• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@CodeCaster Je kunt de "zwevende" sensoren oplossen door ze gewoon onder ESPAltherma te hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_XwnolJ_0ONPXHv8_grCNVRU7E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ua9ojSe3ALGdygsp9PEG5EQn.png?f=fotoalbum_large

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Tanuki schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:47:
@CodeCaster Je kunt de "zwevende" sensoren oplossen door ze gewoon onder ESPAltherma te hangen:
[Afbeelding]
Dat is me nog niet gelukt met yaml-defined template sensors. Hoe? Of heb jij deze via de UI aangemaakt?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
CodeCaster schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:49:
[...]

Dat is me nog niet gelukt met yaml-defined template sensors. Hoe? Of heb jij deze via de UI aangemaakt?
Zijn inderdaad via de UI gemaakt, ik kan ook niet echt vinden wat het "commando" zou zijn in yaml om dat te doen. :?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CodeCaster schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:51:
Ik werd gek van het syncen van de entities tussen ESPAltherma en de YAML van Home Assistant, dus ik heb een uitbreiding geschreven op eerstgenoemde die een MQTT discovery maakt van de sensors die de gebruiker in diens header heeft ont-uitgecomment:

https://github.com/CodeCa...-assistant-mqtt-discovery

Dus in plaats van tientallen "zwevende" sensors, krijg je hiermee onder MQTT een nieuw device genaamd "Daikin Altherma via ESPAltherma" met alle sensoren die jij wil, waar mogelijk ook van het juiste type:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Testers welkom, garantie (ook op verdere updates) tot de deur. Werkwijze: check deze branch uit van mijn repo, doe de wijzigingen aan setup.h en (jouw apparaat).h die je anders ook maakt, bak een firmware en upload die.

Het merk en type van de warmtepomp zijn nog hardcoded op de mijne, "Daikin" respectievelijk "Altherma 3". Ik heb ook nog nooit strings aan elkaar geplakt in C++, wat waarschijnlijk blijkt. Ik heb geen geheugenlek kunnen constateren in een paar uur testen.

Licht verknipt voorbeeld van een gegenereerde discovery JSON:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
{
    "dev": {
        "ids": "espaltherma-mqtt-discovery",
        "name": "Daikin Altherma via ESPAltherma",
        "mf": "Daikin",
        "mdl": "Altherma 3"
    },
    "o": {
        "name": "espaltherma-mqtt-discovery",
        "sw": "0.1",
        "url": "https://github.com/CodeCasterNL/ESPAltherma-MQTT-Discovery"
    },
    "cmps": {
        "operation_mode": {
            "p": "sensor",
            "value_template": "{{ value_json['Operation Mode'] }}",
            "unique_id": "espaltherma_operation_mode",
            "default_entity_id": "sensor.espaltherma_operation_mode",
            "name": "Operation Mode"
        },
        "defrost_operation": {
            "p": "binary_sensor",
            "value_template": "{{ value_json['Defrost Operation'] }}",
            "unique_id": "espaltherma_defrost_operation",
            "default_entity_id": "sensor.espaltherma_defrost_operation",
            "name": "Defrost Operation"
        },
        "r1toutdoor_air_temp": {
            "p": "sensor",
            "device_class": "temperature",
            "unit_of_measurement": "°C",
            "value_template": "{{ value_json['R1T-Outdoor air temp.'] }}",
            "unique_id": "espaltherma_r1toutdoor_air_temp",
            "default_entity_id": "sensor.espaltherma_r1toutdoor_air_temp",
            "name": "R1T-Outdoor air temp."
        },
// ...
Heel fijn! Dankjewel!

Ik ga het uittesten (als ik weer moed heb verzameld)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Mijn wijziging ten behoeve van device discovery is nu ingediend als pull request: Introduce Home Assistant Device Discovery through MQTT #563.

Ik heb nu dus géén sensors meer in YAML (noch in de UI), wel één device met daaronder alle sensoren die ik wil voor de warmtepomp en M5Stick:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f1DH4UXhKMvo2Io1QL-2hnP3F8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WIimm0EBy0Kng0V2gEzStakX.png?f=fotoalbum_large

Mocht iemand ermee willen experimenteren, check dan die branch uit.

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:16
Dit klinkt wel gaaf, iets wat P1P2MQTT wel al doet, en zeker veel handiger dan via de yaml zelf dingen toevoegen. Zo krijg ik deze error nu en ik moet even graven hoe ik die oplos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buhue2BG-tfIEh1EzDXvYa3GbKs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jq8RtwKPRxy29KeUhDapuFJu.png?f=fotoalbum_large

Overigens: Ik heb mijn ESPAltherma ooit gemaakt op een oude laptop die ik niet meer heb, en dus ook al m'n configs kwijt. Hij draait dus (al bijna 2 jaar zonder issues), maar ik kan hem dus niet updaten zonder dat ik hem opnieuw "bouw", waarbij ik opnieuw alles moet uitzoeken welke waardes ik allemaal wel wil en niet, en welke (ik meen) setup file ik moet gebruiken (modelnummer).

Mijn vraag: zitten er grote veranderingen de afgelopen jaren die het de moeite waard maken om te updaten?

Ik heb de commits op github geprobeerd door te spitten maar daar kom ik geen grote dingen in tegen.

De ene helft in mij zegt "If it's not broken, don't try to fix it", en de andere helft wil natuurlijk de laatste versie met nieuwe features/fixes.

Hoe doen jullie dit?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

MrRobin schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:21:
Dit klinkt wel gaaf, iets wat P1P2MQTT wel al doet
Ga je me nou vertellen dat er nóg een apparaat is dat ik aan de warmtepomp kan aansluiten en uitlezen in HA? }:| Dit ziet er ook wel cool uit, prachtig gedocumenteerd project ook, en ik kan hem gewoon aan de thermostaatdraden aansluiten?
en zeker veel handiger dan via de yaml zelf dingen toevoegen
Dat was voor mij de aanleiding om hieraan te gaan werken ja.
Zo krijg ik deze error nu en ik moet even graven hoe ik die oplos:

[Afbeelding]
Volgens mij staat de oplossing daar: de sensor-YAML verhuizen naar onder "template:".
Overigens: Ik heb mijn ESPAltherma ooit gemaakt op een oude laptop die ik niet meer heb, en dus ook al m'n configs kwijt. Hij draait dus (al bijna 2 jaar zonder issues), maar ik kan hem dus niet updaten zonder dat ik hem opnieuw "bouw", waarbij ik opnieuw alles moet uitzoeken welke waardes ik allemaal wel wil en niet, en welke (ik meen) setup file ik moet gebruiken (modelnummer).

Mijn vraag: zitten er grote veranderingen de afgelopen jaren die het de moeite waard maken om te updaten?

Ik heb de commits op github geprobeerd door te spitten maar daar kom ik geen grote dingen in tegen.

De ene helft in mij zegt "If it's not broken, don't try to fix it", en de andere helft wil natuurlijk de laatste versie met nieuwe features/fixes.

Hoe doen jullie dit?
Ik bewaar al mijn Docker Compose-orchestrations, applicatie-configuratie, en aanpassingen op bestaande repos in private GitHub-repositories.

• berfelo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-01 20:23
Dag allemaal,

Heeft iemand ervaring met het volgende:

Wij hebben de altherma 3 en home assistant dit draait al meerdere jaren super, in de winter verwarmen wij de woonkamer wanneer wij de hele dag thuis zijn met de openhaard. Als ik de instellingen van de daikin op kamerthermostaat heb staan wordt de vloer na een gegeven moment koud omdat de thermostaat zegt dat het warm genoeg is in de kamer. nadat de kamertemperatuur is gedaald doordat de openhaard uit is gegaan moet de warmtepomp hard werken om de vloer weer op temperatuur te krijgen.

Nu heb ik de daikin op vertrek water regeling staan (32gr.), dit gaat super als de openhaard aan is zet ik hem met de kamerthermostaat op -4, nu blijft de vloer aangenaam warm en hoeft de warmtepomp nadien niet zo hard te werken.

Is het met home assistant mogelijk om de thermostaat aan te sturen zodat ik na verloop van tijd de -4 afbouw naar 0 (bijvoorbeeld ieder uur een stapje warmer)?

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:23
berfelo schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:23:
Dag allemaal,

Heeft iemand ervaring met het volgende:

Wij hebben de altherma 3 en home assistant dit draait al meerdere jaren super, in de winter verwarmen wij de woonkamer wanneer wij de hele dag thuis zijn met de openhaard. Als ik de instellingen van de daikin op kamerthermostaat heb staan wordt de vloer na een gegeven moment koud omdat de thermostaat zegt dat het warm genoeg is in de kamer. nadat de kamertemperatuur is gedaald doordat de openhaard uit is gegaan moet de warmtepomp hard werken om de vloer weer op temperatuur te krijgen.

Nu heb ik de daikin op vertrek water regeling staan (32gr.), dit gaat super als de openhaard aan is zet ik hem met de kamerthermostaat op -4, nu blijft de vloer aangenaam warm en hoeft de warmtepomp nadien niet zo hard te werken.

Is het met home assistant mogelijk om de thermostaat aan te sturen zodat ik na verloop van tijd de -4 afbouw naar 0 (bijvoorbeeld ieder uur een stapje warmer)?
Beter die vraag in het echte altherma topic stellen.
Dit topic is meer om de module werkend te krijgen.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Tanuki schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:21:
[...]

Alles m.b.t. pins default gelaten in setup.h. Dus (gebaseerd op https://documentation.esp...om-32u_datasheet_en.pdf):
code:
1
2
IO16 27 I/O GPIO16, HS1_DATA4, U2RXD, EMAC_CLK_OUT
IO17 28 I/O GPIO17, HS1_DATA5, U2TXD, EMAC_CLK_OUT_180

En uiteraard 5V/VIN = 5V
En GND = GND
Bedankt, die werkte inderdaad. Ik heb hem zojuist aangesloten en nu ook een externe antenne aan de buitenunit gemaakt. :9 Ik had met de M5Stick elke keer problemen met het bereik, en de M5Stick vond het ook niet zo leuk om een jaar buiten te zitten. Had zelf niet echt een mogelijkheid om een netwerkkabel te trekken om hem naar binnen te doen, dus ik vond dit wel een leuke tweakers oplossing.

Prima bereik, nu rond de -58 dBm. Nog niet te zien op de foto, maar heb hem nu met dubbelzijdig tape aan de bovenkant vast gemaakt. Nog even zien of er voor deze Wroom32U's ook een mooie 3d print case om hem nog iets beter te bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUUs9_2XnK__r3ZQlJJ_khwr-4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZCDP8VMefMrqIk4BK8vA33d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28q_01vfuZjY6UILp_iyoveURU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bvhn8a9o9AZmWllNMrOselw7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Senaxx op 10-01-2026 15:14 ]

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:59
Even een vraagje, ik heb een EDLA09DAW1 zonder BUH.
Afgelopen weken veel problemen gehad met 7G-01, 7H-05 storingen etc. Dit betreft de bekende debiet storingen.

Gisteren maar eens de buitenunit opengemaakt en het handmatige ontluchtingsventiel 2x open en dicht gedraaid. Dat was in iedergeval de truc om het systeem weer normaal te laten werken.

Ik vind het zelf een idiote plek om daar een handmatig ontluchtingsventiel te maken, is niet echt voor de ‘gewone’ gebruiker.
De modellen met een BUH hebben een automatisch ontluchtingsventiel. Waarom dan het model zonder BUH een handmatige heeft is mij een raadsel.

Wie moet hier ook regelmatig ontluchten?
Zou een automatisch ontluchtingsventiel helpen?

Heeft iemand dit reeds gewijzigd?

Hieronder in rood aangegeven welke ontluchtingsventiel ik bedoel, heb heb even de foto van bovenstaande post gebruikt en ingezoomd (Scheelt mij naar het dak toe en openmaken 😜).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvFl9_5G1LmHfFtIZlAQkfsK3jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKrwL231Zs32gC3a5VXvF6tj.jpg?f=fotoalbum_large

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
benthouse schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:25:
Even een vraagje, ik heb een EDLA09DAW1 zonder BUH.
Afgelopen weken veel problemen gehad met 7G-01, 7H-05 storingen etc. Dit betreft de bekende debiet storingen.

Gisteren maar eens de buitenunit opengemaakt en het handmatige ontluchtingsventiel 2x open en dicht gedraaid. Dat was in iedergeval de truc om het systeem weer normaal te laten werken.

Ik vind het zelf een idiote plek om daar een handmatig ontluchtingsventiel te maken, is niet echt voor de ‘gewone’ gebruiker.
De modellen met een BUH hebben een automatisch ontluchtingsventiel. Waarom dan het model zonder BUH een handmatige heeft is mij een raadsel.

Wie moet hier ook regelmatig ontluchten?
Zou een automatisch ontluchtingsventiel helpen?

Heeft iemand dit reeds gewijzigd?

Hieronder in rood aangegeven welke ontluchtingsventiel ik bedoel, heb heb even de foto van bovenstaande post gebruikt en ingezoomd (Scheelt mij naar het dak toe en openmaken 😜).

[Afbeelding]

Mijn vragen
Toevallig heb ik vanmiddag (omdat ik hem toch open had) daar ook ontlucht. Ik heb ook een EDLA14DAW1, en bij mij in de binnen installatie zit wel een automatische ontluchter, maar ik heb het idee dat die alleen in het circuit van de 300L tank zit.

• Richard1965
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-01 00:02
Stanvv schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 07:59:
Hier inmiddels ook het meeste aan de praat gekregen, alleen alles aan energy gerelateerd (COP / heat yield / inverter verbuik) bleef steeds op 0. Dat kwam omdat de 'Thermostat ON/OFF' op OFF bleef staan, ook terwijl ik weet dat deze wel eens aan staat.
Als test maar eens 'Ext. Thermostat ON/OFF' toegevoegd en warempel: deze gaat dus wel naar ON als de verwarming aan gaat.

Meer mensen die dit hebben? Qua configuratie:
  • ik heb een EBLA06E23V3, dus 6 kW versie monoblock, inclusief vloerkoeling + 250 L SWW
  • ik gebruik Altherma(EBLA-EDLA D series 4-8kW Monobloc).h, met daarbij o.a. de volgende twee regels uitgecomment:
  • {0x10,1,307,1,-1,"Thermostat ON/OFF"},
  • {0x60,2,303,1,-1,"Ext. Thermostat ON/OFF"},
Nou, ja dus. Ik heb eenzelfde type monoblock en loopt tegen dit issue aan. Veel staat op 0 of N/A omdat 0x10,1,307,1,-1,"Thermostat ON/OFF"} altijd op OFF staat. Ook heb ik hetzelfde .h bestand in gebruik.
Al een antwoord gevonden op jouw vraag?

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:22

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Sinds vorig jaar juni bewonen wij een huis met een warmtepomp (ETVH16S23DA6V staat op de sticker op de binnenuit). Ik heb daar de vorig jaar de energiegegevens etc van bijgehouden in Excel en ben sinds deze week bezig met het opzetten van Home Assistant met daarbij een ESPAltherma.

Op dit moment heb ik gekozen voor de default.h , maar kan ik eigenlijk niet beter kiezen voor Altherma(EPRA D ETV16-ETB16-ETVZ16 D series 14-16kW).h aangezien het een 16kW unit is in de ETVH range?

HANDTEKENING!!!

• Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:34
Richard1965 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:59:
[...]
Nou, ja dus. Ik heb eenzelfde type monoblock en loopt tegen dit issue aan. Veel staat op 0 of N/A omdat 0x10,1,307,1,-1,"Thermostat ON/OFF"} altijd op OFF staat. Ook heb ik hetzelfde .h bestand in gebruik.
Al een antwoord gevonden op jouw vraag?
Nou niet echt een antwoord, maar ik kwam het verder bij niemand tegen :P Ik heb het gewoon opgelost door in die altherma.yaml alle "Thermostat ON/OFF" te vervangen met "Ext. Thermostat ON/OFF"

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 09:53
Ik weet dat deze berichten normaal niet zo worden gewaardeerd maar wil toch een poging doen met uitleg. Ik heb van een mede tweaker een post gezien in dit forum of een van de betrokken zusjes over zijn warmtepomp regeling. Het betrof een warmtepomp waarbij zoneregeling werd toegepast waarbij hij specifiek ook rekening hield met zijn dynamisch energiecontract. Ook werd in de post beschreven dat er rekening werd gehouden met de kamer temperatuur i.r.t. bijvoorbeeld de zon die aan de ene kant van het huis meer aanwezig was dan de andere kant van het huis. Dit alles slim gemaakt met een domotica oplossing (Home Assistant / ESP). Hij gebruikte zelfs een fancy term voor zijn schakeling in de trand van Dynamic Underfloor Heating Control o.i.d.

Op basis van bovenstaande herinnering heb ik inmiddels al flink wat uren de verschillende fora liggen doorzoeken en krijg ik de post niet meer boven water. Zoektermen zon, dynamisch, dynamic hebben allemaal niets kunnen vinden. Heeft iemand het verlossende antwoord voor mijn wanhopige zoektocht? :)
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste