LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Dan heb jij gewoon 'geluk'. Maar vaak verdwijnt 't na verloop van tijd.JRMBelgium schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 07:07:
[...]
Nee hoor. Je hebt soms gewoon pech. Ik heb er nu eentje die muisstil blijft bij elke load.
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB
De meeste hebben het. Het is ook erger bij hogere wattages en kaarten gebruiken tegenwoordig gemiddeld meer.ColdBurn89 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:36:
[...]
Heeft elke gpu dat als die op 100% draait? Ben bang dat als ik een nieuwe bestel dat die ook geluid maakt (buiten fans om). Het is niet veel, maar je hoort wel een hoog bijgeluid.
“A time is coming when men will go mad, and when they see someone who is not mad, they will attack him, saying, ‘You are mad; you are not like us.’”
Mijn vorige 3080 was veel erger op dat vlak, mijn 7900xtx heeft het ook maar is een non-issue.ColdBurn89 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:36:
[...]
Heeft elke gpu dat als die op 100% draait? Ben bang dat als ik een nieuwe bestel dat die ook geluid maakt (buiten fans om). Het is niet veel, maar je hoort wel een hoog bijgeluid.
Is gewoon ook persoonlijk wat je verdraagbaar vind qua geluid
Dat is goed nieuws! Hier ook Ubuntu 22.04.1LTS gebruiker 95% van de tijd, ook voor te gamen.raymondw schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:15:
[...]
Ja, Ubuntu 22.04.1 LTS om problemen met drivers te voorkomen.
Draai 165hz en het werkt uitstekend!
Geen enkele crash oid gehad
Gebruik is alles wat je met 3D design voor 3D printen doet, AI onderzoek, Netflix en wat games via Steam.
Gebruik je de open source driver of de proprietary? Kernel 6.x met laatste mesa versie of de default Ubuntu kernel?
Uit interesse: welke software voor 3d printing gebruik je precies onder Linux?
A ) een te luide fancurve maar dan deftige temperaturen op de VRAM
B ) stille fans maar hete VRAM
Vind maar geen gulden middenweg, de curve werkt precies niet nauwkeurig in Adrenaline...
Ik heb gewoon de amd "founders" kaart.
Voorkeur is dat de desktop zo min mogelijk issues heeft, draai daar echt alles vanuit LTS, stock 5.15 kernel.BartBlackMagic schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:38:
[...]
Dat is goed nieuws! Hier ook Ubuntu 22.04.1LTS gebruiker 95% van de tijd, ook voor te gamen.
Gebruik je de open source driver of de proprietary? Kernel 6.x met laatste mesa versie of de default Ubuntu kernel?
offtopic:
Uit interesse: welke software voor 3d printing gebruik je precies onder Linux?
Bedacht mij wel dat X afwijkende kleuren gaf, Wayland is wel oke, scherm is gekalibreerd via een Datacolor SpyderX Pro.
Voor de spielerij heb ik een tweetal laptops die de allerlaatste kernel (6.2 RC) draaien met 23.04 (dev)
Onshape.com en FreedCAD voor design. Cura om het af te trappen naar een Pi met Octoprint
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput
Hebben jullie ook vaak dat settings van amd adrenalin niet opgeslagen kunnen worden en een error krijgt bij selecteren auto profiel?Spacewide schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:35:
[Afbeelding]
Deze settings geven me een 8-10% performance verhoging op de reference kaart.
Een tikje lager voltage, met hogere memspeed. Baseclock en power limit gewoon afblijven.
Max 348w op deze manier.
AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc
Dan moet ik uit het spel tabben om weer normaal verder te kunnen.
Veel GPU's en soms ook andere onderdelen veroorzaken dit.ColdBurn89 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:36:
[...]
Zo ook de XFX Merc 310, die ik vandaag ook heb ingebouwd.
Wat soms helpt is om de aarding van je systeem en je geluid apart aan te leggen.
Ga je er iets mee doen of laat je het zo?jonatw schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:40:
[...]
Veel GPU's en soms ook andere onderdelen veroorzaken dit.
Zo ook de XFX Merc 310, die ik vandaag ook heb ingebouwd.
Wat soms helpt is om de aarding van je systeem en je geluid apart aan te leggen.
AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc
Overigens hoor ik de coil whine via usb speakers en niet uit de pc zelf.
[Voor 37% gewijzigd door jonatw op 07-01-2023 19:54]
Aah ik hoor het uit de gpu / kast zelf. Heb bericht gestuurd naar de verkoper en wacht op een antwoord.jonatw schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:45:
Heb het alleen bij gamen en dan hoor ik het nauwelijks. Maar aangezien ik de pc in een home studio setup heb staan heb ik de aarding aangepakt (via radiatorklem). Je kan ook een externe versterker aansluiten via glas. Verder kun je nog wat isolatie om vibraties tegen te gaan toevoegen aan je kaart of kast.
Overigens hoor ik de coil whine via usb speakers en niet uit de pc zelf.

