Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 13:04
Die Thermostaat "On" zegt dus niet zo veel.
Yongshi schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:14:
[...]
...
Er mag sowieso niet zo heet water door de vloer, volgens mij gaan dan je slangen kapot. Heb je wel nog een thermostaatkraan op je vloerverdeler? die zou dicht moeten gaan bij zulk warm water.

Heb je met een normale run (legionella bijv) ook dat de vloerverwarming opwarmd of alleen als je zelf aan het 'spelen' bent?
...
Ik heb btw geen thermostaat op de verdelers zitten. Die zijn volledig open omdat alles in de warmtepomp geregeld wordt. Ik heb ook geen pomp op de verdelers.

Zal morgen is kijken wat hij in de legionella stand doet. Volgens mij doet hij dat altijd op dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:28

Videopac

Rommelt wat aan.

nils_vdg schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:16:
Ik ben recent begonnen met het monitoren van mijn Daikin Altherma warmtepomp met de ESPAltherma.
Ik had eerder daarvoor al een Daikin Wifi module geïnstalleerd voor (beperkte) bediening van de warmtepomp via de app en via mijn Homey.

Nu wil ik een overschot aan energie van de zonnepanelen bufferen, middels het opwarmen van mijn boiler.
Ik merkte dat dit maar zeer beperkt lukte door het inschakelen van de "powerfull" stand van de boiler, maar hij was iedere keer in no-time op de temperatuur van de comfort stand, en dan schakelt de powerfull vanzelf weer uit. Dit had dus nog niet helemaal het gewenste effect.

Ik heb dit nu voor de omzeilt door de verwarmingsplanning volledig op de ECO stand te zetten (comfort zit dus niet meer in de planning).
Vervolgens heb ik de ECO stand staat nu op 38 graden gezet, en de comfort stand op 50 graden.
Als ik nu de powerfull stand aan zet, blijft hij keurig netjes doorverwarmen tot de 50 graden.

Doel bereikt... dacht ik..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu zie ik echter ineens dat hij in de powerfull stand van de boiler, ook de vloerverwarming aan gooit. En niet zo'n beetje ook..

Niet zo fijn als het buiten 30°C is om mijn vloer naar de 60°C te gooien 8)7
Laat staan de temperatuurschok van 30 graden verschil in een paar minuten..

Ik zie in mijn dashboard dat hij zelfs de thermostaat van de verwarming aan heeft gezet, en zwaar over mijn stooklijn heen verwarmd. Ook de vloerverwarmingspomp is daarbij gewoon ingeschakeld.

Heeft dat met een bepaalde instelling te maken?
Moet ik ergens instellen dat hij in powerfull modus alleen mijn boiler verwarmd, en niet mijn vloer?
Hij meet die temperatuur wel maar pomp niets. Ik vermoed dat de Tuit-sensor erg dicht bij de 3-wegklep/sww-tank zit en geen goede waarde meet als de sww-tank verwarmt wordt,

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Zou mooi zijn als dat het is, dan zou er niks aan de hand zijn.

Ik zal zo de temperaturen op de vloerverwarming verdelers zelf is bekijken als hij voor de anti legionella stand naar 60 graden gaat verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:01
Dat heeft weinig zin als je een wand model hebt met losse watertank, want dan gaat het laatste stuk verwarmen (>52c) volledig op de BSH, een elektrisch element en stroomt er dus geen water, wat dus ook niet naar je verdelers kan stromen. Als je een vloermodel hebt, begrijp ik dat je geen BSH hebt maar legionella doet op de BUH, en dan houd je dus de hele run een pomp in bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-07 20:50
Ik heb zelf met een script in HA de status van de 3-weg klep afgevangen . Zie ik gelijk wat de WP aan het doen is, SWW of Ruimte verwarming. Dit werkt goed. Je kunt dan tevens automatisch de CoP per stand uitrekenen (mits je een juiste kWh meting in gebruik hebt).
Als de WP in stand ruimteverwarming staat maar er is geen vraag door de thermostaat dan staat hij in Stand-by modus. Zodra de thermostaat bijkomt kijken we naar de stand van de 3-weg klep.

(foto's zijn niet actueel met uitzondering van de eerste, is even om aan te geven wat er mogelijk is).

Ik heb zelf een zonneboiler in gebruik dus deze periode levert de zonneboiler al het warme SWW water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmFgmMP0jNjQdoYQrultFml8lc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyI5xC0Na7m13z2xesz38s39.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyqnMQmEmsHkBnZLNfzjVP5TFsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBFoGWBZR33C4aMnMoLYUIrY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCm6O_zOyKLt4aHz1AdxhmM41kA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z48CVlA2S6E5Ffh3CitXFvjd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door benthouse op 08-07-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
MrRobin schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:38:
Dat heeft weinig zin als je een wand model hebt met losse watertank, want dan gaat het laatste stuk verwarmen (>52c) volledig op de BSH, een elektrisch element en stroomt er dus geen water, wat dus ook niet naar je verdelers kan stromen. Als je een vloermodel hebt, begrijp ik dat je geen BSH hebt maar legionella doet op de BUH, en dan houd je dus de hele run een pomp in bedrijf.
Ik heb een lucht/lucht warmtepomp met ingebouwde 230L boiler, dus alles wordt geregeld vanuit dezelfde unit.

Vandaag tijdens de anti-legionella verwarming gezien dat het dashboard er precies hetzelfde uit ziet.
Teglijkertijd op de verdelers gezien dat de vloerverwarming keurig 20°C blijft.

De temperaturen die hij dus weergeeft zijn dus niet specifiek van de vloerverwarming, maar puur in/uit van de warmtewisselaar.

Ik had het dashboard van de startpost gekopieerd en geplakt (zonder eigen kennis van home assistant of de Daikin te hebben), en ging er vanuit de temperaturen dus specifiek van de vloerverwarming waren, maar dat is dus gelukkig niet correct. :)
benthouse schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:45:
Ik heb zelf met een script in HA de status van de 3-weg klep afgevangen..
Dat ziet er zeker handig uit! Ik zal de ESP even opnieuw moeten flashen, want ik krijg nu de 3-wegklep status nog niet binnen.
En dan nog even wegwijs worden in Home Assistant om zoiets te bouwen.. maar daarvoor nog een hoop te leren.

Mijn zorgen voor nu zijn in ieder geval opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-07 23:44
Als je de Altherma wilt aansturen en een wifi module hebt, probeer dan eens om (bijvoorbeeld met Home Assistant) de thermostaten van de boilersturing en de ruimte verwarming/koeling te beïnvloeden. Werkt bij mij geweldig.

Ik moet wel zeggen dat ik stuur op dynamische energieprijzen. Als je wilt sturen op PV overschot, zal een warmtepomp per definitie te traag reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Voor PV overschot gebruik ik de BUH, dus de elektrische bijverwarming. Dat werkt ook gewoon goed en snel. Alleen moet je wel veel overschot hebben voordat dit mogelijk is want je vraagt dan ook direct 3kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoj
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-07 21:03
Wat mooi dat dee topic bestaat!

Ik wil dit gaan opzetten maar heb een altherma die niet in de lijst staat.

Ik heb een Daikin altherma LT3 Bluevolution 6.0 kW zoals hier besproken.

Welke espaltherma versie zouden jullie aanraden hier te gebruiken als instellingen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:01
Een lt3 bluevolution zegt me niet zo veel. Ik denk dat je even op zoek moet naar een sticker op je warmtepomp die je vertelt wat het exacte typenummer is dat je hebt. Net zoals een iPhone 16 formeel iphone model a1281 (voorbeeld) heet. Of navragen bij je installateur. Als je de daikin onecta app gebruikt kan je het daar ook terug vinden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoj
Dank voor je antwoord!

Het was eve zoeken maar ik heb een EHBH08EF6V, en die staat er niet tussen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:06
antoj schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:25:
Dank voor je antwoord!

Het was eve zoeken maar ik heb een EHBH08EF6V, en die staat er niet tussen :(
Zoek eens in dit topic op dat typenummer, dan vind je enkele mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoj
D-Three schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 00:37:
[...]

Zoek eens in dit topic op dat typenummer, dan vind je enkele mogelijkheden.
Wauw goeie tip. stom dat ik daar niet op ben gekomen. Kwam niet op het idee naar dat type nummer te zoeken. dank.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste