Enige tijd geleden heb ik een huis gekocht met een HC3 en een aantal Fibaro schakelaars en sensors en ik wil graag van mijn HC3 af, omdat ik alles liever via HA doe. In HA kan ik de HC3 als device toevoegen, waardoor ik alsnog alle Fibaro schakelaars en schakelaars kan gebruiken in HA, maar ik wil de HC3 gewoon helemaal verwijderen en alle Fibaro devices direct vanuit HA gebruiken. Ik heb daarvoor een Z-Wave USB-stick (ZMEEUZB1) gekocht.
Het lukt me echter niet om de Fibaro schakelaars en sensors te ontkoppelen van HC3. Zolang ze daar nog aan gekoppeld zijn, kunnen ze niet worden gepaird met HA via de Z-Wave USB-stick (ZMEEUZB1).
Na heel veel gedoe is het me gelukt om 1 schakelaar (FGD211) en sensor (Philio PAT-20B) te ontkoppelen en te koppelen aan mijn HA. Ik weet dus dat mijn Z-Wave USB-stick (ZMEEUZB1) werkt.
Als ik het goed begrijp kan je een device op een aantal manier ontkoppelen van HC3:
Methode A:
1. Klik in HC3 de algemene "Remove Device" knop
2. Kies Z-Wave Device
3. Klik Start
4. Je hebt nu een minuut de tijd om het device in "learning mode" te zetten.
Het lukt mij echter nooit om het device in learning mode te zetten. De teksten in de handleiding zijn enigszins dubbelzinnig:
- Quickly, three times press switch no. 1 or the B-button (
https://manuals.fibaro.com/double-relay-switch/)
− service button B, located inside the housing (activates learn mode)
https://manuals.fibaro.co...222/FGS-222-EN-A-v1.1.pdf
Als ik de B button gebruik, moet die dan 1 maal of 3 maal gedrukt worden om in learning mode te komen? De S1 button kan ik bij de meeste switches niet gebruiken, omdat die niet is aangesloten. De meeste schakelaars in mijn huis worden alleen via de HC3 bediend. Overigens lukt het bij een schakelaar waar de S1 wel was aangesloten ook niet om met 3 keer S1 drukken de schakelaar in learning mode te krijgen. Natuurlijk heb ik vele, veeeele, veeeeeeele keren zowel 1 keer als 3 keer geprobeerd op de B button te drukken, zonder resultaat.
Ok, methode A werkt dus niet. Op naar methode B:
1. Klik Delete (vuilnisbak icoontje) voor een specifiek device
2. Hoera. Er is een "Force remove" button.
3. Die resulteert echter in "NOP sending succeeded. The device has not been removed. Please use Learning Mode to remove it.". En een fijne dag nog...
Methode C dan maar:
1. Klik Delete (vuilnisbak icoontje) voor een specifiek device
2. Klik op Exclusion Mode
3. Zet device in "learning mode". Wat dus niet werkt. Zie boven.
Overigens zijn de aanwijzingen op het scherm extreem onduidelijk:
Run 'Exclusion mode' and remove the device according to its manual or select 'Force remove'.
Set the duration of the learning mode, then click Continue . During the learning mode, simply activate the chosen device or remove it from the system.
Klik Continue?? Er is geen continue knop. De tekst "Continue" komt exact 1 keer voor op de pagina en het is geen link. Ze zullen dus wel bedoelen, klik "Exclusion Mode". En dan dit "simply activate the chosen device or remove it from the system". Hoe doe ik dit "simply"? Dit is nu juist wat ik wil bereiken.
Ok, Methode D. Volgens de handleiding is er een Reset optie (
https://manuals.fibaro.com/relay-switch/): Reset procedure erases memory of the device, including all information on the Z-Wave network and the main controller.
Mooi. Exact wat ik wil. Dat moet als volgt: "Press and hold the B-button for 3 seconds".
Dat heb ik gedaan. Vaak. Heeeeel vaak. 3 seconden, 4 seconden, 5 seconden, 30 seconden en vele varianten daarop. Niks. De schakelaar blijft gekoppeld aan de HC3 en blijft werken.
Zoals eerder beschreven is het mij gelukt om 1 FGD211 te ontkoppelen. Ik weet niet meer exact wat ik heb gedaan, maar ik geloof dat ik het device op de HC3 weg heb gegooid. Terwijl de teller nog liep op de de HC3 heb ik de HC3 van de stroom gehaald en daarna een 3 seconden hard reset op de FGD211 gedaan. De exacte stappen weet ik niet meer, maar de HC3 was dus uit toen het eindelijk lukte om de FGD211 te ontkoppelen. Helaas lukte dezelfde truuk niet bij de FGS222. Die heb ik wel kunnen verwijderen van de HC3, door de stroom van de FGS-222 te halen en daarna een "force delete" te geven op de HC3. De HC3 is nu de FGS-222 vergeten, maar anderom blijkbaar niet, want de FGS-222 wil niet meer koppelen. Niet met mijn nieuwe Z-Wave USB-stick (ZMEEUZB1), maar ook niet meer met de HC3 zelf.
Natuurlijk heb ik na het verwijderen van de FGS222 van de HC3 verschillende keren een reset geprobeerd en geprobeerd de pairing mode op de FGS222 zowel met 1 keer de B button als met 3 keer de B button te activeren, zonder resultaat.
Dank aan iedereen die de moeite heeft genomen mijn hele verhaal te lezen en nog meer dank aan de degene die mij wijst op de ontzettend stomme fout die ik blijkbaar al de hele tijd maak....