Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-07 19:21
Sinds 1,5 hebben we een warmtepomp(daiking altherma 6kw, precieze unit volgt) in huis, hier ben ik uiteraard heel blij mee maar hoe meer ik er over lees hoe meer ik het gevoel heb dat het verre van ideaal is aangesloten.

Situatie:
tussenwoning met 130m2 woonoppervlakte over 3 lagen. Op de eerste verdieping voorzien van vloerverwarming, overige lagen radiatoren.
De vloerverwarming is aangesloten met deze verdeler.
Het hele huis is voorzien van EVO-Home bediening.
De woonkamer willen we structureel rond de 19 graden houden, de rest van het huis wordt niet echt gestookt.
Alleen de zolderkamers af en toe. (werkkamer)

Nou las ik in een ander topic, dat ik niet verder wil vervuilen, dat een verdeler met pomp niet economisch is voor onze situatie.
Daar baal ik enorm van, onze hele verbouwing is gericht op het zo efficiënt mogelijk verwarmen en zo min mogelijk energie verbruiken.
Nou had ik me in de tijd voorafgaand aan de offertes wel in proberen te lezen in de warmtepompen maar helaas niet tot op het niveau van de verdeler.
En bij het aanvragen van de vloerverwarming wel doorgegeven dat het lage temperatuur verwarming betreft maar niet goed gekeken welke verdeler gebruikt werd en de geschiktheid hiervan.
Ontzettend dom, waar ik normaal gesproken adviezen altijd goed controleer.

Aan bovenstaande is nu niks meer te doen, dat is allemaal zoals het is.
Wat ik wel kan doen is in de komende tijd het een en ander alsnog optimaliseren.
Echter zodra ik op dit onderwerp ga zoeken en me proberen in te lezen duizelt het me voor de ogen.
Het is zo ontzetten veel en ook wel een tikkeltje ingewikkeld. Tel daarbij op dat we nog midden in een veel vragende verbouwing zitten en we een ziek kindje thuis hebben en dan loop ik helemaal vast |:( .

Eigenlijk kort door de bocht is mijn hulpvraag, wat kan ik doen om mijn systeem te optimaliseren zonder dat ik meteen een vergaande cursus moet volgen. Of welk betrouwbaar bedrijf kan ik hiervoor inschakelen. Dus ook voor het inregelen van het systeem aan de hand van de lengte van de groepen (7 stuks).

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-07 13:14
welke watertemperatuur, en welke radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Excuses voor ontbrekende informatie. de chaos in mijn hoofd.

De temperatuur vanuit de warmtepomp staat nu op 37 graden, dit is natuurlijk best wel hoog.
Echter is hij bij de vloerverwarming via de thermostaatknop op 30 graden afgesteld.

Radiator is volgens mij type 21, maar misschien ook wel type 22. (de radiator op de werkkamer krijgt de ruimte met 37 graden aanvoer wel warm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToineZ
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-06 23:11
Allereerst: goed bezig en leuk dat je naar verbetering zoekt.

Ik heb de boel van SV naar WP omgebouwd en 'zat' natuurlijk ook met pomp en thermostaat issue.
Dus pomp eruit, thermostaat eruit, daardoor geen flow beperking en 'dubbele' regeling (37/30) meer. De WP gaat direct op de aan/afvoer van verdeler, heeft max flow en heeft eigen regeling.

Wel ga ik hierbij voorbij aan het radiator-deel 8)7 daar heb ik geen ervaring mee.

Zie ik het verkeerd, dan springen de experts wel in.

O ja: bij mij kostte het er tussenuit halen van de pomp ca. 1 uur werk, dus laat je niet ontmoedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Als het echt zo simpel is als de pomp er tussen uit en een paar aanpassingen in de warmtepomp dan moet me dat ook wel gaan lukken!
Het stukje radiator blijft dan natuurlijk staan, dat is wel een ding.
Mocht het niet lukken op deze manier moet ik het even uitstellen, want zomaar even 6 nieuwe radiatoren zit er budget technisch voor nu even niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Helaas, na het uitschakelen van de pomp was er vrijwel 0 flow meer. De boel werd ook niet meer warm.

