Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inmiddels ook de socket opgehangen met een microschakelaar erin die ook aan een single switch hangt.
Op deze manier kan ik weten of de kabel in de auto zit of niet.
Als we namelijk de paal in zijn geheel schakelen ben ik ook de connectie met de auto kwijt. Om niet de paal onnodig te schakelen (bijvoorbeeld als er flink overschot is en de auto nog onder zijn vereiste % zit) wilde ik dat alleen doen als de auto er ook nog aan hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5lTlrQj_ai-G4l4OJooomqrtRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yW0vwMn0aeHXjvZJXRjEb2hp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9eloQlHBdqfoozDZ3aXnLT-WRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0YMFzqOvxHCELB9mqXQiSu1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aICLC5ZONqTe0JTBkQ3V3M4i22A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WHXfFmzDAZDW8S3jaLYpf6Zi.png?f=fotoalbum_large

Alle scénes die met slim laden te maken hebben kijken nu ook naar de status van de stekker en niet persé of ik wel of niet thuis ben. Het komt natuurlijk weleens voor dat ik er niet ben maar weg ben zonder de auto die dan nog aan de stekker hangt bijvoorbeeld. In de vorige situatie ging hij dan dus niet "slim" laden. Nu wel.
Inmiddels draait dit nu een kleine 3,5 week zonder problemen. Gisteren is er 2 keer geschakeld en heb ik van de 42kWh opgewekte er 36.3 naar de auto gekregen :) .

inmiddels ook een aardig avontuur achter de rug met een rs485 - eth adapter om mijn zwembad warmtepomp te kunnen uit lezen en besturen.
Ik ga de vertaal slag nog doen om vanuit fibaro direct modbus te praten maar het zit wederom helaas voor nu even in HA. Die doet qua aansturing en dergelijk natuurlijk niets behalve fungeren als gateway. Binnen HA kan je gewoon met decimalen en register benamingen je modbus aanroepen maar binnen Fibaro verwacht hij de volle hex strings en zit je ook met timing, de seriële bus is beperkt en moet sequentieel afgevuurd worden, iets wat HA by default doet als je het onder dezelfde "entiteit" plaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XWbCva1VOBSgC4nTNaF5GyRdZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9SmyI9yL9FnumLaZWI7FiO7Y.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GilcS4y2upZlo-GpTnj8pn3cXHE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cS17QoDMKAal7lsP0ZTepSoe.png?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door GeeMoney op 08-05-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soesje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-08 21:36

Soesje

is ook zo

Beetje zonde om een eigen draadje te maken als deze er al is!

Op mijn HCL3 werken scenes super traag. Meestal 1-3 minuten en sommige devices worden soms overgeslagen. Het lijkt alsof hij even blijft hangen. Heb de HCL3 net, op mijn 8 jaar oude HCL1 had ik dit niet.

Ik heb 8 Fibaro Dimmer2 en 2 plugs, en alles bevindt zich op een kleine afstand van elkaar.

Details:
  • Alle apparaten hebben de standaardconfiguratie (geen parameters gewijzigd na fabrieksreset).
  • Alle apparaten draaien op de nieuwste firmware.
  • Bij het uitvoeren van scènes (aan, uit of dimmen op x%) duurt het soms 1-3 minuten voordat ze deze afgerond is. Soms voeren 1 of 2 devices helemaal geen actie uit.
  • Ik heb de logs hieronder/als bijlage toegevoegd als voorbeeld. Dit probleem doet zich voor bij alle scènes, of ze nu zijn geconfigureerd via HCL3 in LUA of via de Yubi-app. Er is geen verschil.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of suggesties om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLBSCCxatYfOUA_J7Sw0Yf6QpHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uC2tamgvEZNnqoLZwJRLCSuO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Soesje heb je toevallig gekozen voor de nieuwe z-wave Engine 3.0 bij het koppelen op je HC3L ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soesje

Soesje

is ook zo

GeeMoney schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:20:
@Soesje heb je toevallig gekozen voor de nieuwe z-wave Engine 3.0 bij het koppelen op je HC3L ?
Dit is misschien wel de gouden tip. Zover ik kan terugvinden zie je niet wat je hebt gekozen in de huidige instellingen. Dus ik ga opnieuw installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Als je een nieuw Z-Wave apparaat probeert in te leren heb je een knop geavanceerd onderaan. Als je in het volgende scherm kan kiezen voor S2 security is het Z-Wave engine 3.0. Als je alleen kan kiezen tussen S0 en S1 dan zit je op Z-Wave engine 2.0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soesje

Soesje

is ook zo

@GeeMoney je bent een held, de HCL3 had bijna vliegles gekregen vanaf de bovenste verdieping :)

Op z-wave engine 2.0 draait alles als een zonnetje.

@Jfwiet goede tip. Je kan het ook zien bij z-wave in het configuratiescherm, 3.0 heeft meerdere tabbladen. 2.0 heeft een enkel tabblad en de optie met "polling time interval" welke bij 3.0 weer ontbreekt.

[ Voor 40% gewijzigd door Soesje op 11-11-2024 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor diegene die een Unifi Protect hebben draaien en middels Webhooks een fibaro scene of device willen triggeren. Dat kan !
https moet ik nog even naar kijken maar plain http werkt in ieder geval:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mOSmccS7IxKkjViQpFIJR1CjYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JlKr5sOQrocKt3r5iFF7S7aA.png?f=fotoalbum_large

Je dient je userid:password even te encoden naar Base64 en dat achter de Basic te laatsen in Header 2.
Encoden kan hier:
https://www.base64encode.org

Bovenste veld bijvoorbeeld fibaro:password123 intypen en druk op ENCODE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nu ik een Unifi G4 deurbel heb met bijbehorende PoE Chime merkte ik op dat deze een stuk zachter is dan de vorige Doorbird Chime. Nu kan ik hem theoretisch overal plaatsen middels PoE maar hij hing juist in de gang zodat ik hem boven ook zou horen.
Omdat ik ook Sonos speakers en integratie heb draaien in Fibaro bedacht ik mij dat het toch mogelijk moet zijn om een Chime op de Sonos af te spelen als er op de bel gedrukt wordt.
En natuurlijk blijkt dat mogelijk :)
Een beetje in Beta is de integratie voor de G4 deurbel nog maar de knop kan als sesnor opgevoerd worden en werkt.

G4 Integratie is hier te downloaden:
https://forum.fibaro.com/...-beta-v01/#comment-244871
(Je edit de QA na importeren en vervangt de gegevens voor je eigen gegevens, vaak een UDM of UCG device, niet het IP van de camera opvoeren)

Vervolgens krijg je er 2 devices bij waarvan dus 1 een sensor is voor de Deurbel "ring" knop en de ander een Motion sensor.

Voor Sonos gebruik ik de Sonos Zone Controller:
https://marketplace.fibaro.com/items/sonos-zone-controller
Zorg ervoor dat je een (kort) mp3 bestand hebt die in je Music Library binnen Sonos bereikbaar is. Ik heb mijn hele muziek library ook in Sonos staan dus simpelweg de Chime.mp3 opgevoerd die ik wilde laten hore (6 seconden file)

Daarna kan je een LUA scene maken (geavanceerdere functies voor de Sonos zijn alleen aan te spreken middels LUA en niet via device settings in block scénes.

Conditions/triggers gedeeld:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
  conditions = { {
      isTrigger = false,
      operator = "==",
      property = "AUTOMATION",
      type = "global-variable",
      value = "TRUE"
    }, {
      id = 932,
      isTrigger = true,
      operator = "==",
      property = "value",
      type = "device",
      value = true
    } },
  operator = "all"
}

Actions:
Lua:
1
hub.call(228, "playFile", "<ip-adres-music-library>/media/Music/Chime.mp3", true, 40)

Ik controleer of mijn variabele AUTOMATION == TRUE is en fals trigger gebruik ik het QA ID van de Deurbel en als die "true" wordt is dat de trigger om vervolgens de actie uit te voeren.
228 is mijn QA ID van mijn Sonos device. Vervolgens de locatie van de Chime.mp3, true betekend dat we eerst een snapshot maken van waar de Sonos mee bezig was, dan voeren we de afspeel actie uit op volume 40 en vervolgens resumed de Sonos weer met waar hij daarvoor mee bezig was eventueel.
Dus stel dat je je Sonos Playbar aanspreekt maar dat er ook TV gekeken wordt op volume 20. Dan mute hij dus de tv, speelt het geluid af op 40 en resumed weer de TV op 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soesje

Soesje

is ook zo

Na 1 van de updates vorig jaar is de widget Yubii scenes bij mij weggevallen in iOS. Is er een manier om deze aan de praat te krijgen? Ik krijg soms wel een Siri suggestie voor een shortcut, maar in “shortcuts” staat Yubii ook niet. Werkt dit bij iemand?

Apple / iOS
Widgets enabled in de app (ook al uit- en aangezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soesje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:57:
Na 1 van de updates vorig jaar is de widget Yubii scenes bij mij weggevallen in iOS. Is er een manier om deze aan de praat te krijgen? Ik krijg soms wel een Siri suggestie voor een shortcut, maar in “shortcuts” staat Yubii ook niet. Werkt dit bij iemand?

Apple / iOS
Widgets enabled in de app (ook al uit- en aangezet)
Helaas, ze werken aan app updates “zo zeggen ze” .
Maar het komt door de update van iOS naar 18. Traditionele widgets werken daar niet meer en ze moeten de apps dus updaten maar dat laat erg op zich wachten. Hier is dat ook momenteel het grootste irritatiepunt. Ik gebruikte ze alleen maar eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soesje

Soesje

is ook zo

GeeMoney schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:20:
[...]

Helaas, ze werken aan app updates “zo zeggen ze” .
Maar het komt door de update van iOS naar 18. Traditionele widgets werken daar niet meer en ze moeten de apps dus updaten maar dat laat erg op zich wachten. Hier is dat ook momenteel het grootste irritatiepunt. Ik gebruikte ze alleen maar eigenlijk.
Ja same. Maar Siri vraagt soms wel of ik een scene wil uitvoeren, die werkt dan ook. Alleen de app komt niet voor in shortcuts. Hoopte dat er een alternatief was op de widgets. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 01:06
Ik heb sinds kort (ongeveer 2 weken) dat de Philips hue bridge niet meer verbonden is met de Fibaro Home Center 3. Als ik hem opnieuw probeer te verbinden dan lukt dat niet.

To be able to use Hue, new user needs to be registered. To do so, you need to press button on the bridge and than within 30s press "Create user" button below.

Dus eerst op de hue bridge grote knop drukken en erna op create user. De hue bridge heeft een vast ip adres die volgens de app nog steeds klopt.

Het resultaat is: Current State:
Connection timeout error.

Zijn er meer die dit probleem hebben of een oplossing hiervoor hebben? Ik gebruik de Walli Controllers om de Philips Hue lampen aan te zetten dus de koppeling is voor mij wel redelijk belangrijk.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Nu online
Welke QA gebruik je om te koppelen? Heb zelf die van Petrk een tijd gebruikt. In die QA kon je de verbinding herstarten.

Maar als het totaal niet meer functioneert dan is het helaas wel wat werk, maar verwijderen en opnieuw instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Jfwiet schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:17:
Welke QA gebruik je om te koppelen? Heb zelf die van Petrk een tijd gebruikt. In die QA kon je de verbinding herstarten.

Maar als het totaal niet meer functioneert dan is het helaas wel wat werk, maar verwijderen en opnieuw instellen...
Ik heb geen idee welke QA het precies is. Ik voeg hem toe via Voeg apparaat toe en dan kies ik Ander Apparaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0Sw53NSlRLuaPGUGPnbc4OQ0AQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lbnhEbeb4MsKhsXYVsZwGov0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Nu online
Ja dat is de integratie/Quick App van FIBARO zelf.

https://forum.fibaro.com/...ll-in-one/#comment-216725

Dat is de QA die ik gebruikt heb, zit ook meer functionaliteit in.

Dit is ook een hele populaire: https://forum.fibaro.com/files/file/396-childrenofhue/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 18:39
Na een hele lange stilte qua niewe devices, komt aeotec met de siren 7.
Komen er verder nog nieuwe devices uit van diverse fabrikanten of blijft het hierbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
akatar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:26:
Na een hele lange stilte qua niewe devices, komt aeotec met de siren 7.
Komen er verder nog nieuwe devices uit van diverse fabrikanten of blijft het hierbij?
Fibaro is inmiddels “Nice” . En die heeft onder andere nieuwe intercom/camera’s gelanceerd maar volgens mij zijn dat onder water stiekem rebranded ander spul.
Ze zijn verder druk bezig de apps en software te vernieuwen qua look & feel en ivm de overgang naar Nice heb ik het idee dan nieuwe devices te ontwikkelen. Wat er is op Z-Wave gebied althans werkt al wel verrassend goed en is energie zuinig.

Wat volgens mij echt beter moet is zorgen dat ze goede developers binnen halen en dat ook de QuickApp’s beter en meer van de grond komen voor bijvoorbeeld native integraties met grote spelers. Denk aan slimme laadpalen, auto apps, warmtepompen etc.

Dat is nu toch vaak geknutsel of met externe “proxies” als Home Assistant ernaast omdat het native niet kan maar op HomeAssistant wel een batterij developers is die die code maken/onderhouden. Al gaat dat ook vaak gepaard met breaking changes maar goed. De mogelijkheid is er in ieder geval.

Ik mis mijn Audi integratie in Fibaro en doe dat dus nu via Home Assistant net als modbus naar mijn Fairland warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
GeeMoney schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:33:
[...]

Fibaro is inmiddels “Nice” . En die heeft onder andere nieuwe intercom/camera’s gelanceerd maar volgens mij zijn dat onder water stiekem rebranded ander spul.
Ze zijn verder druk bezig de apps en software te vernieuwen qua look & feel en ivm de overgang naar Nice heb ik het idee dan nieuwe devices te ontwikkelen. Wat er is op Z-Wave gebied althans werkt al wel verrassend goed en is energie zuinig.

Wat volgens mij echt beter moet is zorgen dat ze goede developers binnen halen en dat ook de QuickApp’s beter en meer van de grond komen voor bijvoorbeeld native integraties met grote spelers. Denk aan slimme laadpalen, auto apps, warmtepompen etc.

Dat is nu toch vaak geknutsel of met externe “proxies” als Home Assistant ernaast omdat het native niet kan maar op HomeAssistant wel een batterij developers is die die code maken/onderhouden. Al gaat dat ook vaak gepaard met breaking changes maar goed. De mogelijkheid is er in ieder geval.

Ik mis mijn Audi integratie in Fibaro en doe dat dus nu via Home Assistant net als modbus naar mijn Fairland warmtepomp.
Klopt, die brengen dezelfde devices uit onder de naam nice, alleen iets nieuws zie ik nog niet komen.
De qa (plugins) blijven een beetje in de hobbyhoek, hoe goed de plugins ook zijn, het is (voor zover ik weet) niet mogelijk om de gebruiker een paar vragen te stellen om de qa in te stellen qua settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
er is toch een modbus integratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
akatar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:41:
er is toch een modbus integratie?
Modbus RTU over TCP zijn een paar QA's van die 7 tientjes per stuk kosten van een Poolse vent ofzo maar niet lijken te doen wat ik zoek.
Ik wil gewoon een device over tcp aan kunnen spreken en registers kunnen uitlezen en wijzigen. Het is mij nog niet gelukt in ieder geval al heb ik er ook niet veel tijd aan besteed nog.

Soms is de developer van de betreffende QA ook te vinden op het forum van Fibaro.
Zo is het mij gelukt om 2 QA's met specifieke settings te krijgen die in mijn situatie uitkomst boden.

@Soesje de nieuwe Yubii app staat weer Widgets toe in iOS18 !

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 05-08-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@GeeMoney

Ik meende dat Joep iets met modbus deed of de tibbler dev?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Jij zit vast nog wel op dat discord channel, daar lopen ze beiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
akatar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:35:
Jij zit vast nog wel op dat discord channel, daar lopen ze beiden
zit ik en laatst nog een balletje opgegooid maar ze doen geen rtu over tcp helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
GeeMoney schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:41:
[...]

zit ik en laatst nog een balletje opgegooid maar ze doen geen rtu over tcp helaas.
Ik loop er al een tijd niet meer maar kon me niet voorstellen dat ze weg zouden zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Hét grote voordeel van Fibaro vind ik dat het zo stabiel is. Ik heb hier een systeem van inmiddels zo’n 10 jaar oud en heb er de laatste jaren echt nix aan gedaan. Het blijft gewoon doen wat het moet doen en langzaam aan begin ik me af te vragen wanneer ik de eerste storing(en) tegen ga komen. Niet dat ik ze wens, maar gaat al zo lang goed…

En dat hoef je met Home Assistant niet te proberen. Dat gebruik ik nu ook zo’n 10 jaar, maar als ik een paar maanden geen onderhoud gepleegd heb, dan bezorg ik mezelf af en toe een flinke bult werk omdat ik uit moet zoeken welke dingen er nu weer veranderd zijn, nieuwe notaties in yaml, functies erbij maar zeker ook eraf en meer. Dat is daar nou weer wat jammer aan HA…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
@Hippe Lip
Same here, mijn fibaro is rock steady, mijn home assistant (yellow) is altijd wel iets mee. Zigbee stopt er elke 2 a 3 dagen wel mee, terwijl die ingebouwd zit op de yellow.

Dus hier draait alles wat belangrijk is op de hc3 en de rest op ha en hs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik postte in maart nog dat ik problemen had met de Philips Hue apparaten via de Hue integratie, dit heeft zichzelf automatisch opgelost met een firmware update ongeveer 1 maand geleden.

Ik had er helemaal niks meer aan gedaan totdat mijn vrouw per ongeluk op een schakelaar drukte die een aantal Philips Hue spotjes zou aanzetten. Tot onze verbazing werkte die knop ineens weer. Toen ben ik eens gaan nadenken en het enige wat ik ervoor in het weekend had gedaan was een firmware update uitgevoerd. Dus ik neem aan dat daar ook de fix bij zat voor de Philips Hue integratie.

Pagina: 1 2 3 Laatste