Aansluiten Shelly 2.5 voor rolluik met draaischakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Topicstarter
Ik heb onlangs enkele Shelly 2.5 modules aangeschaft om mijn rolluiken te automatiseren. Deze rolluiken worden tot op heden aangestuurd met een draaischakelaar. Bij deze schakelaar hoort onderstaand schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YME-8WYI1cmqPhbYQ-eQMe_8e7o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ICv7xkq2DLfCZNZqYGH3Xim.jpg?f=user_large

Als ik online het aansluitschema opzoek voor de Shelly's kom ik alleen schema's tegen met een dubbele klikschakelaar. Om de twee te combineren is dan onderstaand schema terug te vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wdpKn69oSNbS4l5ALWOLHnHrN0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Od74BDILbNvBwoQaOj8EPaTj.jpg?f=user_large

Nu valt mij op dat bij het tweede schema de nul-draad niet (meer) wordt ingevoerd in de schakelaar, maar alleen verbonden is tussen de Shelly en de rolluikmotor. Ik heb mij daarom aan dit schema gehouden en de aansturing vanuit de Shelly werkt daarmee prima, maar de draaischakelaar werkt niet meer.

Kan ik nu veilig de nul-draad ook weer aansluiten op de schakelaar, of kan dit sluiting tot gevolg hebben? Ik wil namelijk ook de schakelaar kunnen blijven gebruiken indien nodig.

telefoontoestel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04:52
Die schakelaar zelf heeft geen nul nodig, dat contact zit er alleen maar om het aansluiten makkelijker te maken.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Ik dacht dat zelf ook, beetje hetzelfde als met de aarde. Ik kan daarom niet echt een verklaring geven waarom de schakelaar gestopt is met werken en hij zit toch wel goed afgesloten. Enig idee wat ik verkeerd gedaan kan hebben?

telefoontoestel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nul schakelaar is alleen nodig voor stroomverbruikers. Dat is die draaischakelaar niet. Dus niet nodig. Sowieso is die aansluiting daar volgens mij alleen om de nul door te sluizen van de motor naar de voedingskabel langs de schakelaar.

Je kunt de draaischakelaar prima zien als twee losse schakelaars. En dan kun je die schakeling van het Shelly plaatje gewoon gebruiken.

Sterker nog, zo heb ik dat volgens mij ook gedaan.

Tussen de bruine en de zwarte kabel moet de Shelly zitten. Met op de sw1/2 de schakelaar en op 01/02 de zwarte en bruine draad naar de motor.
Dan zou het moeten werken via de Shelly (app/webinterface/smart home) en via de schakelaar. Met de schakelaar wordt spanning op een van de sw gezet, waarna de Shelly spanning op de 01/02 zet.

Hierbij ga ik er natuurlijk vanuit dat je de Shelly in rolgordijn/zonnescherm modus hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04:52
Ik ben niet bekend met die shelly.
Even meten wat er gebeurt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Staat in shutter modus inderdaad. Het is aangesloten zoals je omschrijft, maar het lijkt wel alsof de Shelly de sw draden niet meer koppelt. Is het misschien een instelling die ik over het hoofd zie?

telefoontoestel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@telefoontoestel Wat heb je bij BUTTON TYPE staan? "Momentary"?
Soms helpt het met de optie SWAP INPUTS te spelen.
REVERSE DIRECTIONS als de richtingen in de interface niet kloppen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Heeft de schakelaar wel spanning?
Meet de schakelaar eens door. Als je die omzet moet een uitgang spanning krijgen (en dus ook de sw input van de Shelly).
In dit soort situaties, als je denkt het goed aangesloten te hebben, is doormeter meestal de sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Vanavond gaat me helaas niet lukken om de settings na te kijken en om door te meten moet ik even een setje lenen. Ik ga er morgen weer mee aan de slag. Bedankt voor de antwoorden tot zover.

telefoontoestel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

telefoontoestel schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:04:
Vanavond gaat me helaas niet lukken om de settings na te kijken en om door te meten moet ik even een setje lenen. Ik ga er morgen weer mee aan de slag. Bedankt voor de antwoorden tot zover.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PHoDhgz.jpg

ik kan zowel via de shelly als de kaku(witte kast) de boel bedienen .. de shelly was nog niet eens ingesteld .. dus als je het aangesloten hebt zoals het hoort zou je via beide opties moeten werken ..

anders schroef je 02,sw02 beide los en koppel je die direct 1:1 op elkaar (of met 01) dan moet de rolluik werken..

[ Voor 28% gewijzigd door vso op 13-01-2021 22:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:59
Beetje late reactie maar ik ben zelf ook aan het inventariseren hoe ik dit aansluit.

@telefoontoestel De reden dat jouw schakelaar niet werkt is omdat het een tweepolige schakelaar is, deze onderbreekt zowel de fasedraad als de 0-draad.

Ben benieuwd wat je uiteindelijk oplossing is geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praatpiraat
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 20:14
@pantslol, dat klinkt logisch. De nul en aarde alleen aan de motor aansluiten, dus niet aan de schakelaar, dan zou het moeten werken. @telefoontoestel, is het opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:03
Zelf heb ik hier een bijna identieke situatie (op de kaku unit na)

Zelf heb ik de nul op de schakelaar niet aangesloten, enkel de fase en de uitgangen door naar de sw1/sw2 van de shelly

Meestal hebben dit soort schakelaars trouwens een (omkeerbare) mechanische beveiliging waarmee je de schakelaar kan wisselen van momentary naar latching (let erop dat die goed staat, voorkeur momentary (dan klikt hij vanzelf weer terug naar de middenstand)).

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
@raap voor zijn recht @pantslol @praatpiraat Bedankt voor de tip. Ik heb het nog niet uit kunnen proberen omdat ik nog bezig ben met mijn zolderverbouwing. Ik heb er momenteel dus geen schakelaar meer tussen. Gelukkig werkt de Shelly erg stabiel, dus ook nog niet nodig gehad als backup. Zodra ik er weer bij kan ga ik het zeker even proberen.

telefoontoestel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• praatpiraat
@telefoontoestel, ik heb het inmiddels volgens onderstaand schema aangesloten, en werkt prima! Dus alleen bruine fasedraad naar de schakelaar, en vanuit daar twee schakeldraden naar SW1 en SW2. Button type Momentary.

Succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wr2_RAhFUsCytWZUhQ6e1baLSnE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kzioWpj3mj5a2o1zuahyRoyv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamoMostert
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik heb het gisteren ook aangesloten volgens laatste schema én de firmware voor HomeKit erop gezet. Die is echt goed: je kan de software laten calibreren en dan stopt de schakeling op juiste tijdstip. Ook werkt de draaiknop nu veel fijner. Moest je eerst de knop vasthouden tot het moment dat screen dicht of open is, nu is een korte draai van de knop voldoende om de Shelly zijn werk te laten doen.
Het automatiseren van de screen gaat in HomeKit het makkelijkst met de iOS app Eve.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj1FNkRxw7PNbmCrh25fM9e_384=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2U4JqW0WbgCBR87A6a7p7vX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door JamoMostert op 06-06-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeebeeNL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-09 12:56
Hi @JamoMostert,

Kun je aangeven hoe je de Homekit firmware op de Shelly hebt gezet (en waar je deze vandaan hebt)? Ik kan een Shelly 2.5 online bestellen, maar dan... en werkt dit dan direct samen met een Apple TV 4K als hub?

Alvast bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JamoMostert
Als eerste moet je de Shelly 2.5 aansluiten, zodat er spanning op staat. Daarna met de Shelly app op je iPhone het device toevoegen. Dit doe je door je iPhone dichtbij de Shelly te houden en dan op “+” drukken (geloof ik).

Dan veel geduld hebben; duurde bij mij zeker een minuut voordat er iets gebeurde.

Ik heb trouwens een apart 2.4 GHz WiFi netwerk gemaakt voor domotica apparaten, dus de iPhone moet daar wel eerst mee verbonden zijn. De app verbindt de Shelly namelijk met het WiFi netwerk dat actief is op je iPhone.

Als dit gelukt is zie je de Shelly verschijnen in je DHCP-server en weet je het IP-adres. Je kan dan via browser naar het apparaat browsen; je ziet dan zijn standaard firmware.

Vervolgens ga je naar volgende URL:

http://x.x.x.x/ota?url=ht...elly-homekit-Shelly25.zip

Waarbij x.x.x.x het IP-adres van de Shelly is. Je ziet een regel verschijnen die begint met iets van (“status”,”updating”
Na zo’n 30 seconden doe je een reload van de pagina en zie je dat de Homekit compatibel firmware actief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JamoMostert
Heb net weer een Shelly 2.5 geïnstalleerd en heb toevoeging.

Nadat de firmware is aangepast, kan je de Shelly configureren als “Roller Shutter” en op Save drukken. De pagina moet dan veranderen naar wat de eerder geplaatste screenshot laat zien. Bij mij lukte dat in eerste instantie niet goed, maar na een paar keer op Save en reload gedrukt te hebben was het ok en kon het kalibreren uitgevoerd worden.

Dat kalibreren is ook wel een dingetje hoor. De screen moet eerst open gaan, dan dicht en dan ergens halverwege eindigen. Was even gepiel om de richting goed te krijgen, maar is uiteindelijk gelukt.

[ Voor 0% gewijzigd door JamoMostert op 12-06-2021 12:02 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamoMostert
DeebeeNL schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:35:
Hi @JamoMostert,

Kun je aangeven hoe je de Homekit firmware op de Shelly hebt gezet (en waar je deze vandaan hebt)? Ik kan een Shelly 2.5 online bestellen, maar dan... en werkt dit dan direct samen met een Apple TV 4K als hub?

Alvast bedankt voor je reactie!
Ik zie dat je ook vraagt of dit samenwerkt met de Apple TV als hub. Ik heb een HomePod als hub. Volgens mij maakt het niet uit wat je als hub gebruikt, als je er maar 1 hebt. De Shelly is gemakkelijk toe te voegen aan HomeKit, al krijg je een waarschuwing dat het een niet gecertificeerd apparaat is. Daarna te configureren als alle andere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeebeeNL
Hi Jamo,

Ik heb de Shelly inmiddels toegevoegd en de nieuwe firmware geplaatst. Als type heb ik vervolgens Roller Shutter gekozen, vervolgens maakt hij twee Switches hieronder aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iB_ynnC2tvk2AdxSlVdtmGE9F6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKfuanv7AXPDKWJ1lRUvwoPl.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kom je vervolgens in het geavanceerde menu per switch zoals in je screenshot hierboven? Ik kan alleen Switch, Light of Fan kiezen in Eve, en geen van deze geven mij de opties zoals je hierboven had aangegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUUcchoMqxYV-s9RRuegBHRdxBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QI4Q5CAXkgzdjRi6eAh6QVTH.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor je hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamoMostert
Sorry voor late reactie. Misschien heb je het inmiddels voor elkaar?
Zoals ik al schreef was het lastig de gewenste pagina te krijgen. Pas na paar keer een reload en save gedaan te hebben, kwam de pagina tevoorschijn. Vermoedelijk had dat met page caching te maken of zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeebeeNL
Hi Jamo, na een paar dagen (en nog een paar keer terug naar de instellingen op de webUI van de Shelly) waren de twee schakelaars ineens verdwenen en vervangen door een rolluik icoontje in Homekit. Alles werkt prima, bedankt voor al je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdKo66
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik ben niet een van de handigste (wat doe ik hier), maar heb ooit een KaKu rolluik schakelaar aan kunnen sluiten op mijn zonnescherm. (HOERA)

Nu is deze kapot en dacht het eenvoudig te kunnen vervangen met de Shelly 2.5, echter ik snap de tekening niet zo heel erg goed.

Ik zie dat de fase-draad is aangesloten op de oude draaischakelaar (Veder) en op beide 'L' aansluitingen. Ik heb echter weinig behoefte om die oude schakelaar te gebruiken. Hoe kan ik de Shelly dan het beste aansluiten? Gewoon de beide SW aansluitingen niet gebruiken, of ..? Komt nog bij dat diegene die het sherm heeft aangesloten de bedrading zeer kort heeft gehouden. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praatpiraat
EdKo66 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:32:
Ik ben niet een van de handigste (wat doe ik hier), maar heb ooit een KaKu rolluik schakelaar aan kunnen sluiten op mijn zonnescherm. (HOERA)

Nu is deze kapot en dacht het eenvoudig te kunnen vervangen met de Shelly 2.5, echter ik snap de tekening niet zo heel erg goed.

Ik zie dat de fase-draad is aangesloten op de oude draaischakelaar (Veder) en op beide 'L' aansluitingen. Ik heb echter weinig behoefte om die oude schakelaar te gebruiken. Hoe kan ik de Shelly dan het beste aansluiten? Gewoon de beide SW aansluitingen niet gebruiken, of ..? Komt nog bij dat diegene die het sherm heeft aangesloten de bedrading zeer kort heeft gehouden. .
Ik doe hier een aanname, maar ik denk dat je SW1 en SW2 inderdaad niet hoeft aan te sluiten als je de fysieke schakelaar niet gebruikt. Het lijkt me dat deze enkel 'controleren' wat de stand van de schakelaar is. Het daadwerkelijke schakelen van Shelly gebeurt tussen de twee fasedraden en O1 en O2.

EDIT: zo lijkt @vso het ook te gebruiken in de foto hierboven.

[ Voor 3% gewijzigd door praatpiraat op 19-08-2021 13:42 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@EdKo66 het plaatje van @praatpiraat is niet super duidelijk dat maakt het wel lastig(er)

je sluit aarde + N (blauw) op de "motor" aan van je roldinges ..
uit dat rol ding komen 4 draadjes .. "aarde", blauw, bruin en zwart bv ..

zoals hier te zien is
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic04682/schema.gif

met zwart en bruin volgens dit plaatje bestuur je dan de motor .. de ene kleur is linksom dus de andere is rechtsom ..

de shelly fungeert als en "schakelaar" maar ook als een doorgeef luik .. 02 en 01 gaan naar de motor (bruin en zwart) en op L(1) EN L(2) zet je bruin .. bruin gaat ook "in" de (fysieke) schakelaar ..

Van de fysieke schakelaar gaat 2x zwart (schakeldraad) in SW1(vanaf knop1) en SW2 (vanaf knop2) op mijn plaatje heb ik echter de fysieke vervangen door een kaku variant ..

overgens er zijn meerdere redenen om de shelly ertussen te zetten
- de hoofd reden is dat de shelly ook na bv 60seconden gewoon de stroom af kan kappen .. na activering .. wat wel prettig is als iemand vergeet de schakelaar weer in "uit" te zetten .. en dus geen stroom blijft vreten.

de andere prettige is dat je "standen" kan defineren ..

ik zou wegens de W.A.F wel een handmatige schakelaar adviseren .. of iets waar je direct "open" + dicht + stop kan defineren .. en uit ervaring de een app is dat niet :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnjngrs
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-03-2024
Kunt u mij wellicht helpen?

Ik had deze firmware ook geinstalleerd. Echter werkte dit bij mij niet goed.

Dus toen heb ik de shelly terug gezet naar de standaard Firmware. En nu werkt deze top met homebridge.

Echter blijft hij ergens op de achtergrond de homekit firmware installeren. Geen idee hoe dat kan. Ik weet ook niet hoe ik dit moet oplossen.

U enig idee?
JamoMostert schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:59:
Als eerste moet je de Shelly 2.5 aansluiten, zodat er spanning op staat. Daarna met de Shelly app op je iPhone het device toevoegen. Dit doe je door je iPhone dichtbij de Shelly te houden en dan op “+” drukken (geloof ik).

Dan veel geduld hebben; duurde bij mij zeker een minuut voordat er iets gebeurde.

Ik heb trouwens een apart 2.4 GHz WiFi netwerk gemaakt voor domotica apparaten, dus de iPhone moet daar wel eerst mee verbonden zijn. De app verbindt de Shelly namelijk met het WiFi netwerk dat actief is op je iPhone.

Als dit gelukt is zie je de Shelly verschijnen in je DHCP-server en weet je het IP-adres. Je kan dan via browser naar het apparaat browsen; je ziet dan zijn standaard firmware.

Vervolgens ga je naar volgende URL:

http://x.x.x.x/ota?url=ht...elly-homekit-Shelly25.zip

Waarbij x.x.x.x het IP-adres van de Shelly is. Je ziet een regel verschijnen die begint met iets van (“status”,”updating”
Na zo’n 30 seconden doe je een reload van de pagina en zie je dat de Homekit compatibel firmware actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamoMostert
Echter blijft hij ergens op de achtergrond de homekit firmware installeren. Geen idee hoe dat kan. Ik weet ook niet hoe ik dit moet oplossen.
Wat bedoel je hier precies mee? Hoe uit zich dat?

• edvdvc
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10-2023
@telefoontoestel heb je de shelly in de schakelaar ingebouwd of anders want de mijne is te klein om de Shelly erbij te zetten. Heb ook een draaischakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:14
Vandaag de Shelly 2.5 gekocht om mijn rolluik met draaischakelaar (omhoog/neutraal/omlaag) te bedienen via Home Assistant. Belangrijkste is om het rolluik aan de gang te krijgen met de Shelly, aangezien ik nog geen schakeldraad heb, die van de Shelly naar de draaischakelaar gaat.

Ik heb alleen het idee dat ik het niet juist aansluit, omdat ik wel de Shelly hoor klikken als ik hem bedien via de webinterface of via Home Assistant (dat is gelukt), maar er gebeurd niks met de rolluiken.

Ik heb alles weer even losgehaald voor de foto, maar ik had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3EREGu6kYf6sI6sftIdqjk0vuk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLbdd409UE3JnhkKFqXyGAiV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8sH4n2tCdrcboEjPe0QBIrFXg0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5lx2vM2RvrFXSL2LKix1b0p.jpg?f=fotoalbum_tile

Van de motor:
Zwart op 01
Bruin op 02

Van de stekker (die in het stopcontact gaat)
Blauw op N
Bruin op een van de L

Iemand een idee wat ik fout doe?
Edit: moet de blauwe draad van de motor ook op de N van de Shelly? Past alleen niet zo lekker, allebei de blauw draden op N.

EDIT 2: @vso Heb jij een idee?

[ Voor 41% gewijzigd door vinom op 20-04-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vinom schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:00:
Vandaag de Shelly 2.5 gekocht om mijn rolluik met draaischakelaar (omhoog/neutraal/omlaag) te bedienen via Home Assistant. Belangrijkste is om het rolluik aan de gang te krijgen met de Shelly, aangezien ik nog geen schakeldraad heb, die van de Shelly naar de draaischakelaar gaat.

Ik heb alleen het idee dat ik het niet juist aansluit, omdat ik wel de Shelly hoor klikken als ik hem bedien via de webinterface of via Home Assistant (dat is gelukt), maar er gebeurd niks met de rolluiken.

Ik heb alles weer even losgehaald voor de foto, maar ik had:
[Afbeelding][Afbeelding]

Van de motor:
Zwart op 01
Bruin op 02

Blauw op N
Bruin op een van de L

Iemand een idee wat ik fout doe?
Edit: moet de blauwe draad van de motor ook op de N van de Shelly? Past alleen niet zo lekker, allebei de blauw draden op N.

EDIT 2: @vso Heb jij een idee?
Stuur een foto van de schakelaar met alle draden in beeld aub (de rechter)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:47:
[...]

Stuur een foto van de schakelaar met alle draden in beeld aub (de rechter)
Hopelijk helpt dit en anders maak ik straks nog even nieuwe foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYfP2v0S0MOGzm4fmBD5lCCxCAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3KeFdtcYE9lFvqLkmbMr3BY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_Fik6bzr1hWvRoAAMUNGPpnd1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n57O27d3ouFMb4nkqRlZuD5M.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Laatst online: 10:32
Ik heb geen ervaring met Shelly, maar wel met fibaro. Fibaro heeft verschillende soorten aandrijving mogelijk. De kans bestaat dat een van de draden de + is. De andere voor heen of weer bijvoorbeeld. Die van mij had 4 draden om maar eens wat te noemen.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vinom schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:00:
Van de motor:
Zwart op 01
Bruin op 02

Blauw op N
Bruin op een van de L
Zet je wel stroom uit op de "schakelaar" (veiligheid eerst) inkopper maar beter 2x teveel dan 1x te weinig. ;)

stap 1 --> 2de foto = +1 kabel aarde en fase (blauw)
stap 2 "optie" de schakelaar kan je doortrekken zwart op SW2 en bruin op SW1

laatste regel is 1vd 2 issues moet 2x zijn (volgens plaatje 01/02 omdraaien zoals je hierboven hebt maar dat kan ook via shelly software ! dus dat boeit niet zoveel)

weet niet of je blauw/aarde nog verbonden had met de motor he .. aanname die ik niet kan bevestigen met de informatie ;)

Dit plaatje moet je uiteindelijk krijgen .. (wago stekkers)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wdpKn69oSNbS4l5ALWOLHnHrN0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Od74BDILbNvBwoQaOj8EPaTj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/dddadaf78cfa4175936b66df38ffb555432cd3a3/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FPHoDhgz.jpg

suc6

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 20-04-2022 10:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:08:
[...]

Zet je wel stroom uit op de "schakelaar" (veiligheid eerst) inkopper maar beter 2x teveel dan 1x te weinig. ;)

stap 1 --> 2de foto = +1 kabel aarde en fase (blauw)
stap 2 "optie" de schakelaar kan je doortrekken zwart op SW2 en bruin op SW1

laatste regel is 1vd 2 issues moet 2x zijn (volgens plaatje 01/02 omdraaien zoals je hierboven hebt maar dat kan ook via shelly software ! dus dat boeit niet zoveel)

weet niet of je blauw/aarde nog verbonden had met de motor he .. aanname die ik niet kan bevestigen met de informatie ;)

Dit plaatje moet je uiteindelijk krijgen .. (wago stekkers)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

suc6
Thanks! Die foto's heb ik gisteren inderdaad ook lopen bestuderen. Ik ga van de week wat Wago stekkers scoren en wat stroomdraden.

Edit: @vso stap 1 voltooid. Klopt het zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xeb1qXCoFEzYmqX7fSW6VcDCb64=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwRuil8KulR8CzqXp1dfqxxK.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 16% gewijzigd door vinom op 20-04-2022 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vinom schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:11:
[...]

Thanks! Die foto's heb ik gisteren inderdaad ook lopen bestuderen. Ik ga van de week wat Wago stekkers scoren en wat stroomdraden.

Edit: @vso stap 1 voltooid. Klopt het zo?
[Afbeelding]
lastig te zien maar die bruin naar de shelly moet dubbel (midden) maar wel goed begin (y)

Wat ik zou doen is elke verbinding uitschrijven en begin met alle aarde, dan alle zwarte, enzv
aanvoer -- schakelaar (aarde)

die kan je afvinken oid ..

en iemand die erbij staat en doorstreept/opleest oid is wel even prettig .. klinkt gek voor "simple" klus maar je doet het niet elke dag :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:30:
[...]

lastig te zien maar die bruin naar de shelly moet dubbel (midden) maar wel goed begin (y)

Wat ik zou doen is elke verbinding uitschrijven en begin met alle aarde, dan alle zwarte, enzv
aanvoer -- schakelaar (aarde)

die kan je afvinken oid ..

en iemand die erbij staat en doorstreept/opleest oid is wel even prettig .. klinkt gek voor "simple" klus maar je doet het niet elke dag :)
Zo zou die moeten kloppen. Alles werkt, de schakelaar ook, maar of dat betekend dat alles juist is aangesloten :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAsV4gnfdzh-j3sXHFFRl_vWXP8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDbu4ii5KC5HxMTunrZE3zTj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vinom schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:24:
[...]

Zo zou die moeten kloppen. Alles werkt, de schakelaar ook, maar of dat betekend dat alles juist is aangesloten :P
[Afbeelding]
jup dan werkt het .. als je de kabels lang genoeg hebt .. kan je wellicht een dubbele opbouw stopcontact met achterplaatje ofzo halen .. of een dubbele lasdoos .. om alles netjes weg te werken.

btw ik heb mijn shelly ingesteld dat hij altijd na 40seconden altijd uitschakeld .. dan kan ik weglopen terwijl hij omhoog / omlaag gaat. nieuwere rolschermen doen dat automatisch maar dan toch.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Nieuwe keuken, dus nieuws schakelmateriaal. Even een check dat dit klopt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEyMilbXHehBTbxYYDTuUp2Q78w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAzqYLiK83ApKR54uYBkJQ22.jpg?f=fotoalbum_large
Deze uitleg heb ik gevolgd
De shelly fungeert als en "schakelaar" maar ook als een doorgeef luik .. 02 en 01 gaan naar de motor (bruin en zwart) en op L(1) EN L(2) zet je bruin .. bruin gaat ook "in" de (fysieke) schakelaar ..

Van de fysieke schakelaar gaat 2x zwart (schakeldraad) in SW1(vanaf knop1) en SW2 (vanaf knop2) op mijn plaatje heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:46
Hoi alle

Als hij verkeerd om draait op de shelly, dus via HomeKit knop naar boven gaat de rolluik naar beneden.
Moet je dan de sw2 & 2 Wisselen met de sw1 & 1 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@HarryVSjoris O1 en O2 (met de O van output) verwisselen om hem andersom in de app (en daarmee HomeKit etc) te krijgen. SW1 en SW2 ook verwisselen als NU (voor wisselen) de knoppen wel correct zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1604
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-09 12:29
Misschien dat iemand mij hier kan helpen. Ik heb net de Shelly 2PM aangesloten, de opvolger van de 2.5.
Volgens mij werkt deze precies hetzelfde dus hier de vraag.

Als beeldschetsing heb ik een soort rolluik als garagedeur, ik noem het hieronder in het verhaal even een rolluik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9zZ9_qIoKI8VWMHftaBecmsawk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WAGyyJSt8PImXtNHS0RXgS3P.webp?f=user_large

Ik heb dezelfde schakelaar als hier boven. Deze kun je met een klipje instellen of je het draaischijf vast kunt zetten of niet. Hierdoor bepaal je dus of je de knop kunt vast zetten en lost kunt laten of dat je hem vast moet houden om het rolluik volledig naar beneden/boven te krijgen.

Het vastzetten is voor mij geen optie omdat ik dan met hetvolgende zit:
Ik ga weg van huis en doe met de hand de schakelaar zo zetten dat het rolluik naar beneden gaat, als ik thuis kom kan ik niet met de telefoon het rolluik weer open krijgen omdat de draaischakelaar nog naar beneden staat.

Wat ik dus wil is met de draaischakelaar een pulsje geven naar de shelly, en dat de Shelly dan voor 20 seconden de stroom er voor mij op houdt om het rolluik naar boven/beneden te doen.

Iemand van jullie hier tegenaan gelopen / een oplossing voor gevonden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:33
vinom schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:24:
[...]

[Afbeelding]
Schop van oud topic I know sorry maar was benieuwd wat voor een ombouw doos oid je gebruikt hebt om alles beetje netjes weg te werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Dracula schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:54:
[...]

Schop van oud topic I know sorry maar was benieuwd wat voor een ombouw doos oid je gebruikt hebt om alles beetje netjes weg te werken?
We hebben inmiddels een nieuwe keuken dus alles zit, met veel moeite, in een extra diepe inbouw lasdoos gepropt. In de oude keuken hadden we het for the time being in een rechthoekige lasdoos gedaan, maar dat is op de lange termijn geen mooie oplossing imo.
Pagina: 1