13900K // Z790 Aorus Master // 32GB DDR5-7600 // RTX 4090 FE
Wat mij wel opvalt is dat ik zo nu en dan een vage paarse pixel line krijg over de gehele breedte van een scherm waar niet op gegamed wordt. Het gamescherm is prima. Dit lijkt vooral voor te komen als ik out-window dingen doe zoals deze post maken. Heb al kabels gecheckt en de schermen maar komt bij alle 4 voor in elke mogelijke config.
Ik hoop niet dat dit een blijvend iets is. Voor nu stoort het niet heel erg maar het is wel iets wat ik hoop dat weg gaat met een volgende driver (heb een XFX 7900XX Merc310).
Gigabyte Z790; i5-13600k; Corsair 32GB DDR5-5600; Corsair iCUE H150 360mm AIO; Inno3D RTX 4080 X3; Kingston KC3000 2TB; 970 Pro 512GB; FDD R5 case; Corsair HX850i; Asus PG348Q; Meta Quest 2; NLR F-GT; T300RS GT
Daar ging der8auer zijn laatste video net over.Iksie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:51:
Ik vraag me af hoe je nu XTX kaarten kunt herkennen met een correcte vapor chamber. Hebben de gefixte kaarten een andere revisie of versie nr?
AMD: het gaat maar over een klein percentage
Community: maak dan even publiek welk lot via serienummer en recall alle kaarten.
Als je reference wil, koop voorlopig best via AMD zodra dat weer kan of een geteste tweedehands kaart.
-------
Check deze custom watergekoelde MBA

https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
[Voor 37% gewijzigd door Spacewide op 09-01-2023 11:00]
Heb het al gefixed. GPU had dual bios en omzetten van de bios switch heeft het probleem opgelost.Spacewide schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:43:
Nog nooit voorgehad. Ik heb wel wat anders, namelijk, na het indrukken van ALT+R voor dat in-game menu blijft mijn computer onophoudelijk allerlei shortcuts indrukken.
Dan moet ik uit het spel tabben om weer normaal verder te kunnen.
Wat ik gevonden had is de AMD advisor, maar dat is nog steeds een handmatige optimalisatie na een advies.
[Voor 27% gewijzigd door ColdBurn89 op 09-01-2023 15:53]
“A time is coming when men will go mad, and when they see someone who is not mad, they will attack him, saying, ‘You are mad; you are not like us.’”
Nice! Thanks voor je reactieLudewig schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:00:
AMD heeft dat samen met de release van de 7900 aangekondigd. Het heet HYPR-RX en is beloofd voor de eerste helft van dit jaar.

[Voor 11% gewijzigd door ColdBurn89 op 09-01-2023 20:32]
Geluk, want bij mijn 6800XT en 6800 kon ik ze wel horen. 7900XT is ongeveer 20° koeler bij zelfde workload:Astennu schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:10:
[...]
Dan heb je volgens mij extreem veel geluk of ben je er niet gevoelig voor. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik mijn tests die ik daar voor gebruik en er zelf naar luister ik heb zo'n vermoeden dat ik het wel hoor. Ik hoor mijn moederbord zelfs.
- 7900XT: https://clips.twitch.tv/C...Jebaited-mDb2hr67fGpkXGsB
- 6800XT: https://clips.twitch.tv/D...StoryBro-9hwa_FyW8iCscvkx
Maar liefst 20°C koeler op zelfde workload. Zelfde game, zelfde map,zelfde framerate. Dus logisch dat mijn 7900XT een pak stiller is.
Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!
Maar dan is die kaar waarschijnlijk veel zuiniger omdst de 7900XTX niet zo veel hoeft te doen. Dezelfde workload voor de koeler zou beide kaarten vol uit en beide op 350 watt cappen.JRMBelgium schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:56:
[...]
Geluk, want bij mijn 6800XT en 6800 kon ik ze wel horen. 7900XT is ongeveer 20° koeler bij zelfde workload:
- 7900XT: https://clips.twitch.tv/C...Jebaited-mDb2hr67fGpkXGsB
- 6800XT: https://clips.twitch.tv/D...StoryBro-9hwa_FyW8iCscvkx
Maar liefst 20°C koeler op zelfde workload. Zelfde game, zelfde map,zelfde framerate. Dus logisch dat mijn 7900XT een pak stiller is.
Maar wel fijn dat de nieuwe kaart met gelijke gaming workload veel stiller is.
Als de 7900XTX wel stock power limit haalde vond ik hem niet zo heel stil maar je kan dit een beetje aanpassen en de fans net wat lager zetten. De kaart die ik had werd dan niet te warm. En met een UV zeker niet.
[Voor 3% gewijzigd door Astennu op 10-01-2023 08:45]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever.
Dit is overigens een extra reden waarom ik geen haast heb met het kopen van iets nieuws.

[Voor 5% gewijzigd door Ludewig op 10-01-2023 18:47]
Elke keer. Uitschakelen van Fast Boot heeft dit opgelost. Zou absoluut niet mogen, maar helaas...ColdBurn89 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:35:
[...]
Hebben jullie ook vaak dat settings van amd adrenalin niet opgeslagen kunnen worden
Never mind, vraag verkeerd begrepen denk ik.
[Voor 8% gewijzigd door iqcgubon op 11-01-2023 16:30]
De frequentie is volgens mij niet heel verschillend van Nvidia, normaal gesproken minimaal 1x per maand (waar volgens mij eigenlijk alleen rond de feestdagen wel eens vanaf geweken wordt) en soms vaker.Azerox schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:25:
AMD driver updates, gaat dat altijd zo traag? Met een nieuwe kaart had ik ondertussen al wat updates verwacht. Of is AMD niet zo snel als nVidia. Geen idee, eerste Radeon sinds de 9800pro.
Ik heb het even nagekeken op mijn 2 van mijn test systemen waar ik de downloads nog heb staan voor beide merken en als ik kijk van juni 2022 tot nu hebben zowel Nvidia als AMD 10 driver versie's uitgebracht in die periode. Daarnaast heeft AMD nog 2 drivers uitgebracht exclusief voor de 7000 series, die ik daarin nog niet mee neem, daar ik niet zo'n kaart heb, en die drivers dus ook niet gedownload heb.
Qua frequentie maakt het elkaar dus inderdaad niet veel, ik denk dat @Skyline GT-R er dan ook goed bij zit, Nvidia heeft al wel een driver gelanceerd in het nieuwe jaar en AMD nog niet, mogelijk dat dit het 'gevoel' wat beïnvloed.
[Voor 3% gewijzigd door Dennism op 11-01-2023 16:49]
Voor mij was het onacceptabel dat de MBA 7900XTX zo gigantisch veel problemen heeft voor een kaart van 1150 euro.
- Onbegrijpbare VR performance, mijn oude RTX2070 draaide sommige applicaties zelfs beter.
- Een koeler die niet goed werkte, gerelateerd aan de vapourchamber issues.
- Daarnaast een coldplate die niet vlak was (Zie mijn posts eerder in dit draadje)
- 60W idle verbruik bij mijn enkele monitor.
- Vreemde issues in bijvoorbeeld google earth VR, waarbij er een gigantische fel wit blok mij achtervolgde.
- RMA waar geen vervanging voor aangeboden kon worden.
Het is jammer dat er geen fatsoenlijke concurrentie is, maar ik betaal liever extra voor een kaart die out of the box juist werkt.
There is a golden rule. Don't be first adopter of the new technology. Wait for navi 32 or B0ironkode schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:54:
Nou, dit is helaas mijn afscheid van team rood...
Het is jammer dat er geen fatsoenlijke concurrentie is, maar ik betaal liever extra voor een kaart die out of the box juist werkt.
De High idle power bij een Multi monitor setup en de Poor VR performance, had ik graag bij Fixed issues willen zien staan. 😏Skyline GT-R schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:16:
Ondertussen is er een nieuwe AMD driver uit voor RX7900 kaarten
Ik ga hem vanavond even testen. Ik heb ondertussen al wat benchmarks gedaan in Cyberpunk 2077, CoD MW II en Far Cry 6.
Daar zijn onze meningen dan over verdeeld, ik ben van mening dat ik een goedwerkend product mag verwachten als daar de hoofdprijs voor wordt gevraagd.Jesaul schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:30:
[...]
There is a golden rule. Don't be first adopter of the new technology. Wait for navi 32 or B0
Daarnaast hebben de issues met de koeler niks te maken met de architectuur, en alles over falende QA / QC. Wat in mijn ogen niet uit te leggen is voor een kaart van 1000+ euro.
Als bovenstaande problemen je niet veel intereseren en je nog steeds blij bent met je aankoop bent dan is dat goed. Maar bedrijven zijn niet je vriend, en verdienen het nooit om verdedigd te worden als er fouten gemaakt worden.
En we hebben ook regelmatig gezien dat de assemblage door AIBs erg treurig is en het vervangen van de thermal pads een groot verschil maakt, bijvoorbeeld bij de 3080. En dan heb ik het dus niet over goedkope kaarten of oude kaarten, maar dure nieuwe kaarten.
Het zijn allebei bedrijven die flink gebruik maken van hun duopolie. Uiteindelijk ben je bij geen enkele partij goed uit, en word je financieel uitgekleed waar je bij staat. Zoals je aangeeft, en we ook bij de 7900XTX zien, begint de kwaliteit van de producten hier ook onder te leiden.Ludewig schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:41:
Dat is alleen niks nieuws en ook niet beperkt tot AMD, want de 3090 heeft een ontwerpfout waarbij het geheugen veel te warm wordt. Dat is gefixed in de 3090 Ti, maar dezelfde fix hebben ze nooit toegepast op de 3090.
En we hebben ook regelmatig gezien dat de assemblage door AIBs erg treurig is en het vervangen van de thermal pads een groot verschil maakt, bijvoorbeeld bij de 3080. En dan heb ik het dus niet over goedkope kaarten of oude kaarten, maar dure nieuwe kaarten.
Ik hoop dat Intel een goede slag kan slaan de komende generaties, anders zal er, vrees ik, weinig veranderen.
Maar ik stop met posten hierover, het is immers het 7000 serie ervaringen topic, en ik heb mijn ervaringen gedeeld.

Ik denk zelf dat Nvidia zich onterecht heel erg rijk rekent en denkt dat men massaal wil upgraden vanwege DLSS 3, wat gelukkig niet uit lijkt te komen. In principe kan Nvidia dan accepteren dat ze een groot marktaandeel hebben, maar lage verkopen omdat de vraag naar deze generatie erg laag is. Ik denk echter niet dat ze dit acceptabel vinden.
Wat betreft AMD denk ik zelf dat ze de afgelopen generatie veel te weinig productiecapaciteit hadden voor hun producten en kozen voor de producten meest de beste marge. Nu veel meer productiecapaciteit vrij lijkt te komen hebben ze een kans om juist meer volume te maken, maar ik weet niet of ze die kans ook echt willen pakken. Door de tegenvallende prestaties van N31 kunnen ze ook niet zomaar winnen van Nvidia door een relatief goedkoop product neer te zetten en dan alsnog goede marges te pakken.
Van Intel verwacht ik niet zo snel een echt concurrerend product. Er zitten in dat product wel grote problemen dan tegenvallende performance, zoals een grote inconsistentie, waardoor de frametimes veel meer varieren dan bij Nvidia en AMD. Ik verwacht niet dat ze dat in 1 generatie oplossen.
Tegelijkertijd hadden ze intern bij AMD hoge verwachtingen van RDNA3. Ze hebben dus veel capaciteit van RDNA3 chips besteld bij TSMC. Deze kaarten zijn amper een maand op de markt en ik verwacht daar steeds meer beschikbaarheid van. Zeker eens het Chinese Nieuwjaar achter ons is.
En hopelijk volgen GPU's deze generatie wel hun normale prijsverloop en dalen deze kaarten mooi onder hun adviesprijs.
[Voor 5% gewijzigd door Skyline GT-R op 12-01-2023 13:45]
Het probleem met AMD's strategie is dat volume ook weer ervoor zorgt dat andere partijen meer willen investeren. Bij moederborden is het bijvoorbeeld erg lang zo geweest dat de fabrikanten weinig moeite stopten in de AMD borden en die daarom een stuk slechter waren dan de borden voor Intel. Dat is een stuk beter nu, maar het marktaandeel van AMD is ook flink verbeterd.
Bij GPU's is marktaandeel heel belangrijk om ervoor te zorgen dat spelontwikkelaars de moeite nemen om de technologie van de fabrikant te ondersteunen, zoals FSR 2. Daarnaast zijn er met name bij GPU's erg hoge vaste kosten, onder meer omdat er nogal wat investeringen zit in allerlei ondersteunende zaken zoals drivers. Ik zie het huidige, erg lage marktaandeel van AMD op de GPU markt dan ook als een groot probleem voor ze. Ik denk dat ze naar minimaal 30% toe moeten om niet te blijven kwakkelen.
Muizen huilden, prikten, maar knaagden verder aan de cactus. AMD Ryzen™ 7 1800x was het ideale voorbeeld. (ik had hem)Daar zijn onze meningen dan over verdeeld, ik ben van mening dat ik een goedwerkend product mag verwachten als daar de hoofdprijs voor wordt gevraagd.
Daarnaast hebben de issues met de koeler niks te maken met de architectuur, en alles over falende QA / QC. Wat in mijn ogen niet uit te leggen is voor een kaart van 1000+ euro.
Als bovenstaande problemen je niet veel intereseren en je nog steeds blij bent met je aankoop bent dan is dat goed. Maar bedrijven zijn niet je vriend, en verdienen het nooit om verdedigd te worden als er fouten gemaakt worden.
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 7700X | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA 4090 FE | LG 77B9 4K 120Hz | Corsair RM850x
Zowel AMD als Nvidia en zeker Intel hebben issues gehad bij een nieuwe GPU release... Ik begrijp je keuze voor RMA compleet. Maar ik zou niet één ervaring elke aankoop in de toekomst laten bepalen. Het is altijd veiliger om minstens 1 maand na launch te wachten. Dat geldt trouwens voor elk product.ironkode schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:54:
Nou, dit is helaas mijn afscheid van team rood...
Voor mij was het onacceptabel dat de MBA 7900XTX zo gigantisch veel problemen heeft voor een kaart van 1150 euro.
- Onbegrijpbare VR performance, mijn oude RTX2070 draaide sommige applicaties zelfs beter.
- Een koeler die niet goed werkte, gerelateerd aan de vapourchamber issues.
- Daarnaast een coldplate die niet vlak was (Zie mijn posts eerder in dit draadje)
- 60W idle verbruik bij mijn enkele monitor.
- Vreemde issues in bijvoorbeeld google earth VR, waarbij er een gigantische fel wit blok mij achtervolgde.
- RMA waar geen vervanging voor aangeboden kon worden.
Ik kreeg ook geen verzendbevestiging mee, maar als het goed is heb je een waybillnummer gekregen vanuit AMD, deze kun je tracken in DHL ExpresJulian schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:26:
Zo, mijn MBA 7900XTX is retour. Was nog een gedoetje, was een 'speciaal' DHL etiket dat niet bij elk pakketpunt geaccepteerd wordt. En ik krijg geen verzendbevestiging, gek genoeg. Ik heb hem wel het DHL-busje in zien gaan dus maar hopen dat het goed komt.........

Thx voor de info man!Mitch0475 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:47:
[...]
Ik kreeg ook geen verzendbevestiging mee, maar als het goed is heb je een waybillnummer gekregen vanuit AMD, deze kun je tracken in DHL Expres
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 7700X | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA 4090 FE | LG 77B9 4K 120Hz | Corsair RM850x
Gebruik de waybill ophaal functie!!
Ik had het bij een Bpost punt binnen gebracht omdat ik geen 4uur wou wachten op een express chauffeur.
Nu is het pakje zoek en start de hele procedure.
In mijn Radeon software krijg ik nog steeds geen melding voor een nieuwe versie als ik check op updates, klopt dat? Of moet je nieuwe drivers altijd downloaden via de website?Skyline GT-R schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:16:
Ondertussen is er een nieuwe AMD driver uit voor RX7900 kaarten: https://www.amd.com/en/su.../rn-rad-win-23-1-1-rx7900
(Het is mijn eerste kaart van AMD sinds tijden, dus ik ben nog niet helemaal bekend met AMD software en drivers)
Ik had hetzelfde en heb de laatste drivers via amd website gedownload.Aardappelzakje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:02:
[...]
In mijn Radeon software krijg ik nog steeds geen melding voor een nieuwe versie als ik check op updates, klopt dat? Of moet je nieuwe drivers altijd downloaden via de website?
(Het is mijn eerste kaart van AMD sinds tijden, dus ik ben nog niet helemaal bekend met AMD software en drivers)
Klopt krijg je niet, heb na het bericht op tweakers ook handmatig moeten downloaden.Aardappelzakje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:02:
[...]
In mijn Radeon software krijg ik nog steeds geen melding voor een nieuwe versie als ik check op updates, klopt dat? Of moet je nieuwe drivers altijd downloaden via de website?
Denk dat die update functie in de applicatie weer goed gaat werken als ze de drivers voor de rest en die voor de 7900xt(x) samen voegen. Dat is nu niet het geval. Maar in de versie voor de andere kaarten werkt het wel alleen valt onze kaart daar niet binnen.
[Voor 6% gewijzigd door watercoolertje op 15-01-2023 12:16]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ik ben voornemens een nieuwe GPU aan te schaffen voor hobbymatig gamen op 3440x1440p UWQHD(144hz scherm) en daarbij zou ik graag:
- Een gemiddelde (50 a) 60 fps willen draaien in games
- Speel ik games en shooters voornamelijk alleen de campaign (FarCry6, BF1\2,CoD,Watchdogs Legion, Cyberpunk
- Eye candy liefst op maximaal\Ultra. Ik weet dat ik voor RT beter af zou zijn in het andere kamp dus dat even terzijde
- Ik meerdere jaren met een zelfde GPU denk te doen (4 jaar of meer?) Dus wat is meer long term proof vs meerkosten bij aanschaf
- Ik ben op een of andere manier gecharmeerd van de Powercolor Red Devil serie, maar is een Dynabyte Gaming OC of MSI Gaming X trio (zodra die er is of überhaupt komt) een betere keuze?
- Het gaat in een Be Quiet 500dx gebouwd worden. En ik wil geen GPU die als een stofzuiger tekeer gaat
Ik heb al veel vergelijkingen gekeken op YT en sites en heb zelf het idee dat een RX 7900 XT genoeg is kwa bang for buck.
Ja, voor die resolutie is de xt voorlopig wel voldoende op ultra settings. Tis zon 30 procent meer pixels dan 1440p en circa 40% minder dan 4K.
De xt zal dus sneller zijn op die res. dan de xtx op 4K
Ja inderdaad...Ludewig schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:52:
DHL is sowieso nogal berucht. Zie ook de nogal interessante video's waar een airtag opgestuurd wordt:
[YouTube: AirTag Exposes DHL Fraud (no joke)]
Gelukkig voor ze zijn ze nog geen F1 wagen kwijt geraakt xD
Hopelijk heel snel goed nieuws voor je!!Spacewide schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:39:
Worst return case ever.
De 19de weet ik definitief of het al dan niet terug gevonden is.
Crowdfunding? Iemand?![]()
[Afbeelding]

