Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoj
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:17
Hallo allemaal!

Ik ben op een queeste om mijn warmtepomp te optimaliseren. Ik stel een nieuwe vraag, maar deze vraag loopt wel verder op deze thread.

Ik woon in een huis met bouwjaar 2012. op de 1e en 2e verdieping heb ik 'normale' radiatoren. Op mijn begane grond heb ik vloerverwarming. Deze vloerverwarming heeft een thermostatische radiatorknop en een eigen pomp.

Ik heb de volgende warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFz4ML6e6us0fAjJ19HAU4MAWgk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lZZZ8BUfPujO8GOqbph9j8l5.png?f=user_large

Daarnaast heb ik tado versie 1 op al mijn radiatoren. Helaas geen tado op mijn vloerverwarming gezien dat niet past met TADO, ook als radiator.

Nu vind ik dat de energiezuinidgheid van de warmtepomp tegen vallen. Ongeveer 1x per 24 uur slaat deze aan en brand deze ~30 minuten aan op 2,5 kw.... Ik heb zelf al alle extra wame leidingen geisoleerd, dat hadden die sukkels van saman ook niet gedaan... Dat scheelt al de helft.

Toch blijft het verbruik aanzienlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4yXUfhIvdvBvJkYqoJjgQvCXug=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6kjucTpBIDdXyrepFH44pS4y.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRKv7deeF5qrZ-Y1wVHUT4sLWTs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ha0wykqAHiLbHY90N29apuzr.png?f=user_large

Nu wil ik kijken hoe ik dit verder kan verminderen. Het lijkt mij raar dat zo'n modern systeem iedere dag moet 'opladen' vanwege enkel warmteverlies.

Momenteel denk ik er aan om het volgende te doen:
1) Uitgangstemp te verlagen naar 40 graden voor het hele huis (had ik geloof ik al gedaan, maar even dubbel check)
2) een extra tado radiatorklep in de aanvoer van mijn warme water voor mijn radiator te plaatsen (zoals in de genoemde thread die ik heb gelinkt)
3) de pomp vverwijderen
4) ESPaltherma installeren.
5) Instellingen menu warmtepomp aanpassen.

Nu heb ik een aantal vragen.
2) Is het aan te raden ook een tado radiatorklep op mijn aanvoer van mijn warmtepomp te plaatsen? Of kan dat juist zorgen voor schade of opbouwen van druk als mijn vloerverwarming groep wordt aangestuurd maar de klep is dicht ? Ik denk er aan de TADO radiatorklep aan te sturen in home assistant, maar dat is natuurlijk een active aansturing, mijn systeem moet niet kapot gaan als die tado kraan niet open gaat per ongeluk.

3) in de bovengenoemde thread staat dat de pomp kan worden verwijderd. Dit baart mij echter zorgen. De vloerverwarming boer gaf namelijk aan dat dat gedaan moet worden om aangroei in de vloerverwarming te voorkomen. klopt dit ? Ook is de oppervlakte van mijn woonkamer 40m2, kan de warmtepomp dit aan in zijn eentje ? Een tweede opltie is natuurlijk de pomp van de vloerverwarming ook periodiek aan te sturen via home assistant, maar ook dat is weer een actieve aansturing.

6) zijn er nog andere tips die jullie hebben misschien ?

ps: een tado warmtepomp optimizer kan ik niet gebruiken omdat ik tado versie 1 heb en niet 2. Ook heb ik het vermoeden dat dit een onzinproduct zou kunnen zijn.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:12

_Arthur

blub

Begin met 4) ESPaltherma installeren. Dan weet je wat hij doet op dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07 15:20

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het lijkt er op dat de unit elke avond even de boiler bijstookt. Verwarming nu is niet logisch.
Dan is ±30min op dat vermogen niet raar. Je zou even kunnen controleren of er nog warmte weglekt door 'themosifon' uit de boiler: even voelen of de leidingen netjes koud zijn rondom de boiler 's ochtends vroeg. (Tegen de boiler aan zijn ze warm natuurlijk, maar moeten snel overgaan in koud).

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoj
Cr3ator schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:23:
Het lijkt er op dat de unit elke avond even de boiler bijstookt. Verwarming nu is niet logisch.
Dan is ±30min op dat vermogen niet raar. Je zou even kunnen controleren of er nog warmte weglekt door 'themosifon' uit de boiler: even voelen of de leidingen netjes koud zijn rondom de boiler 's ochtends vroeg. (Tegen de boiler aan zijn ze warm natuurlijk, maar moeten snel overgaan in koud).
Heb ik gedaan! Leidingen waren warm, heb ze nu geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07 15:20

Cr3ator

1 bar is geen bar

antoj schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:30:
[...]

Heb ik gedaan! Leidingen waren warm, heb ze nu geisoleerd.
Dat helpt, maar het beste is wanneer ze vanaf de aansluiting op de boiler zo snel mogelijk eerst naar beneden leiden (en evt. daarna weer omhoog). Dan voorkom je onnodige circulatie. Maar hoeveel energie verbruikt hij wanneer je een paar dagen geen warm water gebruikt?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
30 minuten op 2.5kW is 1.25 kWh.

Die boiler, is dat een gewone boiler of warmtepompboiler? Als het een gewone boiler is warmt hij de 300 liter dan dagelijks nog geen drie graden op. Bij een warmtepompboiler met zeg een scop van 3 dus nog geen negen graden.

En waar gebruik je die boiler voor? Tapwater of is het een veredeld buffervat?

Maar waar hebben we het eigenlijk over, dit is een verbruik van een cent of 30 per dag...

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 07-07-2025 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoj
Her wat vreemd! Ik had een reactie geplaatst maar die is blijkbaar niet doorgekomen...

@Cr3ator wat je nu ziet is het energieverbruik van geen gebruik van warmwater of tapwater. Vaak douchen wij maar 1x per 3 dagen. Klinkt controversieel, maar vaker is echt niet nodig. Sterker nog, iedere dag zeep op de huid is ook niet super goed :) (ik ben misschien wel half bomenknuffelaar maar ook half werktuigbouwkundig ingenieur, dus dit is wel science based :))

@pagani ik heb geen boiler. Slechts een volledige warmtepomp en een buffervat. En de 30 cent... Ik vond dat nogal wat voor moderne energietechniek. Want die 30 cent per dag (in de zomer) is bij het niet gebruiken van hegt systeem. Dat is dis 100 euro per jaar aan sluipverbuik (of 450 kWh of 1642 MJ per jaar) of 2000 euro over de levensduur van het apparaat... Dat is nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
antoj schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:27:
Her wat vreemd! Ik had een reactie geplaatst maar die is blijkbaar niet doorgekomen...

@Cr3ator wat je nu ziet is het energieverbruik van geen gebruik van warmwater of tapwater. Vaak douchen wij maar 1x per 3 dagen. Klinkt controversieel, maar vaker is echt niet nodig. Sterker nog, iedere dag zeep op de huid is ook niet super goed :) (ik ben misschien wel half bomenknuffelaar maar ook half werktuigbouwkundig ingenieur, dus dit is wel science based :))

@pagani ik heb geen boiler. Slechts een volledige warmtepomp en een buffervat. En de 30 cent... Ik vond dat nogal wat voor moderne energietechniek. Want die 30 cent per dag (in de zomer) is bij het niet gebruiken van hegt systeem. Dat is dis 100 euro per jaar aan sluipverbuik (of 450 kWh of 1642 MJ per jaar) of 2000 euro over de levensduur van het apparaat... Dat is nogal wat.
Je warmtepomp zal je buffervat toch op temperatuur moeten houden. Een graad of drie warmteverlies op een dag is eigenlijk bijna niet te voorkomen. Het verwarmproces kan niet efficiënter, dus dan is de enige optie naast leidingen isoleren het buffervat zelf isoleren. (Of de warmtepomp uitzetten in de zomer, maar dan is de slijtage waarschijnlijk groter dan wanneer je hem gewoon laat draaien en mogelijk kostentechnisch daardoor niet slim) Als je bij de instellingen kan van de warmtepomp zou je natuurlijk wel de doeltemperatuur flink kunnen verlagen voor het buffervat in de zomer. Een buffervat op 50-60 graden houden kost meer energie dan hem op 20-30 graden te houden of zelfs op kamertemperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 09-07-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoj
Even denken.

code:
1
2
3
4
5
Q = 1.25 * 3.6 * 10**6 # J
Cp = 4186 # J/(kg*K)
m = 600 # kg
dT = Q/(m*Cp) # K
print(dT) # 1.8 K

Dus dat zou inderdaad betekenen dat de 600 tank 1.8 graden per dag afkoelt.

Dat klinkt wel rieeel eigenlijk ja....

Maar dat is wel uitgaande van een COP van 1. Want iedere 1 J elektriciteit die ik meet als energieverbruik van de WP groep wordt 1 J warmte in het buffervat. Als we een COP van 3 nemen is de tempdaling dus 3x1.8 K en dat is best substantieel.....

# Q = m * Cp * dT
Cp = 4186 # J/(kg*K)
m = 600 #kg
dT = Q/(m*Cp)

print(dT) #1.8 K

# Q = 1/COP * m * Cp * dT
COP = 3 # -
dT = Q * COP/(m*Cp)

print(dT) #5.3 K

Tijd om ESPtherma te installeren....

[ Voor 51% gewijzigd door antoj op 09-07-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
antoj schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:17:
Even denken.

code:
1
2
3
4
5
Cp = 4186 # J/(kg*K)
m = 600 # kg
dT = Q/(m*Cp) # K
print(dT) # 1.8 K

Dus dat zou inderdaad betekenen dat de 600 tank 1.8 graden per dag afkoelt.

Dat klinkt wel rieeel eigenlijk ja....

Maar dat is wel uitgaande van een COP van 1. Want iedere 1 J elektriciteit die ik meet als energieverbruik van de WP groep wordt 1 J warmte in het buffervat. Als we een COP van 3 nemen is de tempdaling dus 3x1.8 K en dat is best substantieel.....

Tijd om ESPtherma te installeren....
Dat dus. Ik zou wel de pomp zelf laten draaien (een pomp maanden stil laten staan geeft een aardig risico op vastlopen van de pomp en dat kost iets meer dan 100 euro ;) ), maar je kan vast de warmtewisselaar uitschakelen of simpelweg de buffertemperatuur aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoj
@pagani Ik heb mijn reactie geupdate. Dat eerste verhaal is uitgaande van een COP = 1.

Echter voor een lucht WP geldt COP = 3

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# Q = m * Cp * dT
Cp = 4186 # J/(kg*K)
m = 600 #kg
dT = Q/(m*Cp)

print(dT) #1.8 K

# Q = 1/COP * m * Cp * dT
COP = 3 # -
dT = Q * COP/(m*Cp)

print(dT) #5.3 K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@antoj Om de berekende temperatuurdaling (=warmteverlies) te verifiëren
zou ik de warmwatertemperatuur meten - onder dezelfde condities uiteraard.
Bijvoorbeeld door wat water te laten stromen totdat temperatuur constant en dan meten.

Eigenlijk zou de topictitel moeten luiden:
"warmteverlies indirect gestookte boiler(vat) minimaliseren"

Heb je foto's van de leidingvoering bij de boiler? Leidingmateriaal?
Trefwoord "thermosifon" is al genoemd.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1