Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:42
Mede-auteur:
  • Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54

Joepv

Fibaro Home Automation

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtPstMot42D0zeXHPZhfgFDhkY8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7r2vUWHIRrKKpiv9epGlJlHH.png?f=user_large

Home automation krijgt steeds meer aandacht en ook op tweakers zijn er tal van topics van diverse apparaten of oplossingen maar Fibaro lijkt nog te ontbreken.
Tijd om daar verandering in te brengen :) .

FIBARO is een merknaam met zijn roots in Polen welke zich toespitst op het Internet of Things technology. Het bied diverse oplossingen in de vorm van hardware en software om jouw huis slimmer te maken. Denk aan diverse dimmers, switches, sensoren, controllers (HC2/HC3) en knoppen of schakelaars. Je kan het zo gek niet bedenken of zij bieden er een apparaat of stuk code voor.

Belangrijk gegeven hierin is de controller en de diverse protocollen.
Fibaro is voornamelijk groot in het aansturen van Z-wave devices maar biedt vanaf de HomeCenter 3 ook diverse andere protocol ondersteuningen aan.
Denk aan Nice, Elero of Zigbee devices.

Het beheren en aansturen of uitvragen van al die devices doe je middels een controller.
Fibaro biedt daarin een aantal keuzes:

HomeCenter controllers

Homecenter 2, Homecenter 2 Lite
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALDsgk2FJ2qJ5dRohOAAfFXQzuE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SqRqUycU4otatCh8nFZQY5Gj.png?f=fotoalbum_medium

Homecenter 3, Homecenter 3 Lite.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nniOVbLm236mkv3q5Ks_vKFGi90=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/pv5H60iwmMIyhBXAglHqHmId.png?f=fotoalbum_medium

De HomeCenter 3 is zoals de naam al doet vermoeden natuurlijk de opvolger van de HomeCenter 2.
Voornamelijk het aantal ondersteunde protocollen is een groot verschil tussen de twee en zeker als je iets met Philips Hue wilt doen of Nice, Zigbee devices is de HomeCenter 3 de juiste keuze.
Begin je net, wil je gewoon een paar dimmers of schakelaars aansturen dan kan je kiezen voor een Lite variant.
Mijn ervaring is echter, zodra je eenmaal begint zal je al snel merken dat de Lite wel zijn beperkingen kent.

De basis interface

De controllers zijn middels een webinterface beschikbaar en begeleiden je middels wizzards naar een eerste basis configuratie en het koppelen van een eerste device.
Hier een screenshot van mijn interface. Links een navigatiebalk om snel naar dit dashboard te springen of naar je Scenes of het Energypanel bijvoorbeeld. Daarnaast mijn overzicht van de gedefinieerde ruimtes en rechts zie je het overzicht aan devices binnen die ruimtes. De iconen verraden al een beetje wat het zijn :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGNz4_Z8VFQ42V_laZc-cKw_XtQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/IFd8knrFJ2APQflUPd6Xf2tj.png?f=fotoalbum_medium
De interface is clean en spreekt dus grotendeels voor zich.

LUA code of block scenes

Een sterk punt van de Fibaro controllers is de ondersteuning van LUA code.
Meer informatie is te vinden op de wikipedia : Wikipedia: Lua (programming language)
<LUA code uitleg voordelen>

Daarnaast biedt LUA een scala aan mogelijkheden om zeer geavanceerde scenes te maken al vergt dat wel een leer curve, zeker als je niet met een programmeertaal bekend bent.
Kleine disclaimer: Er heeft een behoorlijke re-write plaats gevonden van de LUA code waardoor helaas veel code die eventueel in HomeCenter2 (al dan niet door de community) geschreven is niet zomaar bruikbaar is binnen HomeCenter 3.

Naast dus de ondersteuning van LUA code bieden ze ook een grafische vorm van "programmeren". De zogenaamde block scenes. Een voorbeeld van een block scene:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UI6_k7bMbjXG1PlyWl3kLAy5BME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4rPdfWauhvREJz27RWg33LMH.jpg?f=user_large
Een simpele grafische manier van het slepen van acties of devices. "Bij zonsopgang, walli in de woonkamer aanschakelen."

QuickApps en Fibaro Marketplace

Een mooie toevoeging in HomeCenter 3 is QuickApps.
Het concept QuickApps is een doorontwikkeling van de oude plugins en virtual devices welke in HomeCenter 2 een grote rol speelden.
Quick Apps bied je de mogelijkheid om integraties te maken met devices welke geen Z-wave of ander ondersteund protocol hebben maar wel een API bieden.

Vanuit Fibaro is er een Marketplace beschikbaar om Quick Apps gebouwd vanuit de community te downloaden en te installeren op je eigen HomeCenter 3 wat er dan uit ziet als een device maar een paar variabelen kent zoals een url, user-id/password combinatie en onderwater dus code uitvoert om een API te bevragen.

Een voorbeeld van een QuickApp die ik in gebruik heb is bijvoorbeeld die van Doorbird.
Mijn Doorbird deurbel bied zelf een API aan en vanuit de community is er een Quick App geschreven welke dat onderwater allemaal uitvraagt voor mij en ik alleen maar mijn Doorbird IP hoef op te geven met een userid/password. Geen Z-wave dus maar wel het apparaat aan kunnen sturen of uit kunnen vragen.

De links naar de MarketPlace van Fibaro en als voorbeeld de Doorbird QuickApp:
Fibaro Marketplace
Doorbird QuickApp

Mobiele app integratie

Uiteraard is het niet handig om continu op een webinterface in te moeten loggen dus is er natuurlijk ook een mobiele app beschikbaar.
De mobiele app heet Yubii, Deze is beschikbaar voor zowel iOS als Android en kan via de Fibaro Cloud of lokaal verbinding maken met je HomeCenter controller en biedt een nette, simpele interface welke weer volledig in te stellen is naar wens. (welke devices of scenes wel of niet zichtbaar, positie op de app, etc.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5odMtj9mr5nBf9CokujnQ7ctvbE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/6J2sdk94fktiSqEutWMMckeW.png?f=fotoalbum_medium
Yubii for Apple iOS
Yubii for Android

Waarom een Fibaro?

Ik heb zelf voor Fibaro gekozen in verband met de brede ondersteuning van devices en sinds versie 3 ook de meerdere protocollen. Het een dedicated appliance is met een laag energieverbruik, een zeer actieve communicatie heeft en het niet afhankelijk is van cloud diensten of producten om binnenshuis nog je lampen of scenes te kunnen gebruiken, met en zonder internet dus net zo bruikbaar.

Jaren terug ben ik begonnen met een HomeCenter 2 en ben sinds kort overgestapt naar een HomeCenter 3.
Functioneel heeft het mij nog geen grote voordelen gebracht behalve dat de interface er frisser uitziet, het apparaat zelf sneller reageert en ook de devices en scenes sneller lijken te schakelen tov de HomeCenter 2.

Voor een mooie prijs kon ik een tweedehands HomeCenter 3 overnemen en heb zodoende de overstap gemaakt.

Wat doe ik er dan bijvoorbeeld zelf mee:
  • Zo goed als alle lampen en dimmers in en buiten huis zitten achter een Fibaro Dimmer 2 of een Double Switch. Hierdoor kan ik de lampen met de knoppen op de wand bedienen maar ook middels de Yubii app.
  • Mijn Doorbird deurbellen en automatisch toegangshek zitten erop. Hierdoor kan ik dus het hek openen en sluiten middels scenes of acties vanuit scenes of de Yubii App. Denk dan aan bij het indrukken van de deurbel in de avond automatisch het buitenlicht aanzetten of een push notificatie versturen of een snapshot maken van de camera.
  • Mijn buiten en tuinverlichting schakelt automatisch op zonsondergang en/of op beweging. De verlichting in mijn overkapping schakelt op beweging en minder dan 100Lux bijvoorbeeld.
  • Door middel van Motion Sensors op de overloop gaat in de nacht automatisch het badkamerlicht op 5% aan bij beweging. Hierdoor weten mijn jonge kinderen de wc te vinden zonder een knop in te hoeven drukken.
  • Scene film kijken dimt bepaalde lichten en zet de tv aan (mocht deze uit staan).
  • Scene slapen gaan zet alle woonkamer lichten uit op 1 na zodat ik naar de gang kan lopen en tevens gaat het badkamerlicht automatisch aan.
  • Middels Wallplugs schakel ik mijn (buiten) kerstverlichting op basis van zonsondergang en gaat om een vaste tijd uit.
  • Mijn gazon en borders kan ik bewateren middels scenes of vanuit de app

Tips of interessante LUA codes en scenes

Enfin, het idee is duidelijk :) .

Ik zoek nog mede auteurs dus als je je geroepen voelt stuur mij dan even een DM. De openingspost is nog onderhevig aan opmaak en uitbreiding.

[ Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 12-01-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-10 19:07
Voor zover ik weet is er nog steeds een blok waar je een vertraging op kan instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxZXjS-fDIA_AqIfliYJoozngGU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PbvEfsN0qqbx0yK7SBpTWnJx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
GeeMoney schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:29:
[...]

Probeer dat eens op een dimmer device?
Die optie heb ik namelijk niet hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omweI81i6yx5MhBIBDgWpL_5hVg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I84ttUVro4mH8G3g344DV3s7.jpg?f=user_large

dit bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe dan ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrnSaWkuJCLtrOgu2y9jOnqjO9E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/eqqUrlb2reYQyCJAiXqN48oT.png?f=fotoalbum_medium

Ik laat mij graag verrassen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
@GeeMoney
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LJMF1NRF5UL1cG6wcEC69aqNR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4wxnwq81VwyeQF49hZzGFbK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik versleep gewoon dit blok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Meeste devices hebben een instelling om de laatste stand te onthouden, dus als de laatste stand 40% was (laatste keer dat hij aanstond, zal hij daar weer heen gaan) denk dat je het daar moet zoeken.

Je laatste opmerking kan je gewoon doen met een variabele:
als tijd is zonsopgang -> dim naar 30% enz

zie (deel scene) screenshot, waar ik bv variabelen gebruik en dat blok mat elke/alles is waar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbnVoyHh3qIoRjwLTTVhTtEjjVU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I3Y0odowY5Nh44DscDmk9iv1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zal in ieder geval mijn LUA code delen om de Unifi Presence QuickApp waarde uit te lezen en aan de hand daarvan een actie uit te voeren.

Daarnaast heb ik zelf een global-variabele gemaakt die AUTOMATION heet en de waarde TRUE bevat.
Settings -> General -> Variables:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9Z_yoRTDYwAcLGLPdb1ghNwQhs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qlvAC9nTqUdg4EVyNqndJ4OK.png?f=fotoalbum_medium

Als ik nu eens alle scenes wil stoppen dan hoef ik ze niet afzonderlijk aan te klikken of te stoppen maar wijzig ik gewoon deze variabele naar FALSE en klaar. Zeker met 50+ scene's begint dat soms handig te worden :).

De LUA code voor de Unifi Presence check ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
CONDITIONS

{
  conditions = { {
      isTrigger = true,
      operator = "==",
      property = "AUTOMATION",
      type = "global-variable",
      value = "TRUE"
    }, {
      isTrigger = true,
      operator = "==",
      property = "mobiledeviceshome",
      value = "1"
    }, {
      isTrigger = true,
      operator = "matchInterval",
      property = "cron",
      type = "date",
      value = {
        date = { "00", "07", "4", "3", "*", "2023" },
        interval = 300
      }
    }, {
      conditions = { {
          isTrigger = false,
          operator = "match>=",
          property = "cron",
          type = "date",
          value = { "00", "07", "*", "*", "*", "*" }
        }, {
          isTrigger = false,
          operator = "match<",
          property = "cron",
          type = "date",
          value = { "00", "19", "*", "*", "*", "*" }
        } },
      operator = "all"
    } },
  operator = "all"
}

ACTIONS

--local v = fibaro.getValue(QA-ID,"value") <-- alleen uncommenten bij troubleshooten en vul je eigen QA-ID in.
--hub.debug("Scene#",v) <-- alleen uncommenten bij troubleshooten, vul je eigen Scene nr in.
if ((hub.getValue(204, 'value') == 0.0)) then
     hub.call({51}, "closed")
     hub.setGlobalVariable("mobiledeviceshome", "0")
end

De Automation trigger is dus duidelijk, vervolgens heb ik een start datum trigger met een interval gezet en dat de scene mag lopen tussen 07:00-19:00 uur. Ik heb een globale variabele gezet "mobiledeviceshome" met een standaard waarde van 1.
204 is mijn QuickApp ID van de Unifi Presence en wanneer deze waarde dus 0.0 is (betekend geen MAC adressen van mijn lijst gevonden op het WiFi netwerk) en mobiledeviceshome globale variabele is 1, dan schakelt hij in mijn geval mijn toegangshek relais door de actie op device 51 "closed" uit te voeren en hij zet dan de globale variabele mobiledeviceshome naar 0. Over 5 minuten loopt de scene weer en zal hij niets triggeren omdat de globale variabele mobiledeviceshome geen 1 is. Hij triggered nu dus niet onnodig mijn toegangshek.
Als ik weer thuis kom wordt de mobiledeviceshome door de Unifi QA weer op 1 gezet zodra ik weer op de WiFi zit en de cirkel is weer rond.

Als je bijvoorbeeld een lamp wilt uitschakelen krijg je bijvoorbeeld:
code:
1
hub.call({36}, "turnOff")

Device 36 is in mijn geval een dimmer :).

Tevens heb ik een "ruimte" gemaakt welke Automation heet. Hieronder laat ik alle geautomatiseerde scenes vallen zodat mijn default webinterface en mobiele app overzicht alleen de scenes laat zien die ik zelf ook wil kunnen triggeren. Mijn buitenlicht schakelt op zonsondergang en gaat om een bepaalde tijd uit, die scene moet gewoon altijd lopen maar hoef ik dus niet in mijn mobiele app zichtbaar te hebben.

Settings -> Rooms -> Add Room - Automation.

In de mobiele Yubii app laat ik de ruimte Automation dus weg, of je zet hem hidden in de Fibaro interface, dat kan ook.

[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 05-03-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb van een Slovaakse Fibaro member zijn QuickApp ontvangen om Goodwe omvormers uit te lezen van verschillende series. Het heeft wellicht nog wat rest puntjes maar de waardes uitlezen van 1 van mijn omvormers gaat perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xz5Xu-ihjlfgjJa2jiY1xD07YZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tzZ8PudilOHGgJ1RhrGnkBVl.png?f=user_large

Zoals je ziet is een deel nog niet vertaald naar het Engels en toevallig heb ik twee omvormers hangen en het lijkt erop alsof er momenteel maar 1 omvormer tegelijk uitgelezen kan worden aangezien de tweede niet verzameld. Ik ben bezig te onderzoeken waardoor dat is samen met de ontwikkelaar.

We kunnen geen bestanden delen hier maar mocht je een GoodWe DT/EM/ET omvormer hebben dan kun je mij een PM sturen. Het mooie is dat dit lokaal de omvormer uitleest en dus niet afhankelijk is van cloud (Sems) portal.

PS. ik ben op zoek naar die-hard LUA coders, ik zou dolgraag mijn elektrische auto willen uitlezen/aansturen vanuit Fibaro. Het betreft een Audi welke middels myAudi app en website al die functies biedt maar hoe mooi zou het zijn als ik vanuit Fibaro met scenes en triggeres de boel uit kan lezen en aan zou kunnen sturen :)
Er is een Homey Pro variant van de VAG groep apps maar goed, we zitten hier op het Fibaro sub-topic :9.

(VW, Audi, Skoda, Seat gebruiken naar mijn idee allemaal dezelfde back-end, als je er dus 1 werkend heb, zijn de andere "zo op te voeren" )

[ Voor 61% gewijzigd door GeeMoney op 09-03-2023 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:07
GeeMoney schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:03:
Ik heb van een Slovaakse Fibaro member zijn QuickApp ontvangen om Goodwe omvormers uit te lezen van verschillende series. Het heeft wellicht nog wat rest puntjes maar de waardes uitlezen van 1 van mijn omvormers gaat perfect.

[Afbeelding]
Nice, daar ga ik ook mee aan de gang. In de zomer komt er hier een solaredge systeem en dat wil ik natuurlijk ook in de HC3.

Wat ik zelf dan ook gelijk ga doen, en vind dat een van mijn tofste integraties, is de data in influxdb rammelen, en mooi weergeven in grafana.

Heb je ook al zoiets ? Ik vind het echt tof data in grafieken.
Practisch alle waarde's uit de homecenter komen in de tabellen, ik heb dit er mee gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BRwlCtgq8NwZXtnrdHY1AvRais=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IB2tblHf5d7SK1ziarnHEMX7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb nog een andere block scene gemaakt omdat mijn Unifi Presence nu dus uit te lezen is heb ik een scene gemaakt die alle lichten uitzet als het overdag betreft, er niemand thuis is en het buiten licht is. Mijn kinderen laten nog weleens hun kamerlicht branden en ondanks dat het LED is tegenwoordig is het toch zonde als we dat niet opmerken :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkDqKRHvTYpFbHi-dZL1ZKA6cfM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YU5V0wG20sjB8VYA9AxGVucX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben weer aan het hobbyen geweest met mijn Doorbird deurbellen.
Naast dat ik ze uitstekende devices vindt om als intercom te dienen hebben ze nog een groot voordeel. Ze hebben een Open API en er zijn QuickApps beschikbaar om ze in Fibaro te integreren. Welliswaar niet als intercom maar wel als camera, de IR-led kan je schakelen en je kan een 24V relais schakelen want standaard ondersteunen de meeste Doorbirds ten minste 1 relais tot 24V.

Nu heb ik in mijn nieuwbouw woning een Hörmann Promatic 3 sectionaal garagedeur met een losse afstandsbediening. Ik heb de Manual er eens op nageslagen van dat ding en ik kwam erachter dat deze een externe impulsschakeling ondersteund op 24V!

4.2.2 Externeimpulsschakelaar* ▶ Zie afbeelding 12 / 13
Eén of meerdere schakelaars met sluitercontacten (potentiaalvrij), bv. binnendrukknop- of sleutelschakelaars, kunnen parallel worden aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXV8Jxad_zWmk7if7i3GrNnY1GY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/KRWm9qTNAj1Qmm7btry7fMmw.png?f=fotoalbum_medium

Vanuit mijn Doorbird heb ik dus een UTP kabel getrokken en 2 aders verbonden op de relais schakeling van de Doorbird en de andere 2 in de aansturing van mijn Hörmann.
Nu kan ik dus vanuit de Doorbird "dom" het relais schakelen en dan gaat de deur open, of de deur gaat dicht. Omdat de stand niet te bepalen is zonder een deur/raam sensor kan je dus de garage deur nu triggeren en dus open zetten maar als je hem vergeet weer te triggeren dan blijft de deur dus de hele dag open.

In de Doorbird app heb ik daarom de relais trigger op mijn normale user-account dicht gezet en mijn Doorbird Fibaro account die ik al had ivm de camera en IR-Leds toegestaan dat die het relais wel mag triggeren.

Vervolgens heb ik een Global-variabele gemaakt: garagedeuropen = 0 .
Standaard is mijn deur dus dicht.
Dan heb ik vervolgens twee scenes gemaakt: Garage openen - Garage sluiten.

Garage Open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCRH90F2Foelvs4v2rbtHMiKDls=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/EAJFK5bMzXCLbKPGUAZjY8P2.png?f=fotoalbum_medium
Deze kijkt dus of global variabele AUTOMATION op TRUE staat, dan controleer hij of er tenminste 1 device binnen mijn Unifi netwerk aanwezig is en of de huidige stand van de global variabele garagedeuropen dus 0 is, dan triggeren we het relais en wijzigen we de global variabele garagedeuropen naar 1 .

Garage Sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BApO2Hc8qUDMzasQ0DGEtaG5T3w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/lcHOL8L4TJTFeQZT7RRFhurn.png?f=fotoalbum_medium
Deze kijkt dus of global variabele AUTOMATION op TRUE staat, dan controleer hij of er tenminste 1 device binnen mijn Unifi netwerk aanwezig is en of de huidige stand van de global variabele garagedeuropen dus 1 is, dan triggeren we het relais en wijzigen we de global variabele garagedeuropen weer naar 0 .

Vergeet niet om de scebes op manual te zetten ipv auto start natuurlijk, anders blijft hij ze om en om zelf triggeren doordat de variabele wijzigd.

Uiteraard kan je je eigen ideeën erop loslaten. Ik wil niet dat mijn garage deur getriggered kan worden als er niemand thuis is bijvoorbeeld, vandaar de extra variabele check op Unifi Presence.
Ook heb ik nog een Motion Sensor in mijn garage hangen dus als er beweging gedetecteerd wordt gaat hij niet dicht. Ik ga ook nog een lamp erbij schakelen en de hoeveelheid Lux daarvoor gebruiken uit diezelfde Motion Sensor.

Voor de veiligheid ga ik toch nog een deur/raam sensor plaatsen die in een automatische scene gedurende de hele dag zal controleren of de garage dus eventueel open is en er geen beweging is geconstateerd, dan alsnog sluiten. Het kan namelijk wellicht toch voorkomen dat het openen of sluiten om wat voor reden dan ook niet gelukt is. Als dat twee keer niet lukt laat ik aan de hand daarvan een push melding sturen naar mijn telefoon.

PS. zowel in mijn Garage Open scene als Garage Sluiten scene zet ik mijn relais beide keren op "open" dit betekend relais kortstondig schakelen en heeft niets met daadwerkelijk openen of sluiten te maken. :)

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 12-03-2023 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Weer wat kleine toevoegingen :)
Soms is het handig om scenes te maken welke tijdens de nacht of juist overdag hun werk doen.
Standaard kan je alleen volgens gezette tijden werken of "na zonsopgang" of na "zonsondergang".
Daarom is het makkelijk om een globale variabele te maken welke van status wijzigt door middel van een dag/nacht scene die je aan kan maken.

Definieer een enumerated globale variabele:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltKqzGIRvuO_TIyQyismo7QCvLE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QicQHGOzpZadxoVWWqEx6W3t.png?f=user_large

Deze geef je dus twee values mee; Day / Night .

Vervolgens maken we twee scenes die de status van die globale variabele gaan beïnvloeden aan de hand van zonsopgang en zonsondergang:

Day:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYeyd9pkV0Qz5GJ9d6EIlP-o3PI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vtbGKhJpFYdDdc2tr9Z2V9Hv.png?f=user_large

Night:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6iWVZ_y5yX02x3YxJOEcpkvUSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QH5K6HZZigMslcRDgYNGpt5q.png?f=user_large

Een praktijkvoorbeeld waarin dit handig is kan bijvoorbeeld zijn:
Zet lampen XX aan als Motion Sensor breached is maar alleen gedurende de nacht.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
CONDITIONS:

{
  conditions = { {
      conditions = { {
          id = 1523,
          isTrigger = true,
          operator = "==",
          property = "value",
          type = "device",
          value = true
        }, {
          id = 228,
          isTrigger = true,
          operator = "==",
          property = "value",
          type = "device",
          value = true
        } },
      operator = "any"
    }, {
      conditions = { {
          id = 1525,
          isTrigger = false,
          operator = "<=",
          property = "value",
          type = "device",
          value = 1
        }, {
          id = 230,
          isTrigger = false,
          operator = "<=",
          property = "value",
          type = "device",
          value = 1
        } },
      operator = "any"
    }, {
      conditions = { {
          isTrigger = false,
          operator = "==",
          property = "dayTime",
          value = "Night"
        } },
      operator = "any"
    } },
  operator = "all"
}

ACTIONS:

--    This scene turns on one or more lights: 
--    when Lux level is below a certain level (see DECLARATIONS) and 
--    shows the Lux level of one ore more Lux sensors and 
--    turns off the lights after a certain time (maxTime), 
--    unless there is motion from one or more Motion sensors

-- Please enter the right ID's (if more than one, seperate by ",") and the prefered maxTime for the lights to stay on 

local light = {236} -- ID's of the lights to turn on
local motion = {1523,228} -- ID's of the Motion sensors to check if they are breached
local lux = {1525,230} -- ID's of the Lux sensors to (only) show the lux level
local maxTime = 2*60  -- Maximum time the sensor should be safe before turning off (n*60 where n is minutes)
local sleepTime = 5 -- Time in seconds between each check of the Motion sensor (default = 5)
local debug_TAG = "Garage light ID:" ..sceneId -- Tag for the debug messages

-- Below here no changes are necessary

for i in pairs(light) do -- Turn on the lights
  --fibaro.debug(debug_TAG,"Turning on (ID " ..light[i] ..") " ..fibaro.getName(light[i]) .." for " ..maxTime .." seconds")
  fibaro.call(light[i],"turnOn")
end

for i in pairs(lux) do -- Show the lux level of the Lux sensors
  --fibaro.debug(debug_TAG,"Current Lux level " ..lux[i] .." " ..fibaro.getName(lux[i]) ..": " ..fibaro.getValue(lux[i],"value"))
end

local safeTime = 0
while safeTime < maxTime do -- Loop until maxTime is reached
  fibaro.sleep(sleepTime*1000)                 
  safeTime=safeTime+sleepTime 
  --fibaro.debug(debug_TAG,"Counting up safeTime " ..safeTime .." to maxTime " ..maxTime)
  for i in pairs(motion) do 
    if fibaro.getValue(motion[i],"value") then -- Check if Motion sensors are breached
       --fibaro.debug(debug_TAG,"Reset by Motion sensor " ..motion[i] .." " ..fibaro.getName(motion[i]))
       safeTime = 0 -- Reset safeTime to zero
    end
  end
end 

for i in pairs(light) do -- Counted down to maxTime, turn off the lights
  --fibaro.debug(debug_TAG, "Turning off " ..light[i] .." " ..fibaro.getName(light[i]))
  fibaro.call(light[i],"turnOff") 
end

In dit voorbeeld worden er twee Motion Sensors uitgelezen op beweging en moet de Lux waarde onder een drempelwaarde zitten en het moet "Night" zijn. Als dat allemaal waar is en de Sensors Safe zijn dan gaan de lichten uit.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 14-03-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
GeeMoney schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Ik zit nog eens te kijken maar dit had toch hetzelfde effect gehad in 1 groot blok ?
Je beide PIR's moeten waar zijn en je variabele moet waar zijn. Je had ze ook met zijn 3-en toch in 1 blok kunnen zetten ?
Nee, het blok is nog groter namelijk, staat niet op het screenshot.
Er was een reden dat ik dit zo heb gedaan, is alweer lang geleden. het werkt in ieder geval niet met alles in 1 blok

volgens mij was het omdat pir 1 of pir 2 niet samenging met de twee...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbTu53ZXx9UsAG0zlXXfmAFLWhM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FjVHkReHamFd7nd1yuNqWeYN.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Van de week is eindelijk mijn toegangshek compleet en werkend opgeleverd en ik heb daar gekozen voor een Doorbird D1101FV deurbel met fingerprint en extra I/O relais module die aan het toegangshek gekoppeld is.
Hierdoor kan ik zowel via de Doorbird en zijn app als de fysieke afstandsbediening van het hek en dus middels Fibaro mijn toegangshek bedienen.
Om mijn beweegredenen toe te lichten en voor een beeld van deze deurbel heb ik ook een review gemaakt : DoorBird D1101V IP Video Door Station, Surface-mount, RVS review door GeeMoney .

De Doorbird heb ik als camera opgevoerd in Fibaro en de extra relais modules zijn als QuickApp devices ook toe te voegen. De QuickApp staat hier: Doorbird QuickApp

Vervolgens configureer je in die QuickApp relais het juiste IP van je Doorbird, login en password en relais (1, 2 of 3 en hoelang de puls gegeven moet worden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg_yx06FU-9BdSEA443EW9tZQWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VZvOZI9TbyuWkCdYLD6PlWNX.png?f=user_large

De Doorbird heeft ook geofencing en kan naast een relais schakelen ook een HTTP(s) call uitvoeren.
Dat bied dus mogelijkheden aangezien je Fibaro scenes middels een https call kan laten uitvoeren.

Ik zat met een aantal uitdagingen:
  • Mijn vrouw wil graag als 1 van ons thuis is dat het hek overdag om vaste tijden gewoon open staat.
  • Als we toch allebei weggaan willen we dat het hek sluit.
  • Als 1 van ons dan komt aanrijden willen we dat het hek automatisch opent middels dus geofencing.
  • Mochten we in de nacht thuiskomen moet hij kortstondig openen bij aanrijden en binnen X minuten weer sluiten.
  • Bij visite of een volle oprit moeten we een uitzondering kunnen maken en het hek open kunnen laten.
Met geofencing is het probleem dat hij niet ziet of we juist aan komen rijden, of juist van huis wegrijden en daarbij kan de geofencing maar 1 relais schakelen.

Standaard situatie zonder fibaro:
Afstandsbediening met 3 knoppen: "Openen - Sluiten - Positie Vast" . Omdat het domme relais zijn doen feitelijk knop 1 en 2 exact hetzelfde. Als het hek dus dicht is en ik zou knop Sluiten indrukken gaat hij dus feitelijk gewoon open.

Praktijk:
We hebben het hek middels de afstandsbediening op de vaste open positie gezet. Dit doen we door knop Openen te gebruiken, wachten tot het hek volledig geopend is, en dan de knop "positie vast" in te drukken.

Nu blijft het hek blijvend open totdat 1 van de relais weer getriggered wordt. Hier zat ons probleem.
Als 1 van ons nu van huis ging en door het geofencing gebied reed, dan werd relais 1 getriggered en ging het hek dus dicht. Dat wilden we niet. Sterker nog. Als het hek weer opengezet was door mijn vrouw en ik kwam vanuit mijn werk weer thuis aanrijden dan ging het hek voor mijn snufferd dicht want wederom relais 1 werd getriggered.

Ik heb natuurlijk voorwerk gedaan en ik wist dat de Doorbird en de I/O module te koppelen waren aan Fibaro en dat de Doorbird relais kon schakelen en HTTP(s) calls kon doen.

De oplossing is dus om alle schakelingen van het hek door Fibaro te laten doen omdat ik dan de stand van het hek kan bijhouden en aan de hand daarvan dus acties wel of niet uit kan laten voeren.

Ik heb daarom een globale variabele gemaakt met Enumerated waardes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TE3ctfXX6G94yfbh4XV8voCKvoU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nw1d0RL10q0jXfKNqATxrEah.png?f=user_large
En deze handmatig even op Closed gezet.

De drie QuickApp relais zijn hetzelfde als de knoppen op de fysieke afstandsbediening:
"Relais 1 Open - Relais 2 Sluiten - Relais 3 Positie Vast" .

Vervolgens heb ik een scene gemaakt die wederom adv Unifi Presence eerst controleert of er tenminste 1 iemand thuis is en dan om 07:15 uur het hek open zet door Relais 1 en na 25 seconden Relais 3 te triggeren en de globale variabele dus naar "Open" te zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIs6Teji5VX28EwBca50cJV74oM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e6tEIa1MnjJOVeGqmP9onlwR.png?f=user_large

Dit werkt, we hoefden dus niet meer de fysieke afstandsbediening te pakken elke ochtend om het hek blijvend open te zetten.
Nu zaten we nog met de uitdaging van geofencing.
In de Doorbird zijn er 4 relais te schakelen. 1 door de deurbel zelf en dus 3 additionele door de extra I/O module. Ik heb het relais op de Doorbird zelf niet fysiek aangesloten dus die schakelt niets maar het is mogelijk om een HTTP(s) call als vervolg actie op het schakelen van een relais op te geven.
Dat ziet er als volgt in de Doorbird uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7lrzdXl4pt-djGixDxYRkcEXS0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rMfcj76LXiwibcn9sRkGYwbQ.jpg?f=user_large

En de HTTPs() call:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvXwz4U7WRiOs1Ssckrb4SS6jB0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kbm2L9Tisn5aj3A8S2FyJOrg.jpg?f=user_large

In de https call geef je je userid/password op (ik heb dus een dedicated doorbird-fibaro account gemaakt) het IP van je fibaro en dan middels de api welke scene uitgevoerd moet worden. Scene 105:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbDD5ALprVWk6O-f8F5sgLGwJ3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KMC074tvCXw176c2rvwGB4bx.png?f=user_large

Deze voert dus weer scene "Hek Openen" uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZb7Z59KlYAmMQGAwUr37f993zk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RdHJoGIxbBJclD8Qm3Whu0T4.png?f=user_large

Hier zit de truck. Deze kijkt of de globale variabele Toegangshek op "Closed" staat, staat hij dat dus niet, dan is het hek al open en zal de scene niets triggeren. Staat hij op Closed en ik kom dus door het geofencing gebied, dan gaat het hek dus open!

Scene105 is in principe overbodig, ik kan de Doorbird ook direct naar scene "Hek Openen" laten wijzen maar ik heb daar express niet voor gekozen omdat ik nu makkelijker andere scenes of wijzigen kan doorvoeren zonder dat ik in mijn Doorbird dus de https call ook moet wijzigen.

Dus nu gaat het hek al automatisch open in de ochtend als tenminste 1 van ons thuis is en blijft hij dus open als ik van huis wegrijd en mijn vrouw is dus nog thuis en als ik vervolgens weer aan kom rijden en het hek is al open, dan gebeurt er niets, is het hek om wat voor reden dicht, dan gaat hij open. Perfect !

Dan heb ik natuurlijk een scene die het toegangshek in de avond om een vast tijdstip sluit. Dit is uiteraard hetzelfde als de openen scene van 07:15 uur maar dan omgekeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygAovzKlGeEtFVsOdAhudnsY0-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L9e1bgpCYVAdA6nYQOntlrAY.png?f=user_large

Dit is een scene welke ik vanaf 21:30 uur elke 15 minuten laat lopen. De reden is simpel. Als ik een keer in de nacht thuis kom dan gaat het hek middels geofencing open (remember: geofencing kan maar 1 relais en 1 https call triggeren) maar ik wil natuurlijk niet dat hij vervolgens de gehele nacht open blijft staan of dat ik hem handmatig dicht moet doen.

Dan hebben we dus Punt 1, 3 en 4 inmiddels afgevinkt van mijn lijst.
Punt 2. Als we overdag allebei het huis verlaten willen we dat het hek zich ook enkele minuten na ons vertrek automatisch sluit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pISOhlOLMvJedBiXPsqVoonMKXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GXRnFWRX0iuSzlzFsvO9iqyX.png?f=user_large

Als er dus niemand thuis is (mobiledeviceshome = 0) en het Toegangshek is "Open" en het is tussen 07:30 en 21:00 uur wat hij elke 5 minuten controleert, dan sluit deze scene het hek en zet de globale variabele Toegangshek naar "Closed" .

Hiermee hebben we dus punt 1 tot en met 4 te pakken :)
Het werkt al een paar dagen als een trein en precies zoals we willen.
Het laatste puntje moet ik nog over nadenken maar mogelijk dat daar @Joepv zijn profiel suggestie om de hoek komt kijken :).

PS. het zal echt nog niet waterdicht zijn en natuurlijk voor verbetering vatbaar maar het leek mij leuk om ook uitgebreide scenes en gedachtes te delen omdat dit vaak ook kan helpen in andere oplossingen of situaties :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit zelf met een trigger/scene die mijn condities lijkt te negeren.
Weet iemand waarom in onderstaande situatie de scene Film Kijken altijd getriggered wordt ?
(Ook als dus de variabelen niet overeenkomen?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkSzzDcQOZA87yQcs1zPGKAti7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C5y7zPg1GjTEJusMj9lqmGJH.png?f=user_large

dayTime is duidelijk Night. Hij staat 100% zeker op Day en toch wordt de scene Film Kijken getriggered.

Moet ik er wel bij zeggen dat deze scene dus aangeroepen wordt ook in een andere scene. Die triggers lijken te werken want als daar een conditie wijzig dan gebeurd er niets.
Het zit dus in deze specifieke scene, ik neem aan dat elke scene zijn eigen condities checked ?

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riemer774
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-11-2024
Reeds gedaan, ik probeer met scede ID26 (2 x clicken) een scede te activeren, maar krijg het niet voor elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQ5agqQWtUYEySKZmA_3E7ERkeU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B4XOvVsGqGdLZXoIw6p6Kggy.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-10 21:15

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

a.wijdeveld schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:19:
Kan iemand me helpen hoe 4 temp. sensoren netjes op een FIBARO Smart implant aan te sluiten? Zie de post

[...]
Je maakt het zo wel erg moeilijk. Ik gebruik ook zo’n ding van Fibaro met vier sensoren eraan. Maar dat zijn digitale sensoren: DS18B20. Die zijn niet alleen veel nauwkeuriger, je hebt er ook geen aparte voeding voor nodig. Je hoeft alleen de 3 draadjes aan te sluiten en klaar is kees.

Ik gebruik de waterdichte versie. Gewoon strak met wat isolatietape vastzetten tegen de buis die je wilt meten. Eventueel wat isolatiemateriaal er overheen om de invloed van de omgeving zo klein mogelijk te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeIe6RVq5Dhvehj32LFz08ZifkQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IXRzoILQVaD509TjLvylmJpi.webp?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 17-01-2024 23:49 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Door middel van een werkende HTTP GET/POST binnen QA kun je natuurlijk ook andere API's of koppelingen mogelijk maken.

Hieronder een voorbeeld van een HomeAssistant sensor die ik uit wil lezen en beschikbaar wil hebben binnen Fibaro. Ik lees bijvoorbeeld mijn Batterij van mijn elektrische auto uit en zet die in een QuickApp binnen Fibaro:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
function QuickApp:tronnyStatus()
    self.http:request('http://<ip-homeassistant>:8123/api/states/sensor.tronny_primary_engine_percent', {
      options = {
        headers = {
            ['Content-Type'] = 'application / json',
            [ 'Authorization'] = 'Bearer <token>',
        },
        method = "GET"
        },
            success = function(response)
                --self:debug(response.data)
                local tronnyData = json.decode(response.data)
                self:updateProperty("value", tonumber(tronnyData["state"]))
                self:updateView("tronnyBattery", "text", "Batterij %: " .. tronnyData["state"])
                --self:debug(tronnyData["state"])
            end,
            error = function(message)
                self:warning("Cannot connect to the server! (error: " .. message .. ")")
            end
        })

-- loop elke 5 minuten deze functie
    hub.setTimeout(300000, function()
        self:ithoStatus()
    end)
end

function QuickApp:onInit()
    self:updateProperty("unit", "%")
    self:debug("OnInit tronnyStatus by Maarten")
    self.http = net.HTTPClient({ timeout = 5000 })
    self:tronnyStatus()
end

Binnen HomeAssistant moet je eenmalig een Token aanmaken en deze meegeven in je HTTP Request.]Dit Token maak je aan op de webinterface. Linksonder op je naam klikken en dan rechts helemaal naar beneden: Create Token. Let op, deze token is maar eenmalig zichtbaar. Deze token dien je achter de Bearer te plaatsen.

Inspiratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGZfncrUnOPYxbXhX8oVfHmCaaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lvbJ21eZHvDYmRUEaNUugdxE.png?f=fotoalbum_large

Om een sensor/enitity te wijzigen via de RestAPI op HA kun je een HTTP POST opdracht doen, hieronder start ik bijvoorbeeld de climate control op mijn auto via een QuickApp binnen Fibaro:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
self.http:request('http://<HA-IP>:8123/api/services/audiconnect/execute_vehicle_action', {
    options={
        method = 'POST',
        headers = {
            [ 'Authorization'] = 'Bearer <TOKEN>‘,
        },
                data = '{"vin": "<vin_nummer>", "action": "start_climatisation"}'
},
            self:debug(response.status)
            self:debug(response.data)
    end,
    end
})
end

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 13-04-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook de garagedeur op een relais switch zitten en heb nu een scéne gemaakt zodat als wij niet thuis zijn en een bezorger belt aan ik in 1 druk het toegangshek en ook de garage op een kier kan zetten en welke automatisch weer sluiten (een andere automatische scene sluit het toegangshek).
Ondertussen wordt ook alles op camera vast gelegd voor de zekerheid :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evGoorznVdYhg3CxnUFkuRV4McU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zgpP44f56RwYzlmYtijXmfq3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrCWFKfgaOI0Cp5uVzLQ3qBUylY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wyrbtew9L52LLJFBt7JWWFnj.png?f=user_large

En het mooie van Doorbird is dus dat je weer Fibaro scene's kan aanroepen vanuit de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZ5DMLNrMbX89SC5bgUd-p20Gew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUJwI3BNB7TeGhXf3gshqmfV.jpg?f=fotoalbum_large

De meest voorkomende scene's heb ik ook in de Widgets van mijn iPhone gezet en ook voor de zekerheid Siri "Opdrachten" voor gemaakt, altijd handig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YZ0Q9zR_wHFRdblK91mB6BCeeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGzioCZmajlztKADtHqwXmwI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 03-04-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En ook mijn project van (semi) slim laden maar even posten ter inspiratie.
Omdat ik al 5 jaar een elektrische auto heb met een domme laadpaal (Tesla Wall Charger Gen3) en ik dus ook feitelijk alle info (p1 meter, omvormers) binnen Fibaro beschikbaar heb wilde ik eens kijken of het met wat simpele aanpassingen mogelijk is om een stuk slimmer te gaan laden zonder grote investeringen.

Ik heb daarom een magneet relais automaat gekocht van Hager en deze tussen de paal en mijn krachtgroepautomaat geplaatst zodat ik middels een Fibaro relais/switch het magneet relais aan/uit kan schakelen.

Nu is het dus mogelijk om op afstand of aan de hand van scénes mijn paal/auto te voorzien van elektronen :)

Work in progress maar ik heb de volgende scénes en verklaringen momenteel actief en dat werkt naar tevredenheid tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/746fh22QbKWwykjEJ3aIsprFxRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OERYUqWuunlKSywp4gEQcnG.jpg?f=fotoalbum_large
(wie verzint die plastic railsjes die niet blijven zitten joh :+ .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfza6Q5QBTSrnBJH1es5OB_0mWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mXWJJLMA8T0ckfwoIMo7LJr2.png?f=user_large

1ste scéne: Controleer elke 15min de lading en/of range van de auto en bij tekort zet variabele requirescharging op TRUE
2e scéne: Controleer P1 meter op excessief stroom verbruik en stop eventueel het laden van de auto.
3e scéne: Mits auto aan de paal hangt en ik ben thuis en requirescharing == TRUE, ga dan laden tot het minimum percentage en/of range (40% / 110km)
4e scéne: Controleer vroegtijdig bij 37% lading en/of 100km range of we momenteel goedkoop stroom hebben of terug leveren, als dat het geval is, zet continuecharging op TRUE (scéne 3 wordt nu niet getriggered, de auto laad door tot voorbij zijn minimum)
5e scéne: Idem als 4, controleer ditmaal bij 50% en/of 170km range of we goedkoop stroom nog hebben en/of terugleveren anders laden stoppen.
6e scéne: Omdat ik in scéne 5 een interactive push melding heb zitten die mij vraagt of ik ondanks dat we niet terugleveren en geen goedkoop stroom hebben ik wellicht toch wil doorladen ivm een lange verwachte rit ik door middel van die push scéne6 aan kan roepen om toch door te laden tot het limiet van de auto (momenteel 70%).
7e scéne: Bij vertrek zet de laadpaal weer aan voor de volgende keer thuis komst (of ik bouw nog in dat wanneer de auto onder zijn 70% limiet zit en we goedkoop stroom hebben kan ik alsnog de paal weer aan laten schakelen om door te laden.)

Nu nog een scéne maken voor een gast die wilt laden en een trigger maken die alles overruled en de auto geforceerd door laad tot ten minste de limiet van de auto als ik dat wil.

Edit: Inmiddels een eigen QuickApp gemaakt die variabelen/laden kan beïnvloeden en dus ook een gast kan toestaan onherroepelijk te laten laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-maPj02xhfnaM_m6WrIv_Q-mMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pm2dtipyZTxjBQQxM5JGc36K.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 22-04-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben inmiddels druk met een aantal zaken geweest dus tijd voor een update :)
Mijn warmtepomp is inmiddels helemaal goed uit te lezen ook in Fibaro door middel van de HTTP RestAPI calls te doen richting Home Assistant.
Na het aanschaffen van een Honeywell HGI-80 module is het nu via Home Assistant ook mogelijk om mijn thermostaten uit te lezen en aan te sturen. Dat wilde ik natuurlijk ook weer vanuit Fibaro gaan doen om zodoende met het Climate panel te kunnen werken en eventueel schedules te zetten om onnodig verwarmen/koelen te voorkomen.

Ik gebruik daarvoor wederom de RestAPI van Home Assistant:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
function QuickApp:setHeatingThermostatSetpoint(value)
    self:updateProperty("heatingThermostatSetpoint", { value= value, unit= "C" })
    self.http:request('http://HA-IP:8123/api/services/climate/set_temperature', {
    options={
        method = 'POST',
        headers = {
            [ 'Authorization'] = 'Bearer <TOKEN>',
        },
                --data = payload
                data = '{"entity_id": "climate.<thermostaat_naam>", "temperature": ' .. tostring(value) .. '}'
},
            self:debug(data)
            self:debug(response.status)
            self:debug(response.data)
    end,
    end 
})
end

Pas even je HA-IP aan, je Bearer TOKEN en in de data regel je thermostaat naam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4ribaGI9CoTb3s_wm1Ntu-L9TY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XehUS1mPVDrr8bsrGz7QPrzk.png?f=fotoalbum_large

Nu is het mogelijk om schedules te maken per zone/thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHImraGtGqzQ1XoQRctVEvc7Lzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yDkj7OVmbxfiw4NNw0FWFExx.png?f=fotoalbum_large
Op de gezette tijden kan je dus maximaal 4 setpoints zetten gedurende de dag en dit makkelijk clone naar andere dagen in de week.

Ik gebruik het zelf om mijn warmtepomp ook in de nacht zo min mogelijk aan te laten slaan. Ik pas dus een soort nachtverlaging toe. De warmtepomp staat naast onze slaapkamer namelijk en maakt geluid als de compressor aanslaat. Vanwege de hoge isolatie daalt de temperatuur nauwelijks maar door de thermostaten een halve graad te laten zakken weet ik zeker dat hij gedurende de nacht niet snel zal aanslaan.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 21-04-2024 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inmiddels ook de socket opgehangen met een microschakelaar erin die ook aan een single switch hangt.
Op deze manier kan ik weten of de kabel in de auto zit of niet.
Als we namelijk de paal in zijn geheel schakelen ben ik ook de connectie met de auto kwijt. Om niet de paal onnodig te schakelen (bijvoorbeeld als er flink overschot is en de auto nog onder zijn vereiste % zit) wilde ik dat alleen doen als de auto er ook nog aan hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5lTlrQj_ai-G4l4OJooomqrtRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yW0vwMn0aeHXjvZJXRjEb2hp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9eloQlHBdqfoozDZ3aXnLT-WRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0YMFzqOvxHCELB9mqXQiSu1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aICLC5ZONqTe0JTBkQ3V3M4i22A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WHXfFmzDAZDW8S3jaLYpf6Zi.png?f=fotoalbum_large

Alle scénes die met slim laden te maken hebben kijken nu ook naar de status van de stekker en niet persé of ik wel of niet thuis ben. Het komt natuurlijk weleens voor dat ik er niet ben maar weg ben zonder de auto die dan nog aan de stekker hangt bijvoorbeeld. In de vorige situatie ging hij dan dus niet "slim" laden. Nu wel.
Inmiddels draait dit nu een kleine 3,5 week zonder problemen. Gisteren is er 2 keer geschakeld en heb ik van de 42kWh opgewekte er 36.3 naar de auto gekregen :) .

inmiddels ook een aardig avontuur achter de rug met een rs485 - eth adapter om mijn zwembad warmtepomp te kunnen uit lezen en besturen.
Ik ga de vertaal slag nog doen om vanuit fibaro direct modbus te praten maar het zit wederom helaas voor nu even in HA. Die doet qua aansturing en dergelijk natuurlijk niets behalve fungeren als gateway. Binnen HA kan je gewoon met decimalen en register benamingen je modbus aanroepen maar binnen Fibaro verwacht hij de volle hex strings en zit je ook met timing, de seriële bus is beperkt en moet sequentieel afgevuurd worden, iets wat HA by default doet als je het onder dezelfde "entiteit" plaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XWbCva1VOBSgC4nTNaF5GyRdZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9SmyI9yL9FnumLaZWI7FiO7Y.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GilcS4y2upZlo-GpTnj8pn3cXHE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cS17QoDMKAal7lsP0ZTepSoe.png?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door GeeMoney op 08-05-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soesje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-08 21:36

Soesje

is ook zo

Beetje zonde om een eigen draadje te maken als deze er al is!

Op mijn HCL3 werken scenes super traag. Meestal 1-3 minuten en sommige devices worden soms overgeslagen. Het lijkt alsof hij even blijft hangen. Heb de HCL3 net, op mijn 8 jaar oude HCL1 had ik dit niet.

Ik heb 8 Fibaro Dimmer2 en 2 plugs, en alles bevindt zich op een kleine afstand van elkaar.

Details:
  • Alle apparaten hebben de standaardconfiguratie (geen parameters gewijzigd na fabrieksreset).
  • Alle apparaten draaien op de nieuwste firmware.
  • Bij het uitvoeren van scènes (aan, uit of dimmen op x%) duurt het soms 1-3 minuten voordat ze deze afgerond is. Soms voeren 1 of 2 devices helemaal geen actie uit.
  • Ik heb de logs hieronder/als bijlage toegevoegd als voorbeeld. Dit probleem doet zich voor bij alle scènes, of ze nu zijn geconfigureerd via HCL3 in LUA of via de Yubi-app. Er is geen verschil.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of suggesties om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLBSCCxatYfOUA_J7Sw0Yf6QpHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uC2tamgvEZNnqoLZwJRLCSuO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor diegene die een Unifi Protect hebben draaien en middels Webhooks een fibaro scene of device willen triggeren. Dat kan !
https moet ik nog even naar kijken maar plain http werkt in ieder geval:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mOSmccS7IxKkjViQpFIJR1CjYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JlKr5sOQrocKt3r5iFF7S7aA.png?f=fotoalbum_large

Je dient je userid:password even te encoden naar Base64 en dat achter de Basic te laatsen in Header 2.
Encoden kan hier:
https://www.base64encode.org

Bovenste veld bijvoorbeeld fibaro:password123 intypen en druk op ENCODE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:15
Jfwiet schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:17:
Welke QA gebruik je om te koppelen? Heb zelf die van Petrk een tijd gebruikt. In die QA kon je de verbinding herstarten.

Maar als het totaal niet meer functioneert dan is het helaas wel wat werk, maar verwijderen en opnieuw instellen...
Ik heb geen idee welke QA het precies is. Ik voeg hem toe via Voeg apparaat toe en dan kies ik Ander Apparaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0Sw53NSlRLuaPGUGPnbc4OQ0AQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lbnhEbeb4MsKhsXYVsZwGov0.png?f=fotoalbum_large

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1