Misschien tot later weer.
Voorlopig een RX6750XT die me zover 1150(prijs verloren 7900xtx) + 469= 1619 euro gekost heeft.
Big RIP, ik leef met je mee. DHL is echt waardeloos.Spacewide schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:39:
Worst return case ever.
De 19de weet ik definitief of het al dan niet terug gevonden is.
Crowdfunding? Iemand?![]()
[Afbeelding]
Maar goed het is hun probleem, dus dan neem ik aan dat je DHL voor de kosten kunt betalen?
Nekschot geven die lui. Hier in regio 040 ook een drama met al die DHL bezorgers. Zodra ze het bij de deur neerleggen en direct weggaan geef ik uit principe aan dat ik niets heb ontvangen.JRMBelgium schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:46:
Bij de levering van mijn GPU zij de DHL driver letterlijk "Ik had gisteren geen zin om je pakketje helemaal achteraan mijn busje te zoeken dus heb ik maar ingegeven dat je niet thuis was". En die man zei dat met een smile en zonder enig besef wat de impact is voor sommige mensen. Mijn vrouw is namelijk thuis gebleven omdat ik niet wou dat DHL een GPU van €1000+ zomaar aan de voordeur legt buiten...
geen coulance vanuit AMD oid?Spacewide schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:12:
Ik ga deze mooie thread niet hijacken. Klik maar gewoon duimpje als je meeleeft![]()
Misschien tot later weer.
Voorlopig een RX6750XT die me zover 1150(prijs verloren 7900xtx) + 469= 1619 euro gekost heeft.
AMD Ryzen 9 5900X, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750
Wat het dan nog erger maakt... Je kan hier melding van maken en het heeft geen enkel gevolg buiten het feit dat zij de volgende keer zeer goed zullen onthouden wie je bent. Op mijn vorig adres had ik ook zo een bezorger. Sindsdien zwijg ik gewoon, spijtig genoeg.JRMBelgium schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:46:
Bij de levering van mijn GPU zij de DHL driver letterlijk "Ik had gisteren geen zin om je pakketje helemaal achteraan mijn busje te zoeken dus heb ik maar ingegeven dat je niet thuis was". En die man zei dat met een smile en zonder enig besef wat de impact is voor sommige mensen. Mijn vrouw is namelijk thuis gebleven omdat ik niet wou dat DHL een GPU van €1000+ zomaar aan de voordeur legt buiten...
IT Support | Rocket League - shooters
Had erover gebeld en geklaagd, de chauffeur zou erop worden "aangesproken".Yeah right.
Met DHL heb ik vooralsnog niet echt grote problemen gehad eigenlijk, ligt ook vooral aan de bezorger die je heb denk ik.
Ik heb de mijne eind vorig jaar retour gestuurd en volgens postnl is die afgeleverd op 30 December maar als ik via amd mijn order op zoek staat die nog steeds als pending return 1.
Please be informed that as soon as unit received at warehouse the refund will be initiated to you in 5-6 business days approximately.faljukin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:22:
Zijn er al mensen die hun geld terug hebben gekregen na het terug sturen van hun kaart?
Ik heb de mijne eind vorig jaar retour gestuurd en volgens postnl is die afgeleverd op 30 December maar als ik via amd mijn order op zoek staat die nog steeds als pending return 1.
Jij moet vermoedelijk een nieuw ticket aanmaken bij AMD.
Mijn verloren pakje is na enkele telefoontjes en mailing terecht. Hulde aan volgende dame bij DHL met titel "Senior Customer retention advisor".
Edit: ik heb het volledige bedrag meteen na ontvangst terug gekregen.
En ik blijf even bij deze rx6750xt. Wat een beest!

[Voor 7% gewijzigd door Spacewide op 23-01-2023 15:57]
Ik heb mijn geld al terug ja. Er zat een week tussen bij mij met het terugsturen en geld ontvangen. Maar gezien jou datum moet je ben ik bang een nieuw ticket aanmaken..faljukin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:22:
Zijn er al mensen die hun geld terug hebben gekregen na het terug sturen van hun kaart?
Dat ik de kaart gerepaste heb heeft gelukkig geen invloed gehad op de refund.
500/2900 mhz
1090 mV
2650 mhz mem (geen FT)
+0%
Iemand ook gemerkt dat de nieuwe drivers lichtjes meer performance opleveren ? Ik heb op mijn reference kaart ~200 punten meer in TS en TSE. Ik heb beide meerdere malen gedraaid en consistent een lichte verhoging.
Ook draait nu eindelijk Valheim crashfree in Vulkan-mode en heb ik nog maar 20 tot 35 watt nodig om youtube te draaien in firefox.
Verder ben ik ook wel blij dat nu eindelijk die tool uit is om de LED-s aan te passen in kleur (mooi rood is niet lelijk

Always bet on Huub
https://www.amd.com/en/su...otes/rn-rad-win-23-1-2-kb
Je vraagt je soms echt af wat die driver engineers daar doen gedurende 2 werkweken. Een paar support dingen en wat fixes waar niemand om heeft gevraagd. Ondertussen verbruikt mijn 7900XTX met 3 schermen al sinds de release van de 6900XT (en sinds release dus ook de 7900XTX) al meer dan 120w zonder ook maar iets uit te voeren. Ik kan me voorstellen dat het een lastige bug is maar kom op zeg. Niets uit die Known Issues lijst lijkt te worden opgelost.Skyline GT-R schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:48:
Ondertussen heeft AMD weer een nieuwe driver release gedaan. Enkel voor de RX 7900 kaarten.
RX 7900XTX, 5800X3D, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, G.skill 16GB 3600cl14 b-die, Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB
Zoek maar eens op CRU.
Ik heb met CRU de blanking timings aangepast maar dat had geen effect. Het is voor nu een manier om mijn kantoor op 19C te houdenCMT schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:59:
@bjvdven Heb je al geprobeerd om het op te lossen met andere display timings? Het is namelijk een probleem met de (te hoge) refreshrate waardoor het werkgeheugen van de videokaart vol aktief blijft.
Zoek maar eens op CRU.

RX 7900XTX, 5800X3D, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, G.skill 16GB 3600cl14 b-die, Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB
Nou moe, ik heb deze update geprobeerd maar deze zorgt voor een niet-reagerende computer gevolgd door uiteindelijk een bluescreen. Moet safe mode in en de driver verwijderen met DDU. FFS AMD.Skyline GT-R schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:48:
Ondertussen heeft AMD weer een nieuwe driver release gedaan. Enkel voor de RX 7900 kaarten.
[Voor 3% gewijzigd door Evernote op 25-01-2023 18:30]
AMD Ryzen 5900X | AMD RX 7900XTX | 32GB RAM | Corsair SF750 | LG CX 48”
Nog geen tijd gehad om hem uitbundig te testen, maar van wat ik zag in een missie in Darktide kan ik mijn settings weer lekker omhoog gooien

https://www.techpowerup.c...0-series-vga-water-blocks
Ik had ze ook gevraagd of er blokken komen voor de XFX Merc 310 maar veel meer dan een standaard antwoord heb ik niet gekregen..
Maar meteen rain on that parade, die test draait met een vergelijkbare kaart van het groene kamp wel een stuk beter! http://www.3dmark.com/wl/267258Evernote schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:06:
Na al die negativiteit van de laatste tijd iets positiefs, ik heb de eerste positie kunnen pakken in 3DMark Wildlife met de combinatie van een 5900X en 7900XTX! (Reference model)
[Afbeelding]

Bijzonder mooie test trouwens, ik wist helemaal niet dat je die zo kon krijgen als je 3DMark hebt, thx voor de tip!
[Voor 22% gewijzigd door Julian op 28-01-2023 12:04]
De prijzen van EK zijn echt bizar hoog. Ik zou eerder voor alphacool of bykski gaan.Skyline GT-R schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:52:
Voor de waterkoeling liefhebbers hier. Ondertussen heeft EKWB ook waterblokken voor de TUF RX 7900 XTX aangekondigd.. De meest onvindbare RX 7900 XTX kaart.
https://www.techpowerup.c...0-series-vga-water-blocks
Ik had ze ook gevraagd of er blokken komen voor de XFX Merc 310 maar veel meer dan een standaard antwoord heb ik niet gekregen..
Julian schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:50:
[...]
Maar meteen rain on that parade, die test draait met een vergelijkbare kaart van het groene kamp wel een stuk beter! http://www.3dmark.com/wl/267258
[Afbeelding]
Zeker een mooie test ja, en ook een goede om te kijken bij welk voltage coil whine iets afneemt.
Daar ga ik denk ik makkelijk over heen! Moet alleen ff puzzelen hoe ik een 7900xtx, 6900xt, r9 290 en x850xt in crossfire krijgJulian schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:50:
[...]
Maar meteen rain on that parade, die test draait met een vergelijkbare kaart van het groene kamp wel een stuk beter! http://www.3dmark.com/wl/267258
[Afbeelding]
Bijzonder mooie test trouwens, ik wist helemaal niet dat je die zo kon krijgen als je 3DMark hebt, thx voor de tip!

Eh.....ik haal 94000 met 5800x3d en 7900 xtx merc en haal 121000 met 13600kf en 6900xt! Gaat iets niet helemaal goed denk ik....
Timespy gaat prima maar wildlife voor geen meter op een 7900xtx dus, Das vaag..
Edit:3 schijnt wel te kloppen als ik online resultaten bekijk, 7900 is gewoon trager. Bij de wildlife extreme haalt mijn 7900xtx 54000 vs 39000 voor het 6900xt systeem dus das wel aardig.
Geen coilwine te merken normaal met deze kaarten maar bij de 6900xt met deze benchmarks voor het eerst wel!
[Voor 24% gewijzigd door meljor op 28-01-2023 17:19]
Beautiful. Zelf zou ik liever een kortere versie willen zonder die Led module rechts.DutchFakeTuber schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:27:
Gister mijn waterblok geïnstalleerd op de MBA RX 7900 XTX
[Afbeelding]
Post je nog furmark temps met deze blok?

Welke rad setup?
Work of art! Ben benieuwd naar de temps en benchmarks!DutchFakeTuber schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:27:
Gister mijn waterblok geïnstalleerd op de MBA RX 7900 XTX
[Afbeelding]
Ik ben momenteel een build log aan het maken van mijn nieuwe gaming PC.Spacewide schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:47:
[...]
Beautiful. Zelf zou ik liever een kortere versie willen zonder die Led module rechts.
Post je nog furmark temps met deze blok?![]()
Welke rad setup?
Betreft de radiatoren heb ik een 360x30 mm en een 240x44 mm.
De 7900 XTX gecombineerd met een i5 13600k, dus meer dan genoeg koelcapaciteit.
Ik probeer FE:Engage te spelen met Yuzu Vulkan en ik krijg dan geheid een driver timeout. Specifiek wanneer er een start is van een tekst (/dialoog). In afterburner zie ik de core clocks spiken, maar ik weet nog niet 100% zeker of dit gebeurd na de vastloper of dat dit hierdoor komt. GPU kloks limiteren hielp hier niet.
In OpenCL heb ik nergens last van, maar OpenCL heeft veel meer last van stutters en "choket" soms een beetje waar Vulkan beter werkt. Als het werkt.
Met driver 23.1.1 en een 7900XTX.
Niemand anders lijkt dit probleem te hebben echter...?
Ik kan misschien proberen een patroon te ontdekken, maar het is erg irritant om even bezig te zijn en klap-kabam alle progress kwijt.

[Voor 10% gewijzigd door Thomg op 30-01-2023 12:57]
Alleen viel mij op dat ik een idle gebruik heb van 130 watt op mijn kaart. Was hier al een fix voor? Of is het wachten op een nieuwe driver.
Met de nieuwste driver zou dit opgelost moeten zijn.Thermomet3r schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:34:
Na afgelopen weekend een beetje met mijn nieuwe kaart gespeeld te hebben ben ik tevreden over de performance op een kleine crash van de drivers na (in "ready or not").
Alleen viel mij op dat ik een idle gebruik heb van 130 watt op mijn kaart. Was hier al een fix voor? Of is het wachten op een nieuwe driver.
Ik vebruik 60Watt Idle op een Neo G9 (49 inch monitor).
Edit:
Oh hij staat nog wel open bij Known issues, zal dus nog wel niet helemaal zijn opgelost

High idle power has situationally been observed when using select high resolution and high refresh rate displays.
[Voor 29% gewijzigd door Unkie op 30-01-2023 13:38]
Lijkt me nog altijd vrij aan de hoge kant?Unkie schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:36:
[...]
Met de nieuwste driver zou dit opgelost moeten zijn.
Ik vebruik 60Watt Idle op een Neo G9 (49 inch monitor).
Edit:
Oh hij staat nog wel open bij Known issues, zal dus nog wel niet helemaal zijn opgelost:
High idle power has situationally been observed when using select high resolution and high refresh rate displays.
Dit is op een 1440p 165Hz scherm en een 4k 60Hz scherm, maar laatste is aangesloten op igpu.
Een kleine bummer. maarja niet dat ik mijn pc veel gebruik naast gamen.
Hoop wel dat het in de toekomst wel wordt opgelost.
Staat je energieprofiel wel op balanced en niet op performance? Dan heb je namelijk altijd hoog idle verbruik. Dat profiel is sowieso vrij nutteloos in de meeste gevallen. Op balanced wordt alles op hoog gegooid als je het nodig hebt, met performance is dat constant.Thermomet3r schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:56:
Ik zit nu op ~100W idle 130W licht gebruik (yt of andere video), op een 2560x1440 165hz en een 1080x2560 (verticaal, voor het lezen van pdf of voor Discord). beiden op mijn videokaart aangesloten aangezien ik geen igpu heb.
i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x
Dit is wel erg vreemd, jouw resoluties zijn totaal niet "exotisch", zo'n hoog verbruik hoor je niet te hebben. Welke driver versie draai je?Thermomet3r schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:56:
Ik zit nu op ~100W idle 130W licht gebruik (yt of andere video), op een 2560x1440 165hz en een 1080x2560 (verticaal, voor het lezen van pdf of voor Discord). beiden op mijn videokaart aangesloten aangezien ik geen igpu heb.
Heb mijn profiel op ballanced staan, clocks gaan netjes naar beneden naar ~200-600mhz tijdens idle/licht gebruik.Koldur schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:03:
[...]
Staat je energieprofiel wel op balanced en niet op performance? Dan heb je namelijk altijd hoog idle verbruik. Dat profiel is sowieso vrij nutteloos in de meeste gevallen. Op balanced wordt alles op hoog gegooid als je het nodig hebt, met performance is dat constant.
Ik heb de meest recente driver geïnstalleerd via Adrenalin, weet niet of dat misschien het probleem is.Thomg schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:05:
[...]
Dit is wel erg vreemd, jouw resoluties zijn totaal niet "exotisch", zo'n hoog verbruik hoor je niet te hebben. Welke driver versie draai je?
Kan je eens even kijken welke versie dat precies is, AMD's laatste 7900 "only" drivers, die ook het recentst zijn, worden niet geïnstalleerd via Adrenalin.Thermomet3r schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:13:
[...]
Ik heb de meest recente driver geïnstalleerd via Adrenalin, weet niet of dat misschien het probleem is.
edit: oei niet XT maar XTX...
[Voor 8% gewijzigd door TMT op 07-02-2023 10:28]
en Driver Version 22.40.00.62-230106a-387257C-AMD-Software-Adrenalin-Edition
Maar hoe download je dan driver only versie? Zie het namelijk niet op de site van AMD?
[Voor 22% gewijzigd door Unkie op 07-02-2023 09:23]
Bij het installeren van de driver kan je kiezen wat voor soort installatie je wilt.Unkie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:22:
Ik heb AMD Windows Driver Version 31.0.14000.62003
en Driver Version 22.40.00.62-230106a-387257C-AMD-Software-Adrenalin-Edition
Maar hoe download je dan driver only versie? Zie het namelijk niet op de site van AMD?
Levertijden en prijzen bespreken we in: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen