Pietdelft schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:11:
Beste mensen
Een hele simpele vraag, maar ik kan het antwoord nergens vinden. Ik heb Fibaro HCL en wil over naar Homey. Ik heb een half jaar geleden Homey-pro gekocht. Ik heb in mijn huis:
- zwave en zwave+ tussen schakelaars (maar een paar van die dingen, waar men zei dat ik er niet bij hoefde te komen, liggen achter een ingebouwde keukenwand).
- klikaanklikuit
- 434 Mhz en 868 Mhz schakelaar
- zigbee netwerk
- en nog een afstandsbediening (gordijnrails open/dicht doen) waarvan ik niet weet welk protocol.
De verkoper zegt: het wijst zich vanzelf, er is geen gebruiksaanwijzing of instructie nodig. Het ding staat er nu een half jaar.. mooie kleurtjes te geven, maar verder doet ie niks.
Vraag 1.
Ik zoek nu de software om het op mijn PC (windows) aan te kunnen sturen. Dat gepriegel op mijn mobieltje, dat lukt mij niet.
vraag 2
Bestaat er ergens een gebruiksaanwijzing / instructie . Ik begrijp er geen ... van. Zie overal apps staan (op de site van Homey), maar wat ik daar nu mee moet en hoe het werkt. Geen idee. Instructie/uitleg is nergens te vinden.
Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen. Desnoods tegen betaling, mij komt helpen opzetten. Ik ben redelijk wanhopig
Antwoord 1:
Voor de homey vanaf de pc: Ga met de webbrowser naar
https://my.homey.app/ en log daar in met het zelfde account (mail-adres en wachtwoord) als wat je ook in de homey-app gebruikt.
Antwoord 2: Zet apparaat voor apparaat over van de oude installatie naar de nieuwe.
- zwave en zwave+ tussen schakelaars (maar een paar van die dingen, waar men zei dat ik er niet bij hoefde te komen, liggen achter een ingebouwde keukenwand).
== De zwave en zwave+ moet je voor zover ik weet eerst uit de oude omgeving halen en dan in de nieuwe invoeren. Daarna de programma's opbouwen. Die achter de ingebouwde keukenwand wordt een uitdaging als je daar een knopje of zo moet indrukken... (sorry, ik heb geen praktische ervaring met zwave).
- klikaanklikuit
De 'echte' kiku zaken kunnen vanaf meerdere systemen worden aangestuurd. Die kan je stuk voor stuk in je nieuwe omgeving opnemen.
- 434 Mhz en 868 Mhz schakelaar
Per geval zien of het werkt. Zoek eerst een app op basis van de frequentie. Daarna op de mogelijke naam.
- zigbee netwerk
Net als de zwave systemen: eerst uit de oude omgeving halen en daarna aan de nieuwe toevoegen. Tip: Probeer eerst de standaard 'zigbee' (bij apparaat toevoegen, onder het merk 'homey') om te zien of het werkt. Blijkt dat niet te werken, ga dan binnen de homey omgeving op zoek naar merkspecifieke implementaties. Bij homey noemen ze dat 'apps'.
- en nog een afstandsbediening (gordijnrails open/dicht doen) waarvan ik niet weet welk protocol.
Misschien/hopelijk vind je iets met 'gordijn' of het engelse 'curtain'.
Tip over de 'apps' om de apparaten vanuit de homey te bedienen: Veel apparatuur wordt in verschillende landen onder verschillende merken verkocht. Probeer die internationale merken te vinden en zoek daar op in de homey. De luxe-klikaanklikuit werkt bijvoorbeeld op zigbee Dat werkt binnen de homey met de 'thrust' app. Dat kan ook met andere merken zo werken.
Ook kan je zoeken op apparaat type. Voor een buiten-thermometer bijvoorbeeld op 'weerstation'.