Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Stefke schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:26:
[...]

Ja, maar het probleem zit dan in die voedingen, ik heb eerder een ledstrip met een 12v voeding binnen geschakeld met een Shelly, maar na een tijdje raakt de Shelly vast door de hoge inschakelpiek van zo'n voeding. Een
https://www.robbshop.nl/shelly-rc-snubber
Leek daar ook niet tegen te helpen, maar dit kan per situatie wellicht anders zijn

Toen heb ik daar een 220v ledstrip gebruikt icm een nieuwe Shelly 1 (de 3e) en dat geeft die problemen niet.

Maar deze strip komt aan de onderzijde van een houten terras boven het water van onze zwemvijver en daar wil ik geen 220v ledstrip gebruiken, waterdicht of niet.
Relais in een kabeldoos opnemen en dat relais schakelen met je shelly :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Zo'n relais raakt niet vast na verloop van tijd? Zit dat niet in een Shelly 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:02
En relais (mits de juiste geselecteerd) is juist bedoeld om hoge spanningen te schakelen met een relatief lage spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Stefke schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:06:
Zo'n relais raakt niet vast na verloop van tijd? Zit dat niet in een Shelly 1?
In een shelly zit (met alle respect) een klein prutrelais. Volgens de specs geschikt om 10/16A te schakelen maar in de praktijk valt dat wel tegen.

https://www.elektramat.nl...83NRoCtHgQAvD_BwE#details

Zoiets zal dan zeker beter presteren :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Homey pro mini dus:

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Als een 12A relais voldoende is, ik vond deze erg prettig, hoeft bovendien niet in de meterkast op een DIN rail :

https://www.elektramat.nl...2a-230v-13-31-8-230-4300/

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 16-09 14:22
Het is het allemaal net niet voor degene die wat meer "heavy user" zijn. Voor de mensen die voor het eerst kennis maken met Homey is dit wel een goede optie, zeker als je alleen zigbee/matter/thread nodig hebt. Wil je iets meer dan kan je de Homey bridge erbij nemen, kom je uit op € 268 en kan je alweer hetzelfde als de Homey Pro die €399 kost. Enige punt van aandacht is het interne geheugen, die is 1gb ipv de 2gb bij de gewone Pro. Dus als je meer dan 25 apps hebt draaien kom je langzaam maar zeker in de problemen qua performance.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fX3prPT-Lk3LZj2Tjvw1HnBGUak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/daedTSNdkPrvalvp0xtXreX3.png?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Jpiek
Ik dacht eerst dat het een leuke en goedkope(re) opvolger zou zijn voor mijn 2dehands gekochte 2019.
maar eigenlijk zou ik er alleen maar op achteruit gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
Gezien het aantal request voor een dedicated scherm/dashboard via Homey, had ik gehoopt dat het een scherm zou zijn, puur gericht op de Homey omgeving.
Jammer dat het een kaalgeplukte Pro is geworden :(

Gezien de P1 meter en Energy vorige week en dit deze week, komen er nog meer aankondigingen aan dat iemand weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfpieters
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 11:11
Source90 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:26:
Gezien de P1 meter en Energy vorige week en dit deze week, komen er nog meer aankondigingen aan dat iemand weet?
Maandagmiddag stond dit in de e-mail met de aankondiging van de livestream:
Zet 18 december om 19:00 CET alvast in je agenda voor de derde en laatste update van deze maand. Tot bij de aankondiging!
Ik vermoed dat deze producten/features eerst uit beta moeten komen voordat we nieuwe zaken horen.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

renzo4000 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:33:
[...]

Het is het allemaal net niet voor degene die wat meer "heavy user" zijn.
Precies, met 2 homey Pro's (2019 en 2023) en 1 bridge is dit voor mij 'meh'. Vandaar mijn reactie.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Laatst online: 19:39
Heeft iemand een alternatief voor "Loops"?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

bing69 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:59:
Heeft iemand een alternatief voor "Loops"?
Wat is "Loops"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Dat was een app voor Homey waar je bv een pauze in een flow kon inlassen voor X seconden, heb een alternatief gevonden in Countdown. Kijken of dat werkt.

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

bing69 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:07:
[...]

Dat was een app voor Homey waar je bv een pauze in een flow kon inlassen voor X seconden, heb een alternatief gevonden in Countdown. Kijken of dat werkt.
Ah, ok, ik kon die app al niet vinden.

En in een Advanced Flow kan je toch "Wait/Wacht" gebruiken voor een pauze in een flow?

[ Voor 12% gewijzigd door NaN op 21-12-2024 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
NaN schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:09:
[...]

Ah, ok, ik kon die app al niet vinden.

En in een Advanced Flow kan je toch "Wait/Wacht" gebruiken voor een pauze in een flow?
Barst, je hebt gelijk. Denk weer veel te moeilijk!!!

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
bing69 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:21:
[...]

Barst, je hebt gelijk. Denk weer veel te moeilijk!!!
Daar heb je niet eens een advanced flow voor nodig. Bij een ‘dan’ kaart kun je ook aangeven dat een actie pas na een x aantal seconden of minuten moet worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
NaN schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:09:
[...]
Wait is unconditional.

Met bv Countdown of idd Chronograph kun je heel veel meer: timer pauzeren, herstarten, stoppen, tussentijds een andere duur geven etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

deejeebv schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:26:
[...]

Daar heb je niet eens een advanced flow voor nodig. Bij een ‘dan’ kaart kun je ook aangeven dat een actie pas na een x aantal seconden of minuten moet worden uitgevoerd.
Oh ja, die was ik nog vergeten, ben meer met advanced flows bezig, de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Jpiek schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:30:
[...]

Wait is unconditional.

Met bv Countdown of idd Chronograph kun je heel veel meer: timer pauzeren, herstarten, stoppen, tussentijds een andere duur geven etc.
True, maar dat ligt eraan of je dat wilt. Voor een Pauze is Wait/Wacht genoeg.
(fanatiek Chronograph gebruiker hier, hoor...) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Hier meer van Countdown, de functies van Chronograph heb ik (nog) niet nodig.
Voor zover ik ze allemaal begrijp...

Voordeel is toch wel dat je een countdown kunt onderbreken als er zich een event voordoet : licht gaat aan/uit, deur gaat open, er komt iemand thuis etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:50
De Chronograph app telt ook gewoon door of gaat gewoon door waar hij mee bezig was na bv een herstart van Homey. De "wacht" kaart is na een reset van Homey gewoon klaar en doet niks meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KSR
  • Niet online

KSR

Wel te vinden in de https://hc-store.app/app/...e7-47d0-9964-ee188226d622

[ Voor 3% gewijzigd door KSR op 21-12-2024 19:58 ]

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Wat betreft de app Loops en andere app's van Menno. Deze lijken te zijn verwijderd uit de Homey app store.
En Menno wil daar nu nog niets publiekelijk over zeggen las ik op het Homey community forum.
https://community.homey.a...aphs/86856/170?u=mike1233

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-09 14:36
Van de week de Homey Pro met internet adapter binnen gekregen, verwachtingen lagen redelijk hoog voor een apparaat van 400 euro. Maar wat een teleurstelling, veel Zigbee apparaten die niet bekend zijn bij Homey. Deze lampen en sensoren staan als "Zigbee-apparaat" in het dashboard, deze reageren dan ook matig ook acties. Moet meerdere keren drukken om ze te laten triggeren?? Onbekende zigbee apparaten kun je ook niet toevoegen aan een groep lampen, erg lastig als je een lamp hebt met meerdere pitten er in. Deze pitten van de lamp moet ik nu allemaal afzonderlijk schakelen??
Ik dacht dan pak ik zigbee2mqtt op, deze lampen en sensoren werkten namelijk perfect in HA icm. z2m. Alleen deze kun je niet lokaal draaien op de homey, hier heb je dan weer externe hardware voor nodig.

Helaas, had de Homey een stuk completer verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Je weet dat je apps 'moet' installeren om gebruik te kunnen maken van alle opties van een device ?

Probeer het eens en kijk dan of die onbekende devices ineens herkent worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:21
Inderdaad even de juiste app en dan het device toevoegen.
Zigbee, zwave en nog veel meer hier in huis en werkt als een trein.

Welk Zigbee device werkt niet bij je?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindrih
De apps zijn geïnstalleerd, ook verschillende apps getest maar helaas.
Voorbeeld van een pit welke ik niet werkende krijg: _TZ3000_7dcddnye TS0501A
Of nog een voorbeeld, de TZE200_3towulqd TS0601 wordt wel goed geconfigureerd in Homey echter komt de motion melding niet binnen.

[ Voor 32% gewijzigd door Kindrih op 21-12-2024 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Hoezo 'verschillende apps' ? De _TZ3000_7dcddnye is een Lidl livarno dus zou je de Lidl smart home app moeten hebben. En hij zou zich als Lidl livarno moeten presenteren.

Ik heb inmiddels een hoop verschillende devices in Homey staan en die functioneren prima. Ook zigbee, mits je een goed netwerk opzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindrih
Jpiek schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:20:
Hoezo 'verschillende apps' ? De _TZ3000_7dcddnye is een Lidl livarno dus zou je de Lidl smart home app moeten hebben. En hij zou zich als Lidl livarno moeten presenteren.

Ik heb inmiddels een hoop verschillende devices in Homey staan en die functioneren prima. Ook zigbee, mits je een goed netwerk opzet...
Correct, helaas pakt hij deze niet. Online werd ook verwezen naar de Tuya app, dat deze de lamp soms wel pakt. Maar helaas werkt deze ook niet, blijft staan als "onbekend zigbee apparaat".

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mXd30Zk/Scherm-afbeelding-2024-12-21-om-23-29-02.png

[ Voor 6% gewijzigd door Kindrih op 21-12-2024 23:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jpiek
https://zigbee.blakadder.com/Lidl_HG06462A.html

Goed functioneren is niet evident op alle systemen.

Wellicht eens een andere proberen, een Ikea als je geen dure Hue wilt.

De schuld bij Homey leggen gaat me wat ver vooralsnog ..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:47
Vreselijk kort door de bocht om het op Homey af te geven. Plus investeren in wat duurdere (Zigbee) devices loont. Nog nooit een probleem gehad. Voor schakelen van meerdere lampen heb je gewoon de groups app.

Misschien volgende keer wat research doen, alvorens je “een apparaat van 400 euro koopt”. Bespaar je ook jezelf boel frustratie mee.

[ Voor 11% gewijzigd door Axel op 22-12-2024 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
Heeft er iemand Inpelning stekkers van Ikea?

Het lijkt erop dat bij mij de waarde niet juist is.
De Plugwise geeft een verbruik aan van rond de 2400 Watt en de inspelning van rond de 234 Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
Henkhuppelschot schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:37:
Heeft er iemand Inpelning stekkers van Ikea?

Het lijkt erop dat bij mij de waarde niet juist is.
De Plugwise geeft een verbruik aan van rond de 2400 Watt en de inspelning van rond de 234 Watt.
Check dit topic: https://community.homey.a...y-mood-by-athom/111676/76

Er zijn bekend issues met power meting. Firmware upgrade zou dit fixen volgens mij. Maar dat kan dus alleen met de originele hub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8bt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 14:02

8bt

mike123 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:13:
Wat betreft de app Loops en andere app's van Menno. Deze lijken te zijn verwijderd uit de Homey app store.
En Menno wil daar nu nog niets publiekelijk over zeggen las ik op het Homey community forum.
Profiel van Menno geeft nu ook de melding "This user is suspended. Reason: Your account has been suspended due to violating the Terms of Use of the Homey App Store by willingly sabotaging your apps."

[ Voor 12% gewijzigd door 8bt op 22-12-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Voor degenen die met ene hotelschakeling zitten en deze graag willen verslimmen, maar qua werking niet afhankelijk willen zijn van hun Homey (of andere smaak natuurlijk)

Er is nu nóg een optie :

1x ROBB SMARRT Zigbee Aan en Uit Pulsschakelaar
3 draads : https://www.robbshop.nl/r...aan-en-uit-pulsschakelaar
of 2 draads : https://www.robbshop.nl/r...chakelaar-2-draads-2-pack

en 2x ROBB SMARRT Draadloze Zigbee Schakelaar 1 knop
https://www.robbshop.nl/r...bee-schakelaar-1-knop-wit

Koppel eerst de schakelaar en de knoppen aan de Homey (eigenlijk Zigbee netwerk) pair daarna beide knoppen met de schakelaar.

Je kunt nu zonder flow de schakelaar bedienen met de knoppen, De Homey is niet nodig. Uiteraard kun je ook alsnog een flow maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
sjoerdvd schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:50:
[...]

Er zijn bekend issues met power meting. Firmware upgrade zou dit fixen volgens mij. Maar dat kan dus alleen met de originele hub.
Dan gaan we morgen een Ikea Hub halen en dat testen.
Na het updaten kan de Hub weer terug :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Henkhuppelschot schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:02:
[...]

Dan gaan we morgen een Ikea Hub halen en dat testen.
Na het updaten kan de Hub weer terug :-)
En bij de volgende update koop je weer een hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Vraagje. Het valt me op dat wanneer je een flow bij de Homey wilt aanmaken dat de opties bij "als" vaak veel beperkter zijn dan wanneer je de "En" opties bekijkt. Weet iemand waar dat aan ligt?

Voorbeeld:
Logica "als"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpXLlUH15GYTY8-WQbAY_OCEBkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVWxrYootbGmKVDp3YNw7egy.jpg?f=fotoalbum_large

En daarna, logica "en" -> Veel meer opties :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsM9-sWLTe5lt54I60VvSxbaeZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d06HbO6srp6yMA27y5z0hhJU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
ybos schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:20:
Vraagje. Het valt me op dat wanneer je een flow bij de Homey wilt aanmaken dat de opties bij "als" vaak veel beperkter zijn dan wanneer je de "En" opties bekijkt. Weet iemand waar dat aan ligt?

Voorbeeld:
Logica "als"
[Afbeelding]

En daarna, logica "en" -> Veel meer opties :?

[Afbeelding]
De als kaarten zijn triggers. Deze initiëren een actie. De en kaarten controleren een waarde. Als je bijvoorbeeld bij een waarde ‘waar’ van een variabele een actie zou doen zou dat continu uitgevoerd worden zolang die variabele waar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

deejeebv schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:23:
[...]

De als kaarten zijn triggers. Deze initiëren een actie. De en kaarten controleren een waarde. Als je bijvoorbeeld bij een waarde ‘waar’ van een variabele een actie zou doen zou dat continu uitgevoerd worden zolang die variabele waar is.
Oftewel: ‘Events’ en daar heb je er gewoon niet zoveel van per toepassing, vrij logisch toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Ik loop er al meerdere malen tegenaan dat ik de "en" waarde als trigger wil gebruiken en dus bij de als iets invul wat altijd waar is. Misschien is mijn maniet van flows opbouwen onlogisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
ybos schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:50:
Ik loop er al meerdere malen tegenaan dat ik de "en" waarde als trigger wil gebruiken en dus bij de als iets invul wat altijd waar is. Misschien is mijn maniet van flows opbouwen onlogisch :P
Misschien kan je hier een voorbeeld neerzetten van wat je wilt en hoe jet het dacht te doen.
Mogelijk dat een paar voorbeelden van mede-tweakers je dan op het juiste spoor kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
mike123 schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:12:
[...]

En bij de volgende update koop je weer een hub?
Nee wil stroom meters hebben die 3600 watt aankunnen en de stroom goed meten.
Als ze dat doen met 1 update is het goed.

Homey kiest er voor om niet de hub maar de devices toe te voegen, updates kunnen hierop niet gedaan worden zoals dat wel kan bij een hue.

Als er een officiële app wordt gemaakt voor de ikea hub, dan blijft deze ook on de meterkast hangen. Anders is het inderdaad updaten en retour.

En ja ik weer dat er een app is voor de ikea hub, maar die heeft niet de flow kaarten voor een Inspelning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Henkhuppelschot schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:22:
[...]

Nee wil stroom meters hebben die 3600 watt aankunnen en de stroom goed meten.
Als ze dat doen met 1 update is het goed.

Homey kiest er voor om niet de hub maar de devices toe te voegen, updates kunnen hierop niet gedaan worden zoals dat wel kan bij een hue.

Als er een officiële app wordt gemaakt voor de ikea hub, dan blijft deze ook on de meterkast hangen. Anders is het inderdaad updaten en retour.

En ja ik weer dat er een app is voor de ikea hub, maar die heeft niet de flow kaarten voor een Inspelning.
Ok.
Want meestal als je een stekker hebt gekocht en dat bevalt dan koop je er later weer 1 en dan nog 1 en dan heb je dus weer die hub nodig om te updaten. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
mike123 schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:04:
[...]

Misschien kan je hier een voorbeeld neerzetten van wat je wilt en hoe jet het dacht te doen.
Mogelijk dat een paar voorbeelden van mede-tweakers je dan op het juiste spoor kunnen brengen.
Ik wil bijvoorbeeld de warmtepomp (hybride) aanzetten om ons buffervat warm te stoken als en de energieprijs laag is en de buitentemp boven de 7 graden is (ivm gezonde COP).

Weer (temperatuur) vanuit de homey is niet aan te roepen als trigger.
Tibber kan alleen als trigger aangeroepen worden: als de prijs lager werd dan xx EN temp is hoger dan 7 graden dan WP aan.

Maar als de prijs reeds lager is dan XX en blijft, en het word dan warmer wordt de flow niet actief.

Tibber heeft wel als EN optie: current price is XX, maar deze optie dus niet als trigger optie.

Ik kan er zo snel niet meer verzinnen maar ben hier wel vaker tegenaan gelopen.
In bovenstaand voorbeeld: waarom zou een buitentemp geen trigger kunnen zijn? (ALS) maar wel een EN?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
ybos schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:46:
[...]

Ik wil bijvoorbeeld de warmtepomp (hybride) aanzetten om ons buffervat warm te stoken als en de energieprijs laag is en de buitentemp boven de 7 graden is (ivm gezonde COP).

Weer (temperatuur) vanuit de homey is niet aan te roepen als trigger.
Tibber kan alleen als trigger aangeroepen worden: als de prijs lager werd dan xx EN temp is hoger dan 7 graden dan WP aan.

Maar als de prijs reeds lager is dan XX en blijft, en het word dan warmer wordt de flow niet actief.

Tibber heeft wel als EN optie: current price is XX, maar deze optie dus niet als trigger optie.

Ik kan er zo snel niet meer verzinnen maar ben hier wel vaker tegenaan gelopen.
In bovenstaand voorbeeld: waarom zou een buitentemp geen trigger kunnen zijn? (ALS) maar wel een EN?
Als je een buitentemperatuursensor hebt moet dat toch mogelijk zijn.

ALS de temperatuur veranderd
EN de temperatuur is hoger dan 7 graden
EN de prijs is lager dan XX
DAN zet de warmtepomp aan

Voor de EN kaarten moet je een Logica kaartje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
mike123 schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:39:
[...]

Ok.
Want meestal als je een stekker hebt gekocht en dat bevalt dan koop je er later weer 1 en dan nog 1 en dan heb je dus weer die hub nodig om te updaten. Vandaar mijn vraag.
Ik heb er gisteren 8 meegenomen. Dat moet voorlopig wel voldoende zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@ybos voor het weer heb je ook openweathermap. En als er geen trigger voor is kun je altijd een tijdinterval als trigger nemen. Zoals elke 5 minuten.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Henkhuppelschot schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:52:
[...]

Ik heb er gisteren 8 meegenomen. Dat moet voorlopig wel voldoende zijn :)
Dat zou voorlopig inderdaad genoeg kunnen zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
ybos schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:46:
Je kunt ook triggeren op 2 Events, ik zou het zo doen ;

ALS temperatuur gewijzigd EN Temperatuur > 7C
ALS Energieprijs veranderd en Energieprijs < XX

die koppelen met een ALL en dan je Buffervat laten verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Jpiek ik zou dit nooit zo doen met niet gelijk gestarte triggers. Voeg na de twee triggers een ANY block toe, dan de condities met een ALL en dan je resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Mooi zo'n forum. :Y
De Als de energieprijs veranderd EN de energieprijs is lager dan XX helpt me goed op weg.

Ik doe het nu alleen met Als de energieprijs lager is dan met een tijdsblok en dat werkt soms niet doordat de prijs al lager was voordat het tijdsblok startte werkt het niet.
Ik kan weer door, thanks :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
@TKroon je hebt gelijk, ik was iets te snel :

ALS temperatuur gewijzigd
ALS Energieprijs veranderd

ANY

EN Temperatuur > 7C
En Energieprijs < XX

(Of een ALL voor beide idd)

Een van beide moet/hoeft maar te veranderen, de andere kan al voldoen aan de voorwaarden voor de trigger...

[ Voor 21% gewijzigd door Jpiek op 23-12-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ok, nu is het mijn beurt weer :+

Afgelopen weekend mijn Hal en Overloop verlichting verslimt (is dat een ww ?) met 2 slimme schakelaars, 1 wandzender voor de Hal en 2 (wisselschakeling) voor de Overloop.

Daarvoor deze flows gemaakt (spreek wel voor zich ? )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNdFgpEnKkJWdnAQluSyx9eT8J8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xl8f0BDpfL1Y0Ufi6GD09AyG.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen wil ik graag dat bij de tweede alleen het licht op de Overloop uitgezet wordt als het licht van de Hal door de eerste flow aangezet is. We gaan niet altijd meteen na elkaar naar beneden, daar zit soms wel 5-20 minuten tussen... Ik kan dat met weer een ja/nee variabele oplossen maar vroeg me af of dat ook anders kan.

En voor de derde wil ik ook zoiets, alleen die wordt lastiger : Alleen het licht in de Hal uitzetten als we daadwerkelijk naar boven zijn gegaan. Niet dat iemand boven het licht op de Overloop aandeed en daarna weer uitgezet daarmee de ander in de Hal in het donker zet.

Routine is dat we in de Hal dat licht met de Hal-schakelaar aanzetten en dan het licht van de Overloop, dan boven het licht van de Overloop uitzetten en constateerden dat het licht in de Hal nog brand. Vandaar deze flow dus.

Eigenlijk is dus de vraag hoe ik een soort van tijdelijke afhankelijkheid van de gebruikte schakelaar voor het inschakelen van de verlichting kan creëren.

De wandzenders werken trouwens via een directe koppeling met de schakelaars, dus niet via een flow. Om af te vangen met welke zender een schakelaar is aangezet zal ik dus een 'als knop ingedrukt' kaartje moeten toevoegen...

De triggers zijn wat cryptisch, dat ligt aan de Robb Smart wandzenders, die kennen geen 'is aan/uit geschakeld'...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:10
Als jullie het niet erg vinden dan zou ik hier wat zelfreflectie willen doen m.b.t. Homey.
Ik ben zelf een jaar lang gebruiker van Homey geweest totdat LG de boel overkocht. Ik schrok daar zodanig van dat het mij over de grens duwde om het hele spul te verkopen.

Natuurlijk was LG niet het enige "euvel" aan de horizon, toen ik weg ging was er nog geen fatsoenlijke energy oplossing en ook geen fatsoenlijke dashboards(op enkele community initiatieven na). Het leek wat dat betreft op een langzaam dood van Athom en hun visie. Ik heb tijdens het gebruik van Homey ook wel wat problemen gehad met Zigbee apparaten(Hue dimmer switch en Aqara deurswitch) die wekelijks niet meer wouden verbinden ondanks het volgen van de Homey FAQ mbt het opbouwen van Zigbee netwerken.

Ik draai nu sindsdien Home Assistant, maar ben daar best wat tijd aan het insteken voor een degelijk dashboard en aangezien mijn huis steeds complexer is geworden(Warmtepomp, zonneplan accu, zonnepanelen en 2 auto's laden) wil ik ook slimmer omgaan met bepaalde zaken en meer automatiseren. Maar alles werkt wel gewoon degelijk vanaf de eerste poging.

Nu ben ik in mijn werkende leven een programmeur en systeembouwer dus ik ben in die zin niet bang om mijn handen in de modder te steken, maar ik heb er gewoon geen zin in met een gezin en alle andere verplichtingen in het leven.

Ik zit nu 6 maanden na de verkoop weer te twijfelen of Homey niet beter bij mij past, zeker nu er een Energy concept is en Homey Dashboard werkelijkheid zijn. Daarnaast lijkt de overname door LG geen nadelige gevolgen op de leveren vooralsnog. Ik hoor graag hoe jullie als huidige gebruikers hierin staan :).

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-09 14:38
Venxir schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:58:
Als jullie het niet erg vinden dan zou ik hier wat zelfreflectie willen doen m.b.t. Homey.
Ik ben zelf een jaar lang gebruiker van Homey geweest totdat LG de boel overkocht. Ik schrok daar zodanig van dat het mij over de grens duwde om het hele spul te verkopen.

Natuurlijk was LG niet het enige "euvel" aan de horizon, toen ik weg ging was er nog geen fatsoenlijke energy oplossing en ook geen fatsoenlijke dashboards(op enkele community initiatieven na). Het leek wat dat betreft op een langzaam dood van Athom en hun visie. Ik heb tijdens het gebruik van Homey ook wel wat problemen gehad met Zigbee apparaten(Hue dimmer switch en Aqara deurswitch) die wekelijks niet meer wouden verbinden ondanks het volgen van de Homey FAQ mbt het opbouwen van Zigbee netwerken.

Ik draai nu sindsdien Home Assistant, maar ben daar best wat tijd aan het insteken voor een degelijk dashboard en aangezien mijn huis steeds complexer is geworden(Warmtepomp, zonneplan accu, zonnepanelen en 2 auto's laden) wil ik ook slimmer omgaan met bepaalde zaken en meer automatiseren. Maar alles werkt wel gewoon degelijk vanaf de eerste poging.

Nu ben ik in mijn werkende leven een programmeur en systeembouwer dus ik ben in die zin niet bang om mijn handen in de modder te steken, maar ik heb er gewoon geen zin in met een gezin en alle andere verplichtingen in het leven.

Ik zit nu 6 maanden na de verkoop weer te twijfelen of Homey niet beter bij mij past, zeker nu er een Energy concept is en Homey Dashboard werkelijkheid zijn. Daarnaast lijkt de overname door LG geen nadelige gevolgen op de leveren vooralsnog. Ik hoor graag hoe jullie als huidige gebruikers hierin staan :).
Denk dat dit ook een persoonlijke keuze is. Ben ooit van Domoticz naar Homey overgestapt en sindsdien alles kunnen doen wat ik wilde in smart-home land. Nu ben ik HA aan het overwegen als upgrade/aanvulling, maar hier hik ik tegen de complexiteit/bewerkelijkheid aan. Gegeven het feit dat de gezinssituatie en een algehele renovatie alle tijd opslokken hobbel ik zelf nog even door met Homey. Nieuwe install en uitwerken van energy/dashboards komt einde volgend jaar wel ergens. Wellicht dat dan ook meer duidelijk is/wordt over hoe de inmenging van LG verloopt.

Vooralsnog lijkt het op een mooie kapitaalinjectie waarmee ze nu vaart hebben kunnen maken op deze prangende onderwerpen. Tijd zal het leren denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
De klik-en-klaar oplossing en ook de overname door LG was voor mij nu juist reden om wél voor Homey te gaan.

Ondanks dat ik al zo'n 35 jaar bezig ben met Computers en IT, ik ben geen programmeur, ben meer van de hardware en OS level. En mijn eerste pogingen met HA waren me dusdanig tegengevallen dat ik snel afgehaakt ben. Tuurlijk, ik zou het best onder de knie gekregen hebben maar ik heb wel wat beters te doen naast mijn werk (idd. IT).

Overigens is het niet de bedoeling dat mijn hele huis afhankelijk wordt van Homey. Ik zet alles zo op dat als de hele boel morgen instort alles nog gewoon werkt, al fikt die hele unit uit...

En met die gedachtegang maakt het niet heel veel uit of je nu HA, Homey of whatever gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
Venxir schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:58:

Was zelf ook sceptisch na de overname maar lijkt momenteel absoluut niet slecht uit te pakken, denk aan o.a. release dashboards e.d.
Ik heb HA wel eens poosje er naast gedraaid maar kan er niet aan wennen…

Enige wat mij wel eens zorgen baat, hoewel het ook een groot voordeel is, is de afhankelijkheid vd community developers. Menno trekt nu de stekker uit diverse apps door meningsverschil met Athom en tig gebruikers zijn opeens de dupe…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
Jpiek schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:28:

Overigens is het niet de bedoeling dat mijn hele huis afhankelijk wordt van Homey. Ik zet alles zo op dat als de hele boel morgen instort alles nog gewoon werkt, al fikt die hele unit uit...

En met die gedachtegang maakt het niet heel veel uit of je nu HA, Homey of whatever gebruikt.
Precies dit. Volgens mij dat het allerbelangrijkste om (altijd) rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Laatst online: 18-09 20:10
Bedankt voor de eerste inzichten! Zeker de afhankelijkheid van developers is eng, maar dat heb je met elk platform wel, alleen bij de grotere jongens zoals HA heb je al snel dat iemand in het gat van zo'n Menno stapt en het vervangt.

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
sjoerdvd schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:50:
[...]

Updaten lost het probleem op.

Anders 'probleem' is dat je ze niet aan beide tegelijk kan koppelen. Dus als je de op de ikea gub installeerd ben je ze kwijt op de homey.

Updaten duurt trouwens ook erg lang....20 min per stekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:14

DON PAPA

Tweaker-fan

mike123 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:13:
Goed nieuws, ik lees net dat het probleem tussen Athom en Menno is opgelost en al zijn apps komen/zijn weer terug in de app store

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMDMsvy1SDW8iFri9hvZmFbgwfg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXdoQWYCGwYqKpxQW86YeYPN.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 6% gewijzigd door DON PAPA op 24-12-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 14:57
Goedemorgen,

Nieuwe Homey gebruiker en loopt tegen een paar dingen aan. Ben al aan het zoeken geweest in dit topic en online, maar kom er niet uit.

- Tibber prijs info > uurprijzen & day ahead. Kan ik die ergens in mijn dashboard krijgen?
- Homewizard > gasverbruik per uur. Op dit moment krijg ik alleen een grafiek met oplopend totaalverbruik. Heb m.i. alles al geprobeerd.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Laatst online: 22:29
KingsCrown schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:20:
Goedemorgen,

Nieuwe Homey gebruiker en loopt tegen een paar dingen aan. Ben al aan het zoeken geweest in dit topic en online, maar kom er niet uit.

- Tibber prijs info > uurprijzen & day ahead. Kan ik die ergens in mijn dashboard krijgen?
- Homewizard > gasverbruik per uur. Op dit moment krijg ik alleen een grafiek met oplopend totaalverbruik. Heb m.i. alles al geprobeerd.

Dank!
PowerToTheHour app installeren voor dat laatste.....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
miel schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:47:
[...]

PowerToTheHour app installeren voor dat laatste.....
Bedoel je niet Power by the Hour?
https://homey.app/en-us/a...erhour/Power-by-the-Hour/

• Stefke
In een flowcard (niet adv. flows) kun je een vertraging instellen van x tijd (sec/min). Nu heb ik in een flow ergens ingevoerd (lang geleden want ik kan het me niet herinneren) dat het aantal "10-20" is. Deze invoer wordt niet tegengehouden.
De vertraging van die flowcard zou dus 10 en 20 (minuten) zijn. Weet iemand of dat ook echt werkt?

Als ik een testflow maak dan lijkt het alsof Homey alleen het laatste cijfer neemt. Maar ik heb deze instelling zeker niet zelf "verzonnen" dus mogelijk ergens gezien. Maar ik vraag me dus af of het werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 26-12-2024 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:01
Stefke schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:52:
In een flowcard (niet adv. flows) kun je een vertraging instellen van x tijd (sec/min). Nu heb ik in een flow ergens ingevoerd (lang geleden want ik kan het me niet herinneren) dat het aantal "10-20" is. Deze invoer wordt niet tegengehouden.
De vertraging van die flowcard zou dus 10 en 20 (minuten) zijn. Weet iemand of dat ook echt werkt?

Als ik een testflow maak dan lijkt het alsof Homey alleen het laatste cijfer neemt. Maar ik heb deze instelling zeker niet zelf "verzonnen" dus mogelijk ergens gezien. Maar ik vraag me dus af of het werkt.
In een gewone flow kun je het dan kaartje een vertraging meegeven. Voorbeeld 10-20 sec. Geeft een vertraging tussen de 10 en 20 seconden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAzWnHqC3gPQC03G7fzLIlnhuew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P4r3ut6eKZaJZr1pzpKf8gOU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:23
vast een n00b vraag maar als je Tradfri hub hebt en een Homey Pro...is de Tradfri hub dan nog nodig? Iets wat mij nog niet helemaal duidelijk is....

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:34
Kan iemand toelichten wat de toepassing is van een willekeurige vertraging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22

St@m

@ Your Service

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:01:
vast een n00b vraag maar als je Tradfri hub hebt en een Homey Pro...is de Tradfri hub dan nog nodig? Iets wat mij nog niet helemaal duidelijk is....
Denk het niet, aangezien ik meerdere ikea producten heb, maar geen Tradfri hub.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:39
bazzemans schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:15:
Kan iemand toelichten wat de toepassing is van een willekeurige vertraging?
Bijvoorbeeld als je op vakantie gaat, valt het mogelijk op dat de lampen telkens om 23 uur uit gaan. Door een willekeurige vertraging tussen 0 en 30 minuten te maken, zullen de lampen elke avond op een ander tijdstip uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Amersfoort schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:31:
[...]

Bijvoorbeeld als je op vakantie gaat, valt het mogelijk op dat de lampen telkens om 23 uur uit gaan. Door een willekeurige vertraging tussen 0 en 30 minuten te maken, zullen de lampen elke avond op een ander tijdstip uit gaan.
Hm ja oke. Daarvoor kies ik ervoor de tijd van zonsondergang als referentie te pakken en de mate van bewolking. X minuten voor zonsondergang en bij bewolkt weer gaan de lampen eerder aan. Gezien de zon elke dag op een ander tijdstip onder gaat, varieert ook het tijdstip dat de lampen aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
bazzemans schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:38:
[...]

Hm ja oke. Daarvoor kies ik ervoor de tijd van zonsondergang als referentie te pakken en de mate van bewolking. X minuten voor zonsondergang en bij bewolkt weer gaan de lampen eerder aan. Gezien de zon elke dag op een ander tijdstip onder gaat, varieert ook het tijdstip dat de lampen aangaan.
Je weet ook dat het verschil tussen dag 1 en dag 31 in Juli nog geen half uur verschil is en en December maar 6 minuten?
Dan kan het in de herfst en winterperiode wat beter zijn om de tijden wat meer te variëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben op zoek naar een eenvoudige oplossing om gewenste gasten toegang tot ons huis te geven zonder dat ze ontvangen worden door een luid joelend alarm. We gebruiken de Heimdall app en zodra we zelf thuis komen, wordt dit prima netjes uitgeschakeld. Bij gasten, die bijvoorbeeld tijdens vakantie huisdieren verzorgen, is dat echter wat lastiger. Ik heb het geprobeerd middels het ip adres van hun telefoon op ons wifi netwerk, maar dit ging mis om meerdere redenen.

Wat zou een mooi alternatief zijn om gasten hún aanwezigheid en vertrek te laten registreren? Ik heb gedacht aan NFC tags. Mijn oudere Homey Pro kan deze schijnbaar lezen, maar de nieuwe Pro niet meer, zo ik lees… Zou een keypad kunnen? Maar dat moet dan wel een beetje betaalbaar zijn. Of een andere slimme truc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
wolly_a schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:30:
Ik ben op zoek naar een eenvoudige oplossing om gewenste gasten toegang tot ons huis te geven zonder dat ze ontvangen worden door een luid joelend alarm. We gebruiken de Heimdall app en zodra we zelf thuis komen, wordt dit prima netjes uitgeschakeld. Bij gasten, die bijvoorbeeld tijdens vakantie huisdieren verzorgen, is dat echter wat lastiger. Ik heb het geprobeerd middels het ip adres van hun telefoon op ons wifi netwerk, maar dit ging mis om meerdere redenen.

Wat zou een mooi alternatief zijn om gasten hún aanwezigheid en vertrek te laten registreren? Ik heb gedacht aan NFC tags. Mijn oudere Homey Pro kan deze schijnbaar lezen, maar de nieuwe Pro niet meer, zo ik lees… Zou een keypad kunnen? Maar dat moet dan wel een beetje betaalbaar zijn. Of een andere slimme truc?
Heb je een slimme deurbel? Dan kun je iets maken van na 3x drukken binnen x seconden dan zet alarm uit. Kan eventueel ook met een lichtschakelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Waarom niet een draadloze button voor ze programmeren/in een flow zetten en aan hen geven danwel ergens in de hal neerleggen?

Andere optie is idd een keypad, beetje oldscool met een pin... Heel goedkoop zijn die afaik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jpiek schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:48:
Waarom niet een draadloze button voor ze programmeren/in een flow zetten en aan hen geven danwel ergens in de hal neerleggen?

Andere optie is idd een keypad, beetje oldscool met een pin... Heel goedkoop zijn die afaik niet...
Dat zou ook nog een optie kunnen zijn en dat is zo duur ook nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 18-09 17:20
Ring keypad, werkt via Zwave, is nog redelijk goedkoop te vinden en kan ook voor andere zaken worden gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Dat kan zo'n knop ook, en die is nog geen 20 euro.. Sonoff heeft een leuke, de SNZB-01P...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Jpiek schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:48:

Goeie, gewoon een ikea knop van een tientje en je bent er al. Desnoods tegelijk 1 lamp in de hal aan laten gaan als melding dat het alarm uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Lict aan/licht uit is wel een goed idee als bevestiging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 15:33
Bij het verwijderen van een Zigbee 3.0 plafondlamp uit mijn Homey Pro 2023 zag ik heel even een foutmelding voorbij komen. Blijkbaar blijft er iets in de Homey achter, omdat ik de lamp nu niet opnieuw kan laten detecteren.
Hoe schoon ik mijn Homey van deze achtergebleven restjes op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:36
piwakawaka schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:13:
Bij het verwijderen van een Zigbee 3.0 plafondlamp uit mijn Homey Pro 2023 zag ik heel even een foutmelding voorbij komen. Blijkbaar blijft er iets in de Homey achter, omdat ik de lamp nu niet opnieuw kan laten detecteren.
Hoe schoon ik mijn Homey van deze achtergebleven restjes op?
In de developer tool. https://tools.developer.homey.app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:11
Ik wil in ons huis (zie link in signature) de mogelijkheid hebben om op termijn de verlichting en andere zaken 'slimmer' te maken. Dat betekent dat ik nu al veel pulsdimmers wil gaan installeren die een smart protocol ondersteunen. Ik twijfel nu tussen zwave of zigbee. Maakt het uit welke van de twee protocollen ik kies?

In het verleden heb ik wel eens een paar hue lampen geinstalleerd, maar ik wil niet afhankelijk zijn van een 'smart systeem'. Alle lampen moeten lokaal bediend kunnen worden ook als de smart hub uit staat, kapot is of er gasten in huis zijn.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Dan zou je je of voor dimmers moeten gaan waar je fysieke schakelaars op aansluit, of voor bv een zigbee waar je draadloze schakelaars mee koppelt.

Van Zwave weet ik het niet, naar Robbshopp heeft 'eigen merk' Zigbees waarbij je meerdere knoppen aan de dimmer kunt koppelen. Die werken dus ook als je Homey uitstaat.

Ik heb daar een wisselschakeling mee gemaakt en dat werkt goed. Past zelfs in Gira 55 frame als je dat mocht willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Niet online

KSR

Wij willen graag eclectische jaloezieën hebben, maar wel kunnen gebruiken in Homey.
Nu heb ik al wat lopen zoeken maar kom er niet helemaal uit, wie heeft hier ervaring mee in combinatie met o.a Somfy Motionblinds of Brel
Het liefst op netstroom.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Axel
KSR schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:55:
Wij willen graag eclectische jaloezieën hebben, maar wel kunnen gebruiken in Homey.
Nu heb ik al wat lopen zoeken maar kom er niet helemaal uit, wie heeft hier ervaring mee in combinatie met o.a Somfy Motionblinds of Brel
Het liefst op netstroom.
Geen jaloezieën maar wel rolgordijnen van motionblinds. Werken via Matter prima in Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Het liefst op netstroom.
Voor binnen of buiten? Wij hebben buitenjaloezien van Roma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Het liefst op netstroom.
Wij hebben hier beide merken in gebruik en gekoppeld met Homey.

De elektrische gordijnen binnen zijn van Brel en gekoppeld met de Brel DD7002B hub. Dan kun je daarna zonder problemen koppelen met Homey. Hier kun je in een post van mij wat meer lezen en sowieso is dat topic wel handig om na te lopen: https://community.homey.a...on-solution/80699/7?u=fmb
Ik heb toen helaas voor mono-directionele motoren van Brel gekozen (bi-directioneel was nog redelijk nieuwe zo’n 5 jaar geleden), dat is jammer maar niet onoverkomelijk. De integratie werkt goed genoeg, maar ik zou zeker voor bidirectioneel kiezen nu als ik het nog een keer zou kopen. Soms komen de signalen van Homey niet naar alle gordijnen door. Dat heb ik opgelost door het signaal vanuit Homey na een halve minuut nog een keer te sturen. Dat werkt vrijwel vlekkeloos nu.

En dan is onze zonwering buiten voorzien van Somfy motoren. Die koppel je met de hub van Somfy en dan werkt de integratie met Homey hier heel goed.

Kort gezegd ben ik wel wat beter tevreden over de integratie met Somfy. Maar het hangt maar net af van de mogelijkheden die je hebt (is jouw gewenste gordijn beschikbaar met Somfy en wat doet het financiële plaatje.

Succes met je keus en ik weet zeker dat als je blijft zoeken je ook veel informatie kan vinden ;-)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Hier alles met Somfy motoren op netstroom en erg tevreden over. De Somfy hub werkt tegenwoordig volledig lokaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:21
Hier alles ook van somfy (stuk of 35, allemaal io versie) via de tahoma box aan de homey.
Draait al 2 jaar op een keer of 2 na vlekkeloos. Echt ideaal. Ook altijd leuk om via een spraak commando de gordijnen te sluiten, screens te openen etc. Die blikken bij bezoek :)
De box draait ook lokaal/direct op de homey tegenwoordig.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09 12:25
Ik heb de jaloezieën an een uitval scherm van somfy met RTS, dat werkt direct met homey zonder de tahoma box maar heeft geen terugkoppeling van de positie zoals io.
Wel eind posities en de my positie.

[ Voor 10% gewijzigd door Elac op 29-12-2024 12:27 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
wolly_a schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:17:
[...]

Dat zou ook nog een optie kunnen zijn en dat is zo duur ook nog niet.
Een simpele 433mhz of zigbee sleutelhanger afstandsbediening kan dan ook al goed werken. Die geef je dan mee aan degenen die binnen moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
bazzemans schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:15:
[...]

Een simpele 433mhz of zigbee sleutelhanger afstandsbediening kan dan ook al goed werken. Die geef je dan mee aan degenen die binnen moeten komen.
Zo'n keyfob is eigenlijk ook gewoon een draadloze knop, maar dan met een gaatje of een ringetje :9

Ik heb een https://www.robbshop.nl/a...schakelaar-t1-rond-zigbee in huis 'rondslingeren' om mijn brandalarm te dempen (op de melder die het alarm gestart heeft na). En was 17,95
Een Fibaro keyfob kost 44,95 een KAKU sleutelhanger 14,95 en iets van Shelly met BT 19,95...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jpiek schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:38:
[...]

Zo'n keyfob is eigenlijk ook gewoon een draadloze knop, maar dan met een gaatje of een ringetje :9

Ik heb een https://www.robbshop.nl/a...schakelaar-t1-rond-zigbee in huis 'rondslingeren' om mijn brandalarm te dempen (op de melder die het alarm gestart heeft na). En was 17,95
Een Fibaro keyfob kost 44,95 een KAKU sleutelhanger 14,95 en iets van Shelly met BT 19,95...
Ik had de Ikea Somrig op mijn boodschappenlijstje staan (https://www.ikea.com/nl/n...lknop-wit-smart-50560334/) maar deze ziet er ook handig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Jpiek schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:38:
[...]

Dat snap ik. Als je het aan familie of een schoonmaakster meegeeft voor het uitschakelen van het alarm, lijkt mij een sleutelhanger een fijne form factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ik zou zo'n knop liever ergens in de hal leggen of monteren. Scheelt kwijtraken maar ook reconnecten op het netwerk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Jpiek schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:27:
Ik zou zo'n knop liever ergens in de hal leggen of monteren. Scheelt kwijtraken maar ook reconnecten op het netwerk...
Een knop die dan ook te vinden is door kwaadwillenden. Een sleutelbos die je kwijtraakt, link je niet 1-2-3 aan de betreffende woning. Mijn voorkeur zou juist precies andersom zijn.
Pagina: 1 ... 26 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.