Als ik onderstaande verdeler bekijk ga ik ook geen warm water doorvoer krijgen als ik de pomp er tussen weg haal.
Wat is wijsheid in deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZyFSkV9t8H5HIFJW1N0dtMWwkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2IhaZfsR0qTtKHv2cFcfNCx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:41
Aanvoer direct naar de bovenste verdeel balk zonder de thermostaat, Pomp er fysiek tussenuit en alle open gaten afdoppen?

Gaat wel wat riante verlopen kosten ;)

En je gaat minder afgifte in je werkkamer hebben. Dus toevoegen fans (zie jaga dbe topic) of vervangen

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 30-09-2022 20:46 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ronald schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:45:
Aanvoer direct naar de bovenste verdeel balk zonder de thermostaat, Pomp er fysiek tussenuit en alle open gaten afdoppen?

Gaat wel wat riante verlopen kosten ;)

En je gaat minder afgifte in je werkkamer hebben. Dus toevoegen fans (zie jaga dbe topic) of vervangen
Zou hem dan ook gelijk rechtstreeks op de onderste balk aansluiten. Sluit niet uit dat dat voetventiel nog wat flow kost ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MikeyMan een dan gelijk dat stukje 15mm koper upgraden?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ronald schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:50:
@MikeyMan een dan gelijk dat stukje 15mm koper upgraden?
Ja zat al te kijken. Lijkt 20mm meerlaags aanvoer die verder gaat in 15mm koper idd.

Maar dat voetventiel zou weleens een kogelkraan kunnen zijn nu ik beter kijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MikeyMan die met de rode handles zijn denk ik kogelkranen. Die zouden niet meer beperking moeten zijn dan het stuk 15mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ronald schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:55:
@MikeyMan die met de rode handles zijn denk ik kogelkranen. Die zouden niet meer beperking moeten zijn dan het stuk 15mm
Blauwe ding naast de thermostaat dacht ik een kogelkraan in te zien.

Maargoed, ik zou ze idd vanaf de rode kogelkranen rechtstreeks op de balken knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
@jichem Wat je nu hebt is een systeem dat op een temperatuur werkt dat past bij je radiatoren. Je vloerverwarming heeft een lagere temperatuur nodig. Elke graad die je watertemperatuur lager kan bespaart 1 a 2 procent energie. Zou je de temperatuur bijvoorbeeld verlagen naar 27 graden zul je een besparing zien van 10 tot 20 procent met als nadeel dat je radiatoren waarschijnlijk te weinig capaciteit hebben om je werkkamer warm te houden.

Voor het goed kunnen beoordelen of je systeem optimaal werkt zouden we ook inzicht moeten hebben in hoe lang de runs zijn van je warmtepomp gaat hij vaak aan uit of draait hij runs van 8+ uur. Idealiter heeft de warmtepomp een eigen kwh meter maar misschien kun je het ook uit je p1 meter afleiden.

Optimaal rendement is lange runs op een lage aanvoertemperatuur maken. De reeds genoemde voorstellen om de omvormer om te bouwen helpen hier bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Wow super veel reacties, dat is natuurlijk geweldig. Ik ga alle vragen/ opmerkingen nog even goed doorlezen en een uitdraai van de p1 meter toevoegen die hopelijk wat zegt over de runs van de warmtepomp. Die werkkamer...daar kan ik ook investeren in een lt radiator. Energie besparen is voor nu wel echt het hoofddoel, voor investeringen spaar ik dan wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
misschien dat mijn inleidende stukje niet helemaal verteld hoe ik er in sta, zoals gezegd..mijn hoofd is door onze situatie (rondom mijn dochter) niet altijd even scherp.

Mijn prioriteit is het optimaliseren van de warmtepomp icm de vloerverwarming beneden. Onze slaapkamers zijn in de 5 jaar dat we er wonen alleen rondom de geboortes van de kinderen gestookt, dus daar ligt geen grote prioriteit. De kinderen slapen heerlijk als het kouder is.
Op zolder is een werkkamer die af en toe gebruikt wordt voor thuis werken, het zou fijn zijn als die warm te krijgen is. Oppervlakte is ongeveer 2.5x 3.5= 8.75m2 bij 2.10m hoog. Het vervangen van deze radiator is geen probleem, maar als het niet hoeft dan niet. (bij 37 aanvoer uit warmtepomp wordt het daar door middel van evohome gewoon warm.

De p1 meter heb ik deze week aangeschaft, die loopt nu sinds vandaag op een abo zodat ik de 3 fase uit kan lezen. Dus als die zeg maar 2 dagen heeft gelopen maak ik hier even een screenshot van. Als we er wonen en ik wat meer tijd heb ga ik aan de slag met HA. (wonen nu tijdelijk ergens anders)

Als ik jullie goed begrijp, na even snel de berichten te hebben gescand.
1 - de aanvoer rechtstreeks aansluiten met de 25mm uponor op de warme zijde van de vloerverwarmingsverdeler.

2 de 25mm uponor, kan ik die na de kogelkraan dan gewoon verlengen met een nieuw stukje 25mm uponor en op die manier op de verdeler aansluiten? (heb ik nog liggen)
Op die manier ook de retour rechtstreeks op de verdeler.

3- alle openingen die ontstaan door het verwijderen van de pomp afdoppen (iemand idee waarmee? handiger om vooraf te bestellen, ipv alles afdoppen en dan naar de warmteservice :*) )

4 nieuwe radiator op zolder of ventilatoren toevoegen.

5 de temp op de warmtepomp omlaag gooien. (waar te starten ongeveer?) maakt het dan ook nog uit dat ik een houten vloer heb?

6 meten van verbruik, temperatuur en ondertussen genieten van een biertje?

[ Voor 17% gewijzigd door jichem op 30-09-2022 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 22:23
Volgens mij kun je het beste beginnen met het verlagen van de temperatuur van de warmtepomp. Als je die op 34 graden zet, krijg je dan de kamers met radiatoren nog warm? Zo ja, dan nog wat lager. Je wilt zo dicht mogelijk in de buurt van die 30 graden van de vloerverwarming.

Als je met 30 graden nog steeds de kamers met radiatoren warm krijgt, dan kan de pomp van de vloerverwarming eruit. Al zou ik dan wel even opletten of de circulatiepomp van de warmtepomp voldoende flow door de vloer krijgt, er moet dan wel ineens heel veel water doorheen.

Mocht het niet lukken om met 30 graden radiatoren voldoende te stoken, dan kun je overwegen om zwaardere radiatoren te plaatsen of lage-temperatuur radiatoren. Of je plaatst op die kamers ook vloerverwarming, dat is natuurlijk nog mooier. Maar wel een boel extra werk. Een radiator vervangen is zo gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Of boven een infrarood paneeltje plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
3- alle openingen die ontstaan door het verwijderen van de pomp afdoppen (iemand idee waarmee? handiger om vooraf te bestellen, ipv alles afdoppen en dan naar de warmteservice :*) )
Met de foto naar warmteservice, dan weten zij denk ik wel wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat betreft uitlezen:
https://raomin.github.io/ESPAltherma/
https://www.tinytronics.n...s-esp32-development-board

Ik heb voor een vriend die een 11 kW LT monoblock heeft “ook” de lan module besteld. Eens kijken wat daar uit te trekken valt met nodered.

@Ronald
Slecht advies. Dan sta ik nog langer te wachten in de rij, om mijn internetbestelling af te halen.

Je kan ook de hele verdeler vervangen en deze op MP zetten of als reserve houden.
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Verteiler-E.html

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2022 08:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AUijtdehaag kom jij zo vaak bij warmteservice;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald
Laatst nog voor een 3/4 naar 1" messing draadfitting voor de waterontharder aansluiting
Als je het snel moet hebben.... Dan duurt in duitsland bestellen wat langer...

Hoezo?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2022 09:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kom er de laatste jaren helaas vaker dan me lief is. Maar zelden dat ik meer dan twee mensen voor me heb. En in het algemeen weten ze me vaak prima te helpen op basis van een foto.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 01-10-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MikeyMan exact dat, ze zijn misschien niet altijd goedkoopste, maar ik heb de indruk dat er mensen werken die zowaar weten wat ze verkopen. Dan wacht @AUijtdehaag maar even op zijn verloopje… service zoals het hoort te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
De temperatuur verlagen op de warmtepomp ga ik inderdaad eerst doen. Ik heb even een kort overzicht geplaatst van het stroom verbruik van het hele huis, echter wordt er momenteel niet in huis geleefd.

Eigenlijk voel ik het meeste voor de verdeler vervangen, maar dat is natuurlijk wel een hoop extra geld. Dus misschien toch eerst maar eens de pomp er tussenuit.
Begrijp ik het dan goed dat ik dan de aanvoerleiding op de warme rail aansluit op de plek van de pomp en de rest zo op de verdeler kan laten. Dan rest alleen het afdoppen van de gaten nog.
Waar ik dan niet helemaal uit kom, als ik de thermostaatknop er tussen uit haal, hoe werkt de evohome aansturing dan straks?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G54f4jQ2rmrW_nFOwCbaWQavtls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yX20drbdEzUFBcCiHbic2HVV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
jichem schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:57:
Waar ik dan niet helemaal uit kom, als ik de thermostaatknop er tussen uit haal, hoe werkt de evohome aansturing dan straks?
Zoals ik het begrijp kan evohome alleen aan/uit sturen van de Daikin.

Eigenlijk wil je de AWT kunnen instellen. Dat kan met behulp van de stooklijn, en (afh van kamertemp/zoninstraling) een afwijking die je handmatig instelt met de kamerthermostaat, of met een P1/P2 adapter (zoals de Daikin LAN adapter of een andere P1/P2 adapter).

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Inmiddels weer wat tijd gevonden om aan de slag te gaan met het aankopen van een nieuwe verdeler.
Nou zag ik deze (maar dan 7 groepen) verdeler op internet, die spreekt mij wel aan omdat het niet meteen de hoofdprijs kost maar bovenal voorzien is van automatische ontluchters.

Nou zitten hier automatisch al kogelkranen op, dus die op mijn aanvoer en retour zouden er tussenweg kunnen. Maar misschien is het handiger die te laten zitten en die op de verdeler juist er tussenweg te halen, dan hoef ik geen nieuwe aansluiting op mijn 25mm uponor aan te schaffen. Hou zouden jullie dit aanpakken?

Dan kom ik op het stukje Evohome, dat gebruik ik nu als thermostaat en zou ik graag wel geïntegreerd willen houden. Waar plaats ik die in het systeem, gewoon rechtstreeks op de kogelkraan en dan de evohome unit op de bovenste balk? En dat witte kastje op de muur, die moet ik ook terug plaatsen toch? De thermostaatkraan er dan tussenuit en dan de warmtepomp aanpassen met installateursmode, dit moet ik nog even uitzoeken.

Voor de overloop heb ik een t33 radiator besteld, die gaat structureel open zodat hij met de vloerverwarming mee de gang en het trapgat verwarmt.

( ik ben van plan ook nieuwe koppelingen voor de vloerbuis mee te bestellen of is dat niet nodig?)
@AUijtdehaag @Ronald
Pagina: 1