", property = "value", type = "device", value = true } }, operator = "all" } |
1
| hub.call(228, "playFile", "<ip-adres-music-library>/media/Music/Chime.mp3", true, 40) |
Helaas, ze werken aan app updates “zo zeggen ze” .Soesje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:57:
Na 1 van de updates vorig jaar is de widget Yubii scenes bij mij weggevallen in iOS. Is er een manier om deze aan de praat te krijgen? Ik krijg soms wel een Siri suggestie voor een shortcut, maar in “shortcuts” staat Yubii ook niet. Werkt dit bij iemand?
Apple / iOS
Widgets enabled in de app (ook al uit- en aangezet)
Ja same. Maar Siri vraagt soms wel of ik een scene wil uitvoeren, die werkt dan ook. Alleen de app komt niet voor in shortcuts. Hoopte dat er een alternatief was op de widgets. Thx!GeeMoney schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:20:
[...]
Helaas, ze werken aan app updates “zo zeggen ze” .
Maar het komt door de update van iOS naar 18. Traditionele widgets werken daar niet meer en ze moeten de apps dus updaten maar dat laat erg op zich wachten. Hier is dat ook momenteel het grootste irritatiepunt. Ik gebruikte ze alleen maar eigenlijk.
Ik heb geen idee welke QA het precies is. Ik voeg hem toe via Voeg apparaat toe en dan kies ik Ander ApparaatJfwiet schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:17:
Welke QA gebruik je om te koppelen? Heb zelf die van Petrk een tijd gebruikt. In die QA kon je de verbinding herstarten.
Maar als het totaal niet meer functioneert dan is het helaas wel wat werk, maar verwijderen en opnieuw instellen...
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq